Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 166 167 Laatste
Acties:

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Misschien dat het met nieuwere installaties technisch gewoon niet meer kan?

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-12 15:13
De gestrande trein tussen Wolfheze en Ede leidde in Arnhem vanochtend tot grote chaos richting Utrecht.

8:25 uur: De trein van 8:46 rijdt niet, die van 8:51 wél. (Volgens de reisplanner. Ik stond op station Velp, te bedenken of ik in de sprinter zou stappen, of terug naar huis en met de auto).
8:40 uur: De trein van 8:51 rijdt toch niet. (inmiddels in Arnhem)
8:56 uur: De trein naar Den Helder (van 9:02) vertrekt niet van spoor 11, maar van spoor 8. Vele honderden mensen zetten zich in beweging naar de trappen.
8:59: De trein naar Den Helder vertrekt toch van spoor 11. Zuchtend gaat iedereen weer terug.
9:01: de trein naar Den Helder vertrekt van spoor 10. (gelukkig hetzelfde perron).
9:09: de trein (een VIRM-6) vertrekt, afgeladen vol. Bij elke deur staan op het perron mannen met gele jassen te voorkomen dat er nog meer mensen denken dat ze er nog wel bij passen.
Er staan nog zeker 150 mensen op het perron.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:34

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

noppus schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:26:
De gestrande trein tussen Wolfheze en Ede leidde in Arnhem vanochtend tot grote chaos richting Utrecht.

8:25 uur: De trein van 8:46 rijdt niet, die van 8:51 wél. (Volgens de reisplanner. Ik stond op station Velp, te bedenken of ik in de sprinter zou stappen, of terug naar huis en met de auto).
8:40 uur: De trein van 8:51 rijdt toch niet. (inmiddels in Arnhem)
8:56 uur: De trein naar Den Helder (van 9:02) vertrekt niet van spoor 11, maar van spoor 8. Vele honderden mensen zetten zich in beweging naar de trappen.
8:59: De trein naar Den Helder vertrekt toch van spoor 11. Zuchtend gaat iedereen weer terug.
9:01: de trein naar Den Helder vertrekt van spoor 10. (gelukkig hetzelfde perron).
9:09: de trein (een VIRM-6) vertrekt, afgeladen vol. Bij elke deur staan op het perron mannen met gele jassen te voorkomen dat er nog meer mensen denken dat ze er nog wel bij passen.
Er staan nog zeker 150 mensen op het perron.
ik vind dat ze bij dat soort spoorwijzigingen Pierre Bokma de omroep moeten laten doen.

"Ja, jetzt allemaal naar gleis 8.
Nee.... toch niet.... gleis 9!
Behalve jij. Jij moet naar gleis 10. Nee, grapje... jij moet ook naar gleis 9.
Oh, toch allemaal naar gleis 4!"

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

!mark schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:29:
[...]

Als ik het goed begrijp wordt is dit dus alleen vroeger en wordt het tegenwoordig niet meer gedaan, weet je ook waarom niet dan? Lijkt me qua kosten en personeel toch ook praktischer zo'n schakeling te gebruiken tijdens de nachtelijke onderbreking dan maar lege treinen te gaan rijden puur om rijpvorming tegen te gaan?

Op lijnen waarbij 's nachts het goederenverkeer gaat natuurlijk niet zo handig, maar genoeg baanvakken zoals het al genoemde Den Dolder-Soest-Baarn waar 's nachts niks rijdt toch.
Je haalt meteen de zwakke draden eruit die dan doorbranden denk ik? Dus dat is niet altijd een oplossing want die verstoring is lastiger op te lossen dan een trein weghalen.

Tenminste, dat is mij wel eens gelukt met dunnere draden maar niet bij het spoor natuurlijk. Geen idee of je die dan echt sloopt.

Vandaar ook treintjes rijden neem ik aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Bastien op 20-11-2025 16:59 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:00

Fiber

Beaches are for storming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8S2AWEnvYw-nPkJPC18fohXQzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eb2hze7JVbhJhFVhh97Qzh7K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6bTfPxSAlRDmR3WufJ7gFRHeUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7b08VVLJW2tI53SWqwDYA5qT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIpXOBPWCb6PTQCNVUZuOtO4LFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26zvv6zqDf3pH1hyBegPGGXI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PfPzOD7IUWAtqcZmuS70kZ330U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x74wliE92yy5EICYlOnTbvtT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-N1kC90RZUqLZnAhSZJayLX59M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eiSjo7OtfYSo7oZ10ZVmCGVf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUXmb4KX8K7ApRTaG_tlHQwfXuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nkpz4IFHMv37WGvvldpobHSb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45L2GM35hDn--gV4mltaZBbyZbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8t0mPabRQ7pC67ZRPzJXJEcr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJD4MJ9_PtnTFRBWkPyGviJ7t34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwl2xzeX5nPBbMlbFLzPHI4H.jpg?f=fotoalbum_large

Paar eigen foto 's van die nieuwe ICNG... Heb er nog meer eventueel. Ding is een paar honderd meter lang denk ik. Heb de bakken maar niet geteld.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Dat zijn twee treinstellen die hier zijn voor de test van de ICNG die geschikt is voor Duitsland. Die zijn hier voor de toelating van het materieel.

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-12 22:49
Even ranten op de NS klantenservice hoor, het lukt me al de hele dag niet om een treinticket met meereiscode te kopen, probeer het later opnieuw zegt de app.
Zojuist toch maar de klantenservice gebeld, die geven als tip om een kaartje bij de automaat te kopen, als ik reageer dat dat niet kan omdat ze zelf de meereiscodebullshit hebben geïntroduceerd dan geven ze aan dat ik dan toch gewoon voor val tarief kan kiezen….

Edit : mijn frustratie even laten zakken, opnieuw gebeld, nu wel netjes geholpen (vouchercode van 40% wat overeenkomt met de samenreiskorting), maar blijf me verbazen dat die eerste medewerker zulke onzin uitsloeg.

[ Voor 20% gewijzigd door J-roenn op 20-11-2025 18:54 ]

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-12 17:28

GwnLars_

In GoT we trust.

EDIT schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:31:
Enkele impressies van de nieuwe sprintercity's (klik/tik voor groot).
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Officiële nieuwsbericht vanuit NS: https://nieuws.ns.nl/ns-k...nen-ook-als-ic-inzetbaar/
Die stoelen zien er wel wat spartaans uit, hoop dat er wel een andere leverancier voor komt en/of degelijke padding.. niet die strijkplankjes zoals in SNG.

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

EDIT schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:51:
Dat zijn twee treinstellen die hier zijn voor de test van de ICNG die geschikt is voor Duitsland. Die zijn hier voor de toelating van het materieel.
Ik vraag mij nogsteeds af waar ICNG-D voor ingezet zal worden.. EuroBahn 2.0? (I)R(E) tussen iets als Zwolle en Osnabrück of een (uurs)doortrekking (bij wijze van) IC Eindhoven - Heerlen naar Aachen zou nog wellicht nut hebben.

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06:02
GwnLars_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:26:
[...]

Ik vraag mij nogsteeds af waar ICNG-D voor ingezet zal worden.. EuroBahn 2.0? (I)R(E) tussen iets als Zwolle en Osnabrück of een (uurs)doortrekking (bij wijze van) IC Eindhoven - Heerlen naar Aachen zou nog wellicht nut hebben.
Ik vermoed de ICE dienst tot Keulen aanvullen tot een uursdienst. De huidige verbinding naar Duitsland mag wel een upgrade gebruiken, naar Brussel hebben we nu al 3 treinen per uur. Eurostar, Eurocity direct en de Eurocity. Naar Keulen eigenlijk alleen de ICE, de RE tel ik niet mee.

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

handoff schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:37:
[...]

Ik vermoed de ICE dienst tot Keulen aanvullen tot een uursdienst. De huidige verbinding naar Duitsland mag wel een upgrade gebruiken, naar Brussel hebben we nu al 3 treinen per uur. Eurostar, Eurocity direct en de Eurocity. Naar Keulen eigenlijk alleen de ICE, de RE tel ik niet mee.
Ik zou 'm dan wel als Interregio of IRE laten rijden, RE is het ding te snel voor, maar IC wil de DB kennelijk vanaf.

GwnLars_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:19:
[...]

Die stoelen zien er wel wat spartaans uit, hoop dat er wel een andere leverancier voor komt en/of degelijke padding.. niet die strijkplankjes zoals in SNG.
Dit is een artist impression. Pas in het komende jaar wordt het ontwerp daadwerkelijk gemaakt en wordt dus ook dan pas besloten welke stoelen er überhaupt in komen. Er is op dit moment dus nog helemaal niks te zeggen over het stoelcomfort.
Aangezien deze treinen specifiek voor de sneltreindiensten/IC diensten zijn (vandaar ook dat deze trein geen 'sprinter' wordt genoemd) verwacht ik persoonlijk dat het in lijn zal gaan liggen met de DDNG.

[ Voor 16% gewijzigd door EDIT op 20-11-2025 21:19 ]

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-12 22:11
marcop23 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:12:
Er schijnen een aantal treinen gestrand te zijn op Utrecht - Arnhem, waarbij vervolgens ook de afsleeptrein is gestrand.
Doet me denken aan een jaar of 5 geleden: er was een losse Flirt gestrand tussen Ede en Arnhem, en wat sturen ze om het ding weg te slepen...? Een losse Flirt, die vervolgens ook strandde. |:(

Bij ijzel heb je een paar opties: 's nachts een uursdienst blijven rijden, of voor de eerste reizigerstrein een schraaptrein rijden. Zo'n schraaptrein dus bij voorkeur met materieel met een klassieke rheostatische vermogensregeling, zonder PWM, snelschakelaars die bovenleidingspanning nodig hebben of -nog erger- tractie-inverters. Bij NSR zou dat ICM-1 zijn, als dat nog in dienst is. Een andere optie is om met 2 stellen te rijden: het voorste zonder tractie, maar wel met stroomafnemer op.
Of je maakt er een leuke dag van met de museumvloot.

Voorzover ik weet is de ijzelschakeling van de bovenleiding in de praktijk maar 1x gebruikt, waarbij een mooie gladde ijslaag om de rijdraad ontstond die er zelfs met een schraaptrein niet meer af ging...

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

arievz schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:59:
[...]
Doet me denken aan een jaar of 5 geleden: er was een losse Flirt gestrand tussen Ede en Arnhem, en wat sturen ze om het ding weg te slepen...? Een losse Flirt, die vervolgens ook strandde. |:(

Bij ijzel heb je een paar opties: 's nachts een uursdienst blijven rijden, of voor de eerste reizigerstrein een schraaptrein rijden. Zo'n schraaptrein dus bij voorkeur met materieel met een klassieke rheostatische vermogensregeling, zonder PWM, snelschakelaars die bovenleidingspanning nodig hebben of -nog erger- tractie-inverters. Bij NSR zou dat ICM-1 zijn, als dat nog in dienst is. Een andere optie is om met 2 stellen te rijden: het voorste zonder tractie, maar wel met stroomafnemer op.

Voorzover ik weet is de ijzelschakeling van de bovenleiding in de praktijk maar 1x gebruikt, waarbij een mooie gladde ijslaag om de rijdraad ontstond die er zelfs met een schraaptrein niet meer af ging...
Hebben choppers zoveel moeite met ijzel? Anders zou je ook nog mDDM even als losse lok kunnen laten rijden, wel lastig achteruit rijden maar het zij zo :P

[ Voor 12% gewijzigd door GwnLars_ op 21-11-2025 20:09 ]

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

EDIT schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:15:
[...]

Dit is een artist impression. Pas in het komende jaar wordt het ontwerp daadwerkelijk gemaakt en wordt dus ook dan pas besloten welke stoelen er überhaupt in komen. Er is op dit moment dus nog helemaal niks te zeggen over het stoelcomfort.
Aangezien deze treinen specifiek voor de sneltreindiensten/IC diensten zijn (vandaar ook dat deze trein geen 'sprinter' wordt genoemd) verwacht ik persoonlijk dat het in lijn zal gaan liggen met de DDNG.
Fair enough, heb je een punt. Dank! :)

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
arievz schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:59:
[...]

De oude mat'54 trein.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:01

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
GwnLars_ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:09:
[...]

Hebben choppers zoveel moeite met ijzel? Anders zou je ook nog mDDM even als losse lok kunnen laten rijden, wel lastig achteruit rijden maar het zij zo :P
Gewoon aan elkaar koppelen :P
Geeft een leuk gezicht. Ik zal het eens proberen in Trainsimulator ;)

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 21-11-2025 21:37 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:32
Had ik al gezegd dat een extra 'laaste spinter' wenselijk is? Ga zo een taxi lappen, f*ckup bij de planning gedurende de avond.

Damn, deze IC is zo stoned. Ademen genoeg om high te worden... 😉

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Fiber

Fiber

En het nachtnet uitbreiden met plaatsen als Amersfoort, Eindhoven, Breda, Den Bosch, Arnhem, Nijmegen, Haarlem, Zwolle, Almere, Groningen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• hoevenpe
Mijn eigen fout, niet scherp in een kroeg op de wallen. Blijf erbij: extra laatste sprinter op vrijdag- en zaterdagavond is een nobrainer

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:52

franssie

Save the albatross

hoevenpe schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 00:32:
<>
Damn, deze IC is zo stoned. Ademen genoeg om high te worden... 😉
Bedoel je dat er geblowed wordt in de trein? Ik weet niet helemaal hoe ik dit moet lezen/begrijpen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• hoevenpe
franssie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 01:01:
Bedoel je dat er geblowed wordt in de trein? Ik weet niet helemaal hoe ik dit moet lezen/begrijpen.
Deze laatste IC staat inderdaad redelijk blauw: de Amsterdam experience gaat door in de trein :P

• franssie

franssie

Save the albatross

hoevenpe schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 01:20:
[...]

Deze laatste IC staat inderdaad redelijk blauw: de Amsterdam experience gaat door in de trein :P
Prima promotie voor Uber dus lijkt het, Ik ga morgen met OV Amsterdam in, maar waarschijnlijk met de taxi er weer uit. Er is nul handhaving dus in de avonduren mijdt ik de trein en bus helaas, met name mijn vriendin is vaak genoeg lastig gevallen dat ik het gewoon niet meer doe.
Zeker hier in mijn regio, als Ajax speelt en die druggies uit het stadion komen dan is het bal.

edit: vandaag overigens nog een prima vriendelijk retourtje AMS Zuid gedaan, wel te druk en niet kunnen zitten buiten de spits maar soit, ik zat stond er twintig minuten in oid.

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 22-11-2025 01:37 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:30
Fiber schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 00:39:
En het nachtnet uitbreiden met plaatsen als Amersfoort, Eindhoven, Breda, Den Bosch, Arnhem, Nijmegen, Haarlem, Zwolle, Almere, Groningen...
Nachtnet in Breda, Den Bosch en Eindhoven is er al in het weekend. En het staat al die gemeentes vrij om er eentje aan te vragen hoor (zolang er maar voor betaald wordt).

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1Hq1L9cQt2AGgZybacv0vshhro=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/b25wU9hkJuRfaRiAk7KBieUD.gif?f=fotoalbum_large

Vanmorgen ging het niet... helemaal lekker zeg maar op Amersfoort spoor 6. De inrijder rood toonde en de NJ kwam vrij abrupt tot stilstand achter het rode sein en vlak voor de gehalteerde ICM 626.

Gelukkig bestaat ATB Vv (y) Machinist is uiteraard afgelost, de trein is opgeheven en afgerangeerd door een andere machinist richting Amsterdam Westhaven. Mogelijk dat 'ie ook heeft gegleden, maar dat zal het onderzoek moeten uitwijzen.

[ Voor 27% gewijzigd door London op 23-11-2025 15:29 ]

• Commendatore
  • Niet online
De situatie lijkt wel vrij vlot afgehandeld te zijn als ik zo naar de originele livestream kijk: binnen minder dan tien minuten stond de trein alsnog aan het perron en een kleine anderhalf uur later was die weg.

[ Voor 11% gewijzigd door Commendatore op 23-11-2025 14:45 ]

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Commendatore schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:43:
De situatie lijkt wel vrij vlot afgehandeld te zijn als ik zo naar de originele livestream kijk: binnen minder dan tien minuten stond de trein alsnog aan het perron en een kleine anderhalf uur later was die weg.
Klopt, nogal een kritiek punt ook waar die stond dus hup hup weg ermee :+

Volgens ProRail kwam het door de gladheid: https://www.ad.nl/amersfo...lad-door-sneeuw~af7e9c5f/

[ Voor 16% gewijzigd door London op 23-11-2025 15:27 ]

• arievz
London schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:22:
Vanmorgen ging het niet... helemaal lekker zeg maar op Amersfoort spoor 6. De inrijder rood toonde en de NJ kwam vrij abrupt tot stilstand achter het rode sein en vlak voor de gehalteerde ICM 626.
Mijn eerste reactie, als ervaren machinist: "welke idioot plaatst daar dan ook een sein?" Het staat op een ongebruikelijke plaats EN in een boog - dit is vragen om problemen.

Een inrijsein is een sein dat toegang geeft tot het station, dus dat staat voor het eerste wissel. Ter hoogte van de Eem dus. Dit is dan ook geen inrijsein.
Mogelijk dat 'ie ook heeft gegleden, maar dat zal het onderzoek moeten uitwijzen.
Gladheid lijkt me een onwaarschijnlijke oorzaak, gegeven de treinlengte. En dan bij een vv-ingreep vrijwel direct stistaan? Enne, onderzoek? Als ik lees hoe snel de situatie is "opgeruimd", verwacht ik geen diepgaand onderzoek.

Persoonlijk lijkt het me zinvol als de OvV dit incident onderzoekt, want de gevaarlijke situatie is ontstaan door de invoering van oprukseinen. Nu gebeurt het met een trein die zwaar overberemd is voor 40 km/h, maar een goederentrein zal een fors langere remweg hebben.

• Extraxyz
arievz schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:55:
[...]
Mijn eerste reactie, als ervaren machinist: "welke idioot plaatst daar dan ook een sein?" Het staat op een ongebruikelijke plaats EN in een boog - dit is vragen om problemen.

Een inrijsein is een sein dat toegang geeft tot het station, dus dat staat voor het eerste wissel. Ter hoogte van de Eem dus. Dit is dan ook geen inrijsein.
Direct voor het perron is toch gewoon een normale plek voor een sein? Als je tussen de Eem en het perron geen seinen meer wilt hebben dan wordt de capaciteit zowat gehalveerd.

• franssie

franssie

Save the albatross

[...]
<>
Persoonlijk lijkt het me zinvol als de OvV dit incident onderzoekt, want de gevaarlijke situatie is ontstaan door de invoering van oprukseinen. Nu gebeurt het met een trein die zwaar overberemd is voor 40 km/h, maar een goederentrein zal een fors langere remweg hebben.
Je kan het zelf onderbouwd melden, ik heb de inhoudelijke kennis daarvoor niet
https://onderzoeksraad.nl/thema/rail-en-wegverkeer/

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-12 22:06
Extraxyz schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:53:
[...]

Direct voor het perron is toch gewoon een normale plek voor een sein? Als je tussen de Eem en het perron geen seinen meer wilt hebben dan wordt de capaciteit zowat gehalveerd.
Nee een sein voor een perron is geen normale plek. Daar zijn ze eens mee begonnen, maar als je het inrijsein van een station/emplacement voorbij bent is het niet logisch en gebruikelijk dat je voor het perron nog seinen tegen komt. En de capaciteit zal er niet onder leiden, het maakt het wel makkelijker treinen korter op te laten volgen.

Wil ProRail meer gebruik maken van zijn spoornet en de capaciteit beter benutten zullen er andere dingen moeten gebeuren dan er nu al gedaan worden. Dat begint al eenvoudig bij contact tussen machinist en verkeersleiding. Vooral wij met onze "lastige" goederentreinen hoeven vaak de boel niet op te houden, maar door geneuzel van de verkeersleiding zijn we heel vaak onnodig aan het vertragen.

[ Voor 13% gewijzigd door MediaZoo op 23-11-2025 18:52 ]

• arievz
Extraxyz schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:53:
[...]
Direct voor het perron is toch gewoon een normale plek voor een sein?
Nee, ongebruikelijk. Mij is een dergelijke seinplaatsing alleen bekend van Utrecht CS.
Als je tussen de Eem en het perron geen seinen meer wilt hebben dan wordt de capaciteit zowat gehalveerd.
Ik heb de afgelopen 30 jaar nog nooit een trein zien stilstaan voor dat sein (en zijn voorganger, toen er nog een kruiswissel lag), dus met die capaciteitsbehoefte lijkt het wel mee te vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door arievz op 23-11-2025 18:59 ]

Ik sta regelmatig voor soortgelijke seinen voor Amsterdam Zuid stil. Die korte opvolging is daar heel erg fijn met de hoeveelheid treinen. Bij Amersfoort is het jammer dat het bij spoor 7 niet gedaan is, ook daar komt het regelmatig voor dat je moet wachten op een vrij spoor.
Ik verwacht dat dit bij ombouw naar ERTMS bij veel meer stations geplaatst gaat worden. Heel erg fijn op drukke lijnen.

[ Voor 17% gewijzigd door EDIT op 23-11-2025 19:01 ]

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

EDIT schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:59:
Ik sta regelmatig voor soortgelijke seinen voor Amsterdam Zuid stil. Die korte opvolging is daar heel erg fijn met de hoeveelheid treinen. Bij Amersfoort is het jammer dat het bij spoor 7 niet gedaan is, ook daar komt het regelmatig voor dat je moet wachten op een vrij spoor.
Ik verwacht dat dit bij ombouw naar ERTMS bij veel meer stations geplaatst gaat worden. Heel erg fijn op drukke lijnen.
Ook het sein vlak voor spoor 6 Amf is geen ongebruikelijk sein om treinen voor neer te zetten. Zal niet zeggen dat ik het dagelijks zie gebeuren, maar zeker wel meer dan eens. Stond toevallig van de week er zelf nog voor :+ Weet jij of de NS Int machinisten ook met een timtim rijden toevallig @EDIT ?

[ Voor 6% gewijzigd door London op 23-11-2025 19:36 ]

Iedereen heeft uiteraard gewoon een tablet. Of ze ermee rijden zal, net als bij NSR, verschillen.

• Extraxyz
Op Delft en Schiedam staan ze ook. Op Delft heb je er alleen weinig aan omdat de opvolgtijd op Den Haag HS de bottleneck is, maar op Schiedam werken ze echt geweldig. Op Amersfoort spoor 7 zouden ze ook erg welkom zijn voor met name de 5800 richting Amsterdam.
MediaZoo schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:51:
[...]

En de capaciteit zal er niet onder leiden, het maakt het wel makkelijker treinen korter op te laten volgen.
Kortere opvolgtijden betekent per definitie meer capaciteit..

• arievz
EDIT schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:59:Bij Amersfoort is het jammer dat het bij spoor 7 niet gedaan is
Jammer? Daar heb je helemaal geen zicht op zo'n sein als spoor 8 bezet is.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:54
[...]
Gladheid lijkt me een onwaarschijnlijke oorzaak, gegeven de treinlengte. En dan bij een vv-ingreep vrijwel direct stistaan? Enne, onderzoek? Als ik lees hoe snel de situatie is "opgeruimd", verwacht ik geen diepgaand onderzoek.

Ze zullen ongetwijfeld de automatische ritregistratie ("zwarte doos") uitlezen. Daarmee zijn vragen te beantwoorden als:
Wat voor remming zette de machinist bij het gele sein? Heeft hij/zij gelost bij 40 km/h? Leek hij/zij bedacht op het rode sein?
Wanneer is begonnen met remmen voor het rode sein? Had de remming effect (door glijden)?

De Nightjet-rijtuigen hebben magneetremmen. Magneetremmen zouden de rails kunnen "poetsen" als ze geactiveerd zijn. Had de machinist een hoog genoege remstand gekozen, waarbij de magneetremmen activeren? Misschien dat hij/zij al wel remde, maar dat het remmen pas effect kreeg toen de ATB-Vv een snelremming inzette.

Ik denk dat je de meeste antwoorden al wel uit de ARR haalt, en het dus relatief weinig toegevoegde waarde heeft om ter plaatse uitgebreid onderzoek te doen (met veel hinder voor reizigers).
arievz schreef op maandag 24 november 2025 @ 00:15:
[...]
Jammer? Daar heb je helemaal geen zicht op zo'n sein als spoor 8 bezet is.
Want dat is per se noodzakelijk? Daarvoor hebben we gewoon herhalingsseinen, net als op vele andere locaties.

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Hgevoelsmatig zou ik zeggen dat het makkelijker is een sein te missen dan een verkeerdlicht. Klot dat?

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

TheMak schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:24:
Hgevoelsmatig zou ik zeggen dat het makkelijker is een sein te missen dan een verkeerdlicht. Klot dat?
Nee, niet bepaald. Buiten het feit dat seinen afgedekt worden door beveiligingssystemen volgen ze elkaar ook op een logische wijze op door middel van bepaalde seinbeelden en staan ze in de basis op logische afstanden van elkaar. Een sein ''missen'' kan natuurlijk nog steeds maar de menselijke factor die daaraan ten grondslag ligt zal altijd een minder groot aandeel hebben dan bij een verkeerslicht.

[ Voor 14% gewijzigd door London op 24-11-2025 09:46 ]

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:07
London schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:34:
[...]

Nee, niet bepaald. Buiten het feit dat seinen afgedekt worden door beveiligingssystemen volgen ze elkaar ook op een logische wijze op door middel van bepaalde seinbeelden en staan ze in de basis op logische afstanden van elkaar. Een sein ''missen'' kan natuurlijk nog steeds maar de menselijke factor die daaraan ten grondslag ligt zal altijd een minder groot aandeel hebben dan bij een verkeerslicht.
En het is toch ook zo dat machinisten wegbekendheid moeten hebben/leren en zo ook weten waar seinen staan?

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Wally2002 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:18:
[...]

En het is toch ook zo dat machinisten wegbekendheid moeten hebben/leren en zo ook weten waar seinen staan?
Klopt ook. Maar het is wel echt uitzonderlijk dat de NJ op spoor 6 binnen genomen wordt, 99/100x wordt het spoor 7 waar dus geen sein staat vlak voor het perron. Maar dan geldt weer dat aannames doen als machinist ook een doodzonde is :P

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

London schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:28:
[...]

Klopt ook. Maar het is wel echt uitzonderlijk dat de NJ op spoor 6 binnen genomen wordt, 99/100x wordt het spoor 7 waar dus geen sein staat vlak voor het perron. Maar dan geldt weer dat aannames doen als machinist ook een doodzonde is :P
Herhaling en aannames zijn dodelijk binnen het spoor zo blijkt maar weer.. Tussen Delft Zuid en Den Haag HS proberen ze (met/zonder opzet) meestal wel de sprinters op spoor 1/2 of 3/4 te wisselen, dus de ene op 1, en die van 30 min later op 2. Geen idee of het met de werkzaamheden Gvc te maken heeft (5100/5200 keren op vrije baan Gv) maar het is wel een interessant gezicht.

• Extraxyz
GwnLars_ schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:50:
[...]

Herhaling en aannames zijn dodelijk binnen het spoor zo blijkt maar weer.. Tussen Delft Zuid en Den Haag HS proberen ze (met/zonder opzet) meestal wel de sprinters op spoor 1/2 of 3/4 te wisselen, dus de ene op 1, en die van 30 min later op 2. Geen idee of het met de werkzaamheden Gvc te maken heeft (5100/5200 keren op vrije baan Gv) maar het is wel een interessant gezicht.
Op Delft zijn IC's altijd naar 1 en 3 en Sprinters altijd naar 2 en 4 gepland. Daar is de infra ook op gebouwd (de wissels bij Delft Campus). Alleen de IC Ehv-Gvc wil 's avonds en in het weekend nog wel eens tussen de sprinters geschoven worden.

• arievz
EDIT schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:16:
[...]

Want dat is per se noodzakelijk? Daarvoor hebben we gewoon herhalingsseinen
Ja, het is noodzakelijk om een rood sein te zien voordat je er voorbijrijdt, dan kun je er namelijk voor stoppen.
Herhalingsseinen zijn een noodoplossing voor een ondoordachte situatie. En daarbij is het beleid van Prorail om geen herhalingsseinen te plaatsen als het zicht wordt belemmerd door rollend materieel. Anders zou er immers ook wel een hele bos herhalingsseinen op de Zanderij staan.
London schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:34:
[...]
seinen (...) staan in de basis op logische afstanden van elkaar.
Tussen het inrijsein en perron is geen logische plaats. Bovendien staan ze niet langs alle sporen, wat de logica nog wat vermindert. Dat dergelijke seinen recentelijk zijn toegevoegd aan een paar stations waar vooral 1 bepaalde vervoerder rijdt, maakt het nog niet logisch of gebruikelijk.
Wally2002 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:18:
[...]
Wegbekendheid houdt niet in dat een machinist weet waar elk sein staat. Dat is onmogelijk - dan zou hij de positie van pakweg 10k lichtseinen moeten onthouden.
Los daarvan is het menselijk geheugen niet betrouwbaar genoeg om het huidige niveau van spoorwegveiligheid te bereiken, dus waarom zou je een situatie willen creëren die daar wel op rust?
London schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:28:
[...]
aannames doen als machinist ook een doodzonde is
Behalve als het goed uitkomt. Wegbekendheid is immers ook gebaseerd op aannames.
arievz schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:32:
[...]
Ja, het is noodzakelijk om een rood sein te zien voordat je er voorbijrijdt, dan kun je er namelijk voor stoppen.
Herhalingsseinen zijn een noodoplossing voor een ondoordachte situatie. En daarbij is het beleid van Prorail om geen herhalingsseinen te plaatsen als het zicht wordt belemmerd door rollend materieel. Anders zou er immers ook wel een hele bos herhalingsseinen op de Zanderij staan.
Het herhalingssein is gewoon een geldig sein volgens de wetgever. Dat je het liever niet hebt, betekent niet dat het niet kan gebeuren. Waarom zou je het niet gebruiken als het bestaat?
En zelfs als het er niet staat, dan wordt je geacht om met een zodanige snelheid te rijden waardoor je voor het eerstvolgende stoptonende sein kan stoppen. Heb je geen zicht op het sein, dan ga je langzamer rijden tot je het wel kan zien.
[...]
Tussen het inrijsein en perron is geen logische plaats. Bovendien staan ze niet langs alle sporen, wat de logica nog wat vermindert. Dat dergelijke seinen recentelijk zijn toegevoegd aan een paar stations waar vooral 1 bepaalde vervoerder rijdt, maakt het nog niet logisch of gebruikelijk.
Het is een kwestie van voortschrijdend inzicht en seinoptimalisatie. Dat jij er persoonlijk op tegen bent omdat jij er niet aan gewend bent is uiteraard prima, dat kan, maar dingen wijzigen nu eenmaal, en dit soort seinplaatsing is er één van.
En waarom zou je het niet doen? Je wint er gewoon behoorlijk wat tijd mee, wat zeker in geval van vertragingen (wanneer deze seinen juist relevant worden) gewenst is.

• Maasluip
  • Laatst online: 03-12 11:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

EDIT schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:56:
[...]

Het is een kwestie van voortschrijdend inzicht en seinoptimalisatie. Dat jij er persoonlijk op tegen bent omdat jij er niet aan gewend bent is uiteraard prima, dat kan, maar dingen wijzigen nu eenmaal, en dit soort seinplaatsing is er één van.
En waarom zou je het niet doen? Je wint er gewoon behoorlijk wat tijd mee, wat zeker in geval van vertragingen (wanneer deze seinen juist relevant worden) gewenst is.
Het gaat mis op het moment dat je seinafstanden zo variabel gaat maken dat je bij god niet weet waar het volgende sein staat. En dat is het grote probleem in Nederland.
In Duitsland heb je nog een beetje een idee van "het volgende sein staat op 1 km" of minder als er een lampje in het voorsein hangt, en herhaalseinen zijn voorseinen die herhaald worden. Plus dat Duitsland altijd al een vorm van ATB-vv had (500 en 2000 Hz Indusimagneten, inclusief logica in de trein die je beperkt in de snelheid).

En vooral in een stationssituatie met veel sporen, veel seinen en hier ook nog in een boog is het vaak lastig om te bepalen welk sein voor jou bedoeld is.

En oh ja, het verwijderen van de kwiteerknop. Dat alleen al heeft een bewezen toename in STS passages tot gevolg gehad.

Signatures zijn voor boomers.

In de meeste gevallen kan je het volgende sein gewoon zien. Of dat sein dan 1200 of 1500 meter verderop staat is verder niet bijster interessant of spannend. Als het dichterbij staat, dan krijg je simpelweg eerder een snelheidsbeperking opgelegd.
En heb je net een geel sein gehad, kan je het volgende sein nog niet zien én weet je niet waar dat sein dan staat, dan rem je wat harder en ga je desnoods zodanig langzaam rijden dat je op elk moment kan stoppen als een sein zo plotseling voor je op kan doemen.
Dus nee, vanuit de praktijk zou ik dat geen issue willen noemen. Ook in deze situaties is het nog altijd zo dat je als machinist een eerlijke kans krijgt om aan de opdrachten die de seinen geven te voldoen en voor de locaties waar dat niet mogelijk is heb je wegbekendheid.

• Maasluip
  • Laatst online: 03-12 11:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En dan is dat sein geel, dan kan het volgende sein ook geel zijn, alleen maar omdat je er met 40 langs moet. Daar komt het verwachtingspatroon naar voren.
In Duitsland is iig duidelijk dat het volgende sein rood is. Je krijgt een ander voorsein naar gelang het volgende sein rood is, of als het (equivalent van NS54) geel is.

Het is geen issue als je de regeltjes volgt en gaat misschien zelfs beter als je geen voorkennis van de situatie hebt, maar zo werkt het helaas niet altijd.

Signatures zijn voor boomers.

Als je langs een sein moet met 40 km/u, dan is het seinbeeld geel 4, niet geel.
Bij geel bestaat er namelijk geen verplichting om per se bij het volgende sein 40 km/u te rijden, je moet alleen kunnen stoppen voor rood.

• arievz
EDIT schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:56:
[...]
En zelfs als het er niet staat, dan wordt je geacht om met een zodanige snelheid te rijden waardoor je voor het eerstvolgende stoptonende sein kan stoppen. Heb je geen zicht op het sein, dan ga je langzamer rijden tot je het wel kan zien.
Ja, dat is de regel die een machinist leert. Echter, machinisten zijn nu eenmaal mensen en dus leren ze ook onbewust. Als een mens 100x langs een geel sein rijdt en elke keer is het volgende sein niet rood, dan devalueert de waarde van het gele sein. Kijk jij nog op van een auto-alarm?
Ik heb geen idee waarom jij dit persoonlijk probeert te maken. Misschien ben je je niet bewust van het verleden, maar ook de OvV heeft al eens duidelijk uitgesproken dat deelrijwegen ongewenst zijn en dat die dus moeten worden vermeden. Zie ook dit rapport: https://onderzoeksraad.nl...rood_op_amsterdam_cs-pdf/

In het kort: enkele decennia terug werd VPT Procesleiding ingevoerd. Rijwegen werden vanaf dat moment automatisch ingesteld in plaats van direct door een treindienstleider die op knoppen drukte.
Desoftwaremodule die hiervoor verantwoordelijk was (ARI - automatische rijweginstelling) had echter een andere werkwijze dan de treindienstleiders. Op enkele stations zijn tussen het inrijsein en het perron seinen aanwezig die bedoeld zijn om vlot te kunnen rangeren, soms middenin de wisselstraat. Deze seinen waren nooit bedoeld om treinen op te houden en werden er dus ook niet voor gebruikt door de treindienstleiders.
Men wilde echter het spoorwegnet wat meer capaciteit geven en dus waren voor ARI alle seinen gelijk. Nu werden deze seinen ineens wel gebruikt om treinen op te houden. Dit fenomeen werd "deelrijweg" genoemd, een rijweg voor een deel van de activiteit "station binnenrijden" of "station verlaten". Vervolgens regende het STS-passages bij deze seinen.
Nadat deelrijwegen hadden geleid tot diverse grote ongevallen (met letsel), heeft men besloten om dergelijke seinen te voorzien van een rood-roodschakeling. ARI kan het inrijsein hierdoor pas uit de stand stop brengen als de trein langs het perron kan komen, waarmee het instellen van een deelrijweg alleen handmatig mogelijk is (en dus na inlichten van de mcn door de trdl).

Kortom, wat ging er mis?
1. Treinen liepen ineens voor rood tussen inrijder en perron
2. Machinisten werden niet ingelicht over de gewijzigde werkwijze en werden dus verrast

Wat gaat er anno 2025 mis? Uhhhh... precies hetzelfde! Plus nog een extra factor: de machinist kan nu weten dat rood-roodschakelingen worden gebruikt om deelrijwegen te verhinderen.

Ik weet dat ik mezelf herhaal, maar het lerend vermogen van de spoorbranche lijkt erg beperkt te zijn.
Maasluip schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:04:
Het is geen issue als je de regeltjes volgt en gaat misschien zelfs beter als je geen voorkennis van de situatie hebt, maar zo werkt het helaas niet altijd.
Precies, zo gebeuren de meeste STS-passages op de eigen standplaats - om maar even aan te geven hoe nutteloos wegbekendheid is in verbinding met veiligheid.
arievz schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:26:
[...]
Ja, dat is de regel die een machinist leert. Echter, machinisten zijn nu eenmaal mensen en dus leren ze ook onbewust. Als een mens 100x langs een geel sein rijdt en elke keer is het volgende sein niet rood, dan devalueert de waarde van het gele sein. Kijk jij nog op van een auto-alarm?
Machinisten die gele seinen gaan behandelen als een onterecht auto-alarm mogen wat mij betreft linea recta van het spoor gehaald worden, dan hoort diegene daar niet thuis.
[...]
Ik heb geen idee waarom jij dit persoonlijk probeert te maken. Misschien ben je je niet bewust van het verleden, maar ook de OvV heeft al eens duidelijk uitgesproken dat deelrijwegen ongewenst zijn en dat die dus moeten worden vermeden. Zie ook dit rapport: https://onderzoeksraad.nl...rood_op_amsterdam_cs-pdf/

[..]
Ik maak het niet persoonlijk, we hebben simpelweg een verschil van mening.
Deelrijwegen worden, met uitzondering van een heel enkele situatie, alweer jaren gegeven en het aantal STS-passages is door diezelfde jaren heen niet extreem gestegen daardoor en is al jaren stabiel met net iets boven de 100 STS-passages per jaar.
En ik herhaal wat ik hierboven al zei: als een machinist niet om kan gaan met een korte seinopvolging bij een geel sein, dan hoort diegene niet op het spoor thuis. Een geel en daarna een rood sein is een van de meest basis seinopvolgingen die er is.
En ja, uiteraard blijven we allemaal mensen, daarom hebben we ook altijd nog meer dan 100 STS-passages per jaar. Iedereen maakt wel eens een fout, ik net zo goed. Echter ga je het nooit 100% veilig maken, zelfs niet met bijvoorbeeld ETCS.

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-12 18:53
EDIT schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:35:
Als je langs een sein moet met 40 km/u, dan is het seinbeeld geel 4, niet geel.
Bij geel bestaat er namelijk geen verplichting om per se bij het volgende sein 40 km/u te rijden, je moet alleen kunnen stoppen voor rood.
Je kunt toch gewoon een geel sein krijgen omdat de eerstvolgende rood toont, en die op het moment dat jij de gele passeert uit de stand stop komt i.v.m. het instellen van de vervolgrijweg, en dan kan dat volgende seintje prima geel of groen knipper tonen.
Uiteraard, maar dan is er sprake van seinbeeldverbetering, niet van reguliere seinopvolging.
De seinopvolging geel-geel-rood komt tegenwoordig nog maar nauwelijks voor en de locaties die er nog zijn, zijn historische locaties.
Bij vernieuwing/aanpassingen wordt er voor dat soort situaties eigenlijk altijd geel 4 (knipper)-geel-rood of soortgelijk gebruikt. Ook bij Amersfoort is dat het geval.
Als dat tweede sein op rood staat, krijg je dus een afwijkend seinbeeld, in veruit de meeste gevallen met al een eerdere snelheidsbeperking en daarna dus geel-rood.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Treinstation bij Thialf Heerenveen als proef weer open bij schaatstoernooien

Net als in 2015 kan het publiek bij twee grote schaatstoernooien volgend jaar weer met de trein naar station Heerenveen IJsstadion.

Het gaat om een proef van provincie, gemeente en Thialf. Zij willen zoveel mogelijk bezoekers van het NK en het WK allround 2026 verleiden om per trein te komen. "Het is duurzaam en je hoeft ook niet te zoeken naar een parkeerplaats", zegt de Friese gedeputeerde Matthijs de Vries bij Omrop Fryslân.
Lijkt mij weer een mooie stap, al ben ik wel benieuwd of er nu wel mensen gebruik van gaan maken. Gelukkig lagen de perrons er nog!

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kijk, gewoon voorbereid op de connectie met Duitsland….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6L3TqPMn2YTrF-XVqSdZOeRFMLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5cHljXeOPL4cf59m5VK1aoc.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie

franssie

Save the albatross

@Get!em zag ik vorige week ook voorbij komen, dacht eerst dat het een geintje was.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

franssie schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:34:
@Get!em zag ik vorige week ook voorbij komen, dacht eerst dat het een geintje was.
Nee, Eurocity direct, zowel in Frans als Duits erbij, ook schermen binnenin.

Amsterdam Hauptbahnhof…. 😊

En de intercity die van Schiphol die naar Blerick rijdt ziet er ook altijd wel apart uit. Lijkt me voor buitenlandse reizigers echt onmogelijk om een dorpje als Blerick op alle borden te associëren met de intercity via Utrecht en Eindhoven.

• Fiber

Fiber

https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2025-11-22/3573

Waarom kan ik deze treinreis niet terug vinden in de NS reisplanner voor toekomstig gebruik?

O-)

• Extraxyz
Omdat die alleen vanwege werkzaamheden die route reed

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:48
Antwoord van een Belgische rechter tegen een beklaagde die moest verschijnen wegens het negeren van een gesloten overweg.
Beklaagde gaf aan dat vlak bij het spoor woonde en "Ik weet dat er altijd een trein komt: een kwartier voor en een kwartier na het uur."
Waarop de rechter als antwoord gaf : "U vertrouwt uw leven toe op de stiptheid van de Belgische treinen? Dat is geen goed idee." _/-\o_

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:51
Arator schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:41:
Antwoord van een Belgische rechter tegen een beklaagde die moest verschijnen wegens het negeren van een gesloten overweg.
Beklaagde gaf aan dat vlak bij het spoor woonde en "Ik weet dat er altijd een trein komt: een kwartier voor en een kwartier na het uur."
Waarop de rechter als antwoord gaf : "U vertrouwt uw leven toe op de stiptheid van de Belgische treinen? Dat is geen goed idee." _/-\o_
En niet alle treinen volgen een dagelijkse/wekelijkse dienstregeling, goederentreinen, speciale treinen, ik zou er niet op vertrouwen dat als er dagelijks een trein om kwart voor en kwart over langs komt, er op andere momenten geen trein langs kan komen.

• arievz
Rijd eens een trein op een dag dat men bij NS staakt, dan zie je dat die Belg niet zo bijzonder is...
Overigens: alle treinen hebben een dienstregeling.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-12 15:11

Antonio di

a mi me dijeron que si

Even een Japans uitstapje met een Nederlandse "trein kop" in de Volkskrant.
Naar aanleiding van een boek over ijsvogels is een aardig artikel geschreven over de de stroomlijning van hogesnelheidstreinen (is geloof ik een deeltje van het boek).
Zie "Van blauwe flits tot hogesnelheidstrein: hoe een Japanse hondenkop een ijsvogelsnavel kreeg:"
https://www.volkskrant.nl...5705642583345d67118d7f296
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8M4R0AFrW83tbvTeHn9nEUSrqM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6ci7Y6bCE2xrzskNuHUOO8k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yve7VKkue625SaA6AWdr_8rQZnI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YK40ZDLPaekD8Z9mzD4E7yX9.jpg?f=fotoalbum_tile
Volkskrant-artikel van Jean-Pierre Geelen en het IJsvogel boek van: Jean-Pierre Geelen & Saskia van Loenen

[ Voor 4% gewijzigd door Antonio di op 30-11-2025 21:35 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Fiber

Fiber

Tijd om die spof flessenhals eens aan te pakken en de route naar Groningen redundant te maken...

https://nos.nl/artikel/25...door-poging-koperdiefstal

:7

• Commendatore
  • Niet online
Dit is al de derde keer in korte tijd, meen ik. De installaties op deze locatie beter beveiligen lijkt me doeltreffender.

[ Voor 44% gewijzigd door Commendatore op 01-12-2025 00:05 ]

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:26
Daar zijn ze toch al mee bezig? De brug naar Duitsland, en ik geloof de nedersaksenlijn naar Stadskanaal.

Als tussen Boxtel en Eindhoven het spoor stuk is dan kan men ook niet goed weg uit Limburg en Oost-Brabant. De Maaslijn heeft niet de capaciteit om die extra reizigers te vervoeren. Dus er zijn meer bottlenecks in het netwerk van ProRail.

• Commendatore
  • Niet online
Dat inderdaad en als het spoor er ten zuiden van Sittard uit ligt, dan zou je via België of Duitsland om moeten reizen om nog in bijvoorbeeld Maastricht of Heerlen te komen. Daar zijn verder helemaal geen alternatieve routes binnen Nederland.

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:56
Fiber schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:47:
Tijd om die spof flessenhals eens aan te pakken en de route naar Groningen redundant te maken...

In dit geval is het probleem zuidelijk van Zwolle en kan er tussen Amersfoort en Zwolle omgereisd worden via Deventer, zoals mijn dochter nu doet op haar reis van Utrecht naar Groningen.

De echte flessenhals is het stuk spoor tussen Zwolle en Meppel, als dat er uit ligt komt alles van en naar het noorden tot stilstand.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• marcop23
Fiber schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:47:

Of om vaker beperkt treinverkeer mogelijk te maken tijdens storingen en/of werkzaamheden (evt. zonder volledig werkend seinstelsel). Ja, moeilijk moeilijk, veiligheid, ik weet het.

Dit artikel uit 1970 vond ik wel heel pakkend: https://nvbs-actueel.com/...ppeling-3381-7-8-1970.pdf
Op zondagnacht, 3:00, ontstond brand in het seinhuis van Arnhem, door hoogspanning op de seinkabels (semi-vergelijkbaar met de Hanzelijn een paar jaar terug, al was het in Arnhem "slechts" 1500 V i.p.v. 150 kV). Wissels werden gekrukt, en militairen met veldtelefoons werden ingezet als handmatige treindetectie. Op maandagmiddag reden er al weer enkele treinen, op maandagavond werden de wissels op Velperbroek Aansluiting weer bediend, en vrijdag was de boel weer volledig gerepareerd.

Militaiten met veldtelefoons: dat klinkt heel serieus. Als je echter het plaatje bekijkt, zijn het gewoon een paar dienstplichtige knullen met een katrol draad :+ Je zou zeggen dat zoiets tegenwoordig nog veel makkelijker is, met mobiele telefonie en overal beschikbaar internet.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 01-12-2025 10:48 ]

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:48
marcop23 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:46:
[...]

Of om vaker beperkt treinverkeer mogelijk te maken tijdens storingen en/of werkzaamheden (evt. zonder volledig werkend seinstelsel). Ja, moeilijk moeilijk, veiligheid, ik weet het.

Dit artikel uit 1970 vond ik wel heel pakkend: https://nvbs-actueel.com/...ppeling-3381-7-8-1970.pdf
Op zondagnacht, 3:00, ontstond brand in het seinhuis van Arnhem, door hoogspanning op de seinkabels (semi-vergelijkbaar met de Hanzelijn een paar jaar terug, al was het in Arnhem "slechts" 1500 V i.p.v. 150 kV). Wissels werden gekrukt, en militairen met veldtelefoons werden ingezet als handmatige treindetectie. Op maandagmiddag reden er al weer enkele treinen, op maandagavond werden de wissels op Velperbroek Aansluiting weer bediend, en vrijdag was de boel weer volledig gerepareerd.

Militaiten met veldtelefoons: dat klinkt heel serieus. Als je echter het plaatje bekijkt, zijn het gewoon een paar dienstplichtige knullen met een katrol draad :+ Je zou zeggen dat zoiets tegenwoordig nog veel makkelijker is, met mobiele telefonie en overal beschikbaar internet.
1970 is dan ook wel de prehistorie op gebied van treinen. Hoeveel seinhuizen had je toen over gans Nederland?
De regelgeving was er ook op voorzien om treinen telefonisch aan te kondigen, althans toch in België.
Dus neen, tegenwoordig is het net niet simpeler, omdat alles elektronisch gaat. Ik vermoed wel dat je zou kunnen rijden, maar naargelang welke schade er is (is er nog controle op de goede werking van de overwegen bijvoorbeeld), kunnen die ritten zo traag verlopen, dat een ingelegde bus sneller is.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• marcop23
Arator schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:00:
[...]

1970 is dan ook wel de prehistorie op gebied van treinen. Hoeveel seinhuizen had je toen over gans Nederland?
De regelgeving was er ook op voorzien om treinen telefonisch aan te kondigen, althans toch in België.
Dus neen, tegenwoordig is het net niet simpeler, omdat alles elektronisch gaat. Ik vermoed wel dat je zou kunnen rijden, maar naargelang welke schade er is (is er nog controle op de goede werking van de overwegen bijvoorbeeld), kunnen die ritten zo traag verlopen, dat een ingelegde bus sneller is.
Nederland liep daarin wel heel erg voorop ten opzichte van de buurlanden. Vanaf 1954 werd zo te zien heel Arnhem al bediend met een NX post, inclusief Velperbroek Aansluiting. De lijn naar Zutphen was in 1970 net een jaar centraal bediend, toen vanuit Zutphen. De beveiligingslaag met GRS spoorstroomlopen, B en J-relais et cetera lag er toen dus ook al. Alleen de bediening is intussen nog verder gecentraliseerd en geautomatiseerd.

Maar ik ben het wel met je eens dat de kennis en kunde (processen, en de kennis in de hoofden) van een handmatig blokstelsel toen nog bestond en nu niet meer. Ook zijn er nu veel minder mensen beschikbaar om zoiets arbeidsintensiefs uit te voeren. Maar desondanks is het voor mij wel stof tot nadenken :+ Het laat wel gewoon zien dat we toen veel beter het treinverkeer in stand hielden bij storingen.

Overigens heeft specifiek Arnhem bijna geen overwegen (ik denk één, in het hoofdspoor). Dat helpt natuurlijk wel. Geldt overigens ook voor b.v. de Hanzelijn.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:07
marcop23 schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:52:
[...]

Maar ik ben het wel met je eens dat de kennis en kunde (processen, en de kennis in de hoofden) van een handmatig blokstelsel toen nog bestond en nu niet meer. Ook zijn er nu veel minder mensen beschikbaar om zoiets arbeidsintensiefs uit te voeren. Maar desondanks is het voor mij wel stof tot nadenken :+ Het laat wel gewoon zien dat we toen veel beter het treinverkeer in stand hielden bij storingen.

Overigens heeft specifiek Arnhem bijna geen overwegen (ik denk één, in het hoofdspoor). Dat helpt natuurlijk wel. Geldt overigens ook voor b.v. de Hanzelijn.
Ik neem aan dat baanvakken toen geen 16 (of meer) treinen per uur per richting hadden...

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:50
Het NX tableaux in Arnhem had overigens geen treinnummer weergave, dus zo eenvoudig was het allemaal niet. Zeker met de buurttreinen die nog uit Arnhem goederen kwamen. Ook werd er op het station flink gerangeerd, dus ondanks dat er minder treinen reden was het ook geen heel makkelijke job. Vergeet ook niet dat er geen telerail was, dus je was overgeleverd aan sein telefoons en de hoop dat de machinist de telefoon hoorde, of uberhaubt bij een telefoon stond. (als je het leuk vind kun je bij signalsoft oa. het seinhuis arnhem kopen en kun je zelf een shift in de jaren 50 draaien).

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:29
Een grote factor zijn natuurlijk ook de veranderende veiligheidseisen. De baanwerkers die het probleem moeten oplossen doen dit nu een stuk veiliger, wat betekent dat er minder spoor beschikbaar kan zijn als er langs de baan gewerkt wordt. Daarnaast werd toen de kans op een ongeluk als minder problematisch gezien. NS (en ProRail) zouden nu gefileerd worden als er iets gebeurt.
En natuurlijk hebben we flink bezuinigd op het personeel (zowel op het spoor als in het leger trouwens), zodat we simpelweg geen mensen hebben om dit met het handje te doen. De kosten daarvan zullen, naar ik vermoed, ook hoger zijn dan de schade die we nu oplopen, naast dat de schade voor een groot deel door de maatschappij wordt betaald, maar de kosten om dit te verminderen door de overheid. Ik denk niet dat iemand bereidt is dan wat meer belasting te betalen.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

• arievz
Eind augustus 2024 vond op een overweg in Hooge Zwaluwe een aanrijding plaats tussen een vrachtauto en een goederentrein, met dodelijk letsel tot gevolg.

De OvV heeft vandaag het onderzoeksrapport gepubliceerd:
https://onderzoeksraad.nl...orovergang-hooge-zwaluwe/

Kortom, nog 300 nabo's waar Prorail iets mee moet.

• franssie

franssie

Save the albatross

arievz schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:11:
Eind augustus 2024 vond op een overweg in Hooge Zwaluwe een aanrijding plaats tussen een vrachtauto en een goederentrein, met dodelijk letsel tot gevolg.

De OvV heeft vandaag het onderzoeksrapport gepubliceerd:
https://onderzoeksraad.nl...orovergang-hooge-zwaluwe/

Kortom, nog 300 nabo's waar Prorail iets mee moet.
Het rapport roept wel een vraag bij me op. Is het gebruikelijk om op het bordes staan? Ja dus
Bij een locomotief van het type 6400 wordt het zicht vanuit de
cabine beperkt door de raamstijlen, de schoorsteen en de huif van
de locomotief. Vanaf het bordes ervaren machinisten beter zicht
op naderend verkeer. Dit kan voor machinisten een reden zijn om
bij het rijden met een lage snelheid op het bordes te gaan staan.
Maar ja, een probleem komt nooit alleen, die vrachtwagen was geladen met staal, maar ook leeg of met een minder zware lading was de reling niet voldoende om als kooi te werken.

En gedeelde verantwoordelijkheid is geen verantwoordelijkheid (bystander effect o.a.)
De verantwoordelijkheid voor overwegveiligheid is gedelegeerd
aan verschillende partijen, maar die verdeling van
verantwoordelijk heden is onduidelijk. We constateren dat eerdere
aanbevelingen om deze verantwoordelijkheden vast te leggen
onvoldoende zijn opgevolgd.42
En dat is terecht aanbeveling 2

Als het zo ingericht blijft, dan valt dit onder "Normal Accidents", dus accepteert men met het zo ingerichte systeem dit soort ongelukken. Dat is niet meer van deze tijd.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:34

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

franssie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:25:
[...]

En gedeelde verantwoordelijkheid is geen verantwoordelijkheid (bystander effect o.a.)

[...]
@CAPSLOCK2000 heeft in een reactie op het frontpageartikel over de utirol van M365 bij de Belastingdienst een rant geplaatst, waar ik me helemaal achter schaar, en die gaat over een verschijnsel dat ook hier weer de oorzaak van alle ellende lijkt te zijn: het afschuiven van eigenaarschap (officieel: delegeren van risico's).

Belangrijkste passage uit die rant:
Rant: onze samenleving is te goed geworden in verantwoordelijkheid op afstand plaatsen. We lossen problemen niet op maar we 'managen' ze. We nemen geen verantwoordelijkheid voor de oplossing, maar wij voeren 'regie'. We zorgen er voor dat we zelf in een positie zitten waarin we niks fout kunnen doen want we volgen alleen maar het advies van anderen, die we heb ingehuurd op advies van weer anderen. Daardoor zijn er nogal wat wetten die aardig klinken maar in praktijk niet werken of gewoon niet uitgevoerd omdat er niemand is die toezit op de uitvoering. De meeste betrokkenen (bv leden van de Tweede Kamer) zijn niet in in het onderwerp geaccepteerd en stemmen strategisch, vervolgens wordt er niet meer naar omgekeken tot er een schandaal ontstaat. Dan is er een hoop kabaal maar blijkt niemand verantwoordelijk te zijn want iedereen heeft zijn 'rol gepakt'. Zie het befaamde toeslagenschandaal. Ondanks alle ophef is dat nog steeds niet afgehandeld en niemand is verantwoordelijk gehouden. Alleen Omtzigt heeft er politiek voordeel van gehad en zie eens hoe het daarmee is afgelopen.
Zo ook weer in dit incident:
De verantwoordelijkheid voor overwegveiligheid is gedelegeerd
aan verschillende partijen, maar die verdeling van
verantwoordelijk heden is onduidelijk.
Ja, duh. Natuurlijk gaat dat fout, want Pietje vindt dat dit ene kleine stukje van die gedeelde verantwoordelijkheid bij Klaasje hoort, maar Klaasje heeft een intern document waarin staat dat Marietje dit moet doen, en Marietje heeft een 193 pagina's tellend rapport waarin onomstotelijk staat dat het toch echt bij Mohammed ligt.
Mohammed kent dat rapport niet want hij werkt niet bij hetzelfde bedrijf als Marietje, en het lijkt hem ook niet logisch dat het bij hem zou liggen, want Mohammed gaat niet over dat stukje verantwoordelijkheid. Mohammed vindt dat het bij Pietje ligt.
Pietje herhaalt nog maar eens dat het toch echt bij Klaasje ligt, enz. enz..

...en dan is er opeens iemand dood en blijkt het toch bij niemand te liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 02-12-2025 17:30 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• marcop23
Bij Amerikaanse treinen gooit de "conductor" / rangeerder soms een fakkel op de overweg, voordat ze hem passeren. Dat voelt in die filmpjes wat gek: als je de fakkel ziet, zie je toch die trein ook wel. Maar in het licht van dit rapport klinkt het ineens best logisch. Hoewel je natuurlijk ook "gewoon" een rode vlag zou kunnen gebruiken.

Ik blijf het wel bijzonder vinden dat de vrachtwagenchauffeur de tyfoon niet heeft opgemerkt. Die dingen zijn LUID. Tuurlijk, een vrachtwagencabine zal goed geïsoleerd zijn, maar toch.

Jammer dat de OVV ook zo vaak het "saneren" van het baanvak noemt. Dat heet amoveren. Saneren betekent "gezond maken".

Ik zou het zelf echt suf vinden als spoorlijnen die even weinig gebruikt worden, snel geamoveerd worden. Uiteindelijk kunnen zulke (ongebruikte) over een paar jaar ineens weer heel nuttig zijn. Misschien voor het originele doel, goederenvervoer, maar misschien ook voor een tramlijn of weet ik het. In Duitsland reactiveren ze nu een hele hoop lijntjes weer voor passagiersvervoer.

Ik snap dat je íets moet doen. Misschien toch verplichten om de overwegen handmatig te beveiligen met zo'n domme fakkel. Of misschien is het mogelijk om VRI's te plaatsen, die te activeren zijn met infraroodpistolen / afstandsbedieningen, als goedkope tussenoplossing. Witte lamp erbij richting het spoor, die bevestigt dat de VRI geactiveerd is, O-bord "oprijden als witte lamp brandt", en het is nog semi-failsafe ook. Eigenlijk net als we op talloze plekken hebben voor voetgangers, maar dan met een infraroodpistool-sensor i.p.v. een knopje.

Er zijn overigens ook overwegen met VRI's waar simpelweg zo'n knopje zit voor de trein, net als voor fietsers en voetgangers :+

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-12 19:18
Effe den fotootje tussendoor 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pq68Me5zi3L1BNeZn_8gggGeA0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLZixzoaHZkhp5JGJie2YJb4.jpg?f=fotoalbum_large

Hello. Is it me you're looking for?

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-12 19:18
marcop23 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:53:

Ik snap dat je íets moet doen. Misschien toch verplichten om de overwegen handmatig te beveiligen met zo'n domme fakkel. Of misschien is het mogelijk om VRI's te plaatsen, die te activeren zijn met infraroodpistolen / afstandsbedieningen, als goedkope tussenoplossing. Witte lamp erbij richting het spoor, die bevestigt dat de VRI geactiveerd is, O-bord "oprijden als witte lamp brandt", en het is nog semi-failsafe ook. Eigenlijk net als we op talloze plekken hebben voor voetgangers, maar dan met een infraroodpistool-sensor i.p.v. een knopje.
Ik doe hier in Duitsland precies hetzelfde werk en rij ook vaak op een stuk spoor van een kilometer of vijftien waar ik de enige ben en waar talloze onbewaakte overgangen zijn. Maar er staat wel bij ongeveer elke overgang een Pfeiftafel óf een technische beveiliging als het écht te onoverzichtelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TvGdXE-we9Q9pEJzqIlnWWdDRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbRulPXgf7obBlsgAUkNtn0G.jpg?f=fotoalbum_large

Deze staan er ook vaak. Pfeiffen bij het signaal en nog een keer halverwege signaal en overweg.

[ Voor 18% gewijzigd door iamerwin op 02-12-2025 21:25 ]

Hello. Is it me you're looking for?

• arievz
franssie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:25:
[...]
Het rapport roept wel een vraag bij me op. Is het gebruikelijk om op het bordes staan?
Zeker bij mooi warm & zonnig zomerweer, middenin het groen, op overwegen nagenoeg zonder wegverkeer (ja andersom werkt dat ook).

Het rapport beschrijft dat de cabine-airco werkte, maar niet of deze ook in staat was om een fatsoenlijk klimaat te creëren. Dergelijke cabines zijn immers al snel te warm door het glas rondom. Een andere reden om buiten te staan is de drukte met 3 man, en in andere situaties als er regelmatig afgestapt moet worden om knopjes in te drukken voor overwegen of wissels. En nicotine-verslaafden hebben nog een extra reden.

De reling is overigens bedoeld om het personeel op de loc te houden als deze spontaan remt of wegrijdt, of als iemand zijn evenwicht verliest bij handelingen in de huif, en niet om het personeel te beschermen tegen externe factoren.
marcop23 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:53:
misschien is het mogelijk om VRI's te plaatsen, die te activeren zijn met infraroodpistolen / afstandsbedieningen, als goedkope tussenoplossing.
Goedkoop misschien, maar wel een uitdaging om die afstandsbediening daadwerkelijk op de trein te krijgen.
Wel beter dan knopjes, want het is niet heel energiebewust om een trein voor elke overweg laten stoppen. En knopjes zijn ook weer een extra reden om op het bordes te blijven staan, en als je dan net weer die weggebruiker treft die de lampen ofwel bewust negeert ofwel niet opmerkt omdat hij ze nooit heeft zien werken...

• TheMak
  • Nu online
Toch vraag ik me af of zo een onderzoek niet overtrokken is. Je zou ook autoongelukken kunnen onderzoeken en tot de conclusie kmen dat suto’s bij een laagstaande zon niet harder dan 30 zouden moeten rijden

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:59

ericplan

5180 Wp PV

TheMak schreef op woensdag 3 december 2025 @ 00:13:
Toch vraag ik me af of zo een onderzoek niet overtrokken is. Je zou ook autoongelukken kunnen onderzoeken en tot de conclusie kmen dat suto’s bij een laagstaande zon niet harder dan 30 zouden moeten rijden
Je zou ook kunnen stellen dat we bij het wegverkeer als samenleving veel te veel doden en zwaargewonden accepteren. En dat kost de samenleving, nog los van al het leed, heel veel geld.

A'dam PVOutput

• arievz
TheMak schreef op woensdag 3 december 2025 @ 00:13:
Op de weg moet je volgens de wet je voertuig tot stilstand kunnen brengen binnen de afstand die je kan overzien, dus dat kan inderdaad zomaar 30 km/h zijn bij laagstaande zon...
EDIT schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:23:
ICNG gaat beter dan SNG. Helaas mogen we echter de schraapfunctie van de ICNG nog niet gebruiken.
Nou, dat bericht is snel verleden tijd :P
Sinds deze maand mogen we zowaar de schraapfunctie gebruiken van de ICNG, alleen nog wel met beperkte snelheid van 140 km/u (ik gok tot van alle stellen de stroomafnemers aangepast zijn).
Nu maar hopen dat men een beetje creatief is met de inzet van deze treinen als schraaptrein indien nodig.

• TheMak
  • Nu online
Mag je alle pantograven die je hebt tegelijk gebryiken?

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szUkVAlvZ39d5knXZNRBC9Ih4Ws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAG5IeThw3CcSIry4urj2RCw.jpg?f=fotoalbum_large

Succes met droge ogen te beweren aan 2 Duitsers achter je dat dit hetzelfde station is. Prima dat je het aanpast, maar wees consequent...

Edit: NS gebeld, hilarisch gesprek met een medewerker gehad die het begreep en ging doorzetten. Ben benieuwd...

[ Voor 10% gewijzigd door Maarten_E op 03-12-2025 20:23 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• marcop23
TheMak schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:29:
Mag je alle pantograven die je hebt tegelijk gebryiken?
Niet altijd: bij b.v. de mDDM mogen ze echt alleen op staan bij zeer lage snelheid. Bij hogere snelheid kunnen ze de bovenleiding slopen, omdat de stroomafnemers erg dicht bij elkaar zitten en daardoor de rijdraden van de bovenleiding te ver optillen.

Soms is er ook een snelheidsbeperking bij het rijden met bepaalde stroomafnemers op, omdat ze aerodynamisch dan niet gunstig zijn waardoor ze ook de rijdraden te ver optillen (of juist te weinig opdrukkracht hebben).

• marcop23
Maarten_E schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:29:
[Afbeelding]

Succes met droge ogen te beweren aan 2 Duitsers achter je dat dit hetzelfde station is. Prima dat je het aanpast, maar wees consequent...

Edit: NS gebeld, hilarisch gesprek met een medewerker gehad die het begreep en ging doorzetten. Ben benieuwd...
De reden: alle stations hebben een lange volledige naam, en verkochte namen. Het lettertype voor het volgende station moet minstens een bepaalde grootte hebben (ik heb eerder gelezen dat dat zelfs een Europese eis zou zijn, pin me daar niet op vast). Daarom gebruiken ze daar verkorte versies. Ede-Wageningen is bijvoorbeeld Ede-Wag. 's Hertogenbosch hebben ze blijkbaar verkort tot Den Bosch. Bij voorstadhaltes laten ze daar vaak de stad zelf weg, bijvoorbeeld "Lelylaan" of "Europapark".

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04:43
marcop23 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:26:
[...]

De reden: alle stations hebben een lange volledige naam, en verkochte namen. Het lettertype voor het volgende station moet minstens een bepaalde grootte hebben (ik heb eerder gelezen dat dat zelfs een Europese eis zou zijn, pin me daar niet op vast). Daarom gebruiken ze daar verkorte versies. Ede-Wageningen is bijvoorbeeld Ede-Wag. 's Hertogenbosch hebben ze blijkbaar verkort tot Den Bosch. Bij voorstadhaltes laten ze daar vaak de stad zelf weg, bijvoorbeeld "Lelylaan" of "Europapark".
Prima, maar waarom wordt het op hetzelfde scherm door elkaar gebruikt? Hoe je het wendt of keert, dat is een no-no.
Alsof je in plaats van "Rotterdam Centraal" over "Roffa" gaat spreken, want dat past wel. Voor mensen die niet heel bekend zijn in Nederland is "Den Bosch" geen logische afkorting van "s-Hertogenbosch".

Als ik in een Duitse RE trein met een klein scherm naar Garmisch-Partenkirchen zit, dan verwacht ik G.-Partenkirchen, niet "Die Kirchen" of zoiets.

Edit: Het is voor mij al twijfelachtig dat men Den Bosch überhaupt gebruikt (de perronborden zeggen immers 's-Hertogenbosch), maar door elkaar kan gewoon niet.

Edit 2: De reisplanners spreken gewoon van "'s-Hertogenbosch", een buitenlandse reiziger gaat niet uitstappen in Den Bosch. Zou ik ook niet doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Maarten_E op 03-12-2025 21:06 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• arievz
De vraag is vooral: voor wie is de tekst bedoeld?
Naar mijn idee vooral voor mensen die ergens onbekend zijn. Waarom zou je dan lokale aanduidingen gebruiken, en dan nog inconsequent ook? Het is al lastig genoeg dat er geen "Bois-le-Duc" staat. ;)

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:26

Cbr

arievz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:24:
De vraag is vooral: voor wie is de tekst bedoeld?
Naar mijn idee vooral voor mensen die ergens onbekend zijn. Waarom zou je dan lokale aanduidingen gebruiken, en dan nog inconsequent ook? Het is al lastig genoeg dat er geen "Bois-le-Duc" staat. ;)
Voor 's-Hertogenbosch is "Den Bosch" wat ongelukkig inderdaad.
"Hertogenbosch", "'s-Hertogenb." of "Hertogenb." zouden al beter zijn. Begrijpelijker voor internationaal publiek.

Maar over het algemeen werkt het prima.
Voor bijvoorbeeld Amsterdam Bijlmer ArenA is het prima dat het wordt afgekort tot Bijlmer ArenA of zelfs ArenA. Dat snapt iedereen nog.

• Fiber

Fiber

Maarten_E schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:32:
[...]

Prima, maar waarom wordt het op hetzelfde scherm door elkaar gebruikt? Hoe je het wendt of keert, dat is een no-no.
Alsof je in plaats van "Rotterdam Centraal" over "Roffa" gaat spreken, want dat past wel. Voor mensen die niet heel bekend zijn in Nederland is "Den Bosch" geen logische afkorting van "s-Hertogenbosch".

Als ik in een Duitse RE trein met een klein scherm naar Garmisch-Partenkirchen zit, dan verwacht ik G.-Partenkirchen, niet "Die Kirchen" of zoiets.

Edit: Het is voor mij al twijfelachtig dat men Den Bosch überhaupt gebruikt (de perronborden zeggen immers 's-Hertogenbosch), maar door elkaar kan gewoon niet.

Edit 2: De reisplanners spreken gewoon van "'s-Hertogenbosch", een buitenlandse reiziger gaat niet uitstappen in Den Bosch. Zou ik ook niet doen.
Zal wel moeten, want eindpunt van deze trein... :7

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik vind het hilarisch - slecht.
Lelystad Zentrum etc, welke bureau ambtenaar bedenk dit en zet het in de computer. Geef het beestje (station) een naam maar doe het inderdaad consequent,
Dan kunnen routeplanners etc het ook gebruiken, en daar heeft de niet NL reiziger ook alleen maar voordeel van.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:26
Cbr schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:41:
[...]

Voor 's-Hertogenbosch is "Den Bosch" wat ongelukkig inderdaad.
"Hertogenbosch", "'s-Hertogenb." of "Hertogenb." zouden al beter zijn. Begrijpelijker voor internationaal publiek.

Maar over het algemeen werkt het prima.
Voor bijvoorbeeld Amsterdam Bijlmer ArenA is het prima dat het wordt afgekort tot Bijlmer ArenA of zelfs ArenA. Dat snapt iedereen nog.
Het past inderdaad niet, en de gemeente blijft vasthouden aan de naam 's-Hertogenbosch als enige officiële.

Misschien moeten ze het lettertype iets kleiner maken zodat het volledig past, mits leesbaar vanaf 5 ramen afstand. Of de layout aanpassen maar dan zie je minder aansluitingen eronder. Er is overigens wel veel 'ruimte' tussen alles op dit bord, misschien dat eens benutten.
Helaas zijn er nieuwe richtlijnen over de zichtbaarheid waar aan voldaan moet worden, dus verkleinen is niet mogelijk.
Volgens mij moet de oplossing vooral gezocht gaan worden in scrollen.

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Of je noemt het station gewoon altijd Den Bosch, in lange en korte vorm. Voor iedereen duidelijk!

• TheMak
  • Nu online
Gewoon het station naar de wijk noemen
Pagina: 1 ... 166 167 Laatste