Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

B2 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:40:
[...]

Nou ja, veilig... ik heb nu al mijn deconz groups dubbel in hassio staan... Als je je deconz groepen dus niet vooraf verwijderd uit de registry kun je ze allemaal langs om te hernoemen :/
Ik heb er geen last van gehad

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Het is mij eindelijk gelukt om Hassio op mijn RPi3B te laten draaien vanaf USB, dat was de basis die ik wilde hebben. Nu eens mooi geen uitzoeken wat ik er allemaal mee kan.

Ik heb o.a. een aantal Broadlink SP3S smart plugs met energiemeter. Deze zitten nu alleen nog op een ander netwerk dus eens uitzoeken of ik deze kan verplaatsen naar het juiste netwerk en anders maar resetten.
En dan uitzoeken hoe ik de SP3S kan toevoegen want ik heb tot nu toe nog niets toegevoegd dus nog totaal geen idee hoe dat werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik heb nog niet eerder met home assistant gewerkt, maar ik wil graag een home assistant apparaat maken. Kun je met home assistant ook op basis van tijd een schakelaar verschillende lampen laten schakelen?

Dat bijvoorbeeld tussen 20 en 7 uur de schakelaar sfeerverlichting (schemerlamp, led strip achter tv etc) schakelt en de rest van de dag de normale verlichting aan gaat?

De schakelaar is een Sonoff T1 en de lampen zitten en aan de T1 en aan andere Sonoffs. Allen draaien ze tasmota.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timpje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-05 11:36
BlackWhizz schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:00:
Ik heb nog niet eerder met home assistant gewerkt, maar ik wil graag een home assistant apparaat maken. Kun je met home assistant ook op basis van tijd een schakelaar verschillende lampen laten schakelen?

Dat bijvoorbeeld tussen 20 en 7 uur de schakelaar sfeerverlichting (schemerlamp, led strip achter tv etc) schakelt en de rest van de dag de normale verlichting aan gaat?

De schakelaar is een Sonoff T1 en de lampen zitten en aan de T1 en aan andere Sonoffs. Allen draaien ze tasmota.
Dit is zeker mogelijk, in homeassistant kun je een MQTT server laten draaien die de "tasmota" sonoffs kan aansturen, mogelijk moeten er in de sonoffs nog een paar "setoptions" goed gezet worden zodat deze automatisch herkent kunnen worden door de MQTT server van homeassistant (SetOption19 van tasmota).
Voor het laten schakelen op tijden kun je gebruik maken van automations van homeassistant.
Heb zelf nu wat sonoffs met de tasmota firmware in homeassistant zitten, het automatisch herkennen werkt bij mij altijd prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:42
En o.a. yeelight lampen herkent hij zonder mqttt. Maakt het nog makkelijker,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-05 16:28
Ik heb recent een 3d printer gekocht en heb een wallmount geprint voor een fire tablet. Hier wil ik een makkelijk bestuurbaar dashboard voor maken. Ik zie een paar opties die niet meer zo actief lijken op het hassio forum, HADashboard en HAPanel. Heeft iemand ervaring met andere projecten?

Edit: Ik kom net TileBoard tegen, wat er erg goed uit ziet! https://github.com/resoai/TileBoard

[ Voor 14% gewijzigd door peligro2k op 26-01-2020 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-05 12:18
Hallo, ik heb een vraagje. Ik ben nieuw in de HA wereld, maar draai al jaren Domoticz, dus domotica is zeker niet nieuw. Ik heb een redelijk fors Zwave netwerk die praat met een Aeotec Zwave USB stick. \\
De stick heeft alle schakelaars, meters enz in zich staan.

Mijn vraag is nu; als ik de Aeotec stick straks in HA plug en Zwave installeer.. ziet HA dan ook mijn apparaten of moeten deze opnieuw geconnect worden? Ik hoop het niet, want sommige zitten ook weggewerkt op plaatsen waar ik niet zo makkelijk bij kan....

Ik hoop dat iemand het me kan vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:12
peligro2k schreef op zondag 26 januari 2020 @ 08:38:
Ik heb recent een 3d printer gekocht en heb een wallmount geprint voor een fire tablet. Hier wil ik een makkelijk bestuurbaar dashboard voor maken. Ik zie een paar opties die niet meer zo actief lijken op het hassio forum, HADashboard en HAPanel. Heeft iemand ervaring met andere projecten?

Edit: Ik kom net TileBoard tegen, wat er erg goed uit ziet! https://github.com/resoai/TileBoard
Ik gebruik al een paar maanden een fire 7 tablet met Tileboard. Ik gebruik fully kiosk voor FireOS en het draait al maanden zonder problemen :D Gebruik de camera als beweging melder om het scherm aan te zetten (let op, je moet het scherm niet uitzetten maar een zwarte screensaver gebruiken en die aan/uitzetten. Anders kom je in het lockscreen terecht steeds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-05 16:28
kepler schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:24:
[...]

Ik gebruik al een paar maanden een fire 7 tablet met Tileboard. Ik gebruik fully kiosk voor FireOS en het draait al maanden zonder problemen :D Gebruik de camera als beweging melder om het scherm aan te zetten (let op, je moet het scherm niet uitzetten maar een zwarte screensaver gebruiken en die aan/uitzetten. Anders kom je in het lockscreen terecht steeds)
Nice! Ziet er super uit dat Tileboard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 14:05
rogiertw schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:32:
Hallo, ik heb een vraagje. Ik ben nieuw in de HA wereld, maar draai al jaren Domoticz, dus domotica is zeker niet nieuw. Ik heb een redelijk fors Zwave netwerk die praat met een Aeotec Zwave USB stick. \\
De stick heeft alle schakelaars, meters enz in zich staan.

Mijn vraag is nu; als ik de Aeotec stick straks in HA plug en Zwave installeer.. ziet HA dan ook mijn apparaten of moeten deze opnieuw geconnect worden? Ik hoop het niet, want sommige zitten ook weggewerkt op plaatsen waar ik niet zo makkelijk bij kan....

Ik hoop dat iemand het me kan vertellen.
Ja de nodes zijn gebind aan je controller (de USB stick)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Timpje schreef op zondag 26 januari 2020 @ 00:12:
[...]

Dit is zeker mogelijk, in homeassistant kun je een MQTT server laten draaien die de "tasmota" sonoffs kan aansturen, mogelijk moeten er in de sonoffs nog een paar "setoptions" goed gezet worden zodat deze automatisch herkent kunnen worden door de MQTT server van homeassistant (SetOption19 van tasmota).
Voor het laten schakelen op tijden kun je gebruik maken van automations van homeassistant.
Heb zelf nu wat sonoffs met de tasmota firmware in homeassistant zitten, het automatisch herkennen werkt bij mij altijd prima :)
Begrijp ik het dan goed dat de automations dus ook een voorwaarde kunnen hebben dat er op een schakelaar gedrukt moet worden voor er wat gebeurd?

Het is juist niet de bedoeling dat ze automatisch altijd op tijd geschakeld worden.

En zou Home Assistant werken op een OrangePi? Die zijn nogal wat goedkoper dan een raspberry pi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-05 09:01
BlackWhizz schreef op zondag 26 januari 2020 @ 12:05:
[...]

Begrijp ik het dan goed dat de automations dus ook een voorwaarde kunnen hebben dat er op een schakelaar gedrukt moet worden voor er wat gebeurd?

Het is juist niet de bedoeling dat ze automatisch altijd op tijd geschakeld worden.

En zou Home Assistant werken op een OrangePi? Die zijn nogal wat goedkoper dan een raspberry pi.
Voordat je allemaal vragen gaat stellen, neem eerst deze handleiding door. En onthou één ding, bijna alles kan met Home Assistant.

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timpje
[...]

Volgens mij zou dit prima mogelijk moeten zijn, je kunt namelijk één automation meerdere triggers geven. Dus je krijgt er dan 1 op basis van tijd. En 1 op basis van de staat van je sonoff schakelaar. Hier is een linkje naar de triggers van de automations in homeassistant: https://www.home-assistant.io/docs/automation/trigger/

Met een OrangePi heb ik geen ervaring, maar op basis van deze posts https://community.home-as...-on-orange-pi-2e/119180/9 op het forum/communitie pagina van homeassistant lijkt het te moeten kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Timpje op 26-01-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 08:29
Inmiddels ook aan het knutselen met HA. Ik heb thuis Hue, Tradfri, homewizard en homewizard link. En een somfy RTS motor. De eerste twee Integreren gaat prima. De somfy rts motor kan ik via mijn homewizard bedienen. Alleen de homewizard en link integreren in Home Assistent lukt mij nog niet. Ik heb al regels toegevoegd in de config.yaml en sensors uitgelezen met get sensors. Is er iemand die deze setup heeft en ook werkend met alles in HA?

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:37
[...]

Als je dit soort vragen stelt...
...dan zou ik een paar tientjes meer investeren en een Raspberry Pi aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Zaterdag maar eens mijn nieuwe el-cheapo RTSP IP-camera geinstalleerd in HA.

Dat kostte me nog best wat tijd. De meeste handleidingen gaan uit van een specifiek ondersteunde camera , en die heb ik niet.
Uiteindelijk was het niet zo moeilijk, dat is meestal zo natuurlijk.

Is er misschien behoefte aan dat ik mijn stappen kort in dit topic post?
Dat scheelt voor anderen misschien wat tijd en frustratie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vraagje;

Dit is de kaart config van een knop in lovelace van 1 van mijn lampen;
group: false
color_wheel: false
persist_features: false
brightness: true
color_temp: true
white_value: false
color_picker: false
smooth_color_wheel: false
show_slider_percent: true
full_width_sliders: true
brightness_icon: weather-sunny
white_icon: file-word-box
temperature_icon: thermometer
effects_list: true
entity: light.bank
header: Lampen bij bank
type: 'custom:light-entity-card'

Nu heb ik meerdere lampen zo, dus ook knoppen. Nu wil ik die netjes gaan zetten met de horizontal en vertcal stack van lovelace.

Mijn vraag is hoe ik dat daar onder breng?

dit is een voorbeeld code van een horizontal stack ;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
type: horizontal-stack
title: Lights
cards:
  - type: picture-entity
    image: /local/bed_1.png
    entity: light.ceiling_lights
    image: /local/bed_2.png
    entity: light.bed_light

[ Voor 18% gewijzigd door maartend op 27-01-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:12:

Nu heb ik meerdere lampen zo, dus ook knoppen. Nu wil ik die netjes gaan zetten met de horizontal en vertcal stack van lovelace.

Voorbeeldje van mijn 2 rijen met ieder 3 knoppen: https://github.com/hmmbob...ce/1-beneden.yaml#L1-L115

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Thnx. Maar dit snap ik wel.

Mijn vraag is echt hoe ik de code die ik neerzette daar kan gebruiken. Is de code die wordt gebruikt voor een HACS-custom card.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Henkiejoo
@Hmmbob , zoals gevraagd, (toch niet zo) korte beschrijving van de el-cheapo IP-cam in HA.

Ik wilde een goedkope wifi-camera die lokaal te gebruiken was in HA.
In eerste instantie uitgekomen bij een xiaofang, waarvoor custom firmware te flashen is.
Het flashen van custom-firmware bleek echter afhankelijk van de specifieke reeks en firmware-versie. Dat lukte uiteindelijk niet. Omdat ik mijn beelden niet via de cloud wil laten lopen, heb ik een andere camera gezocht.

Ik vond op internet een goedkope camera die standaard RTSP ondersteunt (Sonoff GK-200MP2-B). Installatie via de android-app is heel eenvoudig. Standaard gaat alles via de cloud en ik heb in de Ewelink-app net zoveel vertrouwen als in Mi Home (helemaal niet dus). Daarom over naar RTSP.
Ik kon uit de android-app de RTSP-URL halen. De RTSP-stream was in VLC prima af te spelen, dus dit zou in HA moeten gaan werken.
Een andere RTSP-cam zou op dezelfde manier moeten werken.

Allereerst in mijn router de internet-toegang voor de camera uitgeschakeld, hierna werkt de android-app niet meer. Helaas ook de pan&tilt niet. De RTSP-stream blijft wel gewoon werken op het LAN.

Installeren van een camera in HA op 1 van de volgende manieren:
* Er bestaat een specifieke integratie voor de camera (niet in mijn geval)
* De generieke camera-integratie in combi met de stream-component (voor ondersteunde camera's)
* Via FFMPEG-integratie. Inputstream moet een supported format zijn.

Generiek
Als je een RTSP-camera hebt, en je camera is hiermee getest ( zie https://community.home-as...and-configurations/106729 )
Je hebt het volgende nodig:
* Een stream source RTSP-URL: RSTP://xxx
* Een still-image URL: HTTP://xxx. (verplicht)
Deze verschillen per type/model camera. De RTSP-URL had ik, maar de still-URL kon ik niet achterhalen. Hierdoor kon ik de generieke camera-integratie niet gebruiken terwijl dit waarschijnlijk wel zou werken als ik die URL zou weten.

FFMPEG
Uitgekomen op de FFMPEG-integratie. FFMPEG maakt een camera aan in HA, zorgt voor het uitlezen van de videostream en genereert zelf elke 10 seconden een still.

De camera-entity zet je in een picture-card. Dan krijg je elke 10 seconde een snapshot te zien.
Om in HA bij dubbelklikken op de camera ook de live-stream te kunnen zien moet ook de stream-integratie opgenomen te worden.
Met de camera-integratie kun je van de stream een snapshot of een video-opname maken.

Voorbeeld configuration.yaml:
stream:
ffmpeg:
camera:
- platform: ffmpeg
name: sonoff_cam
input: rtsp://<user>:<pass>@<ip>:554/av_stream/ch0 #specifiek voor mijn sonoff

Lovelace-card:
entity: camera.sonoff_cam
show_state: false
type: picture-entity

Automation voor snapshot:
action:
- data:
filename: snapshots/snapshot.jpg #uiteraard wel een config/snapshots-folder aanmaken en openzetten!
entity_id: camera.sonoff_cam
service: camera.snapshot

Automation voor videorecording:
action:
- data:
duration: 5
entity_id: camera.sonoff_cam
filename: snapshots/record.mp4
service: camera.record

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartend schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:53:
[...]

Thnx. Maar dit snap ik wel.

Mijn vraag is echt hoe ik de code die ik neerzette daar kan gebruiken. Is de code die wordt gebruikt voor een HACS-custom card.
OK..... wat heb je zelf al geprobeerd?

(ik bedoel het echt niet flauw, maar als we het voorkauwen leer je er niets van en moet je het de volgende keer weer vragen. Als je snapt wat ik heb gedaan, dan kan je ook echt je custom-card code op de juiste plek krijgen: je bent er bijna).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hmmbob schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:42:
[...]

OK..... wat heb je zelf al geprobeerd?

(ik bedoel het echt niet flauw, maar als we het voorkauwen leer je er niets van en moet je het de volgende keer weer vragen. Als je snapt wat ik heb gedaan, dan kan je ook echt je custom-card code op de juiste plek krijgen: je bent er bijna).
gewoon er in geplemd , dat doet niks. Is nl lovelace code en niet zozeer yaml.

Ik leer zelf juist heel vee; door een code van mezelf als lering te gebruiken. Dus als ik dit opgelost heb, kan ik het overal toepassen

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 27-01-2020 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartend schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:31:
[...]

gewoon er in geplemd , dat doet niks. Is nl lovelace code en niet zozeer yaml.

Ik leer zelf juist heel vee; door een code van mezelf als lering te gebruiken. Dus als ik dit opgelost heb, kan ik het overal toepassen
Plemp hier eens neer wat je hebt, in [code ] tags?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-05 20:27
maartend schreef op maandag 27 januari 2020 @ 17:12:
Vraagje;

Dit is de kaart config van een knop in lovelace van 1 van mijn lampen;
group: false
color_wheel: false
persist_features: false
brightness: true
color_temp: true
white_value: false
color_picker: false
smooth_color_wheel: false
show_slider_percent: true
full_width_sliders: true
brightness_icon: weather-sunny
white_icon: file-word-box
temperature_icon: thermometer
effects_list: true
entity: light.bank
header: Lampen bij bank
type: 'custom:light-entity-card'

dit is een voorbeeld code van een horizontal stack ;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
title: Lights
cards:
    image: /local/bed_1.png
    entity: light.ceiling_lights
    image: /local/bed_2.png
    entity: light.bed_light
Zo te zien probeer je de custom light-entity-card te gebruiken:
https://github.com/ljmerza/light-entity-card

Zoals je kunt lezen op de Github is de code je opgeeft geen specifieke Lovelace code, maar code voor de light-entity-card. Enige wat je moet toevoegen aan Lovelace (rechts boven, raw config editor):
code:
1
2
3
resources:
  - url: /community_plugin/light-entity-card/light-entity-card.js
    type: js

Daarna is het niets meer dan een custom card toevoegen aan je lovelace view, met als minimum:
code:
1
2
type: custom:light-entity-card
entity: light.xxxxxxxx

Eventuele andere opties er nog onderaan plakken, code enkele keren herhalen in een vertical / horizontal stack en klaar is kees :) Wat wel wat jammer is, voor custom cards is er geen visual editor beschikbaar, je moet dus alles met code doen.

Zelf vond ik de vertical / horizontal stack trouwens niet echt lekker werken, ik gebruik daarom volgende card:
https://github.com/thomasloven/lovelace-layout-card

[ Voor 3% gewijzigd door theredone51 op 28-01-2020 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Weet iemand of de automatische discovery al werkt van de yeelights in HA.

Weet nog dat ik ze voor dsicovery op false meost zetten en dan het ip adres in de configuration.yanl moest zetten.
Dus als volgt;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Example configuration.yaml entry
discovery:
  ignore:
    - yeelight
yeelight:
  devices:
    192.168.1.25:
      name: Living Room

@theredone51 en @Hmmbob Gevonden. Ik zat in de verkeerde editor te werken. Moet in de config editor, niet in de lovelace editor. Dit gaat me lukken, thnx

[ Voor 18% gewijzigd door maartend op 28-01-2020 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:46:
Weet iemand of de automatische discovery al werkt van de yeelights in HA.

Weet nog dat ik ze voor dsicovery op false meost zetten en dan het ip adres in de configuration.yanl moest zetten.
Dus als volgt;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Example configuration.yaml entry
discovery:
  ignore:
    - yeelight
yeelight:
  devices:
    192.168.1.25:
      name: Living Room
Afhankelijk van de firmware versie van je Yeelights werken ze helemaal niet in HA. Ook met de laaste firmware, 2.0.6_0065, zijn er bij diverse mensen problemen. Met name 't regelmatig offline zijn in HA, ondanks dat ie via de Yeelight app bereikbaar blijft.

Vanwaar de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JBS schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:42:
[...]
Afhankelijk van de firmware versie van je Yeelights werken ze helemaal niet in HA. Ook met de laaste firmware, 2.0.6_0065, zijn er bij diverse mensen problemen. Met name 't regelmatig offline zijn in HA, ondanks dat ie via de Yeelight app bereikbaar blijft.

Vanwaar de vraag?
Oh, ik zit gewoon op FW 2.x en ze werken gewoon in HA. Maar ik gebruik bovenstaand emethode.
En waarom? Scheelt me typewerk, code wordt kleiner, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 14:49
[...]

Orangepi chips worden bijna allemaal erg heet wat voor problemen kan zorgen. Ik ben nog geen orangepi apparaat tegengekomen dat geen nadelen kent. Mahja de raspBerry pi 4 kan ook erg heet worden, en 3 is nu minder goed verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silver323
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:07
Gisterenavond Hassio geupdate van de 0.104.2 naar de 0.104.3 en sindsdien met geen mogelijkheid de Hue bridges te contacten binnen HA.
Krijg de melding Unable to reach bridge. Meerdere malen herstart maar blijft hetzelfde.
Alle entiteiten zijn nu niet beschikbaar. Wie o wie heeft er een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 120539

[...]
Als je 'iets' hebt draaien waarop je virtuele machines of zelfs containers kunt draaien dan kun je HA zelfs implementeren zonder hardware-investering. Bovendien geen issues met slijtende SD-cards.
(En in mijn ervaring is met name het herstarten ook nog eens veel sneller, zeker in een opbouwfase kan dat heel nuttig zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

silver323 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:41:
Gisterenavond Hassio geupdate van de 0.104.2 naar de 0.104.3 en sindsdien met geen mogelijkheid de Hue bridges te contacten binnen HA.
Krijg de melding Unable to reach bridge. Meerdere malen herstart maar blijft hetzelfde.
Alle entiteiten zijn nu niet beschikbaar. Wie o wie heeft er een tip?
Heb je de integratie al eens verwijderd en weer toegevoegd?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silver323
Meelobee schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:38:
[...]

Heb je de integratie al eens verwijderd en weer toegevoegd?
Heb het ook opnieuw toegevoegd.
Nu vanmorgen na iets bijwerken van een custom component en een herstart zijn de Hue lampen weer beschikbaar. Maar ben bang dat het na een herstart zomaar weer gebeurt.
Is het zo dat dit voornamelijk via de integratie komt? Is het beter om hem in de configuration te zetten?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:06
Repsect schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:46:
Ik ben van plan om een tablet permanent aan de muur te hangen om daarop met full kiosk browser Home Assistant te kunnen bedienen. Maar waar moet zo'n tablet nu aan voldoen?

Mijn eisen zijn:
  • Minimaal 10".
  • Minimaal full HD resolutie.
  • Android tablet (zodat de front camera gebruikt kan worden om het scherm aan te zetten).
  • Er moet een nette case voor zijn, waarmee de voedingskabel weggewerkt kan worden.
  • Moet wel lekker werken, dat wil zeggen dat ik snelheid belangrijk vindt.
Ik heb zelf nog een iPad Air 2 liggen, maar zover ik weet kan ik daarvan de front camera niet gebruiken om het scherm automatisch aan en uit te laten gaan. Dus die zou daarom afvallen.

Door de Mediamarkt BTW actie is de Samsung Galaxy Tab A 10.1 WiFi (2019) 2GB wel leuk geprijsd. Of misschien toch iets meer uitgeven voor 3GB RAM en de Samsung Galaxy Tab A 10.1 WiFi (2019) 3GB pakken?

Voor deze tablets zijn mooie cases te krijgen van Vidabox, maar wel ontzettend duur.Of misschien toch gaan voor een Lenovo Tab P10? Die heeft haptic feedback wat me wel prettig lijkt met het bedienen. Echter kan ik daar geen nette cases voor vinden.

Lastig dus. Hebben jullie aanvullingen of ideeën?
Om hier nog even op terug te komen:

Ik ben gegaan voor de Samsung Galaxy Tab A 10.1 WiFi (2019) 3GB. Ik draai hier enkel de Fully Kiosk Browser op en ik het vrije RAM geheugen varieert tussen 1 à 1,5 GB. De 2GB had dus wellicht volstaan, maar vond ik toch wat krap.

Ik heb verder gekozen voor de Vidabox fixed wall mount, omdat deze op een inbouwdoos gemonteerd kon worden. Dan hoeven er dus geen extra gaten in de muur geboord te worden.

Dat ziet er dan vervolgens zo uit (klik voor groot):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yjdefA7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F4mxNjB.jpg

De kiosk modus krijg ik niet goed werkend: Dan gaat het scherm constant aan en uit. Maar de kiosk modus heb ik ook niet per se nodig en dan werkt het wel goed. Het scherm gaat netjes aan als ie beweging ziet en gaat vervolgens weer uit.

Nu moet ik alleen mijn ui-lovelace.yaml een beetje fine-tunen, zodat alles nog wat beter en mooier op het scherm past.

En ik moet nog kijken of ik een USB-C kabel door een 19mm loze leiding naar de meterkast getrokken krijg. Nu moet ik nog even de tablet van de muur afpakken om 'm op te laden :+.

EDIT (toevoeging):
Het is gelukt om een 5 meter lange micro-USB kabel door een 19mm loze leiding te trekken. Op de micro-USB kabel heb ik een verloopstukje naar een USB-A aansluiting gezet, waarop de originele kabel van de Samsung tablet aangesloten kan worden. Op deze manier kan je de tablet ook nog van de muur afhalen en het stekkertje even losmaken.

Vervolgens heb ik in de meterkast een Fibaro Wall Plug 2 (Z-Wave plus) tussen de oplader en een stopcontact gezet. Met de Fully Kiosk Browser is het mogelijk om het accupercentage van de tablet uit te lezen. Dan nog even twee automations aangemaakt:
  • Accu onder 35% --> opladen
  • Accu boven de 75% --> stoppen met opladen
Geen omkijken meer naar dus :) .

[ Voor 9% gewijzigd door Repsect op 31-01-2020 17:32 ]

Signature

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nice! Zo nice, dat ik hem vastgepind heb voor je en zal opnemen in de TS :+

Zijn wel prijzige wall-mounts trouwens :X

[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 29-01-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 09:12
Hmmbob schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:30:

Maar wel een mooie wall-mount, ik heb mij Fire 7 op Zolder gewoon met dubbelzijdig tape aan de muur geplakt :')

Wil er wel ooit nog een mooi lijstje om heen maken, nog niet aan toe gekomen helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
@Repsect
Ziet er goed uit!

Ik zat nog even te kijken naar jouw scenes-card. Op welke manier heb je die gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-05 18:54

Koppensneller

winterrrrrr

Repsect schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:11:

De kiosk modus krijg ik niet goed werkend: Dan gaat het scherm constant aan en uit. Maar de kiosk modus heb ik ook niet per se nodig en dan werkt het wel goed. Het scherm gaat netjes aan als ie beweging ziet en gaat vervolgens weer uit.
De vandaag gepubliceerde update van het HA-app voor Android heeft een fullscreen mode :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 08:23
Henkiejoo schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:54:
@Repsect
Ziet er goed uit!

Ik zat nog even te kijken naar jouw scenes-card. Op welke manier heb je die gemaakt?
ik denk zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
cards:
  - entity: scene.uit
    hold_action:
      action: more-info
    show_icon: true
    show_name: false
    tap_action:
      action: call-service
      service: scene.turn_on
      service_data:
        entity_id: scene.uit
    type: entity-button
show_state: true

En dit kan dan ook zonder horizontal stack, met/zonder naam/icon

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

Ik ben een review aan het maken van de Ikea tussenstekker. Krijg hem netjes toegevoegd in HASS via de Ikea gateway. Hij gaat ook aan of uit.

Maar ik probeer nu via Node-Red een flow te maken en krijg de tussenstekker niet aan of uit.

Heb gewoon een simpele flow gemaakt dat als ik tussenstekker aan zet en ik wacht 5 sec dat die dan weer uit gaat.

Zie onderstaande:
code:
1
[{"id":"73c82489.498e6c","type":"tab","label":"Flow 11","disabled":false,"info":""},{"id":"547b1001.cc5da","type":"server-state-changed","z":"73c82489.498e6c","name":"Mini Dimmer > On","server":"f22675b.dfa5b88","version":1,"entityidfilter":"switch.tradfri_outlet","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"x":350,"y":220,"wires":[["d4348230.e6c68"],[]]},{"id":"d4348230.e6c68","type":"delay","z":"73c82489.498e6c","name":"","pauseType":"delay","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"1","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"x":560,"y":180,"wires":[["19104e23.bbff72"]]},{"id":"19104e23.bbff72","type":"api-call-service","z":"73c82489.498e6c","name":"","server":"f22675b.dfa5b88","version":1,"service_domain":"light","service":"turn_off","entityId":"switch.tradfri_outlet","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"payload","output_location_type":"msg","mustacheAltTags":false,"x":830,"y":120,"wires":[[]]},{"id":"f22675b.dfa5b88","type":"server","z":"","name":"Home Assistant"}]

Afbeeldingslocatie: https://www.mangotree.nl/downloads/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mangotree.nl/downloads/2.jpg

Ik zie dat de flow start en hij zegt ook dat die is uitgezet maar in de werkelijkheid staat hij gewoon nog aan.

Ben niet zo bekend met Node-Red maar normaal gesproken werkt dit prima. Mis ik iets?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-05 18:54

Koppensneller

winterrrrrr

Probeer eens switch.turn_off in plaats van light.turn_off :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:58

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

sinds 104 werkt mijn node-red automation niet meer om mijn woonkamer verlichting te schakelen.
deze lampen zitten in group.livingroom_lights en mijn call service node krijgt het volgende te verwerken:

code:
1
{"domain":"homeassistant","service":"light.turn_off","data":{"entity_id":"group.livingroom_lights"}}

Via een gewone automation werkt dit wel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- alias: Livingroom lights off

trigger:
  - at: '23:30'
    platform: time

condition:
  - condition: time
    weekday:
    - sun
    - mon
    - tue
    - wed
    - thu

action:
  - entity_id: group.livingroom_lights
    service: light.turn_off

in Node-Red krijg ik de volgende error te zien:

code:
1
Error calling service, home assistant api error

iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?

Edit:
Even mijn vraag opschrijven/formuleren helpt altijd. De oplossing is (for future reference) als volgt:

code:
1
{"domain":"light","service":"turn_off","data":{"entity_id":"group.livingroom_lights"}}

[ Voor 11% gewijzigd door Yukkie op 29-01-2020 17:35 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

Koppensneller schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:01:
Probeer eens switch.turn_off in plaats van light.turn_off :)
OMG dat ik daarover heen heb gekeken. LOL, bedankt.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Na een tijdje ups en downs met Domoticz nu maar eens de stap genomen om HomeAssistant te verkennen. Het ziet er uitgebreid en goed ondersteund uit en het is natuurlijk ook gewoon leuk om eens wat nieuws te proberen.

Nu heb ik het al draaien (dockerized) en wat integraties gemaakt, maar voordat ik full-on (pi met p1 ligt klaar) verder ga heb even wat vragen tussendoor waar ik geen antwoord op heb kunnen vinden.

Kan je devices weer weg krijgen? Ik had m'n router gekoppeld voor presence detection en toen had ik ineens alle macadressen uit m'n huis op het dashboard, dat gaat nogal hard. Na uitbreiden van het filter checkt hij alleen nog m'n mobiel maar de meuk blijft wel staan.
Gaat dat vanzelf weg of moet je echt keihard iets opruimen/resetten? Ik kan ze wel uit de lovelace widget klikken maar is dat dan echt weg of alleen verborgen. Vind het ergens ook niet zo aantrekkelijk om meteen met een bak vervuiling te beginnen. :P

Over lovelace, zodra ik wat aan wil passen begint hij te mekkeren dat hij dan nooit meer wat gaat updaten voor me aan de GUI. De standaard vind ik echter verre van bruikbaar en ik heb aardig het gevoel dat iedereen hier gewoon zit te customizen. Klopt dat?

En is zoiets later ook te backuppen en resetten? Het meeste zit in config files volgens mij dus dat kan je aardig backuppen, maar kan dat ook met data? (bijv. verbruiksgegevens) Of wordt dat überhaupt niet echt historisch bij gehouden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Gonadan schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:55:
Kan je devices weer weg krijgen? Ik had m'n router gekoppeld voor presence detection en toen had ik ineens alle macadressen uit m'n huis op het dashboard, dat gaat nogal hard. Na uitbreiden van het filter checkt hij alleen nog m'n mobiel maar de meuk blijft wel staan.
Ja, na 10 dagen leegt ie de database automatisch.
Over lovelace, zodra ik wat aan wil passen begint hij te mekkeren dat hij dan nooit meer wat gaat updaten voor me aan de GUI. De standaard vind ik echter verre van bruikbaar en ik heb aardig het gevoel dat iedereen hier gewoon zit te customizen. Klopt dat?
Klopt, gewoon lekker zelf doen is veel beter en makkelijker. Dat 'automatisch updaten' is ongeveer hetzelfde als 'alle devices scannen', je hebt er geen klap aan en uiteindelijk wil je het zelf toch anders doen :P

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

tdw schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:00:
Ja, na 10 dagen leegt ie de database automatisch.
Dan zijn het waarschijnlijk alleen nog de widgets die automatisch aangemaakt zijn, ik ga klikken.
Klopt, gewoon lekker zelf doen is veel beter en makkelijker. Dat 'automatisch updaten' is ongeveer hetzelfde als 'alle devices scannen', je hebt er geen klap aan en uiteindelijk wil je het zelf toch anders doen :P
:D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Laatst online: 10:39
deze interessante blog gevonden om de dockers te monitoren (bij hassio)
maar zijn die eerste commandos LOST als je hassio update naar een nieuwe versie?
die commandos dus om de TCP API te maken? https://cyberjunky.nl/doc...ensor-for-home-assistant/

thnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
Hmmbob schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:30:

Leuk, bedankt! Zeer prijzig inderdaad, maar wel de mooiste oplossing imho.
kepler schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:38:
[...]

Maar wel een mooie wall-mount, ik heb mij Fire 7 op Zolder gewoon met dubbelzijdig tape aan de muur geplakt :')

Wil er wel ooit nog een mooi lijstje om heen maken, nog niet aan toe gekomen helaas...
Haha, ook dat werkt natuurlijk.
Henkiejoo schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 15:54:
@Repsect
Ziet er goed uit!

Dit heb ik met de Glance Card gedaan. Het enige wat ik nog zou willen is dat het icoontje geel kleurt op het moment dat die scene geactiveerd is. Dus daar ga ik nog een keer mee aan de gang. Misschien met input booleans die de scene triggert o.i.d.?

Anyhow, dit is de code in mijn ui-lovelace.yaml file:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
- type: glance
  title: Scenes
  entities:
      tap_action: 
        service_data:
    - entity: scene.gedimd
      tap_action: 
        service_data:
          entity_id: scene.gedimd
    - entity: scene.normaal
      tap_action: 
        service_data:
          entity_id: scene.normaal
    - entity: scene.extra
      tap_action: 
        service_data:
          entity_id: scene.extra
    - entity: scene.maximaal
      tap_action: 
        service_data:
          entity_id: scene.maximaal
Koppensneller schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:27:
[...]

De vandaag gepubliceerde update van het HA-app voor Android heeft een fullscreen mode :)
Zul je net zien! Maar deze is niet in staat om het scherm automatisch aan te laten springen, denk ik?
Ik zal er eens naar kijken in ieder geval.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Repsect schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:59:
[...]

Zul je net zien! Maar deze is niet in staat om het scherm automatisch aan te laten springen, denk ik?
Anders schakel je de voeding toch af?
Android dus zo instellen:
- Als de voeding erop staat: geen scherm time out en scherm aan
- Als de voeding wegvalt, scherm na 5 minuten oid uit :+

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 13:11
hoe heb je dat slaapt? sensor in bed oid?
of is het gewoon een boolean die kijkt of een telefoon beweegt o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 08:23
Repsect schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:59:
[...]

Leuk, bedankt! Zeer prijzig inderdaad, maar wel de mooiste oplossing imho.

[...]

Haha, ook dat werkt natuurlijk.

[...]

Dit heb ik met de Glance Card gedaan. Het enige wat ik nog zou willen is dat het icoontje geel kleurt op het moment dat die scene geactiveerd is. Dus daar ga ik nog een keer mee aan de gang. Misschien met input booleans die de scene triggert o.i.d.?

Anyhow, dit is de code in mijn lovelace-ui.yaml file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
- type: glance
  title: Scenes
  entities:
      tap_action: 
        service_data:
    - entity: scene.gedimd
      tap_action: 
        service_data:
          entity_id: scene.gedimd
    - entity: scene.normaal
      tap_action: 
        service_data:
          entity_id: scene.normaal
    - entity: scene.extra
      tap_action: 
        service_data:
          entity_id: scene.extra
    - entity: scene.maximaal
      tap_action: 
        service_data:
          entity_id: scene.maximaal

[...]

Die kleurtjes van scenes krijg ik ook niet voor elkaar. Volgens mij omdat ze niet echt een aan status hebben.
Mocht je een oplossing hebben hoor ik het graag.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Anoniem: 120539 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:27:
[...]

Als je 'iets' hebt draaien waarop je virtuele machines of zelfs containers kunt draaien dan kun je HA zelfs implementeren zonder hardware-investering. Bovendien geen issues met slijtende SD-cards.
(En in mijn ervaring is met name het herstarten ook nog eens veel sneller, zeker in een opbouwfase kan dat heel nuttig zijn.)
Hier is niets aanwezig. Ik heb servers altijd leuk gevonden maar het energieverbruik was mij het niet waard. Home automation vind ik interessant en voor die paar euro vind ik het een leuk experiment, wat niet extreem veel stroom vraagt. Dus vandaar een Orange Pi. Nu hopen dat die china nog verlaat de komende tijd. Daar had ik gister niet bij nagedacht -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
tdw schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:13:
[...]

Anders schakel je de voeding toch af?
Android dus zo instellen:
- Als de voeding erop staat: geen scherm time out en scherm aan
- Als de voeding wegvalt, scherm na 5 minuten oid uit :+
Gaat nog niet werken denk ik, want ik wil dat ie met de camera controleert of er beweging is en daarmee het scherm aanzet. Het scherm weer uitzetten kan ik mss wel beter via Android regelen, bedenk ik me nu.
zoeperman schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:29:
[...]

hoe heb je dat slaapt? sensor in bed oid?
of is het gewoon een boolean die kijkt of een telefoon beweegt o.i.d.
Op dit moment is het een place holder. Ik wil straks op de nachtkastjes een schakelaar maken die die Boolean toggelt: ‘s ochtends aan om aan te geven dat ik wakker ben, ‘s avonds uit om aan te geven dat ik ga snurken.

Eventueel zou ik ook ‘s avonds een push melding naar de telefoons kunnen sturen met daarin een knop die hetzelfde doet. Maar denk dat ik liever voor fysieke buttons ga.
Driek schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:32:
[...]

Die kleurtjes van scenes krijg ik ook niet voor elkaar. Volgens mij omdat ze niet echt een aan status hebben.
Mocht je een oplossing hebben hoor ik het graag.
Momenteel denk ik aan input booleans die automations triggeren, die weer scenes aanroepen. Beetje omslachtig, maar ik denk dat het daarmee zou kunnen. Alleen nog een keer tijd vinden om er mee te spelen..
Als ik een werkende oplossing heb dan zal ik het hier delen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Ik heb mijn p1 kabel aagesloten op een pi4. In de config yaml platform:dsmr Aangegeven. Ik heb een hoop sensoren waar ik uit kan kiezen maar ze geven allemaal als output: onbekend. Na drie uur prutsen wordt het wat frustrerend... mijn meter is een xs210 esmr5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001

hneel

denkt er het zijne van

Heeft iemand ervaring met de Fritzbox device tracker? Ik heb het nu ingeschakeld, maar ik zie alleen een paar vaste apparaten: desktop pc's, de printer, de versterker, etc. Maar geen mobiele apparaten. En daar was het nou juist om te doen.

Fritzbox = 7340

code:
1
2
3
4
5
device_tracker:
  - platform: fritz  
    new_device_defaults:
      track_new_devices: true
      hide_if_away: false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-05 17:02
Stampre schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:51:
Ik heb mijn p1 kabel aagesloten op een pi4. In de config yaml platform:dsmr Aangegeven. Ik heb een hoop sensoren waar ik uit kan kiezen maar ze geven allemaal als output: onbekend. Na drie uur prutsen wordt het wat frustrerend... mijn meter is een xs210 esmr5.
Kun je de volledige yaml posten? Draai je op dezelfde pi4 ook home assistant of stuur je het remote via ser2net?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stampre
Ik draai HA op deze pi. Ik heb verder geen dsm parser geinstalleerd maar alleen die regel toegevoegd zoals ook bij dsmr-reader pagina staat
realmadridsi schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:56:
[...]

Kun je de volledige yaml posten? Draai je op dezelfde pi4 ook home assistant of stuur je het remote via ser2net?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:43
we’re renaming Hass.io to Home Assistant, and Home Assistant to Home Assistant Core

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 22:25
Goed. Toen ik begon duurde het erg lang doordat ik door had hoe het nou zit. Als je tutorials op zoekt staat er vaak home assistant, maar gebruiken ze hassio.

Verandering zal lang niet iedereen leuk vinden, maar de nieuwe namen schept wel duidelijkheid voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
Hier heb ik :
- platform: dsmr
port: /dev/ttyUSB0
dsmr_version: 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Henkiejoo schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:55:
Hier heb ik :

[...]
Met dezelfde meter als ik heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Stampre schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:26:
[...]

Heb je hier nog iets aan?

Sagemcom XS210 ESMR5 uitlezen met P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 10:45
NoFate schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:57:
deze interessante blog gevonden om de dockers te monitoren (bij hassio)
maar zijn die commandos LOST als je hassio update naar een nieuwe versie?
die commandos dus om de TCP API te maken? https://cyberjunky.nl/doc...ensor-for-home-assistant/

thnx
Het lijkt erop dat die commando's direct op de host worden uitgevoerd en blijven dus bij een update bestaan. Die blog lijkt trouwens verouderd; er is een grote verandering gedaan op de config (nieuwe versie kun je hier vinden). Verder kun je hem nu ook via HACS installeren (nadat je de github repository hebt toegevoegd aan HACS)

Bron: ik heb dat ding zelf gemaakt :+

[ Voor 9% gewijzigd door XanderHuisman op 30-01-2020 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Laatst online: 10:39
XanderHuisman schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:35:
[...]

Het lijkt erop dat die commando's direct op de host worden uitgevoerd en blijven dus bij een update bestaan. Die blog lijkt trouwens verouderd; er is een grote verandering gedaan op de config (nieuwe versie kun je hier vinden). Verder kun je hem nu ook via HACS installeren (nadat je de github repository hebt toegevoegd aan HACS)

Bron: ik heb dat ding zelf gemaakt :+
Ah wat is de wereld klein ;)

Idd , is verouderd, maar de commando's op de socket aan te maken blijven toch he? Moet ik via SSH inloggen op HassOs en deze daar aanpassen? Ik dacht altijd bij een update dat deze extra configuraties verloren gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 10:45
De commando's voor de socket blijven inderdaad gelijk. Ik heb zelf geen HassIO Home Assistant maar Home Assistant Home Assistant Core waarbij de socket anders loopt, dus daar kan ik niet mee helpen. Ik heb wel het idee dat dit via SSH gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:02
Zucht, beetje mosterd na de maaltijd. Ben het met @Dacuuu eens dat de namen erg verwarrend waren maar hadden ze dat niet eerder kunnen bedenken? Nu het eindelijk allemaal wat makkelijker/volwassener is en de bekende Home Assistant YouTubers nieuwe howto's hebben gemaakt gaat het weer op de schop 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daar wordt het wat mij betreft ook wel wat duidelijker van. Maar het is nu ook duidelijk dat ze Hass.io (Of nu dus: Home Assistant") als de way-to-go zien en dat als softwarepakket zoveel mogelijk onder de aandacht gaan brengen - waarschijnlijk omdat het beter geschikt is voor minder technisch onderlegde mensen.

Volledige quote, met nuances gemarkeerd:
Over the last few years, we have accumulated a wide range of projects under our umbrella. We started out as a Python application (called Home Assistant) and later added an operating system (HassOS) and management system (Hass.io Supervisor) to it, to allow users to easily manage their homes, but also to provide a system that is easy to keep up to date.

These different projects all come together in Hass.io. A system that is secure, easy to keep up to date and runs the most powerful home automation platform in the world. But having Hass.io and Home Assistant has been confusing for a lot of people, especially for newcomers to our great community.

The next step in making Home Assistant simpler is by making our naming simpler. It’s our goal to make private home automation accessible to everyone. And as part of that, people need to know how to refer to it.

Home Assistant is a home automation operating system for your home. And to make this message clear, we’re renaming Hass.io to Home Assistant, and Home Assistant to Home Assistant Core.

Note: this is only about renaming projects and does not impact any functionality of any of the projects.

If you run Home Assistant today in a Docker container or run it inside a Python virtual environment, you are running “Home Assistant Core”. Home Assistant Core will forever remain a standalone application like it is today. We promise.

This name change is a huge thing! Not just a big thing we all need to get used to, but even bigger for everything that needs to be renamed! It definitely takes a couple of weeks to get the main parts re-branded.

So bear with us while we do so.

Paulus
Zodra hun eigen website is bijgewerkt met alle links etc, zal ik de TS ook even aanpassen met nieuwe verwijzingen en namen.

edit2: nieuwsberichtje op de FP (met dank aan @gertvdijk): nieuws: Makers hernoemen Hass.io naar Home Assistant en Home Assistant Core

[ Voor 75% gewijzigd door Hmmbob op 30-01-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 16:14

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Zijn er hier mensen die gebruik maken van de PiHole addon?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
Is inderdaad een andere meter, laat maar.
Stampre schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:26:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Repsect schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:22:

Op dit moment is het een place holder. Ik wil straks op de nachtkastjes een schakelaar maken die die Boolean toggelt: ‘s ochtends aan om aan te geven dat ik wakker ben, ‘s avonds uit om aan te geven dat ik ga snurken.
Ik heb een bewegingssensor onder mijn bed zitten bij het hoofdeind. Die 'kijkt' naar het voeteneind. Hij heeft een blikveld van 170 graden. Hij ziet dus alleen beweging als er gelopen wordt in de slaapkamer.
Er zit ook een lamp onder mijn bed. Als het nacht is gaat die lamp bij beweging aan op 1% helderheid en diep rood van kleur. Dat maakt niemand wakker, maar je kan wel zien waar je loopt. Prettig als er iemand even naar het toilet moet en je niet het huis op stelten wil zetten.
Overdag reageert hij ook als het te donker is in de slaapkamer maar dan gaat hij aan op warm wit en 100%.
Als ik na 6 uur 's ochtends begin te lopen neemt hij aan dat ik op sta en schakelt hij de nachtverlichting uit en de dagverlichting in. Ook de rest van mijn huis wordt dan 'wakker' Dingen als mijn mediacentre krijgen weer stroom. De ventilatie begint wat harder te draaien enz.

Bij het naar bed gaan doe ik als volgt:
Ik heb een Hue bridge met daar aan de verlichting. En één Ikea slim stopcontact. Die heb ik de naam NACHT gegeven. Die die doet niets, die is alleen maar aanwezig en staat in principe uit. Als ik denk dat het tijd is om te gaan slapen zeg ik Hé Google, Nacht aan. Dan krijg ik als antwoord dat nacht aan gaat en het stopcontact gaat aan.. Has heeft een automation die dat waarneemt. Dan gaan met een paar minuten tussenruimte de tv en het mediacentre en alle lichten in de huiskamer uit, dan wat later die in de keuken en dan de gang. Min of meer de route die ik naar de slaapkamer neem. Na 25 minuten is alles uit. Ik lig dan al in bed. Daarna gaat ook de sensor onder mijn bed op de nachtstand.

Het licht onder mijn bed gaat trouwens iedere ochtend om 7:30 aan op diep rood en begint dan langzaam steeds feller te branden en steeds witter. Dat duurt 30 minuten. Een automatische zonsopgang. Heel prettig. Ik moet alleen nog mijn systeem zien te leren dat als ik zeg: Hé Google zet wekker op 7 uur dat de sunrise om 6:30 begint.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:53
Hoi, eerste post in dit topic! Ik wil graag mijn internetverbinding monitoren in Home Assistant. Dat is me gelukt. Elk half uur doe ik een speedtest op mijn NAS(gigabit) en stuur ik de gegevens naar Home Assistant welke draait op mijn RPI3.

Maar na een restart van van Home Assistant is de state leeg van deze HTTP sensoren. Deze sensoren worden ook pas aangemaakt op het moment dat er voor het eerst iets gepost wordt. Deze zijn dus niet persistent. Ik zoek dus een vergelijkbare manier om data te posten, het liefste via HTTP. Maar naar sensoren die blijven bestaan.

Ik zou dus een custom sensor willen maken waar een download_speed, upload_speed en ping als entities aan aanhangen. Deze entities hebben dan al een unit_of_measurement, friendly_name & icon. En alleen de waardes worden geupdate via HTTP. Ik heb de docs van Home Assistant door genomen maar daar heb ik geen oplossing kunnen vinden.

Hierbij het script wat ik heb gemaakt.

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
AUTH_TOKEN="Authorization: Bearer myToken"
HOST='https://hass.url'

ATTR='"attribution": "Data retried from Speedtest.net through script on NAS"'

BASEDIR=$(dirname "$0")
cd "$BASEDIR"
./speedtest -f json-pretty > results.json

download=$(cat results.json | jq .download.bandwidth)
upload=$(cat results.json | jq .upload.bandwidth)
ping=$(cat results.json | jq .ping.latency)
downloadMbps=$(($download/125000))
uploadMbps=$(($upload/125000))
pingRounded=${ping%.*}
echo "Download = $downloadMbps Mbps"
echo "Upload =  $uploadMbps Mbps"
echo "Ping =  $pingRounded ms"

curl -s -X POST \
-H "Content-Type: application/json" \
-H "$AUTH_TOKEN" \
-d '{ "state": "'$downloadMbps'", "attributes": { '"$ATTR"', "unit_of_measurement": "Mbit/s", "friendly_name": "Speedtest Download", "icon": "mdi:speedometer" }}' \
$HOST/api/states/sensor.speedtest_download

curl -s -X POST \
-H "$AUTH_TOKEN" \
-d '{ "state": "'$uploadMbps'", "attributes": { '"$ATTR"', "unit_of_measurement": "Mbit/s", "friendly_name": "Speedtest Upload", "icon": "mdi:speedometer" }}' \
$HOST/api/states/sensor.speedtest_upload

curl -s -X POST \
-H "$AUTH_TOKEN" \
-d '{ "state": "'$pingRounded'", "attributes": { '"$ATTR"', "unit_of_measurement": "ms", "friendly_name": "Speedtest Ping", "icon": "mdi:speedometer" }}' \
$HOST/api/states/sensor.speedtest_ping

Acties:
  • 0 Henk 'm!
inTIMidate schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:02:
Hoi, eerste post in dit topic! Ik wil graag mijn internetverbinding monitoren in Home Assistant. Dat is me gelukt. Elk half uur doe ik een speedtest op mijn NAS(gigabit) en stuur ik de gegevens naar Home Assistant welke draait op mijn RPI3.

Maar na een restart van van Home Assistant is de state leeg van deze HTTP sensoren. Deze sensoren worden ook pas aangemaakt op het moment dat er voor het eerst iets gepost wordt. Deze zijn dus niet persistent. Ik zoek dus een vergelijkbare manier om data te posten, het liefste via HTTP. Maar naar sensoren die blijven bestaan.

Ik zou dus een custom sensor willen maken waar een download_speed, upload_speed en ping als entities aan aanhangen. Deze entities hebben dan al een unit_of_measurement, friendly_name & icon. En alleen de waardes worden geupdate via HTTP. Ik heb de docs van Home Assistant door genomen maar daar heb ik geen oplossing kunnen vinden.

Hierbij het script wat ik heb gemaakt.

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
AUTH_TOKEN="Authorization: Bearer myToken"
HOST='https://hass.url'

ATTR='"attribution": "Data retried from Speedtest.net through script on NAS"'

BASEDIR=$(dirname "$0")
cd "$BASEDIR"
./speedtest -f json-pretty > results.json

download=$(cat results.json | jq .download.bandwidth)
upload=$(cat results.json | jq .upload.bandwidth)
ping=$(cat results.json | jq .ping.latency)
downloadMbps=$(($download/125000))
uploadMbps=$(($upload/125000))
pingRounded=${ping%.*}
echo "Download = $downloadMbps Mbps"
echo "Upload =  $uploadMbps Mbps"
echo "Ping =  $pingRounded ms"

curl -s -X POST \
-H "$AUTH_TOKEN" \
-d '{ "state": "'$downloadMbps'", "attributes": { '"$ATTR"', "unit_of_measurement": "Mbit/s", "friendly_name": "Speedtest Download", "icon": "mdi:speedometer" }}' \
$HOST/api/states/sensor.speedtest_download

curl -s -X POST \
-H "$AUTH_TOKEN" \
-d '{ "state": "'$uploadMbps'", "attributes": { '"$ATTR"', "unit_of_measurement": "Mbit/s", "friendly_name": "Speedtest Upload", "icon": "mdi:speedometer" }}' \
$HOST/api/states/sensor.speedtest_upload

curl -s -X POST \
-H "$AUTH_TOKEN" \
-d '{ "state": "'$pingRounded'", "attributes": { '"$ATTR"', "unit_of_measurement": "ms", "friendly_name": "Speedtest Ping", "icon": "mdi:speedometer" }}' \
$HOST/api/states/sensor.speedtest_ping
Ik heb geen idee, maar is de Speedtest.net integratie gebruiken niet veel simpeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
Hmmbob schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:10:
[...]
Ik heb geen idee, maar is de Speedtest.net integratie gebruiken niet veel simpeler?
Ja dat is simpeler, maar dan wordt deze op de RPI3 uitgevoerd welke 100Mbit/s is. Dus dan kom ik daar nooit boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-05 18:56
inTIMidate schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:12:
[...]
Ja dat is simpeler, maar dan wordt deze op de RPI3 uitgevoerd welke 100Mbit/s is. Dus dan kom ik daar nooit boven.
Anders sturen via MQTT publish ... Dan kan je retain aanzetten en is het direct beschikbaar bij opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
inTIMidate schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:12:
[...]

Hmm, ik dacht "gigabit" maar een max op 300MBit - weet niet of je er dan al mee komt. Maar dit lijkt een goed alternatief inderdaad:
UTMachine schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:17:
Anders sturen via MQTT publish ... Dan kan je retain aanzetten en is het direct beschikbaar bij opstarten.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 30-01-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 16:11

K-Jay

Klaas Jan

Tusk schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:16:
Ja, die gebruik ik, tot volle tevredenheid.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
UTMachine schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:17:
[...]

MQTT heb ik draaien, dus ik zal eens uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 22:58
hneel schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:54:
Heeft iemand ervaring met de Fritzbox device tracker? Ik heb het nu ingeschakeld, maar ik zie alleen een paar vaste apparaten: desktop pc's, de printer, de versterker, etc. Maar geen mobiele apparaten. En daar was het nou juist om te doen.

Fritzbox = 7340

code:
1
2
3
4
5
device_tracker:
    new_device_defaults:
Die gebruik ik ook (maar dan zonder de extra config met new_device_defaults. Zitten je mobile apparaten misschien op het gasten wifi? Ik heb het idee dat hij die niet altijd mee neemt. Staan er wel meer devices in je known_devices.yaml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ik ben bezig mijn Home Assistant config een beetje uit te breiden. Voorheen schakelde ik met automations de scenes op bepaalde tijden, etc. Maar had ik voor mij Hue schakelaars nog de Hue app in gebruik. Na een tijdje dit voor me uit te schuiven om alles op HA te krijgen, ben ik er gisteren mee begonnen. De Hue Sensors add-in (link) toegevoegd, en de schakelaars (hue taps) worden meteen gevonden.

De eerste instellingen zijn simpel:
- als ik op knop 1 druk, doe dan dit
- als ik op knop 2 druk, doe dan dat.

Het probleem waar ik echter mee zit, is dat de state niet wordt geupdate bij een tweede klik op dezelfde knop. State 1_click blijft state 1_click als ik nog eens op de knop duw, wat natuurlijk logisch is. Ik wil echter kijken of ik meerdere scenes kan laten wisselen door het meerdere keren indrukken van dezelfde knop. Dit had ik in de Hue app wel zo ingesteld en werkt fijn door verschillende dim-levels te gebruiken.

Heeft iemand een idee hoe dit toch mogelijk te maken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

JackPoint schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:11:
[...]

Die gebruik ik ook (maar dan zonder de extra config met new_device_defaults. Zitten je mobile apparaten misschien op het gasten wifi? Ik heb het idee dat hij die niet altijd mee neemt. Staan er wel meer devices in je known_devices.yaml?
De meeste mobiele apparaten zaten wel via een ander access point verbonden (maar niet allemaal!), maar staan wel in de home network lijst van de fritzbox.

Ik heb nog geprobeerd om er eentje handmatig toe te voegen via mac-address, maar die staat nu altijd als 'afwezig'.

Om een of andere reden ziet of accepteert hij niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hneel schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:54:

Fritzbox = 7340

code:
1
2
3
4
5
device_tracker:
    new_device_defaults:
Ja bij mij werkt dit gewoon goed.
Tusk schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:16:
Ja ;) maar in eigen Docker. Niet via de add on

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 16:14

Tusk

Sticky Bomb likes you!

martinvdm schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:56:

Ja ;) maar in eigen Docker. Niet via de add on
Ik twijfel dus om het als addon te gebruiken of het naast elkaar te installeren. Maar als noob zijnde neig ik naar de makkelijke weg: Addon.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-05 09:01
Tusk schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:30:
[...]

Ik twijfel dus om het als addon te gebruiken of het naast elkaar te installeren. Maar als noob zijnde neig ik naar de makkelijke weg: Addon.
Met de addon ben je afhankelijk van de maker van de addon voor updates van Pi-Hole, vraag is of je dit wilt voor dit onderdeel van je netwerk. Persoonlijk hou ik zaken het liefst zo gescheiden mogelijk, zodat ontwikkelingen van verschillende platformen elkaar niet tegen gaan werken.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timpje
Waar heb je dsmr_version opstaan in jou configuratie?
Het is mogelijk om hier verschillende versie's in te vullen, afhankelijk van je meter die er is. Op de intergratie pagina van homeassistant https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/ is eventueel te vinden welke versie bij een meter hoort. Jou meter staat er volgens mij wel tussen maar daar staat de dsmr versie niet bij. Als je die nu op 4 hebt en 5 nog niet geprobeerd hebt zou ik dat als eerste proberen. Denk dat een herstart van homeassistant nodig is voor deze wijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Al met minicom, putty of telnet gekeken welke poort überhaupt wat zegt en of het zinnig is wat eruit komt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:10
Henkiejoo schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:55:
Hier heb ik :

[...]
Heb je dit probleem nog steeds ?

Ik heb namelijk precies hetzelfde en kan ook niet vinden wat het is namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
Ik heb geen probleem, bij mij werkt het. Wel een andere meter trouwens.
kalmma schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:48:
[...]

Heb je dit probleem nog steeds ?

Ik heb namelijk precies hetzelfde en kan ook niet vinden wat het is namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:41

Snuffel

Vroem!

Toon werkt bij mij niet meer in Hassio sinds de laatste update..
Is er iets gewijzigd ofzo? Kan er niets over terug vinden.....

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
Ortep schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:30:
[...]

Ik heb een bewegingssensor onder mijn bed zitten bij het hoofdeind. Die 'kijkt' naar het voeteneind. Hij heeft een blikveld van 170 graden. Hij ziet dus alleen beweging als er gelopen wordt in de slaapkamer.
Er zit ook een lamp onder mijn bed. Als het nacht is gaat die lamp bij beweging aan op 1% helderheid en diep rood van kleur. Dat maakt niemand wakker, maar je kan wel zien waar je loopt. Prettig als er iemand even naar het toilet moet en je niet het huis op stelten wil zetten.
Overdag reageert hij ook als het te donker is in de slaapkamer maar dan gaat hij aan op warm wit en 100%.
Als ik na 6 uur 's ochtends begin te lopen neemt hij aan dat ik op sta en schakelt hij de nachtverlichting uit en de dagverlichting in. Ook de rest van mijn huis wordt dan 'wakker' Dingen als mijn mediacentre krijgen weer stroom. De ventilatie begint wat harder te draaien enz.
Gebeurt het dan niet wel eens dat je deken wat naar achter valt en de sensor triggert? Dat is waar ik een beetje bang voor ben namelijk.

Verder klinkt het wel heel mooi!

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Repsect schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:29:
[...]

Gebeurt het dan niet wel eens dat je deken wat naar achter valt en de sensor triggert? Dat is waar ik een beetje bang voor ben namelijk.
Het is me nog nooit gebeurd. Dekbedden vallen bij mij niet echt op de grond. Maar als dat 's nachts gebeurt gaat het licht niet echt aan. Diep rood en 1 %. Daar wordt ik niet wakker van. Dus misschien is dat wel eens gebeurd zonder dat ik het merkte.

Ik heb dat systeem trouwens al een jaar of 30. Eerst gewoon met een bewegingssensor zoals van een buitenlamp. En als verlichting 2 lampjes van 15 watt in serie. Dan branden ze op 115 volt. Heel zwak en oranje.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
Heb je het inmiddels al werkend.

Ik heb precies het zelfde probleem maar kan het ook niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
Henkiejoo schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:40:
Ik heb geen probleem, bij mij werkt het. Wel een andere meter trouwens.

[...]
Ja sorry had het niet goed gelezen dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• inTIMidate
Ik heb speedtest nu via MQTT sensors werkend.

Kwestie van MQTT sensors maken en het de requests in het script aanpassen.

code:
1
2
3
4
5
curl -s -X POST \
    -H "Authentication: Bearer token" \
    -d '{"payload": '$downloadMbps', "topic": "/speedtest/download", "retain": true}' \
    https://hass.nl/api/services/mqtt/publish

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb volgende sensor

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
usg_online:
        entity_id: device_tracker.unifi_usg
        friendly_name: Unifi USG
        icon_template: mdi:network-router
        value_template: >
          {% if is_state('device_tracker.unifi_usg', 'home') %}
            Up
          {% else %}
            Down
          {% endif %}

en deze toegevoegd aan mn pagina
Deze toont nu een icoon van het entity en ernaast de tekst "up" of "down"
is het mogelijk die tekst te vervangen door een mdi icoon?
dat lukt me niet echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
Ik ben momenteel even aan het stoeien met een automatisering. De onderstaande automatisering wordt actief na zonsondergang, en werkt tot 23:30. Wat zou ik moeten aanpassen om hem te laten werken na zonsondergang, tot de volgende zonsopkomst ? Dus de gehele nacht...
Het leek mij logisch om het volgende te configureren, maar dat werkt helaas niet. Waar gaat het fout?
code:
1
2
3
4
    - after: sunset
      condition: sun
    - before: sunrise

Dit is de configuratie zoals ik hem nu heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
########## zet hal verlichting aan 1 keer klikken op knop ########## 
- alias: Verlichting hal 30 seconden aan bij 1 keer klikken

trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.hal_scene_knop_click
    to: 'single'
  condition: 
  - condition: and
    conditions:
    - after: sunset
    - before: '23:30'
      condition: time
  action:
  - service: light.turn_on
    data:
      entity_id: light.hal
      brightness_pct: 70
  - delay: 00:00:30
  - service: light.turn_off
    entity_id: light.hal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Timpje schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:19:
[...]

Waar heb je dsmr_version opstaan in jou configuratie?
Het is mogelijk om hier verschillende versie's in te vullen, afhankelijk van je meter die er is. Op de intergratie pagina van homeassistant https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/ is eventueel te vinden welke versie bij een meter hoort. Jou meter staat er volgens mij wel tussen maar daar staat de dsmr versie niet bij. Als je die nu op 4 hebt en 5 nog niet geprobeerd hebt zou ik dat als eerste proberen. Denk dat een herstart van homeassistant nodig is voor deze wijziging.
Ik had DSMR 5 staan maar dat is volgens mij in de dsmr-reader niet eens nodig om in te vullen. Ik herstart altijd na wijzigingen maar hier helaas zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
kalmma schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:57:
[...]

Heb je het inmiddels al werkend.

Ik heb precies het zelfde probleem maar kan het ook niet vinden.
Nee helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silver323
silver323 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:27:
[...]

Heb het ook opnieuw toegevoegd.
Nu vanmorgen na iets bijwerken van een custom component en een herstart zijn de Hue lampen weer beschikbaar. Maar ben bang dat het na een herstart zomaar weer gebeurt.
Is het zo dat dit voornamelijk via de integratie komt? Is het beter om hem in de configuration te zetten?
Vreemde is dus wat ik nu merk, dat wanneer ik iets bijwerk vanuit HACS waar die een restart voor nodig heeft dat alles van Hue beschikbaar is.

Kies ik zelf voor de restart dan gaat het fout en komt Hue met de melding unable to reach bridge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timpje
Stampre schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:49:
[...]

Ik had DSMR 5 staan maar dat is volgens mij in de dsmr-reader niet eens nodig om in te vullen. Ik herstart altijd na wijzigingen maar hier helaas zonder resultaat.
Schiet mij net te binnen dat ik op mijn slimme meter op het display kan zien welke dsmr versie de meter heeft.
Door een paar keer op het knopje te drukken komt er elke keer wat anders in het display te staan, bij mij ook de dsmr versie. Je zou even kunnen kijken of dat bij jou ook werkt. Dan weet je in ieder geval dat dat goed is.
Het is wel degelijk nodig om dit in te vullen. Bij default (niet ingevuld) is die 2.2, maar als jou meter een andere versie heeft, zeg 4 dan gaat dit niet goed. Volgens mij is er keuze tussen 2.2 of 4 of 5.
Zoals Gonadan nog aangaf, weet je zeker dat je de goede poort geselecteerd hebt voor je usb poort waar de meter op aangesloten is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

skank schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:34:
Ik heb volgende sensor

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
usg_online:
        entity_id: device_tracker.unifi_usg
        friendly_name: Unifi USG
        icon_template: mdi:network-router
        value_template: >
          {% if is_state('device_tracker.unifi_usg', 'home') %}
            Up
          {% else %}
            Down
          {% endif %}

en deze toegevoegd aan mn pagina
Deze toont nu een icoon van het entity en ernaast de tekst "up" of "down"
is het mogelijk die tekst te vervangen door een mdi icoon?
dat lukt me niet echt
Bij icon_template zo'n zelfde if-else constructie gebruiken.

Ik heb zelf zoiets in configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
     last_ct_voordeur:
       friendly_name: "Voordeur"
       value_template: "{{as_timestamp(states.switch.ct_voordeur.last_changed) | timestamp_custom('%A %d-%b-%y, %H:%M:%S')}}"
       icon_template: >-
         {% if is_state('switch.ct_voordeur', 'on') %}
           mdi:door-open
         {% else %}
           mdi:door
         {% endif %}

En dit in customize.yaml
code:
1
2
3
4
sensor.last_ct_voordeur:
  templates:
    icon_color: >  
      if (entities['switch.ct_voordeur'].state === 'on')  return 'red';

Voor dat laatste moet je custom ui geinstalleerd hebben.
Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.