Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 391 392 Laatste
Acties:

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
2 jaar geleden een Skoda Enyaq ingeleverd en afgelopen weekend een nieuwe ID4 Pro Business bij de dealer opgehaald. Er is toch wel een hoop veranderd sindsdien! De Enyaq had (uiteindelijk) versie 3.7 en deze ID4 heeft 5.6. En waarschijnlijk wat nieuwe hardware, want de Navi en alles loopt nu heerlijk soepel. Wat een verademing :)

Misschien kan iemand me helpen met de sleutels. Ik berg ze in huis op een relatief kleine afstand (een meter of 5) van de auto op en hierdoor blijft het ledje op de sleutel steeds knipperen en gaat (zo is me verteld) de accu van de sleutel snel leeg. Op de Enyaq had ik dat ook en daar kon ik ‘Kessy’ uitvinken en was het knipperen opgelost.wel de deuren handmatig open doen met de knoppen op de sleutel(ipv automatisch als je aan komt lopen)m maar dat handmatige vind ik juist fijn. Ik had de optie “keyless access’ uitgevinkt (en daarmee ook alle opties daaronder), maar dat blijkt dus niet te werken. De auto blijft ook ontgrendelen (of in ieder geval gaan de lichten aan) als ik aan kom lopen.

Iemand die weet hoe ik dit echt uit kan zetten?

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

buzzlightyear

To infinity and beyond...

MJMaverick schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:42:
[...]

Helaas staan de favorieten in de app los van die in de auto. Mijn app weet niet waar Home en Work zijn, maar mijn auto wel, en ook andere favorieten worden niet gesynchroniseerd... Volgens mij slaat de auto ze lokaal op, dus bij een reset en opnieuw koppelen aan jouw account moet je ze toch opnieuw opvoeren.

VW heeft nog wat stappen te zetten als het gaat om dit soort dingen,.
Thx. Beetje suf dat dit er niet in zit, synchronisatie en online backup zou ideaal zijn. Enfin, maar eens kijken wat de beste oplossing is voor ons.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

-tom-562 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:42:
[...]

Wellicht zijn er niet genoeg Ionity laders? Als ik een route plan naar de Dordogne (onze vakantie bestemming aankomende zomer), met als voorkeur Tesla en Ionity krijg ik een route met alleen maar Tesla en Ionity.
Het liefste rij ik zo'n lange afstand met de VW navigatie, maar wss neem ik voor de zekerheid een maand abonnement op ABRP en koppel ik die met de auto
Ik rijdt zeker een keer in de 2 maanden naar Zwitserland, ik kan de Ionity laders dromen.

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Jakkie takkie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:19:
[...]

Klopt, staat bij mij ook in de COC/EEG verklaring. Ze gaven bij Aviloo aan dat hun ervaring is dat de netto capaciteit van een nieuwe auto (ID3 58kWh) nooit boven de 54kWh zit en daarom houden ze dat aan als startwaarde. Jammer genoeg heb ik het nooit afgelezen op mijn (separate) kWh meter toen de auto nieuw was.

Zou wel interessant zijn om een test te zien van een relatief nieuwe auto om te vergelijken.
Mijn ID.3 is van september 2024 (modeljaar 2025) en vanaf het begin heb ik bij iedere laadbeurt de toename van SoC omgerekend naar een volle batterij. Die komt dan gemiddeld uit op zo’n 63-64kWh. Is dat een berekening die je in deze context kunt gebruiken?

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:13
Vraagje of jullie hetzelfde mee maken. Ik heb een 3fase laadpaal thuis van Blue current. Nu viel het mij op dat afgelopen zondag avond ik de auto inplug, en dat hij begon te laden maar na 2 minuten stopte, en pas weer na een uur of zo verder ging met laden. Na contact met Blue current geven zij aan dat de laadpaal uitschakeld als de spanning meer dan 10% afwijkt van de 230V. En inderdaad op mijn P1 kan ik zien dat de spanning op L1 op een gegeven ogenblik kortstondig onder de 207V kwam. is dit iets dat jullie ook meemaken, of is dit alleen bij Blue Current het geval?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6StAgHtkDYqNEaTIX7SmCMfEDLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oyGEFQXVhkFOsSN7ssyFwlox.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt,

Stefan

[ Voor 21% gewijzigd door svkaster op 13-01-2026 11:21 ]

• arnevt2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:42
Vraagje, ik rijd sinds een maand ongeveer in een ID.3 Pro S Limited edition, deze zou de optie moeten hebben om de spiegels naar beneden te laten draaien als hij in de R stand staat, echter krijg ik dit niet voor elkaar. De optie staat wel aan in het infotainment systeem.

Is dit een bekend probleem? Hoe los ik dit op?

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:25

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

arnevt2 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:50:
Vraagje, ik rijd sinds een maand ongeveer in een ID.3 Pro S Limited edition, deze zou de optie moeten hebben om de spiegels naar beneden te laten draaien als hij in de R stand staat, echter krijg ik dit niet voor elkaar. De optie staat wel aan in het infotainment systeem.

Is dit een bekend probleem? Hoe los ik dit op?
Als ik het goed heb moet je eerst zelf de stand instellen door de auto in R te zetten en de betreffende spiegel af te stellen zoals je wilt. Wanneer je de auto daarna in N of D zet moet de spiegel automatisch weer naar de normale stand draaien.

Kalm aan! En rap een beetje!

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:29
Wilde schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:07:
Iemand die weet hoe ik dit echt uit kan zetten?
Als ik de Optie "Keyless Access" uitzet, kan ik de auto alleen openen door fysiek op de remote te drukken. Gebruik deze optie met regelmaat als ik de sleutel niet mee wil nemen met (water)sport.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

svkaster schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:20:
Vraagje of jullie hetzelfde mee maken. Ik heb een 3fase laadpaal thuis van Blue current. Nu viel het mij op dat afgelopen zondag avond ik de auto inplug, en dat hij begon te laden maar na 2 minuten stopte, en pas weer na een uur of zo verder ging met laden. Na contact met Blue current geven zij aan dat de laadpaal uitschakeld als de spanning meer dan 10% afwijkt van de 230V. En inderdaad op mijn P1 kan ik zien dat de spanning op L1 op een gegeven ogenblik kortstondig onder de 207V kwam. is dit iets dat jullie ook meemaken, of is dit alleen bij Blue Current het geval?

[Afbeelding]

Alvast bedankt,

Stefan
Er van uitgaande dat je in NL woont:

Ik heb hier een Alfen EVE Single Pro laadpaal en ook die schakelt volledig af op het moment dat er een afwijking van méér dan 10% in de aanvoerspanning geconstateerd wordt. Voor zover ik weet is dit ook een verplichte 'marge' waarbij ook dit soort apparatuur uit hoort te schakelen, net zoals dat dit geldt voor omvormers bij PV installaties.

Dat je maar 207 aan spanning kreeg vanuit het net is wél iets om naar te gaan (laten) kijken, De Netbeheerders horen die spanning ten alle tijden aan ~230V te houden

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BdK9001 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:30:
[...]

Als ik het goed heb moet je eerst zelf de stand instellen door de auto in R te zetten en de betreffende spiegel af te stellen zoals je wilt. Wanneer je de auto daarna in N of D zet moet de spiegel automatisch weer naar de normale stand draaien.
En je dient de spiegelbediening daarna ook iedere keer handmatig in de 'R' stand (rechter spiegel) te zetten om deze functie te kunnen gebruiken. Nadat de auto van het contact gehaald is wordt de bediening van de spiegels weer in de 'Neutraal' stand gezet.

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:22

[Afbeelding]

Alvast bedankt,

Stefan
Heb je een slimme meter? Daar kun je via het display vaak de voltages inzien van je aansluitpunt. Als het voltage van je laadpaal (veel) lager is dan die van het aansluitpunt (de meter), dan is er wellicht iets aan de hand tussen de meterkast en de laadpaal. Bijvoorbeeld slechte bekabeling / connecties met een hoge weerstand / warmteontwikkeling / brandgevaar. Is het voltage op de slimme meter min of meer gelijk (waarschijnlijker) en komt het onder de 207V dan contact opnemen met de netbeheerder. 207V is het uiterste minimum (253V het maximum). Kan aan overbelasting van het (lokale) net liggen, in ieder geval iets wat je niet zelf kan oplossen.

Edit: Dat de laadpaal vanzelf uitschakelt is een zeer goede eigenschap, anders zal het voltage nog lager uitvallen (met eventuele schade aan andere apparaten tot gevolg)

[ Voor 5% gewijzigd door pietermx op 13-01-2026 13:22 ]

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• svkaster
Net Enexis gebeld, en zij kunnen nu niets doen, als het weer gebeurt moet ik direct bellen, dan kunnen ze een meeting starten. Kennelijk als iedereen aan het laden is en warmte pompen gebruikt hebben zij moeite om binnen de specs te blijven. Ik was altijd al blij dat bij ons in de straat we nooit op de 253V komen ivm afschakelen van zonnepanelen. Dus dit fenomeen is nieuw voor mij, ik hou het in de gaten

• smeeuwen
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13-01 15:46
Laadklep opent/sluit niet meer, mogelijk sprake van vochtschade aan de actuator

Goedemiddag, op 1 januari problemen met de laadklep van mijn ID3 (uit 2020). die ging niet meer open en gaat nu niet meer dicht. Ik lees hier en daar op internet dat dit een bekend probleem is.
Vochtinwerking op de actuator. Mijn dealer waar de auto ook gekocht is (Auto Maas-de Koning Uithoorn) zegt hier niets over en geeft mij aan dat er geen coulance/garantie/etc is.

VRAAG: Zijn er andere ID rijders die recent problemen met de actuator of laadklep hebben ondervonden en van hun dealer en/of PON een coulancevoorstel hebben gekregen voor ditzelfde onderdeel buiten de fabrieksgarantie?

• svkaster
Will_M schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:38:
[...]

Als je met een 'We Charge' abonnement laadt dan betaal je, afhankelijk van het gekozen abonnement, soms behoorlijk wat minder per geladen kWh. Die korting geldt dan hoofzakelijk bij de Ionity snellaadstations.

Een paar jaar geleden was dat nog wel interessant doordat niet alle laadpassen bij iedere snel lader geaccepteerd werden maar tegenwoordig loont het vaak al bijna niet meer om met 'tig' verschillende passen met bijbehorende eigen 'back-end' onderweg te gaan zijn....

https://www.volkswagen.nl...plossingen/we-charge.html

En dan is het een kwestie van de prijs per kWh inclusief eventuele abonnementskosten vergelijken met de prijzen welke je huidige laadpas leverancier aan je doorberekend.
Wat adviseer jij mij, ik heb wel een leasauto maar moet de lading in het buitenland zelf betalen. Nu heb ik al wel een Shell en gratis Vattenfal en ANWB pasje aangevraagd, maar is het niet goedkoper om inderdaad zo'n We Charge Go of Plus pasje voor een maand te nemen? Wel is mij niet duidelijk wat dan de kosten zijn per Kw. Ik zie op de website 49cent per KW, maar als ik dan op de ABRP planner kijk zie ik onderweg bij een IONIC charger 79cent per KW staan. Wat moet ik nu hanteren? en is dit een pasje, of kan dit met de app?

alvast bedankt

• jappie1978
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:14
Heeft iemand ervaring met sneeuwkettingen
Ik zie in het boekje staan dat dit alleen kan bij 255/50/R19 banden.
Maar ik heb 255/45/R20
Als daar geen kettingen omheen kunnen heb ik wel een uitdaging binnenkort
Ga het niet gokken zonder. Daar heb ik ze al te vaak voor nodig gehad

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:01
svkaster schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:02:
Net Enexis gebeld, en zij kunnen nu niets doen, als het weer gebeurt moet ik direct bellen, dan kunnen ze een meeting starten. Kennelijk als iedereen aan het laden is en warmte pompen gebruikt hebben zij moeite om binnen de specs te blijven. Ik was altijd al blij dat bij ons in de straat we nooit op de 253V komen ivm afschakelen van zonnepanelen. Dus dit fenomeen is nieuw voor mij, ik hou het in de gaten
Anderhalf jaar geleden heb ik dit ook gehad. Dit gebeurde vooral s morgens en rond 18.00. Zelfs knipperende lampen in huis vanwege laag voltage op 1 fase. Ik zat op 195v.
Ik zie dat je homewizard hebt waarbij je 3fase voltage kan zien. Ik heb zodra dit gebeurde ook screenshots genomen en naar Liander gestuurd (mijn netbeheerder). Kwamen vrij vlot meten. Bleek dat de kabelmof naar mijn huis verrot was. Maand later halve stoep open, nieuwe mof er in en opgelost. Kreeg er geen factuur van, want valt onder netbeheerder.
Let wel dat laag voltage niet alleen slecht is voor je laadpaal (die logischerwijs afschakelt, maar ook voor andere apparatuur in huis die gebruik maakt van die fase.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jappie1978 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:44:
Maar ik heb 255/45/R20
König (Thule) K-Summit is niet passend in die maat te verkrijgen?

https://www.sneeuwketting...3%2B&tyresize=255%2F40-20

Maar weet je echt zéker dat jouw ID.4 op 255/45/R20 staat? 255/45/20 is er wel als K-Summit MAX voor SUV's

[ Voor 57% gewijzigd door Will_M op 13-01-2026 20:30 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

svkaster schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:39:
[...]

Wat adviseer jij mij, ik heb wel een leasauto maar moet de lading in het buitenland zelf betalen. Nu heb ik al wel een Shell en gratis Vattenfal en ANWB pasje aangevraagd, maar is het niet goedkoper om inderdaad zo'n We Charge Go of Plus pasje voor een maand te nemen? Wel is mij niet duidelijk wat dan de kosten zijn per Kw. Ik zie op de website 49cent per KW, maar als ik dan op de ABRP planner kijk zie ik onderweg bij een IONIC charger 79cent per KW staan. Wat moet ik nu hanteren? en is dit een pasje, of kan dit met de app?

alvast bedankt
Kijk voor de grap ook eens naar de Tesla App en koppel die vervolgens aan je eigen Creditcard als je 'm niet aan de laadpas / dongel van je werkgever mag koppelen. Tesla heeft op de grotere laadpleinen bij de SUC's in de regel de goedkoopste tarieven ten opzichte van andere aanbieders (snellladers).

Een abo bij bijvoorbeeld iOnity kan ook, dan betaal je ook het tarief in de App middels de App (welke je net zoals bij Tesla aan je eigen betaalprovider koppelt) en moet je de laadpaal in de App selecteren om de sessie te kunnen starten.

Met een abo worden de kWh kosten lager, maar of dat dat voordeliger is voor je kan ik niet berekenen.... Is afhankelijk van de hoeveelheid te laden kWh's :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 13-01-2026 20:19 ]

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:03
smeeuwen schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:44:
Laadklep opent/sluit niet meer, mogelijk sprake van vochtschade aan de actuator

Goedemiddag, op 1 januari problemen met de laadklep van mijn ID3 (uit 2020). die ging niet meer open en gaat nu niet meer dicht. Ik lees hier en daar op internet dat dit een bekend probleem is.
Vochtinwerking op de actuator. Mijn dealer waar de auto ook gekocht is (Auto Maas-de Koning Uithoorn) zegt hier niets over en geeft mij aan dat er geen coulance/garantie/etc is.

VRAAG: Zijn er andere ID rijders die recent problemen met de actuator of laadklep hebben ondervonden en van hun dealer en/of PON een coulancevoorstel hebben gekregen voor ditzelfde onderdeel buiten de fabrieksgarantie?
Afgelopen zaterdag bleef de laadklep bij mijn zo'n centimeter open staan. Ging niet verder dicht of open.
Ik ben maandag bij de dealer langs geweest, in zo'n 2 uur tijd hebben ze het motortje en de sluiting vervangen. De uren moest ik betalen, de onderdelen vielen coulance/garantie.

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:20
Vraagje of jullie hetzelfde mee maken. Ik heb een 3fase laadpaal thuis van Blue current. Nu viel het mij op dat afgelopen zondag avond ik de auto inplug, en dat hij begon te laden maar na 2 minuten stopte, en pas weer na een uur of zo verder ging met laden. Na contact met Blue current geven zij aan dat de laadpaal uitschakeld als de spanning meer dan 10% afwijkt van de 230V. En inderdaad op mijn P1 kan ik zien dat de spanning op L1 op een gegeven ogenblik kortstondig onder de 207V kwam.
Hoe lang en hoe dik is de kabel die vanaf je meterkast naar de laadpaal loopt? Een lange, dunne kabel geeft bij een hoge laadstroom een substantieel extra spanningsverlies. Workaround kan dan zijn om de laadstroom te verlagen, bijvoorbeeld in de VW app. Permanente fix is dan een dikkere kabel naar je laadpaal leggen.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dave_R schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:29:
[...]

Hoe lang en hoe dik is de kabel die vanaf je meterkast naar de laadpaal loopt? Een lange, dunne kabel geeft bij een hoge laadstroom een substantieel extra spanningsverlies. Workaround kan dan zijn om de laadstroom te verlagen, bijvoorbeeld in de VW app. Permanente fix is dan een dikkere kabel naar je laadpaal leggen.
Dat moet dan toch serieus een wel heel erg lange 2.5mm2 kabel zijn :o

Standaard 5 aderige YMVK 4mm2 kabel kun je tot een meter of 50 veilig gebruiken maar meestal worden laadpalen al op 6mm2 aangesloten op een eigen B of C20 3P-N Alamat

• svkaster
Will_M schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:36:
[...]

Dat moet dan toch serieus een heel erg lange 2.5mm2 kabel zijn :o

Standaard 5 aderige YMVK 4mm2 kabel kun je tot een meter of 50 veilig gebruiken maar meestal worden laadpalen al op 6mm2 aangesloten op een eigen B of C20 Alamat
Ik heb bewust geeist van Bluecurrent om 6mm2 4 aderig grondkabel te gebruiken.
De lengte is 7 meter van de meterkast. Dus daar verwacht ik geen problemen mee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7_N_LxV7ToHccu4Yvpi0wKf8fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyNgYGRX0kssg3wfNRAAiH3i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmMRuV9GFVY337ZJYt8nKOTRK7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d63I0jNIesiHaHs9v42MAsN5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door svkaster op 13-01-2026 21:06 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:18
svkaster schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:53:
[...]

De lengte is 7 meter van de meterkast. Dus daar verwacht ik geen problemen mee :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je op de fase in de meter (P1) 207V meet, dan lijkt het op een (eenmalige) spanningsdip op het net.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• svkaster
Pr088 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:00:
[...]

Als je op de fase in de meter (P1) 207V meet, dan lijkt het op een (eenmalige) spanningsdip op het net.
Heb inmiddels de P1 grafiek van afgelopen week uitgelezen en het komt vaker voor, altijd in de avond en koude. Volgens Enexis, komt dit door allen op dezelfde tijd, laden, koken en WP met koude. Als het weer gebeurd, moet ik bellen dan doen ze een meting. We wachten het af, ik ben iig al blij dat ik een oorzaak heb, waarom het laden niet werkte. Heb een hekel an dat het zonder oorzaak soms wel en soms niet werkt. Nu kan ik het verklaren :*)

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
new_born89 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Als ik de Optie "Keyless Access" uitzet, kan ik de auto alleen openen door fysiek op de remote te drukken. Gebruik deze optie met regelmaat als ik de sleutel niet mee wil nemen met (water)sport.
Ja dat lijkt me correct. Echter de sleutel blijft (hier althans) knipperen als een malle binnen 10m van de auto. Zou mooi zijn als dat gewoon uit kan.

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• svkaster
Wilde schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:12:
[...]

Ja dat lijkt me correct. Echter de sleutel blijft (hier althans) knipperen als een malle binnen 10m van de auto. Zou mooi zijn als dat gewoon uit kan.
Mijn sleutel ligt 2 meter van de auto, maar dat knipperen is na minuut over, dan knippert hij niet meer

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:58

-tom-562

Oliesjeik

-tom-562 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:47:
Ik zat vanmiddag wat te spelen met de We Connect app. Als ik daar een route in plan (met laadstops) kan ik voorkeuren opgeven m.b.t. aanbieders (dus b.v. Tesla, Ionity), en dan plant hij ook netjes een route met laadstops bij de gewenste laadstations.
Maar in de auto zelf lijk ik niet die optie te hebben (favoriete aanbieders)? Of ik kijk daar volledig overheen.
Ik heb deze vraag net ook gesteld op een ID.4/5 Facebook groep. LIjkt idd een 'feature' te zijn van de navigatie. Op de app op je telfoon kan je wel voorkeursladers opgegeven, in de auto niet. Verder kan je de route wel naar je auto versturen, maar zodra de auto zelf een nieuwe route berekent (door een omleiding o.i.d.), zoekt hij ook weer nieuwe laadstations (en dan niet perse de voorkeursaanbieders 8)7 ). Echt een gemiste kans van VW

Vaak bu'j te bang!

• jappie1978
Will_M schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:45:
[...]

König (Thule) K-Summit is niet passend in die maat te verkrijgen?

https://www.sneeuwketting...3%2B&tyresize=255%2F40-20

Maar weet je echt zéker dat jouw ID.4 op 255/45/R20 staat? 255/45/20 is er wel als K-Summit MAX voor SUV's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rfnin-KggvurZFdnZOgNZ4f7jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbAZWyoQltc0sHNQYb4wL1L7.jpg?f=fotoalbum_large

Staat er toch echt op. Voor 235

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dan kom je dus (bijvoorbeeld) uit bij die König (Thule) K-Summit XXLwelke ik al aanhaalde. Je moet dan wel even zelf de juiste bandenmaat aanpassen (en dus 40 in 45 veranderen).

https://www.sneeuwketting...ibute_pa_velgmaat-inch=20

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 13-01-2026 22:35 ]

• jappie1978
Ok. En weet je of dit ook past?
Het instructieboekje zegt van niet.
Heb de dealer gecontracteerd maar die reageert nog niet echt.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

jappie1978 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:35:
Ok. En weet je of dit ook past?
Het instructieboekje zegt van niet.
Heb de dealer gecontracteerd maar die reageert nog niet echt.
Loopvlakkettingen passen altijd als de bandenmaat qua omtrek correct is (tenzij je je auto verlaagt), je hebt géén ruimte achter het wiel nodig waardoor er dus ook geen kettingdeel tussen de achterkant van het wiel en de wielophanging noodzakelijk is.

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:29

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb mijn ID.4 laten taxeren bij de VW garage, 5 jaar oude 1st (dec 2020). 131k op teller. €16.250.

€500 per maand afschrijving dan dus. Klinkt redelijk?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:20
svkaster schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:53:
[...]
Met 7 meter a 6mm2 valt er weinig te winnen met een lagere laadstroom inderdaad. Met een langere en/of dunnere draad had een lagere laadstroom wel het verschil kunnen maken tussen net wel of net niet boven de 207V blijven. Naarmate de netspanning daalt richting 207V vallen immers ook andere laadpalen en warmtepompen in de wijk uit... en blijven de apparaten met de minste weerstand naar de meterkast draaien.

• pietermx
Als iemand graag de blits wil maken met 21” Narvik velgen (of z’n eigen kennis heeft laten maken met de stoeprand), ik heb een setje liggen! Ongebruikt (d.w.z. direct gedemonteerd) & onbeschadigd. Kale velgen (dus geen rubber / ventielen / naafdoppen).

Stuur me een DM als je belangstelling hebt, bij geen animo gaan ze op Marktplaats. Alleen afhalen (PostNL vindt ze te zwaar 😂).

Foto ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNZhrYErc6mIhA6T2eScMQpWp0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqQB4MraaAiBlH81gAh0SzEm.jpg?f=fotoalbum_large

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• sl1000
  • Laatst online: 13:06
Wilde schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:12:
[...]

De sleutel heeft een bewegingssensor. als de sleutel stil ligt, zou deze na enige tijd de sleutel uit moeten schakelen. dit voorkomt ook dat ze met een extra sterke zender/ontvanger het sleutel signaal kunnen gebruiken om de auto te stelen.

Als de sleutel stil ligt en niet uit gaat, lijkt me die sensor defect.
Je zou evt nog de batterij een keer kunnen verwijderen om de sleutel te 'resetten'
Maar als deze sensor echt defect is, zou de sleutel ook zeer snel door zijn batterij heen moeten gaan en elke maand een nieuwe batterij nodig hebben

[ Voor 10% gewijzigd door sl1000 op 14-01-2026 09:47 ]

• Vibravis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-01 16:48
Mijn eerste bericht hier.

Wegens veranderende werkomstandigheden heb ik onze 2e auto omgeruild voor een Id.3 van 2020 met 132k km op de teller. Auto zag er netjes uit en had een Aviloo certificaat erbij met een SOH van 92.1%. Daarop waren ook geen afwijkende cellen te zien dus de auto gekocht.

De proefrit en de rit naar huis (100km) zijn prima bevallen en stiekem genoten.

In de avond de auto aan de lader gehangen om te laden en deze is daar blijven staan tot de volgende dag. In de ochtend wil ik de auto pakken en ping! 'Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken'

Het had die nacht flink gevroren want de thermometer gaf -11 graden aan. Auto gestart en een stukje gereden maar er was niets aan te merken. Wel meteen melding gemaakt bij de verkopende garage via de email.

Die dag heb ik de auto niet meer gebruikt. Op mijn eerste rit woon/werk kwam ik erachter dat de stuurverwarming niet werkt. Het stuur werd niet warm. Ook dit gemeld bij de verkopende partij en meteen een afspraak gepland bij de dealer om een diagnose te stellen. Deze afspraak staat gepland voor 15 januari.

Deze ochtend kreeg ik ineens ook storing aan de wagenverlichting en storing dynamische bochtenverlichting .

Ik ben benieuwd wat de dealer gaat zeggen maar de start is wel wat ongelukkig moet ik zeggen. Stiekem hoop ik dat het bijvoorbeeld gewoon een slechte 12v accu is ofzo die de strenge vorst afgelopen weekend niet heeft overleefd.

Maar goed, we gaan de uitkomst afwachten......

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:54
pietermx schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:47:
Als iemand graag de blits wil maken met 21” Narvik velgen (of z’n eigen kennis heeft laten maken met de stoeprand), ik heb een setje liggen! Ongebruikt (d.w.z. direct gedemonteerd) & onbeschadigd. Kale velgen (dus geen rubber / ventielen / naafdoppen).

Stuur me een DM als je belangstelling hebt, bij geen animo gaan ze op Marktplaats. Alleen afhalen (PostNL vindt ze te zwaar 😂).
Mooie dingen!
Jammer dat ze niet onder de ID.3 passen ;-)

• sl1000
  • Laatst online: 13:06
Vibravis schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:05:

Wegens veranderende werkomstandigheden heb ik onze 2e auto omgeruild voor een Id.3 van 2020 met 132k km op de teller. Auto zag er netjes uit en had een Aviloo certificaat erbij met een SOH van 92.1%. Daarop waren ook geen afwijkende cellen te zien dus de auto gekocht.

In de avond de auto aan de lader gehangen om te laden en deze is daar blijven staan tot de volgende dag. In de ochtend wil ik de auto pakken en ping! 'Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken'

Het had die nacht flink gevroren want de thermometer gaf -11 graden aan. Auto gestart en een stukje gereden maar er was niets aan te merken. Wel meteen melding gemaakt bij de verkopende garage via de email.

Die dag heb ik de auto niet meer gebruikt. Op mijn eerste rit woon/werk kwam ik erachter dat de stuurverwarming niet werkt. Het stuur werd niet warm. Ook dit gemeld bij de verkopende partij en meteen een afspraak gepland bij de dealer om een diagnose te stellen. Deze afspraak staat gepland voor 15 januari.

Deze ochtend kreeg ik ineens ook storing aan de wagenverlichting en storing dynamische bochtenverlichting .

Ik ben benieuwd wat de dealer gaat zeggen maar de start is wel wat ongelukkig moet ik zeggen. Stiekem hoop ik dat het bijvoorbeeld gewoon een slechte 12v accu is ofzo die de strenge vorst afgelopen weekend niet heeft overleefd.

Klinkt als een generiek 12 volt issue.
zeker met deze koude krijgt de 12v accu enorm op zijn donder, en de auto schakelt niet de hoofd accu bij om de 12v accu af te toppen. zou wel moeten, maar is niet mijn ervaring.
als de accuspanning dan te laag is gaan alle modules gekke dingen doen.

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:44
jappie1978 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:44:
Maar ik heb 255/45/R20
Yep, die kunnen er onder, maar je hebt maar beperkte ruimte in je wielkast. Het wordt dus zeer aangeraden om te kiezen voor loopvlakkettingen. Die zijn wel veel duurder, maar ze passen wel.

ID.3 Pro S Limited Edition

• pietermx
markimarc schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Mooie dingen!
Jammer dat ze niet onder de ID.3 passen ;-)
Ah jawel, past prima 😂🤡

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3P5t1A8oNNlHAbaGr51IfGbYlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/isDUsJ6zbAwa9Yd8GPJvmhdw.png?f=fotoalbum_large

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• pietermx
Vibravis schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:05:

🥁 typische symptomen van een defecte e-sound module (die door een defect de CAN bus vervuilt), ik en menig ID.X rijder heeft hetzelfde gehad.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Vibravis
pietermx schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:08:
[...]

🥁 typische symptomen van een defecte e-sound module (die door een defect de CAN bus vervuilt), ik en menig ID.X rijder heeft hetzelfde gehad.
Al de gebruikers met een e-sound fout hadden geen elektrosysteem fout toch? Althans dat lees ik nergens terug. Maar dank voor de tip. Hopelijk kunnen ze enigszins makkelijk een diagnose stellen morgen

• PB1983
Boy schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:42:
Ik heb mijn ID.4 laten taxeren bij de VW garage, 5 jaar oude 1st (dec 2020). 131k op teller. €16.250.

€500 per maand afschrijving dan dus. Klinkt redelijk?
Ik kon ook mijn lease ID.3 First Edition voor 16k over kopen met 82k op teller, dus dit zou wel redelijk in de buurt komen.

• PB1983
Hobby ingenieur schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:21:

[...]

Ik vond het zinloos maar wel wat karakter toevoegen. Ik geloof dat de 1000 km de laatste was.
Nope, bij 3940 km krijg je er weer een. De Route 66 :*).

• pietermx
Vibravis schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:50:
[...]

Al de gebruikers met een e-sound fout hadden geen elektrosysteem fout toch? Althans dat lees ik nergens terug. Maar dank voor de tip. Hopelijk kunnen ze enigszins makkelijk een diagnose stellen morgen
In mijn herinnering wel, in ieder geval een komen en gaan van verschillende meldingen. Hopen dat het die module is, is relatief eenvoudig te vervangen 🤞

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Vibravis
pietermx schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:32:
[...]

In mijn herinnering wel, in ieder geval een komen en gaan van verschillende meldingen. Hopen dat het die module is, is relatief eenvoudig te vervangen 🤞
Dank voor je reactie. Ik hoop nog steeds dat het de 12v accu is die zwak is. Chatgpt denkt dat het daarin zit dus laten we het hopen 😉

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:56
svkaster schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:09:
[...]

Heb inmiddels de P1 grafiek van afgelopen week uitgelezen en het komt vaker voor, altijd in de avond en koude. Volgens Enexis, komt dit door allen op dezelfde tijd, laden, koken en WP met koude. Als het weer gebeurd, moet ik bellen dan doen ze een meting. We wachten het af, ik ben iig al blij dat ik een oorzaak heb, waarom het laden niet werkte. Heb een hekel an dat het zonder oorzaak soms wel en soms niet werkt. Nu kan ik het verklaren :*)
Ik las ergens anders (denk tibber topic) dat bij die tweaker ook problemen waren met het voltage (dip in het voltage ) en dat bleek aan een kapotte kabel mof in de grond te liggen. Is toen door... een nutsbedrijf ... gemaakt

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:06

f.h

Zijn er tweakers die ervaringen hebben met kofferbak fietsendragers (zoals bijv. deze)?

Ik heb een leaseauto dus kan en ga geen trekhaak meer laten monteren. Die zou ik verder ook nooit gebruiken.

Het beoogd gebruik is af en toe de fiets van m’n dochter kunnen meenemen. Dus een kleine fiets en heel sporadisch. Nu ligt en past haar fiets in de achterbak met 1 achterbank deel neer, maar wil kijken of er een gemakkelijker systeem is.

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-01 23:22
f.h schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:14:
Zijn er tweakers die ervaringen hebben met kofferbak fietsendragers (zoals bijv. deze)?

Ik heb een leaseauto dus kan en ga geen trekhaak meer laten monteren. Die zou ik verder ook nooit gebruiken.

Het beoogd gebruik is af en toe de fiets van m’n dochter kunnen meenemen. Dus een kleine fiets en heel sporadisch. Nu ligt en past haar fiets in de achterbak met 1 achterbank deel neer, maar wil kijken of er een gemakkelijker systeem is.
Het is misschien niet het antwoord dat je wilt horen, maar ik zou toch echt onderzoeken of je niet een trekhaak kunt laten monteren. Fietsen groeien mee met je dochter en dan wordt het al snel krap in de kofferbak.

+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:48

Laatst met veel plezier die van mij naar de kringloop gebracht. Wat een rot ding was dat zeg. Ben blij dat ik nu een trekhaak heb en anders zou ik de voorkeur geven aan in de auto of een duurder systeem met zuignappen / dakdragers.

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:08
Als ik in dit topic zoek op het woordje 'software' kom ik uit op 142 paginas aan reacties. Nu kan mij zoekterm misschien specifieker, maar ik zoek eigenlijk antwoord op de volgende vraag:

Naar mijn weten was de software van Volkswagen bij introductie vrij slecht. Maar hoe is dat nu?

Ik ben een beetje aan het oriënteren op een elektrische auto en waar ik eerder keek naar de Tesla m3 (software-matig absoluut de goat, volgens de fanboys), valt dit merk voor mij inmiddels af vanwege Amerikaanse origine en Musk.

• Mk23
Barista schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:47:
Als ik in dit topic zoek op het woordje 'software' kom ik uit op 142 paginas aan reacties. Nu kan mij zoekterm misschien specifieker, maar ik zoek eigenlijk antwoord op de volgende vraag:

Naar mijn weten was de software van Volkswagen bij introductie vrij slecht. Maar hoe is dat nu?

Ik ben een beetje aan het oriënteren op een elektrische auto en waar ik eerder keek naar de Tesla m3 (software-matig absoluut de goat, volgens de fanboys), valt dit merk voor mij inmiddels af vanwege Amerikaanse origine en Musk.
Inmiddels heb ik in drie vier maanden 10.000km met mijn ID4 gereden en de software is goed en zonder bugs gebleken.

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:02

De oudere generatie (ID3/4/5 t/m mid/eind 2024, softwareversies 4 en eerder) is vrij belabberd, de nieuwe generatie (ID7, alle andere modellen 2025/softwareversie 5+) een stuk beter, omdat versie 5 een nieuw platform is op basis van Android Automotive, daarvoor was geklungel van VW zelf.

Als het mogelijk is, orienteer je dus op auto's die minimaal versie 5 draaien.

Specificaties | AndriesLouw.nl

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@f.h

In de tijd dat de kofferkleppen bij VW auto's nog van staal gemaakt waren kon je die dingen nog redelijk goed op de auto bevestigen zonder bang te hoeven zijn dat je de auto beschadigde. Bij de ID serie bestaat dat deel van de auto hoofzakelijk uit kunststof waarbij je de kans op 'breken en scheuren' krijgt.

Er zijn overigens ook fietsendragers welke je doormiddel van zuignappen aan / op de auto kunt bevestigen.

• Pr088
AndriesLouw schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:09:
[...]

De oudere generatie (ID3/4/5 t/m mid/eind 2024, softwareversies 4 en eerder) is vrij belabberd, de nieuwe generatie (ID7, alle andere modellen 2025/softwareversie 5+) een stuk beter, omdat versie 5 een nieuw platform is op basis van Android Automotive, daarvoor was geklungel van VW zelf.

Als het mogelijk is, orienteer je dus op auto's die minimaal versie 5 draaien.
De nieuwste zullen vast goed zijn, maar de oudere generatie werkt tegenwoordig uitstekend op 3.7 of 3.8. Het enige nadeel is dat het systeem redelijk langzaam opstart en soms moeite heeft met het opstarten/connecten met Android Auto. Komt altijd wel tot stand, maar duurt soms 1-3 minuten.
Soepeler en uitgebreider dan mijn Opel uit hetzelfde bouwjaar.
Ik zou de auto er niet om laten staan. De software (en ook de navigatie) werkt mijns inziens adequaat.

Orienteren op softwareversie >5 klinkt leuk, maar betekent ook een fors prijsverschil. Je moet dan een VW kopen van 2024 of jonger?

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 15-01-2026 11:35 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:08
Dank voor de reacties tot nu toe.

In mijn geval zoek ik nu naar autos uit bouwjaar 20/21. Dus software versie 5 wordt voor mij over 4 jaar pas en misschien betaalbaar.

Opzich vind ik een langzaam opstartende navigatie niet eens erg. Ik ben sowieso niet het type van instappen / wegrijden. Plus de eerste paar kilometer weet ik welke kant ik op moet voordat ik navigatie instel. Maar... Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je 3x meer uitgeeft aan je 2e als aan je 1ste auto, dan hoop je wel dat e.e.a. 3x zo goed is ook.

[ Voor 51% gewijzigd door Barista op 15-01-2026 12:15 ]

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:03
Ik zit denk ik in het zelfde schuitje als @Barista en zoek naar een id.3 van 2020 met een beetje oké km-stand.
Het aanbod is groot, dus tijd om te filteren ;) .
Nu wil ik in een proefritje ook kijken of de laatste software versie er al wel op staat (versie 3.7 lijkt de laatste te zijn voor die generatie?), maar ik zie nogal tegenstrijdige informatie online over hoe je dan de versie kan controleren. Er is een optie in de auto over ID Software, maar volgens mij moet je daarvoor al ingelogd zijn met een VW account in de auto, dat kan in een proefrit natuurlijk niet. Kan ik ergens in het infotainment aan de diverse software nummers herleiden welke versie er op staat?

• Pr088
Smobbo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:32:
Ik zit denk ik in het zelfde schuitje als @Barista en zoek naar een id.3 van 2020 met een beetje oké km-stand.
Nu wil ik in een proefritje ook kijken of de laatste software versie er al wel op staat (versie 3.7 lijkt de laatste te zijn voor die generatie?), maar ik zie nogal tegenstrijdige informatie online over hoe je dan de versie kan controleren. Er is een optie in de auto over ID Software, maar volgens mij moet je daarvoor al ingelogd zijn met een VW account in de auto, dat kan in een proefrit natuurlijk niet. Kan ik ergens in het infotainment aan de diverse software nummers herleiden welke versie er op staat?
3.7 is denk ik de laatste ja. Ik zou niet teveel moeite doen, maar gewoon met de dealer afspreken dat je de auto afgeleverd wilt hebben met actuele software, met de laatste versie. Dan kan hij met de updates stoeien. Daarnaast zou ik met de dealer bespreken of alle terugroepacties zijn gedaan. Er is namelijk een terugroepactie geweest om alle accumodules (eierdoosformaat) te testen en zo nodig te vervangen.

De ID3's uit 2020 zijn tegenwoordig zeer betaalbaar. Door introductie van de Limited Editions zijn de prijzen van nieuw gedaald en dus ook van tweedehands. 77kWh is nauwelijks te vinden, 58kWh volop en (mijn mening) ook in de meeste gevallen goed te doen. In de zomer zjin de laadsnelheden ook redelijk, maar daar is de ID3 geen wereldwonder in (in de nieuwe modellen sterk verbeterd), met een max van 120kW en bij fijne temperaturen grotendeels rond de 80kW. Half uur laden dus van 10-80%.
Mijn tip zou zijn om naar een First Plus te kijken. Dik aangekleed en was vorig jaar februari toen ik een ID3 kocht niet duurder dan een 'gewone' First, terwijl er wel meer opties op zitten.
Een Max is helemaal dik, met o.a. HUD en panoramadak.

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 15-01-2026 12:55 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voor de eerste serie ID.x modellen is 3.8.3 inmiddels de meest recente versie echter wordt die versie in BE en NL (nog?) niet middels OTA verstrekt. Een officiële VW dealer kán die versie echter ook in NL aanbieden maar dat zelden zelden tot nooit gebeuren (recente import auto's uit DE herken je er vaak wel aan).

https://www.volkswagen.de.../id-software-updates.html

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 15-01-2026 17:59 ]

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Smobbo schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:32:
Ik heb in oktober een ID.3 uit 2020 (28 december volgens mij), dus bijna 2021 gekocht. Met 40.000 km op de teller, een accu SoH van 94,8%. Gelijk ook een setje winterbanden op originele 19" Akoya velg bijgekocht via Marktplaats en was in totaal voor € 19.000 klaar, 18.500 voor de auto + 500 voor de velgen + winterbanden.

Nu ongeveer 8000 km mee gereden en kan niets anders zeggen dan dat ik ontzettend tevreden ben. Ook over de software, ik mis er eerlijk gezegd niets aan. De software is uitermate stabiel, soms duurt het wat langer voordat Carplay verbonden is maar dat is ook niet meer dan 30 seconden. Ik heb een First Plus met 58KwH accu en deze is voor mij ruim voldoende. Moet regelmatig afstanden van 125 km rijden, 99% snelweg en de auto doet 't bij mij meer dan prima. Laad dan voor ik vertrek de auto op tot 90% en daarmee red ik het dan precies, heen en terug. Ook wel eens nog verder, dan moet ik helaas wel bij een snellader staan als ik geen oplaadmogelijkheid op locatie heb. Maar goed, dat is niet onoverkomelijk wat mij betreft.

De enige twee minpunt(JES)die ik heb zijn:
- Carplay kan niet op het volledige scherm, je blijft altijd aan de linkerkant dat VW menu'tje zien.
- Als ik aan het bellen ben via Carplay moet ik altijd op het touchscreen zelf op de rode knop drukken om op te hangen. Er zit geen knopje aan het stuur (tenzij iemand me hier de oplossing voor kan vertellen?)

Ik kan de auto thuis opladen en daarmee is voor mij 58kWh voldoende. Heb volgens mij nog maar 2 keer aan de snellader gehangen uiteindelijk.

Zou de auto zo weer kopen en raad een tweedehands ID.3 aan iedereen aan als je lekker goedkoop wil rijden in een moderne en elektrische auto.

• Pr088
Koehandelaar schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Ik heb in oktober een ID.3 uit 2020 (28 december volgens mij), dus bijna 2021 gekocht. Met 40.000 km op de teller, een accu SoH van 94,8%. Gelijk ook een setje winterbanden op originele 19" Akoya velg bijgekocht via Marktplaats en was in totaal voor € 19.000 klaar, 18.500 voor de auto + 500 voor de velgen + winterbanden.

Nu ongeveer 8000 km mee gereden en kan niets anders zeggen dan dat ik ontzettend tevreden ben. Ook over de software, ik mis er eerlijk gezegd niets aan. De software is uitermate stabiel, soms duurt het wat langer voordat Carplay verbonden is maar dat is ook niet meer dan 30 seconden. Ik heb een First Plus met 58KwH accu en deze is voor mij ruim voldoende. Moet regelmatig afstanden van 125 km rijden, 99% snelweg en de auto doet 't bij mij meer dan prima. Laad dan voor ik vertrek de auto op tot 90% en daarmee red ik het dan precies, heen en terug. Ook wel eens nog verder, dan moet ik helaas wel bij een snellader staan als ik geen oplaadmogelijkheid op locatie heb. Maar goed, dat is niet onoverkomelijk wat mij betreft.

De enige twee minpunt(JES)die ik heb zijn:
- Carplay kan niet op het volledige scherm, je blijft altijd aan de linkerkant dat VW menu'tje zien.
- Als ik aan het bellen ben via Carplay moet ik altijd op het touchscreen zelf op de rode knop drukken om op te hangen. Er zit geen knopje aan het stuur (tenzij iemand me hier de oplossing voor kan vertellen?)

Ik kan de auto thuis opladen en daarmee is voor mij 58kWh voldoende. Heb volgens mij nog maar 2 keer aan de snellader gehangen uiteindelijk.

Zou de auto zo weer kopen en raad een tweedehands ID.3 aan iedereen aan als je lekker goedkoop wil rijden in een moderne en elektrische auto.
Poeh. In februari 2025 kostte een soortgelijke modelletje van mij nog 21.000. Bouwjaar november 2020, toen 20 of 30k kilometers op de teller. Mooie koop!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:06

f.h

Mk23 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:33:
[...]
Het is misschien niet het antwoord dat je wilt horen, maar ik zou toch echt onderzoeken of je niet een trekhaak kunt laten monteren. Fietsen groeien mee met je dochter en dan wordt het al snel krap in de kofferbak.
Dat ze op een gegeven moment niet meer in de kofferbak passen snap ik, maar de looptijd van mijn lease contract is korter voordat de fietsen echt fors worden. Volgende lease auto gaat zeker nog een trekhaak krijgen.
Bazziek schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Laatst met veel plezier die van mij naar de kringloop gebracht. Wat een rot ding was dat zeg. Ben blij dat ik nu een trekhaak heb en anders zou ik de voorkeur geven aan in de auto of een duurder systeem met zuignappen / dakdragers.
Hier was ik inderdaad al bang voor. Ik heb inderdaad wel dakdragers, maar kost meer moeite dan even de achterbank plat gooien.
Will_M schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:26:
@f.h

In de tijd dat de kofferkleppen bij VW auto's nog van staal gemaakt waren kon je die dingen nog redelijk goed op de auto bevestigen zonder bang te hoeven zijn dat je de auto beschadigde. Bij de ID serie bestaat dat deel van de auto hoofzakelijk uit kunststof waarbij je de kans op 'breken en scheuren' krijgt.

Er zijn overigens ook fietsendragers welke je doormiddel van zuignappen aan / op de auto kunt bevestigen.
Thanks voor de tip, heb jij ervaring met zo'n zuignap unit?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@f.h

Ik gebruik dat soort houders al sinds jaar en dag (2005?) voor m'n ski's in de winter en tijdens de dagen dat het lekker weer is om er met m'n mountainbike op uit te gaan, dan dragen ze m'n fiets (op een glazen dak).

d:)b

'Vroeger' had ik daar overigens magnetische dak-dragers voor, maar die werken tegenwoordig niet écht heel erg goed meer op een glazen Panorama-Dak ..... >:)

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 15-01-2026 21:16 ]

• PB1983

Op een ID.3 gaat zo'n bike rack op de achterklep echt niet passen. Heb er zelf ook eens naar gekeken als alternatief voor de steunhaak, maar nee.. Ik zie wel her en der wat oplossingen op het dak, maar dat vindt Volkswagen niet zo'n goed idee..

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:08

Waar ben je naar op zoek?

Navigatie? Algemeen als airco instellen?

In de nieuwe, als je op een knopje druk werkt het gewoon. Niks op aan te merken.

Navigatie specifiek, i.c.m. HUD, werkt veel beter dan Google Maps. Die heeft vaak onzin aanwijzingen, of skipt te zeggen wat je moet doen bij knooppunten. Bij VW tekent ie zelfs een blauwe lijn over de baan scheiding/stippellijn in augmented reality als je een baan opzij moet, hij weet dat je in baan 3 van de 4 rij door de cameras.

Rijhulpsystemen zijn ook fantastisch geïntegreerd. Bij travel assist of adaptive cruise control tekent hij een groene streep en pijl wanneer een nieuwe "lead vehicle" is gedetecteerd, zo van, deze vol ik, precies op de achterbumper van die auto. Lane assist, kom je te dichtbij, dan wordt de lijn "geel" in AR, en stuurt ie terug als je overheen dreigt te gaan. Hij grijpt in, jij weet precies waarom.

Laders in VW nav is duidelijk dan Google Maps via Android Auto. Beide werken goed, okay uit gemak start ik wel vaak een route via de telefoon, maar VW gebruik ik liever voor naar huis of lange stuk snelweg door echt veel betere aanwijzingen.

Verder, sja, wat doe je nog met dat scherm in het midden... Oh ja, snelladen / voorverwarmen, je kan handmatig dat starten en zien hoeveel kW je gaat halen als je nu in plugt, vs maximaal na voorverwarmen. Bij Renault werkt het alleen als je via nav een snellaadstation kiest als doel en hopen dat ie het doet, geen status van hij staat aan en kW geschat.

[edit] Oh ja, en voor veiligheid, hij heeft emergency automatic braking. Icm HUD geeft die aan met een (witte) [!], getekend over de voorganger als je eigenlijk moet remmen. Vooral als iemand vlak voor je dreigt in te voegen, dan zie je de auto samen met [!] van links naar rechts gaan. Als die opeens hard remt, zelfde. Ik heb nog geen gele en rode [!] gezien maar ik neem aan dat die het ook weergeeft als hij ingrijpt zoals bij lane assist. Je hebt een goed beeld van wat hij al heeft gezien en volgt. Heel grappig om te zien en werkt verrassend goed, gewoon in de HUD tekenen over de voorruit.

[ Voor 12% gewijzigd door w00key op 15-01-2026 19:30 ]

• Smobbo
Dank @Pr088 en @Koehandelaar, dat bevestigt mijn beeld.
Ik zit inderdaad naar een first plus te kijken, die heeft alle opties die we willen hebben.
Het wordt voor ons de 2e auto, dus hij gaat maar 10k km per jaar rijden. We hebben voor de andere auto al een thuislader hangen, dus die kunnen we dan mooi ook voor de id.3 gebruiken. Ik kijk dus naar een km-stand rond de 100k km, die zijn nu voor 14-15k te krijgen. Gevoelsmatig echt een scherpe prijs.

Daarmee kijken we ook naar auto’s bij kleinere garages (of zelfs handelaren, twijfel hier nog), vandaar dat ik die updates even goed wil controleren. Die partijen kunnen zo’n update vast niet zelf uitvoeren.
Er is dus niet iets te zien in het infotainment (een functie ofzo?) die pas in 3.4 of 3.7 geïntroduceerd is?
We gaan komende week maar eens de knoop doorhakken :) !

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:16
Mijn buurman had een ID3 als zijn vorige lease auto. Hij gebruikte ook af en toe een fietsdrager op de achterklep om de fiets van zijn tienerdochter mee te nemen.

Het kan blijkbaar wel. Of het hem goed bevallen is, kan ik je niet zeggen. Spreek die man eigenlijk nooit.

• pietermx
Smobbo schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:54:
[...]
Er is dus niet iets te zien in het infotainment (een functie ofzo?) die pas in 3.4 of 3.7 geïntroduceerd is?
[...]
Jawel, je kunt de versie wél zien via het infotainment.

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• Koehandelaar
  • Niet online
Smobbo schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:54:
Dank @Pr088 en @Koehandelaar, dat bevestigt mijn beeld.
Ik zit inderdaad naar een first plus te kijken, die heeft alle opties die we willen hebben.
Het wordt voor ons de 2e auto, dus hij gaat maar 10k km per jaar rijden. We hebben voor de andere auto al een thuislader hangen, dus die kunnen we dan mooi ook voor de id.3 gebruiken. Ik kijk dus naar een km-stand rond de 100k km, die zijn nu voor 14-15k te krijgen. Gevoelsmatig echt een scherpe prijs.

Daarmee kijken we ook naar auto’s bij kleinere garages (of zelfs handelaren, twijfel hier nog), vandaar dat ik die updates even goed wil controleren. Die partijen kunnen zo’n update vast niet zelf uitvoeren.
We gaan komende week maar eens de knoop doorhakken :) !
Succes! Ik heb zelf proef gereden in een auto bij de Volkswagen dealer en nog bij een kleine handelaar. Maar kwam er niet uit en ook weinig garantie. Daarna via internet besteld, bij ikrij.nl. Beetje een gok gewaagd want had em nog niet in het echt gezien of gereden. Vond ze daar opvallend goedkoop, dus was even bang dat het niet wat zou zijn maar het is een hele nette auto. Moet je wel duizenden euro’s durven overmaken voor iets wat je nooit gezien hebt 😅

• PB1983

Ik heb een ID.3 First Edition gereden en rij sinds anderhalve maand in een nieuwe ID.3. Ja, de eerste versie inclusief de niet zo'n OTA-updates waren niet goed. Maar als ik dat nu vergelijk met mijn nieuwe ID.3 is het een wereld van verschil UI werkt veel beter en veel sneller. Ook het idee dat er veel beter over de UX is nagedacht.

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

Vraagje mb.t. Carplay in een ID.4 (2025): hoe kun je snel wisselen tussen twee telefoons? Kom daar nog niet helemaal uit…

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

buzzlightyear schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:55:
Vraagje mb.t. Carplay in een ID.4 (2025): hoe kun je snel wisselen tussen twee telefoons? Kom daar nog niet helemaal uit…
In AA kan ik in het Android Auto scherm de VW app selecteren, en daar kan je dan van telefoon wisselen. Wellicht dat het met Carplay hetzelfde werkt?

Vaak bu'j te bang!

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

-tom-562 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:02:
[...]

In AA kan ik in het Android Auto scherm de VW app selecteren, en daar kan je dan van telefoon wisselen. Wellicht dat het met Carplay hetzelfde werkt?
AA?

• Pr088
PB1983 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:08:
[...]

Ik heb een ID.3 First Edition gereden en rij sinds anderhalve maand in een nieuwe ID.3. Ja, de eerste versie inclusief de niet zo'n OTA-updates waren niet goed. Maar als ik dat nu vergelijk met mijn nieuwe ID.3 is het een wereld van verschil UI werkt veel beter en veel sneller. Ook het idee dat er veel beter over de UX is nagedacht.
Maar jij moet toch ook toegeven dat met software 3.x het systeem gewoon prima werkt? Ik heb in een jaar tijd geen storing gezien. En vergelijk met andere merken. Ik heb ook een Corsa-E met native Opel-software. Die UI is ouderwetser, geen OTA, langzamer, minder opties.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Vaak bu'j te bang!

• PB1983
Pr088 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:10:
[...]

Maar jij moet toch ook toegeven dat met software 3.x het systeem gewoon prima werkt? Ik heb in een jaar tijd geen storing gezien. En vergelijk met andere merken. Ik heb ook een Corsa-E met native Opel-software. Die UI is ouderwetser, geen OTA, langzamer, minder opties.
Ja zeker. Na de tweede niet-OTA update en de hieropvolgende OTA's werkte het inderdaad ook een stuk beter, maar het voelde wel wat trager aan.

• Smobbo
pietermx schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Jawel, je kunt de versie wél zien via het infotainment.
Naar welk onderdeel van het infotainment moet ik dan kijken en welke waarde staat gelijk aan software versie 3.7?
Ik zie online bij dit soort vragen screenshots van System Information en daar staan dingen als hardware, software, display unit/control panel software, navigation database, etc.
Die dingen kon ik ook zien in de auto waar ik een proefrit mee deed, maar daar haal ik niet de overall software versie uit. Die versie staat schijnbaar onder het kopje 'ID.Software', maar om daar iets te zien moet je eerst een account koppelen, anders staat daar niets :o .

@Koehandelaar, wederom goed om te horen! Ik zat namelijk ook te kijken naar het aanbod van ikrij.nl. Had nog nooit van die club gehoord, maar online lijkt het wel een oké bedrijf te zijn. Aangezien we wat in te ruilen hebben wil ik er sowieso even naar toe rijden en dan een proefrit maken, zonder de auto te zien hem kopen leek mij wel erg spannend :+ !

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-01 20:37
w00key schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:27:
[...]

Ook met winterbanden is er sprake van gecontroleerde wheel spin, zeker bij heuveltje / dijkje op in diepe sneeuw. ESC van VW ID.4 is veel agressiever dan Toyota, mijn enige persoonlijke vergelijking.

Ik zag nog een oude Polo (met een 2-2-2 kenteken) vandaag lekker veel sneeuw weg slingeren met een zomerband, die kwam prima vooruit, maar wel meer kans op vast zitten maar.

Dat "gaspedaal doet niets" is een nieuwe "feature" die je tegenwerkt in dit weer.
Tja, dat weet ik niet. Jij had het over zomerbanden... Ik heb geen enkel probleem met mijn ID.4 en winterbanden in de sneeuw.

• AutCha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-01 23:09
Ik heb een ID.4 van afgelopen november, fijne auto ondanks het wennen aan het vaak laden. Maar, is bij jullie de maximum snelheidsherkenning ook zo slecht?

Regelmatig op de snelweg naar 50 km/u, verkeerborden worden vaak niet herkend, als het ergens tijdelijk 30 is (wegwerkzaamheden) dat uiteindelijk vervalt na een kruispunt wordt het ook niet herkend.

Automatische cruise control/limietbegrenzer gebaseerd op de snelheidsherkenning heb ik sowieso niet aan staan (ander zou ik dat heel graag gebruiken), maar ook even kijken "hoe snel mag ik hier eigenlijk" kan bijna niet.

Mijn vorige auto, een C4 Spacetourer uit 2021, ook met max snelheid weergave, was nagenoeg foutloos. Maar de ID.4 valt hier erg tegen; ook door het pingetje die regelmatig onterecht af gaat word ik er elke keer op geattendeerd dat het gewoon niet werkt. Erg storend.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

In iedere auto blijft het ruk imo. Het werkt iig al een stuk beter dan mijn vorige auto. Ik zet het bij de eerste melding meteen uit. Standaard zit er al een snelkoppeling als je bij boven op het scherm op dat witte auto logo drukt.

Vaak bu'j te bang!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:42
AutCha schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:50:

Mijn vorige auto, een C4 Spacetourer uit 2001, ook met max snelheid weergave, was nagenoeg foutloos. Maar de ID.4 valt hier erg tegen; ook door het pingetje die regelmatig onterecht af gaat word ik er elke keer op geattendeerd dat het gewoon niet werkt. Erg storend.
Die was er vroeg bij. Want lcd schermen en digitale camera's waren nog geen gemeengoed destijds.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:32

PeaceNlove

Deugleuter

1Mark schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Die was er vroeg bij. Want lcd schermen en digitale camera's waren nog geen gemeengoed destijds.
Zal wel gebaseerd zijn op de navigatie. Mijn Kia Niro 2019 gaf ook een snelheidsindicatie, maar dat was puur gebaseerd op de bekende gegevens uit de navigatie en die auto heeft er best wel een tijd naast gezeten toen de snelheid overdag terug ging naar 100

• Mk23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elTDaxcAl2sLhjtNOSe4QcFvzcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEFDzCahsWDtqaw2lhoOfAeS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdvUJVKimYLMG8CnvIsxwtmi9DE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imx17nDzZqOQ9Acr7hEBO8so.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lTHVYnpTejaMxfvxjDwr4JUAbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aw055RoVPmfCGrGis2XmrT0E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOvDMtAz1y0d0xSOuPpcydjSQ8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YaDRmNH9X7YgoodqR3wRNwn.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand of deze ergens in de kofferbak of rugleuning horen? Hoedenplank?
Heb wat langs vervoerd en nu lag dit in de kofferbak.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Mk23 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weet iemand of deze ergens in de kofferbak of rugleuning horen? Hoedenplank?
Heb wat langs vervoerd en nu lag dit in de kofferbak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QURgYGh2-WFY3mMa0HmZrUSFfNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7087V9rb0Svv1XKuYVJE3chy.jpg?f=fotoalbum_large
Links en rechts zit er een :P succes!

Vaak bu'j te bang!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:49

AvK

Ready Set Go

Smobbo schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:05:
[...]

Naar welk onderdeel van het infotainment moet ik dan kijken en welke waarde staat gelijk aan software versie 3.7?
Ik zie online bij dit soort vragen screenshots van System Information en daar staan dingen als hardware, software, display unit/control panel software, navigation database, etc.
Die dingen kon ik ook zien in de auto waar ik een proefrit mee deed, maar daar haal ik niet de overall software versie uit. Die versie staat schijnbaar onder het kopje 'ID.Software', maar om daar iets te zien moet je eerst een account koppelen, anders staat daar niets :o .
Je moet op je media scherm naar Instellingen gaan, en dan Systeem Software aankiezen. Als het goed is staat daar een code 1771. Dat is de laatste (hoogste) versie van de 3 serie.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020

martijn v o

Certified by Enphase.

martijn v o schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:55:
Vraagje aan de ID-4 gebruikers:
Zit er een lampje/melding in wanneer je ruitenwisservloeistof op is?
Ik heb die namelijk nog nooit gehad.
Kan nu niet zelf even uitproberen, want de motorklep wil niet open ->vastgevroren :-)
Terugkoppeling.

Zat er wel op maar stond niet aan.
Ik heb dat zelf aangezet door met ODBeleven de SFD unlock te doen en dan met VCDS te adapten naar fluid washer reservoir with sensor op active te zetten, deze stond op inactive.
Getest en het werkt.

Zag trouwens zojuist dat ik software versie 3.8 heb gekregen OTA. Weet alleen niet wanneer.

[ Voor 7% gewijzigd door martijn v o op 17-01-2026 16:12 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

martijn v o schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:52:
[...]

Terugkoppeling.

Zat er wel op maar stond niet aan.
Ik heb dat zelf aangezet door met ODBeleven de SFD unlock te doen en dan met VCDS te adapten naar fluid washer reservoir with sensor op active te zetten, deze stond op inactive.
Getest en het werkt.

Zag trouwens zojuist dat ik software versie 3.8 heb gekregen OTA. Weet alleen niet wanneer.
Dat is mooi!
Blijf ik alleen wel zitten met de vraag waarom de sensor op inactive stond...

• Koehandelaar
  • Niet online
Smobbo schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:05:
[...]

@Koehandelaar, wederom goed om te horen! Ik zat namelijk ook te kijken naar het aanbod van ikrij.nl. Had nog nooit van die club gehoord, maar online lijkt het wel een oké bedrijf te zijn. Aangezien we wat in te ruilen hebben wil ik er sowieso even naar toe rijden en dan een proefrit maken, zonder de auto te zien hem kopen leek mij wel erg spannend :+ !
Snap ik, dat had ik ook haha. Maar ik heb de gok gewaagd, vond de communicatie erg prettig en de aflevering ook. Nog niet (en hopelijk blijft dat zo :-p) met garantie van doen gehad, maar gezien de wijze van communiceren over de auto verwacht ik daar niet echt problemen bij. Had wel een klein issue met wat stoeprandschade op de velgen, maar dat was al voordat de deal rond was opgelost. Die stonden minder duidelijk op de foto dan ze in het echt waren, maar had daar extra vragen over gesteld en kreeg gelijk aanvullende foto’s opgestuurd en daarna een korting.

• jappie1978
-tom-562 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:08:
[...]

Ik heb deze vraag net ook gesteld op een ID.4/5 Facebook groep. LIjkt idd een 'feature' te zijn van de navigatie. Op de app op je telfoon kan je wel voorkeursladers opgegeven, in de auto niet. Verder kan je de route wel naar je auto versturen, maar zodra de auto zelf een nieuwe route berekent (door een omleiding o.i.d.), zoekt hij ook weer nieuwe laadstations (en dan niet perse de voorkeursaanbieders 8)7 ). Echt een gemiste kans van VW
Hoe lossen Julie dit op, ik wilde een ionity abonnement afsluiten voor mijn reis naar Oostenrijk.
Collega van mij heeft een voldoende waarop hij ABRP op de auto kan downloaden en die gebruikt dan de rijinformatie van de auto. Echter ik begreep dat dat op de ID4 niet kan of je moet een speciale dongel kopen.
Zijn er andere apps die het via bv Android auto wel kunnen of is die communicatie er niet tussen auto en navigatie.
Ik vind dit idd een rare bug van de navigatie, mede daar je het wel.kan selecteren in de voorkeuren

• pietermx
B@rt_d@_M@n schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:10:
[...]

Dat is mooi!
Blijf ik alleen wel zitten met de vraag waarom de sensor op inactive stond...
Toevallig was mijn reservoir ook leeg, geen melding. Vermoed dus dat het standaard inactief staat 🤷🏼‍♂️

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

jappie1978 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:01:
[...]

Hoe lossen Julie dit op, ik wilde een ionity abonnement afsluiten voor mijn reis naar Oostenrijk.
Collega van mij heeft een voldoende waarop hij ABRP op de auto kan downloaden en die gebruikt dan de rijinformatie van de auto. Echter ik begreep dat dat op de ID4 niet kan of je moet een speciale dongel kopen.
Zijn er andere apps die het via bv Android auto wel kunnen of is die communicatie er niet tussen auto en navigatie.
Ik vind dit idd een rare bug van de navigatie, mede daar je het wel.kan selecteren in de voorkeuren
Volgens mij kan je ABRP via Enode/Tronity koppelen aan je VW zodat je zonder dongle real time data kan uitlezen met ABRP

Vaak bu'j te bang!

• jappie1978
Help leek hier wat is enode/ tronity?
En geldt dit dan ook voor andere routeplanner apps?

• AutCha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-01 23:09
1Mark schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Haha, wat een mooie fout van mijn kant; 2021 moet dat zijn.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020

martijn v o

Certified by Enphase.

pietermx schreef op zondag 18 januari 2026 @ 08:11:
[...]

Toevallig was mijn reservoir ook leeg, geen melding. Vermoed dus dat het standaard inactief staat 🤷🏼‍♂️
Het is of expres zo gedaan, maar waarom, of men is het vergeten aan te zetten toen de software in de auto is ingeladen.
Maar ik kan het dus aanzetten voor je als de auto tenminste niet te nieuw is, de SFD-2 lock is nog niet vrij te schakelen.
De mijne is een ID-4 uit midden 2023.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn v o op 18-01-2026 16:38 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wát te doen op een mooie doordeweekse en vooral zonninge zondagmiddag in Januari? Nou, what about de vuiligheid van je auto welke er afgelopen wintersport op, onder én ook in terechtgekomen was er af wassen en poetsen zodat je weer 'Vandaag is Rood' mág zeggen zonder dat je aan het liegen bent!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prOaLxvyODKG4M7JshqOtIHLd3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/731cC7R8qPG3AtTZ73QK6dxK.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna vier uur bezig geweest om 't ding zowel van binnen als van buiten weer toonbaar te kunnen krijgen :o

#TeamRed d:)b

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
jappie1978 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:01:
[...]

selecteren in de voorkeuren
Wij hebben een Tesla Supercharger abbo. €12 per maand, en KWh prijzen zo laag als 0.24 ct op sommige plaatsen.

Bovendien: Tesla Superchargers staan op veel betere locaties en plek zat ook. Gebruik het al jaren.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Firstconnection schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:35:
[...]

Wij hebben een Tesla Supercharger abbo. €12 per maand, en KWh prijzen zo laag als 0.24 ct op sommige plaatsen.

Bovendien: Tesla Superchargers staan op veel betere locaties en plek zat ook. Gebruik het al jaren.
Ook zonder abonnement zijn de Tesla SUC's vaak een paar cent per geladen kWh goedkoper dan dat andere (grote) aanbieders dat zijn mét een abonnement al moet je dat dan pér laadstop gaan bekijken. Als je in Duitsland een Autohof bezoekt (meestal maar amper een kilometer van de Autobahn verwijderd) dan zitten daar vaak meerdere aanbieders op een laadplein, waaronder dus ook Tesla. Met wat geluk zit er ook een Mc.Donalds met eigen snelllaadpalen.... Die duiken vaak dan weer ónder de prijs van Tesla 8)

Ik had afgelopen rit naar Oostenrijk overigens één Snellader aanbieder op een groot laadplein waar ik niet kon laden (en volgens mij meer mensen niet, er stond niemand bij de palen van dat 'merk' terwijl er een 14-tal aansluitingen waren). Rood/Witte palen met 'K' logo... Ik ben benieuwd of er meer mensen hier die palen (in Zuid-Duitsland) al gezien hebben en ook niet konden laden bij die aanbieder.

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 18-01-2026 20:00 ]

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:16
jappie1978 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:24:
Help leek hier wat is enode/ tronity?
En geldt dit dan ook voor andere routeplanner apps?
Is voor mij ook nog wat onduidelijk.
Enode is een stukje externe software wat verbinding met je auto kan maken om gegevens uit te lezen. De betaalde versie ABRP gebruikt Enode om verbinding met je auto te maken voor de data. Je bent dan geen dongle meer nodig. Het MEB platform zou met Enode moeten kunnen werken. Of dit voor alle ID modellen geldt of alleen de nieuwe modellen, weet ik niet.

Voor zover ik het begrijp zit Enode in ABRP verwerkt.

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Een navigatie software vraag betreffende mijn id3 versie 2023.
Ik heb de VW navigatie draaien met database 2508 (augustus 2025 staat dat voor heb ik begrepen), overigens geen abonnement meer, die was blijkbaar maar 2 jaar geldig.

Nu vond ik bij toeval op de VW website, onder mijn account en dan uiteraard ingevuld welke VW ik heb, dat er een 30GB grote download is met de laatste navigatie data.
Nu staat bij de download echter dat deze van november 2024 is.

Is deze download helemaal apart van wat er draait in de auto qua OTA-update?
Loopt de VW website enorm achter?

Nu wil ik het uiteraard wel proberen, maar omdat ik daarvoor eerst een USB-C stick moet aanschaffen, wilde ik mijzelf eerst verder informeren hoe het nou precies zit.

Heeft iemand ervaring of een idee welke mij verder kan helpen?

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:02
Athome schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:11:
[...]

Is voor mij ook nog wat onduidelijk.
Enode is een stukje externe software wat verbinding met je auto kan maken om gegevens uit te lezen. De betaalde versie ABRP gebruikt Enode om verbinding met je auto te maken voor de data. Je bent dan geen dongle meer nodig. Het MEB platform zou met Enode moeten kunnen werken. Of dit voor alle ID modellen geldt of alleen de nieuwe modellen, weet ik niet.

Voor zover ik het begrijp zit Enode in ABRP verwerkt.
Tronity(.io) gebruikt de web API van VW. Andere app-aanbieders (zoals ABRP) kunnen dan weer Tronity gebruiken, zodat een app maker niet honderd autofabrikanten/modelreeksen/API's hoeft te ondersteunen om iets simpels als accupercentage uit te lezen, maar alle data op dezelfde simpele manier via Tronity gaat, en het niet uit maakt of je BYD, Kia, Volvo, Tesla, Xpeng of iets Europees rijdt..

Specificaties | AndriesLouw.nl

Pagina: 1 ... 391 392 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.