Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 100 Laatste
Acties:
  • 731.666 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Wie dat betaalT is in de val van de graaiende netbeheerder getrapt.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geander
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-11-2024
Deze week een brief gehad dat ze vorige week aan de deur zijn geweest en niemand thuis troffen, volgende keer dat ze niemand thuis treffen zullen ze me buiten afsluiten, ik vraag me echt af hoe ze dat gaan doen.
Enexis Netbeheer B.V.
Magistratenlaan 116
5223 MB 'S-HERTOGENBOSCH
088 857 70 00
www.enexis.nl

Belangrijke info

over Uw energievoorzienin

Aan: De bewoners van
............

Ondenverp: informatie over aansluiting
Behandeld door: lnfra Service

Datum: 18-10-2019

Geachte heer of mevrouw,

Vandaag zijn onze monteurs bij u langs geweest om u af te sluiten van elektriciteit en/of gas"
Enexis Netbeheer is uw netbeheerder en is verplicht om dit te doen volgens de 'Elektriciteitswet
1998' en 'Gaswet'. Wij hebben namelijk doorgekregen van uw energieleverancier dat u sinds 'l-7-
2019 geen energiecontract meer hebt. We hebben u hier al schriftelijk voor gewaarschuwd. ln deze
brief staat wat u van ons kunt verwachten en wat u kunt doen als u bent afgesloten.

U bent afgesloten
Voor het afsluiten door onze monteurs krijgt u binnenkort een rekening. Verderop in deze brief staan
onze tarieven.

Wilt u weer elektriciteit en/of gas hebben?
1. Regel een geldig energiecontract met een energieleverancier.
Op utrww.enexis.nl/energieleveranciers vindt u een overzicht van alle energieleveranciers
2. Zorg ervoor dat u alle rekeningen van Enexis Netbeheer hebt betaald.

Hebt u betaald en heeft uw energieleverancier ons laten weten dat u een geldig energiecontract
hebt? Dan nemen wij contact met u op. We maken een afspraak voor het heraansluiten. U betaalt de
heraansluitkosten direct met pin aan de monteur.

U bent nog niet afgesloten. Maak een afspraak
Onze monteurs komen zeer binnenkort terug om u af te sluiten. Maak hiervoor een afspraak en
voorkom hogere kosten. Bel onze Klantenservice op 088 857 70 00. Als onze monteurs de volgende
keer niet binnen kunnen om u af te sluiten, zullen ze dat buiten doen. Dit is veel duurder dan binnen
afsluiten.
Overzicht kosten af- en heraansluiten
Onze tarieven (inclusief btw) zijn:

Afsluiten Binnen uw huis
Gas of elektriciteit Afsluiten 137,94
Heraansluiten 101,22

Gas + elektriciteit Afsluiten 142,96
Heraansluiten € 120.18

Afsluiten€ Buiten uw huis
Gas of elektriciteit Afsluiten 678,18
Heraansluiten 508,64

Gas + elektriciteit afsluiten 773,06
Heraansluiten € 603,52

Afsluiten doen wij bij voorkeur binnen
De kosten voor af- en heraansluiten hangen af van onze werkzaamheden. Als het kan, sluiten we
elektriciteit en/of gas altijd binnen af, in de meterkast. Kunnen we niet binnen afsluiten, dan doen we
dat buiten. Dat laatste kost meer tijd en werk, onder andere door de graafwerkzaamheden. Daardoor
is buiten afsluiten een stuk duurder dan binnen afsluiten.

Extra kosten afsluiten gas
Voor een gasaansluiting geldt dat deze voor de veiligheid maximaal 12 maanden afgesloten mag
blijven. Na deze periode kunt u kiezen voor heraansluiten of verwijderen. De kosten voor
heraansluiten of verwijderen brengen wij bij u in rekening. U leest hier meer over op
enexis. nl/afsluitenvoorkomen.

Energiecontract geregeld?
Hebt u net een energiecontract geregeld? Pas als wij dit van uw energieleverancier doorkrijgen,
stoppen we de procedure om u af te sluiten. Onze monteurs checken uw status voor ze aan het werk
gaan, maar het kan gebeuren dat berichten elkaar kruisen. De monteurs moeten in dat geval
doorgaan met afsluiten. Vraag daarom uw energieleverancier om het zo snel mogelijk aan ons door
te geven als u een geldig energiecontract hebt.

Status energiecontract controleren
Hebt u inmiddels een overeenkomst afgesloten met een energieleverancier? Op
enexis.nl/statuscontract kunt u zelf controleren of wij de bevestiging van uw leverancier al hebben
ontvangen. U logt in met uw gebruikersnaam:
en wachtwoord: . Let op: de eerste keer dat u dit doet, krijgt u de vraag om het wachtwoord te wijzigen. AIs u op een later moment opnieuw de status van uw contract wilt controleren, gebruikt u uw nieuwe wachtwoord.

Wie is Enexis Netbeheer?
Enexis Netbeheer is in uw regio netbeheerder. Wij beheren het ondergrondse energienetwerk en uw
aansluiting op dit netwerk. Voor uw elektriciteits- en/of gasaansluiting betaalt u netwerkkosten via uw
energieleverancier. Uw energieleverancier draagt die netwerkkosten af aan Enexis Netbeheer.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice
Enexis Netbeheer B.V
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-08 19:24

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@Geander ik zou wel de gebruikersnaam en wachtwoord verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geander
sideriusj schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:26:
@Geander ik zou wel de gebruikersnaam en wachtwoord verwijderen.
Ik zie geen gebruikersnaam en wachtwoord, wel een kenmerk, dit heb ik verwijdert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:19
Geander schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:43:
[...]

Ik zie geen gebruikersnaam en wachtwoord, wel een kenmerk, dit heb ik verwijdert
Staat er wel degelijk. Op één na laatste alinea (onder 'Status energiecontract controleren').....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwinned
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Geander schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:13:
Deze week een brief gehad dat ze vorige week aan de deur zijn geweest en niemand thuis troffen, volgende keer dat ze niemand thuis treffen zullen ze me buiten afsluiten, ik vraag me echt af hoe ze dat gaan doen.
Toch maar weer voor de veiligheid reageren (met bewijsbare aankomst) dat ze tijdig voorafgaand een afspraak moeten maken en dat je dan vrijwillig opendoet en toegang verleent (en allicht geschillenregeling ACM waar ik eerder over schreef starten, over schending afspraakmakenvoorschrift in de energieregelgeving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geander
Erwinned schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:46:
[...]

Toch maar weer voor de veiligheid reageren (met bewijsbare aankomst) dat ze tijdig voorafgaand een afspraak moeten maken en dat je dan vrijwillig opendoet en toegang verleent (en allicht geschillenregeling ACM waar ik eerder over schreef starten, over schending afspraakmakenvoorschrift in de energieregelgeving).
Hun schrijven dat ik een afspraak moet maken, beetje de omgekeerde wereld omdat als ik een afspraak maar ik daarmee bevestig dat ik een opdracht geef toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Stefan118 Kostenveroorzakingsbeginsel, op het moment dat ik stop met het afnemen van een dienst veroorzaak ik toch geen kosten volgens mij ? 2e auto afschaffen, stoppen met roken/alcohol drinken, electrisch gaan rijden i.p.v. op fossiele brandstoffen etc.
Daarnaast hoeven ze de aansluiting wat mij betreft niet af te sluiten, door geen gebruik blijft de teller stand van die gasmeter identiek en controleerbaar.
@JP1980 En de Belastingdienst vanwege de gemiste accijnzen en BTW ? ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2019 11:37 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:36
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 10:46:
@Stefan118 Kostenveroorzakingsbeginsel, op het moment dat ik stop met het afnemen van een dienst veroorzaak ik toch geen kosten volgens mij ? 2e auto afschaffen, stoppen met roken/alcohol drinken, electrisch gaan rijden i.p.v. op fossiele brandstoffen etc.
Daarnaast hoeven ze de aansluiting wat mij betreft niet af te sluiten, door geen gebruik blijft de teller stand van die gasmeter identiek en controleerbaar.
Nooit een rekening gehad van Heineken toen ik stopte met drinken. Terwijl ze met enorme overcapaciteit bleven zitten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-08 22:05
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 00:15:
[...]
Wat ik uit dit geval denk af te kunnen leiden dat men zich in een eerder stadium heeft laten verleiden tot het geven van 'een opdracht', dus ik zou wel reageren als ik voor de werkzaamheden plaats vinden ik uit hun uitingen zou kunnen afleiden dat zij suggereren dat ik 'een opdracht' gegeven heb. Ik zou dan per omgaande vragen om bewijs van mijn opdracht.
[...]
Deze mensen hebben zich helemaal niet laten verleiden tot het geven van een opdracht.
Ze vonden alleen dat het hun probleem niet was, en hebben dus nimmer gereageerd.
Niet toen er om een keuze contract of verwijderen gevraagd werd, niet toen er gesteld werd dat de gasleiding op hun kosten verwijderd zou worden, zelfs toen de deurwaarder kwam hebben ze alleen een telefoontje gepleegd.
Pas nadat ze gedagvaard werden hebben ze een bezwaarschrift ingediend, maar de rechter heeft Rendo in het gelijk gesteld omdat die wel degelijk meerdere malen gewaarschuwd had voor de kosten, zonder dat daar op gereageerd werd.
Vandaar mijn stelling dat actief contact zoeken inderdaad niet hoeft, maar dat reageren op brieven van de netbeheerder wel degelijk noodzakelijk is...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Geander schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:50:
[...]

Hun schrijven dat ik een afspraak moet maken, beetje de omgekeerde wereld omdat als ik een afspraak maar ik daarmee bevestig dat ik een opdracht geef toch?
Je kunt prima aangeven (zoals we hier standaard doen) dat je bereid bent om een afspraak te maken voor de werkzaamheden, maar dat dit op geen enkele manier betekent dat je opdracht tot die werkzaamheden geeft. Gewoon consequent onze pay-off herhalen:
U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-07 19:06
Inmiddels de eerste brief 'Geen gas zonder energiecontract' van Enexis ontvangen.Dossier update

Ik overweeg brief 3 gezien ik nooit gas heb gebruikt in mijn nieuwe huis en dat ook niet van plan ben. Echter heb ik onterecht voor een korte tijd (1 maand) wel een gascontract gehad wat inmiddels is hersteld door Essent. Het leegstand-contract dat ik heb had alleen elektra moeten zijn (zie dossier m.b.t. leegstand-contract).

Zal ik toch voor brief 3 gaan of past 1a beter bij mijn situatie?

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cable_boy schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:12:
Inmiddels de eerste brief 'Geen gas zonder energiecontract' van Enexis ontvangen.Dossier update

Ik overweeg brief 3 gezien ik nooit gas heb gebruikt in mijn nieuwe huis en dat ook niet van plan ben. Echter heb ik onterecht voor een korte tijd (1 maand) wel een gascontract gehad wat inmiddels is hersteld door Essent. Het leegstand-contract dat ik heb had alleen elektra moeten zijn (zie dossier m.b.t. leegstand-contract).

Zal ik toch voor brief 3 gaan of past 1a beter bij mijn situatie?
In jouw situatie zou ik voor brief 3 gaan. Dat je technisch gesproken door Essent een ATO in de maag was gesplitst voor een korte tijd (wat ook weer teruggedraaid is), lijkt mij een vlekje. Je zou de tweede alinea in brief 3 nog wel iets aan kunnen passen als volgt:
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas. En die heb ik ook nooit willen hebben, want ik heb nimmer gas gebruikt op dit adres en ben dat ook niet van plan.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huupke
  • Laatst online: 20-07 19:06
Bram-Bos schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:27:
[...]
In jouw situatie zou ik voor brief 3 gaan. Dat je technisch gesproken door Essent een ATO in de maag was gesplitst voor een korte tijd (wat ook weer teruggedraaid is), lijkt mij een vlekje. Je zou de tweede alinea in brief 3 nog wel iets aan kunnen passen als volgt:
[...]
Eens, 3 was ook mijn eerste keus en heeft nog steeds de voorkeur. Ik heb immers zelf nooit een contract afgesloten.

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Geander
Bram-Bos schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:07:
[...]

Je kunt prima aangeven (zoals we hier standaard doen) dat je bereid bent om een afspraak te maken voor de werkzaamheden, maar dat dit op geen enkele manier betekent dat je opdracht tot die werkzaamheden geeft. Gewoon consequent onze pay-off herhalen:

[...]
Ik heb ze een mail gestuurd:

21-10-2019 kreeg ik een brief van u met het kenmerk ..... waarin gesteld wordt dat ik niet thuis was bij het bezoek van de monteurs.
Conform u eigen voorwaarden artikel 6.2.4.5 dient u vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak te maken om de inpandige werkzaamheden uit te voeren, aan deze voorwaarden is niet voldaan.

U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht.
Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Geander schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:48:
[...]

Ik heb ze een mail gestuurd:

21-10-2019 kreeg ik een brief van u met het kenmerk ..... waarin gesteld wordt dat ik niet thuis was bij het bezoek van de monteurs.
Conform u eigen voorwaarden artikel 6.2.4.5 dient u vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak te maken om de inpandige werkzaamheden uit te voeren, aan deze voorwaarden is niet voldaan.

U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht.
Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
Prima. Voor de fijnproevers: volgende keer wel beter verwijzen naar artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB:
4.1.2.5 Voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op verzoek van de regionale netbeheerder, maakt de regionale net-beheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak met de aangeslotene.
In onze redenering zijn noch jij noch Enexis nog gebonden aan de Algemene Voorwaarden, namelijk (want ATO is opgezegd). Dan moet je dus ook niet meer verwijzen naar artikelen in de AV (of de bijlage daarbij, zoals je doet met artikel 6.2.4.5.

[ Voor 5% gewijzigd door Bram-Bos op 27-10-2019 10:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Geander
In onze redenering zijn noch jij noch Enexis nog gebonden aan de Algemene Voorwaarden, namelijk (want ATO is opgezegd). Dan moet je dus ook niet meer verwijzen naar artikelen in de AV (of de bijlage daarbij, zoals je doet met artikel 6.2.4.5.
Ik heb hem aangepast, de mail was nog niet weg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geander
Toch maar weer voor de veiligheid reageren (met bewijsbare aankomst)
Hartelijk bedankt voor uw e-mail. Uw e-mail hebben wij in behandeling genomen onder ticketnummer ............ U ontvangt binnen 10 werkdagen een reactie op uw e-mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Geander: wil je ook een dossier aanleggen, zoals tientallen anderen voor je hebben gedaan? Zou fijn zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bram-Bos schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:27:
[...]
[...]
@Cable_boy
Uit onze gegevens blijkt dat u onterecht bent aangemeld voor de levering van gas op het adres <adres Cable_boy>. Graag informeer ik u over de afhandeling van deze onterechte aanmelding.

Ik heb de aanmelding in onze klantenadministratie ongedaan gemaakt.
Je hebt aldus nooit een ATO gehad, dat is ONGEDAAN gemaakt.
Dat meesturen. En je hoeft niets aan te passen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geander
Bram-Bos schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:55:
@Geander: wil je ook een dossier aanleggen, zoals tientallen anderen voor je hebben gedaan? Zou fijn zijn!
Ik zou dat graag doen, maar ik krijg geen plaatjes meer geplaatst in dit forum, het is dus erg lastig om alles hier neer te zetten.
zal even kijken of ik dat gedaan krijg via mUpload of zo

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Blaffen door en met deurwaarders

Netbeheerders dreigen Tweakers soms met een (gerechts)deurwaarder na opzegging van hun gasleveringscontract. Dat kan gebeuren in twee drie situaties:
  1. Deurwaarder om toegang te krijgen voor afsluiting): Je wordt gezien als iemand die illegaal energie afneemt of kan afnemen: omdat je geen leveringscontract hebt, maar de gasmeter niet is verzegeld, kun je in theorie gas gebruiken zonder ervoor te betalen. Vanuit het perspectief van de netbeheerders (m.n. Stedin en Enexis) ben je dan waarschijnlijk een wanbetaler, die gedwongen moet worden om toegang te verlenen tot je woning om de gasmeter te verzegelen. Dat is natuurlijk niet zo (je bent tenslotte een gasverlater, en je nodigt ze van harte uit om langs te komen), maar dat dringt niet altijd door. De routine is om een deurwaarder in te schakelen, om desnoods via de rechter toegang te krijgen.
    Status: Deze praktijk is inmiddels voorbij. Netbeheerders hebben nu wel door dat dit geen zin heeft als mensen je uitnodigen om langs te komen.
  2. Incassobureau na betwisting factuur voor afsluiting: Je hebt een factuur gehad, nadat de netbeheerder op eigen initiatief iets heeft gedaan aan je gasaansluiting en daarvoor een factuur heeft gestuurd. Die heb je gemotiveerd betwist, maar dat komt niet altijd goed over bij de netbeheerder. In zo'n geval krijg je een incassobrief van een incassobureau. Ook onterecht natuurlijk (want je hebt gemotiveerd betwist), maar de gasverlaters van Tweakers vallen nu eenmaal niet in de normale procedure.
    Status: alleen Enexis doet dit af en toe, via incassohut Bosveld, ca 2,5 tot 3 maanden na factuurdatum. Bosveld heeft inmiddels ervaring met de Tweakers en legt steeds sneller de bal terug bij Enexis.
  3. Deurwaarderachtige hut probeert je te bewegen een keuze te maken nadat je al een slotje had: Sommige mensen die eerder een slotje kregen van bv. Stedin, krijgen na 12 maanden of meer een brief van een deurwaarderachtige hut, waarin er op aangedrongen wordt om een keuze te maken tussen heraansluiten of verwijderen.Status: eerste geval bij @Robotap op 14-09-20.
Ik heb eens op een rijtje gezet bij wie er nu daadwerkelijk een deurwaarder (vooral postaal) aan de bel trok. Volgens mij is dat beperkt tot de onderstaande gevallen, maar ik hoor graag updates via DM.

Situatie 1: Deurwaarder om toegang te krijgen voor afsluiting
TweakerNetbeheerderDeurwaarderEerste deurw.briefVervolgLaatste contactStand van zakenDossier
@aap009Liandernb16-05-18Betwisting via emails06-11-18Liander trok de vordering in omdat aap009 nooit een ATO had op dat adres
@zonetjesCoteqFlanderijn13-06-19Betwisting via emails26-06-19Deurwaarder legde de zaak weer terug bij Coteq. Na maanden besluit Cogas tot verwijdering op eigen initiatief op 19-11-19hier
@overwinteraarCoteqFlanderijnJun-19Betwisting via emails14-07-19Deurwaarder legde de zaak weer terug bij Coteq. Na maanden besluit Cogas tot verwijdering op eigen initiatief op 8-11-19, waarna factuur volgde.hier
@ronjansen87LianderFlanderijn18-09-19Betwisting via email op 20-09-1920-09-19Radiostiltehier
@tripaxStedinBosveld17-10-19tripax was al verzegeld, daarna kwam deurwaarder aanzetten. Betwisting via email5-12-19Sluiting dossier; op 5-12-19 een mailtje van Stedin over 'sluiting dossier' en op 9-12-19 ook van Bosveld.hier
kennis #2 van @BasementEnexisFlanderijn21-10-19Hele korte reactie terug op 22-10 >:). Mailwisseling/terugblaffen.Flanderijn stelt op 18-11 voor dat Basement weer contact opneemt met iemand van de uitvoering van Stedin. Dat doet Basement. Op 21-11 bericht dat Enexis gratis gaat verzegelen en verwijderen.Gratis verzegeling/verwijdering. Dossier bij Flanderijn gesloten.hier
@peterpijpelinkStedinBosveld5-11-19Betwisting via email. Na weken vaag bericht terug. Nogmaals mailwisseling.24-12-19Radiostiltehier
@GeanderEnexisFlanderijn22-11-19Terwijl 'klacht' nog bij Klachten & Claims lag. Wat heen en weer mailen met Flanderijn, waarna gebeld door Enexis voor afspraak.Flanderijn terug in hok. Geander vervolgens afgesloten op initiatief van Enexis op 3-12-19. Rekening ontvangen en betwist.hier
@Luuk_LEnexisFlanderijn17-03-20Uiteindelijk vonnist kantonrechter op 3-12-20 dat Luuk_L toegang moet geven, iets waartoe hij altijd al bereid was...hier
@JeroenEStedinInkassier19-08-20Radiostiltehier
@peulknCoteqFlanderijn09-10-20Na reactie richting Flanderijn en Coteq heeft Coteq aangegeven gratis te gaan verwijderen.
Categorie 2: Incassobureau na betwisting factuur voor afsluiting
TweakerNetbeheerderIncassohutEerste incassobriefVervolgLaatste contactStand van zakenDossier
@VerwijderdEnexisBosveld17-09-19Betwisting via emails01-10-19Radiostilte#1, #2 en #3.
@arjan_1980EnexisBosveldxx-09-19Betwisting via emails. Klacht ingediend.07-01-20Na dagvaarding door Bosveld, onder protest betaald vanwege persoonlijke omstandighedenhier
@josvandekoffieEnexisBosveld29-11-19incassobrief, mailwisseling, dreiging met kantonrechter, terugblaffen + formele klacht. Antwoord. Dreiging dagvaarding. Brief retour 05-02-2005-02-20Radiostiltehier
@Cable_boyEnexisBosveld22-02-20incassobrief; meta-terugblaf.06-04-20Bosveld terug in hok; Enexis gaat kosteloos verwijderen.hier
@MisterH75EnexisBosveld28-03-20incassobrief; (meta)terugblaf (2x); Bosveld legt terug bij Enexis09-04-20Radiostilte. Dossier on hold, ligt weer bij Enexis; Bosveld sluit dossier op 18-1-21hier
Zoon van @ZuinigeRijderEnexisBosveld08-04-20incassobrief en merkwaardige correspondentie.29-04-20Radiostiltehier
@tim-1985EnexisBosveld01-05-20incassobrief, mailwisseling.06-05-20Radiostiltehier
@ZuinigeRijderEnexisBosveld08-06-20incassobrief; repliek; brief terug van Bosveld met interne Enexis correspondentie16-06-20Radiostilte#1 en #2
@GeanderEnexisBosveld16-06-20incassobrief en terugblaf24-06-20Radiostiltehier
@IQDEnexisBosveld07-07-20incassobrief en terugblaf09-08-20Radiostiltehier
@LangerijEnexisBosveld09-07-20incassobrief en terugblaf16-07-20Radiostilte; Bosveld bericht op 18-1-21 dat ze het dossier sluitenhier
@semmeke2008EnexisBosveld22-07-20incassobrief en terugblaf09-08-20Radiostiltehier
@vinomEnexisBosveld01-10-20incassobrief en terugblaf01-10-20Radiostiltehier
@VerwijderdEnexisBosveld04-11-20incassobrief en terugblaf04-11-20Radiostilte
@gaz8EnexisBosveld02-12-20incassobrief met 'aankondiging dagvaarding' na eerder alleen een telefoontje02-12-20Radiostiltesummier hier
Categorie 3: Deurwaarderachtige hut probeert je te bewegen een keuze te maken nadat je al een slotje had
@RobotapStedinBosveld14-09-20dringend verzoek om keuze te makenRadiostiltehier

Om het even honds te zeggen: terugblaffen helpt.

In het geval van incassobureaus is dat natuurlijk ook niet zo heel gek: die incassohutten mogen volgens de 'Wet normering buitengerechtelijke incassokosten' en het bijbehorende Besluit maar tot een bepaald maximum aan buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen. Voor de bedragen waar we hier over spreken (<2.500 euro) is dat 15% over de hoofdsom, met een minimum van 40 euro. Dat komt dus neer op verdiensten van 40 tot maximaal 120 euro in gevallen van facturen voor afsluiting of verwijdering. Daar kan zo'n incassohut niet veel voor doen...
Daarbij komt dat als een factuur al betwist is, buitengerechtelijke incassokosten niet invorderbaar zijn, omdat door de betwisting buitengerechtelijke incassowerkzaamheden zinloze werkzaamheden zijn. Het beetje verdienste van een incassohut is dus al bij voorbaat verdwenen als duidelijk wordt dat de factuur is en blijft betwist.

@Basement deed via gesprekken met Enexis en Flanderijn ook interessante achtergrondkennis op over de onderliggende processen. In gevallen als de zijne (waarin nog niks gebeurd is) kom je inderdaad bij een deurwaarder terecht, omdat de netbeheerder je standaard op het stapeltje legt van mensen waar binnentreding geforceerd moet worden. Het dringt niet tot ze door dat je ze allang hebt uitgenodigd om langs te komen, omdat dat niet past in hun proces.

@Rommelzolder wees er overigens op op dat Raad van Toezicht van de Nederlandse Vereniging van Gecertificeerde Incasso-ondernemingen op 23 mei 2017 heeft vastgesteld dat een incassoprocedure moet worden opgeschort als de vordering wordt betwist:
Van toepassing blijft het reeds zojuist aangehaalde uitgangspunt dat wanneer door een incasso-organisatie een vordering wordt gepretendeerd en deze vervolgens door een (vermeende) debiteur gemotiveerd wordt weersproken, de incasso-organisatie vervolgens bij zijn opdrachtgever dient verifiëren of de vordering daadwerkelijk bestaat, een en ander met inachtneming van de door de debiteur verstrekte informatie. Door de incasso-organisatie dient een deugdelijke onderbouwing (zo mogelijk middels onderliggende stukken) te worden gegeven, indien de gepretendeerde vordering wordt weersproken c.q. dient alsdan een nader onderzoek te worden ingesteld naar de rechtmatigheid van de vordering.
Naar het oordeel van de Raad brengt dit alles - gelet op de eerdergenoemde forse impact die incassoactiviteiten op de gemiddelde debiteur hebben en gelet op het voormelde uitgangspunt dat debiteuren uitsluitend op gepaste wijze dienen te worden benaderd - met zich dat vanaf het moment dat de vordering gemotiveerd wordt betwist, de incassoprocedure dient te worden opgeschort.
@Cable_boy volstond met een ultrakorte meta-terugblafactie naar incassohut Bosveld:
Geachte heer/mevrouw,

Ik informeer u graag over het feit dat ik één van de vele mensen ben, die op inhoudelijke gronden betwisten dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij ongevraagde fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting. U heeft zulke zaken eerder op uw bord gehad. En ik ken die dossiers. We kunnen natuurlijk weer van voren af aan beginnen, maar misschien kunnen we -in deze wetenschap- het werk voor u en mij verlichten door direct ter zake te komen.

Met vriendelijke groet,
@Cable_boy
Waarop Bosveld de zaak schielijk teruglegde bij Enexis.

[ Voor 255% gewijzigd door Bram-Bos op 18-01-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-08 20:33

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bram-Bos schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:28:

Netbeheerders dreigen Tweakers nogal eens met een (gerechts)deurwaarder na opzegging van hun gasleveringscontract. Meestal is dat een uitvloeisel van hun normale 'wanbetalers-procedure'. Ik heb eens op een rijtje gezet bij wie er nu daadwerkelijk een deurwaarder (vooral postaal) aan de bel trok. Volgens mij is dat beperkt tot de onderstaande voorbeelden, maar ik hoor graag updates via DM.

TweakerNetbeheerderDeurwaarder1e deurwaardersbriefVervolgLaatste contactStand van zakenDossier
@aap009Liandernb16-05-18Betwisting via emails06-11-18Liander trok de vordering in omdat aap009 nooit een ATO had op dat adres
@zonetjesCoteqFlanderijn13-06-19Betwisting via emails26-06-19Deurwaarder legde de zaak weer terug bij Coteq. Niks gebeurdniet up to date
@overwinteraarCoteqFlanderijnJun-19Betwisting via emails14-07-19Deurwaarder legde de zaak weer terug bij Coteq. Coteq maakte afspraak voor verwijderingniet up to date
@VerwijderdEnexisBosveld17-09-19Betwisting via emails01-10-19Radiostilte#1 en #2. Wordt nog bijgewerkt
@ronjansen87LianderFlanderijn18-09-19Betwisting via email op 20-09-19Radiostiltehier
@tripaxStedinBosveld17-10-19Betwisting via emailtripax was al verzegeld, daarna kwam deurwaarder aanzettenhier

toon volledige bericht
En harder terugblaffen helpt beter ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Geander
Dossier Geander - Enexis

Ik heb een zogenaamde onbemeterde gas aansluiting, dat wil zeggen dat ik in een appartementen complex woon waar één meter zit en eenieder die het wil een zogenaamd kookgas abonnement neemt.
Tot juni 2019 was ik ook een afnemer van gas echter na een nieuwe keuken te hebben geïnstalleerd heb ik geen gas meer nodig.

1 juni zeg ik mijn gas abonnement op bij Essent.
8 juli krijg ik de eerste brief van Enexis.
Geachte heer of mevrouw/

Bij ons is geen geldig energie contract voor gas (meer) bekend op uw adres:
.................... Wilt u gewoon gas houden?
Sluit dan vóor 22 juli 2O19 een contract af bij een energieleverancier. Als u dat kort
geleden al heeft gedaan, kunt u verder naar stap 4.

Stappenplan
Wij hebben doorgekregen dat niemand (meer) een energiecontract heeft op het genoemde
adres. Dit betekent dat wij nu wettelijk verplicht zijn om gas af te sluiten. We leggen u
graag uit wat u moet doen, zodat u gewoon gas houdt,

stap 1 Kies de energieleverancier die bij u past
Om het u gemakkelijk te maken, hebben wij een overzicht gemaakt van alle
energieleveranciers waarvoor u kunt kiezen. U vindt dit overzicht op
enexis.nl/energieleverancies.

stap 2 Schrijf uw meterstanden op
Bij het afsiuiten van een energiecontract vraagt uw nieuwe energieleverancier
naar uw meterstanden. Schrijf deze dus eerst op. Wilt u weten hoe u uw meterstanden
uitleest? De handleidingen van al onze meters staan op enexis.nl/hanrlleiding.

stap 3 SIuit een energiecontract af
Bel de energieleverancier van uw keuze en sluit een energiecontract af. Naast uw
meterstanden hebt u de volgende gegevens nodig:

Op enexis.nl/afsluitenvoorkomen Staan tips om erv66r te zorgen dat uw nieuwe Contract
zo snel mogelijk bij ons bekend is.
stap 4 Controleer uw contractgegevens
Als u een energiecontract hebt afgesloten rnet een energieleverancier, is het prettig om te
weten of dit al bekend is bij Enexis Netbeheer, Dit kunt u zien op enexis-nVstatr.scontract.
Gebruik hiervoor de volgende gegevens:

Gebruikersnaam ................ Wachtwoord
Zodra wij via uw energieleverancier hebben doorgekregen dat u een contract hebt geregeld,
zetten wij geen stappen meer om u af te sluiten.

Hebt u al een energieleverancier?
Uw energieleverancier geeft het aan ons door als uw nieuwe energiecontract ingaat. U hoeft
dit dus niet zelf aan ons door te geven. Maar let op: de een is sneller dan de ander. Soms
duurt het 10 werkdagen voor wij iets horen. Vraag dus aan uw energieleverancier om uw
contractgegevens v6ór 22 juli 2O19 aan ons door te geven.

Wie is Enexis Netbeheer?
In uw regio zljn wij netbeheerder, Als u gas of elektriciteit wilt afnemen, hebt u een
energieleverancier en een netbeheerder nodig. De energieleverancier verkoopt energie. De
netbeheerder verzorgt het transport van deze energie en beheert het netwerk. Een
energieleverancier kiest u zelf, een netbeheerder niet.

Meer informatie
Kijk op enexls.nl/afslrrite of neern contact op met onze Klantenservice op
088 857 70 00. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur"

Met vriendelijke groet,
toon volledige bericht
Ik heb schijnbaar niet snel genoeg gereageerd en op 30 juni krijg ik een herinnering waarin nogmaals hetzelfde staat.
Hierop heb ik via mail geregeerd
Geachte heer/mevrouw …

Ik ontving op 08-07-2019 een brief van u op mijn adres, waarin u de ‘gebruikers van gas op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is.
In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 01-06-2019 opgezegd bij Essent. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Essent gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013). Aangezien er inmiddels tien werkdagen verstreken zijn sinds de opzegging van de ATO, en u alle gelegenheid heeft gehad de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst, is de ATO inmiddels ook beëindigd.

U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
toon volledige bericht
Op 2 augustus heb ik al antwoord van hun.
Geachte heer .....,

U hebt aangegeven dat u de overeenkomst bij Enexis Netbeheer conform Artikel 3.6 van de algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers hebt opgezegd. Dit heeft u voor gas gedaan op uw adres ................... U geeft aan dat u geen gas meer verbruikt en bent van mening dat u niet de kosten dient te betalen. De kosten kunnen hoog zijn dus ik kan mij goed voostellen dat u die niet wil betalen. Graag leg ik u uit wat de gevolgen hiervan zijn en waarom wij kosten in rekening mogen brengen bij afsluiten of verwijderen van de aansluiting.

Aansluit- en transportovereenkomst (ATO)
De kosten voor het afsluiten mogen wij in rekening brengen bij degene die een leverancierscontract heeft afgesloten. Ontbreekt een leverancierscontract dan mogen wij deze kosten in rekening brengen bij degene die als laatste een ATO (Aansluit- en Transport Overeenkomst) heeft gehad. In artikel 2.5.1.12 van de tarievencode staat vermeld dat voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de voormalige aangeslotene. Op basis van dit artikel brengen we dan ook de kosten bij u in rekening." Voor meer informatie wil ik u verwijzen naar de algemene voorwaarden op onze site www.enexis.nl en de tarievencode vindt u op www.wetten.overheid.nl.

Kosten
De kosten voor het afsluiten binnen zijn € 137,94 (inclusief btw). U krijgt de rekening achteraf toegestuurd. Kosten voor buiten afsluiten is € 678,18. Voor verwijderen laagbouw zijn de kosten op dit moment € 732,05 en voor hoogbouw € 202,05. Hoogbouwtarief wordt gehanteerd bij flats of appartementen zonder eigen toevoerleiding. Dit kan ook een appartement op de begane grond zijn. Onze definitie van hoogbouw is wanneer het gaat om appartementen gebouwd in meerdere bouwlagen (bijv. ook een appartement boven een winkel.

Afsluiting gasaansluiting is tijdelijk

Het afsluiten van de gasaansluiting is echter een tijdelijke situatie. Dit is voor de veiligheid maximaal 12 maanden toegestaan. Vóór het verstrijken van deze termijn kiest u of u de aansluiting wilt laten heraansluiten of verwijderen. Voor deze werkzaamheden krijgt u opnieuw een rekening. Voor het maken van een afspraak voor het afsluiten van uw gas kunt u contact opnemen met onze klantenservice op het telefoonnummer 088 85 770 00.

Heraansluiten
Als u de aansluiting weer wilt gaan gebruiken, sluit u een contract af met een energieleverancier. Wij horen het van uw leverancier als u dit hebt gedaan. Vervolgens nemen wij contact met u op om een afspraak te maken voor de werkzaamheden, als u tenminste voldoet aan alle voorwaarden. Meer informatie hierover staat op enexis.nl/afsluiten.

Verwijderen
Als u de aansluiting niet meer wilt gaan gebruiken dan moet deze na 12 maanden verwijderd worden. Deze verwijdering is definitief en vraagt u aan via www.mijnaansluiting.nl.

Maakt u geen keuze?

Voordat de 12 maanden verstreken zijn zoeken wij contact met u. Als u na 12 maanden geen keuze hebt gemaakt gaan wij de gasaansluiting definitief verwijderen. De kosten die wij daarvoor maken brengen wij bij u in rekening.

Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waarop u had gehoopt. Toch vertrouw ik erop dat ik u voldoende heb geïnformeerd.

Vragen
Als er nog iets verandert in de situatie waarover u niet tevreden bent of als u nog extra informatie wilt doorgeven, kunt u mij bellen op het telefoonnummer 088 857 35 45. Ik ben op maandag, woensdag en vrijdag beschikbaar tussen 8.00 en 16.30 uur. En op woensdag en donderdag tussen 8.00 en 12.00 uur. U kunt mij ook mailen door te reageren op dit bericht Wilt u dan het dossiernummer .............. bij de hand houden. Dan kan ik u sneller helpen.

Met vriendelijke groet,
toon volledige bericht
Hierop heb ik wederom per mail geantwoord op 7 augustus.
ik heb een onbemeten aansluiting (kookgas abonnement), er valt dus niets te verwijderen, wel kan deze aansluiting op een zeer eenvoudige manier verzegeld worden, de gemaakte kosten kunnen dus in mijn ogen nooit € 202,50 zijn zo als in de offerte vermeld.

Ik ga er van uit dat het tarief van € 137,94 eerder bij mij van toepassing is, echter bij medebewoners in hetzelfde gebouw is de verzegeling afgehandeld zonder kosten in rekening te brengen.
Overigens ben ik van mening dat netwerkbeheerders hun machtspositie schandalig misbruiken door dergelijke hoge kosten in rekening te brengen voor enkele minuten werk.

Graag verwijs ik u naar de website www.eigenhuis.nl
Netbeheerders zien het verzegelen van de aansluiting slechts als tijdelijke oplossing voor bijvoorbeeld één jaar. Daarna moet u de aansluiting alsnog laten verwijderen. Volgens de netbeheerders is dat noodzakelijk vanwege de veiligheid.
De Geschillencommissie Energie denkt daar anders over.
Begin 2018 oordeelde de commissie, dat de netbeheerder alleen redelijke kosten voor afsluiting in rekening mag brengen. De verwijderingskosten vond de commissie niet redelijk, omdat de netbeheerder niet had aangetoond dat verwijdering noodzakelijk is voor de veiligheid.

Overigens: de links in uw mail werken niet!!

Ter illustratie stuur ik u bij deze een foto van mijn gasaansluiting.

Met vriendelijke groet,
toon volledige bericht
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/h18d3v.jpg

Hierna is het tot op een paar telefoontjes waarin geprobeerd werd om me toch een opdracht tot verwijdering te ontlokken na stil gebleven.
Tot vrijdag 18-10-2019, schijnbaar is er een monteur onaangekondigd aan mijn deur geweest, er was niemand thuis en ze hebben de volgende brief gestuurd:
Geachte heer of mevrouw,

Vandaag zijn onze monteurs bij u langs geweest om u af te sluiten van elektriciteit en/of gas"
Enexis Netbeheer is uw netbeheerder en is verplicht om dit te doen volgens de 'Elektriciteitswet
1998' en 'Gaswet'. Wij hebben namelijk doorgekregen van uw energieleverancier dat u sinds 'l-7-
2019 geen energiecontract meer hebt. We hebben u hier al schriftelijk voor gewaarschuwd. ln deze
brief staat wat u van ons kunt verwachten en wat u kunt doen als u bent afgesloten.

U bent afgesloten
Voor het afsluiten door onze monteurs krijgt u binnenkort een rekening. Verderop in deze brief staan
onze tarieven.

Wilt u weer elektriciteit en/of gas hebben?
1. Regel een geldig energiecontract met een energieleverancier.
Op utrww.enexis.nl/energieleveranciers vindt u een overzicht van alle energieleveranciers
2. Zorg ervoor dat u alle rekeningen van Enexis Netbeheer hebt betaald.

Hebt u betaald en heeft uw energieleverancier ons laten weten dat u een geldig energiecontract
hebt? Dan nemen wij contact met u op. We maken een afspraak voor het heraansluiten. U betaalt de
heraansluitkosten direct met pin aan de monteur.

(aangevinkt) U bent nog niet afgesloten. Maak een afspraak
Onze monteurs komen zeer binnenkort terug om u af te sluiten. Maak hiervoor een afspraak en
voorkom hogere kosten. Bel onze Klantenservice op 088 857 70 00. Als onze monteurs de volgende
keer niet binnen kunnen om u af te sluiten, zullen ze dat buiten doen. Dit is veel duurder dan binnen
afsluiten.

bedrijf Enexis Netbeheer B.V.
IBAN NL 04 RABO 03075 125 84
KvK 17 131139
Overzicht kosten af- en heraansluiten
Onze tarieven (inclusief btw) zijn:

Afsluiten Binnen uw huis
Gas of elektriciteit Afsluiten 137,94
Heraansluiten 101,22

Gas + elektriciteit Afsluiten 142,96
Heraansluiten € 120.18

Afsluiten€ Buiten uw huis
Gas of elektriciteit Afsluiten 678,18
Heraansluiten 508,64

Gas + elektriciteit afsluiten 773,06
Heraansluiten € 603,52

Afsluiten doen wij bij voorkeur binnen
De kosten voor af- en heraansluiten hangen af van onze werkzaamheden. Als het kan, sluiten we
elektriciteit en/of gas altijd binnen af, in de meterkast. Kunnen we niet binnen afsluiten, dan doen we
dat buiten. Dat laatste kost meer tijd en werk, onder andere door de graafwerkzaamheden. Daardoor
is buiten afsluiten een stuk duurder dan binnen afsluiten.

Extra kosten afsluiten gas
Voor een gasaansluiting geldt dat deze voor de veiligheid maximaal 12 maanden afgesloten mag
blijven. Na deze periode kunt u kiezen voor heraansluiten of verwijderen. De kosten voor
heraansluiten of verwijderen brengen wij bij u in rekening. U leest hier meer over op
enexis. nl/afsluitenvoorkomen.

Energiecontract geregeld?
Hebt u net een energiecontract geregeld? Pas als wij dit van uw energieleverancier doorkrijgen,
stoppen we de procedure om u af te sluiten. Onze monteurs checken uw status voor ze aan het werk
gaan, maar het kan gebeuren dat berichten elkaar kruisen. De monteurs moeten in dat geval
doorgaan met afsluiten. Vraag daarom uw energieleverancier om het zo snel mogelijk aan ons door
te geven als u een geldig energiecontract hebt.

Status energiecontract controleren
Hebt u inmiddels een overeenkomst afgesloten met een energieleverancier? Op
enexis.nl/statuscontract kunt u zelf controleren of wij de bevestiging van uw leverancier al hebben
ontvangen. U logt in met uw gebruikersnaam: ........... en wachtwoord: ................. Let
op: de eerste keer dat u dit doet, krijgt u de vraag om het wachtwoord te wijzigen. AIs u op een later
moment opnieuw de status van uw contract wilt controleren, gebruikt u uw nieuwe wachtwoord.

Wie is Enexis Netbeheer?
Enexis Netbeheer is in uw regio netbeheerder. Wij beheren het ondergrondse energienetwerk en uw
aansluiting op dit netwerk. Voor uw elektriciteits- en/of gasaansluiting betaalt u netwerkkosten via uw
energieleverancier. Uw energieleverancier draagt die netwerkkosten af aan Enexis Netbeheer.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice
Enexis Netbeheer B.V
toon volledige bericht
Waarop 27 oktober 2019 mijn antwoord via mail
Geachte lezer,

21 oktober 2019 kreeg ik een brief van u met het kenmerk ......... waarin gesteld wordt dat ik niet thuis was bij het bezoek van de monteurs.
Conform de voorwaarden aansluit- en transportcode gas RNB artikel 4.1.2.5 dient u vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak te maken om de inpandige werkzaamheden uit te voeren, aan deze voorwaarden is niet voldaan.

Met vriendelijke groet,
Op 29 oktober het volgende antwoord van Enexis
Beste heer ............,

U geeft aan de kosten die wij in rekening brengen voor afsluiting aan de .............. niet te accepteren, omdat wij volgens u niet aan bepaalde voorwaarden hebben voldaan. Ik leg u graag uit hoe dit precies zit.

Overeenkomst
Het is wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief contract te hebben. Met het aangaan van het energiecontract bij uw energieleverancier bent u akkoord gegaan dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen op het moment dat het contract wordt opgezegd, dit gaat om de aansluit- en transportovereenkomst (ATO). Dit is een overeenkomst die de energieleverancier met een klant sluit namens ons.

Voorkomen afsluiting en kosten
Om afsluiting en de bijbehorende kosten te voorkomen, moet er dus zo snel mogelijk een contract worden geregeld bij een energieleverancier. Wanneer u geen gas meer wilt gebruiken, kunt u kiezen voor een verwijdering van de aansluiting. Hierover vertel ik u graag meer.

Afsluiting of verwijdering
Wanneer u wordt afgesloten is dit voor maximaal 12 maanden, in verband met veiligheidsredenen. Na 12 maanden moet er gekozen worden voor een heraansluiting of een verwijdering. Hier zitten in beide gevallen kosten aan verbonden. Een overzicht van de kosten voor een af- en heraansluiting en voor een verwijdering vindt u op onze website. Een verwijdering kunt u aanvragen via www.mijnaansluiting.nl, u ontvangt vervolgens binnen 10 werkdagen een offerte die 3 maanden geldig is. Na akkoordverklaring wordt er een planning gemaakt.

Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd over de mogelijkheden om van het gas af te gaan en wens u een prettige dag verder.

Heeft u nog vragen dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u op werkdagen tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Het is ook mogelijk deze e-mail te beantwoorden. Daarnaast vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
toon volledige bericht
2 november beantwoord ik deze mail als volgt
Beste mensen van Enexis,

Dank dat u de moeite neemt (in uw email van 29-okt-2019) om te proberen mij uit te leggen 'hoe dit precies zit'. Het spijt me echter te moeten zeggen, dat juist die precisie in uw uitleg ontbreekt.

U stelt: "Het is wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief contract te hebben."
Zo'n wettelijke verplichting voor mij om een contract te hebben als er een actieve aansluiting is, is mij onbekend. Die bestaat volgens mij ook niet. Maar ik laat me graag overtuigen met een precieze verwijzing naar een concreet wets-artikel waarin die verplichting voor mij zou zijn geregeld.

Vervolgens stelt u: "Met het aangaan van het energiecontract bij uw energieleverancier bent u akkoord gegaan dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen op het moment dat het contract wordt opgezegd, dit gaat om de aansluit- en transportovereenkomst (ATO)."
Ik heb de ATO er op nagelezen, maar ik zie daarin nergens een aanwijzing dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen als ik die ATO opzeg conform artikel 3.6 Algemene Voorwaarden. En dat heb ik gedaan (via mijn leverancier) toen ik ook mijn leveringscontract voor gas opzegde. Ook hier kunt u mij alleen overtuigen als u preciezer wordt, en mij het concrete artikel aanwijst in de ATO of de bijbehorende algemene voorwaarden, waarin zou worden geregeld 'dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen op het moment dat het contract wordt opgezegd'.

Ongeveer gelijktijdig met uw email-bericht zijn medewerkers van Enexis bij mij aan de deur geweest om de aansluiting af te sluiten. Dit blijkt uit een achtergelaten brief. Ik wijs u erop dat ik u al eerder herhaald heb aangeboden om uw medewerkers op afspraak toegang te verlenen om de werkzaamheden te verrichten die Enexis wenst. De brief geeft echter aan dat een deurwaarder wordt ingeschakeld om ons af te sluiten.

Zoals ik ook al op 27-10 heb aangegeven dient Enexis op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en transportcode gas RNB vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak te maken om inpandige werkzaamheden uit te voeren.
Kennelijk vindt Enexis het erg moeilijk om gewoon een afspraak te maken om onze aansluiting af te sluiten, terwijl dat prima (en nog steeds) mogelijk is. Een deurwaarder inschakelen terwijl je ook gewoon een afspraak kunt maken is onnodig, en voegt ook onnodige kosten toe. Kosten die ik vanwege die onnodigheid dan ook bij voorbaat afwijs.

Samenvattend: u zult echt preciezer moeten worden in uw uitleg om mij te overtuigen, en u kunt nog steeds gewoon een afspraak maken om de gasaansluiting af te sluiten. Zoals eerder gezegd geef ik u daar wel gelegenheid, maar geen opdracht toe, en zal ik daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet accepteren.

Met vriendelijke groet,
toon volledige bericht
Op 4 november al een antwoord kwam, ze worden snel bij Enexis ;)
Beste heer ...........,

U geeft aan dat de precisie in de vorige uitleg nog ontbreekt. Ik begrijp van u dat u graag concrete verwijzingen wilt naar artikelen waarin benoemd staat dat het wettelijk verplicht is een actief contract te hebben op een actieve aansluiting en dat wij kosten in rekening mogen brengen als het contract wordt opgezegd. Ook geeft u aan dat wij 5 werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak moeten maken. Ik verwijs u graag naar de link met de algemene voorwaarden waarin dit allemaal wordt beschreven.

U kunt onze algemene voorwaarden terugvinden op https://www.enexis.nl/ove...ties/algemene-voorwaarden. Naast de algemene voorwaarden benoemt de Tarievencode, die een onderdeel van de Gaswet vormt, specifiek dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de aansluiting- en transportovereenkomst. In artikel 2.5.1.12 staat vermeld dat voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de voormalige aangeslotene. Op basis van dit artikel brengen we dan ook de kosten bij de klant in rekening.

Ik ga ervan uit dat u hiermee voldoende informatie heeft en wens u een prettige dag verder.

Met vriendelijke groet,

toon volledige bericht
Ze hebben dan ook een snel antwoord verdient, 4 november volgende mail er uit.
Beste ............

Het is fijn dat u zo snel antwoord, maar u onderbouwt uw beweringen uit uw vorige email helemaal niet verder. U verwijst slechts heel in het algemeen naar de algemene voorwaarden, maar dat is bepaald geen precieze onderbouwing. U komt wel met een heel ander argument, namelijk de Tarievencode Gas.
Ik concludeer dat u geen nadere onderbouwing kúnt geven van uw eerdere bewering (1) dat "Het .. wettelijk verplicht [is] om op elke actieve aansluiting een actief contract te hebben." en uw eerdere bewering (2) dat "Met het aangaan van het energiecontract bij uw energieleverancier bent u akkoord gegaan dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen op het moment dat het contract wordt opgezegd, dit gaat om de aansluit- en transportovereenkomst (ATO)."

Dan uw nieuwe argument: artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas. Dat is geen op zichzelf staande grond om mij te verplichten te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe geef. Artikel 2.5.1.12 geeft slechts aan hóe netbeheerders kosten in rekening mogen brengen àls ze tot afsluiting dan wel verwijdering van de aansluiting overgaan. Namelijk via de systematiek van voorcalculatie, en met gebruik van de standaard offerte/factuur (2.5.1.15). Het artikel formuleert helemaal geen betalingsverplichting voor afnemers, en dat zou ook niet passen in het karakter van de Tarievencode Gas als gedragscode van en voor de netbeheerders (zie artikel 1.1.1 van de Tarievencode Gas). Bovendien biedt artikel 12a van de Gaswet helemaal geen bevoegdheid voor het introduceren van betalingsverplichtingen voor afnemers in de Tarievencode Gas.
Samenvattend: u bent niet preciezer geworden in uw uitleg van uw eerdere beweringen, en uw nieuwe argument is onvoldoende grondslag voor een betalingsverplichting aan mijn kant. U bent echter nog steeds welkom om op afspraak de gasaansluiting af te sluiten. Zoals eerder gezegd geef ik u daar wel gelegenheid, maar geen opdracht toe, en zal ik daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet accepteren.

Met vriendelijke groet,
toon volledige bericht
Ze zijn echt snel, nog dezelfde dag antwoord.
Beste heer ..........,

U geeft aan nog niet voldoende onderbouwing te hebben gekregen voor de beweringen over de verplichting van een contract, de kosten die in rekening worden gebracht bij een afsluiting en het maken van een afspraak vanuit ons voor een afsluiting. Ik kan me voorstellen dat u concrete argumenten wilt. Het volgende heb ik in werking gezet.

Zelf kan ik helaas niet meer onderbouwen dan wat er in de algemene voorwaarden is beschreven. Daarom heb ik uw mail doorgestuurd naar onze afdeling Klachten & Claims. Dit omdat zij wellicht meer informatie hebben over dit proces. U krijgt een reactie van deze afdeling binnen 10 werkdagen.

Ik ga ervan uit dat u hiermee alsnog voldoende onderbouwingen krijgt voor de betalingsverplichting en de algemene voorwaarden. Ik wens u een prettige dag verder.

Met vriendelijke groet,

toon volledige bericht
10 werkdagen zijn ruimschoots verstreken, tot op heden geen antwoord mogen ontvangen.

Aaah 23 november antwoord van de deurwaarder, daar zat ik net op te wachten ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/a9jna30cn2jz.jpg

Even een mailtje sturen, natuurlijk weer opgesteld met hulp van Bram dank daarvoor, en natuurlijk niet te vergeten al die andere medestrijders die goede raad geven. Wat zou ik zijn zonder jullie goede raad _/-\o_
Beste mensen van Flanderijn,

Betreft: dossiernummer ..............

Ik ontving een brief van jullie, gedateerd 22 november 2019, waarin jullie me melden dat er op mijn adres 'geen leveringsovereenkomst is getekend', en mij verzoeken om een leveringsovereenkomst aan te gaan, dan wel een afspraak te maken met Enexis voor het afsluiten van elektriciteit en/of gas.

Ik reageer graag als volgt:

Allereerst gebruik ik geen gas op dit adres. Ik heb mijn leveringsovereenkomst en Aansluit- en Transportovereenkomst rechtmatig opgezegd per 01-06-2019 (conform artikel 3.6 AV), nadat ik de gaskraan definitief heb dichtgedraaid. Uw cliënt lijdt dus geen enkele schade, omdat er in het geheel geen gas wordt getransporteerd en geleverd. Er is ook geen overeenkomst meer tussen uw cliënt en mij voor aansluiting en transport van gas, waaruit verplichtingen voor mij zouden voortvloeien.

Ten tweede laat ik u weten dat ik niet verplicht ben om een overeenkomst te hebben met een energieleverancier. Nergens is die verplichting vastgelegd, ook niet in de Elektriciteitswet of Gaswet.

Ten derde heb ik Enexis al diverse malen duidelijk gemaakt dat het bedrijf op afspraak welkom is om de werkzaamheden uit te voeren die Enexis wenst. Enexis is weliswaar nooit op dat aanbod ingegaan, maar het aanbod staat nog steeds. Conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB dient Enexis uiterlijk vijf werkdagen van te voren een afspraak te maken indien het bedrijf binnenshuis aan de slag wil. Maar als het me toevallig schikt (en ik niet bijvoorbeeld naar mijn werk ben) kan het wat mij betreft ook sneller dan dat.

Ik wil echter niet zelf opdracht tot die werkzaamheden geven, en daartoe ben ik ook niet verplicht. Dat is ook de reden dat ik het initiatief voor het maken van een afspraak bij Enexis laat, aangezien de omgekeerde weg (bv. via mijnaansluiting.nl) een impliciete opdracht van mijn kant zou betekenen.

Ik adviseer u om uw cliënt Enexis aan te raden gewoon een afspraak met mij te maken om in mijn huis de werkzaamheden uit te voeren die Enexis wenst, en vervolgens mijn dossier bij u te sluiten.

Mocht u dat niet doen, dan verzoek ik u om mij per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen een kopie van het dossier in mijn zaak toe te sturen, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat ik kan nagaan of u over mijn volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt.

Met vriendelijke groeten

Met vriendelijke groet,
toon volledige bericht
En dan geschiede het wonder, donderdag 28-11-2019 belt Enexis met de vraag of ze een afspraak kunnen maken, natuurlijk zeg ik, zeg maar wanneer, nou zou dinsdag middag schikken, jazeker u bent welkom.
Eindelijk een gesprek waarin mij niet gevraagd werd of ik opdracht wil geven :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/uocmyoollien.jpg

dinsdag 3-12 is slotje geplaatst, ze waren in de veronderstelling dat ze een leiding moesten aansluiten dus keken raar op en moesten weer naar de auto om slot te halen, alles bij elkaar geen 5 minuten werk geweest volgens mijn vrouw.

Niets verwijdert niets afgedopt, dus gewoon nog steeds een actieve leiding, maar nu met een slotje en de mededeling dat ze over een jaar terug komen.

7 december, de rekening.

[url]Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xaab8hgw6.jpg[/url]

8 december betwist via mail.
Op 7 december 2019 ontving ik van u een factuur met nummer .......... voor het buiten bedrijf stellen van uw gasaansluiting bij mij binnen.
Ik betwist deze factuur. Deze werkzaamheden hebben plaatsgevonden op initiatief van Enexis, aan een gasaansluiting die van Enexis is. Ik heb Enexis daar alle gelegenheid toe gegeven, maar ik ben er eerder al tamelijk expliciet over geweest dat deze werkzaamheden niet in mijn opdracht geschieden.

Zoals eerder ook al aangegeven is er geen grondslag voor het in rekening brengen van deze kosten als ik daar geen opdracht toe geef.
De inmiddels reeds lang beëindigde Aansluit- en Transportovereenkomst geeft daar geen grond voor, en ook de Tarievencode Gas (artikel 2.5.1.12) schept voor mij geen betalingsverplichtingen. Zie verder onze eerdere correspondentie hierover.

Met vriendelijke groet,
Op 16-12-2019 het antwoord van Enexis
Geachte heer ............,

U laat ons weten niet akkoord te gaan met onze factuur met kenmerk ............. ter hoogte van € 137,94. Deze factuur heeft betrekking op de afsluiting van de gasaansluiting op uw adres .................... De gasaansluiting is op 3 december uit bedrijf gehaald aangezien er geen actieve energiecontract voor deze aansluiting aanwezig is. U geeft aan geen opdracht te hebben gegeven voor de afsluiting van de gasaansluiting en wilt daarom de factuur niet voldoen. Ik begrijp dat u duidelijkheid wilt over de situatie en op het door ingediende bezwaar. Op 21 november heb ik uw bezwaar reeds onderzocht en beantwoord. Ik vermoed dat u mijn bericht van 21 november niet hebt ontvangen. Daarom informeer ik u graag (alsnog) met dit bericht.

Wettelijke verplichting
Enexis Netbeheer heeft een aantal wettelijke taken waaronder de verplichting om ons netwerk in werking te hebben en te onderhouden. De verplichting houdt in dat wij dit op een veilige en doelmatige wijze moeten doen. Wanneer een gasaansluiting niet langer gebruikt zal worden, moet Enexis Netbeheer de gasaansluiting afsluiten of verwijderen. De afsluiting geldt overigens uit veiligheidsoverwegingen voor een termijn van maximaal 12 maanden. Hieronder licht ik dit verder toe.

Opzeggen contract / Tarievencode
U hebt op 1 juli uw leveringscontract voor gas met de energieleverancier Essent opgezegd. Bij het aangaan van dit contract is er een aansluit- en transportovereenkomst afgesloten met Enexis Netbeheer. Bij het beëindigen van het contract met de energieleverancier heeft u Essent gemachtigd om de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) op te zeggen. Bij het aangaan van de overeenkomst zijn ook de algemene voorwaarden van toepassing verklaard waarin de beëindiging van het contract wordt geregeld. In artikel 2.5.1.12 (gas) van de Tarievencode staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Hetzelfde staat in artikel 2.4.1 van de Tarievencode elektriciteit.

Verplichtingen ATO
Daarnaast verwijs ik u naar artikel 3.6 van de ATO. Ons standpunt is dat dit artikel de verplichtingen van de klant beschrijft en het gevolg als hieraan niet voldaan wordt. In het artikel staat niet dat wij binnen 10 werkdagen moeten afsluiten en dat als niet gebeurd, wij geen afsluitkosten meer mogen berekenen na die 10 werkdagen. De afsluitkosten worden dus ook na opzegging van de ATO terecht in rekening gebracht op grond van de Tarievencode.

Huidige situatie
Zoals in onze eerdere correspondentie is aangegeven, brengt het afsluiten kosten met zich mee. Ik wijs u nogmaals op de kosten voor het afsluiten. Wanneer wij u komen afsluiten en wij doen dit in uw meterkast, dan zijn de kosten € 137,94. De afsluiting geldt voor een termijn van maximaal 12 maanden. Circa 10 maanden nadat de aansluiting is afgesloten, wordt u schriftelijk geïnformeerd en verzocht de aansluiting te laten verwijderen of her-aansluiten. Wij hebben de voorgenomen afsluiting aan u medegedeeld in ons schrijven 8 juli en 30 juli.

Afwijzen bezwaar
Wij blijven van mening dat de kosten voor noodzakelijke handelingen terecht bij u in rekening worden gebracht op grond van de Tarievencode. Gelet op bovenstaande hoeft u dus zelf geen opdracht te geven tot een verwijdering of afsluiting van de gasaansluiting. Wij begrijpen dat het vervelend voor u is dat u geen gebruik maakt van de gasaansluiting en daarvoor kosten moet maken. Daarom is uw klacht opnieuw door ons onderzocht. Wij zijn na dit onderzoek van mening dat er geen nieuwe argumenten zijn om ons eerdere besluit te herzien. Dat betekent dat u onze factuur van € 137,94 voor 19 december dient te voldoen.

Meneer ........, Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waarop u hebt gehoopt, maar vertrouw er op dat het standpunt van Enexis Netbeheer hierin helder is.

Hebt u vragen?
Neem dan contact met mij op via telefoonnummer 088 857 31 68. Ik ben te bereiken van maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 12.00 uur. Mocht u mij niet kunnen bereiken, staan mijn collega’s u graag te woord. U kunt ook mailen op: klachten@enexis.nl.

Met vriendelijke groet,

.............
Klachten & Claims
toon volledige bericht
Het antwoord hierop
Beste mensen van Enexis,

Dank voor uw email van 16 december, in reactie op mijn betwisting d.d. 8 december van jullie factuur d.d. 5 december 2019.

Ik begrijp heel goed dat jullie je vastklampen aan artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas als grondslag voor het in rekening brengen van kosten. Meer hebben jullie ook niet.

Maar het blijft een wat treurige strohalm. U gebruikt een door de ACM geformaliseerde gedragscode voor de netbeheerders om een betalingsverplichting voor mij als afnemer te suggereren. Ik gebruik bewust de term 'suggereren', want u vermijdt zelf ook expliciet te stellen dat ik verplicht zou zijn te betalen op grond van dat artikel. Dat is ook niet voor niks: die betalingsverplichting wordt helemaal niet geformuleerd in artikel 2.5.1.12. Ik heb dat al eerder aangegeven, en u weet dat zelf ook best wel.

Ik wijs u graag nog op de volgende punten, die dit verder ondersteunen:
1. Artikel 1.1.1 van de TCG formuleert (net als artikel 12a Gaswet) wie de norm-adressaat is van deze code: de netbeheerders. Niet de netgebruikers, waaronder afnemers.
2. De NMa (de rechtsvoorganger van de ACM) heeft in 2006 expliciet aangegeven dat netgebruikers niet de norm-adressaat zijn van de Tarievencode Gas. Zie met name punt 27 van het besluit 102113_1/11; 102113_2/12; 102113_3/13; 102113_4/11; 102113_5/13, dat u kunt vinden op: https://www.acm.nl/sites/...TarievenCode_Gas_2006.pdf. De NMa bevestigt hier dat netgebruikers niet rechtstreeks gebonden zijn aan de Tarievencode Gas, maar dat er eerst een civielrechtelijke overeenkomst moet zijn tussen netgebruiker en netbeheerder. En die overeenkomst hebben wij niet.
3. De Rechtbank Rotterdam oordeelde in het geval van de vergelijkbare Netcode dat "de Netcode niet zelf verplichtingen voor afnemers in het leven roept, maar dat daartoe nodig is dat de desbetreffende netbeheerder deze voorwaarden in zijn overeenkomst met de desbetreffende afnemer opneemt." (r.o. 5.4; ECLI:NL:RBROT:2009:BJ3700; (https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBROT:2009:BJ3700)

Ik blijf dus ten volle achter mijn betwisting staan.

Mag ik u voorts verzoeken eens te stoppen met het optrekken van dit rookgordijn rond de Tarievencode Gas jegens mij en andere netgebruikers? Het komt mij in toenemende mate voor als systematische en bewuste misleiding door Enexis.

Met vriendelijke groet,
toon volledige bericht
En de reactie van Enexis is alweer binnen.
27-12-2019
Een reactie die ik al eerder verwacht had ;)
Geachte heer .............,

U geeft in uw e-mail van 26 december aan dat u het niet eens bent met ons (eerdere) besluit. In deze e-mail informeer ik u hier graag over.

Uw klacht is door ons opnieuw onderzocht. Wij zijn na dit onderzoek van mening dat er geen nieuwe argumenten zijn om ons eerdere besluit te herzien. Eventuele vervolgvragen over hetzelfde onderwerp zal ik niet meer in behandeling nemen. Ik hoop op uw begrip hiervoor.

Hebt u vragen?
Neem dan contact met mij op via telefoonnummer 088 857 31 68. Ik ben te bereiken van maandag tot en met donderdag van 8.30 tot 17.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 12.00 uur. Mocht u mij niet kunnen bereiken, staan mijn collega’s u graag te woord. U kunt ook reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,

..........................
Klachten & Claims
toon volledige bericht
En vandaag 28-12-2019 met de post.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/uvu9hok.jpg

Maar gelijk een antwoord hierop verstuurd
Beste debiteuren van Enexis,

Ik ontving een aanmaning om te betalen voor een factuur met nummer ............ die ik al op 8 december met redenen omkleed heb betwist, en op 26 december nogmaals met nóg meer redenen.
Jullie afdeling Klachten & Claims wil echter niet inhoudelijk ingaan op die redenen, maar herhaalt slechts het standpunt van Enexis gelijk een Oost-Indisch dove grammofoonplaat met een diepe kras.

Ik herhaal nogmaals: ik betwist deze factuur. De gefactureerde werkzaamheden hebben plaatsgevonden op initiatief van Enexis. Ik heb Enexis daar alle gelegenheid toe gegeven, maar ik ben er eerder al tamelijk expliciet over geweest dat deze werkzaamheden niet in mijn opdracht geschieden.

Als er al sprake is geweest van een Aansluit- en Transportovereenkomst (wat zeer te betwijfelen is in het geval van deze voormalige onbemeterde kookgasaansluiting), is deze reeds lang beëindigd, dus noch die ATO noch de bijbehorende AV zouden een grondslag kunnen bieden voor deze vordering.
Daarnaast schept ook de Tarievencode Gas (artikel 2.5.1.12) voor mij geen betalingsverplichtingen. Zie hiervoor ook onze eerdere uitgebreide correspondentie op dit punt.

Met vriendelijke groet,

............
toon volledige bericht
Antwoord van Enexis 30-12-2019
Beste meneer .........,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Ik informeer u hierover.

De afdeling Klachten en Claims heeft uw bezwaar twee keer afgewezen. Zij hebben ook aangegeven dat zij op uw e-mails niet meer zullen gaan reageren.

Helaas kan ik u ook niets anders aangeven dat factuur ............... voldaan hoort te worden.
In een eerder telefoongesprek op 29 oktober heeft een collega u aangegeven waarom er afgesloten gaat worden, en bent u op de hoogte gebracht van de kosten en heeft u hiervoor ook akkoord gegeven.

Graag zien wij de betaling zo spoedig mogelijk tegemoet.

Met vriendelijke groet,

................
Medewerker Consument Incasso
ENEXIS NETBEHEERDER B.V.
Consument Incasso / Schatbeurderlaan 2 / 6002 ED Weert /
Postbus 856 / 5201 AW ‘s-Hertogenbosch / KVK-nummer 17131139
T 088-8577000
debiteuren.netwerk@enexis.nl
enexisnetbeheer.nl

Enexis Netbeheer
toon volledige bericht
Mijn reactie op 1-1-2020
Beste mevrouw ............,

Om te beginnen de beste wensen voor 2020

Uw poging om mij met een leugen te laten betalen voor werkzaamheden waartoe ik geen opdracht heb gegeven zijn op zijn zachtst gezegd kwalijk te noemen. U beweert nu dat ik op 29 oktober in een telefoongesprek akkoord zou hebben gegeven voor de kosten, maar dat is pertinent onwaar. Onderbouw uw bewering, bijvoorbeeld met een opname van dat gesprek van 29 oktober 2019, of trek deze in.

Als uw reactie uitblijft overweeg ik aangifte te doen van oplichting, c.q. een melding te doen bij de Autoriteit Consument en Markt vanwege oneerlijke en agressieve handelspraktijken (Art. 6:193a BW en verdere toepasselijke wetsartikelen).

Ik heb nooit mondeling of schriftelijk ingestemd met kosten, en de rekening die Enexis mij gestuurd heeft heb ik op 8 december en 28 december met reden omkleed betwist. Uw dreigement om de kosten met € 40,00 wettelijke incassokosten te verhogen is gezien deze betwisting dan ook zinloos.

Met vriendelijke groet,
toon volledige bericht
Vandaag antwoord gehad, vreemd genoeg heb ik op dat tijdstip geen gesprek gevoerd, niet ontvangen en niet gebeld, dit is aantoonbaar via mijn gespecificeerde rekening
Geachte heer ............,

U dient bezwaar in tegen factuur met factuurnummer ............. ter hoogte van € 137,94. Ik begrijp dat u het oneens bent met de factuur en niet van zins bent deze aan ons te voldoen. Uit navraag blijkt dat uw bezwaren herhaaldelijk zijn onderzocht en zijn afgewezen. Dat betekent dat de factuur blijft staan en door u moet worden voldaan.

Ons telefoonsysteem laat zien dat er op 29 oktober 2019 door u is gebeld. Een notitie van dit gesprek vindt u onderaan dit bericht.

Telefoonnotitie

‘’29.10.2019 09:54:24

Naam beller: Dhr. ..............

Telefoonnummer: ...........

Klantvraag: accepteer geen kosten afsluiting

Antwoord/afspraken: contract wettelijk verplicht, optie verwijdering benoemd. Meneer is akkoord gegaan met ondertekenen contract dat we kosten in rekening mogen brengen op moment van opzegging contract.

Uiterste ingangsdatum contract: z.s.m.’’

Verdere bezwaren dient u te richten aan mijn collega’s van de afdeling Klachten & Claims, te bereiken via klachten@enexis.nl.

Ik vertrouw erop u hiermee definitief voldoende te hebben geïnformeerd.
toon volledige bericht
Gelijk maar antwoord dan ;)
Beste mensen van Enexis,

Dank voor uw reactie, maar er moet iets mis zijn in jullie systeem, want op de genoemde dag en het genoemde tijdstip heb ik geen telefoongesprek gevoerd met Enexis, en ik kan dat aantonen met mijn gespecificeerde telefoonrekening waarop gesprekken op dat tijdstip ontbreken. Zo ik het al had gewild (wat niet zo is), dan kán ik dus niet eens akkoord zijn gegaan 'met ondertekenen contract dat we kosten in rekening mogen brengen op moment van opzegging contract.'

Ik vroeg u in mijn mail van 1 januari om een opname van dat gesprek ter onderbouwing van uw bewering. Die levert u niet. Ik blijf er dus bij dat u op basis van een leugen meent dat ik moet betalen voor de door u gestuurde factuur.

Ik geef u nog drie werkdagen om bewijs te leveren voor uw bewering dat ik akkoord zou zijn gegaan met de kosten. Als die onderbouwing uitblijft doe ik aangifte van oplichting, c.q. doe ik een melding bij de Autoriteit Consument en Markt vanwege oneerlijke en agressieve handelspraktijken (Art. 6:193a BW en verdere toepasselijke wetsartikelen).

Met vriendelijke groet,
toon volledige bericht
Enexis geeft het niet op.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pfg5cypkf.jpg

Waarop natuurlijk weer een gepast antwoord van ... bedankt Bram
Beste mensen van Enexis,

Op 16 januari 2020 kreeg ik van jullie wederom een aanmaning om de factuur met nummer ........... te betalen. Jullie aanmaning is identiek aan die van 24 december 2019.

Naar aanleiding van die eerdere aanmaning heb ik jullie op 26 december 2019 al herinnerd aan het feit dat ik deze factuur al gemotiveerd heb betwist.
U heeft op 30 december 2019 gereageerd en daarin (ten onrechte) beweerd dat ik akkoord zou hebben gegeven voor het in rekening brengen van kosten. Ten bewijze daarvan stuurde u een notitie van een telefoongesprek met mij.

Ik heb op 1 januari 2020 gemotiveerd bestreden dat ik akkoord zou hebben gegeven, en ik heb u tot tweemaal toe verzocht om bewijs voor deze bewering. Die heeft u echter niet geleverd. Ik houd mijn betwisting van de factuur dus staande.
De gefactureerde werkzaamheden hebben plaatsgevonden op initiatief van Enexis. Ik heb Enexis daar alle gelegenheid toe gegeven, maar ik ben er eerder al tamelijk expliciet over geweest dat deze werkzaamheden niet in mijn opdracht geschieden.

Als er al sprake is geweest van een Aansluit- en Transportovereenkomst (wat zeer te betwijfelen is in het geval van deze voormalige onbemeterde kookgasaansluiting), is deze reeds lang beëindigd, dus noch die ATO noch de bijbehorende AV zouden een grondslag kunnen bieden voor deze vordering.
Daarnaast schept ook de Tarievencode Gas (artikel 2.5.1.12) voor mij geen betalingsverplichtingen. Zie hiervoor ook onze eerdere uitgebreide correspondentie op dit punt.

Verder geef ik u graag mee dat gezien deze betwisting een incassoprocedure geen zin heeft. De Raad van Toezicht van de Nederlandse Vereniging van Gecertificeerde Incasso-ondernemingen heeft op 23 mei 2017 al vastgesteld dat een incassoprocedure moet worden opgeschort als de vordering wordt betwist.

Met vriendelijke groet,
toon volledige bericht
Antwoord Enexis 21-01-20120
Geachte heer .............,

U geeft in uw e-mail van 19 januari aan dat u het niet eens bent met de nota die u heeft ontvangen. In deze e-mail informeer ik u hier graag over.

Klacht
Er zijn al meerdere klachten door u ingediend over hetzelfde. Zoals mijn collega's al eerder hebben aangegeven blijft ons standpunt onveranderd. Ik zie geen reden om hiervan af te wijken. Mocht u het hier niet mee eens zijn verzoek u contact op te nemen met de geschillencommissie energie.

De Geschillencommissie
Uw bezwaar inzake de kosten die wij rekenen voor het verwijderen zijn ook bij de Geschillencommissie energie en water in behandeling geweest. Ter informatie en ondersteuning van mijn standpunt heb ik delen van de uitspraken in deze e-mail uiteen gezet.

Verwijdering aansluiting
Inzake uw standpunt dat er eerst een opdracht van u moet zijn geweest heeft de Geschillencommissie in vergelijkbare kwesties het volgende geoordeeld:

Uitspraak 1
De consument heeft de ATO conform artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden opgezegd en daaruit vloeit voort dat de ondernemer* de voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen dient te verrichten (zonder dat daartoe een separate opdracht door de consument behoeft te worden gegeven). Onder de “noodzakelijke handelingen” verstaat de commissie het op een veilige en verantwoorde manier ontkoppelen/afkoppelen van de aansluitleiding van het transportnetwerk van de ondernemer waardoor er geen aansluiting meer bestaat en geen transport meer mogelijk is en aldus de aansluiting vervalt en het transport definitief wordt beëindigd.

Uitspraak 2
De ondernemer stelt dat hij vanuit zijn publiekrechtelijke taak op grond van artikel 10 van de Gaswet (waarin aspecten van economische voorwaarden, veiligheid, doelmatigheid, betrouwbaarheid en het milieu genoemd worden) alle belangen moet afwegen en zelf de keuze mag maken dat uitsluitend optie 1, verwijdering aan de consument wordt aangeboden en dat de consument gehouden is die keuze te accepteren en de daaraan verbonden kosten dient te dragen.

Bovenstaande ligt in lijn met eerdere uitspraken van de commissie waarin ook is bepaald dat de aan de opzegging van de ATO verbonden (redelijke) kosten die voortvloeien uit proportionele werkzaamheden (noodzakelijke handelingen) bij de consument in rekening mogen worden gebracht.

Verdere vervolgvragen over hetzelfde onderwerp neem ik ter kennisgeving aan.

Vragen?
Als u nog vragen heeft over de afhandeling van deze klacht neemt u dan gerust contact met mij op. U kunt mij bereiken op het telefoonnummer 088 857 35 69 op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur. Ook kunt u mij bereiken door te antwoorden op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,

..................
Klachten & Claims
toon volledige bericht
Na lange tijd van zwijgen 16 juni 2020 weer een wanhoopskreet ontvangen

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pcmchs.jpg

Met een passende antwoord 19 juni 2020, helaas niet eerder in staat om te antwoorden.
Beste mensen van Bosveld,

Ik ontving een brief van u gedateerd d.d. 12 juni 2020 met dossiernummer ........, waarin u van mij een bedrag vordert van €179,15, samengesteld uit het bedrag op de factuur van Enexis, aangevuld met de door jullie berekende rente en incassokosten.

Ik heb Enexis echter al meerdere malen laten weten dat ik deze factuur betwist, zowel ver voorafgaand aan, als na uitvoering van de werkzaamheden (namelijk op 7-8-2019, 27-10-2019, 2-11-2019, 4-11-2019, 24-11-2019, 8-12-2019, 26-12-2019, 28-12-2019, 1-1-2020, 3-1-2020 en 19-1-2020), en wel om fundamentele redenen die ik ook al uitgebreid uit de doeken heb gedaan richting Enexis, en die Enexis nimmer heeft weerlegd.

Enexis heeft de betreffende werkzaamheden geheel op eigen initiatief uitgevoerd. Daar ligt geen opdracht van mijn kant aan ten grondslag, noch een stilzwijgend tot stand gekomen overeenkomst. Enexis heeft ook geen andere overtuigende grondslag voor haar factuur kunnen overleggen. Enexis is nooit inhoudelijk ingegaan op mijn uitgebreide betwisting, die Enexis zeker heeft ontvangen.

Ik wijs voor een verdere onderbouwing van mijn betwisting graag op de recent verschenen bundel "De afsluitboete bestaat niet", die te downloaden is op https://www.polderhuis.org/abn, en die ik voor uw gemak als bijlage toegevoeg.

Nu de factuur evident is betwist, is er geen grondslag om buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Ik adviseer u om het dossier bij uw cliënt Enexis terug te leggen, en vervolgens mijn dossier bij u te sluiten.

Mocht u dat niet doen, dan is het misschien wel goed om te weten dat ik één van de vele mensen ben, die op inhoudelijke gronden betwisten dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij ongevraagde fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting. U heeft zulke zaken eerder op uw bord gehad. En ik ken die dossiers. We kunnen natuurlijk weer van voren af aan beginnen, maar misschien kunnen we -in deze wetenschap- het werk voor u en mij verlichten door direct ter zake te komen.

In dat geval verzoek ik u om mij per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen het volgende toe te sturen:

- Een nauwkeurige grondslag voor, of wettelijke onderbouwing (met concrete artikelen) van de vordering van uw cliënt.
- Een nauwkeurige specificatie van de nu door u opgevoerde incassokosten.
- Een kopie van het dossier in mijn zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat ik kan nagaan of u over mijn volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt.

Met vriendelijke groet,

Geander
toon volledige bericht
24 juni 2020 hun antwoord via mail
Amersfoort, 24 juni 2020

Geachte heer .......,

Wij hebben uw bezwaar in goede orde ontvangen.

Echter zijn deze klachten al meerdere keren door Enexis behandeld en afgewezen. Wij gaan dan ook inhoudelijk niet meer op dit verweer in.

Wij verzoeken u vriendelijk het bedrag van €179,24 uiterlijk 01 juli 2020 over te maken op rekeningnummer NL07RABO0162446217 onder vermelding van dossiernummer ...........

Met vriendelijke groet,

.....,........
Incassospecialist
Met als antwoord
Beste mensen van Bosveld,

Als u niet eens met een grondslag voor de vordering van uw cliënt kunt komen, zoals ik verzocht, zijn we inderdaad uitgepraat. Ik betwist uw vordering nog steeds, en betaal niet.

Met vriendelijke groet
Tot heden 22-11-2020 niets meer vernomen van Enexis

[ Voor 201% gewijzigd door Geander op 22-11-2020 20:45 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Shadowhawk00 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:02:
Ik heb januarie 2018 een slotje laten plaatsen voor toen nog onbepaalde tijd. Of in ieder geval was de 12 maanden termijn toen niet gesteld.

Geen idee of ze toen tijdelijk aangaven maar goed tijdelijk is in mijn woordenboek 100 jaar dus :D
Zoals ze bij de IT zeggen, niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-08 20:33

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Erasmo schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:06:
[...]
Zoals ze bij de IT zeggen, niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing :P
Behalve een tijdelijke belastingverhoging ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-08 15:33
Geander schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:43:
Dossier Geander - Enexis

Ik heb een zogenaamde onbemeterde gas aansluiting, dat wil zeggen dat ik in een appartementen complex woon waar één meter zit en eenieder die het wil een zogenaamd kookgas abonnement neemt.
Tot juni 2019 was ik ook een afnemer van gas echter na een nieuwe keuken te hebben geïnstalleerd heb ik geen gas meer nodig.

1 juni zeg ik mijn gas abonnement op bij Essent.
8 juli krijg ik de eerste brief van Enexis.
Ik zie niet in wat je met Enexis uberhaupt te maken hebt. Enexis gaat tot de meter onder in het appartemenentencomplex. Er zal 1 contract zijn met 1 energieleverancier voor het totale appartementencomplex. Hoe de verdeling van die kosten zit, is "privé" om af te handelen, dat zou ook voor de aansluitingen gelden. Hoeveel betaalde je eigenlijk aan Essent of ging het via de servicekosten?

Hebben we hier te maken met een overijverig iemand of iets administratief fout? Misschien interpreteert Enexis het als het verwijderen van de meter van het appartementencomplex en zit iedereen straks zonder gas....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De status van zo'n onbemeterde gasaansluiting als bij @Geander is ook tamelijk onduidelijk. Vermoedelijk sluit je daar niet eens een ATO voor af, maar is het een soort 'abonnement'. Zo noemt Stedin het in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:02

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Dat is snel van Liander

14 okt opgezegd bij Greenchoice en vandaag al bericht dat er geen gasleverancier bekend is op mijn adres .
Ik krijg gelijk het verzoek om voor 30 okt een nieuwe leverancier te nemen of dat ik bij aanluitingen .nl een aanvraag indien om de gasaansluiting te laten verwijderen.
dit zou dan € 687,00 incl. btw voor laagbouwwoning of €386,12 incl. btw voor hoogbouw kosten.

Ook is er een mededeling dat, sluit ik geen contract af of vraag ik geen verwijdering aan dan moeten zij mijn afsluiten en dit is voor 12 maanden en dat kost dan €121,00 incl btw. en daarna word alsnog de gasaansluiting verwijderd op mijn kosten.

Dus nu even uitzoeken wat te doen!
__________________________________________________________________________________
dit staat er in de brief:

Onderwerp

Meldt u zich snel aan bij een energieleverancier

Beste heer/mevrouw,

Liander is de netbeheerder in uw regío, Wij zorgen ervoor dat u gebruik kunt maken van gas. Op bovenstaand adres is geen gasleverancier bekend. Dit betekent dat u niet betaalt voor uw gasaansluiting. Gaat van het gas af? Hieronder leest u hoe u een verwijdering aanvraagt.

Vraag een verwijdering van uw gasaansluiting aan
Gebruik u uw gasaansluiting niet meer? Dan verzoeken wij u een aanvraag in te dienen voor het verwijderen van de gasaansluiting. Wilt u dit voor 30 oktober 2019 doen? U kunt dit snel regelen via mijnaansluiting.nl.

Na het indienen van de aanvraag wordt er contact met u opgenomen om een afspraak voor de verwijdering in te plannen.
Vervolgens worden de werkzaamheden uitgevoerd en ontvangt u een factuur voor de kosten van het verwijderen van de gasaansluiting.

Kosten verwijderen gasaansluiting
De kosten voor deze werkzaamheden, die bij u in rekening worden gebracht bedragen:
o € 687,00 incl. btw voor een laagbouwwoning
o €366,12 incl. btw voor hoogbouw - flat/appartement

Wilt u gebruik blijven maken van gas?
Neem contact op met uw energieleverancier. Spreek met uw energieleverancier af dat uw contract voor gas start voor 30 oktober 2019. Dan kunt u gebruik blijven maken van gas.

Sluit u geen contract af of u vraagt u geen verwijdering aan? Dan moeten wij u afsluiten van gas, Deze afsluiting is voor maximaal 12 maanden en kost € 121,00 incl. btw. Daarna verwijderen wij alsnog uw gasaansluiting op uw kosten.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Kijk op www.liander.nl/gasaansluiting
_______________________________________________________________________________________

Ik denk dat ik naar aanleiding van deze brief voorbeeldbrief 1b als antwoord ga versturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kanaaldijk: je hebt toch nog helemaal niet gecorrespondeerd met Liander? Dan is 1b beter denk ik.

[ Voor 28% gewijzigd door Bram-Bos op 28-10-2019 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kanaaldijk

kanaaldijk

Bram-Bos schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:12:
@kanaaldijk: je hebt toch nog helemaal niet gecorrespondeerd met Liander? Dan is 1b beter denk ik.
sorry ik bedoelde ook 1 b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:18
Vandaag reactie ontvangen van Stedin, naar aanleiding van de afspraakbevestiging waarin Stedin aannam dat ik de opdrachtgever zou zijn.

Reactie op de volgende mail van mij van vrijdag 25 oktober welke ook CC naar de jurist van Stedin is gegaan:
Geachte medewerker Stedin,

Graag reageer ik op uw klantafspraak mail met serviceorder nummer: xxxxxxx

Zoals ook reeds telefonisch op woensdag 23 oktober 11:27 uur aangegeven, heeft u van mij helemaal geen opdracht ontvangen voor het uitvoeren van werkzaamheden op mijn adres. Wel heeft u met mij werkzaamheden ingepland op verzoek van c.q. in opdracht van uw juridische afdeling. Daarom verlang ik van u schriftelijk of per e-mail een rectificatie van uw eerdere bericht. Indien u mij geen rectificatie doet toekomen waaruit blijkt dat de ingeplande werkzaamheden in opdracht van Stedin worden uitgevoerd, trek ik bij deze mijn toestemming voor de werkzaamheden in.

Uiteraard zijn de kosten voor de werkzaamheden én de kosten die u eventueel maakt wanneer ik als gevolg van uw onzorgvuldig handelen de toestemming voor de werkzaamheden intrek voor uw rekening. Wenst u in het geheel geen kosten te maken, dan kunt u per ommegaande de werkzaamheden annuleren. Wenst u geen onnodige kosten te maken, dan voorziet u mij binnen 5 werkdagen van voornoemde rectificatie.

Tot slot wijs ik u nog op een tweede belangrijke onzorgvuldigheid uwerzijds: werkzaamheden die u op 23 oktober 2019 in uw planning heeft opgenomen, kunt u onmogelijk op 14 oktober 2019 uitvoeren.

Met vriendelijke groet,

x-RaY99
toon volledige bericht
Hierop reageerde niet de planner maar de Jurist van Stedin met de volgende mail:
Mail Jurist Stedin 28 oktober 2019

Geachte heer x-RaY99,

In reactie op uw bericht van vrijdag 25 oktober bevestig ik hierbij dat de onderhavige werkzaamheden niet in opdracht van u plaatsvinden. Hierbij verwijs ik verder naar onze berichten van 10 mei en 16 augustus 2019 waarin dit toegelicht is. In voornoemde berichten hebben wij ook toegelicht dat de kosten voor de werkzaamheden in rekening worden gebracht bij de voormalig aangeslotene.

Tot slot bericht ik u dat er inderdaad een verschrijving heeft plaatsgevonden in het e-mailbericht van 23 oktober 2019. Excuses hiervoor. De werkzaamheden staan ingepland op 14-11-2019 tussen 08:00 – 16:00 uur.

Met vriendelijke groet,

Jurist | Stedin

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
x-RaY99 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:06:

In voornoemde berichten hebben wij ook toegelicht dat de kosten voor de werkzaamheden in rekening worden gebracht bij de voormalig aangeslotene.[...]
Meteen maar weer vragen naar de wetsartikelen waarin staat dat zij daartoe gerechtigd zijn, dat je die kosten niet zal accepteren etc etc.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@x-RaY99 : interessant dat hij ervoor kiest om het over ‘voormalige aangeslotene’ te hebben, en niet beweert dat de verwijdering en de kosten daarvan uit de opzegging van de ATO voortkomen. Dat betekent dat Stedin in rekening brengt op grond van 2.5.1.12 TCG.

Vragen zijn dan
- wie is in dit geval eigenlijk de voormalige aangeslotene ?
- waarom zou die moeten betalen?
- gaat Stedin excl BTW rekenen, nu ze erkent dat dit op hun initiatief gebeurt?

@Vuiltje : in dit geval zijn alle argumenten allang over tafel gegaan. Het zou me niet eens verbazen als Stedin wel een rekening stuurt om conform 2.5.1.12 te handelen, maar geen betaling af gaat proberen te dwingen omdat ze ook wel weten dat dat artikel geen verplichtingen voor afnemers schept.

[ Voor 24% gewijzigd door Bram-Bos op 28-10-2019 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Dat is goed mogelijk, ik heb niet heel de historie bekeken. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:18
Bram-Bos schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:23:
@x-RaY99 : interessant dat hij ervoor kiest om het over ‘voormalige aangeslotene’ te hebben, en niet beweert dat de verwijdering en de kosten daarvan uit de opzegging van de ATO voortkomen. Dat betekent dat Stedin in rekening brengt op grond van 2.5.1.12 TCG.

Vragen zijn dan

@Vuiltje : in dit geval zijn alle argumenten allang over tafel gegaan. Het zou me niet eens verbazen als Stedin wel een rekening stuurt om conform 2.5.1.12 te handelen, maar geen betaling af gaat proberen te dwingen omdat ze ook wel weten dat dat artikel geen verplichtingen voor afnemers schept.
Zou het nu nog (of al) nut hebben om hier over te gaan vragen? In principe is onze vorige communicatie geëindigd in "we verschillen van mening en we doen toch ons ding". Overigens vind ik het prima om alsnog de vragen te stellen.
Zou het al goed zijn om de rechtsbijstand voorzichtig in te gaan lichten?

Is er eigenlijk nog iets gebeurd met het verhaal vanuit de politiek over een half/half constructie? Dat de "voormalig aangeslotene" en de netbeheerder beide de helft betalen?

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aking
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-03 18:07
Misschien niet helemaal in ons straatje, daar het niet zozeer over verwijderen gaat. Maar misschien toch interessant:

https://eenvandaag.avrotr...gemeenten-weten-niet-hoe/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@x-RaY99

Dit zegt artikel 1.1 Begrippencode gas er over :
aangeslotene: een persoon die beschikt over een aansluiting op een gastransportnet, niet zijnde een netkoppeling, dan wel degene die om een aansluiting heeft verzocht;

Een "voormalige aangeslotene" is dan dus iedereen die in het verleden over de gasaansluiting kon beschikken.

Grote vraag is dan wie dat is, of zijn!

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Bram-Bos schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:23:

Vragen zijn dan
Het verhalen op de voormalig aangeslotene lijkt me totaal onrealistisch. Als je een huis verkoopt, is dan is dat inclusief alle onroerende zaken, tenzij je in de koopovereenkomst anders overeen komt. En de nutsinstallatie en de inhoud van de meterkast (nee, niet de stofzuiger, wel de meters/groepenkast/leidingwerk) lijkt mij toch aardig onroerend...

(bij woonhuizen dan, bij kantoorpanden ligt het anders)

[ Voor 3% gewijzigd door Oekiejoekie op 28-10-2019 19:38 . Reden: kleine toevoeging ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefan118
  • Laatst online: 10-01 15:10
Oekiejoekie schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:37:
[...]

Het verhalen op de voormalig aangeslotene lijkt me totaal onrealistisch. Als je een huis verkoopt, is dan is dat inclusief alle onroerende zaken, tenzij je in de koopovereenkomst anders overeen komt. En de nutsinstallatie en de inhoud van de meterkast (nee, niet de stofzuiger, wel de meters/groepenkast/leidingwerk) lijkt mij toch aardig onroerend...

Alleen kan je de meter(s) en de leiding(en) er voor niet verkopen aangezien die niet van de vorige eigenaar is.
Al het overige in de meterkast wel.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 03:32
[...]

Laten we niet onnozel doen. 8) Het is duidelijk dat die brief daarmee @x-RaY99 bedoeld.

Veel interessanter is meer waarop men zich beroept betreft het sturen van een rekening. Het lijkt inderdaad 2.5.1.12 TCG te zijn, en dat is de meest zwakke van de argumenten lijkt mij, want er is immers toch al jurisprudentie dat die helemaal niet van toepassing is op afnemers?

Men zal ongetwijfeld die rekening sturen, maar of men daarna doorpakt is een vraag. Wellicht nog een incassobureau en dan stilte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Stefan118 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:43:
[...]

Alleen kan je de meter(s) en de leiding(en) er voor niet verkopen aangezien die niet van de vorige eigenaar is.
Al het overige in de meterkast wel.
Nee, maar een "aansluiting", is wel een voorziening, die aard- en nagelvast aanwezig is. En die een bepaalde waarde vertegenwoordigt (als iemand ze opnieuw zou willen aanvragen, kost dat geld). Ik zou raar opkijken als ik een huis zou kopen, met aanwezige gasinstallatie, inbouwkookplaat en cv-ketel, en de vorige bewoner blijkt de meter verwijderd te hebben en die mag ik voor bijna 1000 euro weer opnieuw aanvragen.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Waarschijnlijk staat er dan een clausule in het koopcontract dat de meter wel aanwezig is, maar niet bij de koop in zit.
Het is onmogelijk om die bij de koop in te rekenen!

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Armin schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:44:
[...]
Laten we niet onnozel doen. 8) Het is duidelijk dat die brief daarmee @x-RaY99 bedoeld.
Nou, dat is nog maar de vraag. Misschien denkt Stedin er zo makkelijk over, maar ik denk dat dat té makkelijk is. Ik meen zelfs uit betrouwbare bron vernomen te hebben dat zelfs de ACM zich heeft moeten buigen over de vraag wie de 'voormalige' aangeslotene is. Hun antwoord ken ik echter niet.

My two cents: Als iemand opdracht tot verwijdering geeft, dan is diegene op grond van dát feit degene die 'beschikt' (in de betekenis van 'beslissingsmacht heeft') over de aansluiting. Als er geen opdracht is gekomen, zal de netbeheerder duidelijk moeten maken wie er 'beschikt' over de aansluiting. Is dat dan de pandeigenaar (in het geval van een huurwoning: de verhuurder)? Of degene met het laatste leveringscontract? Of iedereen in die woning die gebruik maakt van het gas ('beschikt over' in de zin van 'gebruik kunnen maken van')? Het rechtssubject is dus niet onproblematisch als netbeheerders echt zouden menen dat artikel 2.5.1.12 op zichzelf een betalingsverplichting zou introduceren. Hetgeen al op zichzelf een bewijs is dat die interpretatie niet juist kan zijn.

@x-RaY99 was in ieder geval niet de laatste contractant, is misschien wel huurder, of is mede-eigenaar van het huis. Zo evident is het dus niet dat @x-RaY99 degene is die de rekening zou moeten betalen in deze redenering van Stedin.
Armin schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:44:
[...]
Veel interessanter is meer waarop men zich beroept betreft het sturen van een rekening. Het lijkt inderdaad 2.5.1.12 TCG te zijn, en dat is de meest zwakke van de argumenten lijkt mij, want er is immers toch al jurisprudentie dat die helemaal niet van toepassing is op afnemers?
Inderdaad: de Rechtbank van Rotterdam was in 2009 (r.o. 5.4) ook vrij duidelijk over de status van de (vergelijkbare) Netcode. De netbeheerders hebben daarentegen alleen een heel generieke claim van het hof in Arnhem over de 'algemeen verbindendheid' van dergelijke codes. Vaak ontlenen ze die aan het blogje van Maarten Koole uit 2011: Technische codes zijn algemeen verbindende voorschriften, en kopiëren dan ook de per ongeluk omgewisselde referenties in dat blog naar (gerechtshof Arnhem 6 oktober 2009, ECLI:NL:GHARN:2009:BL6569, r.o. 4.1.) en (gerechtshof Arnhem 4 mei 2010, ECLI:NL:GHARN:2010:BM4497, r.o. 4.10.).
[...]
Oekiejoekie schreef op maandag 28 oktober 2019 19:48:
[...]
Nee, maar een "aansluiting", is wel een voorziening, die aard- en nagelvast aanwezig is. En die een bepaalde waarde vertegenwoordigt (als iemand ze opnieuw zou willen aanvragen, kost dat geld). Ik zou raar opkijken als ik een huis zou kopen, met aanwezige gasinstallatie, inbouwkookplaat en cv-ketel, en de vorige bewoner blijkt de meter verwijderd te hebben en die mag ik voor bijna 1000 euro weer opnieuw aanvragen.
Meter en aansluiting zijn eigendom van de netbeheerder, en behoren dus strikt genomen niet tot eigendom dat je overdraagt bij verkoop van een woning.

Iemand die een woning met gasaansluiting verkoopt, zegt zijn leveringscontract op en daarmee ook zijn ATO. Als de nieuwe eigenaar geen nieuw leveringscontract afsluit is die laatste (volgens Liander in ieder geval, en terecht) wel een aangeslotene, maar worden haar geen verwijderingskosten in rekening gebracht omdat er geen overeenkomst was (en 2.5.1.12 spreekt over 'bij beëindiging van de overeenkomst').
Strikt genomen zou Liander in zo'n geval bij de vorige eigenaar moeten aankloppen die wél een ATO had, maar dat is natuurlijk een absolute no-go.

[ Voor 10% gewijzigd door Bram-Bos op 28-10-2019 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
x-RaY99 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:31:
[...]
Zou het nu nog (of al) nut hebben om hier over te gaan vragen? In principe is onze vorige communicatie geëindigd in "we verschillen van mening en we doen toch ons ding". Overigens vind ik het prima om alsnog de vragen te stellen.
Ik denk dat het geen zin heeft deze vragen aan Stedin te stellen. Stedin heeft het gesprek zelf afgebroken op het moment dat jij met voorbeeldbrief 2b aan kwam zetten.
Inlichten van rechtsbijstand heeft zeker zin. Bereid je er maar op voor dat ze voorstellen de rekening voor je te voldoen. Dat is goedkoper voor ze.
Is er eigenlijk nog iets gebeurd met het verhaal vanuit de politiek over een half/half constructie? Dat de "voormalig aangeslotene" en de netbeheerder beide de helft betalen?
Zie hier. ACM beoordeelt het voorstel van Netbeheer Nederland inmiddels al vier maanden, en meldde mij vorige week dat zo'n beoordeling vaak wel zes maanden kan duren. Het moet grondig, hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk

kanaaldijk

er zijn wel al voorstellen over een nieuwe salderingsregeling daar staat niets in over gasafsluiten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Armin
Bram-Bos schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:26:
[...]
Als iemand opdracht tot verwijdering geeft, dan is diegene op grond van dat feit degene die 'beschikt' (in de betekenis van 'beslissingsmacht heeft') over de aansluiting. Als er geen opdracht is gekomen, zal de netbeheerder duidelijk moeten maken wie er 'beschikt' over de aansluiting. Is dat dan de pandeigenaar (in het geval van een huurwoning: de verhuurder)? Of degene met het laatste leveringscontract? Of iedereen in die woning die gebruik maakt van het gas ('beschikt over' in de zin van 'gebruik kunnen maken van')? Het rechtssubject is dus niet onproblematisch als netbeheerders echt zouden menen dat artikel 2.5.1.12 op zichzelf een betalingsverplichting zou introduceren. Hetgeen al op zichzelf een bewijs is dat die interpretatie niet juist kan zijn.

@x-RaY99 was in ieder geval niet de laatste contractant, is misschien wel huurder, of is mede-eigenaar van het huis. Zo evident is het dus niet dat @x-RaY99 degene is die de rekening zou moeten betalen in deze redenering van Stedin.
[...]
Wat ik bedoel, is dat de brieven naar mijn smaak gewoon stellen dat @x-RaY99 moet betalen. Of zij dan niet beter "@x-RaY99" hadden kunnen schrijven ipv "voormalig aangeslotene" is een andere vraag.

Vandaar dat ik denk dat je daarmee aan een dood paard staat te trekken. In een eventuele rechtzaak doet dat niet terzake want staat er gewoon "@x-RaY99" in de klacht. ;) De argumentatie waarom men vindt dat hij moet betalen is dan relevant, en dat lijkt die 2.5.1.12 TCG te zijn welke volstrekt mij onhoudbaar lijkt enkel al alleen dat het niet op een gas-afnemer slaat.

(Niet dat ik denk dat zo'n zaak er komt overigens, want men lijkt niet door te bijten uit besef dat men geen juridische basis heeft.)

Maar als ik het mis heb, leer ik graag bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Armin schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:43:
[...]
Wat ik bedoel, is dat de brieven naar mijn smaak gewoon stellen dat @x-RaY99 moet betalen. Of zij dan niet beter "@x-RaY99" hadden kunnen schrijven ipv "voormalig aangeslotene" is een andere vraag.
Natuurlijk, die hele discussie over wie de voormalige aangeslotene is (in de TCG staat overigens raadselachtig "voormalige" aangeslotene, met voormalige tussen quotes, maar dat terzijde) is niet de kwestie waar je de oorlog mee gaat winnen. Ik werd getriggered door het gebruik van precies die term door de Stedin-jurist. Hij heeft het m.i. bewust niet over 'x-Ray99', omdat hij ook wel weet dat het niet evident is wie die "voormalige" aangeslotene is. Dus houdt hij de zaak in het midden.

Maar ze lezen vast mee, dus kan hij me misschien wel corrigeren.
De argumentatie waarom men vindt dat hij moet betalen is dan relevant, en dat lijkt die 2.5.1.12 TCG te zijn welke volstrekt mij onhoudbaar lijkt enkel al alleen dat het niet op een gas-afnemer slaat.
Die snap ik niet: wat bedoel je met 'dat het niet op een gas-afnemer slaat.'?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• yvonne222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-07-2022
Ik zal nog even een update geven van mijn ontwikkelingen op het Stedin front:

Mijn laatste post in dit topic was op 26-7. Ik heb toen nog onderstaande mail op 29-7 verstuurd en daarna is het (inmiddels dus 3 maanden) stil gebleven in de brievenbus, email en wat betreft onverwachts bezoek aan de deur.

"Beste meneer, mevrouw,

De werkzaamheden worden op verzoek van Stedin uitgevoerd. Dan mag Stedin ook een voorstel doen om tot een afspraak te komen. Zie de link naar het artikel van jullie eigen wet: artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

De eerdere mogelijkheden die jullie mij gegeven hebben om tot een afspraak te komen, was door mij te verwijzen naar de website en telefonische klantenservice om mij een verzoek tot afsluiting te laten doen. De gasmeter zit mij niet in de weg. Ik verbruik geen gas en zie niet de noodzaak de meter te later verwijderen, dus dien ik hiertoe geen verzoek in. Zoals ik ook steeds gecommuniceerd heb. Dit versta ik dus niet onder een poging tot het maken van een afspraak van jullie kant.
Als Stedin langs wil komen op afspraak om werkzaamheden te verrichten die nodig geacht worden in het kader van beheer en/of onderhoud (inclusief afsluiting), zal ik de monteur uiteraard toegang verlenen. Maar u kunt niet verwachten dat ik zomaar thuis ben, onaangekondigd langs komen en gaan dreigen met een deurwaarder.

Als Stedin de plicht tot het maken van een afspraak liever uitbesteedt aan een gerechtsdeurwaarder, vind ik dat prima. Stuur het deurwaarderskantoor dan wel het complete dossier door, inclusief de vorige brief/mail wisselingen waarin ik altijd heb gezegd bereid te zijn om mee te werken aan werkzaamheden. De kosten voor het (onnodig) inschakelen van gerechtsdeurwaarder, zal ik dan ook niet accepteren.

Ik verzoek jullie om conform jullie eigen algemene voorwaarden minimaal vijf werkdagen vooraf een afspraak te maken (schriftelijk, per mail of telefonisch) voor de werkzaamheden die Stedin wil uitvoeren.

Met vriendelijke groet,
...
"

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dank @yvonne222. Goeie timing ook :) . Geen nieuws is in dit topic vaak ook nieuws, in de context van andere gevallen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bram-Bos op 28-10-2019 22:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Armin
Bram-Bos schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:23:
Dank @yvonne222. Goeie timing ook :) . Geen nieuws is in dit topic vaak ook nieuws, in de context van andere gevallen.
Wat mij opvalt hoe moeilijk het voor de netbeheerders is om zelf een afspraak te maken. Natuurlijk proberen ze je te verleiden om zelf een opdracht te geven, maar ook in de gevallen waar de netbeheerders knarsetandend dan maar toch zelf overgaan tot verwijdering, schijnt het bij sommigen netbeheerders soms bijna onmogelijk te zijn om de monteur even te laten bellen, maar komt men vaak onaangekondigd langs.

Het lijkt erop dat het aankondigen/afspraak maken een minstens net zo grote drempel is als het principe zelf. Kennelijk heeft men intern geen goed administratief-juridisch traject om hier mee om te gaan?

Maarrrr ondertussen wel zorgelijk dat een alsmaar groeiend aantal huishoudens dat geen gas meer gebruikt, nog steeds met een gevaarlijke, ongedierte gevoelige en milieuonvriendelijke ongebruikte gasaansluiting zit, die slechts gedeeltelijk of erger geheel niet veilig afgekoppeld is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aking
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-03 18:07
Ik begreep van de verzegelmonteur hier dat afspraken weinig zin hadden, want "je blijft er toch niet voor thuis als je gas wordt afgesloten". Want bij 9 van de 10 klanten (of 99 van de 100?) zal het om een gedwongen afsluiting gaan als het initiatief bij de netbeheerder ligt denk ik ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Armin
Lijkt me inderdaad een goede verklaring voor het geen afspraak maken.

Dan is het dus in feite inderdaad een situatie waar de netbeheerders intern geen goed administratief-juridisch traject hebben om hier mee om te gaan. Dat verklaart ook de volstrekte willekeur van zowel handelen als aangedragen juridische argumenten.

Dat geeft naar mijn smaak ook een beetje de prioriteit aan bij hen. Ondanks dat het aantal gasverlaters waarschijnlijk in de vele honderden loopt, zullen de meesten waarschijnlijk 'gewoon' betalen, en het resterende aantal ruis zijn tov reguliere wanbetalers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
aking schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 00:15:
Ik begreep van de verzegelmonteur hier dat afspraken weinig zin hadden, want "je blijft er toch niet voor thuis als je gas wordt afgesloten". Want bij 9 van de 10 klanten (of 99 van de 100?) zal het om een gedwongen afsluiting gaan als het initiatief bij de netbeheerder ligt denk ik ;)
Maar in onze gevallen gaat het niet om onwelwillende mensen. Dat blijkt ook uit alle dossiers. Desondanks blijven verschillende netbeheerders onze dossiers op het stapeltje 'wanbetalers/fraudeurs' leggen. Overigens: hoe weet men dat het weinig zin heeft om een afspraak te maken? Er wordt immers nooit een afspraak gemaakt... Los van het feit dat het geen wel of geen zin zou hebben, betreft dit gewoon het stelselmatig overtreden van regels uit de Aansluit en Transportcode. Dat mag toch geen beleid zijn?

De systemen bij de netbeheerders deugen nog altijd niet. Het lijkt er op dat de optie 'gestopt met gas gebruiken en geen ATO' compleet ontbreekt. Je kan elk moment de overeenkomst opzeggen, maar vervolgens kunnen de systemen het niet aan wanneer je dat doet. Één groot schandaal.

De tekst van @yvonne222 is dan ook een hele sterke reactie zodra met een deurwaarder gedreigd wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Ivow85 op 29-10-2019 08:13 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:42
Vanmorgen een reactie gehad van flanderijn.
Geachte heer/mevrouw,

Hierbij ontvangt u een reactie op uw e-mail van 24 oktober
2019 waarin u aangeeft een leveringsovereenkomst voor elektra te hebben.

Wij kunnen u aangeven dat dat klopt. Er ontbreekt een leveringsovereenkomst voor gas. Wij hebben van Enexis Netbeheer B.V. mogen vernemen dat er eerder een verwijdering is aangevraagd maar dat uw client niet akkoord was met de kosten. Dit houdt in dat de gasmeter op dit moment nog steeds in gebruik is.

Wij verzoeken u daarom een leveringsovereenkomst voor gas aan te gaan met een energieleverancier of opnieuw een verwijdering aan te vragen bij Enexis Netbeheer B.V., zoals u eerder bent bericht zijn hier eenmalig kosten aan verbonden. Indien u niet over gaat tot actie, zullen wij een gerechtelijke procedure opstarten waarna wij de gasmeter zullen afsluiten. Hieraan zijn uiteraard kosten verbonden.

Heeft u vragen?
Kijk eerst op onze website https://www.flanderijn.nl. Hier vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen. Vindt u het antwoord niet of belt u liever? Neem dan contact met ons op. Onze openingstijden vindt u ook op onze website.

Graag vernemen wij uiterlijk 6 november 2019 welke keuze u wenst.
toon volledige bericht
We zijn alweer een stapje verder, we gaan al richting de gerechtelijke procedure.

[ Voor 93% gewijzigd door Basement op 29-10-2019 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Basement Je gebruikt geen gas meer? Dan is de gasmeter niet meer in gebruik. En de kraan dicht.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Basement schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:48:
Vanmorgen een reactie gehad van flanderijn.
In welke situatie is dit trouwens gebeurd? Jij ondersteunde toch twee mensen waarvan 1 geen ATO had en 1 per ongeluk wel door een fout van de energieleverancier wat later weer is teruggedraaid? Als ik het goed heb is bij de eerste toegezegd dat er geen kosten voor de verwijdering zouden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
JeroenE schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:02:
[...]
In welke situatie is dit trouwens gebeurd? Jij ondersteunde toch twee mensen waarvan 1 geen ATO had en 1 per ongeluk wel door een fout van de energieleverancier wat later weer is teruggedraaid? Als ik het goed heb is bij de eerste toegezegd dat er geen kosten voor de verwijdering zouden zijn.
Ik heb bij persoon 1 geholpen, en daar is uiteindelijk de gastmeter op kosten van Enexis verwijderd omdat er nooit een Ato is aangegaan voor dat adres. De woning was aangekocht en vanaf dat moment heeft er geen gascontract mee opgezeten. Dit heb ik aangevochten bij de afdeling klachten en claims, en met succes.

Bij persoon 2 is het het zelfde verhaal. alleen is per vergissing tijdens het afsluiten van een contract voor elektra ook een contract voor gas afgesloten. Het gas contract is binnen 14 dagen opgezegd, maar daar kan of wil Enexis niks mee. Die blijft volharden in verwijderen en betalen. En nu dus met een deurwaarder, die de ene onzin na de andere verkondigd.

[ Voor 3% gewijzigd door Basement op 29-10-2019 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Basement schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:08:
Bij persoon 2 is het het zelfde verhaal. alleen is per vergissing tijdens het afsluiten van een contract voor elektra ook een contract voor gas afgesloten. Het gas contract is binnen 14 dagen opgezegd, maar daar kan of wil Enexis niks mee. Die blijft volharden in verwijderen en betalen. En nu dus met een deurwaarder, die de ene onzin na de andere verkondigd.
Aha, ik dacht dat het door een foutje bij de energieleverancier was gedaan. Dat Enexis daar niets mee wil is (zou ik denken) uiteindelijk jullie probleem niet. Als binnen de 14-dagen bedenktermijn hebt opgezegd is het contract dus eigenlijk niet begonnen. Als er uiteindelijk toch betaald moet worden dan is dat een zaak tussen de netbeheerder en energieleverancier. Die hebben afspraken gemaakt over deze manier van het afsluiten van contracten. Het kan niet zo zijn dat een machtiging uit een contract dat keurig binnen de gestelde termijn voor het begin van de levering is opgezegd kan leiden tot kosten. Als dat zou zou zijn dan is het hele verhaal van consumentenbescherming een wassen neus.

Edit: Jij zit toch nog in het stadium van incasso-bureau en niet van een deurwaarder die ambtsberichten stuurt? Ik dacht dat dit tot nu toe alleen bij @tripax aan de hand was.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenE op 29-10-2019 09:19 . Reden: vraagje deurwaarder toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
JeroenE schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:18:
[...]
Aha, ik dacht dat het door een foutje bij de energieleverancier was gedaan. Dat Enexis daar niets mee wil is (zou ik denken) uiteindelijk jullie probleem niet. Als binnen de 14-dagen bedenktermijn hebt opgezegd is het contract dus eigenlijk niet begonnen. Als er uiteindelijk toch betaald moet worden dan is dat een zaak tussen de netbeheerder en energieleverancier. Die hebben afspraken gemaakt over deze manier van het afsluiten van contracten. Het kan niet zo zijn dat een machtiging uit een contract dat keurig binnen de gestelde termijn voor het begin van de levering is opgezegd kan leiden tot kosten. Als dat zou zou zijn dan is het hele verhaal van consumentenbescherming een wassen neus.
Dat klopt ook er is door een fout een gastcontract aangegaan maar er is voor ons achteraf niet hard te maken dat de vergissing bij Essent lag.

En uiteindelijk is het wel ons probleem, want aan het einde van de rit zit er nu dus een deurwaarder op waar we iets mee moeten.

Ps. ik weet niet welke pet deze meneer op heeft, dat is ook nog wel een goeie om te vragen in mijn reactie op deze mail.

[ Voor 5% gewijzigd door Basement op 29-10-2019 09:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Basement schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:23:
Dat klopt ook er is door een fout een gastcontract aangegaan maar er is voor ons achteraf niet hard te maken dat de vergissing bij Essent lag.
Maar als je binnen de termijn van de wet koop op afstand hebt opgezegd dan is het gascontract nooit begonnen. Daarom willen energieleveranciers je ook (bijna) nooit leveren voordat die bedenktermijn is verstreken. Want als je dan toch nog opzegt hebben zij een probleem.

Ik weet niet of je iets dergelijks al aan het incassobureau hebt geschreven. Of is men er pas na die bedenktermijn achter gekomen dat er ook voor gas een leveringscontract was aangegaan?

NB die aanvraag voor verwijdering waar Flanderijn het over heeft gehad, dat was toch bij adres 1 en niet bij adres 2 gebeurd?
En uiteindelijk is het wel ons probleem, want aan het einde van de rit zit er nu dus een deurwaarder op waar we iets mee moeten.
Ja, dat is wel irritant. Maar je hebt nu dus ook echt een bericht van de deurwaarder gekregen en niet alleen een briefje van de incassoafdeling van de deurwaarder? Het verschil kan je makkelijk zien, zie de twee brieven in tripax in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Een brief van de deurwaarder heeft altijd een tekst als "Heb ik, Pietje Puk, gerechtsdeurwaarder in Nergenshuizen" maar dan met de echte naam en plaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
JeroenE schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:37:
[...]
Maar als je binnen de termijn van de wet koop op afstand hebt opgezegd dan is het gascontract nooit begonnen. Daarom willen energieleveranciers je ook (bijna) nooit leveren voordat die bedenktermijn is verstreken. Want als je dan toch nog opzegt hebben zij een probleem.

Ik weet niet of je iets dergelijks al aan het incassobureau hebt geschreven. Of is men er pas na die bedenktermijn achter gekomen dat er ook voor gas een leveringscontract was aangegaan?

NB die aanvraag voor verwijdering waar Flanderijn het over heeft gehad, dat was toch bij adres 1 en niet bij adres 2 gebeurd?

[...]
Ja, dat is wel irritant. Maar je hebt nu dus ook echt een bericht van de deurwaarder gekregen en niet alleen een briefje van de incassoafdeling van de deurwaarder? Het verschil kan je makkelijk zien, zie de twee brieven in tripax in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Een brief van de deurwaarder heeft altijd een tekst als "Heb ik, Pietje Puk, gerechtsdeurwaarder in Nergenshuizen" maar dan met de echte naam en plaats.
toon volledige bericht
Ik heb Enexis ook gezegd dat er binnen de 14 dagen is opgezegd, maar daar hadden ze niks van doen, er was al een ato aangegaan. Punt.

Ik ben nu aan het overwegen hoe te reageren naar de deurwaarder. Bijna alles wart deze man beweert klopt niet.
Er is nooit een verwijdering aangevraagd, maar alleen telefonisch naar geïnformeerd.
Hij stelt dat de gasmeter in gebruik is, maar dat lijkt me lastig als er een halve meter buis en met een afsluitdop na de gastmeter zit.
En men wil een gerechtelijke procedure starten, maar geen enkele rechter gaat daar in mee, als ik in elke mailwisseling die ik heb met Enexis heb gehad, aangegeven heb mee te zullen werken als ze afspraak maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Basement schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:48:
Ik heb Enexis ook gezegd dat er binnen de 14 dagen is opgezegd, maar daar hadden ze niks van doen, er was al een ato aangegaan. Punt.
Ja, dat netbeheerders vaak niet inhoudelijk reageren lijkt wel duidelijk uit deze topic-reeks.

Uiteindelijk zullen ze toch moeten aantonen wie die ATO dan is aangegaan. Dat ben jij natuurlijk niet geweest. Dan komen ze bij de energieleverancier uit. Die doet dat normaal gesproken met jouw machtiging. In dit geval is die er echter niet want er is geen contract waarin dat wordt geregeld. Dan is het dus niet jouw probleem, maar die van de energieleverancier die zonder machtiging uit jouw naam een contract heeft aangegaan.

Dat hele proces hebben de netbeheerder en energieleveranciers zelf verzonnen. Dat het niet goed werkt in alle situaties hebben ze zelf bedacht.
Ik ben nu aan het overwegen hoe te reageren naar de deurwaarder. Bijna alles wart deze man beweert klopt niet.
Er is nooit een verwijdering aangevraagd, maar alleen telefonisch naar geïnformeerd.
Je kan in ieder geval het dossier opvragen, dan weet je gelijk wat het incassobureau is verteld. Het lijkt er trouwens toch al op dat ze geen volledig dossier hebben. Anders hoeven ze immers niets na te vragen bij hun opdrachtgever en kunnen ze het gewoon nakijken in het dossier.
Hij stelt dat de gasmeter in gebruik is, maar dat lijkt me lastig als er een halve meter buis en met een afsluitdop na de gastmeter zit.
Ik snap je punt, maar in de terminologie van de netbeheerders lijken ze dan te bedoelen dat er nog een gasmeter aanwezig is waarvan zij niet weten dat er een slotje is geplaatst of afgedopt buiten het huis. Een gasmeter die niet daadwerkelijk iets meet is heel gebruikelijk. In de meeste woningen wordt er 's zomers maar af en toe wat gemeten omdat de meeste tijd de verwarming uit staat en mensen niet de hele dag door warm water gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:17
Basement schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:48:
[...]

Hij stelt dat de gasmeter in gebruik is...
Vraag me af of Flandarijn de denkfout maakt dat je een contract bent aangegaan om een gasmeter te huren, analoog aan een huurauto: ook als je er niet mee rijdt is die wel in gebruik.

Uiteraard gaat dat hier niet op: immers je hebt geen gasmeter gehuurd maar een leveringscontract voor gas afgesloten. De meter staat uitsluitend ten dienst van de netbeheerder en is door de netbeheerder in huis geplaatst, maar er hadden net zo goed paaltjes voor elke woning kunnen staan waar dat ding op was gemonteerd.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• niekovk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:58
Even een kleine update van mijn kant. In juli heb ik van de netbeheerder een offerte van €0 gehad voor het verwijderen, die ik heb geaccepteerd. Volgens hun normale proces dien ik dan de aannemer te bellen voor een afspraak. Dit heb ik de afgelopen maanden dan ook meerdere keren gedaan (had alleen een 06), maar het lukte me telkens niet om hem te pakken te krijgen. Als ik wat cynischer was, zou ik ook bijna denken dat het opzet was, maar... het is me eindelijk gelukt.
Op vrijdag 8 november wordt bij mij de gasaansluiting verwijderd. Ik ga ervoor zorgen dat ik dan thuis kan werken, zodat ik hier wat fotootjes kan delen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
@Basement
Mijn visie op hetgeen Enexis schrijft:
Wij kunnen u aangeven dat dat klopt. Er ontbreekt een leveringsovereenkomst voor gas. Wij hebben van Enexis Netbeheer B.V. mogen vernemen dat er eerder een verwijdering is aangevraagd maar dat uw client niet akkoord was met de kosten. Dit houdt in dat de gasmeter op dit moment nog steeds in gebruik is.
Het is onjuist dat er een verwijdering is aangevraagd. Feitelijk gezien is er per ongeluk wel een ATO tot stand gebracht, maar doordat deze binnen 14 dagen geannuleerd is, is deze met terugwerkende kracht ook weer ontbonden. En daarmee heeft die ATO 'niet bestaan'. Feitelijk maakt dat echter niets uit. Ook wanneer een offerte voor verwijdering is aangevraagd en er vervolgens geen gebruik wordt gemaakt omdat de kosten te hoog bevonden worden, dan is de aangevraagde offerte voor verwijdering niet iets waaraan enige rechten ontleend kunnen worden door de netbeheerder.

Dat er nog een gasmeter hangt is geen punt. Dat ding is eigendom van de netbeheerder en de netbeheerder mag wanneer ze de meter graag terug hebben uiteraard een afspraak maken om hun eigendom op te halen. Contactgegevens zijn inmiddels bekend, dus niets staat hen in de weg.
Wij verzoeken u daarom een leveringsovereenkomst voor gas aan te gaan met een energieleverancier of opnieuw een verwijdering aan te vragen bij Enexis Netbeheer B.V., zoals u eerder bent bericht zijn hier eenmalig kosten aan verbonden.
Nog altijd is niet bekend gemaakt op basis van welke artikelen uit geldende wet- en regelgeving dat verzoek gedaan wordt. Tevens is het slechts een verzoek van een bedrijf niet zijnde een overheidsinstelling, dus is het geheel vrijblijvend om al dan niet op het verzoek in te gaan.
Indien u niet over gaat tot actie, zullen wij een gerechtelijke procedure opstarten waarna wij de gasmeter zullen afsluiten. Hieraan zijn uiteraard kosten verbonden.
Dat er kosten verbonden zijn aan een gerechtelijke procedure is inderdaad evident. Echter zou de netbeheerder misschien eerst eens gewoon haar plicht uit de Aansluit- en Transportcode moeten nakomen en een poging moeten doen om gewoon zonder tussenkomst van deurwaarder en rechter een afspraak in te plannen voor de gewenste werkzaamheden. Indien de netbeheerder de onderhandse stappen weigert, dan is het uiteraard ook evident dat de kosten voor een gerechtelijke procedure voor de netbeheerder zijn.
Je kunt (delen uit) het bericht van @yvonne222 gebruiken om dit punt duidelijk te onderbouwen.
Heeft u vragen?
Kijk eerst op onze website https://www.flanderijn.nl. Hier vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen. Vindt u het antwoord niet of belt u liever? Neem dan contact met ons op. Onze openingstijden vindt u ook op onze website.

Je kunt aangeven dat je geen keuze maakt, omdat zowel Enexis als Flanderijn niet heeft kunnen aangeven op basis van welke wet- en regelgeving je verplicht zou zijn tot het maken van een keuze en dat geen van de gegeven keuze-opties aansluit bij jouw wensen. Dus dat je daarom kiest voor de optie die Enexis kennelijk niet zo leuk vindt, namelijk niets doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwinned
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
x-RaY99 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:31:
[...]

Beter een paar keer 'te vroeg' het geschil aanmelden, dan 1 keer (met verlies van alle dekking) te laat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basement
@Ivow85

Bedankt voor je input, ik ben ondertussen bezig mijn reactie op te stellen waarin ik ook van jou punten ga meenemen.

Zodra ik de opzet heb zal ik deze hier delen.

[ Voor 3% gewijzigd door Basement op 29-10-2019 17:35 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-07 06:17
Basement schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:23:
[...]

Ps. ik weet niet welke pet deze meneer op heeft, dat is ook nog wel een goeie om te vragen in mijn reactie op deze mail.
Nav je PS: die vraag hebben @zonetjes en ik destijds ook aan Flanderijn gesteld. Nooit antwoord op gekregen. :P Uiteindelijk is de bal weer bij netbeheerder terecht gekomen.

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@overwinteraar: zonder die incassobureaus was het inmiddels een stuk saaier in dit topic. >:) De netbeheerders lijken inmiddels collectief besloten te hebben totaal niet meer inhoudelijk te reageren. Het is dat er af en toe iemand per ongeluk in het wanbetalers-traject terecht komt...

[ Voor 13% gewijzigd door Bram-Bos op 29-10-2019 22:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefan118
Ook op opsporingsberichten reageren ze niet.
Ik denk dat de aannemer in mijn regio inmiddels geëmigreerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Stefan118 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 23:35:
Ook op opsporingsberichten reageren ze niet.
Ik denk dat de aannemer in mijn regio inmiddels geëmigreerd is.
En ondertussen is het milieu weer de dupe ivm die achtergebleven leidingen ...

Afbeeldingslocatie: https://enviropolicyintro.files.wordpress.com/2013/04/pollution-pipe-green1.jpg

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan118
Armin schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 00:40:
[...]

[Afbeelding]

Jeetje, het is al wel zo'n nieuwe gele leiding. Zou eigenlijk niet mogen.
Maar jah, die op de foto is ook niet goed afgedopt zo te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:36
Armin schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 00:40:
[...]

[Afbeelding]

Is dat de nieuwe innovatie op hernieuwbare brandstoffen? Niks waterstof, gewoon algen door de leiding pompen en de CV ketels hiervoor aanpassen. Briljant! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kanaaldijk

kanaaldijk

Bram-Bos schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:12:
dan nu contact zoeken met Liander brief 1 b op de post

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Ik heb post van Liander ontvangen *O*

Maar niks persoonlijks. Een vooraankondiging voor werkzaamheden die in de straat gaan plaatsvinden waardoor ik tijdelijk zonder stroom of gas kan komen te zitten, omdat leidingen naar mijn woning of een pand in de buurt worden vernieuwd. Ik ben benieuwd of mijn woning administratief inmiddels geen gasaansluiting meer heeft. Of dat de aannemer straks doodleuk een nieuwe aansluitleiding wil aanleggen >:).

Elektra is al 'nieuw', bij de overstap naar 3-fasen moest er drie jaar terug een nieuwe kabel de grond in.

Zaterdag vier ik de tweede verjaardag van het beëindigen van mijn ATO :)F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefan118
En wat als de aannemer een nieuwe leiding wil leggen?
Laat je dat toe of ben je zo aardig om te zeggen dat je dat niet accepteert?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Dan zal ik dat niet toestaan/accepteren. De meterkast is nu zo lekker leeg met alleen een beetje elektra er in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basement
Ik heb een opzet gemaakt hoe ik zou ik willen reageren op flanderijn, maar ik heb zn vermoeden dat jullie vast nog wel scherpe toevoegingen hebben.

De mail van flanderijn:
Geachte heer/mevrouw,

Hierbij ontvangt u een reactie op uw e-mail van 24 oktober
2019 waarin u aangeeft een leveringsovereenkomst voor elektra te hebben.

Wij verzoeken u daarom een leveringsovereenkomst voor gas aan te gaan met een energieleverancier of opnieuw een verwijdering aan te vragen bij Enexis Netbeheer B.V., zoals u eerder bent bericht zijn hier eenmalig kosten aan verbonden. Indien u niet over gaat tot actie, zullen wij een gerechtelijke procedure opstarten waarna wij de gasmeter zullen afsluiten. Hieraan zijn uiteraard kosten verbonden.

Heeft u vragen?

Hoogachtend,
toon volledige bericht
Mijn opzet:
Misschien bent u wellicht verkeerd geïnformeerd, want er is nooit een verwijdering aangevraagd, er is alleen door mij telefonisch geïnformeerd waarom er verwijdert moet gaan worden, zeker omdat het hier over een vergissing gaat tijdens het aangaan van energie contract voor elektriciteit is er ongewild een ook contract voor gas is afgesloten. Dit leveringscontract voor gas is binnen de wettelijke 14 dagen bedenktijd opgezegd.( de wet koop op afstand) Mocht u wel over een officiële aanvraag tot verwijdering beschikken dan ontvang ik deze graag van u.

Het is mij niet bekend dat er in de wet staat dat er een leveringscontract op een adres moet zijn. Er is mij ook niks bekend dat er wetsartikelen bestaan waarin staat dat de Netbeheerder de aansluiting moet weghalen bij het gebrek aan een leveringscontract. Mocht u wel over deze wetsartikelen beschikken dan ontvang ik deze graag van u.

Geen van de beide opties, (een leveringscontract aangaan, of verwijdering aanvragen) zijn opties die we willen kiezen.
1 Omdat we geen gas meer gebruiken. (er zit fysiek een eind dop op de leiding 30 A 40 centimeter na de gasmeter).
2 De gasmeter zit niet in de weg en we zien geen noodzaak de meter te verwijderen.

Een gerechtelijke procedure is niet nodig en niet haalbaar want Enexis is en blijft nog steeds van harte welkom om op afspraak (conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB) de noodzakelijke werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten die zij wensen, maar het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die handelingen bij mij in rekening brengt. Eventuele facturen worden bij voorbaat betwist. Dit heb ik ook aangegeven op: 28 juni 2019, Op 21 juli 2019, op 3 oktober 2019 en op 14 oktober in de correspondentie met de afdeling klachten en claims van Enexis over deze zaak.

Handelt u in deze zaak als incassobureau of als gerechtsdeurwaarder?
toon volledige bericht

[ Voor 99% gewijzigd door Basement op 31-10-2019 09:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-08 20:31

servies

Veni Vidi Servici

Ik zou nog iets al het volgende toevoegen:
De toon en de aard van uw brief doen mij vermoeden dat u hier uw functie als gerechtsdeurwaarder probeert te misbruiken om het incassotraject te bespoedigen.
Ik overweeg dan ook om een klacht over uw kantoor en uzelf in te dienen bij de Kamer voor gerechtsdeurwaarders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Basement Ik zou niet vragen naar wetsartikelen waarin de netbeheerder verplicht zou zijn om de aansluiting te verwijderen. Ook al bestaan die wel, dan schept dat nog geen betalingsverplichting voor jou. Ik moet mijn auto verplicht APK laten keuren maar een dealer waar ik die auto heb gekocht hoeft dat natuurlijk niet voor mij te betalen. Ook al geef ik ze nog zoveel wetsartikelen waarin staat dat ik die keuring verplicht moet doen.

Je had toch al een hele uitwisseling gehad met de netbeheerder over de verplichting waarom jij zou moeten betalen? Ik zou het daarom lekker kort houden en vragen op basis van welke wetsartikelen het incassobureau denken de kosten bij jou in rekening te mogen brengen en daarbij aangeven dat er al eerder een discussie is geweest en de netbeheerder geen bevredigend antwoord heeft gegeven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@Basement Enkele punten van aandacht:

- Meld in je tekst nadrukkelijk dat door de bewoners de gasaansluiting en dus ook de gasmeter niet gebruikt wordt. Indien de gasmeter in gebruik is, dan is dat dus uitsluitend gebruik door de netbeheerder zelf, en is deze dus ook degene die de gebruikskosten zal moeten dragen.

- Vraag of ze een kopie het volledige dossier kunnen toesturen inclusief alle gevoerde correspondentie met de netbeheerder, zodat je nu niet opnieuw al je argumenten op tafel hoeft te leggen. Je weet dan ook of het incassobureau überhaupt over het dossier beschikt. Wanneer je slechts een deel van het dossier toegestuurd krijgt, dan sla je ze vervolgens om de oren met de data van de mails en brieven die nog ontbreken en meld je dat je ook van die delen van het dossier graag een kopie ontvangt. Zet er in beide gevallen bij dat je geen verdere inhoudelijke discussie zal voeren zolang je geen volledige kopie van het dossier hebt ontvangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-08 23:38
Liander laat er geen gras over groeien. Precies 10 dagen na de vorige brief sturen ze een tweede. De inhoud is gelijk aan de eerste. Nu met het verzoek voor 6 november de verwijdering aan te vragen.
De laatste alinea is nog steeds:
Sluit u geen contract af of vraagt u geen verwijdering aan? Dan moeten wij u afsluiten van gas. Deze afsluiting is voor maximaal 12 maanden en kost 121,00 euro inclusief BTW. Daarna verwijderen wij alsnog uw gasaansljiting op uw kosten.

Ik heb besloten de derde brief af te wachten voordat ik ga reageren. Ik vind het voorstel om 12 maanden af te sluiten prima, maar ga dan vragen waarop het moeten betalen gebaseerd is, verwijzend naar de artikelen in de ATO. Ik ben ook de mening toegedaan dat de forumleden die reageren eigenlijk veel te veel argumenteren. Hele epistels met verwijzingen naar allerlei documenten.
Ik heb van Liander ooit met excuses voor het late tijdstip enkele jaren na de overstap van Nuon naar Liander een ATO gekregen. Dat is het enige document tussen mij en Liander. Daar moet dus alles verder in te vinden zijn over de betalingsverplichting. Hadden ze die ATO maar moeten aanpassen of de meter zoals in veel landen, buiten moeten plaatsen.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
en noem het geen noodzakelijke werkzaamheden, maar "eventueel door de netbeheerder gewenste werkzaamheden" oid
Basement schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:42:
Ik heb een opzet gemaakt hoe ik zou ik willen reageren op flanderijn, maar ik heb zn vermoeden dat jullie vast nog wel scherpe toevoegingen hebben.

De mail van flanderijn:

[...]

Mijn opzet:

[...]

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:19

Milmoor

Footsteps and pictures.

t.oswald schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:55:
Liander laat er geen gras over groeien. Precies 10 dagen na de vorige brief sturen ze een tweede. De inhoud is gelijk aan de eerste. Nu met het verzoek voor 6 november de verwijdering aan te vragen.
Sluit u geen contract af of vraagt u geen verwijdering aan? Dan moeten wij u afsluiten van gas. Deze afsluiting is voor maximaal 12 maanden en kost 121,00 euro inclusief BTW. Daarna verwijderen wij alsnog uw gasaansljiting op uw kosten.

Ik heb besloten de derde brief af te wachten voordat ik ga reageren. Ik vind het voorstel om 12 maanden af te sluiten prima, maar ga dan vragen waarop het moeten betalen gebaseerd is, verwijzend naar de artikelen in de ATO. Ik ben ook de mening toegedaan dat de forumleden die reageren eigenlijk veel te veel argumenteren. Hele epistels met verwijzingen naar allerlei documenten.
Ik heb van Liander ooit met excuses voor het late tijdstip enkele jaren na de overstap van Nuon naar Liander een ATO gekregen. Dat is het enige document tussen mij en Liander. Daar moet dus alles verder in te vinden zijn over de betalingsverplichting. Hadden ze die ATO maar moeten aanpassen of de meter zoals in veel landen, buiten moeten plaatsen.
Waarom wil je eerst 12 maanden wachten, daarvoor geld betalen en dan alsnog je aansluiting op JOUW kosten laten verwijderen. Want dat is waar je blijkbaar mee akkoord wil gaan? Wat is er prima aan dat voorstel?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kanaaldijk

kanaaldijk

t.oswald schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:55:

Ik heb vandaag ook deze tweede brief van Liander ontvangen dit dan na 14 dagen.Er staat precies het zelfde in als de eerste brief.
Ik heb wel gister brief 1b verzonden naar liander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-08 23:38
Milmoor schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:02:
[...]

Waarom wil je eerst 12 maanden wachten, daarvoor geld betalen en dan alsnog je aansluiting op JOUW kosten laten verwijderen. Want dat is waar je blijkbaar mee akkoord wil gaan? Wat is er prima aan dat voorstel?
Je leest niet goed. Ik laat ze doen wat ze willen, maar accepteer de rekening niet zonder meer. Het enige voorstel wat ze nu doen is afsluiten voor 12 maanden als ik geen opdracht geef tot verwijdering. Over 12 maanden ligt er volgens mij een andere overeenkomst n.a.v. het 50/50 voorstel wat nu bij de ACM ligt. Ik vind het overigens niet onjuist dat afsluiten iets kost, wel dat nu de hoofdprijs gevraagd wordt.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
t.oswald schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:31:
[...]

Je leest niet goed. Ik laat ze doen wat ze willen, maar accepteer de rekening niet zonder meer. Het enige voorstel wat ze nu doen is afsluiten voor 12 maanden als ik geen opdracht geef tot verwijdering. Over 12 maanden ligt er volgens mij een andere overeenkomst n.a.v. het 50/50 voorstel wat nu bij de ACM ligt. Ik vind het overigens niet onjuist dat afsluiten iets kost, wel dat nu de hoofdprijs gevraagd wordt.
Dat het beëindigen van het contract geld kost, dat vind ik onjuist. Dat ik voor de verwijdering van de meter (als dat op mijn initiatief gebeurt) moet betalen, vind ik niet meer dan normaal, maar verplicht mensen niet om een meter te laten verwijderen als het alleen maar om een beëindiging van een levering van gas gaat.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
@Basement, op basis van jouw voorzet en de opmerkingen van @JeroenE, @Ivow85 en @Jitta deze versie gemaakt:
Dank voor uw reactie van …

Misschien bent u verkeerd geïnformeerd, want er is door mij nooit een verwijdering aangevraagd. Er is alleen door mij telefonisch geïnformeerd waarom er verwijderd moet gaan worden. Zoals eerder aangegeven: door een vergissing is bij het betrekken van deze woning niet alleen een contract voor elektriciteit, maar ook ongewild een contract voor gas afgesloten. Dit leveringscontract voor gas is echter binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen opgezegd (de wet koop op afstand).

Het is niet zo dat de gasmeter op dit moment nog steeds in gebruik is, zoals u stelt. De gasaansluiting en dus ook de gasmeter worden niet gebruikt, want wij gebruiken geen gas, en hebben die ook nooit gebruikt op dit adres.

Het is mij niet bekend welke wet of regel mij zou verplichten tot het aangaan van een leveringscontract voor gas. Mocht u wel over deze wet of regel beschikken dan ontvang ik deze graag van u.

U verzoekt me te kiezen uit twee opties: een leveringscontract aangaan, of verwijdering aanvragen. Beide zullen we niet doen, en wel omdat (1) we geen gas meer gebruiken, en overigens niet eens kunnen gebruiken omdat er een einddop op de leiding zit, 30 à 40 centimeter na de gasmeter, en omdat (2) de gasmeter ons niet in de weg zit, en we dus geen noodzaak zien de meter te laten verwijderen.

Een gerechtelijke procedure om te kunnen afsluiten is nergens voor nodig, want Enexis is en blijft van harte welkom om op afspraak (conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB) de werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten die zij nodig acht. Eventuele kosten voor zo'n gerechtelijke procedure wijs ik dus bij voorbaat af.

Het moge wel duidelijk zijn dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten daarvoor bij mij in rekening brengt. Eventuele facturen worden bij voorbaat betwist.

Een en ander heb ik ook al eerder aangegeven op: 28 juni 2019, Op 21 juli 2019, op 3 oktober 2019 en op 14 oktober in de correspondentie met de afdeling klachten en claims van Enexis over deze zaak, waarbij Enexis nooit met een afdoende verweer is gekomen.

Tot slot: ik verzoek u om mij per ommegaande, maar uiterlijk binnen 5 werkdagen een kopie mijn volledige dossier bij u toe te sturen, inclusief alle gevoerde correspondentie met de netbeheerder. Graag hoor ik dan ook of u in deze zaak handelt in uw rol incassobureau of in uw rol als gerechtsdeurwaarder.

Met vriendelijke groet
toon volledige bericht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basement
Bram-Bos schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:03:
@Basement, op basis van jouw voorzet en de opmerkingen van @JeroenE, @Ivow85 en @Jitta deze versie gemaakt:

[...]
Bovenstaande reactie heb ik zonder er iets aan toe te voegen naar Flanderijn gestuurd.

Ik vind de reactie ijzersterk geworden en ik had zn zelfde opzet in mijn hoofd, maar kreeg hem op of andere manier niet goed op papier (mail.) Dus heren en dame bedankt voor het meedenken en de input!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
En dame? *O*
Basement schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:53:
[...]

Bovenstaande reactie heb ik zonder er iets aan toe te voegen naar Flanderijn gestuurd.

Ik vind de reactie ijzersterk geworden en ik had zn zelfde opzet in mijn hoofd, maar kreeg hem op of andere manier niet goed op papier (mail.) Dus heren bedankt voor het meedenken en de input!

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Basement
Ik wist niet dat Jitta een dame is. My bad.... :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bram-Bos schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:28:

Netbeheerders dreigen Tweakers nogal eens met een (gerechts)deurwaarder na opzegging van hun gasleveringscontract. Meestal is dat een uitvloeisel van hun normale 'wanbetalers-procedure'. Ik heb eens op een rijtje gezet bij wie er nu daadwerkelijk een deurwaarder (vooral postaal) aan de bel trok. Volgens mij is dat beperkt tot de onderstaande gevallen, maar ik hoor graag updates via DM.

TweakerNetbeheerderDeurwaarderEerste deurw.briefVervolgLaatste contactStand van zakenDossier
@zonetjesCoteqFlanderijn13-06-19Betwisting via emails26-06-19Deurwaarder legde de zaak weer terug bij Coteq. Na maanden besluit Cogas tot verwijdering op eigen initiatief op 19-11-19niet up to date
@overwinteraarCoteqFlanderijnJun-19Betwisting via emails14-07-19Deurwaarder legde de zaak weer terug bij Coteq. Na maanden besluit Cogas tot verwijdering op eigen initiatief op 8-11-19niet up to date
@VerwijderdEnexisBosveld17-09-19Betwisting via emails01-10-19Radiostilte#1, #2 en #3.
@arjan_1980EnexisBosveldxx-09-19Betwisting via emails21-10-19niet up to date
@ronjansen87LianderFlanderijn18-09-19Betwisting via email op 20-09-19Radiostiltehier
@tripaxStedinBosveld17-10-19Betwisting via emailtripax was al verzegeld, daarna kwam deurwaarder aanzettenhier
kennis #2 van @BasementEnexisFlanderijn21-10-19Hele korte reactie terug op 22-10 >:). Mailwisseling.

toon volledige bericht
Goed overzicht inderdaad terugblaffen helpt... @JeroenE inderdaad kigid is alleen voor aangesloten incassobureaus, daar had / heeft indienen geen zin.. ze hebben dus meer tijd om te reageren dan die paar dagen maar het is nu al verdacht lang stil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ondertussen is het alweer ruim 2,5 maand geleden dat bij @Hans299 de gasaansluiting verwijderd is door Liander. Eerst door tweezijdig afkoppelen, en nadat dit op dit topic bekend werd, alsnog geheel verwijderd door de aannemer. Op 22 aug 2019 kreeg hij een factuur van 687 euro, die hij nog steeds betwist. Inmiddels is de laatste termijn van 23 oktober 2019 ook verstreken.

Zijn bizarre dossier is nu ook on line: deel 1 en deel 2.

Voor de context: @Hans299 is de eerste van de vijf waarbij Liander daadwerkelijk de aansluiting heeft verwijderd en een factuur heeft verstuurd. Zie dit overzicht. Bij zeker 23 anderen is dat (vaak al lang geleden) wel aangekondigd, maar niet gebeurd. Nog weer tientallen anderen hebben helemaal niks gehoord.

[ Voor 28% gewijzigd door Bram-Bos op 01-11-2019 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Laatst online: 13:17
Net greenchoice aan de lijn gehad, ondanks dat hier verteld wordt dat ze niet moeilijk doen wilde ze niet echt meewerken. Ze konden mijn maandbedrag voor gas terugzetten naar 0 euro, maar opzeggen wilden ze niet :(, dan toch maar overstappen op een andere leverancier

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cold_as_ijs schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:24:
Net greenchoice aan de lijn gehad, ondanks dat hier verteld wordt dat ze niet moeilijk doen wilde ze niet echt meewerken. Ze konden mijn maandbedrag voor gas terugzetten naar 0 euro, maar opzeggen wilden ze niet :(, dan toch maar overstappen op een andere leverancier
Kijk even of je kan leren van de recente ervaringen van @Karelprior: zie zijn posts in deel 1 van dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
cold_as_ijs schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:24:
Gewoon een mail sturen aan Greenchoice:

"Geachte,

Omdat u telefonisch weigerde om mijn leveringscontract en ATO voor gas op te zeggen, ontvangt u hierbij mijn opzegging voor zowel gas als elektra per <datum bepaald aan de hand van je opzegtermijn>. Tevens machtig ik u en geef ik u opdracht om namens mij bij de netbeheerder de ATO voor gas op te zeggen.

Zoals u weet bent u wettelijk verplicht om gehoor te geven aan deze opzegging. Eventuele schade en kosten die ik genoodzaakt ben te maken indien u verzuimt om deze opzegging correct te verwerken zullen dan ook volledig op u worden verhaald, en worden vermeerderd met de eventuele kosten van verhaal.

Hoogachtend,

Cold as ijs"

Kun je geen mailadres vinden? Stuur het bericht dan zowel naar info@greenchoice.nl en samengroen@greenchoice.nl

Het bestaan van de info@ is een gok met zeer grote kans dat het gewoon bij de receptionist binnenkomt die het door stuurt aan de juiste afdeling. Het andere mailadres is het enige wat ik zo snel op de site kan vinden en zal dus zeker werken.

En misschien dat ze daarna ineens wel willen praten over opzeggen van gas en voortzetten van elektra. Kun je zelf besluiten wat je daarmee doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Ivow85 op 01-11-2019 14:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:22
Voor vragen aan GreenChoice:
vragen@greenchoice.nl

Hoewel ik zelf nog steeds geen antwoord heb gekregen na moeilijke vragen over captar,
denk dat vragen m.b.t. netbeheerders lastig zijn...

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Laatst online: 13:17
Thanks, ja had alleen de eerste post een beetje gelezen dus was in de veronderstelling dat het wel gemakkelijker zou zijn. Ik ga nu toch maar even het hele topic doorlezen, zie namelijk nog wel een aantal zaken waar ik goed op moet letten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-08 21:48
Bram-Bos schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:31:
[...]

Kijk even of je kan leren van de recente ervaringen van @Karelprior: zie zijn posts in deel 1 van dit topic.
Mijn volgorde dus (details eerste stappen in deel 1 Karelprior in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?" ):
1. 30-09-2019 email met opzegging gemaild naar vragen@greenchoice.nl (en ontvangstbevestiging gekregen)
2. volgende dag telefoongesprek met ~ ervaring van @cold_as_ijs
3. week erop zelfde telefoongesprek maar dan bijna een uur
4. 2 weken na de 1e mail een herinnering gemaild (zonder ontvangstbevestiging)
5. 4 dagen later een bevestiging van opzegging gas, en dat ook te zien in mijn.greenchoice (niet aangemeld voor gas)

Tot op heden niets gehoord van Liander.

6.
20-11-2019 Mail van Greenchoice
Klantnummer:<klantnummer>

Beste heer Prior,

U heeft aangegeven uw adres <woonadres> te gaan verlaten. Om de beëindiging van de levering van onze groene energie goed te kunnen verwerken, hebben wij uw meterstanden nodig. Wij hebben echter uw meterstanden nog niet ontvangen.

Nota
Wanneer u uw meterstanden heeft doorgegeven, zorgen wij dat u binnen drie weken een eindnota ontvangt. Deze eindnota kunt u inzien via uw online dossier op internet.

Laatst afgerekende stand(en)
Ter controle hebben we hieronder de laatst afgerekende stand(en) toegevoegd. U kunt bekijken wat u heeft verbruikt dit jaar en of u wellicht ook energie bespaard heeft.
Stroom
Datum : <datum vorige meterstandopgaaf>
Enkeltarief : <meterstand E-hoog>
Enkeltarief : <meterstand E-laag>

Gas
Datum : <datum vorige meterstandopgaaf>
Stand : <meterstand G>

Wij willen u vriendelijk verzoeken de actuele meterstanden binnen 5 werkdagen door te geven via uw dossier op uw dossier. Door tijdig uw standen door te geven voorkomt u dat wij deze moeten schatten.

Graag bedanken wij u voor uw bijdrage aan een duurzamer en schoner milieu door de afname van 100% groene energie bij Greenchoice. Wij hopen dat u op uw nieuwe adres ook weer voor groene energie kiest.

Met vriendelijke groet,

Mxxxxxxxxxxxxxxs
Hoofd Netbeheer
toon volledige bericht
7.
21-11-2019 Mijn reactie daarop:
Dag mevrouw Axxxxxxs,

Onderstaande mail ontving ik gisteren van u, waarin u stelt dat ik aangegeven heb dat ik mijn adres <woonadres> te gaan verlaten.

Dit is onjuist. Ik heb geen plannen om te verhuizen en ben nog steeds gebruiker/afnemer van elektriciteit.

Op xx september 2019 heb ik per email het contract voor het product gas opgezegd (zie bijlage ‘Opzegging levering en aansluiting gas klantnr. <klantnummer>’ ), en dat is op xx oktober 2019 bevestigd door Greenchoice (zie bijlage). In die bevestiging staat:
‘ Bedankt voor het doorgeven van uw verhuizing en opzegging voor het adres <woonadres>.

Per 16-10-2019 stoppen we met de levering voor bosgecompenseerd gas van Greenchoice. ‘

Dat was ook de bedoeling (waarom er over verhuizing wordt gesproken is mij niet duidelijk, dat heb ik in ieder geval nergens aangegeven) en in mijn dossier is dit ook zichtbaar geworden, zie de bijlages 2019-10-xx_greenchoice-producten-1.JPG en 2019-10-xx_greenchoice-producten-2.JPG

En nu krijg ik van u de mededeling dat ik mijn adres ga verlaten en heeft u in mijn dossier ook het product elektra verwijderd, zie bijlage 2019-11-xx_greenchoice-producten.JPG . Tevens is het eerder ingevulde en gefactureerde (!) verbruik van elektriciteit in 2018 verdwenen uit mijn dossier (terwijl ze wel in uw onderstaande mail staan, en zie 2019-11-xx_greenchoice-meterstanden.JPG) en vraagt u om ‘actuele meterstanden’.

Daarom verzoek ik u:
- Herstel de eerdere situatie waarin ik een contract heb voor de levering van elektriciteit;
- Verwerk de opzegging van het gascontract in uw administratie, de laatste meterstand is: <meterstand G> m3 .
- Verwerk de verbruiksgegevens van elektriciteit die ik per <normale doorgeefdatum> zal doorgeven, zoals gebruikelijk in een jaarnota.

Ik ga er vanuit dat het hier om een administratieve vergissing gaat en u dit spoedig recht zult trekken. Ik gebruik nu immers elektriciteit zonder leveringscontract.

Wilt u een en ander aan mij bevestigen?

Alvast bedankt voor de moeite,

Karel Prior
toon volledige bericht
8.
20-11-2019 Brief 1 van Liander:
Brief 1 van Liander
Had gehoopt op een code voor het 'parallelle universum' om daar langdurig rond te gaan dolen maar helaas...

9.
22-11-2019 Reaxie van GC:
Klantnummer: <klantnummer>

Beste heer Prior,

Dank u wel voor uw e-mail. Ik begrijp dat u een e-mail van ons heeft gekregen waar in staat dat u het adres gaat verlaten. Dit is alleen niet het geval bij u. Uw gasaansluiting is verwijderd maar u heeft nog wel een elektra aansluiting. Graag informeer ik u verder.

Gasaansluiting
Ik zie in het systeem dat inderdaad alleen de gasaansluiting is stopgezet. Ik kan hierbij bevestigen dat wij elektra leveren en blijven leveren. Mijn excuses voor het ongemak.

Online Dossier
Het Online Dossier zal zo spoedig mogelijk weer correct staan. Vaak als er een heel product uit gaat moet het Online Dossier even wennen. Ik verwacht dat dit per de eerste van de volgende maand er allemaal weer correct in staat. Is dat niet zo? Dan horen wij dit graag. Wist u dat u binnenkort ook een nieuw Online Dossier krijgt? Daar zal u hier helemaal geen last meer van hebben.

Ik hoop dat alles duidelijk is voor u. Heeft u nog vragen? Stel deze gerust aan onze klantenservice via vragen@greenchoice.nl of telefonisch via 010 478 23 26. Wij helpen u graag, want dankzij u komt een duurzaam Nederland steeds dichterbij.

Met vriendelijk groet,

Ixxxxxxxxl

Kruisplein 15
3014 DB Rotterdam
T 010 478 23 26
www.greenchoice.nl
toon volledige bericht
10.
04-12-2019 Deze week brief 2 van Liander gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Gki8Ptng5gbwZHfd49TcjIcG/thumb.jpg
Even denken of antwoordbrief 1b passend is, of helemaal niet reageren.

11.
15-07-2020 Na lange tijd stilte van Liander weer een brief gekregen die sterk lijkt op nr. 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fwayw6vRgSJnzOIVbpiSMGA2D3s=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWQxhkShaQPq1gAXyH5nfvnc.jpg?f=fotoalbum_small

Nu dan toch maar brief 1b gaan versturen. Per snailmail.

12.
27-07-2020 Gezien de meldingen dat Liander toch niet reageert op antwoorden op hun brief, maar eens dichterlijke vrijheid betracht en verstuurd naar info@liander.nl:
Geachte directeur Klant en Markt a.i.,

Onlangs stuurde u een brief met kenmerk <kenmerk> waarin u de geadresseerde verzoekt om een verwijdering van de gasaansluiting aan te vragen, een leveringscontract af te sluiten of, indien geen van de vorige opties wordt gekozen, meedeelt dat u over zou moeten gaan tot afsluiting.

U schrijft in die brief over ‘uw gasaansluiting’. Nu is de gasaansluiting in de woning echter niet het eigendom van de eigenaar of bewoner van de woning maar van u als netbeheerder. Uw aansluiting wordt niet gebruikt voor het afnemen van gas, na uw meetinrichting is er geen gasleiding of –infrastructuur aanwezig die dat mogelijk zou kunnen maken. Uw meter is dichtgedraaid en voorzien van een afsluitdop.

Wat u wenst te doen met uw aansluiting is geheel uw zaak en niet die van geadresseerde. Uw brief wordt daarom ter kennisgeving aangenomen.

Mocht u, op eigen initiatief en voor eigen rekening, werkzaamheden aan uw gasaansluiting willen verrichten dan wordt u daarvoor in de gelegenheid gesteld. Maakt u daartoe tijdig (minstens vijf werkdagen van tevoren) een afspraak. Dan kan u toegang verleend worden tot het pand.

Karel Prior
Verzonden met bezorg- en leesbevestiging, maar beide functies lijken te zijn uitgezet bij Liander.

13.
29-07-2020 Email teruggekregen:
Geachte heer Prior,

Op xx juli heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u de gasaansluiting niet meer gebruikt. Wij mogen de gasaansluiting op afspraak komen verwijderen op onze eigen kosten. In deze e-mail leest u mijn reactie.

De juiste afdeling neemt contact met u op
Uw e-mail is doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Zij nemen uw e-mail in behandeling en nemen contact met u op. Heeft u binnen tien werkdagen geen reactie? Reageert u dan op deze e-mail. Ik zorg ervoor dat u alsnog in contact komt met de afdeling.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. Komt u er op onze website niet uit? Dan kunt u ons tussen 08:00 uur en 18:00 uur bereiken via de chatfunctie op onze website. Druk hiervoor op de chatbutton die verschijnt op de pagina. Onze medewerkers helpen u graag.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

<naam medewerker>
Medewerker Klant & Markt
toon volledige bericht
14.
17-08-2020 Wel, wel, de 'verantwoordelijke afdeling' neemt zowaar contact met me op via de email:
Geachte heer/mevrouw Prior,

Onlangs heeft u Liander een e-mail gestuurd. U bent het niet eens met het afsluit- en verwijderbeleid van Liander in de situatie dat een woning gasvrij is of wordt. Hierbij ontvangt u onze reactie.

Opzegging aansluit- en transportovereenkomst (ATO)
Op xx november 2019 heeft Liander van uw energieleverancier een zogenoemd “uithuisbericht” ontvangen. Een uithuisbericht stuurt een leverancier om de netbeheerder te informeren over het feit dat een afnemer gaat verhuizen en in dat kader de ATO wenst op te zeggen. In een dergelijke situatie meldt zich meestal op korte termijn weer een (nieuwe) afnemer die van de aansluiting gebruik wil maken. Dat is ook de reden waarom wij u brieven hebben gestuurd met het verzoek om een overeenkomst voor de levering van gas af te sluiten. Inmiddels is het echter duidelijk dat u de ATO wenst te beëindigen omdat u (permanent) geen gas meer wenst te gebruiken. Wij zullen uw opzegging nu als zodanig behandelen.

Noodzakelijke handelingen
Als de ATO wordt opgezegd omdat een woning gasvrij is gemaakt of als de gasaansluiting om een andere reden voor een periode van meer dan 12 maanden niet wordt gebruikt, dan verwijdert Liander de gasaansluiting. Zie ook bericht Brief Tweede Kamer. De aansluiting moet verwijderd worden omdat alleen bij de verwijdering aan alle wettelijke aspecten wordt voldaan. Daarnaast hoort Liander de aansluitleiding op te ruimen en niet als (bedrijfs)afval achter te laten voor anderen.

Een gecalculeerd tarief gebaseerd op gemiddelde kosten
Ten aanzien van het verwijderen van een standaard kleinverbruik aansluitingen werkt Liander met een vast tarief ter dekking van de kosten. Het tarief is gebaseerd op werkzaamheden en kosten die in standaard situaties worden gemaakt. Liander stelt elk jaar opnieuw de tarieven voor haar dienstverlening vast en publiceert deze vervolgens op haar website. Tarieven

Het op deze wijze vaststellen van een tarief heeft tot gevolg dat een afnemer gemiddeld genomen een lager tarief verschuldigd is, dan in de situatie dat per zaak een tarief - op basis van individuele voorcalculatie - wordt vastgesteld. Een ander voordeel is dat alle afnemers in vergelijkbare situaties hetzelfde tarief betalen. Liander voldoet daarmee aan haar verplichting niet te discrimineren op het toepassen van haar voorwaarden en tarieven. De Geschillencommissie Energie heeft ook aangegeven dat een netbeheerder de tarieven op deze wijze mag vaststellen en toepassen.

Werkzaamheden
Hieronder vindt u een overzicht van de werkzaamheden die bij het demonteren van een gasaansluiting (laagbouw- kleinverbruik) aan de orde (kunnen) zijn:

Werkzaamheden Liander:

- Werkvoorbereiding
- Bodemdesk (intern)
- Bodemonderzoek
- Kwaliteitscontrole
- Vergunningen
- Schetsverwerking
- Landelijke intake portaal

Werkzaamheden aannemer

Werkvoorbereiding en administratie aannemer
- Opdracht ontvangen en verwerken
- Leggen klantcontact
- Werkvoorbereiding
- Bijwerken systemen
- Overdracht werkzaamheden naar werkploeg
- Verwerken uitgevoerde opdracht
- Maken situatieschets
- Controle facturatie

Uitvoering aannemer
- Lezen opdracht en werkplan/Veiligheid gezondheid en milieuplan
- Klantcontact
- Plaatsen verkeersmaatregelen
- Opbreken/herstellen sleufbedekking
- Graven/dichten kopgat bij gevel
- Graven/dichten kopgat bij stoep
- Drukloos maken aansluiting
- Afkoppelen en afsluiten aansluitleiding van de hoofdleiding
- Verwijderen aansluitleiding
- Verwijderen gasmeter en afsluiten meteropstelling
- Veiligheidstoezicht 2e man VIAG voorschrift
- Reistijd

Graafwerkzaamheden
Bij het verwijderen van de aansluitleiding kan het zijn dat er gegraven moet worden in uw tuin. Een tracé van nutsleidingen behoort altijd toegankelijk te zijn zoals ook staat vermeld in onze algemene voorwaarden Echter het komt voor dat dit tracé is bestraat. Liander zal in die situatie de werkzaamheden zorgvuldig uitvoeren en de bestrating zo goed als mogelijk terugplaatsen.

Liander mag ook zonder opdracht verwijderen
U wilt definitief geen gebruik meer maken van de gasaansluiting. Recent heeft de kantonrechter een uitspraak gedaan dat Liander ook zonder nadere opdracht - op kosten van de afnemer die de ATO heeft opgezegd, de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren voor het verwijderen van de gasaansluiting. Dit op grond van de algemene voorwaarden en op grond van de Tarievencode Gas.
Meer informatie hierover vindt u onder Nota Bene in de uitspraak Uitspraak Geschillencommissie

Afspraak maken voor de verwijdering
Omdat u zo nadrukkelijk heeft aangegeven dat u voor het uitvoeren van de noodzakelijke (verwijder)werkzaamheden geen opdracht zult verlenen, zal Liander (onze aannemer) binnenkort contact met u opnemen. Er zal dan een datum worden afgesproken waarop de aansluiting inclusief de aansluitleiding wordt verwijderd. Nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd zal Liander de hieraan verbonden kosten van € 722,27 inclusief btw. bij u in rekening brengen.

Wij vertrouwen erop dat we u via dit bericht voldoende hebben geïnformeerd. Heeft u toch nog vragen, neemt u dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

<naam medewerk(st)er>
Liander Klachtenmanagement
toon volledige bericht
Even broeden op een zinnige reactie.

15.
20-08-2020 Ei is uitgekomen, met hulp van diverse forumleden deze reactie gemaild:
Goedendag mijnheer/mevrouw <medewerker>,
Onderstaand bericht heeft mij in goede orde bereikt. In antwoord daarop het volgende:
  1. U schrijft: “U bent het niet eens met het afsluit- en verwijderbeleid van Liander in de situatie dat een woning gasvrij is of wordt. “
    Het afsluit- en verwijderbeleid van Liander is , als private commerciële partij, uw eigen zaak. Daar heb ik geen mening over en ben het daar dus ook niet mee eens of oneens. Hoe u bij die suggestie komt is mij een raadsel, in mijn eerdere email heb ik daar geen uitingen over gedaan. Dat mijn email dan ook bij de afdeling Klachtenmanagement terecht is gekomen bevreemd mij, ik heb u slechts verteld wat u ongetwijfeld al wist: De gasaansluiting in mijn woning is uw eigendom en u kunt daarmee doen wat u wilt.
  2. U kondigt aan dat een aannemer contact met me zal opnemen om de verwijdering van mijn gasaansluiting in te plannen, en dat ik vervolgens een dikke rekening zal krijgen.
    Ik heb u eerder al duidelijk gemaakt dat u op afspraak welkom bent om de werkzaamheden te verrichten aan uw gasaansluiting die u goeddunken, en die u kennelijk ook van de minister meent te moeten uitvoeren. Dat is verder uw verantwoordelijkheid, niet de mijne. Een eventuele rekening voor die werkzaamheden zal ik betwisten omdat er geen (wettelijke) grond is om mij te factureren voor werkzaamheden aan uw eigendommen.
    Voor een verdiepende argumentatie voor mijn weigering opdracht te geven, en voor mijn aankondiging een eventuele factuur te betwisten wijs ik u graag op een recent verschenen bundel ('De afsluitboete bestaat niet'), waarin overzichtelijk en onderbouwd wordt weergegeven waarom netbeheerders geen enkele grondslag hebben voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering indien daar niet een opdracht aan ten grondslag ligt. U kunt deze bundel downloaden op https://polderhuis.org/abn en ik voeg voor uw gemak een exemplaar als pdf bij. Die argumentatie kunt u als hier herhaald en ingelast beschouwen.
  3. U schrijft: “ Inmiddels is het echter duidelijk dat u de ATO wenst te beëindigen omdat u (permanent) geen gas meer wenst te gebruiken. Wij zullen uw opzegging nu als zodanig behandelen. (…) “.
    In het proces van gasloos worden is mij duidelijk geworden dat er ooit (mijn contract met Greenchoice voor de levering van gas is begonnen op 15 oktober 2011) een Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) moet zijn afgesloten tussen u en mij. Daar ben ik indertijd niet van op de hoogte gesteld noch heb ik die ATO en bijbehorende Algemene Voorwaarden ontvangen, laat staan dat ik daarmee heb kunnen instemmen of die had kunnen afwijzen. Onze ATO is in november 2019 reeds beëindigd door mijn opzegging, en u heeft alle gelegenheid gehad de voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen te verrichten. Uw beroep op de Algemene Voorwaarden bij die ATO kan alleen al om die reden niet slagen. Zie verder hoofdstuk 3 en 4 van de bundel 'De afsluitboete bestaat niet'. Daarnaast is de Tarievencode Gas een geformaliseerde gedragscode die de netbeheerders bindt, niet (voormalige) netgebruikers zoals ik. Zie verder hoofdstuk 5 van de bundel 'De afsluitboete bestaat niet'.
  4. U schrijft: “ U wilt definitief geen gebruik meer maken van de gasaansluiting. “
    Ook dit is uw conclusie die niet gestoeld kan zijn op mijn uitingen. Of ik in de toekomst weer (waterstof)gas wil gaan gebruiken kan ik nu nog niet voorzien. Als dat opportuun wordt, en uw infrastructuur weer benodigd zal zijn, zal ik contact met u zoeken.
  5. U schrijft: “ Recent heeft de kantonrechter een uitspraak gedaan dat Liander ook zonder nadere opdracht - op kosten van de afnemer die de ATO heeft opgezegd, de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren voor het verwijderen van de gasaansluiting.(…) “
    Van dat vonnis in Zutphen van 14 augustus vorig jaar (ECLI:NL:RBGEL:2019:3921) ben ik niet bepaald onder de indruk, aangezien dit vonnis op tegenspraak is uitgesproken en er totaal geen verweer is gevoerd.
    Ik wijs u graag op een nóg recenter vonnis: dat van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak als de mijne, namelijk van een gasverlater uit Meppel ( ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 ). In die procedure is wél een grondig verweer gevoerd. Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.
Kortom: uw aannemer is van harte welkom om werkzaamheden aan uw gasaansluiting uit te voeren, maar dat gebeurt niet in mijn opdracht, en ik wijs elke vordering van kosten voor die werkzaamheden bij voorbaat van de hand.

Met vriendelijke groet,

Karel Prior
toon volledige bericht
16.
22-11-2020 Nog steeds geen reactie in welke vorm dan ook ontvangen op mijn laatste email.

[ Voor 162% gewijzigd door Karelprior op 22-11-2020 20:49 . Reden: Update dossier ]

Pagina: 1 ... 4 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.