Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 151 152 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-05 22:44
!mark schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:24:
[...]
Even wat realistischer gesteld, wat is eigenlijk de reden dat toch relatief lange stukken met de IC zoals Amersfoort-Apeldoorn en Deventer-Almelo slechts 130km/h zijn, en wat zou er denk jij dan nodig zijn om hier i.i.g. 140 te kunnen rijden?
Boven 130 km/h is de wettelijk toegestane minimale remweg groter, dus er moeten mogelijk lichtseinen worden verplaatst. Maar omdat we toch naar ERTMS willen, lijkt het me een mooie kans om de lichtseinen weg te laten (misschien alleen op stations) en gewoon blokken van 1000 m met assentellers te plaatsen. En waarom niet gelijk naar 160 km/h? ERTMS is toch al nodig, boek dat gewoon op het ERTMS-project.
hoevenpe schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:51:
[...]
Wat zou er gebeuren als je op zo'n traject 140 of 160 rijdt? Op een rechte snelweg met ontwerpsnelheid van 120 kan je ook 160+ rijden, wat zou er gebeuren als een IC wat harder gaat...
Een personenauto is relatief licht is ten opzichte van de wegconstructie, dus de daardoor ontstane schade is gering. Rijd je 140 met een vrachtauto, dan ziet het er al heel anders uit. 200 km/h met een getrokken trein levert ook een andere belasting op dan met een treinstel (puntbelasting ter plaatse van de loc vs gelijkmatige belasting, en je hebt toch al een drukgolf ter plaatse van de kop van de trein).

Maar ook de constructie van autowegen is niet tegen alles bestand, denk aan de scheurvorming in de Van-Brienenoordbrug door meer vrachtverkeer dan gepland (je verwacht het niet in die omgeving :P), of de aan gort gereden spitsstroken (vluchtstroken zijn minder goed gefundeerd dan de rijstroken, en daar rijden dan ook nog eens vrachtauto's).
cazzer22 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:07:
Stond woensdag in Venlo op het perron te wachten op de ICE naar Duitsland. Heb hem wel gezien, maar reed over een spoor zonder perron. Erg handig, als de trein er hoort te stoppen. (...)
Wat is de procedure voor zulke gevallen voor machinisten eigenlijk? Als je vergeet te stoppen, of niet aan een perron terecht komt?
In de eerste plaats is spoorgebruik de verantwoordelijkheid van de treindienstleider. De vraag is ook of de machinist volgens zijn informatie had moeten stoppen. Verder ziet een machinist meestal te laat of hij wel of niet langs een perron komt. Een procedure is er niet echt voor, meestal is het doorrijden naar de eerstvolgende instapmogelijkheid. Of als er kruiswissels liggen: met de halve trein langs het perron. Treinpersoneel kun je in geval van nood zonder perron laten instappen, al is dat wel een uitdaging met koffers en ski's, zeker als het een verrassing is.
Venlo is hier nog wat uitdagender door de overgang naar 15 kV. Eigenlijk kun je er gewoon niet stoppen als je op een ander spoor dan 1-3 terechtkomt: op de goederensporen sta je namelijk met het voorste deel onder 15 kV en het achterste deel onder 1,5 kV en kun je een hulploc vragen. Spoor 4/5 lijkt me ook aardig uitdagend: dan kun je nauwelijks snelheid maken voordat je de stroomafnemers moet neerlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:27
D-e-n schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:01:
Dat het personeelstekort vertraging oplevert snap ik maar dan verschuift toch de vertrektijd? Als de trein eenmaal rijdt heb je dat douane personeel niet meer nodig? Of zeggen ze dit bewust op deze manier om te voorkomen dat mensen later naar het station komen?
Het inchecken zal langer duren, als iedereen een half uur later bij de douane staat schiet je er qua personeel inderdaad niets mee op.

Men had ook voor 'u moet een half uur eerder aanwezig zijn' kunnen kiezen, vreemd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:05:
[...]

Het inchecken zal langer duren, als iedereen een half uur later bij de douane staat schiet je er qua personeel inderdaad niets mee op.

Men had ook voor 'u moet een half uur eerder aanwezig zijn' kunnen kiezen, vreemd.
Het gaat overigens over Marechaussee en niet Douane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:27
PolarBear schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:59:
Het gaat overigens over Marechaussee en niet Douane.
Marechaussee is toch de douane?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04
hoevenpe schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:49:
Marechaussee is toch de douane?
Marechaussee: onderdeel van defensie en controleert personen
Douane: onderdeel van de belastingdienst en controleert goederen

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 07:47
Haribo112 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:14:
[...]

Tja de machinist kan er weinig aan doen dat de wissels de verkeerde kant op leiden. Wel zou hij bij afwijking van de verwachte route een remming in moeten zetten en de treindienstleider moeten bellen. Als dat niet gebeurd is, dan kan je er van uitgaan dat de stop bewust overgeslagen is, misschien om tijd in te halen of om andere redenen. Ik kan me zo voorstellen dat dergelijke berichten niet op tijd aan de passagiers op het perron doorgegeven kunnen worden.
Hij was praktisch op tijd dus inhalen was niet nodig. Denk dat het een foutje van het instellen van de rijweg is geweest. De ICE naar München stopt bijvoorbeeld niet in Venlo.

Misschien reed hij ook zonder te stoppen maar door juist vanwege die spanningssluis. Hij reed over spoor 6 of 7 dus kon ook niet meer aan het perron komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Bij een ICE omleiding via Venlo wordt Venlo nooit als stop gebruikt naar mijn weten? Geen idee wat er gebeurd is maar de ICE stopt bij een omleiding (ook bij geplande) alleen op Amsterdam, Utrecht en ik geloof ook Den Bosch. Eindhoven en Venlo worden dan overgeslagen.

Maar goed, als die wel als stop gepland was dan is er ergens iets niet helemaal goed gegaan in Donna.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 19-04-2025 16:29 ]

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:46
De ICE was afgelopen woensdag gewoon gepland met een reizigersstop te Venlo op spoor 3, dus het ging mis in de uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor wie lekker een dagje uit wil met de trein in Italië... vanaf ± €3000 pppd. :P

Een trein uit 1970 is omgeklust tot een speeltje voor de wat rijkeren onder ons. 31 Slaapcabines, lounges, voedselkar etc. Je komt vast niets te kort maar goed. Wel inclusief voedsel, uitstapjes en vervoer voor/na, dat dan weer wel. Zie https://www.smh.com.au/tr...rain-20250422-p5ltby.html voor meer tekst en foto's.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:33

Snow_King

Konijn is stoer!

Extraxyz schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:36:
De ICE was afgelopen woensdag gewoon gepland met een reizigersstop te Venlo op spoor 3, dus het ging mis in de uitvoering.
Heh? Ik zie hem vaak door Venlo rijden, vandaag nog, maar ook stoppen? Dat heb ik nog nooit gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanderp
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-05 22:28
Voor de liefhebber: De 904 gaat eindelijk rijden voor Keolis. Op zaterdag 3 mei 2025 rijdt hij voor belangstellenden, vanaf dinsdag 6 mei 2025 in de ochtendspits van de reguliere dienstregeling. Bron: https://www.barneveldsekr...k-terug-op-de-valleilijn/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Bastien schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:08:
Voor wie lekker een dagje uit wil met de trein in Italië... vanaf ± €3000 pppd. :P

Een trein uit 1970 is omgeklust tot een speeltje voor de wat rijkeren onder ons. 31 Slaapcabines, lounges, voedselkar etc. Je komt vast niets te kort maar goed. Wel inclusief voedsel, uitstapjes en vervoer voor/na, dat dan weer wel. Zie https://www.smh.com.au/tr...rain-20250422-p5ltby.html voor meer tekst en foto's.
Helaas geen abo op de Sydney Morning Herald (ik lees alleen The Age)

Hoe heet de exploitant van de trein?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:13:
[...]

Helaas geen abo op de Sydney Morning Herald (ik lees alleen The Age)

Hoe heet de exploitant van de trein?
Hebben normaal wat gratis artikelen, zo lees ik het ook. Maar het wordt geëxploiteerd door https://orient-express.com/. Trein is La Dolce Vita Orient Express.

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Bastien schreef op donderdag 24 april 2025 @ 05:58:
[...]

Hebben normaal wat gratis artikelen, zo lees ik het ook. Maar het wordt geëxploiteerd door https://orient-express.com/. Trein is La Dolce Vita Orient Express.
Orient Express, Belmont Express, zoiets staat nog altijd op mijn lijstje. Prachtige en luxe treinreis door Europa heen maken. Amsterdam naar Venetië bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:01
Wat zijn jullie ervaringen met storingen aan de deuren van het SNG materieel? Gisteren een trein die na ca 10 min stilstaan uit dienst werd genomen op Schiedam, volgens de omroep doordat iemand nog was ingestapt terwijl er al gefloten is.
En tijdje terug precies zeldfde verhaal waar iemand naar binnen sprong terwijl de deuren aan sluiten waren. Deuren bleven halverwege open staan. Hier kon de conducteur na verschillende handelingen aan de deuren bij zowel de luiken boven de deur als onderin aan de zijkanten (ivm treeplank?) en reset van de trein de storing oplossen met zeker 15 min vertraging als gevolg.

Hier zouden de deuren toch tegen moeten kunnen zou ik willen stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Alles kan kapot met genoeg kracht. De deuren kunnen echt wel tegen een stootje, maar als iemand het spul gaat lopen forceren, dan kan het ook gewoon kapot.
Inderdaad moet in zo'n geval de betreffende deur handmatig afgesloten worden en is deze niet meer bruikbaar voor reizigers. Hiervoor moet de deurmotor en motor van de treeplank uitgeschakeld worden en de deur handmatig in de vergrendeling geschoven worden. Dit is een handeling die voor de meeste conducteurs (of machinisten) hooguit 1x per jaar (als het niet minder is) gedaan moet worden, dus dat is altijd weer even zoeken. 15 minuten klinkt dan niet absurd lang.

En als de deur zodanig geforceerd is dat deze fysiek verbogen is en niet meer in de vergrendeling gebracht kan worden, dan moet inderdaad de trein opgeheven worden en mogen er geen reizigers meer mee. De trein moet dan naar de werkplaats voor herstel.

Dus bedank die hork maar. Gewoon niet meer instappen als er gefloten is en als de deuren dichtgaan. Zeker op Schiedam is het helemaal idioot. Daar gaan sinds enige tijd nu 6 sprinters per uur (naast de 4 intercity's), dus je hoeft hooguit 10 minuten te wachten op de volgende trein, als het niet minder is (afhankelijk van je bestemming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
EDIT schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:25:
Daar gaan sinds enige tijd nu 6 sprinters per uur (naast de 4 intercity's), dus je hoeft hooguit 10 minuten te wachten op de volgende trein, als het niet minder is (afhankelijk van je bestemming).
In Schiedam wel, maar veel aansluitende treinen in Rotterdam of Den Haag niet.
Dus dan het kan het missen van een 10 minuten-sprinter nog steeds betekenen dat je een 30-minuten-intercity mist en de extra reistijd oploopt tot 30 minuten. Nog geen reden om een deur tegen te houden, maar de 10 minuten dienstregeling is niet zaligmakend.

Aan de andere kant: in Rotterdam werden inmiddels zo'n 60 jaar geleden metro's afgeleverd die prima overweg konden met (te) late instappers, dus je zou verwachten dat zo'n moderne SNG daar ook mee overweg kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
In die 60 jaar tijd zijn de veiligheidseisen ook enorm toegenomen. Het wordt tegenwoordig niet echt meer geaccepteerd als mensen meegesleurd worden met de trein omdat ze klem zitten tussen de deuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Het een sluit het ander niet uit. Een deur kan best vandaalbestendig zijn, zonder dat die ineens toelaat dat de machinist weg kan rijden zonder dat de deur vergrendeld is.

Volgens mij is vooral tricky als de deur kan vergrendelen met een ledemaat er nog tussen. Bijvoorbeeld als er dikke deurrubbers zijn toegepast zoals bij de VIRM. Maar dat heeft ook weinig met vandaalbestendigheid te maken.

Maar een "normale" reiziger die zichzelf per onguk tussen de deuren manoeuvreert, en ze kort open houdt, sloopt toch geen deur? Daarvoor moet je toch bijna welwillend de boel forceren?

[ Voor 19% gewijzigd door marcop23 op 24-04-2025 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inderdaad, zolang je enkel bijvoorbeeld een arm of voet tussen de deur steekt of tussen de deur gaat staan is er technisch weinig aan de hand. De klembeveiliging spreekt aan en de deur zal niet verder sluiten. Bij de meeste materieeltypen zal na korte tijd nogmaals een sluitpoging ondernomen worden, en na enkele keren zal de deur open blijven staan, zodat de conducteur kan kijken wat er aan de hand is.
In zo'n geval zal alleen even het sluitproces opnieuw gestart moeten worden. Dus technisch vrij weinig aan de hand en het is alleen voor de veiligheid.
Daarom had ik het in mijn post ook echt over forceren en een hork. Als de deur niet meer sluit, dan is daar gewoon extreem geweld gebruikt.

De oude deuren (zoals bij ICM of VIRM) gebruiken nog lucht om de deuren te sluiten. Daardoor is de inklembeveiliging heel erg rudimentair en er moet behoorlijk wat kracht uitgeoefend worden om die aan te laten spreken en kleine objecten (zoals een pols) zal verder ook niet gedetecteerd worden. Daarom is het ook essentieel dat de conducteur echt controleert of er niemand nog iets tussen de deur heeft zitten, want de vergrendeling bij die treinen zal dat niet opmerken.
Modernere treinen hebben elektrisch aangedreven deuren met ook een veel modernere klembeveiliging die veel nauwkeuriger werkt en waar dat uiteraard niet meer op die manier voor kan komen.

[ Voor 32% gewijzigd door EDIT op 24-04-2025 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Van het geval bij SNG waar ik zelf heb gezien hoe iemand nog snel naar binnen sprong, wil ik dat niet benoemen als forceren. De deuren waren aan het sluiten en de detectie 'zag' dat er iemand tussen 'zat'. op dat moment stopten de deuren met sluiten en bleven in half gesloten toestand staan. Dus niet weer openen en nogmaals een sluitpoging, maar echt vastgelopen in halfopen stand.
De persoon kon verder zonder moeite naar binnen dus echt klem gezeten had hij niet.

Ik had het hier gemeld omdat het nu in relatief korte tijd 2x voor is gekomen en ik me afvroeg of dit toeval was of vaker voor komt.

Het lijkt me vrij duidelijk dat moderner materieel andere eisen heeft dan ouder materieel op dit vlak. En ja, je mag niet meer instappen na het fluiten. Maar de praktijk laat toch anders zien. M.i. zouden de treindeuren met dit soort gedrag om moeten kunnen gaan en niet gelijk in een ingewikkelde storing schieten die treinpersoneel niet of met veel moeite kan oplossen.

En al gaat er elke 2 minuten een trein, dit gedrag blijf je houden, kijk maar bij de metro van RET waar frequenter wordt gereden. En daarnaast: elke 10 minuten een trein in Schiedam is niet in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als dat het enige is, dan is het wel heel vreemd dat die deuren echt afgesloten moesten worden of de trein zelfs niet meer verder kon. Bij specifiek SNG blijven de deuren inderdaad staan, de conducteur moet dan het sluitproces opnieuw doen bij die betreffende deur. Verder niet bijster spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
EDIT schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:31:
Als dat het enige is, dan is het wel heel vreemd dat die deuren echt afgesloten moesten worden of de trein zelfs niet meer verder kon. Bij specifiek SNG blijven de deuren inderdaad staan, de conducteur moet dan het sluitproces opnieuw doen bij die betreffende deur. Verder niet bijster spannend.
Losjes gerelateerde vraag. Heel vroeger reed men weg met de deur van de conducteur nog open. Die sloot dan tijdens het zachtjes wegrijden. Later is dat omgezet in, alle deuren dicht en dan pas de groene lamp.

Nu zat dat eerder wegrijden in, dacht ik, of de conducteur sleutelde en dan openen of sluiten in drukte.

Dan heb ik het over tijdperk IRM, ICM.

Is dat in modern materieel **technisch** nog steeds mogelijk? Groene lamp krijgen afhankelijk van hoe men sleutelt? (Los van de procedures).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:40
spnw schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:13:
[...]

Losjes gerelateerde vraag. Heel vroeger reed men weg met de deur van de conducteur nog open. Die sloot dan tijdens het zachtjes wegrijden. Later is dat omgezet in, alle deuren dicht en dan pas de groene lamp.

Nu zat dat eerder wegrijden in, dacht ik, of de conducteur sleutelde en dan openen of sluiten in drukte.

Dat herinner ik me nog. Regelmatig. Bij Hilversum sportpark. Uit de bus stappen. Rustig naar de spoorbomen lopen die al dichtgingen. Rustig wachten tot de spoorbomen open zijn. Als lichten uit zijn…. Rennen! bocht om langs uitgestapte reizigers. En vlak bij de deur het fluitje horen. En dan stond Ik oog en oog met de conducteur die de toegang blokkeede. Ik Hopend op genade. Maar de trein reed tergend langzaam weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-05 12:00
spnw schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:13:
[...]

Is dat in modern materieel **technisch** nog steeds mogelijk? Groene lamp krijgen afhankelijk van hoe men sleutelt? (Los van de procedures).
Neen. Nieuwer materieel (Bij NS: SLT & later) heeft tractieblokkering zolang nog niet alle deuren in de vergrendeling zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:01
TheMak schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:52:
[...]

Dat herinner ik me nog. Regelmatig. Bij Hilversum sportpark. Uit de bus stappen. Rustig naar de spoorbomen lopen die al dichtgingen. Rustig wachten tot de spoorbomen open zijn. Als lichten uit zijn…. Rennen! bocht om langs uitgestapte reizigers. En vlak bij de deur het fluitje horen. En dan stond Ik oog en oog met de conducteur die de toegang blokkeede. Ik Hopend op genade. Maar de trein reed tergend langzaam weg.
Zo ooit wel eens (met toestemming van de conductrice!!!) in een optrekkende DM '90 gestapt _/-\o_

En de mat '64 had vaak al open gaande deuren voordat de train zelf goed en wel stil stond.

Mooie tijden waren dat, maar ben toch ook wel blij met het rijcomfort van het huidige nieuwe matrieel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Doe je goed @Luke!, nahverkehr met een 101 rijden *O* d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9qlR12KSdRji_4wl-WWqyIhAUM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/G69JF4cguV0NtCF2w24CBOki.jpg?f=user_large

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Was dit werkelijk een regionale trein (RE13)?

Doet me denken aan de Silberlingen rijtuigen die 25 jaar geleden naar Venlo reden. Bij elk station kwamen die met een schok tot stilstand. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

cazzer22 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:52:
Was dit werkelijk een regionale trein (RE13)?

Doet me denken aan de Silberlingen rijtuigen die 25 jaar geleden naar Venlo reden. Bij elk station kwamen die met een schok tot stilstand. 8)
Zie hier voor de dienstregeling en wanneer TCS rijdt: https://www.eurobahn.de/f...RE13_Fplred_2804_1312.pdf

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, TCS rijdt met twee stammen in de RE13. Eentje nog met een 111, maar ik begrijp dat die ook door een van hun eigen 101's vervangen gaat worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 21:03

Luke!

#Treinbaas
Maasluip schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:37:
Bling bling he! 🤩 vandaag en tot en met vrijdag alles met 101.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-05 21:47

GwnLars_

In GoT we trust.

Luke! schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:56:
[...]
Bling bling he! 🤩 vandaag en tot en met vrijdag alles met 101.
Nerd-vraagje: heeft dat ding ook een halterem met de AFB of is dat echt een 186 dingetje?

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Vziw wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Maasluip schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:37:

[Afbeelding]
Aha! Het is dus de RE13, die super onbetrouwbare dienstverlening....

Ik fietste langs het station en zag deze trein staan, dacht even dat het een speciale rit was, een nachttrein ofzo. Maar dit verklaard het :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
St00mwals schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:49:
[...]

Zo ooit wel eens (met toestemming van de conductrice!!!) in een optrekkende DM '90 gestapt _/-\o_

En de mat '64 had vaak al open gaande deuren voordat de train zelf goed en wel stil stond.

Mooie tijden waren dat, maar ben toch ook wel blij met het rijcomfort van het huidige nieuwe matrieel.
Niet in de war met mat '54? Die konden namelijk wel gewoon open tijdens het rijden. Mat '64 alleen pas als de machinist de deuren (aan de goede kant) ontgrendeld had.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Dat deden ze ooit al enkele seconden voordat hij helemaal stil stond. Kan me dat wel herinneren dat men al zat te rammen op de knop voordat die gestopt was en hij soms al iets te vroeg open ging.

Mat 54, en ook de DE2 treinen, daar kon je de deuren gewoon al rijdend opentrekken inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Iemand al met de NS-snelbus gereisd tussen Enschede en Hengelo waar we hier een paar dagen mee zitten? Die bussen zijn zo hoog dat je met een omweg half Hengelo door moet om daar bij het station te kunnen komen 8)7 , plus geen (werkende) airco en de dienstregeling voor het vervangende vervoer in de NS app is voor niets opgezet |:(
/rant

Terugweg met reguliere lijnbus gegaan, geen gigantische omweg, wel een werkende airco :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:01
LordSinclair schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:00:
[...]

Niet in de war met mat '54? Die konden namelijk wel gewoon open tijdens het rijden. Mat '64 alleen pas als de machinist de deuren (aan de goede kant) ontgrendeld had.
Zoals @cazzer22 zegt, regelmatig konden de deuren al geopend worden voordat de mat ‘64 goed en wel stil stond, waren net de laatste seconden. In Borne ooit zelf aan de verkeerde kant, foutje bedankt van de machinist.
Voor de mat ‘54 ben ik nog niet oud genoeg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:41
cazzer22 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:12:
Dat deden ze ooit al enkele seconden voordat hij helemaal stil stond. Kan me dat wel herinneren dat men al zat te rammen op de knop voordat die gestopt was en hij soms al iets te vroeg open ging.

Mat 54, en ook de DE2 treinen, daar kon je de deuren gewoon al rijdend opentrekken inderdaad.
De rijtuigen die vroeger de Benelux reden, kwamen langs beide kanten los. Dikwijls genoeg reizigers gaan halen die uitstapten op het midden"perron" op niveau -2 te Antwerpen-Centraal.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arievz
Arator schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:34:
[...]
De rijtuigen die vroeger de Benelux reden, kwamen langs beide kanten los. Dikwijls genoeg reizigers gaan halen die uitstapten op het midden"perron" op niveau -2 te Antwerpen-Centraal.
Dat is niet zo speciaal: het is de UIC-norm voor rijtuigen. Onder 5 km/h zijn alle deuren ontgrendeld, tenzij de conducteur sleutelt. Ook ICR werkt in principe zo.
In combinatie met een daarvoor geschikte loc (1600/1700) kan ICRm in "treinstelmodus" worden geschakeld. Dan werkt het deursysteem zoals bij stroomlijnmaterieel, dus blijven de deuren vergrendeld na sluitcommando en kunnen de deuren (per zijde) onder 5 km/h worden ontgrendeld door de machinist. In alle gevallen sluiten de deuren boven 5 km/h.
ICRmh heeft bovenop dit systeem weer een vertaalmodule die met Duitse locomotieven kan communiceren.

NMBS heeft/had? een afwijkend deursysteem voor rijtuigen: na sluitcommando blijven de deuren vergrendeld totdat de conducteur ze ontgrendelt. (De uitdaging is hier om een ledig-materieeltrein binnen te komen.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mercurious
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-05 17:26
St00mwals schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:15:
[...]

Zoals @cazzer22 zegt, regelmatig konden de deuren al geopend worden voordat de mat ‘64 goed en wel stil stond, waren net de laatste seconden. In Borne ooit zelf aan de verkeerde kant, foutje bedankt van de machinist.
Voor de mat ‘54 ben ik nog niet oud genoeg ;)
Matt 64 kende een terugverende ontgrendelknop voor de deuren, simpel en prima werkend. Alleen de mcn kon daar wel ns een foutje mee maken. Het risico was dat als hij fout ontgrendelde (links ipv rechts) en daarna de goede kant (rechts) ontgrendelde, dat alle deuren zowel links als rechts ontgrendeld waren.

De ontgrendelknop is bij het pijltje op de foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUFjy8V3qamlDMO4V6AWB99NKIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hP13P6yzPBm2dRR7cVhiB7UH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Dan moest de conducteur aan beide kanten sleutelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nee. Alle deuren gaan in één keer dicht. Potentieel dus gevaarlijk omdat je als conducteur maar aan één kant tegelijk kan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Bij Duitse treinen die van Amsterdam bi Hilversum naar DE rijden. En weer terug neem ik aan, kan je toch ook aan beide kanten uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Gisteren was het weer prijs, een vrachtwagen die dacht dat die de bovenleiding moest inspecteren. Ondertussen is de schade hersteld. Filmpje in het artikel.
https://www.vrt.be/vrtnws...nder-vertraging-groot-bi/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
TheMak schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:14:
Bij Duitse treinen die van Amsterdam bi Hilversum naar DE rijden. En weer terug neem ik aan, kan je toch ook aan beide kanten uit?
Correct: standaard UIC-modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 13:15

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ging weer lekker vanavond, ik begreep een landelijke storing bij ProRail? In ieder geval vanaf Schiphol een hoop treinen geannuleerd, de IC Direct (richting Amersfoort) die ik uiteindelijk kon nemen had 45 minuten vertraging.

De conducteur had het over een radio storing, dat zal dan GSM-R geweest zijn wat niet werkte?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Arator schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:18:
Gisteren was het weer prijs, een vrachtwagen die dacht dat die de bovenleiding moest inspecteren. Ondertussen is de schade hersteld. Filmpje in het artikel.
https://www.vrt.be/vrtnws...nder-vertraging-groot-bi/
aj das niet händig met de laadbak omhoog gaan rondtouren.
vraag me af of de vrachtwagen onder spanning stond hierdoor.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
JJ Le Funk schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 01:02:
[...]

aj das niet händig met de laadbak omhoog gaan rondtouren.
vraag me af of de vrachtwagen onder spanning stond hierdoor.
Uiteraard, zo'n bak is helemaal van metaal en het knettert niet voor niets zo, er is contact met aarde.
Amsterdam Centraal is de toegangspoort tot Nederland. Veiligheid en stipheid zijn de hoogste prioriteit voor het personeel
Wel een geinige serie, alleen tenenkrommend dat de voice-over over treinstellen praat terwijl er rijtuigen bedoeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

LordSinclair schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:25:
[...]

Uiteraard, zo'n bak is helemaal van metaal en het knettert niet voor niets zo, er is contact met aarde.

[...]

Wel een geinige serie, alleen tenenkrommend dat de voice-over over treinstellen praat terwijl er rijtuigen bedoeld worden.
Het gebrek aan diepgang en consistentie is standaard bij dit soort fly-on-the-wall series. Het moet niet te ingewikkeld worden voor de niet-kenner.

Ik ben ook een redelijke luchtvaartfanaat en daar zijn ontelbaar veel van dit soort fly-on-the-wall docuseries van natuurlijk. En daar speelt hetzelfde probleem. Vorig seizoen van Heathrow bijvoorbeeld, veranderde een vliegtuig dat werd gefilmd halverwege het item van een Boeing 737 in een Airbus 321. Ook zo met het interieur - ze lopen op een vliegtuig af, en het volgende shot (als ze binnen zijn) is overduidelijk een ander type vliegtuig.

Er wordt in die serie ook altijd heel bijzonder gedaan over de A380 van British Airways, want dat is een heel bijzonder vliegtuig aldus die serie, terwijl je in de B-roll footage kunt zien dat er minstens nog drie andere luchtvaartmaatschappijen met zo'n type toestel op Heathrow vliegen (Emirates, Singapore Airlines en Qantas).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
Ik ben al lang blij dat NS in hun eigen communicatie de correcte termen steeds meer gebruikt - bijvoorbeeld op de CTA's. Nu staat er "achterste treinstel tot Zwolle". Hiervoor spraken ze over "achterste deel" of zoiets, waarbij het dus ambigu is als er drie treinstellen zijn.

Zo moeilijk is het niet om mensen te laten begrijpen wat het woord "treinstel" betekent, vooral bij ervaren treinreizigers en/of in combinatie met een plaatje. Maar in plaats daarvan leken ze te kiezen om de tekst zo "dom" mogelijk te houden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hoe je zo'n gele doos op wielen noemt is echt iets waar uitsluitend een handjevol treinnerds zich druk om maakt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
En wij splitsen "treinstel" dan nog eens op in "motorstel" en "motorwagen". Een motorstel rijdt elektrisch, tot nu toe, is dat met een pantograaf. Een motorwagen rijdt, tot nu, met een dieselmotor.
Waar stellen met batterijen of waterstof gaan thuishoren?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 17:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Oude nostalgie keert tijdelijk voor een paar jaar weer terug bij RRReis (Keolis) op de Valleilijn voor ritten tussen Amersfoort Centraal en Barneveld-Zuid. Op die manier wordt het gat in de dienstregeling gedicht omdat het materieel van Keolis per stuk gemoderniseerd wordt, en dus in de werkplaats staat.

Welkom terug Materieel '64, en bedankt Stichting 2454 CREW voor het uitlenen ervan aan Keolis.

Vandaag staan er overdag vier retourtjes van deze trein op de planning. Vanaf 6 mei maakt deze trein enkel een paar ritten tijdens de ochtendspits.

En de reisbeleving was geweldig. Bij vertrek vanuit Amersfoort Centraal was de hele coupé spontaan muisstil zodat iedereen van het nostalgische optrekgeluid kon genieten. Ook de koersborden zijn aangepast met een vice versa bestemming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AB0XaiT78jrXLmTCmv3canjHmks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Mhe9bzadjDepkJd4dAQ1MSj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lH3GrO-H44V4Q5oXV8nE3c-PTYw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKKufMrIOSIY0ERvtSylZNer.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jbm9sflNwv6CdfiqsHzVLurGAyY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGHw2xouCSRsQ1ro2BlHSOha.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZGuHMT_pQwD2TJ8wO-7oNZcj2s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Ukymi48hblAtPqJXcm09E71.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbhHs6WvCjru2_0ByRzL0IV16Hw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yQgz0MZUmSFJBZF2Gl7JJP0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0BKWHCGvs-mfN_Vd7xXkJBPtto=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZeQvY908GYEEqUnKVm7bYJo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEVUMr_Sc9w35JsqHTo2DEAQbsE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJs8Fm3bmHfrvV0jRxwOCFA6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QX4NmcupY53bOFPqOTcrul3J668=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFgkqrSPzZpiatJ26tNoOBA9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKdA_bW_HVvzc85oF9Aoc-EVHtw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qIOSUEf4DfxUYDe6N8rD0jx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dR5Vditr92Dgdb57vTG-lNBioI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJiDJ2kHDl4IRjqyBffvQSWw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkUs_SC08au5r9aBYYXQZyGjxn4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5xpMPbdy0KQGvfYyVy3aEvR.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 03-05-2025 12:41 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
evilution schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:24:
Hoe je zo'n gele doos op wielen noemt is echt iets waar uitsluitend een handjevol treinnerds zich druk om maakt.
Sowieso algemeen met de taal is er een evilution gaande. Het gebruik van de juiste woorden is ook erg aan het verloederen. En de pers (want je leest het ook in nu.nl arikelen) gaan er vrolijk in mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:37

Eix

AW_Bos schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:35:
Ook de koersborden zijn aangepast met een vice versa bestemming.
Slim. Ik weet van vroeger dat bij een kering die band met bestemmingen rustig een paar minuten aan het draaien was. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:00
LordSinclair schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:55:
[...]

Sowieso algemeen met de taal is er een evilution gaande. Het gebruik van de juiste woorden is ook erg aan het verloederen. En de pers (want je leest het ook in nu.nl arikelen) gaan er vrolijk in mee.
Ik kan het niet laten, een evilution? Vind je de verloedering zo slecht of trol je ons gewoon :)

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Eix schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:21:
[...]

Slim. Ik weet van vroeger dat bij een kering die band met bestemmingen rustig een paar minuten aan het draaien was. :P
Als de bestemmingen Barneveld Zuid en Amersfoort op de rol nou boven elkaar zaten, dan duurt het proces maar een paar seconden. Maar het is wel leuk om te zien hoe zie koersbordenrollen bewegen. Bij de laatste ritten toen dit type trein nog bij NS reed mocht ik zelf een keer de bestemming instellen, omdat ik een gezellige HC tegenkwam. Het is niets anders dan een kwestie van de juiste stationscode zoeken, en druk vervolgens maar op de knop. De rest gaan vanzelf.

[ Voor 32% gewijzigd door AW_Bos op 03-05-2025 17:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online

En ze stonden niet alfabetisch, maar gesorteerd op bestemmingen die vaak dicht bij elkaar gebruikt worden. Zo hoefde je voor Arnhem <> Zevenaar niet de hele rol af te draaien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• arievz
Ik zag hier iemand iets over koersborden schrijven, dus hierbij een stukje evolutie van de koersaanduiding: koersborden zijn metalen platen van grofweg 60x30 cm die op koersbordhaken aan de buitenzijde van rijtuigen worden opgehangen. Dit is vrij bewerkelijk, want op het eindpunt moet iemand een rondje om de trein lopen om de borden om te draaien (tegenwoordig heeeeel eng aan de niet-perronzijde). Geen pretje met die zware borden en slecht weer. Met een beetje pech waren ze vastgevroren.

Met DE 3 Plan U werden bij NS de koersborden vervangen door koersrollen*. Het proces werd versimpeld door 4x een tijdje te moeten zwengelen (binnen, in toiletten en dienstruimtes). Sinds EM'64 heeft stroomlijnmaterieel geen koersbordhaken meer en worden de koersrollen elektrisch bediend vanuit het hc-hok. De hc zoekt de tweecijferige code van de bestemming op, voert die in met duimwielschakelaars of een rij drukknoppen (voor tientallen en eenheden) en drukt op de startknop. Elk materieeltype heeft verschillende bestemmingen op de rol, dus ook eigen codes voor de bestemmingen.

In het materieel van de jaren '90 werden LCD-bestemmingsdisplays ingevoerd. De bediening werd versimpeld: de telegrafische verkorting van de bestemming invoeren in de terminal in de hc-ruimte (dus geen extra code-tussenstap, wel nog een beperkt aantal bestemmingen). De LCDs raakten nogal snel defect, en daarom is men overgestapt op LED-matrices, met alle stationsnamen voorgeprogrammeerd.
Tegenwoordig kunnen de bestemmingen ook op afstand worden ingesteld.

* Het PEN-materieel ("Wadlopers") kreeg uit financiële overwegingen geen koersrollen, maar koersbordhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Trouwens... Als we het toch over koersrollen hebben. De toenmalige SGM Sprinter had voor zijn modernisering ook (net als de Plan U, Mat'64 en ICM) koersrollen. Maar ik kan mij nog vaag herinneren dat er ook een ongemoderniseerd SGM-stel was dat bij wijze van proef digitale koersdisplay's had. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:56
AW_Bos schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:35:
Oude nostalgie keert tijdelijk voor een paar jaar weer terug bij RRReis (Keolis) op de Valleilijn voor ritten tussen Amersfoort Centraal en Barneveld-Zuid. Op die manier wordt het gat in de dienstregeling gedicht omdat het materieel van Keolis per stuk gemoderniseerd wordt, en dus in de werkplaats staat.

Welkom terug Materieel '64, en bedankt Stichting 2454 CREW voor het uitlenen ervan aan Keolis.

Vandaag staan er overdag vier retourtjes van deze trein op de planning. Vanaf 6 mei maakt deze trein enkel een paar ritten tijdens de ochtendspits.

En de reisbeleving was geweldig. Bij vertrek vanuit Amersfoort Centraal was de hele coupé spontaan muisstil zodat iedereen van het nostalgische optrekgeluid kon genieten. Ook de koersborden zijn aangepast met een vice versa bestemming.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Nostalgisch voor menig treinfanaat. Maar ik vind dit eigenlijk wel een beetje armoe troef om heel eerlijk te zijn. Hoe kan het dat Keolis een 50+ jaar oude trein moet huren van een stichting om zijn dienstregeling sluitend te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Robkazoe schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:33:
[...]

Nostalgisch voor menig treinfanaat. Maar ik vind dit eigenlijk wel een beetje armoe troef om heel eerlijk te zijn. Hoe kan het dat Keolis een 50+ jaar oude trein moet huren van een stichting om zijn dienstregeling sluitend te krijgen?
In december 2023 neemt Keolis de exploitatie van de Valleilijn over van Connexxion. De treinen rijden voortaan onder de merknaam RRReis. Bij de overname van de exploitatie door Keolis blijven de zeven treinstellen de dienstregeling uitvoeren. Hiervoor krijgen ze vanaf begin 2025 een opknapbeurt waarbij onder andere een toilet wordt ingebouwd. Ook krijgen ze de RRReis-huisstijl. Om toch voldoende materieel beschikbaar te hebben, wil de vervoerder een FLIRT-treinstel van de Overijsselse Blauwnet-concessie inzetten. De provincie geeft echter aan dat dit, vanwege het beperkte aantal beschikbare treinstellen, onwenselijk is.
Ik neem aan dat er nog gepoogd is om 1 treinstel van een bekende grote Nederlandse vervoerder te huren.

En uiteindelijk kwam Keolis dus bij deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
En bluft Keolis dat Connexxion de treinsyellen wel zal afstaan, na de aanbesteding?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
evilution schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:24:
Je krijgt meer duimpjes dan ik, dus de meerderheid zal het wel met je eens zijn :+ Maar ik ben er van overtuigd dat het gebruik van de juiste termen heel hulpvol is voor goede communicatie. Of dat nou op het spoor is of elders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

marcop23 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:12:
[...]

Maar ik ben er van overtuigd dat het gebruik van de juiste termen heel hulpvol is voor goede communicatie. Of dat nou op het spoor is of elders.
Klopt als het binnen vakgenoten is, maar de gemiddelde kijkert van 020centraal boeit dat allemaal geen reet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:46
[...]

Het is ook wel behoorlijk triest eigenlijk. Geen gelijkvloerse instap, geen airconditioning, leuk voor de hobbyist maar voor de reiziger een behoorlijke achteruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
TheMak schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:56:
En bluft Keolis dat Connexxion de treinsyellen wel zal afstaan, na de aanbesteding?
Welke aanbesteding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

TheMak schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:56:
? vziw is in de huidige aanbesteding (die alweer even bij Keolis loopt) opgenomen dat deze de treinstellen van cxx moe(s)t overnemen + verbouwing van het spul (wc, wifi e.d.)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
ed1703 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:00:
[...]

? vziw is in de huidige aanbesteding (die alweer even bij Keolis loopt) opgenomen dat deze de treinstellen van cxx moe(s)t overnemen + verbouwing van het spul (wc, wifi e.d.)
Waarom werkt cxx er aan mee? Je helpt toch een beetje je concurrent in de zadel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Extraxyz schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:27:
[...]
maar voor de reiziger een behoorlijke achteruitgang.
Een minder grote achteruitgang dan als er niks geregeld was en al deze ritten gepland uitvallen :+

Maar inderdaad, ik kan me nog herinneren dat dit spul soms de IC Roosendaal-Zwolle reed en 15 jaar geleden was dat op die afstand al balen als er een Mat64 aan kwam rijden in plaats van iets moderners :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
[...]

Omdat er weinig andere opties over waren. Arriva had blijkbaar hiervoor geen GTW-treinstellen over. Hoewel ik benieuwd ben naar de mogelijke reden. Misschien iets vanwege concurrentie?

Een treinstel in het buitenland huren gaat niet werken vanwege spanning en beveiligingssystemen, en de toelating. Rijtuigen huren was blijkbaar ook niet al te makkelijk. Dus dan blijft dit over....

Maar hey, de RE13 rijdt van/tot Venlo ook met oud Duits materieel door TCS.

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 03-05-2025 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Extraxyz schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:27:
[...]

Het is ook wel behoorlijk triest eigenlijk. Geen gelijkvloerse instap, geen airconditioning, leuk voor de hobbyist maar voor de reiziger een behoorlijke achteruitgang.
Dan neem je een treintje eerder of later, en je zit in een Protos of Flirt. Het zijn maar twee v.v. ritten per werkdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
TheMak schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:09:
[...]

Waarom werkt cxx er aan mee? Je helpt toch een beetje je concurrent in de zadel?
De NS moest ook materieel afstaan aan de nieuwe concessiehouders. Was nog leuk op de Maaslijn, waar de nieuwe concessiehouder had verwacht de Buffeltjes te mogen gebruiken. De NS dacht daar toen anders over. De Buffels waren elders hard nodig. Maar ze hadden nog wel een paar Wadlopers over..

De provincie heeft regelmatig bij de NS gesmeekt of er niet wat nieuwere treinen uitgeleend kunnen worden.

En voor de duurzaamheid ook wel zo wenselijk trouwens, dat niet bij elke aanbesteding het materieelpark compleet te prullenbak in kan en er allemaal nieuw gemaakt moet worden (zie je met bussen wel vaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:37

Eix

[...]

Bij mijn weten een verplichting die volgt uit de WP2000. En mogelijk dat er ook nog nadere afspraken staan in de overeenkomst tussen Connexxion en de concessieverlener.

Daarnaast kunnen er op de achtergrond ook constructies zijn opgetuigd voor de financiering en eigendom van materieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
En als de MS de concessie weer terugkrijgt zien ze hun Mat 54.weer terug van Keolis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

TheMak schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:38:
En als de MS de concessie weer terugkrijgt zien ze hun Mat 54.weer terug van Keolis?
Psst, het is Mat 64. ;)

Maar ik vind het vreemd dat het nodig is om een extra (museum)treinstel voor langere tijd in te huren omdat steeds 1 treinstel voor ombouw niet gebruikt kan worden.
Hebben ze het bestaande materieel dan altijd qua capaciteit volledig ingepland? Of zijn er een aantal defect waardoor deze niet ingezet kunnen worden?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-05 12:00
Onbekend schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:03:
[...]
Psst, het is Mat 64. ;)

Maar ik vind het vreemd dat het nodig is om een extra (museum)treinstel voor langere tijd in te huren omdat steeds 1 treinstel voor ombouw niet gebruikt kan worden.
Hebben ze het bestaande materieel dan altijd qua capaciteit volledig ingepland? Of zijn er een aantal defect waardoor deze niet ingezet kunnen worden?
Er is natuurlijk ook gepland op reserve en onderhoud. Maar een volledige ombouw (langere trein treinstel kwijt) natuurlijk niet. Het is een vrij kleine concessie met een beperkt aantal treinstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

1 treinstel als reserve houden kost geld. :P

* Illegal_Alien is Captain Slow.

[ Voor 28% gewijzigd door Illegal_Alien op 04-05-2025 13:08 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

[...]

Daar worden gewoon afspraken over gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1Wgl08kt7Twus0sZOmTG6gsqFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0d9CeExLKC2V5FxXydY1elFm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Chloortablet schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:21:
[...]

Daar worden gewoon afspraken over gemaakt.
Bedankt dat je het opgezocht hebt! Dus cxx had de zekerheid van de treinen af te kunnen, of wist dat de concurrent de treinen kon af te snoepen. Keolis geldt dat ook voor FLIRTs maar niet voor vijf andere treinen. Als geïnteresserde voor de concessie moet je dan goed kunnen rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
[...]

Ik zei laatst precies hetzelfde;
ArcticWolf in "Het grote spoorwegentopic - deel 24"

Ergens gaat er dus iets fout.

Was het trouwens ooit de bedoeling dat het huidige materieel een revisiebeurt zou krijgen als de concessie over zou gaan? Hoe staat dit in de concessie? Heeft Keolis misschien de concessie gewonnen omdat ze als enige het huidige materieel zouden gaan reviseren ipv nieuwe treinen kopen?

De huidige treinen zijn ook alweer 18 jaar oud:
Wikipedia: Protos (treinstel)

oh de post van @Chloortablet helemaal gemist 8)7 |:( dat maakt het een stuk duidelijker.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 04-05-2025 15:23 ]

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
Kalentum schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:43:
[...]

[...]

Ik neem aan dat er nog gepoogd is om 1 treinstel van een bekende grote Nederlandse vervoerder te huren.

En uiteindelijk kwam Keolis dus bij deze oplossing.
Dolan schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:08:
[...]

Er is natuurlijk ook gepland op reserve en onderhoud. Maar een volledige ombouw (langere trein treinstel kwijt) natuurlijk niet. Het is een vrij kleine concessie met een beperkt aantal treinstellen.
Ik pak beide reacties samen. Bij de Drents/Overijsselse Blauwnet-concessie staat één reserve trein. Maar bij de concessie Amersfoort - Ede-Wageningen moeten gemoderniseerd worden en hebben ze geen reservetrein. Ze vragen of ze die trein kunnen lenen en de uitleen gaat niet door omdat Overijssel daar voor ligt.

Zijn ze in Overijssel nou zo slim of zijn ze in Gelderland nou zo dom?

In Overijssel hebben ze wel een reserve trein als zij bv de treinen moeten moderniseren of als er een trein langer eruit ligt om redenen. Dit klinkt echt als inkopen op de meest zuinige manier door Gelderland. Genoeg materiaal om de dienstregeling te kunnen rijden door de concessiehouder maar er mag simpelweg niets gebeuren. Dan hoop ik niet dat er binnenkort een trein iets langer uit de roulatie is vanwege onderhoud, een ongeluk of iets anders. Want dan kan het spoorwegmuseum nog een telefoontje verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
De treinen van Blauwnet zijn van de provincie en niet van de vervoerder zoals in Gelderland. Dus daar spelen meer belangen mee dan alleen maar een treinstel al dan niet willen en kunnen verhuren. Je krijgt de politiek er gratis bij.

Maar goed, met kleine concessies ben je kwetsbaar bij onderhoud en andere uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

Robkazoe schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:04:
[...]

[...]

Ik pak beide reacties samen. Bij de Drents/Overijsselse Blauwnet-concessie staat één reserve trein. Maar bij de concessie Amersfoort - Ede-Wageningen moeten gemoderniseerd worden en hebben ze geen reservetrein. Ze vragen of ze die trein kunnen lenen en de uitleen gaat niet door omdat Overijssel daar voor ligt.

Zijn ze in Overijssel nou zo slim of zijn ze in Gelderland nou zo dom?

In Overijssel hebben ze wel een reserve trein als zij bv de treinen moeten moderniseren of als er een trein langer eruit ligt om redenen. Dit klinkt echt als inkopen op de meest zuinige manier door Gelderland. Genoeg materiaal om de dienstregeling te kunnen rijden door de concessiehouder maar er mag simpelweg niets gebeuren. Dan hoop ik niet dat er binnenkort een trein iets langer uit de roulatie is vanwege onderhoud, een ongeluk of iets anders. Want dan kan het spoorwegmuseum nog een telefoontje verwachten...
Er moet wel een reserve worden aangehouden, alleen niet voor de spits.
Daarom wordt de 904 (in principe) ook alleen ingezet als spitstrein tussen Amersfoort en Barneveld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACbTjMmL43CDztAFRnXvb1oBjeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1urvv9a5fSxU7bZIkUGyWRnS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6PvGtjj0OPEC1jU59z5-Up1f8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DykInw6E02acFXx0e3sHUE0x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:18
En als je dus een reserve treinstel hebt, maar die moet inzetten omdat een ander treinstel in onderhoud is, dan heb je geen reserve treinstel meer en voldoe je niet aan de eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Bastien schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:30:
De treinen van Blauwnet zijn van de provincie en niet van de vervoerder zoals in Gelderland. Dus daar spelen meer belangen mee dan alleen maar een treinstel al dan niet willen en kunnen verhuren. Je krijgt de politiek er gratis bij.

Maar goed, met kleine concessies ben je kwetsbaar bij onderhoud en andere uitval.
Blauwnet is een samenwerkingsverband. De treinen zijn eigendom van Arriva en Keolis. De provincie Overijssel is geen eigenaar van treinstellen.

https://www.martijnvanvul...ug-in-de-reizigersdienst/
Keolis wilde dus 1 eigen treinstel uit Overijssel gebruiken maar dat mocht niet van de provincie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
Bastien schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:30:

Misschien beter om de Valleilijn toe te voegen aan de concessie Achterhoek-Rivierenland. Die is ook al versnipperd over de provincie. Heb je wat meer slagkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Robkazoe schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:37:
[...]

Misschien beter om de Valleilijn toe te voegen aan de concessie Achterhoek-Rivierenland. Die is ook al versnipperd over de provincie. Heb je wat meer slagkracht.
Precies - dan nog even de stoptreindienst Arnhem CS <> Ede-Wageningen aanbesteden (in dezelfde concessie uiteraard) en je kunt zo van Winterswijk doorrijden naar Amersfoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

I_IBlackI_I schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:59:
[...]

En als je dus een reserve treinstel hebt, maar die moet inzetten omdat een ander treinstel in onderhoud is, dan heb je geen reserve treinstel meer en voldoe je niet aan de eisen.
Ik denk niet dat je dit zo moet lezen. Want dan is geen enkele reserve genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
I_IBlackI_I schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:59:
[...]

Zoals hiervoor aangegeven werkt het natuurlijk niet zo, maar aan de andere kant kan het vanuit redelijkheid en billijkheid ook niet zo zijn dat de vervoerder continue treinstellen ‘in onderhoud’ heeft waardoor doorlopend de reserves in gebruik zijn. Tenzij er goede redenen zijn die niet aan de vervoerder te verwijten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzer22
Wat ik niet snap is dat Arriva momenteel FLIRT's werkloos in de loods heeft staan omdat de Maaslijn nog steeds niet geëlektrificeerd is. Waarom verhuren ze niet 1 stel daarvan zodat ze in ieder geval iets hebben aan die stellen.

Schijnbaar is het helpen van een concurrent erger dan iets verdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
Infrabel gaat samen met ProRail alternatieven voor glyfosaat testen. Men denkt aan vloeibare stikstof en elektrocutie om het onkruid aan te pakken in en langs de sporen.

https://m.nieuwsblad.be/c...paywall&utm_source=google

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Gistermiddag heb ik een lekker fietstochtje gemaakt naar Bodegraven en Nieuwerbrug. De onbewaakte NABO-overwegen zijn daar al een poosje verdwenen uit het spoor, en dus moest ik even de nieuwe vervanger fotograferen: Twee fraaie wandelduikers bij de Vlietkade in Bodegraven en de Dubbele Wiercke bij Nieuwerbrug.

Opvallend is dat de duiker bij Dubbele Wiercke een stuk duurder is dan die van de doorgaande Vlietkade bij Bodegraven. En ook merkwaardig dat er bij de Dubbele Wiercke steeds een attentiesignaal klinkt als je de duiker in wilt wandelen. Het lijkt alsof iemand van ProRail op afstand iets wilt zeggen via de luidspreker?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orAlLfEbOfPFfHYH5PyCxFHvfN4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xcv50cB2RZ4MxSZnaAT9q5hV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckF9chhzEhjj2wt05Ij2Bo_NEkM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJwnZiasV1ZLllp0nsSqUCdr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUbgY3nVm1GFMjR1bsLzZ6dCPl8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwrMtATSJdBeSJ1za1SIjcue.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnolcKa8TAgQ_lgYFmCpTMCtxZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJ0vtSKPKbdKbTO8FbegzF2k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JDjHoXZF5cNSKvyv9uLOGty_w4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlGRp0B117fqID5q1CmEvfwI.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 61% gewijzigd door AW_Bos op 13-05-2025 10:44 . Reden: Nu met foto's.... Die mistte ik al hier. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voordat alles weer onder de graffiti zit. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik zie dat niet echt snel gebeuren bij het gehuchtje Nieuwerbrug.
Maar je weet maar nooit. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:26
AW_Bos schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:56:
En ook merkwaardig dat er bij de Dubbele Wiercke steeds een attentiesignaal klinkt als je de duiker in wilt wandelen. Het lijkt alsof iemand van ProRail op afstand iets wilt zeggen via de luidspreker?
Er is kunst aangebracht in de tunnel. Misschien hoort het geluid ook bij het kunstwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:25
AW_Bos schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:56:
Gistermiddag heb ik een lekker fietstochtje gemaakt naar Bodegraven en Nieuwerbrug. De onbewaakte NABO-overwegen zijn daar al een poosje verdwenen uit het spoor, en dus moest ik even de nieuwe vervanger fotograferen: Twee fraaie wandelduikers bij de Vlietkade in Bodegraven en de Dubbele Wiercke bij Nieuwerbrug.

Opvallend is dat de duiker bij Dubbele Wiercke een stuk duurder is dan die van de doorgaande Vlietkade bij Bodegraven. En ook merkwaardig dat er bij de Dubbele Wiercke steeds een attentiesignaal klinkt als je de duiker in wilt wandelen. Het lijkt alsof iemand van ProRail op afstand iets wilt zeggen via de luidspreker?
Ah, wat leuk dat ze er nu (eindelijk!) liggen. 20 jaar geleden bij een aantal werkgevers geleden ben ik bezig geweest met LAW paden (lange-afstand-wandelpaden) en voor een nieuw pad wilde we eigenlijk een oversteek creëren over het spoor. Pro-rail was er toen niet zo happig op om dit via de bestaande NABO te laten lopen, maar wist ons te vertellen dat daar op korte termijn een onderdoorgang zou komen... Nu ja, korte termijn is niet helemaal gelukt, maar het ligt er nu wel ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
noppus schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:30:
[...]

Er is kunst aangebracht in de tunnel. Misschien hoort het geluid ook bij het kunstwerk?
Een waarschuwingssignaal uit een speaker vanaf een paal waarop staat: "Let op: Camerabewaking" associeer ik niet met kunst. Ik denk dat iemand vanaf de meldkamer iets duidelijk wou maken? Of het is een bewegingsdetectie om attent te maken dat je gefilmd wordt. Ik heb even gewacht of er een politiebusje of ProRail wagentje zou komen, maar nee... :P

Ik dacht eerst nog dat het misschien een signaal was als er een trein zou passeren, maar ook dat was het niet.

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 13-05-2025 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
AW_Bos schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:41:
Of het is een bewegingsdetectie om attent te maken dat je gefilmd wordt. Ik heb even gewacht of er een politiebusje of ProRail wagentje zou komen, maar nee... :P

Ik dacht eerst nog dat het misschien een signaal was als er een trein zou passeren, maar ook dat was het niet.
Lijkt op een poging om op deze manier de illusie te wekken dat je actief in de gaten gehouden wordt, ik vermoed om vandalen af te schrikken.

Pagina: 1 ... 151 152 Laatste