Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 178 179 Laatste
Acties:

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:52
Aalard99 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:52:
[...]

Als je een kaartje koopt voor de daluren dan moet je volgens de voorwaarden je reis in de daluren uitvoeren. Als het goed is ga je bij aankoop akkoord met de genoemde tijden wanneer het kaartje geldig is. Mocht een conducteur je controleren dan kan hij het kaartje als ongeldig verklaren als je buiten die tijden reist en je krijgt een boete. Het hangt er dus een beetje vanaf hoe coulant de conducteur hiermee om zal gaan, strikt gezien mag het niet.
Dus vertragingen worden daarmee afgewenteld op de reiziger.
Even voor alle duidelijkheid voor er weer spookverhalen de ronde gaan doen:

- Bij een daluren*kaartje* (dus e-ticket) mag er niet in de spitsuren gereisd worden, uitgezonderd als je door schuld van de vervoerder vertraagd bent en de reis volgens de oorspronkelijke planning in de daluren plaats had moeten vinden.

- Bij een daluren*abonnement* (dus zoals het DalVrij-abonnement) is het incheckmoment bepalend. Als jij om 15:59 incheckt, mag je gewoon in de spitsuren reizen met het abonnement.

• Appeltjeeitje
EDIT schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:23:
Even voor alle duidelijkheid voor er weer spookverhalen de ronde gaan doen:

- Bij een daluren*kaartje* (dus e-ticket) mag er niet in de daluren gereisd worden, uitgezonderd als je door schuld van de vervoerder vertraagd bent en de reis volgens de oorspronkelijke planning in de daluren plaats had moeten vinden.

- Bij een daluren*abonnement* (dus zoals het DalVrij-abonnement) is het incheckmoment bepalend. Als jij om 15:59 incheckt, mag je gewoon in de spitsuren reizen met het abonnement.
Ik hoop dat je gelijk hebt.

ps "Bij een daluren*kaartje* (dus e-ticket) mag er niet in de daluren gereisd worden" is natuurlijk verkeerd geformuleerd.
Oeps, aangepast.

En dit zijn gewoon de kaartvoorwaarden zoals die al sinds jaar en dag gelden. Daar is niet iets recent aan veranderd.

• Appeltjeeitje
EDIT schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:48:
Oeps, aangepast.

En dit zijn gewoon de kaartvoorwaarden zoals die al sinds jaar en dag gelden. Daar is niet iets recent aan veranderd.
Toch heb ik dit van de NS site gehaald (hierboven al gepost);

Reizen met (actie)kaartje tijdens daluren

Voor (actie)kaartjes met korting tijdens de daluren, geldt dat je alleen mag reizen in de daluren, niet in de spits. Je volledige reis moet tijdens de daluren plaatsvinden.

Voor deze kaartjes geldt dus niet het moment van inchecken, maar het moment van de reis zelf. Je mag dus bijvoorbeeld niet jouw reis in de daluren starten en tijdens de spits nog in de trein zitten.
edit:
ik begrijp nu wat je bedoelt. Dalvrij is een abonnement en geen aktiekaart

[ Voor 6% gewijzigd door Appeltjeeitje op 01-07-2026 14:03 ]

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:35

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Appeltjeeitje schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:57:
[...]

Toch heb ik dit van de NS site gehaald (hierboven al gepost);

Reizen met (actie)kaartje tijdens daluren

Voor (actie)kaartjes met korting tijdens de daluren, geldt dat je alleen mag reizen in de daluren, niet in de spits. Je volledige reis moet tijdens de daluren plaatsvinden.

Voor deze kaartjes geldt dus niet het moment van inchecken, maar het moment van de reis zelf. Je mag dus bijvoorbeeld niet jouw reis in de daluren starten en tijdens de spits nog in de trein zitten.
Maar dat klopt toch met wat EDIT zegt?

Alleen voor de dalurenabonnementen geldt het incheckmoment, maar mag de reis wel (deels) in de spits vallen. Voor alle andere soorten daluurvervoersbewijzen moet de hele reis in de daluren passen (tenzij je buiten je schuld vertraging oploopt).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Appeltjeeitje
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:02:
[...]

Maar dat klopt toch met wat EDIT zegt?

Alleen voor de dalurenabonnementen geldt het incheckmoment, maar mag de reis wel (deels) in de spits vallen. Voor alle andere soorten daluurvervoersbewijzen moet de hele reis in de daluren passen (tenzij je buiten je schuld vertraging oploopt).
Ja had het al gezien.

Voor iemand die nooit met de trein reist valt het niet mee om het bos te zien met al die bomen.....

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:58

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Topicstarter
Zullen we even lachen? De Belgische NMBS is dus 100 jaar, en ze hebben dus op Facebook een actie gestart voor een jaar lang gratis treinreizen met Train+. En wat zien we hier ingepakt?

Een VIRM van de NS _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvnKIMaoeRavRCa0u2wJSMFBYP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqXequRtAIHgzxhIEU3e0Z41.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig zijn ze op de hoogte van deze (vermoedelijke) fout. Want het gaat al viral op internet. En de reacties van NMBS zijn ook wel grappig:
NMBS de NS vraagt of jullie hun virm dubbeldekker willen terug geven Afbeeldingslocatie: https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/td0/1/16/1f602.png Ze zijn er namelijk 1 kwijt

Met plezier, Thijs! We sturen hem op met Post NL.
Leuk cadeautje van de NS! Wel eerst even kijken of hij niet schrikt van 3.000 volt voordat jullie het cadeaupapier eraf halen.

Geen zorgen, Simon. De strik raakt de bovenleiding niet. Pak maar uit dat cadeautje.Afbeeldingslocatie: https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t57/1/16/1f609.png
Een Virm van de NS op de foto Afbeeldingslocatie: https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tc1/1/16/1f62e.png wat is er mis met ons B materiaal zoals de M6 en M7 bv. ??? Mooie reclame is dit Afbeeldingslocatie: https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tf2/1/16/1f615.png foei foei foei

Dag Davy, Die Nederlandse treinen zijn iets makkelijker om te verpakken, vandaar...
Is het dan echt zo moeilijk om er een Belgisch treinstel met Belgische bovenleiding op te zetten dat dan ook nog aan de juiste kant rijdt.Shame on you NMBS.

Hey Danny, die Belgische trein kregen we helaas niet in het verpakkingspapier.

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AW_Bos schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:48:
Zullen we even lachen? De Belgische NMBS is dus 100 jaar, en ze hebben dus op Facebook een actie gestart voor een jaar lang gratis treinreizen met Train+. En wat zien we hier ingepakt?

Een VIRM van de NS _O-

[Afbeelding]

Gelukkig zijn ze op de hoogte van deze (vermoedelijke) fout. Want het gaat al viral op internet. En de reacties van NMBS zijn ook wel grappig:

[...]

[...]

[...]

[...]
Het is niet alleen een VIRM, maar hij staat ook nog eens op Nederlands spoor. Kijk maar naar de bovenleidingsportalen...

De Belgische portalen hebben de kabeldragers namelijk onder de dwarsbalk hangen (de Nederlandse erbovenop, zoals op deze foto).

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-07 16:59
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:53:
[...]

Het is niet alleen een VIRM, maar hij staat ook nog eens op Nederlands spoor. Kijk maar naar de bovenleidingsportalen...

De Belgische portalen hebben de kabeldragers namelijk onder de dwarsbalk hangen (de Nederlandse erbovenop, zoals op deze foto).
In ieder geval lijkt het wel een echte foto, gemaakt op het traject Roosendaal - Essen, bij de overweg op de Bergsebaan.

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:41
Extraxyz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:04:
[...]

In ieder geval lijkt het wel een echte foto, gemaakt op het traject Roosendaal - Essen, bij de overweg op de Bergsebaan.
En vervolgens door de marketeer van dienst even door een AI-tooltje gegooid. Klaar! :9B

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Am Yisrael Chai

AW_Bos schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:48:

Een VIRM van de NS _O-

[Afbeelding]

[...]

[...]

[...]

[...]
Ze zijn gewoon jaloers op onze prachtige VIRM's. En terecht ook :P En de luie stagiair mag ander werk zoeken na deze AI faal.

Import the third world, become the third world

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:01
[...]

Spanningssluis is toch in Roosendaal? Dan kan die VIRM daar niet komen zonder hulp.

Waar het dan wel is, geen idee

• Appeltjeeitje
Kalentum schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:24:
[...]

Spanningssluis is toch in Roosendaal? Dan kan die VIRM daar niet komen zonder hulp.

Edit; ik had onzin gepost

[ Voor 9% gewijzigd door Appeltjeeitje op 01-07-2026 16:42 ]

• Kalentum
Appeltjeeitje schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:39:
[...]

De spanningssluis zit bij Eijsden, km.24.7
Dat is een heel eind van Roosendaal - Essen vandaan :)

• Appeltjeeitje
Kalentum schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:41:
[...]

Dat is een heel eind van Roosendaal - Essen vandaan :)
Ja sorry, te snel gereageerd. Vroeger nogal wat geschouwd voor " het werk" maar de kennis vervaagt snel :)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:00
Het grootste kado wat een Belg kan krijgen is natuurlijk een enkeltje Nederland :P

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:15
Kalentum schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:24:
[...]

De spanningssluis is goed zichtbaar op het sattelietbeeld van Google Maps, en zit inderdaad in Roosendaal zelf. Op de luchtfoto's van ProRail is 'ie nog veel beter zichtbaar: je ziet dat er geen draden zitten tussen de twee portalen. Ik weet echter niet hoe ik kan linken naar een specifieke plek op de luchtfoto's van ProRail.

De overweg bij de Bergsebaan is dus inderdaad 3kV-gebied.

• Maasluip
  • Laatst online: 12:07

Maasluip

Kabbelend watertje

[...]

Waarom denk je precies daar? Die bovenleidingconstructie komt volgens mij op veel plekken voor.

Signatures zijn voor boomers.

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-07 16:59
Maasluip schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:41:
[...]

Waarom denk je precies daar? Die bovenleidingconstructie komt volgens mij op veel plekken voor.
Ik dacht vanaf m'n telefoon rechts van de trein de zendmast van Roosendaal te zien, maar op groter scherm lijkt dat gewoon een compressie-dingetje te zijn inderdaad. Dan heb ik niks gezegd :+

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Extraxyz schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:52:
[...]

Ik dacht vanaf m'n telefoon rechts van de trein de zendmast van Roosendaal te zien, maar op groter scherm lijkt dat gewoon een compressie-dingetje te zijn inderdaad. Dan heb ik niks gezegd :+
Als ik me niet vergis, is de bovenleidingsspanning bij die overweg al 3.000 V, dus zou die VIRMm daar niet met de pantograaf omhoog kunnen staan (wellicht met de snelschakelaar uit, maar dat klinkt als veel moeite voor een fotomomentje).

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Het lijkt me vrij duidelijk dat er hier eentje wat met AI heeft zitten spelen. Meer zou ik er ook niet achter zoeken.

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:59
London schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:15:
[...]

Ze zijn gewoon jaloers op onze prachtige VIRM's. En terecht ook :P En de luie stagiair mag ander werk zoeken na deze AI faal.
Ik denk eerder dat die stagiair een positieve stage-beoordeling krijgt en een baan-aanbod. Marketing-stunt meer dan geslaagd zou ik zeggen.

• AW_Bos

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Topicstarter
Vloris schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:01:
[...]

Ik denk eerder dat die stagiair een positieve stage-beoordeling krijgt en een baan-aanbod. Marketing-stunt meer dan geslaagd zou ik zeggen.
En hej, ze hebben inmiddels de media gehaald :+
https://www.treinenweb.nl/nieuws/11962/opvallende-foto-bij-nmbs-nederlandse-trein-in-belgische-campagne.html

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:41
In ander nieuws: de 'oorzaak' van de grote stroomstoring bij Rotterdam Stadion is bekend:
Knik in kabel oorzaak van grote storing op spoor bij Rotterdam
ProRail heeft de oorzaak gevonden van de brand in een kabelgoot die het treinverkeer tussen Rotterdam en het zuiden van Nederland heeft stilgelegd. De voedingskabel van de bovenleiding zat in een knik, waardoor er kortsluiting en vervolgens brand ontstond.
Dit roept wat mij betreft meer vragen op dan dat het antwoorden geeft:
- Hoe kan die voedingskabel (plotseling) in een knik komen te zitten? Waren er werkzaamheden (geweest)?
- Hoe kan er dan door die knik kortsluiting ontstaan? Dit zijn 1500 volt voedingskabels voor de bovenleiding, dan verwacht je een zekere robuustheid van de kabel.
- Hoe kan er vervolgens brand ontstaan? Je verwacht bij een kortsluiting (zeker bij 1500 volt) dat dit gedetecteerd wordt en de stroom meteen afschakelt, net als thuis.
- Is het wel handig om iets van 300 kabels in één kabelgoot te leggen?

Enzovoort, enzovoort. Journalisten typen natuurlijk ook gewoon het persbericht over (of laten dat door AI omvormen tot een artikel) zonder verdere vragen te stellen.

Herstel gaat ook weer langer duren, in elk geval tot zondag maar mogelijk wel tot maandag: https://www.prorail.nl/ni...tadion-door-stroomstoring

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:54

• AW_Bos

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Topicstarter
AlexFL schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:26:
[...]

Dat is toch gewoon jouw site ? :+
;)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:42

Onbekend

...

Wesco schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:26:
- Hoe kan die voedingskabel (plotseling) in een knik komen te zitten? Waren er werkzaamheden (geweest)?
Als er meerdere kabels niet strak naast elkaar liggen en bijvoorbeeld deels over elkaar heen, komen er bochten in de kabel. Een kabel wat warm wordt, dat kan door de stroom zelf of door hoge buitentemperaturen komen, dan wordt deze zacht en worden de bochten wat kleiner wat meer op knikjes gaat lijken.
- Hoe kan er dan door die knik kortsluiting ontstaan? Dit zijn 1500 volt voedingskabels voor de bovenleiding, dan verwacht je een zekere robuustheid van de kabel.
- Hoe kan er vervolgens brand ontstaan?
Een kabel kan warm worden, en de kabel ernaast ook, en die ernaast ook. Als je op een kleine plaats heel veel warmte produceert wat niet weg kan, wordt het dus heet. De isolatie gaat uiteindelijk smelten en ontstaat er kortsluiting.
(Als je thuis bijvoorbeeld een kabelhaspel gebruikt en een zwaar apparaat op wilt aansluiten, moet je hem daar om altijd helemaal afrollen om veel warmteontwikkeling te voorkomen.)
Je verwacht bij een kortsluiting (zeker bij 1500 volt) dat dit gedetecteerd wordt en de stroom meteen afschakelt, net als thuis.
Er is zeker een detectie en beveiliging aanwezig. Maar gezien de grote stromen die door de voedingskabel kunnen lopen, zijn ze ook tegen een grote stroom beveiligd. De beveiliging gaat niet af op kleine lekstromen, maar die kleine stromen zouden wel warmte kunnen ontwikkelen waardoor brand kan ontstaan. (Bij huishoudens vliegen soms oude wasdrogers in de brand, terwijl ze netjes op een 16A beveiligde groep zitten aangesloten. Zo'n beveiliging beveiligd alleen tegen een te hoge stroom, en niet tegen warmteontwikkeling.)
Het vereenvoudigd vaak het aanleggen en scheelt ook tijd, ruimte en aanlegkosten. Het nadeel is dus een mogelijke single point of failure wat hier dus te zien is. Maar aangezien dit zo weinig voorkomt, is dat vaak het risico van aanleggen wel waard.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:29
Kabels hebben hoe eigen wil en natuurkunde. Zo schieten ze in de knoop als je er even niet naar kijkt

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 17:33
Ben vanmiddag onderweg van Amsterdam naar Enschede en de normale route via Amersfoort, met de ICD, geeft aan dat vrijwel elke dienst ‘extra druk wegens kortere trein is’. Fantastisch, dan maar omreizen via Zwolle.

Komen we langs het opstelterrein bij Amsterdam oost..staan daar 6-8 van de nieuwe ICD treinstellen niets te doen. Heb niet het gevoel dat dit gebied voor reparaties wordt gebruikt oid. Vraag me ergens wel af waarom de treinen bomvol zitten als er blijkbaar toch wel materieel beschikbaar is..

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Zomerperiode? Dan zet NS volgens mij altijd kortere treinen in omdat het dan rustiger is/zou zijn....

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:33

Eix

Ik blijf het wonderlijk vinden hoe ver NS afstaat van de daadwerkelijke klant. Op maandag ontstaan er problemen op de HSL, waardoor vanaf dinsdag ook ‘door een stroomstoring’ intercity-treinen tussen s-Hertogenbosch en Breda uitvallen. Op donderdagavond (!) verschijnt er dan eindelijk ook een melding in de app voor dat traject. Maar, in de systeemwereld van NS leidt dat tot twee ogenschijnlijk ongerelateerde omroepberichten op het perron. De eerste over de HSL-storing, dan een bericht dat er minder treinen rijden naar Breda door een verstoring elders. Vanuit het systeem beredeneerd snap ik het, maar voor de gemiddelde klant is het niet echt navolgbaar.

Verder geen idee waar het materieel voor deze niet-rijdende ritten terecht is gekomen. In ieder geval niet op de omleidingsroute tussen Den Bosch en Utrecht.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:07
Het zijn toch geen problemen op de HSL? De kabelbreuk ligt bij Rotterdam Stadion.

En zijn die twee storingen überhaupt gerelateerd?

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
ocaj schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:50:
Zomerperiode? Dan zet NS volgens mij altijd kortere treinen in omdat het dan rustiger is/zou zijn....
Die moet nog beginnen. En dan zijn het geplande kortere treinen en daarvoor komt geen melding in de app of reisplanner.

• FredvZ
Wesco schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:26:
Dit roept wat mij betreft meer vragen op dan dat het antwoorden geeft:
Dit filmpje laat goed zien wat er kan gebeuren met grote stromen door kabels:
YouTube: This is whtat high current dose to cables
- Hoe kan er vervolgens brand ontstaan? Je verwacht bij een kortsluiting (zeker bij 1500 volt) dat dit gedetecteerd wordt en de stroom meteen afschakelt, net als thuis.
Dat ligt er maar net aan wat er met elkaar is kortgesloten.
Wat voor een Prorail bovenleidingskabel een klein stroompje is, kan voor een 2,5mm[sup]2[/sub] stuurstroomkabeltje een enorme overbelasting zorgen.
Daar ontkom je vaak niet aan. Ik vind het wel bijzonder dat de voedingskabel van de bovenleiding tussen allerlei andere kabels ligt.

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:04
Spoorbruggen die niet werken, stroomstoringen, werkzaamheden, stakingen, onduidelijke vertragingen, onduidelijke tarieven, overvolle treinen, uitvallende treinen, servicedesk die geen (goede) antwoorden geeft. Reizen met de trein van Arriva is ook een uitdaging. Je kunt niet zonder een auto om op je werk te komen. Wat ook niet helpt is dat een deel van het traject enkel spoor is. Maar vaak gaat het ook wel goed, prijs is met kortingsabonnementen ook prima. Maar reizen met de trein in Nederland is wel een kwestie van improviseren en alternatieven achter de hand houden, ook in Noord Nederland.

• Eix

Eix

FredvZ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:46:
Het zijn toch geen problemen op de HSL? De kabelbreuk ligt bij Rotterdam Stadion.
NS communiceert geen treinen op de HSL Breda - Rotterdam vanwege een stroomstoring.
En zijn die twee storingen überhaupt gerelateerd?
Ja, effectief zijn het zelfs drie gerelateerde meldingen:
1: stroomstoring Rotterdam - Zwijndrecht
2: stroomstoring Rotterdam - Breda (HSL)
3: verstoring elders Breda - ‘s-Hertogenbosch.

• Commendatore
  • Niet online
Ik denk dat dit in de kern wordt veroorzaakt doordat die meldingen grotendeels geautomatiseerd zijn en dat de standaard sjablonen niet toelaten dat dit allemaal onder één noemer gecommuniceerd wordt. In elk geval is dat waar het op lijkt bij observatie van buitenaf.

Ik vond de communicatie over verstoringen beter voordat ze dat op deze manier deden, maar dat is al even geleden.

• FredvZ
Eix schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:27:
Ja, effectief zijn het zelfs drie gerelateerde meldingen:
1: stroomstoring Rotterdam - Zwijndrecht
2: stroomstoring Rotterdam - Breda (HSL)
3: verstoring elders Breda - ‘s-Hertogenbosch.
Ik snap niet waarom 1&2 iets met 3 te maken hebben.

De treinen tussen Breda en Den Bosch komen niet langs Rotterdam, wissels/seinen op dat traject worden niet bediend vanuit Rotterdam én de stroomvoorziening is al helemaal niet afhankelijk van een kabel in Rotterdam.

• marcop23
FredvZ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:21:
[...]

Ik snap niet waarom 1&2 iets met 3 te maken hebben.

De treinen tussen Breda en Den Bosch komen niet langs Rotterdam, wissels/seinen op dat traject worden niet bediend vanuit Rotterdam én de stroomvoorziening is al helemaal niet afhankelijk van een kabel in Rotterdam.
In ieder geval worden de internationale treinen (Eurostar) die normaal via Rotterdam rijden, nu omgeleid via Utrecht - Den Bosch - Breda. Om daar ruimte voor te maken, moet de binnenlandse IC ruimte maken.

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-07 13:44
FredvZ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:46:
De storing ligt in het gebied Rotterdam IJsselmonde - Rotterdam Stadion - Rotterdam Zuid, en daarmee is de zuidkant van Rt Zuid simpelweg geblokkeerd voor normaal treinverkeer. Ook het treinverkeer naar de HSL-Zuid-zuid komt hier langs.
marcop23 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:13:
[...]
In ieder geval worden de internationale treinen (Eurostar) die normaal via Rotterdam rijden, nu omgeleid via Utrecht - Den Bosch - Breda. Om daar ruimte voor te maken, moet de binnenlandse IC ruimte maken.
Plus omgeleide goederentreinen, die anders ook niet door de 10-minutenprak heen komen.

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17:36
Ik zat gisteren in een trein naar Vlissingen maar in Roosendaal ging ie kapot want geen tractie. Terug naar de stoomtrein!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:44
marcop23 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:13:
In ieder geval worden de internationale treinen (Eurostar) die normaal via Rotterdam rijden, nu omgeleid via Utrecht - Den Bosch - Breda.
Rotterdam CS en Schiphol zijn komen te vervallen, begrijp van de site echter dat niet op Utrecht CS gestopt wordt.

Vreemd omdat je daarmee een deel van de reizigers van Rotterdam bediend.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

De Eurostar naar Parijs stopt gewoon op Utrecht, inderdaad juist voor de reizigers die anders op Rotterdam zouden opstappen.

De Eurostar naar Londen stopt er uiteraard niet vanwege het ontbreken van de douanefaciliteiten. Vanuit Londen stopt deze er wel.

• Commendatore
  • Niet online
emeralda schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:15:
Ik zat gisteren in een trein naar Vlissingen maar in Roosendaal ging ie kapot want geen tractie. Terug naar de stoomtrein!
Die kunnen ook kapot. ;)

• Onbekend

Onbekend

...

Vandaag zijn de problemen bij Rotterdam opgelost: https://www.prorail.nl/ni...tadion-door-stroomstoring

Weet iemand of er na vandaag nog extra werkzaamheden nodig zijn, of hebben ze de afgelopen dagen definitief alles goed afgehandeld omdat de sporen toch buiten dienst waren?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:25

franssie

Save the albatross

Onbekend schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:08:
Vandaag zijn de problemen bij Rotterdam opgelost: https://www.prorail.nl/ni...tadion-door-stroomstoring

Weet iemand of er na vandaag nog extra werkzaamheden nodig zijn, of hebben ze de afgelopen dagen definitief alles goed afgehandeld omdat de sporen toch buiten dienst waren?
In je link staat letterlijk
De aannemer voert vandaag nog enkele afrondende werkzaamheden uit aan de sporen langs het perron bij Rotterdam Stadion. Deze werkzaamheden hebben geen gevolgen voor de dienstregeling en reizigers merken hier niets van.
Dus ja er moet nog wel wat gebeuren, maar het klinkt als klein bier.

Moet echt wel een rotklus geweest zijn om al die kabels te testen, te lassen, te testen etc etc.
En bijzonder hoe makkelijk dat dus kapot kan gaan. met of zonder opzet.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Onbekend

Onbekend

...

franssie schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:27:
[...]

In je link staat letterlijk

[...]

Dus ja er moet nog wel wat gebeuren, maar het klinkt als klein bier.
Afrondende werkzaamheden had ik ook al gelezen.

Maar ik ben benieuwd of er nog grote werkzaamheden liggen die nog opgepakt moeten worden maar mogelijk tijdelijk is uitgesteld.

• franssie

franssie

Save the albatross

Onbekend schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:56:
[...]

Afrondende werkzaamheden had ik ook al gelezen.

Maar ik ben benieuwd of er nog grote werkzaamheden liggen die nog opgepakt moeten worden maar mogelijk tijdelijk is uitgesteld.
Ik denk dat er wel veel moet gebeuren, maar dat dat meer onder infra onderhoud/verbetering gaat vallen (waar geen geld voor is) om de boel te scheiden, dat data en spanning door een enkele goot lopen is natuurlijk niet voor niets iets wat in NEN1010 niet is toegestaan :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

franssie schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:59:
[...]

iets wat in NEN1010 niet is toegestaan :P
Ook in ProRail voorschriften al een tijdje niet. Het probleem is "al een tijdje". Wijzigingen van voorschriften gelden voor nieuw werk. Bestaande infra aanpassen op nieuwe voorschriften kost gigantisch veel geld en gebeurt dus niet of alleen in combinatie met nieuw werk. Bedenk ook dat kabels niet netjes op en naast elkaar gestapeld liggen maar een kilometerslange spaghetti zijn. Dus een kabel uit het tracé halen en scheiden is makkelijker gezegd dan gedaan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• franssie

franssie

Save the albatross

@evilution ja dat is hoe dingen groeien. Dat is nu eenmaal zo helaas.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

franssie schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:15:
@evilution ja dat is hoe dingen groeien. Dat is nu eenmaal zo helaas.
Ja, en kabelwerk krijgt niet altijd de aandacht die het nodig heeft. Kun je wijzen dat het project dingen moet doen en wordt er al gauw geroepen: "Niet in scope". Ja, wel in scope want voor dit project geldt voorschrift versie X.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• franssie

franssie

Save the albatross

evilution schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:20:
[...]

Ja, en kabelwerk krijgt niet altijd de aandacht die het nodig heeft. Kun je wijzen dat het project dingen moet doen en wordt er al gauw geroepen: "Niet in scope". Ja, wel in scope want voor dit project geldt voorschrift versie X.
Ik wil niemand op een idee brengen maar ik hoop dat in de huidige geo poli situ het wel wat meer aandacht gaat krijgen, zeker op lijnen die voor zwaar vervoer ...

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

franssie schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:23:
[...]

Ik wil niemand op een idee brengen maar ik hoop dat in de huidige geo poli situ het wel wat meer aandacht gaat krijgen, zeker op lijnen die voor zwaar vervoer ...
Ik zou me kunnen voorstellen dat op operationeel niveau aandacht is voor signalen van sabotagepogingen. Volgens mij was er enige jaren terug in de buurt van 020 een brand die als sabotage was geduid?

• franssie

franssie

Save the albatross

evilution schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:29:
[...]

Ik zou me kunnen voorstellen dat op operationeel niveau aandacht is voor signalen van sabotagepogingen. Volgens mij was er enige jaren terug in de buurt van 020 een brand die als sabotage was geduid?
Staat me iets van bij inderdaad, dacht dat dat klimaat gericht was (want het OV verstoren werkt zo goed om aandacht te krijgen). Maar soit, dat is meer iets voor een ander topic.
De treinen rijden weer!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:53

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

franssie schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:23:
[...]

zeker op lijnen die voor zwaar vervoer ...
Een Class 66 heeft geen bovenleiding nodig... ;)

Wel ERTMS natuurlijk wat waarschijnlijk ook geraakt is met deze verstoring?

Specs

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-07 13:44
franssie schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:59:
dat data en spanning door een enkele goot lopen is natuurlijk niet voor niets iets wat in NEN1010 niet is toegestaan
De HS-kabel lag volgens Prorail onder de goot met stuurstroomkabels.

• Woody130
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-07 20:39
Vandaag met de trein van Amersfoort naa Utrecht. Door werkzaamheden rijdt hij via Hilversum. Daar maakt hij kop en dat kost 7 minuten. In de reisplanner staat de stop op hvs niet en aangekomen staat er op de borden "Niet instappen" Ik weet niet of er ontgrendeld is. Weet iemand wat de achterliggende gedachte is? Trein is om 740 erg leeg, maar misschien later op de dag druk

• London
  • Niet online

London

Am Yisrael Chai

Woody130 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 07:47:
Vandaag met de trein van Amersfoort naa Utrecht. Door werkzaamheden rijdt hij via Hilversum. Daar maakt hij kop en dat kost 7 minuten. In de reisplanner staat de stop op hvs niet en aangekomen staat er op de borden "Niet instappen" Ik weet niet of er ontgrendeld is. Weet iemand wat de achterliggende gedachte is? Trein is om 740 erg leeg, maar misschien later op de dag druk
Klopt, geen geplande stop. Maar ongetwijfeld dat er flink wat treinen gewoon de deurtjes open zullen doen. Snap de beslissing ook niet om er geen stop van te maken overigens, dit zorgt alleen maar weer voor verwarring nu.

[ Voor 9% gewijzigd door London op 11-07-2026 08:02 ]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
https://nos.nl/artikel/26...ezet-houden-mag-niet-meer

Benieuwd hoe de naleving hierop gaat zijn. Lees ook niet direct consequenties in het NOS bericht. Het probleem speelt tenslotte enkel op redelijk gezette tijden dan wel specifieke trajecten. Zat trajecten waar het feitelijk een non-issue is buiten de spits.

Daarnaast is het in belangrijke mate natuurlijk ook een door NS zelf gecreëerd probleem op sommige trajecten. Een redelijk directe verbinding naar Schiphol met marginale ruimte voor koffers, dat verzin je natuurlijk enkel achter een bureau. De echte bagagerekken zoals in andere landen om ons heen gezien worden, ontbreken hierin.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:33
psychodude schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:25:

Benieuwd hoe de naleving hierop gaat zijn. Lees ook niet direct consequenties in het NOS bericht. Het probleem speelt tenslotte enkel op redelijk gezette tijden dan wel specifieke trajecten. Zat trajecten waar het feitelijk een non-issue is buiten de spits.

Daarnaast is het in belangrijke mate natuurlijk ook een door NS zelf gecreëerd probleem op sommige trajecten. Een redelijk directe verbinding naar Schiphol met marginale ruimte voor koffers, dat verzin je natuurlijk enkel achter een bureau. De echte bagagerekken zoals in andere landen om ons heen gezien worden, ontbreken hierin.
Het lijkt voornamelijk een reactie op asociaal gedrag van mensen die het vertikken de tas weg te halen of die plots blind blijken te zijn. Dan zet je de regel wat scherper neer maar ik neem niet aan dat conducteurs je gaan aanspreken in een lege coupe.

• Commendatore
  • Niet online
Ik vind dit ook niet spreken van enige realiteitszin, want bij veel materieel ontbreekt eenvoudigweg bagageruimte en als je dan koffers op het balkon neer gaat zetten dan blokkeer je ook al snel vluchtwegen, naast dat het risico op diefstal dan ook meteen een stuk hoger wordt voor de reiziger.

Met kleinere tassen een beetje hetzelfde liedje: de vloer is te smerig om je tas op te zetten, bagagerekken ontbreken vaak en zijn ook niet altijd handig als je bij je tas moet en met je tas op schoot ga je ook niet veel meer kunnen doen.

Persoonlijk ga ik ook niet van Zwolle naar Maastricht voortdurend verkrampt met mijn rugzak op schoot zitten als de trein verder leeg is, zelfs niet met deze regel. Wordt de trein drukker, dan gaat de tas wel op schoot, zonder dat iemand wat hoeft te vragen. (Precies zoals ik het nu dus ook al doe.)

• Commendatore
  • Niet online
Wat wel hard aangepakt mag worden is rolkoffers op de stoelen, want dat zorgt zowel voor vervuiling van de bekleding als voor schade. Mensen die dat doen hebben ze echt niet meer helemaal op een rijtje.

• Maasluip
  • Laatst online: 12:07

Maasluip

Kabbelend watertje

Hetzelfde als voeten op de stoelen denk ik: de conducteur zal er wat van zeggen.

Signatures zijn voor boomers.

• psychodude
Maasluip schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:17:
[...]

Hetzelfde als voeten op de stoelen denk ik: de conducteur zal er wat van zeggen.
Maar dat is de huidige situatie natuurlijk ook al gewoon. Vaak zat een conducteur mensen zien verzoeken in een volle trein om bagage te verplaatsen/van een stoel te halen.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:14
Typisch zo'n gevalletje: de goeden lijden onder de kwaden. Iedereen met een greintje fatsoen haalt zijn tas sowieso al weg, de eikels doen het niet. Krijg je potsierlijke situaties dat de hele coupé leeg is en er discussies tussen conducteur/reiziger omdat die persoon niet met zijn tas in zijn muil wil zitten.

Of is dit een slinkse manier om de mensen bij de afdeling gevonden voorwerpen wat te doen te geven? Het eerste half jaar vergeet de halve goegemeente dat ze iets in het rek hebben gelegd.

[ Voor 23% gewijzigd door Maarten_E op 14-07-2026 18:14 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• franssie

franssie

Save the albatross

Het is al eerder benoemd, als er ruimte is in de trein om je rugtas weg te zetten (onder de stoel als de vloer niet zou plakken van alle milkshakes of weet ik veel) , er normale bagagerekken zouden zijn waar ook iets meer dan een laptoptas in past ...
Vorige maand in Italië veel met dubbeldekkers gereisd, daar is gewoon ruimte, ze zijn schoon, open (eigenlijk gewoon geen deuren - beetje metro gevoel) en dat reist gewoon 10x prettiger met bagage of een rugzak dan wat de NS heeft.

En ja ik schuif op, neem mijn rugtas op schoot als ik zie dat het vol loopt in de trein. Maar het "harde' product zoals dat in de vliegwereld heeft is bij de sprinters echt gewoon heel slecht als ik het vergelijk met andere landen, ok er zijn weer toiletten, maar dat is alles.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Als het treinpersoneel dit daadwerkelijk actief gaat handhaven dan is deze maatregel wederom een enorme verslechtering van het kwaliteitsniveau tijdens het reizen zeg. Ook hier gaat de tas regelmatig op een andere stoel in rustige treinen, zodra het drukker wordt gaat ie bij elke stop er even af zodat nieuwe instappers kunnen zitten en als dat niet gebeurt gaat ie terug. De hele rit geforceerd en onnodig krampachtig op schoot zitten ermee heb ik niet zo'n zin in, de vloer is zeker de laatste jaren vaak gewoon te smerig geworden en de rekken past afhankelijk van het materiaal niet altijd of zijn niet overal aanwezig (bovenste verdieping van dubbeldekkers).

Hoop er maar op dat dit een gevalletje regels aanpassen om het iets makkelijker te maken voor het personeel om te treden op basis van regels maar er in de praktijk weinig gaat veranderen.
Commendatore schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:58:
op het balkon neer gaat zetten dan blokkeer je ook al snel vluchtwegen, naast dat het risico op diefstal dan ook meteen een stuk hoger wordt voor de reiziger.etjes voor een fietskaartje en dan staan de al vrij beperkte hoeveelheid (op ICNG na) fietsplaatsen in treinen vaak vol met tassen en koffers.
Of ze worden in de praktijk dan nog meer op fietsplaatsen gezet. Gebeurt me nu al regelmatig dat ik netjes een fietskaartje heb gekocht en er dan op de al beperkt daarvoor aangewezen (op ICNG na) plekken andere bagage staat.

• London
  • Niet online

London

Am Yisrael Chai

!mark schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:35:
Als het treinpersoneel dit daadwerkelijk actief gaat handhaven dan is deze maatregel wederom een enorme verslechtering van het kwaliteitsniveau tijdens het reizen zeg. Ook hier gaat de tas regelmatig op een andere stoel in rustige treinen, zodra het drukker wordt gaat ie bij elke stop er even af zodat nieuwe instappers kunnen zitten en als dat niet gebeurt gaat ie terug. De hele rit geforceerd en onnodig krampachtig op schoot zitten ermee heb ik niet zo'n zin in, de vloer is zeker de laatste jaren vaak gewoon te smerig geworden en de rekken past afhankelijk van het materiaal niet altijd of zijn niet overal aanwezig (bovenste verdieping van dubbeldekkers).

Hoop er maar op dat dit een gevalletje regels aanpassen om het iets makkelijker te maken voor het personeel om te treden op basis van regels maar er in de praktijk weinig gaat veranderen.

[...]

Of ze worden in de praktijk dan nog meer op fietsplaatsen gezet. Gebeurt me nu al regelmatig dat ik netjes een fietskaartje heb gekocht en er dan op de al beperkt daarvoor aangewezen (op ICNG na) plekken andere bagage staat.
Ik zie het niet gebeuren dat er echt collega's actief op gaan handhaven. Die snappen ook wel hoe onzinnig het is om iemand aan te spreken die in een vrijwel lege coupé zijn/haar tas naast zich op de stoel zet. In een volle trein is het een ander verhaal, maar dat wordt nu ook al regelmatig omgeroepen. Wat dat betreft verwacht ik dus eigenlijk dat er helemaal niets zal veranderen.

Sowieso halen de meeste mensen gewoon netjes hun tas weg als de trein drukker wordt. Aso's die dat niet doen mogen ook prima door andere reizigers aangesproken worden, en volgens mij gebeurt dat ook genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door London op 14-07-2026 19:52 ]

• marcop23
franssie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:20:

Vorige maand in Italië veel met dubbeldekkers gereisd, daar is gewoon ruimte, ze zijn schoon, open (eigenlijk gewoon geen deuren - beetje metro gevoel) en dat reist gewoon 10x prettiger met bagage of een rugzak dan wat de NS heeft.
Weet je ook welke trein / heb je daar een interieurfoto van?

Naar mijn weten hebben dubbeldekkers met het Nederlandse maximale omgenzingsprofiel gewoon net wat te weinig ruimte voor goede bagagerekken. Ja, je zou wel zitplaatsen kunnen opofferen voor vaste rekken, maar boven de stoelen is lastig. En Italië heeft zo te zien dubbeldekkers die met 4,30m hoogte zelfs nog 35 cm minder hoog zijn dan de VIRM (4,65m).

De VIRM heeft het omgenzingsprofiel eigenlijk al compleet gemaximaliseerd.

[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 14-07-2026 20:19 ]

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
marcop23 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:18:
[...]

Naar mijn weten hebben dubbeldekkers met het Nederlandse maximale omgenzingsprofiel gewoon net wat te weinig ruimte voor goede bagagerekken. Ja, je zou wel zitplaatsen kunnen opofferen voor vaste rekken, maar boven de stoelen is lastig. En Italië heeft zo te zien dubbeldekkers die met 4,30m hoogte zelfs nog 35 cm minder hoog zijn dan de VIRM (4,65m).

Het zou al schelen als je die maffe lounge-hoeken (die bijna altijd als laatste bezet worden) gaat opofferen voor koffers.

• franssie

franssie

Save the albatross

marcop23 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:18:
[...]

Helaas geen foto, maar Herr zijn dat ik treinen van Hitachi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZvUjJT6M6Zh5v-mQR7zZYM5LlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6tk4ugojG9hdaGOX4pGlyEJr.png?f=fotoalbum_large

EDIT: WIki heeft een foto

Wikipedia: Caravaggio (train)

echt heel open en de airco werkt ook nog eens.

[ Voor 52% gewijzigd door franssie op 14-07-2026 21:02 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ICE-trein maakt noodstop in Hamburg zodat conducteur wc-papier kan kopen
Dat mogen wel meer conducteurs doen, in Nederland dan...
Een ICE-trein van Sylt naar Berlijn moest afgelopen weekend een ongeplande tussenstop maken op station Hamburg-Bergedorf. Het wc-papier aan boord was op. Door de tussenstop liep de trein zo'n drie kwartier vertraging op.

De conducteur liep zelf naar een nabijgelegen supermarkt en kwam kort daarna terug met drie pakken wc-papier. Daarna kon de trein de reis naar Berlijn voortzetten. Het moment werd gefilmd door een passagier. De video is hieronder te zien.

In het onderschrift staat dat het niet om een technisch mankement of noodgeval ging, maar om ontbrekend wc-papier. De passagier omschrijft de conducteur als "medewerker van de maand" en noemt het incident een lichtend voorbeeld van hoe organisaties niet alleen op handboeken en procedures draaien, maar ook op mensen die zelf verantwoordelijkheid nemen.

De Deutsche Bahn bevestigt het incident en prijst de conducteur. Een woordvoerder legt uit dat de voorraad verbruiksartikelen normaal gesproken voor vertrek wordt gecontroleerd. In dit geval gebeurde dat niet doordat op het laatste moment personeel uitviel bij de externe partij. De spoorwegmaatschappij vergoedt de kosten van het wc-papier.[Embed: https://www.instagram.com/reel/DaqaAisOFsr/]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Kalentum
Vraagje uit belangstelling: Vanaf zaterdag rijden er geen treinen tussen Lelystad en Almere, en dat betekent dat onder meer de IC 700 Groningen - Schiphol wordt omgeleid via Amersfoort, logisch.

Maar waarom via Amsterdam Centraal? Met een stop in Muiderpoort. Zuidtak is toch gewoon beschikbaar?

(Wel leuk voor old time sake, dit was de standaardroute voor de 700 serie toen de weststak open ging maar de zuidtak nog niet)

[ Voor 18% gewijzigd door Kalentum op 16-07-2026 14:39 ]

• ed1703
  • Niet online
Kalentum schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:10:
Vraagje uit belangstelling: Vanaf zaterdag rijden er geen treinen tussen Lelystad en Almere, en dat betekent dat onder meer de IC 700 Groningen - Schiphol wordt omgeleid via Amersfoort, logisch.

Maar waarom via Amsterdam Centraal? Met een stop in Muiderpoort. Zuidtak is toch gewoon beschikbaar?
Omdat hij in het pad van de 1500 op Amf - Asd rijdt tijdens die omleidingen.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-07 19:26
Voor de liefhebbers van historisch treinmaterieel; NMBS gaat een unieke samenstelling op de baan brengen met elektrische locs, een stoomloc, historische rijtuigen. Samenstelling zou een 300 meter lang zijn, dus ik schat het op 10-11 stuks materieel.
De trein zal op 29 en 30 augustus in het station van Schaarbeek staan, op 12 en 13 september in Luik-Guillemins en op 10 en 11 oktober in Antwerpen-Centraal. Er wordt aangegeven van telkens 10 tot 17 uur, maar ik schat dat dat de bezoekuren zijn dat je in de trein mag. Ik denk niet dat ze die voor een nachtje gaan verplaatsen, maar schiet me niet dood als het wel zo is.
https://www.belgiantrain....b/100years/historic-train

En voor de liefhebbers van techniek; op 4 oktober openen de centrale werkplaatsen in Mechelen en Salzinnes de deuren voor rondleidingen. Nog geen uren van bekend. Meer info zou volgen op https://www.belgiantrain....n-house-central-workshops

Dit alles ter ere van 100 jaar NMBS.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Meer dan een jaar op moeten wachten en meermaals uitstel, maar hier is die dan, de Arnold HN2612S "ICE 3". Moest helaas wel wat reparatie werk uitvoeren voordat hij echt reed (en moest eerst uitvinden hoe ik de motor unit uit elkaar kreeg), maar het is gelukt :D
Alle treinen zijn weer ingepakt en het zal nog wel enkele maanden duren voordat ik de kamer af heb waar een "permanente" treinbaan in komt maar wilde hem wel even testen voordat ik alles weer had opgeborgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7Ce8Eg-tlGBBJCv2-B-2ldBxs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TlmhHJQmXHTA1RWagbY9aKS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHQqNnPvhxnkH0H3N1AWQVqJJhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iKSo53wVFcmzJEeL6NxWyGX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znKIe3IAI7nbrUrwJyyI3QL7Siw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HESxOmYcUbvwtOlkdfmpnoJB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnY243polBQvfEO6qUaJVjyxWDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jg8UdQyf5kY3Ci1eQSsDrRxu.jpg?f=fotoalbum_large

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-07 19:55
Vandaag was de Karel op pad, toevallig kwam ik hem tegen in Tilburg

[ Voor 28% gewijzigd door Pittie op 18-07-2026 20:34 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 17:33
Bagagerekken nemen permanent ruimte in, en verminderen permanent de capaciteit. Ook als er niemand is die met koffers reist. Je zou kunnen stellen dat, het gebruiken van een zitplaats als 'tijdelijk bagagerek' een perfecte manier is om hier flexibel mee om te gaan - en deze ruimte enkel te gebruiken indien ook daadwerkelijk nodig (e.g. routes van/naar schiphol waar dan ook nog pax aanwezig zijn die daadwerkelijk met grote tassen reizen).

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:29
ArcticWolf schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:21:
Meer dan een jaar op moeten wachten en meermaals uitstel, maar hier is die dan, de Arnold HN2612S "ICE 3". Moest helaas wel wat reparatie werk uitvoeren voordat hij echt reed (en moest eerst uitvinden hoe ik de motor unit uit elkaar kreeg), maar het is gelukt :D
Alle treinen zijn weer ingepakt en het zal nog wel enkele maanden duren voordat ik de kamer af heb waar een "permanente" treinbaan in komt maar wilde hem wel even testen voordat ik alles weer had opgeborgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[YouTube: Arnold HN2612S ICE3 with sound]
Mooi man, klinkt net zo irritant als de echte.. ;)

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:12
Xandrios schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:03:
[...]

Bagagerekken nemen permanent ruimte in, en verminderen permanent de capaciteit. Ook als er niemand is die met koffers reist. Je zou kunnen stellen dat, het gebruiken van een zitplaats als 'tijdelijk bagagerek' een perfecte manier is om hier flexibel mee om te gaan - en deze ruimte enkel te gebruiken indien ook daadwerkelijk nodig (e.g. routes van/naar schiphol waar dan ook nog pax aanwezig zijn die daadwerkelijk met grote tassen reizen).
Als men nou iets meer viertjes creëerde in een VIRM, dan konden ze mooi tussen de rugleuningen van de stoelen worden opgeborgen. Maar dat is men schijnbaar verleerd.

Cash is king.

• hoevenpe
Xandrios schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:03:
Bagagerekken nemen permanent ruimte in, en verminderen permanent de capaciteit.
Traditionele bagagerekken wel, maar een grote open ruimte met klapstoeltjes aan de zijkant werkte vroeger heel goed. Genoeg ruimte voor fietsen, koffers en kinderwagens, alleen daar moest een toilet komen dat vaak te vies/gesloopt is om te kunnen gebruiken.

Sowieso valt het me op dat het er niet schoner op wordt, alles plakt en je eigen rommel opruimen is blijkbaar ouderwets. :?

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:01:
[...]

Traditionele bagagerekken wel, maar een grote open ruimte met klapstoeltjes aan de zijkant werkte vroeger heel goed. Genoeg ruimte voor fietsen, koffers en kinderwagens, alleen daar moest een toilet komen dat vaak te vies/gesloopt is om te kunnen gebruiken.

Sowieso valt het me op dat het er niet schoner op wordt, alles plakt en je eigen rommel opruimen is blijkbaar ouderwets. :?
Gebrek aan fatsoen los je niet op door het ontbreken daarvan in je huisregels op te nemen.

Verder zijn de treinen van NS volledig ingericht op groot reizigersvolumevervoer, het kunnen meenemen van fietsen, koffers en aanverwante artikelen is geen nS van service in ieder geval. Een plek voor een koffer levert geen geld op, het creëren van extra zitplaatsen wel.

Tijd om bepaalde voorwaarden in een nieuw op te stellen HRN contract eens aan te passen, wie dat ook gaat uitvoeren.

• Fiber
  • Laatst online: 14:56

Fiber

Beaches are for storming.

hoevenpe schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:01:
[...]

Dat plakkerige komt tegenwoordig vooral van blikjes-jagers die de laatste restjes er in het gangpad uit gieten. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• emeralda
Het is zomer en ik zie veel mensen met fietsen en tassen- ook veel buitenlandse toeristen. Gaat allemaal goed. Maar goed Nederlanders moeten altijd zeiken en net doen als je ieder moment kan worden neergestoken door een ontsnapte TBSer.

• hoevenpe
Even iets anders: na op deze plek geattendeerd te zijn op gratis dalvoordeel voor 12-17 jarigen dat bij mijn kinderen geactiveerd. Blijkbaar ga je daarmee automatisch van reizen op saldo naar achteraf factureren want er werd een paar euro teruggestort (neem aan dat bus/tram ook vanzelf op de factuur komt).

Wat schertst mijn verbazing dat bij het inchecken alleen nog 'ns flex' op de paal staat, niet of je gebruik maakt van dal voordeel. Nog gekker bij het uitchecken, alleen 'ns flex' maar geen bedrag wat deze reis gekost heeft. Mijn eigen reizen op saldo toont dat nog steeds, en ook op 'mijn NS' zie ik van mijn kinderen alleen de in- en uitchecktijd en geen bedragen (wel 0.00 bij mijn oudste die deze zomer dal vrij heeft).

Ik kan dus op geen enkele wijze de kosten in de gaten houden totdat aan het eind van de maand een samengestelde factuur komt? Wat is dit voor 'klantvriendelijke' verandering, of willen ze liever niet dat we nog zien hoe duur een ritje is?

Edit: zie dat er nu 'in bewerking' staat, met dit als toelichting
Meer informatie

In- en uitcheckgegevens bij NS zijn over het gewoonlijk binnen een half uur zichtbaar. Het kan soms 2 dagen duren, wanneer de prijs van de rit nog niet bekend is.

In- en uitcheckgegevens bij andere vervoerders zijn in bijna alle gevallen 11 dagen na reisdatum zichtbaar. In enkele gevallen zijn ze later bekend.
Hoezo kan het met reizen op saldo direct op de paal getoond worden en bij NS flex na een dag nog steeds niet?

[ Voor 21% gewijzigd door hoevenpe op 20-07-2026 13:53 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

@hoevenpe Helaas werkt het bij flex zo, ook een grote frustratie van mij die ik hier eerder ook al gemeld had.
Bij reizen op saldo was alles transparant en duidelijk. Ook had ik toen geen gezeur met gemiste check-outs.
Bij flex hebben ze een nogal vreemde IT oplossing gekozen die deeld off-line lijkt te werken. Hierdoor mist het systeen soms check-outs bij poortjes, maar worden de reizen in "Mijn NS" ook zeer belabberd bijgewerkt (kan tot een week, soms langer duren). De facturen lijken dan wel weer te kloppen dus ergens kunnen ze het wel maar investeren ze er blijkbaar niet verder meer in.

• Eix

Eix

hoevenpe schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:48:
[...]
Hoezo kan het met reizen op saldo direct op de paal getoond worden en bij NS flex na een dag nog steeds niet?
Dat de reiskosten achteraf worden berekend en dus niet op de paal verschijnen kan ik wel begrijpen. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om onderweg nog via de app een 1e klas upgrade te activeren. Die informatie staat dan niet opgeslagen op de ov-chipkaart dus kan de paal de prijs blijkbaar niet tonen. Dus een consequentie van de door NS gekozen IT-oplossing

Zoals @franssie aangeeft is de verwerking dan weer wel traag en soms incompleet. Meest vreemde is dat pushberichten op de telefoon wel instant zijn, als ze doorkomen. Maar de app zelf heeft dan nog geen informatie over diezelfde actie.

[ Voor 11% gewijzigd door Eix op 20-07-2026 15:04 ]

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:13

Antonio di

a mi me dijeron que si

hoevenpe schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:48:
Even iets anders: na op deze plek geattendeerd te zijn op gratis dalvoordeel voor 12-17 jarigen dat bij mijn kinderen geactiveerd. Blijkbaar ga je daarmee automatisch van reizen op saldo naar achteraf factureren want er werd een paar euro teruggestort (neem aan dat bus/tram ook vanzelf op de factuur komt).

Wat schertst mijn verbazing dat bij het inchecken alleen nog 'ns flex' op de paal staat, niet of je gebruik maakt van dal voordeel. Nog gekker bij het uitchecken, alleen 'ns flex' maar geen bedrag wat deze reis gekost heeft. Mijn eigen reizen op saldo toont dat nog steeds, en ook op 'mijn NS' zie ik van mijn kinderen alleen de in- en uitchecktijd en geen bedragen (wel 0.00 bij mijn oudste die deze zomer dal vrij heeft).

Ik kan dus op geen enkele wijze de kosten in de gaten houden totdat aan het eind van de maand een samengestelde factuur komt? Wat is dit voor 'klantvriendelijke' verandering, of willen ze liever niet dat we nog zien hoe duur een ritje is?

Edit: zie dat er nu 'in bewerking' staat, met dit als toelichting

[...]
Mijn vrouw moest ook aan flex (met dal-uren) wennen, omdat je alleen de melding krijgt "flex" of "op rekening". Voordeel is wel dat als eenmaal "flex" op je OV-kaart staat ( je moet het er 1 keer opzetten) , dat je daarna binnen flex kan wisselen van type flex zonder dit weer op je kaart te moeten zetten bij een automaat ( van Flex "Weekend vrij" naar Flex "(altijd) dal vrijj" naar Flex "Basis" ). Ze heeft ook nog een 2de NS OV-kaart met nog gewoon "reizen op Saldo" (prepaid).

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je de kaart toevoegt aan de ns app en instelt dat je in- en uitcheck meldingen wil krijgen, krijg je doorgaans het voorlopige bedrag te zien bij uitchecken als melding op je telefoon. Werkt enkel met ns reizen uiteraard aangezien de systemen van anderen niet realtime aanleveren bij ns.

[ Voor 4% gewijzigd door Bastien op 20-07-2026 15:40 ]

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:13

Antonio di

a mi me dijeron que si

Bastien schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:39:
Als je de kaart toevoegt aan de ns app en instelt dat je in- en uitcheck meldingen wil krijgen, krijg je doorgaans het voorlopige bedrag te zien bij uitchecken als melding op je telefoon. Werkt enkel met ns reizen uiteraard aangezien de systemen van anderen niet realtime aanleveren bij ns.
Klopt, moet je wel altijd internet hebben op je Smartphone bij in-/uitchecken!

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:29
ed1703 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:24:
[...]

Tijd om bepaalde voorwaarden in een nieuw op te stellen HRN contract eens aan te passen, wie dat ook gaat uitvoeren.
Waarin natuurlijk ook staat dat er GEEN extra geld beschikbaar wordt gemaakt.. Dat wie het ook uitvoert de boel zelf rendabel moet draaien..

En dan later weer zeuren dat het beter moet etc.. Iets met dubbeltje en eerste rang..

[ Voor 15% gewijzigd door Inflatable op 20-07-2026 20:07 ]

• ed1703
  • Niet online
Inflatable schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:03:
[...]

Waarin natuurlijk ook staat dat er GEEN extra geld beschikbaar wordt gemaakt.. Dat wie het ook uitvoert de boel zelf rendabel moet draaien..

En dan later weer zeuren dat het beter moet etc.. Iets met dubbeltje en eerste rang..
Als men volledig rendabel moet draaien gooi je er weer wat ontheffingsbepalingen in, dat doen we nu immers ook.

En advies vragen aan het LOCOV is vooral voor de buhne. (net als nu)

• q-quan
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:25
Is er al concreter nieuws over wanneer de NS-abonnementen ook aan OV-pay/de OV-pas te koppelen zijn? Bij verschillende stads-/streekvervoerders is dat al zo.

Ik ben m'n OV-chipkaart kwijt en heb geen zin een nieuwe te bestellen...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
@q-quan Is Discussie & Ervaring OVPay niet handiger?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-07 23:23
Antonio di schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:51:
[...]

Klopt, moet je wel altijd internet hebben op je Smartphone bij in-/uitchecken!
Of je kijkt dit na op het moment dat je internet hebt, dit kan ook 10 min of later na het uitchecken. Bij mij komen de kosten er vrij snel te staan.

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:35
q-quan schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:42:
Is er al concreter nieuws over wanneer de NS-abonnementen ook aan OV-pay/de OV-pas te koppelen zijn? Bij verschillende stads-/streekvervoerders is dat al zo.

Ik ben m'n OV-chipkaart kwijt en heb geen zin een nieuwe te bestellen...
Eind oktober gaat NS de OV pas ondersteunen. Er wordt nu nog hard aan gewerkt.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:57
Hopelijk komt NS ook met de Max-abonnementen. Die in feite price caps zijn. Sommige regionale busvervoerders hebben dat al.

• Woody130
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-07 20:39
Eix schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:00:
[...]

Zoals @franssie aangeeft is de verwerking dan weer wel traag en soms incompleet. Meest vreemde is dat pushberichten op de telefoon wel instant zijn, als ze doorkomen. Maar de app zelf heeft dan nog geen informatie over diezelfde actie.
Het valt mij op dat het reisgedrag in de app vaak lang op zich laat wachten. Er staat dan "in bewerking" Al ik echter inlog op mijn ns via een computer, dan staan de reizen er wel.

• emeralda
Ik ben een oude man en kan me nog herinneren dat er ieder uur een trein ging van Breda naar Rotterdam.

Nu hoef je nooit langer dan een kwartier te wachten. De NS app is best goed. Je kunt met je betaalkaart inchecken.

Ja de treinen zijn smerig maar ja dit is Nederland. Ik vind dat de NS het allemaal vrij redelijk voor elkaar heeft. De VVD heeft al 20 jaar de macht en die verachten openbaar vervoer dus dat het allemaal met kunst en vliegwerk draaiende wordt gehouden op een systeem dat in de 19e eeuw is aangelegd is bewonderenswaardig.
Pagina: 1 ... 178 179 Laatste