Sinds januari 2020 van het gas af.
-8 jan 2020: Gascontract opgezegd bij Greenchoice. Tevens toestemming gegeven voor het opzeggen van de ATO.
-17 jan: Bericht van netbeheerder Enexis met als boodschap geen gas zonder energiecontract.
-8 febr: Herinnering geen gas zonder energiecontract.
-17 febr: Afwijsbrief gestuurd volgens voorbeeld brief Tweakers.
-18 febr: Antwoord ontvangen van Enexis. Gasaansluiting moet verwijderd worden en aanvraag moet gestart worden via 'mijnaansluiting.nl'.
-26 febr: Slimme meters zouden geplaatst worden. Elektra is vervangen door slimme uitvoering, monteur vond het na overleg met leidinggevende niet nodig om de gasmeter ook te vervangen.
-29 juni: Kapje en slotje geplaatst op de gasmeter. Monteur is 5 minuten binnen geweest. Doorgegeven dat wij geen opdracht hebben gegeven en dit is op de werkbrief genoteerd. Wel standaard brief overhandigd gekregen met daarin vermeld dat wij binnenkort een factuur zouden krijgen.
-2 juli: Factuur gekregen van Enexis voor het uitbedrijf stellen van gas binnen €141,80.
-17 juli: Factuur betwist, op geen enkele wijze hebben wij opdracht gegeven tot welke handeling dan ook.
-20 juli: Antwoord klantenservice Enexis. Verwijzing naar tarievencode 2.5.1.12 en algemene voorwaarden Enexis 5 5.3. Daarnaast vermeldt dat over12 maanden de gasaansluiting verwijderd kan/moet worden voor €752,55.
-21 juli: Aanmaning van de factuur ontvangen.
-27 juli: Gebeld door incasso afdeling Enexis. Medegedeeld dat ik in een bezwaar procedure zit. Incasso wordt op on-hold gezet.
-2 aug: Weer bezwaar gestuurd. Weer er op gewezen dat er geen opdracht is verstrekt.
-4 aug: Bericht van Enexis. Bezwaar is doorgestuurd naar afdeling Klachten en Claims.
-27 aug: Reactie Enexis. Verwezen wordt naar voorgaande correspondentie, artikel 5.3 en dat er niets veranderd is in standpunt Netbeheerder. Incasso procedure wordt weer gestart.
-31 aug: Weer bezwaar gemaakt. Ook voor ons is er niets veranderd, nog steeds geen verzoek of opdracht gegeven. In dit bezwaar ook een link toegevoegd met het vonnis van de Rechtbank Noord Nederland.
-1 sept: Laatste betaal mogelijkheid ontvangen voor €141,80 met dagtekening 29 aug.
-4 sept: Gebeld met afd Incasso. Dossier was al afgesloten en mijn laatste bezwaar van 31 aug was niet in behandeling genomen. Incasso wordt voorlopig stopt gezet tot 11 sept. Deze week moet Enexis nog gaan reageren op mijn laatste bezwaar.
-10 sept: Nog geen reactie ontvangen dus maar weer gebeld met afdeling Incasso. Het incasso proces wordt toch voortgezet, er zijn nl. geen nieuwe feiten dus ook geen veranderingen. Ik krijg nog bericht hierover.
-15 sept: Tot nu toe geen bericht ontvangen dus maar weer een reactie/bezwaar gestuurd via het contactformulier. Dan blijft het toch meer een brief. Hierin herhaling van opgezegde ATO etc, en weer een verwijzing naar de uitspraak van Rechtbank Noord Nederland.
Datum 15 september 2020
Kenmerk factuur xxxx
Geachte Enexis, afdeling klachten en claims,
Ik heb nog geen schriftelijk antwoord ontvangen over mijn laatste reactie van 31 augustus over factuur xxxx, van €141,80.
Deze factuur is volgens uw omschrijving voor het 'uit bedrijf stellen aansluiting gas binnen'.
Volgens uw afdeling incasso is het traject van deze factuur weer opgestart.
Ik wil u er nogmaals op wijzen, zoals al eerder genoemd in de correspondentie van 2020, d.d.17 februari, 17 juli en 2 augustus dat ik op geen enkele wijze opdracht heb gegeven tot welke werkzaamheden aan de gasaansluiting dan ook op mijn adres.
Ik heb de ATO rechtmatig opgezegd via de leverancier, de opzegtermijn van 10 werkdagen is verlopen, zodat de ATO ook beeindigd is. Noch in de ATO en de AV, noch in artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) Tarievencode Gas is een geldige juridische titel te vinden om mij kosten in rekening te brengen voor handelingen aan de aansluiting, als ik daar geen opdracht toe geef.
Ik wijs u nogmaals op de recente gerechtelijke uitspraak van 04-08-2020 door de Rechtbank Noord Nederland zaaknummer 7775067\CV EPL 19-3376.
Het ging hier weliswaar over het verwijderen van de gasaansluiting maar de netbeheerder 'is overgegaan tot de uitvoering van werkzaamheden zonder voorafgaande opdracht van de consument'. De rechter heeft geconcludeerd dat de consument in zo'n geval geen kosten verschuldigd is aan de netbeheerder. Dit komt volledig overeen met mijn situatie waarbij geen opdracht is verstrekt.
Samenvattend is er geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn factuur xxxx te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Ik ga er van uit dat het incasso proces per direct wordt stopgezet en dat de vordering wordt verwijderd.
Tot slot: u bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
Gaz8
-23 sept: Reactie via e-mail van Enexis. Antwoord is dat het beleid ongewijzigd bliift en dat kosten in rekening gebracht blijven worden ook in de toekomst. Omdat volgens Klachten en Claims alles al gezegd is wordt er niet meer gereageerd op e-mails. Afdeling Incasso zal beslissen hoe dit verder doorgezet zal worden.
-2 okt: Hoe loopt dit af???? Tot nu toe geen reactie van Enexis.
-23 november: Na lange tijd weer iets gehoord. Telefoontje ontvangen van Bosveld Incasso over openstaande factuur van €182. Verteld dat er nog een bezwaar loopt, daar was echter niets over bekend. Bezwaar van 15 september als bijlage per mail gestuurd en terugverwezen naar Enexis voor het complete dossier.
Verzonden: 23 november 2020
Aan: info@bosveld.nl
Betreft: Enexis factuur xxxx
Bijlage: Brief 15 september 2020
Geachte,
Naar aanleiding van uw telefoontje stuur ik op verzoek mijn laatste bezwaar betreffende factuur xxxx.
Ik wil er op wijzen dat ik al vanaf 17 februari Enexis in meerdere correspondentie heb laten weten dat ik op geen enkele wijze opdracht zal geven aan werkzaamheden aan de gasaansluiting op mijn adres en dat ik elke vordering bij voorbaat afwijs.
Indien u meer informatie wil kunt u het volledige dossier bij Enexis opvragen.
Met vriendelijke groet,
Gaz8
-26 November: Email bericht ontvangen van Bosveld met verzoek voor meer informatie.
Verzonden 26 November 2020
Van: Postbus-Info Bosveld
Aan: Gaz8
Betreft Enexis factuur xxxx
Geachte heer/mevrouw,
Allereerst dank ik u wel voor uw e-mail, echter kan ik deze helaas nog niet plaatsen doordat u onvoldoende informatie hebt verstrekt m.b.t. referentie.
Zou u zo vriendelijk willen zijn om voldoende referentiepuntente te verstrekken?
Onder referentie wordt o.a.het volgende verstaan:
-Dossiernummer van een dossier van ons
-BSN/Sofi nummer
-Geboortedatum
-Postcode
-Straatnaam
-KvK-nummer
Vertrouwende u voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders
-30 november: Weer een mailtje gezonden naar Bosveld.
[...]
Verzonden:30 november 20202
Aan: Postbus-Info Bosveld
Betreft: Enexis factuur xxxx
Geachte,
Ik begrijp het niet helemaal.
Op maandag 23 november om 18.42 krijg ik een telefoontje van 088-26xxxx over een openstaande factuur van ik dacht €182,- van Enexis. Ik heb verteld dat ik in het verleden bezwaar heb gemaakt tegen een factuur van Enexis.
Gevraagd is of ik dat bezwaar op wilde sturen naar info@bosveld.nl
Dat heb ik per direct gedaan.
Nu vraagt u om aanvullende informatie. Ik kan u mededelen dat ik nooit post van Bosveld heb ontvangen en ook niet in het bezit ben van een Dossiernummer.
Wel staan in het bezwaar dat op 23 november 2020 is meegestuurd als bijlage al mijn adres gegevens. Dit gaat trouwens over een bedrag van €141,80 en niet over €182,-.
Zoals eerder vermeld kunt u het dossier opvragen bij Enexis die blijkbaar uw opdrachtgever is. Het is natuurlijk heel vreemd dat u bij mij contact gegevens opvraagt over deze zaak.
Tot slot wil ik nog mee de delen dat er geen enkele juridische grond is waarmee Enexis deze factuur kan rechtvaardigen en dat deze factuur volstrekt onterecht is verstuurd.
Met vriendelijke groet,
-2 december: Brief ontvangen van Bosveld met als onderwerp Kennisgeving Dagvaarding.
Bosveld Incasso en Gerechtdeurwaarders
Retouradres: Postbus 806 3800 AV Amersfoort
De heer of mevrouw Gaz8
Kennisgeving Dagvaarding
Dossiernummer: yyyy
Inzake: Enexis B.V. (CI)/Gaz8
Amersfoort, 30 november 2020
Geachte heer, mevrouw Gaz8,
Tot op heden hebben wij geen betaling van u ontvangen.
Wij zullen daarom overgaan tot het opstellen van de dagvaarding welke binnen enkele dagen door de deurwaarder aan u zal worden betekend. De kosten die hiermee gemoeid zijn, zullen wij opnemen in de dagvaarding en aan u doorbelasten.
Het totaal verschuldigde bedrag is op dit moment
€182,74. Ter voorkoming van de dagvaarding zien wij het totaal verschuldigde bedrag uiterlijk
maandag 07 december 2020 van u tegemoet.
U kunt uw betaling veilig en snel overmaken via iDEAL. Ga hiervoor naar
https://bosveld.nl/betalen. U kunt uw betaling eventueel ook overmaken naar rekening nummer NL07RABOxxxx ten name van Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders te Amersfoort. Vermeld in dat geval bij uw betaling dossiernummer yyyy en achternaam Gaz8.
Hoogachtend,
Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders
-3 december: Vandaag gebeld met Bosveld. Ik ben nu wel in het bezit van een dossiernummer. Volgens de medewerker die ik gesproken heb hebben de brief
Kennisgeving Dagvaarding en mijn mailtjes elkaar gekruist. Mijn mailtje met bezwaar was nu wel bekend en zal in behandeling genomen worden.
-28 december: Geen nieuwe ontwikkelingen.
-1 februari 2021: Tot nu toe niets gehoord. Dossier al weer 1 jaar.
[
Voor 255% gewijzigd door
gaz8 op 01-02-2021 17:28
]