Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Ik heb van Surfshark een mail ontvangen dat mijn abonnement automatisch met 1 jaar wordt verlengd, maar dan voor 59.76. Dit komt neer op een maandbedrag van 4,98.
Ik ga dus bijna 3x zoveel betalen.
Wat is de beste optie om de kosten zo laag mogelijk te houden...? Iemand ervaring hiermee...?
Opzeggen, ik zit bij Nordvpn en die heeft ook van dat soort geintjes.....zoek wel iets anders voor een jaartploumen schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:55:
Ik heb in 2020 een 3-jarig Surfshark abonnement afgesloten voor 60,65 dollar. Dit komt neer op een maandbedrag van 1,68 dollar.
Ik heb van Surfshark een mail ontvangen dat mijn abonnement automatisch met 1 jaar wordt verlengd, maar dan voor 59.76. Dit komt neer op een maandbedrag van 4,98.
Ik ga dus bijna 3x zoveel betalen.
Wat is de beste optie om de kosten zo laag mogelijk te houden...? Iemand ervaring hiermee...?
Dankje, heb je tips...?Gwoon Joep schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:11:
[...]
Opzeggen, ik zit bij Nordvpn en die heeft ook van dat soort geintjes.....zoek wel iets anders voor een jaar
Ik heb vpn tot half juni, ben er nog niet aan toegekomen
Gewoon Surfshark even mailen.tploumen schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:55:
Ik heb in 2020 een 3-jarig Surfshark abonnement afgesloten voor 60,65 dollar. Dit komt neer op een maandbedrag van 1,68 dollar.
Weet je zeker dat de €59,76 voor 1 jaar is en niet 3?
Vaak krijg je wel een aanbieding maar als je daar niet op in gaat dat ze dan de huidige aanbieding (ook qua tijdsduur) verlengen. Ik zat op €61,37 in 2021 voor 24mnd en er is onlangs verlengd voor €60,21 (ook weer 24 mnd). En in mijn account staat de volgende verlenging op 2025 voor €68,51. Waarschijnlijk afhankelijk van koersverschillen.
Wat staat er in je account bij Surfshark wanneer er verlengd wordt en voor hoeveel?
Je abonnement wordt binnenkort verlengdrvk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:33:
[...]
Gewoon Surfshark even mailen.
Weet je zeker dat de €59,76 voor 1 jaar is en niet 3?
Vaak krijg je wel een aanbieding maar als je daar niet op in gaat dat ze dan de huidige aanbieding (ook qua tijdsduur) verlengen. Ik zat op €61,37 in 2021 voor 24mnd en er is onlangs verlengd voor €60,21 (ook weer 24 mnd). En in mijn account staat de volgende verlenging op 2025 voor €68,51. Waarschijnlijk afhankelijk van koersverschillen.
Wat staat er in je account bij Surfshark wanneer er verlengd wordt en voor hoeveel?
Je Surfshark-abonnement wordt automatisch verlengd op 2023-06-08.
Er wordt USD 59.76 (plus verkoopbelasting als dat bij je eerste betaling van toepassing was) in rekening gebracht voor een abonnement van 1 jaar.
Blijf veilig online,
Het team van Surfshark
Jij zegt dus eigenlijk op deze mail reageren en dan vragen voor opnieuw 3 jaar voor het genoemde bedrag...? Of kan ik beter via de chat reageren...?
Op hun website zie ik nu een tarief van €2,18/m staan voor 24 maanden + 1mnd gratis (EUR 54.53 nu gefactureerd en elk jaar na de eerste 25 maanden. Geldende extra belastingen hangen af van je jurisdictie.) Er kan dus nog btw bij komen. Maar dat lijkt me zelfs een betere aanbieding. Dus het is raar dat dat bij jou voor maar 1 jaar is.tploumen schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:41:
[...]
Jij zegt dus eigenlijk op deze mail reageren en dan vragen voor opnieuw 3 jaar voor het genoemde bedrag...? Of kan ik beter via de chat reageren...?
Maar het klopt dus inderdaad... (zie bovenstaand "elk jaar"). Dan had jij een drie jarig abonnement en daarna elk jaar voor die prijs. Ik heb een twee jarig abonnement elke keer verlengd met 2 jaar.
Maar dan kun je nu dus net zo goed weer voor zo'n aanbieding voor 25+1 maand gaan (als dat mogelijk is). Je kunt ze mailen of chatten om te vragen naar dat of een beter aanbod.
Als je die €2,18/m 25+1 mnd ook ziet staan (ik weet niet of het bij iedereen hetzelfde is) dan is dat in ieder geval een uitgangspunt voor het gesprek. (Komt denk ik nog wel 21% btw op)
Ik weet niet wanneer je abo afloopt (edit: ah, 2023-06-08) maar het handigste zou natuurlijk aansluitend zijn (dat deden ze bij mij (=verlenging) wel. Einde was eind maart, heb eind feb verlengd maar dat ging dus pas na eind maart in). Maar misschien bij opnieuw afsluiten met die nieuwe aanbieding niet. Let daar dus op.
=Note: you will be billed the current standard price of $99.00 plus $20.79 additional tax* ($119.79 in total) for the 1-year plan of NordVPN.=
11-5 de volgende mail
=Your service ends in 30 days. Renew with a special deal early and save! The 2-year plan is only $2.89/month ($69.36 in total).
ik wacht nog even af en anders voor hetzelfde naar een ander....ze nemen hun zootje maar in de maling,
stelletje (*&^%#$%^&*()
Gewoon een kwestie van hoe dichterbij de afloop datum, hoe meer ze hun best doen om je binnen te houdenGwoon Joep schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:20:
ik wacht nog even af en anders voor hetzelfde naar een ander....ze nemen hun zootje maar in de maling,
stelletje (*&^%#$%^&*()
59,88 € in totaal, dit is 4,99 €/maand.
https://www.mozilla.org/nl/products/vpn/#faq-refunds
Zelfde probleem met PIA en google, werd helemaal tureluurs van al die recaptcha's met zebra's, motorfietsen en bruggen etc.JimmyNL schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:20:
Ik heb de afgelopen tijd ook meermaals contact met NordVPN gehad over de bekende problemen met google. In het begin (voor mij een maand of drie terug) was het inderdaad een goede oplossing om verder van een NL server af te gaan zitten. Ik connect graag op een NL server omdat de performance meestal beter was, imo dan. Maar het lijkt erop dat het als een vlek groter wordt. Kon ik goed (lees met minder problemen) in Scandinavië terecht geeft dat nu ook steeds meer problemen. Soms wel tot 10 keer brandkranen, motorfietsen en zebra's aan toe. Echt om gek van te worden. Daarbij zie ik tevens dat google de apps button niet meer plaatst waardoor snel toegang tot je mailbox of agenda ook niet mogelijk is. NordVPN geeft aan dat de oorzaak een beleidswijziging bij google is en dat ze er heel hard aan werken. Maar na drie maanden ben ik bang dat dit hem niet gaat worden. En zo te zien heeft overstappen ook weinig zin, los van dat het zonde is van mijn twee jaar subscription. Dan blijft er nog één ding over en dat is google in de ban doen, maar dat zit zó vervlochten in veel van wat ik gebruik... niet goed ook.. maarja...
Ben overgestapt naar Ecosia en gelukkig nergens last meer van. Google kan echt de boom in van me.
Had als alternatief in eerste instantie Webmin met de OpenVPN-addon in gedachten, het was echter heel duidelijk te merken dat die addon al een tijdje niet meer bijgewerkt was. Buiten issues in het server-config bestand (geen volledige paden naar certs/keys wat OpenVPN niet leuk vind) er was ook nog dit:
OpenSSL: error:140AB18E:SSL routines:SSL_CTX_use_certificate:ca md too weak

Helaas linkt zo'n beetje iedere Google-hit naar PiVPN, waardoor eventuele alternatieven ondergesneeuwd raken.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Waarom OpenVPN? Zeker als je niet volledig weet wat je doet. Wireguard is lichter, sneller en moderner. Als je hulp nodig hebt met de implementatie, zie bijvoorbeeld Algo.Raven schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:46:
Weet iemand of er tegenwoordig alternatieven voor PiVPN zijn die wél ondersteuning bieden voor iptables opvolger nftables?
Had als alternatief in eerste instantie Webmin met de OpenVPN-addon in gedachten, het was echter heel duidelijk te merken dat die addon al een tijdje niet meer bijgewerkt was. Buiten issues in het server-config bestand (geen volledige paden naar certs/keys wat OpenVPN niet leuk vind) er was ook nog dit:
OpenSSL: error:140AB18E:SSL routines:SSL_CTX_use_certificate:ca md too weak
, daar kon ik niet zo gauw een oplossing voor vinden, kan alleen kiezen uit key size 2048 en 4096.
Helaas linkt zo'n beetje iedere Google-hit naar PiVPN, waardoor eventuele alternatieven ondergesneeuwd raken.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Ah, vergeten te melden, er komt ook obfuscatie (Shadowsocks) bij kijken en daar is Wireguard niet geschikt voorjurroen schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:18:
[...]
Waarom OpenVPN? Zeker als je niet volledig weet wat je doet. Wireguard is lichter, sneller en moderner. Als je hulp nodig hebt met de implementatie, zie bijvoorbeeld Algo.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Gekozen voor SurfShark vanuit Amerika om af en toe een VPN op te zetten naar Nederland voor nederlandse content (Bijvoorbeeld de voetbal wedstrijden van het Nederlands elftal).
Snelheid met VPN:
Download: 304 Mbps
Upload: 41 Mbps
Ping: 6.9 ms
Zonder VPN:
Download 336
upload 278 Mbps
Ping: 0.7 ms
Hoe is jullie ervaring? Vooral ping en upload gaan achteruit met als gevolg dat het lastig was om de voetbal wedtrijd te streamen zonder flinke periodes buffering. Netflix ook getest en dit werkte wel.
Hoor graag jullie ervaring voordat ik een refund aanvraag en opzoek ga naar een andere VPN aanbieder.
Een ping van New York naar Amsterdam is 78ms.
Latency kan directe invloed hebben op de maximale throughput die je kan halen.
Als de voetbal wedstrijd TCP gebruikt, dan heeft dit invloed. Als het UDP gebruikt, zou het niet uit moeten maken.
Je kan eens kijken naar Proton VPN. Dit gebruikt BBR TCP waarmee je de effecten van hoge latency grotendeels kan ondervangen.
Connect dan vanuit US naar een VPN server in Amsterdam.
Zie ook:
Lage file transfer naar Zweden
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Vecodo schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:40:
Goedemorgen,
Gekozen voor SurfShark vanuit Amerika om af en toe een VPN op te zetten naar Nederland voor nederlandse content (Bijvoorbeeld de voetbal wedstrijden van het Nederlands elftal).
Snelheid met VPN:
Download: 304 Mbps
Upload: 41 Mbps
Ping: 6.9 ms
Zonder VPN:
Download 336
upload 278 Mbps
Ping: 0.7 ms
Hoe is jullie ervaring? Vooral ping en upload gaan achteruit met als gevolg dat het lastig was om de voetbal wedtrijd te streamen zonder flinke periodes buffering. Netflix ook getest en dit werkte wel.
Hoor graag jullie ervaring voordat ik een refund aanvraag en opzoek ga naar een andere VPN aanbieder.
Ping is niet bijster relevant voor VOD-streaming zolang die redelijk stabiel is. Ping voor live streams is wel wat relevanter, maar ook daar als zolang dit een beetje stabiel blijft is dit geen probleem. Upload is enkel een probleem als die echt zo goed als nul is waardoor je helemaal niets terug kunt sturen. Download is in alle gevallen (VOD-streaming of livestreaming) het meest relevant zodat je een steady stream aan packets binnen kan hengelen welke je beeld opbouwen. Bij VOD-streaming heb je lokaal een buffertje waardoor je niets merkt als je ineens een dipje krijgt in je downloadsnelheid.Vooral ping en upload gaan achteruit met als gevolg dat het lastig was om de voetbal wedtrijd te streamen zonder flinke periodes buffering
Resumé, ik zie met als zonder VPN in snelheid geen probleem waarom je problemen zou moeten hebben bij het kijken van VODs of livestreaming. Waarschijnlijk gaat er qua routing iets niet lekker óf filtert de contentbeheerder toch bepaalde IPs in meer of mindere mate.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dank voor deze heldere uitleg, ga het eens verder onderzoekenTrue schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:53:
[...]
![]()
![]()
[...]
Ping is niet bijster relevant voor VOD-streaming zolang die redelijk stabiel is. Ping voor live streams is wel wat relevanter, maar ook daar als zolang dit een beetje stabiel blijft is dit geen probleem. Upload is enkel een probleem als die echt zo goed als nul is waardoor je helemaal niets terug kunt sturen. Download is in alle gevallen (VOD-streaming of livestreaming) het meest relevant zodat je een steady stream aan packets binnen kan hengelen welke je beeld opbouwen. Bij VOD-streaming heb je lokaal een buffertje waardoor je niets merkt als je ineens een dipje krijgt in je downloadsnelheid.
Resumé, ik zie met als zonder VPN in snelheid geen probleem waarom je problemen zou moeten hebben bij het kijken van VODs of livestreaming. Waarschijnlijk gaat er qua routing iets niet lekker óf filtert de contentbeheerder toch bepaalde IPs in meer of mindere mate.
Helaas gaat er steeds meer functionaliteit uit bij Mullvad. Heeft iemand een goed alternatief met alle privacy die Mullvad bied en port forwarding?GoldenBatt schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:34:
Nieuws: Mullvad gooit Port Forwarding er uit!![]()
https://mullvad.net/nl/bl...port-for-forwarded-ports/
Proton?Jurdefur schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:05:
[...]
Helaas gaat er steeds meer functionaliteit uit bij Mullvad. Heeft iemand een goed alternatief met alle privacy die Mullvad bied en port forwarding?
Surfshark ondersteunt geen portforwarding, PureVPN wel (al is dat een extra betaalde optie)
Voor de Linux torrents uiteraard
Qua snelheid maakt het niet zoveel uit, maar met een open tcp poort werkt het stukken beter.
[ Voor 22% gewijzigd door fordrwd4ever op 02-08-2023 14:37 ]
Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk
Hoe is dat een alternatief?
- Moet een mailadres invullen
- Betaling alleen per credit card/PayPal?
- Nul persoonlijke gegevens invullen
- Betaling kan zelfs per post, gewoon geld opsturen, naast cryptovaluta
- Ze sponsoren niet alleen open source, ze ontwikkelen open source zoals stboot en dragen bij aan bijvoorbeeld Wireguard
- Ze zijn super transparant over de infrastructuur - of de hardware van hun is of geleased en welke partin ze het afnemen
Goeie punten, maar misschien had je die eisen er dan bij moeten zettenjurroen schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:54:
[...]
Hoe is dat een alternatief?Wat Mullvad uniek maakt:
- Ze sponsoren niet alleen open source, ze ontwikkelen open source zoals stboot en dragen bij aan bijvoorbeeld Wireguard
- Ze zijn super transparant over de infrastructuur - of de hardware van hun is of geleased en welke partin ze het afnemen
Overigens heeft de helft van je punten niets met privacy te maken, maar met security of zelfs ethiek. Wat overigens ook valide punten kunnen zijn.
Ik ben niet de originele vraagstellerTrue schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 00:06:
[...]
Goeie punten, maar misschien had je die eisen er dan bij moeten zetten![]()
Overigens heeft de helft van je punten niets met privacy te maken, maar met security of zelfs ethiek. Wat overigens ook valide punten kunnen zijn.
Nu kan je ook de optie nemen dat ze je account verwijderen bij bedrijven werkt dit echt?
https://surfshark.com/nl/pricing
Je bedoelt Paranoia?jurroen schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 01:11:
[...]
Ik ben niet de originele vraagstellerWel een enthousiaste privacy, security en ethiek geek
ja zo kan je het ook noemen, laatste tijd en eens heel veel spammail geen idee waar vandaan. Zal wel weer ergens geen AVG melding gedaan zijn.
Maar goed dan wordt er iets gezegd bij surfshark, wij halen je gegevens weg bij bedrijven waarbij ik denk dat kan en lukt je helemaal niet
Daarnaast wil ik natuurlijk weten of deze net zo goed of beter is dan expressvpn.
jurroen schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 01:11:
[...]
Ik ben niet de originele vraagstellerWel een enthousiaste privacy, security en ethiek geek
Begon beide toevallig met Jur vandaar dat ik dat dacht
Ik zie het verband niet tussen spam en vpn. Ik ben benieuwd hoe je dit ziet?bertdrenth schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:35:
[...]
ja zo kan je het ook noemen, laatste tijd en eens heel veel spammail geen idee waar vandaan. Zal wel weer ergens geen AVG melding gedaan zijn.
Maar goed dan wordt er iets gezegd bij surfshark, wij halen je gegevens weg bij bedrijven waarbij ik denk dat kan en lukt je helemaal niet![]()
Daarnaast wil ik natuurlijk weten of deze net zo goed of beter is dan expressvpn.
Een VPN zorgt ervoor dat je ip-adres thuis onzichtbaar is. Het wordt 'vervangen' door het ip-adres van de server van je vpn boer. Waar (hopelijk) heel veel mensen gebruik van maken zodat jouw internetbezoekjes moeilijker te isoleren zijn. En justitie je moeilijk kan traceren als je stout bent.
En vooruit, op een dubieuze wifinetwerk kunnen ze internetverkeer niet analyseren.
Om echt privacy te waarborgen is vpn misschien wel het laatste dat je nodig hebt. https://amiunique.org/
Geen cookie nodig.
Koop iets in een webwinkel, laat ook maar ergens je emailadres achter en je bent al traceerbaar.
Je bent hier ingelogd

Ik hoor graag hoe paranoia je bent. Ik ben ook maar een boerenlul met beperkte kennis en leer graag.
\beerten schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:21:
[...]
Ik zie het verband niet tussen spam en vpn. Ik ben benieuwd hoe je dit ziet?
Een VPN zorgt ervoor dat je ip-adres thuis onzichtbaar is. Het wordt 'vervangen' door het ip-adres van de server van je vpn boer. Waar (hopelijk) heel veel mensen gebruik van maken zodat jouw internetbezoekjes moeilijker te isoleren zijn. En justitie je moeilijk kan traceren als je stout bent.
En vooruit, op een dubieuze wifinetwerk kunnen ze internetverkeer niet analyseren.
Om echt privacy te waarborgen is vpn misschien wel het laatste dat je nodig hebt. https://amiunique.org/
Geen cookie nodig.
Koop iets in een webwinkel, laat ook maar ergens je emailadres achter en je bent al traceerbaar.
Je bent hier ingelogd![]()
Ik hoor graag hoe paranoia je bent. Ik ben ook maar een boerenlul met beperkte kennis en leer graag.
De vraag is dan, welke VPN is het beste voor streaming vanuit diverse landen?
Het spamgebeuren heb ik gedeeltelijk opgelost met een nieuw mailaccount en aliassen via simplelogin.
Dan weet ik waar het vandaan komt en kan ik het zeer makkelijk uitzetten.
Het gaat proton worden eens kijken of deze een beetje lekker loopt.jurroen schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:54:
[...]
Hoe is dat een alternatief?Wat Mullvad uniek maakt:
"Proton VPN, in addition to accepting credit/debit cards, PayPal, and Bitcoin, also accepts cash/local currency as an anonymous form of payment."
Werkt goed bij mij.Jurdefur schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:49:
[...]
Het gaat proton worden eens kijken of deze een beetje lekker loopt.
"Proton VPN, in addition to accepting credit/debit cards, PayPal, and Bitcoin, also accepts cash/local currency as an anonymous form of payment."
Neem aan dat je NL streams wil kijken? Kies dan een provider met servers in NL. Maar eigenlijk alle grote aanbieders (Nord, Express, Proton, etc) hebben meerdere servers in NL staan. Advies zou zijn om alles te regelen en downloaden voordat je naar India vertrekt.ramrodwillem schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:01:
Ik neem mn IPad mee naar India en om s,avonds wat te kunnen kijken via een streaming aanbieder, wil ik dit via VPN doen, welke is aan te bevelen en maakt het nog iets uit voor een specifieke voor India of zit daar geen verschil in ?
Zal eens kijken naar de genoemde aanbieders van VPN.
Met Proton Vpn kan ik wel het content zien van Amerika en India, of het andersom is kan ik niet testenramrodwillem schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:45:
Downloaden is wel erg beperkt bij de aanbieders(Amazon, Sky en HBO), ervaring leert dat als ik in India ben er niet gekeken kan worden omdat ik in een "vreemd" land zit.
Zal eens kijken naar de genoemde aanbieders van VPN.
Nee je moet je VPN op locatie NL zetten om op Nederlandse sites/streams te kunnen.ramrodwillem schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:21:
Als ik in India ben moet ik neem ik aan toch een server in India moet kiezen of juist niet ?
Ik was ook een longtime Mullvad gebruiker, echter zal ik nu moeten verkassen vanwege het verwijderen van port forwarding.
Heb nu weer een subscription van AirVPN echter loop ik daar met WireGuard al direct tegen teleurstellende throughput. Meestal ergens tussen de 80-250 Mbit voor upload en download.
Mijn isp is 1Gbit en met Mullvad haalde ik eigenlijk altijd bijna de volledige bandbreedte.
Iemand hier ervaring met Proton VPN en de throughput?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
250Mbit als ik de app op mijn laptop gebruik.Tijntje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:09:
....
200Mbit als ik een cliënt gebruik in mijn PFSense router.
Zowel down- als upload. Nederlandse server
Bij mij is de bottleneck de wifisnelheid. Genoemde snelheden zijn met kabels over een gigabit router.
600Mbit glaslijn van caiway
[ Voor 15% gewijzigd door beerten op 15-09-2023 16:00 ]
"Bij mij is de bottleneck de wifisnelheid. Genoemde snelheden zijn met kabels over een gigabit router."beerten schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:59:
[...]
250Mbit als ik de app op mijn laptop gebruik.
Bij mij is de bottleneck de wifisnelheid. Genoemde snelheden zijn met kabels over een gigabit router.
Deze snap ik niet. De bottleneck lijkt zoals jij het aangeeft indien je (degelijke (!)) kabels gebruikt toch echt aan Proton te liggen en niet bij de WiFi?

Dank je, dat valt ook wat tegen inderdaad.beerten schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:59:
[...]
250Mbit als ik de app op mijn laptop gebruik.
Heb 1Gbit glas thuis, met Mullvad trok ik via WireGuard altijd mijn volledige bandbreedte.
Zonder VPN

AirVPN, Merk hier een groot verschil met een speedtest of met daadwerkelijke torrents
Met AirVPN (random endpoint)

Met AirVPN (Dalim zou een 10Gbit server zijn)

OVPN AMS28

OVPN AMS29

OVPN AMS30

OVPN AMS35

OVPN AMS36

Afgelopen week met AirVPN getest met de ISOs
Wifi snelheid is lager dan de download snelheid van Proton. Genoemde snelheden haal ik alleen als ik mijn laptop met een netwerkkabel verbind.True schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:07:
[...]
"Bij mij is de bottleneck de wifisnelheid. Genoemde snelheden zijn met kabels over een gigabit router."
Deze snap ik niet. De bottleneck lijkt zoals jij het aangeeft indien je (degelijke (!)) kabels gebruikt toch echt aan Proton te liggen en niet bij de WiFi?
N.a.v. de recente wijzigingen in de inlichtingenwet waardoor we toch met een soort sleepwet opgescheept worden zit ik te overwegen om over te stappen op VPN.
Maar nu vroeg ik me af hoe anoniem dat echt is. Met name bij een server in NL; is het dan niet mogelijk als bv de AIVD het verkeer van die server monitored dat ze traffic van mij naar de server kunnen correleren aan uitgaand verkeer van de server naar de bestemming (en omgekeerd).
Ik kan me voorstellen dat er op mijn bericht naar de server snel een uitgaand bericht van die server is. En door te kijken naar de lengte van de in en uitgaande berichten vermoed ik dat het wel te doen is om in en uitgaande berichten te matchen.
Iemand een idee hierover?
En gebruik van een VPN in verweggistan of double VPN maak het natuurlijk een stuk lastiger, maar dan gaat de latency natuurlijk ook substantieel omhoog (en waarschijnlijk de data transfer rate omlaag)
Ja, bij een goed ingerichte infrastructuur is het niet mogelijk verkeer te correleren. Dit valt en staat bij hoe de VPN-aanbieder haar zaakjes ingericht heeft. Dit is (helaas) een kwestie van vertrouwen als consument.
PS welke wijzigingen heb je het over? Want de recente wijzigingen zijn van de Wiv 2017 (eventueel kun je argumenteren dat het 1 mei 2018 is).
De vraag die je jezelf moet stellen is, waarom wil ik een VPN, wat wil ik er mee bereiken en hoe belangrijk is het dat dit continu gewaarborgd is?
https://www.ad.nl/politie...abels-verkennen~a998b94c/
En ik begrijp niet waarom de data niet te correleren zou zijn.
Voor een enkel bericht is dat lastig of onmogelijk, maar voor een lange tcp stream weet ik het zo net nog niet.
Ik ben geen expert in vpn protocollen, maar als ik het goed heb wordt het complete bericht versleuteld en dan naar een vpn server gestuurd, met een extra header.
Als het aantal pakketten tussen vpn client en vpn server hetzelfde is als tussen vpn server en internet server dan zie ik correlatie mogelijkheden bij grotere streams, zeker als geldt dat het pakket tussen vpn client en vpn server een vaste hoeveelheid bytes groter is dan tussen vpn server en internet server.
En als het niet druk is op de server dan wordt het correleren nog gemakkelijker. (extreem geval: jij bent de enige gebruiker van die server, dan zie je twee data stromen, eentje van een client naar vpn server en eentje van vpn server naar internet server).
En waarom ik VPN overweeg: ik ben redelijk privacy gevoelig en heb een hekel aan het big brother model wat nu lijkt te ontstaan. Niet dat ik specifiek iets te verbergen heb maar ik ben nieuwsgierig aangelegd dus ik surf b.v. n.a.v. dingen in het nieuws wel eens naar websites die verkeerd uitgelegd kunnen worden.
Om een voorbeeld te geven: stel dat ik meer wil weten over hamas (niet dat ik dat wil), maar ik zou dan bij het zoeken best wel eens op een website terecht kunnen komen die niet zo kosher is, en waardoor ik ergens aangemerkt kan worden als potentiele terrorist. (nogmaals: hypothetisch geval, ik heb geen hamas sympathieen)
A. de aanpassing in de wet doet niets anders dan al kon, de geheime diensten mogen afluisteren. Met deze nieuwe wet mogen ze dat zonder toestemming te vragen. Maar het is al meermaals door de TIB genoemd dat het sowieso niet netjes gedaan wordt bijv.: https://www.nu.nl/binnenl...gen-voor-afluisteren.html . Ik denk dus dat deze wetsaanpassing vooral in de praktijk een papieren tijger is (of eigenlijk dat was de Wiv 2017, maar daar ging men passend mee om en nu mogen ze op diezelfde manier passend blijven werken).effem schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:40:
@True het gaat om deze nieuwe wet:
https://www.ad.nl/politie...abels-verkennen~a998b94c/
En ik begrijp niet waarom de data niet te correleren zou zijn.
Voor een enkel bericht is dat lastig of onmogelijk, maar voor een lange tcp stream weet ik het zo net nog niet.
Ik ben geen expert in vpn protocollen, maar als ik het goed heb wordt het complete bericht versleuteld en dan naar een vpn server gestuurd, met een extra header.
Als het aantal pakketten tussen vpn client en vpn server hetzelfde is als tussen vpn server en internet server dan zie ik correlatie mogelijkheden bij grotere streams, zeker als geldt dat het pakket tussen vpn client en vpn server een vaste hoeveelheid bytes groter is dan tussen vpn server en internet server.
En als het niet druk is op de server dan wordt het correleren nog gemakkelijker. (extreem geval: jij bent de enige gebruiker van die server, dan zie je twee data stromen, eentje van een client naar vpn server en eentje van vpn server naar internet server).
En waarom ik VPN overweeg: ik ben redelijk privacy gevoelig en heb een hekel aan het big brother model wat nu lijkt te ontstaan. Niet dat ik specifiek iets te verbergen heb maar ik ben nieuwsgierig aangelegd dus ik surf b.v. n.a.v. dingen in het nieuws wel eens naar websites die verkeerd uitgelegd kunnen worden.
Om een voorbeeld te geven: stel dat ik meer wil weten over hamas (niet dat ik dat wil), maar ik zou dan bij het zoeken best wel eens op een website terecht kunnen komen die niet zo kosher is, en waardoor ik ergens aangemerkt kan worden als potentiele terrorist. (nogmaals: hypothetisch geval, ik heb geen hamas sympathieen)
B. in de praktijk verzoekt een dienst:
- bij jouw ISP
- en/of bij de ISP van een router in NL waarover verkeer gaat (dit is al na je eigen ISP)
- en/óf in het geval van een VPN end-point in NL de ISP van het VPN end-point in NL
C. ik vraag mij af of jouw VPN-access IP hetzelfde netwerk is als jouw VPN-end point. Dan wordt het nog lastiger te correleren (niet dat dat al praktisch mogelijk was overigens).
Als je echt zo bang bent gebruik dan gewoon altijd TOR.
* True moest gniffelen om Hamas die niet kosher is, ja echt?
Ik ben op zich niet bang dat ze door af te tappen zomwaar bij mijn email of zo kunnen of bij de data . Dat verkeer is allemaal https dus tenzij ze daaar bv een zero-day voor hebben acht ik dat vooralsnog wel veilig.
C is wel een interessant punt. Zoals gezegd had ik het idee dat het verkeer van mij inderdaad direct naar de gekozen server ging, en van daar uit naar de bestemming.
Ofwel: mijn secenario is:
eFfeM stuurt http request voor A.com naar vpn server. Iemand die mee kan kijken ziet alleen het verkeer naar de server, dus wat ge-encrypte data met een header.
vpn server pakt hjet berichtje van eFfeM uit en ontcijfert dat., en stuurt het bericht door naar A.com.
A.com stuurt het antwoord (wat een hele reeks IP pakketjes kan zijn) terug naar de server die bij ontvangst van een pakketje dat codeerd en via de vpn tunnel terugstuurt naar eFfeM.
Doordat het een aantal pakketjes zijn zie je als je de VPN server van buiten bekijkt dat het verkeer tussen tussen poort X van de VPN server steeds resulteert in een bericht naar poort Y van het IP adres van eFfeM
Ik verwacht eigenlijk niet dat er aan de VPN server side veel forwarding of extra processing gebruikt. Dat kost alleen maar tijd (dus latency neemt toe) en geld (om het te doen).
En als je de stroom hebt, heb je ook het eerste bericht; daar zit het aangevraagde ip adres in (het IP adres van A.com) en alles wat er nog meer aan meetadata in de ip header zit.
Eh en TOR: heb ik als nieuwsgierige IT-er wel eens geprobeerd: was totaal niet vooruit te branden. Misschien kwam dat doordat ik toen nog een simpel 50/5 of 50/10 lijntje van Ziggo had.
Ik ben namelijk opzoek naar vpn waar ik maandelijks kan betalen. Ze offeren namelijk 1.99 of 2.50 per maand bij surfshark en andere vpn services. maar je moet direct wel direct de 24 maand betalen ipv maandelijks geadverteerd het is maar 2 euro per maand. Weet er iemand welke vpn wel op deze manier werkt, dus effectief maandelijks bedrag?
Je moet kijken op cashback acties zoals cashbackxl, laatste keer 14 euro met de cashback aftrek er al bij in totaal betaald voor 2 jaar surfshark. Dus rond effectief rond de 60 eurocent per maand Waarom zou je dan maandelijks willen betalen?aaronito schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:27:
Hallo,
Ik ben namelijk opzoek naar vpn waar ik maandelijks kan betalen. Ze offeren namelijk 1.99 of 2.50 per maand bij surfshark en andere vpn services. maar je moet direct wel direct de 24 maand betalen ipv maandelijks geadverteerd het is maar 2 euro per maand. Weet er iemand welke vpn wel op deze manier werkt, dus effectief maandelijks bedrag?
ok bedankt dit is inderdaad de moeite. ik wacht dan op cashback actie van surfshark op cashbackxldutchnltweaker schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:35:
[...]
Je moet kijken op cashback acties zoals cashbackxl, laatste keer 14 euro met de cashback aftrek er al bij in totaal betaald voor 2 jaar surfshark. Dus rond effectief rond de 60 eurocent per maand Waarom zou je dan maandelijks willen betalen?
Via cashbackxl kan je nu tot 90% cashback terug krijgen. Dus dat is zeker al de moeite hoor. Je krijgt het van cashbackxl en niet surfshark.aaronito schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:51:
[...]
ok bedankt dit is inderdaad de moeite. ik wacht dan op cashback actie van surfshark op cashbackxl
ik zag het net, mijn excuses. wat is beste keus starter of bied de one zoveel meerwaarde?dutchnltweaker schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:57:
[...]
Via cashbackxl kan je nu tot 90% cashback terug krijgen. Dus dat is zeker al de moeite hoor. Je krijgt het van cashbackxl en niet surfshark.
Iemand nog tips?
Mijn boefje is liev!
Je hebt eigenlijk zelf het antwoord al gegeven, als extern de poort vrij is kan je het proberen met poort 443 en TCP, dan kan je waarschijnlijk altijd verbinden. Enige nadeel is wel dat je vaker verkeer gaat zien van poort scanners.JB schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:55:
Ik merk steeds vaker dat mijn VPN naar huis niet wil op WiFi netwerken. Ik vermoed matchen applicatie vs poort (OpenVPN), maar wellicht ook gewoon blokkeren van poorten? Hebben mensen hier meerdere opties wanneer dat gebeurd? Erg vervelend als je in het buitenland zit en je NL abbo's werken niet zoals tv kijken omdat je een buitenlands IP hebt. Vaak kan ik me zelf dan nog redden met een hotspot via de telefoon en dan de VPN starten, maar als je geen lekker bereik hebt...
Iemand nog tips?
Op een Ziggo 500/50 haalt ie met wireguard client 495/49.
Is daarnaast voorzien van de laatste update van OpenWRT en Gl.iNet gebruikt hun eigen interface voor het beheer maar je kunt ook de OpenWRT interface kiezen met alle opties.
Voor €93 + €20 (invoerkosten) een no-brainer.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Als je hem rechtstreeks bij hun Europese store koopt, is ie 157 euro! Das nogal een verschil.snah001 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:46:
Ongeveer 6 weken geleden heb ik de Gl.iNet Flint 2 MT6000 als earlybird besteld en die draait hier nu al 2 dagen zonder problemen.
Is daarnaast voorzien van de laatste update van OpenWRT en Gl.iNet gebruikt hun eigen interface voor het beheer maar je kunt ook de OpenWRT interface kiezen met alle opties.
Klokslag 3 uur ging de verkoop van start en dan binnen 2 minuten de bestelling plaatsen en hoppa, gelukt.
Zo pak je dus voordeel maar je kon je dus aanmelden 2,5 maand geleden voor de mail met de aankondiging van die actie.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Eigenlijk jammer dat alleen een aantal VPN providers Wireguard ondersteunen. Dat zijn nu net degene die niet lekker gaan met streaming. Ik wil op vakantie gewoon mijn NL content kunnen kijken zoals mijn sport abbo en/of F1TV. Met OpenVPN ben je qua snelheid een stuk beperkter (zeker op de Gl.iNet GL-A1300 Slate Plus.snah001 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:46:
Ongeveer 6 weken geleden heb ik de Gl.iNet Flint 2 MT6000 als earlybird besteld en die draait hier nu al 2 dagen zonder problemen.
Mijn boefje is liev!
Wireguard is ook niet het probleemsnah001 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:24:
In heel Azië, waar ik regelmatig ben voor werk, geen problemen met streaming via Wireguard ondervonden in hotels. Wel dat in het algemeen de Wifi kwaliteit van de hotels echt minder is maar dat staat los van de VPN verbinding.
Mijn boefje is liev!
Ooit Proton vpn geprobeerd?JB schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:42:
[...]
Wireguard is ook niet het probleemDe VPN dienst zelf is vaak geblokkeerd door Netflix/Prime/Disney obv bekende IP ranges etc.
Werkt wel met hier Mexicaanse of Amerikaanse Netflix kijken en ondersteund Wireguard
Nee nog niet. Ik heb het eigenlijk andersom nodig vooral om NL te kunnen zien in buitenlandArjantje72 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:13:
[...]
Ooit Proton vpn geprobeerd?
Werkt wel met hier Mexicaanse of Amerikaanse Netflix kijken en ondersteund Wireguard
Mijn boefje is liev!
Hi, ik heb hetzelfde. Woon in het buitenland en wil graag Nederlandse Netflix zien.JB schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:07:
[...]
Nee nog niet. Ik heb het eigenlijk andersom nodig vooral om NL te kunnen zien in buitenland
Heb je een keuze kunnen maken?
Heb met Mullvad en SurfShark getest nu, maar Mullvad is kansloos voor streamen (lees je ook). Prime doet het nergens. Netflix wel, maar heb het nog niet echt kunnen testen vanuit het buitenland. SurfShark lijkt het beter te doen maar ook lang niet alle locaties werken. Heel veel is gewoon al bekend bij die streaming diensten.Too5 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:09:
[...]
Hi, ik heb hetzelfde. Woon in het buitenland en wil graag Nederlandse Netflix zien.
Mijn boefje is liev!
Koop een Fritz!box router en/of modem en log daar in via Wireguard.Too5 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:09:
[...]
Hi, ik heb hetzelfde. Woon in het buitenland en wil graag Nederlandse Netflix zien.
GL.inet kan ook. Die neem ik weer mee als clientvj_slof schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:17:
[...]
Koop een Fritz!box router en/of modem en log daar in via Wireguard.
Mijn boefje is liev!
Kleine follow-up van mijTijntje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:09:
Kleine kick van mij.
....
Ik heb een ander protocol gekozen. Wireguard ipv OpenVPN. Ik zag dat er nu een tutorial online staat op de site van Proton. Doen ze goed
Ik heb mijn PfSense router/firewall omgezet naar Wireguard (ipv OpenVPN)
Snelheden 586Mbps up en 515Mpbsdown. (Een test, geen gemiddelde van meerdere test over meerdere dagen)
Via een 600Mpbs glaslijn. Bijna de maximale snelheid welke Caiway toelaat bij mijn abbo.
Ik ben blij
Follow up 2, ProtonVPN
Wireguard is snel, heel snel. Maar erg onstabiel. Verbinding valt telkens weg. Pagina's laden niet goed / compleet. Enkele tot 20 seconden later laden ze wel. Er zit zelfs verschil in gedrag tussen Chrome en Firefox. Dat verschil kan mogelijk iets van doen hebben met wisselend gedrag adblockers.
Kan niets vinden in de logfiles van PfSense. Kans is groot dat ik het niet zie, hoeft niet aan de logfiles te liggen...;)
Ik heb de boel weer teruggezet naar het OpenVPN protocol. Voor louter het bezoeken van websites en downloads is 200mbps ook voldoende snel.
Samenvatting
Wireguard is snel, maar niet stabiel, tot 600mpbs op een 600mpbs glaslijn
OpenVPN is minder snel;, maar zeer stabiel, tot 200mpbs op een 600mpbs glaslijn
Daarvoor werkte alles nog.
Viel me ook op dat VPN Nederland nog maar 3 servers voor België beschikbaar heeft en bij alle 3 servers is de content van VTM Go geblokkeerd.
Ik heb ook diverse browsers geprobeerd zonder resultaat.
Iemand dezelfde ervaring?
Overigens heb ik ook nog een Shield TV liggen, dus als ik die beter kan gebruiken dan is dat ook nog een optie.
[ Voor 13% gewijzigd door Aziraphale op 29-01-2024 20:38 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.
Proton VPN werkt bij mij op mijn Android TV uitstekend. Geen idee of en hoe dat werkt op Apple TV.Aziraphale schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:34:
Ik zag dat er tegenwoordig ook gewoon VPN apps voor de Apple TV zijn, dus ik wil weer eens kijken of ik de BBC iPlayer en andere streamingsdiensten goed aan de gang kan krijgen. Is daarvoor Proton de aangewezen VPN, of kan ik beter naar wat anders kijken? Een paar jaar terug heb ik ExpressVPN gehad, maar dat was nooit echt een succes en ik kreeg vaker niet dan wel een verbinding.
Overigens heb ik ook nog een Shield TV liggen, dus als ik die beter kan gebruiken dan is dat ook nog een optie.
Ik haal met wireguard van proton op een 1gb lijn tot bijna 800mb. Dus je zou nog kunnen upgraden met je verbindingbeerten schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:45:
[...]
Kleine follow-up van mij
Ik heb een ander protocol gekozen. Wireguard ipv OpenVPN. Ik zag dat er nu een tutorial online staat op de site van Proton. Doen ze goed
Ik heb mijn PfSense router/firewall omgezet naar Wireguard (ipv OpenVPN)
Snelheden 586Mbps up en 515Mpbsdown. (Een test, geen gemiddelde van meerdere test over meerdere dagen)
Via een 600Mpbs glaslijn. Bijna de maximale snelheid welke Caiway toelaat bij mijn abbo.
Ik ben blij
@beerten onstabiele wireguard verbindingen kunnen ook te maken hebben met verkeerde MTU instellingen. Ik heb nooit last van trage of niet werkende pagina's. Wireguard staat hier ingesteld in mijn router en heel het huis hangt er achter.
[ Voor 14% gewijzigd door Mich op 30-01-2024 06:50 ]
En is er nog een groot verschil tussen Proton en Surfshark? Aangezien ik die laatste ook vaak in dit topic tegengekomen ben.True schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:02:
[...]
Proton VPN werkt bij mij op mijn Android TV uitstekend. Geen idee of en hoe dat werkt op Apple TV.
SurfShark is goed in marketing en reclame.Aziraphale schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:50:
[...]
En is er nog een groot verschil tussen Proton en Surfshark? Aangezien ik die laatste ook vaak in dit topic tegengekomen ben.
Wat zoek je in een VPN? Waarom wil je een VPN? Welke noodzaak heb jij daarvoor? Kijk bijvoorbeeld eens hier: https://www.privacyguides.org/en/vpn/ (als privacy een pre is voor je).
[ Voor 3% gewijzigd door True op 30-01-2024 12:56 ]
Safeshell werkt ook goed op Apple tv. Die kan per app een land instellen.Aziraphale schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:34:
Ik zag dat er tegenwoordig ook gewoon VPN apps voor de Apple TV zijn, dus ik wil weer eens kijken of ik de BBC iPlayer en andere streamingsdiensten goed aan de gang kan krijgen. Is daarvoor Proton de aangewezen VPN, of kan ik beter naar wat anders kijken? Een paar jaar terug heb ik ExpressVPN gehad, maar dat was nooit echt een succes en ik kreeg vaker niet dan wel een verbinding.
Waar het mij primair om gaat is het streamen van, met name, BBC iPlayer en het verder kunnen kijken van series die nog niet op de NL versies van Netflix en Prime zijn. Met ExpressVPN viel het me op dat hij op een gegeven moment meer niet dan wel verbinding kon maken voor iPlayer, dus ik wil een betrouwbaardere hebben. Downloaden/torrents doe ik niet aan, maar privacy mbt mijn netwerkverkeer is zeker ook interessant, maar niet mijn primaire reden voor een VPN.
Safeshell zal ik ook eens naar kijken. Die lijkt me primair op streamen gericht, maar werkt die ook beter dan Proton?
Als je niet download en geen eis hebt dat je 'veilig' wilt internetten en het je puur gaat om contentstreams. Dan kun je uit de voeten met elke VPN die snel genoeg is voor streams én end-points hebben die door de checks komen van contentaanbieders. Elke shady VPN-boer is dan prima mits je per maand betaald en dus niets kwijt bent als ze er ineens mee ophoudenAziraphale schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:04:
@True @matthijst
Waar het mij primair om gaat is het streamen van, met name, BBC iPlayer en het verder kunnen kijken van series die nog niet op de NL versies van Netflix en Prime zijn. Met ExpressVPN viel het me op dat hij op een gegeven moment meer niet dan wel verbinding kon maken voor iPlayer, dus ik wil een betrouwbaardere hebben. Downloaden/torrents doe ik niet aan, maar privacy mbt mijn netwerkverkeer is zeker ook interessant, maar niet mijn primaire reden voor een VPN.
Safeshell zal ik ook eens naar kijken. Die lijkt me primair op streamen gericht, maar werkt die ook beter dan Proton?
Ok, maar shady ben ik dan weer geen fan van.True schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:08:
[...]
Als je niet download en geen eis hebt dat je 'veilig' wilt internetten en het je puur gaat om contentstreams. Dan kun je uit de voeten met elke VPN die snel genoeg is voor streams én end-points hebben die door de checks komen van contentaanbieders. Elke shady VPN-boer is dan prima mits je per maand betaald en dus niets kwijt bent als ze er ineens mee ophouden
[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 30-01-2024 13:17 ]
Verder werkt het goed.
Ik gebruik Safeshell voor bbc, freevee en nog wat van die US apps.
[ Voor 5% gewijzigd door matthijst op 30-01-2024 17:37 ]
Kijk, daar hebben we wat aan. Ik ga het proberen, thnxMich schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 06:49:
[...]
Ik haal met wireguard van proton op een 1gb lijn tot bijna 800mb. Dus je zou nog kunnen upgraden met je verbinding
@beerten onstabiele wireguard verbindingen kunnen ook te maken hebben met verkeerde MTU instellingen. Ik heb nooit last van trage of niet werkende pagina's. Wireguard staat hier ingesteld in mijn router en heel het huis hangt er achter.
Ga eens live judo of badminton kijken, iets wat niet door heel veel mensen gekeken wordt. Heb je dan wel degelijke kwaliteit video?star schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:19:
Nou heb ik de topics doorgebladerd en ben het probleem wat ik al een jaar lang beleef met Surfshark niet tegengekomen. Dus wil ik m hier eens stellen. Ik heb een surfshark abbo van 2 jaar, waarvan er komende maand inmiddels een jaar is verstreken. Dat hele jaar ben ik al met hun helpdesk in de weer en kennelijk kunnen zij mij probleem niet oplossen. Ik heb Delta glas 1tb wat perfect werkt. Ik heb VPN genomen voor live sportuitzendingen. De landen die ik voornamelijk bezoek zijn Zwitserland, Oostenrijk en Luxemburg. Wanneer ik de VPN inschakel, verbindt deze direct feilloos met welk land dan ook. Maar dan de livestream bekijken is compleet kud. Het bekende bufferen en wazige beelden zijn mijn deel. Niets van de helpdesk heeft tot nu toe geholpen. Wie van jullie wijsgeren kan mij helpen? Ik heb twee screenshots toegevoegd voor de sfeerbeleving
1.
Het is goed mogelijk dat de videohoster v.d. website gewoon data knijpt komend vanuit IP adressen waarvan ze verwachten dat het IP blokken zijn van VPN-providers, anderzijds ook overdaad aan vraag op dat moment, denk aan de F1 kijk problematiek met ik dacht f1tv (?)
2.
Het kan ook de VPN aanbieder zijn die de load niet aankan.
3.
Simpele zaken zoals: wat je is je bandbreedte door de VPN? e.d. heb je waarschijnlijk al uitgezocht, maar lees ik niet in je post.
[ Voor 7% gewijzigd door True op 17-02-2024 20:27 ]
Ik heb zelf een Draytek (achter een Zyxel van T-mobile als DMZ) en wil een LAN to LAN opbouwen om verkeer hier overheen te routeren maar ik krijg dit niet werkend.
Ik heb een handleiding gevolgd van NordVPN.
https://www.draytek.nl/storage/NordVPN-IKEv2-DrayOS-3.0.pdf
En uiteraard de server, certificaat en gebruikersnaam/ww van Surfshark gebruikt welke in kan vinden in mijn portal maar dit werkt niet.
Ik vermoed zelf dat ik andere encryptie moet gebruiken als AES/SHA 512 oid maar de Draytek ondersteund maar tot max 256 maar dat is maar een vermoeden.
Iemand dit werkend kunnen krijgen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/UsUA1NLgoWSHu9Mk3SWrhkbO.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q967idhjjtix5EtuYVLd0o6u.png?f=user_large)
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Heeft Draytek tegenwoordig ook geen Wireguard standaard aan boord?Ora et Labora schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:08:
Iemand ervaring met Surfshark werkend krijgen op een router als dial-out via IKEv2 EAP?
Ik heb zelf een Draytek (achter een Zyxel van T-mobile als DMZ) en wil een LAN to LAN opbouwen om verkeer hier overheen te routeren maar ik krijg dit niet werkend.
Dat lijkt mij beter dan IKEv2 EAP (of heb ik dat mis)?
Op een raspberry pi bouw ik in ieder geval een Wireguard verbinding op met Surfshark en die was vele malen sneller dan de openvpn variant.
Ik heb een 2860, een vrij oude dus helaas geen Wireguard of OpenVPN aan boord...rvk schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:52:
[...]
Heeft Draytek tegenwoordig ook geen Wireguard standaard aan boord?
Dat lijkt mij beter dan IKEv2 EAP (of heb ik dat mis)?
Op een raspberry pi bouw ik in ieder geval een Wireguard verbinding op met Surfshark en die was vele malen sneller dan de openvpn variant.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Nu ben ik opzoek naar de mogelijkheid om via een proxmox server of iets dergelijks heel gemakkelijk met 1 druk op de knop een aantal ipaddressen op mijn thuisnetwerk te kunnen routeren via een vpn naar buiten. Heb op dit moment een Nord VPN om het mee te proberen. Is er iets dergelijks of moet het echt via instellingen op de apparatuur zelf?
Dat kan wel, maar dan moet je iets maken wat daadwerkelijk routeert. Eigenlijk wil je dus een routertje (virtueel) bouwen die normaliter gewoon naar de standard gateway routeert maar wanneer je iets inschakelt (bijv. met een via SSH af te trappen scriptje) bepaald inkomend verkeer anders routeert.OmeAnne schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:59:
Goedenavond, nieuw in VPN gebeuren, dwz VPN naar buiten, heb al een hele poos een stabiele Wireguard server draaien thuis waar schoonfamilie in buitenland verbinding mee maakt om NL streaming te kunnen gebruiken.
Nu ben ik opzoek naar de mogelijkheid om via een proxmox server of iets dergelijks heel gemakkelijk met 1 druk op de knop een aantal ipaddressen op mijn thuisnetwerk te kunnen routeren via een vpn naar buiten. Heb op dit moment een Nord VPN om het mee te proberen. Is er iets dergelijks of moet het echt via instellingen op de apparatuur zelf?
In principe kan dit met elke Linux server, maar dit uitzoeken, uitwerken en hulp vragen zou wellicht beter in een apart topic in Linux en overige clients kunnen.
Google zoektip in de juiste richting: how to route traffic with linux
Iets dergelijks inderdaad ja, nog makkelijker/luier zou een knopje op mijn mobiel zijn inderdaad, maar je verwoord goed wat ik wil. Een virtuele router, check, die bewoording had ik nog niet bedacht. Daarmee komen Google en ik vast een stuk verder.True schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:20:
[...]
Dat kan wel, maar dan moet je iets maken wat daadwerkelijk routeert. Eigenlijk wil je dus een routertje (virtueel) bouwen die normaliter gewoon naar de standard gateway routeert maar wanneer je iets inschakelt (bijv. met een via SSH af te trappen scriptje) bepaald inkomend verkeer anders routeert.
In principe kan dit met elke Linux server, maar dit uitzoeken, uitwerken en hulp vragen zou wellicht beter in een apart topic in Linux en overige clients kunnen.
Google zoektip in de juiste richting: how to route traffic with linux
OmeAnne schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:32:
[...]
Iets dergelijks inderdaad ja, nog makkelijker/luier zou een knopje op mijn mobiel zijn inderdaad, maar je verwoord goed wat ik wil. Een virtuele router, check, die bewoording had ik nog niet bedacht. Daarmee komen Google en ik vast een stuk verder.
Dat kan ook met bijv. ConnectBot op Android dan maak je een SSH connectie profiel aan wat je op je Linux server iets laat uitvoeren bij inloggen en je maakt een widget voor het inloggen.
Ik wil een vpn verbinding opzetten naar mijn glasvezel router in zwiterserland. Deze heeft een ingebouwde vpn server die alleen ikev2/ipsec ondersteunt.
Mijn asus router (rt ax 55) lijkt dit niet te ondersteunen als client. Zijn er andere consumenten routers die dit wel kunnen ? Liefst zo goedkoop mogelijk aangezien deze alleen voor de vpn gebruikt gaat worden.
Ik zie instructies om rechtstreeks in te bellen vanuit windows/android; maar ik wil graag een wlan hebben dat al verbonden is met de zwitserse vpn ipv dit te draaien op de laptops zelf.
dank!
En je kunt volgens mij ook geen Merlin op die AX55 zetten.pc01 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:37:
Mijn asus router (rt ax 55) lijkt dit niet te ondersteunen als client. Zijn er andere consumenten routers die dit wel kunnen ? Liefst zo goedkoop mogelijk aangezien deze alleen voor de vpn gebruikt gaat worden.
Je zou kunnen kijken naar een Asus variant die wel ondersteund wordt door Merlin en dan kijken of je daar strongSwan op kunt zetten (als dat er niet al standaard in zit). Wel redelijk "doe het zelf" gedoe. En het type moet dus wel sterk genoeg zijn om de decryption aan te kunnen. En zelfs dan is het de vraag welke performance je krijgt.
https://www.snbforums.com...t-from-asus-router.49513/
Kant en klaar is natuurlijk makkelijker. Het is zeker ook niet mogelijk om de router in Zwitserland te vervangen.
(Of een aparte VPN server/target achter de router bereiken in Zwitserland)
[ Voor 4% gewijzigd door rvk op 03-06-2024 10:50 ]