Toon posts:

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 698.189 views

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 21:39
De netbeheerders hebben hun lange arm nu echt goed ergens bij de leveranciers zitten waar de zon niet schijnt... Ik had niet gedacht dat mijn dossierpost op deze manier moest beginnen maar 't is niet anders.
Nadat ik twee weken terug mijn trouwe Calentha heb vervangen door een Daikin warmtepompboiler voor tapwater (verwarmen doen we al 2 jaar met LLWP) en de gaskraan heb dichtgedraaid, was het tijd om Greenchoice te vertellen dat het gas niet meer geleverd hoefde te worden en de ATO opgezegd mocht worden. Elektra mag blijven. Mail gestuurd met opzegging van gas en voor de zekerheid de dag erop gebeld om te checken of die was aangekomen.
Nou, dat was het geval. 'Maar meneer, u kunt niet zomaar uw gas opzeggen! Dat mogen wij niet doen want u bent wettelijk verplicht om eerst uw aansluiting te laten verwijderen!'. Daar was ik voorbereid en stuurde het gesprek naar opzegging cf voorwaarden, en of ik de afdeling kon spreken die over de contracten ging etc. Nou dat ging mooi niet door. Na enige tijd rondjes draaien rond hetzelfde gezwam over wettelijke verplichtingen en de problemen waar ik in zou komen, raadpleegde ze een collega die - hoe verassend - precies hetzelfde zei. Aan het eind van het gesprek zegde ze toe om de mail door te sturen naar de afdeling 'die erover gaat'. Binnen 5 werkdagen zou ik dan antwoord krijgen.
En die waren gisteren voorbij. Weer gebeld , nu een ander aan de lijn die inhoudelijk hetzelfde verhaal vertelde. En mij doorverwees naar de ACM ('want bij de netbeheerder bent u gauw klaar denk ik') voor uitleg over waar ik dan kon vinden dat eerst de aansluiting moest worden verwijderd. Hij wist het niet en was ook erg benieuwd naar het antwoord van de ACM, want hij kreeg er veel vragen over van klanten.
(zelden heb ik zoveel bewondering voor mezelf gehad dat ik zo kalm en vriendelijk bleef ;- )
Drie kwartier in hetzelfde kringetje ronddraaien, heb verteld dat hij alleen maar een vinkje in hun systeem hoefde weg te halen, maar nee, geen sprake van. Ook mijn contract valt binnen het hogere kader van de ACM, net zoals iemand is gebonden aan een CAO zonder dat hij er iets aan kon doen.
Op het einde kwam er even licht: ik kon natuurlijk wel mijn hele contract opzeggen en naar een andere leverancier gaan, zou hij niet leuk vinden en liever niet willen, maar als ik zo vastberaden bleef... En nee, ik kon geen contact opnemen met de afdeling Contracten, een klacht indienen heeft geen zin meneer want die gaan hetzelfde zeggen, u kunt het het beste opnemen met 'hogerop', de ACM want die gaan hierover.
Tussendoor liet hij vallen (tenminste zo interpreteerde ik zijn uitingen) dat bij 'de cursus' voor helpdeskmedewerkers, men door de netbeheerder wordt geïnstrueerd om op deze manier om te gaan met mensen die van het gas af willen. 'Wij zijn maar eenvoudige helpdeskmedewerkers die dit moeten zeggen.'
Uitgeput afscheid genomen van mijn helpdeskvriend. En hem aangeraden zich er eens in te verdiepen.
(gesprek is door mij opgenomen)
Nu twijfel ik over mijn volgende stap. zal ik
- principieel dit gedrag aanvechten en naar de geschillencommissie stappen?
- overstappen naar een andere leverancier zonder gas mee te nemen (kan dat?)
- mijn hele contract opzeggen met als reden dat ik verhuis en daar geen energie afneem?

Bovendien bedacht ik mij dat mijn contract bestaat uit het leveren van elektriciteit én gas. Kan je dit eigenlijk wel gedeeltelijk opzeggen? Dat kan ik nergens vinden. Dus de weigering van Greenchoice kan - hoewel op verkeerde gronden - ergens wel terecht zijn. En alles opzeggen de enige optie.

En als uitsmijter: bij het vergelijken van leveranciers op gaslicht.com moet je kiezen uit: Geen gasaansluiting aanwezig óf (bij geen gasverbruik) 1m3 invullen en de kosten voor lief nemen. Ook hier proef ik sturing. Laat zelfs Ben Woldring zich ringeloren?

PS: had ik de WPboiler maar eerder genomen.... een vracht subsidie en zat warm water.

===========
16-10-2019
OK... Precies twee weken na mijn eerst mail aan GC met de opzegging heb ik ze een herinnering gestuurd, met de blonde vraag of ze mijn eerste mail misschien gemist hadden aangezien ze er nog niet op gereageerd hadden.
Op die laatste mail kwam geeneens een ontvangstbevestiging dus ik overwoog om vanaf een ander mailadres nogmaals alles te versturen.
En toen.... kreeg ik vandaag een mail van samengroen@greenchoice.nl :
Klantnummer: <klantnr>

Beste Karelprior,

Bedankt voor het doorgeven van uw verhuizing en opzegging voor het adres <leveringsadres>

Per <datum 16 dagen na mijn opzegging> stoppen we met de levering voor bosgecompenseerd gas van Greenchoice.

Wij willen u graag bedanken, want dankzij u hebben wij weer net wat meer kunnen investeren in nieuwe windmolens, biovergisters en natuurlijk zonnepanelenparken. Zo komt een duurzaam Nederland iedere dag dichterbij. Mocht u in de toekomst nog eens verhuizen, aarzel dan niet om weer voor groen te kiezen.

Ik hoop dat alles duidelijk voor u is. Is dat niet zo, stel uw vraag dan aan onze klantenservice via vragen@greenchoice.nl. Wij helpen u graag.

Met vriendelijke groet,

<naam GC medewerker>

Kruisplein 15
3014 DB Rotterdam
T 010 478 23 26
www.greenchoice.nl
Geen idee wat hier nu de trigger is geweest maar dat boeit me verder niet... Nu wachten op de brief van Liander in de bus. En bedenken welke reactie ik al of niet ga geven...

[Voor 15% gewijzigd door Karelprior op 16-10-2019 19:52]

• Karelprior
W1B schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:39:
[...]

Simpel verzoek tot opzegging en expliciet verzoek tot beëindiging ATO tbv gaslevering (cf. art. 3.6 AV). Tevens gevraagd voor bevestiging hiervan. Ik heb dus enkel de "standaard" argumentatie toegepast (art. 3.6 AV). Verder niets.
Precies zoals ikzelf heb gedaan. Enige verschil misschien is dat ik de volgende dag erachteraan heb gebeld om de ontvangst te checken.

• Karelprior
In mijn geval heeft GC toch gedaan wat ik in eerste instantie van ze heb gevraagd, namelijk mijn gaslevering stopgezet. Wellicht dat de herinnering die ik ze per email stuurde vorige week (en waarop ik geen ontvangstbevestiging kreeg) er aan heeft bijgedragen. De oeverloze gesprekken met de helpdesk iig niet.
Klantnummer: <klantnr>

Beste Karelprior,

Bedankt voor het doorgeven van uw verhuizing en opzegging voor het adres <leveringsadres>

Per <datum 16 dagen na mijn opzegging> stoppen we met de levering voor bosgecompenseerd gas van Greenchoice.

Wij willen u graag bedanken, want dankzij u hebben wij weer net wat meer kunnen investeren in nieuwe windmolens, biovergisters en natuurlijk zonnepanelenparken. Zo komt een duurzaam Nederland iedere dag dichterbij. Mocht u in de toekomst nog eens verhuizen, aarzel dan niet om weer voor groen te kiezen.

Ik hoop dat alles duidelijk voor u is. Is dat niet zo, stel uw vraag dan aan onze klantenservice via vragen@greenchoice.nl. Wij helpen u graag.

Met vriendelijke groet,

<naam GC medewerker>

Kruisplein 15
3014 DB Rotterdam
T 010 478 23 26
www.greenchoice.nl
Nu maar wachten op het vervolg.
(dossierpost bijgewerkt)

• Karelprior
kanaaldijk schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:53:
Dat is snel van Liander

14 okt opgezegd bij Greenchoice en vandaag al bericht dat er geen gasleverancier bekend is op mijn adres .
Ik krijg gelijk het verzoek om voor 30 okt een nieuwe leverancier te nemen of dat ik bij aanluitingen .nl een aanvraag indien om de gasaansluiting te laten verwijderen.
dit zou dan € 687,00 incl. btw voor laagbouwwoning of €386,12 incl. btw voor hoogbouw kosten.

Ook is er een mededeling dat, sluit ik geen contract af of vraag ik geen verwijdering aan dan moeten zij mijn afsluiten en dit is voor 12 maanden en dat kost dan €121,00 incl btw. en daarna word alsnog de gasaansluiting verwijderd op mijn kosten.

Dus nu even uitzoeken wat te doen!
Is het bericht gericht aan 'bewoners' , 'gebruikers van gas' of jouw persoon? Als het niet gepersonaliseerd is en je wilt reageren, ben ik wel benieuwd hoe het traject verloopt als je je persoonsgegevens niet vrijgeeft maar ondertekent met iets als 'Namens de bewoners van dit adres, de afdeling energie' oid. Wellicht geeft dat een interessante zijroute...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee