Acties:
  • 0 Henk 'm!
hneel schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:57:
[...]

Bij icon_template zo'n zelfde if-else constructie gebruiken.

Ik heb zelf zoiets in configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
     last_ct_voordeur:
       friendly_name: "Voordeur"
       value_template: "{{as_timestamp(states.switch.ct_voordeur.last_changed) | timestamp_custom('%A %d-%b-%y, %H:%M:%S')}}"
       icon_template: >-
         {% if is_state('switch.ct_voordeur', 'on') %}
           mdi:door-open
         {% else %}
           mdi:door
         {% endif %}

En dit in customize.yaml
code:
1
2
3
4
sensor.last_ct_voordeur:
  templates:
    icon_color: >  
      if (entities['switch.ct_voordeur'].state === 'on')  return 'red';

Voor dat laatste moet je custom ui geinstalleerd hebben.
Dat heb ik ook geprobeerd
Echter als ik die icon template gebruik, dan verandert hij het icoon van de router, en dat wil ik niet
het icoon van de router moet blijven maar het icoon bij up en down wil ik wijzigen ipv tekst een icoon
en daarna idd in kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GertJan2012 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:47:
Ik ben momenteel even aan het stoeien met een automatisering. De onderstaande automatisering wordt actief na zonsondergang, en werkt tot 23:30. Wat zou ik moeten aanpassen om hem te laten werken na zonsondergang, tot de volgende zonsopkomst ? Dus de gehele nacht...
Het leek mij logisch om het volgende te configureren, maar dat werkt helaas niet. Waar gaat het fout?
code:
1
2
3
4
    - after: sunset
      condition: sun
    - before: sunrise

Dit is de configuratie zoals ik hem nu heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
########## zet hal verlichting aan 1 keer klikken op knop ########## 
- alias: Verlichting hal 30 seconden aan bij 1 keer klikken

trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.hal_scene_knop_click
    to: 'single'
  condition: 
  - condition: and
    conditions:
    - before: '23:30'
      condition: time
  action:
  - service: light.turn_on
    data:
      entity_id: light.hal
      brightness_pct: 70
  - delay: 00:00:30
  - service: light.turn_off
Weet je zeker dat het een State als trigger is en niet een event?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
martinvdm schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:36:
[...]

Yes want de huidige automation werkt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Heb nu ook de zwave stick in m'n NAS gestopt en het device doorgelust. Lijkt allemaal te werken want ik heb een menu item erbij en na even wachten stroomde er een groot aantal devices binnen.
Toch heb ik het gevoel er nog niet helemaal te zijn, of misschien ben ik gewoon nog niet genoeg bekend met HomeAssisstant.

In het zwave menu kan je een module kiezen (alleen de stick) en dan krijg je er een paar pulldowns bij. Daar was ik wel blij mee want in Domoticz was ik gewend de apparaten te kunnen terug vinden en daar dan specifieke configuraties op uitvoeren. Helaas zijn de pulldowns leeg, of hij lijkt te hangen dat weet ik niet.
Ook bij de associaties die ik graag zou inzien en aanpassen kom ik weinig verder.

Daarnaast heb je ook niet gewoon een beetje logisch een netwerkoverzicht met de modules en hoe die gekoppeld zijn. Al helemaal niet grafisch.
Doe ik iets verkeerd of verwacht ik dingen die er gewoon niet zijn?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvbins
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-05 13:18
GertJan2012 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:47:
Ik ben momenteel even aan het stoeien met een automatisering. De onderstaande automatisering wordt actief na zonsondergang, en werkt tot 23:30. Wat zou ik moeten aanpassen om hem te laten werken na zonsondergang, tot de volgende zonsopkomst ? Dus de gehele nacht...
Het leek mij logisch om het volgende te configureren, maar dat werkt helaas niet. Waar gaat het fout?
code:
1
2
3
4

Dit is de configuratie zoals ik hem nu heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22

trigger:
  condition: 
  - condition: and
    conditions:
    - before: '23:30'
      condition: time
  action:
    data:
Ben zelf nog nauwelijks aan de daadwerkelijke automation begonnen, maar kan het zijn dat sunrise & sunset per dag gedefinieerd worden? Dan is er namelijk geen enkel moment tussen 00:00 tot 23:59 dat ná zons-ondergang valt, maar vóór zonsopgang. Zou hij daar op vastlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

GertJan2012 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:37:
[...]

Yes want de huidige automation werkt zonder problemen.
Je kan ook naar de 'elevation' van de zon kijken. Zodra hij onder 0 is dan is de zon onder. Gebruik dat als condition in je automation.
Dan kan je ook nog wat spelen met bv lager dan 5 graden als je de schemering mee wilt nemen.
Of lager dan -3 als het echt donker moet zijn

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 08:29
Ik zal vanmiddag eens kijken, goeie tip! Usb poort heb ik eigenlijk niet gecheckt. Ik moet nog SSH instelleen in Hass.io.
Timpje schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:41:
[...]

Schiet mij net te binnen dat ik op mijn slimme meter op het display kan zien welke dsmr versie de meter heeft.
Door een paar keer op het knopje te drukken komt er elke keer wat anders in het display te staan, bij mij ook de dsmr versie. Je zou even kunnen kijken of dat bij jou ook werkt. Dan weet je in ieder geval dat dat goed is.
Het is wel degelijk nodig om dit in te vullen. Bij default (niet ingevuld) is die 2.2, maar als jou meter een andere versie heeft, zeg 4 dan gaat dit niet goed. Volgens mij is er keuze tussen 2.2 of 4 of 5.
Zoals Gonadan nog aangaf, weet je zeker dat je de goede poort geselecteerd hebt voor je usb poort waar de meter op aangesloten is?

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-05 09:01
Stampre schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 07:27:
Ik zal vanmiddag eens kijken, goeie tip! Usb poort heb ik eigenlijk niet gecheckt. Ik moet nog SSH instelleen in Hass.io.

[...]
USB port check handleiding

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:09
@gertJan2012
code:
1
condition: or

Want volgens mij is 0:00 de reset van de before en after commando's. Ofwel, je wilt dat het werkt na zonsondergang (en voor 0:00) OF tot zonsopkomst (na 0:00). Die twee gebieden hebben geen overlap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
Septillion schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 08:34:
@gertJan2012
code:
1

Want volgens mij is 0:00 de reset van de before en after commando's. Ofwel, je wilt dat het werkt na zonsondergang (en voor 0:00) OF tot zonsopkomst (na 0:00). Die twee gebieden hebben geen overlap.
Yes zover was ik inderdaad ook. Als ik de 23:30 namelijk aanpas naar 06:00 uur, dan werkt de gehele automation niet meer. Echter zoals @Ortep beschrijft snap ik hem niet helemaal. Wat zou er dan daadwerkelijk in de automation moeten staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
GertJan2012 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:52:
[...]

Yes zover was ik inderdaad ook. Als ik de 23:30 namelijk aanpas naar 06:00 uur, dan werkt de gehele automation niet meer. Echter zoals @Ortep beschrijft snap ik hem niet helemaal. Wat zou er dan daadwerkelijk in de automation moeten staan ?
Wat ook weer logisch is.

Vul gewoon voor sunset een tijdstip in, bijvoorbeeld 17:00 (niet in de automation, maar gewoon voor de redenatie hoe conditions werken).

Je wilt dus dat een automation werkt op een trigger-tijdstip wat voldoet aan de volgende twee tijdstippen: na 17:00 (dus tussen 17:00 en 0:00) EN voor 06:00 (tussen 0:00 en 06:00). Geen enkel tijdstip voldoet aan deze beide regels. Wanneer je de and-condition omzet naar een or-condition moet het tijdstip voldoen aan één van beide regels, of na 17:00 of voor 06:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
JayOne schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:06:
[...]

Wat ook weer logisch is.

Vul gewoon voor sunset een tijdstip in, bijvoorbeeld 17:00 (niet in de automation, maar gewoon voor de redenatie hoe conditions werken).

Je wilt dus dat een automation werkt op een trigger-tijdstip wat voldoet aan de volgende twee tijdstippen: na 17:00 (dus tussen 17:00 en 0:00) en voor 06:00 (tussen 0:00 en 06:00). Geen enkel tijdstip voldoet aan deze beide regels. Wanneer je de and-condition omzet naar een or-condition moet het tijdstip voldoen aan één van beide regels, of na 17:00 of voor 06:00.
Sorry, maar ik ben je even kwijt ? Met name niet in de automation maar gewoon voor de redenatie hoe coniditions werken?
Het voordeel van mijn huidige automation is toch dat dit het hele jaar door werkt ? In de zomer zal de lamp dan immers later aangaan dan in in de winter wanneer het vroeger donker is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Dan wordt het toch gewoon:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22

trigger:
  condition: 
  - condition: or
    conditions:
  action:
    data:

Maar volgens mij krijg je wel gekke effecten als je binnen die 30 seconden weer op de knop druk. Kan je beter:
- Tweede automatie maken die triggert na 30 seconden de lamp aan
- Een timer aanmaken + een automatie. Timer resetten (of juist niet) als je weer op de knop drukt
- De delay naar een script verplaatsen en bij de volgende druk op de knop het script eerst stoppen

Zelf doe ik optie twee omdat ik dan makkelijk de timer verschillende tijden mee kan geven en ik de huidige stand van de timer uit kan lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

GertJan2012 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:52:
[...]
Echter zoals @Ortep beschrijft snap ik hem niet helemaal. Wat zou er dan daadwerkelijk in de automation moeten staan ?
Je maakt een automation die precies doet wat je wilt. En je gebruikt een 'condition'

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  alias: Lichten aan in de nacht
  description: ''
  condition:
  - below: '5'
    condition: numeric_state
    entity_id: sun.sun
    value_template: '{{ state_attr(''sun.sun'', ''elevation'') }}'
  action:
  - data:
      brightness: 150
      transition: 2
    entity_id: light.gang
    service: light.turn_on

[ Voor 24% gewijzigd door Ortep op 31-01-2020 10:21 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
GertJan2012 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:10:
[...]

Sorry, maar ik ben je even kwijt ? Met name niet in de automation maar gewoon voor de redenatie hoe coniditions werken?
Het voordeel van mijn huidige automation is toch dat dit het hele jaar door werkt ? In de zomer zal de lamp dan immers later aangaan dan in in de winter wanneer het vroeger donker is ?
Teken een lijn die een dag voorstelt (van 0:00 tot en met 23:59) en teken daarop de tijdstippen waarop de conditions geldig moeten zijn, op basis van deze lijn maak je de conditions en bepaal je of het een and- of or-condition is. Wat ik zelf handig vind is dat ik voor sunset dan gewoon even een een tijdstip pak.

Nu heb je nog te maken met een zeer eenvoudige automation, maar naarmate je meer uitzonderingen/voorwaarden wilt toevoegen is het handig om het eerst buiten HA te beschrijven. Niet zomaar klakkeloos conditions bijelkaar harken, maar weten wat je wilt bouwen bespaart je veel ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
martinvdm schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:36:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
  condition:
    conditions:
    - condition: sun
      after: sunset
      before: sunrise

Maar is volgens mij al voorbij gekomen
leesvoer:
https://www.home-assistant.io/docs/scripts/conditions/

[ Voor 7% gewijzigd door Driek op 31-01-2020 10:39 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Mijn ouders hebben vloerverwarming in de badkamer. De vloerverwarmings pomp staat altijd 50w te trekken, ook al staat de cv uit. Dat kost je dus al snel 8 euro per maand onnodig verbruik. Je kunt daar een HY-02 ECO pomp schakelaar voor kopen.

Of zelf bouwen natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DW591gxMx3tUTGl2Wq3hcBut/medium.png

Meer uitleg over de config kun je hier vinden.

[ Voor 29% gewijzigd door PerlinNoise op 31-01-2020 15:17 ]

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
JayOne schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:24:
[...]

Teken een lijn die een dag voorstelt (van 0:00 tot en met 23:59) en teken daarop de tijdstippen waarop de conditions geldig moeten zijn, op basis van deze lijn maak je de conditions en bepaal je of het een and- of or-condition is. Wat ik zelf handig vind is dat ik voor sunset dan gewoon even een een tijdstip pak.

Nu heb je nog te maken met een zeer eenvoudige automation, maar naarmate je meer uitzonderingen/voorwaarden wilt toevoegen is het handig om het eerst buiten HA te beschrijven. Niet zomaar klakkeloos conditions bijelkaar harken, maar weten wat je wilt bouwen bespaart je veel ellende.
Het idee van uittekenen is inderdaad wel een goede , dat geeft een wat beter beeld. Maar jij geeft aan dat je voor sunset een tijdstip pakt. MIsschien zie ik het verkeerd ( ik heb nog wel het e.e.a te leren 8)7 ) , maar dan haal je toch juist het automatisme er vanaf ? Want verschuivingen in de jaargetijden neem je dan toch niet mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
PerlinNoise schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:44:
Mijn ouders hebben vloerverwarming in de badkamer. De vloerverwarmings pomp staat altijd 50w te trekken, ook al staat de cv uit. Dat kost je dus al snel 8 euro per maand onnodig verbruik. Je kunt daar een HY-02 ECO pomp schakelaar voor kopen.

[Afbeelding]

Dan zou ik wel de rode draad van de temp sensor op de 5V aansluiten ipv op de GND zoals in je tekening :p

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@GertJan2012 Volgens mij bedoelde hij dat alleen ter verduidelijking nu. Zodat je kunt zien dat het nooit tegelijk na sunset en voor sunrise kan zijn. Het is bijvoorbeeld nooit na 19:00 en voor 6:00 tegelijk. Omdat de voor en na om 0:00 eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:51
Repsect schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:11:
[...]

Om hier nog even op terug te komen:

Ik ben gegaan voor de Samsung Galaxy Tab A 10.1 WiFi (2019) 3GB. Ik draai hier enkel de Fully Kiosk Browser op en ik het vrije RAM geheugen varieert tussen 1 à 1,5 GB. De 2GB had dus wellicht volstaan, maar vond ik toch wat krap.

Ik heb verder gekozen voor de Vidabox fixed wall mount, omdat deze op een inbouwdoos gemonteerd kon worden. Dan hoeven er dus geen extra gaten in de muur geboord te worden.

Dat ziet er dan vervolgens zo uit (klik voor groot):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De kiosk modus krijg ik niet goed werkend: Dan gaat het scherm constant aan en uit. Maar de kiosk modus heb ik ook niet per se nodig en dan werkt het wel goed. Het scherm gaat netjes aan als ie beweging ziet en gaat vervolgens weer uit.

Nu moet ik alleen mijn lovelace-ui.yaml een beetje fine-tunen, zodat alles nog wat beter en mooier op het scherm past.

En ik moet nog kijken of ik een USB-C kabel door een 19mm loze leiding naar de meterkast getrokken krijg. Nu moet ik nog even de tablet van de muur afpakken om 'm op te laden :+.
Zeer gelikt, gaat bij mij op het lijstje! :) Hoe heb je het opladen geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flight777 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:03:
[...]

Zeer gelikt, gaat bij mij op het lijstje! :) Hoe heb je het opladen geregeld?
Laatste twee zinnen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:56:
[...]

Dan zou ik wel de rode draad van de temp sensor op de 5V aansluiten ipv op de GND zoals in je tekening :p
Goed opgemerkt. Overheen gekeken. ;)

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
|:( |:( Echt helemaal overheen gelezen, vond het al vreemd dat daar niet over gesproken werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:08:
[...]

Dat heb ik ook geprobeerd
Echter als ik die icon template gebruik, dan verandert hij het icoon van de router, en dat wil ik niet
het icoon van de router moet blijven maar het icoon bij up en down wil ik wijzigen ipv tekst een icoon
en daarna idd in kleur
@hneel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:09
PerlinNoise schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:15:
[...]

Goed opgemerkt. Overheen gekeken. ;)
Het is vandaag gelukt om het opladen te fixen met een lange micro-USB kabel, verloopstukje, originele laadkabel en een Fibaro Wall Plug. Ik heb het in mijn reactie toegevoegd :) .

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 11:25
PerlinNoise schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:44:

[Afbeelding]

Uiteraard kan het zo ook, ik gebruik en sonoff basic met een DS18b20,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 13:11
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22

trigger:
  condition: 
    conditions:
  action:
    data:

zoiets dan? kan zijn dat er een spatie teveel of te weinig is, achter de tel is het niet altijd makkelijk typen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
Weet iemand wat de standaard, donker blauwe icon hs_color voor Home Assistant is?

Als ik met Paint kijk, dan is het RGB (68, 115, 158).
Als ik dat converteer via Colorizer naar HSV/HSB komt daar (208.67, 56.96, 61.96) uit. Dit lijkt wel te kloppen, maar als ik mijn lovelace update dan blijft er te licht blauw komen.

Voor geel werkt het wel (RGB (253, 216, 53) en HSV/HSB (48.9, 98.04, 60).

Ik probeer icoontjes van input booleans voor mijn scenes te kleuren op basis van de huidige scene. Hiervoor gebruik ik custom-ui. Dat werkt, behalve dat ik steeds een te lichte kleur blauw krijg.

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xciB02n.png

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
input_boolean.scene_uit:
  templates:
    hs_color: >
      if (state === 'on') return [48.9, 98.04, 60];
      return [208.67, 56.96, 61.96];
input_boolean.scene_gedimd:
  templates:
input_boolean.scene_normaal:
  templates:
input_boolean.scene_extra:
  templates:
input_boolean.scene_maximaal:
  templates:

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Repsect schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 18:11:
Weet iemand wat de standaard, donker blauwe icon hs_color voor Home Assistant is?

Als ik met Paint kijk, dan is het RGB (68, 115, 158).
Als ik dat converteer via Colorizer naar HSV/HSB komt daar (208.67, 56.96, 61.96) uit. Dit lijkt wel te kloppen, maar als ik mijn lovelace update dan blijft er te licht blauw komen.

Voor geel werkt het wel (RGB (253, 216, 53) en HSV/HSB (48.9, 98.04, 60).

Ik probeer icoontjes van input booleans voor mijn scenes te kleuren op basis van de huidige scene. Hiervoor gebruik ik custom-ui. Dat werkt, behalve dat ik steeds een te lichte kleur blauw krijg.

Iemand een idee?

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
input_boolean.scene_uit:
  templates:
input_boolean.scene_gedimd:
  templates:
input_boolean.scene_normaal:
  templates:
input_boolean.scene_extra:
  templates:
input_boolean.scene_maximaal:
  templates:
Volgens Chrome is het ook rgb(68, 115, 158) inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gELZXhUiq7S6QMiTrCOaBC0v/full.png

Maar ik zie in de CustomUI docs dat je "any CSS color value" kan gebruiken, dus waarom gebruik je niet die rgb(68, 115, 158) dan?

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 01-02-2020 21:34 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand die zijn unifi uitleest?
Je hebt de standaard integratie maar ook een onofficiële
Die laatste krijg ik niet werkend

https://community.home-as...fi-security-gateway/71505

Ik zou graag status van mn wan,lan, wlan, enz uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
Hmmbob schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:31:
[...]

Volgens Chrome is het ook rgb(68, 115, 158) inderdaad.
[Afbeelding]

Maar ik zie in de CustomUI docs dat je "any CSS color value" kan gebruiken, dus waarom gebruik je niet die rgb(68, 115, 158) dan?
Omdat ik dit met de template (i.v.m. de condition) niet werkend krijg. Dan krijg ik altijd het standaard donkerblauwe icoontje te zien. Ook rgba werkt niet.

code:
1
2
3
4
5
input_boolean.scene_uit:
  templates:
      if (state === 'on') return rgb(253, 216, 53);
      return rgb(68, 115, 158);

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 09:40
Ok. Bezig met lace eindelijk, lukt me redelijk. Echter, ik krijg sommige iconen niet.

Deze krijg ik wel te zien ;
code:
1
      - icon: 'mdi:sofa'

Deze niet
code:
1
      - icon: 'mdi:SilverwareForkKnife'

Waar ga ik de fout in?
Kan dus geen een ander icon plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timpje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-05 22:50
maartend schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:47:
Ok. Bezig met lace eindelijk, lukt me redelijk. Echter, ik krijg sommige iconen niet.

Deze krijg ik wel te zien ;
code:
1

Deze niet
code:
1
      - icon: 'mdi:SilverwareForkKnife'

Waar ga ik de fout in?
Kan dus geen een ander icon plaatsen.
Probeer eens: mdi:silverware-fork-knife :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Timpje schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:54:
[...]

Probeer eens: mdi:silverware-fork-knife :)
Ok. Hoe kan ik dat weten? Ik haal de naam zo van de site af.

import { mdiSilverwareForkKnife } from '@mdi/js';
Natuurlijk wel een : na mdi, maar verder? Had we al kleine letters gepakt

Maaruh, thnx. Werkt dus wel.

En zelfde vraag voor bijv chess-rook. Krijg ik ook niet zichtbaar

[ Voor 18% gewijzigd door maartend op 02-02-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
De naam gebruiken die bovenaan de popup staat of bij de mouse tip staat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Repsect schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:53:
[...]

Omdat ik dit met de template (i.v.m. de condition) niet werkend krijg. Dan krijg ik altijd het standaard donkerblauwe icoontje te zien. Ook rgba werkt niet.

code:
1
2
3
4
5
input_boolean.scene_uit:
  templates:
      if (state === 'on') return rgb(253, 216, 53);
      return rgb(68, 115, 158);
Al geprobeerd met extra quotes? (geen idee of dat echt verschil gaat maken, maar dat zou mijn volgende debug stap zijn)
YAML:
1
2
3
4
  templates:
      if (state === 'on') return "rgb(253, 216, 53)";
      return "rgb(68, 115, 158)";

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Septillion schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:12:
De naam gebruiken die bovenaan de popup staat of bij de mouse tip staat :)
Aha, ik zie het. Er staat idd een andere naam als je hoovert.

Maar dan nog een laatste ; waarom werkt deze niet? - icon: 'mdi:chess-rook'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:20:
[...]

Aha, ik zie het. Er staat idd een andere naam als je hoovert.

Maar dan nog een laatste ; waarom werkt deze niet? - icon: 'mdi:chess-rook'
Goede vraag. Zijn alias (chess-castle) al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hmmbob schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:26:
[...]

Goede vraag. Zijn alias (chess-castle) al geprobeerd?
Thnx, maar laat maar. Fout zat hem in typefout bij entity. En dan komt er geen icoon.
Het is me duidelijk, hartstikke bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
edit ; laat maar even, ik denk al fout te hebben gevonden.
edit 2 ; idd, fout gevonden. Moest allemaal in 1 kaart en niet in afzonderlijke kaarten

Ok. Volgende vraag die ik niet zie.

Ik ben dus bezig met horizontal cards. Ik wil een zooitje onder elkaar hebben. Maar op de een of andere manier gooit hij de boardganetafel naast mijn klok.
De bedoeling is dit

Klok
Overal naam entiteiten
Lamp Bank Lamp tafel
Lampen boardgametafel

Maar eea wordt als volgt neergezet;

Klok Lampen boardgametafel
Overal naam entiteiten
Lamp Bank Lamp tafel

Dit is mijn platte config-code;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
  - badges: []
    cards:
      - cards:
          - entity: sensor.time
            type: 'custom:bignumber-card'
        type: horizontal-stack
      - cards:
          - entities:
              - type: divider
              - text: Lampen
                type: 'custom:text-divider-row'
            show_header_toggle: false
            type: entities
      - cards:
          - entity: light.bank
            hold_action:
              action: more-info
            name: Bank
            size: 10%
            state:
                value: 'off'
                value: 'on'
            type: 'custom:button-card'
          - entity: light.eettafel
            hold_action:
            name: Eettafel
            size: 10%
            state:
              - icon: 'mdi:silverware-fork-knife'
              - icon: 'mdi:silverware-fork-knife'
      - cards:
          - entity: light.bgt
            hold_action:
            name: Boardgametafel
            size: 5%
            state:
              - icon: 'mdi:chess-rook'
              - icon: 'mdi:chess-rook'
    path: woonkamer2
    title: Woonkamer 2

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 02-02-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
InfluxDB en Grafana gebruikers...wat doen jullie als je in HA een sensor een andere naam geeft en je de geschiedenis in Grafana wilt blijven zien onder de nieuwe naam?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 23:55

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Iemand een idee hoe ik de tekst onderin kan centreren?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Gr9Tuik.png

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
cards:
  - type: 'custom:card-templater'
    card:
      type: picture-entity
      name_template: '{{ states.sensor.papier_2.attributes.days }} days'
      show_name: true
      show_state: false
      entity: sensor.papier_2
      state_image:
        '0': /local/images/trash_card/papier.png
        '1': /local/images/trash_card/papier_bw.png
        '2': /local/images/trash_card/papier_bw.png
    entities:
      - sensor.papier_2
    card:
      name_template: '{{ states.sensor.gft_rest.attributes.days }} days'
      align: split
      entity: sensor.gft_rest
      state_image:
        '0': /local/images/trash_card/gft_rest.png
        '1': /local/images/trash_card/gft_rest_bw.png
        '2': /local/images/trash_card/gft_rest_bw.png
    entities:
      - sensor.gft_rest
    card:
      name_template: '{{ states.sensor.pmd.attributes.days }} days'
      entity: sensor.pmd
      state_image:
        '0': /local/images/trash_card/pmd.png
        '1': /local/images/trash_card/pmd_bw.png
        '2': /local/images/trash_card/pmd_bw.png
    entities:
      - sensor.pmd

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Vraag aan iemand met meer Linux-foo / HassOS kennis.

Ik draai(de, want crash) op een RP2 wat prima werk(te). Afgezien dus van het bekende Pi euvel, de SD kaart. :/ Nu kan een RP2 niet direct van USB booten maar met andere installaties (Buster en OSMC) kan je wel valsspelen door te booten van de CD maar root te mounten vanaf USB. Dit door op de boot-partitie in cmdline.txt
code:
1
root=PARTUUID=6c586e13-02

aan te passen naar
code:
1
root=/dev/sda2

Er vanuit gaande dat de USB dezelfde image draait en root dus ook partitie twee is. Alternatief is de PARTUUID van de USB partitie te gebruiken.

Nu heb ik nog wel een USB SSDtje over waar ik dit ook zou willen doen voor Home Assistant (Hass.io). Probleem: daar wordt de root niet in cmdline.txt opgegeven :/ Nu is de Home Assistant image sowieso wat raar aangezien in in Windows (MiniTool en Disk manager) alleen de FAT32 boot partitie zie en niet de andere EXT4 partities. 8)7

Maar heeft iemand meer meer foo een idee hoe ik HassOS de USB zou kunnen laten mounten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Meelobee schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:19:

[Afbeelding]
Kan met card mod;
https://github.com/thomasloven/lovelace-card-mod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:22

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
cards:
    card:
      state_image:
    entities:
      - sensor.papier_2
    card:
      state_image:
    entities:
      - sensor.gft_rest
    card:
      state_image:
    entities:
      - sensor.pmd
Ik vraag me af hoe je dit voor elkaar krijgt?
Ziet er vet uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-05 18:54

Koppensneller

winterrrrrr

wesley2004 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:30:
[...]

Ziet er vet uit!
De YAML staat nota bene in de zelfde post 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:22
Koppensneller schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:37:
[...]

De YAML staat nota bene in de zelfde post 8)7
ja dat snap ik wel maar bedoelde meer die sensoren.
Die komen ergens vandaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ux0rious
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-01 15:52
Hoi tweakers,

Ik heb een RbPi 4b+ & Hassio op een microSD kaart geflasht.
ssh & smb werken naar behoren.

Echter wil ik de DB op een usb zetten zoals geadviseerd.
ik zie sda nergens terug komen in het systeem of bij /dev. Wel bij dmesg als connected.

iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:15

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
cards:
    card:
      state_image:
    entities:
      - sensor.papier_2
    card:
      state_image:
    entities:
      - sensor.gft_rest
    card:
      state_image:
    entities:
      - sensor.pmd
ooh heel tof gemaakt. Waar heb je die png's vandaan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Ben er sinds je comment mee aan het stoeien, maar krijg het niet voor elkaar. Ik snap dat ik de 'mod-card'
moet gebruiken ivm horizontal stacks, maar mede door doordat ik ook al card-templater gebruik weet ik niet zo goed wat waar moet komen om het correct moet krijgen. (Indentation is a b*tch zullen we maar zeggen..)

Als je weet hoe dit moet, zou je me dan wat verder op weg willen helpen?
wesley2004 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:30:
[...]

Ziet er vet uit!
Sensors komen vanuit de Garbage-Collection integration van bruxy70;
https://github.com/bruxy70/Garbage-Collection
maxxie85 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 19:05:
[...]
ooh heel tof gemaakt. Waar heb je die png's vandaan?
De .png's heb ik ooit eens van Shutterstock oid af gehaald en zelf wat aangepast in photoshop.
Heb een .zip file met de 3 .png's die ik zelf gebruik en 3 zonder tekst op m'n onedrive gezet;
https://1drv.ms/u/s!AlaBg5xBef-IgrQsS4SBZOKK_N4QkQ?e=KXbGW5

[ Voor 28% gewijzigd door Meelobee op 02-02-2020 20:10 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
zoeperman schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 18:01:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22

trigger:
  condition: 
    conditions:
  action:
    data:

zoiets dan? kan zijn dat er een spatie teveel of te weinig is, achter de tel is het niet altijd makkelijk typen :P
Top, Thanks! Die ga ik even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 08:29
Als ik het goed begrijp is dit dus USB0:

input: []
serial:
- /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AO3ZOKEY-if00-port0
- /dev/ttyUSB0
- /dev/ttyAMA0
~ $
~ $ audio:

Voor de volledigheid, ik heb een p1 kabel rechtstreeks op mijn pi aangesloten zonder esp bordje oid ertussen. Dat zou volgend mij moeten kunnen. Ik heb de MQTT broker geinstalleerd en deze is zichtbaar bij de integraties (dan hoef ik daar toch niets meer met integraties te doen?)

daarna heb ik in de config gezet:
platform: DSMR

Zo had ik het in de uitleg gelezen maar ik heb het idee dat ik hier nu nog een aantal stappen mis.

[ Voor 53% gewijzigd door Stampre op 02-02-2020 21:26 ]

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
wesley2004 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:49:
[...]

ja dat snap ik wel maar bedoelde meer die sensoren.
Die komen ergens vandaan toch?
https://github.com/pippyn/Home-Assistant-Sensor-Afvalbeheer

Edit: Voor als je niet met een vaste kalender werkt, kun je ze via een API ophalen.

[ Voor 13% gewijzigd door u_nix_we_all op 02-02-2020 20:56 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Heb het centreren van de text inmiddels voor elkaar en kon gelijk de hoeken (radius) afronden net als mn andere cards :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zu0xuSJ.png

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
type: 'custom:mod-card'
style: |
  ha-card {
    radius: 8px;
    text-align: center
  }
card:
  cards:
    - card:
        name_template: '{{ states.sensor.papier_2.attributes.days }} dagen'
        state_image:
          '1': /local/images/trash_card/papier.png
      entities:
        - sensor.papier_2
      type: 'custom:card-templater'
    - card:
        name_template: '{{ states.sensor.gft_rest.attributes.days }} dagen'
        state_image:
          '1': /local/images/trash_card/gft_rest.png
      entities:
        - sensor.gft_rest
    - card:
        name_template: '{{ states.sensor.pmd.attributes.days }} dagen'
        state_image:
          '1': /local/images/trash_card/pmd.png
      entities:
        - sensor.pmd

Maar nu gelijk het volgende punt; Hoe zorg ik ervoor dat hij '1 dag' aangeeft, in plaats van '1 dagen' zoals op bovenstaande screenshot. Dit zal neem ik aan met templating moeten? kan dat ook in de name_template?
code:
1
name_template: '{% if is_state('sensor.papier_2', '1') %} dag {% else %} dagen {% endif %}'

Zoiets? maar dan werkend :+ Of zit ik nou helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Laatst online: 26-05 14:14
Om het verbruik van m'n droger en wasmachine te meten, ben ik op zoek naar een socket die Zigbee ondersteund. Nu heb ik zelf al een SP 120 liggen, maar die gaat maar tot 10A en heeft een relais. Ik zoek dus eigenlijk een versie zonder schakel mogelijkheid, die enkel het verbruik meet, tot 16A gaat en van een reputabel merk is. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-05 07:46

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

OllieMongollie schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:22:
Om het verbruik van m'n droger en wasmachine te meten, ben ik op zoek naar een socket die Zigbee ondersteund. Nu heb ik zelf al een SP 120 liggen, maar die gaat maar tot 10A en heeft een relais. Ik zoek dus eigenlijk een versie zonder schakel mogelijkheid, die enkel het verbruik meet, tot 16A gaat en van een reputabel merk is. Iemand tips?
https://shop.shelly.cloud...-smart-home-automation#71 Die is wel met een relais, maar wel geschikt tot 16A en ik ben zelf in mijn home automation erg tevreden over de shelly's

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:04
Hallo! Ik zit met iets geks in Home Assistant. Op dit moment heb ik een Conbee II in combinatie met HassOS. Naast dat ik een aantal lampen met de Conbee heb verbonden, heb ik ook twee TRÅDFRI
Remote controls verbonden. Hiermee kan ik de lichten dimmen en aan- en uitzetten.

Dit werkt helemaal prima, totdat ik HassOS herstart. Hierna doen de Remote controls niks meer. Om dit op te lossen wissel ik in de automations de trigger. De keuken trigger wordt dan de remote control uit de woonkamer en de woonkamer wordt dan de trigger uit de keuken. Dat sla ik op, vervolgens wissel ik ze weer terug en werkt alles weer zoals verwacht.

Voordat ik dit doe heb ik al een kopie gemaakt van de automations.yaml. Nadat ik de wijzigingen gemaakt heb en alles weer goed gezet heb blijken de automations.yaml aan het einde weer identiek te zijn. Er is dus eigenlijk niks veranderd maar toch werkt het weer.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rednas_N schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:59:
Hallo! Ik zit met iets geks in Home Assistant. Op dit moment heb ik een Conbee II in combinatie met HassOS. Naast dat ik een aantal lampen met de Conbee heb verbonden, heb ik ook twee TRÅDFRI
Remote controls verbonden. Hiermee kan ik de lichten dimmen en aan- en uitzetten.

Dit werkt helemaal prima, totdat ik HassOS herstart. Hierna doen de Remote controls niks meer. Om dit op te lossen wissel ik in de automations de trigger. De keuken trigger wordt dan de remote control uit de woonkamer en de woonkamer wordt dan de trigger uit de keuken. Dat sla ik op, vervolgens wissel ik ze weer terug en werkt alles weer zoals verwacht.

Voordat ik dit doe heb ik al een kopie gemaakt van de automations.yaml. Nadat ik de wijzigingen gemaakt heb en alles weer goed gezet heb blijken de automations.yaml aan het einde weer identiek te zijn. Er is dus eigenlijk niks veranderd maar toch werkt het weer.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Welke versie van HA draai je? In de changelog van 0.104.3 zag ik namelijk deze fix https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/31015
Wellicht lost dit jouw probleem ook op?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Meelobee schreef op maandag 3 februari 2020 @ 00:32:

Maar nu gelijk het volgende punt; Hoe zorg ik ervoor dat hij '1 dag' aangeeft, in plaats van '1 dagen' zoals op bovenstaande screenshot. Dit zal neem ik aan met templating moeten? kan dat ook in de name_template?
code:
1
name_template: '{% if is_state('sensor.papier_2', '1') %} dag {% else %} dagen {% endif %}'

Ook opgelost;

code:
1
name_template: "{{ 'dagen' if states.sensor.papier_2.attributes.days |int > 1 else '1 dag' }}"

Garbage sensor nou helemaal netjes werkend;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2mZETNI.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Meelobee op 03-02-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-03 13:01

Overlegne

Calvé Pindabaas

Ik ben dit weekend begonnen met een start aan mijn Home Assistant Pi, echter liep ik al snel tegen een tegenslag aan.
Ik was bezig met de koppeling met DuckDNS, maar ik krijg het maar niet gefixed vanwege mijn dubbele NAT.

Iemand hier met een Tele2 modem met daarachter zijn eigen router die het werkend gekregen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Kan je dat tele2 modem echt niet op alleen modem zetten? Zou een hoop ellende schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

Bridge modus is niet mogelijk helaas, echt een ramp wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Oef, gecondoleerd :|

Maar ik snap alleen even niet hoe dat eigenlijk hier een probleem is. Of heeft HA niet door dat het externe IP wijzigt? Want verder is het volgens mij een standaard HTTP(S?) reguest naar DuckDNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Overlegne Laatst bij iemand met een dubbele NAT DuckDNS succesvol ingesteld. Dat was een kwestie van de port forwarding twee keer instellen waarna het zonder problemen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

JBS schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:26:
@Overlegne Laatst bij iemand met een dubbele NAT DuckDNS succesvol ingesteld. Dat was een kwestie van de port forwarding twee keer instellen waarna het zonder problemen werkt.
Enig idee hoe je de port forwarding precies had gezet?

Ik heb al aardig wat manieren geprobeerd, hij moet sowieso dubbel op beide NAT apparaten, maar tot nu toe tevergeefs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
Meelobee schreef op maandag 3 februari 2020 @ 00:32:
Heb het centreren van de text inmiddels voor elkaar en kon gelijk de hoeken (radius) afronden net als mn andere cards :)

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
type: 'custom:mod-card'
style: |
  ha-card {
    radius: 8px;
    text-align: center
  }
card:
  cards:
    - card:
        name_template: '{{ states.sensor.papier_2.attributes.days }} dagen'
        state_image:
          '1': /local/images/trash_card/papier.png
      entities:
        - sensor.papier_2
    - card:
        name_template: '{{ states.sensor.gft_rest.attributes.days }} dagen'
        state_image:
          '1': /local/images/trash_card/gft_rest.png
      entities:
        - sensor.gft_rest
    - card:
        name_template: '{{ states.sensor.pmd.attributes.days }} dagen'
        state_image:
          '1': /local/images/trash_card/pmd.png
      entities:
        - sensor.pmd

code:
1

Care to share die plaatjes? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overlegne schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:28:
[...]

Enig idee hoe je de port forwarding precies had gezet?

Ik heb al aardig wat manieren geprobeerd, hij moet sowieso dubbel op beide NAT apparaten, maar tot nu toe tevergeefs.
Port forward is toen ingesteld op modem/router naar router en van router naar IP adres van HA.
Check ook of dat gelukt is via bijvoorbeeld https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 03-02-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

skank schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:38:
Iemand die zijn unifi uitleest?
Je hebt de standaard integratie maar ook een onofficiële
Die laatste krijg ik niet werkend

https://community.home-as...fi-security-gateway/71505

Ik zou graag status van mn wan,lan, wlan, enz uitlezen
Wat gaat er bij jouw dan precies mis want hier werkt het gewoon. Moet alleen VPN stukje weer even fixxen gezien ik daarmee heb lopen rommelen in m`n USG ;)

Is nog niet helemaal naar wens maar dat komt nog:

https://prnt.sc/qwsse6

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

JBS schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:34:
[...]
Port forward is toen ingesteld op modem/router naar router en van router naar IP adres van HA.
Check ook of dat gelukt is via bijvoorbeeld https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/
Hier ook toegepast, werkte helaas niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
the_cyberspace schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:09:
[...]

Wat gaat er bij jouw dan precies mis want hier werkt het gewoon. Moet alleen VPN stukje weer even fixxen gezien ik daarmee heb lopen rommelen in m`n USG ;)

Is nog niet helemaal naar wens maar dat komt nog:

https://prnt.sc/qwsse6
Mmm das wel nice bij jou
Gebruik jij ssl certificaat? Misschien is dat bij mij de reden. Ik voorlopig niet.

Bij mij staat alles unknown. Ik heb de sensors dus wel , maar de gegevens niet.
host, username, paswoord enz alles is goed ingesteld
En toch krijg ik deze meldingen:

Failed to access health info: api.err.NoSiteContext

16:30 custom_components/unifigateway/sensor.py (ERROR) - bericht kwam voor het eerst om 16:29 en verschijnt 6 malen

Failed to perform <function Controller._read at 0x723f57c8> due to api.err.NoSiteContext

16:30 custom_components/unifigateway/sensor.py (WARNING) - bericht kwam voor het eerst om 16:29 en verschijnt 7 malen

unifigateway: Error on device update!

16:29 custom_components/unifigateway/sensor.py (ERROR)

Failed to scan aps: api.err.NoSiteContext

unifigateway: Error on device update!

Failed to access alerts info: api.err.NoSiteContext

Failed to perform <function Controller._write at 0x723f58a0> due to api.err.NoSiteContext

16:29 custom_components/unifigateway/sensor.py (WARNING)

Mocht je kunnen helpen dit aan de gang krijgen zou het top zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Warmaster88 Waar gaat het fout? Geeft HA een error? Zie je in DuckDNS wel je IP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

@Septillion HA geeft geen error, DuckDNS ziet mijn externe IP. Certificaten aanmaken gaat prima.

Het probleem is dat ik op geen enkele manier mbv het DuckDNS domein bij mijn HA kom.
Binnen mijn LAN (via wifi op telefoon) krijg ik mijn WAN modem (buitenste NAT) login pagina te zien, als ik via 4g naar het domein ga krijg ik een "Page not found".

[ Voor 3% gewijzigd door Overlegne op 03-02-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Kijk, dan komt de aap uit de mouw ;) Ofwel, geen HA of DuckDNS probleem, dat deel werk dus foutloos. Maar gewoon het probleem van een port forward door twee NAT's. Wat ik al zei, gecondoleerd :p

Op je modem zal je een port forward in moeten stellen naar je router (externe IP van je router). Voor het gemak (mits dat brakke ISP ding dat ondersteund) zou ik daar gewoon een forward all van maken. En op je eigen router dan een forward van port 80 naar het IP (wat je dan ook vast wil zetten in de router) van HA.

Ik zou eerst, om het forwarden te testen en niet te veel dingen tegelijk te introduceren, gewoon even SSL uit zetten en alleen port 80 proberen goed dor te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Flight777 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:29:
[...]

Care to share die plaatjes? O-)
Sure, ze staan een paar posts hoger al gelinkt, maar here you go: https://1drv.ms/u/s!AlaBg5xBef-IgrQsS4SBZOKK_N4QkQ?e=KXbGW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

Septillion schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:02:
Kijk, dan komt de aap uit de mouw ;) Ofwel, geen HA of DuckDNS probleem, dat deel werk dus foutloos. Maar gewoon het probleem van een port forward door twee NAT's. Wat ik al zei, gecondoleerd :p

Op je modem zal je een port forward in moeten stellen naar je router (externe IP van je router). Voor het gemak (mits dat brakke ISP ding dat ondersteund) zou ik daar gewoon een forward all van maken. En op je eigen router dan een forward van port 80 naar het IP (wat je dan ook vast wil zetten in de router) van HA.

Ik zou eerst, om het forwarden te testen en niet te veel dingen tegelijk te introduceren, gewoon even SSL uit zetten en alleen port 80 proberen goed dor te krijgen.
Dit is mijn huidige situatie.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/baBBN4H.png
Ook het interne gedeelte op 8123 houden en pas op mijn WAN Modem de poort naar 433 zetten gaf geen resultaat.

Aanvulling: Ik kan thuis eens kijken wat er gebeurt als ik ssl weglaat, en puur op poort 80 ga werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Overlegne op 03-02-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Nee, aan dat je overal TCP hebt ingesteld?

En ter test zou ik eerst eens gewoon extern ook op 8123 instellen. En je zou ook eens kunnen kijken of het wel werkt als je de LAN router eens uit de setup haalt (tijdelijk natuurlijk). Maarja, zo'n brak ISP modem blijf gewoon irritant 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

Overal TCP ja, ik zou de Pi tussen het WAN en LAN kunnen zetten, maar verwacht dat ik dan mijn apparaten niet meer zal kunnen aansturen. Het weglaten van mijn LAN-router leidt tot een zeer zwak wifi signaal en het ontbreken van een gast netwerk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Bedoel ook echt ter test :) Kan je zien waar het al mis gaat. Dus gewoon even je Pi en een PC aan je ISP modem en je eigen router even van het netwerk.

En als je Wifi signaal / guest het probleem is, waarom zet je NAT en DHCP op je eigen router dan niet uit? Okay, had je net zo goed alleen een AP kunnen halen maar toch.

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 03-02-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:48

hneel

denkt er het zijne van

Sorry, dit weet ik helaas ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

Dit had ik in eerste instantie, maar kreeg toen veel onverklaarbare problemen op mijn netwerk, na een hoop trial and error het toen maar zo gedaan. Tot ik bij dit HA probleem kwam was er ik wel over te spreken ;)

De ZTE-H369A van Tele2 is een ramp :'(

[ Voor 9% gewijzigd door Overlegne op 03-02-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als er aangebeld wordt, heb ik in een automation geregeld dat de lamp beneden groen gaat branden. Dit wil ik echter voor slechts 10 seconden doen, en daarna moet hij weer terug naar de vorige status, dat is uit of aan in een bepaalde brightness.
Die status wordt geregeld door een luxsensor.
Hoe zorg ik ervoor dat de lamp weer terug gaat naar z'n vorig status. Kan dat? Of denk ik te moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Overlegne schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:17:
[...]

[Afbeelding]
Ook het interne gedeelte op 8123 houden en pas op mijn WAN Modem de poort naar 433 zetten gaf geen resultaat.

Aanvulling: Ik kan thuis eens kijken wat er gebeurt als ik ssl weglaat, en puur op poort 80 ga werken.
https is 443, niet 433, begin eens met dat aan te passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne

Overlegne

Calvé Pindabaas

roeleboel schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:57:
[...]

https is 443, niet 433, begin eens met dat aan te passen...
Typ foutje, ze staan wel op 443 hoor ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
1 van de nieuwste manieren is via scene.create.
Hiermee bewaar je de huidige status in een (tijdelijke) scene, die je later weer kan activeren.

zie https://www.home-assistant.io/integrations/scene/
koelkast schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:37:
Als er aangebeld wordt, heb ik in een automation geregeld dat de lamp beneden groen gaat branden. Dit wil ik echter voor slechts 10 seconden doen, en daarna moet hij weer terug naar de vorige status, dat is uit of aan in een bepaalde brightness.
Hoe zorg ik ervoor dat de lamp weer terug gaat naar z'n vorig status. Kan dat? Of denk ik te moeilijk?

[ Voor 4% gewijzigd door Henkiejoo op 03-02-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
@Rednas_N Ik heb een probleem wat hier op lijkt. Na een herstart van HA heb ik niet alle automations in de GUI + een foutmelding over een invalid automation.
Als ik daarna "Reload automations" doe, is het probleem opgelost en werken alle triggers ook weer.

Blijkbaar is de check bij opstarten anders dan de check bij "reload".

Ik heb wel eens wat uitgezocht, het leek er toen op de er qua case-sensitiviy iets gewijzigd was en ik heb in deconz bij mijn devices hoofd en kleine letters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-05 08:06

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Zo als de meeste weten die mij kennen (vooral van de HA NL/BE slack groep) ben ik ver klaar met mijn theme en zal ik hem snel officieel releasen :).

Ik ben de afgelopen weken niet meer veel actief hier op het HA topic geweest, maar toch ook voor jullie hier alvast een sneak peek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Overlegne schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:17:
[...]

[Afbeelding]

Je probeert een reverse proxy na te bootsen. Weet niet of je HassIO (Home Assistant) draait, dan zou ik gewoon de NGINX addon gebruiken en hoef je alleen de 443 te forwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Ziet er goed uit, lijkt een beetje op deze layout, dezelfde soort tegels.
Vind vooral de icons van de diverse sensoren op de buttons erg tof gedaan. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Meelobee schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:59:
[...]

Ziet er goed uit, lijkt een beetje op deze layout, dezelfde soort tegels.
Vind vooral de icons van de diverse sensoren op de buttons erg tof gedaan. (y)
Klopt, heb die ook onlangs voor bij zien komen. Alleen mijn theme bestaat niet uit background gifjes :+ :+ :P
Mijn theme bestaat uit 1 config en die maakt alles voor je aan automatisch :) Heb ook alvast topic geopend op HA forum.

[ Voor 11% gewijzigd door Dw1-nl op 03-02-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

skank schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:48:
[...]

Mmm das wel nice bij jou
Gebruik jij ssl certificaat? Misschien is dat bij mij de reden. Ik voorlopig niet.

Bij mij staat alles unknown. Ik heb de sensors dus wel , maar de gegevens niet.
host, username, paswoord enz alles is goed ingesteld
En toch krijg ik deze meldingen:

ERRORS

Mocht je kunnen helpen dit aan de gang krijgen zou het top zijn
Ik maak inderdaad gebruik van een SSL certificaat in combinatie met een (sub)domeinnnaam. Om dit te regelen en te laten werken via HA maak ik gebruik van Nginx proxy manager. Uiteraard in HA ook het certificaat opgegeven in de configuration.yaml

Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de Unifi integratie niet zou werken zonder SSL en domeinnaam. Domeinnaam heb ik puur omdat ik dan geen IP hoef te onthouden en SSL om de boel te beveiligen maar zonder dit zou het ook gewoon moeten werken.

Ik heb in de m`n Unifi controller overigens wel een aparte user aangemaakt die alleen leesrechten heeft. Maar de integratie zou ook moeten werken met je standaard username en wachtwoord waarmee je inlogt. Neem aan dat je een controller hebt draaien? En gebruik je de laatste firmware voor je USG?

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 13:03
Dw1-nl schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:12:
Zo als de meeste weten die mij kennen (vooral van de HA NL/BE slack groep)
Welke slack groep is dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

sjnelle schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:49:
[...]

Welke slack groep is dat precies?
Deze Slack groep voor NL/BE, maar ik zit ook op de officiële HA Discord onder de naam Dwains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilverhox
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-01 17:49
Misschien een domme vraag. Ik heb middels het Tuya component 2 entities toegevoegd aan mijn hass.io instance. Onder het kopje scenes en automations kan ik enkel "devices" aanspreken en geen entities. Onder devices komen de 2 apparaten helaas niet terug. Iemand een idee?

Het gaat om de volgende entities: https://ibb.co/cgJczZQ

Alvast bedankt:)

edit: Ben er inmiddels achter dat ik met call_service deze enitities kan bedienen :9
Toch snap ik nog niet waarom deze apparaten niet onder "devices" verschijnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Hilverhox op 03-02-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 17:41

BushWhacker

developer

Sinds een paar dagen doet de TTS het niet meer op de Google Home Mini.
Ik heb meerdere HA instances, met meerdere versies. Vanaf allemaal werkt het niet meer.
Ik hoor dat hij contact maakt, een soort kadoenk, en daarna niets.
Ik kan het volume aanpassen, dat werkt wel.
Ook de spraakcommando's naar HA werken.
Alleen de TTS niet meer.

Is mijn GH stuk/vastgelopen ?
Ik heb de voeding er al 10s af gehad, maar hielp niet.

UPDATE:
Het lag aan de firewall.
Ik heb een paar dagen geleden de firewall (ufw) aangezet.
De HA site gaat via 443 (nginx reverse proxy), maar de Google Home moet perse op de 'echte' poort connecten (50001 in dit geval).
Je kunt in de config iets met base_url zetten, maar dat werkt niet (of ik doe iets fout).

[ Voor 27% gewijzigd door BushWhacker op 03-02-2020 20:57 . Reden: Update Firewall ]

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 17:41

BushWhacker

developer

Meelobee schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:39:
[...]

Ook opgelost;

code:
1
name_template: "{{ 'dagen' if states.sensor.papier_2.attributes.days |int > 1 else '1 dag' }}"

Garbage sensor nou helemaal netjes werkend;
[Afbeelding]
Apart. Is de GFT en Rest bij jou 1 container? Of moeten beide containers op dezelfde dag ?

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 11:25
OllieMongollie schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:22:
zoek even op Amazon.de op "wlan Smart Steckdose 2er Pack, Gosund" ik koop er meestal meteen 4, als de prijs 40 euro, je zet er tasmota op
Werkt echt super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Overlegne schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:34:
Dit had ik in eerste instantie, maar kreeg toen veel onverklaarbare problemen op mijn netwerk, na een hoop trial and error het toen maar zo gedaan. Tot ik bij dit HA probleem kwam was er ik wel over te spreken ;)

De ZTE-H369A van Tele2 is een ramp :'(
tdw in "[Ervaringen] Asus RT-AC68U Dual-band Wireless-AC1900 Gigabit"
tdw in "[Ervaringen] Asus RT-AC68U Dual-band Wireless-AC1900 Gigabit"

Ik heb het destijds zo opgelost. Wellicht heb je er wat aan? Mijn toplogie was vergelijkbaar met de jouwe:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wFkPHap.png

[ Voor 7% gewijzigd door tdw op 03-02-2020 19:35 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

BushWhacker schreef op maandag 3 februari 2020 @ 19:19:
[...]

Apart. Is de GFT en Rest bij jou 1 container? Of moeten beide containers op dezelfde dag ?
ja, GFT en Rest gaan beide in een gesplitte container, voorin rest, achterin gft. Niet heel practisch gezien de container maar eens per 2 weken wordt geleegd. Maar beter dan nog een extra container erbij I suppose..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koelkast schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:37:
Dit is best lastig in HA. als je de huidige (rgb) waarde kan zien in de State van de lamp dan zou je iets kunnen maken met een set xxx variabele met de current waarde van de lamp en dan na de delay een action met die variabele.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.