Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 176 177 Laatste
Acties:

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Het blijft toch jammer dat NS geen zonneschermen in haar treinen laat installeren.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Commendatore schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:52:
Het blijft toch jammer dat NS geen zonneschermen in haar treinen laat installeren.
* Raven denkt aan die bloedhete Buffels die tussen Enschede en Zwolle reden :|
marcop23 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:56:
De DSB wil er mee van Kopenhagen naar Amsterdam.
Zouden ze daar eind vorig jaar niet mee beginnen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:48

franssie

Save the albatross

Ja nogal dom ook. Afgelopen weken veel in de trein gezeten in Italië en dat is het standaard.
Prima treinen ook van Hitachi oid. En de dubbeldekkers zijn erg open. Hebben alleen tweede klasse. Beter dan in Nl.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-06 22:31
Raven schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:12:
[...]

[...]

Zouden ze daar eind vorig jaar niet mee beginnen?
Ik denk dat DSB dat ook wel op de lange baan heeft geschoven. Het heeft nooit echt beloofd dat het in 2025 ging rijden. Bovendien zijn die treinen waarmee ze naar Nederland wilden rijden van hetzelfde type als ICE L. Ook van die trein verwacht ik niet dat ze in NL gaan rijden vanwege de aslast en bodemgesteldheid van het spoor.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:51
Dat soort kwaliteiten is alleen voorbehouden aan de 20e eeuw.

Spel en typfouten voorbehouden

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:43

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Raven schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:12:
[...]

[...]
Phuah... de DE2-tjes tussen Arnhem en Elst.... de Plan U van Zutphen naar Roermond...

In de zomer niet te harden, en ze stonken enorm naar diesel (duh... maar geen enkele vorm van roetfiltering ook in die tijd).

En als je pech had, zat je ook nog eens verplicht in een rokerscoupe omdat de niet-rokerscoupe al vol was.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:13

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:10:
[...]

Phuah... de DE2-tjes tussen Arnhem en Elst.... de Plan U van Zutphen naar Roermond...

In de zomer niet te harden, en ze stonken enorm naar diesel (duh... maar geen enkele vorm van roetfiltering ook in die tijd).

En als je pech had, zat je ook nog eens verplicht in een rokerscoupe omdat de niet-rokerscoupe al vol was.
Klinkt als nostalgie 8-)

Ik kan mij ook nog de oude tijden herinneren van een Plan U op de lijn van Emmen-Zwolle, of er. Mat64. Mega warm in de zomer, maar toch altijd super. Afzien? Soms.. Raam open en genieten

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 13:42
Dat kan helaas niet meer in deze tijd. Dat wordt opzettelijk gesloopt door reizigers. Danwel kapottrekken, snijden of kauwgum in de rail stoppen... De huidige samenleving kan dat soort dingen niet meer aan.

• franssie

franssie

Save the albatross

Dolan schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:42:
[...]

Dat kan helaas niet meer in deze tijd. Dat wordt opzettelijk gesloopt door reizigers. Danwel kapottrekken, snijden of kauwgum in de rail stoppen... De huidige samenleving kan dat soort dingen niet meer aan.
Jammer, want afgelopen weken in Italië veel plezier van die schermen gehad. Maar daar zijn er ook nog conducteurs ...

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[...]

In ieder geval de Flirts van Keolis rijden ermee en wat ik ervan zie is dat ze gewoon functioneren en niet kapot zijn. Of ze veel gesloopt worden weet ik uiteraard niet.

Dus het kan best. :)

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:20
Bastien schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:54:
[...]

In ieder geval de Flirts van Keolis rijden ermee en wat ik ervan zie is dat ze gewoon functioneren en niet kapot zijn. Of ze veel gesloopt worden weet ik uiteraard niet.

Dus het kan best. :)
Die rijden niet in de Randstad..

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Commendatore
  • Niet online
Is er in België dan minder vandalisme? Daar zijn ze namelijk gewoon aanwezig, ook in materieel dat door Brussel komt.

[ Voor 22% gewijzigd door Commendatore op 25-05-2026 19:07 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:59
Commendatore schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:05:
Is er in België dan minder vandalisme? Daar zijn ze namelijk gewoon aanwezig, ook in materieel dat door Brussel komt.
Vandalisme binnen de treinen weet ik niet, maar buiten de treinen... Voor zover ik weet is graffiti in België nog een groter probleem dan in Nederland.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:58
marcop23 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:32:
[...]

Vandalisme binnen de treinen weet ik niet, maar buiten de treinen... Voor zover ik weet is graffiti in België nog een groter probleem dan in Nederland.
Als je de gemiddelde WC bekijkt weet je genoeg. En dan heb ik het over alle creatieve uitingen die daar achter gelaten worden. Nee, de Nederlandse reiziger sloopt liever dan dat ze iets moois hebben.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

LordSinclair schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:34:
[...]

Als je de gemiddelde WC bekijkt weet je genoeg. En dan heb ik het over alle creatieve uitingen die daar achter gelaten worden. Nee, de Nederlandse reiziger sloopt liever dan dat ze iets moois hebben.
Ik denk oprecht dat dit een kleine, maar nadrukkelijk aanwezige groep reizigers is.

Van de mensen die ik normaliter zie tijdens een treinreis, kan ik me niet voorstellen dat ze graffiti spuiten of zaken slopen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-06 21:53

Maasluip

Kabbelend watertje

FredvZ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:33:
[...]

Bij NS dan. Want in het buitenland is het redelijk standard. Maar goed, in Nederland is elke trein een veredelde S-Bahn.

Signatures zijn voor boomers.

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-06 22:06
Maasluip schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Bij NS dan. Want in het buitenland is het redelijk standard. Maar goed, in Nederland is elke trein een veredelde S-Bahn.
In het buitenland is het ook niet standaard om je voordeel menu uitgesmeerd over de banken en vloer achter te laten wanneer je de trein verlaat.... actie -> consequentie.

• Commendatore
  • Niet online
Ook vroeger waren er geen zonneschermen in binnenlands NS-materieel, dus ik betwijfel een beetje of er een direct verband is. Eerder een gevalletje 'zo deden we het altijd al.'

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Commendatore schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:56:
Ook vroeger waren er geen zonneschermen in binnenlands NS-materieel, dus ik betwijfel een beetje of er een direct verband is. Eerder een gevalletje 'zo deden we het altijd al.'
Plan V (en T?) hadden rolgordijntjes

Volgens https://railwiki.nl/index.php/V_-_Treinstellen_Plan_V zijn die komen te vervallen omdat er getint glas werd geplaatst

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-06 21:53

Maasluip

Kabbelend watertje

Commendatore schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:56:
Ook vroeger waren er geen zonneschermen in binnenlands NS-materieel,
Zeker wel, en ongetwijfeld omdat echt wel werd ingezien dat zonneschermen helpen tegen zoninstraling en de temperatuur. Zelfs Plan T had origineel nog zonneschermen.

Signatures zijn voor boomers.

• Commendatore
  • Niet online
Dat is dan wel behoorlijk lang geleden. Toen ik met Mat'64 reisde zaten er geen gordijnen meer in. ICM had alleen van die siergordijntjes in de eerste klasse.

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 11:16
En het is dan wel geen NS, maar de Blauwnet treinen die op Zwolle - Enschede rijden hebben vandaag de dag ook gewoon zonneschermen die je voor het raam naar beneden kunt trekken.

• Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-06 12:42
Een iets vroeger voorbeeld waar ik helaas geen voorbeeld van heb zijn de rolgordijnen van de TEE Ram Stellen, TUSSEN de ramen in! Valt er ook weinig te mollen of te blokkeren ;)
FredvZ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:33:
[...]

Maasluip schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:16:
[...]

Zeker wel, en ongetwijfeld omdat echt wel werd ingezien dat zonneschermen helpen tegen zoninstraling en de temperatuur. Zelfs Plan T had origineel nog zonneschermen.

• Commendatore
  • Niet online
Die ruiten zelf wil je alleen niet meer in modern materieel te hebben, want naar het schijnt zijn ze niet echt veilig bij ongevallen.

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 31-05 14:27
Vloris schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:54:
En het is dan wel geen NS, maar de Blauwnet treinen die op Zwolle - Enschede rijden hebben vandaag de dag ook gewoon zonneschermen die je voor het raam naar beneden kunt trekken.
Je kan je dus afvragen of schade door vandalisme nu nog steeds relevant is. We leven tenslotte niet meer in de jaren '80, maar in de tijd van de camera-fetisj.

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-06 18:44
[...]

Ik heb een paar weken geleden in een voetbaltrein gezeten, met vandalen in duitsland (RRX). De stoelen gingen snel kapot, de zonneschermen bleven heel :+

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:58

Wallie

Herr

Blijft mooi ;) Gisteren even omwegje gemaakt op weg naar huis, via Utrecht CS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSVP4b4D7e5lgO0MSr9Kqt_JBXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0vWD12D9PqS3WfDj2TihvD5.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-06 23:24
Het lijkt gewoon wel te kunnen, duitsers die een bouwproject wel op tijd afkrijgen.
Is dit nu natuurlijk wel een kleine spoorwegmaatschappij die het traject zelf ook in beheer heeft

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:08
Ben de afgelopen 2 weken op vakantie geweest. Besloot eens anders dan anders te doen en de nachttrein te pakken naar Wenen.

Voor welgeteld 37€ een zitplaats geboekt van Amsterdam naar Wenen, echt geen geld.

Was benieuwd wat je er voor kreeg, had geen verwachtingen. Het eerste dat opviel was dat er bij het instappen nul controle was. Bij de TGV moet je je ticket laten zien, bij de nachttrein kon ik gewoon instappen. De controle kwam pas ergens in Duitsland.

Het waren nieuwe coupés, keurig met scherm waar we waren, en verwachte aankomsttijd. De stoelen waren uitgerust met een hoofdsteun om tegen aan te leunen, en 2 USB-A poorten. Helaas geen gewoon stopcontact voor zover ik kon zien, was misschien wat praktischer geweest. De stoelen zaten prima, en ook meer dan genoeg beenruimte. Ik had het geluk dat de stoel naast mij wel gereserveerd was maar leeg bleef tijdens de hele rit. Kon zo wat meer strekken en anders zitten.

Helaas stond onze trein in Utrecht dik een half uur stil, er bleek net over de grens in Duitsland een probleem met de bovenleiding te zijn. Na nog 20 minuten wachten werden wij omgeleid via Eindhoven/Venlo. In plaats van via Kassel/Neurenberg te reizen, gingen wij via Keulen/Frankfurt naar Würzburg. Ondertussen was ik al in slaap gevallen, dus daar niet veel van meegemaakt. In de ochtend bleek dat wij inmiddels 2 uur vertraging hadden opgelopen. Niet fijn, maar niet het grootste probleem. Vanaf Passau bleef de vertraging wel constant.

Uiteindelijk kwamen we iets voor 12.00 aan, waar 10.00 voorzien was. Prima, het was midden op de dag, en inchecken in het hotel kon toch nog niet. :) Was een erg toffe ervaring, genieten vanuit de trein, zeker toen we eenmaal Oostenrijk binnenreden.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Maarten_E schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:26:
Ben de afgelopen 2 weken op vakantie geweest. Besloot eens anders dan anders te doen en de nachttrein te pakken naar Wenen.

Voor welgeteld 37€ een zitplaats geboekt van Amsterdam naar Wenen, echt geen geld.

Was benieuwd wat je er voor kreeg, had geen verwachtingen. Het eerste dat opviel was dat er bij het instappen nul controle was. Bij de TGV moet je je ticket laten zien, bij de nachttrein kon ik gewoon instappen. De controle kwam pas ergens in Duitsland.

Het waren nieuwe coupés, keurig met scherm waar we waren, en verwachte aankomsttijd. De stoelen waren uitgerust met een hoofdsteun om tegen aan te leunen, en 2 USB-A poorten. Helaas geen gewoon stopcontact voor zover ik kon zien, was misschien wat praktischer geweest. De stoelen zaten prima, en ook meer dan genoeg beenruimte. Ik had het geluk dat de stoel naast mij wel gereserveerd was maar leeg bleef tijdens de hele rit. Kon zo wat meer strekken en anders zitten.

Helaas stond onze trein in Utrecht dik een half uur stil, er bleek net over de grens in Duitsland een probleem met de bovenleiding te zijn. Na nog 20 minuten wachten werden wij omgeleid via Eindhoven/Venlo. In plaats van via Kassel/Neurenberg te reizen, gingen wij via Keulen/Frankfurt naar Würzburg. Ondertussen was ik al in slaap gevallen, dus daar niet veel van meegemaakt. In de ochtend bleek dat wij inmiddels 2 uur vertraging hadden opgelopen. Niet fijn, maar niet het grootste probleem. Vanaf Passau bleef de vertraging wel constant.

Uiteindelijk kwamen we iets voor 12.00 aan, waar 10.00 voorzien was. Prima, het was midden op de dag, en inchecken in het hotel kon toch nog niet. :) Was een erg toffe ervaring, genieten vanuit de trein, zeker toen we eenmaal Oostenrijk binnenreden.
Hoe beviel het slapen in een stoel?

• franssie

franssie

Save the albatross

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:04:
[...]

Hoe beviel het slapen in een stoel?
Ben ik ook wel beniewd naar, dat gezegd hebbende, dat is voor iedereen verschillend natuurlijk, maar ik kan prima slapen in een stoel en kon vroeger ook wakker liggen in de oude glij-flat bedden van KLM van de vorige eeuw.

• Maarten_E
De stoel zelf was best comfortabel, deed mij qua uiterlijk wat denken aan de stoelen die je in de eerste klas van DDZ vindt. Niet heel veel vulling in de stoel, maar comfortabel genoeg. Had denk ik liever zo'n stoel die je in de Belgische binnenlandse IC-rijtuigen vindt, veel meer vulling en voelt meer als "opa luie stoel". Comfortabeler voor als je wil slapen.

Slapen is een kwestie van "ogen dicht omdat je moe bent", ga er niet van uit dat je je normale routine kan doen en vrolijk 9 uur slaapt. Wat dat betreft vergelijkbaar met een vliegtuig, zonder de vliegtuiglucht. Geloof dat ikzelf zo'n 5 uur geslapen heb. Nu is het wel zo dat je normaal rond 10 uur binnenkomt in Wenen, dan hoef je niet zo lang meer.

Er was ontbijt inbegrepen, twee dikke plakken brood met beleg naar keuze en een kop thee/koffie. Niet super, maar goed genoeg voor de eerste uurtjes.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:36

Eix

Ik zie wel eens de NJ403 / IC60403 voorbij komen. Maar het IC deel met Zwitserse zitrijtuigen lijkt me dan weer helemaal niks. Dit vanwege de felle verlichting. Idem voor een nachtelijke ICE-rit. Of dimt men tegenwoordig de verlichting?

• Maarten_E
De verlichting viel mij niet negatief op, al weet ik zo gauw even niet of ze die gedimd hadden gedurende de nacht. Nu had ikzelf zo'n reisoogmasker ding mee, dus was het te fel geweest, dan had ik die nog op kunnen doen.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:58
Ooit zittend teruggekomen in de nacht vanuit Zurich naar Nederland. Maar dat doe ik nooit meer. Je weet op een gegeven moment niet meer hoe je zitten moet. Voor een paar euro extra heb je een bed.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:55
Mijn ouders hadden een treinreis geboekt van Hamburg naar Amsterdam met GoVolta. De verborgen kosten maakten het al amper goedkoper dan een reis met NS/DB.

Maar nu komt daar nog eens bij dat de ritten naar Hamburg geschrapt zijn. Dat was in de media te lezen, dus contact gehad met klantenservice maar daar werd niets gezegd. Nu uiteindelijk, 3 dagen voor de geplande reis alsnog een e-mailtje met een bericht dat er een bus wordt ingezet.

Die bus doet er 2 uur langer over. Geldt dan niet gewoon het vertragingsrecht van de EU? Oftewel: 50% terugbetaling van het treinticket.

Ik vind het een beetje makkelijk dat zo'n partij (GoVolta dus) er zo makkelijk mee weg komt. Je betaalt extra voor een trein, maar achteraf hadden ze net zo goed een Flixbus kunnen nemen: dat was de helft van de prijs én het was nog sneller ook.

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 16:05
Je hebt dan nog geen recht op geld terug bij vertraging, de nieuwe aankomsttijd is al bekend voor vertrek als zijnde een wijziging in de dienstregeling. Wel zou je moeten kunnen annuleren zonder kosten of mogelijk je ticket ook gratis, kunnen moeten wijzigen.

• PLAE
  • Laatst online: 11:11
Sabes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:14:
Het lijkt gewoon wel te kunnen, duitsers die een bouwproject wel op tijd afkrijgen.
Is dit nu natuurlijk wel een kleine spoorwegmaatschappij die het traject zelf ook in beheer heeft

[YouTube: Treinverkeer tussen Coevorden en Duitsland begint vanaf december | RTV Drenthe]
Mooie ontwikkeling, extra grensoptie :)

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

NS voert lijnnummers in voor treinen en zoekt nieuw ontwerp voor lijnenkaart

Alle treinlijnen van NS krijgen vanaf dienstregeling 2027 nummers. Daardoor kunnen reizigers hun trein voortaan ook herkennen aan een vast lijnnummer. Deze lijnnummers moeten op een duidelijke kaart komen en daarom roept NS iedereen op om een ontwerp te maken. Het winnende ontwerp komt op stations in Nederland te hangen.

https://nieuws.ns.nl/ns-voert-lijnnummers-in-voor-treinen-en-zoekt-nieuw-ontwerp-voor-lijnenkaart/

Nummers: https://nieuws.ns.nl/download/ab6e69e6-c2a2-4b3b-b1bb-5f4c96709b39/ontwerpwedstrijdlijnenkaartns-lijnen.pdf

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:49
Hoera, eindelijk! _/-\o_

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik reis nu al regelmatig met Lijn 3100 richting Amsterdam ;)

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:42:
Ik reis nu al regelmatig met Lijn 3100 richting Amsterdam ;)
Tuurlijk, maar die informatie publiek (en gecondenseerd tot treinsoort + nummer, dus IC31) beschikbaar stellen voor iedereen zal hopelijk voor meer duidelijkheid zorgen voor reizigers, zeker bij verstoringen en werkzaamheden :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
"Daarom roept NS iedereen op om een nieuwe kaart te ontwerpen en deze unieke kans te grijpen om op stations in Nederland te shinen!"

Wat? geen geld voor een fatsoenlijke UI-designer?

• Commendatore
  • Niet online
Of dit is gewoon een manier om het publiek er wat meer bij te betrekken, zodat die lijnnummers ook een beetje bekend worden onder reguliere reizigers.

• franssie

franssie

Save the albatross

Skyaero schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:37:
"Daarom roept NS iedereen op om een nieuwe kaart te ontwerpen en deze unieke kans te grijpen om op stations in Nederland te shinen!"

Wat? geen geld voor een fatsoenlijke UI-designer?
Dat was mijn gedachte ook inderdaad. Daarnaast lijkt het me een beetje het opnieuw uitvinden van het wiel. Het systeem is in andere landen al in gebruik.

Dat gezegd hebbende, kaarten van trein lijnen lijken steeds zeldzamer te worden nu iedereen een app heeft gebouwd, maar ik heb liever overzicht, met name in het buitenland.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

franssie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:40:
[...]

Dat was mijn gedachte ook inderdaad. Daarnaast lijkt het me een beetje het opnieuw uitvinden van het wiel. Het systeem is in andere landen al in gebruik.
Een systeem dat in andere landen al gebruikt wordt vertalen naar Nederland is het opnieuw uitvinden van het wiel? :?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-06 22:31

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
NS heeft zelf ooit deze gemaakt:
https://nieuws.ns.nl/down...01f39b/spoorkaart2024.pdf

Maar heel overzichtelijk vind ik het niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6JlhINEvp2I-CvfSubi9B7lN84=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/z3Yy40u1IFQQsmeyDmzfqCxR.png?f=user_large

Maar ja dit is misschien weer te sober:
https://nieuws.ns.nl/nieuwe-spoorkaart-hier-te-downladen/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArouNdobSflVoLwSteAQ8vkmJSU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6iUFZE0pYuPEo8WsrZA28ID5.png?f=user_large

[ Voor 75% gewijzigd door Kalentum op 11-06-2026 15:37 ]

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:51
Kalentum schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:32:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De spoorkaart van 2025 en 2026 is al een stuk mooier met in ieder geval de kleuren gegroepeerd (Spoorkaart 2025: hier te downloaden). Maar ook deze officiële kaart waren in eerste instantie door een hobbyist gemaakt.

Had zelf het liefst gezien dat ze gewoon Jug Cerovic zouden inhuren hiervoor.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-06 16:43
Sabes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:14:

[YouTube: Treinverkeer tussen Coevorden en Duitsland begint vanaf december | RTV Drenthe]
In ander nieuws… 😎

Stuttgart 21: Bahn plant vollständige Inbetriebnahme wohl erst für 2031

S21 wird sich nicht nur um Monate, sondern nochmal um Jahre verschieben. Jetzt scheint die Bahn ein neues Jahr für die Inbetriebnahme zu kennen: 2031. Die Stadt zeigte sich entsetzt.
linkje

Hello. Is it me you're looking for?

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 16:32
Kalentum schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:32:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die 2e is in ieder geval wel een stuk duidelijker.. Kleurtjes etc boeien mij echt totaal niet, het moet functioneel zijn, ik wil meteen kunnen zien hoe of wat.. Functionaliteit moet altijd boven vorm gaan bij dit soort zaken..

• inhico
  • Registratie: November 2002

inhico

pw

Zeer regelmatige treinreiziger hier: wat is in vredesnaam het nut van die lijnnummers? Gebeurt nu al bij Arriva etc. Als ik naar plaats X wil dan ben ik geïnteresseerd waar de IC of de stoptrein, of simpelweg de trein, naar X staat. Niet dat de RS21 naar X over 5 minuten vertrekt.

...

• franssie

franssie

Save the albatross

inhico schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:11:
Zeer regelmatige treinreiziger hier: wat is in vredesnaam het nut van die lijnnummers? Gebeurt nu al bij Arriva etc. Als ik naar plaats X wil dan ben ik geïnteresseerd waar de IC of de stoptrein, of simpelweg de trein, naar X staat. Niet dat de RS21 naar X over 5 minuten vertrekt.
Voor iemand die net vaak met de trein reist voegt het mijns inziens wel veel toe.
Als ik iemand vertel dat je vanaf Schiphol de 300 (bus) moet pakken naar mij werkt dat vele malen duidelijker dan "pak maar een bus die naar X" rijdt.
Die duidelijkheid lijkt mij bij treinen ook nogal handig, zeker als je op langere afstanden reist maakt het nogal uit of je in een IC of SPR zit naar X.
Zo ook bij overstappen/aansluitingen en de vaak genoemde verstoringen.

Aan de andere kant zie ik geen nadelen.

• FredvZ
ed1703 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:28:

NS voert lijnnummers in voor treinen en zoekt nieuw ontwerp voor lijnenkaart

Alle treinlijnen van NS krijgen vanaf dienstregeling 2027 nummers. Daardoor kunnen reizigers hun trein voortaan ook herkennen aan een vast lijnnummer. Deze lijnnummers moeten op een duidelijke kaart komen en daarom roept NS iedereen op om een ontwerp te maken. Het winnende ontwerp komt op stations in Nederland te hangen.

https://nieuws.ns.nl/ns-voert-lijnnummers-in-voor-treinen-en-zoekt-nieuw-ontwerp-voor-lijnenkaart/

Nummers: https://nieuws.ns.nl/download/ab6e69e6-c2a2-4b3b-b1bb-5f4c96709b39/ontwerpwedstrijdlijnenkaartns-lijnen.pdf
Mooie ontwikkeling, jammer dat ze direct de mist in gaan door de huidige treinseries als basis te gebruiken voor de lijnnummers.

Bijvoorbeeld IC21, de snelle en stoppende IC door Zeeland houden beiden hetzelfde nummer. Juist door die twee treinen een ander nummer te geven krijg je dat stukje extra informatie waar de reiziger naar op zoek is.

Voor inspiratie zou de metrokaart van New York kunnen dienen. Daar gebruiken ze kleurtjes om aan te geven over welke "trunk" lijn de desbetreffende lijn gaat (meestal op basis van de Avenue in Manhattan).

Voor de Nederlandse kaart zou je daarvoor deze trajecten kunnen gebruiken:
Oude Lijn
Schiphollijn
HSL-Zuid
Hanzelijn/Lelylijn
Utrecht - Amersfoort
Utrecht - Gouda
Utrecht - Arnhem
Tilburg - Den Bosch
Tilburg - Eindhoven
Den Bosch - Eindhoven

IC's en Sprinters op hetzelfde traject hebben dezelfde kleur en hetzelfde nummer. De toevoeging "IC" geeft aan dat het een IC is, grafisch kan hier een accent op worden gegeven door de Sprinter een rondje te geven en de IC een ruit (net zoals de local en de express treinen in New York)

Voor de Oude lijn komt het er dan ongeveer zo uit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4cpMLS-e8wwChJ2FHXyfWCA6QA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lWckVEj6DETdl92UnYFQdOlK.png?f=fotoalbum_large

Dit is natuurlijk een enkel voorbeeld, maar geeft de reiziger wel direct een heleboel informatie, over een trein in Amsterdam met de rode ruit 1 met bestemming Den Haag weet je als reiziger dus al direct:
Rood : ik ga over de Oude Lijn, deze trein naar Den Haag moet ik dus niet nemen als ik op Schiphol wil uitstappen
Ruit : Deze trein moet ik niet nemen om naar Den Haag Mariahoeve te gaan
lijn 1: Deze trein moet ik niet hebben om naar Vlissingen te gaan, maar wel om onderweg in Haarlem uit te stappen.

Dit basisprincipe is natuurlijk niet alles omvattend (en zie ik vast nog wel iets over hoofd), maar het kan een goed startpunt zijn om de lijnnummers ook echt extra informatie aan de reiziger te geven.

[ Voor 4% gewijzigd door FredvZ op 11-06-2026 20:22 ]

• Extraxyz
Het zijn niet de huidige trein nummers, maar de nieuwe nummers van volgend jaar die de basis vormen. Daar zit al een hoop logica in verwerkt.

Wil je straks van Utrecht naar Amsterdam Centraal, dan pak je IC 27, 28 of 29. Wil je naar Schiphol dan pak je IC 30, 31 of 32. In andere richting is Even en Oneven per richting gescheiden, 27, 29, 31 naar Den Bosch en 28, 30, 32 naar Arnhem.

Wat het nut betreft; bij verstoringen is het een stuk makkelijker om te melden dat “IC 32 niet rijdt” ipv “Tussen Schiphol en Arnhem rijden minder Intercities” en zoek zelf maar uit wat wel of niet rijdt..

• inhico
  • Registratie: November 2002

inhico

pw

Extraxyz schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:47:
Wat het nut betreft; bij verstoringen is het een stuk makkelijker om te melden dat “IC 32 niet rijdt” ipv “Tussen Schiphol en Arnhem rijden minder Intercities” en zoek zelf maar uit wat wel of niet rijdt..
Zo gaat het dan nu ook niet. Nu wordt gewoon omgeroepen dat de ic/sprinter naar X van 13:00 niet rijdt of vertraging heeft. Dat is wat ik wil weten als reiziger. Als daar een treinnummer aan wordt toegevoegd is dat prima. Ik heb er niets aan, maar ook geen last van.

...

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:10
FredvZ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:17:
[...]

Mooie ontwikkeling, jammer dat ze direct de mist in gaan door de huidige treinseries als basis te gebruiken voor de lijnnummers.

Bijvoorbeeld IC21, de snelle en stoppende IC door Zeeland houden beiden hetzelfde nummer. Juist door die twee treinen een ander nummer te geven krijg je dat stukje extra informatie waar de reiziger naar op zoek is.

Voor inspiratie zou de metrokaart van New York kunnen dienen. Daar gebruiken ze kleurtjes om aan te geven over welke "trunk" lijn de desbetreffende lijn gaat (meestal op basis van de Avenue in Manhattan).

Voor de Nederlandse kaart zou je daarvoor deze trajecten kunnen gebruiken:
Oude Lijn
Schiphollijn
HSL-Zuid
Hanzelijn/Lelylijn
Utrecht - Amersfoort
Utrecht - Gouda
Utrecht - Arnhem
Tilburg - Den Bosch
Tilburg - Eindhoven
Den Bosch - Eindhoven

IC's en Sprinters op hetzelfde traject hebben dezelfde kleur en hetzelfde nummer. De toevoeging "IC" geeft aan dat het een IC is, grafisch kan hier een accent op worden gegeven door de Sprinter een rondje te geven en de IC een ruit (net zoals de local en de express treinen in New York)

Voor de Oude lijn komt het er dan ongeveer zo uit te zien:
[Afbeelding]

Dit is natuurlijk een enkel voorbeeld, maar geeft de reiziger wel direct een heleboel informatie, over een trein in Amsterdam met de rode ruit 1 met bestemming Den Haag weet je als reiziger dus al direct:
Rood : ik ga over de Oude Lijn, deze trein naar Den Haag moet ik dus niet nemen als ik op Schiphol wil uitstappen
Ruit : Deze trein moet ik niet nemen om naar Den Haag Mariahoeve te gaan
lijn 1: Deze trein moet ik niet hebben om naar Vlissingen te gaan, maar wel om onderweg in Haarlem uit te stappen.

Dit basisprincipe is natuurlijk niet alles omvattend (en zie ik vast nog wel iets over hoofd), maar het kan een goed startpunt zijn om de lijnnummers ook echt extra informatie aan de reiziger te geven.
Zolang dit naast de gebruikelijke informatie komt vind ik het prima. Zal vast voor dagelijkse reizigers handig zijn, die leren dat op een gegeven moment wel. Maar als ik op het perron sta wil ik gewoon weten of de trein naar Venlo van 11:38 wel of niet rijdt of vertraging heeft.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Maar treinen hebben toch al treinnummers ?
Als in 2900 voor trein Enkhuizen-Maastricht bijvoorbeeld.
Of gaan ze daar dan een korter nummer van maken ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• FredvZ
@Extraxyz @DDX
Als ik dit mag geloven dan is het huidige plan van NS in hoofdlijnen de huidige treinserie, met her en der een paar veranderingen en samenvoeingen.

Treinseries 5000/5100/5200 zijn bijvoorbeeld allemaal lijn 50

• Extraxyz
FredvZ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:00:
@Extraxyz @DDX
Als ik dit mag geloven dan is het huidige plan van NS in hoofdlijnen de huidige treinserie, met her en der een paar veranderingen en samenvoeingen.

Treinseries 5000/5100/5200 zijn bijvoorbeeld allemaal lijn 50
Alle lijnnummers van NS zijn straks te herleiden naar het treinserienummer, maar series met hetzelfde begin- of eindpunt en dezelfde karakteristiek (IC/SPR) worden allemaal onder het laagste nummer gegroepeerd.

5000, 5100, 5200, allemaal SPR Gvc-Ddr, lijn S 50

2500 en 2600, allebei IC Rtd-Ut, lijn IC 25

8100, 8200, 8300, 8400, allemaal Airport Sprinter Asd-Hfd, lijn S 81

Maar helaas dus ook serie 2100 en 2200, beide IC Asd-Vs, die als lijn IC 21 gaan rijden ondanks de verschillende stoppatronen. Daar ben ik het dan weer niet mee eens..

Series 6100 (Gn-Zl) en 6200 (Gn-Asn) worden ook samengevoegd onder S 61, maar series 5600 (Ut-Amf-Hd-Zl) en 5700 (Amf - Hd) worden dan weer wel gescheiden omdat zowel het begin- als eindpunt afwijken. Zou in mijn ogen toch ook beide als S 56 moeten kunnen rijden.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

L-project schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:52:
[...]

Zolang dit naast de gebruikelijke informatie komt vind ik het prima. Zal vast voor dagelijkse reizigers handig zijn, die leren dat op een gegeven moment wel. Maar als ik op het perron sta wil ik gewoon weten of de trein naar Venlo van 11:38 wel of niet rijdt of vertraging heeft.
Dat is een kwestie van perspectief, denk ik. Als ik op het perron sta interesseert het me niet dat de trein naar Venlo gaat, dat ligt ongeveer aan de andere kant van het land, maar ik wil wel graag weten of deze trein me naar Den Haag gaat brengen of niet. Ik zou lijnnummers toch ruim handiger vinden dan plaatsnamen van eindpunten die voor mijn reis niet relevant zijn.
Pagina: 1 ... 176 177 Laatste