Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 120539 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:00:
Camera's:

Originele bericht:
Ik wil op 3 plekken in huis simpelweg snel kunnen kijken wat de situatie is. Een simpele camera volstaat dus voor mij; de Picture Glance Card doet precies wat het moet doen: Standaard een redelijk recente afbeelding, bij er op klikken een live stream.

Een tijdje met de Android IP webcam gespeeld. Werkt perfect, behalve dat de telefoons niet stabiel blijven en ze het dus té vaak niet doen. Ook leuke aanvullende features.

Op basis van zoeken in dit topic (en het vorige) 3 Dahua camera's gekocht (C22p).
RTSP werkt prima, maar helaas ondersteunen deze geen still image, iets wat wel nodig is om de camera's via de normale integratie te kunnen gebruiken.
M.a.w.: deze gaan denk ik weer terug.

Iemand een suggestie voor een goedkope camera die wel direct in HA te gebruiken is, en vanuit Nederland te bestellen is?

Ik ben er niet van afhankelijk voor beveiliging o.i.d.; aanvullende opties zijn dus leuk, maar niet nodig.

Edit:
Aha.
Soms is het zo simpel. Ik hou van HA. 😍

Manual card:
YAML:
1
2
3
type: picture-entity
entity: camera.garagedeur
camera_view: live[/quote]

En hoppa: gewoon alle cards met live view!
toon volledige bericht
Je kan de still_image ook gewoon naar een lokale foto verwijzen . Heb ik met mijn Dahua ook gedaan. Die still image vind ik toch niet interessant, het gaat me om het live beeld.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timpje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:31
Imperial Guard schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:25:
[...]

Ik heb zelf ook een Sensus 620 watermeter, deze watermeter heeft een mooie metalen plaatje wat bij water afname roteert. Iedere rotatie is 1 liter.

Ik vang de pulsen af met een 24V industriële naderingsschakelaar. Aangezien ik een 24V voeding in mijn schakelkastje heb voor de niveau meting in de put was de keuze dus makkelijk gemaakt voor 24V.

Natuurlijk kan een ESP geen 24V aan en schakel ik een solidstate relais (elektronisch relais zonder mechanisch contact wat erg snel kan schakelen en veel schakelingen aankan) het relais voed ik met de - van de 24V op de A2 en de A1 voed ik met het schakeldraad wat vanaf de naderingsschakelaar komt.

Het schakel contact 13/14 van het relais ligt aan de GND en de D1 van mijn Wemos mini.

Iedere opgaande flank tel ik met een debounce van 100ms en volgende puls kan ik pas tellen wanneer er eerst weer een negatieve flank is geweest.

Tevens tel ik het aantal milliseconden van de pulsen achter elkaar waarmee ik de flow in l/h en l/min mee bepaal.

Mocht je meer info nodig hebben hoor ik wel :)
toon volledige bericht
Bedankt voor de uitleg :) . Ik ga kijken of ik het met een oplossing kan verzinnen die wel op 3,3 of 5V werkt, aangezien ik nog geen 24 volt heb ik de meterkast. Ga eens opzoek wat er allemaal te vinden is op het internet voor een inductieve sensor (metalen plaatje) of de infrarood sensor (het wegdraaien van het rode stuk van het ronde schijfje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
0.105.2 is ook onderweg (image builds lopen nu).

Changelog:
  • Fix automation sun import (@balloob - #31521) (automation docs)
  • Fix migrating huawei_lte entry without recipient (@chmielowiec - #31522) (huawei_lte docs)
  • Only normalise Garmin connect data to minutes if the value is not None (@d0ugal - #31526) (garmin_connect docs)
  • Fix iCloud determine_interval: add default interval to max_interval (@Quentame - #31533) (icloud docs)
  • Limit OAuth scopes for Netatmo and Home Assistant Cloud (@frenck - #31538) (netatmo docs)
  • Use min and m as units in Garmin Connect for consistency and correctness (@scop - #31543) (garmin_connect docs) (breaking change)
  • Deprecate old netatmo keys (@balloob - #31544) (netatmo docs)
  • update aiopylgtv to 0.3.3 (@bendavid - #31545) (webostv docs)
  • Guard for reloading with no zone config (@balloob - #31547) (zone docs)

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 06-02-2020 21:02 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
silver323 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:11:
Zo valt me nu op dat er voldoende updates te doen zijn.
Wat is een logische volgorde?

Operating System 3.9
You are currently running version 2.12
exact idem hier
wel groot verschil in OS
als ik wil updaten , krijg ik ook foutmelding, heb jij dit ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Timpje schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:24:
[...]

Bedankt voor de uitleg :) . Ik ga kijken of ik het met een oplossing kan verzinnen die wel op 3,3 of 5V werkt, aangezien ik nog geen 24 volt heb ik de meterkast. Ga eens opzoek wat er allemaal te vinden is op het internet voor een inductieve sensor (metalen plaatje) of de infrarood sensor (het wegdraaien van het rode stuk van het ronde schijfje).
De Sensus heeft een metalen plaatje die dus rond draait bij iedere liter.

ik heb het ook met infrarood sensor geprobeerd maar of het specifiek aan de gebruikte code lag, de houder of de nauwkeurigheid van de sensor weet ik niet.

Tot nu werkt het met een naderingsschakelaar perfect en heb ik geen enkele puls gemist.

Eventueel is een 12v naderingsschakelaar ook een optie met een simpele 12v adapter aangezien je geen vermogen nodig hebt en kan je het voltage aan het schakeldraad relatief simpel omlaag brengen met een spanningsdeler (2 weerstanden in serie).

Mocht je nog hulp nodig hebben qua code (Arduino of Home Assistant) laat maar weten dan deel ik het of maak ik daar bijv ene github repository van.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:48
Ter info, wellicht veel gebruikers van de Hue bridge hier in dit topic:
nieuws: Signify dicht beveiligingslek in Philips Hue Bridge 2.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Home Assistant zal je, sinds 0.105.1, ook waarschuwen als je een kwetsbare bridge hebt:
Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/1444314/73890604-35b1f180-4827-11ea-8905-6ecad25d553e.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-03 13:01

Overlegne

Calvé Pindabaas

Ik heb thuis een Remeha eTwist aan de muur niet geheel tevreden mee, maar dat terzijde.
Deze zou ik graag willen koppelen met mijn HA om hem aan te kunnen sturen, het enige dat ik zou willen is de huidige staat zien en hem hoger en lager zetten.
Ik verwacht dat IFTTT de beste uitkomst is, aangezien er geen standaard integratie bestaat voor zover ik weet, ik zou echter niet weten hoe ik dit in een webhook/applet zou moeten maken.
Iemand een idee of die dit zelf heeft geimplementeerd?

(Remeha eTwist is lid van de BDR Thermea Group, zo is hij ook gekoppeld met IFTTT/Google Assistant)

[ Voor 9% gewijzigd door Overlegne op 07-02-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-04 12:04
Sinds een aantal dagen werkt Google Assistant Voice niet meer met Home Assistant. Ik weet dat je elke 30 dagen de test app opnieuw moet testen, en je devices moet syncen. Het vreemde is dat als ik bijv. zeg: "Zet de keukenlamp aan" dat hij zegt: "Sorry, zo te zien is dit apparaat nog niet ingesteld. Je kunt het instellen in de Google Home-app".
Indien ik sync devices zeg dan geeft hij aan: "sorry, it looks like you don't have any devices that support syncing. Just open the google Home app and go to Home Control to add a device".
Het vreemde is echter als ik de Google Home app open, zie ik alle devices van Home Assistant. Als ik daarin de Keukenlamp bijv. aanzet gaat die ook netjes aan.

Setup:
- Home Assistant versie 0.104.3 (vorige versies had ik dit probleem ook al).
- Google Home App draait op mijn Android telefoon.
- Google Assistant heb ik handmatig geinstalleerd, dus niet middels Nabu Casa.

Reeds gedaan:
- Test app opnieuw.
- De troubleshoot stappen van de Google Assistant pagina op Home Assistant site.
- Hassio herstart.
- Telefoon herstart.

Iemand die nog een idee heeft om de voice besturing weer aan de gang te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silver323
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:39
JayOne schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:49:
[...]

Wanneer 0.104.3 al een tijdje stabiel bij je draait, zou ik eerst gaan voor het operating system. Dan een paar dagen tot een week kijken of het systeem nog steeds stabiel is en dan overgaan op 0.105.X

Maak voor het updaten van de OS wel een backup (en bewaar die backup buiten de Hass omgeving).

Voor zover ik weet wordt de Supervisor automatisch geupdate.
Thanks, inmiddels de OS kunnen updaten. Werkt prima. Nu even paar dagen afwachten en zag inmiddels alweer de 105.2 voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120539

Overlegne schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:34:
Ik heb thuis een Remeha eTwist aan de muur niet geheel tevreden mee, maar dat terzijde.
Deze zou ik graag willen koppelen met mijn HA om hem aan te kunnen sturen, het enige dat ik zou willen is de huidige staat zien en hem hoger en lager zetten.
De Remeha eTwist ondersteund Opentherm en aan/uit.
Als jouw eTwist via Opentherm met jouw ketel communiceert zou je er een Opentherm Gateway tussen kunnen zetten; deze onderschept de communicatie tussen ketel en thermostaat, en alle voorbij komende data kun je vervolgens uitlezen.

Overigens heb ik best zitten klooien om de draadloze add-on stabiel werkend te krijgen; als je met een netwerkkabel er naar toe kunt schijnt dat geen probleem te zijn, dus heeft dat de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sinds de update naar 105.1 (105 overgeslagen) duurt het herstarten van HA aanmerkelijk langer.
Waar het eerst seconde-werk was op mijn VM, is het nu ruim meer dan een minuut.
(Omdat ook mijn HassOS van 3.7 naar 3.9 is gegaan weet ik niet of daar wellicht de oorzaak ligt, maar dat lijkt me minder voor de hand.)

Herkend iemand dit gedrag?

Ondertussen is ook 105.2 er; dus maar meteen even doorpakken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silver323
skank schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 22:30:
[...]

exact idem hier
wel groot verschil in OS
als ik wil updaten , krijg ik ook foutmelding, heb jij dit ook?
Heb inmiddels de OS geupdate zonder problemen.

Wacht nog even met de HA versie update naar 0.105.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

silver323 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:28:
[...]
Wacht nog even met de HA versie update naar 0.105.2
Is dat een advies, of is dat wat je zelf doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silver323
Anoniem: 120539 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:29:
[...]

Is dat een advies, of is dat wat je zelf doet?
Dat is wat ikzelf even doe.. Ieder zijn eigen aanpak voor de updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gelukkig. Ik had de update nét voor jouw bericht gestart. 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silver323
Anoniem: 120539 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:34:
Gelukkig. Ik had de update nét voor jouw bericht gestart. 😎
En is de update goed verlopen zonder problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:22

iMars

Full time prutser

Anoniem: 120539 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:25:
[...]

De Remeha eTwist ondersteund Opentherm en aan/uit.
Als jouw eTwist via Opentherm met jouw ketel communiceert zou je er een Opentherm Gateway tussen kunnen zetten; deze onderschept de communicatie tussen ketel en thermostaat, en alle voorbij komende data kun je vervolgens uitlezen.

Overigens heb ik best zitten klooien om de draadloze add-on stabiel werkend te krijgen; als je met een netwerkkabel er naar toe kunt schijnt dat geen probleem te zijn, dus heeft dat de voorkeur.
@Anoniem: 120539 & @Overlegne ik heb met de nieuwe ketel ook een eTwist, echter nog in verpakking en niet aan de muur ;) Als je een Remeha ketel hebt, zal de eTwist niet via OpenTherm communiceren, maar via Rbus (van Remeha). Je zal eerst de Remeha GTW16 gateway moeten hebben:
Afbeeldingslocatie: https://www.loodgietshop.nl/wp-content/uploads/2019/11/eTwist-gateway.jpg

Dan zal je de OpenTherm gateway tussen de Ketel en de Remeha GTW16 gateway moeten hangen. Echter heb ik er al redelijk veel over gehoord/gelezen dat dit niet helemaal lekker werkt.

Ik hoop dat Remeha eens een keer met een simpele open API komt (temperatuur uitlezen en aanpassen is meer dan genoeg), maar ik heb er een hard hoofd in, omdat deze vraag al in 2017 is gevraagd aan Remeha, en tot op de dag van vandaag is daar nog steeds geen antwoord op.

Zie ook: [OTGW] OpenTherm gateway
als je de gateway er tussenplaatst kan je wel de cv uitlezen maar niet de temeratuur overrullen

[ Voor 6% gewijzigd door iMars op 07-02-2020 12:47 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

@Anoniem: 120539 en @iMars , bedankt voor de tips!
Ik ga even kijken wat haalbaar is, misschien maar gewoon een andere thermostaat kopen dan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

silver323 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:08:
[...]

Yep, geen probleem!
(Of in ieder geval nog niet ontdekt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Overlegne schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:28:
@Anoniem: 120539 en @iMars , bedankt voor de tips!
Ik ga even kijken wat haalbaar is, misschien maar gewoon een andere thermostaat kopen dan!
Ik lees dat het via ifttt ook zou moeten werken, maar ik heb het nog niet geprobeerd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:43
Thoit schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:49:
Sinds een aantal dagen werkt Google Assistant Voice niet meer met Home Assistant. Ik weet dat je elke 30 dagen de test app opnieuw moet testen, en je devices moet syncen. Het vreemde is dat als ik bijv. zeg: "Zet de keukenlamp aan" dat hij zegt: "Sorry, zo te zien is dit apparaat nog niet ingesteld. Je kunt het instellen in de Google Home-app".
Indien ik sync devices zeg dan geeft hij aan: "sorry, it looks like you don't have any devices that support syncing. Just open the google Home app and go to Home Control to add a device".
Het vreemde is echter als ik de Google Home app open, zie ik alle devices van Home Assistant. Als ik daarin de Keukenlamp bijv. aanzet gaat die ook netjes aan.

Setup:

Reeds gedaan:
- Test app opnieuw.
- De troubleshoot stappen van de Google Assistant pagina op Home Assistant site.
- Hassio herstart.
- Telefoon herstart.

Iemand die nog een idee heeft om de voice besturing weer aan de gang te krijgen?
toon volledige bericht
Ik heb geupdate naar HA 0.105 en daar vervalt het API-Key stukje in de integratie. Je moet dan de service_account stuk gebuirken. Gisteren gedaan en alles werkt.

Wellicht als je dat aanpast lost het ook jou problemen op.

https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/

Hoezo moet je trouwens elke 30 dagen je test app opnieuw testen.. volgens mij heb ik dit nog nooit gedaan?!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stijn1309 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:04:
[...]

Hoezo moet je trouwens elke 30 dagen je test app opnieuw testen.. volgens mij heb ik dit nog nooit gedaan?!?
Dat is enkel nodig om het 'sync my devices' commando weer te laten werken.

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 07-02-2020 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:38
silver323 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:08:
[...]

Hier wel, maar dat is natuurlijk totaal afhankelijk van je eigen specifieke install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
JBS schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:35:
[...]
Dat is enkel nodig om het 'sync my devices' commando weer te laten werken.
Na de update naar versie 105 deed mijn google assistant het niet meer.

Wellicht omdat hij de hele google_assistant stuk had geskipped in mijn config, omdat daar de API-key variabele nog stond bedenk ik mij nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
stijn1309 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:43:
[...]

Na de update naar versie 105 deed mijn google assistant het niet meer.

Wellicht omdat hij de hele google_assistant stuk had geskipped in mijn config, omdat daar de API-key variabele nog stond bedenk ik mij nu.
is er al bekend hoe je dat op moet lossen?
Ik heb ook nog de api key, maar krijg nog niet goed gevonden wat ik nu moet doen om die niet meer te gebruiken, maar wel een werkende google assistant te hebben.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 12:36
Driek schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:29:
[...]

is er al bekend hoe je dat op moet lossen?
Ik heb ook nog de api key, maar krijg nog niet goed gevonden wat ik nu moet doen om die niet meer te gebruiken, maar wel een werkende google assistant te hebben.
Ik heb dit net vorige week gedaan. Gaat vrij simpel, je moet alleen een Service Account aanmaken, json key als file opslaan en in je config toepassen.

Volg de instructies op https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant vanaf "nummer 2" "If you want to support actively reporting of state to Google’s server (config option report_state) and support google_assistant.request_sync, you need to generate a service account." (net boven Configuration)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Helaas werkt de service account hier niet. Zojuist eerst geprobeerd door te verwijzen naar de JSON file, vervolgens de JSON rechtstreeks in de config gezet. Bij beide geeft hij met sync devices aan dat er geen apparaten ingesteld zijn. Nog steeds kan ik de lamp handmatig via Google Home wel aanzetten. Stembesturing werkt nog niet.

Uiteraard heb ik gereboot na de aanpassing. Iemand nog een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

Ik ben wat aan het stoeien geweest mt IFTTT Webhooks, het is me ondertussen gelukt om 2 buttons te maken om de temperatuur te regelen van de eTwist.
Enige wat ontbreekt is een huidige temperatuur instelling weergave, maar vermoedelijk is dit niet mogelijk (zonder al te veel abracadabra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:00

Rhapsody

In Metal We Trust

Ik heb op dit moment een installatie van Home Assistant draaien op mijn Synology in Docker (netjes volgens de handleiding geinstalleerd).

Echter krijg ik het maar niet voor elkaar om de integratie met Slide te configureren.
Volgens de handleiding moet ik enkel die paar regels in de configuration.yaml opnemen en klaar is kees?
Maar volgens mij mis ik nog iets?

- configuration.yaml is valid volgens HA zelf.
- Bij integrations kan ik Slide niet kiezen
- Ook na herstarten HA (of herstarten docker container) zie ik nergens iets van Slide terugkomen

Heeft iemand enig idee wat ik vergeten ben?

🇪🇺 pro Europa! | Dit is niet mijn regering

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rhapsody schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:36:
Ik heb op dit moment een installatie van Home Assistant draaien op mijn Synology in Docker (netjes volgens de handleiding geinstalleerd).

Echter krijg ik het maar niet voor elkaar om de integratie met Slide te configureren.
Volgens de handleiding moet ik enkel die paar regels in de configuration.yaml opnemen en klaar is kees?
Maar volgens mij mis ik nog iets?

- configuration.yaml is valid volgens HA zelf.
- Bij integrations kan ik Slide niet kiezen
- Ook na herstarten HA (of herstarten docker container) zie ik nergens iets van Slide terugkomen

Heeft iemand enig idee wat ik vergeten ben?
Ook geen entitieit van het type cover (cover.naam)?
Het toevoegen van dit https://www.home-assistan...ions/slide/#configuration aan je configuration.yaml is namelijk voldoende om je gordijn(en) binnen te krijgen in HA. Het daarna toevoegen van een integration is niet nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 07-02-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
Thoit schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:38:
Helaas werkt de service account hier niet. Zojuist eerst geprobeerd door te verwijzen naar de JSON file, vervolgens de JSON rechtstreeks in de config gezet. Bij beide geeft hij met sync devices aan dat er geen apparaten ingesteld zijn. Nog steeds kan ik de lamp handmatig via Google Home wel aanzetten. Stembesturing werkt nog niet.

Met google Assistant kan het meerdere dingen zijn. Vooral even de handleiding weer volgen vanaf stap 1 en checken of je alles zo hebt gedaan als moet.

De JSON file wel in je config map gezet niet per ongeluk in een andere map?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:00

Rhapsody

In Metal We Trust

JBS schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:48:
[...]
Ook geen entitieit van het type cover (cover.naam)?
Het toevoegen van dit https://www.home-assistan...ions/slide/#configuration aan je configuration.yaml is namelijk voldoende om je gordijn(en) binnen te krijgen in HA. Het daarna toevoegen van een integration is niet nodig.
Ah daar zit dat dus. Dank je wel!

Na een tijd wat geprutst te hebben met Domoticz, HA maar eens een kans gegeven.

🇪🇺 pro Europa! | Dit is niet mijn regering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:34

hneel

denkt er het zijne van

.

[ Voor 100% gewijzigd door hneel op 07-02-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thoit schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:49:

Setup:

Reeds gedaan:
- Test app opnieuw.
- Hassio herstart.
- Telefoon herstart.

toon volledige bericht
Stond netjes in de breaking changes van 104
https://www.home-assistant.io/blog/2020/01/15/release-104/

Google Assistant - The api_key for manual installs is now deprecated and will be removed in 0.105. To correct this you will need to remove api_key from the configuration.yaml and switch to using service_account instead.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thoit schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:38:

Heb je de "app" bij google opnieuw op "test" gezet?

(hoofd)stap 3 uit de instructies:
Select the Develop tab at the top of the page, then in the upper right hand corner select the Test button to generate the draft version Test App.

[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 07-02-2020 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-05 15:42
Timpje schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:24:
[...]

Op de site van iungo staat een kant en klare pulsmeter (sensus MS8100) voor jouw watermeter. Maar wellicht is je doel om zelf iets in elkaar te knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timpje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:31
Strontvlieg schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:32:
[...]

Op de site van iungo staat een kant en klare pulsmeter (sensus MS8100) voor jouw watermeter. Maar wellicht is je doel om zelf iets in elkaar te knutselen.
Bedankt voor je suggestie en meedenken :). Ik hoef niet perse zelf iets te knutselen, maar voor die prijs ga ik dat wel als eerst even proberen. Als ik voor een (paar) tientje(s) het kan maken spreekt mij dat meer aan dan een mooie sensor kopen voor +/- 80 euro.
Mocht ik wat werkends hebben dan zal ik dat hier zeker nog laten weten.

[ Voor 6% gewijzigd door Timpje op 07-02-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Laatst online: 15:26
Ik probeer al dagen mijn HA setup te upgraden:
Van: 2.12
Naar 3.9

Maar elke keer krijg ik: Error: Unknown Error, see logs

De logs zeggen:

20-02-08 02:41:14 INFO (MainThread) [hassio.hassos] Fetch OTA update from https://github.com/home-a...3.9/hassos_rpi2-3.9.raucb
20-02-08 02:41:19 WARNING (MainThread) [hassio.hassos] Can't fetch versions from https://github.com/home-a....9/hassos_rpi2-3.9.raucb: Cannot connect to host github.com:443 ssl:None [Try again]

Maar handmatig URL openen werkt prima,

Nu dacht ik via USB geforceerd te updaten maar dat lijkt ook niet te werken, iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@schumi2004 Komt datum/tijd op je RPi overeen met werkelijke datum/tijd(zone)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Tijd lijkt in orde.

~ $ date
Sat Feb 8 10:43:59 CET 2020

Hoe moet je eigenlijk upgraden vanaf USB?
Ik heb nu een stick van update bestand hassos_rpi2-3.9.raucb voorzien in de root maar ook in een folder CONFIG
Maar van dat laatste ben ik niet zeker wellicht moet het een partitie zijn maar hoe dan?

Manual update via CLI (hassio hassos update) en GUI lukt dus niet, de core kon ik wel normaal updaten en diverse addons ook.

/edit:
Mogelijk heb ik de update via USB toch niet helemaal correct uitgevoerd, nog maar eens proberen.

https://github.com/home-a...46#issuecomment-464668900

/edit2:
De USB update methode werkt dus niet.
De tijd lijkt toch niet correct te zijn in de GUI, via CLI is deze in orde maar in de GUI loopt hij een uur achter tenminste in de logging.
mmmm Hoe herstel ik dat makkelijk?

Ik heb nu dit:

time_zone: Europe/Amsterdam

/edit3:
Snap er geen kont meer van, de Supervisor log loopt een uur achter en de Developer log loopt wel weer in sync :?

[ Voor 40% gewijzigd door schumi2004 op 08-02-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:48
Ik was in de veronderstelling dat logs van Supervisor altijd in UTC werden getoond, maar ik zit ook nog op 2.12 en zal nu de upgrade naar 3.9 eens proberen.
20-02-08 10:27:03 INFO (MainThread) [hassio.hassos] Fetch OTA update from https://github.com/home-a...3.9/hassos_rpi3-3.9.raucb
Vrij snel daarna werd de verbinding met de GUI verbroken, is de SSH-verbinding weg en kan ik 'm alleen nog maar pingen.

En nu is-ie weer online met 3.9. Logging (supervisor) nog steeds in UTC.
Developer log gewoon in de geconfigurereerde zone.

@schumi2004 Kun je github wel pingen vanaf je hass.io-cli? Of gaat het resolven van github.com misschien niet goed?

[ Voor 14% gewijzigd door RudolfR op 08-02-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
RudolfR schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 11:33:
Ik was in de veronderstelling dat logs van Supervisor altijd in UTC werden getoond, maar ik zit ook nog op 2.12 en zal nu de upgrade naar 3.9 eens proberen.

[...]

Vrij snel daarna werd de verbinding met de GUI verbroken, is de SSH-verbinding weg en kan ik 'm alleen nog maar pingen.

En nu is-ie weer online met 3.9. Logging (supervisor) nog steeds in UTC.
Developer log gewoon in de geconfigurereerde zone.

@schumi2004 Kun je github wel pingen vanaf je hass.io-cli? Of gaat het resolven van github.com misschien niet goed?
Pingen lijkt goed te gaan.

~ $ ping github.com
PING github.com (140.82.118.4): 56 data bytes
64 bytes from 140.82.118.4: seq=0 ttl=51 time=34.367 ms
64 bytes from 140.82.118.4: seq=1 ttl=51 time=26.813 ms
64 bytes from 140.82.118.4: seq=2 ttl=51 time=26.224 ms
^C
--- github.com ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 26.224/29.134/34.367 ms
~ $

Zou het misschien met deze "config errors" te maken kunnen hebben?

Invalid config for [google_assistant]: The 'api_key' option (with value 'someapikeyhere') is deprecated, please remove it from your configuration.
This option will become invalid in version 0.105 for dictionary value @ data['google_assistant']. Got OrderedDict([('project_id', 'neural-reactor-112710'), ('api_key', 'someapikeyhere'), ('expose_by_default', False), ('entity_config', OrderedDict([('light.woonkamer', OrderedDict([('name', 'Woonkamer'), ('room', 'Woonkamer'), ('aliases', ['Kamer']), ('expose', True)])), ('light.schutting', OrderedDict([('name', 'Schutting'), ('room', 'Tuin'), ('expose', True)])), ('light.lichtslang', OrderedDict([('name', 'Afdak'), ('room', 'Tuin'), ('expose', True)])), ('group.all_aut.... (See ?, line ?).

Die [google_assistant] kan ik iig nergens terug vinden.
/edit
Toch wel.
GA eruit gesloopt maar update werkt nog steeds niet.
Ik las al wel dat ik niet de enige was maar echte concrete oplossingen zijn er niet, de USB methode lijkt ook niet te werken.
Voor nu kan ik nog doen wat ik wil doen dus helemaal stuk is het niet, later er maar weer eens naar kijken.

/edit2:
Heb nog eens een update geprobeerd via CLI en de supervisor log bekeken en ik denk dat de oplossing hierin zit:

Cannot connect to host github.com:443 ssl:None [Try again]

Dus je connect op https maar vervolgens zeg je ssl:None?

/edit-final
Krijg nu het heen en weer.

Ik weet niet wat ik gedaan heb maar in mijn zoektocht naar of mijn USB drive wel correct gedetecteerd werd (ook al zei de log dat het okay was) ben ik ineens connectie kwijt en heeft ie schijnbaar toch een update via USB uitgevoerd. :?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2S7w9dz.png

[ Voor 18% gewijzigd door schumi2004 op 08-02-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:50
Ik heb een vraag over Mqtt berichten. Het topic wat binnen komt is bijvoorbeeld dit "bericht". Dus met de quotes. Als ik dit in home assistent configureer dan moet je er ook weer quotes omheen doen. Maar dit pikt home assistent niet. Hoe kan ik dit oplossen?

Voorbeeld:

Payload_on : ""bericht""

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Single quotes gebruiken?

'"bericht"', met extra spaties: ' "bericht" '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik heb momenteel 4 rookmelders gekoppeld binnen HA:
2 Z-Wave rookmelders die via mijn gerootte Toon in HA komen.
2 Zigbee rookmelders die via mijn Aqara gateway in HA komen.

Nu ben ik aan het bedenken hoe ik die:
- Het beste weer kan geven in HA.
- Welke automations ik daar aan kan koppelen (alarm, notification, test herinnering, batterij replacement herinnering?)

Hebben jullie rookmelders in HA en zo ja, hoe hebben jullie de integratie gedaan qua weergave en automations?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaLass schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 22:24:
Ik heb momenteel 4 rookmelders gekoppeld binnen HA:
2 Z-Wave rookmelders die via mijn gerootte Toon in HA komen.
2 Zigbee rookmelders die via mijn Aqara gateway in HA komen.

Nu ben ik aan het bedenken hoe ik die:
- Het beste weer kan geven in HA.
- Welke automations ik daar aan kan koppelen (alarm, notification, test herinnering, batterij replacement herinnering?)

Hebben jullie rookmelders in HA en zo ja, hoe hebben jullie de integratie gedaan qua weergave en automations?
Ja meerdere Xiaomi Zigbee melders. Heb gewoon een enkele automation met het relatief nieuwe critical notifications in de iOS app. Voor de rest gewoon een lovelace card om het batterij niveau te zien en een automation voor als in een van de sensoren de batterij bijna leeg raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 16:34
Iemand het voor elkaar gekregen om hass.io in een docker-compose te installeren op een Armbian? En wil iemand dit wellicht delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-04 18:33
rroetenberg schreef op zondag 9 februari 2020 @ 10:08:
Iemand het voor elkaar gekregen om hass.io in een docker-compose te installeren op een Armbian? En wil iemand dit wellicht delen?
Toevallig 2 dagen terug gedaan!

code:
1
sudo armbian-config

Dan kiezen Software->Softy->Hassio

Docker wordt vanzelf geinstalleerd met Hassio er op. Poos geduld hebben (+/- 30min) voila het draait!

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Ik ben nieuw met Home Assistant en veel draait (mosquitto, zigbee2mqtt et cetera). Alleen mijn BME280 buitensensor met ESP Easy krijg ik niet werkend. Ik heb gekeken naar de MQTT berichten en dat wordt keurig gepubliceerd alleen zie ik niet vanzelf de temperatuur, luchtvochtigheid et cetera verschijnen.

Onder Controllers[Home Assistant HAB MQTT] heb ik het volgende staan bij Controller subscribe en Controller Publish.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/asZakHRCGtGQBmOzFFUlhZPs/thumb.png

Maar wat ik ook probeer hij komt er niet bij... Denk dat ik deze handmatig moet toevoegen of iets dergelijks? Maar hoe? Las op intermet aanpassen van sensors.yaml maar die file heb ik niet eens? En de Sonoff TH16 met Espurna publiceerd netjes de temperatuur en luchtvochtigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 18:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Enige tijd geleden kreeg ik het advies om eens kritisch te kijken wat de recorder allemaal vast legt, met name om je database te sparen aangezien hij daar nou niet echt sneller van wordt.

Nu ben ik daar eens ingedoken, maar hoe gaan jullie dan om met devices die je op zich wel wilt weten maar die een beetje de papegaai uithangen?
Zo heb ik tig zwave nodes die voor heel veel van hun devices elke keer de waarde doorsturen. HASS registreert dat als 'changed to' ook als de waarde al op dat niveau was.
Nu kan ik dat voor bepaalde configuratiewaarden wel gaan excluden, maar het is takkeveel werk om voor elke regel uit te zoeken waar hij precies onder valt zodat je een zo breed mogelijk filter kunt bouwen.
Ik zou ook andersom kunnen werken met include, maar dat houdt in dat ik in principe per direct niets meer log tot ik het specifiek toevoeg. Dan is de kans dat je iets mist ook wel aanzienlijk.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
@Gonadan
Na mijn eerste kapotte SD-card heb ik van alles ge-excluded en specfieke entities toegevoegd.
Alleen toegevoegd wat ik nuttig vond om historie of een grafiek van te zien.

Mijn database is nu 380 Mb voor 3 weken data. Is eigenlijk prima. Bij het toevoegen van een nieuwe sensor moet je alleen zelf even bedenken of je die wil loggen of niet.

Inmiddels draai ik volledig op een SSD, dus ruimte is eigenlijk geen probleem meer. Heb net Influxdb-addon geinstalleerd om te kijken of ik daar meer historie mee kan gaan bijhouden.
Met name de slimme meter standen lijken me interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De Home Assistant Android app heeft vandaag een update gekregen met twee hele gave nieuwe functies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GDClgUc86nKrMr1iVoK7Vh6r/full.jpg

Actionable notifications & location updates by push message.

Die eerste heb ik al werkend, het tweede vanavond even naar kijken :)

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 09-02-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Laatst online: 17:58

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Vandaag heb ik mijn Domoticz servertje ingeruild voor een Hass.io server draaiend op een Pi4 om daar eens mee te testen. Hass.io geflash op SD en de eerste installatie ging erg gemakkelijk automatisch alle Tradfri, Chromecast en Sonos devices zijn aangemaakt.

Aan mijn domotics servertje had ik een Zigbee2mqtt stick welke ik toen zomaar werkend had. Na een middag prutsen heb ik dit op Hass.io nog niet werkend.

Ik heb de Mosquitto MQTT Server geïnstalleerd met deze config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
ssl: false
certfile: fullchain.pem
keyfile: privkey.pem
broker: true
allow_anonymous: false
mqttusers:
  - username: mqtt
    password: blabla
    readonly: false
    topics:
      - zigbee2mqtt

Zigbee2mqtt geinstalleerd met deze config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
data_path: /share/zigbee2mqtt
devices: devices.yaml
groups: groups.yaml
homeassistant: true
permit_join: true
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: 'mqtt://homeassistant'
  user: mqtt
serial:
  port: /dev/ttyACM0
advanced:
  pan_id: 6754
  channel: 11
  network_key:
    - 1
    - 3
    - 5
    - 7
    - 9
    - 11
    - 13
    - 15
    - 0
    - 2
    - 4
    - 6
    - 8
    - 10
    - 12
    - 13
  availability_blacklist: []
ban: []
whitelist: []
queue: {}
socat:
  enabled: false
  master: 'pty,raw,echo=0,link=/dev/ttyZ2M,mode=777'
  slave: 'tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5'
  restartdelay: 1
  initialdelay: 1
  options: '-d -d'
  log: false

En ik heb de MQTT integration toegevoegd met ip 127.0.0.1 en username en password.

Als ik een lamp koppel zie ik deze gekoppeld worden in de zigbee2mqtt log, maar ik zie niets in de log van de mqtt server voorbij komen. De log van zigbee2mqtt geeft wel aan dat er wordt ingelogd op de mqtt server.

Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Henkiejoo schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:21:
@Gonadan
Na mijn eerste kapotte SD-card heb ik van alles ge-excluded en specfieke entities toegevoegd.
Alleen toegevoegd wat ik nuttig vond om historie of een grafiek van te zien.

Mijn database is nu 380 Mb voor 3 weken data. Is eigenlijk prima. Bij het toevoegen van een nieuwe sensor moet je alleen zelf even bedenken of je die wil loggen of niet.
Ruimte vind ik niet zo'n punt, het is meer dat het datamodel en HASS zelf onmeunig veel moeite heeft met een beetje data. Hij wordt daar niet echt sneller van zeg maar.
Inmiddels draai ik volledig op een SSD, dus ruimte is eigenlijk geen probleem meer. Heb net Influxdb-addon geinstalleerd om te kijken of ik daar meer historie mee kan gaan bijhouden.
Met name de slimme meter standen lijken me interessant.
Even terug lezen. Schijnt dat DSMR_Reader los installeren en dan koppelen een beter optie is. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:42
Vraagje over snapshots in hass.io. Ik draai Hassio Google Drive Backup, voor het geval dat (ha zelf is stabiel, meestal verkloot ik zelf iets). Backups worden via gekoppelde map direct op m’n NAS opgeslagen. Dit zelfde kunstje heb ik gedaan met mijn download en media folder, deze worden beiden in de map /usr/share/hassio/share/mapnaam gemapt. Sonarr etc kunnen zo direct aan de folders op m’n NAS. Alles gaat goed tot ik een full snapshot maak. Dan lijkt het niet mogelijk om bepaalde mappen te excluden. Dit proces is niet te onderbreken tot m’n 256GB ssd vol is en dan gooit ie alles weer weg, niet heel efficiënt.

Is het mogelijk om excludes toe te voegen aan een full snapshot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Ri
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:52
Chaoss schreef op zondag 9 februari 2020 @ 18:51:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
mqttusers:
    topics:
      - zigbee2mqtt

code:
1
2
3
4
5
mqtt:

En ik heb de MQTT integration toegevoegd met ip 127.0.0.1 en username en password.

Als ik een lamp koppel zie ik deze gekoppeld worden in de zigbee2mqtt log, maar ik zie niets in de log van de mqtt server voorbij komen. De log van zigbee2mqtt geeft wel aan dat er wordt ingelogd op de mqtt server.

toon volledige bericht
Mosquitto draait op poort 1883 volgens mij. Dat zou ik dus iig nog even proberen in je Z2M config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:33:
[...]

Ruimte vind ik niet zo'n punt, het is meer dat het datamodel en HASS zelf onmeunig veel moeite heeft met een beetje data. Hij wordt daar niet echt sneller van zeg maar
Zorg voor een snelle storage. Ssd of iets dergelijks. Dat scheelt echt al aanzienlijk. SD kaarten is gewoon drama al zeg ik het zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

martinvdm schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:52:
[...]

Zorg voor een snelle storage. Ssd of iets dergelijks. Dat scheelt echt al aanzienlijk. SD kaarten is gewoon drama al zeg ik het zelf
Het staat op een NAS, niet een SD'tje of zoiets. Maar buiten de snelheid slaat hij het gewoon belachelijk inefficiënt op. Je moet er dus toch sowieso iets mee. (naast echte meetwaarden naar influx of iets dergelijks)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
Chaoss schreef op zondag 9 februari 2020 @ 18:51:
Vandaag heb ik mijn Domoticz servertje ingeruild voor een Hass.io server draaiend op een Pi4 om daar eens mee te testen. Hass.io geflash op SD en de eerste installatie ging erg gemakkelijk automatisch alle Tradfri, Chromecast en Sonos devices zijn aangemaakt.

Aan mijn domotics servertje had ik een Zigbee2mqtt stick welke ik toen zomaar werkend had. Na een middag prutsen heb ik dit op Hass.io nog niet werkend.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
mqttusers:
    topics:
      - zigbee2mqtt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
data_path: /share/zigbee2mqtt
devices: devices.yaml
groups: groups.yaml
homeassistant: true
permit_join: true
mqtt:
serial:
  port: /dev/ttyACM0
advanced:
  pan_id: 6754
  channel: 11
  network_key:
    - 1
    - 3
    - 5
    - 7
    - 9
    - 11
    - 13
    - 15
    - 0
    - 2
    - 4
    - 6
    - 8
    - 10
    - 12
    - 13
  availability_blacklist: []
ban: []
whitelist: []
queue: {}
socat:
  enabled: false
  master: 'pty,raw,echo=0,link=/dev/ttyZ2M,mode=777'
  slave: 'tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5'
  restartdelay: 1
  initialdelay: 1
  options: '-d -d'
  log: false

toon volledige bericht
Zoek even op een eerder post van mij hier. Je moet namelijk niet vergeten de juiste user toe te voegen aan een access_control bestand ofzo. Weet het even niet meer uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:54:
[...]

Het staat op een NAS, niet een SD'tje of zoiets. Maar buiten de snelheid slaat hij het gewoon belachelijk inefficiënt op. Je moet er dus toch sowieso iets mee. (naast echte meetwaarden naar influx of iets dergelijks)
Mijn database is net geen gigabyte groot met best wat data erin. Ik ben wel selectief in welke data er naar influx gaat en welke in HA, dan komt het wel goed hoor. Je wilt vooral geen langere tijd dsmr reader data erin. Om die reden leg ik de mqtt data vast weke vanaf dsmr reader komt en gebruik ik de purger functie. Home assistant DB is gewoonweg geen log database voor langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

En kunnen we dan na alle open deuren terug naar mijn initiële vraag? Hoe gaan jullie om het de enorme stapel aan data die zwave met zich mee kan brengen?
Die zorgt er namelijk zo'n beetje in z'n eentje voor dat ik al op een aantal GB's zit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:30

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Overlegne schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:35:
Ik ben dit weekend begonnen met een start aan mijn Home Assistant Pi, echter liep ik al snel tegen een tegenslag aan.
Ik was bezig met de koppeling met DuckDNS, maar ik krijg het maar niet gefixed vanwege mijn dubbele NAT.

Iemand hier met een Tele2 modem met daarachter zijn eigen router die het werkend gekregen heeft?
Ja, DHCP op Tele2 modem uit, DMZ naar ip van router. Router vast ip geven en gateway wordt dan ip Tele2 modem. Daarna op router DHCP opzetten in andere ip groep.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

T-Ri schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:49:
[...]

Mosquitto draait op poort 1883 volgens mij. Dat zou ik dus iig nog even proberen in je Z2M config.
Hij logt wel in op de MQtt server volgens de log:
zigbee2mqtt:info 2020-02-09 21:04:41: Connecting to MQTT server at mqtt://homeassistant
zigbee2mqtt:info 2020-02-09 21:04:42: Connected to MQTT server
zigbee2mqtt:info 2020-02-09 21:04:42: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
zigbee2mqtt:info 2020-02-09 21:04:42: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload

Maar ik vraag me af of er wel wat binnenkomt op de MQTT server. zie namelijk in de log van mqtt server bar weinig voorbij komen:
1581278682: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
1581278682: New client connected from 172.30.32.1 as mqttjs_ce4cce1f (p2, c1, k60, u'mqtt').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

Ik heb hassio draaien op een raspberry en volgens de instructies op de eerste pagina m'n db verplaatst naar een USB disk. Echter kan hassio de db niet vinden, ook als ik SQLite web installeer kan deze de DB op m'n USB disk niet vinden.
In m'n configuration.yaml heb ik het volgende staan:

code:
1
2
3
# verplaatsen hassio db
recorder:
  db_url: sqlite:////media/usb-drive/hassio_db/home-assistant_v2.db

Ik heb met 2,3 en 4 slashes geprobeerd, maar dat werkt allemaal niet. De db is wel gewoon middels de terminal te zien, dus het bestand staat er wel.
code:
1
2
pi@raspberrypi:/media/usb-drive/hassio_db $ ls
home-assistant.log  home-assistant_v2.db

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op zondag 9 februari 2020 @ 21:14:
En kunnen we dan na alle open deuren terug naar mijn initiële vraag? Hoe gaan jullie om het de enorme stapel aan data die zwave met zich mee kan brengen?
Die zorgt er namelijk zo'n beetje in z'n eentje voor dat ik al op een aantal GB's zit.
Welke enorme stapel heb je het dan over? Beperk je hoeveelheid data door te purgen weke by default op 10 dagen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:21
Chaoss schreef op zondag 9 februari 2020 @ 21:18:
[...]

Hij logt wel in op de MQtt server volgens de log:
zigbee2mqtt:info 2020-02-09 21:04:41: Connecting to MQTT server at mqtt://homeassistant
zigbee2mqtt:info 2020-02-09 21:04:42: Connected to MQTT server
zigbee2mqtt:info 2020-02-09 21:04:42: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
zigbee2mqtt:info 2020-02-09 21:04:42: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload

Maar ik vraag me af of er wel wat binnenkomt op de MQTT server. zie namelijk in de log van mqtt server bar weinig voorbij komen:
1581278682: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
1581278682: New client connected from 172.30.32.1 as mqttjs_ce4cce1f (p2, c1, k60, u'mqtt').
Gebruik je MQTT discovery en zie je de lamp in Home Assistant? Zie je iets voorbij komen als je met MQTT Explorer of MQTT.fx inlogt op je MQTT-server en de lamp in HA aan/uit doet? Doet de lamp iets als je zelf in het command topic het ON- of OFF-commando publiceert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
Henkie-Jan schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:52:
[...]

Toevallig 2 dagen terug gedaan!

code:
1
sudo armbian-config

Dan kiezen Software->Softy->Hassio

Docker wordt vanzelf geinstalleerd met Hassio er op. Poos geduld hebben (+/- 30min) voila het draait!
Held! Soms is het zo makkelijk haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Sandro! schreef op zondag 9 februari 2020 @ 21:38:
[...]

Gebruik je MQTT discovery en zie je de lamp in Home Assistant? Zie je iets voorbij komen als je met MQTT Explorer of MQTT.fx inlogt op je MQTT-server en de lamp in HA aan/uit doet? Doet de lamp iets als je zelf in het command topic het ON- of OFF-commando publiceert?
Ik heb MQTT als integration toegevoegd met de optie dat deze devices mag accepteren.
Als ik nu bij de MQTT integration kijk zijn daar geen devices aan gekoppeld, de lamp is dus niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:24
Chaoss schreef op zondag 9 februari 2020 @ 22:22:
[...]

Ik heb MQTT als integration toegevoegd met de optie dat deze devices mag accepteren.
Als ik nu bij de MQTT integration kijk zijn daar geen devices aan gekoppeld, de lamp is dus niet zichtbaar.
Volgens mij heb ik vorige week hetzelfde probleem gehad. Bij mij werkte MQTT niet als ik het zelf toevoegde bij integration.

Opgelost door, zigbee2mqtt te stoppen. Mosquitto starten, dan Home assistant server rebooten. Als het goed is verschijnt MQTT dan vanzelf bij integrations.
Vervolgens zigbee2mqtt starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@denuz, geprobeerd werkt ook niet.

@denuz, geprobeerd werkt ook niet.

Wanneer ik de zigbee2mqtt plugin start post deze 3x een topic:
code:
1
2
3
zigbee2mqtt:info  2020-02-09 22:50:05: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"version":"1.10.0","commit":"unknown","coordinator":{"type":"zStack12","meta":{"transportrev":2,"product":0,"majorrel":2,"minorrel":6,"maintrel":3,"revision":20190608}},"log_level":"info","permit_join":true}'
zigbee2mqtt:info  2020-02-09 22:50:05: MQTT publish: topic 'homeassistant/light/0xec1bbdfffee39ac2/light/config', payload '{"brightness":true,"color_temp":true,"schema":"json","command_topic":"zigbee2mqtt/0xec1bbdfffee39ac2/set","state_topic":"zigbee2mqtt/0xec1bbdfffee39ac2","json_attributes_topic":"zigbee2mqtt/0xec1bbdfffee39ac2","name":"0xec1bbdfffee39ac2_light","unique_id":"0xec1bbdfffee39ac2_light_zigbee2mqtt","device":{"identifiers":["zigbee2mqtt_0xec1bbdfffee39ac2"],"name":"0xec1bbdfffee39ac2","sw_version":"Zigbee2mqtt 1.10.0","model":"TRADFRI LED bulb E14 600 lumen, dimmable, white spectrum, opal white (LED1733G7)","manufacturer":"IKEA"},"availability_topic":"zigbee2mqtt/bridge/state"}'
zigbee2mqtt:info  2020-02-09 22:50:05: MQTT publish: topic 'homeassistant/sensor/0xec1bbdfffee39ac2/linkquality/config', payload '{"icon":"mdi:signal","unit_of_measurement":"lqi","value_template":"{{ value_json.linkquality }}","state_topic":"zigbee2mqtt/0xec1bbdfffee39ac2","json_attributes_topic":"zigbee2mqtt/0xec1bbdfffee39ac2","name":"0xec1bbdfffee39ac2_linkquality","unique_id":"0xec1bbdfffee39ac2_linkquality_zigbee2mqtt","device":{"identifiers":["zigbee2mqtt_0xec1bbdfffee39ac2"],"name":"0xec1bbdfffee39ac2","sw_version":"Zigbee2mqtt 1.10.0","model":"TRADFRI LED bulb E14 600 lumen, dimmable, white spectrum, opal white (LED1733G7)","manufacturer":"IKEA"},"availability_topic":"zigbee2mqtt/bridge/state"}'

Ik heb even een mqtt cliënt laten luisteren naar het topic: zigbee2mqtt/# en het topic homeassistant/# op het moment dat de zigbee2mqtt start zie ik alle 3 de berichten voorbij komen. Communicatie tussen zigbee2mqtt en de mqtt server lijkt dus in orde?

edit: wtf en ineens heb ik die lamp er wel bij 8)7 echt geen idee wat nu de oplossing is geweest. 8)7

[ Voor 194% gewijzigd door Chaoss op 09-02-2020 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die data exclude ik. Of eigenlijk, include ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anor
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 18:38
Imperial Guard schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 23:20:
[...]

De Sensus heeft een metalen plaatje die dus rond draait bij iedere liter.

ik heb het ook met infrarood sensor geprobeerd maar of het specifiek aan de gebruikte code lag, de houder of de nauwkeurigheid van de sensor weet ik niet.

Tot nu werkt het met een naderingsschakelaar perfect en heb ik geen enkele puls gemist.

Eventueel is een 12v naderingsschakelaar ook een optie met een simpele 12v adapter aangezien je geen vermogen nodig hebt en kan je het voltage aan het schakeldraad relatief simpel omlaag brengen met een spanningsdeler (2 weerstanden in serie).

Mocht je nog hulp nodig hebben qua code (Arduino of Home Assistant) laat maar weten dan deel ik het of maak ik daar bijv ene github repository van.

Succes!
toon volledige bericht
Ik ben ook bezig met mijn watermeter , inzichtelijk te krijgen in HA, nu was ik erg benieuwd naar jouw esphome code. Ik heb de rest van je gedeelde code al geprobeerd, maar ik mis hier nog het 1 en ander in (waterflow per uur e.d)

Alvast bedankt

http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=54849

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Nu online
anor schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:33:
[...]

Ik ben ook bezig met mijn watermeter , inzichtelijk te krijgen in HA, nu was ik erg benieuwd naar jouw esphome code. Ik heb de rest van je gedeelde code al geprobeerd, maar ik mis hier nog het 1 en ander in (waterflow per uur e.d)

Alvast bedankt
Ik gebruik geen ESP-Home ik kan wel de .ino delen met je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anor
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 18:38
Top, zou mij ook al helpen

http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=54849

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Laatst online: 21:22
Een mogelijkheid is om alle data naar bijvoorbeeld een influxDB weg te schrijven en dan bijvoorbeeld hier mee spelen:
https://docs.influxdata.c...wnsampling_and_retention/
?

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hmmbob schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:21:
Die data exclude ik. Of eigenlijk, include ik niet.
Daar was ik al bang voor. HASS is een mooi systeem maar de database vind ik wel een zwak punt.
Out-of-the-box werkt het prima, maar zodra je er ook maar een paar dingen aan koppelt moet je gelijk de recorder configureren of liefst extern opslaan. Ik ben toch wel gewend dat domoticasoftware van zichzelf iets robuuster is op dat vlak.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:39:
[...]

Daar was ik al bang voor. HASS is een mooi systeem maar de database vind ik wel een zwak punt.
Out-of-the-box werkt het prima, maar zodra je er ook maar een paar dingen aan koppelt moet je gelijk de recorder configureren of liefst extern opslaan. Ik ben toch wel gewend dat domoticasoftware van zichzelf iets robuuster is op dat vlak.
Van de andere kant bezien heb je wel ultieme flexibiliteit, want je kan het allemaal inrichten zodat het bij jouw use case past.

Uit interesse: waarom zou je al die zwave logs überhaupt willen bewaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
stijn1309 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 16:00:
[...]

Met google Assistant kan het meerdere dingen zijn. Vooral even de handleiding weer volgen vanaf stap 1 en checken of je alles zo hebt gedaan als moet.

De JSON file wel in je config map gezet niet per ongeluk in een andere map?
Yes, ik heb de stappen allemaal reeds doorlopen, vreemde blijft nog altijd dat ik via de Google Home app de lampen bijv. kan bedienen maar als ik het via spraak wil doen hij de devices niet herkend.
martinvdm schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:23:
[...]

Stond netjes in de breaking changes van 104
https://www.home-assistant.io/blog/2020/01/15/release-104/

Google Assistant - The api_key for manual installs is now deprecated and will be removed in 0.105. To correct this you will need to remove api_key from the configuration.yaml and switch to using service_account instead.
De app stond al draft, ik kan namelijk niet op test klikken.

[ Voor 32% gewijzigd door Thoit op 10-02-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
Thoit schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:47:
[...]

Yes, ik heb de stappen allemaal reeds doorlopen, vreemde blijft nog altijd dat ik via de Google Home app de lampen bijv. kan bedienen maar als ik het via spraak wil doen hij de devices niet herkend.

[...]

De app stond al draft, ik kan namelijk niet op test klikken.
inmiddels ben ik over van api op json, dus gelukt, dus ik gaan updaten :)
Overigens kan je in de configuration.yaml de namen van entiteiten wijzigen. Wellicht maakt dat het herkennen door google makkelijker.
Zo had ik een scene tv_kijken maar ook een entiteit tv_kijken, heb de scene nu maar voor google hernoemd naar bankzaken.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Vraagje: ik ben nu bezig om een stroommeter via mqtt te koppelen aan HA. Op zich lukt dat aardig, maar nu vraag ik me af: Er wordt nu elke seconde een waarde door gestuurd. Da's best vaak. Loopt op die manier de history niet veel te snel vol? En is dat ook niet slecht voor het SD kaartje? Of is dat allemaal al ondervangen in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
hneel schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:15:
Vraagje: ik ben nu bezig om een stroommeter via mqtt te koppelen aan HA. Op zich lukt dat aardig, maar nu vraag ik me af: Er wordt nu elke seconde een waarde door gestuurd. Da's best vaak. Loopt op die manier de history niet veel te snel vol? En is dat ook niet slecht voor het SD kaartje? Of is dat allemaal al ondervangen in HA?
Als je iets terugleest wordt er uitvoerig over gepraat. Je kan devices excluden zodat het niet in de logging wordt opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Driek schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:14:
[...]

inmiddels ben ik over van api op json, dus gelukt, dus ik gaan updaten :)
Overigens kan je in de configuration.yaml de namen van entiteiten wijzigen. Wellicht maakt dat het herkennen door google makkelijker.
Zo had ik een scene tv_kijken maar ook een entiteit tv_kijken, heb de scene nu maar voor google hernoemd naar bankzaken.
Probleem is hier inmiddels ook opgelost. Ik heb meerdere Gmail accounts, in Google Assistant was nu de verkeerde account geselecteerd waardoor hij uiteraard zijn test app niet kon vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Nu online
Zie onderstaande code tevens gebruik ik de code voor meerdere dingen :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
#include <ESP8266WiFi.h>
#include <PubSubClient.h>
#include <ArduinoOTA.h>
#include <ArduinoJson.h>
#include <DHT.h>

int PIN_1 = D1; // D1 Watermeter sensor
int PIN_2 = D2; // D2 High level sensor
int PIN_3 = D3; // D3 High High Level sensor
// int PIN_4 = D4;
int PIN_5 = D5; // D5 Door sensor
#define DHTPIN D6 // D6 Temperature_Humidity sensor
#define DHTTYPE DHT22 // DHT Type22
DHT dht (DHTPIN, DHTTYPE);
int PIN_7 = D7;  // D7 Ventilator Relay
long rssi;
unsigned long TTasks1;

byte sensorPin[] = {D2, D3};
const byte sensors = 2;
int level = 0; 
int previous_case = -1;

float current_hum = 0;
float current_temp = 0;

//// Settings: ////
//WIFI
const char* wifi_ssid = "SSID" ;
const char* wifi_password = "Password" ;

//MQTT
const char* mqtt_server = "192.168.1.2";
const int mqtt_port = 1883;
const char* mqtt_user = "User";
const char* mqtt_password = "Password";

#define base_topic "basement/sensor/0001/sumplevel/"
#define heartbeat_topic "heartbeat"
#define wifi_topic "wifi"
#define online_topic "online"
#define info_topic "info"
#define temperature_topic "temp"
#define level_topic "level"
#define command_topic "switch/set"
#define state_topic "switch"

#define SENSORNAME "Basement"

int mqttRetryCount = 0;
int maxMqttRetry = 3;
boolean connectToMqtt = true;
boolean fan = false;

WiFiClient espClient;
PubSubClient client(espClient);

struct Input
{
  uint8_t pin;
  uint8_t pinMode;
  uint16_t debounce_ms;
  const char *topic;
  bool value;
  uint32_t debouncing_since;
  uint32_t last_input[2];

};

Input *input;
Input inputs[] = {
    {D1, INPUT_PULLUP, 100,(base_topic "watermeter")},
    {D2, INPUT_PULLUP, 100,(base_topic "high")},
    {D3, INPUT_PULLUP, 100,(base_topic "highhigh")},
//    {PIN_4, INPUT_PULLUP, 100,(base_topic "some_topic/4")},
    {D5, INPUT_PULLUP, 100,(base_topic "door")}};

uint8_t input_count = (sizeof(inputs) / sizeof(*inputs));

void setup()
{

Serial.begin(115200);
  pinMode(PIN_7, OUTPUT);
  pinMode(LED_BUILTIN, OUTPUT); 

dht.begin();
  setup_wifi();
  setup_OTA();

client.setServer(mqtt_server, mqtt_port);
  ArduinoOTA.setHostname(SENSORNAME);
  client.setCallback(callback);

for(int i = 0; i < sensors; i++) {
     pinMode(sensorPin[i], INPUT_PULLUP); 
  }

for (uint8_t i = 0; i < input_count; i++)
  {
    input = &inputs[i];
    pinMode(input->pin, input->pinMode);
    // initialize the value
    Serial.println("Initialize the value");
    input->value = digitalRead(input->pin);
    input->debouncing_since = millis();
  }
}

void callback(char *topic, byte *payload, unsigned int length){
  String topicStr = topic; 
  Serial.print("Topic: ");
  Serial.println(topicStr);
    if  (topicStr == (base_topic command_topic))  {
        if (!strncmp((char *)payload, "ON", length)) {
            Serial.print("Set fan True");
            fan = true;
            digitalWrite(PIN_7, HIGH);
            client.publish((base_topic state_topic), "ON");           
        } else if (!strncmp((char *)payload, "OFF", length)) {
            Serial.print("Set fan False");
            fan = false;
            digitalWrite(PIN_7, LOW);
            client.publish((base_topic state_topic), "OFF");      
        }
    }
}

bool newValue;
void loop()
{
  if (connectToMqtt && !client.connected()) {
    reconnect();
  }
  client.loop();
  ArduinoOTA.handle();
  timedTasks1();

for (uint8_t i = 0; i < input_count; i++)
  {
    input = &inputs[i];
    newValue = digitalRead(input->pin);

if (input->value != newValue){

Serial.printf("Value %u changed from %u to %u\n", i, input->value, newValue);
      input->value = newValue;
      input->debouncing_since = millis();
      continue;
    }

if (input->debouncing_since != 0 && millis() - input->debouncing_since > input->debounce_ms)
    {

// debounced
      Serial.println("debounced");      
      input->debouncing_since = 0;

Serial.println("Publish message");
      client.publish(input->topic, input->value ? "OFF" : "ON");

if (input->last_input[input->value] > 0)
      {
        Serial.print("(input->last_input[input->value] > 0)");
        uint32_t now = millis();
        uint32_t time_passed = now - input->last_input[input->value];
        input->last_input[input->value] = now;

String topic = input->topic;
        topic += (input->value ? "/off_interval" : "/on_interval");

client.publish(
          topic.c_str(),
          String(time_passed).c_str());
      }
      else
      {
        input->last_input[input->value] = millis();
      }

}
  }

level = 0; 
  for(int i = sensors-1; i >= 0; i--) {
     if(digitalRead(sensorPin[i]) == LOW) {
        delay(50);
       if(digitalRead(sensorPin[i]) == LOW) {        
          level = sensors - i;
          break;
        }
     }   
  }  

if (level != previous_case){
    previous_case = level;
    switch(level) {
  // D3 = High High Level Case 1   
       case 1:
        Serial.println("High High water level sump!");
        client.publish((base_topic level_topic), "Hoog Hoog", true);
        break;
  // D2 = High Level Case 2       
       case 2:
        Serial.println("High water level sump!"); 
        client.publish((base_topic level_topic), "Hoog", true);
         break;
       default:
        Serial.println("No water level sump!");
        client.publish((base_topic level_topic), "Geen Meting", true);
        break;
    }
  }

}

void timedTasks1() {
  if ((millis() > TTasks1 + (1*60000)) || (millis() < TTasks1)) { 
    TTasks1 = millis();
    doReport();
    doDHT22();
  }
}

void doReport() {
  rssi = WiFi.RSSI();
  client.publish((base_topic heartbeat_topic), "OK", true);
  client.publish((base_topic wifi_topic), String(rssi).c_str());
}

void doDHT22() {
  char message_buff[60];
  current_temp = dht.readTemperature();
  current_hum = dht.readHumidity();

String pubString = "{\"Temp\": "+String(current_temp)+", "+"\"Humidity\": "+String(current_hum)+"}";
    pubString.toCharArray(message_buff, pubString.length()+1);
    client.publish((base_topic temperature_topic), message_buff);
}
void setup_wifi() {
  //Turn off Access Point
  WiFi.mode(WIFI_STA);
  delay(10);

// We start by connecting to a WiFi network
  Serial.println();
  Serial.print("Connecting to ");
  Serial.println(wifi_ssid);

WiFi.begin(wifi_ssid, wifi_password);

while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
    delay(500);
    Serial.print(".");
  }

Serial.println("");
  Serial.println("WiFi connected");
  Serial.println("IP address: ");
  Serial.println(WiFi.localIP());
}

void reconnect() {
  mqttRetryCount = 0;
  // Loop until we're reconnected
  while (mqttRetryCount < maxMqttRetry && !client.connected()) {
    Serial.print("Attempting MQTT connection...");
    delay(500);
    // Attempt to connect
    if (client.connect(SENSORNAME,mqtt_user, mqtt_password,(base_topic online_topic), 0, true, "no"  )) {
      Serial.println("connected");
      // Once connected, publish an announcement...
      client.publish((base_topic info_topic),SENSORNAME " connected to MQTT");
      client.publish((base_topic online_topic), "yes", true);
      client.subscribe(base_topic command_topic);
      connectToMqtt = true;
      // set to hundred to jump out of loop
      mqttRetryCount = 100;
    } else {
      Serial.print("failed, rc=");
      Serial.print(client.state());
      Serial.print(" try again in 5 seconds - retry count: ");
      Serial.println(mqttRetryCount);
      mqttRetryCount++;
      connectToMqtt = false;

// Wait 3 seconds before retrying
      delay(3000);
    }
  }
}

void setup_OTA() {
  // Port defaults to 8266
  // ArduinoOTA.setPort(8266);

// Hostname defaults to esp8266-[ChipID]
   ArduinoOTA.setHostname("ESP_"SENSORNAME);

// No authentication by default
  // ArduinoOTA.setPassword((const char *)"123");

ArduinoOTA.onStart([]() {
    Serial.println("Start");
  });
  ArduinoOTA.onEnd([]() {
    Serial.println("\nEnd");
  });
  ArduinoOTA.onProgress([](unsigned int progress, unsigned int total) {
    Serial.printf("Progress: %u%%\r", (progress / (total / 100)));
  });
  ArduinoOTA.onError([](ota_error_t error) {
    Serial.printf("Error[%u]: ", error);
    if (error == OTA_AUTH_ERROR) Serial.println("Auth Failed");
    else if (error == OTA_BEGIN_ERROR) Serial.println("Begin Failed");
    else if (error == OTA_CONNECT_ERROR) Serial.println("Connect Failed");
    else if (error == OTA_RECEIVE_ERROR) Serial.println("Receive Failed");
    else if (error == OTA_END_ERROR) Serial.println("End Failed");
  });
  ArduinoOTA.begin();
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hmmbob schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:19:
Van de andere kant bezien heb je wel ultieme flexibiliteit, want je kan het allemaal inrichten zodat het bij jouw use case past.

Uit interesse: waarom zou je al die zwave logs überhaupt willen bewaren?
Geen idee, dat hangt helemaal van de waarde af. Het overgrote deel hoef ik ook helemaal niet te bewaren waarschijnlijk.
Meetwaarden zoals temperatuur of lichtsterkte is wel iets wat je mogelijk langer wilt bewaren, maar schakelacties en beweging maar kort. Dat gebruik je hooguit voor debugging.

Flexibiliteit kan inderdaad een mooi voordeel zijn, wanneer het optioneel is. Nu zorgt iets simpels als een zwave stick toevoegen er voor dat ik meteen geconfronteerd wordt met het verplicht configureren van de recorder en overwegingen als InfluxDB moet gaan maken.
Nu weet ik dat Domoticz een stuk minder flexibel is, maar daar was het wel een stuk meer plug en play wat dat betreft. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:30:
[...]

Geen idee, dat hangt helemaal van de waarde af. Het overgrote deel hoef ik ook helemaal niet te bewaren waarschijnlijk.
Meetwaarden zoals temperatuur of lichtsterkte is wel iets wat je mogelijk langer wilt bewaren, maar schakelacties en beweging maar kort. Dat gebruik je hooguit voor debugging.

Flexibiliteit kan inderdaad een mooi voordeel zijn, wanneer het optioneel is. Nu zorgt iets simpels als een zwave stick toevoegen er voor dat ik meteen geconfronteerd wordt met het verplicht configureren van de recorder en overwegingen als InfluxDB moet gaan maken.
Nu weet ik dat Domoticz een stuk minder flexibel is, maar daar was het wel een stuk meer plug en play wat dat betreft. ;)
Daarom wil je dus van te voren nadenken over je inrichting. Je kan hele domeinen includen of excluden. Als je dit goed doet heb je weinig omkijken naar je recorder settings. Ik exclude bijvoorbeeld alles en exclude slechts wat ik wil recorden en op die manier maakt het heel beheersbaar en precies geschikt voor mijn use case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

martinvdm schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:21:
Daarom wil je dus van te voren nadenken over je inrichting. Je kan hele domeinen includen of excluden. Als je dit goed doet heb je weinig omkijken naar je recorder settings. Ik exclude bijvoorbeeld alles en exclude slechts wat ik wil recorden en op die manier maakt het heel beheersbaar en precies geschikt voor mijn use case.
Nou over zoiets basaals wil ik helemaal niet hoeven nadenken eigenlijk. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
rroetenberg schreef op zondag 9 februari 2020 @ 22:09:
[...]

Held! Soms is het zo makkelijk haha!
Soms is het allemaal wat makkelijker dan je denkt! Mag ik vragen op wat voor systeem je Armbian draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zag wat mensen met Google assistant vragen nav 105 voorbij komen. Er wordt ook gewerkt aan een fix/workarround
https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/31416

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Meerdere mensen hebben hier een opstelling om de watermeter uit te lezen. Nu heb ik ook zo'n sensor besteld, maar hoe hebben jullie die gemonteerd op de watermeter? Ik zag zo geen makkelijke mogelijkheid om dat te doen.
Kunnen jullie een foto delen van de montage op de watermeter, ter inspiratie?

Dit is wel goede inspiratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TCqHATaQP5poMk68H75VOf3J/full.jpg
Toppe in "Raspberry Pi Watermeter"

[ Voor 39% gewijzigd door Jelte op 10-02-2020 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jelte schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:55:
Meerdere mensen hebben hier een opstelling om de watermeter uit te lezen. Nu heb ik ook zo'n sensor besteld, maar hoe hebben jullie die gemonteerd op de watermeter? Ik zag zo geen makkelijke mogelijkheid om dat te doen.
Kunnen jullie een foto delen van de montage op de watermeter, ter inspiratie?

Dit is wel goede inspiratie:

[Afbeelding]
Toppe in "Raspberry Pi Watermeter"
Beetje off-topic. Lees dit eens door:
Is deze watermeter uitleesbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
Henkie-Jan schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:31:
[...]

Soms is het allemaal wat makkelijker dan je denkt! Mag ik vragen op wat voor systeem je Armbian draait?
Ik heb de FriendlyElec NanoPi M4V2 met een SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 08:29
Ik wil graag in mijn setup een button maken waar ik all mijn lampen ineens mee aan en uit kan zetten. Zonder daar een hele lijst met entiteiten onder te zien. Simpele knop met een button voor aan en uit. Ik was aan de slag met groups maar dat schijnt niet meer te werken. Heeft iemand daar een oplossing voor?

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:29
Stampre schreef op maandag 10 februari 2020 @ 22:31:
Ik wil graag in mijn setup een button maken waar ik all mijn lampen ineens mee aan en uit kan zetten. Zonder daar een hele lijst met entiteiten onder te zien. Simpele knop met een button voor aan en uit. Ik was aan de slag met groups maar dat schijnt niet meer te werken. Heeft iemand daar een oplossing voor?
code:
1
2
- service: light.toggle
        entity_id: all

De generated groups zijn verdwenen ja group.all_lights enzo. ipv kan je gewoon `all` neerzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Kodess op 10-02-2020 22:49 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 08:29
Kodess schreef op maandag 10 februari 2020 @ 22:47:
[...]

code:
1
2
- service: light.toggle
        entity_id: all

De generated groups zijn verdwenen ja group.all_lights enzo. ipv kan je gewoon `all` neerzetten.
Deze nog wel in de config yaml of maak ik gewoon een manual card?

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik zoek me suf, maar hoe krijg ik een entity die ik disabled heb weer terug? :?

Ik heb per abuis de ZiggoNext entitiy disabled (via configuration - entities), ik ging er niet vanuit dat hij dan helemaal uit de lijst verdwijnd
Wat ik al gedaan heb is:
ZiggoNext verwijderd
Herstart HASS
installatie ZiggoNext (via HACS)
Herstart HASS

Maar helaas komt de Entity niet terug

[ Voor 66% gewijzigd door Chaoss op 11-02-2020 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Chaoss schreef op maandag 10 februari 2020 @ 23:46:
Ik zoek me suf, maar hoe krijg ik een entity die ik disabled heb weer terug? :?

Ik heb per abuis de ZiggoNext entitiy disabled (via configuration - entities), ik ging er niet vanuit dat hij dan helemaal uit de lijst verdwijnd
Wat ik al gedaan heb is:
ZiggoNext verwijderd
Herstart HASS
installatie ZiggoNext (via HACS)
Herstart HASS

Maar helaas komt de Entity niet terug
In de app kan ik bij Configuration -> Entities rechtsboven een filter aanklikken en “Show disabled entities” aanvinken. Dat moet op de pc vast ook kunnen :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

iMars schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:24:
[...]
Ik hoop dat Remeha eens een keer met een simpele open API komt (temperatuur uitlezen en aanpassen is meer dan genoeg), maar ik heb er een hard hoofd in, omdat deze vraag al in 2017 is gevraagd aan Remeha, en tot op de dag van vandaag is daar nog steeds geen antwoord op.
In de ketel zelf zit ook een soort RJ45 aansluiting. Daar heb ik ooit eens een interface voor geschreven. Daar kon ik toen e.e.a. mee uitlezen. Later ben ik overgestapt op OpenTherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

hneel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:52:
[...]

In de ketel zelf zit ook een soort RJ45 aansluiting. Daar heb ik ooit eens een interface voor geschreven. Daar kon ik toen e.e.a. mee uitlezen. Later ben ik overgestapt op OpenTherm.
Ik ben wel heel erg nieuwsgierig hiernaar... kan/wil je hier meer over delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Destijds heb ik dat opgelost met een arduino en zo'n 433MHz RxTx zendertje. (Tegenwoordig zou ik dat denk ik eerder met ESP en MQTT oplossen)
Ik heb hier de sourcecode.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
/*
 * This sketch sends (bogus) thermo / hygro data to a remote weather sensors made by Cresta.
 * 
 * Setup:
 *  - connect transmitter input of a 433MHz transmitter to digital pin 11
 *  - On the weather station, activate the "scan" function for channel 1.
 */

#include <SensorTransmitter.h>
#include <RemoteTransmitter.h>
#include <JeeLib.h> // Low power functions library

// Initializes a ThermoHygroTransmitter on pin 11, with "random" ID 0, on channel 1.
ThermoHygroTransmitter transmitter(2, 0, 1);
KaKuTransmitter kaku( 2 );

#define SECONDS   2 

enum
{
  STATE_IDLE,
  STATE_BUSY
};

ISR(WDT_vect) { Sleepy::watchdogEvent(); } // Setup the watchdog
static short     rxstate = STATE_IDLE; 
static byte      rxbuffer[80];
static short     rxidx;
static short     rxlen;
static byte      txdata[] = { 0x02, 0x52, 0x05, 0x06, 0x02, 0x00, 0x53, 0x03 };
static bool      Done;

static float Taanvoer, Tretour, Truimte, TruimteSp;
static float OTaanvoer, OTretour, OTruimte, OTruimteSp;
static int Sgas, Spomp, Sww, Serror;
static int OSgas, OSpomp, OSww, OSerror;

void FlashLed()
{
  digitalWrite(13, HIGH);   // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
  delay(10);              
  digitalWrite(13, LOW);    // turn the LED off by making the voltage LOW
}

word ReadWord( byte* data, int pos )
{
  word* ptr;

ptr = (word*) (data+pos);
  return *ptr;
}

float GetTemp( byte* data, int pos, float factor )
{
  return (float) (ReadWord( data, pos ))*factor;
}

void setup() 
{
  pinMode(13, OUTPUT);
  Serial.begin(9600);
  rxidx = 0;
  rxstate = STATE_IDLE; 

OTaanvoer = OTretour = OTruimte = OTruimteSp = 0;
  OSgas = OSpomp = OSww = OSerror = 0;

//  transmitter.setChannel(0); transmitter.sendTempHumi( 123.4, 0 );
//  kaku.sendSignal( 'A', 1, false );
}

void loop() 
{
  int i;

Serial.flush();
//  delay(1);
  Done = false;
  Serial.write(txdata, 8);

//  delay(2);
  for( i=0; i<(SECONDS*1000) && !Done; i++ )
  {
    serialEvent();
    delay(1);
  }  

Sleepy::loseSomeTime(60*1000);
}

void serialEvent() 
{
  byte ch;
  byte* protdata;

while (Serial.available()) 
  {
    // get the new byte:
    ch = (byte)Serial.read();    

switch(rxstate)
    {
      case STATE_IDLE:
        if( ch == 0x02 )
        {
          rxstate = STATE_BUSY; 
          rxidx = 0;
          rxlen = 0;

rxbuffer[rxidx++] = ch;
        }
        break;

case STATE_BUSY:
        if( rxidx == 3 )
           rxlen = ch + 2;

rxbuffer[rxidx++] = ch;

if( rxidx == rxlen )
        {
          protdata = rxbuffer + 6;

Taanvoer  = GetTemp( protdata,  0, 0.1 );
          Tretour   = GetTemp( protdata,  2, 0.1 );
          Truimte   = GetTemp( protdata, 14, 0.1 );
          TruimteSp = GetTemp( protdata, 20, 0.1 );
          Sgas      = !(protdata[38]&0x01);
          Spomp     = protdata[39]&0x01;
          Sww       = protdata[36]&0x80;
          Serror    = protdata[41] != 255 || protdata[42] != 255;

if( Taanvoer  != OTaanvoer  )
          {
            transmitter.setChannel(0); transmitter.sendTempHumi( Taanvoer, 0 );
            OTaanvoer = Taanvoer;  
          }
          if( Tretour   != OTretour   )
          {
            transmitter.setChannel(1); transmitter.sendTempHumi( Tretour  , 0 );
            OTretour   = Tretour  ;  
          }
          if( Truimte   != OTruimte   )
          {
            transmitter.setChannel(2); transmitter.sendTempHumi( Truimte  , 0 );
            OTruimte   = Truimte  ;  
          }
          if( TruimteSp != OTruimteSp )
          {
            transmitter.setChannel(3); transmitter.sendTempHumi( TruimteSp, 0 );
            OTruimteSp = TruimteSp;  
          }
          if( Sgas   != OSgas   )
          {
            kaku.sendSignal( 'H', 1, Sgas   );
            OSgas   = Sgas  ;  
          }
          if( Spomp  != OSpomp  )
          {
            kaku.sendSignal( 'H', 2, Spomp  );
            OSpomp  = Spomp ;  
          }
          if( Sww    != OSww    )
          {
            kaku.sendSignal( 'H', 3, Sww    );
            OSww    = Sww   ;  
          }
          if( Serror != OSerror )
          {
            kaku.sendSignal( 'H', 4, Serror );
            OSerror = Serror;  
          }

rxstate = STATE_IDLE;

Done = true;
          FlashLed();
        }
        break;
    }
  }
}
Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.