Tot nu toe kon ik niet meedoen (afgezien van mijn financiële support d.m.v. de crowdfunding), maar nu toch eindelijk mijn bijdrage/statusupdate:
[h2]- medio 2019/h2]
-warmtepomp geïnstalleerd.[
.... afwachten wat er met de kosten van afsluiten zou gebeuren, want €800 t.o.v. maandelijks €16 (vastrecht + 1m3 gas was nog geen goede businesscase

)
- 04-08-2020:
Hoera

het vonnis geveild
- 08-09-2020:
inductiekookplaat geplaatst (= was laatste gasverbuiker in huis)
- 09-09-2020:
Essent gebeld en gevraagd de ATO op te zeggen, volgens het schema uit de topicpost.
De mevrouw aan de lijn wist niet wat ik bedoelde en gaf aan dat zij geen ATO beëindigen!? Maar ze kon mij rechtstreeks doorverbinden met Enexis. Daar kreeg ik meteen het "standaard slotje" en "kostenplaatje voor definitief afsluiten" voorgeschoteld. Blijkbaar zijn ze nog (lang) niet zo ver? Ik heb de meneer gewezen op het vonnis een aangegeven geen enkele opdracht te geven tot verwijdering. Hij vond het interessante materie en ging het doorgeven aan zijn leidinggevend (alsof ik de eerste ben

)
To be continued, al ben ik me er nog niet direct gerust op dat ik er zonder kosten vanaf kom
Aanvullingen naderhand om de tijdlijn compleet te houden:15-09-2020:
Brief van Essent op de mat. Er staat keurig in dat ik per 09-09-2020 heb opgezegd, maar er wordt ook teksten m.b.t. "verhuizen" gebruikt:
https://gathering.tweaker...message/63777684#6377768416-09-2020:
Mail van Essent met eindrekening gekregen.
22-09-2020:
Brief van Enexis ontvangen "Aan de gasverbruikers op dit adres". Die gaat dus retour
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MUt1XxCxZ2qVQ8k109xvx6xn.jpg?f=user_large)
13-10-2020:
Brief_2 van Enexis ontvangen "Aan de gasverbruikers op dit adres". Die gaat dus wederom retour
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YPamXrR7EmutsoDsKeXyUce7.jpg?f=user_large)
12-11-2020:
brief_3 ontvangen, maar nu op naam van mijn vrouw? (hoe dan??). Dreigen met afsluiten na 15 werkdagen inclusief lijstje met kosten die ze denken op mij te kunnen verhalen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GpMm6plKq9hlNfN1aCGU9Qcu.jpg?f=user_large)
16-11-2020:
Voorbeeldbrief 1B retour verzonden met minimale aanpassingen van eerste alinea, omdat deze wel aan mij(n vrouw) was geadresseerd.
24-11-2020:
Ik werd gebeld door de afdeling 'Klachten & Claims'. De mevrouw gaf aan dat ik de aanvraag moest inschieten via mijnaansluiting.nl met een ingangsdatum na 1 maart 2021 (regeling Wiebes), zodat voorkomen wordt dat het hele proces met de huidige insteek (kosten voor huiseigenaar) wordt ingezet. Omdat de kosten nog wel op mijnaansluiting.nl vermeld staan heb ik gevraagd dit zwart-op-wit naar mij te mailen:
Geachte heer XXX,
Vandaag heb ik u gesproken omdat u uw leveringscontract voor de gasaanluiting hebt opgezegd. Dit hebt u gedaan omdat u geen gebruik meer maakt van gas op uw adres XXXXX in Zwolle. Ik heb met u de nieuwe tijdelijk regeling besproken waarbij de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting volledig door de netbeheerder betaald wordt. In deze e-mail bevestig ik ons gesprek.
Nieuwe regeling
Ik heb met u besproken dat er nieuwe ontwikkelingen zijn geweest. Minister Wiebes is met een regeling gekomen waarbij voor u de verwijdering van de gasaansluiting kosteloos is. De bedoeling is dat deze regeling na 1 maart 2021 in gaat. Ons advies is daarom om nu een aanvraag te doen voor een verwijdering en dan te kiezen voor een gewenste uitvoerdatum van ná 1 maart 2021. Alle werkzaamheden die na deze datum worden uitgevoerd vallen onder deze nieuwe regeling, dit leest u ook terug op onze website,
www.enexis.nl/verwijderkosten. U ontvangt na de aanvraag nog wel een standaard offerte waarop akkoord gegeven moet worden. Achteraf zal echter niets in rekening gebracht worden zolang de uitvoering na 1 maart plaatsvind.
Afsluitkosten
U hebt u energiecontract voor gas al opgezegd. Het is daarom belangrijk dat u snel een verwijdering aanvraagt. Als een aanvraag gedaan is zal er ook niet afgesloten worden. Doet u geen aanvraag dan loopt u alsnog het risico op afsluiting waarbij kosten bij u in rekening gebracht worden. Dit beleid is verder nog ongewijzigd.
Ik vertrouw erop u met bovenstaande voldoende te hebben geïnformeerd en wens u verder een fijne dag.
Vragen
Mocht u vragen hebben dan kunt u altijd contact met mij opnemen. U bereikt mij op 088 857 YY YY, ik ben aanwezig op maandag, dinsdag en donderdag van 8.30 tot 16.30 uur. Als u belt wilt u dan het ticket nummer bij de hand houden dat in de onderwerpregel van deze e-mail staat? Dan kan ik u sneller helpen. U bereikt mij via e-mail door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
XXXXXX
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
's avonds de aanvraag gedaan met bijlage (van de 'vrijstelling') en als factuuradres het adres van Enexis zelf:
/f/image/8YcFbanMPJ8FnAtcq1ShhChD.png?f=fotoalbum_large)
25-11-2020:
Toch een offerte ontvangen met bijbehorende "motivatie" :
Geachte heer XXXX,
Hierbij had ik u geprobeerd te bellen maar kreeg ik u helaas niet aan de telefoon. In de bijlage vind u de offerte voor het verwijderen van de gas aansluiting. Wat hierin heel belangrijk is dat u de uitvoering laat doen na 1 maar 2021!. Wat mijn collega van de afdeling klachten u ook heeft verteld. Wel is het de bedoeling dat u deze offerte tekent en de akkoord verklaring aan ons retourneert. Anders kan de opdracht niet naar onze aannemer Siers voor uitvoering.
Via mijnaansluiting.nl hebt u Enexis Netbeheer gevraagd om een offerte voor werkzaamheden. Bedankt voor deze aanvraag. Hierbij stuur ik u de offerte. In de bijlagen vindt u naast de offerte ook de voorwaarden en een overzicht van het verloop van het verdere proces van uw aanvraag. Wij lichten de werkzaamheden en vervolgproces van de opdracht altijd graag telefonisch toe. Helaas konden wij u niet bereiken.
Ondertekenen en terugsturen
Controleer goed of de aangevraagde werkzaamheden correct in de offerte staan. Als u akkoord gaat met de offerte, geeft u definitief opdracht voor deze werkzaamheden. Wilt u dat? Onderteken dan de offerte, scan hem in of fotografeer hem en mail hem naar: aansluitingen.kv.overijssel-west@enexis.nl. Let op: nadat wij uw akkoord op de offerte hebben ontvangen, is het niet meer mogelijk om wijzigingen aan te brengen.
Planning werkzaamheden
Pas nadat wij uw akkoord op onze offerte ontvangen, kunnen wij de werkzaamheden (laten) inplannen bij de aannemer. Dus als u wacht met uw akkoord, kan dat invloed hebben op de planning en op de haalbaarheid van de door u opgegeven wensweek.
Geldigheid offerte
De offerte is 3 maanden geldig.
Vragen?
Hebt u vragen over de offerte? Neem dan contact op met mij op telefoonnummer: 088 857 XXXX.
Met vriendelijke groet,
XXXXX
Medewerker Frontoffice Aansluitingen
en (een deel van) de factuur

..
Zelfde dag (25-11-2020) reactie gestuurd:
Beste heer XXXX,
Ik kan u helaas niet terugbellen.
In de mail staat een offerte met een serieus bedrag, waar mij is toegezegd dat deze niet voor mijn rekening is. Toch vraagt u aan mij om deze akkoord te geven en daarmee dus een handtekening onder de kosten te zetten. Ik kan daar helaas niet mee akkoord gaan, zonder 100% zeker te weten dat de kosten niet aan mij worden doorgerekend. Als u een offerte stuurt met als eindtotaal 0€, dan zal ik deze direct ondertekenen.
Het moge duidelijk zijn dat de meter en leiding mij niet in de weg zitten en dat ik zeker mee wil werken als Enexis genoodzaakt is deze te verwijderen. Ik ben alleen niet bereid op te draaien voor de kosten.
Met vriendelijke groet,
XXXX
Zelfde dag (25-11-2020) een reactie van Enexis ontvangen:
Geachte heer XXXXX,
Ik begrijp uw standpunt heel goed. En dit zijn ook serieuze bedragen. De uitspraak van minister Wiebus kwam bij ons ook uit de luchtvallen. En wij weten dit ook pas sinds een aantal dagen. De optie die mijn collega u heeft gegeven is een tussen oplossing. Tot dit proces bij ons is gemaakt. Hier zijn mijn collega’s dan ook druk mee bezig. Hoe dit eruit gaat zien en hoe het word na 1 maart weten wij nog niet. Wij mogen de kosten nu nog niet op 0 zetten omdat dit nog niet is ingeregeld bij ons. En hebben handtekening nodig om de order te kunnen doorzetten. Wij werken met tarieven bladen en codes die wij krijgen van de overheid / netbeheer Nederland. Omdat deze uitspraak en regeling net nieuw is hebben wij de nieuwe tarieven nog niet gekregen.
Nogmaals wij begrijpen uw standpunt heel goed, ruim 700 euro betalen of kosteloos zit een groot verschil tussen en voor dat geld kan men hele leuke andere dingen doen. Omdat de meter en leiding niet in de weg zit wil ik u een voorstel doen.
Is het een beter idee om deze aanvraag dan te annuleren en dat u na 1 maart een nieuwe aanvraag doet in mijnaansluiting.nl ?
Met vriendelijke groet,
XXXXX
26-11-2020
Reactie terug op het voorstel van 25-11:
Beste heer XXXX,
Bedankt voor de snelle reactie en uw begrip.
Ik kan mij vinden in u voorstel. Kunt u de aanvraag annuleren of vereist dit een actie vanuit mijn kant?
Mochten de nieuwe tarieven bij u vastgesteld zijn, dan ontvang ik, indien mogelijk, graag een berichtje.
Met vriendelijke groet,
XXXXX
En wederom een snelle reactie van de Frontoffice Enexis.

Geachte heer XXXXX,
Dank u wel, dan hoeft u niks meer te doen en ga ik de aanvraag annuleren.
Met vriendelijke groet,
XXXXXXXX
Medewerker Frontoffice Aansluitingen
[
Voor 225% gewijzigd door
jee-weetje op 26-11-2020 10:18
. Reden: tijdlijn bijgewerkt, brieven even verder gemasked ]