Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 388 389 Laatste
Acties:

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:49
svkaster schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:14:
Wij hebben hem nu ook sinds 28 november en zijn er ook erg blij mee. Dit is de eerste electrische auto.
Hoop wel dat de batterij in de zomer verder komt. Hebben nu 1000km gereden, meestal buitengebied en binnenstad, maar hij verbruikt toch gem 21Kw per 100Km en bij 80% charge geeft hij 380km op. Voor thuis is dat genoeg, maar maak me toch wat “zorgen” voor de wintersport begin februari 😳. Verder vindt ik rijders wissel wat vreemd. Wij parkeren de auto voorruit op de oprit, en moeten dus eerst achteruit alvorens weg te rijden. Nu heb ik de stoel bijna helemaal naar achter staan en mijn vrouw naar voren. Als hij dus op haar staat ingesteld en ik wil gaan rijden, dan kom ik amper in de auto, en kan dan geen bestuurders wissel doen totdat ik de start knop heb ingedrukt. Voor de rest nog nooit zo’n luxe auto gehad😍
380 met 80%vulling wat een luxe, mijne verwelkomt mij dagelijks met 260km bij 80%vulling!! Langdurig verbruik (staat nu op 5000 km) is 20.2 kwh / 100 km.
77kwh accu, 2021 1st edition.

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:59

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Guitarist schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:34:
Zijn er hier mensen die problemen hebben met de OTA updates?
Mijn ID Buzz blijft steken op 3.2. Pon Center zegt dat de auto "incognito" staat, wat niet zo is.

Alles geprobeerd: offline, online gaan. Met 15 minuten uit de auto zijn. Zelfs de hoofdgebruiker al 2x opnieuw toegevoegd en de OTA voorwaarden opnieuw geaccepteerd.
19 Jan. afspraak bij PON voor reperatie laadklep, ze gaan ook naar de software kijken maar zeggen OTA niet te kunnen forceren.

edit toevoeging: PON zegt ook dat op de achtergrond 3.5, 3.7 én 3.8 al klaar staan voor mijn bus...
Onze ID.Buzz zit ook nog op 3.2. Nou heb ik niet het idee dat nieuwere (3.x) versies significante verbeteringen bieden dus ik vind het wel prima zo. Misschien ga ik er nog wel eens mee langs het Pon Center, maar als ze vervolgens een dikke offerte neerleggen voor de upgrade dan bekijken ze het maar.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• tcw82
MrTinux schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:25:
[...]

Onze ID.Buzz zit ook nog op 3.2. Nou heb ik niet het idee dat nieuwere (3.x) versies significante verbeteringen bieden dus ik vind het wel prima zo. Misschien ga ik er nog wel eens mee langs het Pon Center, maar als ze vervolgens een dikke offerte neerleggen voor de upgrade dan bekijken ze het maar.
Als je "even langs wil gaan" moet je misschien eerst eventjes kijken bij de "afspraak planner" als je nu kijkt, kan je hier in Haarlemmermeer ergens eind maart terecht...Sorry, correctie... het is 25 of 26 februari als eerste....

• Firstconnection
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
tcw82 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:30:
[...]
380 met 80%vulling wat een luxe, mijne verwelkomt mij dagelijks met 260km bij 80%vulling!! Langdurig verbruik (staat nu op 5000 km) is 20.2 kwh / 100 km.
77kwh accu, 2021 1st edition.
Knap zware rechtervoet heb je dan. Mijn ID.4 is een max uit 2021 (77KWh) met nu precies 100K op de klok. Heb 'm sinds nieuw. Rij er gemiddeld over een heel jaar 16.6 KWh/100 mee. Op all-seasons. GOM geeft met mooi zomerweer 460KM aan, en rond de 10°C zo'n 400KM bij 100% SOC. Wel moet ik zeggen dat er bij mij 2 jaar terug een (1) accu module is vervangen. Dat merkte ik destijds duidelijk in de range. SOH is laatst uitgelezen op 94%

Als het je rechtervoet niet is en ook niet de temperatuurinstelling van je clima, dan zou ik maar eens een accutest laten doen.

• tcw82
Firstconnection schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:42:
[...]

Knap zware rechtervoet heb je dan. Mijn ID.4 is een max uit 2021 (77KWh) met nu precies 100K op de klok. Heb 'm sinds nieuw. Rij er gemiddeld over een heel jaar 16.6 KWh/100 mee. Op all-seasons. GOM geeft met mooi zomerweer 460KM aan, en rond de 10°C zo'n 400KM bij 100% SOC. Wel moet ik zeggen dat er bij mij 2 jaar terug een (1) accu module is vervangen. Dat merkte ik destijds duidelijk in de range. SOH is laatst uitgelezen op 94%

Als het je rechtervoet niet is en ook niet de temperatuurinstelling van je clima, dan zou ik maar eens een accutest laten doen.
Ik hoop dat het "alleen mijn rechtervoet is". Ik rijd bijna alles op TA, meeste ritjes zijn 25 km enkele reis (woonwerk), maar zag gisteren dat het uitzetten van de climate controls (met dat knopje linksboven) het verbruik, rechtdoor rijdend op de snelweg van 22 naar 16 liet terugvallen. Dat gezien hebbende maak ik me nu opeens zorgen over een zwaar lopende AC compressor of iets anders problematisch :'(

6kw voor de AC vind ik namelijk heel erg veel voor een kleine ruimte als een auto. Mijn warmtepomp thuis doet niet eens 6kw...

Ohja, de teller voor die 5000 km is gestart in oktober, dus zomers weer en hele lange afstanden zitten daar dus niet in.

[ Voor 4% gewijzigd door tcw82 op 27-12-2025 15:33 ]

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007

AlphaRomeo

FP PowerMod
Tenzij je daadwerkelijk een warmtepomp heb verwarm je met COP=1 in de auto. Zelfs met warmtepomp wordt de boel eerst electrisch op temperatuur gebracht voordat de warmtepomp het overneemt heb ik begrepen.

• tcw82
AlphaRomeo schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:03:
Tenzij je daadwerkelijk een warmtepomp heb verwarm je met COP=1 in de auto. Zelfs met warmtepomp wordt de boel eerst electrisch op temperatuur gebracht voordat de warmtepomp het overneemt heb ik begrepen.
De Airco heeft geen inverter en kan alleen maar koelen..
Dan is 6 kw nog steeds gigantisch voor een verwarmingselementje.

Er is bij sommige modellen ook een "warmtepomp" die iets met de accu doet, maar dat is niet de WP die ik bedoel. ik bedoel de AC - compressor die de koeling van de cabine voor zijn rekening neemt en had aangenomen dat die ook kon verwarmen (zoals de 3 AC;s in mijn huis dat ook kunnen).

[ Voor 24% gewijzigd door tcw82 op 27-12-2025 16:16 ]

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007

AlphaRomeo

FP PowerMod
tcw82 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:15:
[...]

De Airco heeft geen inverter en kan alleen maar koelen..
Dan is 6 kw nog steeds gigantisch voor een verwarmingselementje.

Er is bij sommige modellen ook een "warmtepomp" die iets met de accu doet, maar dat is niet de WP die ik bedoel. ik bedoel de AC - compressor die de koeling van de cabine voor zijn rekening neemt en had aangenomen dat die ook kon verwarmen (zoals de 3 AC;s in mijn huis dat ook kunnen).
Volgens mij kunnen ze dat niet. Ik heb een model met warmtepomp en was altijd in de veronderstelling dat dat voor het interieur is. Maximaal verwarmen met stoel- en stuurverwarming aan geeft bij mij een verbruik van 4.2kW. Dat is dat wat ik aflees als de auto stil staat direct na instappen.
Verbruik bepalen op een stuk snelweg is veel minder nauwkeurig omdat kleine hoogteverschillen een veel grotere invloed hebben.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
svkaster schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:14:
Wij hebben hem nu ook sinds 28 november en zijn er ook erg blij mee. Dit is de eerste electrische auto.
Hoop wel dat de batterij in de zomer verder komt. Hebben nu 1000km gereden, meestal buitengebied en binnenstad, maar hij verbruikt toch gem 21Kw per 100Km en bij 80% charge geeft hij 380km op. Voor thuis is dat genoeg, maar maak me toch wat “zorgen” voor de wintersport begin februari 😳. Verder vindt ik rijders wissel wat vreemd. Wij parkeren de auto voorruit op de oprit, en moeten dus eerst achteruit alvorens weg te rijden. Nu heb ik de stoel bijna helemaal naar achter staan en mijn vrouw naar voren. Als hij dus op haar staat ingesteld en ik wil gaan rijden, dan kom ik amper in de auto, en kan dan geen bestuurders wissel doen totdat ik de start knop heb ingedrukt. Voor de rest nog nooit zo’n luxe auto gehad😍
Zorgen voor de wintersport :o
Met 380km op 80%? Laadt de kar naar 100% voor vertrek en je ben heel Nederland al door voordat je het weet. Als je wilt plassen en koffie wil scoren zoek je de eerste, de beste snellader van Ionity of EnBW. Jij bent dan echt in 3x laden in Zwitserland.
Geen centje pijn.
Ik wil ook wel ruilen, mag je mijn ID3 2020 meenemen ;). Die doet een dikke 200km op 80 naar 10%.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:49
Denkt dat de 21Kw per 100km hier te maken heeft met 20,5 gr en meestal doen we nog even voorverwarmen 😍. Voor de vakantie iig zeker tot 100% laden en voorverwarmen. We gaan het meemaken hoeveel het scheelt ten opzichte met een benzine auto. Komt vast 😊

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb 'm nu een maand en zit op 19kWh/100km gemiddeld. De 52kWh zonder warmtepomp (die bij een ID.x serie niet heel veel zin heeft naar wat ik zo gelezen heb). Ben zeer te spreken over het verbruik.
Ik gebruik de stoel- en stuurverwarming wel altijd

Vaak bu'j te bang!

• tcw82
ok, misschien heb ik het verkeerd begrepen (zou niet de eerste keer zijn :+ )
Wat ik dacht was (is ) dat de AC in de auto een inverter was, zoals dat ook in de AC in je woning. Dus verwarmen en koelen naargelang de stand van de kleppen. Dat lijkt dus niet het geval.

Die 4,2 kw die werd aangegeven als "stilstaan met verwarming aan" komt wel aardig overeen met de Verbruiksgegevens "hoog" (alles aan bij snelheid X) en "laag" (verwarming etc. uit bij zelfde snelheid X).

Dan zit het daar niet in.

Wel weer een nieuwe waarschuwing opgelopen... "12 volt systeem onvoldoende capaciteit voorzichtig rijden" (of worden van die strekking). Spannend, ik heb niet voorzichtig gereden, dus zal van de week de straf wel krijgen als de dealer vaststelt wat er mis is en ik een nier en halve lever moet verkopen om dat op te laten lossen.

Ik gebruik de "gebruik de HV accu om de LV accu bij te vullen" stand.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

AvK

Ready Set Go

tcw82 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:49:

Wel weer een nieuwe waarschuwing opgelopen... "12 volt systeem onvoldoende capaciteit voorzichtig rijden" (of worden van die strekking). Spannend, ik heb niet voorzichtig gereden, dus zal van de week de straf wel krijgen als de dealer vaststelt wat er mis is en ik een nier en halve lever moet verkopen om dat op te laten lossen.

Ik gebruik de "gebruik de HV accu om de LV accu bij te vullen" stand.
Zal met de kou te maken hebben verwacht ik.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Pagina: 1 ... 388 389 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.