Heb de download geprobeerd, netjes USB-C geformatteerd etc, maar volgens mij zijn deze kaarten niet voor ID's bedoeld, maar voor de brandstofauto's etc. Ze doen niets op software versie 3.* in ieder geval. Kaarten van VW ID.* gaan altijd over OTA voor zover ik weet.d_marf schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:22:
Een navigatie software vraag betreffende mijn id3 versie 2023.
Ik heb de VW navigatie draaien met database 2508 (augustus 2025 staat dat voor heb ik begrepen), overigens geen abonnement meer, die was blijkbaar maar 2 jaar geldig.
Nu vond ik bij toeval op de VW website, onder mijn account en dan uiteraard ingevuld welke VW ik heb, dat er een 30GB grote download is met de laatste navigatie data.
Nu staat bij de download echter dat deze van november 2024 is.
Is deze download helemaal apart van wat er draait in de auto qua OTA-update?
Loopt de VW website enorm achter?
Nu wil ik het uiteraard wel proberen, maar omdat ik daarvoor eerst een USB-C stick moet aanschaffen, wilde ik mijzelf eerst verder informeren hoe het nou precies zit.
Heeft iemand ervaring of een idee welke mij verder kan helpen?
d_marf schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:22:
Een navigatie software vraag betreffende mijn id3 versie 2023.
Ik heb de VW navigatie draaien met database 2508 (augustus 2025 staat dat voor heb ik begrepen), overigens geen abonnement meer, die was blijkbaar maar 2 jaar geldig.
Nu vond ik bij toeval op de VW website, onder mijn account en dan uiteraard ingevuld welke VW ik heb, dat er een 30GB grote download is met de laatste navigatie data.
Nu staat bij de download echter dat deze van november 2024 is.
Is deze download helemaal apart van wat er draait in de auto qua OTA-update?
Loopt de VW website enorm achter?
Nu wil ik het uiteraard wel proberen, maar omdat ik daarvoor eerst een USB-C stick moet aanschaffen, wilde ik mijzelf eerst verder informeren hoe het nou precies zit.
Heeft iemand ervaring of een idee welke mij verder kan helpen?
Ik had niet de juiste usb stick. Dus ben gestopt.tcw82 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:04:
Goede middag... op deze stormachtige (mid)dag had ik het plan opgevat te controleren of de kaart in de auto up to date is. Dus, naar myvolkswagen, handleiding gelezen, filetje (30 gb) gedownload, memory stick geregeld...
Dus... Op naar de auto. eerste stap.. welke versie zit er in.
[...]
In het menu kom daar 25.08 uit. Als ik de handleiding goed begrijp is dat jaar 2025, maand 08 (augustus).
Maar nu... De versie die je "automatisch" krijgt als je online je auto hebt ingevoerd is (als ik deze bestandsnaam goed lees) november 2023?
Bestandsnaam:
[...]
Beschrijving:
[...]
Kan dat?
Soort van geluk bij ongeluk, ik had alleen USB A memory stick, echter, de auto is helemaal USB C. Het kaartlees station dat ik had mag niet van de auto, dus toen had ik opeens tijd om hier nog eens een vraag te stellen. Gaat dit goed met die kaart? Is mijn auto recenter dan de online versie van VW? Of mis ik iets?
Het viel me wel op dat hele nieuwe weggetjes wel in de auto te zien zijn. Geen idee of dat een toevalligheid was.
Gaat om dit weggetje, is ergens afgelopen jaar geopent.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 20% gewijzigd door tcw82 op 19-01-2026 19:07 ]
Wel bijzonder dan dat ze de download laten verschijnen terwijl in mijn ve account alleen maar een id3 genoemd staat.AndriesLouw schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:53:
[...]
Heb de download geprobeerd, netjes USB-C geformatteerd etc, maar volgens mij zijn deze kaarten niet voor ID's bedoeld, maar voor de brandstofauto's etc. Ze doen niets op software versie 3.* in ieder geval. Kaarten van VW ID.* gaan altijd over OTA voor zover ik weet.
Mooi dat jij het al hebt geprobeerd en de uitkomst wilde delen. Bedankt! 🙏
Al geprobeerd hem los te wippen en gewoon weer goed aan te drukken? Zover ik weet zit er op die hoek geen clipje dus het zit meer in het midden los.HouterBend schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:45:
Ik [Afbeelding]kwam er vanmorgen achter dat de plastic afdekking aan één kant van de afstandsbediening deels los was gekomen. (Zie foto) Het lukt me niet om die weer in de juiste positie te drukken.
Heeft iemand dit ook gehad? En heb je het kunnen (laten) fixen?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Met een scherp maar toch bot voorwerp (geodriehoek oid) in de rand duwen.
Is een beetje vreemde constructie.
Is een beetje vreemde constructie.
Gewoon de sleutel zelf gebruiken.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Zelfde probleem gehad met keyfob, dit filmpje weer gevolgd om de boel weer goed te krijgen: YouTube: Reassemble VW ID3, ID4, ID5, ID Buzz, Cupra, Golf Keyfob in 2 minutes
Binnenkort deze thread aanpassen naar de ID.Tiguan/ID.Golf/ID.Polo
https://www.autoweek.nl/a...iguan-komt-hem-vervangen/
Nou ja “binnenkort”. Volgens deze https://www.autoblog.com/...27-volkswagen-id-4-update gaat dat toch echt over het 2027 model als het meezit.spencer_830 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:30:
Binnenkort deze thread aanpassen naar de ID.Tiguan/ID.Golf/ID.Polo
Wel jammer. Mijn Passat is einde lease en ik ben nu aan het kijken naar een EV. De ID4 staat ook op de shortlist, net als de Seat, Skoda en Ford versies ervan.
Wel behoorlijk raar om te merken dat Skoda plotseling het premium merk is als je kijkt naar het interieur. Wat een goedkoop ding is die ID4 dan zeg. Het verschil met een ID7 is ook absurd groot. Maar wie weet ziet de ID4 er straks ook zo uit
Het rijd goed en soepel voor een SUV ondanks het gebruikelijke gewaggel over hobbels en slecht wegdek, maar die vreselijke armsteunen, rare middenconsole, reflecterend dashboard en gebrek aan gewone knoppen en deels omslachtige menu’s is toch wel erg jammer. Dat doet Skoda toch een heel stuk beter.
De touch knoppen op het stuur in de Ford zijn dan weer nog waardelozer dan die in de ID4. Dus het kan nóg erger
De Ford is ook een stuk duurder, dus het zal uiteindelijk wel gaan tussen een ID4 Limited Edition met wat opties en een Elroq 85 met opties. Helaas dan weer geen panorama dak mogelijk op die laatste. Je kunt niet alles hebben
Luxe problemen dus
Ik kon in dit topic niks vinden over een andere middenconsole en armsteunen. Dus daar zal wel niks aan te doen zijn.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik zat afgelopen jaar met hetzelfde luxe probleem: de Elroq 85 Business of ID.4 Pro Limited, uiteindelijk toch voor de VW met assist pro pakket gegaan; De Elroq lijkt in eerste instantie goedkoper, maar veel zit bij de Skoda achter prijzige optie pakketen: kleur keuze, met je voet de achterklep openen, voorruit verwarming, automatisch inparkeren, 360 graden camera, dat soort dingen. De laatste twee parkeer functies zitten bij de VW ook achter een optie pakket, maar die is een stuk betaalbaarder.Mars Warrior schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:54:
[...]
Nou ja “binnenkort”. Volgens deze https://www.autoblog.com/...27-volkswagen-id-4-update gaat dat toch echt over het 2027 model als het meezit.
Wel jammer. Mijn Passat is einde lease en ik ben nu aan het kijken naar een EV. De ID4 staat ook op de shortlist, net als de Seat, Skoda en Ford versies ervan.
Wel behoorlijk raar om te merken dat Skoda plotseling het premium merk is als je kijkt naar het interieur. Wat een goedkoop ding is die ID4 dan zeg. Het verschil met een ID7 is ook absurd groot. Maar wie weet ziet de ID4 er straks ook zo uit![]()
Het rijd goed en soepel voor een SUV ondanks het gebruikelijke gewaggel over hobbels en slecht wegdek, maar die vreselijke armsteunen, rare middenconsole, reflecterend dashboard en gebrek aan gewone knoppen en deels omslachtige menu’s is toch wel erg jammer. Dat doet Skoda toch een heel stuk beter.
De touch knoppen op het stuur in de Ford zijn dan weer nog waardelozer dan die in de ID4. Dus het kan nóg erger.
De Ford is ook een stuk duurder, dus het zal uiteindelijk wel gaan tussen een ID4 Limited Edition met wat opties en een Elroq 85 met opties. Helaas dan weer geen panorama dak mogelijk op die laatste. Je kunt niet alles hebben![]()
Luxe problemen dus
Ik kon in dit topic niks vinden over een andere middenconsole en armsteunen. Dus daar zal wel niks aan te doen zijn.
Grappig dat je voorkeur gaat naar het interieur van de Elroq, ik was namelijk juist erg gecharmeerd van de afwerking van de ID.4. Zo zie je maar, over smaak valt niet te twisten.
Ik vind de armsteunen juist geniaal. Het zit altijd goed. Zo'n hoge middenconsole armsteun is altijd een compromis en je bijrijder zit altijd in de wegMars Warrior schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:54:
[...]
Nou ja “binnenkort”. Volgens deze https://www.autoblog.com/...27-volkswagen-id-4-update gaat dat toch echt over het 2027 model als het meezit.
Wel behoorlijk raar om te merken dat Skoda plotseling het premium merk is als je kijkt naar het interieur. Wat een goedkoop ding is die ID4 dan zeg. Het verschil met een ID7 is ook absurd groot. Maar wie weet ziet de ID4 er straks ook zo uit![]()
De touch knoppen op het stuur in de Ford zijn dan weer nog waardelozer dan die in de ID4. Dus het kan nóg erger.
De Ford is ook een stuk duurder, dus het zal uiteindelijk wel gaan tussen een ID4 Limited Edition met wat opties en een Elroq 85 met opties. Helaas dan weer geen panorama dak mogelijk op die laatste. Je kunt niet alles hebben![]()
Luxe problemen dus
In snap het geklaag over die touchknoppen trouwens niet in al de reviews. Bij mij werkt het echt prima.
De ID4 heeft in Amerika volgens mij wel een middentunnel console, of hoe je het wilt noemen.
Edit: de Chinese ID4 heeft een 'normale' middenconsole.
https://www.vwidtalk.com/...hn-usa-version-id-4.4861/
[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 21-01-2026 00:08 ]
Vaak bu'j te bang!
Als ik de 85 Business Edition neem, dan hoef ik enkel het Business Upgrade pakket - Plus en DCC te nemen om op €46k uit te komen.AutCha schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:08:
[...]
Ik zat afgelopen jaar met hetzelfde luxe probleem: de Elroq 85 Business of ID.4 Pro Limited, uiteindelijk toch voor de VW met assist pro pakket gegaan; De Elroq lijkt in eerste instantie goedkoper, maar veel zit bij de Skoda achter prijzige optie pakketen: kleur keuze, met je voet de achterklep openen, voorruit verwarming, automatisch inparkeren, 360 graden camera, dat soort dingen. De laatste twee parkeer functies zitten bij de VW ook achter een optie pakket, maar die is een stuk betaalbaarder.
De zaken die jij noemt (360 graden camera, trained parkassist) zitten dan weer in een duurder pakket waar ik niks mee heb, dus te duur voor die ene optie die ik leuk vind. Neem ik de 60 BE dan kan ik makkelijk (qua budget) de Maxx erbij nemen, maar dan weer geen DCC, want enkel verkrijgbaar op de 85 versie
De ID.4 Limited Edition met Assistance Pakket Plus, Sport Pakket Plus (DCC) en Panoramadak tikt net niet de €48k aan. Zonder panoramadak zit je rond de €47k.
Dus helemaal vergelijken gaat niet qua prijs en opties. Het blijven keuzes en dus compromissen. Goed en ontspannen kunnen zitten is voor mij daarbij wel belangrijk. Vandaar dat ik - met mijn eigen stoel - het gedoe rondom de armsteunen en middenconsole vervelend vind bij de ID.4. Als dat opgelost kan worden, dan heb ik denk ik liever het panoramadak dan de betere afwerking
O zeker, schoonheid en gemak is erg afhankelijk van de persoon. Ik vond het verschil dus groot, zeker als je ook even in de ID.7 gaat zitten en rijden. Net alsof je in een ander merk auto zit. Volgens de verkopers zal de nieuwe ID.3/4 ook die kant op gaan. Het aantal klachten over de bediening van de ID.4 schijnt behoorlijk groot te zijn.Grappig dat je voorkeur gaat naar het interieur van de Elroq, ik was namelijk juist erg gecharmeerd van de afwerking van de ID.4. Zo zie je maar, over smaak valt niet te twisten.
Ik vond dus de stuurknoppen nog meevallen. De sliders die ik ook op mijn Passsat heb vind ik dan weer helemaal niks. Dat gaat tevaak fout en zorgt ook voor afleiding. Het is ongelooflijk dat iemand heeft bedacht dat dat beter is dan knoppen die je blindelings kunt bedienen doordat je de klikjes kan voelen. Alsof VW alle ergonomen ontslagen heeft en managers keuzes zijn gaan maken.
Ik zit graag beetje breed met mijn armen. Rechter arm / hand op de middenconsole en armsteun. In de ID.4 is dat dus onmogelijk omdat de armsteun veels te smal is, en er geen middenconsole is waar je wat aan hebt. Het is gewoon één groot gat.-tom-562 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:48:
[...]
Ik vind de armsteunen juist geniaal. Het zit altijd goed. Zo'n hoge middenconsole armsteun is altijd een compromis en je bijrijder zit altijd in de weg
In snap het geklaag over die touchknoppen trouwens niet in al de reviews. Bij mij werkt het echt prima.
En zoals je hier ziet (foto uit ID.4 folder, terwijl dit volgens mij de ID.7 is) kun je met een fatsoenlijke middenconsole makkelijk allebei je armen kwijt... Dit is dus ook hoe ik zit, dus dan snap je dat die Mickey Mouse armsteuntjes in de ID.4 voor mij onbruikbaar zijn.
/f/image/Z45DagDAuogEleEQLDEBJ2Xv.png?f=fotoalbum_large)
Daarbij komt dat ik een eigen stoel heb. Die heeft geen armsteun. Dus dan moet daar of een brede armsteun aangemaakt kunnen worden, of ik zit helemaal zonder. Dat is zeer oncomfortabel rijden heb ik gemerkt.
Het kan dus wel ja, maar bij navraag gaf de dealer aan dat dat in EU niet te bestellen is.De ID4 heeft in Amerika volgens mij wel een middentunnel console, of hoe je het wilt noemen.
Verder dus wel blij met de keuzes van VAG om de hoogte van de stoel tov de vloer redelijk laag te houden (230-240mm). Dan zit je ongeveer hetzelfde als in een normale auto. Andere merken hebben de stoelen hoger gezet waardoor ik het idee heb op een keukenstoel te zitten met als gevolg dat je kop bijna tegen het dak aanzit en je moeite krijgt om onder de daklijn naar voren te kijken.
De ID.3 was al eerder afgevallen vanwege rare geometrie van het stuur/dashboard: ik moet het stuur flink hoger kantelen om het display te zien. Daardoor moeten mijn armen ook hoger om het stuur vast te pakken. Alsof ik op een chopper zit
Het is jammer dat ik NU een nieuwe auto moet bestellen, en niet volgend jaar waar je dan de nieuwe ID.3/4 hebt en mogelijk ook de eerste EV Station van Skoda. Een gewone auto blijft qua wegligging en gedrag gewoon niet te vergelijken met een SUV.
[ Voor 6% gewijzigd door Mars Warrior op 21-01-2026 11:49 ]
Ik heb de ID4 nu bijna 4 maanden. Nog nooit de achterramen per abuis geopend. En dat vind ik jammer, ik had me erg verheugd op honderde keren de achterramen te openen. Bijzonder teleurstellend.-tom-562 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:48:
[...]
Ik vind de armsteunen juist geniaal. Het zit altijd goed. Zo'n hoge middenconsole armsteun is altijd een compromis en je bijrijder zit altijd in de weg
De ID4 heeft in Amerika volgens mij wel een middentunnel console, of hoe je het wilt noemen.
Bofkont.tcw82 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:13:
[...]
Ik heb de ID4 nu bijna 4 maanden. Nog nooit de achterramen per abuis geopend. En dat vind ik jammer, ik had me erg verheugd op honderde keren de achterramen te openen. Bijzonder teleurstellend.
Dus nooit problemen gehad bij de McDonalds dat ze de hamburger door het verkeerde raam gooien
Desalniettemin heb ik toch liever knoppen en een middenconsole. En voilà, VW gaat dat zomaar doen ook!
Dit is een goede reden om de huidige (prive gekochte ID4) "op te rijden" en tzt deze uit de afbeelding te kopenMars Warrior schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:59:
[...]
Bofkont.
Dus nooit problemen gehad bij de McDonalds dat ze de hamburger door het verkeerde raam gooien![]()
Desalniettemin heb ik toch liever knoppen en een middenconsole. En voilà, VW gaat dat zomaar doen ook!
[Afbeelding]
en bij de mac haal ik alleen milkshake choco... en de komt tot nu toe altijd bij het goede raampje uit.
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/fPjP0GLt9esQM7g4BIf7iUzh.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Jf5FfdaW2cbRvsgzziaCSbKl.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/3Jk0Jro9BQFvDSMW2WSFOoaC.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/hNpuec4m2xdExfcURW0pwXMU.jpg?f=fotoalbum_large)