Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 100 Laatste
Acties:
  • 733.089 views

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Ik snap ook niet dat die gemeentes zomaar toestemming geven voor al dat individuele gegraaf in de straat.

Als ik toestemming vraag om een zeer nuttige kabel voor mn elektrische auto naar de andere kant van de klinkerweg te (laten) aanleggen, krijg ik met een hele berg argumenten lastig lastig lastig, en alle eventuele toekomstige andere graafwerkzaamheden moeten gegroepeerd worden want men wil niet dat er steeds opnieuw bestraat moet worden.

En voor dit onzinnige gegraaf naar een oude leiding, puur om verwijderkosten te kunnen rekenen proberen te verantwoorden naar gasverlaters, zou dit bij ieder huis apart wel kunnen? Pfff

Lijkt wel of die gemeentes er belang bij hebben, oh wacht...

[ Voor 4% gewijzigd door Simba op 28-09-2020 21:08 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:16
Vandaag kwam de monteur van Enexis onaangekondigd, drie week geleden was hij ook geweeest. Hij stelde direct al de vraag; er is geen afspraak gemaakt? Dat klopte. Bood excusses daarvoor aan en vroeg of hij binnen mocht komen voor de storing aan de slimme meter?

De signaalsterkte van de slimme meter was niet hoog en mogelijk daardoor niet op afstand uit te lezen. Een meter met een stopcontact uit zijn bus gaf echter dezelfde waarden aan.

De monteur zag ook de afgedopte gasmeter. "U gebruikt geen gas?" Hem gevraagd wat hij daar mee zou doen, nu hij hier toch was?

Na nog een belletje met mensen van Enexis achter een computer bleek dat mijn slimme meter die sinds eind april in de woning zit, volgens het systeem van Enexis nog in het magazijn te liggen. De slimme meter is alsnog aangemeld en zal binnen 24 uur uit te lezen zijn. De meter heeft tot nu toe alleen laag tarief gemeten.

De mevrouw achter de computer gaf aan dat er 3 opties waren voor de gasmeter. Ik verbeterde haar dat er 4 opties zijn en dat die laatste prima is. Ze begon zicht te beroepen op wettelijk verplicht e.d. en toen heb ik maar aangegeven dat klachten en claims het dossier al gesloten had en dat we met elkaar maar niet in discussie moesten gaan.

De monteur heeft gezien dat ik de gaskraan dicht heb staan en vond dat ik de meter netjes afgedopt had, dus hij was het met mijn stelling eens, dat het zo prima kon blijven en dat ik niet illegaal gas kon verbruiken.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gowiththeflow!
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 10:13

gowiththeflow!

!wolfehthtiwog

Een update van Liander-kant nav de opdrachtbevestiging voor een opdracht die ik nooit heb gegeven. Ik heb vorige week nogmaals gevraagd om een schriftelijke bevestiging van het mondelinge bericht dat Liander zelf de kosten van verwijdering zal dragen. Blijkt dat men nu weer wacht op een uitspraak van de afdeling Juridische Zaken. Dat is meteen ook de reden dat de aannemer nog geen contact op heeft genomen. We wachten dus maar weer af.

I'd rather have a full bottle in front of me than a full frontal lobotomy

Acties:
  • +9 Henk 'm!
gowiththeflow! schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:53:
Een update van Liander-kant nav de opdrachtbevestiging voor een opdracht die ik nooit heb gegeven. Ik heb vorige week nogmaals gevraagd om een schriftelijke bevestiging van het mondelinge bericht dat Liander zelf de kosten van verwijdering zal dragen. Blijkt dat men nu weer wacht op een uitspraak van de afdeling Juridische Zaken. Dat is meteen ook de reden dat de aannemer nog geen contact op heeft genomen. We wachten dus maar weer af.
Hieruit blijkt mijns inziens dat de actie van Liander in de tweede helft van augustus om een 10-20 contractlozen te bellen en vervolgens een opdrachtbevestiging in de maag te splitsen niet was afgestemd met juridische zaken, en dus ook niet bedoeld was om de pijplijn te vullen voor nieuwe (recht)zaken. Dat bleek ook eerder al uit het feit dat de laatsten in de groep geen 'opdrachtbevestiging' meer in de mail kregen, en dat het na 26 augustus helemaal stopte. Zie overzicht.

@Ducktape, @ronjansen87, @Remco45 en @CvP_tweakers zijn er naar mijn inschatting per ongeluk toch doorheen geglipt, en kregen/krijgen daadwerkelijk verwijdering én een factuur. Hun betwisting komt dan alsnog bij Juridische Zaken...

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:53
gowiththeflow! schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:53:
@gowiththeflow! Hier idem, ruim twee weken terug schriftelijke bevestiging gevraagd.
Dat was drie weken na de mondelinge toezegging.
Donderdag is ook dat weer drie weken later.
ik ga ze donderdag een herinnering sturen met de mededeling dat ik daarna wekelijks een herinnering ga sturen gedurende drie weken, en daarna dagelijks.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:51

WheeleE

Dinges

Dossier WheeleE

Maandag 28-09-2020

Na veel meelezen is het tijd voor een bijdrage. Op dit moment woon ik in een huurwoning (coöperatie) met een gasmeter. Ik gebruik alleen gas om te koken, verwarming gaat via het warmtenet.
Mijn lopende contract bij vanDeBron loopt op 1 December aanstaande af. Het toeval wil dat ik medio December ga verhuizen naar een koopappartement met een kookgasabonnement (zonder gasmeter). Ik ben van plan om de renovatie te gebruiken om naar elektrisch koken over te stappen.

Eerst had het idee had om met VanDeBron in overleg te gaan wat het handigste was. Ik heb nu net besloten om geen slapende honden wakker te maken. Mijn energiecontracten heb ik voor 1 jaar verlengd (electra + gas). Als ik eenmaal een verhuisdatum weet meld ik dat bij VanDeBron waarna ik hopelijk eenvoudig van mijn gascontract af kom.

Dinsdag 29-09-2020

N.a.v. de diverse reacties gisteren heb ik VanDeBron per mail laten weten mijn verlenging te willen annuleren.
Tevens via Twitter anoniem gevraagd naar de gevolgen van niet verlengen:
Als je niet overstapt of verlengt zal je automatisch worden overgezet in een variabel contract. Je kan dan elk moment overstappen, zonder bijvoorbeeld een opzegboete te krijgen. Let wel op: Een variabel contract is wel ietsje duurder.
In de loop van de middag een bevestigingsmail van VDB ontvangen dat de verlenging is geannuleerd.

Dinsdag 27-10-2020

Telefoon van VDB. "Of ik op de hoogte was van het aflopen van mijn contract op 1 december"
Ik heb bevestigd dat ik dat wist en bewust nog niet had verlengd vanwege mijn aankomende verhuizing in januari 2021.(en het gasloos zijn/worden van mijn nieuwe woning)

De dame aan de telefoon heeft bij collega's nagevraagd of ik ook alleen electra kon verlengen en gas met een flexibel contract nog een paar maanden kon laten doorlopen.
Dat werd al snel bevestigd, dus ik ben akkoord gegaan met het verlengen van alleen mijn elektracontract. Gas blijft met een variabel maandtarief doorlopen en kan ik na mijn verhuizing opzeggen.
Al het afgesprokene wordt nog per e-mail bevestigd.

Dinsdag 10-11-2020

Tot op heden nog geen bevestiging van mijn electriciteitsverlenging gehad.
Vandaag wel telefoon van VDB. Of ik zeker wist dat ik alleen electriciteit wilde verlengen en geen gas. "Want ik had wel een gasaansluiting in mijn nieuwe appartement". Ik heb bevestigd dat mijn keuze bewust gedaan is.
Een half uur laten viel de verlengingsbevestiging van alleen mijn electriciteitscontract in de mailbox.
Gas blijft dus na 1 december per maand variabel doorlopen tot ik medio januari 2021 verhuisd ben en het op kan zeggen.

Donderdag 31-12-2020

Mijn verhuisdatum is definitief 29-01-2021 dus ik heb gebeld met VanDeBron om de overstap/afsluiting definitief te maken.
Aangegeven dat de stroomlevering op mijn oude adres per 29-1 gestopt kan worden. Er werd bevestigd dat mijn lopende contract gewoon door zou gaan op het nieuwe, waar nu ook al geleverd wordt.

Het variabele gascontract wat ik op dit moment heb wordt per 29-1 gestopt. Ik heb expliciet aangegeven dat ik hen machtig om de ATO bij Stedin op te zeggen. VDB gaf aan dat er volgens hun systeem wel een gasaansluiting is (wat strikt genomen ook wel klopt) dus dat Stedin dan wellicht contact op zou nemen. Ik heb aangegeven dat ik op de hoogte was van de avonturen van gasverlaters, waarop de dame aan de telefoon begrijpend grinnikte.

Woensdag 27-01-2021

Omdat ik nog geen bevestiging van mijn opzegging ontvangen had even gebeld met VdB. Er stond wel een notitie in mijn dossier maar nog geen afhandeling. De medewerker van VdB heeft er een spoedmutatie van gemaakten mij verzekerd dat het op tijd (dus op vrijdag 29-01-2021) geregeld zou zijn.
Later die dag viel er een contractbevestiging voor alléén stroom op mijn nieuwe adres in mijn mailbox.

Zaterdag 30-01-2021

In mijn VdB-account staat mijn oude adres inderdaad gemarkeerd als 'oud'. Op mijn huidige adres staat alleen een stroomcontract. Nu is het wachten of Stedin iets gaat roepen over mijn gasaansluiting-waar-geen-meter-op-zit.

[ Voor 103% gewijzigd door WheeleE op 30-01-2021 11:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Semseo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2021
Hallo,

Ik ben ook aan de slag gegaan met het opzeggen het leveringscontract. Nou ja opzeggen, mijn contract loopt 1 januari al af, maar wil dus alleen elektra verlengen.

Dus hier mijn dossier tot zover

Leverancier: Greenchoice Netwerkbeheerder Rendo.

29-09-2020 : Na een verlengingsvoorstel van Greenchoice gekregen te hebben, heb ik gebeld of ik alleen elektriciteit kan verlegen. Dat kon alleen als ik eerst de afsluiting zou regelen. Na een heel klein beetje aandringen was er toch al gauw meer mogelijk. Hij ging overleggen met een collega en zou me dezelfde middag nog een mail sturen over hoe dat zal gaan.

29-09-2020: Mail van Greenchoice. Dus per 01-01-2021 geen leveringscontract meer.
Beste heer XXX,

Gas afsluiting

Zoals besproken heb ik het contract met aansluiting gas verwijderd.

Contractgegevens

Ingangsdatum: 1-1-2021
Einddatum: 1-1-2024, daarna variabel met het op dat moment geldende variabele tarief
06-10-2020: Vandaag de eerste bekende brief gekregen van Rendo. Blijkt dat Greenchoice per 1 oktober het leveringscontract heeft stopgezet ipv 1 januari. Is voor mij geen probleem.

Rendo:
Geachte heer, mevrouw,

Als regionale netbeheerder verzorgt N.V. RENDO voor u het transport van gas en/of elektriciteit
op het hierboven genoemde adres. Volgens het Centraal Aansluit Register (landelijk register) is er
met ingang van 15-07-2020 geen energieleverancier actief. Wettelijk zijn wij verplicht om de
energietoevoer af te sluiten.

Wilt u gas blijven afnemen, dan heeft u een leveringsovereenkomst nodig. Hiervoor is het
noodzakelijk dat u een energieleverancier contracteert. Wij adviseren u om dit direct te regelen,
omdat een energieleverancier soms meerdere weken nodig heeft om uw aanmelding te
verwerken.

Als wij vóór 24-08-2020 nog geen bevestiging (via het landelijk register) van een
energieleverancier ontvangen hebben, brengen wij onze kosten à €72,60 incl. BTW bij u in
rekening.

Voorkom afsluiting
Indien er vóór 13-09-2020 nog geen energieleverancier actief is, gaan wij de
energietoevoer afsluiten. Wij brengen de hiermee gepaard gaande kosten bij u in rekening.
Herstellen van de energietoevoer is niet eerder mogelijk nadat alle facturen voldaan zijn en er een
energieleverancier actief is.

Let op: bij daadwerkelijke afsluiting is dit, in verband met veiligheid van u en uw omgeving, een
tijdelijke situatie en geldt deze afsluiting voor een periode van maximaal 12 maanden.

Voor meer informatie: www.rendonetwerken.nl/aansluitingen/geen-contract! of neem contact op
met afdeling Klant & Markt (0522 - 856 883).

Met vriendelijke groet,

N.V. RENDO
06-10-2020: Reactie op brief gestuurd (afgekeken van @Tecrain ):
Geachte,

Vandaag een brief van RENDO gekregen met referentie nummer: xxx

Hierin word gevraagd om zo snel mogelijk een leveringsovereenkomst af te sluiten met een
energieleverancier.
Zo niet, dan worden er kosten in rekening gebracht a €72,60.

Ik heb het gascontract bij Greenchoice opgezegd per 1-10-2020 en tevens Greenchoice
gemachtigd om ook de ATO op te zeggen.
Wij gebruiken geen gas meer en omdat er dus niets geleverd hoeft te worden zijn we ook geen
leverancier meer nodig.

Ik hoop u voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Semseo

[ Voor 89% gewijzigd door Semseo op 06-10-2020 17:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
WheeleE schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:09:
Let wel op: Een variabel contract is wel ietsje duurder.[...]
Tenzij je (een paar 100 kWh) MEER opwekt dan je gebruikt.
Dan maakt het geen moer uit.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Vuiltje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:11:
[...]

Tenzij je (een paar 100 kWh) MEER opwekt dan je gebruikt.
Dan maakt het geen moer uit.
Ja, daar is het weer de komende weken (en zeker gister en vandaag) wel heel meewerkend...

*not*

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rocketman321
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-09 17:20
Hallo allemaal.

Ik volg dit topic met vol bewondering al voor meer dan een jaar.

Hier ook gas eindelijk de deur uit. Bij NLE zonder problemen alleen gas opgezegd per 28-9 inclusief ATO.

Vandaag 29-9 al een brief van Liander in huis met 'Meldt u zich snel aan...' inclusief bijbehorend kostenoverzicht.
Eerste voorbeeldbrief 1b verstuurd i.v.m. vermelden van de kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robotap
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-07 21:31
Robotap schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:58:
[...]

Net gebeld. Ze hadden mijn reactie voorgelegd aan Stedin, maar van hen nog geen respons ontvangen.
Waarom ze dan toch nog nieuwe brieven in de bus stoppen snap ik niet, en ik heb hun dan ook vriendelijk doch dringend verzocht deze praktijk te stoppen.

'Ja natuurlijk meneer, we gaan niet onnodig brieven sturen' was de reactie. Hopelijk is dat de waarheid.
Reactie van Stedin binnengekregen in de digitale postbus. Gelukkig green brieven van Bosveld meer.
Beste meneer Robotap

Hartelijk dank voor uw bericht.

Als u de huurder bent, bent u zelf verantwoordelijk voor het maken van de keuze over de gasaansluiting in uw pand

Wel adviseren wij u de keuze af te stemmen met uw verhuurder.

Wij willen u graag spreken

Daarom vragen wij u om contact met ons op te nemen via telefoonnummer [verwijderd] of uw telefoonnummer te mailen zodat wij u kunnen bellen.

Met vriendelijke groet,

[Naam verwijderd]

Beheerder Portal Proces Gemeente & Woningbouw

Afdeling Transportomzet

SPOC Klant & Klaar en Aardgasloos
Heeft iemand een idee voor een gedegen antwoord hierop, of is er een voorbeeldbrief die ik hierop kan antwoorden? Als huurder ben ik niet verantwoordelijk voor de aansluiting aangezien deze niet mijn eigendom is. Daarnaast heb ik geen contract dan wel overeenkomst betreffende deze aansluiting, dus heb ik ook geen verplichting om er een keuze over te maken lijkt mij?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:28
Ik zou ze beleefd terugsturen naar de verhuurder.
Robotap schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:49:
[...]

Reactie van Stedin binnengekregen in de digitale postbus. Gelukkig green brieven van Bosveld meer.

[...]

Heeft iemand een idee voor een gedegen antwoord hierop, of is er een voorbeeldbrief die ik hierop kan antwoorden? Als huurder ben ik niet verantwoordelijk voor de aansluiting aangezien deze niet mijn eigendom is. Daarnaast heb ik geen contract dan wel overeenkomst betreffende deze aansluiting, dus heb ik ook geen verplichting om er een keuze over te maken lijkt mij?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Robotap Er staat niets in je huurkontrakt over de gasaansluiting of een gaskontrakt?
Dan een briefje naar stedin waarin je ze door verwijst naar je verhuurder.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Robotap wat de anderen al zeiden. Het is niet jouw pand, maar het pand van de verhuurder. De aansluiting is niet jouw eigendom (sowieso al niet, die is van de netbeheerder, maar goed) dus die verhuurder mag lekker beslissen wat er met hun eigendom gebeurd. Zij hebben gezegd dat ze niet willen dat de aansluiting verwijderd wordt, dus dat zou ik aan Stedin schrijven (had je dat al gedaan? kan geen kwaad om het nog een keer te doen).

Jij bent verder niet verplicht een overeenkomst met Stedin aan te gaan, dus ze zijn bij jou aan het verkeerde adres.

Dus zoiets:

Beste Stedin,

Zoals afgesproken in december 2018 is mijn gasaansluiting voorzien van een slot en kan ik geen gas meer gebruiken. Er is toen niet afgesproken dat dit slechts een tijdelijke oplossing zou zijn. We hebben hier in 2019 uitgebreid over gesproken en ik zie niet in waarom jullie steeds op dit punt willen terugkomen.

Het pand is niet van mij, maar van de verhuurder <naam> <adres> <telefoonnummer> en die heeft geen toestemming gegeven om de gasaansluiting definitief te verwijderen.

Ik ben niet verplicht om een overeenkomst met jullie aan te gaan. Ik wil dat jullie ophouden om mij hier steeds over lastig te vallen en heb geen behoefte om hier verder met jullie over te spreken.

Met vriendelijke groeten,
Robotap

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Robotap schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:49:
[...]

[...]

Alvast bedankt!
Een nieuwe afdeling van Stedin, een nieuw geluid, en een nieuwe nascholingskans. Op basis van de voorzet van @JeroenE nog een extra slagje gemaakt. M.i. kun je ook nog steeds de lijn openhouden en je telefoonnummer geven, mochten ze een nadere toelichting wensen. De vraag is of ze dat nog gaan doen na dit bericht.
Beste "SPOC Klant & Klaar en Aardgasloos",

Dank voor uw bericht. Het was natuurlijk mooi geweest als u allereerst excuses had aangeboden voor de nodeloze intimidatie door een deurwaarder, maar dat is kennelijk teveel gevraagd.

U stelt in uw bericht dat ik als huurder zelf verantwoordelijk ben voor het maken van de keuze over de gasaansluiting in mijn pand. Ik bestrijd dat. De gasaansluiting is van Stedin, en de verantwoordelijkheid van Stedin. En voor zover er iemand anders over beschikt (in de zin van de Begrippencode Gas) is het de eigenaar van 'mijn pand', namelijk de verhuurder (<<naam verhuurder>>) en die heeft geen toestemming gegeven om de gasaansluiting definitief te verwijderen. Ik heb hierin geen enkele wettelijke of privaatrechtelijke verantwoordelijkheid, en ik ben ook niet verplicht om welke overeenkomst dan ook met jullie aan te gaan.

Stedin heeft in december 2018 mijn gasaansluiting kosteloos voorzien van een slot, waardoor ik geen gas meer kan gebruiken (mocht ik dat al willen). Er is toen niet afgesproken dat dit slechts een tijdelijke oplossing zou zijn. We hebben hier al eerder (in 2019) uitgebreid over gesproken en ik zie niet in waarom jullie steeds op dit punt willen terugkomen.

Mocht u iets met de gasaansluiting willen, dan richt u zich tot de verhuurder <naam> <adres> <telefoonnummer>.

Ik beveel u verder aan de hoofdstukken zes en acht te lezen uit de bundel 'De afsluitboete bestaat niet' van Bos (2020), die u kosteloos kunt downloaden op https://www.polderhuis.org/abn .

<<keuze>>
1. U geeft aan mij te willen spreken. Indien het bovenstaande nog niet duidelijk genoeg is, kan ik dit desgewenst nog verder toelichten indien u mij belt op <<telefoonnummer>>.
2. U geeft aan mij te willen spreken. Mij lijkt dat zinloos. Ik wil dat jullie ophouden om mij hier steeds over lastig te vallen en heb geen behoefte om hier verder met jullie over te spreken.

@Robotap
Overigens, staat er serieus dit onderaan de mail van Stedin?
Beheerder Portal Proces Gemeente & Woningbouw

Afdeling Transportomzet

SPOC Klant & Klaar en Aardgasloos
Wat is "SPOC Klant & Klaar en Aardgasloos"?? 8)7 8)7

SPOC: Secondment, Project Management, Outsourcing en Consultancy.
SPOC: Single Point of Contact
SPOC: Small Private Online Course

@DropjesLover: iets voor de BThGvNeOA?

[ Voor 6% gewijzigd door Bram-Bos op 29-09-2020 22:00 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robotap
Bram-Bos schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:49:
[...]

Een nieuwe afdeling van Stedin, een nieuw geluid, en een nieuwe nascholingskans. Op basis van de voorzet van @JeroenE nog een extra slagje gemaakt. M.i. kun je ook nog steeds de lijn openhouden en je telefoonnummer geven, mochten ze een nadere toelichting wensen. De vraag is of ze dat nog gaan doen na dit bericht.

[...]

[...]

Dank, ook dank aan de andere bijdragers. Ik heb m zelf nog iets aangepast en verstuurd naar Stedin. Ik ben zeer benieuwd of er een belletje dan wel mailtje terugkomt.

En ja, dat staat inderdaad in de handtekening van de e-mail. Ik zou niet weten waar dat op slaat.

Afijn. Hopelijk ziet Stedin het licht en nemen ze contact op met de woningcoöporatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Robotap schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:02:
[...]

Dank, ook dank aan de andere bijdragers. Ik heb m zelf nog iets aangepast en verstuurd naar Stedin. Ik ben zeer benieuwd of er een belletje dan wel mailtje terugkomt.

En ja, dat staat inderdaad in de handtekening van de e-mail. Ik zou niet weten waar dat op slaat.

Afijn. Hopelijk ziet Stedin het licht en nemen ze contact op met de woningcoöporatie.
Post je je definitieve reactie nog even, en update je je dossier?

In het geval van Stedin zijn we ook altijd geïnteresseerd in emailadressen waarmee Stedin communiceert en ook daadwerkelijk een reply op accepteert. Welke was het in dit geval? Als het een persoonlijke email is, graag even depersonaliseren.

[ Voor 4% gewijzigd door Bram-Bos op 29-09-2020 22:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Bram-Bos schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:49:
[...]

[...]

[...]

@DropjesLover: iets voor de BThGvNeOA?
"Live long & prosper" is wat bij mij opkomt :+

Morgenochtend staan ze hier op de stoep voor het afsluiten. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen.

Nog tips, naast een kopie of foto maken van de werkbon en controleren dat Enexis de opdrachtgever is en niet ik?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +7 Henk 'm!
DropjesLover schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:31:
[...]

Morgenochtend staan ze hier op de stoep voor het afsluiten. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen.

Nog tips, naast een kopie of foto maken van de werkbon en controleren dat Enexis de opdrachtgever is en niet ik?
- Koffie
- Foto's van busjes (gasverlaters-pr0n)

Dif-tor heh smusma

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Simba
  • Laatst online: 16-02 17:24
[...]

Ja, maak vooraf foto's van je onbeschadigde stoep, tuin en meterkast.
En let goed op of ze de hele leiding weghalen of stiekem een lastig stukje laten liggen.

En teken inderdaad geen akkoord op kleine lettertjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Simba schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:39:
[...]

Ja, maak vooraf foto's van je onbeschadigde stoep, tuin en meterkast.
En let goed op of ze de hele leiding weghalen of stiekem een lastig stukje laten liggen.

En teken inderdaad geen akkoord op kleine lettertjes.
De prijs die ze in de laatste communicatie noemden was die van een dopje / slotje.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-09 22:10

S91

Welkom @Rocketman321 en @Semseo,

Semseo schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:16:
29-09-2020 : Na een verlengingsvoorstel van Greenchoice gekregen te hebben, heb ik gebeld of ik alleen elektriciteit kan verlegen. Dat kon alleen als ik eerst de afsluiting zou regelen. Na een heel klein beetje aandringen was er toch al gauw meer mogelijk. Hij ging overleggen met een collega en zou me dezelfde middag nog een mail sturen over hoe dat zal gaan.

29-09-2020: Mail van Greenchoice. Dus per 01-01-2021 geen leveringscontract meer.

Beste heer XXX,

Gas afsluiting
Zoals besproken heb ik het contract met aansluiting gas verwijderd.

Contractgegevens
Ingangsdatum: 1-1-2021
Einddatum: 1-1-2024, daarna variabel met het op dat moment geldende variabele tarief
Ik weet niet of die laatste zin slaat op gas of op elektra, maar voor de zekerheid: als je jaarcontract afloopt en je verlengt hem niet, heb je het contract nog niet opgezegd. Het blijft doorlopen, maar dan met variabele tarieven en dagelijks opzegbaar. Als je wilt opzeggen moet je dat expliciet doen, bijv. met een mailtje.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Nou, was dat even een anticlimax :')
08:03 de bel. Even kijken in de meterkast, ik vraag naar een werkbon of ander document wie de opdrachtgever is. Monteur zeg dat er geen werkbon is en de opdracht voor hem bij Enexis vandaan komt.
Hij had ervaring met klanten zoals mij / ons en bleef zeker vriendelijk en was er alleen om gewoon z'n opdracht uit te voeren, niet de bekende discussie te voeren. Aardige vent.
Geen koffie nodig, slotje er op en om 08:10 er weer vandoor :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKOvjHQ9RphoRDX0mhoZG8IkGUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEFNY49HA4F24ap8Vxtc6PBD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kreeg een 1 begeleidend formulier en een A4tje met informatie met betrekking tot het afsluiten.
Op het begeleidend formulier staat alleen dat ik binnen word afgesloten wegens ontbreken Leverancierscontract en ontbreken Netwerkcontract (leegstand).
Niet de hokjes aangekruist van niet betalen (dus niet de wanbetalers-route).

A4tje met informatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOtdEERmIwRaDIuHAn3uCwHth_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yy8PKHIKp0XsVxILc41slzCd.jpg?f=fotoalbum_large

Even gesproken over dat een slotje maar voor 12 maanden is. Monteur beaamde dat. Ik zeg dat we elkaar dan over 12 maanden weer zien. Monteur "ja, ik denk het ook" :P

Nu afwachten of er een factuur komt en wat het vervolgtraject daar van zal zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door DropjesLover op 30-09-2020 09:22 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rommelzolder
[...]

@DropjesLover Je zou ze kunnen vragen welke aanwijzing in het kader van de VIAG de leden van de ploeg hebben, en volgens welke werkinstructies zij de werkzaamheden gaan uitvoeren.

Edit: ik zie dat mijn suggestie te laat komt.
Alsnog tip voor iedereen die te maken krijgt met werkzaamheden binnen of buiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Rommelzolder op 30-09-2020 09:26 ]

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Semseo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2021
@S91
S91 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 07:11:
Welkom @Rocketman321 en @Semseo,

[...]

Ik weet niet of die laatste zin slaat op gas of op elektra, maar voor de zekerheid: als je jaarcontract afloopt en je verlengt hem niet, heb je het contract nog niet opgezegd. Het blijft doorlopen, maar dan met variabele tarieven en dagelijks opzegbaar. Als je wilt opzeggen moet je dat expliciet doen, bijv. met een mailtje.
Dat gaat inderdaad over elektra, gas is expliciet opgezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Rommelzolder leuke tip om 9:22, maar ze waren om 8:10 al weer weg... Wat betekent VIAG?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertvdw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-01 06:57
Weer even mijn dossier geupdate. Een hele tijd geleden een mail gehad van de klachten en claims afdeling. Daarop gereageerd maar nooit weer wat van gehoord.

Iets meer dan een maand later kreeg ik een nieuwe brief van Enexis die ik al vaker voorbij heb zien komen hier, namelijk over een 'Overeenkomst met 2 partijen' en de drie keuzes die er zijn volgens Enexis daarbij.

Mailen heeft blijkbaar geen zin, wat zal ik als vervolgstap doen? Onder aan de brief refereren ze naar de klantenservice, ik zou een belletje daarheen kunnen doen. Wat adviseren jullie?

Groeten,
Evertvdw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
Evertvdw schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:47:
Weer even mijn dossier geupdate. Een hele tijd geleden een mail gehad van de klachten en claims afdeling. Daarop gereageerd maar nooit weer wat van gehoord.

Iets meer dan een maand later kreeg ik een nieuwe brief van Enexis die ik al vaker voorbij heb zien komen hier, namelijk over een 'Overeenkomst met 2 partijen' en de drie keuzes die er zijn volgens Enexis daarbij.

Mailen heeft blijkbaar geen zin, wat zal ik als vervolgstap doen? Onder aan de brief refereren ze naar de klantenservice, ik zou een belletje daarheen kunnen doen. Wat adviseren jullie?

Groeten,
Evertvdw
Bellen naar de klantenservice, maar wel het telefoongesprek opnemen.
Bellen naar de klantenservice en vragen om een mailadres waar wél iemand op gaat reageren.
Bellen naar de klantenservice en vragen naar het postadres omdat niemand op de mail(s) reageert.

:*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Rommelzolder schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:22:
[...]

@DropjesLover Je zou ze kunnen vragen welke aanwijzing in het kader van de VIAG de leden van de ploeg hebben, en volgens welke werkinstructies zij de werkzaamheden gaan uitvoeren.

Edit: ik zie dat mijn suggestie te laat komt.
Alsnog tip voor iedereen die te maken krijgt met werkzaamheden binnen of buiten.
Ik heb gevraagd naar wat op de werkinstructie / werkbon staat (er was geen) en wie de opdrachtgever was (hij had opdracht gekregen van z'n baas / Enexis)

VIAG, wasda?

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 14:43
Veiligheid instructie aardgas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _RRM_
  • Laatst online: 06:56
Gister een brief van Enexis ontvangen. (bijgewerkt in dossier)

Opvallend vind ik dat deze totaal anders van opbouw is, dan bijvoorbeeld bij @Wilmaas (dossier) of zou dit komen omdat de eerste brief bij @Wilmaas ongeopend retour is gegaan?

Gezien het ontbreken van kosten in mijn brief en het geschetste stappenplan wanneer ik het gas wil behouden, lijkt mij een reactie op deze brief overbodig.
Hoogstwaarschijnlijk zal snel na 8/10 wel de brief met kosten verschijnen, waarop ik een reactie kan geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuKbga0wRXUOahfCzFY_p63y8TY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KU0Lzx5T7hopMrD9nzkSAW5G.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joiqPm0FqZADdz4886k6Q9mJBfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nB9Hz7LDET7oVmZGsrz8akBL.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertvdw
_RRM_ schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:00:
Gister een brief van Enexis ontvangen. (bijgewerkt in dossier)

Opvallend vind ik dat deze totaal anders van opbouw is, dan bijvoorbeeld bij @Wilmaas (dossier) of zou dit komen omdat de eerste brief bij @Wilmaas ongeopend retour is gegaan?

[...]
Deze brief is volgens mij exact dezelfde die ik als eerste heb gekregen, zie link. Je krijgt dan inderdaad een paar weken daarna een tweede brief, die bijna gelijk is aan deze maar waarin de tarieven nog staan vermeld voor afsluiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:07
@DropjesLover Op mijn gasmeter zitten grote gele plastic bussen rond de aansluitingen. Dat zouden zegels zijn. Die zitter er bij jou niet? Op de gasmeter in mijn vorige huis zaten die dingen er ook.

@_RRM_ Ze zeggen wel dat ze het gemakkelijk voor je maken maar, jij komt nooit verder dan stap 1 'Kies de energieleverancier die bij u past'.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rommelzolder
onetime schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:31:
@Rommelzolder leuke tip om 9:22, maar ze waren om 8:10 al weer weg... Wat betekent VIAG?
[~@onetime @DropjesLover
VIAG: Veiligheids Instructie Aardgas (voor de energiebedrijven)
Te vinden op: www.beiviag.nl
De VIAG en de bijbehorende werkinstructies beschrijven aan welke kennis en kunde uitvoerende medewerkers moeten voldoen om bepaalde werkzaamheden te mogen uitvoeren.
Daarnaast is voor een groot aantal werkzaamheden in de werkinstructies vastgelegd, hoe die moeten worden uitgevoerd, met daarbij welke kwalificaties de uitvoerende medewerkers voor die specifieke klus tenminste moeten hebben en hoe de opdrachtverstrekking verloopt.

[ Voor 22% gewijzigd door Rommelzolder op 30-09-2020 10:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Evertvdw schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:47:

Groeten,
Evertvdw
Je dossier is nog niet helemaal up to date, want ik zie alleen in je ToC veranderingen, maar niet in de tabel eronder.

Qua reactie: dit is de fameuze Enexis-brief waarin ze uitleggen 'waarom het is zoals het is'. Daar zijn al een paar reacties op gegeven, die je zou kunnen benutten:

BazemanKM in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Uit het dossier van @BazemanKM blijkt dat je ook kunt bellen n.a.v. deze brief.

Not that it matters...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Laatst online: 06:56
Evertvdw schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:16:
[...]

Deze brief is volgens mij exact dezelfde die ik als eerste heb gekregen, zie link. Je krijgt dan inderdaad een paar weken daarna een tweede brief, die bijna gelijk is aan deze maar waarin de tarieven nog staan vermeld voor afsluiten.
Heb jij uiteindelijk een reactie geschreven/mail, zoals onder jouw dossier werd gesuggereerd? (onder het motto; heb je dat alvast gehad)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ttb_82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 19:39
Ik heb intussen opnieuw een brief ontvangen van Liander. Identiek aan de eerste brief, m.u.v. de datum om in actie te komen (die staat nu op 5 oktober) en natuurlijk de vermelding dat ze eerder een brief hadden verstuurd in de 1e alinea. Dossier geupdate.

Nu heb ik vorige week voorbeeldbrief 1b verstuurd aan Liander, naar het 'postadres' in de brief. Niet aangetekend, standaard brief. Mogelijk is deze nog niet opgepakt.

Ik ben van plan opnieuw die brief sturen, met extra tekst dat deze brief al is verstuurd (en dus voor de 2e keer stuur). Hebben anderen ook contact gezocht met Liander door een brief te sturen aan het postadres (in Duiven)?

[ Voor 6% gewijzigd door ttb_82 op 30-09-2020 11:04 ]

Respectfully, TTB.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ttb_82 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:01:
Ik heb intussen opnieuw een brief ontvangen van Liander. Identiek aan de eerste brief, m.u.v. de datum om in actie te komen (die staat nu op 5 oktober) en natuurlijk de vermelding dat ze eerder een brief hadden verstuurd in de 1e alinea. Dossier geupdate.

Nu heb ik vorige week voorbeeldbrief 1b verstuurd aan Liander, naar het 'postadres' in de brief. Niet aangetekend, standaard brief. Mogelijk is deze nog niet opgepakt.

Ik ben van plan opnieuw die brief sturen, met extra tekst dat deze brief al is verstuurd (en dus voor de 2e keer stuur). Hebben anderen ook contact gezocht met Liander door een brief te sturen aan het postadres (in Duiven)?
Gewoon herinnering sturen per email. Post wordt niet gelezen in Duiven. In 2017 heb ik zelfs twee aangetekende brieven gestuurd die nooit beantwoord zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ttb_82 @Bram-Bos Ik zou gewoon per post versturen. Als zij daar niets mee doen is dat hun probleem.
Zeggen ze dat je niet hebt gereageerd? Antwoord: als ik jullie was zou ik mijn post afhandeling in orde maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
onetime schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:19:
@ttb_82 @Bram-Bos Ik zou gewoon per post versturen. Als zij daar niets mee doen is dat hun probleem.
Zeggen ze dat je niet hebt gereageerd? Antwoord: als ik jullie was zou ik mijn post afhandeling in orde maken.
Communiceren met Liander over dit onderwerp blijkt al drie jaar onmogelijk, of het nu per post of per email gaat. Dovemansoren. Een email sturen leidt in ieder geval bij eerste bericht meestal tot een ontvangstbevestiging, en dat is al heel wat :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ttb_82 Lijkt mij zonde van de postzegel om een bijna identieke brief nog een keer te sturen. Als ze de brieven wel behandelen dan komt hij vanzelf aan de beurt. Als ze de brieven niet behandelen zoals bij Bram-Bos dan heeft een tweede brief ook geen zin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ttb_82
  • Laatst online: 14-09 19:39
Dank voor de tips. Email verstuurd. Dossier geupdate.

Respectfully, TTB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertvdw
_RRM_ schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:50:
[...]

Heb jij uiteindelijk een reactie geschreven/mail, zoals onder jouw dossier werd gesuggereerd? (onder het motto; heb je dat alvast gehad)
Ik heb direct een mail gestuurd naar aanleiding van die eerste brief. Hoe dat verder ging kun je in mijn dossier lezen ;)

• Evertvdw
Bram-Bos schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:48:
[...]

Je dossier is nog niet helemaal up to date, want ik zie alleen in je ToC veranderingen, maar niet in de tabel eronder.
Volgens mij kijk je dan verkeerd want als ik kijk staat er wel degelijk wat in de tabel daaronder :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Evertvdw schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:57:
Volgens mij kijk je dan verkeerd want als ik kijk staat er wel degelijk wat in de tabel daaronder :?
Ik zie ook wel wat staan, maar het klopt niet helemaal. Bijvoorbeeld bij #10 en #11 in de tweede tabel staat allebei de datum 08-08-2020. Dat komt niet overeen met de datums uit de eerste tabel. En van bijvoorbeeld bij de plaatjes van #11 is het eerste plaatje dezelfde als die van het eerste plaatje uit #3 (de tweede is wel een nieuwe).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• yesnomaybeidk
  • Laatst online: 01-10-2020
yesnomaybeidk schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:46:
[...]

Oké, zal ik doen. Ik zal ook updates plaatsen in het topic wanneer ik antwoord krijg. Hartstikke bedankt alvast!
Heb na het versturen van de brief(begin april) naar Enexis geen antwoord ontvangen, dus ging er vanuit dat het goed zat. Totdat ik vandaag een belletje kreeg van Enexis. Daarin vertelde de medewerkster dat het vanuit hun oogpunt ongegrond is en dat ze toch gaan kijken naar afsluiting. Nadat ik heb gezegd dat ik daar geen opdracht toe wil geven, maar als ze het willen verzegelen, zij met alle plezier dat mogen komen doen. Ook aangegeven dat ik graag alleen e-mail contact wou.

Ben er dus toch nog niet van af...

Ze meldde ook nog even dat ze weten van dit topic, weet niet zozeer wat ze daar mee wou bereiken :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ondanks dat ik geen enkele reactie heb gekregen op mijn laatste twee e-mails aan Liander, zelfs geen ontvangstbevestiging, hebben ze wel per post een betalingsherinnering gestuurd. Ik heb zojuist ter volledigheid toch maar weer het volgende gemaild:
Geachte heer, mevrouw,

Ik heb helaas nog altijd geen enkele reactie mogen vernemen op onderstaande twee e-mails. Desondanks stuurt u mij toch een betalingsherinnering met kenmerk xxxxxxxx. Ik ga mijn standpunten, bij gebrek aan enige reactie uwerzijds, niet nogmaals herhalen. Wel deel ik u nogmaals en bij herhaling mede dat ik deze factuur in zijn geheel betwist en wel om de eerder genoemde redenen. Uw aankondiging incassokosten in rekening te brengen houdt dan ook geen stand, daar deze factuur reeds tot vervelens toe is betwist.

Ik wil u dan ook nogmaals vriendelijk doch dringend verzoeken inhoudelijk te reageren op mijn eerdere e-mails.

Groet,

All-electric.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Evertvdw
Dossier geupdate. Naar aanleiding van de brief toch maar even gebeld, leek mij ook wel eens leuk iemand te spreken hierover.

Het gesprek uiteraard opgenomen en daarna uitgeschreven en toegevoegd aan het dossier voror de liefhebber. :) De mevrouw bleef hameren op dat het MIJN verantwoordelijkheid was want mijn aansluiting. Wel hun gasmeter maar mijn aansluiting :P Verder werd er nog beweerd dat een afspraak maken voor afsluiten verwijderen toch echt niet hoeft. Dus ik krijg blijkbaar zomaar onaangekondigd straks Enexis op de stoep.

We zullen het allemaal wel zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Evertvdw schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:42:
Dossier geupdate. Naar aanleiding van de brief toch maar even gebeld, leek mij ook wel eens leuk iemand te spreken hierover.

Het gesprek uiteraard opgenomen en daarna uitgeschreven en toegevoegd aan het dossier voror de liefhebber. :) De mevrouw bleef hameren op dat het MIJN verantwoordelijkheid was want mijn aansluiting. Wel hun gasmeter maar mijn aansluiting :P Verder werd er nog beweerd dat een afspraak maken voor afsluiten verwijderen toch echt niet hoeft. Dus ik krijg blijkbaar zomaar onaangekondigd straks Enexis op de stoep.

Mooi om dat telefoongesprek na te lezen! East is East, and West is West, and never the twain shall meet...

Filosofische gedachte ook van Enexis: de meter en de gasleiding zijn van ons, maar de aansluiting is van u. Beetje vergelijkbaar met het lichaam-geest probleem: bestaat er zoiets als 'geest' (of een 'ziel') los van de fysieke biologische structuren?

[ Voor 12% gewijzigd door Bram-Bos op 30-09-2020 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yesnomaybeidk
  • Laatst online: 01-10-2020

Klinkt als het gesprek wat ik vanochtend had. Ben ook benieuwd of ze binnenkort bij mij voor de deur staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bram-Bos schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:53:
Mooi om dat telefoongesprek na te lezen! East is East, and West is West, and never the twain shall meet...
Ach, ik heb altijd te doen met mensen die klanten te woord moeten staan terwijl de klant gelijk heeft en het bedrijf niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
[...]

...
bestaat er zoiets als 'geest' (of een 'ziel') los van de fysieke biologische structuren?
Bram, spoken bestaan ook... 7(8)7

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Bijzonder toch, zon gesprek.

Telkens vertelt zo'n medewerker 'dat is hoe het is' en 'zo is het nu eenmaal geregeld'. Maar wanneer je dan één keer vraagt waar dat dan wettelijk is vastgelegd is het antwoord 'ja dat weet ik toch ook niet'...

Als je niet weet hoe en waar het wettelijk vastgelegd is, hoe kun je dan het hele gesprek daarvoor én ook nadat de vraag over de wetgeving gesteld is zo stellig zijn 'dat het allemaal zo geregeld is'.

En de uitspraak dat de aansluiting van jou als eigenaar en/of bewoner is, is nog merkwaardiger. In het hypothetische geval dat de aansluiting (eigendom) van de woningeigenaar is, zou Enexis helemaal geen bevoegdheid hebben om te oordelen wat je als eigenaar met die aansluiting wel of niet moet/mag doen. 8)7

Duidelijk een medewerker die inhoudelijk niet erg op de hoogte is, maar jou als klant dan moet 'informeren' over hoe het zit aan de hand van scripts met antwoorden die niet stroken met de wet- en regelgeving....

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:17

jmk

Heel goed gedaan! Ik ben alvast voor mezelf aan het oefenen, stel dat ik gebeld wordt. :)

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rommelzolder
jmk schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:48:
[...]

Heel goed gedaan! Ik ben alvast voor mezelf aan het oefenen, stel dat ik gebeld wordt. :)
@jmk Heb je nog een antwoord gehad van Stedin op je vraag op basis van welk (wets) artikel het verplicht is een gasleveringscontract af te sluiten, als er een "actieve" aansluiting aanwezig is?
Ik heb in WORD al een concept-klacht die naar ACM zou kunnen worden gestuurd als Stedin dat antwoord niet levert.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ivow85 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:35:
En de uitspraak dat de aansluiting van jou als eigenaar en/of bewoner is, is nog merkwaardiger. In het hypothetische geval dat de aansluiting (eigendom) van de woningeigenaar is, zou Enexis helemaal geen bevoegdheid hebben om te oordelen wat je als eigenaar met die aansluiting wel of niet moet/mag doen. 8)7
Het lokt ook heel erg uit om dan te antwoorden: "Oh, als de aansluiting van mij is dan haal ik hem zelf wel weg. Ik heb een hele mooie zaag en die buis zaag ik zo direct wel even af."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Rommelzolder schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:08:
[...]

@jmk Heb je nog een antwoord gehad van Stedin op je vraag op basis van welke (wets) artikel het verplicht is een gasleveringscontract af te sluiten, als er een "actieve" aansluiting aanwezig is?
Ik heb in WORD al een concept-klacht die naar ACM zou kunnen worden gestuurd als Stedin dat antwoord niet levert.
Netzoals @jmk kwam stedin hier mee op de proppen maar daar is mijn vraag over ook al sinds 4 januari onbeantwoord:

stuffer in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:41
JeroenE schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:22:
[...]
Het lokt ook heel erg uit om dan te antwoorden: "Oh, als de aansluiting van mij is dan haal ik hem zelf wel weg. Ik heb een hele mooie zaag en die buis zaag ik zo direct wel even af."
Of gewoon zelf afdoppen en vragen wanneer ze hun meter komen ophalen. "Als u deze niet binnen 30 dagen komt ophalen bent u 23,75 per week bewaringskosten verschuldigd. Dit is nou eenmaal zoals het is, zo werkt het".

zoiets?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robotap
Bram-Bos schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:10:
[...]

Post je je definitieve reactie nog even, en update je je dossier?

In het geval van Stedin zijn we ook altijd geïnteresseerd in emailadressen waarmee Stedin communiceert en ook daadwerkelijk een reply op accepteert. Welke was het in dit geval? Als het een persoonlijke email is, graag even depersonaliseren.
Update van mijn dossier.
- Aantal brieven dat ik heb gekregen toegevoegd
- Updates hier en daar
- Mailwisseling met woningcoöperatie toegevoegd.

De mails naar Stedin zijn gericht aan fm_gasloos@stedin.net, dit mailadres stond zo nu en dan boven de brieven die ik ontving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
[...]

Filosofische gedachte ook van Enexis: de meter en de gasleiding zijn van ons, maar de aansluiting is van u. Beetje vergelijkbaar met het lichaam-geest probleem: bestaat er zoiets als 'geest' (of een 'ziel') los van de fysieke biologische structuren?
Nou, de geest is aardig uit de fles, als je 't mij vraagt _O- wat een gesprek weer zeg... :F

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46

BeaM-R

Powerrrrr

[...]

Volgende keer even verwijzen naar hun eigen website waar ze zelf de definitie geven van aansluiting:

Wat is een aansluiting
Uw (energie)aansluiting is de verbinding tussen het energienet en de energiemeter in uw meterkast.
...de gasaansluiting verbindt de gasmeter met het gasnetwerk.

[ Voor 10% gewijzigd door BeaM-R op 30-09-2020 23:26 ]

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rommelzolder
BeaM-R schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:25:
[...]

Volgende keer even verwijzen naar hun eigen website waar ze zelf de definitie geven van aansluiting:

Wat is een aansluiting
Uw (energie)aansluiting is de verbinding tussen het energienet en de energiemeter in uw meterkast.
...de gasaansluiting verbindt de gasmeter met het gasnetwerk.
Begrippencode gas:
aansluiting: één of meer verbindingen tussen een gastransportnet en een onroerende zaak als bedoeld in artikel 16, onderdelen a tot en met e, van de Wet waardering onroerende zaken.

Volgens mij wordt met geen woord gerept over een energiemeter, maar vertaalt Enexis de officiële betekenis naar Jip en Janneke taal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jmk

jmk

Rommelzolder schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:08:
[...]

@jmk Heb je nog een antwoord gehad van Stedin op je vraag op basis van welk (wets) artikel het verplicht is een gasleveringscontract af te sluiten, als er een "actieve" aansluiting aanwezig is?
Nee ik heb nog helemaal niets van Stedin gehoord. De termijn van 5 dagen die ik heb gesteld is inmiddels verstreken. Ik zal van het weekend naar de klacht naar ACM kijken. Ik zal van t weekend dan ook mijn dossier even bijwerken met de brieven die ik heb gestuurd.

Mijn buurvrouw is trouwens 19 jaar geleden gasloos geworden, daar deden ze destijds heel moeilijk over. Uiteindelijk zijn ze toch akkoord gegaan met "geen gas gebruiken, geen gas betalen". Ze hebben toen de meter weggehaald. Ze heeft nu lekker veel ruimte in haar meterkast.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rommelzolder
jmk schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 06:35:
[...]

Nee ik heb nog helemaal niets van Stedin gehoord. De termijn van 5 dagen die ik heb gesteld is inmiddels verstreken. Ik zal van het weekend naar de klacht naar ACM kijken. Ik zal van t weekend dan ook mijn dossier even bijwerken met de brieven die ik heb gestuurd.
@jmk Hieronder een concept dat je zou kunnen gebruiken; mede-tweakers: vul aan waar nodig
Email adres wat is te gebruiken: info@consuwijzer.nl

Aan: ACM
Betreft: misleidende informatie door <netbeheerder>

Mevrouw, mijnheer

Ten eerste
Op <datum> ontving ik een bericht van <netbeheerder> waarin deze stelt:
“Op bovenstaand aansluitadres ontbreekt een contract met een energieleverancier
Wij vertelden u in een eerdere brief dat u een contract met een energieleverancier moest sluiten “.
Zowel in de Gaswet als bijbehorende codes heb ik geen bepaling kunnen vinden voor deze door <netbeheerder> gesuggereerde verplichting.
Op <datum> heb ik <netbeheerder> dan ook gevraagd op welk (wets) artikel deze verplichting is gebaseerd. Ik heb <netbeheerder> daarvoor vijf werkdagen reactietijd gegeven, en aangegeven dat mocht <netbeheerder> niet in staat zijn dat artikel te benoemen, dat ik dan graag een rectificatie ontvang.
Tot en met <datum> heb ik geen informatie van <netbeheerder> ontvangen.
Ik neem dus aan, dat <netbeheerder> die informatie niet kan leveren, omdat die niet bestaat.
Dat betekent, dat <netbeheerder> willens en wetens foutieve informatie verspreid, waarmee ik als consument wordt belemmerd (lees: misleid) in het nemen van een geïnformeerde beslissing.
Bovendien is mij bekend, dat ik niet de enige ben die op deze manier foutief van informatie wordt voorzien. Graag verwijs ik u naar een tweakers forum via volgende link:
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2

Ten Tweede
Verder in de brief de volgende passage:
“Geen elektriciteit of gas meer afnemen?
Als u geen gebruik meer wilt maken van de aansluiting(en) voor elektriciteit en/of gas dan is het mogelijk om deze tijdelijk af te sluiten. Dit kan voor maximaal 12 maanden. Daarna besluit u of u de aansluiting opnieuw aansluit of definitief verwijdert.”
Het is inderdaad mogelijk, maar zowel in de brief als op de website van <netbeheerder> wordt niet gemeld dat daartoe geen verplichting bestaat. Door in te stemmen met een tijdelijke afsluiting wordt ook akkoord gegaan met definitieve verwijdering. En daarmee ontstaat voor het eerst ook een betalingsverplichting die er nog niet was. Hier probeert <netbeheerder> dus op slinkse wijze de nietsvermoedende consument te verleiden tot het geven van een opdracht.

Bovendien suggereert de tekst “Daarna besluit u of u de aansluiting opnieuw aansluit of definitief verwijdert” dat ik dat uit eigener beweging zelf zou doen. Daarmee lokt <netbeheerder> een strafbare handeling uit. Het is immers verboden om aan andermans spullen te zitten.

Het is mij bekend, dat niet alleen <netbeheerder> maar ook andere netbeheerders in Nederland deze aanpak hanteren.

Ik vraag ACM te onderzoeken:
• in hoeverre de manier van communiceren van <netbeheerder> en haar collega’s door de beugel kan
• waar nodig corrigerend op te treden.

Met vriendelijke groet
Xxxxxx

Bijlage 1: brief dd <datum> van <netbeheerder>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:27
Ai, hier dan toch de eerste brief binnen van Bosveld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LT6KqcJOJFdPym7y0sYEkE1Aiag=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwoNImwmepqpTyEYAAIpLgRQ.jpg?f=fotoalbum_medium
Vandaag maar eens de voorbeelden opsnorren van degene die mij voor zijn gegaan om te kijken wat ik terug ga sturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rommelzolder
Vandaag maar weer eens een herinneringsmail gestuurd richting Liander op het uitblijven van de toegezegde mail/brief:
Geachte xxxxxxxx,

Op 10 september 2020 heb ik u een mail gestuurd met daarin het verzoek om een schriftelijke bevestiging van de mondelinge toezegging van een collega van Liander die op 20 augustus bij mij thuis langs is geweest.
Die mail is door u zeer snel doorgestuurd, en daar heb ik van u een keurige terugmelding van ontvangen.

Uw collega’s van de afdeling die één en ander in behandeling hebben laten het echter volkomen afweten; het is inmiddels zes weken verder.
Vandaar dat ik u wil vragen de nu gestuurde mail nogmaals door te zetten naar de betreffende afdeling.

Mijn verzoek aan uw collega’s: graag binnen een week alsnog de bevestiging van Liander, dat indien de door Liander voorgenomen verwijdering op enig moment in de toekomst zou gaan plaatsvinden, dit zonder factuur voor mij zal gebeuren.

Mocht ik volgende week donderdag 8 oktober nog geen reactie hebben ontvangen, dan zal ik:
  • Een formele klacht indienen bij de ACM.
  • Wekelijks op donderdag een herinneringsmail gaan sturen gedurende drie weken; daarna (dus vanaf donderdag 22 oktober) zal ik dagelijks een herinneringsmail sturen bij uitblijven van een reactie.
Tevens verwijs ik naar de tekst van mijn mail die ik op 10 september heb gestuurd.

Met vriendelijke groet

<naam>
<adres>
<woonplaats>
Edit: binnen zes minuten de bevestiging, dat mijn mail is doorgestuurd naar de "betreffende afdeling", wie dat dan ook mogen zijn. Liander kan dus wel snel zijn.....

[ Voor 5% gewijzigd door Rommelzolder op 01-10-2020 12:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
vinom schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:45:
Ai, hier dan toch de eerste brief binnen van Bosveld:
[Afbeelding]
Vandaag maar eens de voorbeelden opsnorren van degene die mij voor zijn gegaan om te kijken wat ik terug ga sturen.
Hier heb je een voorbeeld.

Na weer een reactie van Bosveld heb ik weer een reactie gestuurd (19 juni 2020):
Zolang er niet uitgebreid ingegaan wordt op al mijn punten van mijn uitgebreide betwisting, negeer ik alle correspondentie met u. Ik ga ervan uit dat u een incassobureau waardig antwoord zal geven.
Hierna is Bosveld stil gevallen bij mij....al meer dan 3 maanden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rommelzolder Nog iets toevoegen dat ook energieleveranciers aansturen / dwingen naar aansluitingen.nl?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rommelzolder
onetime schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:53:
@Rommelzolder Nog iets toevoegen dat ook energieleveranciers aansturen / dwingen naar aansluitingen.nl?
@onetime: heb ik inderdaad overwogen om ook op te nemen.
Ik denk, dat het een aparte aanpak verdient.

De leveranciers hebben er immers geen enkel belang bij, hoe de relatie tussen netbeheerder en aangeslotene al dan niet ten einde komt.
Het lijkt er dan ook zeer sterk op, dat de energieleveranciers op een gecoördineerde manier zijn geïnstrueerd door de netbeheerders om een barrière op te werpen.
Als dat inderdaad zo is (te onderzoeken door ACM), dan lijkt me dat volledig in strijd met de letter en de geest van de Elektriciteits-- resp Gaswet. Die schrijft namelijk een strikte scheiding voor tussen marktpartijen zoals energieleveranciers en netbeheerders.
Naast het geven van onvolledige informatie door de leveranciers speelt dan een echte overtreding van de wet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-09 22:33
Eerder dit jaar leek het er op dat de netbeheerders de gasleidingen kostenloos zouden gaan weghalen bij vroege gasverlaters met een 'permanent' slotje op de gasmeter. Daar val ik ook onder.
Begin april ontving ik een brief van Enexis met dit aanbod. Daar heb ik destijds positief op gereageerd, maar sindsdien niets meer vernomen.
Zijn er anderen hier die dit herkennen?

Ik krijg de indruk dat ze de ontwikkelingen afwachten en de gasleiding voorlopig nog 'veilig' laten zitten?

[ Voor 1% gewijzigd door Chris_82 op 01-10-2020 13:08 . Reden: Netbeheerder toegevoegd ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Chris_82 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:55:
Eerder dit jaar leek het er op dat de netbeheerders de gasleidingen kostenloos zouden gaan weghalen bij vroege gasverlaters met een 'permanent' slotje op de gasmeter. Daar val ik ook onder.
Begin april ontving ik een brief met dit aanbod. Daar heb ik destijds positief op gereageerd, maar sindsdien niets meer vernomen.
Zijn er anderen hier die dit herkennen?

Ik krijg de indruk dat ze de ontwikkelingen afwachten en de gasleiding voorlopig nog 'veilig' laten zitten?
Bij welke netbeheerder zit je?
Op zich is het wel duidelijk dat er grote onzekerheid heerst aan de kant van de netbeheerders, gezien het grillige en wispelturige karakter van de acties, of het al maanden ontbreken van enige vorm van actie. Is ook begrijpelijk:
  • Die 50/50 regeling komt maar niet los. ACM doet schijnbaar niets. Vermoedelijk achter de schermen druk gesprek met Netbeheer Nederland over voorstel Tarievencode Gas.
  • Vonnis Assen moet nog steeds emotioneel verwerkt.
  • Schriftelijke Vragen van Van der Lee liggen al zeven weken ter beantwoording op het ministerie.
  • Er hangt nog een tweede vonnis in de lucht, met een zeer onzekere afloop voor de betrokken netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:07

Helhond

Grunn

Bram-Bos schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:06:
• Er hangt nog een tweede vonnis in de lucht, met een zeer onzekere afloop voor de betrokken netbeheerder.
Zou je dit willen toelichten?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Helhond schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Zou je dit willen toelichten?
Nee. Dingspiel #2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Chris_82 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:55:
Las ondertussen reacties van een medewerker van een van de netbeheerders op de homepage (n.a.v. te zwak elektriciteitsnet): netbeheerder gelooft helemaal niet in de ontmanteling van het gasnet. Verwacht dat het keihard nodig is om er wat anders door te pompen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 21:48
Gwaihir schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:15:
[...]

Las ondertussen reacties van een medewerker van een van de netbeheerders op de homepage (n.a.v. te zwak elektriciteitsnet): netbeheerder gelooft helemaal niet in de ontmanteling van het gasnet. Verwacht dat het keihard nodig is om er wat anders door te pompen..
Dat is prima. Maar waarom dan zo moeilijk doen over die "paar" mensen die het wel lukt om los te komen van het gasnet? Dan vallen die kosten ook in het niets...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cold_as_ijs
tux-87 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:19:
[...]

Dat is prima. Maar waarom dan zo moeilijk doen over die "paar" mensen die het wel lukt om los te komen van het gasnet? Dan vallen die kosten ook in het niets...
Omdat ze wel mensen zoeken die voor het onderhoud van dit "ongebruikte" gasnet moeten betalen.

Als teveel mensen van het gas afgaan voordat ze een alternatief voorhanden is dan verliezen ze deze mensen hoogtwaarschijnlijk ook voor de toekomst. Die mensen kopen warmtepompen etc... en gaan niet zomaar weer terug.

Dus wat je doet is de mensen bang maken om weg te gaan vanwege de kosten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:47

ThaDude

Hang Loose

Dossier

Ik volg al geruime tijd dit draadje sinds ik weet dat er een WP onderweg was.
Zojuist 01-10-2020 telefonisch zeer vriendelijk te woord gestaan door mevrouw van Greenchoice en mijn gas opgezegd :)
We gaan het allemaal wel meemaken!

Netbeheerder: Enexis, Zwolle
Leverancier: Greenchoice
Gas opgezegd op: 01-10-2020
Einddatum overeenkomst: xx-xx-2020

Tijdlijn
101-10-2020 Telefonisch gas opgezegd, medewerker van Greenchoice deed absoluut niet moeilijk en ging alles in gang zetten.
216-10-20201e brief van Enexis ontvangen "aan de gebruikers van gas op dit adres"
305-11-20202e brief van Enexis ontvangen "aan de gebruikers van gas op dit adres"
404-12-20203e brief van Enexis ontvangen "ontbreken contract energieleverancier"
511-12-2020Mail ontvangen van klantenservice met toelichting naar ATO en tarievencode
614-12-2020Mail ontvangen van klantenservice doorgezet naar klachten en claims
715-12-2020Reactie van klachten en claim ontvangen
Geachte heer ThaDude,

Mijn collega van de klantenservice heeft uw bericht doorgestuurd naar de afdeling Klachten en Claims. Ik kan mij voorstellen dat de e-mail van mijn collega voor verwarring zorgt. In deze e-mail wordt inderdaad aan een onjuist artikel 2.5.1.12, dit moet inderdaad artikel 2.9.2 zijn. Hiervoor bied ik u onze excuses aan. Ik lees dat u het niet eens bent met ons beleid, hiervoor geeft een aantal argumenten. Deze argumenten zijn bij ons bekend maar hebben niet geleid tot een beleidswijziging. Wij zijn van mening dat ons beleid voldoet aan alle wet en regelgeving. Ik begrijp dat u graag geïnformeerd had willen worden over de nieuwe regeling van minister Wiebes. Daarom leg ik u de werkwijze uit van de nieuwe regeling uit in deze e-mail.

Nieuwe regeling
Het klopt dat er nieuwe ontwikkelingen zijn geweest en dat minister Wiebes met een nieuwe tijdelijke regeling is gekomen. Deze regeling houdt in dat de verwijderingskosten van de gasaansluiting voor u kosteloos zijn. De bedoeling is dat deze regeling op 1 maart 2021 in gaat. Hoewel de regeling op 1 maart 2021 in gaat heeft Enexis Netbeheer het al mogelijk gemaakt om een verwijdering aan te vragen. Dit hebben wij gedaan om onzekerheden omtrent de verwijdering van de gasaansluiting bij onze klanten weg te halen en om vervelende afsluitprocedures te voorkomen.

Advies
Ons advies is daarom, nu een aanvraag te doen voor een verwijdering en dan te kiezen voor een gewenste uitvoerdatum van ná 1 maart 2021. Alle werkzaamheden die namelijk na deze datum worden uitgevoerd vallen onder deze nieuwe regeling, dit leest u ook terug op onze website, www.enexis.nl/verwijderkosten. Hierbij moet ik wel vermelden dat er na een aanvraag nog een wel een standaard offerte verstuurd wordt waarop akkoord gegeven moet worden. Achteraf zal echter niets in rekening gebracht worden zolang de uitvoering na 1 maart plaatsvind. U kunt de verwijdering aanvragen op www.mijnaansluiting.nl.

Afsluitkosten
Als ik het goed begrepen heb, maakt u geen gebruik meer van gas in uw woning en hebt u daarom het leveringscontract voor de gasaansluiting op uw adres *** in Zwolle opgezegd. Het is daarom belangrijk dat u snel een verwijdering aanvraagt. Als een aanvraag gedaan is zal er ook niet afgesloten worden. Doet u geen aanvraag dan loopt u alsnog het risico op afsluiting waarbij kosten bij u in rekening gebracht worden. Dit beleid is verder nog ongewijzigd

Ik hoop dat ik met bovenstaande u e-mail heb beantwoord en wens u een fijne dag.

Vragen
Mocht u vragen hebben dan kunt u altijd contact met mij opnemen. U bereikt mij op 088 857 16 05, ik ben aanwezig op maandag, dinsdag en donderdag van 8.30 tot 16.30 uur. Als u belt wilt u dan het ticket nummer bij de hand houden dat in de onderwerpregel van deze e-mail staat? Dan kan ik u sneller helpen. U bereikt mij via e-mail door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Mevrouw x
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
817-12-2020Mail ontvangen van klantenservice doorgezet naar klachten en claims
Ik ben zojuist gebeld door de mevrouw van Enexis. Geeft aan dat het echt kosteloos is ongeacht datum uitvoering. Mijn aanvraag heeft ze gezien. Is ook in het dossier bij Enexis gezet. Ik hoef me daar geen zorgen over te maken. Mocht er toch wat voorvallen dan moet ik contact met haar opnemen en wordt het alsnog rechtgetrokken. Het is een groot bedrijf en dingen lopen helaas wel eens langs elkaar..
917-12-20202 keer gebeld door Enexis en offerte ontvangen:
Geachte heer ThaDude,

Via mijnaansluiting.nl hebt u Enexis Netbeheer gevraagd om een offerte voor werkzaamheden. Bedankt voor deze aanvraag. Naar aanleiding van ons telefoongesprek waarin we de opdracht en vervolgproces hebben doorgesproken, stuur ik u de offerte. In de bijlagen vindt u naast de offerte ook de voorwaarden en een overzicht van het verloop van het verdere proces van uw aanvraag.

Ondertekenen en terugsturen
Controleer goed of de aangevraagde werkzaamheden correct in de offerte staan. Als u akkoord gaat met de offerte, geeft u definitief opdracht voor deze werkzaamheden. Wilt u dat? Onderteken dan de offerte, scan hem in of fotografeer hem en mail hem naar: ***. Let op: nadat wij uw akkoord op de offerte hebben ontvangen, is het niet meer mogelijk om wijzigingen aan te brengen.

Planning werkzaamheden
Pas nadat wij uw akkoord op onze offerte ontvangen, kunnen wij de werkzaamheden (laten) inplannen bij de aannemer. Dus als u wacht met uw akkoord, kan dat invloed hebben op de planning en op de haalbaarheid van de door u opgegeven wensweek.

Geldigheid offerte
De offerte is 3 maanden geldig.

Vragen?
Hebt u vragen over de offerte? Neem dan contact op met mij op telefoonnummer: 088 ***.

Met vriendelijke groet,
Medewerker Frontoffice Aansluitingen
1018-12-2020Mail ontvangen van de aannemer.
Geachte heer ThaDude,

U heeft werkzaamheden aangevraagd bij een of meer netbeheerder(s) op bovenstaand adres.
Wij voeren deze werkzaamheden uit namens de netbeheerder(s).

Omvang werkzaamheden

Wij hebben opdracht gekregen voor:

Enexis, wegname gas

Voorlopige planning en voorwaarden
De werkzaamheden zijn voorlopig ingepland in week 11.

Of we inderdaad kunnen starten op de genoemde datum, hangt af van onderstaande voorwaarden:

Eventuele bodemvervuiling,
Vergunningen moeten tijdig afgegeven zijn,
Netbeheerders moeten tijdig dossiers aanleveren,
De benodigde hoofdinfrastructuur dient aanwezig te zijn.
Weersomstandigheden

LET OP: Als blijkt dat er iets niet in orde is en wij de schouw af moeten keuren, zorgt dat ervoor dat de startdatum met 5 weken wordt uitgesteld.

Wat verwachten we van u?
Wij verwachten van u of uw aannemer dat alle voorbereidingen waar wij om vragen op tijd getroffen zijn.

Het tracé is vrij van obstakels (zoals bijv. steigers).

Verwacht u dat voorbereidingen niet op tijd klaar zijn òf wilt u schuiven in de planning?

Laat ons dit zo snel mogelijk, bij voorkeur telefonisch, weten.

U vindt meer informatie over richtlijnen op: www.mijnaansluiting.nl

Waar gaan wij mee aan de slag?
Wij gaan starten met de werkvoorbereiding. Dat betekent onder andere dat wij de benodigde vergunningen aanvragen en bodemonderzoeken doen als dat nodig is. Merken we tijdens onze voorbereidingen dat we vertraging oplopen, dan hoort u dit zo snel mogelijk van ons. We spreken dan een nieuwe voorlopige startdatum af.

Ongeveer 3 weken voor de voorlopige startdatum neem ik contact met u op om met u verdere afspraken te maken over schouwing en uitvoering.

Aanspreekpunt voor meer informatie
Hebt u verder nog vragen over de planning of de werkzaamheden? Neem dan contact met mij op.

Correspondentie behorende tot items in de tijdlijn
217-10-20201e brief retour afzender, er zijn geen gasgebruikers op dit adres
307-11-20202e Brief retour afzender, er zijn geen gasgebruikers op dit adres
407-12-2020voorbeeld brief 1b terug gestuurd zonder de regel "te late ter handstelling van de AV"
513-12-2020Reactie verstuur zoals NoGasFox
Beste Enexis,

Dank voor uw reactie d.d. 11-12-2020.

Ik ben geschrokken van uw bericht, omdat die vol staat met onjuistheden en gedateerde en misleidende informatie. Ik som het hieronder voor u op:

1. Nergens in de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. En ook niet in de Algemene Voorwaarden trouwens.
2. De ATO is wel degelijk opzegbaar. Zie artikel 7 van de ATO, en artikel 3.6 van de bijbehorende Algemene Voorwaarden. Mijn ATO is trouwens niet alleen opgezegd, maar ook al beëindigd.
3. Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas bestaat al bijna een jaar niet meer. Misschien bedoelt u 2.9.2?
4. In artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas staat niet dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen, maar hóe de netbeheerder dat zou moeten doen.
5. De rechtbank Noord-Nederland heeft op 4 augustus j.l. gevonnist dat de Tarievencode Gas geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting is. De ACM heeft dat zelfs zeer recent expliciet bevestigd in de toelichting bij het ontwerpbesluit voor wijziging van de Tarievencode Gas.
6. Het is in het geheel niet wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.
7. Er is geen verplichting om te kiezen voor afsluiting, verwijdering of heraansluiting.

Het verbaast mij dat Enexis zo slecht op de hoogte is van de inhoud van de Aansluit- en Transportovereenkomst en van de recente ontwikkelingen in de jurisprudentie. Ik vind het bijzonder kwalijk dat Enexis, waarvan de aandelen in eigendom zijn van de overheid, dergelijke misleidende informatie aan individuele consumenten verstuurt.

Beter had Enexis mij de tip kunnen geven de website van Enexis in de gaten te houden. Daar is namelijk op 19-11-2020 het volgende bericht verschenen:

https://www.enexis.nl/ove...nnenkort-volledig-vergoed

Onder de veelgestelde vragen staat het volgende:

"Ik heb een brief gekregen dat ik nu moet kiezen tussen heraansluiten of verwijderen van de gasaansluiting. Wat moet ik doen?

We verwachten dat de nieuwe regeling per 1 maart 2021 ingaat. Tot die datum gelden onze huidige tarieven. Wel kunt u alvast kiezen voor het laten verwijderen van de gasaansluiting. U kiest dan in uw aanvraag voor een gewenste uitvoerdatum vanaf 1 maart 2021. Let op: op dit moment ontvangt u dan nog wel een offerte met kosten, deze kosten worden verrekend en hoeft u niet te betalen als de werkzaamheden na 1 maart 2021 worden uitgevoerd. U krijgt hier geen rekening voor."

Daarmee had u kunnen laten zien dat u op de hoogte bent van de meest recente ontwikkelingen en handelt in het belang van de individuele consument.

Met vriendelijke groet,
ThaDude
416-12-2020Kostenloze verwijdering aangevraagd met als opmerking:
Geachte Enexis,

Deze aanvraag voor het kosteloos verwijderen van de gasaansluiting is op 16-12-2020 gedaan naar aanleiding van informatie die u hierover op uw website heeft geplaatst op 19-11-2020 en de email die ik heb ontvangen van mevrouw ** van de afdeling Klachten en Claims met ticketnummer ***. Hierin vermeldt u dat Minister Wiebes van EZK met een regeling komt waarin de kosten van verwijdering van de gasaansluiting voor consumenten binnenkort (tijdelijk) volledig wordt vergoed.

Uit deze informatie maak ik op dat, ongeacht de ingangsdatum van deze regeling, Enexis geen kosten voor de verwijdering van de gas aansluiting zal factureren als deze verwijdering wordt uitgevoerd na 1 maart 2021.

Op basis hiervan doe ik deze aanvraag op het kosteloos verwijderen, zie ook de bijlage met ticketnummer ****.

Voor de volledigheid meld ik dat eventueel in rekening gebrachte kosten door mij dus niet worden geaccepteerd.

Met vriendelijke groet,
ThaDude
616-12-2020Reactie terug naar Enexis klachten en claims:
Geachte mevrouw Enexis,
Bedankt voor uw reactie. Op basis van uw email heb ik een "kosteloze aanvraag" ingediend. Zie aanvraagnummer ***.Het ticketnummer en onze mailwisseling heb ik als bijlage toegevoegd. 
Ik ga er vanuit dat Enexis zich aan deze afspraken houdt ongeacht de ingangsdatum van deze nieuwe regeling en dat er zoals u zelf ook meldt geen kosten in rekening worden gebracht.

Met vriendelijke groet,
ThaDude
717-12-2020Akkoord op offerte met duidelijk in mail en in de offerte akkoord op kosteloze verwijdering
Beste Enexis,
Hierbij mijn akkoord op de kosteloze verwijdering van mijn gasaansluiting na 1 maart 2021.
Onderstaande tekst uit de offerte vind ik een discutabele tekst: Naar aanleiding van de berichtgeving van minister Wiebes komt er waarschijnlijk per 1
maart 2021 een nieuwe wet. Dit betekent dat het verwijderen van de gasaansluitingen
kosteloos gaat worden. Als u hier gebruik van wilt maken, is ons advies om deze opdracht
na 1 maart 2021 te laten uitvoeren. Wel dient u de huidige offerte te tekenen.

Het woord waarschijnlijk doet vermoeden dat ik nu toestemming op iets ga geven wat niet zeker is. Daarom vermeld ik er nog maar eens duidelijk bij dat ik alleen akkoord ga met het kosteloos verwijderen van mijn gasaansluiting.
Voor de volledigheid meld ik dat eventueel in rekening gebrachte kosten door mij dus niet worden geaccepteerd.

ThaDude

[ Voor 255% gewijzigd door ThaDude op 18-12-2020 12:36 . Reden: dossier bijwerken ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
cold_as_ijs schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Omdat ze wel mensen zoeken die voor het onderhoud van dit "ongebruikte" gasnet moeten betalen.

Als teveel mensen van het gas afgaan voordat ze een alternatief voorhanden is dan verliezen ze deze mensen hoogtwaarschijnlijk ook voor de toekomst. Die mensen kopen warmtepompen etc... en gaan niet zomaar weer terug.

Dus wat je doet is de mensen bang maken om weg te gaan vanwege de kosten.
En daarmee bedoel je waarschijnlijk niet de kosten van de WP zélf (eventueel met subsidie) en de kosten voor de isolatie en/of andere aanpassingen van de woning... ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@tux-87 Prima? Bewust onder-investeren in het elektriciteitsnet omdat je eigenwijs bent en daarmee de hele transitie ophouden? Individuele gevallen lastigvallen. Maar vooral geen visie opstellen over hoe het dan zou moeten..

Nee, ik vind dat niet prima. Volgens mij hebben we die expert-organisaties om daar wél grondig naar vooruit te kijken en ons (politiek en bevolking) te adviseren. Én hebben we dat hard nodig..

Ik heb nl. ook mijn twijfels bij hoe de transitie nu gaat. O.a.
- we stevenen af op hoge piekbelastingen van het net
- waarvan in de winter ook niet duidelijk is waar de stroom nog vandaan moet komen
- laten stadsverwarmingscentrales neerzetten die a) afvalverbranders zijn zoals in Diemen, waardoor inmiddels zeer fors afval geïmporteerd moet worden om A'dam warm te houden, of b) gewoon enorme CV-ketels op gas (bijv. Vathorst). Lager eindrendement dan de CV thuis, door leidingverlies, en moeten nog tientallen jaren blijven staan tot afgeschreven
- rekenen ondertussen plannen door voor kerncentrales bij 100% belasting, terwijl de huidige (kolen- en kern)centrales al zuchten onder de dalen in (niet hernieuwbare) vraag
- etc.

Acties:
  • +11 Henk 'm!
ThaDude schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:30:
Zojuist telefonisch zeer vriendelijk te woord gestaan door mevrouw van Greenchoice en mijn gas opgezegd :)
En geen gedoe met Greenchoice dit keer? Heeft mijn optreden in hun reclamespotje al effect gehad?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Bram-Bos schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:34:
[...]

En geen gedoe met Greenchoice dit keer? Heeft mijn optreden in hun reclamespotje al effect gehad?
Haha nee helemaal niet ze zei dat ik goed bezig was en ze ging het gas stopzetten. Zonder enige moeite eigenlijk

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ThaDude schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:39:
[...]

Haha nee helemaal niet ze zei dat ik goed bezig was en ze ging het gas stopzetten. Zonder enige moeite eigenlijk
Mooi werk. Voor de boekhouding ontvang ik graag nog datum einde leveringscontract en de naam van je netbeheerder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

Ik heb zo het vermoeden dat ze rekenen met COP=1. Een voorbeeld: stel je gebruikt 2000 kuub gas en 5000kWh electra. Met de wetenschap dat 1 kuub gas ongeveer gelijk is aan 10kWh electra (in NL), verwacht de netbeheerder dus 2000*10+5000=25000kWh te moeten leveren als je full-electric gaat; een vervijfvoudiging. Dat kan het electriciteitsnet inderdaad helemaal niet aan.
Maar als je een fatsoenlijke warmtepomp hebt die een COP van 4 heeft, wordt het sommetje heel anders: 2000*10/4+5000=10000kWh. Een verdubbeling dus in plaats van vervijfvoudiging. Dat scheelt nogal.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 21:48
Gwaihir schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:34:
@tux-87 Prima? Bewust onder-investeren in het elektriciteitsnet omdat je eigenwijs bent en daarmee de hele transitie ophouden? Individuele gevallen lastigvallen. Maar vooral geen visie opstellen over hoe het dan zou moeten..

Nee, ik vind dat niet prima. Volgens mij hebben we die expert-organisaties om daar wél grondig naar vooruit te kijken en ons (politiek en bevolking) te adviseren. Én hebben we dat hard nodig..

Ik heb nl. ook mijn twijfels bij hoe de transitie nu gaat. O.a.
- we stevenen af op hoge piekbelastingen van het net
- waarvan in de winter ook niet duidelijk is waar de stroom nog vandaan moet komen
- laten stadsverwarmingscentrales neerzetten die a) afvalverbranders zijn zoals in Diemen, waardoor inmiddels zeer fors afval geïmporteerd moet worden om A'dam warm te houden, of b) gewoon enorme CV-ketels op gas (bijv. Vathorst). Lager eindrendement dan de CV thuis, door leidingverlies, en moeten nog tientallen jaren blijven staan tot afgeschreven
- rekenen ondertussen plannen door voor kerncentrales bij 100% belasting, terwijl de huidige (kolen- en kern)centrales al zuchten onder de dalen in (niet hernieuwbare) vraag
- etc.
De prima was een prima waar het sarcasme vanaf druipt ;)

Ik ben het met je eens voor wat betreft het ontbreken van visie. Aan de andere kant durf ik ook mijn vraagtekens te zetten bij hoe groot de problemen in het electriciteitsnet nu echt gaan worden. Er zijn ook heel veel roeptoeter verhalen in de omloop over het "enorme" electriciteitsverbruik van "de" warmtepomp, terwijl de praktijk heel anders is. Auto's opladen levert daarentegen veel meer piekbelasting op, maar is beter te regel middels beprijzing en smart grid.

Het opstoken van canadees zeiknat hout, en het importeren van afval om het op te stoken zijn natuurlijk helemaal van de idiote. Redelijk low-tech, 2000 jaar geleden wisten we al hoe we dingen konden opstoken. Nog steeds leuk, maar dan zo af en toe voor de lol en niet als primaire energievoorziening. Wat dat betreft goed dat het debat over hoe we de stroom gaan opwekken daar waar duurzaam nog niet voldoende is nu eindelijk een beetje op gang lijkt te komen.

Een vorm van opslag ontkomen we niet aan. Prima als waterstof via het gasnet daar een oplossing zou zijn. Ik zet daar mijn vraagtekens bij, maar er wordt onderzoek naar gedaan. Dat is het stukje wat ik wel "prima" vind. Maar dan is het ook niet erg om die paar aansluitleidingen gewoon te verwijderen (of niet). De tijd zal het leren of we ze nog eens gaan gebruiken. Ik in dit hoekhuis uit 1962 in ieder geval niet. Het is voor minder 2000 KWh namelijk lekker warm :)

[ Voor 3% gewijzigd door tux-87 op 01-10-2020 13:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
[...]

Of ze er nog steeds echt niet in geloven dat we in de woonomgeving voor een groot deel van het gas af gaan betwijfel ik.

Maar koste wat het kost proberen netbeheerders dit natuurlijk tegen te gaan. Enerzijds omdat het gasnet een zeer lucratieve melkkoe is, getuige de jaarlijkse winsten. Anderzijds omdat met elke bewoner in een straat/wijk die overstapt op all-electric, de businesscase om een alternatief gas of stadswarmte te gaan distribueren minder aantrekkelijk wordt. Netbeheerders en de fossiele energiesector 'geloven' nog steeds heilig in waterstof. Reden: de consument die verwarmt of auto rijdt met behulp van waterstof, is volledig afhankelijk van die fossiele sector en een distributienet.

Voor elektriciteit worden we met de ontwikkelingen op gebied van eigen opwekking en batterij-opslag op termijn steeds minder afhankelijk van de energiesector, en kunnen 'we' in een steeds groter deel van onze energie voorzien middels eenmalige en/of incidentele investeringen. De fossiele energiesector ziet daarmee veel inkomsten definitief verdwijnen. Nog los van het feit dat all-electric doorgaans een factor 2 tot 3 efficiënter is dan het gebruik van bijvoorbeeld waterstofgas voor autorijden of verwarmen.

Met waterstof/groen gas of een warmtenet kan de fossiele sector wel voorkomen dat in de woningen zelf geïnvesteerd moet worden door de eigenaren. En zonder investeren van het aardgas af, dat klinkt voor veel Nederlanders natuurlijk als muziek in de oren. Dat vervolgens tot in lengte van dagen de energierekening hoog blijft, is van latere zorg.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Bram-Bos schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:42:
[...]

Mooi werk. Voor de boekhouding ontvang ik graag nog datum einde leveringscontract en de naam van je netbeheerder.
Is per direct beëindigt, Enexis is de netbeheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Ivow85 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:55:
[...]
Netbeheerders en de fossiele energiesector 'geloven' nog steeds heilig in waterstof. Reden: de consument die verwarmt of auto rijdt met behulp van waterstof, is volledig afhankelijk van die fossiele sector en een distributienet.
Onderschat niet dat de Europese fossiele energiesector echt wel beseft dat fossiele energie niet de toekomst heeft (VS, Rusland en Midden Oosten zien dat wellicht anders). Maar zolang het rendement van hernieuwbare energie lager is dan die van fossiele brandstoffen, zal geen beursgenoteerd bedrijf de fossiele-energie-takken afstoten. En ik denk dat er zoveel in waterstof geloofd wordt, omdat daar de subsidies nu het hoogste zijn (dus nu het meest rendabel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
KabouterSuper schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:44:
[...]

Ik heb zo het vermoeden dat ze rekenen met COP=1. Een voorbeeld: stel je gebruikt 2000 kuub gas en 5000kWh electra. Met de wetenschap dat 1 kuub gas ongeveer gelijk is aan 10kWh electra (in NL), verwacht de netbeheerder dus 2000*10+5000=25000kWh te moeten leveren als je full-electric gaat; een vervijfvoudiging. Dat kan het electriciteitsnet inderdaad helemaal niet aan.
Maar als je een fatsoenlijke warmtepomp hebt die een COP van 4 heeft, wordt het sommetje heel anders: 2000*10/4+5000=10000kWh. Een verdubbeling dus in plaats van vervijfvoudiging. Dat scheelt nogal.
Nee, zo dom acht ik ze echt niet.

Maar ik snap niet hoe je zo snel duimpjes verzamelt, eerlijk gezegd, want je verhaal klopt helemaal niet. Je hebt het over een jaarverbruik. Dat doet nagenoeg niet ter zake; kan het huidige net waarschijnlijk zelfs nog op de meeste plekken aan, mits mooi gespreid. Maar het is niet mooi gespreid.

Je moet kijken naar de pieken; die zijn veruit bepalend. Dat zijn pieken in mei (en omstreken), wanneer alle PV-panelen voluit gaan. En dat zijn pieken op de koudste winterochtenden, wanneer die (lucht/water) WP nog met moeite een COP van 2,5 haalt op z'n max vermogen en de rest COP 1 aanvult met elektrische elementen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:42
Gwaihir schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

Maar ik snap niet hoe je zo snel duimpjes verzamelt, eerlijk gezegd, want je verhaal klopt helemaal niet. Je hebt het over een jaarverbruik. Dat doet nagenoeg niet ter zake; kan het huidige net waarschijnlijk zelfs nog op de meeste plekken aan, mits mooi gespreid. Maar het is niet mooi gespreid.

Je moet kijken naar de pieken; die zijn veruit bepalend. Dat zijn pieken in mei (en omstreken), wanneer alle PV-panelen voluit gaan. En dat zijn pieken op de koudste winterochtenden, wanneer die (lucht/water) WP nog met moeite een COP van 2,5 haalt op z'n max vermogen en de rest COP 1 aanvult met elektrische elementen.
Dat piekvermogen valt best mee, je moet je realiseren dat er apparatuur is die veel meer vermogen vragen zoals ovens, elektrische kookstellen, waterkokers die ook vaak rond een uur of 18:00 tegelijk overal aan gaan. Dat zijn de echte pieken op het net, niet die warmtepomp. Kunst is wel om in de toekomst met smartgrid wanneer mensen gaan koken dat de warmtepomp even wordt uitgeschakeld.

Hoeveelheid energie is niet het issue, maar wel de te leveren piek. Met smartgrids en toekomstige thuisbatterijen is dat heel makkelijk af te vlakken en gevolg zal zijn juist minder pieken, meer gelijkmatige behoefte. Naarmate salderen verdwijnt gaat de thuisbatterij geleidelijk z'n intrede doen. Maar dit is hier een beetje off-topic, daar lopen andere topics over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:16
ThaDude schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:30:
Zojuist telefonisch zeer vriendelijk te woord gestaan door mevrouw van Greenchoice en mijn gas opgezegd :)
Misschien diegene die ik eerder dit jaar heb gesproken? Die gebruikte zelf geen gas en verwezen naar dit topic ;-)

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
Ik wil even een privefeestje vieren. Sinds precies 2 jaar zijn wij gasvrij en energieneutraal (beetje positief). Beide jaren hebben wij met ons grote 70-er jarenhuis 4500 kWh gebruikt, en 5000 kWh teruggeleverd (nee, bepaald geen passiefhuis). In die twee jaar hebben we een aantal keren contact gehad met Liander, na de eerste opzegging steeds door hen geinitieerd, maar ze hebben tot nu toe nog steeds niets gedaan. De laatste keer was 15 mei, met een brief waarin ze nog steeds stelden ook zonder opdracht te mogen verwijderen (sure) en dat ze dan de rekening op mij zouden gaan verhalen (doe je best). Tot nu toe geen slotje, geen verwijdering. Maar de kraan zit bij ons gewoon nog steeds dicht.
Liander, kom je een taartje eten? :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door Jitta op 01-10-2020 16:03 ]

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

Ik quote even selectief uit de reactie van de frontpage over het te zwakke elektriciteitsnetwerk waar deze discussie mee begon:
Ik ben toevallig werkzaam bij een van de netbeheerders. [...] We moeten wel beseffen dat het energieverbruik van een doorsnee gezin een gemiddeld gezin, in elektriciteit : gas verhouding zo rond de 1 : 5 is. Nederland verbruikt 5 keer meer energie in gas dan in elektriciteit, voornamelijk voor het verwarmen van woningen.
De quote is ongetwijfeld waar, maar suggereert ook dat je 5 keer meer elektriciteit gebruikt als je all-electric gaat. Ik relativeer dat in mijn post door aan te geven dat warmtepompen veel efficienter zijn dan cop=1. Niet meer, niet minder. Je gestrekte been is dus nergens voor nodig.
We kunnen prima discussieren wat een realistische cop zou zijn op een Nederlandse winterochtend en wat de invloed is van zonnepanelen op het netwerk, maar dan zouden we wel heel ver offtopic gaan.

Anyway, ik ga even de gasleiding ophangen die ik met mijn duimpjes verdiend heb :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:37

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

[...]

Dat andere gas zou dan waterstof zijn? Daar zijn "onze" leidingen niet allemaal geschikt voor, toch? H2 is een stuk "dunner" dan methaan en kan koppelingen en oude leidingwanden passeren...

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Nico-G schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:25:
[...]

Dat andere gas zou dan waterstof zijn? Daar zijn "onze" leidingen niet allemaal geschikt voor, toch? H2 is een stuk "dunner" dan methaan en kan koppelingen en oude leidingwanden passeren...
Volgens de netbeheerders zijn de meeste van hun leidingen geschikt. De rest die niet geschikt zijn moeten sowieso vervangen worden.
Maar ja, maak me eigenlijk veel meer zorgen over de leidingen in de huizen. Alles is ingericht voor aardgas. Die leidingen liggen er al tientallen jaren en vaak op plekken waar je er nooit meer bij kan zonder een half huis af te breken (gasmeter bij de voordeur, ketel op zolder)

Wordt fun om je huis H2 ready te krijgen |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:07
cold_as_ijs schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:35:
[...]

Maar ja, maak me eigenlijk veel meer zorgen over de leidingen in de huizen. Alles is ingericht voor aardgas. Die leidingen liggen er al tientallen jaren en vaak op plekken waar je er nooit meer bij kan zonder een half huis af te breken (gasmeter bij de voordeur, ketel op zolder)

Wordt fun om je huis H2 ready te krijgen |:(
Nog los van de nieuwe apparatuur die je in huis moet halen om met waterstof je huis te verwarmen of warm water te produceren. Overigens verwachten de netbeheerders dat het niet overal rendabel is om het netwerk geschikt te maken voor waterstof. Het kan dus zomaar gebeuren dat je over een aantal jaar krijgt te horen dat je gasmeter daarom wordt verwijderd.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gwaihir Je hebt wel een beetje een punt, maar bij een hoger totaal verbruik zijn er natuurlijk ook hogere pieken. Kijk hier ook eens: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:40
We zijn los!!
Vanmiddag keurig op tijd stonden 2 monteurs met 2 busjes voor de deur.
Met een uurtje was het klaar. Netjes afgedopt en alleen hoogst noodzakelijk graafwerk.
Heb de leiding in de "kast" laten zitten zodat deze nog steeds het huis binnenkomt. Nu heb ik een mooie mantelbuis vanuit het huis naar de weg!!

Helaas was ik te laat om een foto van de leiding bij de weg te maken :-(

Ze staan er klaar voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD3slG4WbJNz0gGqWmS_3B9ScLc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O1ZSDXyHign2oHIeYs7wXUZ6.jpg?f=user_large

Net te laat!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INAECy1nhENe0Jzjz-K3R4c9j9w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GHoWMfhoWxNn4FDyLetUup1T.jpg?f=user_large

Netjes afgewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHDP836eyJ2-04bsEfEkEAtk73I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wjj7DZtvVaeuy3DE32DKYJ1T.jpg?f=user_large

Hier zat de meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmGnLDTqvdKXBHhz7ecyrxn_VCQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ziYxqRoOso1eEy1Alfm4GIQh.jpg?f=user_large

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:50
Hier nog steeds stil vanuit Liander. Over 2 maanden ben ik 3 jaar gascontract loos. Zonder slotje en heel gevaarlijk volgens de brieven van Liander, maar er wat aan doen ho maar. Ik zou me toch bijna gediscrimineerd voelen dat het bij andere sneller gaat. >:)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:27
ZuinigeRijder schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:50:
[...]

Hier heb je een voorbeeld.

Na weer een reactie van Bosveld heb ik weer een reactie gestuurd (19 juni 2020):

[...]

Hierna is Bosveld stil gevallen bij mij....al meer dan 3 maanden :+
Thanks, heb 'm gebruikt en verstuurd :) Dossier is weer volledig bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jmk

jmk

Rommelzolder schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

@jmk Hieronder een concept dat je zou kunnen gebruiken; mede-tweakers: vul aan waar nodig
Email adres wat is te gebruiken: info@consuwijzer.nl

Aan: ACM
Betreft: misleidende informatie door <netbeheerder>

Mevrouw, mijnheer

Ten eerste
Op <datum> ontving ik een bericht van <netbeheerder> waarin deze stelt:

[...]

Zowel in de Gaswet als bijbehorende codes heb ik geen bepaling kunnen vinden voor deze door <netbeheerder> gesuggereerde verplichting.
Op <datum> heb ik <netbeheerder> dan ook gevraagd op welk (wets) artikel deze verplichting is gebaseerd. Ik heb <netbeheerder> daarvoor vijf werkdagen reactietijd gegeven, en aangegeven dat mocht <netbeheerder> niet in staat zijn dat artikel te benoemen, dat ik dan graag een rectificatie ontvang.
Tot en met <datum> heb ik geen informatie van <netbeheerder> ontvangen.
Ik neem dus aan, dat <netbeheerder> die informatie niet kan leveren, omdat die niet bestaat.
Dat betekent, dat <netbeheerder> willens en wetens foutieve informatie verspreid, waarmee ik als consument wordt belemmerd (lees: misleid) in het nemen van een geïnformeerde beslissing.
Bovendien is mij bekend, dat ik niet de enige ben die op deze manier foutief van informatie wordt voorzien. Graag verwijs ik u naar een tweakers forum via volgende link:
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2

Ten Tweede
Verder in de brief de volgende passage:

[...]

Het is inderdaad mogelijk, maar zowel in de brief als op de website van <netbeheerder> wordt niet gemeld dat daartoe geen verplichting bestaat. Door in te stemmen met een tijdelijke afsluiting wordt ook akkoord gegaan met definitieve verwijdering. En daarmee ontstaat voor het eerst ook een betalingsverplichting die er nog niet was. Hier probeert <netbeheerder> dus op slinkse wijze de nietsvermoedende consument te verleiden tot het geven van een opdracht.

Bovendien suggereert de tekst “Daarna besluit u of u de aansluiting opnieuw aansluit of definitief verwijdert” dat ik dat uit eigener beweging zelf zou doen. Daarmee lokt <netbeheerder> een strafbare handeling uit. Het is immers verboden om aan andermans spullen te zitten.

Het is mij bekend, dat niet alleen <netbeheerder> maar ook andere netbeheerders in Nederland deze aanpak hanteren.

Ik vraag ACM te onderzoeken:
• in hoeverre de manier van communiceren van <netbeheerder> en haar collega’s door de beugel kan
• waar nodig corrigerend op te treden.

Met vriendelijke groet
Xxxxxx

Bijlage 1: brief dd <datum> van <netbeheerder>
Dank je voor al het werk! Ga ik versturen van het weekend, ben benieuwd of ik iets terug krijg. Het is wel goed hier een beetje offensief in te gaan.

Verder wil ik zeggen dat ik het ook wel fijn vind die stilte van Stedin. Ik zou het niet erg vinden om een taartje te eten om te vieren dat ik er definitief vanaf ben.

Pagina: 1 ... 70 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.