De 2 voor 12 is inderdaad een slechte uitspraak en kan IMHO maar 1 keer gebruikt worden om mensen te laten realiseren hoe slecht het gaat. Nu moet je veel meer kijken naar de glijdende schaal. De
Correspondent heeft daar een mooi artikel over geschreven en dat is ook van toepassing op waterkwaliteit, stikstof, diversiteit van dieren, etc. Het is geen 1 punt als we dat voorbij gaan dat we dan allemaal dood zijn.
Maar als ik naar buiten kijk zie ik hetzelfde landschap als 50 jaar geleden. Hooguit wat meer groen. Woon praktisch op de grens, maar aan de andere kant van die denkbeeldige lijn (in Duitsland) is er ook op papier niets aan de hand. Het ziet er daar hetzelfde uit als hier. Enige zichtbare verschil is dat de mest - wat @
_JGC_ hierboven constateert - standaard wordt uitgesproeid in plaats van geïnjecteerd.
Ik zie deze redenering vaker voorbij komen en snap hem heel goed, hij kan ook van boeren komen. Maar het is zo belangrijk om te beseffen hoe slecht wij mensen zijn in echt onthouden hoe de situatie was. Daar gebeuren alle veranderingen veel te langzaam voor, wij zijn niet gewend/geëvolueerd om dergelijke veranderingen op te merken. Maar er is een heel mooi onderzoek die een constatering doet van een fenomeen wat je waarschijnlijk al wel onbewust opgemerkt hebt.
https://topgear.nl/autoni...e-voorruit-dit-is-waarom/
Daarnaast natuur is niet groen. Wat de meeste mensen zien als natuur is wat gras, bloemen en bomen. Ja dat is er over 100 jaar ook nog wel als we op deze manier doorgaan. Maar wist je dat we bijna
350 soorten bijen hebben in Nederland?
Dat is waarom we biologen hebben, omdat die letterlijk met hun neus in de aarde duiken waar het grootste gedeelte van de natuur zich echt bevind. Het getuigd van minachting van hun vak als je zelf de analyse denkt te kunnen maken dat het wel goed gaat met de natuur door je dagelijkse wandelingetje over de
afgelopen 50 jaar.
Ook over de grens bij Duitsland zijn precies dezelfde effecten op de natuur gaande. De hoeveelheid stikstof neemt gemiddeld genomen misschien wat af maar ik vermoed zelf dat het papieren verschil over de komende jaren recht getrokken gaat worden en dat Nederland nu eigenlijk voorloper is.
Deel de scepsis van @
Señor Sjon volledig. We zitten in een paniekstand om allerhande modellen, modellen die na een 'update' heel andere uitkomsten geven. Het is van de zotte dat we onze hele economie op slot zetten om zoiets.
Dat we de economie op slot zetten is niet het resultaat van de wetgeving. Dat is het resultaat van slecht beleid. Er zijn en waren vele uitwegen om dit niet te hebben maar de politiek faalt op dit moment grandioos (paniek). Niet alleen op het gebied van stikstof maar op bijna alle terreinen waar we grote veranderingen in nodig hebben. (zorg, energie, belasting, politiek, water, huizen, etc.)