Appeltjeeitje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:50:
[...]
Als ik het nu goed begrijp is dit het flex Dal vrij. Het geadverteerde abo is een "Nederland Dal vrij". De flex is nu tijdelijk voor dezelfde prijs maar moet wel opgezegd worden.
Op de ns-site adverteren ze Nederland Dal vrij en rollen je door naar een Flex Dal vrij in het bestelproces (wat bij mij nog steeds niet werkt).
De Nederland Dal vrij kan je via de automaat kopen en op je ov-card zetten en loopt gewoon af zonder verlenging(???). Koop je hem in juni dan kan je in juli "verlengen" door er nog 1 te kopen. Ik vraag me ook nog af of je dus eerst 50 euro op je card moet zetten of dat je ook kunt pinnen bij de kaart automaat (ik ben totaal onbekend met die automaten)
De grote spraakverwarring en onduidelijk communicatie van de NS en Anderen over de Dal vrij 49 euro aanbieding
==================================================================================
(Hopelijk begrijp ik het wel)
Op een OV-Chipkaart kan maar 1 NS-abonnement staan.
Naast een NS-abonnement op je OV-Chipkaart kun je ook een treinkaartje op je OV-Chipkaart zetten.
Het Treinkaartje gaat altijd voor op je NS-Abonnement bij inchecken, mits dat treinkaartje op dat moment GELDIG IS!
Reizen "op SALDO" (met of zonder korting) is ook een abonnement op je OV-chipkaart !!!!!
Nu vind er een grote spraakverwarring plaats volgens mij:
Een treinkaart is normaal een product voor 1 dag maar een Dal vrij maandkaart (dus ook de DAL vrij maandkaart 49 euro aanbieding) is ook een treinkaartje en geen abonnement. Omdat dit treinkaartje 1 maand geldig is, wordt door de NS en anderen nogal eens gesproken van een abonnement. Dit laatste ZORGT VOOR GROTE VERWARRING. Het zelfde geldt "voor reizen op Saldo" (met of zonder korting) wat NIET een abonnement wordt genoemd maar het wel is voor je OV-chipkaart.
Eigenlijk is er ook maar 1 "Flex abonnement" voor je OV-chipkaart, namelijk "reizen op rekening abonnement" (achteraf een factuur ontvangen en betalen via incasso, alleen de 1ste keer betaal je met "Ideal" omdat ze jou bankreknr. willen weten voor de incasso's). Op je OV-Chipkaart staat alleen "reizen op rekening abonnement" wat je dus normaliter eenmalig op je OV-chipkaart moet zetten via de NS-automaat. Op de NS-computer/server/Cloud staat voor de consument welk flex-abonnement je hebt voor welke periode. Achteraf gaat de NS dat een factuur maken.
Op de NS site staat dan dat je je "flex abonnement" kan wijzigen maar dat is geen wijziging voor je OV-chipkaart, waar dan "rijden op rekening" staat en blijft staan.
De "Dal vrij 49 euro" aanbieding:
A. Koop je het online "Dal vrij 49 euro" dan is dat een wijziging van je bestaande flex-abonnement of je bent een nieuw klant voor "flex-abonnementen" en dan moet je eenmalig "rijden op rekening" (wat de NS dat flex noemt) op je OV-chipkaart zetten. Dat is een doorlopend abonnement.
B. Je koopt op de NS-automaat een "Dal vrij 49 euro" (1) maand treinkaartje en zet dat met de NS-automaat op je OV-chipkaart. Eventueel naast een "bestaand abonnement". Dit maand treinkaartje "Dal vrij 49 euro" moet je direct betalen op de NS-automaat ("pinnen" voor de meeste Nederlanders). Het is geen abonnement en loopt dus ook niet door. Na een maand is dit treinkaartje verlopen. Zover ik het begrijp , kun je een 2de maandkaart kopen "Dal vrij 49 euro" t/m 31 juli 2026 (ik weet niet of de 1ste "Dal vrij 49 euro" maandkaart niet meer geldig moet zijn !! ??).
C. Je vraag een 2de (dus aparte) OV-Chipkaart aan voor optie A of B.
Voor A, B en C heb je volgens mij altijd een persoonlijke OV-Chipkaart nodig.
Ik zelf heb een "Daluren 40% korting" abonnement (op Saldo) met Keuzedagen (voor 60 plus mensen). Om een Keuze-dag te gebruiken moet ik altijd deze activeren activeren op een NS-automaat voordat ik incheck. In feit zet de NS-automaat dan een "Dal Vrij-reizenkaart voor 1 dag" op mijn OV-chipkaart, die bij de eerste de beste incheck actief is.
NS heeft ook een e-mail gestuurd aan mij over het gebruiken van "Dal vrij 49 euro aanbieding", zijn raden mij sterk aan dan optie B van hierboven te gebruiken omdat dat naast mijn "Daluren 40% korting" abonnement gebruikt kan worden (zie foto's). Dit geldt natuurlijk ook voor andere mensen die hun bestaande NS-abonnement willen laten doorlopen en toch gebruik willen maken van deze "Dal vrij 49 euro" aanbieding, kies optie B. Optie C( aparte OV-chipkaart) is natuurlijk ook mogelijkheid om je abonnement te behouden op je bestaande OV-chip-kaart.
Zie ook:
https://www.rover.nl/actu...j-handige-info-op-een-rij
Delen van e-Mail (foto's) over : "Dal vrij 49 euro"naast je "dal-uren 40% korting met keuze dagen" abonnement:
[
Voor 6% gewijzigd door
Antonio di op 22-06-2026 20:49
]
Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.