Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 162 163 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:00
ericplan schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:04:
In mei volgend jaar een bruiloft nabij Florence van de dochter van zeer goede vrienden. We willen er graag heen en niet per vliegtuig. Wat is een goede plek om de reis op te delen? De kortste rit is nog altijd ruim 13 uur met drie overstappen en dat is best lang. Parijs is voor ons een keus omdat we er vaak komen en goed de weg weten. Maar wat zijn de alternatieven? We wonen ongeveer om de hoek van Amsterdam Centraal. Is er een planner die wat beter omgaat met treinen die bijvoorbeeld alleen op de donderdag rijden?
Twee jaar geleden heb ik op dezelfde terugreis gemaakt met een (gewonnen) Interrail pas. Ik heb toen overnacht in Basel. Rondom het middaguur vertrokken en zonder enige stress of vertraging 8 uur later in Basel gearriveerd. De Gotthard-Basistunnel lag er toen uit dus via de Gotthardbahn wat voor een tourist een veel mooiere route is dan via de tunnel.

Heb de Interrail app nog op mijn tel staan zie ik net dus een screenshot van de route

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DekOwEw1YXtJ2WKVVmRGRUK3V34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLk8YjfBCaKeQTy7FgjoxtjP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-10 15:56
ericplan schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:04:
In mei volgend jaar een bruiloft nabij Florence van de dochter van zeer goede vrienden. We willen er graag heen en niet per vliegtuig. Wat is een goede plek om de reis op te delen? De kortste rit is nog altijd ruim 13 uur met drie overstappen en dat is best lang. Parijs is voor ons een keus omdat we er vaak komen en goed de weg weten. Maar wat zijn de alternatieven? We wonen ongeveer om de hoek van Amsterdam Centraal. Is er een planner die wat beter omgaat met treinen die bijvoorbeeld alleen op de donderdag rijden?
Een optie zou zijn, als je open staat voor een nachttrein:
ICE 225 direct naar München. Vertrek 8:30, aankomst rond 15:30.
Nightjet 295 richting Rome. Vertrek rond 20:10, aankomst in Florence om 6:50.
Dit is dus de optie met 1 overstap, en de tijd om wat te eten/rondje te lopen in München. Deze optie staat nu niet in de reisplanner omdat deze NightJet momenteel omrijdt tot einde jaar via Milaan en niet stopt in Florence.

Als je niet van de nachttrein houdt (de nieuwe rijtuigen zijn wel comfortabel hoor, maar is overigens al in jaren geen autoslaaptrein meer) of de vroegere aankomst:
- Overnachten in München.
- Railjet (RJ83) München - Bologna: vertrek rond 08:30, aankomst rond 16:00.
- Frecciarossa naar Florence: vertrek rond 16:30, aankomst rond 17:00.
Dit geeft ongeveer 2 even lange reisdagen van ca. 8 uur.

Je kan ook in Innsbruck slapen, wat kleiner maar wel een charmant stadje. Dan reis je vanaf München 2 uur langer door, en heb je op dag 2 een kortere reis.

Tickets voor 2026 komen zo midden-oktober beschikbaar voor o.a. DB en NightJet (maar voor mei denk ik zo 6 maanden vooraf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:23

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Overstappen in Lugano vind ik wel altijd ruk. Je moet meestal door de tunnel en 4 minuten is kort genoeg dat er maar iets hoeft te gebeuren of het gaat al mis.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-10 17:46
AW_Bos schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:04:
[...]
Uit berichten op social media van de machinist blijkt dat de rem van de trein vastzat. Ik gok dat vanwege de storing dat er een tractiebeveiliging (of Traxxiebeveiliging... :+) ingreep, en dan houdt het op. Verder ben ik geen Traxx-deskundige.
Het begrip "vaste rem" houdt in dat de rem aangeslagen is zonder dat er een remcommando wordt gegeven. Dit kan gebeuren door een storing of door onjuiste rembediening. Ook erg bijzonder om hiermee te stranden.
Hoe een vaste rem leidt tot een omroepbericht over een defecte stroomafnemer? Ik geef toe dat de software en de elektronische depanneergids van de Trash te wensen overlaten, maar dit ligt toch wel erg ver uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 03:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
arievz schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:45:
[...]
Het begrip "vaste rem" houdt in dat de rem aangeslagen is zonder dat er een remcommando wordt gegeven. Dit kan gebeuren door een storing of door onjuiste rembediening. Ook erg bijzonder om hiermee te stranden.
Hoe een vaste rem leidt tot een omroepbericht over een defecte stroomafnemer? Ik geef toe dat de software en de elektronische depanneergids van de Trash te wensen overlaten, maar dit ligt toch wel erg ver uit elkaar.
Ik weet dat veel moderne treinen, waaronder de Traxx bij het tractie willen geven een aantal controles doen of dit veilig kan. Ik kan me indenken dat hier sprake van kan zijn, en dat er niet echt 'een rem vastzat', maar dat de rem vanwege het defect niet wou lossen. Misschien is 'de vaste rem' een begrip wat verkeerd viel? De trein kon vrij snel nadat wij vertrokken weer vertrekken in de tegenovergestelde richting, weer wegrijden.

Maar zoals ik al zei ben ik geen Traxx-deskundige, maar dit is wat ik vermoed.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Wat een chaos op het spoor weer vandaag. Hele dag al een sectiestoring rond Schiphol Airport, een sectiestoring bij Amersfoort aansl. gevolgd door een bovenleidingbreuk tussen Apeldoorn en Deventer. Nog een aanrijding bij Almere, en schijnbaar nu nog 2 aanrijdingen tussen Tilburg - Breda en Utrecht - Alphen en als klap op de vuurpijl nog een vecht cq schietpartij in een trein bij Sloterdijk.

Never a dull moment...

Oh en XR heeft ook nog aangekondigd vanavond een groot station plat te gaan leggen... Man man man |:( |:(

Ben zelf 2x op en neer geweest naar Deventer vanmorgen vanuit Amersfoort maar gelukkig de dans redelijk kunnen ontspringen :P

[ Voor 9% gewijzigd door London op 08-10-2025 17:08 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:46
London schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:08:
Oh en XR heeft ook nog aangekondigd vanavond een groot station plat te gaan leggen... Man man man |:( |:(
Volgens BNR zou het om een groot station bij Amsterdam gaan.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wat een chaos op het spoor weer vandaag. Hele dag al een sectiestoring rond Schiphol Airport, een sectiestoring bij Amersfoort aansl. gevolgd door een bovenleidingbreuk tussen Apeldoorn en Deventer. Nog een aanrijding bij Almere, en schijnbaar nu nog 2 aanrijdingen tussen Tilburg - Breda en Utrecht - Alphen en als klap op de vuurpijl nog een vecht cq schietpartij in een trein bij Sloterdijk.

Never a dull moment...

Ben zelf 2x op en neer geweest naar Deventer vanmorgen vanuit Amersfoort maar gelukkig de dans redelijk kunnen ontspringen :P
Had je eventueel moeten lopen bij een boer
Gestrande treinreizigers lopen tussen koeien naar bus in Teuge
https://www.nu.nl/320525/...en-naar-bus-in-teuge.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Get!em schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

Had je eventueel moeten lopen bij een boer
Gestrande treinreizigers lopen tussen koeien naar bus in Teuge
https://www.nu.nl/320525/...en-naar-bus-in-teuge.html
Had me opzich wel geinig geleken om eens mee te maken als machinist :P Wat dat betreft maak ik nooit wat mee. Desalniettemin wel vervelend weer natuurlijk al die verstoringen voor de reizigers.

Ik mocht vandaag wel een SLT'tje als intercity van Amersfoort van Deventer rijden, veel spannender wordt het niet :+

[ Voor 11% gewijzigd door London op 08-10-2025 17:42 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:52

franssie

Save the albatross

<>
<>
Ja omdat de NS medeverantwoordelijk is natuurlijk voor de verwoestng van onze planeet en wat ze er verder nog aan vast willen plakken.
Ik zou wel eens een milieu effect rapportage (MER) willen zien van die beweging, denk dat ze er zelf ook wel van schrikken :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
franssie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:18:
Ja omdat de NS medeverantwoordelijk is natuurlijk voor de verwoestng van onze planeet en wat ze er verder nog aan vast willen plakken.
Vandaag zijn ze tegen Gaza, multi inzetbare beroepsdemonstranten... :P

Amsterdam CS dus, alles plat

[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 08-10-2025 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Echt stom dat er geen spoorweg politie meer is.
Doordenkend, had dat spoorweg ME kunnen zijn.
Wat een treurneuzen
https://www.nu.nl/binnenl...terdam-centraal-plat.html

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
franssie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:56:
Echt stom dat er geen spoorweg politie meer is.
Doordenkend, had dat spoorweg ME kunnen zijn.
Het zijn er 15-20, dat kan één gefrustereerde coupe ook nog wel oplossen lijkt me. Loopt genoeg personeel op CS om die paar man van het spoor te trekken, waarom laten ze het gebeuren?

Afijn, ze hebben hun 30 minutes of fame en Wilders drie zetels erbij...

[ Voor 11% gewijzigd door hoevenpe op 08-10-2025 20:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Buiten de spits, relatief weinig hinder voor reizigers, wel aandacht voor hun zaak. Hopelijk melden ze dit soort acties wel bij NS/ProRail, voor hun eigen veiligheid. Tijdje terug bij Pernis bijna fout gegaan, kwam nog er een trein langs. Je moet er niet aan denken dat ze met 20 man op het spoor zitten en een trein dendert er overheen.

Dus, zolang ze niks stuk maken en denken aan hun eigen veiligheid gaan ze hun gang maar tot de politie ze weg sjouwt. Boete uitschrijven wegens overtreding Spoorwegwet en klaar. Maken ze dingen stuk, dan de schade verhalen op de daders.

Dit zijn mensen die over het algemeen nog ruim halve eeuw op deze planeet moeten leven dus is het logisch dat ze aandacht willen als ze vinden dat er dingen moeten veranderen om het een beetje leuk te houden voor ze.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:55
evilution schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:20:
Maken ze dingen stuk, dan de schade verhalen op de daders.

Dit zijn mensen die over het algemeen nog ruim halve eeuw op deze planeet moeten leven dus is het logisch dat ze aandacht willen als ze vinden dat er dingen moeten veranderen om het een beetje leuk te houden voor ze.
In België lopen de kosten voor vertragingen ook snel op. Een dergelijke actie in een groot station geeft al een hoop directe vertraging, maar de gevolgsvertragingen tikken meestal nog harder door in een sternetwerk zoals het Belgische, en dit @ 84€/minuut vertraging/per trein...

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Arator schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:46:
[...]

In België lopen de kosten voor vertragingen ook snel op. Een dergelijke actie in een groot station geeft al een hoop directe vertraging, maar de gevolgsvertragingen tikken meestal nog harder door in een sternetwerk zoals het Belgische, en dit @ 84€/minuut vertraging/per trein...
offtopic:
Ja, hier is het ook niet gratis. Maar dergelijke schade is wat lastiger te verhalen denk ik. Maar ik vind dit ook maatschappelijk onwenselijk omdat als je demonstranten met dergelijke claims gaat confronteren je het recht op demonstratie raakt, want als je met dergelijk grote claims te maken krijgt, bedenk je je nog wel een paar keer voor je demonstreert. Het recht op demonstratie is een zeer groot goed. Het leven zuur maken voor demonstranten klinkt allemaal leuk en aardig totdat jij eens iets waard vind om voor of tegen te demonstreren en er achter komt dat jij dan ook gewoon de lul bent. Maar ik ben wel van mening dat vernielingen zo mogelijk verhaald worden. Je kunt immers prima demonstreren zonder dingen te slopen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Laten we hier niet de discussie gaan voeren wat het recht op demonstratie inhoudt @evilution

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

franssie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:58:
Laten we hier niet de discussie gaan voeren wat het recht op demonstratie inhoudt @evilution
Laten we demonstranten dan ook niet als treurneuzen bestempelen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arator
evilution schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:56:
[...]
offtopic:
Ja, hier is het ook niet gratis. Maar dergelijke schade is wat lastiger te verhalen denk ik. Maar ik vind dit ook maatschappelijk onwenselijk omdat als je demonstranten met dergelijke claims gaat confronteren je het recht op demonstratie raakt, want als je met dergelijk grote claims te maken krijgt, bedenk je je nog wel een paar keer voor je demonstreert. Het recht op demonstratie is een zeer groot goed. Het leven zuur maken voor demonstranten klinkt allemaal leuk en aardig totdat jij eens iets waard vind om voor of tegen te demonstreren en er achter komt dat jij dan ook gewoon de lul bent. Maar ik ben wel van mening dat vernielingen zo mogelijk verhaald worden. Je kunt immers prima demonstreren zonder dingen te slopen.
Ik heb het niet over het leven zuurmaken van demonstranten. Je kan toch perfect demonstreren op perrons, voor het station, langs de spoorlijn. Maar in de sporen hebben ze niets te zoeken. Ze protesteren omdat de wereld verantwoordelijkheid neemt in zaak x of y, maar je zou dan hun eigen verantwoordelijkheid willen kwijtschelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:10

Dus, zolang ze niks stuk maken en denken aan hun eigen veiligheid gaan ze hun gang maar tot de politie ze weg sjouwt. Boete uitschrijven wegens overtreding Spoorwegwet en klaar. Maken ze dingen stuk, dan de schade verhalen op de daders.
Gelukkig heeft het korps mankracht genoeg om naast hun normale werkzaamheden nog even wat beroepstreiteraars die cursussen volgen om het de politie zo vervelend mogelijk te maken weg te slepen. Is toch allemaal belastinggeld dus gratis.

[ Voor 3% gewijzigd door Marrtijn op 08-10-2025 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Arator schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:24:
[...]

Ik heb het niet over het leven zuurmaken van demonstranten. Je kan toch perfect demonstreren op perrons, voor het station, langs de spoorlijn. Maar in de sporen hebben ze niets te zoeken. Ze protesteren omdat de wereld verantwoordelijkheid neemt in zaak x of y, maar je zou dan hun eigen verantwoordelijkheid willen kwijtschelden?
Die eigen verantwoordelijkheid beperkt zich naar mijn mening tot bewuste vernieling en niet tot gevolgschade van getroffen bedrijven. Het doel van een demonstratie is natuurlijk ook enige proportionele disruptie veroorzaken.

Verder hoop ik dat ze hun eigen veiligheid in de gaten houden, dus contact met NS/ProRail en het zou een goed idee zijn als ze op gepaste afstand van de demonstratie iemand hebben die weet hoe die naar een trein kan seinen dat die trein moet stoppen vanwege gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Marrtijn schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:33:
[...]

Gelukkig heeft het korps mankracht genoeg om naast hun normale werkzaamheden nog even wat beroepstreiteraars die cursussen volgen om het de politie zo vervelend mogelijk te maken weg te slepen. Is toch allemaal belastinggeld dus gratis.
Omgaan met demonstraties is gewoon een onderdeel van hun normale werkzaamheden in een functionele democratie. Overigens kun je als politieman ook gewoon allerlei cursussen volgen om je te helpen in je werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Waterwerper is onderweg! :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ow3UMrDI5yYBpRi_JVeUJeWqEzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZmsQ5ayu3k3gVmsSeLBD5mJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

lol. met een stoom aangedreven onderstel zo te zien
Als er dan maar genoeg water overblijft
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ProRail heeft gewoon een blustrein die hetzelfde doet :P Weet niet of die op dit moment nog inzetbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
En ÖBB heeft een Servicejet met wat brandblustoepassingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CIjDmyP51DSKdHPkCTQRBaFjXI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iAWSa0bwcRgkRvzAnxvxhk8R.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
"Niks stuk maken...." Was dat maar zo, afgelopen zondag zijn deze "demonstranten" de ballast onder het spoor gaan verwijderen. Spoor is daar ter plekke inmiddels wel weer hersteld (met groot materieel), ik hoop dat de betrokkenen de rekening krijgen.

zie: https://www.spoorpro.nl/g...poor-groter-dan-verwacht/

Ik draag het milieu een groot hart toe en ben ook van mening dat de energietransitie van fossiel naar duurzaam veel te langzaam gaat. Demonstreren is een groot recht, maar gebruik die passie en emotie dan op een constructieve manier. Ik heb echt 0,0 respect voor het buiten alle regels en wetgeving bewust vernielen van andermans spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ocaj dat is dan nog een goederen spoor dat ook gebruikt wordt voor kolen. Amsterdam Centraal blokkeren is aan niets gerelateerd aan de vage doelen van te maatscahppelijke-terreur-organisatie die XR inmiddels is geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Ze gooien hun eigen glazen in, laten we het erop houden dat inmiddels een hoop mensen een pilsje opentrekken als er wel een IC doorheen was gedenderd.

Electoraal is het gewoon niet slim: wie heeft het deze verkiezingen nog over klimaat, onderwijs of zorg, het gaat vooral over Gaza en migratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ocaj schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:37:
[...]

"Niks stuk maken...." Was dat maar zo, afgelopen zondag zijn deze "demonstranten" de ballast onder het spoor gaan verwijderen. Spoor is daar ter plekke inmiddels wel weer hersteld (met groot materieel), ik hoop dat de betrokkenen de rekening krijgen.

zie: https://www.spoorpro.nl/g...poor-groter-dan-verwacht/

Ik draag het milieu een groot hart toe en ben ook van mening dat de energietransitie van fossiel naar duurzaam veel te langzaam gaat. Demonstreren is een groot recht, maar gebruik die passie en emotie dan op een constructieve manier. Ik heb echt 0,0 respect voor het buiten alle regels en wetgeving bewust vernielen van andermans spullen.
Volgens mij zijn we het gewoon eens. Ik vind ook dat schade als gevolg van bewuste vernieling gewoon verhaald moet proberen te worden.
Gevolgschade voor vervoerders en andere bedrijven die afhankelijk zijn van het spoor is verder gewoon ondernemersrisico bij een bedrijf in een gezonde democratie. Als ondernemer kom je nu eenmaal wel eens mensen tegen die wat vinden van je bedrijfsvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:38
evilution schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:23:
[...]

Gevolgschade voor vervoerders en andere bedrijven die afhankelijk zijn van het spoor is verder gewoon ondernemersrisico bij een bedrijf in een gezonde democratie. Als ondernemer kom je nu eenmaal wel eens mensen tegen die wat vinden van je bedrijfsvoering.
Gelukkig is dat alleen jouw mening en gaat de rekening voor alle gevolgschade waaronder Gtbv-claims gewoon lekker naar de veroorzakers toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-10 13:03
@Extraxyz heb je daar een voorbeeld van? Dat de kosten bij een stremming daadwerkelijk gefactureerd zijn naar de veroorzaker, en deze ook betaald heeft?

Een paar maanden terug was ik op Utrecht Centraal toen er een Pro Palestina groep aan het roepen schreeuwen was in de stationshal. Dit geeft overlast, de klankkast dat zo'n gebouw is wordt dan hinderlijk, maar dit geeft vrij weinig aandacht van de pers. Ga je overlast door een blokkade geven dan krijg je wel de aandacht. Dus in dat opzicht snap ik dat er gekozen wordt voor een actie als die van gisteren, of op de A12.
Waar het immers om draait is aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:01
Extraxyz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 04:19:
[...]
Gelukkig is dat alleen jouw mening en gaat de rekening voor alle gevolgschade waaronder Gtbv-claims gewoon lekker naar de veroorzakers toe.
Is Gtbv hier überhaupt van toepassing kijkende naar de volgende clausule?
Goed om te weten: je krijgt géén geld terug als …
...
er een ‘bijzonder geval van overmacht’ was, zoals een landelijke stroomstoring.
Verder tsja, een club (Extinction Rebellion) welke zich naar buiten toe toch vooral profileert als een klimaat/milleu groepering en dan bij een demonstratie kiest om juist de meest milieuvriendelijke manier van reizen op de middellange afstand plat te leggen. Ik bedenk het niet maar klinkt bijna als een hele slechte soap :+

[ Voor 4% gewijzigd door !mark op 09-10-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
Extraxyz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 04:19:
[...]
Doe je dat ook bij suïcide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
arievz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:35:
[...]
Niet in België. Maar eerst is er wel een gerechterlijk onderzoek of het om suïcide, poging tot, of om een ongeluk, door bijvoorbeeld spoorlopen, gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:38
arievz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:35:
[...]
Dat is niet hetzelfde, maar dat snap je zelf ook wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-10 14:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Over twee weken ga ik naar Berlijn met de trein. Heen met IC149 en terug met IC142. Die laatste wordt volgens diverse bronnen sowieso met de ICE3 Neo gereden. Maar alleen in de laatste Railhobby vond ik terug dat vanaf volgend weekend (18 Oktober) o.a. ook IC149 met de ICE3 Neo gereden wordt.
Weet iemand of er ergens te achterhalen valt of dat wat in de Railhobby staat ook daadwerkelijk klopt?
Niet dat het uitmaakt of zo hoor, ik ga toch wel ;)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens Fernbahn.de die doorgaans goed ingevoerd is rijdt de 149 zelfs vanaf 13 oktober al met ICE3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:22
In de loop van komende week zullen de meeste ICs inderdaad omgewisseld gaan worden voor ICEs. Er zou aan het einde van de week nog één treinpaar met de oude IC rijtuigen moeten rijden als 'ICE' (komende week is ook de officiële herwaardering naar ICE), tot eind oktober. Vanaf 1 november moet ook die laatste stam vervangen worden door een ICE.
Ik weet zo uit mijn hoofd echter niet de exacte treinnummers, maar als het goed is, is het al in de DB planner te zien als je een zitplaats probeert te reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 22-10 14:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@EDIT Wellicht in de online planner, in de app zie ik het zo 1.2.3 niet heel duidelijk. Hopelijk zijn de ritten met de ICE een stuk betrouwbaarder dan met het oude spul. Vorig jaar mede door defect materieel (en enorme pech met de omstandigheden op en rond het spoor op dat moment) was ik bijna 23 uur later thuis uit Berlijn dan gepland.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Je kan het zien door bij de mogelijkheid tot zitplaatsreservering, ook in de app. Als je rijtuigen 21 - 29 ziet staan (8 rijtuigen dus), dan heb je een ICE. Zie je rijtuigen 24 - 32 (of vergelijkbaar) staan (9 rijtuigen), dan heb je nog een IC stam.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 10-10-2025 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:16

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Yukkie schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:22:
@EDIT Wellicht in de online planner, in de app zie ik het zo 1.2.3 niet heel duidelijk. Hopelijk zijn de ritten met de ICE een stuk betrouwbaarder dan met het oude spul. Vorig jaar mede door defect materieel (en enorme pech met de omstandigheden op en rond het spoor op dat moment) was ik bijna 23 uur later thuis uit Berlijn dan gepland.
Als je in de DB app een route kiest kan je onder Journey information de coach sequence zien. Voor morgen heeft de IC141 bijvoorbeeld nog een locomotief (dus oude IC) en bij de IC143 morgen staat ICE3neo (en ook geen losse locomotief in het schema).

Verder denk ik dat de treinen zonder bistro (dit staat ook vermeld in de DB app) meestal nog de oude treinen zijn.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:27
Na twee weken vakantie (en reizen met de ÖBB) is dit een warm welkom met de NS. Als deze DDZ uit dienst gaat kan de toilet het museum in als kunstobject. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1njwVpxqpp8cgmxNaHk4CsiwrSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5n6qcrUUPFdPD8JhdI5Lscj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Rub147 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:42:
Na twee weken vakantie (en reizen met de ÖBB) is dit een warm welkom met de NS. Als deze DDZ uit dienst gaat kan deze toilet het museum in als kunstobject. [Afbeelding]
Je bedoelt natuurlijk een warm welkom van een aantal NS reizigers met een verslaving aan verf spuitbussen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Hier heb ik één passende gezegde voor:

"Alleen dwazen schrijven op muren en glazen"

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 11-10-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-10 17:00
Rub147 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:42:
Na twee weken vakantie (en reizen met de ÖBB) is dit een warm welkom met de NS. Als deze DDZ uit dienst gaat kan de toilet het museum in als kunstobject. [Afbeelding]
En hun missie is nu geslaagd. Hun "kunst" wordt nu online gedeeld..

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LordSinclair schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:53:
[...]

En hun missie is nu geslaagd. Hun "kunst" wordt nu online gedeeld..
Ik kan niet geloven dat zulke idioten dit doen in de hoop dat dit gedeeld wordt. Er zijn meer mensen die deze idioten idoot en randdebiel noemen dan dat er mensen zijn die dit waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Maasluip schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

Ik kan niet geloven dat zulke idioten dit doen in de hoop dat dit gedeeld wordt. Er zijn meer mensen die deze idioten idoot en randdebiel noemen dan dat er mensen zijn die dit waarderen.
Oh, jawel hoor. Er bestaat zelfs een tijdschrift wat over graffiti in het OV gaat. Aandachtig gemaakt, glossy en bomvol foto's. Maar dan gaat het voornamelijk om échte graffitikunst, en geen gekrabbel in toiletten. Het is vaak mooie kunst, maar mijn mening is dat dit niet op andermans eigendommen thuishoort, tenzij er toestemming is gegeven.

[ Voor 19% gewijzigd door AW_Bos op 13-10-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:36
Tip gevraagd voor boeken treinreis Leuven <> Groningen / Groningen <> Leuven.
Mijn dochter is verhuisd naar Leuven en komt regelmatig 2x per maand naar huis.
Maar als we kijken naat tickets op ns internationaal lopen we aan tegen dynamische prijzen die zomaar + €20 kunnen zijn.
Waar zit hem dat in en zijn er tips om dat wel te kunnen boeken, zonder reistijden van +1 uur?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:14
Volgens mij zijn beide Eurocity verbindingen gekoppeld aan dynamische prijzen, daar ontkom je niet aan (of je betaalt de hoofdprijs voor een flexibel ticket, maar je wilt juist besparen :P)

Er zit nog wel een groot tariefverschil tussen de Eurocity (via Breda) en Eurocity Direct en ook qua kortingsabonnementen zit daar verschil in. Gebruik je de Eurocity Direct, zijn NS abonnementen geldig tot/vanaf Rotterdam, het deel tot de Belgische grens krijg je geen korting op of is je vrij reizen abonnement niet geldig. Gebruik je de Eurocity, geeft datzelfde abonnement je wél korting/vrij reizen tot de grens en dat scheelt nog extra in prijs.

Sluit ze dus een NS Dal Voordeel abonnement af en reis je met de Eurocity, bespaar je dus op het stuk Rotterdam - Hazeldonk grens 40% t.o.v. de Eurocity Direct én doze trein is op zichzelf al een stuk goedkoper. Reist ze in de weekendperiode (vrijdagavond 18:30 t/m zondag) in Nederland, is NS Weekend Vrij mogelijk interessant, dan kan je dat abonnement bij het aanschaffen van een ticket bij NS International aangeven en betaal je alleen het deel buiten je abonnement (voor Eurocity DIrect dus t/m Rotterdam, voor Eurocity t/m de grens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Ik heb even gekeken bij NMBS. Er is een groot prijsverschil tussen de Eurocity en de Eurocitydirect, zonder eventuele kortingen, maar het tijdsverschil is een half uurtje. Via Roosendaal is het duurder dan de Eurocity, en je bent langer onderweg. Leuven -> Mechelen, Mechelen -> Rotterdam, Rotterdam -> Utrecht, Utrecht -> Groningen. Voor een enkele reis kom ik dan op prijzen tussen 20 en 25€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
De afgelopen week was in het nieuws dat het project van de NG-seinen, die de oudere seinen moesten vervangen, geflopt is.
https://www.gelderlander....nt-voor-rechter~a2a00584/

Nu staat erin het artikel dit:
Uit al die projecten moet het sein verdwijnen. De oude seinen kunnen niet zomaar terug, alle beveiligingsontwerpen dienen aangepast te worden. Het zorgt voor maanden vertraging. Bouwers als BAM en Strukton kunnen hun planning echter lang niet altijd omgooien. De bijna 43 miljoen euro kostende verbouwing van Den Haag CS valt 16,9 miljoen euro duurder uit. En op station Tilburg mogen al een jaar geen treinen stoppen op het gloednieuwe perron 4. Dat kan pas volgend jaar. Op emplacement Kijfhoek worden alle seinen afgedekt.
Nu ben ik benieuwd wat er beveiligingstechnisch nou anders is dat je niet zomaar met wat stekkertjes, en een eventuele converter de seinen 1-2-3 weer kan vervangen door de oude? Het klinkt in mijn oren een beetje als een totaal andere aansturing vergeleken met nu? Er zal vast wel wat achter steken, maar ik kan de vinger er niet op leggen waarom het heel veel moeite kost om de oude weer op te hangen? Iemand die wat meer duidelijkheid kan geven? Zou het met het zicht van de machinist te maken hebben waarbij er rekening is gehouden met een alternatieve afstand van de plaatsing van de seinen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EDIT
De nieuwe seinen konden dichter op het spoor geplaatst worden dankzij hun smallere afmetingen, waardoor die seinen op locaties geplaatst konden worden die voor de oude seinen niet gebruikt konden worden.
Hierdoor moe(s)ten er herontwerpen gemaakt worden om de oude seinen alsnog toe te kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat mij opvalt is dat men voor een enkele drie-kleuren lamp heeft gekozen. Ik dacht altijd dat verkeerslichten juist drie lampen hebben om ook bij slecht zicht en/of kleurenblindheid duidelijk vast te kunnen stellen welke lamp brandt.
Dus daar hebben ze al een veiligheidsmaatregel weggegooid.

Dan de zichtbaarheid dmv dimmen. De regeling daarvan is complexe onnodigheid. Die paar Watt die je bespaard (zeker ten opzichte van het verbruik van een elektrische trein) ruil je dus in voor een complex systeem, en iedereen die iets van veiligheid en risicomanagement weet, dat complexiteit van elk systeem risico verhogend werkt (want verminderde voorspelbaarheid).
Over de breedte, ik snap de wens van ProRail hierin wel, en met de juiste led lampen zou dat te ondervangen moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 22:58
franssie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:57:
Wat mij opvalt is dat men voor een enkele drie-kleuren lamp heeft gekozen. Ik dacht altijd dat verkeerslichten juist drie lampen hebben om ook bij slecht zicht en/of kleurenblindheid duidelijk vast te kunnen stellen welke lamp brandt.
Dus daar hebben ze al een veiligheidsmaatregel weggegooid.
De huidige seinen hebben helaas ook geen vaste kleurvolgorde. Normale verticale hoge seinen wel, maar bij dwergseinen en horizontaal geplaatste seinen kan het volgens mij afwijken. Machinisten moeten daarom aan eisen voor kleurenvisie voldoen.

Desondanks heb je natuurlijk wel een punt, want in het grootste deel van de huidige situaties is er wel een vaste kleurvolgorde.
Dan de zichtbaarheid dmv dimmen. De regeling daarvan is complexe onnodigheid. Die paar Watt die je bespaard (zeker ten opzichte van het verbruik van een elektrische trein) ruil je dus in voor een complex systeem, en iedereen die iets van veiligheid en risicomanagement weet, dat complexiteit van elk systeem risico verhogend werkt (want verminderde voorspelbaarheid).
Over de breedte, ik snap de wens van ProRail hierin wel, en met de juiste led lampen zou dat te ondervangen moeten zijn.
Ook de "oude" (LED)-seinen dimmen, naar mijn weten. Het is vooral om 's nachts verblinding tegen te gaan, zo'n gefocuste lamp kan best fel zijn.

Wat ik uit het artikel vooral haal is dat ze in tegenlichtsituaties moeilijk te zien zijn, vooral ómdat het achtergrondscherm kleiner is. Dat is dus een fundamenteel ding van de seinen. Er zit dan weinig anders op behalve weer grotere seinen gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door marcop23 op 16-10-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
marcop23 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:12:
[...]

De huidige seinen hebben helaas ook geen vaste kleurvolgorde. Normale verticale hoge seinen wel, maar bij dwergseinen en horizontaal geplaatste seinen kan het volgens mij afwijken. Machinisten moeten daarom aan eisen voor kleurenvisie voldoen.
Om de zoveel jaar worden er weer nieuwe richtlijnen uitgebracht voor de seinen, waardoor er door het hele land allemaal verschillende variaties staan.
De laatste variant is gewoon zoals precies andersom als de stoplichten, dus groen, geel, rood vanaf boven gezien, maar omdat seinen nu eenmaal vele tientallen jaren meegaan is nooit het hele land gelijk.
En inderdaad, bij elke medische keuring (elke 3 jaar, of elk jaar bij mensen ouder dan 55 jaar) wordt er opnieuw getest op kleurenblindheid.

Edit: oeps, precies andersom dus 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 16-10-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 22:58
EDIT schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:04:
[...]

Om de zoveel jaar worden er weer nieuwe richtlijnen uitgebracht voor de seinen, waardoor er door het hele land allemaal verschillende variaties staan.
De laatste variant is gewoon zoals de stoplichten, dus groen, geel, rood vanaf boven gezien, maar omdat seinen nu eenmaal vele tientallen jaren meegaan is nooit het hele land gelijk.
En inderdaad, bij elke medische keuring (elke 3 jaar, of elk jaar bij mensen ouder dan 55 jaar) wordt er opnieuw getest op kleurenblindheid.
Bij normale stoplichten zit rood boven? Zijn er dus seinen waar rood ook boven zit? Of bedoel je het nu anders :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
marcop23 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

Bij normale stoplichten zit rood boven? Zijn er dus seinen waar rood ook boven zit? Of bedoel je het nu anders :p
Ik dacht dat rood altijd onderaan zat zodat bij sneeuwval rood wel zichtbaar is tov. geel en groen, waar potentieel sneeuw voor op de kap licht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnVc50Y68H52UvMfRbNK-L37ppU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/f77pMjJPaZH4DzVuX3XbAXlJ.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door spnw op 16-10-2025 16:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arievz
marcop23 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:12:
[...]

Desondanks heb je natuurlijk wel een punt, want in het grootste deel van de huidige situaties is er wel een vaste kleurvolgorde.
Bij rode seinen moet je - zeker bij duisternis of mist - vaak handelen voordat je kan zien op welke positie het licht zich bevindt.
Het gebruik van verschillende lichtpunten voor de verschillende kleuren is overigens pas met lichtseinstelsel 1955 gekomen. Daarvoor was er vaak 1 lichtpunt voor alle kleuren (zowel bij armseinen als bij lichtseinstelsel 1946).
Ook de "oude" (LED)-seinen dimmen, naar mijn weten. Het is vooral om 's nachts verblinding tegen te gaan, zo'n gefocuste lamp kan best fel zijn.
Precies, stel je voor dat iemand 's nachts met een zaklamp in je ogen schijnt. De eerste generatie LED-seinen (Amsterdam-Utrecht) was zo fel dat het 's nachts vrijwel onmogelijk was om het seinnummer te lezen (en dus ook onmogelijk om een aanwijzing stoptonend sein te accepteren en/of op zicht te rijden). Knipperende seinbeelden zijn helemaal vervelend omdat LEDs niet langzaam opgloeien en doven.
Wat ik uit het artikel vooral haal is dat ze in tegenlichtsituaties moeilijk te zien zijn, vooral ómdat het achtergrondscherm kleiner is. Dat is dus een fundamenteel ding van de seinen. Er zit dan weinig anders op behalve weer grotere seinen gebruiken.
Wat ook meespeelt, is dat de seinen in Meteren in de bovenleiding hangen, wat ze een grotere kans geeft op tegenlicht dan bij montage op normale hoogte.
Het kan overigens best zijn dat de seinen even goed functioneren als seinen in andere Europese landen, maar dat we hier verwend zijn door de AY-seinen.

Tot slot vind ik het bijzonder dat er >10 jaar na de beslissing tot overstap op ERTMS nog energie wordt gestoken in nieuwe palen met lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
marcop23 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

Eh, oeps, juist niet gelijk aan stoplichten :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

spnw schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:15:
[...]

Ik dacht dat rood altijd onderaan zat zodat bij sneeuwval rood wel zichtbaar is tov. geel en groen, waar potentieel sneeuw voor op de kap licht.

[Afbeelding]
Zo wordt het in de opleiding wel aangeleerd inderdaad.

Er staan zelfs hier en daar nog seinen met 4 lampen, maar die seinbeelden bestaan volgens mij al jaren niet meer :P

Afbeeldingslocatie: https://www.nicospilt.com/montages/sein_bhv_2003.JPG
Bron: https://www.nicospilt.com/index_lichtseinen.htm

[ Voor 8% gewijzigd door London op 16-10-2025 17:11 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Naast het oude 'dubbel geel' zijn er op enkele locaties vier lampen aanwezig voor het kunnen tonen van een wit licht voor de 'vrijgave rangeren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Als het goed is vind je dit vier-delige sein in Hoorn, bij de spooraftakking naar het museum van de Stoomtram Hoorn-Medemblik. En volgens mij op nog een paar plekken in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wel een mooie link, alles wat je ooit wilde weten over seinen maar niet durfde te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:01
AW_Bos schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:43:
De afgelopen week was in het nieuws dat het project van de NG-seinen, die de oudere seinen moesten vervangen, geflopt is.
https://www.gelderlander....nt-voor-rechter~a2a00584/
Krantartikel
En op station Tilburg mogen al een jaar geen treinen stoppen op het gloednieuwe perron 4. Dat kan pas volgend jaar.
Dat lijkt me toch niet helemaal juist, want ik ben nu toch al meermaals op spoor 4 daar uit een trein gestapt :P

Wel is het zo dat er aan het begin en einde van het perron nog hekken staan dus een langere trein kan idd nog niet, maar volgens mij moet daarvoor eerst het spoor nog een stuk opgeschoven worden o.i.d zodat het daadwerkelijk langs het perron ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:05
Geen idee ik wat nieuws vertel :? maar mij valt het al een tijdje op dat bij station delft de stroomafnemers lekker vonken/flitsen bij het wegrijden. Komt dat door de staven (?) die ze gebruiken in plaats van een draad ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duits filmpje van de ICE-L:

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Lelijk. Is er verder nog iets te melden over deze trein? Ik ga niet elke video-dump uitkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Gaat vanaf 14 december tussen Berlijn en Köln rijden. Vanaf 1 mei 2026 ook tussen Berlijn, Hamburg en Westerland (Sylt). En later op een nog te bepalen moment ook tussen Amsterdam en Berlijn, zodra de toelating in Nederland rond is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ONjqtf4NfYDyK57aStfhymjsw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQHQjDfRKIYDSYtNzZQVqUOL.jpg?f=fotoalbum_large

En wat foto's van de ICE L binnen die ik op de pers-site van de Deutsche Bahn vond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwzfxlj42G-roCEuwOAwX8LezTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQF4Tr9zTxoK7TbuQaqKyYRP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMSf1Pnd8pDKAbgmuh-5_wlIW48=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ok5hxDU1cgkQGd2wYj0ggDrl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvEnYcX0zo73Sse8Oi2SaCFgCxs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxTTNcSa7Go1Wds2y4aneZ2A.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ox8iCUlHyS5sya4R_Braa44xaw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYnxULLYjRaJi2hZ5PjQqvHe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-myBr3iUcOxp9viZccpHnsHuDU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7OAHFuyK5kFiheRNmohDd6z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnhulKGtLhZoYd3B0TOvdS2Tni8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3zeQVySHU05z9w8yCRGjt1K.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7NZUOt_IIV2eeelfkQjDA52BwE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qK5GsvLsMCex7e7OpN4Eumig.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngNjby2fSqbuuA9gh3-kh4OxeUw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzAU0PNrj2KuRGIjpIqosteC.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik heb één prototype rijtuig drie jaar geleden al uitgetest tijdens InnoTrans 2022 en ik was er enthousiast over. maar dat zegt nog niks over de reisbeleving. Dat wil ik eind dit jaar / begin volgend jaar eens beleven met een weekendje weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYM_mh7T7GwBp3208txdCaKYjo4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Tou8kleVyLRWelbLAtXi36Tr.jpg?f=user_large

[ Voor 78% gewijzigd door AW_Bos op 18-10-2025 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 02:47

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik begin helemaal gek te worden van de NS app, ik moet praktisch elke dag opnieuw inloggen en de instellingen weer aanzetten zoals de notificatie voor in en uitchecken. Of de uitcheck gemist functie die niet goed werkt, zo zou ik niet uitgecheckt hebben op Bijlmer Arena waarna er een boete van 20 Euro bijstaat....

Vreemd, want op Bijlmer moet je toch echt door een poortje en kun je dus nooit een check in/uit missen. Ik denk dat dit is sinds een update van mijn telefoon naar Android 16, meer mensen die dit herkennen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 00:12:
Ik begin helemaal gek te worden van de NS app, ik moet praktisch elke dag opnieuw inloggen en de instellingen weer aanzetten zoals de notificatie voor in en uitchecken. Of de uitcheck gemist functie die niet goed werkt, zo zou ik niet uitgecheckt hebben op Bijlmer Arena waarna er een boete van 20 Euro bijstaat....

Vreemd, want op Bijlmer moet je toch echt door een poortje en kun je dus nooit een check in/uit missen. Ik denk dat dit is sinds een update van mijn telefoon naar Android 16, meer mensen die dit herkennen?
Ik had daar 4 jaar geleden last van en toen werd mij geadviseerd om het nummer van het poortje te onthouden waar ik uit checkte - in dit topic. Als ik het mij het goed herinner vond je dat ook wel een leuk idee,
Dus bij welk poortje ben je ingelopen en bij welke ben je uitgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Laatst online: 02:47

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

franssie schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 00:21:
[...]

Ik had daar 4 jaar geleden last van en toen werd mij geadviseerd om het nummer van het poortje te onthouden waar ik uit checkte - in dit topic. Als ik het mij het goed herinner vond je dat ook wel een leuk idee,
Dus bij welk poortje ben je ingelopen en bij welke ben je uitgelopen?
Zo te zien gaat het denk ik wel goed in de Translink back-end, want ik krijg geen afwijkende NS factuur bedragen, het incasso bedrag is vrijwel elke maand hetzelfde. Als het een hoger bedrag is klopt dat omdat ik weet dat ik die maand ook andere OV diensten gebruikt heb naast de trein.

Ik heb een Flex Dal Vrij 1e klas abonnement, maar nadat ik een keer vergeten was om in te checken in de app de notificaties aangezet zodat ik zeker weet dat ik ingecheckt ben, geen zin om nogmaals 50 Euro te betalen. Wat op zich al apart is, want het scheelt de NS geen cent aan inkomsten of ik wel of niet in en uitcheck, ze krijgen immers altijd de inkomsten uit mijn abonnement.

Nee, ik gok dat de app van de wap is en vroeg me af of meer mensen dit ervoeren of dat het wellicht al bekend was.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
@bvk Ik herken de problemen met het ingelogd blijven op de app. Geregeld merk ik dat ik opeens uitgelogd ben, omdat ik geen notificaties op het telefoon krijg als ik in- of uitcheck. Ik heb geen idee hoe dit komt, omdat de gemiddelde app zo goed als eenmalig om je gegevens vraagt en daarna constant ingelogd blijft.

Laatste dat ik dit consequent had op een andere Android telefoon, waarbij de widgets op hun hoofdpagina ook niet werkten. De enige oplossing was een app-reset van de app, waarna het beter ging.

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 18-10-2025 00:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:40

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

franssie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:37:
[...]

Lelijk. Is er verder nog iets te melden over deze trein? Ik ga niet elke video-dump uitkijken.
Kort gezegd:

- er zijn zorgen over de vervoerscapaciteit, aangezien er in verhouding minder zitplaatsen per meter zijn in de "L". De rijtuigen zijn minder dan de helft in lengte van reguliere ICE's en IC's (weliswaar breder, maar daar zijn geen extra zitplaatsen door mogelijk). De maximale perronlengte kan op sommige routes de zitplaatscapaciteit beperken omdat treinen niet nóg langer kunnen worden
- de lagevloersinstap is leuk bedacht, maar lang niet op alle Duitse perrons op de juiste hoogte. Ook Oostenrijkse perrons zijn lager dan de instap
- de trein is toegelaten in Duitsland, maar mag (nog) geen stijle hellingen berijden. Hierdoor kan hij bijvoorbeeld nog niet op de HSL tussen Keulen en Frankfurt ingezet worden
- ook als hij daar straks wel mag rijden, is de topsnelheid niet om over naar huis te schrijven
- de stuurstand mag nog niet in passagiersdienst gebruikt worden, dus er is nog steeds een lokwissel nodig op kopstations
- de BR105 locomotief is nog niet in dienst, dus rijdt men voor nu even met geleasede Vectrons in IC-kleurstelling

En de tekst op de toiletdeuren klopt niet (timestamplink: YouTube: Neuer Komfortstandard im Fernverkehr? Stufenlos durch Deutschland mi...). In het Duits en Engels is het invalidentoilet "Uitsluitend voor" de mensen zoals afgebeeld op de pictogrammen, maar in het Frans en Nederlands geeft men er alleen de voorkeur aan dat alleen die mensen dat toilet gebruiken. Met andere woorden, als je volhoudt dat je geen Duits en Engels spreekt, kan men je niet op onjuist gebruik van die toiletten aanspreken.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het BEU heeft het onderzoeksbericht van het ongeval met de twee gesleepte ICNG bij Dreileben-Drackenstedt gepubliceerd. Oorzaak was het niet goed doorverbinden van de luchtleiding waardoor de gesleepte ICNG's nog een aantal keren konden remmen op de verblijvende druk in de drukvaten, maar toen was die op en toen remde die niet meer.

Maar een beetje curieus is deze conversatie van de VL nadat die twee noodoproepen gemist had:
VL: "ja, je kunt niet een beetje eeuwig door blijven rijden en een noodoproep maken. Waar ben je eigenlijk?"
Machinist: "Dreileben-Drackenstedt"
VL: "ja, waarom stop je daar niet en zit je een beetje uit verveling noodoproepen te maken"
Machinst: "Ja, ik maak een snelremming en rij zodirekt over je stootblok heen. Ik ben bijna bij het stootblok"
VL: "Ja en? En?"
Machinist: "shit. Ja, nu, nu is het allemaal gedaan *niet te verstaan*"
VL: "En bedankt!"

Die verkeersleider had geen idee wat er aan de hand was en een noodoproep is blijkbaar iets wat uit verveling wordt gedaan. :o

[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 20-10-2025 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Ik zat inderdaad dat stuk van het rapport met verbijstering te lezen. Wat een idioot.

Als ik mij niet vergis is inmiddels overigens het ontwerp van het remsysteem aangepast en kunnen de remreservoirs inmiddels ook via de treinleiding gevuld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
Vreemde reactie inderdaad van de treindienstleider. Ik ben benieuwd hoe hij ertoe komt om op zo'n manier over alarmoproepen te denken. Wellicht ervaring uit het verleden. Wel zijn er wat verschillen met Nederland: in principe heeft een alarmoproep in Duitsland altijd een inhoud: "Betriebsgefahr, [opdracht]". Bij de invoering van GSM-R had een alarmoproep zonder inhoud zelfs geen betekenis, dus wellicht heeft dat hem op het verkeerde been gezet.

(Een alarmoproep zonder inhoud ontstaat nogal eens onbewust doordat de spreektoets defect is of niet wordt ingedrukt - voor een normaal gesprek heb je de spreektoets immers niet nodig. Ik vind het overigens wel bijzonder om iemand met een verhoogd stressniveau ook nog eens een extra handeling te laten uitvoeren.)

Wat ik nog vreemder vind is dat er in het rapport geen aanbevelingen worden gedaan.
Het lijkt mij uitermate belangrijk dat een gesleept treinstel remt zoals dat gebruikelijk is, en niet dat je persé de handleiding moet gaan doorlezen omdat de kans bestaat om na een geslaagde remproef *ongemerkt* onderweg de remwerking te verliezen. Je kan immers niet altijd een paar remwagens uit de lucht toveren als een treinstel strandt. Maar gezien @EDITs reactie heeft Alstom dit inmiddels opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Het remsysteem is niet exclusief voor de ICNG, dit is (zoals ik het begrijp) gewoon een bestaand systeem van fabrikant Knorr Bremse, die ook in vele andere treinen gebruikt wordt.
NS heeft na het ongeluk als ik het goed heb begrepen de eis gesteld dat dit niet meer mag kunnen gebeuren en dus het remsysteem aan laten passen, maar er zullen nog vele andere treinen zijn waar dit wel nog mee kan gebeuren, niet alleen van Alstom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
Hoe werken die drukvaten dan? Want een treinleiding werkt toch juist door als de luchtdruk wegvalt de remmen dicht te laten vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
De treinleiding was dus puur voor de aansturing van de triplekleppen, waarna er lucht vanuit het remreservoir naar de remcilinders loopt.
Als dat remreservoir leeg is, dan kan er dus geen lucht naar de remcilinders lopen en wordt er dus niet geremd.
In de constructie zoals bij het ongeluk aanwezig was werd dus vereist dat de hoofdreservoirleiding aangesloten was, zodat die remreservoirs gevuld konden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
EDIT schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:00:
Het remsysteem is niet exclusief voor de ICNG, dit is (zoals ik het begrijp) gewoon een bestaand systeem van fabrikant Knorr Bremse, die ook in vele andere treinen gebruikt wordt.
NS heeft na het ongeluk als ik het goed heb begrepen de eis gesteld dat dit niet meer mag kunnen gebeuren en dus het remsysteem aan laten passen, maar er zullen nog vele andere treinen zijn waar dit wel nog mee kan gebeuren, niet alleen van Alstom.
Pluspunten voor het veiligheidsdenken van NS dan, en wat mij betreft extra minpunten voor de Duitse onderzoeksdienst (als het systeem vaker zo wordt toegepast). Die paar uitgespaarde terugslagkleppen lijken me niet in verhouding te staan tot het geïntroduceerde risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cazzer22
EDIT schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:29:
De treinleiding was dus puur voor de aansturing van de triplekleppen, waarna er lucht vanuit het remreservoir naar de remcilinders loopt.
Als dat remreservoir leeg is, dan kan er dus geen lucht naar de remcilinders lopen en wordt er dus niet geremd.
In de constructie zoals bij het ongeluk aanwezig was werd dus vereist dat de hoofdreservoirleiding aangesloten was, zodat die remreservoirs gevuld konden worden.
Dat is best risicovol dan. Degene die het dan aansluit zou dan eigenlijk gecontroleerd moeten worden omdat er geen systeem achter zit die fouten op kan vangen. Zoals hieronder ook gezegd wordt, pluspunten voor het veiligheidsdenken van de NS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En "al" 10 jaar in gebruik. Ik noem dat "slechts", want 10 jaar, dat is sinds de ontwikkeling van ICNG/Coradia Stream zo'n beetje. 10 jaar in spoorwegtermen is gisteren.

De reden dat er geen aanbevelingen worden gedaan wordt in het bericht verklaard met "er zijn tussentijds verbeteringen in de procedures gemaakt dus is er geen aanbeveling meer nodig". IMHO is dat geen goede werkwijze. Een aanbeveling (verplichting zelfs) om het remsysteem niet zo te maken lijkt mij het minimale, want dit lijkt meer een besparingsmaatregel van Alstom. En met die aanpassing kun je iig één fout niet maken.

Ook een aanbeveling over hoe met noodoproepen om te gaan lijkt me van toepassing.
En als derde punt vind ik het vreemd dat "Fühere Ereignisse ähnlicher Art" niet is gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dat dit uberhaupt (nog) mag. In het wegverkeer is het al een eeuwigheid zo dat geen lucht = remmen vast.
Niet altijd een pretje als je luchtslang knapt bij 80 km/h, maar beter dan het omgekeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Dat is ook precies hoe een trein werkt.
Echter is er alsnog lucht nodig voor de remcilinders zelf. Daar ging het hier dus mis omdat het luchtreservoir specifiek daarvoor ten onrechte dus niet bijgevuld werd omdat de machinist een handeling niet had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Dus 'Henk van verkeersleiding' is ziek en de reizigers staan te wachten?

Snap dat een klein bedrijf vol 'local heros' kan zitten maar dit is toch niet uit te leggen? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:24:

Snap dat een klein bedrijf vol 'local heros' kan zitten maar dit is toch niet uit te leggen? :?
Tja, vertel jij dan even hoe Prorail dit moet oplossen? Bij meerdere zieken is het ook gewoon wel een keer klaar en kan je soms niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
hoevenpe schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:24:

Omdat de verkeersleiding qua organisatie eigenlijk kleine bedrijfjes zijn met "local heros".
In België hebben we 10 seinposten verdeeld over het land. Iemand van post 1 kan dus niet invallen bij post 2 (en wij hebben dan nog taalbarrière die ook nog meetelt).
In een seinpost zijn, althans bij ons toch, meerdere werkplekken. Niet iedereen kent elke werkplek. Bedoeling is wel dat iedereen zoveel mogelijk werkplekken kent, maar iemand nieuw laat je beginnen op 1 werkplek. Als die werkplek voldoende gekend is, voeg je een 2de bij, later een 3de.
Wij hebben bij ons 3 bufferposten. "Nice to have" als ze zijn opgesteld, maar dat zijn de eerste posten die sneuvelen bij zieken. Zolang alles normaal blijft draaien, geen enkel probleem. Is het een hele dag shit, dan wordt de werkdruk op sommige posten zeer hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Arator schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:00:
Omdat de verkeersleiding qua organisatie eigenlijk kleine bedrijfjes zijn met "local heros".
Noem het naïviteit, kan me gewoon amper voorstellen dat zo'n maatschappij-kritische functie bij een enorm bedrijf zo leunt op een paar mensen.

Ergens snap ik het wel, zo gaat het bij de meeste ICT bedrijven ook maar dan ga je met paracetamol en ibuprofen gewoon maar door uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Noem het naïviteit, kan me gewoon amper voorstellen dat zo'n maatschappij-kritische functie bij een enorm bedrijf zo leunt op een paar mensen.
Ik lees in het artikel meerdere zieken. Linksom of Rechtsom zal er dan personeel weggehaald moeten worden wat ergens anders 'niet of minder nodig is'
Ergens snap ik het wel, zo gaat het bij de meeste ICT bedrijven ook maar dan ga je met paracetamol en ibuprofen gewoon maar door uiteindelijk.
Je kent de details van de ziekmeldingen helemaal niet, dus dit is nogal kort door de bocht?
Eerlijk gezegd ook niet zo heel relevant. OV reizigers moeten zich even een paar uurtjes aanpassen.
Erg vervelend.

[ Voor 19% gewijzigd door ed1703 op 21-10-2025 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:38
Tja, de mensen die deze maatschappij vormen stemmen liever op de "weg met buitenlanders"-partij dan op de "er moet meer geld naar het spoor"-partij.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:12
[...]

Verkeersleider heeft beetje meer verantwoordelijkheid dan iemand in de ict lijkt mij, je kunt wel medicijnen gaan slikken, lijkt me niet dat je daar scherp van blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Bij de (militaire) luchtverkeersleiding is dat ook het geval, in augustus nog in het nieuws (https://www.omroepbrabant...-aan-luchtverkeersleiders) maar dat was niet de enige keer. En daar heeft dan niet alleen Defensie last van maar ook de burgerluchtvaart.

Zie liever wat uitvallen in de planning dan dat iemand in zo'n verantwoordelijke functie doorgaat op pillen.

Specialistisch werk heeft zo zijn nadelen. Maar binnenkort is het probleem vast voorbij en neemt AI het over. :z IT systemen liggen immers nooit plat. :+

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arator
Eurostar heeft nieuwe dubbeldekstreinen besteld bij Alstom : Eurostar Celestia, gebaseerd op Alstom Avelia Horizon.
Er is gekozen voor Alstom omdat dat, volgens Eurostar, de enigste leverancier was die treinen kon leveren tegen 2031. Inzet gepland vanaf mei 2031.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0axZpOjWtOZGZNxl_ommP0ZAhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPvHJJruWqItcpbDDXl8Z7YZ.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.vrt.be/vrtnws...bij-alstom-investering-v/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:17

Eix

Arator schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:16:
Er is gekozen voor Alstom omdat dat, volgens Eurostar, de enigste leverancier was die treinen kon leveren tegen 2031.
Is Eurostar eigenlijk verplicht om dit werk Europees aan te besteden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Eix schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:10:
[...]

Is Eurostar eigenlijk verplicht om dit werk Europees aan te besteden?
Ik denk het niet. Privé-maatschappij, wel met nationale SO's als aandeelhouder. Maar ik dacht dat SNCF de meeste aandelen had, dus dan komt het Franse chauvinisme naar boven (al zijn de blauwe eurostars Siemens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Arator schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Ik denk het niet. Privé-maatschappij, wel met nationale SO's als aandeelhouder. Maar ik dacht dat SNCF de meeste aandelen had, dus dan komt het Franse chauvinisme naar boven (al zijn de blauwe eurostars Siemens).
Als de meerderheid van aandelen in publieke handen is, dan is het een semi-publiek bedrijf (net zoals de NS, Alliander of HVC) en dan moet je aan europese aanbestedingsregels voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Zoals ik het begrijp is al het bestaande contract van SNCF gebruikt en is alleen een optie afgenomen voor Eurostar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-10 13:08
Flix wil treinen rijden in Nederland maar ik kan me niet voorstellen dat machinisten van de NS gaan overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Laatst online: 19:40
emeralda schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:31:
Flix wil treinen rijden in Nederland maar ik kan me niet voorstellen dat machinisten van de NS gaan overstappen.
Nou, ik weet dat er machinisten zijn die naast NS ook bij een andere vervoerder rijden dus ik zie daar wel opties :)

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Pagina: 1 ... 162 163 Laatste