Dennisdn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:56:
Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe leaseauto. Ik rij al zo'n 25 jaar lease dus genoeg ervaring met uitzoeken en weet meestal echt wel wat ik wel en niet wil maar nu kom ik er niet helemaal uit. Mijn budget is ruim, maar ik rij het liefst "klein, dik, vlot en full-options". Meestal kwam ik dan uit op bijvoorbeeld Golf GTD's of GTI's met alles erop en eraan.
Maar nu... moét ik verplicht elektrisch. Na een longlist verkleinen tot shortlist staat de Cupra Born VZ als één van de laatste op de lijst. Aangezien een Born het zusje van de ID3 is dacht ik hier mijn vraag goed te kunnen stellen omdat er wellicht Tweakers zijn die voorheen Golf reden en nu ID3/ID4, waar ik met een proefritje en eindeloos reviews kijken niet helemaal uit kom omdat echt lange afstanden dan niet kunnen.
Lang verhaal kort: Waar moet ik een ID3 qua eigenschappen en kwaliteit nou positioneren? Is het nou meer een Golf of meer een Polo? Voor mijn gevoel zit het er een beetje tussenin en dan ga ik een beetje twijfelen. Categorie-Polo vind ik meer voor in en rond de stad terwijl ik dagelijks zo'n 200-300 km het land in moet. Een stapje hoger, de ID4 zou dan misschien meer Golf zijn, maarja, die vind ik weer te groot...
Hier 25 jaar Volkswagen gereden (lease 5x Golf (nooit GTD of GTI, 1x 160pk TSI), 1x Passat en 1x Tiguan en privé 2x Polo) waarvan de afgelopen 5 1/2 jaar in een ID.3.
Mijn beleving is dat een ID.3 qua binnenruimte tussen een Golf en een Passat in zit. Onze Polos kwamen echt niet in de buurt van de ruimtelijke ervaring die een ID.3 heeft, dus met een Polo zou ik hem zeker niet vergelijken. Ook de opbergruimte achterin is echt groter dan die van een Polo, en zelfs van een Golf. Komt qua bergruimte niet in de buurt van een Passat, dan moet je eerder naar een ID.7 kijken.
Ik vind de ID.3 echt als een Volkswagen rijden. Sommigen vinden dat gevoelloos en niets zeggend, maar ik ervaar het als heel prettig en herkenbaar. Ondanks dat de ID.3 achterwiel- en de Golf voorwielaandrijving is lijken de rijeigenschappen erg op elkaar.
Ondanks dat ik nooit een GTI of een GTD heb gereden mag ik nu wel in een ID.3 GTX Performance rijden. Ik vermoed dat deze flink in de buurt van een GTI komt, zo niet die overtreft. Tenzij je naar een GTI Clubsport of een R gaat, die zullen meer in de buurt komen.
Mijn dagelijkse ritten zijn 175-200 km, en ik ervaar het rijden als ontspannen en (zeer) vlot wanneer nodig (en leuk

).
N=1 en er zijn vast anderen die hier iets anders naar kijken, maar als jij altijd Golf hebt gereden dan zal een ID.3 je niet teleurstellen vermoed ik.