Het IS ook lang maar ons denken over veiligheid is behoorlijk veranderd. Elke keer als er iets mis gaat wordt er namelijk naar een zondebok gezocht, er worden ministers naar de Tweede Kamer geroepen etc. En elke keer dat er iets mis gaat worden procedures aangepast, extra checks ingebouwd en verantwoordelijkheden strakker gedefinieerd.PolarBear schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:23:
[...]
Ik zit niet in de wereld en het is helemaal op mijn gevoel gebaseerd maar ik lees bij dit soort incidenten op het spoor eigenlijk altijd dat het minimaal een uur tot anderhalf uur heeft geduurd voordat de reizigers geëvacueerd zijn/verder konden reizen. En dat kan een confirmation bias zijn en er zullen ongetwijfeld goede redenen voor zijn maar het klinkt allemaal wel als lang.
Bij een redelijk volle en lange trein duurt het evacueren zelf (dus van begin van evacuatie totdat iedereen in de evacuatietrein/bus zit) al meestal wel een uur, anderhalf uur. Mensen met bagage, die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten... iedereen moet zonder kleerscheuren eruit geholpen worden.
Ik vind dus 3 uur, inclusief brandweer, veiligheidscontroles, aanrijtijden van zowel hulpdiensten als evacuatiebussen, het voorbereiden van de evacuatie en de evacuatie zelf dus niet heel bijster vreemd.
Ik vind dus 3 uur, inclusief brandweer, veiligheidscontroles, aanrijtijden van zowel hulpdiensten als evacuatiebussen, het voorbereiden van de evacuatie en de evacuatie zelf dus niet heel bijster vreemd.
Is dit dan ook gelijk het einde van de getrokken ICR stammen nu? Het reed voor mijn gevoel sowieso al nauwelijks meer de laatste tijd tussen Eindhoven en Den Haag en neem toch aan dat deze locomotief teruggaat voor reparatie richting leasemaatschappij en daarna niet meer teruggaat naar NS omdat het er toch al binnenkort uitging
Zie vandaag en morgen op treinposities ook geen enkele rit met ICR meer ingepland staan op die verbinding.
Zou er in het perspectief van dat ik de fiets nog wel eens meeneem niet rouwig om zijn als het voorbij is, het was by far het meeste vervelende materiaal daarvoor omdat er slechts één fietscompartiment was waarbij je van te voren niet wist aan welk uiteinde van de trein dit was.
Net als na afloop van het incident enige garantie vanuit NS dat jij danwel links of rechtsom nog op je eindbestemming gaat komen als het incident laat op de avond gebeurt en je met 2-3 uur vertraging niet meer met de normale dienstregeling thuis komt. Dat zou mij namelijk het meeste onrust opleveren als je in zo'n late trein zit te wachten bij soort incidenten, zelf overigens nog niet meegemaakt dat het op zo'n tijd was.
Zie vandaag en morgen op treinposities ook geen enkele rit met ICR meer ingepland staan op die verbinding.
Zou er in het perspectief van dat ik de fiets nog wel eens meeneem niet rouwig om zijn als het voorbij is, het was by far het meeste vervelende materiaal daarvoor omdat er slechts één fietscompartiment was waarbij je van te voren niet wist aan welk uiteinde van de trein dit was.
Niet zozeer over de tijd en duur ervan, maar als reiziger die helaas 2 keer een aanrijding heeft mogen meemaken, goede en regelmatige communicatie vanuit het personeel naar de reiziger toe is voor mij wellicht nog wel het belangrijkste. De eerste keer was dat gewoon afwezig, één keer een omroep net na dat het gebeurt was en daarna gewoon 2 uur radiostilte totdat de evacuatietrein er was en we over konden stappen. 2e keer gelukkig een stuk beter met elke ~15-20 minuten even een update over de omroep, ook als er eigenlijk nog geen nieuwe ontwikkelingen waren. Ik snap dat het voor het personeel wellicht soms lastig is omdat die ook met andere zaken bezig zijn maar het voegt zoveel meer rustig en ook begrip toe bij mij als reiziger om dat toch even te doenEDIT schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:33:
Hoe lang mag het volgens jou dan duren om het 'klantvriendelijk' te maken, en hoe stel je voor om het sneller te kunnen doen?
Net als na afloop van het incident enige garantie vanuit NS dat jij danwel links of rechtsom nog op je eindbestemming gaat komen als het incident laat op de avond gebeurt en je met 2-3 uur vertraging niet meer met de normale dienstregeling thuis komt. Dat zou mij namelijk het meeste onrust opleveren als je in zo'n late trein zit te wachten bij soort incidenten, zelf overigens nog niet meegemaakt dat het op zo'n tijd was.
Er zijn nog een paar stammen in dienst, maar vanaf eind deze maand worden die niet meer gepland ingezet.
In de praktijk zijn er dagen dat er al helemaal geen stammen meer rijden, bijvoorbeeld door defecten.
Overigens helemaal eens dat goede communicatie een stranding kan maken of breken. Als je goed op de hoogte gehouden wordt en er zekerheden gegeven worden aan de reizigers, dan is het vervelend, maar het voelt een stuk beter dan wanneer je aan je lot overgelaten wordt.
In de praktijk zijn er dagen dat er al helemaal geen stammen meer rijden, bijvoorbeeld door defecten.
Overigens helemaal eens dat goede communicatie een stranding kan maken of breken. Als je goed op de hoogte gehouden wordt en er zekerheden gegeven worden aan de reizigers, dan is het vervelend, maar het voelt een stuk beter dan wanneer je aan je lot overgelaten wordt.
Geen idee, maar als je een vliegtuig moet halen is 30 minuten nog op te vangen maar 3 uur kansloos.EDIT schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:33:
Hoe lang mag het volgens jou dan duren om het 'klantvriendelijk' te maken, en hoe stel je voor om het sneller te kunnen doen?
Binnen een uur zou je iedereen weer op weg moeten kunnen helpen en urgente gevallen in een taxi naar Schiphol of elders laten racen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
En u 7 jaar later, nog geen spat veranderd. Je zit nog steeds 5 uur vast.Reiziger minder lang vast in gestrande trein
Reizigers die vastzitten in een gestrande trein moeten daar minder lang in vastzitten. Nu nog is de richttijd twee uur, maar dat moet zo snel mogelijk een uur worden.
Daarom zijn vijf Unimogs besteld, sleepvoertuigen die zowel over de weg als het spoor kunnen rijden, bevestigt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Totaal andere situatie en het was dus geen vijf uur, maar 3 uur.
Maar goed, ik ben wel weer klaar hier. Ik heb uitgelegd waarom dingen zo lang duren en dat het geen gekke tijd was voor evacuatie in deze situatie. Als je dat niet wil begrijpen of geloven, niet mijn probleem
En natuurlijk is het gewoon klote om zo lang te moeten wachten. Iedereen wil het zo snel mogelijk doen, maar het moet wel veilig en zorgvuldig gebeuren.
Maar goed, ik ben wel weer klaar hier. Ik heb uitgelegd waarom dingen zo lang duren en dat het geen gekke tijd was voor evacuatie in deze situatie. Als je dat niet wil begrijpen of geloven, niet mijn probleem
En natuurlijk is het gewoon klote om zo lang te moeten wachten. Iedereen wil het zo snel mogelijk doen, maar het moet wel veilig en zorgvuldig gebeuren.
[ Voor 83% gewijzigd door EDIT op 19-09-2025 12:07 ]
Er waren deze week ook mensen 4 uur onderweg om een afstand van 20km te overbruggen per auto, omdat er ergens bij Rotterdam een vrachtwagen omgevallen was. Dat is een betere vergelijking dan een probleemsituatie te vergelijken met een best case scenario. Die vrachtwagen stond blijkbaar ook niet binnen een uur weer overeind..LordSinclair schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:26:
[...]
In 3 uur rij je met de auto bijna het hele land door. Om het maar even in perspectief te plaatsen. Dus het is totaal niet klantvriendelijk om zo'n incident zo lang te laten duren.
De discussie zou meer moeten gaan over de frequentie van dit soort incidenten en hoe we binnen de huidige budgetten (het blijft altijd een centenkwestie) de incidenten tot een minimum kunnen beperken..
Ik vond het een heroïsche poging om een trol te voerenEDIT schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:04:
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Als de trein omgevallen was weet ik zeker dat het nog langer zou zijn gaan durenbrombeer21 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:21:
[...]
Er waren deze week ook mensen 4 uur onderweg om een afstand van 20km te overbruggen per auto, omdat er ergens bij Rotterdam een vrachtwagen omgevallen was. Dat is een betere vergelijking dan een probleemsituatie te vergelijken met een best case scenario. Die vrachtwagen stond blijkbaar ook niet binnen een uur weer overeind..
Maargoed, Als ik alles zo lees is het goed om te weten dat dit in de spoorwereld als acceptabel (of zelfs snel) wordt gezien. Weet je waar je rekening mee moet houden als je voor dit type transport kiest. Maar dan moet de NS niet klagen waarom de treinen zo leeg zijn...
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Regelmatig worden bussen opgeroepen als nog onzeker is hoe de evacuatie gaat verlopen. Als dan blijkt dat trein-trein evacuatie mogelijk is, worden de bussen weer naar huis gestuurd. Duur grapje, maar het voorkomt inderdaad dat de stranding langer duurt dan nodig.TheMak schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:21:
Ik vraag me af wat de buschauffeurs doen als er geen noodzaak is. Blijven ze thuis naast de telefoon wachten tot re NS belt?
Iedereen binnen een uur weer op weg lijkt me vaak niet haalbaar, maatwerk voor mensen die bijvoorbeeld een vliegtuig moeten halen wel. (Al vergt dat wel medewerking van reizigers die niet mee mogen. Ik kan me voorstellen dat het daarop al snel fout loopt.)hoevenpe schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:54:
[...]
Geen idee, maar als je een vliegtuig moet halen is 30 minuten nog op te vangen maar 3 uur kansloos.
Binnen een uur zou je iedereen weer op weg moeten kunnen helpen en urgente gevallen in een taxi naar Schiphol of elders laten racen.
Met betrekking tot een acceptabele evacuatie-tijd blijft dit natuurlijk steeds een afweging van klantvriendelijkheid vs veiligheid vs kosten. Je kunt niet langs elke 10 km spoor een incidentenbestrijder standby hebben staan; althans het kan natuurlijk wel maar niemand zal de kosten in verhouding vinden staan.
Tenzij er natuurlijk overduidelijk brand is zal bij een storing/probleem aan de trein het treinpersoneel waarschijnlijk eerst proberen het zelf op te lossen. En bij infrastoring wordt ook eerst een monteur gestuurd. Dan ben je zo al 15 minuten verder voordat echt duidelijk wordt dat het niet snel opgelost gaat worden. Als dan besloten wordt tot evacuatie wordt incidentenbestrijding opgeroepen, die is ook even onderweg (20 min?). Wachten op de evacuatietrein of bussen kost ook tijd. Opbouwen van loopplank of trap t.b.v. evacuatie. Dan de evacuatie zelf, bij volle trein ook zo half uur, drie kwartier? Afhankelijk aantal minder valide, baggage etc.
1 tot 1,5 uur lijkt mij best ok.PolarBear schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:23:
[...]
Ik zit niet in de wereld en het is helemaal op mijn gevoel gebaseerd maar ik lees bij dit soort incidenten op het spoor eigenlijk altijd dat het minimaal een uur tot anderhalf uur heeft geduurd voordat de reizigers geëvacueerd zijn/verder konden reizen. En dat kan een confirmation bias zijn en er zullen ongetwijfeld goede redenen voor zijn maar het klinkt allemaal wel als lang.
Tenzij er natuurlijk overduidelijk brand is zal bij een storing/probleem aan de trein het treinpersoneel waarschijnlijk eerst proberen het zelf op te lossen. En bij infrastoring wordt ook eerst een monteur gestuurd. Dan ben je zo al 15 minuten verder voordat echt duidelijk wordt dat het niet snel opgelost gaat worden. Als dan besloten wordt tot evacuatie wordt incidentenbestrijding opgeroepen, die is ook even onderweg (20 min?). Wachten op de evacuatietrein of bussen kost ook tijd. Opbouwen van loopplank of trap t.b.v. evacuatie. Dan de evacuatie zelf, bij volle trein ook zo half uur, drie kwartier? Afhankelijk aantal minder valide, baggage etc.
Respect voor de poging, de beste stuurlui staan zoals hier ook weer blijkt aan walEDIT schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:04:
Tesla M3LR '21
Misschien een domme vraag, maar zo'n ICR stam heeft toch twee loc's waarvan dus eentje defect wegens een brandje? Had de machinist dan niet niet naar de achterste loc kunnen gaan om de boel weer de andere kant op te trekken naar een station of veiligere/betere evacuatie plek?
Domme vragen bestaan nietbvk schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 00:11:
Misschien een domme vraag, maar zo'n ICR stam heeft toch twee loc's waarvan dus eentje defect wegens een brandje? Had de machinist dan niet niet naar de achterste loc kunnen gaan om de boel weer de andere kant op te trekken naar een station of veiligere/betere evacuatie plek?
De ene lok defect betekent meestal ook dat de andere lok zich ophangt, want sandwichbedrijf. Kun je wel uitzetten, liefst denk ik ook volledig loskoppelen. (niet 100% zeker, werk niet bij NS)
Mag een machinist bij NSR/NSI niet.
Daarnaast is bij rookontwikkeling op het spoor het niet echt de bedoeling dat je de trein verlaat maar tracht eventueel de oorzaak te achterhalen of te blussen. Tenzij de fik er goed in zit natuurlijk en het zoals EDIT al aangaf "ieder voor zich is".
Vergeet ook niet ETCS, met ATB zou je nog met 40 weg kunnen tuffen of BD kunnen schakelen (mag niet, waarschijnlijk ook STS). Met ETCS heb je movement authorities en release speeds (national value), even wegrijden kan daar niet. Naar de andere kant in ETCS betekent 99/100x ook een nieuwe Start of Mission maken (aanmelden).
Ik wil tüteren, tüteren grote blij.
Je wilt met een mogelijke brand aan boord simpelweg niet verder rijden, al helemaal niet omdat je niet weet wat er allemaal beschadigd is en of de brand kan verergeren of zelfs overslaan.
Als je eenmaal stilstaat voor zoiets, dan komt alles in handen van de brandweer en de ProRail officier van dienst. Als treinpersoneel heb je dan eenvoudigweg hun opdrachten op te volgen.
Meestal zal hun focus liggen op het zo snel en veilig mogelijk wegkrijgen van de reizigers en daarna pas het zo snel mogelijk vrijmaken van het spoor.
Dus eerst evacuatie, en daarna gaan ze kijken, samen met de technische dienst van de vervoerder wat mogelijk is.
Dit kan inderdaad zijn dat de andere loc de trein wegsleept (het weer moeten oppakken van de MA onder ETCS is verder niet spannend, dat is een basishandeling), het kan ook zijn dat de brand bijvoorbeeld de assen, wielen of remmen heeft vervormd en de betreffende draaistellen dus alleen nog maar op asbreuklorries verplaatst kunnen worden. Maar dat zal dan allemaal duidelijk worden uit het onderzoek van de technische dienst.
Technisch gezien zou je uiteraard de loc met de problemen kunnen loskoppelen en met de andere loc terug kunnen keren, dat is geen enkel probleem. Er moeten wel enkele schakelaars omgezet worden, maar dat is verder niet spannend. Maar ook daarvoor geldt dus: het hangt allemaal af van de situatie en het besluit daartoe wordt genomen door de OvD-Rail.
Als je eenmaal stilstaat voor zoiets, dan komt alles in handen van de brandweer en de ProRail officier van dienst. Als treinpersoneel heb je dan eenvoudigweg hun opdrachten op te volgen.
Meestal zal hun focus liggen op het zo snel en veilig mogelijk wegkrijgen van de reizigers en daarna pas het zo snel mogelijk vrijmaken van het spoor.
Dus eerst evacuatie, en daarna gaan ze kijken, samen met de technische dienst van de vervoerder wat mogelijk is.
Dit kan inderdaad zijn dat de andere loc de trein wegsleept (het weer moeten oppakken van de MA onder ETCS is verder niet spannend, dat is een basishandeling), het kan ook zijn dat de brand bijvoorbeeld de assen, wielen of remmen heeft vervormd en de betreffende draaistellen dus alleen nog maar op asbreuklorries verplaatst kunnen worden. Maar dat zal dan allemaal duidelijk worden uit het onderzoek van de technische dienst.
Technisch gezien zou je uiteraard de loc met de problemen kunnen loskoppelen en met de andere loc terug kunnen keren, dat is geen enkel probleem. Er moeten wel enkele schakelaars omgezet worden, maar dat is verder niet spannend. Maar ook daarvoor geldt dus: het hangt allemaal af van de situatie en het besluit daartoe wordt genomen door de OvD-Rail.
[ Voor 14% gewijzigd door EDIT op 20-09-2025 11:03 ]
Als je pech langs de weg hebt ben je ook zo 3 uur verder voor:LordSinclair schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:26:
In 3 uur rij je met de auto bijna het hele land door. Om het maar even in perspectief te plaatsen. Dus het is totaal niet klantvriendelijk om zo'n incident zo lang te laten duren.
- Wachten op berger
- Laden auto op bergwagen
- Rijden met berger naar depot
- Wachten op vervangend vervoer
Als het vliegtuig waarmee je wil vliegen een defect heeft mag je in je handjes klappen als je binnen 3 uur alsnog onderweg bent.
Die 3 uur lijkt me dan best redelijk langs het spoor. Vervelend, dat is het wel.
Spel en typfouten voorbehouden
Dat is niet persé waar. Je kan ook machinisten opleiden om te kunnen oordelen of er veilig verder gereden kan worden. Bij andere vervoerders dan NS zijn machinisten bijvoorbeeld meer technisch onderlegd, waardoor er bijna altijd al iemand ter plaatse is die een beslissing kan nemen. In de praktijk leidt dat weer tot gesteggel met de brandweer die perse luiken open wil hebben, ook al vertel je als deskundige dat daar niets brandbaars achter zit. Dus meestal is het handen-los, want ze weten het toch beter...EDIT schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:21:
Dingen veilig doen kost gewoon tijd.
Geen idee waar de stranding precies was, maar in 3 uur loop je gemakkelijk van Willemsdorp naar Zwaluwe, of zelfs Dordrecht.
[ Voor 9% gewijzigd door arievz op 20-09-2025 13:31 ]
En zo heb ik bij een rode snelle trein gestaan. Die had ook een brandje aan de loc gehad "maar dat was geblust" (met brandblussers).
Maar ondertussen was de temperatuur zo hoog opgelopen dat vet en oliën na een tijdje spontaan terug gingen ontbranden. Brandweer heeft een half uur met water aan het koelen geweest, probleem zat ergens in de aandrijfas naar de wielen.
Maar ondertussen was de temperatuur zo hoog opgelopen dat vet en oliën na een tijdje spontaan terug gingen ontbranden. Brandweer heeft een half uur met water aan het koelen geweest, probleem zat ergens in de aandrijfas naar de wielen.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier