Ik kan het toch niet laten

Het is natuurlijk ook weer veel te lang geworden; ik mis ook een beetje een mooie afsluiter.
Laat vooral horen wat jullie er van vinden, samen kunnen we het hopelijk beter maken. Ook al blijkt dat ik toch mijn eigen advies moet opvolgen en beter het antwoord uit
Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2" kan sturen.
Beste Inkassier,
Ik denk dat de verwarring aan jullie kant groter is dan aan mijn kant. Blijkens jullie email hebben jullie slechts summier gegevens en dus geen enkel idee wat er daadwerkelijk aan de hand is. Dat verklaart natuurlijk ook waarom jullie mijn mailtjes niet begrijpen.
Eerlijk gezegd vind ik dat jullie dit met de opdrachtgever moeten bespreken. Zij dienen jullie gewoon van genoeg informatie te voorzien om jullie werk te doen. Vandaar ook mijn vraag of ik niet per ongeluk op het verkeerde stapeltje terecht ben gekomen. Het lijkt alsof jullie daar verder ook niet naar hebben gekeken, maar gewoon op dezelfde voet verder gaan.
Voor de duidelijkheid zal ik nog even kort de geschiedenis schetsen. In juli 2019 heb ik het leveringscontract voor gas bij mijn energieleverancier opgezegd en hen gemachtigd ook de ATO met de netbeheerder te beëindigen. Ook zij begonnen met het verhaal dat dit niet mogelijk was omdat de aansluiting nog aanwezig was. Daar ben ik het niet mee eens en nadat hun juridische afdeling er naar kijkt blijkt dat ik gelijk heb en is het leveringscontract en de ATO voor gas conform de voorwaarden beëindigd.
Op 29 juli 2019 ontvingen wij een brief van Stedin een brief dat er geen energiecontract op ons adres bekend is. In de brief van Stedin werd de mogelijkheid gegeven om de juiste gegevens op de website in te vullen en dit heb ik diverse malen geprobeerd. Dat lukte echter niet doordat de website steeds foutmeldingen gaf. Daarna heb ik een mailtje aan de klantenservice van Stedin gestuurd dat hun website niet werkte. De medewerker gaf aan dat ze dit ook met de hand voor mij konden regelen. Ik heb de gevraagde gegevens inzake het elektriciteitscontract toen aan Stedin verstrekt.
Daarna kwam het bericht dat men op zoek was naar de gegevens inzake gas. Blijkbaar begrijpt zelfs een netbeheerder als Stedin niet dat elektriciteit ook energie is. Ik heb ze toen verteld dat we geen gas meer gebruiken en dat het daarom klopt dat we geen leveringscontract voor gas hebben.
Hierna kwam het verhaal dat ik verplicht een contract moest afsluiten of anders aan Stedin een opdracht geven om de aansluiting vrijwillig te verwijderen maar dat men daar dan kosten voor in rekening ging brengen.
Zoals u begrijpt ben ik het daar niet mee eens en heb dit ook terug geschreven. Onlangs herhaaldelijke verzoeken mijnerzijds kon Stedin geen wetsartikel aanwijzen dat ik verplicht was een contract aan te gaan. Op 9 augustus 2019 schreef de klantenservice van Stedin aan mij een mail met onder andere deze tekst: "Wij kunnen u uiteraard niet dwingen een contract aan te gaan of de aansluiting te laten afsluiten of verwijderen. Echter als dit te lang niet gebeurt dan komen wij afsluiten met de kosten van dien."
Ik heb daarna gevraagd op basis waarvan men kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht voor heb gegeven dan aan mij wil doorberekenen. Dit lukte niet echt en op 13 augustus 2019 wist men mij niet veel anders te schrijven dan "U kunt alles na lezen in de elektriciteitswet en de gaswet van het ACM en de overheid. Verder heb ik u al aangegeven dat u niet verplicht bent een contract te hebben en heb u de consequenties ook voorgelegd. Hoe u dit verder inregelt is uw eigen keus. Verder ga ik hierover niet meer met u in discussie".
Ik heb daaruit de conclusie getrokken dat Stedin dus ook geen artikel kan aanwijzen op grond waarvan ik verplicht ben te betalen.
Op 9 juni 2020 stuurde Stedin wederom een brief dat er geen energiecontract bekend is op ons adres. Ik ben er maar vanuit gegaan dat dit wederom over het gascontract ging ondanks dat dit nergens uit af te leiden was. Aangezien men daar niet meer met mij over wilde praten heb ik het daarbij gelaten.
Op 19 augustus stuurde u mij een brief. Ook u begint weer over het niet hebben van een energiecontract, dat ik niet betaal voor de door mij gebruikte energie en dat ik gas gebruik. Er wordt dus nog een keer gedaan alsof ik geen leveringscontract voor elektriciteit heb (die heb ik dus wel) en dat ik gas gebruik (terwijl dat niet zo is). Vandaar dus mijn vraag of Stedin wederom vergeten is dat ik wel een energiecontract heb. Uit uw antwoord is dat voor mij niet helemaal duidelijk, maar ik meen in uw bewoordingen te lezen dat u dus eigenlijk geen enkel idee heeft of Stedin nog weet heeft van mijn energiecontract. U weet enkel dat Stedin geen gegevens heeft over een gascontract.
Uit uw laatste email begrijp ik dat u de beweringen in de eerste alinea van uw brief van 19 augustus 2020 niet kunt boekstaven. U schrijft "Of u ook daadwerkelijk gas verbruikt in uw woning weet ik niet en dit is ook niet relevant.". Ik begrijp niet waarom u dat niet relevant vind. Het lijkt mij toch behoorlijk relevant om te weten of er gas wordt op mijn adres gebruikt voordat u mij beschuldigd van diefstal van gas.
In uw email schrijft u "Stedin is op grond van deze E-wet en Gaswet verplicht een afnemer af te sluiten indien deze geen leverancier heeft voor een actieve aansluiting." Ik kan een dergelijk artikel nergens vinden en u geeft deze ook niet aan. Volgens mij klopt dit dus niet, maar dat maakt mij eerlijk gezegd ook niet zo heel veel uit. Als Stedin denkt dat ze de gaaansluiting verplicht moet afsluiten mag dat van mij best. Waar het natuurlijk om draait is dat er steeds opnieuw wordt beweerd dat ik zou moeten betalen voor die afsluiting. Ondanks dat ik bij Stedin dit al in 2019 heb nagevraagd heb ik nog steeds geen antwoord op deze vraag. Het lijkt een beetje op bij jullie bewering in de email van 15 september 2020 dat ik verplicht een leveringscontract voor gas moet afsluiten. Als ik dan vraag waar dit staat komt er geen antwoord met artikelnummers terwijl u voor allerlei zaken waar ik niet om heb gevraagd wel in staat bent om artikelnummers te noemen.
Hierna schrijft u "Zoals in onze eerdere correspondentie is aangegeven wenst Stedin dat u ofwel een contract aan gaat met een energieleverancier, ofwel contact op neemt met Stedin om een afspraak te maken om de gasmeter te laten verwijderen.". Blijkbaar zijn dit allemaal geen verplichtingen zoals eerder werd beweerd, maar dat dit slechts een wens is van Stedin. Ik wens ook wel eens dat een commercieel bedrijf niet blijft proberen mij te intimideren om aan hen een opdracht tot verwijdering van hun eigen gasaansluiting op mijn kosten te geven.
Maar het mooiste moest nog komen. U schrijft "U geeft aan dat u dan voor de kosten moet opdraaien maar dit is niet altijd het geval. In veel gevallen, vooral met “oudere” meters, kunnen deze kosteloos worden verwijderd. Stedin kan u hierover informeren.". Dit slaat toch werkelijk alles! Stedin weet exact welke meter in mijn woning aanwezig is. Als mijn meter dan "ouder" zou zijn en gratis verwijderd kan worden, waarom heeft Stedin dit niet reeds in augustus 2019 aangeboden toen ik vertelde geen gas meer te gebruiken? Dan hadden ze ook geen berichten hoeven schrijven over zogenaamde verplichtingen van mij, vrijwillige keuzes die ik toch verplicht moet maken, kosten die ik zou moeten betalen enzovoorts. Ze hadden u dan niets eens hoeven inschakelen! Het is mij echt volkomen onduidelijk waarom het gratis verwijderen nu voor het eerst naar boven komt.
Helaas meent u in de alinea daarna toch weer verder te gaan met dreigingen, dit keer over gedwongen ontruimingen. Ik ben wel benieuwd waarom u denkt dat een rechter daar toe over zou gaan als uit mijn dossier blijkt dat ik steeds heb aangegeven dat Stedin welkom is om werkzaamheden te doen aan hun eigendommen in mijn woning, mits ze daar voor van te voren een afspraak maken. Behalve dat dit nogal voor de hand ligt zijn ze ook verplicht een afspraak te maken volgens artikel 4.1.2.5 Aansluit- en Transportcode Gas RNB. Ik vind het bijzonder dat Stedin dit soort zaken via een rechter zou willen gaan afdwingen enkel omdat ze te beroerd zijn zelf een afspraak te maken. Ik moet zeggen dat ik wel zeer benieuwd ben welke gedachtes de rechter over zo'n gang van zaken zal hebben.
Voor de kosten wilt u dit via een onrechtmatige daad verhalen. Uw redenering luidt: "Feitelijk heeft u de mogelijkheid om gas af te nemen van het net van Stedin zonder dat u een contract heeft met een energieleverancier, en daarmee handelt u onrechtmatig jegens Stedin, alsmede met de aansluit- en transportovereenkomst van Stedin." Ten eerste kan een onrechtmatige daad nooit jegens een overeenkomst zijn, de tekst in 6:162 BW6 spreekt immers over "een ander".
Verder is het natuurlijk niet zo dat een mogelijkheid reeds gelijk is aan een onrechtmatige daad. Er zijn zoveel dingen mogelijk, maar dat geeft niemand het recht om mij (of u) een factuur te sturen voor schade die mogelijk wel eens zou kunnen ontstaan. Waarom denkt u dat dit wel zo is?
Over de hoogte van het bedrag schrijft u dat dit alleszins redelijk is omdat Stedin vastrecht misloopt en dit bedrag veel hoger is. Ik ben wel benieuwd op basis waarvan u denkt dat ik vastrecht aan Stedin ben verschuldigd? Kleine tip: het zogenaamde vastrecht wordt in rekening gebracht conform de aansluit- en transportovereenkomst (de ATO). Aangezien deze reeds in juli 2019 is beëindigd zijn de kosten die voortvloeien uit deze overeenkomst ook niet meer van toepassing. Aangezien er dus helemaal niets verschuldigd is is een schadebedrag van 75 euro dan ook helemaal niet alleszins redelijk.
Hierna schrijft u dat Stedin slechts enkele gegevens heeft aangeleverd omdat ze niet weten wat er verder aan de hand is. U schetst de mogelijkheid dat er sprake kan zijn van verhuizingen en dergelijke. Dit klopt natuurlijk niet. Ten eerste had Stedin aan het voortduren van het leveringscontract voor elektriciteit kunnen zien dat er geen verhuizing is geweest. Ten tweede is de energieleverancier het aanspreekpunt voor de consument en heb ik deze in juli 2019 reeds aangegeven waarom het leveringscontract voor gas werd opgezegd. Ten derde heb ik dit op 8 augustus 2019 rechtstreeks met Stedin gecommuniceerd. Ook al zou de communicatie tussen de energieleverancier en Stedin ontoereikend zijn en ook al heeft Stedin zogenaamd steeds geen idee dat er nog een leveringscontract voor elektriciteit is dan nog wisten ze binnen 2 weken na hun eerste bericht wat er aan de hand was. Stedin had dit dus prima aan u kunnen mededelen.
Ik heb geen idee waarom u opdrachten accepteert waarbij de opdrachtgever u niet volledig informeert. In eerste instantie kon u dat wellicht niet weten, maar reeds in mijn eerste antwoord aan u gaf ik al aan dat ik vermoedde dat u niet de beschikking had over het volledige dossier en dit blijkt uiteindelijk ook zo te zijn.
Helaas heeft dat niet tot gevolg gehad dat u zich wel verdiept in het volledige dossier, maar gaat u verder op een ingeslagen pad zonder zich af te vragen of dit pad wel het juiste is. Ik vind dat behoorlijk slordig, vooral omdat u allerlei beschuldigen blijft spuien maar geen sluitende onderbouwing geeft noch ingaat op mijn kritiek en vragen.
Met vriendelijke groeten,
Een bewoner van <adres>