Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 182 183 Laatste
Acties:

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:06

franssie

Save the albatross

Amped schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:07:
[...]

Meereizen met iemand anders. Dat er "iemand" een geldig vervoersbewijs moet hebben klinkt voor mij volstrekt logisch.

Gezien de prijzen van de trein lijkt het mij niet logisch om te denken dat je voor 5e de neus een retourtje hebt.
Daar ging het niet om, de NS mailt me met twee personen 9,99 retour. Dat is gewoon misleidend, en natuurlijk snap ik dat dat niet kan maar mijn kleine rant gaat erover dat een bedrijf als NS niet in staat is eenduidig te coomuniceren. En ja, dat houdt reizigers weg uit de trein, want niet duidelijk, vaag, etc.
De hele marketing en communicatie is gewoon ondermaats, structureel, al jaren. En maar huilen dat mensen de trein niet pakken, los van de vuile treinstellen en het gebrek aan handhaving.
En ja, aan dat laatste (vuil en overlast) kan de NS weinig doem omdat de politiek er geen geld voor wil geven. Maar communicatie en marketing (prijsstelling) zouden ze toch echt zelf wel wat op kunnen sturen.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Amped
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 09:31
Zelf kan ik er weinig anders van maken dat de NS aanbiedt om iemand mee te laten reizen op jouw vervoersbewijs voor een meerprijs van tien euro.

"Met een Meereisretour reis je in de daluren voordelig met z'n tweeën voor slechts € 9,99!"

In plaats van beide de volle prijs te betalen krijgt er één van de twee korting voor slechts €9,99.

"Meereisretour" zou alleen aanslaan bij mensen die überhaupt al van plan waren om samen (twee personen) met de trein te gaan. De aanname die de NS maakt is dat die twee dan ook van plan waren beide een geldig vervoersbewijs te kopen (logisch) . Nu krijgt één van de twee flinke korting. Ik noem dit niet misleidend.

Hier vindt je genoemde actie al terug uit minstens 2018: https://www.treinreiziger.nl/treinpakkers-meereiskaartje/

Andere varianten hiervan zijn nog ouder.

[ Voor 14% gewijzigd door Amped op 14-09-2026 20:36 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:12
Ik ben het eens met @franssie Daar staat toch duidelijk "Met een Product X reis je in de daluren voordelig met z'n tweeën voor slechts € 9,99!"

Dat Product X als naam Meereisretour heet, doet niets af aan het feit daar taalkundig staat dat twee mensen in de daluren voordelig kunnen reizen voor 9,99 als Product X wordt aangeschaft.

Spel en typfouten voorbehouden

• Amped
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 09:31
Zo bekeken snap ik de verwarring wel. Puur taalkundig is de zin inderdaad dubbelzinnig te interpreteren.

Mijn punt hield vooral verband met het woord 'misleidend'. De term 'meereis' vertelt mij dat het om een extra kaartje gaat bovenop dat van de hoofdreiziger. Ik was al bekend met de actie uit het verleden dus ik keek hier anders tegenaan.

Ik realiseer mij dat de NS dit zeker beter en anders had moeten formuleren. Excuus dat ik hier enigszins hard op in ging maar bij het woord misleiding krijg ik de bijsmaak dat er slechte intenties achter zitten. Iets dat niet strookt met de actie van de NS om korting te bieden.

[ Voor 29% gewijzigd door Amped op 14-09-2026 21:30 ]

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:21
Amped schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:13:
Zo bekeken snap ik de verwarring wel. Puur taalkundig is de zin inderdaad dubbelzinnig te interpreteren.
Die zin kun je toch maar op 1 manier interpreteren? Hoezo taalkundig dubbelzinnig?

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:11
En de NS app / site liggen er nu ook uit door een storing :') tonen geen storingen.

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
De reisplanner werkt ook niet optimaal, ik zou een overstap tijd van ruim een uur op Zwolle hebben om in Utrecht te komen. Personeel gaf advies om via Amsterdam zuid te reizen wat een half uur zou schelen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Deezers schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 07:18:
En de NS app / site liggen er nu ook uit door een storing :') tonen geen storingen.
Er lijkt een hoop wel te rijden, maar zonder werkende reisplanner gaan mensen er terecht niet op gokken.

Het is Prinsjesdag, als extra protest wel geslaagd... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
hoevenpe schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:08:
[...]

Er lijkt een hoop wel te rijden, maar zonder werkende reisplanner gaan mensen er terecht niet op gokken.

Het is Prinsjesdag, als extra protest wel geslaagd... :P
reizigers op station zwolle zijn het hier niet mee eens :P

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:29
ProRail vermoedt sabotage. Zouden de Russen denken dat Prinsjesdag een soort Koningsdag is?

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 19:28
handoff schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:14:
ProRail vermoedt sabotage. Zouden de Russen denken dat Prinsjesdag een soort Koningsdag is?
--

[ Voor 5% gewijzigd door Bobbje op 15-09-2026 11:45 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 20:51

Maasluip

Kabbelend watertje

Amped schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:29:
voordelig met z'n tweeën voor slechts € 9,99!"
Betekent voor mij toch echt dat je met twee personen € 9,99 betaalt.
In plaats van beide de volle prijs te betalen krijgt er één van de twee korting voor slechts €9,99.
Nee, met zijn tweeën € 9,99 is wat er staat, niet "1 persoon volle prijs, tweede persoon € 9,99".

Als er nu had gestaan "tweede persoon voor € 9,99" dan had je gelijk.
Je moet niet aannemen dat mensen weten wat "meereiskorting" betekent. Dat kan net zo goed betekenen dat als je met twee reist, je allebei korting krijgt, net zoals dat als je met twee in de auto reist je ook op de carpoolstrook mag rijden.

[ Voor 19% gewijzigd door Maasluip op 15-09-2026 08:18 ]

Signatures zijn voor boomers.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:05
Tussen Zwolle <> Emmen kan je je ook gewoon agressief gedragen, dan mag je vrij reizen.

[ Voor 42% gewijzigd door LordSinclair op 15-09-2026 08:30 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• hoevenpe
  • Nu online
Knip

[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 15-09-2026 15:42 . Reden: Ook met de offtopic tag is dit niet de bedoeling ]

• AW_Bos
  • Laatst online: 23:18

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Topicstarter
Protesteren is wat mij betreft prima, als het geen hinder voor anderen oplevert, maar het spoor saboteren is gewoon not-done, zwaar not-done. Volgens Telegraaf zijn er buizen op het spoor vastgemaakt, dus de infra op het spoor denkt dat er een trein rijdt. Een geïmproviseerde kortsluitlans dus. :X

Ik hoop dat de straffen voor het blokkeren of saboteren van infrastructuur keihard gaat worden aangepakt. En laat dit een eye-opener zijn. Doe maar gelijk lekker 100.000 euro of een poosje celstraf als je moedwillig op de snelweg of het spoor gaat staan, of de boel gaat saboteren. Geen rechter ertussen, maar meteen je pinpas pakken, of je koffer pakken voor een langdurige overnachting in de staatsgevangenis.

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-09 17:52
AW_Bos schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:47:
[...]

Protesteren is wat mij betreft prima, als het geen hinder voor anderen oplevert, maar het spoor saboteren is gewoon not-done, zwaar not-done. Volgens Telegraaf zijn er buizen op het spoor vastgemaakt, dus de infra op het spoor denkt dat er een trein rijdt. Een geïmproviseerde kortsluitlans dus. :X

Ik hoop dat de straffen voor het blokkeren of saboteren van infrastructuur keihard gaat worden aangepakt. En laat dit een eye-opener zijn. Doe maar gelijk lekker 100.000 euro of een poosje celstraf als je moedwillig op de snelweg of het spoor gaat staan, of de boel gaat saboteren. Geen rechter ertussen, maar meteen je pinpas pakken, of je koffer pakken voor een langdurige overnachting in de staatsgevangenis.
Dat is natuurlijk reageren vanuit de emotie, begrijpelijk maar we hebben gelukkig hiervoor een rechtstaat. Maar zelf volgens de rechtstaat wordt dit gezien als sabotage waar de straffen zeker niet mals voor zijn. Maar ja, moeten we ze wel eerst te pakken krijgen. Dit lijkt me niet een actie vanuit één persoon....

• Radiohoofd
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-09 17:35

Radiohoofd

I believe I can fly

Kan, maar ook goed mogelijk dat de personen die hiervoor verantwoordelijk zijn bewust deze trajecten hebben uitgekozen zodat de eerste verdachtmakingen richting de boeren gaan. Sabotage is niet direct iets wat ik koppel aan boeren maar eerder aan Rusland of extreemlinkse (milieu) organisaties.

Everyone faces darkness on their own. As I have done, so will you.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:53
AW_Bos schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:47:
[...]

Je moet dan wel mensen kunnen oppakken.

Er zijn verschillende straffen. Afhankelijk van gevaarzetting. Artikel 351 regelt dat schade aan openbare infrastructuur strafbaar is. De sanctie is max 3 jaar gevangenisstraf of een boete van de 4e categorie (27.500 euro).

Is er gevaar (bv een trein had kunnen verongelukken) dan neemt de straf behoorlijk toe en komen we in de categorie waar jij het over hebt (15 jaar of meer als er iemand is overleden)

[ Voor 8% gewijzigd door Kalentum op 15-09-2026 09:23 ]

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-09 17:11
Staken en sabotage/terrorisme zijn de twee meest logische opties. Staken zou je aan de boeren of XR kunnen denken.

XR-mensen hebben in het verleden ook wel eens Utrecht Centraal geblokkeerd. Voor een organisatie die zo hard inzet op verduurzaming van de maatschappij was dat natuurlijk niet de meest logische actie. Hebben ze volgens mij ook maar 1x gedaan en zijn ze daarmee gestopt omdat ze zelf ook wel doorhadden dat dit contraproductief is. Ik denk eerder dat we het bij de boeren moeten stoppen. Boeren zou vrij logisch zijn met Prinsjesdag. Boeren zijn ook nooit beroerd voor extreme acties. En voordeel van de boeren is dat het veel verdeel en heers is. Je kan niet Agractie of FDF aanklagen hiervoor en het pinpointed naar een individuele boer is lastig.

Neemt niet weg dat je hier wel iets mee moet. Staken is één ding, een land compleet vastleggen is een tweede.

Terrorisme vanuit Rusland zou ook kunnen. Met het droneincident bij vliegveld Leipzig komt de oorlog ook steeds meer naar het westen toe. Maar dan lijkt Frankrijk of Italië misschien een logischere stap. Die hebben meer in de melk te brokkelen.

• Uhmmm
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15-09 10:01
Robkazoe schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:25:
Staken en sabotage/terrorisme zijn de twee meest logische opties. Staken zou je aan de boeren of XR kunnen denken.

XR-mensen hebben in het verleden ook wel eens Utrecht Centraal geblokkeerd. Voor een organisatie die zo hard inzet op verduurzaming van de maatschappij was dat natuurlijk niet de meest logische actie. Hebben ze volgens mij ook maar 1x gedaan en zijn ze daarmee gestopt omdat ze zelf ook wel doorhadden dat dit contraproductief is. Ik denk eerder dat we het bij de boeren moeten stoppen. Boeren zou vrij logisch zijn met Prinsjesdag. Boeren zijn ook nooit beroerd voor extreme acties. En voordeel van de boeren is dat het veel verdeel en heers is. Je kan niet Agractie of FDF aanklagen hiervoor en het pinpointed naar een individuele boer is lastig.

Neemt niet weg dat je hier wel iets mee moet. Staken is één ding, een land compleet vastleggen is een tweede.

Terrorisme vanuit Rusland zou ook kunnen. Met het droneincident bij vliegveld Leipzig komt de oorlog ook steeds meer naar het westen toe. Maar dan lijkt Frankrijk of Italië misschien een logischere stap. Die hebben meer in de melk te brokkelen.
maar de boeren zijn altijd heel duidelijk in hun acties en ook dat het HUN actie is
alleen dat al maakt het onwaarschijnlijk dat zij het zijn geweest
en XR heeft wel vaker dingen op het spoor gedaan.. maar ook die zijn altijd wel vrij aanwezig tijdens hun acties.

en nu is er de grote stilte... dus ik ben wel benieuwd of ze er nog achterkomen.

• hoevenpe
  • Nu online
Zullen we proberen niet gelijk met vingers te wijzen? Boeren, XR of andere activistische partijen willen juist (media)aandacht dus stiekem iets saboteren zonder het op te eisen lijkt me niet logisch.

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-09 16:48
Ik blijf die mentaliteit dat de NS niet iedereen kan vervoeren met bussen en dus dan maar gewoon helemaal niks regelt redelijk bizar vinden.

Alle mensen die je wel met bussen wegbrengt bestormen niet het regionale OV, Taxistandplaatsen of overladen platformen als Bolt en Uber...

[ Voor 30% gewijzigd door Polderviking op 15-09-2026 10:05 ]

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:11
Polderviking schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:01:
Ik blijf die mentaliteit dat de NS niet iedereen kan vervoeren met bussen en dus dan maar gewoon helemaal niks regelt redelijk bizar vinden.

Alle mensen die je wel met bussen wegbrengt bestormen niet het regionale OV, Taxistandplaatsen of overladen platformen als Bolt en Uber...
Omdat de smoes vaak is: bussen opstarten kost óók tijd en we weten niet hoe lang de storing is. Dus dan inderdaad maar niets, want alle reizigers in de spits passen sowieso niet in de (eventueel) bestelde bussen. Maar zelfs als het enkel een storing is op èèn traject, dan zetten ze in de spits zelden bussen in.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-09 11:14
En je hebt al snel heel veel bussen nodig met dito chauffeurs. Voor geplande werkzaamheden moeten die al uit het buitenland komen, omdat er niet genoeg aanbod zit in de markt. Laat staan dat voor zo'n grote verstoring er genoeg stand-by staat.

Reken voor de gein maar eens uit hoeveel touringcars je nodig hebt om 1 traject te verbussen....

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:18
Als er een verstoring is die langer dan 90 minuten duurt worden er standaard bussen besteld. Soms kunnen die wel geleverd worden, andere keren niet.

En dat is dan bij één verstoring. Hier gaat het om meer dan 10 trajecten waar geen treinen rijden. Zie daar maar eens genoeg bussen voor te regelen.

Ik geef alvast een voorzetje: in één dubbeldekker zitten in de spits zo'n 1000 mensen. In een bus (en dan neem ik 'm al redelijk ruim) 70. Hoeveel bussen heb je nodig voor een traject als Utrecht - Arnhem / Rhenen, waar 6 ICs en 4 SPRs per uur per richting rijden wil je iedereen redelijk normaal kunnen vervoeren? En hoeveel heb je nodig voor alle overige trajecten waar het treinverkeer plat gelegd is?

• Robkazoe
Het is ook een gigantisch gebied. We hebben het de driehoek Amersfoort, Arnhem, Assen.

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-09 17:52
Polderviking schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:01:

Er gaan 50 mensen in een bus. In één trein kunnen 1000 mensen, 20 bussen dus. Reken maar uit als er honderden treinen uitvallen hoeveel bussen je nodig hebt. Dit is niet haalbaar, zoveel bussen en chauffeurs zijn er niet.
hoevenpe schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:41:
Zullen we proberen niet gelijk met vingers te wijzen? Boeren, XR of andere activistische partijen willen juist (media)aandacht dus stiekem iets saboteren zonder het op te eisen lijkt me niet logisch.
Het blijft linksom/rechtsom een bizarre actie, het enige wat je ermee bereikt is dat er urenlang geen treinen rijden en dat ProRail/aannemers uren heen en weer aan het rijden zijn om alles te herstellen. Er is verder geen gevaar voor trein/reiziger.

Het zijn wel meerdere mensen geweest want dit kan je niet in je eentje doen, dus wat wilt die groep hiermee bereiken/zeggen? Ik kan niks bedenken... (misschien maar goed ook dat ik niet zo verknipt ben :+ )

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 15-09-2026 10:47 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 10:54

mambo No5

Bad Apple?

Vraag me oprecht af of er niet op een paar plaatsen buizen nog niet gevonden zijn, simpelweg omdat er geen spoorstroomloop toegepast is op het betreffende baanvak. :X

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:42
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:46:
[...]

Er is verder geen gevaar voor trein/reiziger.
Volgens dit item (zie bericht van 09:37) is er wel degelijk een trein op het materiaal gereden.

Wat mij betreft mag dit bestraft worden als zijnde terrorisme. Mede omdat deze methode heel eenvoudig is, maar enorme gevolgen kan hebben.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• EDIT
Zie de ontsporing in Frankrijk van afgelopen week. Als het materiaal zo op het spoor is gelegd dat de systemen het niet detecteren, dan kan een trein er zo tegenaan rijden en ontsporen. Nee, dit is absoluut geen onschuldige actie.
In Frankrijk vielen er 44 gewonden bij die ontsporing. Ik wil niet weten hoe het zou zijn als dat gebeurd zou zijn met een spitsintercity.

• hoevenpe
  • Nu online
24 plekken tegelijk, goed gecoördineerd dus.

Waarom dan ook de lijn naar Harlingen en Barneveld ipv Schiphol, Rotterdam of Eindhoven is bijzonder.

• hoevenpe
  • Nu online
alexbl69 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:53:
Volgens dit item (zie bericht van 09:37) is er wel degelijk een trein op het materiaal gereden.
Dat zou toch niet moeten kunnen als zo'n buis een baanvak 'bezet' laat zijn. Dan gaat juist alles op rood toch?

Ik wil niet zeggen dat het een onschuldige actie is, maar als je een trein wilt laten ontsporen zijn er betere methodes...
En als je echt dagenlange schade wilt veroorzaken dan zijn er ook weer betere methodes voor. Dus wat willen ze hiermee bereiken is me echt een raadsel.

Wat mij betreft valt dit ook onder terrorisme.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ik vind het wel opvallend om te lezen dat ProRail-personeel soms kilometers moet lopen om storingen te vinden. Waarom is rijden op zicht hier geen optie?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• FredvZ
hoevenpe schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:59:

Waarom dan ook de lijn naar Harlingen en Barneveld ipv Schiphol, Rotterdam of Eindhoven is bijzonder.
Je moet natuurlijk wel ongezien bij het spoor komen wil je succes hebben.
Rondom de grote steden is dat een stuk lastiger dan op het platteland.

hoevenpe schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:02:
[...]

Dat zou toch niet moeten kunnen als zo'n buis een baanvak 'bezet' laat zijn. Dan gaat juist alles op rood toch?
Er zijn ook baanvakken met ATB-NG, die werken zonder GRS.

• EDIT
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:02:
Ik wil niet zeggen dat het een onschuldige actie is, maar als je een trein wilt laten ontsporen zijn er betere methodes...
En als je echt dagenlange schade wilt veroorzaken dan zijn er ook weer betere methodes voor. Dus wat willen ze hiermee bereiken is me echt een raadsel.

Wat mij betreft valt dit ook onder terrorisme.
Ik geloof ook niet dat het doel hier een ontsporing is geweest, maar dat het, afhankelijk van de gebruikte materialen en de manier waarop het bevestigd is, wel degelijk een ontsporingsrisico zou kunnen hebben. Het is nu goed gegaan, maar het had ook anders af kunnen lopen.

• hoevenpe
  • Nu online
Prinsjesdag: lijkt me sowieso een signaal gericht aan de overheid, NS en ProRail geen doel op zich.

• alexbl69
hoevenpe schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:02:
[...]

In theorie wel.

Maar stel dat één van die handige Harry's iets heeft gebruikt dat niet geleidt, dan werkt het al niet.

Vermoed overigens dat hier wel meer over bekend gaat worden. Hier zijn iets teveel personen bij betrokken geweest om het onder de pet te kunnen houden. Er is altijd iemand die z'n mond voorbij praat of indruk wil maken. Daarnaast heeft de politie informanten (of misschien zelfs infiltranten) bij the usual suspects (XR, boeren). Er zal coördinatie moeten zijn geweest, wat een aanklacht voor terrorisme alleen maar kansrijker maakt.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Speculaas: XR en boeren zouden dit willen opeisen, nu dat nog niet is gedaan denk ik eerder aan een Russische actie om te laten zien hoe kwetsbaar het systeem is. Maar goed, onderzoek afwachten en hopen dat duidelijk wordt wie hier achter zit.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• I_IBlackI_I
  • Laatst online: 23-09 20:38
Speculaas: Dit is een protestactie van de overheid om ProRail te laten zien dat ze teveel storingen hebben die ze door alle "saneringen" niet kunnen opvangen.
alexbl69 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:15:
[...]

In theorie wel.

Maar stel dat één van die handige Harry's iets heeft gebruikt dat niet geleidt, dan werkt het al niet.

Vermoed overigens dat hier wel meer over bekend gaat worden. Hier zijn iets teveel personen bij betrokken geweest om het onder de pet te kunnen houden. Er is altijd iemand die z'n mond voorbij praat of indruk wil maken. Daarnaast heeft de politie informanten (of misschien zelfs infiltranten) bij the usual suspects (XR, boeren). Er zal coördinatie moeten zijn geweest, wat een aanklacht voor terrorisme alleen maar kansrijker maakt.
Er zijn ook baanvakken zonder GRS, dan doet het doorverbinden van de spoorstaven niks...

• Robkazoe
hoevenpe schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:59:

Twee ideeën.
  1. Omdat er bepaalde groepen mensen in die regio wonen (lees: buitengebieden met veel boeren).
  2. Het zijn de minder drukke gebieden, als je dan toch een aanslag/terrorisme/sabotage wil plegen kun je beter een stuk spoor pakken in de middle of nowhere dan zeg Amsterdam waar 3 miljoen camera's hangen.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:23:
[...]

Er zijn ook baanvakken zonder GRS, dan doet het doorverbinden van de spoorstaven niks...
En het zijn juist de baanvakken in het oosten die treindetectie met assentellers doen.

Maasluip schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:09:
[...]

En het zijn juist de baanvakken in het oosten die treindetectie met assentellers doen.
Alleen de lijn Zutphen - Winterswijk, Zutphen - Apeldoorn en Zutphen - Hengelo hebben assentellers de rest van de getroffen baanvakken hebben wel GRS en/of PSSSL.

Ik zat even in het logboek te kijken en er is op de GRS baanvakken goed te zien wanneer de sabotage wordt geplaatst... zullen vast wel wat camera's zijn die rond die tijd wat hebben opgevangen.

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 15-09-2026 12:50 ]

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Migrator schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:18:
Speculaas: XR en boeren zouden dit willen opeisen, nu dat nog niet is gedaan denk ik eerder aan een Russische actie om te laten zien hoe kwetsbaar het systeem is. Maar goed, onderzoek afwachten en hopen dat duidelijk wordt wie hier achter zit.
Ook een woordvoerder van boerenprotestgroep Agractie zegt niets van de actie te weten. Farmers Defence Force zegt ook er zelf niet achter te zitten, maar sluit niet uit dat boze boeren verantwoordelijk zijn voor de verstoringen op het spoor.
Boeren willen "losgaan"
FDF-voorman Mark van den Oever voegt daaraan toe dat boeren hebben aangekondigd om rond de troonrede, later vandaag, "los te gaan". Hij spreekt van "wilde acties". Volgens hem was dat te verwachten: "We demonstreren, maar niemand luistert ernaar".

Ik vroeg me vanochtend vroeg op de A12 al af waarom ik een VIRM zag stilstaan thv Maarn...
Update:

12:22uur
ProRail: 'Op sommige plekken opnieuw materiaal neergelegd'
Op sommige plekken waar materiaal van het spoor was gehaald, is opnieuw materiaal neergelegd. "Dat zijn uiteraard ook de plekken waar we meer surveilleren", zegt een woordvoerder van ProRail.

[ Voor 13% gewijzigd door Willem30 op 15-09-2026 12:37 ]

• Polderviking
EDIT schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:28:
Als er een verstoring is die langer dan 90 minuten duurt worden er standaard bussen besteld. Soms kunnen die wel geleverd worden, andere keren niet.

En dat is dan bij één verstoring. Hier gaat het om meer dan 10 trajecten waar geen treinen rijden. Zie daar maar eens genoeg bussen voor te regelen.

Ik geef alvast een voorzetje: in één dubbeldekker zitten in de spits zo'n 1000 mensen. In een bus (en dan neem ik 'm al redelijk ruim) 70. Hoeveel bussen heb je nodig voor een traject als Utrecht - Arnhem / Rhenen, waar 6 ICs en 4 SPRs per uur per richting rijden wil je iedereen redelijk normaal kunnen vervoeren? En hoeveel heb je nodig voor alle overige trajecten waar het treinverkeer plat gelegd is?
Die 10 treinen rijden helemaal niet per uur want alles staat nou net precies stil (hier, en bij een generieke verstoring), dus het aantal mensen wat je dan overal en nergens hebt staan van wie mid-transit de reis is afgebroken en ook zelf nergens naartoe kunnen, c.q. niet thuis kunnen komen kunnen lijkt mij wel flink beperkter dan je hier suggereert...

• Robkazoe

• alexbl69
Nou, dit zal de steun voor de boeren goed doen.

Kunnen de eencelligen die dit bedacht hebben wel zeggen dat ze schijt aan alles hebben, maar hiermee graaf je toch echt je eigen graf.

De wereld verandert constant. Iedere bedrijfstak moet zich aanpassen, en dat geldt ook voor de boeren. Als ze door overheidsbeleid gedwongen worden te stoppen is hulp tot op zekere hoogte op z'n plaats. Maar niemand heeft een 'recht' om tot in het einde der tijden te blijven doen wat de familie al tig generaties doet.

• Polderviking
Persoon die die zo te zien stalen hoekprofiel zo neerlegt mankeert echt wat in de bovenkamer.
Weet niet wat er voor nodig is om zo'n trein te laten ontsporen maar dit lijkt me nogal een hoge potentie voor zware narigheid te hebben als je hier op volle snelheid overheen dendert.

[ Voor 21% gewijzigd door Polderviking op 15-09-2026 13:29 ]

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-09 20:01
Ik zie nog nergens bewijs dat boeren het spoor hebben gesaboteerd?

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

alexbl69 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:21:
Nou, dit zal de steun voor de boeren goed doen.

Kunnen de eencelligen die dit bedacht hebben wel zeggen dat ze schijt aan alles hebben, maar hiermee graaf je toch echt je eigen graf.

De wereld verandert constant. Iedere bedrijfstak moet zich aanpassen, en dat geldt ook voor de boeren. Als ze door overheidsbeleid gedwongen worden te stoppen is hulp tot op zekere hoogte op z'n plaats. Maar niemand heeft een 'recht' om tot in het einde der tijden te blijven doen wat de familie al tig generaties doet.
Als Nederland hebben we een grote export markt van agrarische producten, het weghalen van die export moet ergens anders weer gecompenseerd worden. De regelgeving in Nederland zorgt juist voor kwaliteitsvoedels/producten en daarom doen we het ook zo goed op de export markt.

Is de afzet enkel in Nederland voldoende om agrarische bedrijven overeind te houden op de lange termijn? Is het verplaatsen van die agrarische bedrijven naar andere landen goed voor de wereld? Nederlandse agrarische bedrijven zijn behoorlijk efficiënt en milieuvriendelijk tov. buitenland (buiten de EU).

In theorie zouden wij de stikstof baten van de landen waar we naar toe exporteren moeten krijgen als compensatie en dat doen we niet, dus willen ze hier de bedrijven gedwongen sluiten (of verkleinen).

Ik heb er een erg dubbel gevoel bij maar als het de boeren zijn die het spoor hebben gesaboteerd vandaag dan zijn ze veel te ver gegaan en mogen ze die bedrijven per direct gedwongen sluiten.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:19

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Even los van of de boeren terecht boos zijn of niet (dat is een discussie voor een ander topic IMHO), gaan de acties steeds veel te ver.

Waar andere protesteren op het Malieveld, de media opzoeken, petities overhandigen enz., gaan de boeren over tot ware terreuracties. Het is nog niet bekend of ze ook de spoorsabotages hebben uitgevoerd, maar het in brand steken van hooibalen langs snelwegen is m.i. ook al over het randje. Stel je voor dat er ongelukken gebeuren, of iets in de fik vliegt dat niet de bedoeling was. Zijn ze dan ook stoer genoeg om naar voeren te stappen en de gevolgen te ondergaan? Nee, ze verschuilen zich achter FDF en Agriactie, die officieel van niets weten natuurlijk. Het lijkt de fucking IRA wel.

De dode die deze zomer viel door de trekkeractie op de snelweg zou al een alarmsignaal voor de boeren moeten zijn geweest, maar ze schijnen zich er niets van aan te trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 15-09-2026 15:34 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• FredvZ
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:37:
Is de afzet enkel in Nederland voldoende om agrarische bedrijven overeind te houden op de lange termijn?
We importeren op dit moment meer voedsel dan we exporteren.

Het meeste eten wat we importeren (en verbouwen) verdwijnt in de magen van koeien, kippen en varkens. Het grootste deel van eten dat in het vee verdwijnt komt er als mest en stikstof weer uit.

Dus een simpel rekensommetje leert dat minder vee veel oplevert:
- meer gewassen om te exporteren
- meer ruimte om woningen te bouwen
- meer voedsel voor mensen wereldwijd

Eigenlijk wordt iedereen er beter van, zelfs de meeste boeren.

Helaas is er een kleine groep in de agrarische sector die er wel last van heeft en die krijgen het steeds weer voor elkaar om de boeren in opruiing te brengen.
Net zoals de boeren in 1839 wijs werd gemaakt dat de trein langs het weiland voor zure melk ging zorgen.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-09 18:06
Dit is toch het spoorwege topic?

Hello. Is it me you're looking for?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:15

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Laten we de AWM discussie over of de boeren gelijk hebben of niet, vooral daar voeren en niet in dit topic (waar het offtopic is). Thanks!

Xbox Live ID:Notna8310

• franssie

franssie

Save the albatross

https://www.nu.nl/economie/6409806/ns-maakt-uitzondering-reizigers-krijgen-geld-terug-bij-vertraging-door-storing.html

Deze snap ik niet van de NS (ik begrijp ze wel vaker niet) maar als ik zo vanochtend de berichten las was iedereen en ze moeder het er over eens dat de NS hier niets aan kon doen. Het spoort valt zelfs onder pro-rail, dus waarom de NS dan compensatie gaat geven bij overmacht?
Ze hebben het al niet breed, dan zouden ze van dit geld beter een extra schoonmaker kunnen inhuren. En die paar euro compensatie helpt de mensen niet voor gemiste afspraken etc etc. Het is normaliter zowel een compensatie voor reizigers maar ook een drukmiddel om de NS punctueel te laten zijn. Dit is puur overmacht bij een ander bedrijf, waarom?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• LXXI
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Omdat NS blijkbaar nog enig gevoel heeft voor de overlast voor reizigers en de terroristen bepaald niet.

Heb er nog steeds last van, in het oosten rijdt nog steeds nagenoeg niets. Telkens wordt de duur van de storing weer verlengd. Kan ik anderen weer om een gunst vragen om op mijn werk of nu thuis te komen.

Totaal geen begrip hiervoor, met geen enkele reden. :(

• franssie

franssie

Save the albatross

LXXI schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:19:
Omdat NS blijkbaar nog enig gevoel heeft voor de overlast voor reizigers en de terroristen bepaald niet.
Ja inderdaad heel lief maar ze kunnen het geld eigenlijk al niet missen.
Heb er nog steeds last van, in het oosten rijdt nog steeds nagenoeg niets. Telkens wordt de duur van de storing weer verlengd. Kan ik anderen weer om een gunst vragen om op mijn werk of nu thuis te komen.

Totaal geen begrip hiervoor, met geen enkele reden. :(
Ik ook niet voor de plegers, dit is (licht) maatschappij ontwrichtend dus wat mij betreft ook lichte terreur, maar wel terreur.
Ben erg benieuwd wie er achter zitten, wil geen conclusies trekken zonder informatie. Hopen dat er ergens toch wat camerabeelden zijn bij Pro-Rail die wat duiding kunnen geven, alsmede vermoed ik dat politie en AIVD ook wel wat informatie van zendmasten en ANPR camera's aan het opvragen zijn ondertussen :P

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-09 20:01
franssie schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:25:

Ben erg benieuwd wie er achter zitten, wil geen conclusies trekken zonder informatie. Hopen dat er ergens toch wat camerabeelden zijn bij Pro-Rail die wat duiding kunnen geven, alsmede vermoed ik dat politie en AIVD ook wel wat informatie van zendmasten en ANPR camera's aan het opvragen zijn ondertussen :P
Er is weinig concrete informatie. Maar het feit dat er op sommige plaatsen vanmiddag opnieuw materiaal op het spoor is gelegd doet mij toch denken aan boeren. Als Rusland zoiets doet dan zouden ze daar wat lokale criminelen een paar duizend euro voor geven, en die zie ik dan niet doorgaan terwijl de politie en media er bovenop zitten.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• franssie

franssie

Save the albatross

GreatDictator schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:50:
[...]

Er is weinig concrete informatie. Maar het feit dat er op sommige plaatsen vanmiddag opnieuw materiaal op het spoor is gelegd doet mij toch denken aan boeren. Als Rusland zoiets doet dan zouden ze daar wat lokale criminelen een paar duizend euro voor geven, en die zie ik dan niet doorgaan terwijl de politie en media er bovenop zitten.
OP BNR was er vanochtend iemand van een beveiligingsbedrijf (ex-AIVD) die wel degelijk naar Rusland keek, omdat - net zoals met de cobra aanslagen - het relatief makkelijk is iemand via snapchat oid te vinden die voor een paar honderd tot duizend euro wil doen.

Het opnieuw plaatsen van de kortsluitingen is wel iets waarvan ik niet gelijk aan boeren denk, die hebben waarschijnlijk ook gelezen hoe de publieke opinie hierop reageerde, maar er zijn er een aantal voorbij de grens van redelijkheid gegaan dus dat is ook nog wel een mogelijkheid.
XR lijkt me onwaarschijnlijk, werd wel eerder genoemd omdat ze ook terreurachtige acties houden maar het OV aanvallen is wel onverkoopbaar als jet het klimaat wilt redden :+
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
edit: https://www.trouw.nl/binn...ge-op-het-spoor~bcf14ec8/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFWtfz4CcllMQ93vYrytUlZw9n4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bgOsbof3pVAaj82Cfmjw8ocf.png?f=fotoalbum_large
Dat is wel een specifiek gebied.

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 15-09-2026 17:20 ]

Woerden, Deventer en Apeldoorn ontbreken op dat kaartje.

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:55

Eix

franssie schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:13:
https://www.nu.nl/economie/6409806/ns-maakt-uitzondering-reizigers-krijgen-geld-terug-bij-vertraging-door-storing.html

Deze snap ik niet van de NS (ik begrijp ze wel vaker niet) maar als ik zo vanochtend de berichten las was iedereen en ze moeder het er over eens dat de NS hier niets aan kon doen. Het spoort valt zelfs onder pro-rail, dus waarom de NS dan compensatie gaat geven bij overmacht?
Ze hebben het al niet breed, dan zouden ze van dit geld beter een extra schoonmaker kunnen inhuren. En die paar euro compensatie helpt de mensen niet voor gemiste afspraken etc etc. Het is normaliter zowel een compensatie voor reizigers maar ook een drukmiddel om de NS punctueel te laten zijn. Dit is puur overmacht bij een ander bedrijf, waarom?
Ik vind het best logisch dat als je een dienst niet of niet adequaat kan leveren je daar ook geen kosten voor rekent. En reizigers dus het kaartje terugbetaald.

Overigens blijft NS vanuit de Europese Reizigersrechten ook verplicht om tickets terug te betalen als de bestemming niet kan worden bereikt. En in redelijkheid instaan voor gratis eten en drinken. Alleen het recht compensatie voor vertraging vervalt.

• alexbl69
Misschien zijn het Gereformeerde separatisten O-)

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:23
franssie schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:13:
iedereen en ze moeder het er over eens dat de NS hier niets aan kon doen. Het spoort valt zelfs onder pro-rail, dus waarom de NS dan compensatie gaat geven bij overmacht?
Dat de spoorinfra zelf onder ProRail valt is normaal gesproken dan ook helemaal geen argument om geen compensatie uit te betalen. Anders zou de vervoerder die kaart bij elke sein of andere storing aan de infra kunnen trekken, wat volgens mij ook in overtreding met Europese regels zou zijn.

Alleen bij grote overmacht zoals extreem weer, stakingen of inderdaad iets als dit kan er voor gekozen worden niet uitbetaald.

• franssie

franssie

Save the albatross

!mark schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:09:
[...]

Dat de spoorinfra zelf onder ProRail valt is normaal gesproken dan ook helemaal geen argument om geen compensatie uit te betalen.
Dat zie ik dus anders, maar ik ken de regelgeving ook niet.
Anders zou de vervoerder die kaart bij elke sein of andere storing aan de infra kunnen trekken, wat volgens mij ook in overtreding met Europese regels zou zijn.
Als de veroorzaker Pro-Rail is vind ik het onlogisch dat de NS zou moeten betalen. Net zoals dat als Schiphol verzaakt, de KLM moet betalen, maar wellicht is dat ook wel zo en moeten ze het verhalen op de veroorzaker.
Alleen bij grote overmacht zoals extreem weer, stakingen of inderdaad iets als dit kan er voor gekozen worden niet uitbetaald.
En dat is dus gewoon wat ik niet snap, NS kan er niets aan doen, de vergoeding staat niet in verhouding tot ...
Wel lief van ze, maar onnodig.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

LXXI schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:19:
Kan ik anderen weer om een gunst vragen om op mijn werk of nu thuis te komen.
Tijdens de staking heb ik de OV-fiets gebruikt, ga ik niet gauw weer doen :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• EDIT
Er zijn aanwijzingen dat boerenactivisten achter de sabotage op het spoor zitten. Dat blijkt uit gesprekken die de NOS vandaag heeft gevoerd met boeren en boerenorganisaties in het land. Bronnen in agrarische kringen bevestigen dat de afgelopen dagen in online groepen is gesproken over vergaande acties op Prinsjesdag.
Via https://nos.nl/l/2631141

• !mark
franssie schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:17:

Als de veroorzaker Pro-Rail is vind ik het onlogisch dat de NS zou moeten betalen. Net zoals dat als Schiphol verzaakt, de KLM moet betalen, maar wellicht is dat ook wel zo en moeten ze het verhalen op de veroorzaker.
Het dikgedrukte wat mij betreft: Als reiziger heb ik alleen een overeenkomst met de NS (of een andere vervoerder natuurlijk) en dan is dat dus mijn aanspreekpunt. Het zou vreselijk onpraktisch zijn om als reiziger eerst na te moeten gaan of de veroorzaker de NS of ProRail is (buiten het feit dat het gros van de mensen het niet eens weten), en bovendien is het voor ProRail ook onmogelijk om reizigersclaims te valideren doordat ze geen inzicht in de reisdata hebben of er ook daadwerkelijk een reis gemaakt is.

Hoe ze dat interen regelen mogen ze lekker B2B onderling uitzoeken, dat ProRail een vergoeding aan NS betaald bijvoorbeeld bij niet beschikbaar zijn van de infra kunnen ze zelf contractueel vastleggen, of niet natuurlijk.

Beetje hetzelfde principe dat als je een computer koopt je voor garantie ook gewoon naar de winkel kunt gaan als aanspreekpunt waarmee je een overeenkomst hebt, en niet met de fabrikant om de tafel hoeft.

[ Voor 3% gewijzigd door !mark op 15-09-2026 18:36 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Lijkt me duidelijk uit welke hoek dit komt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En niet lang daarna: Spoorsaboteurs kunnen hoge straffen tegemoetzien: 'Ze namen alle risico's voor lief'
Er zijn nog geen verdachten opgepakt, maar aanwijzingen dat er protesterende boeren achter de landelijke sabotageacties op het spoor zitten zijn er inmiddels wel. Als dat zo is, hebben ze met deze actie hun eigen glazen ingegooid, verzekert hoogleraar terrorisme en politiek geweld Bart Schuurman.

De acties van vannacht gaan een aanklacht voor vandalisme ver voorbij, verwacht de hoogleraar aan de Universiteit Leiden. "Ik verwacht dat het Openbaar Ministerie (OM) hoog zal inzetten. De daders hebben het risico genomen dat er doden of gewonden konden vallen, al was dat misschien niet hun bedoeling."

Als er volgens het OM sprake is van overtreding van artikel 164, 'opzettelijke gevaarzetting trein- en luchtverkeer', staan daar forse straffen op, tot maximaal 15 jaar cel. Als de rechter oordeelt dat er sprake is van een terroristisch oogmerk, kan die strafmaat nog verder oplopen.
Grens overschreden

Zeker is dat deze manier van actievoeren niet veel meer met het demonstratierecht te maken heeft, zegt Ira Helsloot, emeritus hoogleraar besturen van veiligheid aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

"Dat heeft het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heel duidelijk afgebakend. Als je ernstige hinder veroorzaakt, weegt dat zwaarder dan het recht op demonstreren. Massaal op straat lopen mag, de snelweg blokkeren, zoals Extinction Rebellion deed, of met tractoren langzaam rijden op de snelweg, mag niet."

Gewelddadig actievoeren komt in Nederland de laatste jaren niet heel vaak voor. In de jaren 80 was dat anders. Toen was er bijvoorbeeld terreurorganisatie RaRa, die veel materiële schade veroorzaakte.

De laatste tijd waren er in Duitsland aanvallen op energievoorzieningen, mogelijk door vanuit Rusland aangestuurde daders, maar ook door klimaatactivist Daniel V., die vorige week na een klopjacht werd opgepakt bij de Nederlandse grens.

Maar buizen op het spoor bevestigen waar treinen op botsen en seinen door op rood gaan, gaat een stap verder, zegt Schuurman.

"Zelfs al waren ze niet bewust uit op doden of gewonden, dan namen ze wel het risico dat er treinen zouden ontsporen of op elkaar zouden botsen, of dat er iets anders zou gebeuren wat ze niet hadden voorzien. Mogelijk is er gedacht na de acties op de snelwegen dat ze alles konden doen, dat er toch niet wordt opgetreden."

Torenhoge claim
Als de daders echt slachtoffers wilden vermijden, hadden ze vooraf moeten waarschuwen. "Nu hebben ze midden in de nacht buizen op het spoor bevestigd en het risico voor lief genomen."

Schuurman acht de kans groot dat politie en justitie er met camerabeelden en getuigen in zullen slagen verdachten op te sporen. "En dan verwacht ik dat hen stevige aanklachten staan te wachten."

Zelfs al draait het niet op jarenlange celstraffen uit, een torenhoge claim kunnen eventuele veroordeelde spoorsaboteurs sowieso verwachten. "De schade is enorm", weet Helsloot. "Dit is een paar miljoen aan kostenderving voor de spoorwegen. Die kan de NS verhalen op de daders."

Daarnaast zullen ze met dit soort acties hun doel niet bereiken, stelt Schuurman. "Ze hebben hun eigen glazen ingegooid. Wie denkt nog dat dit een goed idee is? Wie heeft hier nog sympathie voor? Dit is een actie waar ze heel veel spijt van gaan krijgen."

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Begreep dat er om 17u en 21:30 ook weer buizen van het door afgehaald zijn.
Ik vind de reactie om de daders op te sporen echt veel te mild is mijn mening. Wat mij betreft had het leger gelijk ingezet moeten worden om de daders te pakken, die honderd mensen van ICB en nog een paar politie eenheden (die ook andere dingen te doen hebben) zijn gewoon veel te weinig om honderden kilometers spoor te bewaken/controleren. Desnoods ook nog wat inzetten van de MQ-9 Reaper drones, we hebben die dingen niet voor niks toch.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:08
De geest is uit de fles. Straks weet iedereen het signaal om een trein een noodstop te laten maken of hoe je ATB beïnvloed. Enige positieve is dat nu hopelijk eindelijk er meer vaart achter EMTRS wordt gezet.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Nou ja, "geest uit de fles".... Het is geen nieuwe info he? 50 jaar geleden wist de rebelse jeugd ook al dat je een overweg dicht kon laten gaan door een stuiver op een ES-las te leggen.....

Het concept van spoorstroomlopen is nou niet echt heel groot geheim: Wikipedia: Spoorstroomloop

Assentellers hebben dat probleem niet. (Dat staat los van ERTMS)

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:22:
[...]

Alleen de lijn Zutphen - Winterswijk, Zutphen - Apeldoorn en Zutphen - Hengelo hebben assentellers de rest van de getroffen baanvakken hebben wel GRS en/of PSSSL.
Ik zag het ja. "in het oosten" is voor mij de diesellijnen oost van de lijn Arnhem - Deventer en volgens mij waren daar juist geen sabotageacties.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

franssie schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:17:
[...]

Dat zie ik dus anders, maar ik ken de regelgeving ook niet.

[...]

[...]

En dat is dus gewoon wat ik niet snap, NS kan er niets aan doen, de vergoeding staat niet in verhouding tot ...
Wel lief van ze, maar onnodig.
Als jij in de bioscoop zit en de stroom valt uit, dan is het toch logisch dat je je geld terugkrijgt (of een vrijkaartje in dit voorbeeld) omdat de dienst (=de film tonen) niet geleverd wordt? Of zou het dan logisch zijn dat de bioscoop zegt dat je bij de netbeheerder moet aankloppen?

• FredvZ
Volgens de voorwaarden van NS hoeven ze in dit geval geen geld terug te geven in dit geval:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0O2EA3ewnBRoteeDnW4jBzdv5Kk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KiMSzCEyOfPmZM4icWrD1ObJ.png?f=user_large
bron: https://www.ns.nl/service...geld-terug-bij-vertraging

In dit geval is er overduidelijk sprake van overmacht.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

FredvZ schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:54:
Volgens de voorwaarden van NS hoeven ze in dit geval geen geld terug te geven in dit geval:
[Afbeelding]

Ik ben benieuwd of dat stand houdt bij een rechter. Een bedrijf kan veel in zijn voorwaarden zetten, maar als consument hebt je ook rechten.

Maar niemand laat het voorkomen natuurlijk - dat kost een veelvoud van de derving, zelfs als je wint.

• Eix

Eix

FredvZ schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:54:
[Afbeelding]

De Europese Verordening reizgersrechten EU 2021/782 maakt onderscheid in terugbetaling en een schadevergoeding (voor vertraging). Respectievelijk artikel 18 en 19.

Een terugbetaling - artikel 18 - is onverkort van toepassing als je de eindbestemming niet kon bereiken. Ook bij sabotage. NS mag deze reizgersrechten niet in de voorwaarden inperken. Ook moet de vervoerder dan zaken als drinken en eten of hotel regelen (artikel 20). Alleen specifiek de vergoeding voor vertraging vervalt bij sabotage (artikel 19).

NS is overigens met de GtbV-regeling ruimhartiger dan de Europese regels voorschrijven. Maar combineert in de GtbV-regeling ook het terugbetalen van tickets voor reizen die dus niet gemaakt konden worden.

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Mindere ervaring met de trein gisteren. Antwerpen-Vleuten om 22:30.

Eurostar ging prima, al zat ik eigenlijk in de verkeerde die een uur vertraging had. Ik kreeg in de NS Internationaal app een bericht dat mijn overstap op Gouda niet mogelijk zou zijn omdat de stoptrein naar Den Bosch niet zou rijden…

Kom je op Gouda staat die stoptrein wel aangegeven, maar heel subtiel er onder dat alle stations tussen Woerden en Utrecht CS niet gestopt gaat worden.

doorgereden met de IC naar Utrecht, staan er op spoor 20 twee stoptreinen. De ene vooraan heeft Leiden er op staan, de andere Den Haag. Vertrekbord geeft aan dat de trein naar Leiden niet stopt tussen CS en Woerden.

Op een gegeven moment wijzigt de vertrekbord naar Den Haag. Ik toch maar eens een medewerker vragen wat nou wat is en ondertussen rijd de trein met Leiden er op weg. De medewerker beweert dat de trein naar met Leiden er op naar Den Haag gaat en de trein naar Den Haag die er nog wel staat naar Leiden gaat. De vertrektijd van mijn trein is 00:14 en ik stap dus toch maar in, tenslotte zeggen alle borden dat het Den Haag wordt.

Vervolgens staan we meer dan 30 minuten stil langs het perron. Best gezellige trein, veel uitgaanspubliek. Er wordt niks omgeroepen. De NS app laat braaf de vertraging oplopen. Gaan we uiteindelijk rijden, zo rond 00:45, ging er een golf van blijdschap door de trein. Uiteindelijk met 55 minuten vertraging en 0 informatie op Vleuten aangekomen.

Maar goed ik heb mijn les weer geleerd, volgende keer gewoon weer via Woerden met de auto en dan maar weer aan de 0.0

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:01
@PeaceNlove: de perrons op Utrecht hebben officieel geen perronfases, en de reisinformatie kan er daarom niet goed mee omgaan als er twee verschillende treinen op langs één perron staan. In dat geval is het aan het personeel om duidelijke informatie te verstrekken, en vooral dat lijkt misgegaan te zijn.

Ik zou 't melden bij NS: misschien kunnen ze met het betreffende treinpersoneel in gesprek. Het kan natuurlijk zijn dat er iets aan de hand was waar ze druk mee waren, of dat er überhaupt nog geen treinpersoneel was, maar wie weet helpt het voor een volgende keer.

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Ik kreeg een mail van ze voor feedback, dus inmiddels weten ze het ook :)

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-09 06:12
Ik ging laatst naar Maastricht en wat me onderweg opviel was dat een van de perrons op zowel Roermond als Sittard aan de zuidzijde even 'onderbroken' wordt voor een 'interne spoorwegovergang' (dit kent vast ook een officiëlere naam :) )

Wordt dat eindstuk op die perrons in praktijk ooit nog gebruikt als er een keer en langere trein wordt ingezet en is het dan een kwestie dat de machinist de trein precies goed neerzet zodat de deuren op de perronhoogte uitkomen :P? Of is dat laatste stuk perron er alleen 'voor de show' zodat het even lang is als het andere perron?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jM7MFklpCdHvQTSua8DqEaxk4vk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/APEwQg5LfQerHJEIQkWF3n5r.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/or0T8ggaiSqxv3GzPj7lq3TOoVc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IsUoIxmXqTV0j56lQF1Q9FVP.png?f=fotoalbum_tile
(Luchtfoto PDOK)

• Eix

Eix

Op in ieder geval station Sittard heb ik op die plek nooit een trein zien stoppen. Maastricht kom ik dan weer amper.

Vroeger had je wel Geleen-Oost als intercity-station waarbij de treinen ook op de overweg bij het perron stil stonden. Daarvoor had men een hele stellage met borden “niet uitstappen” geplaatst.

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-09 19:15
Intercity schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:46:
Ik ging laatst naar Maastricht en wat me onderweg opviel was dat een van de perrons op zowel Roermond als Sittard aan de zuidzijde even 'onderbroken' wordt voor een 'interne spoorwegovergang' (dit kent vast ook een officiëlere naam :) )
Een dienstoverpad.
Wordt dat eindstuk op die perrons in praktijk ooit nog gebruikt als er een keer en langere trein wordt ingezet
Ja, ik heb met een lange Lourdestrein weleens op het overpad gestaan.
en is het dan een kwestie dat de machinist de trein precies goed neerzet zodat de deuren op de perronhoogte uitkomen
Nee, de machinist heeft hierop geen zicht. Bij gebruikelijke treinlengtes zet de machinist de trein zo neer dat het overpad vrij blijft.
Deze constructie zorgt overigens wel voor genoeg loopruimte voor het spoor aan de andere kant van het perron.

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-09 19:15
marcop23 schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:33:
[...]
[Ermelo]
De machinist van de trein kan de overweg al zien vanaf het moment dat die bij het station wegrijdt:
Link naar de bron (cabinerit): YouTube: Cabinerit Utrecht - Zwolle sprinter
De overweg ligt direct achter dat sein. Het lijkt me dus niet dat de vrachtwagen al een poosje stil stond voordat de trein kwam: dan had de machinist immers prima kunnen remmen.
De filmopname is gemaakt met 2 gekoppelde treinstellen. Is de trein korter, dan is de stopplaats verder terug richting Amersfoort en dan heeft de machinist door de linkerboog, bomen en het perronmeubilair geen zicht op de overweg. Wat hier ook niet hielp was dat de vrachtauto en zijn lading hoofdzakelijk grijs van kleur waren: dat contrasteert niet goed met de omgeving.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

https://www.uitgeester.nl...jdende-trein-bij-uitgeest

En ook niemand die even denkt zal ik maar aan de noodrem trekken ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• franssie

franssie

Save the albatross

DDX schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:42:

Goede opmerking, ik zal de volgende keer in een trein eens kijken waar die zitten.
Het is niet duidelijk hoelang hij hing en of daar dus gelijk tijd voor was. Maar alsnog was een noodremming wel beter geweest

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04:56
Want een snelbus laten rijden tussen Den Bosch en Boxtel via Vught was te logisch? Morgen ook de hele dag zo ingepland, heeft niet te maken met het tijdstip.

Vertrek 22.47, aankomst 23.50 voor een afstand van 13 kilometer. De fiets is sneller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tj73JykZZP4g_O2Oj3vreVdEBS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rRmr81hxSSpJXPGtCTl8Kmw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Maarten_E op 19-09-2026 21:14 ]

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DDX schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:42:

Is dat wel verstandig als ie er nog aanhangt? Ik bedoel kan ie door de plotselinge vertraging er niet afvallen?

Oscar Wilde

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Hij is er nu ook afgevallen, er is nou niet echt iets om je goed aan vast te houden bij zo'n trein en zeker niet bij 100km/u+

https://www.strava.com/athletes/2323035

• !mark
Maarten_E schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:11:
Want een snelbus laten rijden tussen Den Bosch en Boxtel via Vught was te logisch? Morgen ook de hele dag zo ingepland, heeft niet te maken met het tijdstip.

Vertrek 22.47, aankomst 23.50 voor een afstand van 13 kilometer. De fiets is sneller.

[Afbeelding]
Heel raar inderdaad, je hebt hoe ik het nu zie dus 4 busverbindingen:

Tilburg - Den Bosch Oost

Den Bosch - Eindhoven

Den Bosch - Vught

Vught-Boxtel

Waarom die laatste twee dan niet aan elkaar geknoopt zijn tot één verbinding of ze op zijn minst een normale overstaptijd bieden is inderdaad erg vaag. Aan de andere kant, als je beide rijtijden bij elkaar optelt en een stop van 2min toevoegt in Vught is het nog steeds 37 min en als je een beetje door zou trappen sneller om te fietsen.

Je kunt overigens ook met de trein naar Oisterwijk en dan lijnbus 140 naar Den Bosch als je deze reis met uitsluitend OV wilt doen, dat is sneller dan dit, alleen wel een stuk duurder als je bijv. Weekendvrij hebt natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door !mark op 20-09-2026 00:36 ]

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04:56
!mark schreef op zondag 20 september 2026 @ 00:35:
[...]

Heel raar inderdaad, je hebt hoe ik het nu zie dus 4 busverbindingen:

Tilburg - Den Bosch Oost

Den Bosch - Eindhoven

Den Bosch - Vught

Vught-Boxtel

Waarom die laatste twee dan niet aan elkaar geknoopt zijn tot één verbinding of ze op zijn minst een normale overstaptijd bieden is inderdaad erg vaag. Aan de andere kant, als je beide rijtijden bij elkaar optelt en een stop van 2min toevoegt in Vught is het nog steeds 37 min en als je een beetje door zou trappen sneller om te fietsen.

Je kunt overigens ook met de trein naar Oisterwijk en dan lijnbus 140 naar Den Bosch als je deze reis met uitsluitend OV wilt doen, dat is sneller dan dit, alleen wel een stuk duurder als je bijv. Weekendvrij hebt natuurlijk.
Er wordt nergens gerept over een directe verbinding Den Bosch-Eindhoven, zie alleen een bordje Den Bosch-Vught. De reisinformatieschermen geven wel een snelbus naar Tilburg aan, maar (nog?) geen bus direct naar Eindhoven. Te weinig capaciteit misschien?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

• Eix

Eix

Er is een snelbus Boxtel-Geldermalsen.

Verder zijn er extra stops van ic-treinen bij de stations met snelbussen. Op papier is het daarmee voor doorgaande reizigers nog best goed geregeld. Alleen ‘s-Hertogenbosch komt er wat bekaaid vanaf met terugsteken naar Oost.

Dat dit niet altijd goed gaat bleek wel gisteren toen in mijn trein de extra stop in ‘s-Hertogenbosch-Oost door de conducteur in het geheel niet werd aangekondigd, met als resultaat in ‘s-Hertogenbosch reizigers op zoek naar de bus ri. Tilburg.

• Mappy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:49

Mappy

Piramide van Austerlitz

Vanmorgen ineens deze melding op m'n telefoon. Zelf kun je dit nergens controleren voor zover ik kan vinden. NS-chatmedewerker zag m'n kaart nergens anders gekoppeld, dus mysterie/bug? Laatste software-update NS-app is een week geleden, versie 8.53.0 (36580).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjt-kfEf3iR5kyZrrZxvmtqsSl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yf491LRsYp668ITZ8LUwm9EC.jpg?f=fotoalbum_large

If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Grappig, volgens mij werden net alle perron vertrek informatie borden geüpdatet. 1 voor 1 gingen ze naar de modus geen informatie beschikbaar en daarna weer terug naar normaal. (Station Zwolle).

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Waarom zou dat betekenen dat ze een update kregen?
Pagina: 1 ... 182 183 Laatste