Z500 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:00:
Omdat ik een Pixel telefoon heb, heb ik de beschikking over Google One VPN.
Als deze actief is krijg ik de volgende melding;
"Dit apparaat heeft verbinding met internet via Google One. Je netwerkactiviteit, waaronder e-mails en browsegegevens, is zichtbaar voor je IT-beheerder."
Hoe moet ik dit nu lezen, zou doormiddel van een VPN je netwerkactiviteit niet juist beschermd moeten zijn?
Dan begrijp je VPN niet helemaal.
Virtual Private TUNNEL. Dit betekent dat je internet verkeer versleuteld van je telefoon naar de Google-servers gaat. Zit je bijvoorbeeld op een dubieus (gratis) wifinetwerk dan kan de beheerder van dat netwerk niet zien welke pagina's je bezoekt of andere informatie achterhalen.
Het eind van de tunnel is de Google server. Vanuit die server ga je alsnog gewoon open en bloot het internet op.
Dit geldt voor ALLE vpn-providers, dat je uiteindelijk vanaf hun server open en bloot het internet op gaat. Wat is dan het voordeel van VPN? De website die jij bezoekt ziet dat jouw bezoek afkomstig is van in jouw geval een Google server. Jouw privé ip-adres is niet zichtbaar. En als ze de VPN-dienst vragen wie dat was die hun site bezocht heeft wil en kan een goede VPN provider het antwoord niet geven. Omdat ze niets loggen en geen gegevens doorspelen. Let wel, er zijn nog meer dan genoeg andere manieren om uit te vogelen wie je bent. VPN is slechts een onderdeeltje. Niet de heilige graal dat alles anoniem maakt.
Aanvulling: diegene die de tunnel beheert (IT-beheerder) zou de versleutelde data kunnen ontsleutelen en dus bekijken wat je uitvreet. (potentieel verdienmodel voor "gratis" vpn diensten

)
Off-topic maar toch hartstikke relevant: je hebt een Google Pixel? Vervang Android voor GrapheneOS!
https://grapheneos.org/ Dat is Android, maar dan zonder alle links naar google! Ik heb nog niet één nadeel gevonden. En bevalt het niet, kan je altijd weer terug naar het originele OS.
[
Voor 4% gewijzigd door
beerten op 07-02-2023 21:28
]