Programmeren, waar te beginnen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.658 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniferious
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09 07:55
Hoi allemaal,

De zoveelste 'waar moet je beginnen met programmeren'.

Natuurlijk heb ik al gezocht en heb ik verschillende meningen gevonden over het programmeren. Een aantal van de topics gaan bijvoorbeeld specifiek over het programmeren van websites, andere weer over mobile apps. Nu vroeg ik mij af wat een goed pad is om voor totale beginners te beginnen, en dan vervolgens zelf wel te kijken welke kant je op wilt gaan. Ik denk namelijk (correct me if i'm wrong) dat de beginselen van programmeren essentieel zijn, en als je de basis principes van programmeren zou willen toepassen in een andere taal/platform/whatever de overgang een stuk sneller zal gaan.

Nu weet ik dat vroeger veel vanuit boeken werd geleerd, maar is toch nog zo anno 2019? Of zijn er grote communitys/platformen waar je als totale beginner zou kunnen beginnen?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Omniferious schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:24:
Natuurlijk heb ik al gezocht en heb ik verschillende meningen gevonden over het programmeren.
[...]
Nu weet ik dat vroeger veel vanuit boeken werd geleerd, maar is toch nog zo anno 2019?
Als je al die topics gevonden hebt, dan heb je toch ook gezien dat overal sites als codecademy, udemy, coursera, khan academy, freecodecamp, code.org en udacity aangedragen worden? Heb je die al eens bekeken? Wat vond je daarvan?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
De beste manier om te beginnen met programmeren, is door je niet dood te staren op de "beste manier" en de "moderne manier". Hoe leer jij het beste?

Leer jij goed uit boeken? Pak een boek. Ben je een doener? Pak, zoals Rob3 al zegt, een site als Codecademy of Udacity. Wil je gewoon aan de slag? Pak je eerste de beste "Python / C# / Kotlin / C++ for beginners" artikel en kijk hoe ver je komt. Maar het belangrijkste is om er wel aan te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Omniferious Definieer de 'totale beginner'. Bedoel je een kind van 10? Wat is jouw situatie. Hoeveel tijd en energie heb je? Wat voor school/studie/werk doe je op dit moment en wat heb je daarvoor gedaan?

In het algemeen geldt met programmeren dat oefening veel kunst baart. Veel doen. Code van internet niet klakkeloos kopiëren/plakken maar eerst begrijpen wat de code doet.

[ Voor 29% gewijzigd door Room42 op 03-10-2019 09:33 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniferious
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09 07:55
Ik heb inderdaad CodeAcademy gevonden, moet eerlijk zeggen dat ik er niet al te veel onderzoek naar gedaan heb m.b.t. wat ze aanbieden. Udemy heb ik 'losse' compagnes gezien en denk dat het voor een totale beginner niet handig is. De overige platformen/websites heb ik nog niet bekeken.

Tja, beste manier... Ik snap dat het subjectief is, maar ik zal de context toelichten, het gaat om mijn vriendin, 31 jaar, totaal niet tech savvy. Die heeft interesse in programmeren en in dit geval is het 'kennis' laten maken denk ik een goede optie. Hiermee bedoel ik dus de minste moeite met bijvoorbeeld dat je code in webbrowser kan inkloppen en dat je bijvoorbeeld hierbij feedback krijgt (geen idee of dit bestaat).

Ik zal iig naar de bovengenoemde websites kijken, dit helpt al enorm @RobIII

[ Voor 5% gewijzigd door Omniferious op 03-10-2019 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je (echt) de fundamenten van programmeren wilt leren zou ik kijken op de site van MIT, EdX of Coursera. Daar staan online cursussen (MOOCs) die je dat leren.

Lekker theoretisch. Meeste WO-niveau. En vaak in een taal die dingen ‘netjes’ doet. Soms zelfs een taal die enkel in de cursus gebruikt wordt :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopscotch
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-09-2021
youtube video's kunnen ook erg handig zijn, YouTube: Lecture 1 | Programming Methodology (Stanford) deze serie vind ik zelf wel goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Niet ‘tech savy’ en de fundamenten van programmeren leren botst volgens mij.

Neem Python. Die heeft een command prompt waarin je interactief kunt programmeren, ie. type een commando en het wordt uitgevoerd. Heeft ook wat uitgebreidere software (IDE) waar je in één venster programmeert en in een ander venster de output krijgt.

Mooie taal, zat tutorials en support en breed toepasbaar (zit tegenwoordig zelfs in Excel ingebakken)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2019 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 08:51
Ik heb mijn vriendin een tijdje veel plezier zien hebben met programmeren, terwijl ze echt niet tech savvy is. De tutorials die ze volgde zorgden ervoor dat er direct visueel feedback was op wat ze typte, waardoor je heel snel beloond wordt voor de inzet die je levert. Je programmeert wel in een wat gesandboxte omgeving en hebt niet meteen code waarmee praktisch heel veel te doen is, maar de basisconcepten kun je zo heel goed leren.

Kijk eens op https://thecodingtrain.com/Courses/learning-processing/ en de vele andere video-tutorials die op die site te vinden zijn. Dit is echt bedoeld voor beginners en jongeren, de stijl is dus ook heel vrolijk, en het instapniveau is praktisch 0. Ook ik kijk nog altijd met veel plezier naar zijn filmpjes, ook al gaat het over onderwerpen die ik allang beheers.

De cursus die ik linkte gaat over Processing, waarin je met java programmeert. Hij heeft ook een reeks video's over p5.js, wat praktisch hetzelfde is maar dan met javascript.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:02
Als ze niet tech savvy is, dan lijkt me de kans groot dat droge theorie en echt fundamenteel met programmeren bezig zijn haar niet aan zal spreken. Mensen die bij voorkeur analytisch naar de wereld kijken worden bijna automatisch tech savvy, omdat hun manier van denken aansluit bij hoe techniek werkt. Het is dan een natuurlijke match.

Als die match er tot nu toe niet was, dan wil dat niet zeggen dat ze er geen talent voor heeft, of dat het niet alsnog naarboven kan komen, maar dan is techniek op zichzelf blijkbaar niet voldoende. Het helpt dan als ze iets anders graag wil dat met behulp van een computer op te lossen is. Dus een andere uitdaging waarbij de computer alleen een hulpmiddel is om het doel te bereiken. Als dat eenmaal een beetje lukt, ervaart ze dat fijne gevoel dat programmeurs kennen als wanneer iets na lang prutsen gelukt is, dat iets werkt. Een klein dopamineshot, dat je steeds terug laat komen voor meer. De rest komt dan vanzelf.

Klein voorbeeld, mijn vriendin is ook totaal niet technisch. Ze is niet dom, maar het boeide haar gewoon nooit zo. Totdat ze Instagram beu was en een eigen website wilde maken met haar recepten, op haar manier vormgegeven. Die hebben we toen samen gebouwd, waarbij ik aanvankelijk alle techniek deed. Maar ze was er zo mee bezig en vond het zo leuk om eraan te sleutelen en het mooier te maken dat ze snel steeds meer zelf ging doen. Eerst de CSS tweaken, daarna zelf nieuwbrieven versturen naar mensen die zich ingeschreven hadden, enz. Nu is het gewoon een project waar we samen aan werken met git en al. Gaat prima en ze vindt het echt enorm leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:58
Omniferious schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:37:
Ik heb inderdaad CodeAcademy gevonden, moet eerlijk zeggen dat ik er niet al te veel onderzoek naar gedaan heb m.b.t. wat ze aanbieden. Udemy heb ik 'losse' compagnes gezien en denk dat het voor een totale beginner niet handig is. De overige platformen/websites heb ik nog niet bekeken.

Tja, beste manier... Ik snap dat het subjectief is, maar ik zal de context toelichten, het gaat om mijn vriendin, 31 jaar, totaal niet tech savvy. Die heeft interesse in programmeren en in dit geval is het 'kennis' laten maken denk ik een goede optie. Hiermee bedoel ik dus de minste moeite met bijvoorbeeld dat je code in webbrowser kan inkloppen en dat je bijvoorbeeld hierbij feedback krijgt (geen idee of dit bestaat).

Ik zal iig naar de bovengenoemde websites kijken, dit helpt al enorm @RobIII
Druk op F12 in je browser.

Als het goed is heb je de console dan meteen voor je. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:39

Yucon

*broem*

Is het een idee als ze eens wat gevoel voor if-then-else krijgt door met scratch te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:01
https://javascript30.com/

Dat is een leuke om mee te beginnen. In de browser, dus het is allemaal goed zichtbaar. Neem daar VS code bij en je hebt een leuk en niet te droog begin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:01
Als ze meer met audio heeft, is Sonic Pi ook nog een leuke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:52
Ik zou je aanraden om te beginnen met boeken over algemeen programmeren.
Bv. Design patterns (https://www.bol.com/nl/f/head-first-design-patterns/34499843)
Basis OOP (https://www.bol.com/nl/f/...lysis-and-design/37573417)

Als je dit onder de knie hebt kan je bijna elke taal in een paar weken gebruiken. (Tenzij je voor c++ wil gaan. Dan is memory management zeker nodig)

Later kan je een taal zoeken die je zelf leuk vind en wat uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:46
Kijk eens naar de app / het "spel" Grasshopper.

Hiermee krijg je dagelijks een melding dat er een nieuwe opdracht klaar staat. Hij begint echt heel basic maar het gaat steeds iets verder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:18
De beginsels van programmeren zijn wat jou betreft Design Patterns en OOP?!?

Laten we starten bij variabelen en de verschillende types, strong/weak types, conditionele statements, basic I/O en program flow.

Als vriendin vervolgens een basis rekeningmachine in python zou kunnen bouwen (met user input), dan is dat al een hele stap. Als ze heel snel van begrip is dan kan vriendin 10 stappen vooruit en eens proberen een simpele website te bouwen met een formulier, om vervolgens te proberen met javascript een rekenmachine te maken met user input. Dan ziet ze gelijk het verschil en de gelijkenis tussen talen. Een flow in javascript is in de basis al weer heel anders dan die in python.

Voor de meeste beginners is dit al pittig zat.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 03-10-2019 13:09 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Ik snap alleen nooit mensen die vragen waar je moet beginnen met programmeren.

Het hele ding met programmeren vind ik juist altijd dat je zelf dingen moet kunnen uitzoeken/oplossen. Als je daar al op vastloopt, dan kan ik me nooit voorstellen dat je het echt lang gaat volhouden. Welke je moet kiezen is net zoiets als kiezen voor welke voetbalclub je wilt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
BarôZZa schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:20:
Ik snap alleen nooit mensen die vragen waar je moet beginnen met programmeren.

Het hele ding met programmeren vind ik juist altijd dat je zelf dingen moet kunnen uitzoeken/oplossen. Als je daar al op vastloopt, dan kan ik me nooit voorstellen dat je het echt lang gaat volhouden. Welke je moet kiezen is net zoiets als kiezen voor welke voetbalclub je wilt zijn.
In de basis hebt je een goed punt, in de uitwerking van je voorbeeld niet. Ik zou het eerder vergelijken met het leren spelen van een instrument zoals gitaar. Daarin heb je ook de keuze tussen western akoestisch, klassiek akoestisch, elektrisch en dan nog de verschillende stijlen: Jazz, klassiek, pop, rock, enz. Het is dan zeker goed om te vragen hoe je het beste kan leren 'correct' gitaar te spelen. Het zou jammer zijn als je in richting in wordt gestuurd om vervolgens het verkeerde aan te leren.

Is het erg om gewoon ergens te beginnen, nee, is het efficiënter om een paar cue's de juiste richting op te hebben, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:09:
[...]

De beginsels van programmeren zijn wat jou betreft Design Patterns en OOP?!?

Laten we starten bij variabelen en de verschillende types, strong/weak types, conditionele statements, basic I/O en program flow.

Als vriendin vervolgens een basis rekeningmachine in python zou kunnen bouwen (met user input), dan is dat al een hele stap. Als ze heel snel van begrip is dan kan vriendin 10 stappen vooruit en eens proberen een simpele website te bouwen met een formulier, om vervolgens te proberen met javascript een rekenmachine te maken met user input. Dan ziet ze gelijk het verschil en de gelijkenis tussen talen. Een flow in javascript is in de basis al weer heel anders dan die in python.

Voor de meeste beginners is dit al pittig zat.
Exact. Zeker Design Patterns zou voor sommige functies zelfs volledig optioneel kunnen zijn. Genoeg mensen die het nooit nodig zullen hebben (nog steeds een enorme aanrader om in huis te hebben trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wellicht een leuk idee om met iets als een RaspberryPi of een Arduino te beginnen? Wellicht heb je een slimme meter, dan kan je deze gaan uitlezen en hier dashboards voor maken. Dan ben je lekker praktisch bezig, zie je direct resultaat en is het iets concreets waar je zelf wat aan hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Heb je een iPad? Dan zou je ook de app Playgrounds van Apple eens kunnen bekijken. Is volgens mij meer gericht op kinderen maar geeft daardoor wel een makkelijke manier weer van programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
CurlyMo schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:25:
[...]

In de basis hebt je een goed punt, in de uitwerking van je voorbeeld niet. Ik zou het eerder vergelijken met het leren spelen van een instrument zoals gitaar. Daarin heb je ook de keuze tussen western akoestisch, klassiek akoestisch, elektrisch en dan nog de verschillende stijlen: Jazz, klassiek, pop, rock, enz. Het is dan zeker goed om te vragen hoe je het beste kan leren 'correct' gitaar te spelen. Het zou jammer zijn als je in richting in wordt gestuurd om vervolgens het verkeerde aan te leren.

Is het erg om gewoon ergens te beginnen, nee, is het efficiënter om een paar cue's de juiste richting op te hebben, ja.
Als je niet van klassiek of jazz houdt en daarmee begint op aanraden van een ander, dan ga je het niet lang volhouden.

Je kijkt naar wat je wil maken en vervolgens de taal die je het leukst lijkt. Dan duik je erin en ga je wat maken.

Moet ik Italiaans, Spaans of Chinees leren? Ligt eraan waar ik naartoe ga natuurlijk.
The_Ghost16 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:37:
Heb je een iPad? Dan zou je ook de app Playgrounds van Apple eens kunnen bekijken. Is volgens mij meer gericht op kinderen maar geeft daardoor wel een makkelijke manier weer van programmeren.
Ik vond dat soort dingen altijd vreselijk als kind. Doet me denken aan:

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/3/1/4/1/1003004000011413.jpg

Het probleem met zulke dingen vind ik dat je nooit het gevoel hebt echt iets te bouwen. Dus ging ik weer verder met QBasic.

[ Voor 22% gewijzigd door BarôZZa op 03-10-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
BarôZZa schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:45:
[...]

Als je niet van klassiek of jazz houdt en daarmee begint op aanraden van een ander, dan ga je het niet lang volhouden.
Punt is nu juist dat de meeste beginners totaal geen idee hebben van wat de keuzes zijn zoals dat in de basis bij muziek of spreektalen wel zo is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
CurlyMo schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:50:
[...]

Punt is nu juist dat de meeste beginners totaal geen idee hebben van wat de keuzes zijn zoals dat in de basis bij muziek of spreektalen wel zo is.
Je kijkt toch gewoon naar wat je wil maken? Een website? Mobile app? Windows/MacOS applicatie? Games? Iets met single-board computer? Technisch Lego?

Dan Google je dat en kom je uit bij pakweg twee talen. En dan Google je die weer en kijk je naar welke je het meest aanspreekt.

Worst case scenario kies je de verkeerde en pak je daarna de ander.

Vragen is juist veel lastiger. Dan krijg je 10 verschillende talen van allemaal mensen die overtuigd zijn dat dat de beste keuze is. De beste taal is imo de taal waar je het meest plezier in hebt en dat is voor iedereen anders. Anders ga je er niet als een autist duizenden uren in pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een dertiende in een dozijn waartussen TS zijn antwoord niet kon vinden topic :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buis71
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:40
YouTube: How to find the right coding course for YOU | Learn to Code

Misschien dat dit je vooruit helpt, met vragen over je doel, hoe je het best leert en je motivatie. Hieruit rollen dan verschillende websites die bij je passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Laatst online: 05-08 09:21

Not Pingu

Dumbass ex machina

Omniferious schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:37:Hiermee bedoel ik dus de minste moeite met bijvoorbeeld dat je code in webbrowser kan inkloppen en dat je bijvoorbeeld hierbij feedback krijgt (geen idee of dit bestaat).
Jsfiddle, dotnetfiddle en aanverwanten bieden dit.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf ongeveer 5 jaar geleden begonnen met programmeren en zat met dezelfde vraag: waar te beginnen? Ik heb in de loop van de tijd een aantal leermethodes uitgeprobeerd die ook in dit forum de revue passeren.

Wat voor mij het beste werkte waren gewoon programmeerboeken. De 2 beste programmeerboeken die ik heb gelezen zijn:

Python Crash Course / Eric Matthes. Met dit boek leer je eerst in deel 1 de basisbeginselen van programmeren in Python 3 (tevens staan er wat voorbeelden in over Python 2). Ieder hoofdstuk bevat in oplopende moeilijkheid opdrachten gebaseerd op de te bestuderen stof. Erg schools maar zeer leerzaam. Zoals ik al zei, je begint bij de absolute basis met variabelen en eenvoudige datatypes en werkt je zo op naar complexere zaken als classes en je eigen code testen. Deel 2 bevat een 3tal projecten; je maakt een game, doet wat data science en kunt een website bouwen op een Django framework.

Learn Python the Hard Way / Zed A Shaw. Dit was ook een erg leerzaam boek. De auteur bouwt in in 52 opdrachten je Pythonkennis stap voor stap uit en doet dat door alle basisbeginselen in eigen code voor te schotelen, deze moet je dan zelf overtikken (hij legt erg de nadruk op overtikken en niet kopieren), en dan vervolgens je eigen code bij deze opdrachten te ontwikkelen. Dit gebeurt in oplopende moeilijkheid. Hij laat je steeds vrijer totdat je uiteindelijk zelf een project bouwt van scratch.

Beide boeken introduceren je ook met de Commandline en de benodigde commandos om je code die je schrijft in je editor te laten werken.

Ik heb ook CodeCademy en een aantal vergelijkbare sites uitgeprobeerd en was wisselend enthousiast. Ik begrijp dat dit kan werken voor sommige beginnende programmeurs, de nadruk ligt immers erg op doen, maar met een boek en een opdracht leerde ik toch meer. Veel meer.

Daarbij, om CodeCademy als voorbeeld te nemen, wordt absolute beginners vaak geadviseerd om te starten met front-end design, door HTML5 en CSS3 te behandelen, en daarna over te stappen naar het daadwerkelijke programmeerwerk in JavaScript, eveneens front-end. Op zich is daar niets mis mee, maar als je wil beginnen met programmeren is er natuurlijk meer dan front-end. (Tegenwoordig biedt CodeCademy van die leerpaden, maar dat was na mijn tijd dus ik weet niet wat de kwaliteit daarvan is).

FreeCodeCamp is redelijk briljant, maar eveneens start het weer bij HTML5 en CSS3. Daar staat geloof ik 300uur voor volgens de website. Daarna ga je pas echt programmeren in JavaScript. Nogmaals, dit is prima, als je front-end development wil doen. Maar als je wil beginnen met programmeren, dan is er veel meer te ontdekken.

Maar uiteraard waren boeken en online cursussen lang niet genoeg. Toen ik de basisbeginselen van Python onder de knie had, kwam ik weer met dezelfde vraag te zitten: wat nu? Veel andere programmeurs adviseren je om je eigen scripts e.d. te gaan ontwikkelen. En dat is erg goed advies. Alleen als je nog niet zeker bent van je eigen kunnen, dwz. je hebt dat coding idee, maar nog lang niet de know-how om dit te realiseren, dan adviseer ik je, als nog steeds lerende programmeur, de volgende websites te checken:

www.codewars.com
www.hackerrank.com
www.coderbyte.com

Op deze websites moet je steeds kleine programmeeropdrachten uitvoeren. Sommige zijn heel eenvoudig, andere weer niet. Echter via deze websites leer je, nadat je de basis hebt geleerd, echt programmeren. Dwz, je leert oplossingen op vragen te verzinnen en deze te vertalen in code. Want dat is programmeren in de basis: het oplossen van problemen doormiddel van een programmeertaal. Ik zweer bij deze opdrachten. Probeer niet klakkeloos de code te kopieren van andere programmeurs. Maar probeer via bronnen als Github, StackOverflow en andere codingfora om tot een eigen oplossing te komen.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn reactie. Dit was en is nog steeds mijn programmeerweg. Hoe die van jou eruit gaat zien zul je zelf moeten ontdekken.

Happy coding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
Brings me back... Ooit eens begonnen op een Vic20 in basic en daarna via 'op safari door de Atari' nog meer basic gedaan.

Het eerste wat je wilt kweken is affiniteit met een toetsenbord en een shell. Wat commando's leren in bash of een powershell in windows kan dit al voor elkaar krijgen. Daarna wat scripten in dat soort omgevingen om wat ervaring op te doen.

Bekijk daarnaast ook goed wat het doel wordt. Je kan nog zoveel programmeer talen kennen, als je niet weet wat je wilt maken dan heb je daar niets aan. Creativiteit staat dus ook hoog op de lijst.

Hetzelfde geldt voor het bouwen van een oplossing, of een product. Als je kijkt naar het bedenken van een oplossing van een vraagstuk in dezelfde taal dan bouwen alle programmeurs iets anders (codematig gezien).

Het platform waar je voor wil bouwen herbergt een afhankelijk van de taal waarin je gaat programmeren. De meest uniforme oplossing is bouwen voor het web. Daarna kan je kijken naar bouwen per device of platform.

Mijn advies is om te beginnen met het web, html + css is uitgebreid beschreven op het web. Het geeft instant gratification, en werkt op alle platformen / devices.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:47
j-phone schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 22:45:
Mijn advies is om te beginnen met het web, html + css is uitgebreid beschreven op het web. Het geeft instant gratification, en werkt op alle platformen / devices.
Ik zou hieraan toe willen voegen dat dit je in staat stelt om heel gelaagd stapje voor stapje iets uit te bouwen. Eerst een simpel document, dan wat opmaak, vervolgens wellicht wat interactie en dan later wellicht wat dataverwerking in de backend.

Dit laatste zou ik echter bewaren totdat je wat meer bekend met de frontend, baby steps.

Als je toch naar de backend gaat kijken raad ik je aan om te beginnen met PHP en MySQL, niet omdat ik vind dat, dat nou zo'n goede stack is (dat vind ik niet, maar dat is een andere discussie) maar wel omdat het relatief makkelijk is om op te zetten en te leren is. Bovendien kun je makkelijk ergens iets bij een host neerzetten zonder gelijk sysadmin skills te hoeven opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
Ed Vertijsment schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:38:

Als je toch naar de backend gaat kijken raad ik je aan om te beginnen met PHP en MySQL
Als je dan toch al aan de voorkant met HTML/CSS en JS begint, kun je dat net zo goed doortrekken en iets met Node.js neerzetten ipv PHP. (Vloek op JS zoveel je wilt, maar die taal doet veel zaken toch echt beter dan PHP ooit gedaan heeft.)

[ Voor 13% gewijzigd door R4gnax op 21-10-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
R4gnax schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:33:
[...]

Als je dan toch al aan de voorkant met HTML/CSS en JS begint, kun je dat net zo goed doortrekken en iets met Node.js neerzetten ipv PHP. (Vloek op JS zoveel je wilt, maar die taal doet veel zaken toch echt beter dan PHP ooit gedaan heeft.)
Je hoort mij niet klagen over JS, ik wacht nog steeds op gegronde argumenten waarom het ral zou zijn. De reden dat ik voor PHP zou gaan i.p.v. node is dat het makkelijker te deployeer is. Het shared hosting wereld draait nu eenmaal allemaal Apache, MySQL en PHP. Elk van deze tools zou ik vervangen door iets anders als je de know how hebt (nginx, Postgresql, Python/Node/iets dat ik weet) maar de vraag hier is waar te beginnen als beginner.

Ik denk dat een standaard PHP projectje een goede start is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-09 21:31
Ik vind het zelf ook altijd fijn om naast de theorie, Youtube materiaal te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Dat kan ook zeker nuttig zijn, ik denk vooral dat je het jezelf leuk moet maken, dat leert makkelijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Ik heb veel info gehaald uit het YT kanaal Traversy Media. Gast legt alles erg goed en duidelijk uit en behandeld nieuwe en bestaande talen/frameworks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Rond en in Racket is IMHO ook wel wat leuks te vinden, maar goed, ik ben eigenlijk bepaald niet de meest aangewezen persoon om iets over (het leren van) programmeren te zeggen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf leer ik het liefst uit een boek met daarnaast een omgeving waar ik alles gelijk kan uitproberen op verschillende manieren, zo nu Rust aan het leren. Verder ben ik een groot fan van freecodecamp, die heeft aardig wat gratis reclamevrije content op youtube staan waarvan ik denk dat het van prima kwaliteit is.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-11-2023
Belangrijkste is om te weten wat je wilt bouwen.

Wil je websites en webapplicaties bouwen? HTML, CSS, JavaScript

Wil je applicaties bouwen voor het Apple ecosysteem? Swift

Wil je applicaties bouwen voor Microsoft? C#

Wil je games ontwikkelen? C# of C++

Wil je systemen programmeren? C of C++

Wil je mobiele applicaties bouwen? Java, Kotlin of JavaScript

Wil je bedrijfssoftware bouwen? Java

Wil je verder in Artificiële Intelligentie, Machine Learning of Data Science? Python

[ Voor 4% gewijzigd door Area op 23-02-2021 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Area schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 01:36:
Wil je applicaties bouwen voor het Apple ecosysteem? Swift

Wil je applicaties bouwen voor Microsoft? C#

Wil je games ontwikkelen? C# of C++

Wil je systemen programmeren? C of C++

Wil je mobiele applicaties bouwen? Java, Kotlin of JavaScript

Wil je bedrijfssoftware bouwen? Java

Wil je verder in Artificiële Intelligentie, Machine Learning of Data Science? Python
En dat is nou precies waarom dit soort topics op slot gaan en waarom we "Welke taal moet ik leren" hebben. Totaal 0 onderbouwing, gewoon roepen wat je favoriet is en klaar.

Waarom zou je geen bedrijfssoftware kunnen bouwen in PHP? Of C#? Of JS? Of WinBatch? Wat is bedrijfssoftware überhaupt :? Waarom zou je geen games kunnen ontwikkelen in Go? Of JS? Of LOLCODE? Wat betekent "applicaties bouwen voor Microsoft" überhaupt :? Need I go on...?

Maar goed, om een koe uit 2019 uit te sloot te trekken met deze aanvulling is sowieso niet de bedoeling.

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 23-02-2021 02:26 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.