De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Pagina: 1 ... 78 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Dat weet ik niet, de overheid heeft steken laten vallen en boeren willen niet veranderen er is onwil aan beide kanten.

Poah dikke Massey.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-11 19:22
In dit verhaal zeker ook de Rabobank en LTO.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-10 11:07

T-8one

take it easy, take a sisi

pizzacabonara schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:09:
[...]

Dat weet ik niet, de overheid heeft steken laten vallen en boeren willen niet veranderen er is onwil aan beide kanten.
Er was voor de boeren onvoldoende motivatie om te veranderen, het bouwen van grote stallen werd gepromoot, het stikstof probleem werd genegeerd.
Vergunningen hadden gewoon niet (of onder andere voorwaarden) verleend moeten worden in de afgelopen 20 jaar.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Trichoglossus schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:07:
[...]

En dan ook maar een koepel over Nederland plaatsen?

"
Welke stikstof komt in Nederland terecht?

Van de stikstof die wél in Nederland neerslaat (dit noemen we stikstofdepositie) komt 46% van de Nederlandse landbouw en 6% van het Nederlandse wegverkeer. 32% komt uit het buitenland binnenwaaien."
Die 32% krijgen we gratis van het buitenland.
In België doen ze ook hun best tot minderen.

https://nos.nl/artikel/24...len-boeren-moeten-stoppen
Hetzelfde probleem, dezelfde emotie, maar niet volledig dezelfde aanpak. David De Pue, onderzoeker aan het Instituut voor Landbouw, Visserij- en Voedingsonderzoek in Merelbeke (B.) legt uit wat de verschillen zijn. "Een belangrijk verschil is dat Nederland werkt met gebiedsgerichte maatregelen. Er is een kaart. Hier werken we meer met generieke maatregelen."

Dat betekent in dit geval dat alle bedrijven hun uitstoot moeten verminderen. Veehouders moeten hun emissie met 15 procent terugbrengen. Kippen- en varkensboeren zelfs met 60 procent.

Toch wordt er in Vlaanderen ook wel degelijk gekeken welke boerenbedrijven in de buurt van een natuurgebied liggen. 41 bedrijven hebben te horen gekregen dat ze dicht moeten. Anders dan in Nederland is er geen intekenlijst voor een uitkoopregeling. In 2025 is het afgelopen voor deze bedrijven.
Maar je kunt wel met het vingertje wijzen van hullie stoten ook stikstof uit. Maar dat betekent toch niet dat je dan zelf de boel maar volledig laat gaan?

• Xa!pt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02 19:04
pizzacabonara schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:04:
[...]

De overheid is gewoon een onbetrouwbare partner, die nu de handdoek in de ring gooit en er niet uit wil komen. Partijen moeten gewoon in gesprek met elkaar.
Dat stadium zijn we al een tijdje voorbij. Er ligt jurisprudentie op tafel waardoor de overheid gedwongen wordt om grote slagen te maken t.a.v. het beperken van de uitstoot.

Het is een beetje vergelijkbaar met het huren van een pand. De boeren betalen al maanden hun huur niet en hebben al die tijd ook geen afspraken gemaakt of contact opgenomen met de vehuurder. De verhuurder heeft besloten om dit voor te leggen aan de kantonrechter Die wijst een vonnis ter ontruiming en vandaag staat de deurwaarder op de stoep, om de boeren het pand uit te zetten. Waarop de boeren aangeven dat ze echt wel gaan betalen maar eerst contact met de verhuurder willen opnemen om afspraken te maken over een betalingsregeling. Leuk, maar weken, zo niet maanden, te laat.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

T-8one schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:11:
[...]

Er was voor de boeren onvoldoende motivatie om te veranderen, het bouwen van grote stallen werd gepromoot, het stikstof probleem werd genegeerd.
Vergunningen hadden gewoon niet (of onder andere voorwaarden) verleend moeten worden in de afgelopen 20 jaar.
Ze hadden zelf ook kunnen investeren in maatregelen om de stikstofproduktie terug te dringen. Dus zonder regelgeving vanuit de overheid.

Maar nee, dat doen ze niet. Ja, dan moet het maar opgelegd worden.

Als het niet goedschiks (vrijwillig) gaat, dan maar kwaadschiks (afdwingen).

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 29-06-2022 17:16 ]

Virussen? Scan ze hier!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pizzacabonara schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:09:
[...]

@hansvk was me voor, maar ik had een aardige discussie met @klaaas over wie er allemaal in enige mate debet zijn aan de situatie. En dat is niet alleen de boer en de overheid.

Dat zijn ook de banken, grote agri bedrijven en LTO's.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

[...]

"

Van de stikstof die wél in Nederland neerslaat (dit noemen we stikstofdepositie) komt 46% van de Nederlandse landbouw en 6% van het Nederlandse wegverkeer. 32% komt uit het buitenland binnenwaaien."
Van dezelfde pagina:
Niet alle stikstof die Nederland uitstoot, komt in Nederland op de grond terecht: het grootste deel waait naar het buitenland. Nederland is dan ook netto exporteur van stikstof.
Dus wijzen naar die 32% is wat vals....

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

MikeyMan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:16:
[...]

@hansvk was me voor, maar ik had een aardige discussie met @klaaas over wie er allemaal in enige mate debet zijn aan de situatie. En dat is niet alleen de boer en de overheid.

Dat zijn ook de banken, grote agri bedrijven en LTO's.
Uiteraard, de Monsanto's, Bayer's, LTO's maar ook de druk van de levensmiddelenindustrie, supermarkten is enorm.

Poah dikke Massey.

• T-8one

T-8one

wildhagen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:15:
[...]

Ze hadden zelf ook kunnen investeren in maatregelen om de stikstofproduktie terug te dringen. Dus zonder regelgeving vanuit de overheid.

Ik snap je punt, ik zie helaas ook geen andere oplossing meer. De stikstof problematiek is de realiteit.
Maar mijn inziens had de overheid/regering eerder moeten beginnen met het niet verstrekken van vergunningen, dan was de klap nu veel minder hard geweest.
Alles is vooruit gebuldozerd.

We zien al jaren dat de overheid geen impopulaire maatregelen durft te nemen (gronings gas, stikstof, energietransitie, CO2, etc. etc.), ook in het stikstof verhaal niet. Er moest eerst een rechter aan te pas komen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

"

Two wrongs don't make it right.

We staan ver boven alle andere landen qua uitstoot. Zolang we dat niet oplossen hebben we in het buitenland weinig in de melk te brokkelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYGUcbIqxJpixPRjsD7HOqJ9gqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmO90DQZg9cxTyS8YtPE8BBy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4g7xvPnzLP3LmXKR_3ySzffBOg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fGJz1RNr0sRzsQeaungHWAcc.png?f=user_large

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 18:22
je kunt wel roepen dat 'de overheid' heeft zitten slapen, maar wat zegt dat dan over de burgers die die overheid gekozen hebben? We hebben als maatschappij dit probleem 40-50 jaar voor ons uitgeschoven.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:59
[...]

"

Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen?

Je stelt een onrealistische vraag met als onderbouwing dat eigenlijk alle landen iets moeten doen tegen de stikstof-uitstoot?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pizzacabonara schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:19:
[...]

Uiteraard, de Monsanto's, Bayer's, LTO's maar ook de druk van de levensmiddelenindustrie, supermarkten is enorm.
Dan was ik die zelfs nog vergeten.

Doet me overigens denken aan een bezoek dat ik eens heb afgelegd aan een LTO toen ze nog klant van ons waren. Begon al met een vijvertje van 5cm in de hal, waar ik met mn nette schoenen in ging staan.

Maar even later bij de lunch kreeg ik de vraag wat ik wilde hebben. Vroeg natuurlijk aan ze wat er was; kreeg ik als reactie ‘verzin maar wat, de kok maakt het wel klaar’.

Uiteindelijk een enorme steak naar binnen zitten werken daar. Ik was wel wat gewend, maar een on-site kok die op aanvraag kookt was nieuw voor mij.

[ Voor 49% gewijzigd door MikeyMan op 29-06-2022 18:01 ]

• T-8one

T-8one

Bockelaar schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:21:
je kunt wel roepen dat 'de overheid' heeft zitten slapen, maar wat zegt dat dan over de burgers die die overheid gekozen hebben? We hebben als maatschappij dit probleem 40-50 jaar voor ons uitgeschoven.
Yes, wij zijn uiteraard de sleutel in een democratie.
Maar ik vind dat wel lastig, we kunnen niet alles weten, daar hebben we mensen voor nodig, volksvertegenwoordigers ;)
Maar hoe zorgen we nou dat we hier de juiste keuze maken, hoe zorgen we ervoor dat we ons niet laten verleiden door korte termijn beloningen (Rutte: iedereen 1000,- extra!)

Democratie lijkt voor een korte termijn visie te zorgen.

• Xa!pt
Exact. De overheid heeft dit probleem weliswaar voor zich uitgeschoven, maar dat is natuurlijk ook deels gekomen door veel druk en gelobby vanuit die hoek. Je kunt dan vervolgens dat probleem jarenlang negeren en als de overheid weer aan komt bellen hen de schuld geven, maar dat is wel heel erg makkelijk.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:32
pizzacabonara schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:04:
[...]

De overheid is gewoon een onbetrouwbare partner, die nu de handdoek in de ring gooit en er niet uit wil komen. Partijen moeten gewoon in gesprek met elkaar.
De boeren zijn net zo onbetrouwbaar, al dan niet onbetrouwbaarder gebleken.

Niemand zegt dat de overheid of maatschappij alles goed heeft gedaan. Sterker nog, die hebben het veel te lang laten gebeuren met dat stomme Nederlandse gepolder. Tja, nu ligt er een uitspraak, is er jurisprudentie en moet het sneller. Dat hadden die boeren al lang zien aankomen en mag geen verrassing zijn. En wat doen ze ipv meedenken en werken aan oplossingen? Kop in t zand en doorgaan. Als ik t niet zie, is het er niet houding. Lekker constructief....... En krijg je je zin niet? Dan moet iedereen het voelen. Lijkt wel der Untergang.

En maar wijzen naar anderen en in de slachtoffer rol. Diep triest. Bijna 50% van het probleem komt door boeren, en dan wijzen naar automobilisten die gigantisch kleiner bijdragen. Maar ondertussen verpesten ze de hele publieke opinie voor zichzelf. Slim man!

En die boeren tonen nu ook keihard aan dat je niet met ze kan en hoeft te praten. Ze willen toch niets. Dan maar opleggen en door de zure appel heen als overheid. Maar dan aub wel met harder optreden.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-11 12:43

TommyGun

Stik er maar in!

dr.lowtune schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:34:
[...]

Nou, liever niet ;) Maandag een concert in Nijmegen wat eindelijk doorgaat, dus hopelijk gooien ze niet de A15 dicht. En anders dan ga ik met mijn SUV ook maar de oprit naar boerderijen blokkeren ofzo, of leeg ik mijn groenbak bij een boer voor de deur..... (ik kan even weinig bedenken wat indruk maakt)....
Ook naar Rammstein? :D

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:03
Zeker, de illusie van zelfredzaamheid. Maar bij problemen moet de overheid toch komen redden. Omdat individuen grote vraagstukken niet oplossen.

En ook niet kunnen verzekeren, want dat is te duur. Collectieve aanpak is een groot goed. Maar dat wordt tegenwoordig afgedaan als communisme. Maar alle innovatie, onderwijs gezondheidszorg, en ga zo maar door is collectieve infrastructuur.

Het complete vrije markt experiment heeft hopeloos gefaald. Dus is het tijd voor duidelijke plannen , praktische en uitvoerbare projecten.

En ik heb niets tegen markt werking , maar veel te veel markt leidt tot richtingloze luiheid. Innovatie leidt niet tot nieuwe producten en vaak te laat. Je bent als samenleving verbonden met elkaar. Of je nu wil of niet (helaas willen steeds meer mensen niet) dus de enige weg is de vlucht voorwaarts. En daar moet je bijzitten. Ook de boeren.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:18
eric.1 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:22:
[...]

Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen?

Je stelt een onrealistische vraag met als onderbouwing dat eigenlijk alle landen iets moeten doen tegen de stikstof-uitstoot?
Onze stikstof waait de grens over en we krijgen gratis stikstof uit het buitenland. Dan zal daar ook wat moeten gebeuren lijkt me. Alleen in Duitsland zijn de stikstof normen dusdanig laag dat daar geen boeren weg hoeven. Misschien kunnen de Nederlandse boeren daar verder gaan, dan daalt de stikstof daarna alsnog in Nederland neer. >:)

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:04

Shabbaman

Got love?

Niet om het een of ander, maar er zijn wel partijen die deze boodschap al decennia uitdragen. Het slaat alleen niet aan omdat niemand het belangrijk vindt. Terwijl omgekeerd het CDA jarenlang juist stemmen heeft geworven door zich te profileren als partij die opkomt voor boeren (en we zien nu hoe goed ze dat hebben gedaan...) en dat is juist iets waar veel mensen zich graag mee identificeren. Natuur en ook klimaat zijn lastige onderwerpen die zonder enige kennis niet zijn te doorgronden. Dan is het ook niet gek dat burgers anders kiezen.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01

franssie

Save the albatross

wildhagen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:15:
[...]

En dit is een groot probleem in deze discussie, hier op het forum maar ook landelijk.
'De Boer' bestaat niet. Mijn bio-dyn buurman veeteelt, verzuivelt zelf en via MOMA (wat door stomme regels ook maar beperkt mag), is al tien jaar bezig met stikstof en bodem verbetering.
Als die getroffen wordt door weer een generieke maatregel (omdat zoals hier eerder terecht werd geopperd dat maatwerk voor de overheid beleidsmakers te lastig is of waarschijnlijk dat dat zo is omdat de LTO lobby daar niet op zit te wachten) dan ben ik ook link op de overheid (meer dan nu ;) )
Daarom snap ik BBB en LTO ook wel dat ze geen onderscheid maken maar het wel prima 'solidair' vinden om alle boeren op één grote stikstof hoop te gooien zoals de overheid ook doet (al lijken de provincies daar terecht aan zet maar die durven het niet).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

franssie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:44:
[...]

En dit is een groot probleem in deze discussie, hier op het forum maar ook landelijk.
'De Boer' bestaat niet. Mijn bio-dyn buurman veeteelt, verzuivelt zelf en via MOMA (wat door stomme regels ook maar beperkt mag), is al tien jaar bezig met stikstof en bodem verbetering.
Als die getroffen wordt door weer een generieke maatregel (omdat zoals hier eerder terecht werd geopperd dat maatwerk voor de overheid beleidsmakers te lastig is of waarschijnlijk dat dat zo is omdat de LTO lobby daar niet op zit te wachten) dan ben ik ook link op de overheid (meer dan nu ;) )
Daarom snap ik BBB en LTO ook wel dat ze geen onderscheid maken maar het wel prima 'solidair' vinden om alle boeren op één grote stikstof hoop te gooien zoals de overheid ook doet (al lijken de provincies daar terecht aan zet maar die durven het niet).
Dat is het nadeel van één front vormen ook he. Je wordt gezien als één front (wat gek). Er wordt continu gesproken over de boeren, alle boeren, etc etc. Nog niet eens een onderscheid tussen vee en landbouw. Daar zijn ze zelf ook gigantisch debet aan om het vooral zeer zwart wit te maken, want zodra het over feiten gaat, heeft een 'boer' geen schijn van kans. Ik blijf erbij dat ze het aan henzelf te danken hebben. Zowel, lobby, politiek als persoonlijk..... Als ze zelf niet expliciet zaken willen benoemen, laat staan feiten, dan wordt er op dat niveau een discussie gevoerd.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:46:
[...]

Tijdens het "koffiebezoek" van de boeren aan haar privé-adres, waren haar kinderen thuis. Die zijn daardoor flink geschrokken (zie uitspraken eerder van de minister), dat komt heel intimiderend op hen over.

Dat is dus puur intimideren. Dan hadden de boeren moeten regelen dat ze op haar werk-adres een bezoek aan de minister kwamen brengen. Niet op haar prive-adres.

Dat is geen stemmingmakerij, het zijn de naakte feiten. Ja, óók als de feiten even niet goed uitkomen.
Wat je hierboven schetst zijn feiten, hetgeen stemmingsmakerij is dat "de boeren haar kinderen nogmaals te pakken willen nemen / intimideren".

Ze hebben niets te zoeken op het privéadres van een minister en moeten daar per definitie van weg blijven. Wat je echter zegt is dat ze specifiek naar het privéadres gaan om haar kinderen te pakken/intimideren. Zonder onderbouwing dat ze specifiek voor de kinderen komen is het toch zeker stemmingsmakerij

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Napo schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:50:
[...]

Wat je hierboven schetst zijn feiten, hetgeen stemmingsmakerij is dat "de boeren haar kinderen nogmaals te pakken willen nemen / intimideren".

Ze hebben niets te zoeken op het privéadres van een minister en moeten daar per definitie van weg blijven. Wat je echter zegt is dat ze specifiek naar het privéadres gaan om haar kinderen te pakken/intimideren. Zonder onderbouwing dat ze specifiek voor de kinderen komen is het toch zeker stemmingsmakerij
Zie het interview van die FDF-idioot waarin hij specifiek de kinderen aanvalt. Daarmee betrekt hij ze bij de acties.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• siggy

siggy

Wait.... what?

[...]

Heb je zelf kinderen?

Ik denk dat je, en velen met zich, compleet onderschatten hoe kinderen dit gaat opvatten. Ff lekker met een groepje aso's voor de deur staan rellen, zo erg dat de politie rent. Geen idee of ze wel of niet het huis in willen komen. Stemmingsmakerij, uhuh.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:16
[...]

Tsja, de voorman van FDF heeft die kinderen "pussy's" genoemd, die moeten daar maar tegen kunnen, dat er tientallen/honderden agressieve idioten in hun voortuin staan te schreeuwen.

De boeren zijn zich dus zeer bewust van de aanwezigheid van de kinderen, en ook van het traumatiserende effect wat hun "protest" bij het woonadres van die kinderen. Je kunt zeggen dat dat op zijn minst grenst aan kwade opzet.

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Maar even wat anders, wat hadden de boeren dan moeten doen. Den Haag heeft er maling aan. Ik praat de acties niet goed, is er nog ruimte voor een gesprek of is de deur dicht?

[ Voor 32% gewijzigd door pizzacabonara op 29-06-2022 18:01 ]

Poah dikke Massey.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:52
pizzacabonara schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:00:
Maar even wat anders, wat hadden de boeren dan moeten doen. Den Haag heeft er maling aan.
Gewoon in overleg? Dit is een democratie, niet het recht van de sterkste.

Kinderen van politici intimideren en bedreigen is nooit het juist antwoord.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 18:22
die boeren hebben 'den haag' de afgelopen 55 jaar vorm gegeven voor wat beleid op landbouw betreft ...
Leuke visualisatie die op twitter voorbij kwam:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FWZ_x0IXgAA9Dhl?format=png&name=large

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:22
franssie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:04:
[...]

Je moet niet alles verklappen :+
Maar het zou inderdaad wel een zeer dom idee zijn. Zo'n DC10 even vol gas naar achteren laten blazen moet het een trekker toch best lastig kunnen maken... gewoon om dat het kan.
Beetje jammer dat bijna niet meer gebruikt worden, ik zie de laatste tijd voornamelijk A330's rondjes vliegen.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

wildhagen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:05:
[...]

De boeren zijn niet geinteresseerd in een gesprek. Die hebben één eis: het hele plan moet in de vuilnisbak. Daar viel niet over te onderhandelen

In andere woorden: Ze willen gewoon doorgaan zoals ze de laatste 30 jaar gedaan hebben: de boel flink vervuilen met stikstof.

En dat is dus géén optie.

De meest onbetrouwbare partij in deze kwestie zijn de boeren zelf, niet de overheid.
Jii moet ook eten he, ja je kan sperziebonen uit Marokko halen of Pangasius uit Vietnam. Maar dat is het verplaatsen van het probleem.

Poah dikke Massey.

• Philip Ross
pizzacabonara schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:04:
[...]

Jii moet ook eten he, ja je kan sperziebonen uit Marokko halen of pangasius uit Vietnam. Maar dat is het verplaatsen van het probleem.
Behalve dat het probleem is van concentratie op een bepaald oppervlak.

Als in Marokko of Vietnam veel minder stikstof concentratie is dan is het daar letterlijk geen probleem.

Verplaatsen heeft dus daadwerkelijk zin.

Naast natuurlijk het feit dat we helemaal geen vlees nodig hebben om het land te voeden. Het is zelfs zeer inefficiënt.

• LZ86
[...]

Jii moet ook eten he, ja je kan sperziebonen uit Marokko halen of pangasius uit Vietnam. Maar dat is het verplaatsen van het probleem.
Hebben we dat argument weer...

De NLse boeren exporteren bekant 80% van wat ze produceren. En produceren ook nog veel veevoer wat wij niet eten en exporteren dat.

Het probleem is al verplaatst. Naar ons. Wij produceren al die stikstof die hier neerslaat om dat voedsel vervolgens naar de hoogste bieder over de hele wereld te verschepen maar eten er zelf amper wat van.

Voor een sector die een zeer klein aandeel in het BNP heeft.
Sterker nog, wij zijn een van de grootse landbouw exporteurs in de wereld (!) voor een klein takkelandje als NL is dat bi-zar.

[ Voor 8% gewijzigd door LZ86 op 29-06-2022 18:09 ]

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:45
Lekker gaan boeren in Kroatie of slovenie. Plek zat daar. Ook in Dld nog plek zat. Overal behalve hier eigenlijk.

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Philip Ross schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:06:
[...]

Behalve dat het probleem is van concentratie op een bepaald oppervlak.

Als in Marokko of Vietnam veel minder stikstof concentratie is dan is het daar letterlijk geen probleem.

Verplaatsen heeft dus daadwerkelijk zin.

Naast natuurlijk het feit dat we helemaal geen vlees nodig hebben om het land te voeden. Het is zelfs zeer inefficiënt.
Maar dat mag vervolgens wel met een vliegtuig hiernaartoe gevlogen worden. Dan moet je consequent zijn.

Poah dikke Massey.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:39
migchiell schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:59:
[...]
Tsja, de voorman van FDF heeft die kinderen "pussy's" genoemd, die moeten daar maar tegen kunnen, dat er tientallen/honderden agressieve idioten in hun voortuin staan te schreeuwen.

De boeren zijn zich dus zeer bewust van de aanwezigheid van de kinderen, en ook van het traumatiserende effect wat hun "protest" bij het woonadres van die kinderen. Je kunt zeggen dat dat op zijn minst grenst aan kwade opzet.
Arrestaties teams langs boerenbedrijven, supersnelrecht er overheen, flinke voorwaardelijke stok achter de deur. Is kijken of ze gaan mekkeren over hun eigen kinderen.

• migchiell
[...]

Jii moet ook eten he, ja je kan sperziebonen uit Marokko halen of Pangasius uit Vietnam. Maar dat is het verplaatsen van het probleem.
Als de helft van de landbouwgrond wordt ingezet voor natuur en woningbouw dan is er nog steeds meer dan genoeg land om iedereen ruimschoots van eten te voorzien.

• Xa!pt
fsfikke schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:54:
[...]

Zie het interview van die FDF-idioot waarin hij specifiek de kinderen aanvalt. Daarmee betrekt hij ze bij de acties.
Heb je daar een linkje van?

• migchiell
gekkie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:12:
[...]

Arrestaties teams langs boerenbedrijven, supersnelrecht er overheen, flinke voorwaardelijke stok achter de deur. Is kijken of ze gaan mekkeren over hun eigen kinderen.
Volgens mij is de politie ook bezig om de ergste relschoppers op te pakken. Dat hoeft niet direct ter plekke te gebeuren, denk dat dat ook niet echt lukt als er honderden compleet opgefokte boeren staan te rellen tegenover tien agenten. Er staat een hoop uitgebreid op beeld dus ik verwacht dat er nog veel meer arrestaties gaan volgen in de komende dagen/weken.

• migchiell
pizzacabonara schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:10:
[...]

Maar dat mag vervolgens wel met een vliegtuig hiernaartoe gevlogen worden. Dan moet je consequent zijn.
Whataboutism... ja, vliegverkeer vervuilt ook. Nee, dat is in deze discussie niet erg relevant.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:28
MikeyMan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:20:
[...]

Two wrongs don't make it right.

We staan ver boven alle andere landen qua uitstoot. Zolang we dat niet oplossen hebben we in het buitenland weinig in de melk te brokkelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hey, deze lijkt wel aardig op jouw kaartje... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBSLxF16lQLS365w1JNFuxs6DM4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CJhj9fUXsEVHoiy7H8PMCw8i.png?f=user_large

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• gekkie
migchiell schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:17:
[...]

Volgens mij is de politie ook bezig om de ergste relschoppers op te pakken. Dat hoeft niet direct ter plekke te gebeuren, denk dat dat ook niet echt lukt als er honderden compleet opgefokte boeren staan te rellen tegenover tien agenten. Er staat een hoop uitgebreid op beeld dus ik verwacht dat er nog veel meer arrestaties gaan volgen in de komende dagen/weken.
Geen idee of er nog iets moet gebeuren om dit in aanmerking te laten komen voor snelrecht met als uitkomst in ieder geval een aanzienlijk voorwaardelijk deel, als dat lang gaat duren dan gaat er ook weinig afschrikkende werking vanuit.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Wat je alleen gemakshalve "negeert" is het feit dat de kinderen door de FDF expliciet 'pussies' genoemd werden.

Virussen? Scan ze hier!

• hansvk
Boeren die zeggen dat de democratie dood is omdat ze hun zin niet krijgen (bij EenVandaag net) 8)7 Gisteren is toch echt democratisch besloten dat de stikstofplannen door gaan.
Verder veel wappiegedrag.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:46
migchiell schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:59:
[...]

Ik snap dus oprecht niet dat je je als boer laat vertegenwoordigen door dit soort chronisch incapable onverlaten.

• LZ86
hansvk schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:31:
Boeren die zeggen dat de democratie dood is omdat ze hun zin niet krijgen (bij EenVandaag net) 8)7 Gisteren is toch echt democratisch besloten dat de stikstofplannen door gaan.
Verder veel wappiegedrag.
Inderdaad. Je kan goed merken dat de wappies en hun politieke partijen de boel redelijk gekaapt hebben.

Bijzonder dat een groot deel van die boeren zich maar wat graag laat gebruiken door die idioten. Zo leer je ze wel kennen.

• hansvk
Ik neem aan dat de FDF voorman, net als de dansleraar, door het OM vervolgd gaat worden voor opruiing.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In other news;

Aantal megastallen is in vijf jaar met bijna een kwart gestegen https://www.nu.nl/binnenl...a-een-kwart-gestegen.html (via @NUnl)

• siggy

siggy

Wait.... what?

MikeyMan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:35:
In other news;

Aantal megastallen is in vijf jaar met bijna een kwart gestegen https://www.nu.nl/binnenl...a-een-kwart-gestegen.html (via @NUnl)
Nog even snel uitbreiden zodat lekker veel geld van de overheid gevraagd kan worden. Win-win, noemen ze dat. PAS uitspraak kwam er aan, en toch uitbreiden. En nee, dit is geen populistisch geneuzel, zo handig zijn de boeren wel.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-11 07:23

Amphiebietje

In de blubber

FirePuma142 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:56:
[...]

Ik weet niet precies in welke utopische supersurveillancestaat je denkt te leven, maar de verkennende afdeling detailkennis toebedelen die in zeer kleine daderkring en kort tot zeer kort voor de uitvoering beschikbaar is en ook op talloze locaties plaats kan vinden, lijkt me verre van realistisch.
Je bedoelt die detailkennis die meerdere personen in dit topic hebben genoemd aangezien die in detail op openbare Facebook groepen e.d. staat? 8)7

• franssie

franssie

Save the albatross

Amphiebietje schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:45:
[...]

Je bedoelt die detailkennis die meerdere personen in dit topic hebben genoemd aangezien die in detail op openbare Facebook groepen e.d. staat? 8)7
Interessant, heb je een voorbeeld van zo'n groep?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
alexbl69 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:21:
[...]

[Afbeelding]
Kijk eens aan, ook een mooi argument waarom ons land niet geschikt is om zo'n zware industrie te huisvesten.
pizzacabonara schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:10:
[...]

Hoe denk jij dat we ons voedsel nu exporteren? Met de fiets?

[ Voor 23% gewijzigd door SemperFidelis op 29-06-2022 18:56 ]

• klaaas
  • Registratie: November 2009
Bockelaar schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:03:
die boeren hebben 'den haag' de afgelopen 55 jaar vorm gegeven voor wat beleid op landbouw betreft ...
Leuke visualisatie die op twitter voorbij kwam:
[Afbeelding]
Waarom is VVD groen?

Hij wil.

• gekkie
Denk dat die niet tot de "standaard" boerenpartijen wordt gerekend, CDA (en al haar voorlopers) en CU (vermoedelijk vanwege boeren op de biblebelt ?) kennelijk wel.

Zou je wellicht tegen in kunnen brengen dat VVD wellicht zelf ook niet al te moeilijk doet over agri-big-business en export.

[ Voor 25% gewijzigd door gekkie op 29-06-2022 19:05 ]

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:54:
[...]

Kijk eens aan, ook een mooi argument waarom ons land niet geschikt is om zo'n zware industrie te huisvesten.

[...]

Hoe denk jij dat we ons voedsel nu exporteren? Met de fiets?
Is toch absurd sperziebonen uit Kenia.

Poah dikke Massey.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-11 07:23

Amphiebietje

In de blubber

hansvk schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:49:
Ik kan de boeren afraden om op Eindhoven Airport te willen komen. Je betreedt dan vliegbasis Eindhoven, een militair vliegveld waarvan Eindhoven Airport civiele medegebruiker is.
Pssst, zeg dat nou niet. Laat het ze zelf ontdekken. :P

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

pizzacabonara schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:05:
[...]

Is nu eenmaal goedkoper dan sperziebonen uit Nederland.

En de consument is daar net zo goed medeschuldig aan, want die kiest voor goedkoop, en laat het duurdere produkt links liggen.

Of ze willen midden in de winter sla, aardbeien, tomaten of sinaasappels etc eten. Ja, dan komen die óf uit de kas óf (waarschijnlijker) simpelweg uit Spanje, Marokko en landen met dat soort klimaat.

Virussen? Scan ze hier!

• gekkie
hansvk schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:49:
Ik kan de boeren afraden om op Eindhoven Airport te willen komen. Je betreedt dan vliegbasis Eindhoven, een militair vliegveld waarvan Eindhoven Airport civiele medegebruiker is.
Zet dan maar wat APC' s van Oirschot in tegen die trekkertjes.
Of een chinook met een bambi-bucket er onder, boeren kwamen met waterbalonnen om agenten te frusteren, meh klein bier :9B

• SemperFidelis
[...]

Dan minderen we wat in de productie waar we een bizarre overcapaciteit in hebben en gaan we boontjes doppen. Ook goed.

Maar nee men pleurt liever nog een varkensflatje neer waarvan 7 van de 10 beesten niet op een Nederlands bordje belanden.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
[...]

Dat is het ook zeker.

Absurder is het om jaarlijks miljarden kilo's soja (en ander veevoer) de halve wereld te verplaatsen om hier vee te fokken wat vervolgens weer geëxporteerd wordt.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...brazilie-40-procent-hoger

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Caayn schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:10:
[...]
Dat is het ook zeker.

Absurder is het om jaarlijks miljarden kilo's soja (en ander veevoer) de halve wereld te verplaatsen om hier vee te fokken wat vervolgens weer geëxporteerd wordt.

Ja of al die milieuvriendelijke vegetarische producten vol van soja. Die vlees moeten vervangen, schieten we dus geen haar mee op.

Poah dikke Massey.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

steveman

Comfortabel ten onder

pizzacabonara schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:14:
[...]

Ja of al die milieuvriendelijke vegetarische producten vol van soja. Die vlees moeten vervangen, schieten we dus geen haar mee op.
Het is ontiegelijk veel efficiënter om die soja zonder de tussenkomst van een dier te verorberen. Dus wat je nu denkt dat je punt is :?

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• siggy

siggy

Wait.... what?

[...]

Zie het als energieomzetting. Het is vele malen efficienter om de soja zelf te eten dan eerst het de koe te laten eten en dat wij als mens de koe dan te eten. Dat scheelt al snel heel erg veel.

Gvd bovenbuur O-)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

pizzacabonara schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:00:
Maar even wat anders, wat hadden de boeren dan moeten doen. Den Haag heeft er maling aan. Ik praat de acties niet goed, is er nog ruimte voor een gesprek of is de deur dicht?
Ik zie heel weinig ruimte voor gesprek bij boeren die met mokers op politiebusjes rammen.

Het is een oversimplificering (maar daar lijk je geen problemen mee te hebben) maar het zijn gewoon niet de mensen die vanuit de bovenkamer opereren.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Amphiebietje schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:45:
[...]

Een fractie van, wellicht. Maar dan nog, wie bepaalt wat er serieus is, wat er echt te gebeuren staat, waar wel op te treden en waar niet, etcetera, etcetera.

En wat doen we met het overgrote deel dat niet openbaar besproken wordt? Het is makkelijk om vanaf de zijlijn kritiek te leveren, totdat het in de praktijk allemaal een stuk weerbarstiger blijkt te zijn dan je doet voorkomen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Nog altijd beter dan diezelfde soja eerst in een dier te stampen en vervolgens dat dier op te eten. Haal je iig nog één schakel (het dier) ertussenuit.

Virussen? Scan ze hier!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[...]

Onzin. Enig idee hoeveel 1000'en liters water je nodig hebt voor een paar kilo vlees ? En hoeveel kilo's voer voor een kilo vlees ?

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

steveman schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:16:
[...]

Het is ontiegelijk veel efficiënter om die soja zonder de tussenkomst van een dier te verorberen. Dus wat je nu denkt dat je punt is :?
Nou eet smakelijk.

Poah dikke Massey.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

PilatuS schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:17:
[...]

Onzin. Enig idee hoeveel 1000'en liters water je nodig hebt voor een paar kilo vlees ? En hoeveel kilo's voer voor een kilo vlees ?
Rundvlees staat bovenaan, voor een kilo is er 15.500 liter water nodig. Voor een kilo varkensvlees is 6000 liter nodig en voor kippenvlees 4300 liter. Natuurlijk vereist de productie van plantaardige gewassen ook water, maar dit is aanzienlijk minder dan voor vlees. De Vlees Atlas [2] laat zien dat er voor 1300 calorieën in de vorm van graan, zo’n 500 liter water nodig is. Hetzelfde aantal calorieën in de vorm van vlees kost zo’n 4000 liter water.
Aldus https://www.nudge.nl/blog...ct-van-minder-vlees-eten/

Virussen? Scan ze hier!

• SemperFidelis
Caayn schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:10:
[...]
Dat is het ook zeker.

1 koe eet per dag al 750 gr soja.
Denk niet dat je een vegetariër daarmee kunt vergelijken.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:24

Onbekend

...

alexbl69 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:21:
[...]

[Afbeelding]
Nu die twee combineren. :)
Waar heb je het kaartje vandaan? Want daar staat vast ook wel de data zelf. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• franssie

franssie

Save the albatross

ja maar in NL regent het nog wel en zolang regenwater niet kunstmest etc uitspoelt om ons drinkwater te vergiftigen .... Voor Soja moet je eerst regenwoud kappen, dan verbouwen, dan vervoeren.
Onder aan de streep schijnt het geeneens zoveel te schelen op wereldniveau.

Dat gezegd hebbende, dit is echt zo off-topic allemaal.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:57
franssie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:25:
ja maar in NL regent het nog wel en zolang regenwater niet kunstmest etc uitspoelt om ons drinkwater te vergiftigen .... Voor Soja moet je eerst regenwoud kappen, dan verbouwen, dan vervoeren.

Volgens mij is dit juist on topic. Meer on topic dan dat eindeloze gehuil over de grote boze boertjes afgelopen 30 pagina's.

• Philip Ross
franssie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:25:
[...]

Dat regenwoud wordt gekapt vanwege dat absurde hoeveelheden soja die onze dieren eten. Niet vanwege de menselijke consumptie.

• LZ86
[...]

EXporteren. Het voedsel dat wij hier verbouwen gaat dus weg van hier.

De tomaten en ham in Italie die in je Pizza carbonara zitten komen hiervandaan en omdat die boeren dat dus wegbrengen voor export moet je dus iets anders ervoor terug halen. Maar we hebben hier wel de stikstof van die massaproductie terwijl Italie dus geen problemen heeft, want ze importeren tenslotte ons eten.

Ben even terug in Polen geweest, daar gruwelijk smakelijke, sappige tomaten op. Waar kwamen die vandaan? Nederland 8)7 En de tomaten hier in de schappen zijn van die smerige waterbommen uit verweggistan.

[ Voor 9% gewijzigd door LZ86 op 29-06-2022 19:33 ]

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Philip Ross schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:32:
[...]

Dat regenwoud wordt gekapt vanwege dat absurde hoeveelheden soja die onze dieren eten. Niet vanwege de menselijke consumptie.
We moeten onze eigen soja gaan verbouwen en niet halen in Brazilië omdat dat goedkoper is of omdat de milieulast kleiner is. Dat is veel beter. Maar geen genetisch gemanipuleerde soja.

[ Voor 7% gewijzigd door pizzacabonara op 29-06-2022 19:34 ]

Poah dikke Massey.

• SemperFidelis
Mensen die veeteelt verdedigen want 'vegetariërs eten zoveel soja' is wel echt next level ironie.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:00
siggy schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:41:
[...]

Nog even snel uitbreiden zodat lekker veel geld van de overheid gevraagd kan worden. Win-win, noemen ze dat. PAS uitspraak kwam er aan, en toch uitbreiden. En nee, dit is geen populistisch geneuzel, zo handig zijn de boeren wel.
Ja, dit zal echt gebeuren. Eerst de vergunningen op orde krijgen (is zo gebeurd…) en vervolgens een bankier zo gek krijgen om een financiering met groot risico aan te bieden? Kom op hè.

• SemperFidelis
Dersan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:33:
[...]

Ja, dit zal echt gebeuren. Eerst de vergunningen op orde krijgen (is zo gebeurd…) en vervolgens een bankier zo gek krijgen om een financiering met groot risico aan te bieden? Kom op hè.
Jij wilt stellen dat het fakenews is dat die stallen er zijn gekomen..? Apart.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

TheBrut3 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:30:
[...]

Volgens mij is dit juist on topic. Meer on topic dan dat eindeloze gehuil over de grote boze boertjes afgelopen 30 pagina's.
Nou ja, die boeren zijn wel onlosmakelijk met het probleem verbonden en hun gedrag ook, lijkt me dus ook wel on topic.

Maar gezien hoe jij het benoemt ben je die discussie over het wangedrag van de boeren waarschijnlijk behoorlijk zat.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
gekkie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:03:
[...]

Denk dat die niet tot de "standaard" boerenpartijen wordt gerekend, CDA (en al haar voorlopers) en CU (vermoedelijk vanwege boeren op de biblebelt ?) kennelijk wel.

Zou je wellicht tegen in kunnen brengen dat VVD wellicht zelf ook niet al te moeilijk doet over agri-big-business en export.
Ik denk dat een VVD-er het overzicht gemaakt heeft en de schuld volledig in de schoenen van het CDA wil schuiven ;)

Alsof de boerenlobby en de VVD geen vrienden zijn. Tsss...

Hij wil.

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

dr.lowtune schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:35:
[...]

Nou ja, die boeren zijn wel onlosmakelijk met het probleem verbonden en hun gedrag ook, lijkt me dus ook wel on topic.

Maar gezien hoe jij het benoemt ben je die discussie over het wangedrag van de boeren waarschijnlijk behoorlijk zat.
Wat veel niet snappen is dat de discussie over ons allemaal gaat niet alleen de boeren.

Poah dikke Massey.

• LZ86
pizzacabonara schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:33:
[...]

We moeten onze eigen soja gaan verbouwen en niet halen in Brazilië omdat dat goedkoper is of omdat de milieulast kleiner is. Dat is veel beter. Maar geen genetisch gemanipuleerde soja.
Dat doen we al lang. Alleen brengt dat dus meer op voor die boer om de Soja naar Zuid amerika te exporteren, waar ze het vervolgens in de koeien jassen, zodat die daar geslacht worden en weer teruggevolgen worden.

Er blijft maar 1/5e van alles wat hier verbouwt wordt in NL......

Verwijderd

SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:54:
[...]

[...]
*troll*
Dergelijke claims zonder onderbouwing, voegen niets toe.

[ Voor 26% gewijzigd door tweakduke op 30-06-2022 10:49 ]

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

LZ86 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:38:
[...]

Dat doen we al lang. Alleen brengt dat dus meer op voor die boer om de Soja naar Zuid amerika te exporteren, waar ze het vervolgens in de koeien jassen, zodat die daar geslacht worden en weer teruggevolgen worden.

Er blijft maar 1/5e van alles wat hier verbouwt wordt in NL......
Heb je een bron?

Poah dikke Massey.

• LZ86
pizzacabonara schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:37:
[...]

Wat veel niet snappen is dat de discussie over ons allemaal gaat niet alleen de boeren.
Nou sorry hoor, het lijkt er voornamelijk op dat jíj het probleem niet echt snapt. Wellicht even de achtergrond artikelen op bijvoorbeeld de NOS of hier in t topic lezen voor wat verdieping?

Beetje vermoeiend zo.

• siggy

siggy

Wait.... what?

[...]

Nou ik wacht nog altijd op mijn dividend van al die boeren van de afgelopen 40 jaar waar ik klaarblijklijk recht op heb? :+

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

LZ86 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:40:
[...]

Nou sorry hoor, het lijkt er voornamelijk op dat jíj het probleem niet echt snapt. Wellicht even de achtergrond artikelen op bijvoorbeeld de NOS of hier in t topic lezen voor wat verdieping?

Beetje vermoeiend zo.
Jij beweert iets, ik twijfel daaraan daarom vraag ik om een bron.

Poah dikke Massey.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:57
dr.lowtune schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:35:

Ik heb niet voor niets eerder deze dag een post geplaatst voor een apart (boeren)demonstraties topic.
Ik vind het best vermakelijk om de rage te lezen, maar het heeft niet per se te maken met het topic. De stikstof uitstoot (waaronder door boeren) wel, de gevolgen ook, de plannen voor aanpak ook, de gevolgen van de plannen ook, alternatieve ideeën ook, maar de daadwerkelijke demonstraties niet. Maar da's mijn mening.

• franssie

franssie

Save the albatross

LZ86 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:40:
[...]

Beetje vermoeiend zo.
Je hebt jezelf schijnbaar best wel ingegraven in je eigen mening. Dit is een discussie forum. Voeg wat toe :>

• franssie

franssie

Save the albatross

TheBrut3 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:45:
[...]

Ik heb niet voor niets eerder deze dag een post geplaatst voor een apart (boeren)demonstraties topic.
Ik vind het best vermakelijk om de rage te lezen, maar het heeft niet per se te maken met het topic. De stikstof uitstoot (waaronder door boeren) wel, de gevolgen ook, de plannen voor aanpak ook, de gevolgen van de plannen ook, alternatieve ideeën ook, maar de daadwerkelijke demonstraties niet. Maar da's mijn mening.
Ik had er een paar dagen ook al een topic report over ingrediend maar waarschijnlijk is het prima zo.

• siggy

siggy

Wait.... what?

TheBrut3 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:45:
[...]

De titel is letterlijk "De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen", hoe zijn de boerenprotesten niet een gevolg van de stikstoproblematiek?

Óf de hele complexiteit inlcusief vermeende lobbymachten horen erbij, of we gaan het heel zwart wit maken en dan is er sowieso geen discussie nodig want er is te veel stikstof volgens de feiten. Klaar. Topic closed...

• SemperFidelis
[...]

Enige waar de boeren zich druk om maken is winst uit hun bedrijf halen.

Rest van Nederland rijdt tegenwoordig max 100 op de wegen en hebben een groeiend tekort aan woningen waar amper mag worden bijgebouwd.

En dit is je reactie haha? Als de discussie over ons allemaal zouden gaan moeten die boeren die uitkoopregeling lekker nemen. Serieus geld.
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:39:
[...]

Geen probleem toch.. tuigen we een financieel rondpomp economie op en de rest gaat en de hele dag yoga training geven. Verdienmodel van nl in de toekomst.
Ruim 95 procent van onze economie doet het prima zonder boeren dus ja, we redden ons wel.

[ Voor 24% gewijzigd door SemperFidelis op 29-06-2022 19:55 ]

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:00
SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:34:
[...]

Jij wilt stellen dat het fakenews is dat die stallen er zijn gekomen..? Apart.
Nee dat stel ik niet, ik stel dat ze er niet zijn gekomen om de reden die wordt geschetst.

• SemperFidelis
Dersan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:57:
[...]

Nee dat stel ik niet, ik stel dat ze er niet zijn gekomen om de reden die wordt geschetst.
Het is wel een heel fijn bijkomend effect.
Die dingen zijn er enkel komen voor financieel gewin, linksom of rechtsom.

• franssie

franssie

Save the albatross

SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:54:
[...]

De (veeteelt) boeren die ik ken draaien net quitte of werken met verlies. Eéntje die ik ken werkt modern en heeft zelfs personeel.
Een vetpot is het niet.
Rest van Nederland rijdt tegenwoordig max 100 op de wegen en hebben een groeiend tekort aan woningen waar amper mag worden bijgebouwd.

En dit is je reactie haha? Als de discussie over ons allemaal zouden gaan moeten die boeren die uitkoopregeling lekker nemen. Serieus geld.

[...]

Ruim 95 procent van onze economie doet het prima zonder boeren dus ja, we redden ons wel.
oh jee wat errug.

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

SemperFidelis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:54:
[...]
Ik neem aan dat jij werkt voor de liefde?

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien nuttig om eens wat bronnen te raadplegen. Een kilo vlees kost minimaal vijf kilo soja. Die vijf kilo kun je ook opeten.

https://www.milieucentraal.nl/eten-en-drinken/milieubewust-eten/vlees/#:~:text=Vlees%20heeft%20zo'n%20grote,dus%20goed%20voor%20het%20klimaat.&text=In%20Nederland%20kopen%20we%20jaarlijks,veel%20als%2050%20jaar%20geleden

En:
https://nos.nl/artikel/22...lees-echt-voor-het-milieu

In hoeverre deze wetenschappelijk onderbouwd is weer ik niet
Maar laat het de helft zijn.
https://www.nudge.nl/blog...ct-van-minder-vlees-eten/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXwz4O7yn7n2Vwdp9MidjzcX9cY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/El3Sw50ALVWfV2s22FbNKB44.png?f=fotoalbum_large

Ik ben een echte vleesliefhebber, liefst elke dag een kilo. Maar ik beperk mijn consumptie tot hooguit drie dagen per week. En dan ook nog bio van de slager.

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 29-06-2022 21:02 . Reden: Link werkend gemaakt ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

franssie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:03:
[...]

De (veeteelt) boeren die ik ken draaien net quitte of werken met verlies. Eéntje die ik ken werkt modern en heeft zelfs personeel.
Een vetpot is het niet.
Verdiep je dan eens in wie er wel aan verdient.

Er klopt helemaal niks van de keten.
Pagina: 1 ... 78 ... 112 Laatste

Let op:
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.

Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden