Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 173 174 Laatste
Acties:

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:21
cazzer22 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:31:
[...]

Ik zat net even naar de historische bediening te kijken van station Dronten. Het had voorheen alleen een sprinter naar Amsterdam Centraal. Dan is het een bijzondere route met 2 keer overstappen om zo naar Amsterdam Zuid toe te gaan. Ik had het idee dat die trein via Amsterdam Centraal naar Schiphol ging zoals de IC vroeger uit Twente naar Hoofddorp.
die treinserie was gekoppeld aan een sprinter die naar Den Haag ging dus op die manier zou je via Schiphol kunnen, maar dan ben je een stuk langer onderweg

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinserie_14600_(2020)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:59

Maasluip

Kabbelend watertje

cazzer22 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:31:
[...]

Maar als een standaard reiziger die gewoon met de NS reisplanner en de NS app een reis volgd, dan zou dat niet nodig moeten zijn toch? Of er zou een instructie moeten verschijnen om dat te doen.
Ik dacht dat het er net om ging dat die reisplanner niet gebruikt werd want "Het is nu dus soort van verplicht om de reisplanner te gebruiken?"
En volgens mij zegt NS tegenwoordig overal en bij elk omroepbericht "plan uw reis in de app".

Signatures zijn voor boomers.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:57
Is dit niet een theoretisch probleem? Met een OV-chipkaart kan je reizen hoe je wilt, bij wijze van spreken Groningen naar Amsterdam via Maastricht als je daar zin in hebt.

Beperkend voor een enkeling met een specifiek voordeelkaartje, maar heel eerlijk dat is imo de consequentie van bodemvissen wat de gewone reiziger niet doet.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

hoevenpe schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:06:
Is dit niet een theoretisch probleem? Met een OV-chipkaart kan je reizen hoe je wilt, bij wijze van spreken Groningen naar Amsterdam via Maastricht als je daar zin in hebt.
Dan moet je wel uit- en inchecken in Maastricht, terwijl dat juist niet hoeft bij het "terugreizen" om sneller op je eindbestemming te zijn.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• hoevenpe
Migrator schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:14:
Dan moet je wel uit- en inchecken in Maastricht, terwijl dat juist niet hoeft bij het "terugreizen" om sneller op je eindbestemming te zijn.
Bedoelde juist dat je zonder op Maastricht uit te checken zonder problemen het halve land terug kunt reizen. Of het sneller is is een ander verhaal... ;)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-03 11:35
De reisplanner kan niet leidend zijn. Voor mijn reis naar lelylaan gisteren werd de optie via Schiphol niet aangeboden bij aankoop (enkel als je de via-optie gebruikt). Op moment van vertrek op het beginstation stond de optie via Schiphol er echter wel tussen (met een lange overstap). En bij aankomst op Amersfoort voor de overstap daar, was de optie via Schiphol er niet meer.

Maar reizen via Schiphol kon wel degelijk. Het was de snelste en meest directe optie. Aansluitingen prima gehaald, en 10 minuten eerder aangekomen dan het reisadvies van NS (welke muv enkele specifieke momenten) de route via centraal adviseert.

Mijn gevoel is dat dit specifieke geval toevallig de pech had dat de NS een minimale overstap van 4 minuten aanhoud voor Schiphol (en de overstap was 3 minuten, wat meer dan voldoende is op een dinsdagavond...). Groter effect is dat treinen soms vertraging hebben, of dat sporen veranderen. Op Amersfoort vereiste de overstap naar Schiphol een transfer van perron 6 naar 2 (ipv 6 naar 7 wat normaal is). Mogelijk dat ze daardoor verwachten dat je de overstap mist en die optie dan dus direct verdwijnt uit het reisadvies..?

Hoe dan ook, de app geeft continu andere adviezen. Het veranderd regelmatig, voor én tijdens de reis. Als passagier kun je dat nooit volgen, als adviezen waar je al aan begonnen bent zomaar veranderen - zelfs zonder dat er vertraging is die de eerder geadviseerde reis onmogelijk zou maken.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

hoevenpe schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Bedoelde juist dat je zonder op Maastricht uit te checken zonder problemen het halve land terug kunt reizen. Of het sneller is is een ander verhaal... ;)
Het kan wel, maar het mag niet.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:19

franssie

Save the albatross

Maasluip schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:26:
[...]

Het kan wel, maar het mag niet.
Daarnaast kan de conducteur dacht ik ook zien waar je bent ingecheckt, ik heb wel eens een wenkbrauw zien frontsen toen ik door een verstoring een wat creatieve omleiding had bedacht.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-03 14:01
Maasluip schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:12:
Want je kunt neem ik aan niet onbeperkt terugsteken (Utrecht - Oosterbeek via Arnhem en dan tot Ede-Wageningen reizen uitchecken).
Terugsteken tot Ede-Wageningen is een beetje onzinnig, omdat alleen de ICE daar niet stopt. Maar terugsteken tot Oosterbeek of Wolfheze mag wel, volgens de reisplanner. En dan moet je niet uit- en inchecken in Arnhem, want ik neem aan dat je niet eerst in Arnhem € 14,20 afgeschreven krijgt en daarna nog weer € 1,80 terugkrijgt van NS, omdat je enkeltje Utrecht- Wolfheze eigenlijk maar € 12,40 kost.

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-03 12:38
Xandrios schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:19:
Hoe dan ook, de app geeft continu andere adviezen. Het veranderd regelmatig, voor én tijdens de reis. Als passagier kun je dat nooit volgen, als adviezen waar je al aan begonnen bent zomaar veranderen - zelfs zonder dat er vertraging is die de eerder geadviseerde reis onmogelijk zou maken.
En daarom dus ook gewoon niet moeilijk doen als het een logische optie is op dat traject. De conducteur gaat die reisplanner echt niet checken en snapt ook wel dat dit gewoon een logische overstap is ipv de boel te willen flessen. Zo lang de intentie maar goed is.
Als je nou zonder verstoringen opeens via Utrecht zou reizen is het natuurlijk wel gek. Maarja, dan ben je ook duidelijk langer onderweg.

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:53
Het lastige is dat de reisplanner een soort verplichting wordt alvorens een reis. Tegenwoordig weet je nooit meer waar je aan toe bent. Vanaf Den Haag vertrekken soms twee treinen naar Eindhoven, en als je niet vaak reist zit je per ongeluk in de trein die via Schiphol / Amsterdam gaat, en niet in de Intercity Direct. Ik hekel vooral dat ik voor mezelf best weet waar ik in moet stappen of tussendoor moet in- en uitchecken en op welke 'kleur poortje' ik dan moet letten, maar voor alle minder fanatieke treinreizigers zal dat een worst wezen en voor hen is alles een horde en denken ze: ik ga de volgende keer gewoon weer met de auto.

~~~

Ik leid weleens vrienden rond in het spoorwegmuseum en mijn hart gaat het snelste kloppen bij plek waar gedateerde vertrekstaten hangen (aan het begin van het museum biij de oude treinen). Het leuke is dat daar, even uit mijn hoofd (dus de jaartallen zullen afwijken), een vertrekstaat uit 1920 hangt en eentje uit 1960 en in 40 jaar tijd is er nauwelijks verandering. Ongeveer dezelfde layout, wel wat andere tijden en verbindingen, maar uiteindelijk: een lange lijst met vertrektijden, sporen en stations. Heerlijk! Maar heden ten dage is alles wat we nog herhaardelijk horen: "plan uw reis via ns.nl"

( Tot zover het stukje nostalgie wat me triggerde door al deze reisroutes 8) )

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:10
Intercity schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:32:
Het lastige is dat de reisplanner een soort verplichting wordt alvorens een reis. Tegenwoordig weet je nooit meer waar je aan toe bent. Vanaf Den Haag vertrekken soms twee treinen naar Eindhoven, en als je niet vaak reist zit je per ongeluk in de trein die via Schiphol / Amsterdam gaat, en niet in de Intercity Direct.
Zou dat vroeger met de vertrekstaten beter gewerkt hebben?
Dat betwijfel ik namelijk. Ook toen had je aardig wat skills nodig om als incidentele reiziger uit de vetrekstaten op te maken welke trein je het snelst op bestemming ging brengen. Laat staan dat je uit die dingen kon uitmaken waar je moest overstappen.
Ik hekel vooral dat ik voor mezelf best weet waar ik in moet stappen of tussendoor moet in- en uitchecken en op welke 'kleur poortje' ik dan moet letten, maar voor alle minder fanatieke treinreizigers zal dat een worst wezen en voor hen is alles een horde en denken ze: ik ga de volgende keer gewoon weer met de auto.
Gezien de populairiteit van de vroem-vroem partijen zou je bijna gaan denken dat de minder fanatieke treinreiziger sowieso de auto pakt.

Spel en typfouten voorbehouden

• Intercity
FredvZ schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:54:
[...]

Zou dat vroeger met de vertrekstaten beter gewerkt hebben?
Dat betwijfel ik namelijk. Ook toen had je aardig wat skills nodig om als incidentele reiziger uit de vetrekstaten op te maken welke trein je het snelst op bestemming ging brengen. Laat staan dat je uit die dingen kon uitmaken waar je moest overstappen.
Dat is lastig vergelijkbaar. Dingen waren wel langer hetzelfde volgens mij (ik was nog jong toen). Het was überhaupt "rustiger": we waren met half zoveel mensen; treinen was nog ietsje minder sardien-van-A-naar-B :) Het (geidealiseerde beeld) ging niet alleen maar over het 'snelst' tot bestemming.

• FredvZ
Intercity schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:00:
Dat is lastig vergelijkbaar. Dingen waren wel langer hetzelfde volgens mij (ik was nog jong toen). Het was überhaupt "rustiger": we waren met half zoveel mensen;
Je bent van voor 1950? :o

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Intercity schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:32:
Ik leid weleens vrienden rond in het spoorwegmuseum en mijn hart gaat het snelste kloppen bij plek waar gedateerde vertrekstaten hangen (aan het begin van het museum biij de oude treinen). Het leuke is dat daar, even uit mijn hoofd (dus de jaartallen zullen afwijken), een vertrekstaat uit 1920 hangt en eentje uit 1960 en in 40 jaar tijd is er nauwelijks verandering. Ongeveer dezelfde layout, wel wat andere tijden en verbindingen, maar uiteindelijk: een lange lijst met vertrektijden, sporen en stations. Heerlijk! Maar heden ten dage is alles wat we nog herhaardelijk horen: "plan uw reis via ns.nl"

( Tot zover het stukje nostalgie wat me triggerde door al deze reisroutes 8) )
De vertrekstaten hangen toch nog gewoon op of nabij de perrons?

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:23

Wokschotel

Op 6 wielen

noppus schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Terugsteken tot Ede-Wageningen is een beetje onzinnig, omdat alleen de ICE daar niet stopt. Maar terugsteken tot Oosterbeek of Wolfheze mag wel, volgens de reisplanner. En dan moet je niet uit- en inchecken in Arnhem, want ik neem aan dat je niet eerst in Arnhem € 14,20 afgeschreven krijgt en daarna nog weer € 1,80 terugkrijgt van NS, omdat je enkeltje Utrecht- Wolfheze eigenlijk maar € 12,40 kost.
Je hoeft ook niet uit te checken want in dit Arnhem geval blijf je binnen de poortjes.

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• Intercity
Skyaero schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:10:
[...]

De vertrekstaten hangen toch nog gewoon op of nabij de perrons?
Dat nog wel maar het is vermoedelijk het eerstvolgende dat verdwijnt;

2013: https://www.bnnvara.nl/ka...e-borden-weg-van-stations
Dus ja anno 2026: het zal niet lang meer duren voordat deze ook zullen verdwijnen en men verplicht is zich te wennen tot de app ;)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Intercity schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:00:
[...]

Dat is lastig vergelijkbaar. Dingen waren wel langer hetzelfde volgens mij (ik was nog jong toen). Het was überhaupt "rustiger": we waren met half zoveel mensen; treinen was nog ietsje minder sardien-van-A-naar-B :) Het (geidealiseerde beeld) ging niet alleen maar over het 'snelst' tot bestemming.
Moet tot zijn, als veranderingen je zo aangrijpen of is dit een: Ik zoek een probleem, vind er geen, ga er een creëeren en dan roepen: onrecht!

Nofi maar als je zo een ticket boekt weet je toch welke treinen je kan nemen? Je bent vast groot fan van papier dus: print het uit, nietje er door en neem het mee. Alles dat er bijkomt in de reisplanner tussendoor is je winst, wat je ook weer kan printen al dan niet met een printscreen.

Echt heb zat te zeiken op de NS (de overduidelijke PR machine om het weg saneren van schoonmakers en de teringzooi in de trein als resultaat te normaliseren bijvoorbeeld) maar conducteurs die onredelijk zijn bij reizen die afwijken van de 'normaal' is er echt geen van. Als je echt wat geks doet en gewoon verteld waarom was het _altijd_ prima. Inclusief wel eens de 'halte gemist' waar ik eigenlijk een nieuw kaartje had moeten kopen/in-uit moeten checken.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Over die reiswegen: voor Zwolle-Maastricht zijn er eigenlijk twee logische routes, eentje met overstappen in Utrecht en eentje met overstappen in Den Bosch. De reistijd is identiek, alleen heb je in Den Bosch 2 minuten overstaptijd en in in Utrecht net geen half uur. Bij de reisplanner wisselt het nogal eens welke je voorgeschoteld krijgt, maar onder normale omstandigheden ga ik altijd via Utrecht, gezien de veel robuustere overstap en ook omdat dat is wat ik van oudsher gewend ben. (En zo kan ik in Utrecht ook nog even wat te eten en/of te drinken kopen.)

Hier heb ik werkelijk nog nooit commentaar op gehad.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:19

Fiber

Beaches are for storming.

Wat een ellende, zouden al die reizigers ook gecompenseerd worden voor de vertraging?

https://nos.nl/artikel/26...-in-de-trein-bij-voorburg

O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:03
Er is geen vertraging. De dienstregeling is aangepast en er is dus keurig tijd voor deze controlestop ingepland voor alle treinen.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:48:
[...]

Ik dacht dat het er net om ging dat die reisplanner niet gebruikt werd want "Het is nu dus soort van verplicht om de reisplanner te gebruiken?"
En volgens mij zegt NS tegenwoordig overal en bij elk omroepbericht "plan uw reis in de app".
Het ging mij inderdaad om de verplichting. Dat niet bedoeld als "zeuren", maar ik vind het heel gek dat in de AVR (die bij een geschil toch een juridische status hebben) staat dat je de reisplanner MOET gebruiken.
Vind ik echt heel krom. (Net zoals die idiote omroep continue "gebruik DE app". Zeg dan op zijn minste "de NS-app", er zijn nl. nog veel meer apps dan alleen de NS-app....)

Maar in de praktijk zal het inderdaad wel loslopen, zoals hierboven ook gemeld is: als je te goeder trouw bent en een logisch verhaal hebt waarom je doet wat je doet dan verwacht ik dat de meeste conducteurs daar begripvol en coulant mee omgaan. Zelfs als je niet zou weten dat je bij terugsteken soms wel en soms niet moet uit/in-checken.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 07:06

DDX

EDIT schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:35:
Er is geen vertraging. De dienstregeling is aangepast en er is dus keurig tijd voor deze controlestop ingepland voor alle treinen.
Op welke manier is het aangepast, als in vandaag of is er in de dienstregeling gewoon ruimte voor een extra stop ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Fiber

Fiber

hoevenpe schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Nee dat kan nou weer net niet. Er kan best veel, maar reizen in de richting van je in-check-station mag in principe niet, al zullen daar vast wel een paar kleine uitzonderingen op zijn van een paar km.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• EDIT
DDX schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:08:
[...]

Op welke manier is het aangepast, als in vandaag of is er in de dienstregeling gewoon ruimte voor een extra stop ?
De dienstregeling is voor de treinen die meededen met de actie daadwerkelijk aangepast en er is een extra stop ingepland, voor de intercities als 'niet voor reizigers'-stop, zodat die niet zichtbaar is als extra station in de reisplanner.
Treinen die meededen aan de actie zijn dus zichtbaar in de reisplanner omdat ze dus iets meer rijd gepland kregen dan normaal tussen Gouda en Den Haag Centraal.

@Fiber Zie de hele discussie eerder in dit topic. Je mag tegenwoordig gewoon tegen de richting in reizen, mits dit geadviseerd wordt door de reisplanner zonder trucjes uit te halen (lees: een via-station toe te voegen).

[ Voor 19% gewijzigd door EDIT op 05-03-2026 07:23 ]

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-03 01:14
Maasluip schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:48:
[...]

Ah vandaar, ik zat juist te kijken naar welke alternatieve route ook toegestaan zou moeten zijn vanuit de regels hoe tussen A en B te reizen.

Ik kom nog nét uit de tijd dat ik nog geleerd heb met een spoorboekje reizen te plannen maar ook dat die NS Reisplanner op floppy verscheen. Die legde bloot dat bijvoorbeeld van Roosendaal naar Zwolle het sneller kon met een overstap in Rotterdam CS (toen nog).

Maar volgens mij is het gebruik van de NS site of app niet verplicht bij de reis. Zolang je je aan de voorwaarden houdt van de NS AVR mag je toch ook een andere informatiebron gebruiken. Het enige wat de NS app vooral biedt is live updates tijdens de reis. Ik denk dat het daarom is dat de NS de reizigers zo pusht in die richting. En het zal minder vragen aan het personeel geven als de app ook antwoorden kan geven.

[ Voor 21% gewijzigd door cazzer22 op 05-03-2026 08:52 ]

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-03 07:52
EDIT schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:20:
[...]

De dienstregeling is voor de treinen die meededen met de actie daadwerkelijk aangepast en er is een extra stop ingepland, voor de intercities als 'niet voor reizigers'-stop, zodat die niet zichtbaar is als extra station in de reisplanner.
Treinen die meededen aan de actie zijn dus zichtbaar in de reisplanner omdat ze dus iets meer rijd gepland kregen dan normaal tussen Gouda en Den Haag Centraal.

@Fiber Zie de hele discussie eerder in dit topic. Je mag tegenwoordig gewoon tegen de richting in reizen, mits dit geadviseerd wordt door de reisplanner zonder trucjes uit te halen (lees: een via-station toe te voegen).
Was extra tijd zelfs nodig? Van wat ik me kan herinneren zit er zoveel speling in de dienstregeling van den haag naar utrecht dat je de trein in normale omstandigheden al bij Zoetermeer lkan aten rollen op 80km/h en nog steeds optijd aankomt in den haag

• hoevenpe
Dus voordat je gaat zwartrijden ook even de reisplanner checken... ;)

• Fiber

Fiber

EDIT schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 07:20:
[...]

Ik geloof je direct en als je een vervoersbewijs hebt via de app of kaartjesautomaat is dat ook controleerbaar. Maar als ik met de OV Chipkaart incheck kan de kaartjescontroleur alleen zien waar ik ben ingecheckt maar hij kan niet weten waar ik ben omgedraaid en hij kan ook niet weten waar ik heen wil, dus dat is niet controleerbaar volgens mij.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 07:06

DDX

En vandaag grote controle actie op station Wormerveer :

https://www.deorkaan.nl/g...ntallen-treinen-stilgezet
Wie donderdagmiddag langs Station Wormerveer reed, kon het bijna niet missen. Rond 16.00 uur stond een grote groep medewerkers van Nederlandse Spoorwegen (NS), de Landelijke Politie en Tribe Beveiliging klaar voor een uitgebreide briefing op het station.

Tijdens de grootschalige controleactie worden vrijwel alle treinen die door Wormerveer rijden tijdelijk stilgezet op het station. Naar verwachting worden tussen 16.00 en 21.00 uur in totaal 68 treinen gecontroleerd, waaronder ook intercity’s. Alle reizigers moeten daarbij een geldig vervoersbewijs kunnen tonen.

Op de perrons staan ongeveer 40 controleurs en 10 beveiligers. De controleurs zijn verdeeld in meerdere teams. Zodra een trein het station binnenrijdt, stappen zij de trein in om reizigers te controleren op een geldig vervoersbewijs. Tegelijkertijd controleren beveiligers de reizigers die de trein verlaten of juist het perron betreden.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:43

Onbekend

...

Uit het zelfde artikel vind ik deze tekst nog het belangrijkste:
In de dienstregeling is al rekening gehouden met deze grote actie. De controle moet binnen twee tot vier minuten per trein worden afgerond, zodat het treinverkeer zo min mogelijk hinder ondervindt en treinen snel weer kunnen vertrekken. Treinen die onderweg al vertraging hebben opgelopen mogen zonder controle doorrijden.

Bij de actie zijn ook een hulpofficier van justitie en de Vreemdelingenpolitie Nederland betrokken.
Er ontstaat hierdoor dus geen vertraging wat niet in te halen is, en er wordt blijkbaar niet alleen op zwartrijden gecontroleerd.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• franssie

franssie

Save the albatross

top. met alle aanrandingen in NH en ander gedoe is het goed te lezen dat er eindelijk eens iets van handhaving plaatsvindt.
Dat gezegd hebbende, bij een voetbalwedstrijd mijdt ik nog steeds elke vorm van OV omdat de handhavers er dan (en ik snap het eigenlijk wel) het ook niet aandurven.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13-03 20:20
franssie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:00:
[...]

top. met alle aanrandingen in NH en ander gedoe is het goed te lezen dat er eindelijk eens iets van handhaving plaatsvindt.
Dat gezegd hebbende, bij een voetbalwedstrijd mijdt ik nog steeds elke vorm van OV omdat de handhavers er dan (en ik snap het eigenlijk wel) het ook niet aandurven.
aanrandingen? dit gaat toch over het controleren van tickets

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03:22
Onbekend schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:58:
Uit het zelfde artikel vind ik deze tekst nog het belangrijkste:

[...]

Er ontstaat hierdoor dus geen vertraging wat niet in te halen is, en er wordt blijkbaar niet alleen op zwartrijden gecontroleerd.
Ik neem aan dat de vreemdelingenpolitie er vooral aanwezig is om een identiteit vast te stellen als een zwartrijder z'n identiteit niet wil geven/ niets bij zich heeft.
Het lijkt me niet aannemelijk dat van iedereen z'n ID wordt gecontroleerd binnen de gestelde tijd.

• franssie

franssie

Save the albatross

Oliebolleke schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:25:
[...]

Ik vermoed dat het ene niet los staat van het ander.
Op die lijnen in NH waar weinig tot geen toezicht of handhaving is/was gebeurde teveel.

Ik kan er nog wat delen maar dat lijkt me niet nodig.

Goed dat er weer eens gecontroleerd wordt, maar het gemis aan conducteurs die rondlopen blijft wel.

• Wally2002
Oliebolleke schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:25:
[...]

Gaat natuurlijk om veiligheidsgevoel (en dat is per definitie moeilijk grijpbaar onderwerp).

Zo'n grote controle met 40 man sterk geeft naar de reiziger en naar buiten toe (media) natuurlijk een zeer duidelijk signaal.
Ik vrees alleen dat daarna alles weer tot het oude terugvalt, en op sommige trajecten vaker niet dan wel controle door de conducteur.

Waarom niet structureel mobiele ploegjes van 2 of 3 man Veiligheid en Service op de treinen controleren en op stations aanwezig zijn bij de poortjes (en niet alleen op de grote stations, waar de standplaatsen zijn). Deels ook in burger.

• Wally2002
Intercity schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:58:
[...]

Dat nog wel maar het is vermoedelijk het eerstvolgende dat verdwijnt;

2013: https://www.bnnvara.nl/ka...e-borden-weg-van-stations
Dus ja anno 2026: het zal niet lang meer duren voordat deze ook zullen verdwijnen en men verplicht is zich te wennen tot de app ;)
Verwacht ik juist niet. Inmiddels zijn er wel genoeg incidenten geweest waarbij reisinformatie via app / website niet beschikbaar was. En ook de kans dat zaken platgelegd worden door vreemde mogendheden is groter geworden. Dan is een terugvaloptie belangrijk.

• Oliebolleke
Wally2002 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:33:
[...]

Gaat natuurlijk om veiligheidsgevoel (en dat is per definitie moeilijk grijpbaar onderwerp).

Zo'n grote controle met 40 man sterk geeft naar de reiziger en naar buiten toe (media) natuurlijk een zeer duidelijk signaal.
Ik vrees alleen dat daarna alles weer tot het oude terugvalt, en op sommige trajecten vaker niet dan wel controle door de conducteur.

Waarom niet structureel mobiele ploegjes van 2 of 3 man Veiligheid en Service op de treinen controleren en op stations aanwezig zijn bij de poortjes (en niet alleen op de grote stations, waar de standplaatsen zijn). Deels ook in burger.
volgensmij is het meer een gevoel dan dat het echt veiliger is. Ik zou ook liever zien dat ze willekeurig controleren bij het instappen van de trein of bij de toegangspoortjes.
volgensmij mogen ze niet in burger aangezien ze geen boa meer zijn. Waarom het boa zijn is opgeheven vraag ik me ook af.

• Oliebolleke
franssie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:32:
[...]

Ik vermoed dat het ene niet los staat van het ander.
Op die lijnen in NH waar weinig tot geen toezicht of handhaving is/was gebeurde teveel.

Ik kan er nog wat delen maar dat lijkt me niet nodig.

Goed dat er weer eens gecontroleerd wordt, maar het gemis aan conducteurs die rondlopen blijft wel.
ik merk ook dat er vaak wordt gecontroleerd als ik in redelijk lege treinen zit. In drukkere treinen word op grotere trajecten word ik vrijwel nooit gecontroleerd. Daar mag ook wel wat variatie in komen.

• Wally2002
Oliebolleke schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:46:
[...]

volgensmij is het meer een gevoel dan dat het echt veiliger is. Ik zou ook liever zien dat ze willekeurig controleren bij het instappen van de trein of bij de toegangspoortjes.
volgensmij mogen ze niet in burger aangezien ze geen boa meer zijn. Waarom het boa zijn is opgeheven vraag ik me ook af.
V&S zijn toch nog wel boa?

• Oliebolleke
Wally2002 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:55:
[...]

V&S zijn toch nog wel boa?
ja, ik had het meer over conducteurs. BOA's zie ik nooit meereizen in de trein en zijn ook niet op ieder station gestationeerd.

• Wally2002
Oliebolleke schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:05:
[...]

ja, ik had het meer over conducteurs. BOA's zie ik nooit meereizen in de trein en zijn ook niet op ieder station gestationeerd.
Inderdaad, over de boa's /V&S schreef ik dat ook.

• Oliebolleke
Wally2002 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 23:11:
[...]

Inderdaad, over de boa's /V&S schreef ik dat ook.
oke daar had ik overheen gelezen excuus

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:10
Rrrrrright. Ik stel voor om elke vertraagde trein te herplannen, dan rijdt tenminste 100% op tijd.

• EDIT
Want vertraging is vergelijkbaar met een ver vooraf ingeplande actie? 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door EDIT op 06-03-2026 13:39 ]

• arievz
Want reizigers missen niet hun aansluiting door deze extra stop? Ze zijn niet een halfuur later op hun bestemming?

• EDIT
Nee, want die aansluitingen zijn dan niet ingepland.
De dienstregeling kan altijd wijzigen, daarom worden reizigers al sinds jaar en dag verwezen naar de reisplanner, zodat de reiziger kan plannen naar de dienstregeling van die dag, net zoals dat bij werkzaamheden het geval is.

[ Voor 25% gewijzigd door EDIT op 06-03-2026 14:01 ]

• Fiber

Fiber

EDIT schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:59:
Nee, want die aansluitingen zijn dan niet ingepland.
De dienstregeling kan altijd wijzigen, daarom worden reizigers al sinds jaar en dag verwezen naar de reisplanner, zodat de reiziger kan plannen naar de dienstregeling van die dag, net zoals dat bij werkzaamheden het geval is.
En jij denkt dus dat de dagelijkse trein-forens met vaste reis- en werktijden elke rit in de reisplanner gaat kijken? Niet dus denk ik, en die komt dus gewoon toch te laat op zijn werk door dit soort gedoe. :)

• EDIT
Tja, dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid.
De dienstregeling kan altijd gewijzigd zijn.

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:51
EDIT schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:46:
Tja, dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid.
De dienstregeling kan altijd gewijzigd zijn.
Een dienst die continu aan gewijzigd wordt en waarbij een minimale wijziging als uitkomst heeft dat de dienst niet functioneert als gewenst wil je niet gebruiken. Vooral niet als het excuus is: "Je kunt de wijzigingen vooraf opzoeken, maar komen steeds op andere locaties en tijdstippen voor en daar moet je zelf maar rekening mee houden".

Zo jaag je mensen weg. Vooral bij een dienst die je elk uur straks volgens een patroon kan volgen.

Zelf reis is zo min mogelijk met de trein. De treinen zijn niet meer vies, maar gewoon ronduit goor. Grapjes als @ random treinen vertragen jaagt me helemaal weg. Soms ontkom ik er niet aan om als reiziger met de trein te moeten. Maar ik erger me groen en geel aan de "service" die verleend wordt. Een schone trein en een aansluiting die door mensen mogelijk gemaakt wordt ipv. systeem denken tijd is tijd. En als machinist kan weet ik dat er genoeg marge in de dienstregeling zit. Maar baanvak snelheid rijden en iets meer vakmanschap en een stukje minder Timtim rijden is er helaas weinig meer bij.

• EDIT
Hoe stom het ook klinkt, maar wen er maar aan. Het is nu eenmaal de realiteit dat dienstregelingen steeds dynamischer zijn. Je kan je er tegen gaan verzetten en de kont tegen de krib gooien, maar dat heeft geen zin. Steeds meer werkzaamheden worden ook overdag gepland (zelfs deels, waardoor je 's ochtends een andere dienstregeling hebt dan 's avonds) of er zijn andere redenen waarom de dienstregeling gewijzigd kan zijn.
Ik hoef zelf maar één station te reizen naar mijn standplaats en er rijden genoeg treinen tussen beide stations, maar ook ik kijk elke dag even of er wijzigingen zijn.

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:04
Dat had ik afgelopen week op de weg ook, onverwacht midden op de dag files door werkzaamheden, het is bij mij ook niet de gewoonte om in de reis/routeplanner te kijken. Zal mij ook overigens ook niet verbazen als je juist meer mensen in de trein krijgt door een verhoogd veiligheidsgevoel door dit soort acties.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:21
Zo hebben wij een beweegbare spoorbrug op een zijrivier van de Schelde. Bij springtij of bepaalde stormen, moet die brug in open stand, dus is er ook geen treinverkeer mogelijk. Op dat moment kunnen de treinreizigers gebruik maken van vervangend busvervoer (voor 2 haltes), en dit wordt ook aangegeven in de app (en op de borden in het station). Als je als een gewoontedier gewoon op het perron staat te wachten, oortjes in om naar de laatste deuntjes te luisteren, dan mis je dus ook je vervangend vervoer.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• hoevenpe
EDIT schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:17:
Hoe stom het ook klinkt, maar wen er maar aan. Het is nu eenmaal de realiteit dat dienstregelingen steeds dynamischer zijn.
Bij een metro-achtig systeem hoeft dat geen onoverkomelijk probleem te zijn, wie bij z'n overstap een bus denkt te halen die eens per uur gaat heeft toch echt een probleem.

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

MediaZoo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:00:
[...]

De treinen zijn niet meer vies, maar gewoon ronduit goor.
Zag op intranet ook dat het zo'n beetje de meest gestelde vraag was van het personeel richting Koolmees gister bij z'n Q&A. Je schaamt je als personeel ook kapot als je weer met een zwartgeblakerde trein voor komt rijden die ook van binnen nog eens overal plakt of smerig is :'( Maar van wat ik begreep zijn er ook bijna geen wasinstallaties meer in gebruik of ze zijn ''kapot''.

[ Voor 9% gewijzigd door London op 06-03-2026 18:56 ]

• EDIT
Absoluut eens dat de reinheid van de treinen belabberd is helaas. Ik hoop echt van harte dat daarin verbeterd kan worden.

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:06
EDIT schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:57:
Absoluut eens dat de reinheid van de treinen belabberd is helaas. Ik hoop echt van harte dat daarin verbeterd kan worden.
De belangrijkste verbetering, de verbetering die het veruit het meeste resultaat zal geven is als reizigers zich gaan gedragen als reizigers en niet als dieren.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:42
MediaZoo schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:00:
[...]

Een dienst die continu aan gewijzigd wordt en waarbij een minimale wijziging als uitkomst heeft dat de dienst niet functioneert als gewenst wil je niet gebruiken. Vooral niet als het excuus is: "Je kunt de wijzigingen vooraf opzoeken, maar komen steeds op andere locaties en tijdstippen voor en daar moet je zelf maar rekening mee houden".

Zo jaag je mensen weg. Vooral bij een dienst die je elk uur straks volgens een patroon kan volgen.
Maar er kunnen altijd wijzigingen zijn, gepland of ongepland. En dat is niet alleen in het OV, maar ook op de weg. En daar moet je zelf maar rekening mee houden. Of niet kijken en dan accepteren als het een keer anders loopt dan je verwacht had.

Daarnaast, als de overstap zo krap is, moet iemand misschien ook bij zichzelf te rade gaan of dat wel een acceptabel risico is, want als een paar minuten vertraging meteen betekent dat de overstap gemist wordt, is het gewoon een enorm krappe overstap.

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:15

Cbr

Telin schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:36:
[...]

De belangrijkste verbetering, de verbetering die het veruit het meeste resultaat zal geven is als reizigers zich gaan gedragen als reizigers en niet als dieren.
Dit is als een docent die zegt: het wordt tijd dat mijn leerlingen zich gaan gedragen als leergierige leerlingen, in plaats van als pestende pubers.

NS heeft, net als zo'n docent, invloed op het gedrag. Niet 100%, maar wel invloed.

Een schone omgeving zorgt alleen al voor beter gedrag en minder vervuiling.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

EDIT schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:17:
Hoe stom het ook klinkt, maar wen er maar aan. Het is nu eenmaal de realiteit dat dienstregelingen steeds dynamischer zijn. Je kan je er tegen gaan verzetten en de kont tegen de krib gooien, maar dat heeft geen zin. Steeds meer werkzaamheden worden ook overdag gepland (zelfs deels, waardoor je 's ochtends een andere dienstregeling hebt dan 's avonds) of er zijn andere redenen waarom de dienstregeling gewijzigd kan zijn.
Ik hoef zelf maar één station te reizen naar mijn standplaats en er rijden genoeg treinen tussen beide stations, maar ook ik kijk elke dag even of er wijzigingen zijn.
Ja, zo kun je alle vertragingen wel naar "dienstregelingswijziging" verklaren. Welke dienstregeling is nu leidend, jaarplan? Weekplan? Dagplan?
Ik noem het het volgende voorbeeld van enshittification. Je kunt dus ook al niet meer vertrouwen op een gepubliceerde dienstregeling want #wijzijntelamomgewoonkaartjestecontroleren.

• EDIT
Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen over het even controleren van de reisplanner.
Met de auto zet je toch ook de navigatie aan voor je vertrekt? Dan zie je ook een indicatie op basis van huidige files en wegwerkzaamheden. Dit is niet anders.
En ja, dat kan per dag verschillen.

• hoevenpe
EDIT schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:44:
Met de auto zet je toch ook de navigatie aan voor je vertrekt? Dan zie je ook een indicatie op basis van huidige files en wegwerkzaamheden. Dit is niet anders.
Met de auto heb je geen aansluitingen te halen, kan je elk willekeurig moment instappen en wegrijden. Navigatie is handig bij langere afstanden als er verschillende routes zijn, een routinematig kort ritje doen de meeste mensen gewoon uit het hoofd.

Ga gelukkig niet meer met de trein naar het werk, toen ik dat wel deed stond de wekker toch echt elke dag even vroeg. Heb je weinig flexibiliteit en reken je op bepaalde aansluitingen om binnen een bepaalde bandbreedte bij de koffieautomaat te staan.

• EDIT
Het risico is echter exact hetzelfde als je geen navigatie of reisplanner gebruikt: je bent niet op de zelf bedachte tijd op de locatie als er zich problemen/wijzigingen op de route voordoen.
Dus gebruik gewoon de reisplanner, dan kom je ook minder snel voor verrassingen te staan.

[ Voor 19% gewijzigd door EDIT op 07-03-2026 11:27 ]

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Met de auto heb je geen aansluitingen te halen, kan je elk willekeurig moment instappen en wegrijden. Navigatie is handig bij langere afstanden als er verschillende routes zijn, een routinematig kort ritje doen de meeste mensen gewoon uit het hoofd.
Op de weg kunnen ook ongelukken gebeuren, files ontstaan e.d. Dan ben ik blij met mijn routeplanner.
En die gebruik ik natuurlijk niet voor kleine stukjes, maar ook dan kunnen er zaken gebeuren waardoor het toch handiger is om 'm wel te gebruiken.
Ga gelukkig niet meer met de trein naar het werk, toen ik dat wel deed stond de wekker toch echt elke dag even vroeg. Heb je weinig flexibiliteit en reken je op bepaalde aansluitingen om binnen een bepaalde bandbreedte bij de koffieautomaat te staan.
Dus elke dag in 2026 moet iedereen maar als een kip zonder kop naar het station: want die trein hoort gewoon op tijd te rijden?
Bijzonder toch wel, ik heb dat inmiddels al zo'n 10 jaar afgeleerd sinds een aanrijding in mijn toen reistijdvak op Alkmaar - Uitgeest. Ik kijk altijd wel en op de weg (als ik geen trein neem) voor woon-werk ook, want er kan altijd wat zijn.

Hou je er dan met werkzaamheden wel rekening mee? Of lees je daar ook niet op in?
Zowel voor weg als spoor bedoel ik dus.

• hoevenpe
ed1703 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:28:
Hou je er dan met werkzaamheden wel rekening mee? Of lees je daar ook niet op in?
Zowel voor weg als spoor bedoel ik dus.
Wegwerkzaamheden op je vaste route komen niet uit de lucht vallen, dat is bij het spoor en de weg niet anders en daar pas je je op aan.

Anders is het met dagelijks woon-werkverkeer, dan sta je op een vaste tijd op en ongeveer even laat de weg op. Navigatie om te kijken of je om 8u40 of uiterlijk 8u55 achter je bureau zit, het aantal keer dat de A12 onverwacht afgesloten is jaarlijks op één hand te tellen. Dat is de verwachting van de gemiddelde forens, het idee van een dienstregeling is nou juist dat je er in principe vanuit zou moeten kunnen gaan.

• Commendatore
  • Niet online
Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen over het even controleren van de reisplanner.
Het is ook een beetje een mentaliteitsdingetje. De norm is tegenwoordig dat mensen zich laten leiden door allerlei apps, stappenplannen en dergelijke, zonder zelf na te denken. Dat was vroeger niet zo en veel mensen, waaronder ik, hebben de mentaliteit van toen vastgehouden. Dat betekent dus dat je je handelen veel meer baseert op kennis van het systeem dat je gebruikt en je ervaring daarmee. (Het spoorwegnet en de dienstregeling zie ik als een systeem.)

Ik gebruik de app trouwens wel, maar ik houd me er niet slaafs aan.

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
https://www.treinreiziger.nl/werktrein-ontspoord-tot-maandag-geen-treinen-den-bosch-tilburg-en-bosch-boxtel/
Er rijden tot maandagochtend geen treinen tussen Den Bosch en Tilburg nadat op dit traject een werktrein is ontspoord. De hinder is extra groot want door werkzaamheden tussen Den Bosch en Boxtel rijden ook hier geen treinen. Het traject Den Bosch – Tilburg was voorzien als omleidingsroute.

Op het traject tussen Tilburg en Eindhoven kunnen de treinen wel rijden. Tussen Utrecht en Eindhoven is het daarom mogelijk om te reizen via Rotterdam. NS waarschuwt voor drukte in de treinen die wel rijden.
Spoor flink beschadigd

De werktrein ontspoorde in de nacht van vrijdag op zaterdag rond 3.30 uur. Er vielen geen gewonden, maar het spoor werd wel flink beschadigd. ProRail verwacht het hele weekend nodig te hebben voor het herstel van het traject.
Op beide trajecten busvervoer tot maandag

Tussen Den Bosch en Tilburg rijden snelbussen. Ook tussen Den Bosch en Boxtel rijden bussen. De werkzaamheden op dit traject duren ook tot maandagochtend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvxxo6gFJdLkKU3WxHoD3_K-xv0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uO1rhPO0Of39BNjTZSJQAzO9.jpg?f=user_large

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:21
Maasluip schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:34:
[...]

Ja, zo kun je alle vertragingen wel naar "dienstregelingswijziging" verklaren. Welke dienstregeling is nu leidend, jaarplan? Weekplan? Dagplan?
Ik noem het het volgende voorbeeld van enshittification. Je kunt dus ook al niet meer vertrouwen op een gepubliceerde dienstregeling want #wijzijntelamomgewoonkaartjestecontroleren.
Toch een logische hiërarchie, eerst is er de jaarplanning, dan heb je afwijkingen die kunnen worden opgenomen in een seizoensdienst (in juli en augustus misschien minder treinen naar de arbeidsplaats, scholierentreinen,... maar net meer naar toeristische trekpleisters), en dan heb je geplande aanpassingen per dag, bijvoorbeeld met evenementen, als jullie allemaal Max gaan toejuichen in Zandvoort.
Dan heb je nog aanpassingen naar aanleiding van werken. Naargelang de omvang en de duur van die werken, kunnen die reeds zijn opgenomen in de jaarplanning, of worden er specifieke planningen gemaakt voor de duur. (Bijvoorbeeld tijdens een weekend geen treinen omdat er stuk spoor vernieuwd wordt, tijdens de week alle geplande treinen, maar aan een verminderde snelheid wegens stabilisatie, en dit een maand lang).
En dan heb je in realtime, "niet-geplande", aanpassingen wegens incidenten. Met "niet-gepland" wil ik zeggen dat die niet direct zichtbaar zijn in apps of op stationsborden, maar bij ons (Belgische spoorwegen) zijn die wel gepland als noodscenario's. Daar kunnen dan nog realtime wijzigingen op gebeuren naargelang het incident, maar als die worden uitgerold zouden ze ook zichtbaar moeten zijn in de app.
En buiten de realtime wijzigingen, zijn de meeste aanpassingen al opgenomen in het jaarplan. Grote werven weet je normaal van tevoren, de vakantieperiodes ken je ook, net zoals grote jaarlijkse evenementen. Ik denk niet dat een controle actie als een waan van de dag wordt ingepland, maar dat dit ook reeds maanden op voorhand in de dienstregeling zit. Maar wie gaat nu kijken of op 10 oktober de vaste trein een minuutje vertraging maakt wegens een geplande kruising met de feesttrein van "10 op 10"?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:16
Mee eens overigens, maar kan ik wel opmerken dat ik „plan uw reis (opnieuw) in de app“ bij iedere verstoring/werkzaamheid die wordt omgeroepen zo’n ontzettend goedkope copout vind? Vroeger toen iemand in een hokje nog riep wat er aan de hand was werd er gewoon “u kunt omreizen via X, NS zet bussen in, etc” omgeroepen…

• franssie

franssie

Save the albatross

• EDIT
SampleUser schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:21:
[...]

Mee eens overigens, maar kan ik wel opmerken dat ik „plan uw reis (opnieuw) in de app“ bij iedere verstoring/werkzaamheid die wordt omgeroepen zo’n ontzettend goedkope copout vind? Vroeger toen iemand in een hokje nog riep wat er aan de hand was werd er gewoon “u kunt omreizen via X, NS zet bussen in, etc” omgeroepen…
De attentiewaarde van de omroep gaat omlaag als je teveel omroept. Daarin zit dus een lastige afweging over wat je wel en niet omroept. Daarnaast zal een algemene omroep nooit een persoonlijk reisadvies kunnen geven voor elke situatie, dus is ervoor gekozen om dat zo min mogelijk te doen. Je hoort wel nog altijd de omroep 'er rijden bussen' en 'u kunt ook omreizen', maar er wordt dus ook altijd geadviseerd om in de app te plannen om per specifieke reis een advies te krijgen.
Ook luisteren mensen steeds minder naar de omroep want oordoppen, telefoongesprekken, tiktokfilmpjes, etc.

• arievz
franssie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:24:
[...]
Hoe dan? Is het voorste deel wel over de wissel gegaan en de rest niet?
Voor werktreinen worden wissels ter plaatse handmatig bediend ("krukken"), ze worden niet beveiligd door lichtseinen. De gebruikelijke beveiligingen zijn er dus niet.

Een mogelijkheid is dat het wissel door een deel van de werktrein is opengereden en dat daarna de werktrein is teruggezet. Openrijden houdt in dat het wissel in de verkeerde stand ligt en het door de wielen geforceerd van stand verandert. Het wissel komt dan echter niet altijd in de andere eindstand, dus als je het wissel vervolgens in de andere richting berijdt, kan dit gebeuren.

• franssie

franssie

Save the albatross

arievz schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:43:
[...]
Voor werktreinen worden wissels ter plaatse handmatig bediend ("krukken"), ze worden niet beveiligd door lichtseinen. De gebruikelijke beveiligingen zijn er dus niet.

Een mogelijkheid is dat het wissel door een deel van de werktrein is opengereden en dat daarna de werktrein is teruggezet. Openrijden houdt in dat het wissel in de verkeerde stand ligt en het door de wielen geforceerd van stand verandert. Het wissel komt dan echter niet altijd in de andere eindstand, dus als je het wissel vervolgens in de andere richting berijdt, kan dit gebeuren.
Klinkt best als een reëel scenario.

• FredvZ
Ligt daar wel een wissel? Het lijkt meer op een kruising tbv de splitsing van de spoorlijn.

• arievz
FredvZ schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:49:
Ligt daar wel een wissel? Het lijkt meer op een kruising tbv de splitsing van de spoorlijn.
Mogelijk, sporenplan.nl laat een bedienbare kruising zien in deze omgeving (ik kan op de foto niet zien waar precies het is). Echter, ook een bedienbare kruising werkt als wissel als je hem niet goed legt.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Precies, gewoon nog minder schoonmaken, zal ze leren?

Nofi maar wat denk je met dit soort kansloos getoeter te bereiken? De NS bezuinigd snoeihard op schoonmaken, dat is een keuze.
hoevenpe schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:36:
[...]

Wegwerkzaamheden op je vaste route komen niet uit de lucht vallen, dat is bij het spoor en de weg niet anders en daar pas je je op aan.

Anders is het met dagelijks woon-werkverkeer, dan sta je op een vaste tijd op en ongeveer even laat de weg op. Navigatie om te kijken of je om 8u40 of uiterlijk 8u55 achter je bureau zit, het aantal keer dat de A12 onverwacht afgesloten is jaarlijks op één hand te tellen. Dat is de verwachting van de gemiddelde forens, het idee van een dienstregeling is nou juist dat je er in principe vanuit zou moeten kunnen gaan.
Jij hebt nooit last van een ongeval in de auto? We hebben het hier over een extra stop die niet enorm veel extra tijd kost, nog binnen de marge van 15 minuten die jij geeft. In het geval van Den Haag, een eindstation, beland je ook in een flink grote vervoershub dus dat 'aansluiting missen en uur wachten' is weer zn goed bedacht voorbeeld. Als je niet met de trein wilt en het boosheid oproept als je er eentje ziet, prima, hoef je geen excuses voor te bedenken (wat is het volgende, geen stoelverwarming?).

[ Voor 56% gewijzigd door GoldenSample op 07-03-2026 15:19 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik vind die stoelverwarming van een zweterige voorganger sowieso overgewaardeerd 😂

Ik gebruik soms drie planners overigens, ns, Google, 9292. En vaak bij een overstap update ik de zooi.

• hoevenpe
GoldenSample schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:05:
Jij hebt nooit last van een ongeval in de auto? We hebben het hier over een extra stop die niet enorm veel extra tijd kost, nog binnen de marge van 15 minuten die jij geeft. In het geval van Den Haag, een eindstation, beland je ook in een flink grote vervoershub dus dat 'aansluiting missen en uur wachten' is weer zn goed bedacht voorbeeld.
In een grote hub als Den Haag of Amsterdam is het effect inderdaad beperkt, maar er is een hele wereld buiten die paar grote steden. Stoptrein stations met weinig voorzieningen waar één of twee keer per uur in elke richting een bus vertrekt. Dat kwartiertje is opeens een half uur of meer, vervelend bij een dagje weg maar problematisch als je op tijd op je werk moet zijn.

En stoelverwarming in de trein, goed idee... :)

Commendatore schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:44:
[...]

Het is ook een beetje een mentaliteitsdingetje. De norm is tegenwoordig dat mensen zich laten leiden door allerlei apps, stappenplannen en dergelijke, zonder zelf na te denken. Dat was vroeger niet zo en veel mensen, waaronder ik, hebben de mentaliteit van toen vastgehouden. Dat betekent dus dat je je handelen veel meer baseert op kennis van het systeem dat je gebruikt en je ervaring daarmee. (Het spoorwegnet en de dienstregeling zie ik als een systeem.)

Ik gebruik de app trouwens wel, maar ik houd me er niet slaafs aan.
Ik hoef hier (omg Amersfoort en Barneveld) niet eens op de navigatie te kijken, er staat namelijk tegenwoordig altijd file hier :P

Ik gebruik in principe altijd de app omdat ik op verschillende momenten op de dag reis, alleen 's ochtends wil ik het nog weleens vergeten maar goed als er dan iets niet goed gaat is het shit happens... Als je echt iets kritisch hebt dan maar met de auto, maar goed dan heb je files... Of hij gaat stuk.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Rene154154
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-03 23:50
Je kunt in de NS-app (en vast ook in andere reisapps) bovendien een standaardreis (of meerdere) aanmaken. Dan zie je bij het openen van de app direct of er iets bijzonders aan de hand is. Of een melding krijgen als je geplande reis wijzigt. Eén keer instellen en je hoeft er niet meer naar om te kijken. Tot je een melding krijgt dat er wat aan de hand is die dag, uiteraard 😉.

• Hazewindhond009
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:44
Heeft iemand een indicatie hoe lang er geen treinen zullen rijden in het zuiden als gevolg van de ontspoorde werktrein? De NS communicatie gaat vaak maar van dag tot dag en de site van prorail vermeldt ook maar weinig. Terwijl in het initiële bericht stond dat de werktrein lastig te verplaatsen is en de schade groot.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-03 01:14
Het is voor nu alleen voor vandaag afgekondigd. Wel klonk het eerder wat onzeker, nu vind ik de melding als alleen voor vandaag klinken.

• Fiber

Fiber

Treinreisje naar Heerenveen IJsstadion afgelopen weekend ging overigens hardstikke prima. Voor herhaling vatbaar. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.regiogroei.cloud/bf61bf13-97c4-3d0f-93fe-a727ea52b035.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Fiber op 09-03-2026 11:22 ]

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-03 14:01
[...]

Twee problemen, ten eerste is er maar één 'dier' nodig om voor duizenden reizigers een smerige trein (of in elk geval coupé) te creëren. Ten tweede zijn er altijd ongelukjes, een vol open blikje cola dat door een schok (wisselovergang of andere hobbel) van een tafeltje valt geeft al een ongelofelijke hoeveelheid plakzooi, over een groot vloer- en stoeloppervlak.

Er moet gewoon geregeld een schoonmaker door de trein.

(En dan heb ik het nog niet over de statiegeldverzamelaars die bijna lege blikjes helemaal leeg maken in de prullenbak, of op de vloer. Die horen niet bij de 'reizigers')

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-03 22:45
EDIT schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:57:
Dit ja... Ik woon in Duitsland en reis met regelmaat met de trein naar NL en dan ook binnen NL. En het valt me elke keer weer negatief op: de treinen zijn gewoon echt ranzig: kruimels en ander afval overal, plakkende tafeltjes, aangeplakte koffie of andere dranken op de grond.

Maar dat is dus al sinds langere tijd zo, zeker wel 2 jaar. Je zou denken, er komt verbetering in, maar ik zie het nog niet.

De buitenkant dito, al maakt me dat wat minder uit. En dat terwijl ik me nog goed herinneren kan dat treinen altijd schoon waren (voor covid of misschien wel nog langer geleden).

www.flickr.com/malvlex

• Commendatore
  • Niet online
Reizigers zelf kunnen ook wel wat doen om dat morsen te voorkomen. Ik houd mijn beker thee vast als de trein door een wisselstraat gaat. Open bekers of blikjes los op zo'n tafeltje zetten is vragen om problemen en dat zou iedereen toch wel moeten kunnen bedenken.

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:49

ThsAdrns

Be the change!

Commendatore schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:04:
Reizigers zelf kunnen ook wel wat doen om dat morsen te voorkomen. Ik houd mijn beker thee vast als de trein door een wisselstraat gaat. Open bekers of blikjes los op zo'n tafeltje zetten is vragen om problemen en dat zou iedereen toch wel moeten kunnen bedenken.
Dat is zeker waar en toch is het niet altijd te voorkomen. Mijn vrouw beschreef vorige week nog hoe ze de helft van haar thee kwijtraakte, doordat juist tijdens het afremmen voor het volgende station iemand uit haar vierzits besloot op te staan, waardoor zij ook op moest staan om ruimte te maken. De open beker thee op het tafeltje hield ze dus op dat moment niet vast. Juist op dat moment maakte de trein een flinke remming. De conducteur verontschuldigde zich later voor deze "noodstop". Helaas was dat voor de thee te laat. Gelukkig was het maar thee.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

ThsAdrns schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:23:
[...]

Dat is zeker waar en toch is het niet altijd te voorkomen. Mijn vrouw beschreef vorige week nog hoe ze de helft van haar thee kwijtraakte, doordat juist tijdens het afremmen voor het volgende station iemand uit haar vierzits besloot op te staan, waardoor zij ook op moest staan om ruimte te maken. De open beker thee op het tafeltje hield ze dus op dat moment niet vast. Juist op dat moment maakte de trein een flinke remming. De conducteur verontschuldigde zich later voor deze "noodstop". Helaas was dat voor de thee te laat. Gelukkig was het maar thee.
Als machinisten kunnen we daar ook prima aan bijdragen, en helaas gebeurt dat ook te weinig merk ik als ik privé met de trein reis (of niet zelf moet rijden). Idiote remmingen voor stations, met volle snelheid door wisselstraten klappen etc. Kun je aankomen met ''ja maar ik had vertraging'', zelfs met vertraging zal ik nooit en te nimmer de 40 aantikken in de wisselstraten van bijvoorbeeld Amsterdam of Rotterdam (spoor 15/16). Maar er zitten slagers bij helaas... Je zal echt amper rijtijd winnen door een wisselstraat vol te berijden, dan zou comfort te allen tijde moeten prevaleren wat mij betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door London op 09-03-2026 12:44 ]

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-03 17:37
EDIT schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:27:
Het risico is echter exact hetzelfde als je geen navigatie of reisplanner gebruikt: je bent niet op de zelf bedachte tijd op de locatie als er zich problemen/wijzigingen op de route voordoen.
Dus gebruik gewoon de reisplanner, dan kom je ook minder snel voor verrassingen te staan.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, de mate van tijdsverlies bij gerommel in het OV toch echt wel veel sneller van een heel andere order van grootte dan even om een file of wegafsluiting moeten rijden.
Ik ben schuldig aan het niet checken van de reisplanner op bij mij zelf bekende routes, maar vertragingen of "aanpassingen" eventueel eerder weten doet voor mij ook altijd heel weinig om dat minder vervelend te maken.

Als ik ergens ergens persé op een bepaalde tijd moet zijn ga ik al het liefst helemaal niet meer met het OV want zelfs met een dienstregeling die in tact is moet je zekerheid inbouwen door eerder weg te gaan.
Dat vreet bakken met tijd, zeker op langere ritten.

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-03 16:25

Eix

London schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:39:
[...]
Idiote remmingen voor stations,
Zit dat ‘m niet ook vooral in het stukje vakmanschap aan het einde van zo’n remming?

• Wally2002
[...]

Als machinisten kunnen we daar ook prima aan bijdragen, en helaas gebeurt dat ook te weinig merk ik als ik privé met de trein reis (of niet zelf moet rijden). Idiote remmingen voor stations, met volle snelheid door wisselstraten klappen etc. Kun je aankomen met ''ja maar ik had vertraging'', zelfs met vertraging zal ik nooit en te nimmer de 40 aantikken in de wisselstraten van bijvoorbeeld Amsterdam of Rotterdam (spoor 15/16). Maar er zitten slagers bij helaas... Je zal echt amper rijtijd winnen door een wisselstraat vol te berijden, dan zou comfort te allen tijde moeten prevaleren wat mij betreft.
Of, als tussenweg, even een kort omroepje dat er zo direct wat vlotter dan gebruikelijk door de wisselstraat wordt gereden in verband met vertraging.
Ik meen dat ik dit ook wel eens een van de NS machinisten op Youtube heb zien doen.

De vraag is natuurlijk wel, of de meeste zooi in de treinen nu ontstaat doordat er niet comfortabel genoeg wordt gereden. Lijkt mij dat dit wel meevalt.
En het zijn ook niet alleen de statiegeldjagers, soms mors je wel eens wat.

Dan zou je ook naar NS Stations moeten kijken, die met diverse formules op de stations het nodige verkoopt dat ook in de trein gegeten en gedronken wordt. Zouden die bijdragen aan de schoonmaak van treinen?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:17
[...]
Idiote remmingen voor stations,
Ik vind weinig dingen zo indrukwekkend als 10/12 bakken VIRM die met 80 km/h Utrecht Centraal binnen komen zeilen en dan keurig soepel bij het bakbord tot stilstand komt :P
Of zoals dit filmpje: 100 km/h bij kopje perron.
met volle snelheid door wisselstraten klappen etc. Kun je aankomen met ''ja maar ik had vertraging'', zelfs met vertraging zal ik nooit en te nimmer de 40 aantikken in de wisselstraten van bijvoorbeeld Amsterdam of Rotterdam (spoor 15/16). Maar er zitten slagers bij helaas... Je zal echt amper rijtijd winnen door een wisselstraat vol te berijden, dan zou comfort te allen tijde moeten prevaleren wat mij betreft.
Nouja, juist door laat en hard te remmen kan je inlopen op de dienstregeling, toch?
Als je door wat vertraging een krappe overstap moet halen, en al klaar staat bij de deuren om een sprintje te trekken, is het in mijn ogen juist frustrerend als treinen eeuwig door lijken te hobbelen tot ze eens stilstaan. Van mij mag je door de wissels knallen :P

Net als b.v. machinisten wat mij betreft gewoon met 140 km/h door de Drontermeertunnel zouden moeten rijden bij vertraging, al is dat wat oncomfortabel voor de oren. Best veel mensen moeten een krappe cross-platform overstap halen op Zwolle. En die overstap wacht niet, meestal. Een half uur in de kou staan, da's pas oncomfortabel :P

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Eix schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:56:
[...]

Zit dat ‘m niet ook vooral in het stukje vakmanschap aan het einde van zo’n remming?
Ja opzich, de ene trein is de andere niet natuurlijk. Met name VIRM is een trein die je echt wel ff in de vingers moet krijgen alvorens je die mooi schokloos neer kunt zetten.

@Wally2002 , klopt inderdaad. Maar vraag jezelf dan ook af of die machinisten dergelijke omroepen ook zouden doen als ze niet filmen ;) Verder ook eens dat de meeste rotzooi ontstaat door de reiziger...

@marcop23 Je kan best wat vertraging eruit remmen inderdaad, maar in mijn optiek zou dat niet ten koste moeten gaan van het comfort van de reiziger. Het venijn zit hem dan ook vaak in de staart van een remming en dat kan je dus prima opvangen zoals @Eix ook terecht benoemt. Het is leuk om Utrecht CS met 80 binnen te komen, maar als vervolgens iedereen door de voorste deur naar buiten stapt als geplette sardientjes dan heb je wat mij betreft toch wel gefaald :+

* London wil zichzelf overigens niet op de borst kloppen. Ben ook meermaals schuldig geweest aan lomp binnen komen. Delft kopje perron nog 100 rijden en toch bij treinlengte bord 6 willen stoppen. Tsja... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door London op 11-03-2026 18:40 ]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je hebt er inderdaad af en toe buschauffeurs tussen zitten. :P Geen idee of het echt materieelgebonden is, zit meestal in DDZ of SNG maar het is soms wel en (gelukkig) vaak niet. In andere typen zit ik niet echt meer, dat komt niet meer in het oosten (op een verdwaalde VIRM of ICM na).

Ondanks dat ik ± 6 dagen per week in de trein zit, afgelopen weekend voor het eerst in een ICNG gezeten. Optrekken doet ie wel moet ik zeggen en bij hogere snelheden (zat erin tussen Amersfoort-Schiphol) is het best wel te doen. Bij lage snelheden voel je toch best wat trillingen. Nou ja, mogelijk over een paar jaar iedere dag in dat ding als ie ooit nog naar Enschede komt volgens dienstregeling. Dat repareren van de ingestorte HSL duurt nogal wat jaartjes geloof ik dus dan zal de ICNG er ook wel niet komen.

Maar tandjes wat zijn de treinen aan de buitenkant ranzig. En dat terwijl ik iedere dag 2x langs in een bedrijf zijnde wasstraat (volgens de rode LED borden erop) kom waar nooit een trein te bekennen is. Zelfs de gele voorzijde is gewoon zwart, die zijn toch niet voor niets geel (of wit). Maar goed, wel prima zonwering die vieze ramen. :+

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De NS-site, heerlijk consistent:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p1asLRk.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/smoHpSI.png

• Commendatore
  • Niet online
Zelfs die 24 uur is nog optimistisch. In de praktijk duurt het makkelijk een paar dagen.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Commendatore schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:25:
Zelfs die 24 uur is nog optimistisch. In de praktijk duurt het makkelijk een paar dagen.
Details details. De NS chat is daarin ook dramatisch ( inmiddels twee medewerkers die het gesprek verlaten. Nu is de chat automagisch verdwenen ). De telefonische helpdesk die ook weer niets kan doen. Makkelijker kunnen ze het wel maken.

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-03 16:25

Eix

Ik snap ook oprecht niet waarom het zo lang duurt om een en ander qua transacties in de app te tonen. Als ik namelijk in- of uitcheck krijg ik vrijwel instant een pushmelding op mijn mobiel. Maar dat is dan weer niet zichtbaar in de app.

Dat er nog enige tijd zit in het omzetten van de transacties naar een reishistorie inclusief kosten daar kan ik wel inkomen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Commendatore schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:25:
Maak daar maar weken van :/ , het gebeurt regelmatig en compleet random dat (Blauwnet) reizen pas na weken in de historie verschijnen, terwijl ritten daarna wel vrij snel verschijnen. De betreffende vertraagd verwerkte ritten zijn wel zichtbaar op www.ov-chipkaart.nl , maar dan zonder prijs, niet handig voor declaratie.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 173 174 Laatste