Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 389 390 Laatste
Acties:

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Will_M schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:28:
[...]
Op de diverse VW sites is nog nergens iets bekend over een eventuele 'Pro 8' uitvoering maar waarschijnlijk hebben ze het daarbij over een acht persoons versie (2+3+3) welke op de planning staat (5, 6 of 7 is momenteel de stoelbezetting).
Hmm, het zou wel een bestaande versie moeten zijn. Kom diverse advertenties tegen van de Pro 8 Intro 77KWH. Een 8-persoons uitvoering had ik nog niet van gehoord eerlijk gezegd.

Vermoed dat iemand een typefout heeft gemaakt en de advertenties simpel worden overgetypt.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Firstconnection schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:12:
[...]

Hmm, het zou wel een bestaande versie moeten zijn. Kom diverse advertenties tegen van de Pro 8 Intro 77KWH. Een 8-persoons uitvoering had ik nog niet van gehoord eerlijk gezegd.

Vermoed dat iemand een typefout heeft gemaakt en de advertenties simpel worden overgetypt.
Dan zal het wel gewoon een 'Pro S' zijn waarbij de 'S' als 8 gelezen is door deze of genen :'(

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Hobby ingenieur
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-01 22:30
Als je tijd hebt, kijk even of ze de 1000 km bug al gefixt hebben? Er stond 100 km (een nul te weinig) :N
Zie post hieronder:
Hobby ingenieur schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:42:
En om nog even de kwaliteit van VW software op de hak te nemen :P :
[Afbeelding]

Ter duidelijkheid, de kilometerstand was 1000 km op dat moment.
Ik vond het zinloos maar wel wat karakter toevoegen. Ik geloof dat de 1000 km de laatste was.

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:54
Hobby ingenieur schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:21:
Als je tijd hebt, kijk even of ze de 1000 km bug al gefixt hebben? Er stond 100 km (een nul te weinig) :N
Nee, tenminste een maand geleden nog niet (in ID3 Pro S limited 2025)

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:56
ID3 Pro S Business 77kWh
Kort mijn ervaringen delen nu ik één jaar met 21.000 km mijn ID3 bezit heb en komende van een 3 first edition. Het 2025 model is een enorme upgrade en deelt in technische zin veel met de ID7. En dat is te merken, hij rijdt strakker, betere kwaliteit interieur onderdelen waarbij ik wel het interieur style pakket heb genomen. Die ergo active stoelen zitten geweldig. Ook de grotere batterij is prettig, afgelopen zomer zomaar de 600 km actieradius aangetikt. Het gemiddeld verbruik na een jaar is 15,1 kWh en dat vind ik netjes. Over een jaar mag ik de 3 aanbieden voor zijn eerste onderhoudsbeurt waar ik verder niet ben geweest.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:13
Vandaag weer bij de dealer, ~ 6 weken geleden apk gehad en week daarna begon hij te zeuren om een inspectie beurt. Volgens de dealer had dat niks met elkaar te maken en deden ze dat altijd apart van elkaar 💸💸

Afijn de teller voor 2026 is weer gestart, vorig jaar 6 keer langs de dealer geweest. Hopelijk dit jaar wat minder vaak. Mijn goede voornemen is voor kleine storingen niet meer te gaan. Laatste kleine storing is dat alle schermen uitvallen tijdens het rijden maar binnen een minuut weer terug zijn, en dat mijn stoelverwarming op standje beverwijk staat of helemaal niks doet. (De bijrijdersstoel doet wel gewoon goed)

[ Voor 3% gewijzigd door flaskk op 05-01-2026 10:24 ]

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:46

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Hij klaagt over "Geen sensorzicht"... 🤪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtxjLg_nbNTWLnOmwwCn8tAU3JY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPQBtdFV62qt7sf7qrrMCFne.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMhwGXr1pcVyQLLG286T543AO4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVa9FIse5bJFZWi18BuMOhmT.jpg?f=fotoalbum_large

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:52
Vag ingenieur...zet bumber verwarming op de lijst voor model update.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:33
Het was wel een mooie kerstboom aan waarschuwingen. Front assist etc, okay snap ik. Maar ik had ook een gele SOS op de dashboard, geen idee wat die daarmee bedoelde.

• w00key
Ah. De SOS is emergency assist, volgens mij als travel assist aan staat en je dan knock out ga, dan zet die je rustig stil met alarmlichten aan. Dus die knippert vrolijk mee met geen sensor zicht, geen travel assist en geen emergency assist. Plus gele teken van lane assist uit (ding ging tegensturen op de snelweg, nee, niemand rijdt tussen de lijnen maar mee met de spoor in een bocht). Plus 2x !, 1 op het digitale display, 1 klassieke LED.

Dat was heel veel geel 😂

Die zomerbanden waarmee de ID.4 was geleverd doet het maar matig, veel ingrepen door ECS ondanks Eco mode. Met nieuw sneeuw kwam ik slecht in mijn krappe parkeerplek thuis. Volgende keer toch maar kijken voor een winterset of all season.

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 05-01-2026 17:45 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:07

Termy

valt er nog wat te fragge?

w00key schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:44:
Die zomerbanden waarmee de ID.4 was geleverd doet het maar matig, veel ingrepen door ECS ondanks Eco mode. Met nieuw sneeuw kwam ik slecht in mijn krappe parkeerplek thuis. Volgende keer toch maar kijken voor een winterset of all season.
Je bent verbaasd dat zomerbanden afgrijselijk zijn in de sneeuw?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• w00key
Termy schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:16:
[...]
Je bent verbaasd dat zomerbanden afgrijselijk zijn in de sneeuw?
Nop. Ik had het niet veel beter verwacht. Optrekken en remmen ging nog steeds beter dan vele mede-weggebruikers. Maar zelfs op maximale profieldiepte met 1 maand oud is het dus matig, vooral bij dieper sneeuw vanuit stilstand. Ik kan alleen niet 1 op 1 vergelijken met een set winterbanden.

In Oostenrijk tref je het zelden zo erg aan als hier op het prive parkeerpleintje. Aangestampte gladde massa afwisselend verse sneeuw waar je doorheen moet baggeren. Ik weet precies hoeveel kracht dat kost, een kinderwagen 300 meter geduwd vanmiddag met die smalle bandjes, niet zo gek dat de ID.4 zeurt dat er te weinig grip is.

Het is een goede oefening. ESC houdt je op de weg, Eco stand bij gaspedaal zorgt voor dat je ESC nauwelijks triggert bij optrekken, na een paar rotendes zie je dat lampje niet meer als je geen grote haast hebt. Bij afremmen 2x ABS gehad in 2 uur tijd, dan weet je gelijk hoe dat voelt in de nieuwe auto.

Hmm, eigenlijk dus zo slecht nog niet. Alleen dat brute force rijden over een verse plaat was iets lastiger.

[ Voor 9% gewijzigd door w00key op 05-01-2026 19:30 ]

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-01 21:19
Ik kwam vorig weekend terug van de Alpen.
Ik was in de veronderstelling dat mijn id4 pro business die voorruitverwarming heeft binnen 10-20 sec.de voorruit ontdooit zou hebben, net zoals de achterruitverwarming doet.
Het leek me niets te doen. Iemand daar ervaring mee?

• w00key
Sky74 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:30:
Ik kwam vorig weekend terug van de Alpen.
Ik was in de veronderstelling dat mijn id4 pro business die voorruitverwarming heeft binnen 10-20 sec.de voorruit ontdooit zou hebben, net zoals de achterruitverwarming doet.
Het leek me niets te doen. Iemand daar ervaring mee?
Das gek, zet je het aan via de lamp control cluster? Hier doet ie het wel.

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-01 21:19
w00key schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:32:
[...]

Das gek, zet je het aan via de lamp control cluster? Hier doet ie het wel.
Ja, inderdaad via de console waar je lampen bedient. Het was daar wel -9, misschien te koud om snel te ontdooien.

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
w00key schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:27:
[...]
Nop. Ik had het niet veel beter verwacht. Optrekken en remmen ging nog steeds beter dan vele mede-weggebruikers.
Ik heb de afgelopen 2 jaar bijna 75K met all-seasons gereden. Geen sneeuw gezien. Paar weken geleden geswitched naar (goede) zomerbanden.

Man wat een glibberpartij vandaag met de ID.4. Voel me totaal niet comfortabel met een kind naast me naar school. Paar keer vast gezeten ook nog. Notabene op mijn eigen oprit (vals plat omhoog naar de weg). Zelfs bij rem-los spinnend met de ASR. Totaal kansloos. Terug achteruit en aanloop nemen.

We wonen landelijk en er wordt hier niet gestrooid of geschoven. Smalle wegen en aan het einde van de dag is het een dikke ijslaag. Ik ga er een setje winterbanden bij halen. Dit gaat me niet nog een keer gebeuren.

Je hebt wel gelijk dat de ESP de auto goed in het gareel houdt bij driften of uitbreken, maar de tractie is echt een drama met zomerbanden op aangereden sneeuw.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:07

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik was afgelopen dagen iig erg in m'n nopjes met m'n Cross Climate 2s :). Zeer beheersbaar en nergens vastgezeten.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:56

-tom-562

Oliesjeik

Firstconnection schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:03:
[...]

Ik heb de afgelopen 2 jaar bijna 75K met all-seasons gereden. Geen sneeuw gezien. Paar weken geleden geswitched naar (goede) zomerbanden.

Man wat een glibberpartij vandaag met de ID.4. Voel me totaal niet comfortabel met een kind naast me naar school. Paar keer vast gezeten ook nog. Notabene op mijn eigen oprit (vals plat omhoog naar de weg). Zelfs bij rem-los spinnend met de ASR. Totaal kansloos. Terug achteruit en aanloop nemen.

We wonen landelijk en er wordt hier niet gestrooid of geschoven. Smalle wegen en aan het einde van de dag is het een dikke ijslaag. Ik ga er een setje winterbanden bij halen. Dit gaat me niet nog een keer gebeuren.

Je hebt wel gelijk dat de ESP de auto goed in het gareel houdt bij driften of uitbreken, maar de tractie is echt een drama met zomerbanden op aangereden sneeuw.
Ondanks private lease ga ik ook op zoek naar een setje extra velgen met winterbanden.
Wij zitten met dezelfde situatie, we rijden veel buitenaf waar niet gestrooid wordt :P ik pak nu zelf de VW en mijn vriendin onze 2e auto met winterbanden, die moet ongeveer 10 km binnendoor naar haar werk.

Ik hoop trouwens dat dat retro thema van de ID.Polo ooit nog eens beschikbaar wordt op de ID.x serie, lijkt me echt heel tof 8)

Vaak bu'j te bang!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:31
Die ID4 van mij heeft wel winterbanden, maar we zijn nog opTenerife😂. Kan niet wachten om morgen als we tenminste mogen terugvliegen de winterbanden eens te testen. Heb nog nooit achterwiel aangedreven wielen gehad. Moet ik hem dan in Eco stand zetten? Heb hem nu gewoon standaard staan.

• mgoldfinger
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-01 20:33
Om even te pesten. In de achterbak van mijn id.4 black 77kw: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/as8E7R6EKUO8eYFWQR_Pd848taA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/guMYJHPV39ef0o1GjxcKhXXP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door mgoldfinger op 05-01-2026 23:20 ]

• AutCha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-01 15:55
Rij sinds kort een ID.4, erg tevreden, maar gisteren toch wel de schrik van mijn leven. Na 25 jaar in auto's te hebben gereden met de ruitenwisbediening aan de rechterkant besloot ik om eens flink mijn ruiten te sproeien om de strooizoutwaas te verwijderen. Dat was dus de park/handrem knop waarbij de auto een noodstop instartte met alle toeters en bellen van dien. Gelukkig reed ik 80 op een goed gestrooide snelweg en kon ik snel genoeg weer accelereren om niet de vrachtwagen achter me op bezoek te krijgen in m'n kofferbak, maar dat was toch wel een enge ervaring die me nog lange tijd zal bijblijven.

Dus was jij die vrachtwagenchauffeur op de A27, het was geen opzettelijke brake check maar een geval van PEBSAC.

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
AutCha schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:05:
Rij sinds kort een ID.4, erg tevreden, maar gisteren toch wel de schrik van mijn leven. Na 25 jaar in auto's te hebben gereden met de ruitenwisbediening aan de rechterkant besloot ik om eens flink mijn ruiten te sproeien om de strooizoutwaas te verwijderen. Dat was dus de park/handrem knop waarbij de auto een noodstop instartte met alle toeters en bellen van dien. Gelukkig reed ik 80 op een goed gestrooide snelweg en kon ik snel genoeg weer accelereren om niet de vrachtwagen achter me op bezoek te krijgen in m'n kofferbak, maar dat was toch wel een enge ervaring die me nog lange tijd zal bijblijven.

Dus was jij die vrachtwagenchauffeur op de A27, het was geen opzettelijke brake check maar een geval van PEBSAC.
Hier idem vlak na aanschaf van ID.3. 't Is ongelofelijk dat ze zo 'klooien' met de layout van het instrumentarium. Ik rijd al 30 jaar VW/Audi en daar was het behoorlijk goed uitgekristalliseerd.
Of zoals we ook wel kunnen zeggen 'onherstelbaar verbeterd'. :(

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:31

AlphaRomeo

FP PowerMod
mgoldfinger schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:17:
Om even te pesten. In de achterbak van mijn id.4 black 77kw: [Afbeelding]
Waar kijk ik naar? Is dat een bass-speaker? If so: jammer van de ruimte.

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-01 12:18
mgoldfinger schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:17:
Om even te pesten. In de achterbak van mijn id.4 black 77kw:
Interessant! hoe bevalt het? en hoe moeilijk is het aansluiten?

• mgoldfinger
ranjo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Interessant! hoe bevalt het? en hoe moeilijk is het aansluiten?
Door een tuningsbedrijf laten doen. Bevalt enorm, niet in de minste plaats omdat er ook een dsp is geplaatst. Speakers zijn ook vervangen en de deuren gedempt.

• mgoldfinger
AlphaRomeo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:08:
[...]

Waar kijk ik naar? Is dat een bass-speaker? If so: jammer van de ruimte.
Yep, een Helix woofer. Ruimte zat over. Kast is ook stevig. Kan je makkelijk een volle koffer op doen en vlak als de achterstoelen plat gaan.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mgoldfinger schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Door een tuningsbedrijf laten doen. Bevalt enorm, niet in de minste plaats omdat er ook een dsp is geplaatst. Speakers zijn ook vervangen en de deuren gedempt.
Ik heb in m'n ID.3 af-fabriek het Harman-Kardon audiosysteem laten plaatsen en daarbij zit de (kleinere) subwoofer keurig weggewerkt in het vak ónder de dubbele laadvloer, daar waar normaliter de gele laadkabel hoort te liggen.

• mgoldfinger
Will_M schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:52:
[...]

Ik heb in m'n ID.3 af-fabriek het Harman-Kardon audiosysteem laten plaatsen en daarbij zit de (kleinere) subwoofer keurig weggewerkt in het vak ónder de dubbele laadvloer, daar waar normaliter de gele laadkabel hoort te liggen.
Ja, zat ik eerst ook aan te denken: de harman kardon optie. Uiteindelijk heeft de verleiding echter gewonnen 😅

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:53
mgoldfinger schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Dat is wel heel gaaf, mag ik vragen waar je dat hebt laten doen? wil de standaard speakers graag upgraden in de ID4 die ik net heb 😁

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02:00
Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe leaseauto. Ik rij al zo'n 25 jaar lease dus genoeg ervaring met uitzoeken en weet meestal echt wel wat ik wel en niet wil maar nu kom ik er niet helemaal uit. Mijn budget is ruim, maar ik rij het liefst "klein, dik, vlot en full-options". Meestal kwam ik dan uit op bijvoorbeeld Golf GTD's of GTI's met alles erop en eraan.

Maar nu... moét ik verplicht elektrisch. Na een longlist verkleinen tot shortlist staat de Cupra Born VZ als één van de laatste op de lijst. Aangezien een Born het zusje van de ID3 is dacht ik hier mijn vraag goed te kunnen stellen omdat er wellicht Tweakers zijn die voorheen Golf reden en nu ID3/ID4, waar ik met een proefritje en eindeloos reviews kijken niet helemaal uit kom omdat echt lange afstanden dan niet kunnen.

Lang verhaal kort: Waar moet ik een ID3 qua eigenschappen en kwaliteit nou positioneren? Is het nou meer een Golf of meer een Polo? Voor mijn gevoel zit het er een beetje tussenin en dan ga ik een beetje twijfelen. Categorie-Polo vind ik meer voor in en rond de stad terwijl ik dagelijks zo'n 200-300 km het land in moet. Een stapje hoger, de ID4 zou dan misschien meer Golf zijn, maarja, die vind ik weer te groot...

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 07-01-2026 08:01 ]

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 16:59
Dennisdn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:56:
Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe leaseauto. Ik rij al zo'n 25 jaar lease dus genoeg ervaring met uitzoeken en weet meestal echt wel wat ik wel en niet wil maar nu kom ik er niet helemaal uit. Mijn budget is ruim, maar ik rij het liefst "klein, dik, vlot en full-options". Meestal kwam ik dan uit op bijvoorbeeld Golf GTD's of GTI's met alles erop en eraan.

Maar nu... moét ik verplicht elektrisch. Na een longlist verkleinen tot shortlist staat de Cupra Born VZ als één van de laatste op de lijst. Aangezien een Born het zusje van de ID3 is dacht ik hier mijn vraag goed te kunnen stellen omdat er wellicht Tweakers zijn die voorheen Golf reden en nu ID3/ID4, waar ik met een proefritje en eindeloos reviews kijken niet helemaal uit kom omdat echt lange afstanden dan niet kunnen.

Lang verhaal kort: Waar moet ik een ID3 qua eigenschappen en kwaliteit nou positioneren? Is het nou meer een Golf of meer een Polo? Voor mijn gevoel zit het er een beetje tussenin en dan ga ik een beetje twijfelen. Categorie-Polo vind ik meer voor in en rond de stad terwijl ik dagelijks zo'n 200-300 km het land in moet. Een stapje hoger, de ID4 zou dan misschien meer Golf zijn, maarja, die vind ik weer te groot...
Hier 25 jaar Volkswagen gereden (lease 5x Golf (nooit GTD of GTI, 1x 160pk TSI), 1x Passat en 1x Tiguan en privé 2x Polo) waarvan de afgelopen 5 1/2 jaar in een ID.3.

Mijn beleving is dat een ID.3 qua binnenruimte tussen een Golf en een Passat in zit. Onze Polos kwamen echt niet in de buurt van de ruimtelijke ervaring die een ID.3 heeft, dus met een Polo zou ik hem zeker niet vergelijken. Ook de opbergruimte achterin is echt groter dan die van een Polo, en zelfs van een Golf. Komt qua bergruimte niet in de buurt van een Passat, dan moet je eerder naar een ID.7 kijken.

Ik vind de ID.3 echt als een Volkswagen rijden. Sommigen vinden dat gevoelloos en niets zeggend, maar ik ervaar het als heel prettig en herkenbaar. Ondanks dat de ID.3 achterwiel- en de Golf voorwielaandrijving is lijken de rijeigenschappen erg op elkaar.
Ondanks dat ik nooit een GTI of een GTD heb gereden mag ik nu wel in een ID.3 GTX Performance rijden. Ik vermoed dat deze flink in de buurt van een GTI komt, zo niet die overtreft. Tenzij je naar een GTI Clubsport of een R gaat, die zullen meer in de buurt komen.

Mijn dagelijkse ritten zijn 175-200 km, en ik ervaar het rijden als ontspannen en (zeer) vlot wanneer nodig (en leuk ;)).

N=1 en er zijn vast anderen die hier iets anders naar kijken, maar als jij altijd Golf hebt gereden dan zal een ID.3 je niet teleurstellen vermoed ik.

• Dennisdn
MJMaverick schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:24:
[...]

Hier 25 jaar Volkswagen gereden t(lease 5x Golf (nooit GTD of GTI, 1x 160pk TSI), 1x Passat en 1x Tiguan en privé 2x Polo) waarvan de afgelopen 5 1/2 jaar in een ID.3.

Mijn beleving is dat een ID.3 qua binnenruimte tussen een Golf en een Passat in zit. Onze Polos kwamen echt niet in de buurt van de ruimtelijke ervaring die een ID.3 heeft, dus met een Polo zou ik hem zeker niet vergelijken. Ook de opbergruimte achterin is echt groter dan die van een Polo, en zelfs van een Golf. Komt qua bergruimte niet in de buurt van een Passat, dan moet je eerder naar een ID.7 kijken.

Ik vind de ID.3 echt als een Volkswagen rijden. Sommigen vinden dat gevoelloos en niets zeggend, maar ik ervaar het als heel prettig en herkenbaar. Ondanks dat de ID.3 achterwiel- en de Golf voorwielaandrijving is lijken de rijeigenschappen erg op elkaar.
Ondanks dat ik nooit een GTI of een GTD heb gereden mag ik nu wel in een ID.3 GTX Performance rijden. Ik vermoed dat deze flink in de buurt van een GTI komt, zo niet die overtreft. Tenzij je naar een GTI Clubsport of een R gaat, die zullen meer in de buurt komen.

Mijn dagelijkse ritten zijn 175-200 km, en ik ervaar het rijden als ontspannen en (zeer) vlot wanneer nodig (en leuk ;)).

N=1 en er zijn vast anderen die hier iets anders naar kijken, maar als jij altijd Golf hebt gereden dan zal een ID.3 je niet teleurstellen vermoed ik.
Dank, hier heb ik al heel veel aan :)
De praktische zaken als ruimte enzo zeggen mij niet zoveel, ik doel meer op een kwaliteit en positie-klasse die ik moeilijk in woorden uit kan drukken: meer in de zwaarte van auto, rijeigenschappen qua vering e.d. En dan zegt je dagelijkse ritten van 175-200km ontspannen aankomen wél een heleboel over de ervaring waar ik naar zoek. De GTX is denk ik dezelfde auto als de Born VZ en dan kom je idd bij de rijeigenschappen van een GTI uit volgens de reviewers van Autoblog e.d, die weten het wel :)

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:20

AvK

Ready Set Go

De Born VZ full options is mijn natte droom........... :P

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• w00key
Dennisdn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:32:
[...]

Dank, hier heb ik al heel veel aan :)
De praktische zaken als ruimte enzo zeggen mij niet zoveel, ik doel meer op een kwaliteit en positie-klasse die ik moeilijk in woorden uit kan drukken: meer in de zwaarte van auto, rijeigenschappen qua vering e.d. En dan zegt je dagelijkse ritten van 175-200km ontspannen aankomen wél een heleboel over de ervaring waar ik naar zoek. De GTX is denk ik dezelfde auto als de Born VZ en dan kom je idd bij de rijeigenschappen van een GTI uit volgens de reviewers van Autoblog e.d, die weten het wel :)
Zoek wel eentje uit met DCC. Elektrische autos zijn zwaar en reviews miepen vaak over het onderstel, het is of te hard en niet relaxed op een klinker weg, of je hebt het gevoel dat je zweeft. Met DCC wordt de demping automatisch constant bijgesteld en ben je drempel-proof zonder overhellen in een bocht of wipwappen na een hobbel a la Citroën. Comfort mode voor dagelijks, sport mode voor fun.

Ik heb geen klachten over de full option ID.4. Ja hij is zwaar. Maar geef je gas dan gaat ie gewoon sneller dan 95% op de weg. 99% als je bedenkt dat anderen hun gaspedaal niet durven in te trappen.

Interieur is niet luxe of fancy. Dat is wel beter bij Cupra geloof ik. Voor klein(er), luxe en elektrisch kan je ook kijken naar de Mercedes CLA, die is next level up maar duur + niet geschikt voor kinderwagen plus koffers.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:41
Dennisdn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:56:

ID3 is een Golf qua ruimte en afmetingen in mijn beleving. Echt geen boodschappenauto en op de achterbank echt groot. Ook ruime kofferbak. Rijdt goed en stabiel ook op hogere snelheden en langere afstanden. Als je aan een Polo denkt, kun je nog wachten op de ID Polo met de 52kWh? :9

Met de nieuwe ID3's kun je prima lange afstanden rijden.
De nieuwe generatie is qua snelladen flink verbeterd en je heb ook nog een optie om voor een Pro S Limited te gaan met een 79 kWh batterij. Reken ook nog dat de nieuwe generatie zuiniger is dan de 2020-2021 versies. Ik rijd met die versie (58kWh) zomers van Groningen naar Maastricht en 's winters met 1 laadstop. Met die nieuwe ID3's, ook de 59kWh sta je op 200-300km afstanden nauwelijks meer stil.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Dennisdn
w00key schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:37:
[...]

Zoek wel eentje uit met DCC.

Interieur is niet luxe of fancy. Dat is wel beter bij Cupra geloof ik. Voor klein(er), luxe en elektrisch kan je ook kijken naar de Mercedes CLA, die is next level up maar duur + niet geschikt voor kinderwagen plus koffers.
Klopt, DCC is een onderschatte optie die érg fijn is. Zit op de topmodellen tegenwoordig wel standaard. De VZ heeft geeneens een optielijst meer, alles zit er gewoon op. (Zelfs uitstappen en op afstandsbediening autonoom laten parkeren, waar ik dacht dat alleen 7-series en S-klasses dat konden).

De CLA staat idd ook nog op mijn shortlist, vooral omdat die (op papier) 700 km kan rijden op een accu. Maar vind hem net te groot, als ze hem in de vorm van de oude hatchback A-klasse hadden uitgebracht was het een no-brainer.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennisdn op 07-01-2026 11:10 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

Heb je al een proefrit gemaakt in de Born VZ?
Denk dat je dan in 1 klap 'om' bent.
De luxe en sporty uitstraling van zowel de auto als het interieur, infotainment enz is echt heel mooi.
Zelfs bij mijn 'gewone' business uitvoering is dit al geweldig. Ben van plan om em na de lease periode over te nemen. Echt nog nooit zo'n fijne auto gereden. Kijk er elke dag nog naar met een goed en tevreden gevoel.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-01 11:57
Kies inderdaad wel de optie DCC of het "Sport pakket", dat maakt de ID.3 zeker fijner rijden. Reden waarom ik toch voor de ID.3 ben gegaan ten opzichte van de Born. De Born heeft geen steunhaak als accessoire, dus als je een fietsendrager of extra ruimte nodig hebt door een bagagebox mee te nemen, dan is de ID.3 de betere keuze. Tavascan en Elroq waren net even te duur in de lease..

Ik heb zowel de first edition gereden en rijd nu weer een nieuwe ID.3 Pro S. Wereld van verschil, een veel betere auto geworden, snelladen gaat nu echt snel. De first edition was ook al geen slechte auto, maar soms voelde dat Volkswagen iets te snel de ID.3 op de markt wou brengen.

Ik geef gelijk toe, de interieur van de Born ziet nog steeds er beter uit, ook in de eerdere modellen dan de huidige ID.3.

ID.3 Pro S Limited Edition

• Dennisdn
PB1983 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:29:

Ik geef gelijk toe, de interieur van de Born ziet nog steeds er beter uit, ook in de eerdere modellen dan de huidige ID.3.
Dit is eigenlijk precies de reden dat ik naar de Born kijk, is van binnen net wat leuker afgewerkt, bijvoorbeeld alleen al de armleuning. Nog steeds vind ik vrijwel alle elektrische auto's een stuk minder premium afgewerkt dan we wat jaren geleden gewend waren. Maar dat is niet alleen binnen VAG, álle merken lijken erop te bezuinigen, zelfs BMW en Mercedes. En dan niet alleen de knopjes, maar ook gewoon veel meer gebruik van goedkoop plastic helaas. Ik ben nog van de oude generatie die op het dashboard klopt en luistert hoe een deur dicht valt :)

Ik heb een proefritje gemaakt en binnenkort ruil ik met een collega een dagje van auto die hem heeft. Het enige waar ik nog een beetje bang voor ben is wat alle reviewers ook zeggen; de zitpositie is vrij hoog. Weet nog niet of ik daar aan kan wennen.

[ Voor 19% gewijzigd door Dennisdn op 07-01-2026 11:58 ]

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:54
Dennisdn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Dit is eigenlijk precies de reden dat ik naar de Born kijk, is van binnen net wat leuker afgewerkt, bijvoorbeeld alleen al de armleuning. Nog steeds vind ik vrijwel alle elektrische auto's een stuk minder premium afgewerkt dan we wat jaren geleden gewend waren. Maar dat is niet alleen binnen VAG, álle merken lijken erop te bezuinigen, zelfs BMW en Mercedes. En dan niet alleen de knopjes, maar ook gewoon veel meer gebruik van goedkoop plastic helaas. Ik ben nog van de oude generatie die op het dashboard klopt en luistert hoe een deur dicht valt :)
Geen idee of je het relevant vind, maar voor ons viel de cupra born af t.o.v. de id3 doordat de born helemaal geen steunhaak voor fietsendrager kan hebben.

• Dennisdn
leinenga schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Geen idee of je het relevant vind, maar voor ons viel de cupra born af t.o.v. de id3 doordat de born helemaal geen steunhaak voor fietsendrager kan hebben.
Nee dat soort dingen geef ik niks om. Er zal nooit een fietsendrager op komen, net als er vrijwel nooit iemand achterin zit en in de kofferbak niet veel meer hoeft te passen dan een kleine trolleykoffer :)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:41
Dennisdn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Nee dat soort dingen geef ik niks om. Er zal nooit een fietsendrager op komen, net als er vrijwel nooit iemand achterin zit en in de kofferbak niet veel meer hoeft te passen dan een kleine trolleykoffer :)
Maar zou je dan niet op de ID Polo wachten? Weer fysieke knoppen in de auto, ziet er op de plaatjes echt goed uit. Koop je die in een GTI versie met 52kWh accu en 130kW DC. Top auto als je geen ruime achterbank of kofferbak nodig hebt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Dennisdn
Pr088 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:00:
[...]

Maar zou je dan niet op de ID Polo wachten? Weer fysieke knoppen in de auto, ziet er op de plaatjes echt goed uit. Koop je die in een GTI versie met 52kWh accu en 130kW DC. Top auto als je geen ruime achterbank of kofferbak nodig hebt.
Nee, de ID Polo is een flinke klasse ónder de ID3/Born. Die is in de klasse van Opel Corsa gepositioneerd als concurrent. Als ze met een ID-Golf zouden komen wist ik het wel :)

[ Voor 12% gewijzigd door Dennisdn op 07-01-2026 12:04 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dennisdn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Nee, de ID Polo is een flinke klasse ónder de ID3/Born.
Volgens mij valt dat wel mee hoor. De eerste reviews zijn behoorlijk positief, ook over het materiaalgebruik.

Vaak bu'j te bang!

• Dennisdn
-tom-562 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Volgens mij valt dat wel mee hoor. De eerste reviews zijn behoorlijk positief, ook over het materiaalgebruik.
Het zal zeker een prima auto zijn, net als alle VAG's. Maar Polo-klasse is meer leuk voor in- en rond de stad en incidenteel wat langere ritten, maar niet om dagelijks 300km te rijden. Al zou ik hem overigens wél willen, pas beschikbaar vanaf september/november, daar kan ik niet op wachten.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennisdn op 07-01-2026 12:22 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

Dennisdn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Het enige waar ik nog een beetje bang voor ben is wat alle reviewers ook zeggen; de zitpositie is vrij hoog. Weet nog niet of ik daar aan kan wennen.
Als je niet 'een boom' van een kerel bent dan gaat dat reuze meevallen.
Daarbij, Vrijwel elke EV heeft een relatief hoge zitpositie omdat er een batterij van ruim 20cm dikte onder zit.
Stoel op laagste positie, stuur even goed stellen, leuning 20 graden schuin en GAAAAaaaaaaannnnn!!!!!

:)

• aki345
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:43
Wij rijden een Golf 7.5 uit 2017 en een Born 77 kWh Performance uit 2025. Dus ook een combinatie van compact, redelijk vlot, goede uitrusting. De auto's zijn goed vergelijkbaar. Born voelt wat ruimer. Vering van Born is een heel stuk straffer (geen DCC), materialen van de Golf mooier naar mijn mening. Met mijn 1.94 pas ik prima in de Born, maar zit wel wat hoger dan in de Golf. Verstelbare zitting lengte in de Born was voor de ondersteuning van de bovenbenen bij mij een vereiste.

• Dennisdn
aki345 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:53:
zit wel wat hoger dan in de Golf.
Maar is dat echt irritant hoger of went dat wel? (De reviewers die klagen of zelf een proefrit is maar een paar uurtjes rijden, wellicht dat het na een paar dagen gewoon went)

[ Voor 24% gewijzigd door Dennisdn op 07-01-2026 12:56 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dennisdn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Maar is dat echt irritant hoger of went dat wel?
Daar wen je serieus heel snel aan. Ik reed in het verleden altijd Golf GTD / GTi / Scirooco totdat m'n vorige auto een Tiguan werd (doordat de Arteon niet geleverd mocht worden in verband met een herziening van de CO2 normen bij m'n werkgever :S ). Die hogere zit en instap waren achteraf gezien eigenlijk best wel héél prettig en ik moest daarna dus ook weer aan m'n ID.3 wennen die weer wat lager op de weg ligt.

Met een 79kW Full-Option ID.3 Pro-S Business hoor je mij overigens ook niet klagen .... Al had ik liever de GTX bestelt welke een week of twee ná m'n bestelling pas in de configurator kwam én qua prijsstelling niet eens echt duurder is dan de versie zoals ik 'm nu rijd (231PK vs. 326PK is het énige verschil op de hoogglans skirts aan de buitenkant met andere DRL lampjes in de voorbumper).

• aki345
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:43
Went inderdaad heel snel. Ik vind het een hele fijne auto. Zo'n VZ lijkt me overigens weer een hele boel spannender. Die kreeg ik helaas niet door de ballotage.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dennisdn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Maar is dat echt irritant hoger of went dat wel? (De reviewers die klagen of zelf een proefrit is maar een paar uurtjes rijden, wellicht dat het na een paar dagen gewoon went)
Je hebt hoog zitten en je hebt hoog zitten :P Ik heb ooit eens een Toyota Avensis gehad, een vrij lage auto, toch zat je echt 'op de bok' achter het stuur (vond ik totaal niet prettig). Mijn ID.4 is een redelijk hoge auto, maar ik vind (de zitpositie) 'm vrij laag. Lager dan mijn vorige MG4 (die zelf weer lager was), plus de instelbaarheid is erg goed vind ik (bij VW)

Vaak bu'j te bang!

• Dennisdn
Dank allen voor het meedenken en delen van ervaringen, ik denk dat de ID3/Born gewoon is wat ik zoek :)

• w00key
Net ff de andere auto gepakt, een Lexus CT200h. Ah, ik zie al wat het verschil is, stability control grijpt VEEL later in bij wegrijden met wheelspin. Hij laat je draaien zolang het gelijkmatig links en rechts gebeurt, VW grijpt veel eerder in om te zorgen dat je jezelf niet ingraaft.

Voor beide is wel wat te zeggen, maar dat schakel naar N, terug maar R/D en nog een keer proberen in diepe sneeuw van de ID.4 is even wennen. "ESC Sport" mode helpt wel een beetje, maar je moet niet vergeten dat weer uit te zetten als je uit je parkeerplek bent gekomen.

Morgen moet ik in de ochtend rijden dus ik pak lekker de oude hatchback maar, daar heb ik vaker mee gereden in de sneeuw (o.a. Oostenrijk) en er ligt zelfs nog een sneeuwketting achterin. Vandaag even remweg en max acceleratie in sneeuw getest, yep, winterbanden werken, het komt wel goed.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Nadeel van een EV ja, je hebt geen idee wat er nou precies onder je kont gebeurt. Ik kwam net onze oprit (achterwaats) niet goed op. De eerste keer ging goed (verse sneeuw), maar hij stond niet helemaal recht, dus toen eerst naar voren gereden (en dus weer de sneeuw aangereden). En toen kwam ik niet meer de oprit op :')
Eerst de boel redelijk sneeuwvrij gemaakt en toen lukte het wel.
In het voorjaar ga ik op zoek naar een knappe velgen met winterbanden want ik vind het helemaal niks om met bijna 2000kg, RWD en zomerbanden hier in het buitengebied op pad te zijn :N

Vaak bu'j te bang!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@w00key

Houd er wel rekening mee dat je in Nederland absoluut NIET (én dus echt nergens in NL) met sneeuwkettingen van de openbare weg gebruik mag maken. Als je er mee gezien wordt dan zijn de verbalen daarvoor behoorlijk fors te noemen.

https://www.rijksoverheid...sneeuwkettingen-gebruiken

Ik heb een jaar of vijftien geleden een keer zo'n prent mogen ontvangen nadat ik in Rotterdam Centrum de Willemsbrug niet op kwam en de lokale Handhaving vervolgens m'n 'Sneeuw Sokken' onder de regelgeving voor 'Sneeuw Kettingen' schaarde. Achteraf bezwaar aangetekend en niets hoeven te betalen destijds, maar die Sneeuw-Sokken waren destijds ook pas nét op de markt dus ik weet niet of dat die dingen inmiddels óók onder de regelgeving voor Sneeuw Kettingen vallen?

https://topgear.nl/autoni...een-goedkoop-alternatief/

Helaas geen linkje naar een overheidswebsite kunnen vinden welke het bevestigd.

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 07-01-2026 16:56 ]

• w00key
@Will_M goede tip, nooit over nagedacht maar ik verwacht hem niet nodig te hebben. Ik zag hem alleen toevallig liggen. Alleen dat prive pleintje hier ligt zo diep dat het erger is dan de parkeerplaats bij de skilift. Gelukkig is het hier vlak.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Aan één sneeuwketting heb je overigens helemaal niets. Het aangedreven wiel waar je dat ding om legt blijft gewoon stil staan terwijl het andere aangedreven wiel zonder ketting zichzelf in gaat graven (tenzij je een Limited Sper Differentieel hebt welke je kunt 'locken', maar die kans is zéér klein).

• w00key
Will_M schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:34:
Aan één sneeuwketting heb je overigens helemaal niets. Het aangedreven wiel waar je dat ding om legt blijft gewoon stil staan terwijl het andere aangedreven wiel zonder ketting zichzelf in gaat graven (tenzij je een Limited Sper Differentieel hebt welke je kunt 'locken', maar die kans is zéér klein).
Haha nee dat zou ik ook niet proberen. Heb een setje achterin liggen voor de wintersport trips, maar 1x nodig gehad. Set van 2, Pewag Servo, voor de voorwielen (FWD).

Zou je voor de ID.3/4 wel 4 halen of alleen voor de achterwielen?

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Alleen de achterwielen. Je wilt van je plek kunnen komen of een helling omhoog kunnen. Sturen lukt dan wel zonder kettingen, zolang je maar niet te snel door een bocht gaat en hij gaat glijden.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

w00key schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:39:
[...]

Haha nee dat zou ik ook niet proberen. Heb een setje achterin liggen voor de wintersport trips, maar 1x nodig gehad. Set van 2, Pewag Servo, voor de voorwielen (FWD).

Zou je voor de ID.3/4 wel 4 halen of alleen voor de achterwielen?
Ik heb voor m'n ID.3 een setje König K-Summit 45 loopvlakketingen. Op een VW ID.x kun je vanwege de beperkte ruimte tussen het wiel en de wielophanging ook geen ouderwetse 'normale' kettingen kwijt. Dingen hebben zichzelf een week geleden al mogen bewijzen op de Fern en Reschen pass (Oostenrijk / Italië).

Kettingen trek je sowieso alléén op de aangedreven wielen. Bij een ID.3, 4, 5, 7 en Buzz dus op de achterwielen.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 07-01-2026 18:10 ]

• w00key
Oh dat verbaast me wel, dacht dat ze aangeven dat 9mm kettingen nog net gaan. VW België verkoopt deze voor de ID.4, https://www.volkswagen.be...a450ce173d7f019b29fe/1/12

Edit: Mijn digitale VW boekje zegt
Sneeuwkettingen mogen alleen op de achterwielen en alleen op de volgende velg-bandcombinaties worden gemonteerd:

52 (55) kWh
235/55 R19
8 J x 19 ET45

77 (82) kWh / 79 (84) kWh
255/50 R19
8 J x 19 ET45
Alleen sneeuwkettingen met platte schakels gebruiken die inclusief het kettingslot niet dikker zijn dan 12 mm (ca. 19/32 inch).

Bij gebruik van sneeuwkettingen de naafdoppen en velgsierringen verwijderen voordat de sneeuwkettingen worden aangebracht . De wielbouten moeten daarna om veiligheidsredenen toch van wielboutdoppen worden voorzien. Wielboutdoppen zijn verkrijgbaar bij een hiervoor gekwalificeerde specialist. Volkswagen adviseert de Volkswagen Partner.
Okay, dus ook een setje wielbouwdoppen scoren. Of dus loopvlakketting dus, die komt daar niet.

[ Voor 62% gewijzigd door w00key op 07-01-2026 18:41 ]

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:12
Ik heb 21" Narvik op de Id4. Dat zal wel een uitdaging zijn om kettingen op te plaatsen.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Ik heb deze aangeschaft:
https://www.amazon.de/-/n..._dt_b_fed_asin_title&th=1

Super makkelijk om te leggen en ze wegen bijna niks.

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Will_M schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:34:
Het traction control systeem gaat het spinnende wiel bijremmen als het goed is.

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-01 20:31
-tom-562 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:28:
Nadeel van een EV ja, je hebt geen idee wat er nou precies onder je kont gebeurt. Ik kwam net onze oprit (achterwaats) niet goed op. De eerste keer ging goed (verse sneeuw), maar hij stond niet helemaal recht, dus toen eerst naar voren gereden (en dus weer de sneeuw aangereden). En toen kwam ik niet meer de oprit op :')
Eerst de boel redelijk sneeuwvrij gemaakt en toen lukte het wel.
In het voorjaar ga ik op zoek naar een knappe velgen met winterbanden want ik vind het helemaal niks om met bijna 2000kg, RWD en zomerbanden hier in het buitengebied op pad te zijn :N
Lijkt me dus niet zozeer het nadeel van een EV, maar een nadeel van het rijden in de sneeuw met zomerbanden te zijn...

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:30
driel24 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:05:
Ik heb 21" Narvik op de Id4. Dat zal wel een uitdaging zijn om kettingen op te plaatsen.
Lijkt er op dat dat helemaal niet kan aan het bovenstaande verhaal. Zal wel niet passen.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• w00key
pa2ra schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:31:
[...]
Lijkt me dus niet zozeer het nadeel van een EV, maar een nadeel van het rijden in de sneeuw met zomerbanden te zijn...
Ook met winterbanden is er sprake van gecontroleerde wheel spin, zeker bij heuveltje / dijkje op in diepe sneeuw. ESC van VW ID.4 is veel agressiever dan Toyota, mijn enige persoonlijke vergelijking.

Ik zag nog een oude Polo (met een 2-2-2 kenteken) vandaag lekker veel sneeuw weg slingeren met een zomerband, die kwam prima vooruit, maar wel meer kans op vast zitten maar.

Dat "gaspedaal doet niets" is een nieuwe "feature" die je tegenwerkt in dit weer.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

pa2ra schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:31:
[...]

Nee, een ICE i.c.m. handbak heeft gewoon veel meer controle :P je krijgt feedback in je pedaal en via je oren :P dat is dan ook het enige voordeel van een ICE met handbak :+

Vaak bu'j te bang!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-01 20:59
-tom-562 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:08:
[...]

Nee, een ICE i.c.m. handbak heeft gewoon veel meer controle :P je krijgt feedback in je pedaal en via je oren :P dat is dan ook het enige voordeel van een ICE met handbak :+
In een handgeschakelde ICE kun je in z'n 2 wegrijden op ijs. In de eerste versnelling kun je niks, ook al hoor en voel en zie je wat er gebeurt, als je auto geen traction control heeft.

Een EV met traction control en winterbanden lost je probleem met rijden op sneeuw op.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ikweethetbeter schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:12:
[...]

In een handgeschakelde ICE kun je in z'n 2 wegrijden op ijs. In de eerste versnelling kun je niks, ook al hoor en voel en zie je wat er gebeurt, als je auto geen traction control heeft.

Een EV met traction control en winterbanden lost je probleem met rijden op sneeuw op.
En dan de traction control (ESC / ESP) in Sport-Eco stand zetten.... (y)

• BeuQert
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-01 16:45
Net de app verwijderd omdat het synchroniseren steeds moeizamer tot niet ging. Id4 2023. Opnieuw installeren en gaf hij aan bij starten voorverwarmen dat het kon zijn dat bepaalde instellingen niet meteen werden overgenomen of iets in de trant omdat hij met een “intelligente stroombesparende modus” werkt. Voor het eerst dat ik het zag. Nog steeds werkt voorverwarmen niet tot nauwelijks. Is dat “intelligent “ uit te zetten wat mensen weten?

• jaapjanvd
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-01 12:41
Hallo allemaal, mogelijk wil ik een ID.3 aanschaffen van twee jaar oud (dec 2023), facelift model, nog geen 10.000 km gelopen. Prijs is scherp en staat te koop bij VW-dealer.

Alles in orde, behalve de accu degradatie van 89%. Is een quick test van VW zelf.
Komt door dealer door het vele stilstaan met een 'verkeerde' lading, was een demo-voertuig.

Ik kom er niet helemaal uit of dit nu wel of geen rode vlag is om 'm aan te schaffen.
Iemand er een mening over?

[ Voor 15% gewijzigd door jaapjanvd op 09-01-2026 08:08 . Reden: Iets meer context gegeven ]

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49
jaapjanvd schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 02:38:
Hallo allemaal, mogelijk wil ik een ID.3 aanschaffen van twee jaar oud (dec 2023), facelift model, nog geen 10.000 km gelopen. Prijs is scherp en staat te koop bij VW-dealer.

Alles in orde, behalve de accu degradatie van 89%. Is een quick test van VW zelf.
Komt door dealer door het vele stilstaan met een 'verkeerde' lading, was een demo-voertuig.

Ik kom er niet helemaal uit of dit nu wel of geen rode vlag is om 'm aan te schaffen.
Ik heb een model uit aug 2023 gekocht, ook refresh model met 90% volgens een quicktest.

Deze testen zijn niet erg accuraat lees ik overal, zeker niet op een ‘koude’ accu en geven daarom over het algemeen slechtere scores dan daadwerkelijk het geval is.

Mijn id3 rijdt in ieder geval enorm goed en nu zelfs in deze winterse omstandigheden is het bereik tussen de 250-300 met kalme rechtervoet.

Gewoon de accu een keer tot 100% laden en daarna aan de lader laten. Dan gaat de boel kalibreren (simpel gezegd, technisch is het wel iets ingewikkelder heb ik begrepen)
Daarna een keer tot 10-15 procent rijden, dan heeft het beheer systeem weer een goed idee van de accu capaciteit/verhouding.

Daarna kan je evt weer een keer laten doormeten met een ‘echte’ langdurige test. Dan moet je accu wel op een goede temp zijn, bijv een graadje of 20 en liefst binnen hebben gestaan, of anders op een warmere dag 😊

Wellicht zijn hier tweakers die het technische deel beter kunnen verwoorden?

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Dat hoeft geen rode vlag te zijn. Dat hij nu wat sneller is gedegradeerd betekent niet dat hij vanaf hier ook sneller degradeert. Als jij hem aanschaft en over het algemeen niet over de 80% oplaad behalve voor lange ritten, en het resulterende bereik is ruim voldoende voor jouw use case kan het nog steeds een prima aanschaf zijn. Zeker als de prijs daar ook naar is.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

En anders ergens een Aviloo test laten uitvoeren. Er zijn inmiddels ruim voldoende plekken in Nederland waar ze deze uitgebreide test kunnen uitvoeren.

Voor wat uitleg en meer nuttige info aangaande deze testmethode:

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 09-01-2026 09:42 ]

• jaapjanvd
d_marf schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:16:
[...]

Ik heb een model uit aug 2023 gekocht, ook refresh model met 90% volgens een quicktest.

Deze testen zijn niet erg accuraat lees ik overal, zeker niet op een ‘koude’ accu en geven daarom over het algemeen slechtere scores dan daadwerkelijk het geval is.

Mijn id3 rijdt in ieder geval enorm goed en nu zelfs in deze winterse omstandigheden is het bereik tussen de 250-300 met kalme rechtervoet.

Gewoon de accu een keer tot 100% laden en daarna aan de lader laten. Dan gaat de boel kalibreren (simpel gezegd, technisch is het wel iets ingewikkelder heb ik begrepen)
Daarna een keer tot 10-15 procent rijden, dan heeft het beheer systeem weer een goed idee van de accu capaciteit/verhouding.

Daarna kan je evt weer een keer laten doormeten met een ‘echte’ langdurige test. Dan moet je accu wel op een goede temp zijn, bijv een graadje of 20 en liefst binnen hebben gestaan, of anders op een warmere dag 😊

Wellicht zijn hier tweakers die het technische deel beter kunnen verwoorden?
Bedankt voor het delen van je ervaring, dat biedt hoop. Auto is echt prachtig en een buitenkans qua kilometers, opties en netheid van alles. alleen die accudegradatie (volgens de Batterie Health Quicktest) was een tegenvaller.

Auto is op 23 december 2025 's morgen om 8.45u getest, heeft daarvoor waarschijnlijk de hele nacht buitengestaan, het was omstreeks die tijd 2,5 graden. Dus ja, accu was zeker koud.

Ik heb een kopie van het rapport; er is nauwelijks mee snelgeladen, waarschijnlijk volgeladen voor een demo rit en dat zijn enkel korte ritjes geweest. De boordcomputer kan daarmee ook in de war raken las ik ergens.

Als er nog iemand anders meer advies heeft hoor ik het graag, deze ochtend moet de beslissing gemaakt worden :).

• jaapjanvd
Will_M schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:24:
En anders ergens een Aviloo test laten uitvoeren. Er zijn inmiddels ruim voldoende plekken in Nederland waar ze deze uitgebreide test kunnen uitvoeren.

Voor wat uitleg en meer nuttige info aangaande deze testmethode: [YouTube: JOEP Onthult: Autofabrikanten oneerlijk over accuconditie?]
Klopt, dat is een betere test; maar die moet echt ingepland worden, daar is helaas geen gelegenheid meer voor. Morgen (zaterdag) komt er al een volgende geinteresseerde kijken; dealer reserveert geen auto's helaas.

• jaapjanvd
AlphaRomeo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:23:
[...]

Dat hoeft geen rode vlag te zijn. Dat hij nu wat sneller is gedegradeerd betekent niet dat hij vanaf hier ook sneller degradeert. Als jij hem aanschaft en over het algemeen niet over de 80% oplaad behalve voor lange ritten, en het resulterende bereik is ruim voldoende voor jouw use case kan het nog steeds een prima aanschaf zijn. Zeker als de prijs daar ook naar is.
Ja, de prijs is er deels na, maar probeer er nog iets af te krijgen ivm de tegenvallende SOH. Dat 'ie niet lineair hoeft af te zwakken gaf de verkoper inderdaad ook aan.

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Als ik dit allemaal lees, zeg ik doen!
Ik denk dat je je keuze al gemaakt hebt... ;)

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:20
jaapjanvd schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:54:

Als er nog iemand anders meer advies heeft hoor ik het graag, deze ochtend moet de beslissing gemaakt worden :).
alleen de SoH uitlezen zonder de accu eerst leeg te rijden tot onder de 3% en dan te herladen tot 100% geeft een incorrect beeld. telkens bijladen en nooit leeg rijden zorgt er voor dat de BMS niet exact meer weet hoeveel er in de accu zit, en dan gaat de SoH zweven. Ik zou daarom niet al te veel waarde hechten aan de waarde die de dealer je gegeven heeft.

Ik zou eerder vragen wat de minimale, gemiddelde en maximale cel capaciteit is van de accucellen. dit geeft een indicatie of er een cel bij zit welke veel slechter is als de andere. als een rule-of-thumb: voltages zouden ongeveer 0.01 volt van het gemiddelde moeten zitten. afwijkingen van 0.1 volt of meer zijn een mogelijk issue. Met een OBD-dongle en wat software kun je dat ook zelf snel uitlezen.

• AvK

AvK

Ready Set Go

Een EV met nog geen 10k op de teller en dan een degradatie van 89% kan eigenlijk niet eens.
Inderdaad de accu leeg rijden tot liefst onder de 5% en vol laden naar 100%. Dan weet het systeem weer hoe het staat. Gewoon kopen. Niet twijfelen.

:)

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

jaapjanvd schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:54:
[...]
Ik ben zo benieuwd wat je beslissing is geworden...
Wel foto's posten als het zover is hè?

• jaapjanvd
Dank allen voor het meedenken, dat de BMS de weg kwijt kan zijn bij demo auto's lees in inderdaad op meerdere plekken, inclusief het feit dat een koude meting een verkeerde waarde kan geven. Nog even nagevraagd en auto heeft voor meting inderdaad buiten geparkeerd gestaan.

Opdracht is gegeven aan de dealer, wordt in de week van 19 januari geleverd na nog een onderhoudsbeurt en herstel van een parkeerpitje etc. Is daarnaast een Volkswagen Approved Occasion & heeft Bovag Garantie, dus ook fijn. Nu al blij mee, laten we dat zo houden!

Foto's komen t.z.t. ;)

[ Voor 46% gewijzigd door jaapjanvd op 09-01-2026 16:57 . Reden: Gekocht ]

• mgoldfinger
tcviper schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:33:
[...]

Dat is wel heel gaaf, mag ik vragen waar je dat hebt laten doen? wil de standaard speakers graag upgraden in de ID4 die ik net heb 😁
Greyaudio in amsterdam. Zogenaamd 'Gold pakket' in mijn id.4 geplaatst. Deze jongens hebben ook mijn vorige auto, een id.3, onderhanden genomen. In de id.3 hebben ze destijds enkel een dsp en een woofer geplaatst. Maakte al een wereld van verschil; niet te vergelijken met het standaard audio systeem.

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:53
mgoldfinger schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:33:
[...]
Greyaudio in amsterdam. Zogenaamd 'Gold pakket' in mijn id.4 geplaatst. Deze jongens hebben ook mijn vorige auto, een id.3, onderhanden genomen. In de id.3 hebben ze destijds enkel een dsp en een woofer geplaatst. Maakte al een wereld van verschil; niet te vergelijken met het standaard audio systeem.
Thanks, got it alleen mag ik blijkbaar zo'n aanpassingen niet laten doen (lease auto) 😀 Maar toch bedankt voor de info.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• AvK

AvK

Ready Set Go

jaapjanvd schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:57:
Dank allen voor het meedenken, dat de BMS de weg kwijt kan zijn bij demo auto's lees in inderdaad op meerdere plekken, inclusief het feit dat een koude meting een verkeerde waarde kan geven. Nog even nagevraagd en auto heeft voor meting inderdaad buiten geparkeerd gestaan.

Opdracht is gegeven aan de dealer, wordt in de week van 19 januari geleverd na nog een onderhoudsbeurt en herstel van een parkeerpitje etc. Is daarnaast een Volkswagen Approved Occasion & heeft Bovag Garantie, dus ook fijn. Nu al blij mee, laten we dat zo houden!

Foto's komen t.z.t. ;)
Echt serieus van harte gefeliciteerd. Een ID 3 is een fijne auto. Zelf rijdt ik een Cupra Born
(net iets mooier.... >:) ) Maar in principe de zelfde auto. Ik heb em in de lease maar wil hem over nemen zodra hij 'er uit moet' Heb echt nog nooit zo een fijne auto gehad. Je vrouw gaat van die auto houden. Let maar op.

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

AvK schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:51:
[...]
Je vrouw gaat van die auto houden. Let maar op.
Wij hebben naast de net nieuwe ID.4 ook een ID.3 1st Max voor mijn vrouw. Nu je het zegt, ze heeft nog nooit zoveel van me gehouden... ;)

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik heb zojuist de achterbanden laten vervangen. De Vredestein Quatrac Pro EV banden hebben er ruim 50k km op gezeten en ze waren nog niet eens helemaal op het einde. Het zijn wel dure banden, maar de slijtage-grip-kosten tradeoff is prima voor mij. :)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ZIe net in de App dat VAG het nú met de huidige buitentemperaturen weer veilig genoeg vind om de auto tot 90% te laten doorladen op publieke laadplekken (welke dus gelden middels de algemene instellingen buiten de eventueel ingestelde 'thuis locaties' om). Bij het laden op een thuis locatie blijft 80% de veilige limiet.

_/-\o_

@AlphaRomeo

Ik heb onder m'n ID.3 sinds 1-November 2025 een setje 20" Hankook ION i*Cept winterbanden gemonteerd gekregen (leasemaatschappij) en daar was ik op voorhand een beetje huiverig voor .... Onbekend maakt onbemind én 'Wa een Boer nie kent, da Vreet 'ie nie'.

Ik heb die banden afgelopen kerst en jaarwisseling dus ook uitvoering gedurende twee weken kunnen 'testen' tijdens de wintersport (Italië / Oostenrijk / Zwitserland) én afgelopen week hier in Nederland mezelf er ook mee in de sneeuw mogen vermaken. M'n voorlopige conclusie: Een érg fijne en goede winterband onder échte winterse omstadigheden welke ook niet te snel een set sneeuwkettingen vereist d:)b

Kosten voor 'de Banden Wissel' incl. aanschaf van de 4 banden: €1611,72 (volgens het LM Portal).

Van oudsher prefereer ik overigens Continental, Michelin en/of Pirelli.... :+

[ Voor 74% gewijzigd door Will_M op 10-01-2026 18:26 ]

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-01 16:15
Vandaag geleerd dat de auto niet voorklimatiseert als het batterijpercentage te laag is (was 15%). Kon dit wel starten in de app, maar er gebeurde niets. Na het aanhangen aan de lader, kon dit wel. Gek dat er wel een melding komt in de auto, maar niet in de app 8)7

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Daar is bij VAG vast wel over na gedacht. Waarom zou je een melding aan iemand sturen welke mogelijkerwijs aan de andere kant van de wereld zit en op dat moment toch niet in staat is om een laadkabel te gaan koppelen? Als die melding in de auto komt bij dat soort lage waarden dan is die persoon wél in staat om te gaan stekkeren, desnoods door de auto naar de dichtstbijzijnde laadpaal te gaan verplaatsen.

Een reguliere 'Pre-Heat' sessie incl. klimaatregeling kost afhankelijk van je eigen instellingen en de actuele buitentempratuur al snel een slordige 2kWh. welke altijd uit de hoogspanningsaccu gehaald worden, ook met aangesloten en actieve laadkabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 10-01-2026 15:42 ]

• TFX77
AlphaRomeo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:25:
Ik heb zojuist de achterbanden laten vervangen. De Vredestein Quatrac Pro EV banden hebben er ruim 50k km op gezeten en ze waren nog niet eens helemaal op het einde. Het zijn wel dure banden, maar de slijtage-grip-kosten tradeoff is prima voor mij. :)
Welke velg maat? Ik heb de 21" Narvik velgen, goede banden daarvoor kosten een klein fortuin.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• IndyVS
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-01 16:15
Will_M schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:33:
Daar is bij VAG vast wel over na gedacht. Waarom zou je een melding aan iemand sturen welke mogelijkerwijs aan de andere kant van de wereld zit en op dat moment toch niet in staat is om een laadkabel te gaan koppelen? Als die melding in de auto komt bij dat soort lage waarden dan is die persoon wél in staat om te gaan stekkeren, desnoods door de auto naar de dichtstbijzijnde laadpaal te gaan verplaatsen.

Een reguliere 'Pre-Heat' sessie incl. klimaatregeling kost afhankelijk van je eigen instellingen en de actuele buitentempratuur al snel een slordige 2kWh. welke altijd uit de hoogspanningsaccu gehaald worden, ook met aangesloten en actieve laadkabel.
Het zou handig zijn dat in dit geval het voorklimatiseren in de app niet kan gestart worden of dat als je het start de app een melding geeft dat het niet mogelijk is. Ik heb al verschillende keren meegemaakt dat de wagen niet reageert op een actie vanuit de app, waar ik nu ook van uit ging.

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
TFX77 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:50:
[...]
Welke velg maat? Ik heb de 21" Narvik velgen, goede banden daarvoor kosten een klein fortuin.
19 inch. Naast comform, minder risico op stoeprandschade en een lager verbruik wederom een reden voor de kleinst mogelijke velg. ;)

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:13
Niet echt vw dingetje, maar eerder ev ding, ruitensproeier kreeg ik een melding dat deze bijgevuld dient te worden, dus ik netjes langs de kant van de snelweg stoppen en bij het openen van de "motor"kap d.m.v hendel trekken sprong deze niet open omdat deze vast gevroren is.

Toch maar naar huis gereden, vaak zit er nog een tweede vergrendeling aan dus kap zou niet zomaar open waaien...

• TFX77
AlphaRomeo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:18:
[...]

19 inch. Naast comform, minder risico op stoeprandschade en een lager verbruik wederom een reden voor de kleinst mogelijke velg. ;)
Tweedehands, dus niet heel veel keuze qua velgen. Maar dit is zeker wel een dingetje. Mijn vrouw gaat ws ook wel eens rijden en die is niet zo voorzichtig als ik. Maar de vorige eigenaar heeft al meerdere krasjes en een stukje band in de zij kapot gereden. Ik denk dat rotondes nog gevaarlijker zijn dan stoepranden.

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:26
J.oris schreef op maandag 24 november 2025 @ 07:34:
Op Facebook kwam ik een forum tegen waarbij iemand een oplossing heeft gemaakt om auto's voor 2024 ook de accu te laten voorverwarmen. Heeft iemand dit toevallig toegepast in zijn of haar auto en er ervaring mee? Wij gaan over 1,5e maand op wintersport en het lijkt me ideaal dat elke keer de maximale laadsnelheid wordt gehaald. Wij hebben een Cupra Born uit 2021.
https://www.vwidtalk.com/...nested_view=1#post-330973
Even een update hierop, gisteren zijn wij teruggekomen van een week wintersport in Frankrijk (Méribel). Ik heb dit apparaatje geïnstalleerd in de auto en iedere keer 30 min voor het snelladen aangezet. De batterijverwarming wordt gestart afhankelijk van de batterijtemperatuur. Als de lading van de accu onder de 20% komt wordt de batterij tot 30 graden verwarmt. Wij reden door tot er nog ongeveer 5% in de accu zat, iedere keer begon het opladen met zo’n 120+kW. Ik las veel oudere reacties waarbij over een maximale laadsnelheid van +-60kW werd bereikt bij temperaturen zo rond het vriespunt, maar nu was het dus erg goed te doen! Dit was voor ons de eerste keer op vakantie met een elektrische auto en wij vonden het erg relaxed.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

AlphaRomeo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:18:
[...]

Door de adaptieve dempers merk ik in ieder geval 0 verschil in comfort.
AlphaRomeo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:25:
Gaan ze echt zo lang mee :o ? Dat is tot de 4mm?
Ik ben erg ontevreden over de vredesteins, als het boven de 20 graden is en je neemt een klaverblad dan grijpt de esp heel vaak in omdat de banden geen grip hebben. En nu in de sneeuw ook zeer matig.
Volgende keer maar meer betalen voor cross Climate's

[ Voor 49% gewijzigd door EWK op 10-01-2026 18:19 ]

Hoi!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
EWK schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:11:
[...]
Gaan ze echt zo lang mee :o ? Dat is tot de 4mm?
Ik ben erg ontevreden over de vredesteins, als het boven de 20 graden is en je neemt een klaverblad dan grijpt de esp heel vaak in omdat de banden geen grip hebben. En nu in de sneeuw ook zeer matig.
Volgende keer maar meer betalen voor cross Climate's
In mijn GTX grijpt ESP sowieso erg snel in, een klein beetje vochtige bocht en wat te enthousiast op het gas is al genoeg. In de sneeuw vind ik de grip nog prima. Gisteravond een receptie waar ik met 4 wielen in het gras moest parkeren, geen enkel probleem om weer weg te komen. Het kan wel zijn dat ik net onder de 4mm zat. Ik heb het op gevoel gecontroleerd en schat ergens rond de 3mm. Ook onder mijn vorige auto had ik deze banden (A4) en ook mijn vrouw heeft ze onder haar Renault Captur zitten. Ze bevallen ons erg goed. Maar ze komen ook wat slechter uit de ANWB test qua grip (niet slijtage) dus ik kan me best voorstellen dat het niet voor iedereen de juiste band is.

[ Voor 3% gewijzigd door AlphaRomeo op 10-01-2026 18:40 ]

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:31
Wij hebben onder de ID4 de Goodyear Ultra Grip Performance 3 255 en235/55/19 101T 3PMSF EVR en die bevallen me erg goed. Zijn wel net nieuw dus dan is denk ik alles goed
Pagina: 1 ... 389 390 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.