Lage file transfer naar Zweden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesire19
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-08 20:35
Beste mede-Tweakers,

Ik heb nogal een apart probleem en ik dacht misschien weet iemand hier wel wat meer:).

Ik heb een eigen media server waar ik onder anderen mijn eigen media collectie op host en deze deel d.m.v. Jellyfin & FTP (Ik weet het wat een oude meuk;P).

Ik heb nu het volgende gekke probleem:
Mijn broertje woont momenteel in Zweden en heeft constant problemen om films / series van de server te bekijken.

Nu ben ik momenteel bij hem en heb ik gekeken met filezilla wat de transfer speed is: +-300kb/s....

Alleen als ik gebruik maak van de FTP testserver van tele2 behaald hij gewoon 11Mb/s.

Ook als ik op 4g probeer te downloaden krijg ik ook makkelijk 4-5Mb/s.

Het probleem lijkt hem dus echt tussen de server in Nederland en zijn netwerk in Zweden te zitten.

Heeft iemand hier enig idee hoe dit het beste te diagnosen is?

Beste antwoord (via darkdesire19 op 03-04-2023 09:06)

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
darkdesire19 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:52:
[...]

Dan zou ik een RouteTrace op mn telefoon moeten draaien, enig advies hoe ik dat het beste doe?

En ik heb een WireGuard server draaien op mn server. Zou het connecten hiermee dit probleem ook niet oplossen?
Alleen VPN lost het probleem niet op. (Invloed van latency op TCP.)
Hoewel de tunnel zelf UDP gebruikt, is het verkeer in de tunnel zelf nog steeds classic TCP en onderhevig aan dezelfde latency.

Als je server Linux draait kan je BBR TCP activeren.

Alternatief is zelf een Linux server draaien met BBR TCP enabled, een TCP proxy en VPN server. (Wireguard, OpenVPN, etc.)

Eventueel kan je tijdelijk een testsetup bouwen in VirtualBox.

[ Voor 55% gewijzigd door Bl@ckbird op 27-03-2023 00:34 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Virusscanner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesire19
Ik denk het niet, ook op mijn telefoon is de transfer speed op zijn netwerk(via wifi) ook langzaam.

Maar als ik naar 4G ga dan doet ie het prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:28
Waarschijnlijk is er geen peering tussen de twee netwerken, en dan kan het verkeer de meest gare routes nemen. Je zou eens met mtr of traceroute kunnen kijken of het verkeer niet via de vs loopt, of zo. Eventueel zou je een populaire vpn kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:29

Rmg

https://www.catchpoint.co.../how-to-read-a-traceroute

Kan je kijken hoe je verkeer loopt, via een vpn of vps routen zou kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesire19
Routetrace, van de pc naar de server, is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGQa4YgXon78ndgl9jSGFyCC5Gg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uybf23tOvkSlgpslG1OQ8Swr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het ip weggehaald(for obvious reasons)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkdesire19
Is het dan alleen niet gek dat het met 4G prima werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:24
@darkdesire19 vergelijk de route eens met 4g?

Verder helaas vrij herkenbaar dat consumentenlijn naar consumentenlijn soms op drama snelheden uitkomt.. waarsch zit oorzaak wat @hcQd noemde

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 20:29
Klinkt als TCP Window scaling ;) Hoe hoger de RTT hoe lager je bandbreedte.

https://bradhedlund.com/2...-for-long-distance-links/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesire19
laurens0619 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:39:
@darkdesire19 vergelijk de route eens met 4g?

Verder helaas vrij herkenbaar dat consumentenlijn naar consumentenlijn soms op drama snelheden uitkomt.. waarsch zit oorzaak wat @hcQd noemde
Dan zou ik een RouteTrace op mn telefoon moeten draaien, enig advies hoe ik dat het beste doe?

En ik heb een WireGuard server draaien op mn server. Zou het connecten hiermee dit probleem ook niet oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:24
@darkdesire19 de app fing kan dat

Vpn via wiregurd is interessante test. Als t op de routes zit dan zou t niet sneller moeten gaan tenzij je andere routes krijgt door t gebruikte protocol (geen idee of dat kan :p)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 26-03-2023 21:10 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Hoge latency (zeker met ook maar een klein beetje packetloss) heeft directe invloed op de maximale throughput die je kan halen. (Ook al heb je een 10Gbps pijp liggen.)

Dit kan je optimaliseren door een VPN te gebruiken met BBR TCP of een VPS met VPN en BBR TCP enabled.
Ik heb daar in het verleden een blog over geschreven.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesire19
Gek genoeg ziet mijn routetrace op Android er niet geweldig uit(vgm).
Staan veel * * * in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JnQX2QNDB2JmMCXul7mtfZO_3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwC7JY6y5S76QDMfRxTotuQO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Put-hZN3cC2Uz1pEDBQJgVmpvlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwV4KaPzqUTrUXSiH7nFlsCF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal komende vrijdag / zondag nog ff testen met WireGuard VPN actief.

In ieder geval al erg bedankt iedereen!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
darkdesire19 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:52:
[...]

Hoewel de tunnel zelf UDP gebruikt, is het verkeer in de tunnel zelf nog steeds classic TCP en onderhevig aan dezelfde latency.

Alternatief is zelf een Linux server draaien met BBR TCP enabled, een TCP proxy en VPN server. (Wireguard, OpenVPN, etc.)

[ Voor 55% gewijzigd door Bl@ckbird op 27-03-2023 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan het niet zo zijn dat ze ftp een lagere prio krijgt met alle gevolgen van dien. Ook voor de veiligheid zou ik trouwens een VPN gebruiken. FTP is niet veilig en het zullen niet allemaal vakantiefilms zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:03
Bl@ckbird schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:58:
[...]

Wireguard ondersteund dtls dus dat zou een TCP window scaling issue wel kunnen omzijlen.

Maar misschien dat het verstandig is om dat als eerste te constateren. Kun je een tcp dump of wireshark capture van de sessie maken ?

Dan graag even kijken naar de TCP windows die aangeboden worden en de roundtriptijd, dat is over het algemeen aan de client kant de delta tussen syn en syn ack. en aan server kant de delta tussen syn ack en ack bij het starten van de sessie.

https://www.sd-wan-expert...less-than-your-bandwidth/

De boveliggende url geeft aan hoe je maximale doorvoer met het window en de latency berekend.

[ Voor 15% gewijzigd door mash_man02 op 27-03-2023 10:16 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
Je zou ook nog kunnen kijken naar een Cloudflare Argotunnel. Zelfde principe als een VPN en ook te gebruiken om je Jellyfin communicatie overheen te laten lopen.

Wat ik me los van de verbinding nog bedacht - specifiek voor Jellyfin - wat voor decoding/encoding heb je aan staan? En de vraag daarachter, trekt je server/nas dat allemaal wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darkdesire19
[...]

Ik heb BBR TCP aangezet op mn server en het werkt perfect! De FTP heeft veel betere / stabielere performance.

Heeft BBR TCP effect op al het verkeer vanaf de server, dus ook bvb Jellyfin / andere services of alleen op FTP?

Misschien een domme vraag hoor, maar dit is vrij nieuw voor mij😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
BBR TCP werkt voor al het verkeer wat op TCP draait, zoals FTP, HTTP(S), etc. Het werkt niet voor UDP verkeer, zoals VoIP en veel games. (Maar latency heeft geen invloed op de throughput van UDP verkeer.)

Het is ontwikkeld door Google en je kan het op de (Linux) server aan zetten. De client hoeft geen BBR TCP te ondersteunen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bl@ckbird op 27-03-2023 21:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darkdesire19
[...]

Dit antwoord heeft voor mij het beste geholpen.
Sinds ik BBR TCP heb aangezet werkt de connectie naar Zweden top.

Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor de hulp! _/-\o_
Pagina: 1