Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar eigenlijk is het gewoon bullshit-argument F uit de topicstart. Die is al zo lang niet meer gebruikt dat hij een beetje in de vergetelheid leek geraakt. Is het makkelijk om na te zoeken wanneer die voor het laatst is gebruikt?
Als dat niet zo is moet iemand daar absoluut niet naar gaan zoeken ofzo, het is mede nieuwsgierigheid mijnerzijds. Volgens mij wordt dit argument niet eens in de
Bram Bos bundel besproken.
Ik heb het idee dat je in de bak met illegale verbruikers bent beland en daarom bij inkassier zit als ik hun verhaal volg. Het zou niet al te moeilijk moeten zijn om dit te counteren

Het lijkt er wel een beetje op, maar heel duidelijk is dat (voor mij, op dit moment) ook niet. De vorige keer zeker wel, toen werd immers gezegd dat is wel gas zou gebruiken etc. Dat is er nu weer een beetje uit.
Knapestaart schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:56:
Is die misleiding van de Inkassier nou geen gevalletje valsheid in geschrifte? “De verplichting een energieleverancier te contracteren”? Hoe komen ze erop? Is er geen overkoepelend orgaan dat inkassohutten tot de orde kan roepen?
Niet dat ik weet, als je het wel weet hoor ik het graag. Het begon al in de eerste brief waarin ze schreven dat ik gas gebruik zonder leveringscontract voor gas. Wellicht klopt het wel dat ze slechts summiere gegevens van de netbeheerder hebben ontvangen, maar dan moeten ze natuurlijk niet zo maar veronderstellen dat het om een wanbetaler gaat ofzo.
Ik heb wel een leveringscontract voor elektriciteit en het is het nummer en de EAN van mijn gasmeter. Ik denk zelf dat dit gewoon een foutje was. Wellicht zijn ze niet gewend dat er maar 1 contract ontbreekt en is er wat mis gegaan met het kopiëren of weghalen van teksten.
Bedankt voor je eerste opzet, ik zal zo eens iets in elkaar zetten.
Ja, als dat hun enige informatie is dan is dat wel heel summier. Nu vraag ik eigenlijk nooit mijn dossier op bij andere bedrijven, maar je zou toch verwachten dat (op zijn minst) hun eigen communicatie er in zit? Het is nu geïmpliceerd dat ze helemaal geen administratie inclusief communicatie hebben. Dat is toch vreemd?
De voorafgaande communicatie met de netbeheerder was niet eens zo uitgebreid, de klantenservice wilde al snel niet meer reageren. Maar goed, dan mag dit bedrijf dat blijkbaar doen.
Misschien handig om een bevestingsmailtje van dit telefoongesprek aan je netbeheerder te sturen? "Hierbij bevestig ik dat jullie op <datum> het eigendom van de nog aanwezige leiding om niet aan mij hebben overgedragen"? Of heb je dit gesprek opgenomen?
Onderstaand heb ik in elkaar geknutseld. Zoals jullie zien volg ik mijn eigen raad om kort en bondig te antwoorden weer eens niet op, maar ik heb deze keer wel de verleiding kunnen weerstaan om analogieën op te voeren.
Edit2: onderstaand is nu verstuurd
Beste Inkassier,
Bedankt voor jullie mailtje. Jullie geven aan dat mijn dossier enkel bestaat uit de adresgegevens, metergegevens en de datum dat het leveringscontract voor gas is beëindigd. Dat is natuurlijk wel heel summier. Blijkbaar houden jullie niet eens de correspondentie met mij in het dossier bij. Het lijkt mij eerlijk gezegd bijzonder onpraktisch dat u de correspondentie gelijk vernietigd nadat ze is verstuurd of beantwoord. Ik heb weinig zin om iedere keer hetzelfde te moeten herhalen en indien uw cliënt verdere gerechtelijke stappen wilt nemen zoals u in uw vorige brief reeds aankondigde dan zullen ze toch willen aantonen welke correspondentie er reeds is gevoerd?!?
Onderstaand een herhaling van mijn vragen en verzoeken uit mijn vorige email:
- Hoe is geconstateerd dat er gas gebruikt is in mijn woning sinds 4 juli 2019?
- Waarop is gebaseerd dat ik niet betaal voor mijn energieverbruik?
- Waarom is Stedin wederom de gegevens van mijn energiecontract kwijt?
- Wat is de specificatie en de grondslag van de genoemde schade?
- Aan wie heeft u mijn gegevens eventueel verstrekt?
- Hoe lang verwacht u mijn gegevens op te slaan?
- Stuurt u mij het volledige dossier wat u heeft ontvangen van uw cliënt
De enige vraag die u rechtstreeks heeft beantwoord heeft betrekking op de inhoud van mijn dossier en beslaat dus slechts enkele gegevens en geen enkele voorafgaande correspondentie. Uit dit antwoord kan ik wel afleiden dan Stedin blijkbaar nog wel de gegevens van mijn leveringscontract voor elektriciteit heeft en die dus niet nog een keer is kwijtgeraakt.
Wellicht bent u niet gewend dat er slechts 1 soort leveringscontract is afgesloten, maar het gebruik van een woord als "energie" in uw eerste bericht schept wel verwarring. Dat gaat in het geval van netbeheerders immers over zowel gas als elektriciteit. Ik gebruik het ene niet, maar het andere wel.
In uw email schrijft u "Mijn cliënt mag geen stroom laten afnemen zonder dat er een energieleverancier is gecontracteerd.". Deze zin is verwarrend: ik heb namelijk wel een leveringscontract voor elektriciteit en daarom mag ik elektriciteit afnemen. Een leveringscontract voor energie heb ik daarom dus ook, want elektriciteit is immers energie. Een leveringscontract voor elektriciteit geeft mij geen recht om gas af te nemen. Wellicht bedoelde u dat ook en is er wat verkeerd gegaan met knippen en plakken van de juiste teksten. Ik zal er voor het gemak even van uitgaan dat u bedoeld dat ik geen gas mag afnemen omdat ik geen leveringscontract voor gas heb.
Dat brengt mij gelijk bij het volgende punt: ik gebruik geen gas in mijn woning. Dat heb ik u in de email van 20 augustus ook geschreven dus het is mij niet duidelijk waarom u nog steeds denkt dat ik wel gas gebruik.
In uw email geeft u aan dat een netbeheerder geen gas mag leveren volgens de gaswet behalve aan afnemers die een leveringscontract voor gas hebben. Dat ben ik volkomen met u eens. Aangezien ik geen gas gebruik wordt er door uw cliënt ook niets afgeleverd en is dat dus geen enkel probleem.
Verder schrijft u dat het verbod op levering aan afnemers zonder leveringscontract door een netbeheerder een verplichting geeft voor mij. Dat ben ik niet met u eens. De verplichtingen of verboden die gelden voor uw cliënt geven geen enkele verplichting of verbod aan mij, tenzij dit expliciet wordt aangegeven in wetgeving.
Netbeheerders hebben in het verleden dit argument wel vaker aangevoerd, maar tot nog toe hebben ze nooit kunnen aangeven op basis van welke wetgeving het aangaan van een leveringscontract voor gas voor de consument dan verplicht is. Ze leken er mee opgehouden te zijn om dit argument aan te voeren, dus het verbaast mij wel dat ze dit oude argument toch weer van stal halen. Kunt u wel concreet aangeven in welke wetsartikel deze verplichting voor de consument staat?
Er zijn ook andere manieren om de verplichting van uw cliënt te kunnen waarborgen. Bijvoorbeeld de meterstand controleren om na te gaan of er inderdaad geen gas meer wordt afgenomen en anders aangifte te doen van diefstal etc. Dit is volgens mij geen optie die uw cliënt ambieert, maar wel degelijk een mogelijkheid.
Uit voorafgaande correspondentie van uw cliënt blijken ze wel andere oplossingen te hebben. Dit zijn bijvoorbeeld het afsluiten van de gaskraan (door middel van een slot) of het verwijderen van de gasaansluiting. Indien de gasaansluiting wordt afgesloten hoeft er trouwens geen leveringscontract afgesloten te worden volgens uw cliënt. Dat kan ik dan moeilijk rijmen met de stelling dat dit verplicht is enkel omdat er een gasaansluiting aanwezig is.
Uw cliënt heeft al diverse malen getracht mij te verleiden om een opdracht te geven tot afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting, maar daar heb ik geen behoefte aan. Dan is er immers sprake van een nieuwe overeenkomst waardoor ik wel voor de kosten van deze opdracht zou moeten betalen.
Zoals u schrijft is de gasaansluiting in mijn woning onderdeel van het gasnetwerk van uw cliënt. Zij mogen natuurlijk op eigen initiatief werkzaamheden uitvoeren als zij denken dat dit nodig is om aan hun verplichtingen te voldoen. Ik zal de monteurs ook zeker de gelegenheid geven om werkzaamheden te verrichten en natuurlijk kunnen ze ook koffie of thee met een koekje verwachten. Het is wel handig als ze van te voren een afspraak maken om te voorkomen dat ze voor een dichte deur staan.
U geeft aan dat er schade is ontstaan door een onrechtmatige daad. Uit voorafgaande had u vast al begrepen dat ik betwist dat er een onrechtmatige daad door mij is gepleegd aangezien er geen verplichting is om een leveringscontract voor gas aan te gaan. U geeft wederom aan dat er schade is geleden, maar helaas geeft u geen specificatie hoe die schade dan is opgebouwd.
Ik heb de indruk dat u nog steeds in de veronderstelling bent dat ik wel gas gebruik en daar niet voor betaal en ik daarom in een wanbetalers-traject terecht ben gekomen. Dat is echter niet het geval omdat ik bewust geen gas meer gebruik. Indien ik per ongeluk in een wanbetalers-traject zit lijkt de meest voor de hand liggende actie aan uw kant om de opdracht terug te geven aan uw cliënt en het dossier met mijn gegevens te vernietigen. Wilt u dit dan nog wel aan mij melden zodat ik u niet onnodig met herinneringsverzoeken hoef lastig te vallen?
Als u die mening niet deelt dan vindt u hieronder samengevat de openstaande vragen en verzoeken. Kunt u deze dan alsnog binnen 8 dagen na heden beantwoorden?
- Hoe is geconstateerd dat er gas gebruikt is in mijn woning sinds 4 juli 2019?
- Waarop is gebaseerd dat ik niet betaal voor mijn energieverbruik?
- Wat is de specificatie en de grondslag van de genoemde schade?
- Aan wie heeft u mijn gegevens eventueel verstrekt?
- Hoe lang verwacht u mijn gegevens op te slaan?
- In welk wetsartikel staat de verplichting dat ik een leveringscontract voor gas moet afsluiten vanwege het aanwezig zijn van een gasaansluiting in mijn woning?
Met vriendelijke groeten,
Een bewoner van <adres>
[
Voor 0% gewijzigd door
JeroenE op 17-09-2020 08:46
. Reden: edit: wijziging "consument" van ZuinigeRijder; edit2: is nu verstuurd ]