Die snap ik niet. In HASS had ik ook gewoon direct grafieken, in je geschiedenis of als widget als je dat wilt. Wat moet je daarvoor knutselen dan?
Buiten het feit dat in de basis eerst alles aan elkaar geknutseld moet worden natuurlijk.

Hangt wederom van je wensen/eisen af.
Welke data kun je wel/niet missen als HASS ff stuk is, of aan het rebooten is?
En wat is een acceptabel hoeveelheid aan het missen van die data?
Keuze momentje 2: wil je stroom/gas verbuik blijven monitoren als HASS ff niet werkt?
Een gaatje is geen ramp. DSMR kan net zo goed stuk zijn of even rebooten als HASS dat kan hebben, daar zie ik geen verschil.
Daarnaast zou het ook kunnen dat m'n NAS moet rebooten en dan moeten sowieso alle containers plat.
Toch heb je wel iets getriggerd. Ik had namelijk recent besloten dat mijn domoticasoftware niet meer te veel zelf moet gaan regelen. In die zin ben ik van visie veranderd.
Ik merk namelijk dat het toch gewoon knutselwerk blijft, of je nu wilt of niet. Ik wil dus componenten die goed zijn in waar ze voor gemaakt zijn, en binnen dat doel autonoom kunnen opereren. (denk aan licht -> Hue, verwarming -> Honeywell, media -> Harmony, zwave -> euh???)
De domoticasoftware, in dit geval dan HASS, is dan een overkoepelende dirigent die wat extraatjes kan bieden en meer inzicht kan geven. Hij is echter puur een extraatje en niet noodzakelijk voor de werking van de basis.
Neem ik mijn vernieuwde visie erbij dan heb je gelijk, dan moet ik DSRM nemen omdat die goed is in p1 uitlezen en die zoveel mogelijk autonoom laten werken.
Als dat een wens/eis is
(hey, weer een keuze momentje
) kun je DSMR_Reader ook op de Pi zetten en de database in een Docker.
[...]
Dat hangt dus af van je wensen/eisen
Maar volgens mij kan dat idd op die manier (vraag me ff niet hoe

)
Ik doe het namlijk net andersom; DSMR_Reader in een container en een normale PostgreSQL installatie
Met alleen de datalogger heb je volgens mij alsnog ergens een volledige installatie nodig.
Klopt, maar die zou dan op m'n NAS kunnen draaien waardoor de meterkast PI puur een doorgeefluik zou blijven.
Zit ook zeker wat in, maar iedereen zal op basis van eigen ervaring en setup zeggen wat het beste (voor hem/haar) is.
Wil je weten wat volgens "ons" het beste voor jou is, dan is het wel heel erg handig als we weten wat je wensen/eisen en ook mogelijkheden (oa hardware) zijn.
Als je puur en alleen getalletje in HASS wilt zien en data-retentie je niet boeit, dan is DSMR_Reader niet de beste keus. Wil je inzicht in kosten en toffe grafiekjes, dan weer wel.
Ik heb een aantal wensen/kaders:
• niet te complex, goed onderhoudbaar. (dockjes helpen daarbij omdat je software en data/configuratie kunt scheiden en zij de updates regelen)
• historie wil ik graag langere tijd kunnen bewaren, ook op enig detailniveau (niet alleen voor p1, ook voor vermogen uit zwave)
• goede verwachting qua continuïteit. Dus githubjes kunnen wel, mits het onderhouden wordt. Het sterft van de één keer bouwen, nooit meer fixen, projecten. Daar word ik niet blij van.
• mijn NAS is de primaire host, dus dat blijft te allen tijde de SPoF. De verschillende PI's die ik heb houd ik het liefst zo simpel en lichtgewicht mogelijk.
• HASS heeft inzicht in alle componenten, maar hoeft niet alles te weten van die componenten. Hij moet wel een regisseur kunnen blijven zonder al te veel knutselwerk.
Sowieso heb ik nog wel een hoop te leren wat HASS betreft. Het hele Zwave verhaal is ook al een hel geweest om aan de praat te krijgen.