Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 177 178 Laatste
Acties:

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-06 16:46
Get!em schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:54:
Even een IT nerderig vraagje. Waarom wordt er o.a. op de schermen ik de sprinter, een jpg met gigantische artefacten getoond als reisinformatie. Om alle blauwe letters en randen zit een “viezig” gelige rand van jpg artefacten. Dit had toch veel “cleaner” gekund? Bijv met een PNG8 (immers toch maar twee kleuren nodig) of zelfs een vector format?
Misschien komt het door de aansturing. het beeld van de schermen wordt analoog gestuurd, VGA maar dan met een kleine aanpassing.

[ Voor 64% gewijzigd door Dolan op 22-06-2026 16:46 ]

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:39
Antonio di schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:06:
[...]

Het is inderdaad de vraag of de NS stopt met deze aanbieding "Dal Vrij 49 euro" als de subsidiepot van het Ministerie leeg is.

Ik heb Dal Vrij vorige jaar in de aanbieding gekocht voor 89 euro (1 maand) die toen normaal 119 euro was en Dal Weekend Vrij voor 25 euro (per maand , 2 maanden die korting) die toen normaal 36,95 euro was.
Vroeger kond je met je "Dal Voordeel" in de maanden juli/aug ook de hele dag reizen van ma-vr.
Dus toen juli/aug ook in de spits met Dal abonn..

Ik heb vannacht rond 0.30u (22-juni) voor mijn vrouw online "Dal Vrij 49 euro" gekocht voor haar Flex abonnement op haar OV-kaart (was Flex Basis).
Je kunt Online geen ingangsdatum opgeven in de toekomst. De ingangsdatum is de datum waarop je het online koopt.
De NS liet mij wel nog even schrikken want bij "gegevens controleren" stond 22-jun en toen ik akkoord
ging "Gelukt: u abonnement gaat in op 21-juni" (is een BUGje). Gelukkig gaf de bevestigings-e-mail weer 22-juni aan. Zal wel iets te maken hebben met "nachtelijk boeken" ???!!
Als ik het nu goed begrijp is dit het flex Dal vrij. Het geadverteerde abo is een "Nederland Dal vrij". De flex is nu tijdelijk voor dezelfde prijs maar moet wel opgezegd worden.

Op de ns-site adverteren ze Nederland Dal vrij en rollen je door naar een Flex Dal vrij in het bestelproces (wat bij mij nog steeds niet werkt).

De Nederland Dal vrij kan je via de automaat kopen en op je ov-card zetten en loopt gewoon af zonder verlenging(???). Koop je hem in juni dan kan je in juli "verlengen" door er nog 1 te kopen. Ik vraag me ook nog af of je dus eerst 50 euro op je card moet zetten of dat je ook kunt pinnen bij de kaart automaat (ik ben totaal onbekend met die automaten)

[ Voor 0% gewijzigd door Appeltjeeitje op 22-06-2026 16:51 . Reden: vraagtekens geplaatst ]

Verwijderd

Antonio di schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:06:
Ik heb vannacht rond 0.30u (22-juni) voor mijn vrouw online "Dal Vrij 49 euro" gekocht voor haar Flex abonnement op haar OV-kaart (was Flex Basis).
Je kunt Online geen ingangsdatum opgeven in de toekomst. De ingangsdatum is de datum waarop je het online koopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkyhJCLM5Lw-iFp45ft_dRm5LHc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8sW1l5A1Yl4oes4caDMUo1C0.png?f=user_large

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:16

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik heb al jaren een Flex Dalvrij abo (1e klas) en ik had het best netjes gevonden als de NS die korting bij hun vaste klanten automatisch toegepast zou hebben.

Specs

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Vind ik ook, maar er is wel een klein verschil in de voorwaarden: het reguliere abonnement geldt binnen Nederland in de ICE, de kortingsvariant niet.

Ik heb trouwens hetzelfde abonnement, maar ik heb in het verleden al zoveel gezeur gehad met Mijn NS en het omzetten van abonnementen dat ik het denk ik maar laat zitten met die korting. (Hoewel, gezeur gehad: ik kan mijn e-mailadres momenteel niet terug wijzigen naar een e-mailadres dat ik eerder heb gebruikt voor hetzelfde account, zogenaamd omdat het al in gebruik zou zijn. Uiteraard klopt dat niet.)

• bvk

bvk

Commendatore schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:21:
Vind ik ook, maar er is wel een klein verschil in de voorwaarden: het reguliere abonnement geldt binnen Nederland in de ICE, de kortingsvariant niet.
Ik heb de voorwaarden nog niet bekeken, maar dit gaat dan ook op voor de ECD/ICD vanaf Schiphol naar Lelystad/Amersfoort neem ik aan?

Die gebruik ik best vaak....

Specs

• Commendatore
  • Niet online
Uitsluitend om de ICE.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:32

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik heb die datum optie niet gezien. Ga volgende keer goed kijken online.

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Appeltjeeitje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:50:
[...]

Als ik het nu goed begrijp is dit het flex Dal vrij. Het geadverteerde abo is een "Nederland Dal vrij". De flex is nu tijdelijk voor dezelfde prijs maar moet wel opgezegd worden.

Op de ns-site adverteren ze Nederland Dal vrij en rollen je door naar een Flex Dal vrij in het bestelproces (wat bij mij nog steeds niet werkt).

De Nederland Dal vrij kan je via de automaat kopen en op je ov-card zetten en loopt gewoon af zonder verlenging(???). Koop je hem in juni dan kan je in juli "verlengen" door er nog 1 te kopen. Ik vraag me ook nog af of je dus eerst 50 euro op je card moet zetten of dat je ook kunt pinnen bij de kaart automaat (ik ben totaal onbekend met die automaten)
De grote spraakverwarring en onduidelijk communicatie van de NS en Anderen over de Dal vrij 49 euro aanbieding
==================================================================================

(Hopelijk begrijp ik het wel)

Op een OV-Chipkaart kan maar 1 NS-abonnement staan.
Naast een NS-abonnement op je OV-Chipkaart kun je ook een treinkaartje op je OV-Chipkaart zetten.
Het Treinkaartje gaat altijd voor op je NS-Abonnement bij inchecken, mits dat treinkaartje op dat moment GELDIG IS!
Reizen "op SALDO" (met of zonder korting) is ook een abonnement op je OV-chipkaart !!!!!

Nu vind er een grote spraakverwarring plaats volgens mij:
Een treinkaart is normaal een product voor 1 dag maar een Dal vrij maandkaart (dus ook de DAL vrij maandkaart 49 euro aanbieding) is ook een treinkaartje en geen abonnement. Omdat dit treinkaartje 1 maand geldig is, wordt door de NS en anderen nogal eens gesproken van een abonnement. Dit laatste ZORGT VOOR GROTE VERWARRING. Het zelfde geldt "voor reizen op Saldo" (met of zonder korting) wat NIET een abonnement wordt genoemd maar het wel is voor je OV-chipkaart.
Eigenlijk is er ook maar 1 "Flex abonnement" voor je OV-chipkaart, namelijk "reizen op rekening abonnement" (achteraf een factuur ontvangen en betalen via incasso, alleen de 1ste keer betaal je met "Ideal" omdat ze jou bankreknr. willen weten voor de incasso's). Op je OV-Chipkaart staat alleen "reizen op rekening abonnement" wat je dus normaliter eenmalig op je OV-chipkaart moet zetten via de NS-automaat. Op de NS-computer/server/Cloud staat voor de consument welk flex-abonnement je hebt voor welke periode. Achteraf gaat de NS dat een factuur maken.
Op de NS site staat dan dat je je "flex abonnement" kan wijzigen maar dat is geen wijziging voor je OV-chipkaart, waar dan "rijden op rekening" staat en blijft staan.

De "Dal vrij 49 euro" aanbieding:
A. Koop je het online "Dal vrij 49 euro" dan is dat een wijziging van je bestaande flex-abonnement of je bent een nieuw klant voor "flex-abonnementen" en dan moet je eenmalig "rijden op rekening" (wat de NS dat flex noemt) op je OV-chipkaart zetten. Dat is een doorlopend abonnement.
B. Je koopt op de NS-automaat een "Dal vrij 49 euro" (1) maand treinkaartje en zet dat met de NS-automaat op je OV-chipkaart. Eventueel naast een "bestaand abonnement". Dit maand treinkaartje "Dal vrij 49 euro" moet je direct betalen op de NS-automaat ("pinnen" voor de meeste Nederlanders). Het is geen abonnement en loopt dus ook niet door. Na een maand is dit treinkaartje verlopen. Zover ik het begrijp , kun je een 2de maandkaart kopen "Dal vrij 49 euro" t/m 31 juli 2026 (ik weet niet of de 1ste "Dal vrij 49 euro" maandkaart niet meer geldig moet zijn !! ??).
C. Je vraag een 2de (dus aparte) OV-Chipkaart aan voor optie A of B.

Voor A, B en C heb je volgens mij altijd een persoonlijke OV-Chipkaart nodig.
Ik zelf heb een "Daluren 40% korting" abonnement (op Saldo) met Keuzedagen (voor 60 plus mensen). Om een Keuze-dag te gebruiken moet ik altijd deze activeren activeren op een NS-automaat voordat ik incheck. In feit zet de NS-automaat dan een "Dal Vrij-reizenkaart voor 1 dag" op mijn OV-chipkaart, die bij de eerste de beste incheck actief is.
NS heeft ook een e-mail gestuurd aan mij over het gebruiken van "Dal vrij 49 euro aanbieding", zijn raden mij sterk aan dan optie B van hierboven te gebruiken omdat dat naast mijn "Daluren 40% korting" abonnement gebruikt kan worden (zie foto's). Dit geldt natuurlijk ook voor andere mensen die hun bestaande NS-abonnement willen laten doorlopen en toch gebruik willen maken van deze "Dal vrij 49 euro" aanbieding, kies optie B. Optie C( aparte OV-chipkaart) is natuurlijk ook mogelijkheid om je abonnement te behouden op je bestaande OV-chip-kaart.

Zie ook:
https://www.rover.nl/actu...j-handige-info-op-een-rij

Delen van e-Mail (foto's) over : "Dal vrij 49 euro"naast je "dal-uren 40% korting met keuze dagen" abonnement:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tSmQmwk__LxpLdKeWNToZ-LuIE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWoRkor8UyzXfzmmiFO4ZUpM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUgaRhLJUxNDk--BVlpPs4YIRgU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lci7tu0oe302QK9LM7Mmjyh7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAjfv9pJT7jpotJ4zcjgqhnwoUk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cz7K88qOMzOPZg6MbitN1mcd.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door Antonio di op 22-06-2026 20:49 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03:19
bvk schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:07:
Ik heb al jaren een Flex Dalvrij abo (1e klas) en ik had het best netjes gevonden als de NS die korting bij hun vaste klanten automatisch toegepast zou hebben.
Kwam er recent achter dat mijn kinderen al jaren gratis 'dal voordeel jongeren' hadden kunnen krijgen, helemaal niets gehoord na het verlopen van 'kids vrij'.

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze het bewust niet doen, klantvriendelijk is anders...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnSxe1vPYyJ7L5sD8mPG98Zdeo4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/py3pY1gOfVlisrl218JVJUp5.jpg?f=user_large

https://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2026/06/22/medewerker-komt-om-bij-ernstig-treinongeluk-in-munchen/
Twee wagons van een goederentrein zijn in de Duitse stad München na een botsing tussen twee treinen van een brug gestort. Dat gebeurde zaterdagochtend vroeg. Bij het ongeluk kwam een rangeermedewerker om het leven.

De medewerker die dodelijk gewond raakte was een 46-jarige man. Hij zou zich bij de rangeerwerkzaamheden op een van de treinen hebben bevonden, zo meldt de krant Süddeutsche Zeitung. Beide machinisten die bij het ongeluk betrokken waren, 28 en 30 jaar oud, werden na afloop bijgestaan door een crisisteam.

Het ongeval gebeurde rond 1.40 uur ’s nachts in het noordelijke district Milbertshofen, toen twee goederentreinen op een brug met elkaar in botsing kwamen. Volgens de Duitse krant, die zich op een rapport van de politie baseert, reden de treinen in tegengestelde richting op verschillende sporen terwijl ze werden gerangeerd.
Van de brug

Beide treinen bestonden uit ongeveer 25 rijtuigen achter de locomotief gekoppeld, elk met een lengte van circa 700 meter. Op de plaats van het ongeval kwamen de sporen samen via een wissel. De trein die vanuit het westen naderde reed over het wissel een ander spoor op en botste daar op het middengedeelte van de trein die uit het oosten kwam.

Verschillende wagons van beide treinen ontspoorden vervolgens. Twee wagons van de trein die over het wissel reed en de andere trein raakte, vielen van de brug naar beneden en kwamen terecht op de onderliggende verkeersweg. Een bus die daar reed zonder passagiers raakte beschadigd, net als enkele geparkeerde auto’s.
Berging en onderzoek

De politie meldde dat er geen gevaarlijk materiaal in de wagons zat en dat er geen gevaar was voor de volksgezondheid. Het spoor waarop de botsing plaatsvond, wordt alleen gebruikt voor goederentreinen, meldt Deutsche Bahn. Er wordt dan ook geen hinder voorzien voor het regionale reizigersverkeer of voor langeafstandstreinen.

De bergingsoperatie begon zaterdagmorgen nadat het onderzoek naar het ongeval was afgerond. Twee zware kranen arriveerden op de plaats van het incident. Zondagochtend meldde de politie dat de bergingsoperatie was afgerond. Het openbaar ministerie heeft een deskundige ingeschakeld om de toedracht nader te onderzoeken.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03:19
Antonio di schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:23:
Een treinkaart is normaal een product voor 1 dag maar een Dal vrij maandkaart (dus ook de DAL vrij maandkaart 49 euro aanbieding) is ook een treinkaartje en geen abonnement. Omdat dit treinkaartje 1 maand geldig is, wordt door de NS en anderen gesproken van een abonnement. Dit laatste ZORGT VOOR GROTE VERWARRING.
Dus als ik het goed begrijp:

Variant A: online af te sluiten, wordt na 2 maanden automatisch omgezet in een duurder abonnement en zorgt dat andere abonnementen komen te vervallen (krijg je je geld terug?)
Variant B: bij de automaat eenmalig en stopt automatisch, huidige abonnementen lopen door (blijft geld kosten ook al heb je er bij dal voordeel tijdelijk niets aan)

Vraag me oprecht af of ze doorgroep van deze politieke geste dit kan overzien. Als zelf wij er amper uitkomen dan zie ik voor lagere inkomens en/of lager opgeleiden een uitdaging.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
bvk schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:07:
Ik ook. Maar die lolbroeken stuurden vorige week wel een mail dat in mijn Flex Dalvrij 1e klas kon omzetten naar de 49 euro variant... 2e klas uiteraard. Voor 1e klas is dit aanbod er (gelukkig) niet.

Nu er steeds minder 1e klas in de treinen is (er is van alles verwijderd en 2e klas gemaakt) ben ik tegenwoordig blij dat ik daar meestal nog een zitplaats scoor. Als deze kaart daar ook beschikbaar voor zou zijn zou dat best asociaal zjin.

Maar de werkgever voldoet de factuur dus het hoeft voor mij ook niet, die korting. :)
hoevenpe schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:45:
[...]

Variant A: online af te sluiten, wordt na 2 maanden automatisch omgezet in een duurder abonnement en zorgt dat andere abonnementen komen te vervallen (krijg je je geld terug?)
Variant B: bij de automaat eenmalig en stopt automatisch, huidige abonnementen lopen door (blijft geld kosten ook al heb je er bij dal voordeel tijdelijk niets aan)

Vraag me oprecht af of ze doorgroep van deze politieke geste dit kan overzien. Als zelf wij er amper uitkomen dan zie ik voor lagere inkomens en/of lager opgeleiden een uitdaging.
NS is sowieso een rommeltje aan het worden met al die varianten in kaartjes. Al zijn er landen die er nog een veel grotere geitenbende van weten te maken.

[ Voor 34% gewijzigd door Bastien op 22-06-2026 19:50 ]

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:39
[...]

Ik ben vanmiddag de volgende url tegengekomen en daar hou ik het dan maar bij ;

https://www.ns.nl/reizen/inchecken-uitchecken/reizen-met-ov-chipkaart/maandkaart-dal-vrij

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

[...]

Volgens mij is jouw samenvatting correct/goed.

Als je A kiest en je daarmee je bestaande abonnement "overschrijft/opzegt" (wat de NS afraadt) , dan krijg je afhankelijk van dat soort abonnement en wanneer je het "overschrijft/opzegt" mogelijk geld terug (bijv.: een deel van je al vooruitbetaalde betaalde jaarpremie). Ik zou daarvoor altijd de NS klantenservice bellen.

• Commendatore
  • Niet online
Bastien schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:48:
[...]

Ik ook. Maar die lolbroeken stuurden vorige week wel een mail dat in mijn Flex Dalvrij 1e klas kon omzetten naar de 49 euro variant... 2e klas uiteraard. Voor 1e klas is dit aanbod er (gelukkig) niet.

Nu er steeds minder 1e klas in de treinen is (er is van alles verwijderd en 2e klas gemaakt) ben ik tegenwoordig blij dat ik daar meestal nog een zitplaats scoor. Als deze kaart daar ook beschikbaar voor zou zijn zou dat best asociaal zjin.

Maar de werkgever voldoet de factuur dus het hoeft voor mij ook niet, die korting. :)
Er is weldegelijk een 1e klasse variant die ergens in de negentig euro per maand kost.

• bvk

bvk

Commendatore schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:55:
[...]

Er is weldegelijk een 1e klasse variant die ergens in de negentig euro per maand kost.
Correct, net mijn abonnement omgezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36dwNxvn4NkH5ozHERxmJve8Ec4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7XW9WMXREU6tiXBw7Joz9mTT.png?f=user_large

Dit kostte weliswaar een paar muisklikken, maar toch weer even 150 Euro bespaart... ;)

Specs

• cazzer22
  • Laatst online: 25-06 15:09
hoevenpe schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:25:
[...]

Kwam er recent achter dat mijn kinderen al jaren gratis 'dal voordeel jongeren' hadden kunnen krijgen, helemaal niets gehoord na het verlopen van 'kids vrij'.

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze het bewust niet doen, klantvriendelijk is anders...
Die is dacht ik pas vorig jaar of het jaar ervoor gratis ingevoerd. Hier werd ik er wel over geïnformeerd door de NS. Vroeger had de NS 8 euro dagkaartjes voor jongeren maar die werden misbruikt. Dus afgeschaft helaas. Daarvoor in de plaats is er nu een gratis dal voordeel abonnement voor het volk tussen de 12 en 18.

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-06 14:39
Ik dacht ik ga eens kijken naar die zomer deal die de overheid heeft geregeld maar wat een kutzooi zeg. Het is gewoon een normaal NS abonnement die je zelf moet opzeggen en je hebt een persoonlijke OV pas nodig? Het was volgens mij de bedoeling om mensen die helemaal niks met de NS hebben in de trein te krijgen. Weinig behoefte om in 2026 met een pas rond te lopen eerlijk gezegd.

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-06 11:46
emeralda schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:53:
Ik dacht ik ga eens kijken naar die zomer deal die de overheid heeft geregeld maar wat een kutzooi zeg. Het is gewoon een normaal NS abonnement die je zelf moet opzeggen en je hebt een persoonlijke OV pas nodig? Het was volgens mij de bedoeling om mensen die helemaal niks met de NS hebben in de trein te krijgen. Weinig behoefte om in 2026 met een pas rond te lopen eerlijk gezegd.
Nou, zo gek is dat allemaal toch niet. Maargoed....
- Je hebt een persoonlijke pas nodig omdat het een persoongebonden abbonement is, ofwel om te voorkomen dat een heel huishouden op 1 pas reist op verschillende dagen.
- Je kan direct opzeggen na het activeren (loopt dan automatisch 1 maand) zoals bij vele abbonementen.

Alles maar weer 'slecht' vinden omdat het nét even anders is dan je je had voorgesteld. Hoe hadden ze het dan moeten regelen? Een papieren kaartje voor iedereen? Via de bank-app? Tegen alle methoden is wel een tegenargument te verzinnen...

[ Voor 12% gewijzigd door Docslik op 23-06-2026 12:10 ]

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:40
Docslik schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Nou, zo gek is dat allemaal toch niet. Maargoed....
- Je hebt een persoonlijke pas nodig omdat het een persoongebonden abbonement is, ofwel om te voorkomen dat een heel huishouden op 1 pas reist op verschillende dagen.
- Je kan direct opzeggen na het activeren (loopt dan automatisch 1 maand) zoals bij vele abbonementen.

Alles maar weer 'slecht' vinden omdat het nét even anders is dan je je had voorgesteld. Hoe hadden ze het dan moeten regelen? Een papieren kaartje voor iedereen? Via de bank-app? Tegen alle methoden is wel een tegenargument te verzinnen...
Ticket had toch op naam kunnen staan + een ID-Check in de trein bij controle ? hetzelfde zoals een E-Ticket werkt?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20
Docslik schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:06:
Met OVpay kan het allemaal.
Je bankpas, een persoonlijke OVpay-kaart, een anonieme kaart, een papieren kaart of zelf een e-ticket met QR-code kunnen allemaal gebruikt als unieke identifier waar een abonnement aan gekoppeld kan worden.
Zelfs de toegangspas/druppel/token van je werk of de laadpas van de auto zou je technisch kunnen gebruiken, zolang het maar uitgelezen kan worden door kaartlezer in het OV en leidt tot een unieke identifier.

Spel en typfouten voorbehouden

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06 16:28
emeralda schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:53:
Ik zou even deze post hierboven eens doorlopen. Levert wat helderheid op in de verwarring denk ik.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85542726

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

J-roenn schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:37:
[...]

Ticket had toch op naam kunnen staan + een ID-Check in de trein bij controle ? hetzelfde zoals een E-Ticket werkt?
De NS wil geen gedonder en zeker weten wie er aan het reizen is. Zeker als de NS toch iets in rekening moeten brengen (bijv. , je reist "per ongeluk" met de dal vrij buiten de dal-uren). Als jij een "DAL-vrij " zou kunnen kopen op papier is je identiteit en IBAN niet gecheckt zoals bij een persoonlijk OV-chip-kaart.
Overlast/gedonder in de trein ontstaat veel door reizen met de verkeerde vervoersbewijzen, anoniem of met valse gegevens. De overlastgevers hebben geen ID bij zich of willen dat niet tonen.
Nu krijg je gewoon (achteraf) een rekening van de NS en dat scheelt een hoop gedonder in de trein.

De NS wil het liefst (denk ik) daarom helemaal af van dat anoniem of met "valse" naam reizen. Ik kan dat NS standpunt goed begrijpen vanwege het verbale en fysieke geweld tegen het NS personeel bij al dat gedonder.

[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 23-06-2026 15:32 ]

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Commendatore schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:55:
[...]

Dan is de vraag waarom ze dat niet zo communiceren naar iemand die al 1e klas reist. :/

Maar ik maak er geen gebruik van dus geef iemand die het hard nodig heeft de optie. :P

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De DB had gister blijkbaar een groot probleem:
Treinverkeer in heel Duitsland tijdelijk stil door radiostoring
In heel Duitsland reden dinsdagavond tijdelijk geen treinen vanwege een radiostoring. Dat meldt het spoorbedrijf Deutsche Bahn. Alle treinen kwamen stil te staan. Rond 1.00 uur meldden Duitse media dat het treinverkeer was hervat.

De oorzaak van de storing is vooralsnog niet bekend. Duidelijk is dat de landelijke storing de digitale radiocommunicatie heeft getroffen, meldt Deutsche Bahn (DB) aan de Duitse krant Tagespiegel. Technici werken momenteel aan een oplossing.

De politie in Berlijn meldde rond 23.00 uur dat er geen incidenten in de hoofdstad waren geweest als gevolg van de storing. Er stonden ook geen treinen stil op het open spoor.

Topvrouw van DB Evelyn Palla zei eerder op de avond tegen de Duitse krant Bild: "We proberen de treinen nu de stations in te krijgen zodat passagiers kunnen uitstappen. Daarna moeten we het probleem oplossen dat we nu nog niet kennen."

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:03
Voor diegenen met het DF: leuk stuk over Europese treinen.
Treinexpert: ‘Ik zie de meest belachelijke situaties op het Europese spoor’

[...]

De kern van het probleem blijft volgens hem nationaal denken. Spoorwegbedrijven worden vaak afgerekend op nationale prestaties en zijn mede daardoor ‘defensief’, zegt Worth. ‘Ze willen liever een groter stuk van een kleine nationale taart dan een klein stuk van een veel grotere, Europese taart’, zegt Worth als hij de Drielandentrein tussen Luik, Maastricht en Aaken instapt. ‘Internationale treinen worden nog te vaak gezien als een nice to have in plaats van een must-have.’

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/economie/16...ies-op-het-europese-spoor

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:45
Brent schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:57:
Voor diegenen met het DF: leuk stuk over Europese treinen.

[...]
Is dat zo gek? Er worden elk jaar miljarden euro's gegeven aan het binnenlands treinverkeer. En elke euro kan maar 1 keer worden uitgegeven. Dus gaat elke regering KPI's opleggen voor het binnenlands verkeer. Je gaat toch geen belastingsgeld uitgeven aan internationale treinen? Mag ook niet meer van Europa (misschien tot het grensstation nog wel) Dus die internationale treinen moeten winstgevend zijn. Dus duiken er van die prijsvechters op. Maar ik ben benieuwd welke service er kan geleverd worden door bijvoorbeeld een GoVolta als hun trein kapot staat tussen Rijsel en Parijs (ik zeg maar wat).

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Arator schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:07:
[...]

Maar ik ben benieuwd welke service er kan geleverd worden door bijvoorbeeld een GoVolta als hun trein kapot staat tussen Rijsel en Parijs (ik zeg maar wat).
Een 330 ml flesje water waar je uren mee moet doen en personeel die niets weet en kan vooral.

(Al vraag ik mij af in dat soort situaties een NMBS/NSI/SNCF/Eurostar het zoveel beter zou doen)

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:45
ed1703 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:02:
[...]

Een 330 ml flesje water waar je uren mee moet doen en personeel die niets weet en kan vooral.

(Al vraag ik mij af in dat soort situaties een NMBS/NSI/SNCF/Eurostar het zoveel beter zou doen)
Van NMBS weet ik dat ze bussen kunnen bestellen om de gestrande reizigers op te pikken en naar een ander station brengen. Er komt ook een ploeg van NMBS ter plaatse om flesjes water en een koek uit te delen.

Eurostar wil het liefst die reizigers op een andere Eurostartrein. Op die treinen is een barrijtuig, en redelijk wat personeel aanwezig. Ik heb ze ook al weten bellen voor reizigers die hun vliegtuig gingen missen.

Ik wil niet zeggen dat het allemaal vlot gaat. Maar er wordt toch iets gedaan.

Van die lowcost-treinen moet ik het nog allemaal zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Arator op 24-06-2026 18:22 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Arator schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:21:
[...]

Van NMBS weet ik dat ze bussen kunnen bestellen om de gestrande reizigers op te pikken en naar een ander station brengen. Er komt ook een ploeg van NMBS ter plaatse om flesjes water en een koek uit te delen.

Eurostar wil het liefst die reizigers op een andere Eurostartrein. Op die treinen is een barrijtuig, en redelijk wat personeel aanwezig. Ik heb ze ook al weten bellen voor reizigers die hun vliegtuig gingen missen.

Ik wil niet zeggen dat het allemaal vlot gaat. Maar er wordt toch iets gedaan.

Van die lowcost-treinen moet ik het nog allemaal zien.
Het zou ook niet uit moeten maken welke vervoerder zou moeten evacueren, daar zou een infrabeheerder de kar moeten trekken en niet dat elke vervoerder dit voor zichzelf moet gaan regelen.

Maar een klantenservice die vrijwel onbereikbaar is op dat soort momenten en het treinpersoneel het ook niet weet, is natuurlijk niet acceptabel.

Overigens heeft eurostar (thalys) ook al wat vervelende ervaringen achter de rug waarbij vervanging of een slaapplek regelen voor een vervallen laatste verbinding niet lukte.

Maar heel eerlijk, ik ben geen fan van open access op het spoor. Dit soort kwaliteit is blijkbaar wat toegestaan is en er is al de nodige ervaring met de low-cost vliegbedrijven. Ik vind wel dat dit aan een bepaalde kwaliteit moet voldoen, dit ook moeten kunnen blijven aantonen en ze anders van het spoor verwijderd worden. Maar blijkbaar zijn de inkomsten voor infraheffing een stuk belangrijker.

[ Voor 14% gewijzigd door ed1703 op 24-06-2026 20:54 ]

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:31
In Nederland is het in principe ProRail incidentbestrijding die ter plaatse komt. Die besluiten ook over eventuele evacuatie. Ook hebben zij flesjes water mee (standaard), nu met de warme dagen extra.
Pagina: 1 ... 177 178 Laatste