Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 367 ... 392 Laatste
Acties:

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-01 20:24
Melkbus schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:49:
In mijn zoektocht naar een ID4 occasion valt me op dat maar een enkele garage de SoH van de batterij erbij vermeldt. In principe te verklaren omdat dit niet zonder extra tools uitgelezen kan worden, maar het verkleint het aanbod wel aanzienlijk als je dit percentage een must have vindt. Omdat er maar zo weinig aanbieders zijn die de SoH vermelden vraag ik me bijna af: is het raar om dit als must have op mijn lijstje te hebben staan?
Zo’n eenvoudige test kan al vanaf €99. Ik zou bijna denken dat er iets te verbergen valt als dat niet bij de auto is. Zoals in eerdere berichten vermeldt zegt km stand niet perse iets over de SOH. Er zijn auto’s met weinig km’s met een matige SOH en auto’s met een veel km’s met goede SOH.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Will_M schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:16:
Het is aan het verbruik van de auto te merken dat het wat beter (lees: warmer) weer aan het worden is oOo

[Afbeelding]

Met een 77kW accu een theoretisch bereik van 523Km. d:)b
Poeh. Soms mis ik net dat beetje rijbereik bij m’n ID3 1st. Dan ben ik misschien nog 20km van huis maar moet ik toch even een paar minuten stil staan bij een snellader om toch een paar procent erbij te pompen. Vooral bij langere ritten in de winter had ik liever ook de grotere accu gehad. In de zomer prima te doen. Ik woon in Friesland dus maak regelmatig toch de langere ritten richting Zwolle/Amersfoort. En dan kom je soms net wat te kort.

Maar 98% van de tijd red ik mij prima met deze 58 kWh accu.

Merk hier ook al trouwens flinke verbetering in verbruik, dat is wel lekker inderdaad.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:16
krakendmodem schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:42:
[...]

Poeh. Soms mis ik net dat beetje rijbereik bij m’n ID3 1st. Dan ben ik misschien nog 20km van huis maar moet ik toch even een paar minuten stil staan bij een snellader om toch een paar procent erbij te pompen. Vooral bij langere ritten in de winter had ik liever ook de grotere accu gehad. In de zomer prima te doen. Ik woon in Friesland dus maak regelmatig toch de langere ritten richting Zwolle/Amersfoort. En dan kom je soms net wat te kort.

Merk hier ook al trouwens flinke verbetering in verbruik, dat is wel lekker inderdaad.
Aldus een Carwow test kun je bij een 0% batterij nog een kilometer of 11 rijden.
Wellicht red je het dan nog nét tot aan huis zonder bij te hoeven laden

YouTube: We drove the Volkswagen ID.3 until it DIED!

*sowieso

• krakendmodem
  • Nu online
DonJunior schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:44:
[...]

Aldus een Carwow test kun je bij een 0% batterij nog een kilometer of 11 rijden.
Wellicht red je het dan nog nét tot aan huis zonder bij te hoeven laden

YouTube: We drove the Volkswagen ID.3 until it DIED!
Het zou misschien net kunnen maar ik riskeer liever niet een accu die toch ineens dood is. Ik heb al eens in de vorst met minder dan 5% accu een lader kunnen bereiken in het buitenland, dat was al spannend genoeg. De melding op het dashboard “alleen nog maneuvreren mogelijk” was wel even billen knijpen.

Dan maar 5 minuten langer onderweg.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

krakendmodem schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:42:
[...]

Dat beetje bereik plus je er toch makkelijk bij door 90 te gaan rijden of zo?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• krakendmodem
  • Nu online
Termy schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:22:
[...]

Dat beetje bereik plus je er toch makkelijk bij door 90 te gaan rijden of zo?
Dat zou kunnen, maar ik ben dan al zover leeg dat ik niet meer het risico wil nemen om nog op de laatste 10% acculading in de kou op de snelweg naar huis te rijden en te bidden dat ik het haal, al geeft de boordcomputer aan van wel. Ik heb dan al te lang doorgereden met de gedachte "ik haal het wel". En dan zakken die laatste paar procenten toch wat sneller weg. En dan rij ik al onder de 100 met de verwarming op 16. (ik ben geen koukleum, dat scheelt)

Dit was trouwens niet anders toen ik nog een benzine auto had. Geen zin om te tanken, stug doorrijden en dan erachter komen dat ik misschien net te weinig brandstof had. (want tankstation 10km verder op de route was goedkoper :') )

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:17
Een familielid van mij heeft een tweedehandse ID 3 met softwareversie 3.5.0 gekocht. We lopen er nu tegenaan dat we de VW app niet kunnen instellen, we krijgen dan de melding "Het spijt ons, er is iets misgegaan". Ook in de auto kunnen we geen nieuwe hoofdgebruiker instellen, het systeem blijft dan minuten lang hangen op "Verbinden met VW ID".
Helaas lukt het ook niet om de auto terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, dan krijgen we een foutmelding.

Heeft iemand misschien nog een gouden tip of is dit een gevalletje terug naar de dealer?

• Termy

Termy

krakendmodem schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:26:
[...]

Dat zou kunnen, maar ik ben dan al zover leeg dat ik niet meer het risico wil nemen om nog op de laatste 10% acculading in de kou op de snelweg naar huis te rijden en te bidden dat ik het haal, al geeft de boordcomputer aan van wel. Ik heb dan al te lang doorgereden met de gedachte "ik haal het wel". En dan zakken die laatste paar procenten toch wat sneller weg. En dan rij ik al onder de 100 met de verwarming op 16. (ik ben geen koukleum, dat scheelt)

Dit was trouwens niet anders toen ik nog een benzine auto had. Geen zin om te tanken, stug doorrijden en dan erachter komen dat ik misschien net te weinig brandstof had. (want tankstation 10km verder op de route was goedkoper :') )
Tja, hier valt niet veel meer tegen te doen dan maar gewoon te accepteren dat je in paniek een snellader moet vinden :P.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• DonJunior
Sirhc_95 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:38:
Een familielid van mij heeft een tweedehandse ID 3 met softwareversie 3.5.0 gekocht. We lopen er nu tegenaan dat we de VW app niet kunnen instellen, we krijgen dan de melding "Het spijt ons, er is iets misgegaan". Ook in de auto kunnen we geen nieuwe hoofdgebruiker instellen, het systeem blijft dan minuten lang hangen op "Verbinden met VW ID".
Helaas lukt het ook niet om de auto terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, dan krijgen we een foutmelding.

Heeft iemand misschien nog een gouden tip of is dit een gevalletje terug naar de dealer?
Heb je wel een actieve internetverbinding in de auto? Je kan dit controleren door te kijken naar het wereldbolletje. Bij actieve internet is deze WIT in plaats van grijs.

*sowieso

• Stevenlameris
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-01 18:37
Ik heb een ID3 first met alle online mogelijkheden geactiveerd. Maar als ik het maximale laad percentage wil aanpassen stopt die toch nog gewoon op 80%. Het nieuwe % wordt niet gesynchroniseerd.
In de auto aanpassen werkt prima, dan laad die tot bijvoorbeeld de ingestelde 90%.

Andere schuifjes aanpassen zie ik wel terug in de auto. Bv battery care mode uit, dan staat die in de auto daarna ook uit.
Iemand enig idee waarom de maximale laad percentage niet gesynchroniseerd wordt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mC2QO_FK72wxbL3AcCrG1Vg0Kek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYmFObSkeOo4Y5Qc11jYoBnL.jpg?f=fotoalbum_large

• krakendmodem
  • Nu online
Stevenlameris schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:08:
Ik heb een ID3 first met alle online mogelijkheden geactiveerd. Maar als ik het maximale laad percentage wil aanpassen stopt die toch nog gewoon op 80%. Het nieuwe % wordt niet gesynchroniseerd.
In de auto aanpassen werkt prima, dan laad die tot bijvoorbeeld de ingestelde 90%.

Andere schuifjes aanpassen zie ik wel terug in de auto. Bv battery care mode uit, dan staat die in de auto daarna ook uit.
Iemand enig idee waarom de maximale laad percentage niet gesynchroniseerd wordt?
[Afbeelding]
Ik heb dit probleem momenteel ook. Enkel de percentage instellen werkt niet goed; andere functies via die app zoals klimatiseren werken wel gewoon.

Lijkt dus op een issue bij VW (alweer).

Hoop ergens dus dat wij niet de enige zijn met dit probleem.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:51
krakendmodem schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:16:
[...]

Ik heb dit probleem momenteel ook. Enkel de percentage instellen werkt niet goed; andere functies via die app zoals klimatiseren werken wel gewoon.

Moet je niet eerst de Battery Care Modus uitschakelen voordat je boven de 80% kunt instellen? Zet de auto niet automatisch terug naar 80% maximumlaadniveau wanneer de Battery Care Modus aanstaat?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Sirhc_95
  • Laatst online: 12:17
DonJunior schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:00:
[...]

Heb je wel een actieve internetverbinding in de auto? Je kan dit controleren door te kijken naar het wereldbolletje. Bij actieve internet is deze WIT in plaats van grijs.
Dank voor je snelle reactie! Ja, de auto heeft een 4G verbinding, ik heb ook nog geprobeerd om de wifi hotspot van mijn telefoon toe te voegen, maar dit mocht ook niet baten helaas.

• krakendmodem
  • Nu online
Pr088 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:32:
[...]

Moet je niet eerst de Battery Care Modus uitschakelen voordat je boven de 80% kunt instellen? Zet de auto niet automatisch terug naar 80% maximumlaadniveau wanneer de Battery Care Modus aanstaat?
Nee, je hoeft die modus daarvoor niet uit te schakelen. Het idee van die modus is om éénmalig het laden hoger te zetten dan 80%. (90 of 100%)

Zodra de laadsessie wordt gestopt zet de auto deze weer op 80%. Wil je altijd doorladen tot 90% of hoger, dan moet je die Care Modus uitschakelen.

[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 10-03-2025 16:38 ]

• leinenga
  • Laatst online: 19-01 14:05
Stevenlameris schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:08:

[Afbeelding]
Is dat bij thuisladen? Heb je toevallig een thuislocatie ingesteld? Dan moet je elders in de app dit percentage nogmaals instellen.
Ik heb daar eerder over gepost.

• leinenga
zie: leinenga in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"

[ Voor 87% gewijzigd door leinenga op 10-03-2025 17:07 . Reden: link naar juiste post gebruikt ]

• DonJunior
leinenga schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:42:
Even een kopie van die post. (kan zo niet vinden hoe daar naar te linken ;) )
offtopic:
De datum boven je post is tegelijkertijd de url naar diezelfde post.
Dus als je een link wil naar een eerder bericht kopieer je de URL onder de datum/tijd van dat bericht.
Dat kan op verschillende manieren:
1: rechtermuisknop => 'copy link address'
2: op je telefoon: link ingedrukt houden en adres kopieren

*(wellicht ten overvloede, maar dus niet de tekst selecteren en dat kopieren dat werkt niet)

*sowieso

• Stevenlameris
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-01 18:37
leinenga schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:37:
[...]

Is dat bij thuisladen? Heb je toevallig een thuislocatie ingesteld? Dan moet je elders in de app dit percentage nogmaals instellen.
Ik heb daar eerder over gepost.
Dankejwel. Ik ga mijn thuis locatie uitzetten. Want dit is wel erg veel gedoe. En laad boven de 80% alleen met eco+ in de Zappi, dus dan zijn tijden niet interessant.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01 09:55
krakendmodem schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:16:
[...]

Ik ben zelfs helemaal uit de app gegooid en kan ook niet meer aanloggen.
Laatste sync in de auto staat op gisteren 3 uur s middags, maar zie in m home assistant dat de laatste data 7 uur geleden binnen is gekomen.

Wel vervelend dat ik niet kan zien dat de auto weer vol is.

Pvouput live

• DonJunior
De servers zijn weer down gok ik. Mijn laatste synchronisatie is ook van 1 dag geleden. Verversen maakt niets uit.

Als je in de app naar 'Settings' gaat en dan helemaal naar onderen scrollt dan staat daar 'Synchronise now'.

Als je daar op klikt krijg je de melding dat er mogelijk server issues zijn. Probeer het later nog eens.

*sowieso

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:15
DonJunior schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:58:
De servers zijn weer down gok ik. Mijn laatste synchronisatie is ook van 1 dag geleden. Verversen maakt niets uit.

Als je in de app naar 'Settings' gaat en dan helemaal naar onderen scrollt dan staat daar 'Synchronise now'.

Als je daar op klikt krijg je de melding dat er mogelijk server issues zijn. Probeer het later nog eens.
Bij mij (ID4 2024) geeft vwsfriend app bijna geen downtime, alleen vandaag rond 17:41 ging de boel even down.

• DonJunior
UTMachine schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:22:
[...]

Bij mij (ID4 2024) geeft vwsfriend app bijna geen downtime, alleen vandaag rond 17:41 ging de boel even down.
Laat dat nou precies de tijd zijn dat ik keek ;(

ondertussen werkt het weer hier.
Bij jou ook @krakendmodem ?

*sowieso

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-01 18:19
Sirhc_95 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:38:

Ik had iets vergelijkbaars met een nieuwe ID.3 uiteindelijk bleek de sos module(?) stuk te zijn, moest gemaakt worden in de fabriek wat 4 maanden geduurd heeft. Ze werken blijkbaar bij VW niet met QA/unit tests. Ook wel 4G icoontje en wereldbol zichtbaar.

Zekering lostrekken schijnt ook weleens te kunnen helpen bij vergelijkbare problemen (werkt uiteraard niet als er een defect is).

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-01 20:56
Dit is wel een beetje komisch... Nog steeds de melding krijgen parkeersensoren voor schoonmaken, als de auto net uit de wasstraat kwam. Deze kan ook nog wel in het rijtje van rare bevindingen. Volgens wij zit er wat vocht of viezigheid rondom de parkeersensoren. Afgelopen zaterdag viel ook opeens de parkeersensoren achter tijdelijk uit.

Dit kan ook nog wel in het lijstje van "uitdagingen" met de ID.3 1st edition. Nog ruim 8 maanden en dan moet ik de ID.3 inleveren. Ondanks de "uitdagingen" nog steeds een fijne auto

[ Voor 21% gewijzigd door PB1983 op 11-03-2025 11:32 ]

ID.3 Pro S Limited Edition

• zeeuwsmeisjeman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09-2025
PB1983 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:30:
Dit is wel een beetje komisch... Nog steeds de melding krijgen parkeersensoren voor schoonmaken, als de auto net uit de wasstraat kwam. Deze kan ook nog wel in het rijtje van rare bevindingen. Volgens wij zit er wat vocht of viezigheid rondom de parkeersensoren. Afgelopen zaterdag viel ook opeens de parkeersensoren achter tijdelijk uit.

Dit kan ook nog wel in het lijstje van "uitdagingen" met de ID.3 1st edition. Nog ruim 8 maanden en dan moet ik de ID.3 inleveren. Ondanks de "uitdagingen" nog steeds een fijne auto
Ik heb dit probleem al 2x gehad: eind vorig jaar was er door steenslag een putje in één van de sensoren vooraan. De sensoren vooraan werkten dan helemaal niet meer en geven inderdaad aan dat ze moeten schoongemaakt worden. In de garage hebben ze dan de sensor vervangen.

Nu heb ik terug hetzelfde probleem met een andere sensor vooraan, er is geen duidelijke steenslag te zien maar in de garage vertellen ze mij dat deze sensor ook vervangen moet worden. Het vreemde is dat de sensoren vooraan soms wel en soms niet werken.

Het lijkt mij dus dat de sensoren nogal gevoelig zijn voor steenslag? Ofwel moet ik stoppen met rally rijden... :+
Zou het mogelijk zijn om de sensoren te beschermen met een soort van folie zoals een screenprotector? De vraag is natuurlijk of ze dan nog naar behoren werken.

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-01 20:56
zeeuwsmeisjeman schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:40:
[...]

Het lijkt mij dus dat de sensoren nogal gevoelig zijn voor steenslag? Ofwel moet ik stoppen met rally rijden... :+
Ik zag alleen niet iets wat op steenslag lijkt, maar goed dat zou ook een hele plausibele verklaring kunnen zijn. Het lijkt er op dat een van sensoren aan de bestuurderszijde die defect is. Maar goed, dan maar old school inparkeren.

Door het safaripark in de Eifel had wel een leuke rallystage geweest. Alleen oppassen voor de overstekende zwijnen, herten en uh.. emoe's. En ja, voor het safaripark gaven ze al deze foutmelding :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awYFjVnwDdVcjUWy8yydDYB5b2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuYagrSPJfd0cEkhyjQprZKp.jpg?f=fotoalbum_large

Rare objecten gespot door de achteruitkijkcamera.. 4 emoe's :D En ja het schermpje was een beetje stoffig

[ Voor 21% gewijzigd door PB1983 op 11-03-2025 12:07 ]

ID.3 Pro S Limited Edition

• krakendmodem
  • Nu online
DonJunior schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:08:
[...]

Nog niet gekeken, zal morgenochtend kijken. Dan ga ik weer laden.

• Vighu
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:59
Jester schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:17:
[...]

Heb jij ook dat er een update blijft steken?

Vanochtend bij de garage geweest, zou nog een update moeten worden geïnstalleerd (dacht dat ik 3.2 al had, 3.5 zal wellicht blijven hangen ivm afwijkende componenten)? Medewerker kon niet beloven dat het onder onderhoud/service viel maar dacht van wel. 17 maart gaat ie voor 2 dagen weer naar de dealer voor update + inspectie..
Nee geen update die blijft hangen. Het schijnt nu een probleem met de SOS / noodoproep module te zijn. Deze gaat nu vervangen worden en dan zou het opgelost moeten zijn. Verder nooit een storing gehad of lampje van de SOS module gezien wat ik ook gek vind als deze defect zou zijn.

Ik vraag mij af hoe de SOS module het GPS signaal verstoord, maar het communiceert met elkaar bij een ongeval dus wellicht toch plausibel dat dit storingen over en weer kan veroorzaken.

Verder ben ik benieuwd hoe permanent de oplossing zal zijn…

[ Voor 49% gewijzigd door Vighu op 11-03-2025 20:31 ]

• krakendmodem
  • Nu online
DonJunior schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:08:
[...]

Ondertussen werkt het hier inderdaad ook weer.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:18
Kent iemand deze melding? Kan nog wel gewoon rijden. Had gehoopt zoals alle andere meldingen wel vanzelf weer weg ging maar helaas...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BN5cNgqZc3HB76O8tNydbNcILlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiLvurlBYJEbkyqsXvhgqN7F.jpg?f=fotoalbum_large

• krakendmodem
  • Nu online
flaskk schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:20:
Kent iemand deze melding? Kan nog wel gewoon rijden. Had gehoopt zoals alle andere meldingen wel vanzelf weer weg ging maar helaas...[Afbeelding]
Hiervoor zul je helaas naar de garage moeten. Is het een 1st edition?

Ik heb ook ruim een halfjaar met deze melding gereden en het bleek achteraf de HV-accu te zijn.

• DonJunior
flaskk schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:20:
Kent iemand deze melding? Kan nog wel gewoon rijden. Had gehoopt zoals alle andere meldingen wel vanzelf weer weg ging maar helaas...[Afbeelding]
Zoals @krakendmodem aangeeft is dit een bezoek naar de garage en hoogstwaarschijnlijk een hoogvoltage accu probleem. Die had ik recent ook.

*sowieso

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:05
Ik moet online inchecken voor de inspectie van mijn ID.3. Pro 2021. Heb deze tweede hands gekocht juli 2024 bij Pon Center.
Waarom moet ik bijna 600 euro betalen voor een inspectie van een auto die niet eens een jaar oud na aanschaf en 4 jaar oud totaal?

Gratis eerste service-inspecties

Volkswagen ID. modellen die nieuw in Nederland zijn geleverd hebben standaard tot en met 5 jaar onderhoud. Dit betekent dat de eerste service-inspecties geheel kosteloos zijn. Deze service-inspecties zijn kosteloos. Slijtagedelen, zoals banden, remmen en ruitenwissers, vallen buiten de kosteloze service-inspecties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HkYzO0cpbwhq5cAuX-jHYYGHLM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y7OGjhoUrSUCDtJ4CAWvp6V6.png?f=fotoalbum_large

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:48
Jester schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:01:
Heb dit forum al nagekeken maar vindt niet echt een uitsluitsel. Sinds een aantal maanden heb ik het probleem met mijn id4 first edition (2020): de GPS zegt dat ik 150 km verderop ben waardoor de auto ook gaat remmen als hij denkt dat hij bij een bocht of kruising komt. Daarnaast loopt een update , echter blijft deze dezelfde periode al steken. Heb de auto een poos minder nodig gehad, maar nu ik weer meer op pad ben is dit heel irritant.
De F19 fuse is er al een paar keer uit geweest maar dit mag tot op heden niet baten. Het lijkt alsof de auto ergens op hangt in de update, en dat het niet afronden van de update zorgt voor deze problemen. Echter kan ik die update nergens 'resetten' of opnieuw starten.
Iemand die dit probleem herkend, en een oplossing weet?
Ja zo'n storing heeft onze ID.3 ook gehad. De storing was veroorzaakt door te laden aan een nieuwe, maar verkeerd aangesloten, laadpaal.
Uiteindelijk is de zend en ontvang unit vervangen. Dat is een kostbare zaak. Die unit kost ¢489,- maar daar komt nog behoorlijk wat arbeid bij omdat het uit en inbouwen veel werk is.
De GPS storing was daarna voorbij. Daarna is de ID.3 nog een paar keer naar de garage geweest omdat de privacy settings (auto info en positie delen) soms spontaan wijzigen. Vandaag de auto weer opgehaald en denkt de dealer dat het in orde moet zijn nu. We gaan het zien :|

• flaskk
@mj_smit

Is dit echt of heeft volkswagen dit verteld? Want neem aan dat alle hoog voltage onderdelen zoals aandrijving inderdaad beschadigd kan raken door verkeerde aansluiting op een paal. Maar 12v waar de rest op draait toch niet? Neem aan dat gps module geen 400v nodig heeft....

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:48
Toen de installateur van de laadpaal aangaf dat ik de eerste keer kon gaan laden ging er een reeks van alarmen af. Allerlei alarmen die ik nog nooit had gezien. De installateur ontdekte toen dat de laadpaal verkeerd was aangesloten. Het is dus echt.

• Termy

Termy

Samplex schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:41:
Ik moet online inchecken voor de inspectie van mijn ID.3. Pro 2021. Heb deze tweede hands gekocht juli 2024 bij Pon Center.
Waarom moet ik bijna 600 euro betalen voor een inspectie van een auto die niet eens een jaar oud na aanschaf en 4 jaar oud totaal?

Volkswagen ID. modellen die nieuw in Nederland zijn geleverd hebben standaard tot en met 5 jaar onderhoud. Dit betekent dat de eerste service-inspecties geheel kosteloos zijn. Deze service-inspecties zijn kosteloos. Slijtagedelen, zoals banden, remmen en ruitenwissers, vallen buiten de kosteloze service-inspecties.

[Afbeelding]
De 4 jaar inspectie is nog gratis, maar dat snapt hun systeem niet of zo. Gewoon aangeven dat je weet dat deze beurt gratis hoort te zijn.

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:38

EDB

Samplex schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:41:

[Afbeelding]
1. Als het om een import auto gaat dan zijn de beurten helaas niet gratis.
2. Heeft de auto bij aflevering een beurt gehad? Dan is ‘ie pas na 2 jaar aan een beurt toe. Als hij geen afleveringbeurt heeft gehad dan kan het goed zijn dat ie inderdaad aan onderhoud toe is.
3. Interieurfilter zelf vervangen is veel goedkoper en ontzettend makkelijk, ook als je 2 linkerhanden hebt.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Jakkie takkie
EDB schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:34:
[...]

1. Als het om een import auto gaat dan zijn de beurten helaas niet gratis.
2. Heeft de auto bij aflevering een beurt gehad? Dan is ‘ie pas na 2 jaar aan een beurt toe. Als hij geen afleveringbeurt heeft gehad dan kan het goed zijn dat ie inderdaad aan onderhoud toe is.
3. Interieurfilter zelf vervangen is veel goedkoper en ontzettend makkelijk, ook als je 2 linkerhanden hebt.
Als je afwijkt van het onderhoudsschema vervalt de mobiliteitsgarantie. Dat zou ik niet doen voor een paar tientjes.

• Samplex
  • Laatst online: 19:05
@EDB Ik heb m bij Pon Center gekocht in NL, waarom geld het niet op een import auto?
Ik vermoed dat het een import auto is omdat ik een nieuw kenteken heb gekregen.

Heb gewoon de gratis veriant genomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zweBhi8Bj17EMF7bxH-M06TyR4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HhDPbQEcLlIjvcJn9k20inn3.png?f=fotoalbum_large

• EDB

EDB

Jakkie takkie schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:03:
[...]

Als je afwijkt van het onderhoudsschema vervalt de mobiliteitsgarantie. Dat zou ik niet doen voor een paar tientjes.
Valt mee hoor. Doe dat al jaren en krijg keurig mobiliteitsgarantie. Ik vervang het filter de week voor de beurt, is nog nooit een probleem geweest. En het scheelt zomaar 50 / 60 euro want die filters zijn best goedkoop (behalve bij de dealer uiteraard)

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• EDB

EDB

Samplex schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:21:
@EDB Ik heb m bij Pon Center gekocht in NL, waarom geld het niet op een import auto?
Ik vermoed dat het een import auto is omdat ik een nieuw kenteken heb gekregen.

Heb gewoon de gratis veriant genomen.
[Afbeelding]
Elk land heeft zijn eigen verkoopstrategie en voorwaarden. Pon heeft het gratis onderhoud aangeboden. Dat betekent dus dat een geïmporteerde auto niet onder die regeling valt helaas, ook al biedt Pon de gebruikte auto nu aan.
Als je de gratis variant hebt gekozen heeft de auto dus geen afleverbeurt gehad op het moment dat jij ‘m kocht. In het menu van de auto had je destijds kunnen zien over hoeveel dagen de auto onderhoud nodig had (kun je nu natuurlijk ook in de app zien).
Het is niet anders, hij heeft kennelijk onderhoud nodig en dat is niet goedkoop. Voordeel dat je daarna weer 2 jaar kunt rijden (ongeveer…).
Wel apart dat je niet zeker weet of het een geïmporteerde auto was toen je ‘m kocht.. Op de website van de RDW zou je meer info kunnen vinden.
Onder tellerstanden staat bij jou waarschijnlijk Geen oordeel en dat is altijd bij auto’s die een nieuw kenteken hebben gekregen bij import.

• Jakkie takkie
EDB schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:34:
[...]

Valt mee hoor. Doe dat al jaren en krijg keurig mobiliteitsgarantie. Ik vervang het filter de week voor de beurt, is nog nooit een probleem geweest. En het scheelt zomaar 50 / 60 euro want die filters zijn best goedkoop (behalve bij de dealer uiteraard)
👍🏻

[ Voor 11% gewijzigd door Jakkie takkie op 13-03-2025 23:04 ]

• rukke
  • Laatst online: 22-01 11:39
Situatie:
Auto staat thuis (laadlocatie ingegeven in het systeem en zou thuis naar 100% moeten gaan) en hangt aan de lader.
Laadpercentage is ondertussen 80% en stopt met laden: beoogd laadniveau bereikt.

Vraag 1: waarom gaat die niet verder naar 100% zoals ik heb ingesteld in de laadlocatie 'thuis' ?

Via de app ga ik naar de instellingen en zet de battery care mode uit en zet het laden op 100%. Ik doe ook een synchronisatie. Toch gebeurt er niets, de auto blijft staan op 80% en laadt niet verder op.

Vraag 2: waarom hebben deze aanpassingen aan de instellingen geen effect?

Het enige wat ik me kan bedenken is dat de auto de laadlocatie niet goed heeft begrepen en dus 'denk' dat er thuis maar tot 80% moet geladen worden, want dan hebben de instellingen in de app geen invloed.

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22

Boy

www.byoscoop.nl

rukke schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:07:
Situatie:
Auto staat thuis (laadlocatie ingegeven in het systeem en zou thuis naar 100% moeten gaan) en hangt aan de lader.
Laadpercentage is ondertussen 80% en stopt met laden: beoogd laadniveau bereikt.

Vraag 1: waarom gaat die niet verder naar 100% zoals ik heb ingesteld in de laadlocatie 'thuis' ?

Via de app ga ik naar de instellingen en zet de battery care mode uit en zet het laden op 100%. Ik doe ook een synchronisatie. Toch gebeurt er niets, de auto blijft staan op 80% en laadt niet verder op.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat de auto de laadlocatie niet goed heeft begrepen en dus 'denk' dat er thuis maar tot 80% moet geladen worden, want dan hebben de instellingen in de app geen invloed.
Ik kreeg een tip van hier paar weken geleden dat dit kwam omdat ik thuis had toegevoegd als laadlocactie. Na verwijderen, werkte het weer.

Heel frustrerend

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• DonJunior
Situatie:

Ik vermoed dat Battery care voor gaat op laadlocatie. Dus als battery care op 80 stond dan stopt ie daar ongeacht de hogere waarde van de thuislocatie.
Probeer inderdaad, zoals @Boy aangeeft de thuislocatie eens te verwijderen en dan tot 100% te laden

*sowieso

• illie1
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-01 07:18

aanpassen van laad niveau als hij gestopt is met laden heeft idd geen effect. wat bij mij werkt is als ik dan climatisering even aanzet. Dan start hij weer wel met laden.. ik heb geen Thuislocatie oid ingesteld trouwens.

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-01 23:12
Wat @Boy zegt is de oplossing. Dat probleem ook gehad.

• rukke
Frank_P schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:39:
Wat @Boy zegt is de oplossing. Dat probleem ook gehad.
Ga ik proberen! Wel raar want ik had juist een thuis locatie ingesteld met als doel om thuis telkens tot 100% te gaan ipv 80% elders.

Maw: er is dus geen mogelijkheid om 'automatisch' enkel thuis tot 100% te gaan?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

rukke schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:39:
[...]

Ga ik proberen! Wel raar want ik had juist een thuis locatie ingesteld met als doel om thuis telkens tot 100% te gaan ipv 80% elders.

Maw: er is dus geen mogelijkheid om 'automatisch' enkel thuis tot 100% te gaan?
Als je in de App onder 'vertrektijden' je thuis locatie selecteert en dan daar in dat schermpje rechtsboven op het tandwieltje klikt kun je daar instellen dat 'ie op die locatie gewoon naar 100% mag gaan laden middels de onderste slider. Met de bovenste slider kun je aangeven dat 'ie bij aankoppelen direct mag gaan laden (tot max. 50%) zonder met de vertrektijden rekening te gaan houden, op de aangegeven vertrektijd staat de auto dan wél op 100% voor je klaar.

Op deze manier werkt het bij in ieder geval wel zoals verwacht, ook met ingeschakelde Battery-Care modus.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 20-03-2025 10:58 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• zeeuwsmeisjeman
Onlangs had ik gelezen dat Waze met een update komt waarbij informatie op het headup-display kan getoond worden:
https://www.techradar.com...o-switch-from-google-maps

Ik heb geen headup-display in mijn ID4 maar ik had gehoopt dat waze nu ook informatie op het instrumentpaneel achter het stuur kon weergeven zoals dit nu kan met apple maps en carplay of google maps en Android. In het artikel is te zien dat dit bij BMW nu zo werkt.

Zijn er mensen bij wie de laatste versie van Waze nu instructies weergeeft op het instrumentenpaneel of op de headsup-display?

• flaskk
zeeuwsmeisjeman schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:41:

Zijn er mensen bij wie de laatste versie van Waze nu instructies weergeeft op het instrumentenpaneel of op de headsup-display?
Ah nu je het zegt, volgens mij doet mijn ID3 dat wel (pro uit eind 21)

• Termy

Termy

Onlangs had ik gelezen dat Waze met een update komt waarbij informatie op het headup-display kan getoond worden:

Ik heb geen headup-display in mijn ID4 maar ik had gehoopt dat waze nu ook informatie op het instrumentpaneel achter het stuur kon weergeven zoals dit nu kan met apple maps en carplay of google maps en Android. In het artikel is te zien dat dit bij BMW nu zo werkt.

Routebegeleiding op het instrumentenpaneel boven het stuur doet Waze hier al sinds we de auto hebben, juni 2022 met versie 2.3.

• zeeuwsmeisjeman
Termy schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:04:
[...]

Routebegeleiding op het instrumentenpaneel boven het stuur doet Waze hier al sinds we de auto hebben, juni 2022 met versie 2.3.
Is dat in combinatie met Android? Want bij mijn iphone met Waze werkt dit niet.

• Termy

Termy

zeeuwsmeisjeman schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:30:
[...]

Is dat in combinatie met Android? Want bij mijn iphone met Waze werkt dit niet.
Android Auto ja.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Gisteren de update gestart van mijn ID4 van versie 3.5 naar versie 3.7.
Ik kon vandaag thuiswerken voor het geval de update vastliep, maar het is gelukt hij staat erop.
Duurde een 2,5 uur.
Ik merk er niets aan, alleen dat de interne kleuren weer op blauw stond in plaats van wat ik had oranje.
Morgen maar eens kijken of ik nieuwe dingen kan vinden.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• B@rt_d@_M@n
  • Laatst online: 17:07

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

martijn v o schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:55:
Gisteren de update gestart van mijn ID4 van versie 3.5 naar versie 3.7.
Ik kon vandaag thuiswerken voor het geval de update vastliep, maar het is gelukt hij staat erop.
Duurde een 2,5 uur.
Ik merk er niets aan, alleen dat de interne kleuren weer op blauw stond in plaats van wat ik had oranje.
Morgen maar eens kijken of ik nieuwe dingen kan vinden.
Nee, merk je niks van. Althans, ik niet...

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zometeen eens gaan kijken of ik vanuit huis (regio 's-Hertogenbosch / Eindhoven) op en neer naar Pommerloch Luxemburg, 248Km. enkele reis, kan komen zónder bij te hoeven laden (momenteel 12o buitentemperatuur) :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUHHjOJ1YrZ1J1hW2rP8NoqhvX0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bXHMUecwGOW9wcLWduZrdaaw.png?f=fotoalbum_large

Lekker weertje om in ECO mode te gaan cruisen waarbij de heenreis waarschijnlijk méér dan 50% accu capaciteit weg gaat pakken omdat ik ruim 650 meter 'omhoog' moet (Baraque de Fraiture).... Tijdens de terugrit kan ik de auto daar in tegen weer veel laten regenereren.

[ Voor 25% gewijzigd door Will_M op 22-03-2025 10:03 ]

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Will_M schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:50:
Zometeen eens gaan kijken of ik vanuit huis (regio 's-Hertogenbosch / Eindhoven) op en neer naar Pommerloch Luxemburg, 248Km. enkele reis, kan komen zónder bij te hoeven laden (momenteel 12o buitentemperatuur) :9

[Afbeelding]

Lekker weertje om in ECO mode te gaan cruisen waarbij de heenreis waarschijnlijk méér dan 50% accu capaciteit weg gaat pakken omdat ik ruim 650 meter 'omhoog' moet (Baraque de Fraiture).... Tijdens de terugrit kan ik de auto daar in tegen weer veel laten regenereren.
Gisteren 320km gereden, had nog 15 over thuis.

Dus mijn id.4 1st met 120 tot 130 km/u kan zo'n 335km met deze temperaturen en die snelheden (11 gr 's morgens, 21,5 's middags

• krakendmodem
  • Nu online
Iemand ervaringen met niet-werkende airco in de ID3?(2020 ID3 1st).

Het valt mij sinds een week op dat er geen koude lucht meer uit de roosters komt wanneer ik de airco op standje diepvries zet. Er gaat ook geen fan draaien bij de radiateur. De zekeringen gecontroleerd maar die zijn niet doorgefikt.

Met de huidige temperatuur is het nog te overzien. Maar in de zomer gaat het een beetje warm worden. En met hete dagen gaat de ventilator ook draaien als de auto staat te laden. Heb liever niet dat de boel te heet gaat worden tijdens het laden.

Het is een lease dus dat gaat gewoon gerepareerd worden; maar was benieuwd of hier meer mensen issues mee hebben gehad in het verleden.

Of kan deze op het lijstje van “kwaaltjes van de ID.3”?

• DonJunior
krakendmodem schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:10:

Het valt mij sinds een week op dat er geen koude lucht meer uit de roosters komt wanneer ik de airco op standje diepvries zet. Er gaat ook geen fan draaien bij de radiateur. De zekeringen gecontroleerd maar die zijn niet doorgefikt.

Met de huidige temperatuur is het nog te overzien. Maar in de zomer gaat het een beetje warm worden. En met hete dagen gaat de ventilator ook draaien als de auto staat te laden. Heb liever niet dat de boel te heet gaat worden tijdens het laden.

Het is een lease dus dat gaat gewoon gerepareerd worden; maar was benieuwd of hier meer mensen issues mee hebben gehad in het verleden.

Waarschijnlijk steentje tegen condensor, klein lekkage waardoor het gas is weggelekt.
Had dit een jaar of twee geleden bij mijn Alfa ook. Kan gebeuren, staat los van de ID3.

*sowieso

• ja rune
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09-2025

Bij ons was de sensor toen kapot, moest vervangen worden

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Will_M schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:50:

[Afbeelding]

En even een klein verslagje van de gehele rit (in ECO / B mode) waarbij ik mezelf overal keurig aan de vMax gehouden heb maar de route welke de auto voorstelde niet altijd 100% gevolgd heb. Om Luik (Liége) en Bastenaken (Bastogne) héén rijden koste ALTIJD al te veel tijd én kilometers + brandstof.... :+

Uiteindelijk pas om 11:45 uur thuis vertrokken. Eerst nog even de jaarlijkse belastingaangifte de deur uit gewerkt plus bij Pa & Ma op de koffie geweest en daarna pas aan een héérlijk ontspannen ritje, volledig op Travel-Assist en VW navigatie naar Luxemburg begonnen, gewoon omdat 't kán op een vrije zaterdagmiddag.
  • Bij vertrek (100% SOC) gaf de auto ná ingeven van de te gaan rijden rit aan dat er een actieradius van 476Km. mogelijk was (in plaats van de eerder aangegeven 522Km zónder opgegeven reisdoel) en dat ik in Pommerloch (Luxemburg) zou gaan arriveren met een resterende SOC van 41%.
  • Ter hoogte van Visé (grens NL/BE) was de SOC bij aankomst in Pommerloch al opgelopen naar 45%.
  • Bij aankomst in Pommerloch gaf de auto aan dat er nog een SOC van 48% over was. Dat zou naar mijn bescheiden mening, met het 'gedrag' van de auto én mezelf dus ruim voldoende moeten zijn voor de gehele terugrit
  • Bij het berekenen van de terugrit gaf de auto aan dat er één snellader aangedaan zou moeten gaan worden: AC-Restaurant / BP / Fastned Meiberg (Nederweert Limburg, dus al weer ruimschoots terug op NL grondgebied). Daar zou ik 10 minuten moeten snelladen om met 10% SOC thuis te kunnen geraken
  • Bij het passeren van de BE/NL grens bij Visé was de SOC nog 30% en was de laadstop inmiddels verplaatst naar een Shell Recharge snellader rond Eindhoven alwaar ik dan 5 minuten zou moeten gaan snelladen om met 10% SOC thuis te kunnen komen.
  • Ter hoogte van Grathem (Limburg) een éérste waarschuwing dat er nog maar 20% SOC resteerde met een oranje symbooltje als SOC indicator én de laadstop was daarbij inmiddels alweer verplaatst naar de Esso / Fastned Ooijendonk (Boxtel) welke zich hemelsbreed maar ±2500Mtr. van m'n huis bevindt. Daar zou ik vervolgens wederom 5 minuten moeten snelladen om met 10% SOC thuis te kunnen komen.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-przmpWv3LQSojRUezrqZ5J64zY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ouf2SbwlIkPdIKddQTBho1OT.png?f=fotoalbum_large

Om iets voor 18:00 ging 'ie dus thuis pas weer terug aan de eigen AC lader met een rode SOC van 8% (rood, want: minder dan 10% resterend) zónder ook maar één DC of AC (snel)laadstop onderweg gemaakt te hebben. Kan 'ie hier thuis weer rustig naar de reguliere 80% SOC laden met max. 11kW AC van m'n 'eigen' stroom...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWNwoQrwdUjA0Vn4fPOrEXvu5L4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5M4mLm2M1nGv4Y9E8F31Fu43.png?f=fotoalbum_large

En de totale rit volgens de auto, voor in de statistieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3DD0jEw6-mDTBs4z4ZK5hLX_PU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Czohzhwl2TlMQ0ElNgDNJn2.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder die ±650 hoogtemeters om het hoogste punt van de Belgische Ardennen (La Baraque de Fraiture) in de E25 te kunnen overbruggen moet het door VW én RDW opgegeven WLTP bereik van 540Km. in NL waar we die hoogteverschillen niet kennen dus wel (ruim!) haalbaar zijn gedurende een groot deel van het jaar, dunkt me zo maar, zeker gezien de huidige max. buiten temperatuur van maar 18o onderweg _/-\o_

Ik zie nu overigens pas aan de afbeeldingen dat de qi lader in de ID.3 m'n iPhone keurig op 80% SOC heeft gehouden terwijl Apple Wireless Carplay druk bezig was met o.a het afspelen van Radio 10 _/-\o_

En als (iets wat late) aanvulling:

Rond de klok van 23:45 uur stond de ID.3 al weer keuring aan 80% SOC / 443Km Actieradius bij me thuis voor de deur. Omgerekend dus weer goed voor een volgende 100% SOC / 553Km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dos_60SPxWlBFekxxkosrVwHIJM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r62vDZ1O6NuBJo2xCpEVC3jb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 23-03-2025 02:58 ]

• Pr088
Will_M schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:37:
[...]

En even een klein verslagje van de gehele rit (in ECO mode) waarbij ik mezelf overal keurig aan de vMax gehouden heb maar de route welke de auto voorstelde niet 100% gevolgd heb. Om Luik (Liége) en Bastenaken (Bastogne) héén rijden koste ALTIJD al te veel tijd én kilometers + brandstof.... :+

Uiteindelijk pas om 11:45 uur thuis vertrokken, eerst nog even de jaarlijkse belastingaangifte de deur uit gewerkt plus bij Pa & Ma op de koffie geweest. Daarna pas aan een héérlijk ontspannen ritje, volledig op Travel-Assist en VW navigatie naar Luxemburg begonnen, gewoon omdat 't kán op een vrije zaterdagmiddag.
  • Bij vertrek (100% SOC) gaf de auto ná ingeven van de te gaan rijden rit aan dat er een actieradius van 476Km. mogelijk was en dat ik in Pommerloch (Luxemburg) zou gaan arriveren met een resterende SOC van 41%.
  • Ter hoogte van Visé (grens NL/BE) was de SOC bij aankomst in Pommerloch opgelopen naar 45%.
  • Bij aankomst in Pommerloch gaf de auto aan dat er nog een SOC van 48% over was. Dat zou naar mijn bescheide mening, met dat 'gedrag' van de auto én mezelf dus ruim genoeg moeten zijn voor de gehele terugrit
  • Bij het berekenen van de terugrit gaf de auto aan dat er één snellader aangedaan zou moeten worden: AC-Restaurant / BP / Fastned Meiberg (Nederweert Limburg, dus al weer ruimschoots terug op NL grondgebied). Daar zou ik 10 minuten moeten snelladen om met 10% SOC thuis te kunnen geraken
  • Bij passeren van de BE/NL grens bij Visé was de SOC nog 30% en was de laadstop verplaatst naar een Shell Recharge snellader bij Eindhoven alwaar ik dan 5 minuten zou moeten gaan laden om met 10% SOC thuis te kunnen komen.
  • Ter hoogte van Grathem (Limburg) een waarschuwing dat er nog 20% SOC resteerde met een oranje symbooltje als SOC indicator én de laadstop was inmiddels verplaatst naar de Esso / Fastned Ooijendonk (Boxtel) welke zich hemelsbreed maar ±2500Mtr. van m'n huis bevind.... Daar zou ik vervolgens 5 minuten moeten snelladen om met 10% SOC thuis te kunnen komen.....
[Afbeelding]

Om iets voor 18:00 ging 'ie thuis pas weer terug aan de eigen AC lader met een rode SOC van 8% (rood, want: minder dan 10% resterend) zónder ook maar één DC of AC (snel)laadstop onderweg gemaakt te hebben. Kan 'ie thuis weer rustig naar de reguliere 80% SOC laden met 11kW AC van m'n 'eigen' stroom...

[Afbeelding]

En de totale rit volgens de auto, voor in de statistieken:

[Afbeelding]

Zonder die ±650 hoogtemeters om het hoogste punt van de Belgische Ardennen (E25) te kunnen passeren moet het door VW én RDW opgegeven WLTP bereik van 540Km. in NL dus wel (ruim!) haalbaar zijn gedurende een groot deel van het jaar, dunkt me zo maar, zeker gezien de huidige max. buiten temperatuur van 18o onderweg _/-\o_
Mooi verslag! Jij hebt wel een 77kWh neem ik aan? Andere vraag: ik zie dat jij in de app kunt zien of de auto vergrendeld is. Dat heb ik niet (1st Plus 2020). Heb jij een nieuwe(re) ID.3?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Pr088 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:30:
[...]

Mooi verslag! Jij hebt wel een 77kWh neem ik aan? Andere vraag: ik zie dat jij in de app kunt zien of de auto vergrendeld is. Dat heb ik niet (1st Plus 2020). Heb jij een nieuwe(re) ID.3?
Ik heb sinds medio December 2024 inderdaad een MY25 Pro-S Business Performance (77kWh / 231PK) met alle door VW af-fabriek te leveren opties en pakketen (op de steunhaak ná) en ID. Software 5.2 dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 22-03-2025 22:57 ]

• Termy

Termy

[...]

Raar, ik heb ook een 1st plus van 2020 en die laat gewoon zien of hij wel of niet op slot is in de app.

• leinenga
[...]

Andere vraag: ik zie dat jij in de app kunt zien of de auto vergrendeld is. Dat heb ik niet (1st Plus 2020). Heb jij een nieuwe(re) ID.3?
Bij de oudere versies staat het wat subtieler bovenin. Als het goed is staat er een slotje naast de naam die je aan je ID hebt gegeven.
Ik denk dat dit er met 3.0 o.i.d. erbij is gekomen. Maar misschien ook al wel met 2.4. (huidige versie van mij is 3.7)

• Pr088
leinenga schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:27:
[...]

Bij de oudere versies staat het wat subtieler bovenin. Als het goed is staat er een slotje naast de naam die je aan je ID hebt gegeven.
Ik denk dat dit er met 3.0 o.i.d. erbij is gekomen. Maar misschien ook al wel met 2.4. (huidige versie van mij is 3.7)
Ik heb het slotje gevonden! Heb ook versie 3.7.
Kan de auto ook met de app vergrendelen?

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:50
Ik heb een ID.4 MY 2021 met software 3.7 en kan in de app zien of de auto op slot is of niet, maar kan 'm niet op slot zetten.

• leinenga
Pr088 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:40:
[...]

Ik heb het slotje gevonden! Heb ook versie 3.7.
Kan de auto ook met de app vergrendelen?
Nee vergrendelen kan helaas niet.
Wat hij nog wel kan laten zien is als er fysiek deuren of ramen of de kofferklep open staan. Wel grappig om een keer uit te testen als je dat niet weet.

• Joh de Heer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:36

Ja hier een jaar geleden. Was een defecte klep in de airco. Was de tweede prijzige reparatie na een overleden e-soundmodule. De Valleigroep had pas midden in de zomer tijd om het te repareren. Bij Van Udenhout was direct plaats.

• krakendmodem
  • Nu online
Oké. Meerdere opties dus wat er stuk kan gaan.

Ik ga het bij een dealer aankaarten, ze gaan maar kijken wat er mis gaat. Zal ook nog wel een flinke periode overheen gaan welke dealer er tijd heeft.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:16

Bij Android kan dit met heel veel navigatie apps. Bij Apple maar met enkel Apple Maps (als ik het me goed herinner). Heeft niet met de auto te maken maar met de telefoon dus, met het besturingssysteem.

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-01 10:33
KaiseRRuby schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:41:
[...]

Bij Android kan dit met heel veel navigatie apps. Bij Apple maar met enkel Apple Maps (als ik het me goed herinner). Heeft niet met de auto te maken maar met de telefoon dus, met het besturingssysteem.
Daarnaast is de integratie met de HUD vanuit auto software 5 verbeterd. Voor versie 5 waren maximaal de turn-by-turn instructies zichtbaar (pijltjes in het deel aan de rechterkant van het schermpje achter het stuur en in de HUB), vanaf 5 worden ook rijbaan-indicatie en afrit indicatie zowel in de HUD en via het ID.light weergegeven.

• NickC
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-01 20:07
Iemand ervaring met het installeren van zo'n soort dashcam in een ID.3 (my25)?
Ben het aan het overwegen, maar hoop dat iemand ervaringen kan delen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GijQUWxzoSQ1lUq1Slaj17D4WE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFt68qnBID0CW163uyz1gsvV.jpg?f=fotoalbum_large

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:15

AvK

Ready Set Go

NickC schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:57:

[Afbeelding]
AvK in "Het grote Cupra topic"'

AvK in "Het grote Cupra topic"

;)

[ Voor 5% gewijzigd door AvK op 24-03-2025 16:13 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

d:)b

Maareh.... Of je bent een 'goedkope kroegtijger' welke op andermans kosten gaat stappen óf je drinkt gewoon minder veel (en da's eigenlijk nog veel beter ook). €33.- voor een avondje stappen, dat redde we 30 jaar geleden zelfs misschien nét niet, zelfs niet met de omrekening naar de ouderwetse Hfl / Gulden >:)

https://www.amazon.nl/FIT...-ingebouwde/dp/B09VXSG1RD

Prijs valt me overigens nog 100% mee

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 24-03-2025 20:01 ]

• rukke
SonnyBBQ schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:29:
[...]

Als je de instelling hebt aan staan waarbij de auto automatisch vergrendeld + de geluidssignalen dan krijg je dit. 1 beep wil zeggen dat de auto correct gesloten werd. 2 beeps wil zeggen dat de auto niet afgesloten kon worden. Bvb deur of koffer open.
Kan je de functie 'automatisch vergrendelen' aanzetten zonder die irritante beep bij het weglopen van de auto?

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb gisteren de brief gekregen van de belastingdienst: €96,00 per kwartaal. Kwart tarief.

Dus straks bij vol tarief is €128,00 per maand. De auto toch een dikke €1500 euro duurder geworden per maar vanaf dan.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:16
@AvK welk model heb jij besteld en waar? Vind dit ook wel leuk om te hebben.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:15

AvK

Ready Set Go

KaiseRRuby schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:05:
@AvK welk model heb jij besteld en waar? Vind dit ook wel leuk om te hebben.
Op Amazon met een kortings code.
Heb destijds 169 Euro betaald.
Is gewoon de ID3 versie.

[ Voor 10% gewijzigd door AvK op 27-03-2025 10:10 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• EDB

EDB

Boy schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:53:
Ik heb gisteren de brief gekregen van de belastingdienst: €96,00 per kwartaal. Kwart tarief.

Dus straks bij vol tarief is €128,00 per maand. De auto toch een dikke €1500 euro duurder geworden per maar vanaf dan.
Voltarief pas vanaf 2030. Vanaf januari 2026 75% tarief dus hetgeen je nu per kwartaal betaald wordt in januari je maandtarief: 96 euro per maand (ID.4 neem ik aan?) Ik betaal nu (deze week voor het eerst betaald) 26 per maand en dat wordt dus volgend jaar 78 per maand voor de ID.3.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019

MLLL

Palm Treo 650

Boy schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:53:

Het gat tussen mijn BMW X3 35D wordt al kleiner, ik vond 202 euro per maand al prijzig voor de mijne, maar 128 euro voor een EV ook.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

EDB schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:27:
[...]

Voltarief pas vanaf 2030. Vanaf januari 2026 75% tarief dus hetgeen je nu per kwartaal betaald wordt in januari je maandtarief: 96 euro per maand (ID.4 neem ik aan?) Ik betaal nu (deze week voor het eerst betaald) 26 per maand en dat wordt dus volgend jaar 78 per maand voor de ID.3.
Hopelijk tegen die tijd een ander kabinet die wel rekening houdt met het gewicht van de batterij.

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:32
niki_lauda schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:50:
[...]

Hopelijk tegen die tijd een ander kabinet die wel rekening houdt met het gewicht van de batterij.
Ze moeten gewoon een aparte schaal bedenken. Benzine, LPG en diesel hebben ook allemaal hun eigen tariefschaal. Waarom elektrisch gelijk stellen met benzine?

• Pr088
zjeeraar84 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:08:
[...]

Ze moeten gewoon een aparte schaal bedenken. Benzine, LPG en diesel hebben ook allemaal hun eigen tariefschaal. Waarom elektrisch gelijk stellen met benzine?
Dit inderdaad. Een kind kan de was doen bij het ministerie/RDW.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

MLLL schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:21:
[...]

Het gat tussen mijn BMW X3 35D wordt al kleiner, ik vond 202 euro per maand al prijzig voor de mijne, maar 128 euro voor een EV ook.
Poeh, 202 is inderdaad heftig. Ik had hiervoor een Mondeo Diesel, 4,5 jaar geleden. Ik geloof dat ik toen ongeveer het bedrag kwijt was wat ik nu bij 100% voor mijn ID.4 ga betalen (ongeveer 100 euro per maand).

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

niki_lauda schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:50:
[...]

Ja, stiekem ga ik ervan uit dat dit echt wel aangepast gaat worden, maar wat is het toch belachelijk dat je totaal niet kunt geloven in wat voor 'n beslissingen genomen worden.

Als ze nu gewoon bij dit standpunt blijven, kan je keuzes gaan maken, maar als ze over 2 jaar opeens toch weer andere regels verzinnen of dit uitstellen, dan kloppen je keuzes weer niet...

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-01 14:21

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

[...]

Kijk eens voor de gein wat vrachtwagens betalen aan wegenbelasting. Dan is gewicht ineens niet van belang.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• flaskk
Tja, het is bizar, ook qua ev bijtelling.

Nu nog een id3 uit 21 maar als deze ingeleverd moet worden heb ik liever een mobiliteitsbudget of toch maar 3 auto's voor de deur... waarvan eentje alleen zakelijk gereden gaat worden.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zojuist voor de ID.3 even zo'n FitcamX dashcam setje (camera + polarisatiefilter) via Amazon NL bestelt. Uiteraard waren er bij Amazon veel typen als "Prime Spring Deal" vermeldt behalve pre-cies dat ding voor juist de ID.3

Via Amazon zou het polarisatiefilter sowieso al vanuit FitcamX - UK verzonden gaan worden, en daardoor pas medio April geleverd kunnen worden, dus heb ik de camera ook maar direct daar vandaan laten komen (via amazon.nl). De camera is dan tevens €19,99 goedkoper (import/douane is 'grijs gebied').

Direct ná bestellen een vraag vanuit FitcamX om wat foto's aan te leveren van de achteruitkijkspiegel + het exacte model van de auto zodat ze het juiste type behuizing zouden gaan opsturen. Een MY25 van de ID.3 is op dat vlak gelukkig niet anders dan de eerdere bouwjaren.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 28-03-2025 19:36 ]

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:42
Ik heb zojuist de Viofo A139 ingebouwd. Het is dat ik graag een achter camera wilde anders was het ook een FitcamX geworden. Halverwege alle kabels wegwerken kreeg ik al spijt dat ik die laatste niet had besteld :+ Maar nu het hangt ben ik er blij mee.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bazziek schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:26:
Ik heb zojuist de Viofo A139 ingebouwd. Het is dat ik graag een achter camera wilde anders was het ook een FitcamX geworden. Halverwege alle kabels wegwerken kreeg ik al spijt dat ik die laatste niet had besteld :+ Maar nu het hangt ben ik er blij mee.
FitcamX heeft (op d'r eigen site) ook voor VW setjes waarin een rear-cam opgenomen is incl. de bekabeling. Voor jou nu te laat maar voor andere welke ooit zo'n set gaan overwegen.....

8)

• UglyDinosaur
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-01 10:37
NickC schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:57:

[Afbeelding]
Ik heb er eentje op Ali besteld en geïnstalleerd. Makkelijk te installeren en werkt perfect tot nu toe.

• barta123
  • Laatst online: 00:54
[...]

Elektrische schades doen ook nauwelijks meer schade aan het wegdek.

Het wegdek lijdt vooral onder vrachtverkeer, met aslasten van 5-10 ton per as. EEN vrachtwagen doet net zoveel schade aan het wegdek als 5000(!!) auto's. Dat is echt bizar.

BEVs stoten 5x minder uit dan ICE auto's en kunnen gewoon uitstootloos rijden, als we de accu's circulair recyclen ben je helemaal spekkoper. En als je op groene stroom rijdt stoot je nagenoeg niks uit.

Bizar dat je zoveel MRB zou moeten betalen met BEVs uiteindelijk...

Mijn voornaamste reden om een BEV te kopen is sowieso het milieu. Daar gaat dit totaal incompetente kabinet weinig aan veranderen (en nee ik ben absoluut geen linkse stemmer) ;)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• MaStar
  • Laatst online: 18-01 02:45
Heeft iemand toevallig zicht op de actuele levertijden van de ID.4 Pro momenteel? Gaat dat al na de zomer?

• KMdijkens
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-11-2025

KMdijkens

Nijmegen, Nederland

Op het ID.7 topic al een kleine conversatie op gang betreft de nieuwe ID limited editions (de ID7 stond als eerste online), maar zie er hier nog niets over. Lijkt er op dat VW flink in de prijzen aan het snijden is van de ID serie. Op de ID.7 in ieder geval 6000 euro voordeel.
Ik zie ook limited editions voor de ID.3 en ID.4, de ID.5 lijkt om de eoa reden overgeslagen te worden. (Misschien komt die nog, zoals gezegd stond eerder vanmorgen alleen de ID.7 nog online)

• MaStar
Heeft iemand ervaring met de lane-assist (ACC) met de nieuwe model van de ID.4 2025? Werkt dit goed?

• MaStar
MaStar schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 07:07:
Heeft iemand toevallig zicht op de actuele levertijden van de ID.4 Pro momenteel? Gaat dat al na de zomer?
Dealer vertelde mij 3 a 4 maanden levertijd ID4 PRO

• PressPlayOnTape
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-01 21:56
MaStar schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:48:
Heeft iemand ervaring met de lane-assist (ACC) met de nieuwe model van de ID.4 2025? Werkt dit goed?
Lane assist werkt prima. Zeker op auto- en snelwegen, maar ook buiten de bebouwde kom en zelfs binnen de kom werkt het naar mijn idee behoorlijk goed. Enige waar ik me soms aan stoor is dat de Travel Assist af en toe denkt dat de maximum snelheid veranderd is wanneer dat niet het geval is. Dat komt dan doordat verkeersborden van een parallelweg gelezen worden of, wat ik kwalijker vind, dat de interne navigatie denkt dat de maximum snelheid op de bereden weg anders is dan de werkelijk geldende maximum snelheid. Het eerste kan je makkelijker zelf op anticiperen. Het tweede gebeurt je een paar keer op dezelfde plek en dan weet je dat ook, maar op plekken waar je niet vaker komt kan het wel eens vervelend zijn.
Pagina: 1 ... 367 ... 392 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.