De netbeheerders hebben hun lange arm nu echt goed ergens bij de leveranciers zitten waar de zon niet schijnt... Ik had niet gedacht dat mijn dossierpost op deze manier moest beginnen maar 't is niet anders.
- principieel dit gedrag aanvechten en naar de geschillencommissie stappen?
- overstappen naar een andere leverancier zonder gas mee te nemen (kan dat?)
- mijn hele contract opzeggen met als reden dat ik verhuis en daar geen energie afneem?
Bovendien bedacht ik mij dat mijn contract bestaat uit het leveren van elektriciteit én gas. Kan je dit eigenlijk wel gedeeltelijk opzeggen? Dat kan ik nergens vinden. Dus de weigering van Greenchoice kan - hoewel op verkeerde gronden - ergens wel terecht zijn. En alles opzeggen de enige optie.
En als uitsmijter: bij het vergelijken van leveranciers op gaslicht.com moet je kiezen uit: Geen gasaansluiting aanwezig óf (bij geen gasverbruik) 1m3 invullen en de kosten voor lief nemen. Ook hier proef ik sturing. Laat zelfs Ben Woldring zich ringeloren?
PS: had ik de WPboiler maar eerder genomen.... een vracht subsidie en zat warm water.
===========
16-10-2019
OK... Precies twee weken na mijn eerst mail aan GC met de opzegging heb ik ze een herinnering gestuurd, met de blonde vraag of ze mijn eerste mail misschien gemist hadden aangezien ze er nog niet op gereageerd hadden.
Op die laatste mail kwam geeneens een ontvangstbevestiging dus ik overwoog om vanaf een ander mailadres nogmaals alles te versturen.
En toen.... kreeg ik vandaag een mail van samengroen@greenchoice.nl :
Nu twijfel ik over mijn volgende stap. zal ikNadat ik twee weken terug mijn trouwe Calentha heb vervangen door een Daikin warmtepompboiler voor tapwater (verwarmen doen we al 2 jaar met LLWP) en de gaskraan heb dichtgedraaid, was het tijd om Greenchoice te vertellen dat het gas niet meer geleverd hoefde te worden en de ATO opgezegd mocht worden. Elektra mag blijven. Mail gestuurd met opzegging van gas en voor de zekerheid de dag erop gebeld om te checken of die was aangekomen.
Nou, dat was het geval. 'Maar meneer, u kunt niet zomaar uw gas opzeggen! Dat mogen wij niet doen want u bent wettelijk verplicht om eerst uw aansluiting te laten verwijderen!'. Daar was ik voorbereid en stuurde het gesprek naar opzegging cf voorwaarden, en of ik de afdeling kon spreken die over de contracten ging etc. Nou dat ging mooi niet door. Na enige tijd rondjes draaien rond hetzelfde gezwam over wettelijke verplichtingen en de problemen waar ik in zou komen, raadpleegde ze een collega die - hoe verassend - precies hetzelfde zei. Aan het eind van het gesprek zegde ze toe om de mail door te sturen naar de afdeling 'die erover gaat'. Binnen 5 werkdagen zou ik dan antwoord krijgen.
En die waren gisteren voorbij. Weer gebeld , nu een ander aan de lijn die inhoudelijk hetzelfde verhaal vertelde. En mij doorverwees naar de ACM ('want bij de netbeheerder bent u gauw klaar denk ik') voor uitleg over waar ik dan kon vinden dat eerst de aansluiting moest worden verwijderd. Hij wist het niet en was ook erg benieuwd naar het antwoord van de ACM, want hij kreeg er veel vragen over van klanten.
(zelden heb ik zoveel bewondering voor mezelf gehad dat ik zo kalm en vriendelijk bleef ;- )
Drie kwartier in hetzelfde kringetje ronddraaien, heb verteld dat hij alleen maar een vinkje in hun systeem hoefde weg te halen, maar nee, geen sprake van. Ook mijn contract valt binnen het hogere kader van de ACM, net zoals iemand is gebonden aan een CAO zonder dat hij er iets aan kon doen.
Op het einde kwam er even licht: ik kon natuurlijk wel mijn hele contract opzeggen en naar een andere leverancier gaan, zou hij niet leuk vinden en liever niet willen, maar als ik zo vastberaden bleef... En nee, ik kon geen contact opnemen met de afdeling Contracten, een klacht indienen heeft geen zin meneer want die gaan hetzelfde zeggen, u kunt het het beste opnemen met 'hogerop', de ACM want die gaan hierover.
Tussendoor liet hij vallen (tenminste zo interpreteerde ik zijn uitingen) dat bij 'de cursus' voor helpdeskmedewerkers, men door de netbeheerder wordt geïnstrueerd om op deze manier om te gaan met mensen die van het gas af willen. 'Wij zijn maar eenvoudige helpdeskmedewerkers die dit moeten zeggen.'
Uitgeput afscheid genomen van mijn helpdeskvriend. En hem aangeraden zich er eens in te verdiepen.
(gesprek is door mij opgenomen)
- principieel dit gedrag aanvechten en naar de geschillencommissie stappen?
- overstappen naar een andere leverancier zonder gas mee te nemen (kan dat?)
- mijn hele contract opzeggen met als reden dat ik verhuis en daar geen energie afneem?
Bovendien bedacht ik mij dat mijn contract bestaat uit het leveren van elektriciteit én gas. Kan je dit eigenlijk wel gedeeltelijk opzeggen? Dat kan ik nergens vinden. Dus de weigering van Greenchoice kan - hoewel op verkeerde gronden - ergens wel terecht zijn. En alles opzeggen de enige optie.
En als uitsmijter: bij het vergelijken van leveranciers op gaslicht.com moet je kiezen uit: Geen gasaansluiting aanwezig óf (bij geen gasverbruik) 1m3 invullen en de kosten voor lief nemen. Ook hier proef ik sturing. Laat zelfs Ben Woldring zich ringeloren?
PS: had ik de WPboiler maar eerder genomen.... een vracht subsidie en zat warm water.
===========
16-10-2019
OK... Precies twee weken na mijn eerst mail aan GC met de opzegging heb ik ze een herinnering gestuurd, met de blonde vraag of ze mijn eerste mail misschien gemist hadden aangezien ze er nog niet op gereageerd hadden.
Op die laatste mail kwam geeneens een ontvangstbevestiging dus ik overwoog om vanaf een ander mailadres nogmaals alles te versturen.
En toen.... kreeg ik vandaag een mail van samengroen@greenchoice.nl :
Geen idee wat hier nu de trigger is geweest maar dat boeit me verder niet... Nu wachten op de brief van Liander in de bus. En bedenken welke reactie ik al of niet ga geven...Klantnummer: <klantnr>
Beste Karelprior,
Bedankt voor het doorgeven van uw verhuizing en opzegging voor het adres <leveringsadres>
Per <datum 16 dagen na mijn opzegging> stoppen we met de levering voor bosgecompenseerd gas van Greenchoice.
Wij willen u graag bedanken, want dankzij u hebben wij weer net wat meer kunnen investeren in nieuwe windmolens, biovergisters en natuurlijk zonnepanelenparken. Zo komt een duurzaam Nederland iedere dag dichterbij. Mocht u in de toekomst nog eens verhuizen, aarzel dan niet om weer voor groen te kiezen.
Ik hoop dat alles duidelijk voor u is. Is dat niet zo, stel uw vraag dan aan onze klantenservice via vragen@greenchoice.nl. Wij helpen u graag.
Met vriendelijke groet,
<naam GC medewerker>
Kruisplein 15
3014 DB Rotterdam
T 010 478 23 26
www.greenchoice.nl
[Voor 15% gewijzigd door Karelprior op 16-10-2019 19:52]