franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Daarom trok ie ook zn wapen.franssie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:11:
[...]
Met een motor zou ik ook niet naast of voor de voorwielen komen, te kwetsbaar.
Maargoed, als motoragenten niet op kunnen treden ben je al een fors deel van je capaciteit op zo’n dag kwijt.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik adviseer je bij pagina 1 van dit topic te beginnen.Yordi- schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:13:
Waarschijnlijk het verkeerde forum voor deze vraag, maar de kern van het verhaal, waarin het milieu beschermd moet worden tegen stikstofverbindingen begrijp ik niet. Oké, er groeien andere soorten groen waardoor er mogelijk ecologische wijzigingen plaatsvinden. Maar hoe erg is dat nou eigenlijk? Ik kan alleen maar NOS geroep toeter vinden dat het fout is, maar de reden is me onduidelijk. Dat we ecologische wijzingen krijgen is in dichtbevolkt Nederland toch helemaal niet zo’n punt? De wereld houdt niet op bij de landsgrenzen?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Je krijgt nog meer arme (dode grond) dan er al is , bij een simpele regenbui neemt de grond het water niet meer op , spoelt weg. Bij een bosbrand is een goede grond die standaard veel water in zich heeft instrumentaal in het voorkomen van snelle uitbreiding. Arme grond is een rampYordi- schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:13:
Waarschijnlijk het verkeerde forum voor deze vraag, maar de kern van het verhaal, waarin het milieu beschermd moet worden tegen stikstofverbindingen begrijp ik niet. Oké, er groeien andere soorten groen waardoor er mogelijk ecologische wijzigingen plaatsvinden. Maar hoe erg is dat nou eigenlijk? Ik kan alleen maar NOS geroep toeter vinden dat het fout is, maar de reden is me onduidelijk. Dat we ecologische wijzingen krijgen is in dichtbevolkt Nederland toch helemaal niet zo’n punt? De wereld houdt niet op bij de landsgrenzen?
En we moeten nog ademen ook , hoe minder biodiversiteit hoe erger de gevolgen van extreem weer.
Ik denk dat ideeen daaromtrent zeer welkom zijn.Joris748 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:14:
Wordt het niet tijd om Stroe hermetisch van de buitenwereld af te sluiten en zo te voorkomen dat er nog meer tractoren de weg op gaan?
Wikipedia: Luddisme
Het gaat hier niet enkel over stikstof maar ook over cultuurverandering bij de consument, opkomst van kweekvlees/kweekmelk, vegetarisch alternatieven,...
Best wel veel factoren. Diegene die weigeren zich aan te passen aan veranderende omstandigheden zullen ten onder gaan. Zelfs al gebruiken ze geweld.
De banken moeten de openstaande leningen aan boeren afschrijven en de boeren moeten de moed hebben om iets anders te gaan doen in de landbouwsector, er zijn best wel mogelijkheden.
Panserwagens van de marechaussee?MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:18:
[...]
Ik denk dat ideeen daaromtrent zeer welkom zijn.
Dat is escalatie, en dat is opeens een vies woord.
Dat je nog geen foebelwedstrijd kan hebben zonder dat het donkerblauw ziet van de ME, is doodnormaal en geen probleem, maar alles wat dit ook maar niet geheel in totale agro-anarchie laat verzanden, is opeens vies en eng en niet geschikt.
Bizar om te zien hoe iedereen met ook maar de kleinste link naar de politie vooral over zichzelf heen buiteld om te vertellen dat de arme politie niks kan doen, want anders escaleert het.
https://nos.nl/artikel/24...ar-wat-is-het-alternatief bijvoorbeeld
Tof land.
People as things, that’s where it starts.
En dan rijden ze door het veld...
Dat mag.
Liever 10 trekkers in het weiland, dan 1 op de weg.
Laat ze dat maar doen, goed voor de beeldvorming.
ik koop mijn eieren lokaal bij een boer in de buurt: die heeft zo'n automaat staan waar je de eieren uit kan halen. daar vlabij zit ook een aardbei boer, daar haal ik de aardbeien!BoAC schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:26:
[...]
Exact dat. Terug naar meer lokaal ipv centraal waardoor je meer proportionele belasting krijgt. Verbruikers brengen naar de grondstoffen ipv grondstoffen (veevoeder) naar de verbruiker.
jammer genoeg in de buurt geen melk boerderij (15 minuten afstand) anders ging ik het standaard ook daar halen, maar als ik in de buurt daar ben haal ik kaas en melk 👍
nothing stops this train
Ja door het veld om de blokkade heen.RobinHood schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:43:
[...]
Dat mag.
Liever 10 trekkers in het weiland, dan 1 op de weg.
Overigens heeft de KMar ook maar 24 van die dingen.
Dat wel natuurlijkJoris748 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:43:
[...]
Laat ze dat maar doen, goed voor de beeldvorming.
Maar vraag me af of dit bij mensen voor wijziging van standpunt zorgt of alleen de polarisatie vergroot.
Laat de burger de boeren maar uitkotsen. De boeren hebben meerdere malen laten zien dat ze geen oplossing willen. Laat het maar een tijdje ongemakkelijk worden op verjaardagen.MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:46:
[...]
Dat wel natuurlijk
Maar vraag me af of dit bij mensen voor wijziging van standpunt zorgt of alleen de polarisatie vergroot.
Mijn vrouw liet me gisteren haar Facebook zien, ongelofelijk wat voor pertinente onzin er door de (vrouwen van) de boeren online wordt gezet.
Kun je ze daarna vrolijk van de weg halen.MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:45:
[...]
Ja door het veld om de blokkade heen.
Ik snap niet waarom gedaan wordt alsof trekkers een soort tanks zijn die over alles heen kunnen walsen. Ik zou mijn popo-motor er niet voor zetten, maar ze rijden echt niet over een MPV heen. En als ze dat pogen te doen, schiet je op de trekker of de bestuurder. Zoals je bij iedereen doet die op je inrijdt.
Dat is niet leuk, en ik zit ook niet te wachten op boeren die lek zijn, maar je schouders ophalen is ook geen optie. Als niet-escaleren daadwerkelijk zou werken, zouden er niet overal blokkades zijn van trekkertuig.
Helaas kiezen de boeren zelf voor escalatie, en dan snap ik werkelijk niet waarom de politie niet eens hun ballen laat zien.
De steun groeit momenteel alleen maar, dankzij de enorm goede lobby, en ze beheersen het narratief.Joris748 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:49:
[...]
Laat de burger de boeren maar uitkotsen. De boeren hebben meerdere malen laten zien dat ze geen oplossing willen. Laat het maar een tijdje ongemakkelijk worden op verjaardagen.
Mijn vrouw liet me gisteren haar Facebook zien, ongelofelijk wat voor pertinente onzin er door de (vrouwen van) de boeren online wordt gezet.
Ik denk dat dat bij mij op de dijk wel gaat gebeuren helaas. En ik ben er ook wel fel op dat dingen redelijk moeten, maar eens zien of ik ze kan uitleggen waarom er verandering nodig is, die stap hebben veel er nog niet gemaakt...Joris748 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:49:
[...]
Laat de burger de boeren maar uitkotsen. De boeren hebben meerdere malen laten zien dat ze geen oplossing willen. Laat het maar een tijdje ongemakkelijk worden op verjaardagen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Na vandaag niet meer, vanochtend was er ook op radio één en gesprek of de berichtgeving over de boeren in de media wel zo alle kanten weergaf....RobinHood schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:50:
[...]
De steun groeit momenteel alleen maar, dankzij de enorm goede lobby, en ze beheersen het narratief.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Elke boer die ik ken heeft een auto en LTO heeft bussen ingezet, trekkers is een keuze. Intimiderend maar mijn mening.carpebios schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:57:
Ik vind het nog steeds bijzonder dat niet met de auto naar een protest kunnen maar alleen een traktor hebben. Als je geen auto hebt als boer, is je bedrijf dan niet sowieso op de afgrond van faillissement?
Dat zie ik in mijn omgeving (in boerengebied) niet onverdeeld. Ja, er is uiteraard veel sympathie voor de boeren, maar na vandaag is heeft dat wel een knauw gekregen na dit wangedrag op o.a. de openbare weg en dan vooral de snelwegen. Maar ook bijv. na het commentaar van mafketel van de FDF n.a.v. het 'koffiedrinken' bij de minister op de stoep.RobinHood schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:50:
De steun groeit momenteel alleen maar, dankzij de enorm goede lobby, en ze beheersen het narratief.
Ik zie de sympathie hier echt afnemen naar aanleiding van dat soort verkapte dreigementen en openbaar wangedrag.
Protesteren is uiteraard prima, maar ik zie mensen zich bijv. wel afvragen of de huidige gedragingen van de boeren (en de overlast die ze o.a. vandaag veroorzaakten) wel de juiste weg is om iets gedaan te krijgen. Immers hadden hier in de regio een boel mensen, die wel sympathie hebben / hadden voor de boeren maar zelf geen boer zijn bijv. veel last om op het werk e.d. te komen, wat de boeren echt niet in dank werd afgenomen, daar waren mensen echt boos over.
[ Voor 25% gewijzigd door Dennism op 22-06-2022 19:14 ]
Wat was ook alweer het nieuwe CDA motto onder Hoekstra? "Nu doorpakken" toch?Punkrocker schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:47:
Maar de sterke boerenlobby, tegenwoordig de BBB geheten, en CDA/VVD hebben dit al die tijd tegengehouden.
Nu dus tijd om die achterstand in te halen.
Als het publiek de feiten erkende dan was iedereen sws al voor het nieuwe beleid.
Wel, agenten hebben ook een object met een trekker, en een tractor heeft een mooie grote voorruit (of geen voorruit) met daarachter de bestuurder best goed in het zicht. Agenten schieten ook op andere weggebruikers die dreigen hen expres aan te rijden, dus boeren kan ook.MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:55:
Ik vind dat hier wel heel erg makkelijk gedaan wordt over het stoppen van een trekker met een doorgedraaide boer achter het stuur met een Touran of A-Klasse.
Zou jij je ervoor werpen? Of kies je ervoor om savonds toch weer veilig thuis te komen?
Of gewoon je politiewagen dwars op de weg... Gaan boeren echt die wagens platrijden?Amphiebietje schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:39:
[...]
Wel, agenten hebben ook een object met een trekker, en een tractor heeft een mooie grote voorruit (of geen voorruit) met daarachter de bestuurder best goed in het zicht. Agenten schieten ook op andere weggebruikers die dreigen hen expres aan te rijden, dus boeren kan ook.
Ja, heel opmerkelijk. Vreemd genoeg niet een probleem in andere landen waar ze regelmatig boerenprotesten hebben, zoals Frankrijk.RobinHood schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:42:
[...]
Dat is escalatie, en dat is opeens een vies woord.
Dat je nog geen foebelwedstrijd kan hebben zonder dat het donkerblauw ziet van de ME, is doodnormaal en geen probleem, maar alles wat dit ook maar niet geheel in totale agro-anarchie laat verzanden, is opeens vies en eng en niet geschikt.
Bizar om te zien hoe iedereen met ook maar de kleinste link naar de politie vooral over zichzelf heen buiteld om te vertellen dat de arme politie niks kan doen, want anders escaleert het.
https://nos.nl/artikel/24...ar-wat-is-het-alternatief bijvoorbeeld
Tof land.
Persoonlijk vind ik de gemeente(s) en de politie ontzettend naief. Een klimaatprotest gaat men nagenoeg meteen optreden, komen er een paar miljonairs op trekkers illegaal, dan gebeurd er niks. Men heeft dus niks willen leren van de vorige keer. Dit heeft niks met escalatie te maken, dit is letterlijk de definitie van terroriseren door de boeren. Maar dat mag, want ze hebben macht.Basekid schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:40:
[...]
Of gewoon je politiewagen dwars op de weg... Gaan boeren echt die wagens platrijden?
Daarnaast hebben ze het nog steeds niet begrepen dat alle uitbreidingen van de afgelopen 10+ jaar in feite illegaal zijn geweest. De boeren hebben zelf dankzij hun enorme politieke macht gelobbied voor een stikstofsysteem met gelijkenis aan het Enron systeem. Compleet lachwekkend dat dat er ooit doorgekomen is. En nu staan ze te huilen dat het niet eerlijk is. Schijt aan klimaat, schijt aan de burgers. Ik snap werkelijk helemaal niet hoe artelijk je als burger nog moet zijn om boeren te steunen. Dan ben je gewoon bezig met 'alternatieve feiten'.
Je zult maar net een ambulance nodig hebben die om moet rijden en net te laat komt om je geliefde te redden. Maar dit is Nederland, de boeren zullen waarschijnlijk nog niet eens een boete krijgen. Ipv dat ze elke boer op de snelweg en blokkade rijbewijs intrekken, voertuig vorderen en iedereen een EMG cursus. Maar nee, we gaan nog meer subsidie/belastinggeld aan een warse sector met criminele trekjes steuren. Want tsja, volgende keer rijden ze wéér onverwachts de snelweg op.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Alhoewel ik al de kreten van "Hoe kon dit in Nederland gebeuren? Dit is zo on-Nederlands!" van onze volksvertegenwoordigers kan horen.
Of aldus de politiebond:Amphiebietje schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:43:
[...]
Ja, heel opmerkelijk. Vreemd genoeg niet een probleem in andere landen waar ze regelmatig boerenprotesten hebben, zoals Frankrijk.
Een groep mensen die al eerder exact dit kunstje heeft geflikt op hun New Holland blauwe ogen geloven dat ze heus waar dit keer niet de fout in gaan.Een woordvoerder van politievakbond ACP voegde daaraan vanavond toe dat politiemensen niets te verwijten valt wat betreft het dichtslibben van de snelwegen. Volgens de bond was met de boeren afgesproken dat zij vooral binnenwegen zouden nemen om in Stroe te komen, maar zijn de afspraken "massaal genegeerd".
De politie kan het.
Natuurlijk, de figuren die echt fout zijn, is dat trekkertuig, maar de Nederlandse politie is ook echt wel bizar naïef en eigenlijk gewoon dom. Ze hebben niks geleerd.
En een afgetrapte VW Caddy te zieligRemcoDelft schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:28:
Gaan ze nou met de traktor omdat anders de Mercedessen, Audi's en BMW er niet zielig genoeg uitzien?
Nee want die hebben een kentekenplaat...RemcoDelft schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:28:
Gaan ze nou met de traktor omdat anders de Mercedessen, Audi's en BMW er niet zielig genoeg uitzien?
Vegan voer komt zomaar *poef* in de winkels? Daar hoeft niks voor verbouwd te worden?Philip Ross schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:35:
@Zewatanejo als je voor het klimaat gaat moet de bioindustrie sowieso helemaal weg.
Gewoon 95% vegan eten en je lost het klimaat en honger probleem in 1 klap op. En die overige 5% alleen op gras laten grazen omdat we dat toch niet zelf kunnen eten.
Maar dat is vast niet het idee dat de boeren hier willen horen.
Het is altijd selectief wel aandragen dat de veeboeren hier minder CO2 uitstoten dan elders maar even vergeten dat minder dierlijke producten nog veel minder CO2 uitstoot.
Nee, volgens mij ben ik niet degene met oogkleppen op hier.
Een groot deel van de landbouw is juist voor veevoer. Het is een enorm inefficient manier van het produceren van eiwitten danwel koolhydraten.Bouke-p schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:46:
[...]
Vegan voer komt zomaar *poef* in de winkels? Daar hoeft niks voor verbouwd te worden?
Wat ik graag zou willen zien is dat juist de landbouw de volgende technologische logische stap zet: hydroponics/aeroponics. Enorme reductie in waterverbruik, pesticiden én fertilizers. Daar wil ik wel subsidies voor geven.
Dat geeft niet, die mogen op de snelweg.
Ongeveer 25x minder dan voor vlees.Bouke-p schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:46:
[...]
Vegan voer komt zomaar *poef* in de winkels? Daar hoeft niks voor verbouwd te worden?
Banden lek schieten?MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:45:
[...]
Ja door het veld om de blokkade heen.
Qua beeldvorming komt de Nederlandse politie nu wel behoorlijk over als het sulletje van de klas.
Vooral als ze als argumentatie aanvoeren "dat er goede afspraken waren gemaakt".
Met terroristen kun je geen afspraken maken. Werkt gewoon niet. Want maximale ontwrichting van de maatschappij is het doel.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Niet alleen qua beeldvorming, de politie is ook werkelijk "stuk":Jeroenneman schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:26:
Qua beeldvorming komt de Nederlandse politie nu wel behoorlijk over als het sulletje van de klas.
Grote problemen bij politie en justitie
Dit is feitelijk wat er nu gebeurt met boeren uit de veeteelt. De negatieve tendens hier is wel heel makkelijk, tot de overheid een besluit neemt wat jou in je portemonnee raakt.
Dan moet het voor iedere trekker, maar nu moet het al voor trekkers die sneller trekkeren dan 25kmh._JGC_ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:24:
[...]
Hier nog geen plaat gezien. Toekomstmuziek... 2025 pas.
Tenminste, als ik de website correct ontcijfer.
Maarja, wordt nog niet op gecontroleerd. En tja, wat gaat de politie doen als je je plaat eraf trekt? Ergere vergrijpen worden nu ook al genegeerd.
Het besef dat er -ook in IT- nu eens keuzes gemaakt moeten worden leeft breed.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat is tuinbouw/kassenbouw. Wordt wel mee geëxperimenteerd trouwens. Koeien en varkens schijnen het minder goed te doen op hydroponicssiggy schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:50:
[...]
Een groot deel van de landbouw is juist voor veevoer. Het is een enorm inefficient manier van het produceren van eiwitten danwel koolhydraten.
Wat ik graag zou willen zien is dat juist de landbouw de volgende technologische logische stap zet: hydroponics/aeroponics. Enorme reductie in waterverbruik, pesticiden én fertilizers. Daar wil ik wel subsidies voor geven.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Je oversimplificeert wel de gehele context. Dankzij Bleeker is er géén fatsoenlijke wetgeving gekomen waardoor de problemen groter zijn geworden ipv kleiner. Dat hebben ze 100% aan zichzelf te denken. En nu zijn ze verontwaardigd dat ze toch echt moeten veranderen. Die boeren leven zo extreem in hun eigen propagandawereldje, het is eigenlijk ontzettend zielig. Maar ik hoop dat deze minister het voor elkaar krijgt, die megastallen zijn absurd. Eens land is een broeinest voor ziektes die over kunnen springen naar de mens, zie Q-koorts. Bijna 100 doden. Prima toch? Dat geroep dat ze voedsel maken...... 70-80% is export, dus dat beetje wat hierachter blijft kleven is niet noemenswaaridg. Laat z dan maar met 70-80% krimpen als ze voedselverziening voor de Nederlanders zo belangrijk vinden.codex schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:40:
Stel, de overheid zou willen dat we datacenters uit Nederland verdwijnen vanwege de energieconsumptie(iets waar wij een tekort aan hebben) en besluiten dat vervuilende multinationals niet meer welkom zijn(beetje zoals we met alles wat Russisch is doen). Dan zou dat goed kunnen betekenen dat het voor veel Tweakers bezoekers desastreuze gevolgen heeft voor hun inkomen.
Dit is feitelijk wat er nu gebeurt met boeren uit de veeteelt. De negatieve tendens hier is wel heel makkelijk, tot de overheid een besluit neemt wat jou in je portemonnee raakt.
De overheid had allang moeten besluiten dat groei onmogelijk was, maar dankzij eigen lobbys hebben ze zichzelf genaaid. Overigens, als ze het wéér voor elkaar krijgendat de regels dankzij intimidatie en terroriseren weer voor hen wordt aangepast, dan gaat het echt feest worden. Het kán gewoonn niet zo doorgaan.
Boeren zijn gewoon ondernemers, er zijn genoeg ondernemers die dichtbij de basisbehoefte zitten die deze absurde macht niet hebben.
Haha ja, dan moeten ze overstappen op zeekoeienKilljoy schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:46:
[...]
Dat is tuinbouw/kassenbouw. Wordt wel mee geëxperimenteerd trouwens. Koeien en varkens schijnen het minder goed te doen op hydroponics
Ja, tuinbouw en kassen vind ik helemaal top, heb ook niet de indruk dat zij mee demonstreren, of weet iemand dat ze ook meedemonstreren? Ik snap dat er een aantal producten zijn die lastig te kweken zijn in/met hydroponics zoals aardappelen, maar poeh, als we nooit beginnen met ontwikkelen dan blijven we stilstaan. Daar zijn we toch goed in in ons land? Landbouwtech? Nou hop, volgende (r)evolutie vanuit Nederland. En dit keer iets waar we trots op kunnen zijn. Wat een gigantische reductie in pesticiden in het eten, nooit meer waterproblemen. Hoe is dat slecht?
[ Voor 47% gewijzigd door siggy op 22-06-2022 21:50 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je weet dat de meeste tractoren zo'n afgeknotte driehoek hebben die aangeeft dat ze 25km/h mogen? Ik zit hier regelmatig achter tractoren met zo'n driehoek, maar die gaan gewoon 40. Prima gereedschap om van de boerderij naar het land te rijden en voor een dagje demonstreren is 25km/h ruim voldoende.RobinHood schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:41:
[...]
Dan moet het voor iedere trekker, maar nu moet het al voor trekkers die sneller trekkeren dan 25kmh.
Tenminste, als ik de website correct ontcijfer.
Maarja, wordt nog niet op gecontroleerd. En tja, wat gaat de politie doen als je je plaat eraf trekt? Ergere vergrijpen worden nu ook al genegeerd.
Dat is wel heel makkelijk. Er zitten hier genoeg mensen die eigen gewin niet boven de maatschappij plaatsen. Gewoon niet egoïstisch zijn heet dat.codex schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:40:
De negatieve tendens hier is wel heel makkelijk, tot de overheid een besluit neemt wat jou in je portemonnee raakt.
Persoonlijk kan ik mijn baan wel vergeten als we echt alle veeboeren het land uit krijgen. Betekent dat dat ik ze wil houden? Nee, het is gewoon niet houdbaar en dan moet.ik maar een andere baan zoeken. In tegenstelling tot die boeren krijg ik echter niet een paar miljoen mee van de overheid.
Ja en in het uiterste geval, als ze zelf -of een ander- in een levensbedreigende situatie terecht komen, zullen ze het wapen ook trekken. Zie ook het vorige voorval in Bleiswijk.Amphiebietje schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:39:
[...]
Wel, agenten hebben ook een object met een trekker, en een tractor heeft een mooie grote voorruit (of geen voorruit) met daarachter de bestuurder best goed in het zicht. Agenten schieten ook op andere weggebruikers die dreigen hen expres aan te rijden, dus boeren kan ook.
Maar om veel gevallen zijn ze -gelukkig- getraind om dat te voorkomen.
En ja dan kun je wegen af gaan zetten met een stel voertuigen, en morgen de schade opmaken, maar daarmee schiet je alsnog het doel aardig voorbij. Alsnog alle wegen dichtgeslibd.
Ben het er met het hart ook mee eens dat er veel meer had moeten worden opgetreden. Maar met het hoofd snap ik in deze omvang en verspreiding wel dat het relatief weinig gebeurd is. Hoe graag ik het ook anders zou willen zien.
Want eerlijk gezegd, de taal die bij de demonstratie gebezigd werd geeft weinig hoop dat het niet verder escaleert. Met zoals je al aangaf, kans op doden en gewonden.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 22-06-2022 21:55 ]
Dit. Ze zorgen zelf voor regelgeving waardoor hunzelf onmogelijk wordt, en dankzij de lobbies krijgen ze nog geld toe ook. De vervuiler krijgt een zak geld om niet meer te vervuilen. Heel zwartwit gezegd. En ze krijgen miljoenen voor hun bedrijf, het land e.d. dat mogen ze gewoon houden. Het is na de energiesector een van de meest perverse subsidievretende sectoren in het land.Philip Ross schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:50:
[...]
Dat is wel heel makkelijk. Er zitten hier genoeg mensen die eigen gewin niet boven de maatschappij plaatsen. Gewoon niet egoïstisch zijn heet dat.
Persoonlijk kan ik mijn baan wel vergeten als we echt alle veeboeren het land uit krijgen. Betekent dat dat ik ze wil houden? Nee, het is gewoon niet houdbaar en dan moet.ik maar een andere baan zoeken. In tegenstelling tot die boeren krijg ik echter niet een paar miljoen mee van de overheid.
En ik snap de gedachte dat we nog 'voedselproductie' in eigen land moeten hebben, maar moet dan 70-80% naar het buitenland gaan? Dat is toch gewoon handel? Als mijn handel morgen in elkaar zou storten vanwege de overheid, dan ga ik geen cent krijgen. Waarom de boer dan wel? Ik zit dan dicht bij de zonnepanelensector, maar toen de EU besloot om importheffingen op chinese zonnepanelen te heffen, dat heeft flink wat ellende met zich meegebracht voor de installateurs. Hebben die een cent gekregen? Nee. Regels veranderen en alleen de boer krijg een flinke zak geld.
En het meest schrijnende vind ik nog wel dat de boeren nu ook al overeind worden gehouden met subsidies. Ze krijg al jarenlang geld toe voor een type bedrijf wat gewoon niet meer levensvatbaar is. En nu is de uitkoopregeling ook nog niet genoeg...siggy schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:59:
[...]
Dit. Ze zorgen zelf voor regelgeving waardoor hunzelf onmogelijk wordt, en dankzij de lobbies krijgen ze nog geld toe ook. De vervuiler krijgt een zak geld om niet meer te vervuilen. Heel zwartwit gezegd. En ze krijgen miljoenen voor hun bedrijf, het land e.d. dat mogen ze gewoon houden. Het is na de energiesector een van de meest perverse subsidievretende sectoren in het land.
En ik snap de gedachte dat we nog 'voedselproductie' in eigen land moeten hebben, maar moet dan 70-80% naar het buitenland gaan? Dat is toch gewoon handel? Als mijn handel morgen in elkaar zou storten vanwege de overheid, dan ga ik geen cent krijgen. Waarom de boer dan wel? Ik zit dan dicht bij de zonnepanelensector, maar toen de EU besloot om importheffingen op chinese zonnepanelen te heffen, dat heeft flink wat ellende met zich meegebracht voor de installateurs. Hebben die een cent gekregen? Nee. Regels veranderen en alleen de boer krijg een flinke zak geld.
Hoeveel procent van de boeren was ook alweer miljonair? 20% ofzo? Nu zal wel iemand reageren dat dit niet vrij besteedbaar is, en dat veel zit in stenen of grond, maar dat maakt eigenlijk geen zak uit. Die grond kan namelijk verkocht worden, en de stenen zijn ook niet gelijk waardeloos. Als ik hier in de omgeving rondfiets door de velden, dan heb ik op geen enkel moment het idee dat boeren moeten sappelen. Grote huizen, schuren vol met zonnepanelen, meerdere luxe wagens voor de deur etc.
Maar nee hoor, de boeren moeten en zullen worden ontzien. Puur omdat er politiek genoeg partijen zijn die als achterban vrijwel exclusief boeren hebben. En die partijen (CDA, SGP) presteren het ook al jaren om van uitstel, afstel te maken. Want het model moet nog een keer worden gecheckt, er moeten nieuwe metingen worden gedaan, we gaan eerst eens kijken of we niet innovatieve stallen kunnen bouwen etc...
Hopen dat kweekvlees snel een realiteit wordt, dan zijn wel van die hele shitsector af (pun intended).
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
20% van de agrariërs is naar eigen zeggen miljonair.
Tegelijkertijd is 20% van de miljonairs boer:
https://www.rtlnieuws.nl/...boer-rijkste-nederlanders
Ik ga er wel vanuit. En dan nog deels als bouwgrond doorverkopen...MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:02:
@siggy mogen ze het land houden? Moeten dat geen natuurgebieden worden ofzo dan?
Natuurlijk, zoals ik zeg, tot het jou raakt. Als besloten wordt dan alle multinationals moeten ophoepelen staan wij ook te demonstreren. Dat is wel een beetje typisch Nederlands, we hebben allemaal een mening tot het onze voortuin raakt.Proton_ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:45:
@codex Zeewolde gemist? Ook op Tweakers vind je daar weinig voorstanders voor.
Het besef dat er -ook in IT- nu eens keuzes gemaakt moeten worden leeft breed.
Nu ben ik echt niet tegen verandering en is het ook ondoenlijk om het in stand te houden op het huidige niveau, sowieso kan de vleesconsumptie wel een tikkeltje minder en heeft @siggy echt wel valide punten. Ik heb vind alleen dat de nuance ver te zoeken is. Bovendien denk ik dat het we ons ook moeten realiseren dat 162 Natura 2000 gebieden, behoud van biodiversiteit in een land als Nederland met deze bevolkingsdichtheid niet goed samen gaan. Zegt niet dat er niet ingegrepen moet worden, maar er zijn andere perspectieven dan alleen iedereen laten oprotten.
OMFG... Je hebt nog gelijk ooksiggy schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:15:
[...]
Ik ga er wel vanuit. En dan nog deels als bouwgrond doorverkopen...

En- Ondernemers ontvangen een subsidie voor de beëindiging van hun veehouderijlocatie; de subsidie ziet op het laten doorhalen van de productierechten (marktconform) en op het waardeverlies van de productiecapaciteit (forfaitair, gebaseerd op de leeftijd en oppervlakte van de stallen).
- De LBV biedt de mogelijkheid voor de veehouder om bij voorgenomen verkoop van landbouwgronden nabij Natura 2000-gebieden met de overheid in gesprek te gaan.
Nu ben ik echt helemaal klaar met die luiZij moeten dan wel ten minste 95 procent van hun koeien, 80 procent van hun varkens, kippen of kalkoenen blijvend opgeven.
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 22-06-2022 22:22 ]
Het verschil is dat je als IT'er veel werk remote kan doen, wat als boer wat moeilijker is.codex schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:40:
Stel, de overheid zou willen dat we datacenters uit Nederland verdwijnen vanwege de energieconsumptie(iets waar wij een tekort aan hebben) en besluiten dat vervuilende multinationals niet meer welkom zijn(beetje zoals we met alles wat Russisch is doen). Dan zou dat goed kunnen betekenen dat het voor veel Tweakers bezoekers desastreuze gevolgen heeft voor hun inkomen.
https://regio15.nl/nieuws...beatrixlaan-512-den-haag/
Dus boeren gaan bij zelfde gedrag vrijuit, maar klimaatactivisten niet.

Maar zijn dat niet gewoon de formules en bedragen waar je bij gedwongen onteigening ook op komt?MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:20:
[...]
OMFG... Je hebt nog gelijk ook
[...]
En
[...]
Nu ben ik echt helemaal klaar met die lui
Hij wil.
Met als verschil dat de grond dan wel over gaat toch?klaaas schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:04:
[...]
Maar zijn dat niet gewoon de formules en bedragen waar je bij gedwongen onteigening ook op komt?
Waarom niet gewoon te veel uitstoot verbieden? Hoe ze dat onderling regelen zien ze zelf maar.
Hoef je geen miljonairs uit te kopen van geld.van hardwerkende Nederlanders
Onteigening klinkt iig alsof je naderhand geen eigenaar meer bent.klaaas schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:04:
[...]
Maar zijn dat niet gewoon de formules en bedragen waar je bij gedwongen onteigening ook op komt?
Ze zijn toch ook geen eigenaar meer van de productierechten?MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:08:
[...]
Onteigening klinkt iig alsof je naderhand geen eigenaar meer bent.
Hij wil.
Aan dat verbieden zitten vermoed ik allerlei haken en ogen. Krijgt het er allereerst maar eens door als wet. Gaat je ws niet lukken. En indien wel, reken maar dat het aangevochten gaat worden. Aangezien de overheid in deze een complete boterberg op haar hoofd heeft zullen daar vast kansen liggen.Philip Ross schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:08:
[...]
Waarom niet gewoon te veel uitstoot verbieden? Hoe ze dat onderling regelen zien ze zelf maar.
Hoef je geen miljonairs uit te kopen van geld.van hardwerkende Nederlanders
En voor wat betreft die hardwerkende Nederlanders: die hebben toch echt in grote getale gestemd op de partijen die dit mogelijk hebben gemaakt...
Hij wil.
Je bedoelt gestemd op de partijen die nu het nieuwe plan hebben gemaakt?klaaas schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:34:
[...]
En voor wat betreft die hardwerkende Nederlanders: die hebben toch echt in grote getale gestemd op de partijen die dit mogelijk hebben gemaakt...
Ook. Maar ook op de partijen die de boerenlobby de afgelopen 30/40 jaar hun zin hebben gegeven.Philip Ross schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:36:
[...]
Je bedoelt gestemd op de partijen die nu het nieuwe plan hebben gemaakt?
Hij wil.
Wat ik vanavond zag was dat zij die een kenteken hadden, die keurig netjes hadden afgeplakt.franssie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:59:
Nu hebben die trekker dingen tegenwoordig een kenteken...
Even het geheugen opfrissen: bij het eerste stikstofprotest (toen op het Malieveld), gebruikte men afzettingen en vrachtwagens van particuliere bedrijven. Die kregen daarna zoveel bedreigingen over zich heen dat die het de volgende keer af lieten weten, en men toen maar defensie inschakelde.Philip Ross schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:03:
Of gewoon wapen trekken en schieten als ze proberen over je heen te rijden? Doen ze ook bij andere vluchtende criminelen. Is gewoon zelfverdediging.
Maar gewoon een paar vrachtwagens er voor zetten en ze houd ze zo tegen hoor.
Bij dat tweede protest had men de opritten naar de snelwegen afgesloten en gingen de stoeten onder politiebegeleiding. Eén boer had toch geprobeerd op de snelweg te rijden, en die hebben ze met busjes klemgereden en de bestuurder met pepperspray en wapenstok uit de cabine getrokken. Overigens was aan het einde van die demonstratie nog een akkefietje met een boer onder schot.
Even terugscrollen in dit topic, het is vaak genoeg uitgelegd.Yordi- schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:13:
Waarschijnlijk het verkeerde forum voor deze vraag, maar de kern van het verhaal, waarin het milieu beschermd moet worden tegen stikstofverbindingen begrijp ik niet.
Dat gezegd hebbende, wat u ook mag vinden van milieuwetgeving, milieuwetgeving is een van de sterkste vormen van zakelijk recht en eigendomsrecht die er zijn. U moet er niet aan denken dat u die boer bent die met schulden zijn bedrijf kwijt is omdat zijn land verknoeit is door een oepsie met een chemische fabriek ernaast. Dáár is milieuwetgeving voor: om u, ik en die boer te beschermen. De beestjes en plantjes zijn hierin slechts indicatoren.
Wat zou het fijn zijn als er een startupje zou zijn die dat soort dingen allemaal bundelt, en u het gewoon vanaf de bank kan bestellen en thuis bezorgd kan krijgen......Kol Nedra schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:44:
ik koop mijn eieren lokaal bij een boer in de buurt: die heeft zo'n automaat staan waar je de eieren uit kan halen. daar vlabij zit ook een aardbei boer, daar haal ik de aardbeien!
jammer genoeg in de buurt geen melk boerderij (15 minuten afstand) anders ging ik het standaard ook daar halen, maar als ik in de buurt daar ben haal ik kaas en melk 👍
Dat laatste. Wijzigen van standpunt is niet meer het doel. Er wordt ook allang niet meer op de inhoud gespeelt. Daar wordt bewust van weggestuurd, en de boeren zijn hierin het makkelijk bruikbare gereedschap: actoren voor gebruik, nimmer factoren voor gewicht.MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:46:
En dat is zeer triest.
Als ik een aanzetje mag geven: het zou in het belang van de boeren zijn de LTO de deur te wijzen en een nieuwe vakbond op te richten. Maar van die mogelijkheid worden ze bewust weggehouden.
Na de lerarenprotesten, waarin de leraren zich organiseerden in nieuwe vakgroepen/lobby's en ineens wél dingen in Den Haag gedaan kregen, schrok men zich op diverse plekken rot. Netwerk (en dan denken we vooral aan de usual suspects, ABDUP en agri-industrie) wilde kostte wat kost voorkomen dat zoiets bij de boeren zou gebeuren, en weldra was BBB opgericht. Dan nog de andere hefbomen JA21/FvD en PVV (die nota bene anti-bio-industrie is) erbij voor het gewicht, en niemand in de sector dacht nog na over een nieuwe vakbond, en de kans dat boeren aan tafel mogen zitten, in plaats van op het menu staan, is vrijwel verkeken.
Trekkers met een cataloguswaarde van 3 ton (kaal) zijn inderdaad véél zieliger.RemcoDelft schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:28:
"U stemt vóór rechts beleid. U kríjgt rechts beleid. En nu bent u boos?"klaaas schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:34:
Virtuozzo had u ongetwijfeld op lange dissertaties getracteerd waarin de strekking was dat burgers bewust niet genoeg informatie krijgen om door dit soort elementaire zaken heen te prikken. Ik houd het graag kort.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Of nog mooier: een aantal boeren die een coöperatie beginnen, zoals van pater Van den Elsen het ooit bedacht heeft.unclero schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:07:
*knip*
[...]
Wat zou het fijn zijn als er een startupje zou zijn die dat soort dingen allemaal bundelt, en u het gewoon vanaf de bank kan bestellen en thuis bezorgd kan krijgen......
*knip*
Dit is toch precies hetzelfde als met die kolencentrales? Nu blijft het tenminste nog een beetje in de lokale economie in plaats van dat het naar Vattenfall gaat o.i.d.MikeyMan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:20:
[...]
OMFG... Je hebt nog gelijk ook
[...]
En
[...]
Nu ben ik echt helemaal klaar met die lui
1.6 Miljard was het als ik me niet vergis.
Ik snap je punt, maar laten we nu niet net doen of het zo ongewoon is.
Less alienation, more cooperation.
Het probleem is gewoon de macht, zowel politieke, financiele en intimiderende macht die de boeren hebben. Bijna 50% van NL bestaat uit boerenland, een van de weinige beroepssectoren die een eigen minister heeft, en eigen politieke partij, 20% is miljonair en de intimiderende macht zien we keer op keer terug. Er is geen enkele partij die er nog tegenin durft te gaan. Genoeg verhalen van politici die geintimideerd worden en uit tweede hand vernomen dat de politie dan maar zegt dat je je mond moet houden ipv dat je bescherming krijg. Terwjil je gezin bedreigd wordt door boeren.klaaas schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:38:
[...]
Ook. Maar ook op de partijen die de boerenlobby de afgelopen 30/40 jaar hun zin hebben gegeven.
Iets vertelt me dat boeren niet aan zoiets mee mogen doen. Een airbnb om boeren met producten makkelijk op de kaart te zetten is simpel gemaakt, maar krijg de medewerking maar eens. Ook voor 'lokaal' zou het een ideaal platform, niet alleen om boeren nog meer macht te geven.unclero schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:07:
Wat zou het fijn zijn als er een startupje zou zijn die dat soort dingen allemaal bundelt, en u het gewoon vanaf de bank kan bestellen en thuis bezorgd kan krijgen......
Triest is het zeker, ook triest dat een gekozen politica van BBB elke keer weer feiten en wetenschap in twijfel trekt omdat het haar uitkomt. Ze hebben er zelf voor gekozen om een vrouwelijke Trump te hebben. En al die boerenorganisaties zijn er puur voor financieel belang, niet voor inhoudelijk belang. Mestfraude, melkfraude, stalbranden, etc etc. Niet echt een sector die het predicaat 'koninklijk' ooit zou kunnen ontvangen. Maar ze doen wél alsof ze de armzieligste mensen op de hele aarde zijn.Dat laatste. Wijzigen van standpunt is niet meer het doel. Er wordt ook allang niet meer op de inhoud gespeelt. Daar wordt bewust van weggestuurd, en de boeren zijn hierin het makkelijk bruikbare gereedschap: actoren voor gebruik, nimmer factoren voor gewicht.
En dat is zeer triest.
Lol, koekje van eigen deeg. Hebben geen ruggengraat, dus gaan ze burgertje maar pesten voor nóg meer belastinggeld.Als ik een aanzetje mag geven: het zou in het belang van de boeren zijn de LTO de deur te wijzen en een nieuwe vakbond op te richten. Maar van die mogelijkheid worden ze bewust weggehouden.
Na de lerarenprotesten, waarin de leraren zich organiseerden in nieuwe vakgroepen/lobby's en ineens wél dingen in Den Haag gedaan kregen, schrok men zich op diverse plekken rot. Netwerk (en dan denken we vooral aan de usual suspects, ABDUP en agri-industrie) wilde kostte wat kost voorkomen dat zoiets bij de boeren zou gebeuren, en weldra was BBB opgericht. Dan nog de andere hefbomen JA21/FvD en PVV (die nota bene anti-bio-industrie is) erbij voor het gewicht, en niemand in de sector dacht nog na over een nieuwe vakbond, en de kans dat boeren aan tafel mogen zitten, in plaats van op het menu staan, is vrijwel verkeken.
Dan heb je wel een heel goedkope trekker. Boer BudgetTrekkers met een cataloguswaarde van 3 ton (kaal) zijn inderdaad véél zieliger.
Er zit helemaal geen beleid achter, het is een schaamteloze graaicultuur. Laat elke boer maar adverteren met hoeveel subsidiegeld ze krijgen per jaar. Ik heb al eens een keer een luidruchtige boer uit de regio nader willen bekijken mbt subsidies. De hele BV was afgeschermd op de KVK, ofwel de belans kon onmogelijk kloppen met een dergelijk bedrijf en dankzij contacten direct met de subsidieverlenende organisatie kreeg die onzinnige subsidie. En dat ging over 'slechts' een paar ton. Gewoon voor investeringen, niks voor innovaties of zo. Er zal waarschijnlijk bijzonder weinig van deze boeren overeind blijven zonder die belachelijke subsidie."U stemt vóór rechts beleid. U kríjgt rechts beleid. En nu bent u boos?"
Virtuozzo had u ongetwijfeld op lange dissertaties getracteerd waarin de strekking was dat burgers bewust niet genoeg informatie krijgen om door dit soort elementaire zaken heen te prikken. Ik houd het graag kort.
Even nog als 'duurzaamheidsfreak', het is ook te belachelijk voor woorden dat boeren zonnepanelen in weides mogen zetten. En de kosten voor aansluiting op het net zijn voor de netbeheerder ofwel belastingbetaler. Zonder al te veel problemen bij bedrijfseinde een camping kunnen beginnen, etc etc. Ze krijgen alles en nog meer voor elkaar.
Bedenk je eens 1,6 miljard in investeringen zoals zonnepanelen en isoleren van huizen. Dat heb je zo terugverdiend. Deze 1,6 miljard is gewoon per direct verbrand.Sandor_Clegane schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:08:
[...]
Dit is toch precies hetzelfde als met die kolencentrales? Nu blijft het tenminste nog een beetje in de lokale economie in plaats van dat het naar Vattenfall gaat o.i.d.
Hoe is dat hetzelfde als kolencentrales? Bij uitkopen hoort m.i. ook opgeven van dat land, zodat het een andere bestemming kan krijgen.Sandor_Clegane schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:08:
[...]
Dit is toch precies hetzelfde als met die kolencentrales? Nu blijft het tenminste nog een beetje in de lokale economie in plaats van dat het naar Vattenfall gaat o.i.d.
Of gewoon geven aan de mensen die nog steeds zitten te wachten op een vergoeding voor het onrecht dat hun is aangedaan.siggy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:17:
[...]
Bedenk je eens 1,6 miljard in investeringen zoals zonnepanelen en isoleren van huizen. Dat heb je zo terugverdiend. Deze 1,6 miljard is gewoon per direct verbrand.
Niemand die het opvalt hoe ver wij gaan om bedrijven tegemoet te komen? Hoe vreemd dat eigenlijk is?
Er is besloten dat jouw productie niet wenselijk is vanwege de "externalities" die het productieproces oplevert, nu wordt je gecompenseerd voor het geleden verlies.MikeyMan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:30:
[...]
Hoe is dat hetzelfde als kolencentrales? Bij uitkopen hoort m.i. ook opgeven van dat land, zodat het een andere bestemming kan krijgen.
[ Voor 29% gewijzigd door Sandor_Clegane op 23-06-2022 07:35 ]
Oh zeker. Hoe groter het bedrijf, des te meer macht. En hoe meer materieel je hebt om in te zetten voor die macht, wordt je macht verdubbeld. Alsof in NL al die boeren op de snelweg er met geweld gaan afnemen. Gaan ze niet doen, het is veel makkelijker om een zak geld van anderen weg te geven. Hoe lang geleden was het met het afschaffen van dividendbelasting? De belastingdragers komen straks van inkomstenbelasting en die kleine bedrijven die geen macht hebben. Ofwel de motors van de economie. Briljant toch? Race to the bottom.Sandor_Clegane schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:31:
[...]
Of gewoon geven aan de mensen die nog steeds zitten te wachten op een vergoeding voor het onrecht dat hun is aangedaan.
Niemand die het opvalt hoe ver wij gaan om bedrijven tegemoet te komen? Hoe vreemd dat eigenlijk is?
Eh nee als ik je goed begrijp. Ze hebben een vervuilend productieproces waarvan met wist dat dit ging gebeuren en nu zeurt men erover omdat ze toch zijn gaan uitbreiden om nog meer vervuiling te produceren nadat ze er al keer op keer op gewezen werden. Er is geen verlies in feite. Ze hebben al oneigenlijk mogen doorgaan én uitbreiden vanwegen hun eigen politieke gelobby. Dat heet een eigen graf graven. Nu maar hopen dat het eindelijk ook eens zo is.Sandor_Clegane schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:31:
Er is besloten dat jouw productie niet wenselijk is vanwege de "externalities" die het productieproces oplevert, nu wordt je gecompenseerd voor het geleden verlies.
[ Voor 29% gewijzigd door siggy op 23-06-2022 07:46 ]
Ja das op zich prima. Maar vele hectares land dienen daarbij wel een andere bestemming te krijgen. Uitkopen houdt m.i. ook in dat de fabriek -in dit geval het land- ook van eigenaar wijzigt.Sandor_Clegane schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:31:
[...]
Er is besloten dat jouw productie niet wenselijk is vanwege de "externalities" die het productieproces oplevert, nu wordt je gecompenseerd voor het geleden verlies.
Dat zal nooit een voorwaarde worden, hoe logisch dat ook is. Simpelweg gaan de boeren dan roepen dat het landjepik is en dan roepen ze dat ze nog eens gecompenseerd moeten worden als er bijvoorbeeld woningen op gezet worden. Het gaat gewoon ordinair om geld. Heel veel belastinggeld. Maar dat boeit ze geen moer. Ze zijn zo gewend om handje op te houden bij elke scheet, dat het gewoon normaal is geworden.MikeyMan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:47:
[...]
Ja das op zich prima. Maar vele hectares land dienen daarbij wel een andere bestemming te krijgen. Uitkopen houdt m.i. ook in dat de fabriek -in dit geval het land- ook van eigenaar wijzigt.
Dan zit je te tornen aan een van de grondvesten van onze liberale ideologie: het eigendomsrecht.MikeyMan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:47:
[...]
Ja das op zich prima. Maar vele hectares land dienen daarbij wel een andere bestemming te krijgen. Uitkopen houdt m.i. ook in dat de fabriek -in dit geval het land- ook van eigenaar wijzigt.
Dit gaat veel verder dan een paar boeren.
Nog veel gevaarlijker: dat veel van de redenen waarom bepaalde dingen niet gedaan kunnen worden gewoon politieke onwil is.
Probeer dat maar eens uit te leggen.
Hoezo uitleggen? Dit is toch vrij standaard? Als er een weg moet worden aangelegd, of een woonwijk moet worden aangelegd wordt er ook uitgekocht. En dan is het volkomen logisch om dat eigendom ook over te nemen. Hoe zou dat hier ineens anders zijn?Sandor_Clegane schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:14:
[...]
Dan zit je te tornen aan een van de grondvesten van onze liberale ideologie: het eigendomsrecht.![]()
Dit gaat veel verder dan een paar boeren.
Nog veel gevaarlijker: dat veel van de redenen waarom bepaalde dingen niet gedaan kunnen worden gewoon politieke onwil is.
Probeer dat maar eens uit te leggen.
Daarnaast, wat schieten we op met een braakliggend stuk weiland?
Omdat het haaks staat op een overheid die zich terugtrekt, die er is om te faciliteren en niet om te reguleren.MikeyMan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:21:
[...]
Hoezo uitleggen? Dit is toch vrij standaard? Als er een weg moet worden aangelegd, of een woonwijk moet worden aangelegd wordt er ook uitgekocht. En dan is het volkomen logisch om dat eigendom ook over te nemen. Hoe zou dat hier ineens anders zijn?
Wat je in feite zegt is dat de geldende afspraken er niet toe doen. Dat een van de partijen gewoon eenzijdig deze afspraken kan opzeggen om mensen te dwingen van hun eigendomsrecht af te zien.
Dan zou je ook kunnen zeggen dat huisjesmelkers gedwongen hun huizen moeten verkopen omdat er een woningtekort is.
Er zijn regeringen omver geworpen omdat ze land wilden herdistribueren.
We hebben het hier niet over een aantal kavels, maar een hele sector.
[ Voor 3% gewijzigd door Sandor_Clegane op 23-06-2022 08:53 ]
Als je naast de productierechten ook nog het onroerend goed moet compenseren wordt de rekening nog hoger. Lijkt me ook niet de bedoeling. En een uitgekochte boer met veel land gaat dat land natuurlijk niet braak laten liggen. Die gaat echt wel manieren vinden om daar nog wat geld mee te verdienen.MikeyMan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:21:
[...]
Hoezo uitleggen? Dit is toch vrij standaard? Als er een weg moet worden aangelegd, of een woonwijk moet worden aangelegd wordt er ook uitgekocht. En dan is het volkomen logisch om dat eigendom ook over te nemen. Hoe zou dat hier ineens anders zijn?
Hij wil.
In de tijd waarin het stikstof probleem de kop opstak en in de tijd van het PAS waren dreigementen niet nodig. We hadden toen gewoon achterkamertjes. Partijen als VVD en CDA hebben hun koers al die tijd echt niet gevaren omdat ze ertoe gedwongen werden.siggy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:17:
[...]
Het probleem is gewoon de macht, zowel politieke, financiele en intimiderende macht die de boeren hebben. Bijna 50% van NL bestaat uit boerenland, een van de weinige beroepssectoren die een eigen minister heeft, en eigen politieke partij, 20% is miljonair en de intimiderende macht zien we keer op keer terug. Er is geen enkele partij die er nog tegenin durft te gaan. Genoeg verhalen van politici die geintimideerd worden en uit tweede hand vernomen dat de politie dan maar zegt dat je je mond moet houden ipv dat je bescherming krijg. Terwjil je gezin bedreigd wordt door boeren.
[ Voor 5% gewijzigd door klaaas op 23-06-2022 08:59 ]
Hij wil.
Geen bezorgservice, je moet er zelf voor op de fiets stappen, maar er bestaan wel sites die in kaart brengen bij welke boer je welke producten kunt kopen.siggy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:17:
Iets vertelt me dat boeren niet aan zoiets mee mogen doen. Een airbnb om boeren met producten makkelijk op de kaart te zetten is simpel gemaakt, maar krijg de medewerking maar eens. Ook voor 'lokaal' zou het een ideaal platform, niet alleen om boeren nog meer macht te geven.
Overigens is dat lokale aspect soms ook wel een beetje tussen aanhalingstekens, ik zie bij mij in de regio (ik woon zelf in Den Haag maar daar zijn weinig boeren, dus dan kom je uit in het Westland) ook wel eens ananassen ed. aangeboden worden. Die lijken me niet lokaal geteeld
[ Voor 20% gewijzigd door migchiell op 23-06-2022 09:06 ]
Het idee dat eigendomsrecht boven andere mensenrechten staat is vreemd.Sandor_Clegane schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:51:
[...]
Omdat het haaks staat op een overheid die zich terugtrekt, die er is om te faciliteren en niet om te reguleren.
Wat je in feite zegt is dat de geldende afspraken er niet toe doen. Dat een van de partijen gewoon eenzijdig deze afspraken kan opzeggen om mensen te dwingen van hun eigendomsrecht af te zien.
Een sector heeft door lobby en bedreiging jarenlang de regels zo weten te buigen dat de overheid illegale toestemming heeft verleend.
Nu zegt een rechter dat dat onterecht was en dan mag het ineens niet terug gedraaid worden?
De uitstoot van een deel van de boeren nu gaat ten koste van de natuur van ons allen en tegen de wet in.
Graag ja, een dak boven je hoofd is net zo goed een mensenrecht als eigendomsrechten.Dan zou je ook kunnen zeggen dat huisjesmelkers gedwongen hun huizen moeten verkopen omdat er een woningtekort is.How deep does the rabbithole go?
En ook omdat ze dat niet deden. De wereld is niet zwart wit en libertarisme leidt alleen tot problemen en revolutie.Er zijn regeringen omver geworpen omdat ze land wilden herdistribueren.
Nee, we hebben het over een aantal kavels dat dicht op natuurgebieden zit.We hebben het hier niet over een aantal kavels, maar een hele sector.
Inmiddels lijkt me wel aangetoond dat die terugtrekkende overheid op verschillende vlakken zijn beste tijd heeft gehad.Sandor_Clegane schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:51:
[...]
Omdat het haaks staat op een overheid die zich terugtrekt, die er is om te faciliteren en niet om te reguleren.
Mogen (moeten?) geldende afspraken niet zo nu en dan eens tegen het licht worden gehouden? Mbt dwingen; volgens mij was de insteek dat er vrijwillig verkocht werd. Begin daar dan.Wat je in feite zegt is dat de geldende afspraken er niet toe doen. Dat een van de partijen gewoon eenzijdig deze afspraken kan opzeggen om mensen te dwingen van hun eigendomsrecht af te zien.
Vroeger vonden we het ook prima om met een stuk in je kraag in de auto te stappen. Of in het vliegtuig te roken. Of ongelimiteerd rotzooi uit te stoten met een fabriek of auto. Voortschrijdend inzicht is ook wat waard.
Ook daar zie je een beweging. Maar dan door middel van wegpesten ipv uitkopen.Dan zou je ook kunnen zeggen dat huisjesmelkers gedwongen hun huizen moeten verkopen omdat er een woningtekort is.How deep does the rabbithole go?
Een halve sector hooguit. Die op zichzelf al niet echt rendabel is op de juiste plekken. Ik denk dat die herdistributie noodzakelijk is. Ook om de boeren een toekomst te geven.Er zijn regeringen omver geworpen omdat ze land wilden herdistribueren.
We hebben het hier niet over een aantal kavels, maar een hele sector.
En ja; er zijn regeringen omver geworpen. Maar moeten 17 miljoen mensen wijken onder het juk van 55k boeren?
Nogmaals; dit is staande praktijk. Is het niet voor een snelweg, is het wel voor een woonwijk of een korenwolfje. Ze worden als het goed is eerlijk gecompenseerd. Dat mag wat mij betreft ook voor de waarde van het land.
Natuurlijk, ik prik een beetje. Mijn verbazing zat vooral in het niet verenigbaar zijn van 'uitkopen' en 'boeren land houden'.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 23-06-2022 09:16 ]
Dat is wel heel erg summier/simpel. Niet echt een platform. Meer een platte startpagina.nl van vroegah met een kaartje erbij als ik eerlijk ben. Maar het zegt genoeg dat de boeren zelf niet met een initiatief komen. Ze mogen of willen niet. Er zit totaal geen innoverend bloed in die sector. Allen schreeuwen en handje ophouden.migchiell schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:01:
[...]
Geen bezorgservice, je moet er zelf voor op de fiets stappen, maar er bestaan wel sites die in kaart brengen bij welke boer je welke producten kunt kopen.
Het probleem met zijn platform is dat je wel iets voor de kosten moet vragen. Al houd je het op 10%, om actief boeren te werven, producten daadwerkelijk online te tonen etc etc. Dat zal jaren duren voordat dat echt een impact kan hebben. Ik denk die tijd is voorbij en daarvoor zijn er te weinig kleine boeren. Die zetten een bord langs de weg en dat is het.
Ja, lokaal geproduceerd met dank aan een tractor uit Amerika, pesticiden uit India, stroom van Denemarken, Diesel uit Rusland.....offtopic:
Overigens is dat lokale aspect soms ook wel een beetje tussen aanhalingstekens, ik zie bij mij in de regio (ik woon zelf in Den Haag maar daar zijn weinig boeren, dus dan kom je uit in het Westland) ook wel eens ananassen ed. aangeboden worden. Die lijken me niet lokaal geteeld
Het is bekend dat koeienboeren exclusief moeten leveren aan de zuivelverwerkend bedrijf waar ze een contract mee hebben. Levering aan kleine afnemers (ambachtelijke kaasmakers, kleine zuivelbedrijfjes) is vaak niet toegestaan.siggy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:14:
[...]
Dat is wel heel erg summier/simpel. Niet echt een platform. Meer een platte startpagina.nl van vroegah met een kaartje erbij als ik eerlijk ben. Maar het zegt genoeg dat de boeren zelf niet met een initiatief komen. Ze mogen of willen niet. Er zit totaal geen innoverend bloed in die sector. Allen schreeuwen en handje ophouden.
Het probleem met zijn platform is dat je wel iets voor de kosten moet vragen. Al houd je het op 10%, om actief boeren te werven, producten daadwerkelijk online te tonen etc etc. Dat zal jaren duren voordat dat echt een impact kan hebben. Ik denk die tijd is voorbij en daarvoor zijn er te weinig kleine boeren. Die zetten een bord langs de weg en dat is het.
[...]
Ja, lokaal geproduceerd met dank aan een tractor uit Amerika, pesticiden uit India, stroom van Denemarken, Diesel uit Rusland.....
Volgens mij is dit inderdaad meer een hobbyproject van enkele kleinere boeren, eigenlijk een overzicht van die bordjes langs de weg. Wat alsnog erg handig is, dat dan weer wel.siggy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:14:
[...]
Dat is wel heel erg summier/simpel. Niet echt een platform. Meer een platte startpagina.nl van vroegah met een kaartje erbij als ik eerlijk ben. Maar het zegt genoeg dat de boeren zelf niet met een initiatief komen. Ze mogen of willen niet. Er zit totaal geen innoverend bloed in die sector. Allen schreeuwen en handje ophouden.
Compleet zelfvoorzienende boeren bestaan (allang) niet meer in Nederland, als je het zo strikt bekijkt. Alles wat je gebruikt uit je eigen dorp/regio halen is natuurlijk compleet onhaalbaar, tegenwoordig. Maar de meeste producten die de boer aanbiedt zijn dan wel hier ter plekke geteeld, wat met die ananas niet zo is. Hoewel, ze zijn knap he, in die kassen...siggy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:14:
[...]
Ja, lokaal geproduceerd met dank aan een tractor uit Amerika, pesticiden uit India, stroom van Denemarken, Diesel uit Rusland.....
Als de overheid ineens daadkrachtig op kan treden om dingen gedaan te krijgen konden mensen zich nog wel eens achter de oren krabben waarom andere dingen zo moeilijk lijken te gaan. Nog veel erger, mensen kunnen dan nog wel eens andere dingen gaan eisen.
Dan moet je ineens toegeven dat het gewoon een keuze is geweest. Dan blijkt ineens dat we veel meer konden doen dan we altijd dachten en dat het veelal onwil is geweest. Dan is het verschuilen achter contracten en regels ineens wat het werkelijk is: een papieren werkelijkheid.
Dat doet zeer.
Verpachten aan een niet uitgekochte collega?klaaas schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:53:
[...]
Als je naast de productierechten ook nog het onroerend goed moet compenseren wordt de rekening nog hoger. Lijkt me ook niet de bedoeling. En een uitgekochte boer met veel land gaat dat land natuurlijk niet braak laten liggen. Die gaat echt wel manieren vinden om daar nog wat geld mee te verdienen.
Of zullen ze dat wel netjes dichttimmeren in de afspraken? (ik sta neregns meer van te kijken tegenwoordig mocht dat niet zo zijn...)
Braak terrein kan dus een camping op of een zonnepark.../
"What do you get if you multiply six by nine..."
Ja, das een topidee die zonneparken

Tja, ik zeg niet dat dat top is. Ik vraag me af wat ze er dan wél mee mogen doen.
Zou zeggen ofwel natuur ofwel woonbestemming.Punkrocker schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:34:
[...]
Tja, ik zeg niet dat dat top is. Ik vraag me af wat ze er dan wél mee mogen doen.
Ja, maar het is geen onteigening maar het opgeven van hun agrarische bedrijfsvoering. Grond blijft in hun bezit.MikeyMan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:35:
[...]
Zou zeggen ofwel natuur ofwel woonbestemming.
Jij zegt dus: Verkopen.
Verpachten aan een niet uitgekochte collega is een prima idee. Met de grond krijgt de pachtende boer geen uitbreiding van de productierechten, dus het is niet zo dat je daarmee de uitkoop van de verpachtende boer teniet doet.Punkrocker schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:30:
[...]
Verpachten aan een niet uitgekochte collega?![]()
Of zullen ze dat wel netjes dichttimmeren in de afspraken? (ik sta neregns meer van te kijken tegenwoordig mocht dat niet zo zijn...)
Braak terrein kan dus een camping op of een zonnepark.../
En als we over willen schakelen op circulaire landbouw dan zullen dat soort constructies ook nodig zijn: de pachtende boer kan dan op dat land b.v. veevoer verbouwen.
Hij wil.
De opbrengst van de grondverkoop mag best een aspect zijn van eerlijke uitkoop van een bedrijf.Punkrocker schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:40:
[...]
Ja, maar het is geen onteigening maar het opgeven van hun agrarische bedrijfsvoering. Grond blijft in hun bezit.
Jij zegt dus: Verkopen.
Ik zou het bezopen viniden dat een boer onder de streep meer verdient aan uitkoop, omdat zijn grond gebruikt wordt voor woningbouw, dan zijn buurman die grond moet verkopen voor natuur.
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.
Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden