Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
[ Voor 89% gewijzigd door Rommelzolder op 23-09-2020 00:57 ]
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Bij mij ligt er nu UTP door de oude gasleiding naar de technische ruimteRommelzolder schreef op woensdag 23 september 2020 @ 00:01:
[...]
Sinds wanneer gaat Liander bepalen of je -na de meter - een loze leiding in je huis hebt die (nog) niet wordt gebruikt?
Voorbeeld: vanaf de bouw van mijn huidige woning heb ik een warmtepomp, maar er ligt een ongebruikte loze leiding voor gas om eventueel terug te schakelen naar een gasketel.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
the older I get, the better I was...
Zijn die kostenloze niet de oude gevallen van voordat de netbeheerders naar eigen zeggen 'wisten dat ze de leidingen ivm milieu moeten weghalen'.Kees-Jan schreef op woensdag 23 september 2020 @ 06:56:
Wel vreemd dat de ene gasverlater een brief krijgt voor gratis verwijdering en de andere een brief met de "normale" kosten...
Nieuwe gevallen hebben pech ...
Leidingen weghalen moet in alle gevallen; is hetzelfde milieu-delict . Dus waarom kosten bij de ene en niet bij de andere?Armin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:09:
[...]
Zijn die kostenloze niet de oude gevallen van voordat de netbeheerders naar eigen zeggen 'wisten dat ze de leidingen ivm milieu moeten weghalen'.
Omdat bij die oude gevallen al een slotje geplaatst was. Hen is nooit de keuze gegeven. Plus er is geen overeenkomst meer. Dat laatste is nogal belangrijk. Bij de nieuwe gevallen beweert de netbeheerder dat de verplichting tot kosten immers vaak voorvloeid uit de overeenkomst en/of algemene voorwaarden. En daar wringt de zaak voor hen.Kees-Jan schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:12:
[...]
Leidingen weghalen moet in alle gevallen; is hetzelfde milieu-delict . Dus waarom kosten bij de ene en niet bij de andere?
Let wel, je probeert nu namelijk logica te gebruiken om een vermeende inconsequentie tussen de behandeling van de oude en nieuwe te vinden, maar het hele gedrag is niet gebaseerd op logica, maar op geld vangen en macht/invloed. Het hele argument is kletskoek, en dus een discussie op vermeende logica inherent onzinnig. Men vraagt het namelijk enkel bij nieuwe omdat men het daar nog kan, niet omdat dat eerlijk of logisch is.
Pas op mening en feit niet te verwarren. Het milieuargument is gewoon geldig, het klopt dat oude leidingen conform milieuwetgeving niet mogen blijven liggen. Dat mag je kletskoek vinden maar het is een valide argument van de netbeheerders kant. Dat ze er vervolgens inconsequent mee omgaan is een ander verhaal.Armin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:17:
[...]
Het hele argument is kletskoek, en dus een discussie op vermeende logica inherent onzinnig. Men vraagt het namelijk enkel bij nieuwe omdat men het daar nog kan, niet omdat dat eerlijk of logisch is.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Beter lezen a.u.b. In het geval van @Schranderandera gaat het om iemand zonder voorafgaand slotje, en voor iemand die een jaar leveringscontractloos is. Echt een ander geval dan die oude gevallen.Armin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:09:
[...]
Zijn die kostenloze niet de oude gevallen van voordat de netbeheerders naar eigen zeggen 'wisten dat ze de leidingen ivm milieu moeten weghalen'.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Ik was aan het twijfelen om te reageren. Volgens het stroomschema wordt dit wel geadviseerd. Alleen staat in het topic start dit (kopje De ervaring van zo'n 217+44 Tweakers):BazemanKM schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:56:
[...]
Waarom zou je niet reageren @ttb_82 ?
Ik denk dat je juist wel moet reageren, omdat je als je niets doet Liander afsluit en een rekening stuurt (of kan sturen).
Mijn reactie zou zijn:
[...]
Voordeel bij reageren is dat je enigszins weet waar je aan toe bent. Dank voor je brief suggestie! Misschien is toch reageren verstandiger.Liander laat alle Tweakers met rust die wel hun leveringscontract opzeggen, maar geen contact opnemen met Liander. In hun meest recente standaardbrieven suggereren ze wel dat ze bij uitblijven van een keuze komen afsluiten à 121 euro, en na 12 maanden alsnog op jouw kosten komen verwijderen, maar er gebeurt in de praktijk helemaal niets.
Respectfully, TTB.
en beter voor je "eigen dossier" opbouw!ttb_82 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:46:
[...]
Ik was aan het twijfelen om te reageren. Volgens het stroomschema wordt dit wel geadviseerd. Alleen staat in het topic start dit (kopje De ervaring van zo'n 217+44 Tweakers):
[...]
Voordeel bij reageren is dat je enigszins weet waar je aan toe bent. Dank voor je brief suggestie! Misschien is toch reageren verstandiger.
Krijg sterk de indruk dat er een addertje onder het gras zit. Bovendien is de brief, niet zoals bij eerdere correspondentie, gericht aan ons persoonlijk, maar aan "de bewoners van dit pand"...beetje raar.S91 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:54:
[...]
@Schranderandera kan toch gewoon via die link in de brief kiezen voor de optie gratis verwijdering? Wat kan daar nu op tegen zijn.
Je hebt nu correspondentie dat je gratis verwijdering aan kan vragen. Als het "in de loop van het proces" ineens gewijzigd wordt kan je hierop terugvallen.Schranderandera schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:12:
[...]
Krijg sterk de indruk dat er een addertje onder het gras zit. Bovendien is de brief, niet zoals bij eerdere correspondentie, gericht aan ons persoonlijk, maar aan "de bewoners van dit pand"...beetje raar.
"Aan de bewoners van dit adres" en het is jóuw adres...
Ik zou daar niet bang voor zijn. Het feit dat je ze naam niet meer noemen én er impliciet vanuit gaan dat er een slotje op je meter zit geeft vooral aan dat ze de correspondentie-historie met jou administratief niet hebben gekoppeld aan deze aansluiting. In andere varianten zien we dat ook bij andere Liander-klanten terug. In jouw geval is het uniek dat ze een eerder slotje veronderstellen en je daarom gratis verwijdering aanbieden. En wat @Kees-Jan zegt: je hebt gewoon op schrift dat het kosteloos zal zijn.Schranderandera schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:12:
[...]
Krijg sterk de indruk dat er een addertje onder het gras zit. Bovendien is de brief, niet zoals bij eerdere correspondentie, gericht aan ons persoonlijk, maar aan "de bewoners van dit pand"...beetje raar.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
dossier https://gathering.tweaker...message/63312528#63312528
:strip_exif()/f/image/1irbqclP7OeFqR0zpQypgEQn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7SPV5ipbzbJNgYhjpjISczMj.jpg?f=fotoalbum_large)
is dit een juiste reactie?
:strip_exif()/f/image/TSVXCip5lh5T11LtxfnIWYnS.jpg?f=fotoalbum_large)
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu
"Ik geef heb u alle gelegenheid [gegeven] de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO [dus] in ieder geval beëindigd. Op[Vanaf] dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer."
in het dossier staat de juiste..
[ Voor 13% gewijzigd door Wilmaas op 23-09-2020 18:40 ]
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu
"Aan de gebruikers van gas op dit adres".
Deze gaat retour afzender.

Dossier bijgewerkt:
Helhond schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:04:
Hallo allemaal,
Zoals velen ons voorgingen, gaan wij ook gaan dit pad bewandelen.
Wij zijn bezig met het gasloos maken van onze '72 woning. (ZB, PV, WP, Inductieplaat etc.)
Ons huidige gas/stroom contract loopt 11-09-2020 af en wij hebben inmiddels (25-08-2020) de overstap gemaakt per einddatum contract naar Pure Energie.
Ik heb alvast een dossier aangemaakt, hopelijk vind @JeroenE het geen probleem als ik gebruik maak van zijn dossier template.
Dossier van @Helhond Energieleverancier: EnergieDirect
Netbeheerder: Enexis
[Afbeelding: Enexis]
10-07-2020Gaskraan dicht. 25-08-2020Overstap van EnergieDirect (Gas/Stroom) naar Pure Energie (Stroom) per einddatum. 25-08-2020Opdracht EnergieDirect beëindiging ATO per einddatum. 25-08-2020EnergieDirect belt en doet moeilijk over beëindiging ATO, uiteindelijk schriftelijk bericht. 25-08-2020Opnieuw verzoek richting EnergieDirect beëindiging gaslevering en ATO. 11-09-2020Einddatum contract bij EnergieDirect. 13-09-2020Eindrekening gaslevering ontvangen van EnergieDirect. 23-09-2020Eerste brief van Enexis "Aan de gebruikers van gas op dit adres".
*Lay-out van JeroenE geleend.
Tijdlijn: 25-08-2020 Mail met opzegging ATO naar klantenservice@energiedirect.nl
[...]
25-08-2020 Gebeld door klantenservice EnergieDirect, waarin ze in eerste instantie niet mijn ATO wilde opzeggen. Uiteindelijk dat proberen te weerleggen en of ze schriftelijk willen reageren.
25-08-2020 Reactie EnergieDirect:
[...]
25-08-2020 Bericht terug naar EnergieDirect:
[...]
25-08-2020 Bevestiging van EnergieDirect:
[...]
25-08-2020 Bevestiging van EnergieDirect:
[...]
23-09-2020 Eerste brief van Enexis: "Aan de gebruikers van gas op dit adres".
[Afbeelding]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Volgens mij is dat nog niet vastgesteld. Zeker gezien het feit dat dit 'ontdekt' werd na aanleiding van een aantal gevallen die voor de geschillencomissie kwamen. Andere (ex)nuts onderdelen laten leidingen en kabels gewoon jarenlang liggen, zonder dat er ooit iemand was, en is, die bedrijven achter de vodden zit.breinonline schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:49:
[...]
Pas op mening en feit niet te verwarren. Het milieuargument is gewoon geldig, het klopt dat oude leidingen conform milieuwetgeving niet mogen blijven liggen. Dat mag je kletskoek vinden maar het is een valide argument van de netbeheerders kant. Dat ze er vervolgens inconsequent mee omgaan is een ander verhaal.
Ook is de vermeende verplichting tot verwijdering niet noodzakelijk een 'direct nu meteen' verplichting, maar kan wellicht ook ingevuld worden door een latere bulkverwijdering. Er zijn verschillende wijzen een vermeende wettelijke verplichting in te vullen.
Netbeheerders hanteren nu beleid dat het maximaal na een jaar moet na beeidiging gascontract. Maar vervolgens laat men in heel veel gevallen gewoon toch de leiding liggen bij afsluiting, ook nog anno 2020. Sterker nog bij woningbouwcorporaties haalt men vooralsnog nooit wat weg, en veel andere huurwoningen blijven ook buiten schot. Dus zo sterk gelooft men ook niet in het eigen argument.
Ik blijf erbij dat het vooral een gelegenheidsargument was, waarmee ze zich nu zelf in de vingers gesneden hebben.
Gaat die wetgeving ook over oude leidingen onder je eigen terrein? Of volstaat het voor de netbeheerder om de leiding uit de grond van de gemeente te halen?breinonline schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:49:
[...]
Pas op mening en feit niet te verwarren. Het milieuargument is gewoon geldig, het klopt dat oude leidingen conform milieuwetgeving niet mogen blijven liggen. Dat mag je kletskoek vinden maar het is een valide argument van de netbeheerders kant. Dat ze er vervolgens inconsequent mee omgaan is een ander verhaal.
IdemBram-Bos schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:38:
[...]
Beter lezen a.u.b. In het geval van @Schranderandera gaat het om iemand zonder voorafgaand slotje, en voor iemand die een jaar leveringscontractloos is. Echt een ander geval dan die oude gevallen.

Overigens als dit specifieke geval inderdaad ook nieuw is, is het wel gek inderdaad, al geef je vervolgens verder een antwoord waaruit blijkt dat deze uitzondering de regel toch lijkt te bevestigen, omdat de netbeheerder denkt dat het om een 'oud' geval gaat met reeds slotje
Maar zoals je al elders antwoorde, gewoon gebruik van maken inderdaad, want het staat zwart op wit.
@breinonline, ik ben het volledig eens met @Armin op dit punt. Dat WM-argument is er op een gegeven moment met de haren bijgesleept om te voorkomen dat optie 2 van de geschillencommissie boven de markt bleef hangen. @Verwijderd gaf over WM eerder al een goede analyse, die ik postte: Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2" Er staat ook een kort stukje over in 9.2.4 van de bundel: https://www.polderhuis.org/abnArmin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:01:
[...]
Volgens mij is dat nog niet vastgesteld. Zeker gezien het feit dat dit 'ontdekt' werd na aanleiding van een aantal gevallen die voor de geschillencomissie kwamen. Andere (ex)nuts onderdelen laten leidingen en kabels gewoon jarenlang liggen, zonder dat er ooit iemand was, en is, die bedrijven achter de vodden zit.
Ook is de vermeende verplichting tot verwijdering niet noodzakelijk een 'direct nu meteen' verplichting, maar kan wellicht ook ingevuld worden door een latere bulkverwijdering. Er zijn verschillende wijzen een vermeende wettelijke verplichting in te vullen.
Netbeheerders hanteren nu beleid dat het maximaal na een jaar moet na beeidiging gascontract. Maar vervolgens laat men in heel veel gevallen gewoon toch de leiding liggen bij afsluiting, ook nog anno 2020. Sterker bog bij woningbouwcorporaties haalt men vooralsnog nooit wat weg, en veel huurwoningen blijven ook buiten schot. Dus zo sterk gelooft men ook niet in het eigen argument.
Ik blijf erbij dat het vooral een gelegenheidsargument was, waarmee ze zich nu zelf in de vingers gesneden hebben.
Onder het motto 'ik stel alleen maar vragen' zeker?Armin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:08:
[...]
IdemIk reageerde dan ook vragend "was het niet zo dat ..."
Daarna kwam de reactie dat het gek was oude en nieuwe anders te behandelen in zijn algemeenheid. En dat is niet zo natuurlijk, want de contractuele relatie is anders.
Overigens als dit specifieke geval inderdaad ook nieuw is, is het wel gek inderdaad, al geef je vervolgens verder een antwoord waaruit blijkt dat deze uitzondering de regel toch lijkt te bevestigen, omdat de netbeheerder denkt dat het om een 'oud' geval gaat met reeds slotjeDus ik ben nog niet overtuigd dat dit een kentering van het beleid is. Maar als ik ongelijk heb, is dat enkel positief natuurlijk, ook al zou het enkel voor bepaalde 'nieuwe' gevallen gaan.
Maar zoals je al elders antwoorde, gewoon gebruik van maken inderdaad, want het staat zwart op wit.
Ik denk ook dat het een slippertje van Liander is, anders hadden we al wel meer van deze berichten hier gezien.
Ook bij ons niets meer vernomen. Ik heb gisteren een mail verstuurd met de vraag wanneer de aannemer zoals aangekondigd contact met mij opneemt en gevraagd om een schriftelijke bevestiging van wat de monteur telefonisch al zei, dat Liander de kosten voor verwijdering zal dragen. Ben benieuwd..Bram-Bos schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:51:
Even checken: het is inmiddels bijna, of meer dan een maand geleden dat Liander belde en mailde met @fishman, @gowiththeflow!, @Rommelzolder, @BJBoes, @JasperK78, @JoBer, @desert spider, @wie, @AliPee en @Opa Kroes i.v.m. het verwijderen van hun aansluiting. De meesten hebben gereageerd, maar hebben (voor zover ik kan nagaan) daarna niets meer gehoord van Liander. Sommigen kregen nog een reactie van de werkvoorbereider dat hun bericht naar de betreffende afdeling was gestuurd, maar daar is het bij gebleven.
Alleen bij @ronjansen87, @Ducktape en @Remco45 zijn uiteindelijk werkzaamheden uitgevoerd, en met @CvP_tweakers is daartoe een afspraak gemaakt.
Zie dit overzicht.
I'd rather have a full bottle in front of me than a full frontal lobotomy
Ik heb zojuist voorbeeldbrief 1b ingevuld met mijn gegevens en ligt klaar om te versturen.Kees-Jan schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:54:
[...]
en beter voor je "eigen dossier" opbouw!
Respectfully, TTB.
Toch fijn dat @vinom anderhalf jaar terug aandrong op voorbeeldbrieven vinom in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"ttb_82 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:38:
[...]
Ik heb zojuist voorbeeldbrief 1b ingevuld met mijn gegevens en ligt klaar om te versturen.
[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 23-09-2020 22:16 ]
Dit heb ik ervan gemaakt. Als er geen grote fouten in staan gaat 'ie zo binnenkort de deur uit:S91 schreef op maandag 21 september 2020 @ 07:15:
Bedankt voor alle mooie brievensuper.
Momenten om hier even rustig voor te gaan zitten zijn schaars - ik ga er ergens deze week mee aan de slag.
Beste mensen van Enexis, beste L.,
Bedankt voor uw brief met kenmerk ***, gedateerd 16 september jongstleden. Hierin legt u me uit “waarom het is zoals het is”.
Helaas hebt u mij de verkeerde brief verstuurd, want mijn Aansluit- en Transportovereenkomst met Enexis is, tegelijk met de leveringsovereenkomst voor gas met Oxxio, op 24 mei jl. beëindigd. Er is dus geen overeenkomst meer met mijn netbeheerder en gasleverancier. Dit heb ik reeds eerder in de met Enexis gevoerde correspondentie duidelijk gemaakt (onder meer op 8 en 18 juni), maar blijkbaar is dat niet doorgegeven aan de afdeling die deze brief heeft verstuurd. Uit de zinsnede “Als u geen gas meer nodig hebt en u hebt nog overeenkomsten met uw energieleverancier en uw netbeheer, zijn er 3 mogelijkheden” maak ik duidelijk op dat de brief niet op mij van toepassing is.
Sinds 24 mei heb ik simpelweg geen overeenkomst met Enexis, en gebruik ik uiteraard ook geen gas. Dit is juridisch gewoon mogelijk, zonder verder tot iets verplicht te zijn. Dit is in eerdere correspondentie met uw collega’s *** en *** al uitgebreid aan de orde geweest.
Overigens bevat uw brief een belangrijke onjuistheid. In tegenstelling tot wat u zegt, is het niet wettelijk vastgelegd wie er moet betalen voor het afsluiten of verwijderen van een gasaansluiting. U wijst op de Tarievencode Gas, maar dat is een geformaliseerde gedragscode die netbeheerders bindt, geen eindgebruikers. Ik heb dit in eerdere correspondentie al duidelijk gemaakt, en recent heeft de kantonrechtbank in Assen dit punt bevestigd in vonnis ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 (link). Het betrof hier een vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel. Zowel de late ter handstelling van de algemene voorwaarden, als de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, zijn ook in mijn geval van toepassing. Het vonnis maakt duidelijk dat de Tarievencode Gas geen wettelijke basis biedt voor de vordering van de netbeheerder, en dat verwijdering van de aansluiting geen onderdeel is van de overeenkomst. Dit staat dus haaks op hetgeen u in de brief stelt.
Deze rechterlijke uitspraak is ongetwijfeld bekend bij Enexis, maar duidelijk nog niet verwerkt in uw standaardbrieven.
Kortom: uw verhaal vertelt niet “waarom het is zoals het is”. Ik raad u aan eens naar Enexis' interne en externe communicatieprocedures te kijken. Verschillende afdelingen lijken langs elkaar heen te werken.
Zoals in eerdere correspondentie al aangegeven: de standaardbrieven van Enexis zijn m.i. onvoorstelbaar misleidend, intimiderend, onjuist, en een nutsbedrijf onwaardig. Deze brief van 16 september is daar geen uitzondering op.
Voor de volledigheid: indien gewenst is Enexis nog altijd van harte welkom om, op afspraak, desgewenste werkzaamheden aan haar gasaansluiting te verrichten. Ik zal zorgen dat de koffie klaarstaat. Maar het zij duidelijk dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die werkzaamheden bij mij in rekening brengt.
Met vriendelijke groet,
S91
[ Voor 0% gewijzigd door S91 op 23-09-2020 22:28 . Reden: Iets verhelderd ]
Absoluut... als ik voor mijzelf spreek, deze situaties maak ik zelden mee. Het is een drempel om me in dergelijke zaken te verdiepen. Het is gedoe. Maar toch, de situatie klopt niet. 722 euro is buitenproportioneel voor dergelijke zaken.Bram-Bos schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:58:
[...]
Toch fijn dat @vinom ooit aandrong op voorbeeldbrieven vinom in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"
Voorbeeldbrieven geven best veel houvast om hiermee verder te kunnen gaan. Verwijzingen naar juridische artikelen in deze voorbeeldbrieven van bepaalde voorwaarden, waarvan ik het bestaan niet wist, verduidelijken enigszins de situatie. Niet dat je dergelijke voorwaarden even voor de lol doorleest, maar toch.
Ik heb zojuist je 48 pagina's tellende document 'gescanned' @Bram-Bos. Het verduidelijkt de situatie op veel vlakken enorm. Je hebt je er duidelijk in vast gebeten.
Respectfully, TTB.
Goede tip. De klantenservice medewerker van Essent kon me niet vertellen wat er ging gebeuren met de welkomstbonus als ik het gascontract zou opzeggen. Het stond niet duidelijk in de voorwaarde en haar collega's wisten het ook niet. Toen ik vroeg of er niet iemand binnen de organisatie was die daar wel een besluit over mag nemen, ging er een belletje rinkelen en ging ze me terug bellen.onetime schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:36:
@xcode35 @cold_as_ijs vergeet ook een eventuele welkomstbonus en de voorwaarden daarvan niet.

Uiteindelijk de bevestiging van Essent gekregen dat de Welkomstbonus zou halveren. Dus al bij al kan ik beter nog eventjes een paar maandjes wachten, en ga ik per 31 december van het gas af. Ze hebben het bij Essent in ieder geval al genoteerd.
Ik zie bij het bedrijf waar ik werk dat de omgevingsdienst ook zo redeneert als de netbeheerders. Erbij gesleept of niet, juridisch zou het best kunnen kloppen. En dat wil niet zeggen dat ik het met de stelling eens ben van de handhavers op dat punt.Bram-Bos schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:14:
[...]
@breinonline, ik ben het volledig eens met @Armin op dit punt. Dat WM-argument is er op een gegeven moment met de haren bijgesleept om te voorkomen dat optie 2 van de geschillencommissie boven de markt bleef hangen. @Verwijderd gaf over WM eerder al een goede analyse, die ik postte: Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2" Er staat ook een kort stukje over in 9.2.4 van de bundel: https://www.polderhuis.org/abn
Letterlijk nog geen een minuut aan de lijn gehadEnexis: uw klacht is inmiddels afgehandeld en ik lees dat de klacht ook is afgewezen dus de factuur die staat op dit moment nog open.
Ik: Ja fantastisch mevrouw, ik heb de factuur betwist dus ik ga hier op dit moment verder niks mee doen.
Enexis: dan zal het waarsschijnlijk een lang traject worden.
Ik: dat is het toch al mevrouw, dus dat maakt mij verder niet uit.
Enexis: prima dan weet ik zo voldoende meneer, tot ziens.
Wat schenkt iedereen toch graag koffie.S91 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:21:
[...]
Dit heb ik ervan gemaakt. Als er geen grote fouten in staan gaat 'ie zo binnenkort de deur uit:
[...]
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric
Die mannen die graven worden ook maar gestuurd, hè? Die hebben waarschijnlijk geen weet van het voortraject...Hans299 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:03:
[...]
Wat schenkt iedereen toch graag koffie.
Dus dan lijkt het vriendelijk om ze "gewoon" koffie aan te bieden

Dus een half jaar na dato gaan ze weer eens bellen bij Enexis? Proest.vinom schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:57:
Zojuist gebeld door Enexis afdeling incasso:
[...]
Letterlijk nog geen een minuut aan de lijn gehadZal 'm bij mijn dossier zetten.
Inderdaad een lang traject!
Ik was een paar maanden voor mijn opzeggen van het gas ook overgestapt met een welkomsbonus. Ik had bij het overstappen mijn gasverlaatambitie ook genoemd. De medewerker zei toen ook dat ik de bonus voor het gas dus niet zou krijgen. Uiteindelijk heb ik die met de eindafrekening, na een jaar lidmaatschap, wel gekregen. Wss een fout in de administratie??xcode35 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 00:06:
[...]
Goede tip. De klantenservice medewerker van Essent kon me niet vertellen wat er ging gebeuren met de welkomstbonus als ik het gascontract zou opzeggen. Het stond niet duidelijk in de voorwaarde en haar collega's wisten het ook niet. Toen ik vroeg of er niet iemand binnen de organisatie was die daar wel een besluit over mag nemen, ging er een belletje rinkelen en ging ze me terug bellen.![]()
Uiteindelijk de bevestiging van Essent gekregen dat de Welkomstbonus zou halveren. Dus al bij al kan ik beter nog eventjes een paar maandjes wachten, en ga ik per 31 december van het gas af. Ze hebben het bij Essent in ieder geval al genoteerd.
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Hou rekening met de 2 weken bedenktijd en de maand opzegtermijn; dan zit je al op half november en da's minder dan "een paar maandjes"xcode35 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 00:06:
[...]
...
Is ook aardig en iedereen moet dit voor zichzelf weten.Kees-Jan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:11:
[...]
Die mannen die graven worden ook maar gestuurd, hè? Die hebben waarschijnlijk geen weet van het voortraject...
Dus dan lijkt het vriendelijk om ze "gewoon" koffie aan te bieden
Maar voor een ongevraagd circus van graven op mijn erf en meerdere momenten thuis te moeten zijn (drie afspraken hadden ze nodig: om te komen kijken, om de meter te verwijderen en ook nog eens om de leidingen uit de grond te trekken) had Ik geen behoefte om heel veel gastvrijheid te uiten, behalve vriendelijk de deur te openen om toegang te geven tot de meterkast.
Ze hadden hun eigen thermosfles meegebracht en ze deden hun schaft wel rond de graafmachine.
Ik vond dat wel prima zo en moet daarom altijd grinniken om de zinsnede welkom, etc.,.... met koffie.
Alsof de mannen van de aannemer de uitnodiging krijgen te lezen
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric
Dat zeg ik: "Die hebben waarschijnlijk geen weet van het voortraject..."Hans299 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:55:
[...]
...
Alsof de mannen van de aannemer de uitnodiging krijgen te lezen.
maar idd, koffie (en vriendelijkheid) met mate...

Mijn vegan-taartjes werden afgeslagenHans299 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:55:
[...]
Is ook aardig en iedereen moet dit voor zichzelf weten.
Maar voor een ongevraagd circus van graven op mijn erf en meerdere momenten thuis te moeten zijn (drie afspraken hadden ze nodig: om te komen kijken, om de meter te verwijderen en ook nog eens om de leidingen uit de grond te trekken) had Ik geen behoefte om heel veel gastvrijheid te uiten, behalve vriendelijk de deur te openen om toegang te geven tot de meterkast.
Ze hadden hun eigen thermosfles meegebracht en ze deden hun schaft wel rond de graafmachine.
Ik vond dat wel prima zo en moet daarom altijd grinniken om de zinsnede welkom, etc.,.... met koffie.
Daar krijgen ze niet voldoende energie van (pun intended)...Bram-Bos schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:01:
[...]
Mijn vegan-taartjes werden afgeslagen

Gisteren bericht ontvangen van Enexisgaz8 schreef op zondag 6 september 2020 @ 17:49:
Volg de Tweakers route al een tijdje en heb me nu aangemeld.
Sinds januari 2020 ben ik van het gas af en hieronder kort de acties die tot nu plaatsvonden.
-8 jan 2020: Gascontract opgezegd bij Greenchoice. Tevens toestemming gegeven voor het opzeggen van de ATO.
-17 jan: Bericht van netbeheerder Enexis met als boodschap geen gas zonder energiecontract.
-8 febr: Herinnering geen gas zonder energiecontract.
-17 febr: Afwijsbrief gestuurd volgens voorbeeld brief Tweakers.
-18 febr: Antwoord ontvangen van Enexis. Gasaansluiting moet verwijderd worden en aanvraag moet gestart worden via 'mijnaansluiting.nl'.
-26 febr: Slimme meters zouden geplaatst worden. Electra is vervangen door slimme uitvoering, monteur vond het na overleg met leidinggevende niet nodig om de gasmeter ook te vervangen.
-29 juni: Kapje en slotje geplaatst op de gasmeter. Monteur is 5 minuten binnen geweest. Doorgegeven dat wij geen opdracht hebben gegeven en dit is op de werkbrief genoteerd. Wel standaard brief overhandigd gekregen met daarin vermeld dat wij binnenkort een factuur zouden krijgen.
-2 juli: Factuur gekregen van Enexis voor het uitbedrijf stellen van gas binnen €141,80.
-17 juli: Factuur betwist, op geen enkele wijze hebben wij opdracht gegeven tot welke handeling dan ook.
-20 juli: Antwoord klantenservice Enexis. Verwijzing naar tarievencode 2.5.1.12 en algemene voorwaarden Enexis 5 5.3. Daarnaast vermeldt dat over12 maanden de gasaansluiting verwijderd kan/moet worden voor €752,55.
-21 juli: Aanmaning van de factuur ontvangen.
-27 juli: Gebeld door incasso afdeling Enexis. Medegedeeld dat ik in een bezwaar procedure zit. Incasso wordt op on-hold gezet.
-2 aug: Weer bezwaar gestuurd. Weer er op gewezen dat er geen opdracht is verstrekt.
-4 aug: Bericht van Enexis. Bezwaar is doorgestuurd naar afdeling Klachten en Claims.
-27 aug: Reactie Enexis. Verwezen wordt naar voorgaande correspondentie, artikel 5.3 en dat er niets veranderd is in standpunt Netbeheerder. Incasso procedure wordt weer gestart.
-31 aug: Weer bezwaar gemaakt. Ook voor ons is er niets veranderd, nog steeds geen verzoek of opdracht gegeven. In dit bezwaar ook een link toegevoegd met het vonnis van de Rechtbank Noord Nederland.
-1 sept: Laatste betaal mogelijkheid ontvangen voor €141,80 met dagtekening 27 aug.
-4 sept: Gebeld met afd Incasso. Dossier was al afgesloten en mijn laatste bezwaar van 31 aug was niet in behandeling genomen. Incasso wordt voorlopig stopt gezet tot 11 sept. Deze week moet Enexis nog gaan reageren op mijn laatste bezwaar.
Tot zover ons gevolgde traject.
Zie hieronder de contacten vanaf 2 juli na het plaatsen van een slotje.
Enexis blijft vasthouden aan artikel 5.3 van de algemene voorwaarden.
Ook is alles al gezegd en zullen ze niet meer reageren op e-mails.
[ Voor 47% gewijzigd door gaz8 op 24-09-2020 14:11 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Classic. Ook de vele spelfouten.gaz8 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:47:
[...]
Gisteren bericht ontvangen van Enexis
Zie hieronder de contacten vanaf 2 juli na het plaatsen van een slotje.
[...]
Enexis blijft vasthouden aan artikel 5.3 van de algemene voorwaarden.
Ook is alles al gezegd en zullen ze niet meer reageren op e-mails.
Verder maar afwachten. Ze zullen misschien met incassohut Bosveld aan komen zetten. We weten hoe dat afloopt.
Toch istie voor mij vrij principieel. Iedereen die hier iets komt doen mag rekenen op koffie, dat is een basisuitgangspunt van goed fatsoen imho. Afslaan is prima, maar het wordt in elk geval altijd aangeboden.Hans299 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:55:
Ik zeg het er in de brieven naar Enexis steeds expliciet bij, om aan te geven dat we - ondanks onze ernstige verschillen van inzicht - als fatsoenlijke mensen met elkaar om blijven gaan wat mij betreft.
Hier ook tijdens mijn lopend contact gas contract opgezegd. (Powerpeers ). .... Geen korting op mijn welkomsbonus zonder gezeur , motivatie was dat ze de energietransitie volledig ondersteunden en voorlopers daarin niet wilden bestraffen. erg netjes dus.CvP_tweakers schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:09:
[...]
Ik was een paar maanden voor mijn opzeggen van het gas ook overgestapt met een welkomsbonus. Ik had bij het overstappen mijn gasverlaatambitie ook genoemd. De medewerker zei toen ook dat ik de bonus voor het gas dus niet zou krijgen. Uiteindelijk heb ik die met de eindafrekening, na een jaar lidmaatschap, wel gekregen. Wss een fout in de administratie??
A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
@S91, Ik snap je en volg je ook.S91 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:14:
[...]
Toch istie voor mij vrij principieel. Iedereen die hier iets komt doen mag rekenen op koffie, dat is een basisuitgangspunt van goed fatsoen imho. Afslaan is prima, maar het wordt in elk geval altijd aangeboden.
Ik zeg het er in de brieven naar Enexis steeds expliciet bij, om aan te geven dat we - ondanks onze ernstige verschillen van inzicht - als fatsoenlijke mensen met elkaar om blijven gaan wat mij betreft.
Maar koffie is voor mij niet perse een blijk van principieel fatsoen als je de mensen verder netjes en vriendelijk te woord staat en ze hun werk laat doen.
Zo is het ook gegaan en zo was wederzijds ook de bejegening: vriendelijk en correct.
Het is gewoon persoonlijk.
Het waren ongevraagde, zelfs ongewenste werkzaamheden en indringend(e) verspillende kapitaalvernietiging en, met een beetje pech, waardevermindering bij toekomstige verkoop van mijn huis.
Ik had niets tegen de vijf (!) mensen die voor mijn deur aan het werk waren en heb ze correct aangesproken, maar een kop koffie schenken, daar vond ik onvoldoende aanleiding voor en, zoals gezegd, voor ongevraagde en ongewenste werkzaamheden.
Daar waar een schilder, timmerman of loodgieter, naast koffie, bij mij zelfs kan rekenen op een uitgebreide lunch, maakt dit gedoe voor mij wel het verschil.
Maar met die waardevermindering zal het wel meevallen, ik denk eerder andersom!
Hans299 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:16:
[...]
@S91, Ik snap je en volg je ook.
Maar koffie is voor mij niet perse een blijk van principieel fatsoen als je de mensen verder netjes en vriendelijk te woord staat en ze hun werk laat doen.
Zo is het ook gegaan en zo was wederzijds ook de bejegening: vriendelijk en correct.
Het is gewoon persoonlijk.
Het waren ongevraagde, zelfs ongewenste werkzaamheden en indringend(e) verspillende kapitaalvernietiging en, met een beetje pech, waardevermindering bij toekomstige verkoop van mijn huis.
Ik had niets tegen de vijf (!) mensen die voor mijn deur aan het werk waren en heb ze correct aangesproken, maar een kop koffie schenken, daar vond ik onvoldoende aanleiding voor en, zoals gezegd, voor ongevraagde en ongewenste werkzaamheden.
Daar waar een schilder, timmerman of loodgieter, naast koffie, bij mij zelfs kan rekenen op een uitgebreide lunch, maakt dit gedoe voor mij wel het verschil.
Natuurlijk bestaan ze. Er lopen er elke dag tientallen van rond in Nederland.Wolly schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:37:
De gasleiding snuffelaar is vandaag langs geweest, hij bestaat echt! Helaas was hij zo snel weer weg dat ik helemaal vergeten ben om een kopje koffie aan te bieden, tot over 5 jaar snuffelaartje
Dat zal geen 5 jaar duren. 3 is gangbaar, maar het komt ook voor dat tracé's elk jaar gecontroleerd worden.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***
Een (tijdelijk) leegstandscontract om onzinnige verwijdering van leidingen uit de grond te voorkomen; bij een netbeheerder die zich, met (gezochte) milieu- en veiligheidsargumenten, ingraaft bij de geschillencommissie en vervolgens een uitspraak van de geschillencommissie op basis van het KIWA-rapport door de rechter laat vernietigen?overhyped schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:16:
Als je er zo over denkt had je gewoon een leegstandscontract moeten nemen. (Het ongewenste en waarde verminderende deel) jou cant have your cake and eat it to.
Maar met die waardevermindering zal het wel meevallen, ik denk eerder andersom!
[...]
Nee toch???
De leidingen mochten van mij verwijderd worden, immers eigendom van de netbeheerder, maar volstrekt onnodig en wat mij betreft volstrekt onzinnig. Daarom niet minder ongewenst vanwege de enorme verspilling.
De betwiste factuur en de veertien-dagen brief zijn inmiddels meer dan een jaar oud en Liander heeft nog steeds niet doorgepakt. Hun veertien dagen duren erg lang.
Ik denk nog steeds dat ik een goede beslissing heb genomen.
'De Tweakers-route'. Langzaam gerechtigheid, goed bezig mensen.
Er zit een zachte paywall achter, 3 premium artikelen max. Anders even in private mode bekijken, dan valt het weg.
Wethouder Losser: ‘Laat je gasleiding liggen, dat scheelt je 750 euro’
LOSSER Waarom zou je de aardgasleiding naar je woning moeten laten weghalen als je die niet meer gebruikt? „Zeg gewoon je leveringscontract op”, adviseert de Losserse wethouder Jaimi van Essen (D66) naar aanleiding van tips van deskundigen. Dat scheelt 750 euro.
Wie overstapt naar een volledig elektrische verwarming (via een warmtepomp) en ook niet meer op gas kookt, krijgt de mededeling van de netwerkbeheerder dat de gasmeter en leidingen moeten worden verwijderd. De kosten daarvan komen voor rekening van de gebruiker.
Doodzonde, vindt de Losserse wethouder Jaimi van Essen. De verwijderingskosten vormen niet alleen een drempel voor bewoners naar een aardgasloze woning, de bestaande leidingen zouden ook nog wel eens goed van pas kunnen komen.
„Dat zien we bij voorbeeld in Beuningen, waar het overschakelen naar biogas uit de directe omgeving een goed alternatief voor aardgas kan zijn”, zegt Van Essen. Hij zou het onvoorstelbaar vinden dat eerst veel tijd en geld worden besteed aan de verwijdering van gasleidingen om even later eenzelfde soort buizenstelsel aan te leggen voor biogas.
Tweakers-route
Van Essen is naar aanleiding van een artikel in deze krant over de schijnbaar gedwongen verwijdering van leidingen op een ontsnappingsmogelijkheid gewezen.
Het gaat om de zogenoemde Tweakers-route, genoemd naar het online tech-platform, waarin gebruikers elkaar advies geven. Het advies luidt: zeg gewoon bij je gasleverancier het contract op wanneer je je huis elektrisch kunt verwarmen. Daarmee vervalt automatisch ook de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder. En ga niet in op verzoeken van de netwerkbeheerder om de gasleiding te verwijderen, hoe dringend die ook zijn.
Tweakers zegt: „In vrijwel alle gevallen blijft het daarbij, soms worden deze mensen uit arren moede verzegeld. Soms volgt een factuur, die dan wordt betwist. Daarna wordt het stil.”
De verwijdering is echt noodzakelijk, vindt Enexis, netwerkbeheerder in onder meer Twente. Uit onderzoek zou zijn gebleken dat verwijderen van de aardgasaansluiting ‘een permanente, veilige oplossing is.’
Een achtergebleven leiding kan volgens Enexis voor verwarring zorgen. Bijvoorbeeld als nieuwe bewoners van een gasloze woning gaan graven in de tuin. „Daarnaast schrijft milieuwetgeving voor dat wij geen oude leidingen in de grond achter mogen laten.”
De netwerkbeheerders zouden bij standvastige weigeraars bot hebben gevangen in hun pogingen toch de meter en leidingen te laten verwijderen en daarvoor kosten te berekenen, meestal tussen de 700 en 800 euro. Enexis rekent voor verwijdering momenteel 752,55 euro. Tijdelijke afsluiting (maximaal 12 maanden) van de leiding gratis is.
Een woordvoerder van Enexis benadrukt, dat de netbeheerder 12 maanden na afsluiting van een gasleiding deze opnieuw moet aansluiten of verwijderen. „Indien de klant geen keuze maakt, vindt er een gedwongen verwijdering plaats op initiatief van de netbeheerder”, aldus Enexis.
Die verwijdering kost geld. „We kunnen ons voorstellen dat het voor klanten verwarrend is dat de overheid ze aan ene kant stimuleert om van het gas af te gaan, terwijl netbeheerders aan hun klanten vragen om kosten te betalen voor het verwijderen van hun gasaansluiting”, zegt de woordvoerder van Enexis. „Maar als deze kosten volledig voor rekening zouden komen voor de netbeheerder, dan verrekent de netbeheerder deze in de gastarieven voor de klanten die nog wel een gasaansluiting hebben.”
Kosten voor overblijvers
Die groep wordt steeds kleiner en de kosten voor de overblijvers zouden torenhoog worden. Er komt een nieuwe wet, die waarin de kosten gelijk verdeeld worden tussen aanvrager en netbeheerder.
Van Essen hoopt, dat de Tweakers-route meer inwoners van Twente kan overhalen van het aardgas af te stappen. Losser is deze week met een enquête begonnen onder enkele duizenden huishoudens in Losser-West en Beuningen. Dit zijn de eerste gebieden in de gemeente die aardgasloos worden.
Enexis vindt de oproep van Van Essen ‘niet in lijn met het geldende beleid bij Nederlandse netbeheerders’. De netbeheerder benadrukt, dat het positief staat tegenover lokale initiatieven voor ‘groen’ gas: „Maar het is niet mogelijk om nu je gasaansluiting op te zeggen, en de aansluitleiding te laten liggen voor het geval de bewoners ooit alsnog een gasaansluiting willen.”
[ Voor 90% gewijzigd door Bleet op 25-09-2020 09:17 ]
Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.
Navraag bij een van mijn contacten heeft helaas niets opgeleverd.Rommelzolder schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:21:
[...]
@Bram-Bos
(Al)liander is zoals bekend verantwoordelijk voor de netten in Friesland, Gelderland, Flevoland, Noord-Holland, een deel van Zuid-Holland en de Noord-Oost polder.
Ik vermoed dat die gebieden verder zijn onderverdeeld in distrcten, maar daarvan heb ik geen gegevens paraat.
Ik zal eens een visje uitwerpen
Gezien de diversiteit van de aanpak bij een aantal tweakers waar wel vervolgstappen zijn gekomen, lijkt het me ook minder waarschijnlijk dat dit uit één en hetzelfde rayon komt
In het artikel staatBleet schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:14:
Hee wat lees ik nu in m'n lokale nieuwsvoorziening: https://www.tubantia.nl/l...-je-750-euro-br~aed47792/
Er zit een zachte paywall achter, 3 premium artikelen max. Anders even in private mode bekijken, dan valt het weg.
[...]
Dan verrekent de netbeheerder deze in de gastarieven voor de klanten die nog wel een gasaansluiting hebben.Die verwijdering kost geld. „We kunnen ons voorstellen dat het voor klanten verwarrend is dat de overheid ze aan ene kant stimuleert om van het gas af te gaan, terwijl netbeheerders aan hun klanten vragen om kosten te betalen voor het verwijderen van hun gasaansluiting”, zegt de woordvoerder van Enexis. „Maar als deze kosten volledig voor rekening zouden komen voor de netbeheerder, dan verrekent de netbeheerder deze in de gastarieven voor de klanten die nog wel een gasaansluiting hebben.”
Right...
Is dit niet alleen maar een extra stimulans voor de gasgebruikers om van het gas af te gaan en de Tweakers route te volgen? En een dergelijke uitspraak lijkt me nogal discutabel daar er vast geen openheid wordt gegeven over de financiele potjes hoe een netbeheerder dit daadwerkelijk opvangt. Om alleen nog maar te zwijgen over het aantal mensen die wel betalen en/of de leiding laten liggen omdat ze niet weten dat ze het kunnen opzeggen.
[ Voor 0% gewijzigd door ttb_82 op 25-09-2020 09:39 . Reden: typo ]
Respectfully, TTB.
Een deel hebben we dus zeker al betaald. En teveel zelfs, gezien de gigantische dividenden...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Mooi om te zien, dat de wethouder nota heeft genomen van de mail met verwijzing naar Tweakers die ik hem enige tijd geleden heb gestuurd.ttb_82 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:21:
[...]
In het artikel staat
[...]
Dan verrekent de netbeheerder deze in de gastarieven voor de klanten die nog wel een gasaansluiting hebben.
Right...
Is dit niet alleen maar een extra stiumlans voor de gasgebruikers om van het gas af te gaan en de Tweakers route te volgen? En een dergelijke uitspraak lijkt me nogal discutabel daar er vast geen openheid wordt gegeven over de financiele potjes hoe een netbeheerder dit daadwerkelijk opvangt. Om alleen nog maar te zwijgen over het aantal mensen die wel betalen en/of de leiding laten liggen omdat ze niet weten dat ze het kunnen opzeggen.
De uitspraak van Enexis is er een van de boer met kiespijn:
Enexis vindt de oproep van <naam wethouder> ‘niet in lijn met het geldende beleid bij Nederlandse netbeheerders’.
Alsof die wethouder in dienst in van een netbeheerder.....
Edit: daarnaast nog de standaard halve waarheid:
“Die groep wordt steeds kleiner en de kosten voor de overblijvers zouden torenhoog worden. Er komt een nieuwe wet, die waarin de kosten gelijk verdeeld worden tussen aanvrager en netbeheerder.”
Ja ja, maar Enexis “vergeet” erbij te vertellen, dat die 50/50 verdeling alleen geldig is voor die gevallen waarin op verzoek van de aangeslotene de aansluiting wordt verwijderd.
[ Voor 16% gewijzigd door Rommelzolder op 25-09-2020 09:56 ]
Ja idd!onetime schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:25:
@ttb_82 Niet alleen dat. Maar onderhoud omvat ook verwijdering en vervanging.
Een deel hebben we dus zeker al betaald. En teveel zelfs, gezien de gigantische dividenden...
In mijn geval heb ik over 2019 en 2020 al 215 weggegooid omdat ik geen gas gebruik, maar wel de kosten hiervoor heb betaald ivm contract. Die hebben ze al in hun zak gestoken.
Respectfully, TTB.
ja, als de netbeheerders continu het verschil niet snappen tussen HUN BELEID en wettelijke bepalingen/verplichtingen...Rommelzolder schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:30:
[...]
Mooi om te zien, dat de wethouder nota heeft genomen van de mail met verwijzing naar Tweakers die ik hem enige tijd geleden heb gestuurd.
Enexis vindt de oproep van <naam wethouder> ‘niet in lijn met het geldende beleid bij Nederlandse netbeheerders’.
dát is precies waar de schoen wringt bij de netbeheerders...flessuh schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:37:
[...]
ja, als de netbeheerders continu het verschil niet snappen tussen HUN BELEID en wettelijke bepalingen/verplichtingen...
Wel dapper dat die wethouder zijn nek uitsteekt. Is Losser geen aandeelhouder van Enexis?Bleet schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:14:
Hee wat lees ik nu in m'n lokale nieuwsvoorziening: https://www.tubantia.nl/l...-je-750-euro-br~aed47792/
[...]
En deze reactie van Enexis is bekend, maar fout:
Netbeheerders mogen wettelijk deze kosten helemaal niet in rekening brengen bij de klanten die nog wel een gasaansluiting hebben. Dat is het kostenveroorzakingsbeginsel. Pas sinds kort is de ruimte daarvoor geschapen via het 50/50 amendement van Van der Lee, maar om daadwerkelijk te kúnnen verrekenen zal eerst de Tarievencode Gas moeten worden gewijzigd, en van de ACM horen we op dit punt al 14 maanden niets.Maar als deze kosten volledig voor rekening zouden komen voor de netbeheerder, dan verrekent de netbeheerder deze in de gastarieven voor de klanten die nog wel een gasaansluiting hebben.
Dank. Regionaal is er geen patroon. Wel is inmiddels duidelijk dat er één werkvoorbereider (D D-V) al die cases heeft gestart.Rommelzolder schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:15:
[...]
Navraag bij een van mijn contacten heeft helaas niets opgeleverd.
Gezien de diversiteit van de aanpak bij een aantal tweakers waar wel vervolgstappen zijn gekomen, lijkt het me ook minder waarschijnlijk dat dit uit één en hetzelfde rayon komt
Misschien handig om een bericht naar Tubantia te sturen met het advies om rectificatie van de beide onwaarheden?Bram-Bos schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:00:
[...]
Wel dapper dat die wethouder zijn nek uitsteekt. Is Losser geen aandeelhouder van Enexis?
En deze reactie van Enexis is bekend, maar fout:
[...]
Netbeheerders mogen wettelijk deze kosten helemaal niet in rekening brengen bij de klanten die nog wel een gasaansluiting hebben. Dat is het kostenveroorzakingsbeginsel. Pas sinds kort is de ruimte daarvoor geschapen via het 50/50 amendement van Van der Lee, maar om daadwerkelijk te kúnnen verrekenen zal eerst de Tarievencode Gas moeten worden gewijzigd, en van de ACM horen we op dit punt al 14 maanden niets.
Daarnaast: misschien dat dit voor het eerst de discussie tussen een aandeelhouder en in dit geval Enexis opent over deze problematiek.
[ Voor 7% gewijzigd door Rommelzolder op 25-09-2020 10:19 ]
Nee joh, dat is gewoon een bewering van Enexis, die Tubantia opschrijft. Daar valt niks aan te rectificeren.Rommelzolder schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:16:
[...]
Misschien handig om een bericht naar Tubantia te sturen met het advies om rectificatie van de beide onwaarheden?
Daarnaast: misschien dat dit voor het eerst de discussie tussen een aandeelhouder en in dit geval Enexis opent over deze problematiek.
Voor het overige lees je opvallend genoeg in het artikel nergens dat Enexis ontkent dat die Tweakers-route inderdaad bestaat.
Uit B&W-doc van Losser: "De gemeente Losser bezit verhoudingsgewijs slechts een gering aantal (0,0142%) van de aandelen van Enexis. In het verleden is al 1/3 deel van de aandelen verkocht aan de overige aandeelhouders."
Dat komt schijnbaar uit de reactie van Enexis als ik het goed lees. Desondanks dat Enexis naar de klant blijft volhouden dat een slotje ook kosten met zich meebrengt, alsmede dat soms in rekening brengt. Ik ben benieuwd of dit een fout is van Tubantia of dat degenen bij Enexis met een slotje over 12 maanden (of 24, of 36 afhankelijk van het door netbeheerders gehanteerde kalenderstelstel en of dat overeenkomt met de gregoriaanse kalender zoals wij die kennen) het gedonder opnieuw krijgen.De verwijdering is echt noodzakelijk, vindt Enexis, netwerkbeheerder in onder meer Twente. Uit onderzoek zou zijn gebleken dat verwijderen van de aardgasaansluiting ‘een permanente, veilige oplossing is.’
Een achtergebleven leiding kan volgens Enexis voor verwarring zorgen. Bijvoorbeeld als nieuwe bewoners van een gasloze woning gaan graven in de tuin. „Daarnaast schrijft milieuwetgeving voor dat wij geen oude leidingen in de grond achter mogen laten.”
De netwerkbeheerders zouden bij standvastige weigeraars bot hebben gevangen in hun pogingen toch de meter en leidingen te laten verwijderen en daarvoor kosten te berekenen, meestal tussen de 700 en 800 euro. Enexis rekent voor verwijdering momenteel 752,55 euro. Tijdelijke afsluiting (maximaal 12 maanden) van de leiding gratis is.
[ Voor 5% gewijzigd door tux-87 op 25-09-2020 12:15 ]
Blijkbaar zijn er dan 2 parallelle acties geweest want via de oud wethouder die ik ken heb ik een paar maanden geleden ook aangegeven dat de 'tweakers route' bestond. Was nog wel voordat de rechter dit standpunt heeft bevestigd. Maar uiteindelijk is er resultaat, dat is het belangrijkste. Al had ik liever gehad dat de gemeente de netbeheerders zou aanspreken op laakbaar gedrag maar misschien gebeurd dat ook wel op de achtergrond.Rommelzolder schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:30:
[...]
Mooi om te zien, dat de wethouder nota heeft genomen van de mail met verwijzing naar Tweakers die ik hem enige tijd geleden heb gestuurd.
Edit: daarnaast nog de standaard halve waarheid:
“Die groep wordt steeds kleiner en de kosten voor de overblijvers zouden torenhoog worden. Er komt een nieuwe wet, die waarin de kosten gelijk verdeeld worden tussen aanvrager en netbeheerder.”
Ja ja, maar Enexis “vergeet” erbij te vertellen, dat die 50/50 verdeling alleen geldig is voor die gevallen waarin op verzoek van de aangeslotene de aansluiting wordt verwijderd.
250920 - Nieuwe brief van Bosveld in de brievenbus, zonder envelop en dagtekening. Het lijkt erop dat ze aan de deur zijn geweest, maar ons hebben gemist. Zelfde inhoud. Ik ga nogmaals reageren op mailconversatie met Bosveld, en ook een mailen naar Stedin met dezelfde inhoud als eerder, maar toegevoegen ze dringend te verzoeken om deze wijze van communiceren te staken. Ik vind het namelijk vervelend dat ze aan gaan bellen en heb daarin ook weinig zin hen te woord te staan aan de deur.
zie de brief alhier, er lijkt niet veel te veranderd, alleen de QR-code ontbreekt. ik kan alleen nog maar telefonisch de keuze doorgeven lijkt. [Afbeelding]
Robotap schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:33:
Hoi mensen. Ik huur een appartement op 7 hoog via woningcorporatie Bo-Ex te Utrecht, dus mijn gas werd geleverd door Stedin. Eind 2018 heb ik besloten geen gas meer af te nemen. Daartoe ging Stedin brieven sturen en heb ik begin januari 2019 opdracht gegeven tot tijdelijke afsluiting. Dat kon toen nog kosteloos.
Uiteindelijk ontving ik maanden later nog een factuur, maar deze is na meermaals contact kwijtgescholden. Mijn gasaansluiting is dus gratis verzegeld maar wel in mijn opdracht.
Nu heb ik meer dan een jaar later twee brieven ontvangen die mij voor de keuze stellen om binnen twee weken aan te geven of ik: of opnieuw aansluiten, of verwijderen. Beide zijn geen opties voor mij: ik wil geen gas, maar ik zelf heb ook niet het zeggenschap over deze aansluiting, dus kan deze ook niet verwijderd worden.
Om het nog complexer te maken: er zijn concrete plannen om binnenkort onze flat gasvrij te maken. Hierbij zijn Stedin en mijn woningcorporatie betrokken. Daar heb ik laatst ook correspondentie over ontvangen waarin wordt geschreven dat er een aanbod wordt voorbereid om van het gas te gaan.
Wat raden jullie aan om te doen? Ik ben niet van plan zelf met Stedin contact op te nemen. Heb ik doordat ik wel zelf opdracht heb gegeven tot tijdelijke afsluiting, ik ook de toezegging gegeven dat ik na een jaar deze keuze zou maken, of kan ik ze zeggen dat ik daartoe geen toezegging heb gedaan? Moet ik contact opnemen met mijn woningcorporatie om advies te vragen?
Als er nog andere dossiers zijn van mensen in mijn positie hoor ik dat ook graag, dan lees ik die graag door!
Update: Hieronder mijn dossier:
Woonsituatie: Sociale huurwoning in Utrecht, woningcoöperatie Bo-ex. Alleen kookgas
November 2018: Geen gaslevering meer
Besloten dat het volgende leveringscontract geen gas nodig was, aangezien dit alleen tbv koken was. Inductieplaatje aangeschaft.
December 2018/januari 2019: Meerdere brieven van Stedin dat er geen leverancier bekend was
Na aanleiding van meerdere brieven van Stedin telefonisch contact opgenomen. De werkwijze van Stedin veranderde toen net, ipv afsluiting zonder einddatum gingen ze over tot tijdelijke afsluiting. Toestemming gegeven dat de afsluiting verzegeld mag worden. Geen toezegging gedaan over het maken van een toekomstige keuze. Ik werd niet op de hoogte gesteld van evt. kosten.
januari 2019 t/m oktober 2019: Poging tot het verhalen van de kosten, deze mislukken
Ik ontvang brieven dat ik opdracht heb gegeven tot afsluiting en akkoord ben gegaan hiermee. Deze brieven ontvang ik nadat de werkzaamheden reeds zijn uitgevoerd, maar ik heb geen akkoord gegeven op de kosten. Deze worden succesvol aangevochten, telefonisch wordt er een klachtendossier aangemaakt, waarna ik een creditnota ontvang. Echter later ontvang ik nog weer aanmaningen. Het lijkt erop dat Stedin zijn zaken niet op orde heeft intern. Veel telefonische beluren en frustratie gaan hierover heen, vooral vanwege de incompetentie bij Stedin.
6 februari 2020 - info aanbod gasloos koken
Ik ontvang een brief van de woningcoöperatie dat ze een aanbod gaan voorbereiden voor mensen om gasloos te gaan koken. Mijn wijk moet in 2030 gasvrij zijn. Hierop reageer ik, maar verder krijg ik geen reactie.
maart 2020 t/m juni 2020 - Stedin probeert keuze mbt de gasaansluiting af te dwingen per brief
Ik ontvang meerdere brieven van Stedin dat ik een keuze moet gaan maken. Deze zijn niet gericht aan mijn persoon, alleen aan de bewoners van dit pand. Ik negeer deze brieven.
september tot heden - brief van de deurwaarder op de mat
Stedin probeert een keuze te escaleren via de deurwaarder - niet gericht aan mijn persoon. Ik leg dit ook voor bij mijn woningcoöperatie. Die ziet dit als mijn zaak. Wordt vervolgd.
180920 - Terugblaf op brief Bosveld. Geen reactie, alleen verzoek om dossiernummer toe te voegen.
250920 - Nieuwe brief van Bosveld in de brievenbus, zonder envelop en dagtekening. Het lijkt erop dat ze aan de deur zijn geweest, maar ons hebben gemist. Zelfde inhoud. Nogmaals gereageerd op mailconversatie met Bosveld, en ook een e-mail gestuurd naar Stedin met dezelfde inhoud, maar toegevoegd ze dringend te verzoeken om deze wijze van communiceren te staken.
zie de brief alhier: [Afbeelding]
Heb je overwogen even te bellen met Bosveld? Ze gaan als een doldriest paard door, maar volgens mij kun je een hoop misverstanden wegnemen als je ze even direct spreekt.Robotap schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:18:
Ha mensen, vandaag een nieuwe brief van Bosveld op de mat:
250920 - Nieuwe brief van Bosveld in de brievenbus, zonder envelop en dagtekening. Het lijkt erop dat ze aan de deur zijn geweest, maar ons hebben gemist. Zelfde inhoud. Ik ga nogmaals reageren op mailconversatie met Bosveld, en ook een mailen naar Stedin met dezelfde inhoud als eerder, maar toegevoegen ze dringend te verzoeken om deze wijze van communiceren te staken. Ik vind het namelijk vervelend dat ze aan gaan bellen en heb daarin ook weinig zin hen te woord te staan aan de deur.
zie de brief alhier, er lijkt niet veel te veranderd, alleen de QR-code ontbreekt. ik kan alleen nog maar telefonisch de keuze doorgeven lijkt. [Afbeelding]
[...]
Net gebeld. Ze hadden mijn reactie voorgelegd aan Stedin, maar van hen nog geen respons ontvangen.Bram-Bos schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:27:
[...]
Heb je overwogen even te bellen met Bosveld? Ze gaan als een doldriest paard door, maar volgens mij kun je een hoop misverstanden wegnemen als je ze even direct spreekt.
Waarom ze dan toch nog nieuwe brieven in de bus stoppen snap ik niet, en ik heb hun dan ook vriendelijk doch dringend verzocht deze praktijk te stoppen.
'Ja natuurlijk meneer, we gaan niet onnodig brieven sturen' was de reactie. Hopelijk is dat de waarheid.
[ Voor 8% gewijzigd door Robotap op 25-09-2020 13:59 ]
De uitslag van de prijsvraag
Twee weken geleden heb ik de volgende prijsvraag uitgeschreven:“Op 14 augustus stelde Tom van der Lee schriftelijke vragen aan de Minister van EZK n.a.v. de berichtgeving over het vonnis in Assen. Afgelopen maandag (7-9-20) gaf de minister aan dat hij meer tijd nodig had voor de beantwoording daarvan.
De opdracht voor de prijsvraag is nu als volgt: formuleer de antwoorden van de minister op de kamervragen van Van der Lee op zo'n manier, dat hij de waarheid geen geweld aan doet, maar de netbeheerders ook niet onder de bus gooit. De winnaar is degene die er in slaagt om
- Antwoorden te geven die daadwerkelijk inhoud hebben
- Antwoorden te geven die tegelijk de netbeheerders de ruimte geven om hun praktijken nog even voort te zetten"
- ZuinigeRijder in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
- KabouterSuper in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
- factor15 in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
De derde plaats gaat naar @ZuinigeRijder: zijn antwoorden zijn weliswaar prima om de netbeheerders uit de wind te houden (het tweede criterium), maar kent nauwelijks inhoud (het eerste criterium). Zo gaat de minister natuurlijk niet met de Tweede Kamer om, en zeker niet met een Tweede Kamerlid dat hem eerder nog een ‘reddingsboei’ heeft toegeworpen op dit dossier.
De tweede plaats is voor @Factor15: zijn antwoorden zijn redelijk inhoudelijk, en tegelijkertijd ontwijkend genoeg om de netbeheerders niet in problemen te brengen. Antwoord 5 legt ook vilein de bal terug bij Van der Lee. De antwoorden leiden echter gegarandeerd tot vervolgvragen van Van der Lee, dus zijn uitstel van executie.
De eerste plaats is voor @KabouterSuper: ondanks zijn vette disclaimer aan het begin, de barokke stijl, en de welbewuste mix-up van zegswijzen, geeft hij serieus antwoord op de vragen. Minister KabouterSuper kiest daarin ook positie, en zet dat stelletje querulanten op Tweakers fijntjes op hun plek. Een genot om te lezen.
De winnaar van de door Tom van der Lee gesigneerde aansluitleiding is dus @KabouterSuper.

De prijs ligt hier klaar in Amsterdam, en wordt franco verzonden als ik zijn EAN-code krijg:
:strip_exif()/f/image/I09PGSD1oKNBbejE6MEIuC7t.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zal Tom van der Lee de drie inzendingen toesturen, met dank voor zijn medewerking. Dan heeft hij vast antwoorden op zijn vragen, want de echte minister blijft ze ook na zes weken nog schuldig.
Veel dank aan de deelnemers!
@KabouterSuper Gefeliciteerd. Zeer verdiend en de tweakers zijn het er ook mee eens, want de meeste duimpjesBram-Bos schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:30:De uitslag van de prijsvraag
De eerste plaats is voor @KabouterSuper: ondanks zijn vette disclaimer aan het begin, de barokke stijl, en de welbewuste mix-up van zegswijzen, geeft hij serieus antwoord op de vragen. Minister KabouterSuper kiest daarin ook positie, en zet dat stelletje querulanten op Tweakers fijntjes op hun plek. Een genot om te lezen.

Nu afwachten wat Wiebes gaat antwoorden. Is dat ‘live’ in de kamer of, schriftelijk?
When life gives you lemons, start a battery factory
Wat een feestelijke dag. Een gesigneerde gasbuis voor mooie ministeriële antwoorden, wethouder Jaimi adviseert de Tweakersroute (hulde voor @JP1980 en @Rommelzolder), Bosveld gaat deurtje bellen, en ik ben stante pede weer doorgeschoven naar Klachten en ClaimsS91 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:21:
Dit heb ik ervan gemaakt. Als er geen grote fouten in staan gaat 'ie zo binnenkort de deur uit:

Niks van gemerkt dat ze gebeld hebben.Geachte heer, mevrouw,
In deze e-mail heeft RENDO de uit te voeren werkzaamheden aangaande de verwijdering uiteengezet.
Wij vroegen u, om per ommegaande, een akkoord op de verwijdering te geven zodat wij de werkzaamheden met u kunnen gaan inplannen.
Tot op heden hebben wij aantal een keer gebeld op telefoonnummer 0522-***** en u niet kunnen bereiken.
RENDO gaat over tot het afsluiten van de aansluitleiding bij de hoofdleiding buiten uw perceel.
Op maandag 28 september 2020 komen er twee monteurs van de RENDO bij u langs om iom u de gasaansluiting en meter te verwijderen.
Voor opmerkingen of vragen kunt u ons bereiken onder telefoonnummer 0522-856 442 of via de mail.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Afdeling Planning
Met vriendelijke groet,
OSPS
Onderling een afspraak maken via mail lukt niet, daarom maar eenzijdig een afspraak gemaakt?
Wel vreemd dat je niks van die telefoontjes hebt gemerkt. Kun je niet nagaan bij je provider of die ook daadwerkelijk zijn gepleegd? En ze hadden je email-adres, dus dat was ook een prima alternatief.Tecrain schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:59:
RENDO komt verwijderen.![]()
[...]
Niks van gemerkt dat ze gebeld hebben.
Onderling een afspraak maken via mail lukt niet, daarom maar eenzijdig een afspraak gemaakt?
Op zich is het al wel weer vooruitgang dat rendo niet onaangekondigd op de stoep staat, zoals bij @Stefshon, @hjpool en @Naalroc, omdat ze toevallig in de buurt waren.
Heel benieuwd hoe rendo nu handelt na 'Assen'!
@toverv en @Joop 1005: nog ontwikkelingen bij jullie? Jullie beiden betwisten facturen van maart 2020, maar echt doorpakken doet rendo nog niet? Hebben jullie het vonnis in Assen al in de strijd geworpen?
[ Voor 12% gewijzigd door Bram-Bos op 26-09-2020 12:00 ]
Er komen per dag enkele tientallen schriftelijke vragen binnen uit de Tweede Kamer, en naar verluidt kost de beantwoording van elke vraag gemiddeld 3.750 euro (bron). Beantwoording is ook schriftelijk, en je kunt vragen en antwoorden hier volgen. Je kunt ook zoeken op vragen van Van der Lee.factor15 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:14:
Nu afwachten wat Wiebes gaat antwoorden. Is dat ‘live’ in de kamer of, schriftelijk?
Dus 1 vraag in de Tweede Kamer kost ongeveer hetzelfde als 5 aansluitingen verwijderen of bijna 31 slotjes bij een netbeheerder.Bram-Bos schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:00:
[...]
Er komen per dag enkele tientallen schriftelijke vragen binnen uit de Tweede Kamer, en naar verluidt kost de beantwoording van elke vraag gemiddeld 3.750 euro
Mooi artikel maar Enexis blijft ook nu weer bluffen en liegen. Maar zo onderhand gaat het er op lijken dat de netbeheerders de boel verkeerd ingeschat hebben. Ze hadden beter bij de dwarsliggers gratis kunnen verwijderen of helemaal niets doen al is dat ook niet bepaald eerlijk. Nu komt er in de pers, via Tweakers en via de politiek meer aandacht voor dit dossier dan ze lief is lijkt mij. Er is een voor de netbeheerders ongewenste uitspraak van een rechter en wie weet wat er nog volgt.Dronium schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:47:
Een nieuwe publicatie voor de lijst, deze keer in op AD.nl, met link naar de Tweakers-route
(indien nodig openen in Private Window)
Het gaat aardig de kant op van het Streisand-effect.factor15 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:59:
[...]
Mooi artikel maar Enexis blijft ook nu weer bluffen en liegen. Maar zo onderhand gaat het er op lijken dat de netbeheerders de boel verkeerd ingeschat hebben. Ze hadden beter bij de dwarsliggers gratis kunnen verwijderen of helemaal niets doen al is dat ook niet bepaald eerlijk. Nu komt er in de pers, via Tweakers en via de politiek meer aandacht voor dit dossier dan ze lief is lijkt mij. Er is een voor de netbeheerders ongewenste uitspraak van een rechter en wie weet wat er nog volgt.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
factor15 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:59:
[...]
Mooi artikel maar Enexis blijft ook nu weer bluffen en liegen. Maar zo onderhand gaat het er op lijken dat de netbeheerders de boel verkeerd ingeschat hebben. Ze hadden beter bij de dwarsliggers gratis kunnen verwijderen of helemaal niets doen al is dat ook niet bepaald eerlijk. Nu komt er in de pers, via Tweakers en via de politiek meer aandacht voor dit dossier dan ze lief is lijkt mij. Er is een voor de netbeheerders ongewenste uitspraak van een rechter en wie weet wat er nog volgt.
Inderdaad! Goede zaakFreee!! schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:04:
[...]
Het gaat aardig de kant op van het Streisand-effect.
Het is dat ik het er mee eens ben dat dit wijdere aandacht krijgt, maar het is wel weer een staaltje luie journalistiek zeg.Dronium schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:47:
@duvekot
Een nieuwe publicatie voor de lijst, deze keer in op AD.nl, met link naar de Tweakers-route
(indien nodig openen in Private Window)
Wethouder uit Losser spreekt in juni op nu.nl over de vergoeding vanuit de gemeente. Twee of drie Tweakers klimmen in de pen en maken wethouder uit Losser wakker. Wethouder uit Losser beroept zich vervolgens in Tubantia op 'deskundigen' en 'Tweakers', maar Tubantia checkt die bronnen al niet eens goed. Vervolgens schrijft het AD dat weer goeddeels over en checkt ook de achterliggende bronnen niet.
Update: dit artikel verscheen niet alleen in Tubantia en het AD, nu ook in diverse edities van de Stentor, en de de Gelderlander.
Opvallend ook: de kop in Tubantia was nog: "Wethouder Losser: ‘Laat je gasleiding liggen, dat scheelt je 750 euro’" Alle regionale en landelijke copy-cats maken er van: "Van het gas af? ‘Laat je leiding liggen, dat scheelt je 750 euro’"
Kortom, omdat een jonge wethouder in Losser zich beroept op 'deskundigen' wordt het opeens waar.
In dit geval klopt het, maar veel te vaak leidt dit tot desinformatie.
Verbazingwekkend ook dat de netbeheerders dit maar gewoon laten gebeuren. Hallo, communicatieafdeling van Netbeheer Nederland

Dat was toch ook duidelijk de strategie van de netbeheerders: links laten liggen, niet aandringen, geen reuring, klein houden. Dat werkte heel lang heel goed.factor15 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:59:
[...]
Ze hadden beter bij de dwarsliggers gratis kunnen verwijderen of helemaal niets doen al is dat ook niet bepaald eerlijk.
Die een of twee procedures zijn denk ik meer per ongeluk dan een bewust onderdeel van de strategie geweest.
[ Voor 38% gewijzigd door Bram-Bos op 28-09-2020 12:01 ]
@Bram-Bos Zoals je zelf al eerder schreef, neemt het AD in vervolg op Tubantia de door Enexis aangeleverde tekst over in hun publicatie. Daarvan een rectificatie vragen is inderdaad onzinnig, maar we zouden vanuit Tweakers natuurlijk in alle volgende gevallen de redactie van een krant/tijdschrift etc kunnen voorzien van de correctie info (meestal datgene wat de netbeheerder “vergeet” te melden, zoals bij de 50/50 regel, die alleen geldt als verwijdering op verzoek van de aangeslotene gebeurt), met verzoek dit in redactioneel commentaar op te nemen. Ik maak me sterk, dat dit zelfs is te standaardiseren, want zoveel smaken in misleiding/desinformatie zijn er niet.Bram-Bos schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:14:
[...]
Het is dat ik het er mee eens ben dat dit wijdere aandacht krijgt, maar het is wel weer een staaltje luie journalistiek zeg.
Wethouder uit Losser spreekt in juni op nu.nl over de vergoeding vanuit de gemeente. Twee of drie Tweakers klimmen in de pen en maken wethouder uit Losser wakker. Wethouder uit Losser beroept zich vervolgens in Tubantia op 'deskundigen' en 'Tweakers', maar Tubantia checkt die bronnen al niet eens goed. Vervolgens schrijft het AD dat weer goeddeels over en checkt ook de achterliggende bronnen niet.
Kortom, omdat een jonge wethouder in Losser zich beroept op 'deskundigen' is het opeens waar.
In dit geval klopt het, maar veel te vaak leidt dit tot desinformatie.
Verbazingwekkend ook dat de netbeheerders dit maar gewoon laten gebeuren. Hallo, communicatieafdeling van Netbeheer Nederland
[...]
,
Dat was toch ook duidelijk de strategie van de netbeheerders: links laten liggen, niet aandringen, geen reuring, klein houden. Dat werkte heel lang heel goed.
Die een of twee procedures zijn denk ik meer per ongeluk dan een bewust onderdeel van de strategie geweest.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dat zou helemaal een leuke zijn.onetime schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:50:
Ik dacht vanaf het begin eigenlijk al dat Rendo het eigenlijk gewoon niet met Liander eens was en zich dus bij de rechter liet terug fluiten om Liander de oren te kunnen wassen... "zie je wel, jullie hebben het fout..."
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Als dit waar is, zou ik onmiddelijk over willen stappen naar Rendo! (als dat zou kunnen...)onetime schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:50:
Ik dacht vanaf het begin eigenlijk al dat Rendo het eigenlijk gewoon niet met Liander eens was en zich dus bij de rechter liet terug fluiten om Liander de oren te kunnen wassen... "zie je wel, jullie hebben het fout..."
Hier sinds 18-3-2020 niets meer vernomen van Rendo.@toverv en @Joop 1005: nog ontwikkelingen bij jullie? Jullie beiden betwisten facturen van maart 2020, maar echt doorpakken doet rendo nog niet? Hebben jullie het vonnis in Assen al in de strijd geworpen?
Vervaldatum van de factuur voor verwijdering was 1-4-2020, zie mijn dossier.
Heb nog niets in de strijd geworpen, wacht eigenlijk op een reactie van Rendo of deurwaarder.
RENDO zal haar reguliere incasso traject volgen. Dit houdt in dat, indien u de factuur niet tijdig voldoet, RENDO de vordering uit handen zal geven aan de deurwaarder. Wij hopen uiteraard dat het niet zo ver hoeft te komen.
Mijn lopende contract bij vanDeBron loopt op 1 December aanstaande af. Het toeval wil dat ik medio December ga verhuizen naar een koopappartement met een kookgasabonnement (zonder gasmeter). Ik ben van plan om de renovatie te gebruiken om naar elektrisch koken over te stappen.
Eerst had het idee had om met VanDeBron in overleg te gaan wat het handigste was. Ik heb nu net besloten om geen slapende honden wakker te maken. Mijn energiecontracten heb ik voor 1 jaar verlengd (electra + gas). Als ik eenmaal een verhuisdatum weet meld ik dat bij VanDeBron waarna ik hopelijk eenvoudig van mijn gascontract af kom.
Wordt vervolgd...
Al gedaan? Dan expliciet je gas opzeggen op oude adres, en alleen electra verhuizen.
Anders kan je voor de netbeheerder de verhuis-route niet gebruiken.
Kun je je gascontract niet omzetten in variabel/maandelijks?WheeleE schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:53:
Na veel meelezen is het tijd voor een bijdrage. Op dit moment woon ik ik een huurwoning (cooperatie) met een gasmeter. Ik gebruik alleen gas om te koken, verwarming gaat via het warmtenet.
Mijn lopende contract bij vanDeBron loopt op 1 December aanstaande af. Het toeval wil dat ik medio December ga verhuizen naar een koopappartement met een kookgasabonnement (zonder gasmeter). Ik ben van plan om de renovatie te gebruiken om naar elektrisch koken over te stappen.
Eerst had het idee had om met VanDeBron in overleg te gaan wat het handigste was. Ik heb nu net besloten om geen slapende honden wakker te maken. Mijn energiecontracten heb ik voor 1 jaar verlengd (electra + gas). Als ik eenmaal een verhuisdatum weet meld ik dat bij VanDeBron waarna ik hopelijk eenvoudig van mijn gascontract af kom.
Wordt vervolgd...
Dan kun je ook maandelijks opzeggen zonder boete, in plaats van voortijdig jaarcontract opzeggen.
Het slimste is waarschijnlijk nu niks doen en bij verhuizen ZELF je gas opzeggen en electra vernieuwen/overstappen.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
@WheeleE heeft nieuwe jaarcontracten afgesloten, maar wil in december bij verhuizing volledig gasloos worden.Erwin_83 schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:35:
Na afloop van je contract periode wordt het toch vanzelf een variabel contract/tarief.
Het slimste is waarschijnlijk nu niks doen en bij verhuizen ZELF je gas opzeggen en electra vernieuwen/overstappen.
Tenminste dat maak ik op uit het verhaal.
Jaarcontract gas moet dan opgezegd worden met een mogelijke boete.
Vandaar mijn suggestie.
Als het nieuwe jaarcontract nog teruggedraaid kan worden (als 14 dagen bedenktijd geldt), kan over een paar maanden boetevrij opgezegd worden (voordeel variabel contract = opzegtermijn 1 mnd vrij opzegbaar.).
Eerlijk gezegd weet ik niet hoe dat dat gaat als je verhuist, zo kwam de vraag bij mij op.
[ Voor 5% gewijzigd door Hans299 op 28-09-2020 18:31 ]
Maar natuurlijk hopen ze dat het zover niet komt. Ze hebben namelijk geen poot meer om op te staan. 😅Joop 1005 schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:34:
[...]
... wacht eigenlijk op een reactie van Rendo of deurwaarder.
[...]
Het idee was dat als ik straks verhuis, ik tegen VanDeBron kan zeggen "ik ga verhuizen maar heb daar geen gasmeter en ook geen gas nodig. Ken ik mij (pas verlengde) gascontract stopzetten?". Zonder boete en gedoe van het gas af dus.
Het alternatief was mijn huidige gascontract gewoon niet verlengen. Maar dan leek het risico van gedoe op mijn huidige adres voor die 2-3 weken zo groot. Brieven, mails, etcetera. Dat wilde ik nu juist voorkomen.
[ Voor 3% gewijzigd door WheeleE op 28-09-2020 18:48 ]
Ik heb bij Vandebron een hoop gedoe gehad met opzeggen bij gasloos worden.WheeleE schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:47:
Hmm, misschien ben ik dan van het verkeerde uitgegaan? Mijn nieuwe apartment heeft nu al geen gasmeter. Men heeft daar alleen een kookgasabonnement.
Het idee was dat als ik straks verhuis, ik tegen VanDeBron kan zeggen "ik ga verhuizen maar heb daar geen gasmeter en ook geen gas nodig. Ken ik mij (pas verlengde) gascontract stopzetten?". Zonder boete en gedoe van het gas af dus.
Het alternatief was mijn huidige gascontract gewoon niet verlengen. Maar dan leek het risico van gedoe op mijn huidige adres voor die 2-3 weken zo groot. Brieven, mails, etcetera. Dat wilde ik nu juist voorkomen.
Vandaar.
Daarom mijn suggestie je jaarcontract om te zetten naar een maandcontract.
Misschien een belletje doen, navragen en per e-mail laten bevestigen?
[ Voor 4% gewijzigd door Hans299 op 28-09-2020 19:04 ]
Gedoe? alleen de melding dat je contract voor onbepaalde tijd wordt verlengt? Met 1mnd opzegtermijn.
edit: en dan bij verhuizing opzeggen.
[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 28-09-2020 19:03 ]
Als je nog bedenktijd hebt dan de verlenging terugdraaien. Gewoon je contract (gas en electra) door laten lopen zonder iets te doen. Dan krijg je automatisch een per maand opzegbaar contract. Geen gedoe of brieven e.d. Loopt gewoon door. Tarief is dan wel iets hoger maar dat lijkt me geen probleem voor die paar weken.WheeleE schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:47:
Minimaal 1 maand voor je verhuisdatum kun je dan je gas expliciet opzeggen en electra opnieuw verlengen of overstappen met alleen electra. Electra kun je ook nog iets later doen als je dat wilt. Mogelijk kun je weer een welkomstkorting ergens scoren.
Dan heb je geen opzegboete van 50 euro voor je gas.
Dit topic is gesloten.