De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Pagina: 1 ... 79 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
franssie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:03:
[...]

De (veeteelt) boeren die ik ken draaien net quitte of werken met verlies. Eéntje die ik ken werkt modern en heeft zelfs personeel.
Een vetpot is het niet.
Klopt, al het geld gaat naar de zuivelfabrikanten en veevoeders. Draaien allemaal miljoenenwinsten en staan in de Quote 500.

De enige die er aan verdient is ene klein groepje miljardairs en de rest van de bevolking zit met de gebakken peren.

Daarom onbegrijpelijk dat we het voor die boeren blijven opnemen.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:32
SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:09:
[...]

Klopt, al het geld gaat naar de zuivelfabrikanten en veevoeders. Draaien allemaal miljoenenwinsten en staan in de Quote 500.

De enige die er aan verdient is ene klein groepje miljardairs en de rest van de bevolking zit met de gebakken peren.

Daarom onbegrijpelijk dat we het voor die boeren blijven opnemen.
Op basis van je relaas zou je beter kunnen stellen dat we het juist meer voor de boeren moeten opnemen.

Hij wil.

• SemperFidelis
simons schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:04:
[...]

Ik neem aan dat jij werkt voor de liefde?
Als de overheid mij een zodanig hoge prijs zou aanbieden waardoor ik mijn werk kan neerleggen en zo de stikstofcrisis én de wooncrisis kan helpen oplossen zou ik morgen tekenen.

• SemperFidelis
klaaas schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:11:
[...]

Op basis van je relaas zou je beter kunnen stellen dat we het juist meer voor de boeren moeten opnemen.
Die boeren worden financieel gesteund door dezelfde organisaties die alle winsten bij ze wegsluizen.

Ik ruik daarvoor zoeken boeren de politici thuis op, zagen 100 jaar oude bomen om en strooien mest uit op snelwegen. Nee mij niet gezien.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:32
[...]

Ik sta 100% achter de boeren die zich conformeren aan de realiteit en overschakelen op een extensieve, circulaire bedrijfsvoering.

Niet achter het tuig dat zich laat gebruiken als knokploeg voor de agri-business.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:28
Onbekend schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:23:
[...]

Nu die twee combineren. :)
Waar heb je het kaartje vandaan? Want daar staat vast ook wel de data zelf. :)
Zelf gemaakt met Excel :).

Data komt hier vandaan. Heb wel de stadsstaatjes eruit gehaald.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Xa!pt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02 19:04
[...]

Mwah, toen de V&D en diverse ketens de deuren moesten sluiten omdat we massaal elders ter wereld inkopen doen kon dat ook niet rekenen op maandenlang idioot gedoe. Ik begrijp niet zo goed waarom boeren daar weer een uitzondering op zouden moeten zijn. Het zijn ondernemers, die hebben wel eens te maken met een ontwikkeling die zeer nadelig voor hen kan uitpakken.

Uitzonderingen daargelaten, maar het gros lijkt zich niet zo heel veel aan te trekken van de jarenlange waarschuwingen en ziet ook geen noodzaak in het ontwikkelen van een 'milieuvriendelijker' geheel. Tja.

[ Voor 15% gewijzigd door Xa!pt op 29-06-2022 20:21 ]

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:11:
[...]
Als de overheid mij een zodanig hoge prijs zou aanbieden waardoor ik mijn werk kan neerleggen en zo de stikstofcrisis én de wooncrisis kan helpen oplossen zou ik morgen tekenen.
Dat ben jij. Maar er zijn ook mensen die generaties lang iets hebben opgebouwd en dat zien als hun leven.
Ik mis aan beide zijden wel het begrip en empathie, en daarmee de behoefte aan perspectief.

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:07

Roozzz

Plus ultra

[...]

Je kan een paard naar het water leiden, maar hem niet doen drinken. De positie van de boer in relatie tot de industrie is al geruime tijd bekend en uitgekauwd. Maar als men het niet wilt weten houdt het op. Alle boeren die het wel begrijpen, hebben hun business waarschijnlijk al opgegooid, en horen we nu niet in de protesten. Die in de protesten doen eerder aan als klapvee. Ze denken daar te staan voor hun eigen belang, maar hebben de memo gemist wiens belang ze verdedigen... Triest maar waar.

Hoe we tot deze groep door kunnen dringen is mij een raadsel zo onderhand. De groupthink is immens.

If you can see, look. If you can look, observe

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
_JGC_ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:47:
Ik vraag me overigens af hoe ze die modellen doen: op basis van aantal fysiek aanwezige dieren, of op basis van wat er aan vergunningen ligt?

Zo heeft Den Eelder bijvoorbeeld al tig jaar lang een vergunning voor 1000 koeien. Ze hebben echter veel minder, want ze produceren voor hun eigen zuivelmerk en hebben zoveel koeien staan als ze nodig hebben (in 2020 670 stuks). Stel die moet 20% inkrimpen op papier, dan gaat er van hun vergunning 20% af en blijven die koeien gewoon staan.

Bovenstaande is ook hoe de afgelopen jaren die stikstof ruil deals tot stand gekomen zijn: boer met 50 koeien stopt, heeft vergunning voor 100, 30% gaat in de reductiepot, ander bedrijf mag stikstof van 70 koeien uitstoten. Met andere woorden: boeren uitgekocht, meer stikstof uitstoot.
Terecht punt. Op basis van vergunning reduceren is nutteloos en werkt averechts.

Maar ik vind ook dat provincies bij de stikstofaanpak rekening moet houden met andere uitstoot en vervuiling. Biologisch boeren brengt een minder vervuilende ecologische voetafdruk met zich mee dan de intensieve landbouw. Qua milieu is er dus het meeste winst te halen als de reductie in de landbouw gerealiseerd wordt bij de intensieve landbouw.

• SemperFidelis
simons schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:20:
[...]

Dat ben jij. Maar er zijn ook mensen die generaties lang iets hebben opgebouwd en dat zien als hun leven.
Ik mis aan beide zijden wel het begrip en empathie, en daarmee de behoefte aan perspectief.
Moet ik die empathie ook voelen voor de medewerkers van Schiphol die moeten inkrimpen? Of TATA Steel die met hele strenge milieu eisen dient te werken?

Ik vind onze natuur en huisvesting belangrijker dan Jan die z'n werk moet staken en ook nog eens royaal wordt gecompenseerd.

[ Voor 11% gewijzigd door SemperFidelis op 29-06-2022 20:26 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51

franssie

Save the albatross

MikeyMan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:06:
[...]

Verdiep je dan eens in wie er wel aan verdient.

Er klopt helemaal niks van de keten.
Dat heb ik meerdere keren hier geschreven, het zoals zovelen. Om niet van te worden, sorry.
Ik ga er dan ook verder niet op in dan te zeggen leer eens dat de ene boer de andere niet is :(

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

simons schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:20:
[...]

De wereld veranderd in rap tempo, zeker sinds de 2e WW. Je hebt altijd zus gedaan dus nu heb je het recht verworven om het altijd zo te doen? Nee zeg. Er is nergens een verworven recht om boer te zijn of om boer te blijven. Zij wonen net zo goed als ik in een maatschappij en die maatschappij heeft wetten en regels. En soms door omstandigheden, zoals klimaat en vervuiling, worden regels aangescherpt. Basaal kun je dan kiezen om de wetten te overtreden, je aan te passen of naar een andere maatschappij te gaan die beter bij je past. Want die vrijheid heb je. En wat doen de boeren? Die vinden zichzelf beter dan alles en iedereen en gaan dan rellen. Interesseert me niet dat het een kleine minderheid is, laat de grote meerderheid dan maar hun eigen gelederen in bedwang houden, maar daar hoor je nog niet eens een tegengeluid.....

Boer zijn is gewoon een onderneming, ze produceren alleen voedsel ipv dingen. Maar blijkbaar zijn boeren de enige ondernemers die weinig verstand lijken of willen hebben van hun eigen sector. Lijken.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

franssie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:25:
[...]

Dat heb ik meerdere keren hier geschreven, het zoals zovelen. Om niet van te worden, sorry.
Ik ga er dan ook verder niet op in dan te zeggen leer eens dat de ene boer de andere niet is :(
En vervolgens generaliseer je zelf met 'het is geen vetpot' :?

@SemperFidelis de hoefsmit zie je tegenwoordig ook niet meer op elke hoek. Of een CD winkel for that matter. En over 100 jaar is misschien het kwartje gevallen en is vlees weer iets voor op zondag.

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 29-06-2022 20:28 ]

• simons

simons

LETS GO BRANDON

SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:25:
[...]
Moet ik die empathie ook voelen voor de medewerkers van Schiphol die moeten inkrimpen? Of TATA Steel die met hele strenge milieu eisen dient te werken?
Dat is het mooie aan empathie, de keuze is aan jou. Probeer het eens, misschien bevalt het!
;)

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:21
SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:25:
[...]

Ik vind onze natuur en huisvesting belangrijker dan Jan die z'n werk moet staken en ook nog eens royaal wordt gecompenseerd.
Het verschil is wel dat dit een levensstijl is. In tegenstelling tot de andere beroepsgroepen die je noemt. Daarmee praat ik het gedrag van een groep boeren niet goed. Wel begrijp ik dat deze situatie emotie oproept. Daar ratio tegenover zetten werkt averechts ;)

XXXVI

• SemperFidelis
simons schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:27:
[...]

Dat is het mooie aan empathie, de keuze is aan jou. Probeer het eens, misschien bevalt het!
;)
Empathie is niet je eigenbelang voor andermans belang stellen.

Dat is exact wat hier gebeurt.

En ja, ik vind het zuur dat boeren door een redelijk nieuw fenomeen hun zaak moeten stopzetten. En dat ze worden gebruikt door een kleine elite en keihard hebben gewerkt. Maar nogmaals, ze hebben dure grond en kunnen een hele riante regeling treffen. Als ze dan met dit soort protesten komen is die empathie redelijk snel het raam uit gevlogen.

En empathie gaat onze doodzieke natuurgebieden ook niet redden. Het is een slechte raadgever.

[ Voor 41% gewijzigd door SemperFidelis op 29-06-2022 20:33 ]

• siggy

siggy

Wait.... what?

ephymerous schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:28:
[...]

Het verschil is wel dat dit een levensstijl is. In tegenstelling tot de andere beroepsgroepen die je noemt. Daarmee praat ik het gedrag van een groep boeren niet goed. Wel begrijp ik dat deze situatie emotie oproept. Daar ratio tegenover zetten werkt averechts ;)
Mijn levensstijl is absolute rust. Ik eis dat iedereen in een reikwijdte van 200m vertrekt.

Boeren zijn ondernemers, voor de wet en in de praktijk. De enige reden dat zij een aparte status lijken te hebben is vanwege het grootgrondbezit, het geld, het geld in de sector en de daarmee gemoeide macht en het praktische materieel wat ze hebben om georganiseerde *kuch* demonstraties *kuch* te houden.

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
LZ86 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:32:
[...]

De tomaten en ham in Italie die in je Pizza carbonara zitten komen hiervandaan en omdat die boeren dat dus wegbrengen voor export moet je dus iets anders ervoor terug halen.
Dat slaat nergens op. We hoeven helemaal niet net zo veel voedsel te importeren als te exporteren. Prima als dat niet in balans is.
Alleen op makro-niveau is daar wat voor te zeggen: dat je totale export min of meer gelijk is aan je totale import. Of het kan bijvoorbeeld een strategie van een land zijn om te gaan voor een export-overschot. Maar voor individuele producten is er geen balans nodig.

• simons

simons

LETS GO BRANDON

SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:29:
[...]
Empathie is niet je eigenbelang voor andermans belang stellen.

Dat is exact wat hier gebeurt.
Wat ik zie is dat door het gebrek aan empathie, men kiest voor eigenbelang. Dat gebeurt aan beiden zijden.
En ja, ik vind het zuur dat boeren door een redelijk nieuw fenomeen hun zaak moeten stopzetten. En dat ze worden gebruikt door een kleine elite en keihard hebben gewerkt. Maar nogmaals, ze hebben dure grond en kunnen een hele riante regeling treffen. Als ze dan met dit soort protesten komen is die empathie redelijk snel het raam uit gevlogen.
Ik ben het met het eerste gedeelte met je eens. Maar het punt van dure grond en riante regeling, wat bij mij dan opkomt is ondanks dat rijkelijke vooruitzicht kiest men toch liever voor het boeren bestaan. Wat is dat dan? Als ik uit ga van het goeden dan zou ik denken dat de boer veel liefde heeft voor de natuur en zijn bedrijf. Dat verklaart ook de reactie meer, voor datgene waarvan je onvoorwaardelijk houdt ben je bereid om ver te gaan.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:45
simons schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:27:
[...]

;)
Zegt de persoon met een afbeelding van zwarte piet… 😂

• simons

simons

LETS GO BRANDON

Johan Bogle schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:36:
[...]
Zegt de persoon met een afbeelding van zwarte piet… 😂
Is een foto van mijzelf.

• siggy

siggy

Wait.... what?

simons schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:35:
Ik ben het met het eerste gedeelte met je eens. Maar het punt van dure grond en riante regeling, wat bij mij dan opkomt is ondanks dat rijkelijke vooruitzicht kiest men toch liever voor het boeren bestaan. Wat is dat dan? Als ik uit ga van het goeden dan zou ik denken dat de boer veel liefde heeft voor de natuur en zijn bedrijf. Dat verklaart ook de reactie meer, voor datgene waarvan je onvoorwaardelijk houdt ben je bereid om ver te gaan.
Dit moet een grap zijn he. Als de boer wel iets doet is het juist tegen de natuur in gaan. Pesticiden, te veel mest uitrijden, dieren op een kluitje. Kom op zeg. Boer een natuurliefhebber noemen is absurd.

Ja er zijn boeren die het wél prima doen icm de natuur, maar dat zijn niet de boeren die nu 'demonstreren'.

• Xa!pt
Met die liefde voor de natuur lijkt het op z'n zachtst gezegd wel mee te vallen, bij het gedeelte wat als klapvee voor de grote jongens dient. }:O

• SemperFidelis
[...]

Wat ik zie is dat door het gebrek aan empathie, men kiest voor eigenbelang. Dat gebeurt aan beiden zijden.

[...]

Dit is wel erg geromantiseerd. Diezelfde boer waar je over praat gooit met alle liefde duizenden varkens in een megastal waar elk dier een kut leven heeft op slechts 0.3 vierkante meter waar er om de zoveel tijd ook een complete stal in de fik vliegt vanwege treurige brandveiligheid. Die 'liefde voor het vak' is ook veel rozengeur en maneschijn, het zijn gewoon ondernemers.

Het gaat hier over politiek. Als we zou doorgaan is onze biodiversiteit over x aantal jaar naar de klote, hebben we een insectenprobleem waardoor bestuiving van onze akkers in het geding komt.

Leuk dat we dan kunnen roepen dat we in 2022 zoveel empathie hadden voor de boeren, maar nogmaals, mijn voorkeur is nu actie zodat we gewoon nog lang kunnen genieten van koeien in de weide en onze agrarische roots met trots kunnen verkondigen en onze kennis exporteren.

Enige wat daarvoor nodig is is om rond natuurgebieden en in brandhaarden wat te krimpen.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:21
siggy schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:32:
[...]

Mijn levensstijl is absolute rust. Ik eis dat iedereen in een reikwijdte van 200m vertrekt.
Je vergelijking gaat behoorlijk mank. Met dit soort oneliners kom je niet snel op een constructieve manier in gesprek. Dat ga ik dan ook niet doen :)

XXXVI

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Nah iedereen met zin in reuring en een opstootje kan helemaal los deze weken. Alle wappies verzamelen.

Echt waar gaat het heen in dit land?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yW6SsAN5IFi9HdBLw9sI3ybBa1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rl0iXqTPLC5ySCJgyWXUNWGP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1t2-CwLzad9m1nGykgg8r87qUCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWgkfo5t8C4OMG7FfeHBONpQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Xa!pt
sugarlevi01 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:41:
Nah iedereen met zin in reuring en een opstootje kan helemaal los deze weken. Alle wappies verzamelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze arme drommels hebben gewoon een beetje empathie nodig.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:00
MikeyMan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:27:
[...]

En vervolgens generaliseer je zelf met 'het is geen vetpot' :?

@SemperFidelis de hoefsmit zie je tegenwoordig ook niet meer op elke hoek. Of een CD winkel for that matter. En over 100 jaar is misschien het kwartje gevallen en is vlees weer iets voor op zondag.
De hoefsmid is niet verdwenen omdat hij door nieuwe regelgeving maar 2 ijzers onder kon zetten en de cd winkel is niet verdwenen omdat de gemeente heeft bedongen dat ze alleen op oneven dinsdagen open mogen.

In de agrarische sector zijn in de loop der tijd ook zat beroepen verdwenen door natuurlijk verloop. Daar is niemand voor op de barricades gegaan. Waar het nu om gaat is dat er keihard gesaneerd gaat worden door de spelregels te veranderen op een manier die geen schoonheidsprijs verdient.

De sanering had natuurlijk ook via natuurlijk verloop kunnen plaatsvinden gedurende de afgelopen jaren.

• siggy

siggy

Wait.... what?

ephymerous schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:41:
[...]

Je vergelijking gaat behoorlijk mank. Met dit soort oneliners kom je niet snel op een constructieve manier in gesprek. Dat ga ik dan ook niet doen :)
Jij claimt dat boer zijn een levensstijl is en 'dus' daardoor iets meer zou moeten mogen. DUs als je vader iets heeft gedaan en jij gaat ermee verder heb je meer rechten dan een ander? Interessant concept. En dan nog op je hoge paard wegrijden. En aangezien je niet op de inhoudt wilt reageren breek je zelf de constructieve inhoud af. }:O

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Begint inmiddels op een grote ordinaire criminele bende te lijken die boeren, als ze nu al dreigen met een jailbreak en een directe aanval op een politiebureau...

Virussen? Scan ze hier!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dersan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:44:
[...]

De hoefsmid is niet verdwenen omdat hij door nieuwe regelgeving maar 2 ijzers onder kon zetten en de cd winkel is niet verdwenen omdat de gemeente heeft bedongen dat ze alleen op oneven dinsdagen open mogen.

In de agrarische sector zijn in de loop der tijd ook zat beroepen verdwenen door natuurlijk verloop. Daar is niemand voor op de barricades gegaan. Waar het nu om gaat is dat er keihard gesaneerd gaat worden door de spelregels te veranderen op een manier die geen schoonheidsprijs verdient.

De sanering had natuurlijk ook via natuurlijk verloop kunnen plaatsvinden gedurende de afgelopen jaren.
De boer verdwijnt ook in de basis niet door nieuwe regelgeving, maar doordat het een ouderwets en niet-rendabele manier van werken is om te leven van subsidie, en je winst af te geven aan big agri en de supermarkten. En daar en boven een te grote footprint op te eisen van ons land en de natuur. Iemand zei het hierboven al, meer dan 50% van het land oid?

Die sanering vindt niet plaats doordat er kunstmatig wordt ingegrepen op de verkeerde pijlers. Het is niet houdbaar op deze manier. Dat moet eens een keer doordringen.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 29-06-2022 20:50 ]

• simons

simons

LETS GO BRANDON

SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:40:
[...]
Dit is wel erg geromantiseerd.
Ik weet het, ik ben een romanticus *gaat met een lavendelstruikje achter de piano zitten*
Die 'liefde voor het vak' is ook veel rozengeur en maneschijn, het zijn gewoon ondernemers.
Het is een keuze om van het negatieve uit te gaan. Net als de voorgaande posters. Ik denk dan meer aan "zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten".

En ja er zijn zeker boeren die er met de pet naar gooien, maar mijn waarneming is dat dit de minderheid is.
Enige wat daarvoor nodig is is om rond natuurgebieden en in brandhaarden wat te krimpen.
Wat krimpen is toch wat verzachtend.

• siggy

siggy

Wait.... what?

[...]

Ze hadden dit al minimaal 12 jaar concreet aan kunnen voelen komen. Dat ze blijkbaar blijven doen alsof er niks aan de hand is kun je allen maar de sector zelf kwalijk nemen. Ze zijn prima in het samenkomen tegen de overheid, maar samen daadwerkelijk constructief bezig zijn om eenoplossing te bieden, dat komt niet in ze op. En gezien de vele gekke uitspraken die ze doen over stikstof, heb ik sterk het idee dat ze nog onwetend zijn over hun eigen ondernemingen.

Dat de politiek as usual er een potje van maakt en eigenlijk het over de hek gooit naar de provincies én het nog een jaar voor zich uit schopt, tsja, dat is politiek. Want wat als de minister gewoon daadwerkelijk besluiten neemt? Alsof dat niet de vlam in de pan brengt.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-11 19:22
kraanwagen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:23:
[...]

Maar ik vind ook dat provincies bij de stikstofaanpak rekening moet houden met andere uitstoot en vervuiling. Biologisch boeren brengt een minder vervuilende ecologische voetafdruk met zich mee dan de intensieve landbouw. Qua milieu is er dus het meeste winst te halen als de reductie in de landbouw gerealiseerd wordt bij de intensieve landbouw.
Juridisch gezien kan dat op dit moment niet. Mogelijk wel in de toekomst gelet op de aangenomen moties over de aanpak stikstof.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Xa!pt
[...]

Als het om milieu en klimaat gaat dan was al heel lang zichtbaar dat de houdbaarheidsdatum er binnenkort op zat. Wat het in leven blijven van de onderneming betreft waren er verschillende afslagen te nemen.
Het is meer dat men de spelregels wilden negeren en allerlei constructies verzon om die te omzeilen. Maar nu de rechter de overheid op diens vingers heeft getikt moeten we de spelregels hanteren zoals we die in het verleden hebben afgesproken.

• Johan Bogle
Xa!pt schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:43:
[...]

Deze arme drommels hebben gewoon een beetje empathie nodig.
Een poging tot gevangenis uitbraak verdient iets heel anders. De oproep verdient om er zelf ook opgenomen te worden voor een par maandjes en een daadwerkelijke poging mag gewoon met scherp worden geschoten. Wat denken die mafklappers wel niet? Helemaal klaar met die boeren.

• SemperFidelis
simons schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:48:
[...]

Het is een keuze om van het negatieve uit te gaan. Net als de voorgaande posters. Ik denk dan meer aan "zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten".
Gekke drogreden.

De overheid voert terecht beleid uit wat gericht is om onze natuur te redden, een mooi streven.
De boeren doen alsof de politiek ze moedwillig kapot willen maken en jij begint over empathie en degene die het niet voor de boeren opbrengen tussen neus en lippen nog even uitmaken dat het negatievelingen zijn.

Het is weer mooi proberen de zaken om te draaien.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Johan Bogle schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:05:
[...]
Een poging tot gevangenis uitbraak verdient iets heel anders. De oproep verdient om er zelf ook opgenomen te worden voor een par maandjes en een daadwerkelijke poging mag gewoon met scherp worden geschoten. Wat denken die mafklappers wel niet? Helemaal klaar met die boeren.
Volgens het nu.nl artikel zijn er nu echt boeren onderweg om een aanslag te plegen op het politiebureau om de gevangenen te bevrijden.

De ME schijnt ook opgetrommeld te zijn om de voorgenomen aanslag te voorkomen.

Virussen? Scan ze hier!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:29

drooger

Falen is ook een kunst.

pizzacabonara schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:00:
Maar even wat anders, wat hadden de boeren dan moeten doen. Den Haag heeft er maling aan. Ik praat de acties niet goed, is er nog ruimte voor een gesprek of is de deur dicht?
Ze hadden de afgelopen drie jaar constructiever kunnen zijn?

Er zijn de afgelopen drie jaren (sinds afschoten PAS) al meerdere gesprekken gevoerd, maar elke keer als er een juridisch houdbaar plan leek te komen werd het afgeschoten.

Zelfs voorstellen uit eigen sector werden door partijen als FDF afgeschoten.
En het voorstel waar ze zelf mee kwamen? Heb je dat wel eens gezien?

Je kan wel blijven praten en praten, maar er komt een moment dat er actie moet plaatsvinden.
En dat moment is zelfs pas volgend jaar(!)
Men heeft nog ruim een jaar om met provincies te praten over alternatieven en al.

Maar als je denkt dat een gesprek veel gaat helpen, dan verwijs ik naar de afgelopen jaren.
Veehouders, die nu pas realiseren dat ze niet meer zo door kunnen gaan, hebben geslapen en veel kansen tot gesprek overgeslagen.

Ondernemersrisico toch, als je signalen moedwillig negeert?
pizzacabonara schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:04:
[...]

Jii moet ook eten he, ja je kan sperziebonen uit Marokko halen of Pangasius uit Vietnam. Maar dat is het verplaatsen van het probleem.
En dat gebeurt nu niet door de wondere wereld van exportsubsidie?

[ Voor 12% gewijzigd door drooger op 29-06-2022 21:11 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:22
Het probleem van de politiek is dat ze heel veel problemen te lang laten doorsudderen. Als vervolgens de wal het schip keert en de overheid wel doeltreffend optreed schrikken mensen en gaan ze in de contramine. Normaal gesproken is zo’n groepje redelijk geïsoleerd omdat grootste deel van de bevolking vaak wat rationeler denkt en niet mee gaat in emotie van klein groepje.

Nu lijkt er echter zoveel haat te zijn richting de huidige regering dat ook groot deel van de meer rationele bevolking op basis van oneigenlijke argumenten toch de boeren steunt. En dat laatste is echt heel vreemd. Het is een sector met veel dierenleed en schade aan natuur.

[ Voor 8% gewijzigd door giantgiantus op 29-06-2022 21:12 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De burgemeester van Apeldoorn heeft een noodverordening uitgevaardigd, men is oprecht bezorgd voor een bevrijdingsactie: https://www.ad.nl/binnenl...en-door-politie~a4d9d60f/

March of the Eagles

• Johan Bogle
wildhagen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:09:
[...]

Volgens het nu.nl artikel zijn er nu echt boeren onderweg om een aanslag te plegen op het politiebureau om de gevangenen te bevrijden.

*knip* we gaan niet oproepen tot (dodelijk) geweld

[ Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 29-06-2022 21:40 ]

• siggy

siggy

Wait.... what?

XWB schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:13:
[...]

De burgemeester van Apeldoorn heeft een noodverordening uitgevaardigd, men is oprecht bezorgd voor een bevreidingsactie: https://www.ad.nl/binnenl...en-door-politie~a4d9d60f/
Gaan ze actief die boeren die op weg zijn naar Apeldoorn oppakken, of wachten ze het af in Apeldoorn? Dat lakse afwachtende gedrag gaat nog eens fataal worden. Maar hopen dat die boeren allemaal meteen indezelfde cel gegooid worden.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:57

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Eens met het verdedigen. Lijkt nu wel voldoende inzet te zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7mkyi__UksCMbMPo7ROM12Hcso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvC5G2IDV337hoq1efwRMwwK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 29-06-2022 21:40 ]

• siggy

siggy

Wait.... what?

tuinïnen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:20:
[...]

Eens met het verdedigen. Lijkt nu wel voldoende inzet te zijn

[Afbeelding]
En wat willen ze doen. Trekkers doodknuppelen? Leuk die personeelsbusjes, maar daar rijdt een trekker met gemak doorheen. Volgens mij hebben ze de afgelopen dagen niet echt het nieuws gevolgd?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

XWB schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:13:
[...]

De burgemeester van Apeldoorn heeft een noodverordening uitgevaardigd, men is oprecht bezorgd voor een bevreidingsactie: https://www.ad.nl/binnenl...en-door-politie~a4d9d60f/
En ondertussen spreekt Jan Struijs van de politiebond over een aanval op de democratie: https://nos.nl/nieuwsuur/...h-aan-bij-boerenprotesten

Het is fijn dat na een week de politie een beetje wakker is, i guess?

*knip* hou het beschaafd

[ Voor 35% gewijzigd door ZieMaar! op 29-06-2022 21:41 ]

People as things, that’s where it starts.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik heb niks tegen demonstreren of het er niet mee eens zijn.
Maar houd het normaal, Na 1 jaar wappie ellende gaan we nu een jaar boeren ellende meemaken?

wat mij betreft voldoen ze inmiddels aan de onderstaande definitie.
Ja kort door de bocht, maar luisteren willen en doen ze toch niet.
Dus zet er maar 1 week hard op in. YPR en shovels van defensie om tegengewicht te bieden.
In beslagname van hun apparatuur, en wanneer het weer normaal kan verminderen van hardheid
Volgens het EU-recht zijn terroristische misdrijven daden die worden gepleegd met als doel: een bevolking ernstig angst aan te jagen. de overheid of een internationale organisatie op onrechtmatige wijze te dwingen een handeling te verrichten of na te laten
Terrorisme – Het uit ideologische motieven plegen van op mensenlevens gericht geweld, dan wel het aanrichten van maatschappij-ontwrichtende zaakschade, met als doel maatschappelijke ondermijning en destabilisatie te bewerkstelligen, de bevolking ernstige vrees aan te jagen of politieke besluitvorming te beïnvloeden.

[ Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 29-06-2022 21:42 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• SemperFidelis
Maar even wat anders, wat hadden de boeren dan moeten doen. Den Haag heeft er maling aan. Ik praat de acties niet goed, is er nog ruimte voor een gesprek of is de deur dicht?
Den Haag heeft afgelopen jaren miljoenen subsidies uitgedeeld om stikstof in de agrarische sector terug te dringen.

Resultaat: 0.

Nee het is Den Haag die er maling aan heeft en niet meewerkt.

• franssie

franssie

Save the albatross

gekkie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:27:
[...]

Yups, liever niet en er zitten nog wel wat mogelijke stappen tussen. Maar die zullen inmiddels gezet moeten gaan worden. Er zit weinig rede meer in dat groepje ophitsers en opgehitste boeren zonder al te veel verstand en besef waarmee ze bezig zijn.
Busje traangas doet wonderen, banden lek schieten ook. Er is zo veel mogelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:39
Heb je de indruk dat de boerenorganisatie de afgelopen decennia zelf het gesprek hier over hebben willen aangaan ?
Het gehele "alles of niets" argument wat je van deze boeren steeds langs hoort komen slaat ook nergens op, het gaat niet om alles of niet, het gaat om verminderen en daarvoor hoeft onze voedselvoorziening niet in gevaar te komen, noch hoeven alle boeren daarom hun bedrijf te gaan sluiten.
Daarnaast zou het me niet verbazen als er eenmaal details van een opkoop regeling zijn en het blijkt ook nog redelijk lucratief te kunnen zijn, je weet gejammer van boeren zou kunnen krijgen die buiten de boot vallen om uitgekocht te worden en die dan rechtzaken gaan aanspannen (of protesteren :p) dat ze ook uitgekocht moeten gaan worden. Zo opportunistisch wil ik ze wel inschatten. :Y)

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
wildhagen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:09:
[...]

Maar het zijn géén terroristen! :+

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:32
Ik stond voorheen altijd achter de boeren, maar voornamelijk door het gedrag van BBB Caroline en de acties van bepaalde 'boeren' verlies ik steeds meer respect voor ze.

Vergeleken met de rest van de EU hebben we veel meer boeren en een hoger stikstof probleem dus inkrimpen zat er sowieso aan te komen.

• gekkie
franssie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:29:
[...]
Busje traangas doet wonderen, banden lek schieten ook. Er is zo veel mogelijk.
Yups en liefst wat ik al eerder riep, haal het snelrecht maar van stapel en zorg dat er een aardige stok achter de deur komt ook qua voorwaardelijk, zodat snel duidelijk is dat ook een rechter hier niet in mee gaat.

• Johan Bogle
[b]RobinHood schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:21:
[...]

Denk/hoop dat letterlijk doodschieten niet nodig is, gelukkig is de politie/ME, en mocht het echt uit de klauwen lopen kan vast zelfs DSI wel langskomen, ook goed in het oud-hollandsch-schenen-schieten.

Zie ook de coronarellen van Rotterdam, in dit soort situaties is gericht schieten simpelweg toegestaan.
[...]
Ik hoop ook van harte dat het niet nodig is, maar ik hoop eveneens dat de politie alle mogelijke middelen inzet om dit soort terreur te stoppen.

• franssie

franssie

Save the albatross

gekkie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:36:
[...]

Yups en liefst wat ik al eerder riep, haal het snelrecht maar van stapel en zorg dat er een aardige stok achter de deur komt ook qua voorwaardelijk, zodat snel duidelijk is dat ook een rechter hier niet in mee gaat.
Helemaal mee eens. Maar dodelijk geweld wat eerder werd genoemd is ongepast. Gepast geweld is de term.

Ik hoop dat het daar niet zo snel escaleert als hier in het topic. Of wordt 06/29 ook een begrip?

• Johan Bogle
*knip* stuur een dm als je niet begrijpt waarom we ingrijpen

[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 29-06-2022 21:43 ]

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

De media maakt ervan dat ze ze willen bevrijden. De oproep was alleen om naar dat bureau te gaan om die gevangenen te steunen en te protesteren.

[ Voor 27% gewijzigd door ZieMaar! op 29-06-2022 21:44 ]

Wear Sunscreen!

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-10 11:13
Zullen we het dan ook maar aan de politie overlaten om te beoordelen of dat geweld nodig is? Die kunnen dat waarschijnlijk een stuk beter beoordelen dan mensen die de situatie vanachter hun beeldscherm moeten beoordelen :)

[ Voor 22% gewijzigd door ZieMaar! op 29-06-2022 21:44 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Humma Kavula schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:43:
[...]

De media maakt ervan dat ze ze willen bevrijden. De oproep was alleen om naar dat bureau te gaan om die gevangenen te steunen en te protesteren.
Ja want boze meutes staan erom bekend dat ze zich altijd prima gedragen.

• hansvk
SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:28:
[...]

Den Haag heeft afgelopen jaren miljoenen subsidies uitgedeeld om stikstof in de agrarische sector terug te dringen.

Nee het is Den Haag die er maling aan heeft en niet meewerkt.
Bron graag van die subsidies en de resultaten.

Waar heeft Den Haag maling aan? Wie er niet meewerkt is op dit moment de agrarische sector. Stikstofreductie zal er linksom of rechtsom moeten komen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...]

Oh ja vast en als er geen of onvoldoende politie en ME is dan blijven ze vast voor de deur stil staan. Ik kan me nog een deur van een provinciehuis herinneren.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-11 07:23

Amphiebietje

In de blubber

Bekijk die actie bij Apeldoorn van de positieve kant: Zodra die boeren in de gevangenis zitten, stopt hun bedrijf eerder dan verwacht, en zo kan de gewenste stikstof-vermindering zonder al te veel problemen worden doorgevoerd.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

[...]

De gemeente zal niet voor de lol een noodverordening inzetten, en de politie gaat ook niet voor de gezelligheid een rits wegen afzetten.
Sp3dy schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:44:
[...]

Zullen we het dan ook maar aan de politie overlaten om te beoordelen of dat geweld nodig is? Die kunnen dat waarschijnlijk een stuk beter beoordelen dan mensen die de situatie vanachter hun beeldscherm moeten beoordelen :)
Niemand zegt hier "ze moeten schieten zodra ze hoek om komen"

Mensen willen "slechts" dat de rechtsstaat beschermd wordt, da's een flink verschil.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

MikeyMan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:44:
[...]

Ja want boze meutes staan erom bekend dat ze zich altijd prima gedragen.
Waar zeg ik dat? Het ging erom dat het weer opgeblazen wordt door de media?

Wear Sunscreen!

• gekkie
franssie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:39:
[...]
Helemaal mee eens. Maar dodelijk geweld wat eerder werd genoemd is ongepast. Gepast geweld is de term.
Hangt er vanaf hoe die boeren verder gaan.
Kan me best voorstellen dat er op een gegeven moment wapens getrokken gaan worden als ze met die zware machines op deze manier door blijven gaan en er eens agenten of andere in het nauw komen.
Eerst al dreiging, maar ik heb niet de indruk dat alle boeren die protesteren snel genoeg kunnen denken om dan wat te temperen.
Ik hoop dat het daar niet zo snel escaleert als hier in het topic. Of wordt 06/29 ook een begrip?
Ik hoop het ook niet, maar ook een ultiem middel kan uiteindelijk inzetbaar worden en om nou te zeggen dat die boeren met wat pluche teddybeertjes in een optocht langs komen zingen, neh niet bepaald.
Het is al aardig op niveau voetbalsupporters rellen.

• Xa!pt
Humma Kavula schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:46:
[...]

'De media' neemt slechts berichtgeving over van o.a. de politie.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Als je naar dit bericht kijkt:

https://www.nu.nl/binnenl...n-vastgezette-boeren.html

zie je dat het om een citaat gaat:
Via sociale media werd opgeroepen "met zoveel mogelijk boeren naar het politiebureau van Apeldoorn te komen met als doel de boeren die vastzitten op het bureau te bevrijden".
Dus het lijkt er toch op dat het van de boeren zelf komt.

• hansvk
Humma Kavula schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Volgens mij doet de media gewoon verslag van de situatie.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
RobinHood schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Niemand zegt hier "ze moeten schieten zodra ze hoek om komen"

Mensen willen "slechts" dat de rechtsstaat beschermd wordt, da's een flink verschil.
Inderdaad protesteren is prima maar vandalisme, geweldpleging en intimidatie tasten de rechtsstaat aan. Daar hoort met gepaste maatregelen tegen opgetreden te worden. En in het uiterste geval kan dat ook met scherp schieten zijn.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Helder, dank allemaal voor de fijne en goede bron vermeldingen, ik zit er duidelijk helemaal naast in dit topic, fijne avond allen!

Wear Sunscreen!

• SemperFidelis
hansvk schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:45:
[...]

Bron graag van die subsidies en de resultaten.

Waar heeft Den Haag maling aan? Wie er niet meewerkt is op dit moment de agrarische sector. Stikstofreductie zal er linksom of rechtsom moeten komen.
Maar natuurlijk.

https://www.platform-inve...og-evenveel-stikstof-uit/

Dus je laatste zin klopt ook niet. Er zijn genoeg manieren, maar de boer heeft daar klaarblijkelijk geen interesse in.
Wat ze liever doen:

https://www.nu.nl/binnenl...a-een-kwart-gestegen.html

• Joris748
SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:28:
[...]

Nee het is niet Den Haag die er maling aan heeft en niet meewerkt.
FTFY ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• hansvk
SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:51:
[...]

Maar natuurlijk.

https://www.platform-inve...og-evenveel-stikstof-uit/

Dus je laatste zin klopt ook niet. Er zijn genoeg manieren, maar de boer heeft daar klaarblijkelijk geen interesse in.
Raar verhaal. Blijkbaar snappen ze niet hoe de wetgeving en het beleid de afgelopen jaren in elkaar stak. Je kon namelijk door toepassen van emissiereductie uitbreiding realiseren. Nergens in de natuurwetgeving was toen opgenomen dat je je rechten niet (helemaal) mocht opvullen.

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22
Oude buurman, een vrijgezel van 60, van mij heeft exact het zelfde bedrijf als 10 jaar terug. Voert precies hetzelfde en melkt precies hetzelfde. Input en output niks veranderd. Enige waar in hij geïnvesteerd heeft zijn verplichte zaken, waaronder het meeste in emmisiereductie. Nu stoot hij op papier bijna 50% meer uit als 10 jaar terug, omdat het model veranderd is.

Dus dat de maatregel niet werken op model basis komt vooral omdat het model zelf de laatste jaren aan het bijplussen is. Ga je het huidige model ook op de beginjaren inzetten komt er wel degelijk een grote reductie te voor schijn

• SemperFidelis
stekkiekiller schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:59:
[...]

Oude buurman, een vrijgezel van 60, van mij heeft exact het zelfde bedrijf als 10 jaar terug. Voert precies hetzelfde en melkt precies hetzelfde. Input en output niks veranderd. Enige waar in hij geïnvesteerd heeft zijn verplichte zaken, waaronder het meeste in emmisiereductie. Nu stoot hij op papier bijna 50% meer uit als 10 jaar terug, omdat het model veranderd is.

Dus dat de maatregel niet werken op model basis komt vooral omdat het model zelf de laatste jaren aan het bijplussen is. Ga je het huidige model ook op de beginjaren inzetten komt er wel degelijk een grote reductie te voor schijn
Heb je hier dan ook een bron voor? Of is dat die 60 jarige man.

En hoe verklaart het dat alle andere bronnen van stikstof (wegen, bouw) wel daalde? Of gebruikt men daar een ander model?

[ Voor 6% gewijzigd door SemperFidelis op 29-06-2022 22:02 ]

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Ach, Jezus, je bedenkt het gewoon niet:

Gearresteerde boerenjongen vrijgelaten na "goed gesprek" tussen boeren en politie nadat boeren massaal naar politiebureau in Zwolle komen

*troll / flamebait*

[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 30-06-2022 10:44 ]

• siggy

siggy

Wait.... what?

Amphiebietje schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:00:

Gearresteerde boerenjongen vrijgelaten na "goed gesprek" tussen boeren en politie nadat boeren massaal naar politiebureau in Zwolle komen

Tuurlijk, zou dat ook werken voor ER of, als we toch bezig zijn, de gemiddelde drugsdealer?
Volgens mij is al lang aangetoond dat praten niet helpt. Ze zijn bang dat ze hun werk moe...... Euh dat de boel escaleert uiteraard.

Misselijkmakend gewoon.

• SemperFidelis
hansvk schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:56:
[...]
Je kon namelijk door toepassen van emissiereductie uitbreiding realiseren. Nergens in de natuurwetgeving was toen opgenomen dat je je rechten niet (helemaal) mocht opvullen.
Oftewel, boeren hadden vooral interesse in groeien, meer produceren, meer uitstoten. Gefinancierd met belastinggeld.

En dan nu roepen dat de overheid niet openstaat voor conversatie en er halsstarrig wordt vastgehouden aan krimp. Play stupid games...

[ Voor 3% gewijzigd door SemperFidelis op 29-06-2022 22:08 ]

• klaaas
SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:13:
[...]

Die boeren worden financieel gesteund door dezelfde organisaties die alle winsten bij ze wegsluizen.

Ik ruik daarvoor zoeken boeren de politici thuis op, zagen 100 jaar oude bomen om en strooien mest uit op snelwegen. Nee mij niet gezien.
Als de agri-business bakken met geld verdient over de rug van de boeren en de boeren dermate afhankelijk zijn dat ze zich voor het karretje laten spannen van diezelfde agri-business, dan zou je 'opkomen voor de boer' ook kunnen formuleren als het streven naar een andere inrichting van de sector waardoor de boer zelf meer geld overhoudt en minder afhankelijk is van de agri-business. Doe dat op een natuur-inclusieve manier en je hebt m.i. een oplossing waarbij we allemaal (m.u.v. de industrie) gebaat zijn.

Ik geef toe dat het gedrag van een groep boeren dit soort positieve gedachten er niet makkelijker op maakt, maar ik ben bang dat, als we ons laten leiden door onze reactie op de huidige gebeurtenissen, het uiteindelijk de agri-business is die aan het langste eind trekt...

Hij wil.

• LZ86

Tuurlijk, zou dat ook werken voor ER of, als we toch bezig zijn, de gemiddelde drugsdealer?
*knip*
Dergelijke vergelijkingen gaan te ver. Hou je in aub.

[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 30-06-2022 10:42 ]

• stekkiekiller
SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:00:
[...]

Heb je hier dan ook een bron voor? Of is dat die 60 jarige man.
Vroeger toen ik zelf in Nederland woonde kwam het ook na voren met vergunningsaanvraag. De basisuitstoot per koe waarmee ze rekenen is omhoog gegaan, je was weer emmisiereductiemaatregelen nodig om het weer naar het zelfde niveau te laten gaan. Wij konden het eerst nog opvullen met de uitstoot van de varkens die weg waren, maar later was een vergunningaanvraag waar een kleine aanpassing aan de NB vergunning nodig was niet mogelijk, ondanks dat de productie en veeaantallen gelijk waren. Dit puur omdat een koe op de nieuwe vergunning meer uit zou stoten.

Opzich niet erg dat ze een model gebruiken, maar het Aerius model is onderhand zo Frankenstein geworden dat het compleet de praktijk uit het oog is verloren. Leuk om een landelijk gemiddelde te berekenen (Mits alle rare afkappingen er uit worden gehaald), maar om uitstoot per bedrijf/voertuig totaal onbruikbaar. Zelfde geld voor totale depositie op een specifieke natuurgebied.

• SemperFidelis
klaaas schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:09:
[...]

Als de agri-business bakken met geld verdient over de rug van de boeren en de boeren dermate afhankelijk zijn dat ze zich voor het karretje laten spannen van diezelfde agri-business, dan zou je 'opkomen voor de boer' ook kunnen formuleren als het streven naar een andere inrichting van de sector waardoor de boer zelf meer geld overhoudt en minder afhankelijk is van de agri-business. Doe dat op een natuur-inclusieve manier en je hebt m.i. een oplossing waarbij we allemaal (m.u.v. de industrie) gebaat zijn.
Oh dit juich ik ook zeker toe hoor.

Maar het begint bij de boeren zelf. Worden woedend op supermarkten en vragen zich niet af of ze wel genoeg geld krijgen van de zuivelleverancier of dat ze wel een eerlijke prijs betalen voor veevoedsel. Ik weet wel waarom, want diezelfde veevoeder zit vuistdiep in lobbygroepen die de boeren financieel steunen om tegen die eerstgenoemde supermarkten uit te spreken...

• SemperFidelis
stekkiekiller schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:10:
[...]

Vroeger toen ik zelf in Nederland woonde kwam het ook na voren met vergunningsaanvraag. De basisuitstoot per koe waarmee ze rekenen is omhoog gegaan, je was weer emmisiereductiemaatregelen nodig om het weer naar het zelfde niveau te laten gaan. Wij konden het eerst nog opvullen met de uitstoot van de varkens die weg waren, maar later was een vergunningaanvraag waar een kleine aanpassing aan de NB vergunning nodig was niet mogelijk, ondanks dat de productie en veeaantallen gelijk waren. Dit puur omdat een koe op de nieuwe vergunning meer uit zou stoten.

Opzich niet erg dat ze een model gebruiken, maar het Aerius model is onderhand zo Frankenstein geworden dat het compleet de praktijk uit het oog is verloren. Leuk om een landelijk gemiddelde te berekenen (Mits alle rare afkappingen er uit worden gehaald), maar om uitstoot per bedrijf/voertuig totaal onbruikbaar. Zelfde geld voor totale depositie op een specifieke natuurgebied.
1: dit is geen bron
2: zowel de bouw als de wegen toonde wel een stikstofreductie. Dat gebruikt de exacte zelfde meetmethode en hetzelfde rekenmodel. Hoe verklaar je dat?
3: de dataset, meetmethoden en gegevens zijn vrij opvraagbaar bij het RIVM. Dus ging het Mesdagfonds, een grote zuivellobby, het zelf wel even allemaal narekenen. Wat bleek: ze kwamen op vrijwel dezelfde waarden uit als het RIVM. Dus die conclusie hebben ze stilletjes maar aan zich voorbij laten gaan. :D

https://www.rtvoost.nl/ni...rs-voor-landbouw-als-rivm

Je zult echt met wat sterkers moeten komen ok deze wetenschappelijk onderbouwde én bewezen methode onderuit te kunnen schoffelen.

• gekkie
klaaas schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:09:
[...]

Ik geef toe dat het gedrag van een groep boeren dit soort positieve gedachten er niet makkelijker op maakt, maar ik ben bang dat, als we ons laten leiden door onze reactie op de huidige gebeurtenissen, het uiteindelijk de agri-business is die aan het langste eind trekt...
Die groep boeren, opgehitst door die business en politieke opportunisten zoals het FvD (je hebt toch al een aantal maal op een onbewaakt ogenblik kunnen zien van Baudet werkelijk van die corona-wappies vond ?) en ik verwacht dat hij dat ook van die boeren vind. Maar het is stemvee, letterlijk.
En dat blokkeert inderdaad enig overleg met boeren en sommige organisaties die er wellicht wel over zouden willen overleggen om tot een redelijk resultaat te komen.

• Joris748
Hier vlakbij heeft een varkensboer onlangs nog een stal neergezet voor ca 6000 varkens. Naast de stallen voor ca 12000 varkens die er al stonden.

Die stal moet nu leeg blijven staan. Collega boeren hebben erg met hem te doen. Maar dat is toch gewoon een uitermate slecht businessplan geweest?

• SemperFidelis
Joris748 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:19:
Hier vlakbij heeft een varkensboer onlangs nog een stal neergezet voor ca 6000 varkens. Naast de stallen voor ca 12000 varkens die er al stonden.

Die stal moet nu leeg blijven staan. Collega boeren hebben erg met hem te doen. Maar dat is toch gewoon een uitermate slecht businessplan geweest?
Nee joh, hogere subsidie om je bedrijf te sluiten.
Over paar jaar heeft hij het te doen met z'n collega boeren.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:21:
[...]

Nee joh, hogere subsidie om je bedrijf te sluiten.
Over paar jaar heeft hij het te doen met z'n collega boeren.
Of lekker van de hogere subsidie en efficiëntie de prijs wat verlagen, zodat de collega boeren het nakijken hebben.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

RobinHood schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:21:
[...]

En ondertussen spreekt Jan Struijs van de politiebond over een aanval op de democratie: https://nos.nl/nieuwsuur/...h-aan-bij-boerenprotesten

Het is fijn dat na een week de politie een beetje wakker is, i guess?

[mbr]*knip* hou het beschaafd[/]
Uit de link:
Volgens Nationaal commandant van de politie Willem Woelders gaat het dan onder andere om mensen die tegen de coronamaatregelen zijn en om activisten uit de extreem rechtse hoek.
Wanneer gaan we de extreemrechtse partijen in de Kamer hier eens écht politiek medeverantwoordelijk voor stellen? Ik vraag het me af…

It’s the economy, stupid!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

dawg schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:27:
[...]

Uit de link:

[...]

Wanneer gaan we de extreemrechtse partijen in de Kamer hier eens écht politiek medeverantwoordelijk voor stellen? Ik vraag het me af…
Uit goede bronnen heb ik vernomen dat men op 31 juni aanstaande er iets tegen gaat doen.
*flamebait*

[ Voor 55% gewijzigd door tweakduke op 30-06-2022 10:44 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:23
[...]

Uit de link:

[...]

2025, dan zijn er verkiezingen.

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-10 11:13

Die arrestant die je vergelijkt met een drugsdealer is een jochie van 16 jaar oud. Als die zijn adrenaline kwijt is dan zal die waarschijnlijk heel anders nadenken over zijn daden.
Als die daden vervolgens niet al te ernstig zijn geweest kan ik me best voorstellen dat je hem dan vrijlaat na een paar uurtjes in de cel.
Nooit wat doms uitgevreten toen je jong was? Ik heb liever dat de politie en het OM tijd steken in die volwassen die met hamers op politie bussen lopen te slaan dan een jongen die net zijn trekker rijbewijs heeft gehaald en met zijn vrienden mee ging om te protesteren.

• franssie

franssie

Save the albatross

RobinHood schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:31:
[...]

Uit goede bronnen heb ik vernomen dat men op 31 juni aanstaande er iets tegen gaat doen
Geen dag te laat of te vroeg :+

• stekkiekiller
SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:17:
[...]

1: dit is geen bron

Je zult echt met wat sterkers moeten komen ok deze wetenschappelijk onderbouwde én bewezen methode onderuit te kunnen schoffelen.
Oke, ze zijn met de forfaitaire stikstofverbindingen van de methode gebaseerd op onderzoek van Oenema(2000), naar die van Groenestein(2015) gegaan. Dit omdat de stikstofverliezen volgens LNV in niet met de stalbalans in werkelijkheid klopte. Gedachtegang was, zit de N niet in de mest, dan moet het wel N verliezen zijn(dus NH3).

• klaaas
SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:12:
[...]

Oh dit juich ik ook zeker toe hoor.

Maar het begint bij de boeren zelf. Worden woedend op supermarkten en vragen zich niet af of ze wel genoeg geld krijgen van de zuivelleverancier of dat ze wel een eerlijke prijs betalen voor veevoedsel. Ik weet wel waarom, want diezelfde veevoeder zit vuistdiep in lobbygroepen die de boeren financieel steunen om tegen die eerstgenoemde supermarkten uit te spreken...
Het probleem van de bal enkel bij de boeren leggen is dat we straks met een agrarische sector zitten met meer agri-business en minder agrariërs van het soort die we graag zouden zien.

Hij wil.

• LZ86
Sp3dy schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:36:
[...]

Die arrestant die je vergelijkt met een drugsdealer is een jochie van 16 jaar oud. Als die zijn adrenaline kwijt is dan zal die waarschijnlijk heel anders nadenken over zijn daden.
Als die daden vervolgens niet al te ernstig zijn geweest kan ik me best voorstellen dat je hem dan vrijlaat na een paar uurtjes in de cel.
Nooit wat doms uitgevreten toen je jong was? Ik heb liever dat de politie en het OM tijd steken in die volwassen die met hamers op politie bussen lopen te slaan dan een jongen die net zijn trekker rijbewijs heeft gehaald en met zijn vrienden mee ging om te protesteren.
Een nachtje? Hij was niet lang hiervoor ergens op de snelweg met een trekker opgepakt. De trekker blijft wel in beslag genomen.

Was het maar minimaal een nachtje.

• Xa!pt
[...]

Uit de link:

[...]

En dan is de vraag weer of dat heel zinvol is. Ik vraag me oprecht af hoelang dit nog goed gaat. Het pessimisme en cynisme nemen sterk toe, zelfs een politicus thuis opzoeken wordt niet zo'n groot probleem bevonden in bepaalde hoeken. Want "weten ze ook eens hoe dat voelt", enzo.

• franssie

franssie

Save the albatross

klaaas schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:38:
[...]

Het probleem van de bal enkel bij de boeren leggen is dat we straks met een agrarische sector zitten met meer agri-business en minder agrariërs van het soort die we graag zouden zien.
Is it weer, de boeren. Het is nogal een gemengde groep. Buurman van mij heeft 70 bio dynamische dames in de wei. Iemand anders heeft een bijna buurman met 1200 export parmaham biggen.

• gekkie

Aan de andere kant worden minderjarige wel vaker vrij snel vrijgelaten als er geen dringende reden meer is om ze vast te houden. In dit geval zou je dan in een dilemma kunnen komen omdat je enerzijds die boeren buiten (en media etc.) niet het idee wilt geven dat hun gedrag iets met een bekorting daarvan te maken zouden hebben. Anderzijds kun je iemand en bij een minderjarige geldt dat nog sterker, alleen om die reden langer vast gaan houden dan je wellicht eigenlijk had gewild.
Nou weet ik niet precies wat hij op z'n kerfstok heeft gehad, dus bovenstaande is vanuit de algemeenheid beschouwd.

• SemperFidelis
klaaas schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:38:
[...]

Ik vind het ook een politiek blunder dat al die CDA/CU minsters van Landbouw nooit gedegen langetermijnbeleidsvoering hebben gevoerd op stikstofreductie.
Ik vind het ook politiek matig dat het kapitalisme ongebreidelde schaalvergroting kon realiseren waar de rijken rijker werden en de armen armer.

Bij dezen.
Pagina: 1 ... 79 ... 112 Laatste

Let op:
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.

Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden