Despite what many VPN providers advertise VPNs are useless (at best ineffective) at:
Achieving anonymity.
Preventing Google or Facebook from collecting your private data.
Preventing unwanted profiling by social networks or search engines.
Providing better security when ‘working from home’.
Protecting your passwords.
Hiding your mobile phone location (GPS).
Helping you avoid data breaches on services you use online.
Defending against “cyber threats” and identity theft.
Do not rely on a VPN to protect you in any of the above scenarios.
Dit komt van de
site van ivpn af (waarvan ik best onder de indruk ben, kwam er op door een post in dit topic) en is m.i. behoorlijk strijdig met de "waarom vpn" uit de topicstart, specifiek het volgende:
De voordelen van VPN op een rijtje:
Je online privacy waarborgen; Een VPN maakt het ofwel onmogelijk of in ieder geval veel moeilijker voor overheden, bedrijven en criminelen om je te bespioneren. Ook voorkom je met een VPN dat bepaalde (grote) partijen een “online profiel” over jou opbouwen en jouw gegevens doorverkopen aan adverteerders, mits je ook andere privacymaatregelen neemt (bijvoorbeeld niet inloggen bij Google). Immers, omdat je steeds een ander IP-adres gebruikt, kunnen ze jouw data niet aan jou als gebruiker koppelen.
Ik vond het relevant dit hier neer te zetten omdat mensen anders een vals gevoel van veiligheid zouden hebben met een vpn.
Ik ben zelf in vpn geïnteresseerd ivm anonimiteit maar die zal ik grotendeels elders moeten zoeken (zoals duckduckgo, firefox extensies en tor, dingen die ook in de TS staan).
Overigens testje van EFF genaamd panopticlick/cover your tracks gedaan in m'n firefox, link
hier. Trackers OK maar fingerprinting niet okee.
Wel in orde door gebruik van Brave-browser.
VPN beschermt niet tegen fingerprinting als ik het goed heb, dus "omdat je steeds een ander IP-adres hebt, kunnen ze jouw data niet aan jou als gebruiker koppelen" klopt dan niet?
Terzijde: ik checkte even hoe Brave werkte, ging vlot ma-haar: Avast had alvast ongevraagd een paar extensies geïnstalleerd, kreeg mooi een waarschuwing. En toen ik Netflix testte kreeg ik de vraag om een extensie van google voor DRM - wingedvine of zoiets - te installeren. Kortom, wil je wat gaan gebruiken dan ben je direct weer bij Big Tech in het vizier
Iets dat ik al eerder vaststelde: als je de gebruikelijke/mainstream dingen wil doen maak je het jezelf moeilijk tot onmogelijk door voor privacy te gaan. Ik weet het, een open deur. Game EULAs iemand?
[
Voor 86% gewijzigd door
belgianmadcow op 06-01-2022 14:44
. Reden: quote eerst, quote uit TS toegevoegd ]