Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 177 178 Laatste
Acties:

  • Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Het blijft toch jammer dat NS geen zonneschermen in haar treinen laat installeren.

  • Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Commendatore schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:52:
Het blijft toch jammer dat NS geen zonneschermen in haar treinen laat installeren.
* Raven denkt aan die bloedhete Buffels die tussen Enschede en Zwolle reden :|
marcop23 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:56:
De DSB wil er mee van Kopenhagen naar Amsterdam.
Zouden ze daar eind vorig jaar niet mee beginnen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Commendatore schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:52:
Het blijft toch jammer dat NS geen zonneschermen in haar treinen laat installeren.
Ja nogal dom ook. Afgelopen weken veel in de trein gezeten in Italië en dat is het standaard.
Prima treinen ook van Hitachi oid. En de dubbeldekkers zijn erg open. Hebben alleen tweede klasse. Beter dan in Nl.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:06
Raven schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:12:
[...]

* Raven denkt aan die bloedhete Buffels die tussen Enschede en Zwolle reden :|


[...]

Zouden ze daar eind vorig jaar niet mee beginnen?
Ik denk dat DSB dat ook wel op de lange baan heeft geschoven. Het heeft nooit echt beloofd dat het in 2025 ging rijden. Bovendien zijn die treinen waarmee ze naar Nederland wilden rijden van hetzelfde type als ICE L. Ook van die trein verwacht ik niet dat ze in NL gaan rijden vanwege de aslast en bodemgesteldheid van het spoor.

  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20
Commendatore schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:52:
Het blijft toch jammer dat NS geen zonneschermen in haar treinen laat installeren.
Dat soort kwaliteiten is alleen voorbehouden aan de 20e eeuw.

Spel en typfouten voorbehouden


  • Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:21

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Raven schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:12:
[...]

* Raven denkt aan die bloedhete Buffels die tussen Enschede en Zwolle reden :|


[...]
Phuah... de DE2-tjes tussen Arnhem en Elst.... de Plan U van Zutphen naar Roermond...

In de zomer niet te harden, en ze stonken enorm naar diesel (duh... maar geen enkele vorm van roetfiltering ook in die tijd).

En als je pech had, zat je ook nog eens verplicht in een rokerscoupe omdat de niet-rokerscoupe al vol was.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl


  • SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:49

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:10:
[...]

Phuah... de DE2-tjes tussen Arnhem en Elst.... de Plan U van Zutphen naar Roermond...

In de zomer niet te harden, en ze stonken enorm naar diesel (duh... maar geen enkele vorm van roetfiltering ook in die tijd).

En als je pech had, zat je ook nog eens verplicht in een rokerscoupe omdat de niet-rokerscoupe al vol was.
Klinkt als nostalgie 8-)

Ik kan mij ook nog de oude tijden herinneren van een Plan U op de lijn van Emmen-Zwolle, of er. Mat64. Mega warm in de zomer, maar toch altijd super. Afzien? Soms.. Raam open en genieten

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik


  • Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-06 16:46
Commendatore schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:52:
Het blijft toch jammer dat NS geen zonneschermen in haar treinen laat installeren.
Dat kan helaas niet meer in deze tijd. Dat wordt opzettelijk gesloopt door reizigers. Danwel kapottrekken, snijden of kauwgum in de rail stoppen... De huidige samenleving kan dat soort dingen niet meer aan.

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dolan schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:42:
[...]

Dat kan helaas niet meer in deze tijd. Dat wordt opzettelijk gesloopt door reizigers. Danwel kapottrekken, snijden of kauwgum in de rail stoppen... De huidige samenleving kan dat soort dingen niet meer aan.
Jammer, want afgelopen weken in Italië veel plezier van die schermen gehad. Maar daar zijn er ook nog conducteurs ...

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dolan schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:42:
[...]

Dat kan helaas niet meer in deze tijd. Dat wordt opzettelijk gesloopt door reizigers. Danwel kapottrekken, snijden of kauwgum in de rail stoppen... De huidige samenleving kan dat soort dingen niet meer aan.
In ieder geval de Flirts van Keolis rijden ermee en wat ik ervan zie is dat ze gewoon functioneren en niet kapot zijn. Of ze veel gesloopt worden weet ik uiteraard niet.

Dus het kan best. :)

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.


  • Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:41
(jarig!)
Bastien schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:54:
[...]

In ieder geval de Flirts van Keolis rijden ermee en wat ik ervan zie is dat ze gewoon functioneren en niet kapot zijn. Of ze veel gesloopt worden weet ik uiteraard niet.

Dus het kan best. :)
Die rijden niet in de Randstad..

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”


  • Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Is er in België dan minder vandalisme? Daar zijn ze namelijk gewoon aanwezig, ook in materieel dat door Brussel komt.

[ Voor 22% gewijzigd door Commendatore op 25-05-2026 19:07 ]


  • marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:45
Commendatore schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:05:
Is er in België dan minder vandalisme? Daar zijn ze namelijk gewoon aanwezig, ook in materieel dat door Brussel komt.
Vandalisme binnen de treinen weet ik niet, maar buiten de treinen... Voor zover ik weet is graffiti in België nog een groter probleem dan in Nederland.

  • LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:01
marcop23 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:32:
[...]

Vandalisme binnen de treinen weet ik niet, maar buiten de treinen... Voor zover ik weet is graffiti in België nog een groter probleem dan in Nederland.
Als je de gemiddelde WC bekijkt weet je genoeg. En dan heb ik het over alle creatieve uitingen die daar achter gelaten worden. Nee, de Nederlandse reiziger sloopt liever dan dat ze iets moois hebben.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.


  • Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:21

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

LordSinclair schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:34:
[...]

Als je de gemiddelde WC bekijkt weet je genoeg. En dan heb ik het over alle creatieve uitingen die daar achter gelaten worden. Nee, de Nederlandse reiziger sloopt liever dan dat ze iets moois hebben.
Ik denk oprecht dat dit een kleine, maar nadrukkelijk aanwezige groep reizigers is.

Van de mensen die ik normaliter zie tijdens een treinreis, kan ik me niet voorstellen dat ze graffiti spuiten of zaken slopen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl


  • Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 17:19

Maasluip

Kabbelend watertje

FredvZ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:33:
[...]

Dat soort kwaliteiten is alleen voorbehouden aan de 20e eeuw.
Bij NS dan. Want in het buitenland is het redelijk standard. Maar goed, in Nederland is elke trein een veredelde S-Bahn.

Signatures zijn voor boomers.


  • Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:21
Maasluip schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Bij NS dan. Want in het buitenland is het redelijk standard. Maar goed, in Nederland is elke trein een veredelde S-Bahn.
In het buitenland is het ook niet standaard om je voordeel menu uitgesmeerd over de banken en vloer achter te laten wanneer je de trein verlaat.... actie -> consequentie.

  • Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ook vroeger waren er geen zonneschermen in binnenlands NS-materieel, dus ik betwijfel een beetje of er een direct verband is. Eerder een gevalletje 'zo deden we het altijd al.'

  • Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08
Commendatore schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:56:
Ook vroeger waren er geen zonneschermen in binnenlands NS-materieel, dus ik betwijfel een beetje of er een direct verband is. Eerder een gevalletje 'zo deden we het altijd al.'
Plan V (en T?) hadden rolgordijntjes

Volgens https://railwiki.nl/index.php/V_-_Treinstellen_Plan_V zijn die komen te vervallen omdat er getint glas werd geplaatst

  • Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 17:19

Maasluip

Kabbelend watertje

Commendatore schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:56:
Ook vroeger waren er geen zonneschermen in binnenlands NS-materieel,
Zeker wel, en ongetwijfeld omdat echt wel werd ingezien dat zonneschermen helpen tegen zoninstraling en de temperatuur. Zelfs Plan T had origineel nog zonneschermen.

Signatures zijn voor boomers.


  • Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat is dan wel behoorlijk lang geleden. Toen ik met Mat'64 reisde zaten er geen gordijnen meer in. ICM had alleen van die siergordijntjes in de eerste klasse.

  • Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:08
En het is dan wel geen NS, maar de Blauwnet treinen die op Zwolle - Enschede rijden hebben vandaag de dag ook gewoon zonneschermen die je voor het raam naar beneden kunt trekken.

  • Trainhunter2009
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-06 23:15
Een iets vroeger voorbeeld waar ik helaas geen voorbeeld van heb zijn de rolgordijnen van de TEE Ram Stellen, TUSSEN de ramen in! Valt er ook weinig te mollen of te blokkeren ;)
FredvZ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:33:
[...]

Dat soort kwaliteiten is alleen voorbehouden aan de 20e eeuw.
Maasluip schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:16:
[...]

Zeker wel, en ongetwijfeld omdat echt wel werd ingezien dat zonneschermen helpen tegen zoninstraling en de temperatuur. Zelfs Plan T had origineel nog zonneschermen.

  • Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Die ruiten zelf wil je alleen niet meer in modern materieel te hebben, want naar het schijnt zijn ze niet echt veilig bij ongevallen.

  • arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-06 11:51
Vloris schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:54:
En het is dan wel geen NS, maar de Blauwnet treinen die op Zwolle - Enschede rijden hebben vandaag de dag ook gewoon zonneschermen die je voor het raam naar beneden kunt trekken.
Je kan je dus afvragen of schade door vandalisme nu nog steeds relevant is. We leven tenslotte niet meer in de jaren '80, maar in de tijd van de camera-fetisj.

  • vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-06 00:58
Dolan schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:42:
[...]

Dat kan helaas niet meer in deze tijd. Dat wordt opzettelijk gesloopt door reizigers. Danwel kapottrekken, snijden of kauwgum in de rail stoppen... De huidige samenleving kan dat soort dingen niet meer aan.
Ik heb een paar weken geleden in een voetbaltrein gezeten, met vandalen in duitsland (RRX). De stoelen gingen snel kapot, de zonneschermen bleven heel :+

  • Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

Wallie

Herr

Blijft mooi ;) Gisteren even omwegje gemaakt op weg naar huis, via Utrecht CS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSVP4b4D7e5lgO0MSr9Kqt_JBXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0vWD12D9PqS3WfDj2TihvD5.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is niet gênant, dat is professioneel.


  • Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-06 22:45
Het lijkt gewoon wel te kunnen, duitsers die een bouwproject wel op tijd afkrijgen.
Is dit nu natuurlijk wel een kleine spoorwegmaatschappij die het traject zelf ook in beheer heeft

  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:00
Ben de afgelopen 2 weken op vakantie geweest. Besloot eens anders dan anders te doen en de nachttrein te pakken naar Wenen.


Voor welgeteld 37€ een zitplaats geboekt van Amsterdam naar Wenen, echt geen geld.

Was benieuwd wat je er voor kreeg, had geen verwachtingen. Het eerste dat opviel was dat er bij het instappen nul controle was. Bij de TGV moet je je ticket laten zien, bij de nachttrein kon ik gewoon instappen. De controle kwam pas ergens in Duitsland.

Het waren nieuwe coupés, keurig met scherm waar we waren, en verwachte aankomsttijd. De stoelen waren uitgerust met een hoofdsteun om tegen aan te leunen, en 2 USB-A poorten. Helaas geen gewoon stopcontact voor zover ik kon zien, was misschien wat praktischer geweest. De stoelen zaten prima, en ook meer dan genoeg beenruimte. Ik had het geluk dat de stoel naast mij wel gereserveerd was maar leeg bleef tijdens de hele rit. Kon zo wat meer strekken en anders zitten.

Helaas stond onze trein in Utrecht dik een half uur stil, er bleek net over de grens in Duitsland een probleem met de bovenleiding te zijn. Na nog 20 minuten wachten werden wij omgeleid via Eindhoven/Venlo. In plaats van via Kassel/Neurenberg te reizen, gingen wij via Keulen/Frankfurt naar Würzburg. Ondertussen was ik al in slaap gevallen, dus daar niet veel van meegemaakt. In de ochtend bleek dat wij inmiddels 2 uur vertraging hadden opgelopen. Niet fijn, maar niet het grootste probleem. Vanaf Passau bleef de vertraging wel constant.

Uiteindelijk kwamen we iets voor 12.00 aan, waar 10.00 voorzien was. Prima, het was midden op de dag, en inchecken in het hotel kon toch nog niet. :) Was een erg toffe ervaring, genieten vanuit de trein, zeker toen we eenmaal Oostenrijk binnenreden.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:21

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Maarten_E schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:26:
Ben de afgelopen 2 weken op vakantie geweest. Besloot eens anders dan anders te doen en de nachttrein te pakken naar Wenen.


Voor welgeteld 37€ een zitplaats geboekt van Amsterdam naar Wenen, echt geen geld.

Was benieuwd wat je er voor kreeg, had geen verwachtingen. Het eerste dat opviel was dat er bij het instappen nul controle was. Bij de TGV moet je je ticket laten zien, bij de nachttrein kon ik gewoon instappen. De controle kwam pas ergens in Duitsland.

Het waren nieuwe coupés, keurig met scherm waar we waren, en verwachte aankomsttijd. De stoelen waren uitgerust met een hoofdsteun om tegen aan te leunen, en 2 USB-A poorten. Helaas geen gewoon stopcontact voor zover ik kon zien, was misschien wat praktischer geweest. De stoelen zaten prima, en ook meer dan genoeg beenruimte. Ik had het geluk dat de stoel naast mij wel gereserveerd was maar leeg bleef tijdens de hele rit. Kon zo wat meer strekken en anders zitten.

Helaas stond onze trein in Utrecht dik een half uur stil, er bleek net over de grens in Duitsland een probleem met de bovenleiding te zijn. Na nog 20 minuten wachten werden wij omgeleid via Eindhoven/Venlo. In plaats van via Kassel/Neurenberg te reizen, gingen wij via Keulen/Frankfurt naar Würzburg. Ondertussen was ik al in slaap gevallen, dus daar niet veel van meegemaakt. In de ochtend bleek dat wij inmiddels 2 uur vertraging hadden opgelopen. Niet fijn, maar niet het grootste probleem. Vanaf Passau bleef de vertraging wel constant.

Uiteindelijk kwamen we iets voor 12.00 aan, waar 10.00 voorzien was. Prima, het was midden op de dag, en inchecken in het hotel kon toch nog niet. :) Was een erg toffe ervaring, genieten vanuit de trein, zeker toen we eenmaal Oostenrijk binnenreden.
Hoe beviel het slapen in een stoel?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:04:
[...]

Hoe beviel het slapen in een stoel?
Ben ik ook wel beniewd naar, dat gezegd hebbende, dat is voor iedereen verschillend natuurlijk, maar ik kan prima slapen in een stoel en kon vroeger ook wakker liggen in de oude glij-flat bedden van KLM van de vorige eeuw.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:00
De stoel zelf was best comfortabel, deed mij qua uiterlijk wat denken aan de stoelen die je in de eerste klas van DDZ vindt. Niet heel veel vulling in de stoel, maar comfortabel genoeg. Had denk ik liever zo'n stoel die je in de Belgische binnenlandse IC-rijtuigen vindt, veel meer vulling en voelt meer als "opa luie stoel". Comfortabeler voor als je wil slapen.

Slapen is een kwestie van "ogen dicht omdat je moe bent", ga er niet van uit dat je je normale routine kan doen en vrolijk 9 uur slaapt. Wat dat betreft vergelijkbaar met een vliegtuig, zonder de vliegtuiglucht. Geloof dat ikzelf zo'n 5 uur geslapen heb. Nu is het wel zo dat je normaal rond 10 uur binnenkomt in Wenen, dan hoef je niet zo lang meer.

Er was ontbijt inbegrepen, twee dikke plakken brood met beleg naar keuze en een kop thee/koffie. Niet super, maar goed genoeg voor de eerste uurtjes.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:10

Eix

Ik zie wel eens de NJ403 / IC60403 voorbij komen. Maar het IC deel met Zwitserse zitrijtuigen lijkt me dan weer helemaal niks. Dit vanwege de felle verlichting. Idem voor een nachtelijke ICE-rit. Of dimt men tegenwoordig de verlichting?

  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:00
De verlichting viel mij niet negatief op, al weet ik zo gauw even niet of ze die gedimd hadden gedurende de nacht. Nu had ikzelf zo'n reisoogmasker ding mee, dus was het te fel geweest, dan had ik die nog op kunnen doen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:21

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl


  • LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:01
Ooit zittend teruggekomen in de nacht vanuit Zurich naar Nederland. Maar dat doe ik nooit meer. Je weet op een gegeven moment niet meer hoe je zitten moet. Voor een paar euro extra heb je een bed.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.


  • Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:29
Mijn ouders hadden een treinreis geboekt van Hamburg naar Amsterdam met GoVolta. De verborgen kosten maakten het al amper goedkoper dan een reis met NS/DB.

Maar nu komt daar nog eens bij dat de ritten naar Hamburg geschrapt zijn. Dat was in de media te lezen, dus contact gehad met klantenservice maar daar werd niets gezegd. Nu uiteindelijk, 3 dagen voor de geplande reis alsnog een e-mailtje met een bericht dat er een bus wordt ingezet.

Die bus doet er 2 uur langer over. Geldt dan niet gewoon het vertragingsrecht van de EU? Oftewel: 50% terugbetaling van het treinticket.

Ik vind het een beetje makkelijk dat zo'n partij (GoVolta dus) er zo makkelijk mee weg komt. Je betaalt extra voor een trein, maar achteraf hadden ze net zo goed een Flixbus kunnen nemen: dat was de helft van de prijs én het was nog sneller ook.

  • cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:09
Je hebt dan nog geen recht op geld terug bij vertraging, de nieuwe aankomsttijd is al bekend voor vertrek als zijnde een wijziging in de dienstregeling. Wel zou je moeten kunnen annuleren zonder kosten of mogelijk je ticket ook gratis, kunnen moeten wijzigen.

  • PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:20
Sabes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:14:
Het lijkt gewoon wel te kunnen, duitsers die een bouwproject wel op tijd afkrijgen.
Is dit nu natuurlijk wel een kleine spoorwegmaatschappij die het traject zelf ook in beheer heeft

[YouTube: Treinverkeer tussen Coevorden en Duitsland begint vanaf december | RTV Drenthe]
Mooie ontwikkeling, extra grensoptie :)

  • ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

NS voert lijnnummers in voor treinen en zoekt nieuw ontwerp voor lijnenkaart

Alle treinlijnen van NS krijgen vanaf dienstregeling 2027 nummers. Daardoor kunnen reizigers hun trein voortaan ook herkennen aan een vast lijnnummer. Deze lijnnummers moeten op een duidelijke kaart komen en daarom roept NS iedereen op om een ontwerp te maken. Het winnende ontwerp komt op stations in Nederland te hangen.

https://nieuws.ns.nl/ns-voert-lijnnummers-in-voor-treinen-en-zoekt-nieuw-ontwerp-voor-lijnenkaart/

Nummers: https://nieuws.ns.nl/download/ab6e69e6-c2a2-4b3b-b1bb-5f4c96709b39/ontwerpwedstrijdlijnenkaartns-lijnen.pdf

  • EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:31
Hoera, eindelijk! _/-\o_

  • Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:21

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik reis nu al regelmatig met Lijn 3100 richting Amsterdam ;)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl


  • Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:42:
Ik reis nu al regelmatig met Lijn 3100 richting Amsterdam ;)
Tuurlijk, maar die informatie publiek (en gecondenseerd tot treinsoort + nummer, dus IC31) beschikbaar stellen voor iedereen zal hopelijk voor meer duidelijkheid zorgen voor reizigers, zeker bij verstoringen en werkzaamheden :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.


  • Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
"Daarom roept NS iedereen op om een nieuwe kaart te ontwerpen en deze unieke kans te grijpen om op stations in Nederland te shinen!"

Wat? geen geld voor een fatsoenlijke UI-designer?

  • Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Of dit is gewoon een manier om het publiek er wat meer bij te betrekken, zodat die lijnnummers ook een beetje bekend worden onder reguliere reizigers.

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Skyaero schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:37:
"Daarom roept NS iedereen op om een nieuwe kaart te ontwerpen en deze unieke kans te grijpen om op stations in Nederland te shinen!"

Wat? geen geld voor een fatsoenlijke UI-designer?
Dat was mijn gedachte ook inderdaad. Daarnaast lijkt het me een beetje het opnieuw uitvinden van het wiel. Het systeem is in andere landen al in gebruik.

Dat gezegd hebbende, kaarten van trein lijnen lijken steeds zeldzamer te worden nu iedereen een app heeft gebouwd, maar ik heb liever overzicht, met name in het buitenland.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

franssie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:40:
[...]

Dat was mijn gedachte ook inderdaad. Daarnaast lijkt het me een beetje het opnieuw uitvinden van het wiel. Het systeem is in andere landen al in gebruik.
Een systeem dat in andere landen al gebruikt wordt vertalen naar Nederland is het opnieuw uitvinden van het wiel? :?

If you choose not to decide, you still have made a choice.


  • handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:06

  • Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08
NS heeft zelf ooit deze gemaakt:
https://nieuws.ns.nl/down...01f39b/spoorkaart2024.pdf

Maar heel overzichtelijk vind ik het niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6JlhINEvp2I-CvfSubi9B7lN84=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/z3Yy40u1IFQQsmeyDmzfqCxR.png?f=user_large

Maar ja dit is misschien weer te sober:
https://nieuws.ns.nl/nieuwe-spoorkaart-hier-te-downladen/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArouNdobSflVoLwSteAQ8vkmJSU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6iUFZE0pYuPEo8WsrZA28ID5.png?f=user_large

[ Voor 75% gewijzigd door Kalentum op 11-06-2026 15:37 ]


  • Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:42
Kalentum schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:32:
NS heeft zelf ooit deze gemaakt:
https://nieuws.ns.nl/down...01f39b/spoorkaart2024.pdf

Maar heel overzichtelijk vind ik het niet:
[Afbeelding]

Maar ja dit is misschien weer te sober:
https://nieuws.ns.nl/nieuwe-spoorkaart-hier-te-downladen/
[Afbeelding]
De spoorkaart van 2025 en 2026 is al een stuk mooier met in ieder geval de kleuren gegroepeerd (Spoorkaart 2025: hier te downloaden). Maar ook deze officiële kaart waren in eerste instantie door een hobbyist gemaakt.

Had zelf het liefst gezien dat ze gewoon Jug Cerovic zouden inhuren hiervoor.

  • iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:40
Sabes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:14:
Het lijkt gewoon wel te kunnen, duitsers die een bouwproject wel op tijd afkrijgen.
Is dit nu natuurlijk wel een kleine spoorwegmaatschappij die het traject zelf ook in beheer heeft

[YouTube: Treinverkeer tussen Coevorden en Duitsland begint vanaf december | RTV Drenthe]
In ander nieuws… 😎

Stuttgart 21: Bahn plant vollständige Inbetriebnahme wohl erst für 2031

S21 wird sich nicht nur um Monate, sondern nochmal um Jahre verschieben. Jetzt scheint die Bahn ein neues Jahr für die Inbetriebnahme zu kennen: 2031. Die Stadt zeigte sich entsetzt.
linkje

Hello. Is it me you're looking for?


  • Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:07
Kalentum schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:32:
NS heeft zelf ooit deze gemaakt:
https://nieuws.ns.nl/down...01f39b/spoorkaart2024.pdf

Maar heel overzichtelijk vind ik het niet:
[Afbeelding]

Maar ja dit is misschien weer te sober:
https://nieuws.ns.nl/nieuwe-spoorkaart-hier-te-downladen/
[Afbeelding]
Die 2e is in ieder geval wel een stuk duidelijker.. Kleurtjes etc boeien mij echt totaal niet, het moet functioneel zijn, ik wil meteen kunnen zien hoe of wat.. Functionaliteit moet altijd boven vorm gaan bij dit soort zaken..

  • inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:30

inhico

pw

Zeer regelmatige treinreiziger hier: wat is in vredesnaam het nut van die lijnnummers? Gebeurt nu al bij Arriva etc. Als ik naar plaats X wil dan ben ik geïnteresseerd waar de IC of de stoptrein, of simpelweg de trein, naar X staat. Niet dat de RS21 naar X over 5 minuten vertrekt.

...


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

inhico schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:11:
Zeer regelmatige treinreiziger hier: wat is in vredesnaam het nut van die lijnnummers? Gebeurt nu al bij Arriva etc. Als ik naar plaats X wil dan ben ik geïnteresseerd waar de IC of de stoptrein, of simpelweg de trein, naar X staat. Niet dat de RS21 naar X over 5 minuten vertrekt.
Voor iemand die net vaak met de trein reist voegt het mijns inziens wel veel toe.
Als ik iemand vertel dat je vanaf Schiphol de 300 (bus) moet pakken naar mij werkt dat vele malen duidelijker dan "pak maar een bus die naar X" rijdt.
Die duidelijkheid lijkt mij bij treinen ook nogal handig, zeker als je op langere afstanden reist maakt het nogal uit of je in een IC of SPR zit naar X.
Zo ook bij overstappen/aansluitingen en de vaak genoemde verstoringen.

Aan de andere kant zie ik geen nadelen.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20
ed1703 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:28:

NS voert lijnnummers in voor treinen en zoekt nieuw ontwerp voor lijnenkaart

Alle treinlijnen van NS krijgen vanaf dienstregeling 2027 nummers. Daardoor kunnen reizigers hun trein voortaan ook herkennen aan een vast lijnnummer. Deze lijnnummers moeten op een duidelijke kaart komen en daarom roept NS iedereen op om een ontwerp te maken. Het winnende ontwerp komt op stations in Nederland te hangen.

https://nieuws.ns.nl/ns-voert-lijnnummers-in-voor-treinen-en-zoekt-nieuw-ontwerp-voor-lijnenkaart/

Nummers: https://nieuws.ns.nl/download/ab6e69e6-c2a2-4b3b-b1bb-5f4c96709b39/ontwerpwedstrijdlijnenkaartns-lijnen.pdf
Mooie ontwikkeling, jammer dat ze direct de mist in gaan door de huidige treinseries als basis te gebruiken voor de lijnnummers.

Bijvoorbeeld IC21, de snelle en stoppende IC door Zeeland houden beiden hetzelfde nummer. Juist door die twee treinen een ander nummer te geven krijg je dat stukje extra informatie waar de reiziger naar op zoek is.

Voor inspiratie zou de metrokaart van New York kunnen dienen. Daar gebruiken ze kleurtjes om aan te geven over welke "trunk" lijn de desbetreffende lijn gaat (meestal op basis van de Avenue in Manhattan).

Voor de Nederlandse kaart zou je daarvoor deze trajecten kunnen gebruiken:
Oude Lijn
Schiphollijn
HSL-Zuid
Hanzelijn/Lelylijn
Utrecht - Amersfoort
Utrecht - Gouda
Utrecht - Arnhem
Tilburg - Den Bosch
Tilburg - Eindhoven
Den Bosch - Eindhoven

IC's en Sprinters op hetzelfde traject hebben dezelfde kleur en hetzelfde nummer. De toevoeging "IC" geeft aan dat het een IC is, grafisch kan hier een accent op worden gegeven door de Sprinter een rondje te geven en de IC een ruit (net zoals de local en de express treinen in New York)

Voor de Oude lijn komt het er dan ongeveer zo uit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4cpMLS-e8wwChJ2FHXyfWCA6QA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lWckVEj6DETdl92UnYFQdOlK.png?f=fotoalbum_large

Dit is natuurlijk een enkel voorbeeld, maar geeft de reiziger wel direct een heleboel informatie, over een trein in Amsterdam met de rode ruit 1 met bestemming Den Haag weet je als reiziger dus al direct:
Rood : ik ga over de Oude Lijn, deze trein naar Den Haag moet ik dus niet nemen als ik op Schiphol wil uitstappen
Ruit : Deze trein moet ik niet nemen om naar Den Haag Mariahoeve te gaan
lijn 1: Deze trein moet ik niet hebben om naar Vlissingen te gaan, maar wel om onderweg in Haarlem uit te stappen.

Dit basisprincipe is natuurlijk niet alles omvattend (en zie ik vast nog wel iets over hoofd), maar het kan een goed startpunt zijn om de lijnnummers ook echt extra informatie aan de reiziger te geven.

[ Voor 4% gewijzigd door FredvZ op 11-06-2026 20:22 ]

Spel en typfouten voorbehouden


  • Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:42
Het zijn niet de huidige trein nummers, maar de nieuwe nummers van volgend jaar die de basis vormen. Daar zit al een hoop logica in verwerkt.

Wil je straks van Utrecht naar Amsterdam Centraal, dan pak je IC 27, 28 of 29. Wil je naar Schiphol dan pak je IC 30, 31 of 32. In andere richting is Even en Oneven per richting gescheiden, 27, 29, 31 naar Den Bosch en 28, 30, 32 naar Arnhem.

Wat het nut betreft; bij verstoringen is het een stuk makkelijker om te melden dat “IC 32 niet rijdt” ipv “Tussen Schiphol en Arnhem rijden minder Intercities” en zoek zelf maar uit wat wel of niet rijdt..

  • inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:30

inhico

pw

Extraxyz schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:47:
Wat het nut betreft; bij verstoringen is het een stuk makkelijker om te melden dat “IC 32 niet rijdt” ipv “Tussen Schiphol en Arnhem rijden minder Intercities” en zoek zelf maar uit wat wel of niet rijdt..
Zo gaat het dan nu ook niet. Nu wordt gewoon omgeroepen dat de ic/sprinter naar X van 13:00 niet rijdt of vertraging heeft. Dat is wat ik wil weten als reiziger. Als daar een treinnummer aan wordt toegevoegd is dat prima. Ik heb er niets aan, maar ook geen last van.

...


  • L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:28
FredvZ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:17:
[...]

Mooie ontwikkeling, jammer dat ze direct de mist in gaan door de huidige treinseries als basis te gebruiken voor de lijnnummers.

Bijvoorbeeld IC21, de snelle en stoppende IC door Zeeland houden beiden hetzelfde nummer. Juist door die twee treinen een ander nummer te geven krijg je dat stukje extra informatie waar de reiziger naar op zoek is.

Voor inspiratie zou de metrokaart van New York kunnen dienen. Daar gebruiken ze kleurtjes om aan te geven over welke "trunk" lijn de desbetreffende lijn gaat (meestal op basis van de Avenue in Manhattan).

Voor de Nederlandse kaart zou je daarvoor deze trajecten kunnen gebruiken:
Oude Lijn
Schiphollijn
HSL-Zuid
Hanzelijn/Lelylijn
Utrecht - Amersfoort
Utrecht - Gouda
Utrecht - Arnhem
Tilburg - Den Bosch
Tilburg - Eindhoven
Den Bosch - Eindhoven

IC's en Sprinters op hetzelfde traject hebben dezelfde kleur en hetzelfde nummer. De toevoeging "IC" geeft aan dat het een IC is, grafisch kan hier een accent op worden gegeven door de Sprinter een rondje te geven en de IC een ruit (net zoals de local en de express treinen in New York)

Voor de Oude lijn komt het er dan ongeveer zo uit te zien:
[Afbeelding]

Dit is natuurlijk een enkel voorbeeld, maar geeft de reiziger wel direct een heleboel informatie, over een trein in Amsterdam met de rode ruit 1 met bestemming Den Haag weet je als reiziger dus al direct:
Rood : ik ga over de Oude Lijn, deze trein naar Den Haag moet ik dus niet nemen als ik op Schiphol wil uitstappen
Ruit : Deze trein moet ik niet nemen om naar Den Haag Mariahoeve te gaan
lijn 1: Deze trein moet ik niet hebben om naar Vlissingen te gaan, maar wel om onderweg in Haarlem uit te stappen.

Dit basisprincipe is natuurlijk niet alles omvattend (en zie ik vast nog wel iets over hoofd), maar het kan een goed startpunt zijn om de lijnnummers ook echt extra informatie aan de reiziger te geven.
Zolang dit naast de gebruikelijke informatie komt vind ik het prima. Zal vast voor dagelijkse reizigers handig zijn, die leren dat op een gegeven moment wel. Maar als ik op het perron sta wil ik gewoon weten of de trein naar Venlo van 11:38 wel of niet rijdt of vertraging heeft.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!


  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Maar treinen hebben toch al treinnummers ?
Als in 2900 voor trein Enkhuizen-Maastricht bijvoorbeeld.
Of gaan ze daar dan een korter nummer van maken ?

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20
@Extraxyz @DDX
Als ik dit mag geloven dan is het huidige plan van NS in hoofdlijnen de huidige treinserie, met her en der een paar veranderingen en samenvoeingen.

Treinseries 5000/5100/5200 zijn bijvoorbeeld allemaal lijn 50

Spel en typfouten voorbehouden


  • Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:42
FredvZ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:00:
@Extraxyz @DDX
Als ik dit mag geloven dan is het huidige plan van NS in hoofdlijnen de huidige treinserie, met her en der een paar veranderingen en samenvoeingen.

Treinseries 5000/5100/5200 zijn bijvoorbeeld allemaal lijn 50
Alle lijnnummers van NS zijn straks te herleiden naar het treinserienummer, maar series met hetzelfde begin- of eindpunt en dezelfde karakteristiek (IC/SPR) worden allemaal onder het laagste nummer gegroepeerd.

5000, 5100, 5200, allemaal SPR Gvc-Ddr, lijn S 50

2500 en 2600, allebei IC Rtd-Ut, lijn IC 25

8100, 8200, 8300, 8400, allemaal Airport Sprinter Asd-Hfd, lijn S 81

Maar helaas dus ook serie 2100 en 2200, beide IC Asd-Vs, die als lijn IC 21 gaan rijden ondanks de verschillende stoppatronen. Daar ben ik het dan weer niet mee eens..

Series 6100 (Gn-Zl) en 6200 (Gn-Asn) worden ook samengevoegd onder S 61, maar series 5600 (Ut-Amf-Hd-Zl) en 5700 (Amf - Hd) worden dan weer wel gescheiden omdat zowel het begin- als eindpunt afwijken. Zou in mijn ogen toch ook beide als S 56 moeten kunnen rijden.

  • dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

L-project schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:52:
[...]

Zolang dit naast de gebruikelijke informatie komt vind ik het prima. Zal vast voor dagelijkse reizigers handig zijn, die leren dat op een gegeven moment wel. Maar als ik op het perron sta wil ik gewoon weten of de trein naar Venlo van 11:38 wel of niet rijdt of vertraging heeft.
Dat is een kwestie van perspectief, denk ik. Als ik op het perron sta interesseert het me niet dat de trein naar Venlo gaat, dat ligt ongeveer aan de andere kant van het land, maar ik wil wel graag weten of deze trein me naar Den Haag gaat brengen of niet. Ik zou lijnnummers toch ruim handiger vinden dan plaatsnamen van eindpunten die voor mijn reis niet relevant zijn.

  • noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:11
Inflatable schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:31:
[...]

Die 2e is in ieder geval wel een stuk duidelijker.. Kleurtjes etc boeien mij echt totaal niet, het moet functioneel zijn, ik wil meteen kunnen zien hoe of wat.. Functionaliteit moet altijd boven vorm gaan bij dit soort zaken..
Die tweede is juist helemaal niet duidelijk. Alleen de rails staan er op, niet hoe de treinen er overheen rijden. (van waar naar waar). De hoeveelheid kleuren bij de eerste is misschien wat overweldigend, maar geeft wel een indicatie van de routes.

  • Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen treinen in deel van Randstad door brand, 1.300 reizigers gestrand
Door een brand in een transformatorstation in Woerden rijden vrijdagmiddag geen treinen van, naar en via dat station. Volgens de NS duurt dat tot ongeveer zaterdag 2.00 uur. Dertienhonderd reizigers zijn gestrand in stilstaande treinen en worden geëvacueerd.

Op het traject tussen Utrecht en Rotterdam en tussen Utrecht en Den Haag rijden geen treinen. Ook op de trajecten Leiden-Utrecht en Amsterdam-Utrecht ligt het treinverkeer stil. De NS hoopt vanaf 18.30 uur bussen in te kunnen zetten, maar waarschuwt dat deze beperkt beschikbaar zijn.

Volgens de NS zijn er nu drie treinen gestrand. In totaal zaten daar ongeveer dertienhonderd reizigers in, zegt een woordvoerder tegen persbureau ANP. Een van de treinen is inmiddels ontruimd en de reizigers zijn naar station Woerden gebracht. De personen in de andere twee treinen worden per bus geëvacueerd.

Door de brand is het onderstation van het elektriciteitsnetwerk uitgevallen, schrijft spoorbeheerder ProRail. Het is niet bekend hoe de brand is ontstaan.

De brandweer werkt bij de brand samen met netbeheerder Stedin en de NS. De veiligheidsregio adviseert mensen in de buurt van de brand aan de Groen van Prinstererlaan ramen en deuren dicht te houden. Daarnaast moeten ze ventilatiesystemen uitzetten.

Oh en goed dat ik volgende week een dagje van mijn werkrooster omwissel (i.v.m. bbq op werk), dan heb ik geen last van Werkzaamheden tussen Almelo en Enschede: drie dagen geen treinen :)
Tussen Almelo en Enschede werkt ProRail van vrijdag 19 juni tot en met zondag 21 juni aan het spoor. Daardoor rijden er in deze periode geen treinen op dit traject. Reizigers kunnen gebruikmaken van vervangend busvervoer.

NS zet snelbussen in tussen Almelo en Enschede. Deze stoppen ook op station Hengelo. Ook op trajecten van Arriva, Eurobahn en Keolis zijn er wijzigingen in de dienstregeling. Op de website van de vervoerders vind je hier meer informatie over.

In Hengelo vertrekt de snelbus van NS vanaf de voorzijde van het station. In Almelo vertrekt de snelbus vanaf het busstation, halte A.

Tijdens de werkzaamheden adviseren we reizigers tijdig hun reis van deur tot deur te plannen in de NS-App of op ns.nl. Meer informatie is ook te vinden op NS.nl/beterereis.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde


  • AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:13

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Topicstarter
Ik ben vanavond even langsgefietst. Op het station van Woerden lijkt het wel alsof de tijd stil staat. Het is uitgestorven op de perrons, de treinen staan stil, en zelfs de seinen zijn gedoofd. Een paar halve kilometer verderop bevindt zich het onderstation waar het gigantisch naar rook ruikt. AssetRail is daar druk aan het werk om de boel te repareren.

Hopelijk lukt het voor morgenvroeg, want ik wil een vroege trein pakken. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykJYMrB1VGkinGfsNoOOoWJxOio=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fz7Pz0ze8MoRXRMJ78zQ3B1p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTUkdv3hWLcWjBEWt9L_kIgEfGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BszY7faWO8t5aTYN7ULEr2wc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUCmBUhpWNn06koI8PUuUtSHBf4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n96XT1dpwcDnTkJqEHP8HOzF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EddcG6zJj7JkBwGkdk1iHkw6jU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HEjercgZG4pDT2i6GhdE0gt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpZRs6XqWByObPoytoy2LLeEq5I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Liq97BQHLZJcSA3wq91plISq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFoRQkM_Q6wQofLEjw5y-_0WHXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shk5PMxNTXb2YEEohN5vhQ8v.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 52% gewijzigd door AW_Bos op 12-06-2026 22:28 ]

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën


  • AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:13

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Topicstarter
Er was trouwens een website, een hobbymatige site volgens mij, met volgens mij een .info domein, en wat zich richtte op al het nieuws wat zich maar met trafostations, spanning en bovenleiding te maken had. Er stonden echt heel veel foto's op en heel veel interessante informatie.

Weet iemand welke ik bedoel? Via Google krijg ik hem niet gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 12-06-2026 23:33 ]

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën


  • Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-06 13:10
AW_Bos schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:32:
Er was trouwens een website, een hobbymatige site volgens mij, met volgens mij een .info domein, en wat zich richtte op al het nieuws wat zich maar met trafostations, spanning en bovenleiding te maken had. Er stonden echt heel veel foto's op en heel veel interessante informatie.

Weet iemand welke ik bedoel? Via Google krijg ik hem niet gevonden.
The good old jaren '90 websites?

Bedoel je misschien deze? https://www.nicospilt.com/index_bovenleiding.htm

  • ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
AW_Bos schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:32:
Er was trouwens een website, een hobbymatige site volgens mij, met volgens mij een .info domein, en wat zich richtte op al het nieuws wat zich maar met trafostations, spanning en bovenleiding te maken had. Er stonden echt heel veel foto's op en heel veel interessante informatie.

Weet iemand welke ik bedoel? Via Google krijg ik hem niet gevonden.
Volgens mij bedoel jij http://energievoorziening.info maar die lijkt het momenteel niet (meer?) te doen?
(of misschien heb ik het niet goed onthouden....)

  • marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:45
ocaj schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:29:
[...]

Volgens mij bedoel jij http://energievoorziening.info maar die lijkt het momenteel niet (meer?) te doen?
(of misschien heb ik het niet goed onthouden....)
Gelukkig hebben we het Internet Archive nog: https://web.archive.org/w...orziening.info/start.html

  • AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:13

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Topicstarter
Ja, die was het! :)

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën


  • AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:13

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Topicstarter
Maar ook deze van Spilt is interessant. Ik kijk er geregeld op! :)

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën


  • Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:21

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

https://www.hoogspanningsforum.com Is er ook nog. Wel voor vakidioten, maar veel info.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl


  • sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:02

sll

Gisteren kon in Groningen kennis gemaakt worden met de ICNG. Vanaf vandaag zou hij in de dienstregeling tussen Groningen en Schiphol moeten meedraaien, zelf zat ik vanochtend nog in een Koploper. In de berichtgeving staat dat hij 200 km/u mag over de Hanzelijn. In de dienstregeling kan dat natuurlijk niet omdat er ook andere treinen rijden. Zou hij wel 200 mogen om een vertraging in the halen?

www.oogtv.nl/2026/06/veel-belangstelling-voor-gloednieuwe-intercity-oude-koplopers-krijgen-tweede-leven-en-gaan-naar-defensie/

https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1413138/koploper-maakt-plaats-voor-wesp-liefhebbers-maken-kennis-met-allernieuwste-intercity-van-ns

  • Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:42
De trein kan 200km/h maar de Hanzelijn is allang niet meer voor 200km/h geschikt. Met een ERTMS-bevoegde machinist zal ICNG er straks 180km/h gaan rijden maar voor zover ik weet is dat voor dat traject nog niet vrijgegeven en blijf het nog gewoon 140. Ook SNG wat bijv. tussen Amsterdam en Utrecht al wel de 160 mag aantikken onder ERTMS, doet dat tussen Lelystad en Zwolle nog niet.

  • EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:31
Mits de machinist bevoegd is om met ETCS te rijden, rijdt de ICNG (en uiteraard dus ook de SNG) momenteel maximaal 160 km/u op de Hanzelijn. De 'upgrade' naar 180 km/u moet nog gedaan worden. Dan kan ICNG daar met die snelheid gaan rijden, de SNG blijft dan steken op 160 km/u omdat dat de maximale toegestane snelheid van dat treintype is.

  • Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08
Extraxyz schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:05:
De trein kan 200km/h maar de Hanzelijn is allang niet meer voor 200km/h geschikt. Met een ERTMS-bevoegde machinist zal ICNG er straks 180km/h gaan rijden maar voor zover ik weet is dat voor dat traject nog niet vrijgegeven en blijf het nog gewoon 140. Ook SNG wat bijv. tussen Amsterdam en Utrecht al wel de 160 mag aantikken onder ERTMS, doet dat tussen Lelystad en Zwolle nog niet.
Ik vond dit best interessant om te zien:
YouTube: 🇳🇱 ERTMS: The Game Changer! CABVIEW Lelystad - Zwolle 12/1/2026

Hier zie je de machinist rijden met SNG onder ETCS op de Hanzelijn.

  • Amped
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:38
ERTMS is een prachtig systeem en ik kijk er naar uit om er dagelijks mee te werken. Nu nog die uitrol van ProRail wat wel op zich laat wachten.

  • Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:16
Amped schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:49:
ERTMS is een prachtig systeem en ik kijk er naar uit om er dagelijks mee te werken. Nu nog die uitrol van ProRail wat wel op zich laat wachten.
Nu weet ik niet of jij de Trein nu bestuurd, of dat je iets anders doet.
Maar als antwoord A is, ben je dan niet bang je op termijn overbodig wordt ?.

Dit zal uiteindelijk nog wel even duren, maar uiteindelijk gaat er een switch komen dat de Trein alles zelf gaat doen(En als machinist er niet meer bij hoeft te zijn).

Net als Tesla nu met zelfstandige rijden, nu moet het nog dat de bestuurder kan ingrijpen.
Dit is de grootste stap uiteindelijk(Welke we nu hebben), de stap naar de touwtjes los laten en de computer het laten doen is veel kleiner.

Goed dan moet ERTMS eerst uitgerold worden, en als ik een nieuws bericht van Prorail mag geloven.
Dan gaat dit nog enorm veel geld kosten, en ook nog eens veel tijd uiteraard.

  • ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Puur ERTMS is alleen een beveiligingssysteem dat de machinist laat zien tot waar en hoe hard hij/zij veilig kan rijden. Maar ERTMS vertelt je niet waar je vanwege je dienstregeling zou moeten stoppen. ERTMS kent geen dienstregeling.
Net als ATB + seinen overigens. Bij een halte langs de vrije baan heb je gewoon groen sein en ATB op baanvaksnelheid. Je moet als machinist zelf in de gaten houden waar je stopt.

Pas als je ERTMS gaat combineren met ATO gaan dingen "vanzelf" en zou de trein behalve naar veiligheid ook naar zaken als dienstregeling kunnen gaan kijken. De uitrol van ERTMS staat in principe los van een mogelijke ontwikkeling en uitrol van ATO.

  • Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:20
Carlos0_0 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:37:

Net als Tesla nu met zelfstandige rijden, nu moet het nog dat de bestuurder kan ingrijpen.
Dit is de grootste stap uiteindelijk(Welke we nu hebben), de stap naar de touwtjes los laten en de computer het laten doen is veel kleiner.
Als je al een vergelijking maakt met een ander vervoerssysteem zou ik zeker niet het wegvervoer nemen, waar diverse soorten gebruikers met verschillende snelheden en/of vervoersmiddelen en verschillende niveaus van verkeersvaardigheid aanwezig zijn (hoe goed Tesla's FSD Supervised dan ook is).

Het spoornet is in de basis veel overzichtelijker waar (behalve gelijkvloerse overwegen en tijdens onderhoud) de infrastructuur exclusief gebruikt wordt door bekende gebruikers die opgeleid zijn en aangestuurd worden vanuit een verkeersleiding.

  • Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Botsing tussen twee treinen bij Engels Bedford, meerdere reizigers zwaargewond
Bij de Engelse plaats Bedford zijn vrijdag twee passagierstreinen tegen elkaar gebotst, meldt de Britse transportpolitie. Volgens The Guardian en The Telegraph hebben enkele inzittenden ernstige verwondingen opgelopen.

Het incident gebeurde volgens vervoersbedrijf East Midlands Railway rond 17.30 uur. Een trein zou bij Bedford, een stad ten noorden van Londen, achter op een stilstaande trein zijn gereden. Daarbij zou een van de wagons ontspoord zijn geraakt.

Hulpdiensten zijn massaal ter plaatse, onder meer met reddingshelikopters. Er zijn voorlopig geen doden gemeld, maar volgens Britse media zijn meerdere passagiers zwaargewond geraakt.

Het is nog niet duidelijk waarom de voorste trein stilstond op het spoor. Volgens The Telegraph zou dat te maken hebben met een storing in het Automatic Warning System, een veiligheidssysteem dat treinen automatisch stopt wanneer ze een rood sein passeren. Die berichten zijn voorlopig niet onafhankelijk bevestigd.

De lokale brandweer roept mensen op de omgeving te mijden. Het treinverkeer van en naar Londen zal volgens vervoerder East Midlands Railway in ieder geval de rest van de avond ernstig verstoord blijven.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde


  • iawees
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:40
Dennis schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:05:
Mijn ouders hadden een treinreis geboekt van Hamburg naar Amsterdam met GoVolta. De verborgen kosten maakten het al amper goedkoper dan een reis met NS/DB.

Maar nu komt daar nog eens bij dat de ritten naar Hamburg geschrapt zijn. Dat was in de media te lezen, dus contact gehad met klantenservice maar daar werd niets gezegd. Nu uiteindelijk, 3 dagen voor de geplande reis alsnog een e-mailtje met een bericht dat er een bus wordt ingezet.

Die bus doet er 2 uur langer over. Geldt dan niet gewoon het vertragingsrecht van de EU? Oftewel: 50% terugbetaling van het treinticket.

Ik vind het een beetje makkelijk dat zo'n partij (GoVolta dus) er zo makkelijk mee weg komt. Je betaalt extra voor een trein, maar achteraf hadden ze net zo goed een Flixbus kunnen nemen: dat was de helft van de prijs én het was nog sneller ook.
Wat hebben jouw ouders uiteindelijk gedaan?

Mijn ouders hebben ook deze treinreis geboekt (via een Kruidvat actie) met hotelovernachting, maar dan tot aan Bremen. Eergisteren een mail ontvangen van GoVolta dat de heenreis wordt vervangen door de bus.

Ik heb vandaag contact met de klantenservice gehad. Ze houden zich ook van de domme dat ze nog geen informatie hebben over de terugreis. 3 maal raden wat dat dan gaat worden...

Vervolgens aangegeven dat wij dan onze pakketreis kosteloos willen annuleren, maar dat willen ze niet doen met een verwijzing naar EU site van Rechten van treinreizigers (ze bieden immers vervangend busvervoer aan). Enige wat ze willen aanbieden zijn vouchers voor een nieuwe reis (geldig t/m dec). Hotelreservering kan ook omgeboekt worden naar de nieuwe bestemming.

Niet echt blij met GoVolta en hun reactie.

  • Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:15
edit:
Onderstaande vraag is vervallen. NS kunnen bereiken en er is een storing (al meerdere dagen dus)
Graag willen mijn vrouw en ik gebruik maken van de "dalvrij" aanbieding. Hiervoor heb ik 2 accounts aangemaakt bij NS. De ov-card van mijn vrouw heb ik gekoppeld aan haar account.

Ik had geen persoonlijke ov-card maar wilde deze gelijk "gratis " meebestellen bij het aankopen van het abonnement. Dat ging niet want om van de site gebruik te maken moest ik eerst een card koppelen (die ik dus niet had). Afijn, dan maar een card besteld bij ov-chip, tegen betaling.

Maar nu ik de dalvrij abonnementen wil gaan aankopen kom ik niet in "mijn NS" (beide accounts dus niet). Ik kan wel inloggen op de NS-site (mn loginnaam verschijnt in beeld en ik heb de optie om uit te loggen) maar direct verschijnt de mededeling "helaas is mijn NS tijdelijk niet beschikbaar". Dit al sinds donderdag, dus al 4 dagen.

Ik heb op verschillende devices geprobeerd om binnen te komen maar alles faalt. Op de ns-site zie ik geen melding van storingen ofzo.

Kan iemand met een account eens kijken of inloggen wel lukt zonder de genoemde foutmelding?

Alvast dank!

[ Voor 5% gewijzigd door Appeltjeeitje op 21-06-2026 07:59 ]


  • Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:06

Antonio di

a mi me dijeron que si

Appeltjeeitje schreef op zondag 21 juni 2026 @ 07:33:
edit:
Onderstaande vraag is vervallen. NS kunnen bereiken en er is een storing (al meerdere dagen dus)
Graag willen mijn vrouw en ik gebruik maken van de "dalvrij" aanbieding. Hiervoor heb ik 2 accounts aangemaakt bij NS. De ov-card van mijn vrouw heb ik gekoppeld aan haar account.

Ik had geen persoonlijke ov-card maar wilde deze gelijk "gratis " meebestellen bij het aankopen van het abonnement. Dat ging niet want om van de site gebruik te maken moest ik eerst een card koppelen (die ik dus niet had). Afijn, dan maar een card besteld bij ov-chip, tegen betaling.

Maar nu ik de dalvrij abonnementen wil gaan aankopen kom ik niet in "mijn NS" (beide accounts dus niet). Ik kan wel inloggen op de NS-site (mn loginnaam verschijnt in beeld en ik heb de optie om uit te loggen) maar direct verschijnt de mededeling "helaas is mijn NS tijdelijk niet beschikbaar". Dit al sinds donderdag, dus al 4 dagen.

Ik heb op verschillende devices geprobeerd om binnen te komen maar alles faalt. Op de ns-site zie ik geen melding van storingen ofzo.

Kan iemand met een account eens kijken of inloggen wel lukt zonder de genoemde foutmelding?

Alvast dank!
Ik kan gewoon inloggen op mijn NS account (nu Dal-voordeel + keuze dagen)
Ik kan gewoon inloggen op mijn vrouw haar NS account (nu Flex-basis) en kan op deze kaart die aanbieding van 49 euro DAL-vrij zetten (zie foto) .
Ik zou gewoon de NS klantenservice bellen op +31307515155
dagelijks (ook weekends) telefonisch bereikbaar tussen 7:00 en 23:00u.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2xUePsLF5PSs__fm-UXM88qW38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUxzO1FTL0TYa2IXnryggvaW.jpg?f=fotoalbum_large

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.


  • Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:15
Antonio di schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:10:
[...]

Ik kan gewoon inloggen op mijn NS account (nu Dal-voordeel + keuze dagen)
Ik kan gewoon inloggen op mijn vrouw haar NS account (nu Flex-basis) en kan op deze kaart die aanbieding van 49 euro DAL-vrij zetten (zie foto) .
Ik zou gewoon de NS klantenservice bellen op +31307515155
dagelijks (ook weekends) telefonisch bereikbaar tussen 7:00 en 23:00u.

[Afbeelding]
Dat is vreemd. Gisteren in een chatsessie, 1uur 20 minuten wachttijd, werd ik eigenlijk niet geholpen. De medewerkster begreep mij niet.

Vanmorgen het door jou genoemde nummer gebeld en die gaven aan dat er idd storing was. Wel konden ze op mijn account het abonnement gaan toevoegen maar dat zou dan direct moeten ingaan. Wij willen echter pas 30 juni als startdatum. In dat geval zou ik 30 juni weer moeten bellen zo werd mij verteld.

Mss heeft het er mee te maken dat ik de accounts pas van de week heb aangemaakt. Maar dat zou toch niet moeten uitmaken.

10 keer per dag komt de reclame voorbij op TV en iedere keer reageer ik hier dan schamper op......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLq7o3k2RitsJpLO0b4hNrzUEc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGgqtjAnC9pwz3wSRjTJrsjx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Appeltjeeitje op 21-06-2026 22:55 ]


  • hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Wat als er een uitvinding zou zijn, waar je op een knop kunt drukken en eenmalig 49 euro betaald met je pinpas. Dan een analoog offline bewijs aangemaakt wordt waarmee je gelijk een maand in kunt stappen, zeg van papier... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°


  • Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:06

Antonio di

a mi me dijeron que si

Appeltjeeitje schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:27:
[...]

Dat is vreemd. Gisteren in een chatsessie, 1uur 20 minuten wachttijd, werd ik eigenlijk niet geholpen. De medewerkster begreep mij niet.

Vanmorgen het door jou genoemde nummer gebeld en die gaven aan dat er idd storing was. Wel konden ze op mijn account het abonnement gaan toevoegen maar dat zou dan direct moeten ingaan. Wij willen echter pas 30 juni als startdatum. In dat geval zou ik 30 juni weer moeten bellen zo werd mij verteld.

Mss heeft het er mee te maken dat ik de accounts pas van de week heb aangemaakt. Maar dat zou toch niet moeten uitmaken.

10 keer per dag komt de reclame voorbij op TV en iedere keer reageer ik hier dan schamper op......

[Afbeelding]
Ik zou op tijd proberen zelf het abonnement online af te sluiten op 30 juni 2026 of vroeg te bellen die dag naar de NS-klantenservice.
Want het is de laatste dag dat je die "abonnement" aanbieding kunt nemen (zie ook vorige post met afbeelding "Deze actie loopt tot en met 30 juni....").

In de voorwaarden van deze actie staat bij artikel 6:
A. ingangsdatum maximaal 2 weken na de besteldatum.
B. Met een nieuwe gratis OV is een mogelijk startdatum pas minimaal 7 dagen na de bestelling mogelijk.
Zie foto en link/URL hieronder.
https://ocp.ns.nl/caas/v1...-voor-49-per-maand-nl.pdf

Ik heb nog nooit een flex-abonnement (wat Dal vrij 49 euro is) van te voor kunnen bestellen zoals in punt A hierboven wordt gesuggereerd. En als ik dat nu (21-juni) probeer gaat het Dal vrij vandaag in (binnen 1 uur krijg je dan een e-mail dat het actief is), en kan ik geen andere datum kiezen.
Dus dat punt A van te voren bestellen werkt niet. Het is zoals de NS klantenservice jou heeft verteld en wat ook mij ervaring en vaststelling is.

Het schijnt wel zo te zijn dat je een maandkaart Dal vrij kunt kopen bij de NS-automaat t/m 31 juli (en op je OV-kaart zetten), maar die is 1 maand geldig en wordt niet verlengd. Bij Online (flex)-dal-vrij sluit je een abonnement af waarbij je de eerste 2 maanden 49 euro per maand betaald (je kan na 1 maand al opzeggen) , maar het abonnement loopt gewoon door als je het na 2 maanden niet opzegt en dan betaal je de volle prijs! Dus deze maandkaart Dal vrij is wel een "ANDER" product maar ook 49 euro per maand t/m 31-juli 2026. Zie:
https://www.ns.nl/reisinf...01-49FC-AC2A-0F6B87AE06F0

foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxVO4VhQzbS7kYqm9RXXIYAs2YA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G96oDIldHKswOOSV62BmjPsE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYNI_ZsStQMoKPkJ7a1fq-rOWzE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sk3o87W4H6v2kIkBMpC5iuDt.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 12% gewijzigd door Antonio di op 22-06-2026 01:28 ]

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.


  • AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:13

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Topicstarter
Prorail: Tijdelijk onderstation Woerden binnen week operationeel
ProRail heeft vrijdag 19 juni in Woerden een tijdelijk onderstation in gebruik genomen. Dat was nodig omdat een week eerder brand uitbrak in het onderstation.
[..]
Al in het weekend na de brand werden noodcontainers geplaatst, waarmee een tijdelijk onderstation kon worden opgebouwd. Kabels werden opnieuw aangesloten, installaties getest en systemen opnieuw ingericht. Hierdoor kon het tijdelijke onderstation binnen een week in gebruik worden genomen. Normaal neemt de vervanging van een onderstation al snel een jaar in beslag.
Als ik de foto's in het artikel bekijk is er een flinke alles-verwoestende brand geweest in dat gebouwtje. Knap dat ze in een nacht tijd alles tijdelijk konden omschakelen naar andere onderstations. Het viel mij wel op dat een 3x SNG stel op de zaterdag daarna met minder tractievermogen het station van Woerden uitreed om vervolgens bij onderstation Harmelen flink op te trekken. Het zal er wel mee te maken hebben.

Nu is alles omgeschakeld naar een tijdelijk onderstation zodat ze dit gebouw flink kunnen opknappen. Maar ik kijk er niet eens gek van op als het gesloopt zal worden om een nieuwe te bouwen.

Wel vond ik die vrijdagavond best onwerkelijk toen ik over het perron van Woerden wandelde. Alsof er een apocalypse was geweest waarbij alle treinen spontaan stilstonden en ontruimd waren; een serene rust. Zelfs de seinen waren gedoofd omdat er geen spanning was.

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën


  • J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:40
Appeltjeeitje schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:27:
[...]

Dat is vreemd. Gisteren in een chatsessie, 1uur 20 minuten wachttijd, werd ik eigenlijk niet geholpen. De medewerkster begreep mij niet.

Vanmorgen het door jou genoemde nummer gebeld en die gaven aan dat er idd storing was. Wel konden ze op mijn account het abonnement gaan toevoegen maar dat zou dan direct moeten ingaan. Wij willen echter pas 30 juni als startdatum. In dat geval zou ik 30 juni weer moeten bellen zo werd mij verteld.

Mss heeft het er mee te maken dat ik de accounts pas van de week heb aangemaakt. Maar dat zou toch niet moeten uitmaken.

10 keer per dag komt de reclame voorbij op TV en iedere keer reageer ik hier dan schamper op......

[Afbeelding]
Probeer het eens zonder VPN

  • Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:07
AW_Bos schreef op maandag 22 juni 2026 @ 01:56:
Prorail: Tijdelijk onderstation Woerden binnen week operationeel


[...]

Het viel mij wel op dat een 3x SNG stel op de zaterdag daarna met minder tractievermogen het station van Woerden uitreed om vervolgens bij onderstation Harmelen flink op te trekken. Het zal er wel mee te maken hebben.
Dat is correct.. Bij NS hebben MCN daar een bericht over gekregen, om met minder vermogen bij station Woerden weg te rijden i.v.m. het probleem met het onderstation daar..

  • Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:15
Antonio di schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:10:
[...]

Ik zou op tijd proberen zelf het abonnement online af te sluiten op 30 juni 2026 of vroeg te bellen die dag naar de NS-klantenservice.
Want het is de laatste dag dat je die "abonnement" aanbieding kunt nemen (zie ook vorige post met afbeelding "Deze actie loopt tot en met 30 juni....").

In de voorwaarden van deze actie staat bij artikel 6:
A. ingangsdatum maximaal 2 weken na de besteldatum.
B. Met een nieuwe gratis OV is een mogelijk startdatum pas minimaal 7 dagen na de bestelling mogelijk.
Zie foto en link/URL hieronder.
https://ocp.ns.nl/caas/v1...-voor-49-per-maand-nl.pdf

Ik heb nog nooit een flex-abonnement (wat Dal vrij 49 euro is) van te voor kunnen bestellen zoals in punt A hierboven wordt gesuggereerd. En als ik dat nu (21-juni) probeer gaat het Dal vrij vandaag in (binnen 1 uur krijg je dan een e-mail dat het actief is), en kan ik geen andere datum kiezen.
Dus dat punt A van te voren bestellen werkt niet. Het is zoals de NS klantenservice jou heeft verteld en wat ook mij ervaring en vaststelling is.

Het schijnt wel zo te zijn dat je een maandkaart Dal vrij kunt kopen bij de NS-automaat t/m 31 juli (en op je OV-kaart zetten), maar die is 1 maand geldig en wordt niet verlengd. Bij Online (flex)-dal-vrij sluit je een abonnement af waarbij je de eerste 2 maanden 49 euro per maand betaald (je kan na 1 maand al opzeggen) , maar het abonnement loopt gewoon door als je het na 2 maanden niet opzegt en dan betaal je de volle prijs! Dus deze maandkaart Dal vrij is wel een "ANDER" product maar ook 49 euro per maand t/m 31-juli 2026. Zie:
https://www.ns.nl/reisinf...01-49FC-AC2A-0F6B87AE06F0

foto's:
[Afbeelding][Afbeelding]
Dank voor deze heldere uiteenzetting. Klinkt logisch en ik ga denk ik maar voor het aankopen via de automaat.

  • Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:15
J-roenn schreef op maandag 22 juni 2026 @ 02:06:
[...]

Probeer het eens zonder VPN
Begrijpelijke reaktie. Maar dat had ik al gedaan. Ook geclearde caches,cookies. Diverse devices geprobeerd etc.

  • hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Appeltjeeitje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:18:
Klinkt logisch en ik ga denk ik maar voor het aankopen via de automaat.
Hoe werkt dat aankopen via de automaat, gewoon een ouderwets kaartje met een vaste einddatum?

Zonder foto lijkt me dat nogal fraudegevoelig.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°


  • Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:15
hoevenpe schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:18:
[...]

Hoe werkt dat aankopen via de automaat, gewoon een ouderwets kaartje met een vaste einddatum?

Zonder foto lijkt me dat nogal fraudegevoelig.
Daarom is een persoonlijke ov-card nodig

  • AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:13

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Topicstarter
Inflatable schreef op maandag 22 juni 2026 @ 06:02:
[...]

Dat is correct.. Bij NS hebben MCN daar een bericht over gekregen, om met minder vermogen bij station Woerden weg te rijden i.v.m. het probleem met het onderstation daar..
Maar ik neem aan dat deze beperking nu verleden tijd is?

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën


  • J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:40
Appeltjeeitje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:19:
[...]

Begrijpelijke reaktie. Maar dat had ik al gedaan. Ook geclearde caches,cookies. Diverse devices geprobeerd etc.
ah check, ik had de 1e 2 dagen ook moeite met inloggen (zelfde foutmelding als jij kreeg) maar inmiddels kan ik zonder problemen inloggen.

  • Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:52
Denk dat ik ook gebruik wil maken van Dal-Vrij voor de zomer, maar ook voor mij zou ik hem eigenlijk pas zo laat mogelijk willen laten ingaan. Is er een indicatie dat dit abonnement 'uitverkocht' gaat zijn? Er was ergens een statement dat het aantal beschikbare abonnementen beperkt gaat zijn.

Zie dat de voorwaardes aangeven dat je tot 2 weken later kunt starten, maar hoe dan - is dat online mogelijk?

Ik snap het financiele principe overigens nog niet. De overheid heeft 118M beschikbaar gesteld voor 1,5M abonnementen. Oftewel 78 euro per abonnement. Hoewel dat precies het verschil dekt tussen de normale en aanbiedingsprijs is dat natuurlijk onzin - elk jaar bied NS dit specifieke abonnement tegen korting aan in de zomer, als ik me goed herinner voor rond de 75 euro. Dus oftewel dat is nu ook zo en de subsidie is maar 25 euro per abonnement (En dan is er nul kans dat het uitverkocht raakt...), oftewel de NS heeft een prachtige oplossing voor de anders halflege treinen deze zomer en gaat absurd verdienen.

  • Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:06

Antonio di

a mi me dijeron que si

Xandrios schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:44:
Denk dat ik ook gebruik wil maken van Dal-Vrij voor de zomer, maar ook voor mij zou ik hem eigenlijk pas zo laat mogelijk willen laten ingaan. Is er een indicatie dat dit abonnement 'uitverkocht' gaat zijn? Er was ergens een statement dat het aantal beschikbare abonnementen beperkt gaat zijn.

Zie dat de voorwaardes aangeven dat je tot 2 weken later kunt starten, maar hoe dan - is dat online mogelijk?

Ik snap het financiele principe overigens nog niet. De overheid heeft 118M beschikbaar gesteld voor 1,5M abonnementen. Oftewel 78 euro per abonnement. Hoewel dat precies het verschil dekt tussen de normale en aanbiedingsprijs is dat natuurlijk onzin - elk jaar bied NS dit specifieke abonnement tegen korting aan in de zomer, als ik me goed herinner voor rond de 75 euro. Dus oftewel dat is nu ook zo en de subsidie is maar 25 euro per abonnement (En dan is er nul kans dat het uitverkocht raakt...), oftewel de NS heeft een prachtige oplossing voor de anders halflege treinen deze zomer en gaat absurd verdienen.
Het is inderdaad de vraag of de NS stopt met deze aanbieding "Dal Vrij 49 euro" als de subsidiepot van het Ministerie leeg is.

Ik heb Dal Vrij vorige jaar in de aanbieding gekocht voor 89 euro (1 maand) die toen normaal 119 euro was en Dal Weekend Vrij voor 25 euro (per maand , 2 maanden die korting) die toen normaal 36,95 euro was.
Vroeger kond je met je "Dal Voordeel" in de maanden juli/aug ook de hele dag reizen van ma-vr.
Dus toen juli/aug ook in de spits met Dal abonn..

Ik heb vannacht rond 0.30u (22-juni) voor mijn vrouw online "Dal Vrij 49 euro" gekocht voor haar Flex abonnement op haar OV-kaart (was Flex Basis).
Je kunt Online geen ingangsdatum opgeven in de toekomst. De ingangsdatum is de datum waarop je het online koopt. 22-6-2026: Volgens deze "post" (met bewijs ) kan je wel een datum in de toekomst kiezen:
Verwijderd in "Het grote spoorwegentopic - deel 24"
De NS liet mij wel nog even schrikken want bij "gegevens controleren" stond 22-jun en toen ik akkoord
ging "Gelukt: u abonnement gaat in op 21-juni" (is een BUGje). Gelukkig gaf de bevestigings-e-mail weer 22-juni aan. Zal wel iets te maken hebben met "nachtelijk boeken" ???!!

[ Voor 4% gewijzigd door Antonio di op 22-06-2026 20:31 ]

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Even een IT nerderig vraagje. Waarom wordt er o.a. op de schermen ik de sprinter, een jpg met gigantische artefacten getoond als reisinformatie. Om alle blauwe letters en randen zit een “viezig” gelige rand van jpg artefacten. Dit had toch veel “cleaner” gekund? Bijv met een PNG8 (immers toch maar twee kleuren nodig) of zelfs een vector format?

  • EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:31
De reisinformatie is, bij NS althans, gewoon een webpagina die dynamisch opgebouwd wordt, dus ik heb werkelijk geen idee waar je die jpg hebt gezien en klinkt ook niet herkenbaar. Heb je een foto van wat je precies bedoelt?

[ Voor 14% gewijzigd door EDIT op 22-06-2026 16:15 ]

Pagina: 1 ... 177 178 Laatste