Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 400 401 Laatste
Acties:

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:03
buzzlightyear schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:48:
[...]

Vooralsnog heeft @Senser alleen aangegeven dat er geen granny charger bijgeleverd werd. De laadkabel zit er wellicht wel bij. @Senser heb je wel een laadkabel erbij gekregen? Die hoort zoals hierboven al benoemd tot de basisuitrusting en hoor je er dus bij te krijgen
Je hebt gelijk, ik had (blijkt nu) "een granny charger " gelezen, er staat "geen".

Ik stond al op het verkeerde been, maar met "thuislader' kukelde ik verder om. Mijn gele kabel is mijn thuislader en dat is een type 2 kabel.

Goed, ik ga weer opkrabbelen.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:07
-tom-562 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:44:
[...]

Ik zou ff wachten, ze zullen t.z.t. wel op AliExpress te krijgen zijn voor een paar tientjes. Een V2L adapter is niet meer dan een verloopstekker met een paar weerstandjes er in.
Edit:
Heeft de facelift versie heeft toch al gewoon een 230v stopcontact in de kofferbak?
Heeft die 230in de kofferbak, ik heb vrij luxe uitvoering, maar zie ik niet in de specs staan. (Op Duitse configurator staat het er expliciet bij…, maar alleen bij bepaalde pakketten) zou wel tof zijn als het wel zo is

Maarre 16a door iets met China export logo trekken is vragen om moeilijkheden

Die dingen zijn opmaliexpress zo goedkoop omdat ze niet aan Europese ce logo voldoen. Is een beetje schermergebied want elke Europese webshop mag ze niet verkopen omdat ze niet veilig genoeg zijn. Aliexpress staat er vol mee

Ik dacht altijd dat het wel meeviel, dus had paar powerplugs op aliexpress gekocht, maar ondanks dat ik er alleen lampen op zet (max 10w of zo) zijn er al 2 uitgefikt. Dus ik doe het niet meer. Zeker niet V2 (want wil ik als backup gebruiken dat ik dan makkelijk stekker op auto kan aansluiten mocht er een keer stroomuitval in nl zijn. Maar dan wil ik ook die volle 16a veilig kunnen pakken wat in de specs staat.

• Kammika
ebis schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Kan je bestellen bij de dealer voor 190 euro. Artikelnummer van de adapter is 000054412BS.
Tx!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Kammika schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:

…./Maarre 16a door iets met China export logo trekken is vragen om moeilijkheden

Die dingen zijn opmaliexpress zo goedkoop omdat ze niet aan Europese ce logo voldoen. Is een beetje schermergebied want elke Europese webshop mag ze niet verkopen omdat ze niet veilig genoeg zijn. Aliexpress staat er vol mee/….
Dat is wat mij betreft iets te kort door de bocht.

Ik heb deze adapter uit China , die komt compleet met TÜV logo en Europees CE merk (niet de’China Export’ variant) en die doet het bij mij en bij een paar andere mensen die ik ken al jaren probleemloos.

Lynk&co 02 software 1.3.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:52

-tom-562

Oliesjeik

Kammika schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Heeft die 230in de kofferbak, ik heb vrij luxe uitvoering, maar zie ik niet in de specs staan. (Op Duitse configurator staat het er expliciet bij…, maar alleen bij bepaalde pakketten) zou wel tof zijn als het wel zo is

Maarre 16a door iets met China export logo trekken is vragen om moeilijkheden

Die dingen zijn opmaliexpress zo goedkoop omdat ze niet aan Europese ce logo voldoen. Is een beetje schermergebied want elke Europese webshop mag ze niet verkopen omdat ze niet veilig genoeg zijn. Aliexpress staat er vol mee

Ik dacht altijd dat het wel meeviel, dus had paar powerplugs op aliexpress gekocht, maar ondanks dat ik er alleen lampen op zet (max 10w of zo) zijn er al 2 uitgefikt. Dus ik doe het niet meer. Zeker niet V2 (want wil ik als backup gebruiken dat ik dan makkelijk stekker op auto kan aansluiten mocht er een keer stroomuitval in nl zijn. Maar dan wil ik ook die volle 16a veilig kunnen pakken wat in de specs staat.
Dit is niet te vergelijken, het is letterlijk een verloopstekker, meer niet. Met een paar weerstandjes om te "identificeren".

Overigens, dat CE/China Export is een urban myth. Letterlijk iedereen mag een CE keur voeren, je moet alleen je documentatie op orde hebben als er iets voorvalt (bron: mijzelf, ik werk in de machinebouw en heb bijna dagelijks te maken met CE keuringen/documentatie)

[ Voor 10% gewijzigd door -tom-562 op 23-05-2026 16:26 ]

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• KrlGl
  • Nu online
Oh, ik dacht dat het om een V2L adapter ging omdat er gesproken werd over 230 v in de laadruimte. Niet ver genoeg teruggelezen dan. 8)7

Met dat ‘CE’ merk bedoelde ik te zeggen dat hier de officiële CE op staat en niet de Chinese variant met te kleine spacing tussen de letters.

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:58
buzzlightyear schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:48:
[...]

Vooralsnog heeft @Senser alleen aangegeven dat er geen granny charger bijgeleverd werd. De laadkabel zit er wellicht wel bij. @Senser heb je wel een laadkabel erbij gekregen? Die hoort zoals hierboven al benoemd tot de basisuitrusting en hoor je er dus bij te krijgen
Ja hoor, laadkabel zat er netjes bij. Mijn vraag ging puur over de granny charger.

• Kammika
-tom-562 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:24:
[...]

Dit is niet te vergelijken, het is letterlijk een verloopstekker, meer niet. Met een paar weerstandjes om te "identificeren".

Overigens, dat CE/China Export is een urban myth. Letterlijk iedereen mag een CE keur voeren, je moet alleen je documentatie op orde hebben als er iets voorvalt (bron: mijzelf, ik werk in de machinebouw en heb bijna dagelijks te maken met CE keuringen/documentatie)
China export is geen myth. Zie kassa aflevering die erover gaat, al diverse brandgevalletjes

En ja certificeringen zijn vaak documentatie op orde hebben, maar daarmee verhogen ze an sich al de kwaliteit, omdat fabrikanten zich niet kunnen veroorloven dan producten te hebben die niet aan de kwaliteitsstandaarden te doen. Zal niet zeggen dat er niet meer gesjoemeld wordt, maar kans is wel stukken kleiner.

Ik zou niemand type 2 stekkers aanraden die geen echte CE markering hebben om die reden

• Kammika
KrlGl schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Ik heb deze adapter uit China , die komt compleet met TÜV logo en Europees CE merk (niet de’China Export’ variant) en die doet het bij mij en bij een paar andere mensen die ik ken al jaren probleemloos.
Ik zeg ook niet dat alles uit China slecht is. Ik heb het over aliexpress, wat met het China export logo werkt.. dat was de aanrader in de post nl…

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Kammika schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:35:
[...]

China export is geen myth. Zie kassa aflevering die erover gaat, al diverse brandgevalletjes

En ja certificeringen zijn vaak documentatie op orde hebben, maar daarmee verhogen ze an sich al de kwaliteit, omdat fabrikanten zich niet kunnen veroorloven dan producten te hebben die niet aan de kwaliteitsstandaarden te doen. Zal niet zeggen dat er niet meer gesjoemeld wordt, maar kans is wel stukken kleiner.

Ik zou niemand type 2 stekkers aanraden die geen echte CE markering hebben om die reden
Wat is een "echte CE keur" dan volgens jou?

• Kammika
-tom-562 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:48:
[...]

Wat is een "echte CE keur" dan volgens jou?
De CE-markering is feitelijk een eigen verklaring van de fabrikant waarin staat dat het product voldoet aan de daarvoor geldende Europese richtlijnen.

Nog beter is bv een TUV keurmerk, dan is het ook echt getest ;-)

anyway allemaal erg offtopic. Mijn punt was alleen maar dat ik met aliexpress en dat china export keurmerk het te risicovol vindt. Als je dat risico zelf acceptabel vindt moet je het vooral doen.

Ik heb al 2x bijna brand gehad door zaken die ik op aliexpress met een china export keurmerk gekocht had. Dan leer je dat wel af...

Dus ja, ik zou iedereen met een ID.x die nu V2L heeft idd erg afraden om op dat soort sites V2L adapters te kopen (of granny laders of whatever waar veel vermogen overheen gaagt..)

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:48
Kammika schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:56:
[...]

De CE-markering is feitelijk een eigen verklaring van de fabrikant waarin staat dat het product voldoet aan de daarvoor geldende Europese richtlijnen.

Nog beter is bv een TUV keurmerk, dan is het ook echt getest ;-)

anyway allemaal erg offtopic. Mijn punt was alleen maar dat ik met aliexpress en dat china export keurmerk het te risicovol vindt. Als je dat risico zelf acceptabel vindt moet je het vooral doen.

Ik heb al 2x bijna brand gehad door zaken die ik op aliexpress met een china export keurmerk gekocht had. Dan leer je dat wel af...
China Export is een urban legend, het is gewoon onterecht gebruik van het CE-logo.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:21

AlphaRomeo

FP ProMod
KrlGl schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Is dat ook op de oudere modellen met 3.x versie?

• KrlGl
  • Nu online
DNN!S schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:18:
[...]

China Export is een urban legend, het is gewoon onterecht gebruik van het CE-logo.
Nee, het ziet er anders uit. Ze mogen namelijk niet onterecht het officiële CE logo hanteren, dus hebben ze het iets veranderd zodat de niet-oplettende lezertjes er in tuinen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEImQQur8ULXrr3N3ab_dXRpaZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVp5dyZVdzXDA5V3MTPFl2bD.jpg?f=fotoalbum_large

• KrlGl
  • Nu online
AlphaRomeo schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:35:
[...]

Is dat ook op de oudere modellen met 3.x versie?
Volgens mij ondersteunen de oudere modellen geen V2L

• DNN!S
  • Laatst online: 18:48
KrlGl schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:48:
[...]

Nee, het ziet er anders uit. Ze mogen namelijk niet onterecht het officiële CE logo hanteren, dus hebben ze het iets veranderd zodat de niet-oplettende lezertjes er in tuinen.

[Afbeelding]
Klopt, maar het is niet zo dat China Export in China een bestaande naam, instantie of certificering is. Het is gewoon vals gebruik van het CE-logo.

• KrlGl
  • Nu online
Het is een schertsende bijnaam voor het aangepaste CE logo

• tomkamphuys2
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-05 20:54
Ik heb net een ID.3 van zo'n 5 jaar oud gekocht. Na een week behelpen met een granny-charger, heb ik (zelf) een Zaptec Go 2 geinstalleerd. Echter, de auto laadt slechts met 7.4kW op. Ik heb alles nagemeten met de multimeter, home wizard p1 meter, Zaptec portal en een warmtebeeld camera. Het is duidelijk dat er slechts op 2 fasen (fase 1 en fase 3, fase 2 doet niks) wordt geladen. 2x230Vx16A is ook 7.36kW en ook het vermogen is dus consistent. Ik ben ook bij een vriend langsgeweest die altijd 11kW heeft geladen aan zijn laadpaal en ook daar: 7.4kW

Vanmorgen ben ik bij de garage langsgegaan en ook daar: 7.4kW. Een ID.4 laadt aan dezelfde paal met 11kW. Volgens de garage haalt de auto slechts onder bepaalde omstandigheden z'n maximale laadsnelheid. Dat is natuurlijk waar, maar m.i. vergissen ze zich daar in de 100+ kW DC laden en de miezerige 11kW AC laadsnelheid zou een peulenschil voor de accu moeten zijn. Ik heb toen voorgesteld DC te gaan laden en dan laadt de auto met 25kW op; de max van die installatie. Mijn conclusie is dat de accu de AC laadsnelheid niet beperkt.

Voor mij is het duidelijk dat er ergens tussen de laadpoort van de auto en de accu in het AC deel iets mis is. De garage gaat nog op zoek naar info en ik ben netjes behandeld, maar ik ben niet overtuigd van hun verhaal.

Heeft iemand hier kennis over de AC laadsnelheid, specifiek van de ID.3? Liefst met bron :-) Hoe kan ik dit aanpakken?

Daarnaast valt ook fase 1 soms weg na een paar keer geklapperd te hebben. Dat lijkt vaker voor te komen bij ID.3's en daar is wat over te vinden op het grote boze internet. Maar dat is even stap 2.

• Guitarist
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-05 01:18
roltor schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:47:
[...]

Dat ziet er netjes uit!
Welke tent is dat en hoe heb je die bevestigd aan de Buzz?
Van CamperPassie. Die tent en de zonneschermen zijn overigens nu te koop, want de ID Buzz is verkocht.

Daarmee ga ik ook afscheid nemen van dit topic. Na veel ergenissen met het enorme trage 3.x infotainment systeem en een range die de laatst tijd enorm af nam (121.000km op de teller...) ben ik overgestapt op een Audi A6 Avant E-tron. O+

http://www.brianesselbrugge.nl

• Kammika
tomkamphuys2 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:58:
Ik heb net een ID.3 van zo'n 5 jaar oud gekocht. Na een week behelpen met een granny-charger, heb ik (zelf) een Zaptec Go 2 geinstalleerd. Echter, de auto laadt slechts met 7.4kW op. Ik heb alles nagemeten met de multimeter, home wizard p1 meter, Zaptec portal en een warmtebeeld camera. Het is duidelijk dat er slechts op 2 fasen (fase 1 en fase 3, fase 2 doet niks) wordt geladen. 2x230Vx16A is ook 7.36kW en ook het vermogen is dus consistent. Ik ben ook bij een vriend langsgeweest die altijd 11kW heeft geladen aan zijn laadpaal en ook daar: 7.4kW

Vanmorgen ben ik bij de garage langsgegaan en ook daar: 7.4kW. Een ID.4 laadt aan dezelfde paal met 11kW. Volgens de garage haalt de auto slechts onder bepaalde omstandigheden z'n maximale laadsnelheid. Dat is natuurlijk waar, maar m.i. vergissen ze zich daar in de 100+ kW DC laden en de miezerige 11kW AC laadsnelheid zou een peulenschil voor de accu moeten zijn. Ik heb toen voorgesteld DC te gaan laden en dan laadt de auto met 25kW op; de max van die installatie. Mijn conclusie is dat de accu de AC laadsnelheid niet beperkt.

Voor mij is het duidelijk dat er ergens tussen de laadpoort van de auto en de accu in het AC deel iets mis is. De garage gaat nog op zoek naar info en ik ben netjes behandeld, maar ik ben niet overtuigd van hun verhaal.

Heeft iemand hier kennis over de AC laadsnelheid, specifiek van de ID.3? Liefst met bron :-) Hoe kan ik dit aanpakken?

Daarnaast valt ook fase 1 soms weg na een paar keer geklapperd te hebben. Dat lijkt vaker voor te komen bij ID.3's en daar is wat over te vinden op het grote boze internet. Maar dat is even stap 2.
7,4kW kan heel normaal zijn, maar kan ook betekenen dat je OBC niet helemaal meer lekker is. Om te achterhalen wat er aan de hand is, kun je het beste je P1-meter of laadpaal uitlezen. Kijk naar het aantal actieve fasen en de Ampères:
  • Zie je 1 fase met 32A? Dan is er technisch niets stuk. Als dit alleen thuis gebeurt, is de laadpaal waarschijnlijk zo ingesteld omdat je een 1x35A hoofdaansluiting hebt. Ook kan het zijn dat je een 1-fase laadkabel gebruikt; bij een openbare 22 kW paal trek je dan ook maximaal 7,4 kW.
  • Zie je 2 fasen met elk 16A? Dan is de kans groot dat de OBC (Onboard Charger) of een interne zekering defect is. Er valt dan één fase weg, waardoor je op 2x16A blijft steken.
Heb je dit gedrag ook al getest bij een openbare (11 of 22 kW) laadpaal met een andere kabel (van iemand die normaal gewoon op 11kW laadt?) ?

Edit: sorry, niet goed gelezen. Je had al gezien dat er op 2 fasen geladen wordt en ander auto’s op dezelfde paal wel 11kw halen. Dan is
- of ie kabel niet lekker (probeer met andere kabel van iemand die wel 11kw haalt)
- of toch echt iets aan je auto mis. Met een 3 fasen lader moet die gewoon altijd 11kw halen

[ Voor 5% gewijzigd door Kammika op 24-05-2026 07:15 ]

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Guitarist schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:54:
[...]

Van CamperPassie. Die tent en de zonneschermen zijn overigens nu te koop, want de ID Buzz is verkocht.

Daarmee ga ik ook afscheid nemen van dit topic. Na veel ergenissen met het enorme trage 3.x infotainment systeem en een range die de laatst tijd enorm af nam (121.000km op de teller...) ben ik overgestapt op een Audi A6 Avant E-tron. O+
Dat snap ik ook heel goed qua software, hetzelfde met mijn Ioniq 5, traag,traag, slechte UI en alleen nog maar technische updates. Sowieso is bedienings-software een uitvinding van de farmaceutische en homeopatische industrie om mensen in de stress te helpen.

Maar ik ga toch een VW kopen, na een proefrit en software bekijken lijkt me de huidige stand wel helemaal ok.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Welke ID.3? De pure versies (45kWh, later 52kWh) hebben maar een 7.4kW boordlader (32A 1 fase of 16A 2 fase).

Zelfde met ID.4 Pure (52kWh).

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:54
@tomkamphuys2 als het om een pure uitvoering blijkt te gaan even kijken hoe de auto te koop stond online. Hopelijk heb je dat opgeslagen.

Dan kan je verhaal gaan halen bij de verkopende partij. Wel heel vervelend allemaal natuurlijk.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Petervh
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-05 10:32

Welke software heb je ? 3.7 toevallig? Dit is een bug in de software. Je moet naar 3.8.3 om dat op te lossen. En boven de 20 graden heb je er geen last hiervan. Heb je wel in het begin het volle vermogen?

• tomkamphuys2
"of ie kabel niet lekker (probeer met andere kabel van iemand die wel 11kw haalt)"

Ik heb de kabel met een multimeter doorgemeten en die is ok. Daarnaast ook bij die vriend met zijn kabel geladen en dat maakt geen verschil.

"Welke ID.3? De pure versies (45kWh, later 52kWh) hebben maar een 7.4kW boordlader (32A 1 fase of 16A 2 fase)."

ID.3 Pro Performance met 58kWh accu.

"Welke software heb je ? 3.7 toevallig? Dit is een bug in de software. Je moet naar 3.8.3 om dat op te lossen."

Dat heb ik tot part 2 bestempeld.

"Heb je wel in het begin het volle vermogen?"

Nee, begint iets onder de 7 kW en gaat daarna naar 7.4kW. Dit klinkt anders dan de 'software bug'.

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:30
tomkamphuys2 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:26:
"of ie kabel niet lekker (probeer met andere kabel van iemand die wel 11kw haalt)"

Ik heb de kabel met een multimeter doorgemeten en die is ok. Daarnaast ook bij die vriend met zijn kabel geladen en dat maakt geen verschil.

"Welke ID.3? De pure versies (45kWh, later 52kWh) hebben maar een 7.4kW boordlader (32A 1 fase of 16A 2 fase)."

ID.3 Pro Performance met 58kWh accu.

"Welke software heb je ? 3.7 toevallig? Dit is een bug in de software. Je moet naar 3.8.3 om dat op te lossen."

Dat heb ik tot part 2 bestempeld.

"Heb je wel in het begin het volle vermogen?"

Nee, begint iets onder de 7 kW en gaat daarna naar 7.4kW. Dit klinkt anders dan de 'software bug'.
Vermoedelijk defecte HV-boordlader. Heb het ook gehad met mijn ID.5. Is door dealer gerepareerd in overleg met lease-maatschappij (meende 50/50 in de kosten). Geef duidelijk aan de werkplaats aan dat hij op slechts 2 van de 3 fases werkt, en dat het AC-laden betreft, dus dat DC-laden wel goed werkt. Laat maar weten als je kenteken nodig hebt ter referentie o.i.d. (auto wordt binnenkort gesloopt waarschijnlijk).

Specificaties | AndriesLouw.nl

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@tomkamphuys2

Klinkt ingeval van een ID.3 Pro (Performance) inderdaad als een defecte Boordlader / Omvormer óf een defect aan de Mennekes Type-II AC laadpoort aansluiting. Dat type heeft ten alle tijden, sinds de introductie in 2020, al een 11kW boordlader ter beschikking gehad.

Collega van me heeft in 2023 overigens hetzelfde aan de hand gehad en dat werd bij hem destijds veroorzaakt door een 'kromme / verbogen' aansluiting in de laadpoort van de auto (wat achteraf gezien bij hem thuis veroorzaakt was doordat z'n zoon herhaaldelijk op de oprit met een andere auto strak lángs z'n ID.3 over de laadkabel aan het rijden was en de laadkabel daardoor tijdens een laadsessie onder mechanische spanning kwam te staan..... Maar daar kwam íe pas achter na de tweede keer vervangen van dat ding én het bekijken van de camerabeelden van z'n deurbel)....

In jouw geval is het IMHO gewoon een zogenaamd 'verborgen gebrek' wat onder (Bovag?) garantie herstelt dient te gaan worden door de verkopende partij (is dat een merkdealer?).

Mijn (Zakelijke Lease) ID.3 staat hier thuis nu overigens al de hele middag te laden met max. 5kWh aan m'n privé 22kWh laadpaal. Voor m'n thuisadres heb ik onder 'vertrektijden' ingesteld dat 'ie met 'Verminderde AC-Laadstroom' moet laden zodat er maximaal gebruik gemaakt kan worden van m'n PV Output. De auto gebruikt nu dus alléén Fase 1 en Fase 2. Je zou eens kunnen kijken of dat bij jou het laden dan ook over diezelfde twee fasen gaat.

Dit Wiki artikeltje laat zien hoe de 3 afzonderlijke fasen in de stekker van de laadkabel aangesloten dienen te zijn (pin-out) zodat je vervolgens ook weet welke 'pin' aan de kant van je auto niet mee lijkt te doen.

De instelling qua 'Verminderde AC-Laadstroom' kun je in de App (óf in de auto) op meerdere plekken configureren waarbij je er rekening mee moet houden dan de "Thuis-Locatie" instellingen onder het menu 'Vertrektijden" de "Algemene instellingen" ten alle tijden gaan overrulen.

[ Voor 38% gewijzigd door Will_M op 25-05-2026 11:47 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:32
Guitarist schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:54:
Na veel ergenissen met het enorme trage 3.x infotainment systeem
Ik luister naar DAB radio. Verder doet het infotainment systeem niks voor mij, ik gebruik Apple Carplay voor alles: navigatie, muziek anders dan radio, WhatsApp, ...

Er zit ook Android Auto op overigens...
ben ik overgestapt op een Audi A6 Avant E-tron. O+
Audi is ook VAG. Wat verwacht je hiervan?

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-05 11:40

Mijn ID3 heeft dit ook af en toe, We rijden de auto nu een jaar of 5 en in die tijd heeft zich dit een tiental keer voorgedaan. Wij laden de auto een keer of 5/5 per week dus relatief is dit erg weinig. Ik kan mij echter van de eerste periode in 2021/2022 herinneren dat toen af en toe meer mensen waren die dit hadden en dat er toen een enkele keer een hardwarematig probleem was met de stekker of eigenlijk het stopcontact aan de kant van de auto waarbij een van de connectoren niet goed vast zat en naar binnen was geschoven. Er waren auto's waar wel op 11kW werd geladen als je de stekker in een bepaalde positie naar boven of beneden drukte. Moeite waard om even te checken.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

Klinkt apart dit. Is de omvormer in de VW AC<>DC niet stuk, of 1 van de contacten stuk/sleets?

Dit lijkt me een diagnose klusje voor de garage. En gezien hun opmerkingen over laadsnelheid AC (klopt inderdaad niet), heb ik er weinig vertrouwen in. Heb je een vw dealer in de buurt?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• tomkamphuys2
Bedankt voor alle reacties. Ik ben blijkbaar niet gek.

"Geef duidelijk aan de werkplaats aan dat hij op slechts 2 van de 3 fases werkt, en dat het AC-laden betreft, dus dat DC-laden wel goed werkt"
- Van die fases heb ik aangegeven. DC laden hebben we daar gezamenlijk gedaan.

"In jouw geval is het IMHO gewoon een zogenaamd 'verborgen gebrek' wat onder (Bovag?) garantie herstelt dient te gaan worden door de verkopende partij (is dat een merkdealer?)."
- BOVAG garantie en een merkdealer. De 1e keer dat ik er geweest ben, was om te kijken of we het snel konden verhelpen; over een paar weken gaat de auto 'echt' naar de garage.

"De auto gebruikt nu dus alléén Fase 1 en Fase 2. Je zou eens kunnen kijken of dat bij jou het laden dan ook over diezelfde twee fasen gaat."
- Bij mij laadt ie op fase 1 en 3. Weet je zeker dat ie een fase uitschakelt en niet de stroom limiteert? Ik kan weinig vinden over het afschakelen van fasen op het internet.

"Er waren auto's waar wel op 11kW werd geladen als je de stekker in een bepaalde positie naar boven of beneden drukte. Moeite waard om even te checken."
- Gedaan, maar helaasch.

"Klinkt apart dit. Is de omvormer in de VW AC<>DC niet stuk, of 1 van de contacten stuk/sleets?"
- Tot die conclusie was ik ook gekomen.

• tcw82
Gisteren bij vertrek werk de melding: "centrale deurvergrendeling niet beschikbaar, werkplaats bezoeken aub"
Centrale deurvergrendeling werkt, alles gaat op slot en open als ik de sleutelhanger gebruik. keyless entry werkt ook.

Is er nog iets dat ik kan nazoeken / controleren?

Zelf had ik natuurlijk de hoop dat een nachtje slapen thuis de storing op magische wijze zou oplossen.

Zo wordt het gemeld in de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hx7YWjAf0ajZCLCkyT2Tak4sSIY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QEEzh4N2f0GjizBcJOoxYSFw.png?f=fotoalbum_tile
Edit, ik zit te denken, zou dit door de laadklep actuator kunnen komen? Die is namelijk al een tijdje lam...

[ Voor 40% gewijzigd door tcw82 op 26-05-2026 10:29 ]

• tcw82
tcw82 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:25:
Gisteren bij vertrek werk de melding: "centrale deurvergrendeling niet beschikbaar, werkplaats bezoeken aub"
Centrale deurvergrendeling werkt, alles gaat op slot en open als ik de sleutelhanger gebruik. keyless entry werkt ook.

Is er nog iets dat ik kan nazoeken / controleren?

Zelf had ik natuurlijk de hoop dat een nachtje slapen thuis de storing op magische wijze zou oplossen.

Zo wordt het gemeld in de app:
[Afbeelding]
Edit, ik zit te denken, zou dit door de laadklep actuator kunnen komen? Die is namelijk al een tijdje lam...
Dit was visueel onprettig. Een oranje lichtje op het dashboard. Maar de linker voordeur gaat nu helemaal niet meer open met de buitenste deurhandel.
Obd scanner vindt 0 fouten in de gehele auto, wat ik opvallend vind, omdat er vorige keer wel issues waren.

Wat kan ik zelf nog doen (behalve de hele deur uit elkaar slopen?)

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:42
tomkamphuys2 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:44:
Bedankt voor alle reacties. Ik ben blijkbaar niet gek.

"Geef duidelijk aan de werkplaats aan dat hij op slechts 2 van de 3 fases werkt, en dat het AC-laden betreft, dus dat DC-laden wel goed werkt"
- Van die fases heb ik aangegeven. DC laden hebben we daar gezamenlijk gedaan.

"In jouw geval is het IMHO gewoon een zogenaamd 'verborgen gebrek' wat onder (Bovag?) garantie herstelt dient te gaan worden door de verkopende partij (is dat een merkdealer?)."
- BOVAG garantie en een merkdealer. De 1e keer dat ik er geweest ben, was om te kijken of we het snel konden verhelpen; over een paar weken gaat de auto 'echt' naar de garage.

"De auto gebruikt nu dus alléén Fase 1 en Fase 2. Je zou eens kunnen kijken of dat bij jou het laden dan ook over diezelfde twee fasen gaat."
- Bij mij laadt ie op fase 1 en 3. Weet je zeker dat ie een fase uitschakelt en niet de stroom limiteert? Ik kan weinig vinden over het afschakelen van fasen op het internet.

"Er waren auto's waar wel op 11kW werd geladen als je de stekker in een bepaalde positie naar boven of beneden drukte. Moeite waard om even te checken."
- Gedaan, maar helaasch.

"Klinkt apart dit. Is de omvormer in de VW AC<>DC niet stuk, of 1 van de contacten stuk/sleets?"
- Tot die conclusie was ik ook gekomen.
Ik heb het in mijn ID4 een aantal jaar terug gehad. Zag via OBD ook dat hij 1 fase niet oplaadde. Ik kan het niet meer terugvinden, maar wat mij bijstaat is dat ze de AC-boordlader opnieuw hebben moeten "inleren" en daarna werkte het weer. Ze hebben geen hardware hoeven vervangen.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:39
@tomkamphuys2 zie je als je in de stekkeraansluiting van je auto kijkt op alle fase een pin zitten?
Hier een ID.3 pure performance en die kan ook maar max op 2 fases laden, en er zit dus ook geen pin op de fase 3 aansluiting.
Kwam ik achter voordat ik hem kocht dus was mooi een puntje om over te onderhandelen :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• sl1000
  • Laatst online: 17:09
tcw82 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:17:
[...]

Dit was visueel onprettig. Een oranje lichtje op het dashboard. Maar de linker voordeur gaat nu helemaal niet meer open met de buitenste deurhandel.
Obd scanner vindt 0 fouten in de gehele auto, wat ik opvallend vind, omdat er vorige keer wel issues waren.

Even de dealer bellen, er is in Nederland een service actie vanuit VW voor de vervanging van alle portiergrepen. Ik vermoed gelijkaardig aan de Amerikaanse terugroep, waar dit was omdat indringend water ze onklaar maakten en zorgden voor deuren die ook niet meer sloten.
De mijne heeft over 2 weken een beurtje en dan worden ook daar de grepen vervangen

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:22
Het lijkt erop dat VW de API (voor o.a. Home Assistant plugins) permanent heeft uitgezet:
https://github.com/robinostlund/homeassistant-volkswagencarnet/issues/967

Ik krijg momenteel in elk geval geen verbinding meer.

Alleen betalende afnemers als Tronity kunnen blijkbaar de API nog benaderen.

• Kammika
leinenga schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:48:
Het lijkt erop dat VW de API (voor o.a. Home Assistant plugins) permanent heeft uitgezet:

DAt is wel kl.... mijn volkswagen staat in bestelling. Alle auto's zonder API had ik niet op mijn shortlist, en nu heb ik er toch eentje die ik dan niet in EVCC kan koppelen...

Dat is echt wel stevig balen

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
leinenga schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:48:

Bijzonder. En niet best. Ik zie dat mijn Homey integratie ook niet update. Jij zegt permanent. Hoe weet je dat?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• leinenga
Pr088 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Bijzonder. En niet best. Ik zie dat mijn Homey integratie ook niet update. Jij zegt permanent. Hoe weet je dat?
Dat werd gezegd in het githubissue van de HA plugin en ook in de meinid.com link.

• leinenga
Kammika schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:59:
[...]

DAt is wel kl.... mijn volkswagen staat in bestelling. Alle auto's zonder API had ik niet op mijn shortlist, en nu heb ik er toch eentje die ik dan niet in EVCC kan koppelen...

Dat is echt wel stevig balen
EVCC is misschien een partij die wel toegang krijgt/heeft. Er staat in het githubissue een verwijzing waar het voor cupra (deels) gefixt lijkt:
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/30043

• tcw82
sl1000 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:30:
[...]

Even de dealer bellen, er is in Nederland een service actie vanuit VW voor de vervanging van alle portiergrepen. Ik vermoed gelijkaardig aan de Amerikaanse terugroep, waar dit was omdat indringend water ze onklaar maakten en zorgden voor deuren die ook niet meer sloten.
De mijne heeft over 2 weken een beurtje en dan worden ook daar de grepen vervangen
De vorige keer dat ik de dealer belde met de sos module problemen na update hadden ze nog nooit gehoord van problemen met de sos module. Ik was echt de eerste ooit. Mijn vertrouwen is niet zo groot. Ik heb garantie bij de verkoper en die is op de hoogte.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:20
leinenga schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:13:
[...]

Dat werd gezegd in het githubissue van de HA plugin en ook in de meinid.com link.
Ook hier geen updates meer in home assistant van VW... Vanmorgen om 8:00 uur nog wel, maar mijn rit van vanmiddag 15:30 zie ik inderdaad niet. Dat is wel echt enorm balen... :|

De laatste update:

ID4 API Token gewijzigd in Unauthorized

11:01:57 - 6 uur geleden

[ Voor 10% gewijzigd door Stefan1987 op 27-05-2026 16:48 ]

• Kammika
leinenga schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:16:
[...]

EVCC is misschien een partij die wel toegang krijgt/heeft. Er staat in het githubissue een verwijzing waar het voor cupra (deels) gefixt lijkt:
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/30043
Voor home Assistant zijn ze ook al een fix aan het maken zie ik in de issue beschrijving. Het k heb goede hoop

• tomkamphuys2
Tinusvolkel schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:30:
@tomkamphuys2 zie je als je in de stekkeraansluiting van je auto kijkt op alle fase een pin zitten?
Hier een ID.3 pure performance en die kan ook maar max op 2 fases laden, en er zit dus ook geen pin op de fase 3 aansluiting.
Kwam ik achter voordat ik hem kocht dus was mooi een puntje om over te onderhandelen :)
Ik heb een pro performance met alle pinnen.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 28-05 08:33

Ik heb een ID.3 uit '22 en die laad ik op met een Zaptec Go 2.

Deze begint bij het laden meteen (volgens de VW app) met 10kW te laden. Geen restricties niks.

Zaptec zelf zegt volgens mij zelfs gewoon 11kW.

Klinkt in jouw geval inderdaad gewoon als een defect.

• Stefan1987
Kammika schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:08:
[...]

Voor home Assistant zijn ze ook al een fix aan het maken zie ik in de issue beschrijving. Het k heb goede hoop
De fix is er. Ik kan in ieder geval de auto weer uitlezen met HA (y)

• leinenga
Ik had inderdaad ook een update van de plugin naar 5.4.7 en dat lijkt het te fixen.

Excuus, paniek om niks dus zo lijkt het. Hopelijk blijft het op langere termijn ook werken.

Lijkt alleen een versienummer ophoging voor nodig te zijn geweest:
https://github.com/robinostlund/homeassistant-volkswagencarnet/pull/971/commits/c30b2e5ef761dc38437c6b44fbd4d66a6dfa4be2

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
leinenga schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:54:
Ik had inderdaad ook een update van de plugin naar 5.4.7 en dat lijkt het te fixen.

Excuus, paniek om niks dus zo lijkt het. Hopelijk blijft het op langere termijn ook werken.

Lijkt alleen een versienummer ophoging voor nodig te zijn geweest:
https://github.com/robinostlund/homeassistant-volkswagencarnet/pull/971/commits/c30b2e5ef761dc38437c6b44fbd4d66a6dfa4be2
Dat is een versie ophoging van een ander project dat een dependency is voor de home assistent addon door dezelfde developer. https://github.com/robinostlund/volkswagencarnet

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• leinenga
itsme schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:13:
[...]

Dat is een versie ophoging van een ander project dat een dependency is voor de home assistent addon door dezelfde developer. https://github.com/robinostlund/volkswagencarnet
Aha, ja dat klinkt ook een stuk logischer. Het is nog vroeg ;)

Ik zie nu de echte PR inderdaad. Daar gebeurt wel aardig meer.

• tcw82
tcw82 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:17:
[...]

Er gaat toch iets niet goed. Gisterenavond stonden alle deurlampen aan, die in de handvatten.
De "opslot" knop van de afstandsbediening lijkt niet te werken.
Open gaat wel, inclusief de ramen naar beneden.

En...edit... De deur doet het weer niet.
We gaan maar weer bellen met de garage.

[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 28-05-2026 08:40 ]

• leinenga
leinenga schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:32:
[...]

Aha, ja dat klinkt ook een stuk logischer. Het is nog vroeg ;)

Ik zie nu de echte PR inderdaad. Daar gebeurt wel aardig meer.
Helaas te vroeg gejuicht. HA integratie is weer stuk. Hopelijk volgt er weer een fix.

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-05 21:29
leinenga schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:07:
[...]

Helaas te vroeg gejuicht. HA integratie is weer stuk. Hopelijk volgt er weer een fix.
Zover ik de comments lees in de HA integratie, is het bewust dichtgezet door de VW groep.

• KaiseRRuby
  • Laatst online: 15:48
Na mijn autowissel heb ik een ODB2 lezer en een draadloos systeem over om in je ID.4 te bouwen. Gratis af te halen in Utrecht (ik heb geen zin om op te sturen). Liefhebbers? Anders mik ik het in de kliko.
edit:
is opgehaald.

[ Voor 8% gewijzigd door KaiseRRuby op 29-05-2026 16:12 ]

• Kammika
UTMachine schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Zover ik de comments lees in de HA integratie, is het bewust dichtgezet door de VW groep.
als ik de fix voor evcc bekijk hebben ze de ene manier van autoriseren dichtgezet en vervangen door een andere en zou het wel weer werkend te maken moeten zijn

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bij Eneco-eMobility kreeg ik ruim een week of anderhalf geleden ook al de melding dat de API dicht gezet was door VW en dat ik dus geen gebruik meer kon maken van het 'Slim Laden' principe wat Eneco-eMobilty aan biedt middels d'r eigen App. tenzij ik een ander abonnement af ging sluiten bij.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVdGT-YxlKTxjL5rF3JynF3OKKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpt4J0EV4FPk8YKYlI52P3WS.jpg?f=fotoalbum_large

Maakt voor mij persoonlijk momenteel (nog) niet zo heel veel uit gezien m'n huidige energieleverancier Essent is en alleen de Back-Office rol (i.v.m. doorbelasting aan m'n werkgever) in m'n privé, zelf gemanagede, Alfen Eve Single Pro laadpaal door Eneco-eMobility vervuld wordt....(én ik dus ook helemaal zélf bepaal wat het aan hen door te belasten bedrag per kWh in gaat houden, met of zonder ERE).

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 28-05-2026 20:39 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

Grid rewards bij Tibber doen het nog wel (net nog), dus dat werkt dan blijkbaar anders?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP ProMod
Mijn home assistant integratie is inderdaad weer gestopt, maar Essent Slim Laden werkt nog wel.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AlphaRomeo schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:11:
Mijn home assistant integratie is inderdaad weer gestopt, maar Essent Slim Laden werkt nog wel.
Het begint er steeds meer op te lijken dat het 'opstrijken van een ERE vergoeding' een doel gaat worden voor de inboeker / energieleverancier, buiten dat het een stimulans zou moeten zijn voor particulieren met een eigen laadpaal én (zelf?) geregelde eigen invoeding middels bijvoorbeeld zonnepanelen en/of een thuisbatterij

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Hoeveel effect heeft het knijpen van die API op b.v. tronity/enode en ABRP? Of hebben die een overeenkomst ofzo

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:11
Will_M schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:28:
Bij Eneco-eMobility kreeg ik ruim een week of anderhalf geleden ook al de melding dat de API dicht gezet was door VW en dat ik dus geen gebruik meer kon maken van het 'Slim Laden' principe wat Eneco-eMobilty aan biedt middels d'r eigen App. tenzij ik een ander abonnement af ging sluiten bij.....

[Afbeelding]

Maakt voor mij persoonlijk momenteel (nog) niet zo heel veel uit gezien m'n huidige energieleverancier Essent is en alleen de Back-Office rol (i.v.m. doorbelasting aan m'n werkgever) in m'n privé, zelf gemanagede, Alfen Eve Single Pro laadpaal door Eneco-eMobility vervuld wordt....(én ik dus ook helemaal zélf bepaal wat het aan hen door te belasten bedrag per kWh in gaat houden, met of zonder ERE).
ANWB bied ook smart functionaliteiten aan, was gisteren even aan het kijken of dat nog werkte. Die zijn onlangs overgestapt van een eigen integratie naar Smartcar (moest opnieuw koppelen), en dat lijkt gewoon nog te werken.

Ik heb nog gekeken naar de smartcar integratie, om die te gebruiken in Home Assistant, maar die is in elkaar gevibe-code, en ik krijg m nu niet aan de praat.
Ikzelf heb m eigenlijk alleen nodig omdat ik zelf een soort Tronity heb gebouwd in Home assistant voor het bijhouden van laad sessies

Pvouput live

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP ProMod
In de reacties onder het artikel op de FP wordt ook verwezen naar het Skoda topic waar dit bericht staat: Senaxx in "Het grote Škoda ENYAQ (iV) topic - Deel 4". Ik zou graag ook nog een reactie zien van VAG zelf, en daar heb ik de reactie hier om gevraagd. Hopelijk komt er lekker veel media aandacht voor en voelen ze zich toch genoodzaakt om het weer open te stellen.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:26

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

AlphaRomeo schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:11:
Voor Iobroker heeft gisteren een patch uitgebracht.

https://forum.iobroker.net/topic/26438/test-adapter-vw-connect-f%C3%BCr-vw-id-audi-seat-skoda/3327

• Arjandeiro
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Hoe kan ik het aantal geladen kwh's zien? Eventueel een historiek van laadsessies met de geladen hoeveelheden.

Usecase:
Tijdens mijn komende vakantie mag ik laden bij ons logement.
Hiervoor mag ik gebruik maken van een lader op locatie waar ik zelf geen pass of account van heb.

Ik betaal een vergoeding voor dat laden. Er zijn een paar opties:
- Terugrekenen op basis van het batterijpercentage. 100% is 77 kwh. En dan de regel van drie.
- Aflezen op het display van de laadpaal. Ik weet niet zeker of er een display beschikbaar is op de laadpaal.

Aflezen in de auto of op een app lijkt me het meest interessant. In de Volkswagen-app kan ik het niet vinden. Ook in de auto kan ik het niet raadplegen voor zover ik zie.

Zeker met de API-perikelen van nu is een third party app niet vanzelfsprekend.
Toch luister ik graag eens naar jullie ervaring.

Volkswagen ID.4 2024 | Alfen Eve Single Pro-line

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:01
Ugh, door dat API gezeik werkt de app op GrapheneOS ook niet meer. Zelfs banken dwingen niet zon hoog Play Integrity level af :(

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:24
Arjandeiro schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:09:
Hoe kan ik het aantal geladen kwh's zien? Eventueel een historiek van laadsessies met de geladen hoeveelheden.
Met Tronity (app met abonnement) kan je dat doen. Heel af en toe mist hij een laad- of ritactie, maar zelden. Tronity krijgt het batterij percentage van de VW API, dus alle acties zijn altijd afgerond op 0.77 kWh. Het is ook gebaseerd op wat de auto krijgt, het verbruik van de laadpaal zelf ligt iets hoger, maar dat kan je niet zien.

• Stefan1987
Integratie in Home assistant werkt weer na een update hier. Benieuwd of het nu blijft werken :)

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Stefan1987 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 07:10:
Integratie in Home assistant werkt weer na een update hier. Benieuwd of het nu blijft werken :)
Update van welke integratie? Ik lees dat er meerdere zijn door het topic heen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Stefan1987
Devke schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:54:
[...]

Update van welke integratie? Ik lees dat er meerdere zijn door het topic heen.
Volkswagen connect, te installeren via HACS

• Kammika
Stefan1987 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:19:
[...]

Hier staat de fix beschreven. Is opnieuw naar een gereverse engineerde backend. Ben benieuwd hoe lang die blijft werken, want alles lijkt er toch wel op te wijzen dat VW alle oude informele endpoints aan het afsluiten is en verwijst naar die nieuwe VW portal, waarvoor je een "registered B2B partner" moet zijn...

wsch gewoon marketing die ontdekt heeft dat hier geld in zit (en voor iedereen die naar de europese act verwijst dat je bij je data moet kunnen: VW voldoet daar aan zolang zij deals met partijen als Tronity hebben: die act beschrijft nl niet dat ze die data gratis hoeven te geven...)

• Devke
  • Nu online
Stefan1987 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:19:
[...]

Welke versie heb je? Hier gaat het na herinstallatie nog steeds niet goed.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Stefan1987
Devke schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:44:
[...]

Welke versie heb je? Hier gaat het na herinstallatie nog steeds niet goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Z83VBcwBxS6lo9nSPcrUU_vDNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsRJ73fXgBEIb6LFIXzuyDT8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie nu bij de entiteiten: 4 uur geleden voor het laatst bijgewerkt... vrees dat hij dus al niet meer werkt :(

[ Voor 9% gewijzigd door Stefan1987 op 31-05-2026 10:52 ]

• Devke
  • Nu online
Stefan1987 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:50:
[...]

[Afbeelding]

Ik zie nu bij de entiteiten: 4 uur geleden voor het laatst bijgewerkt... vrees dat hij dus al niet meer werkt :(
Precies deze versie heb ik ook. Die werkt idd niet (meer).

• Puitv
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:00
Devke schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:00:
[...]

Precies deze versie heb ik ook. Die werkt idd niet (meer).
Na 2 uur bij mij ook niet meer, maar na een HA restart zie ik weer bijgewerkte waarden.

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Puitv schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:09:
[...]

Na 2 uur bij mij ook niet meer, maar na een HA restart zie ik weer bijgewerkte waarden.
De add-on herladen werkt ook, zie hier, bekend issue: https://github.com/robinostlund/homeassistant-volkswagencarnet/issues/977#issuecomment-4586323322

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• Devke
  • Nu online
Na installatie moet ik inloggen en dat gaat al niet goed. Zelfde foutmelding als gister.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:56
Devke schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:06:
[...]

Na installatie moet ik inloggen en dat gaat al niet goed. Zelfde foutmelding als gister.
Werkt hier weer, voor hoelang is natuurlijk de vraag...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NYIn1BMiWwbaKGkkFV3p2TjAQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BO2IJw5IwY92J7xOCI1cT0Bw.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• johan1997
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:34
Hoi, sinds afgelopen week in bezit van een id.4. Nu heb ik enkele keren geladen maar het laadindicatie lampje doet niets deze blijft uit. De auto zelf geeft op het display aan dat die aan het laden is en dat klopt ook. Kan dit aan de laadpalen liggen of zit dit in de auto zelf?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

johan1997 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:57:
Hoi, sinds afgelopen week in bezit van een id.4. Nu heb ik enkele keren geladen maar het laadindicatie lampje doet niets deze blijft uit. De auto zelf geeft op het display aan dat die aan het laden is en dat klopt ook. Kan dit aan de laadpalen liggen of zit dit in de auto zelf?
Dat lampje hoort gewoon groen te branden tijdens het laden, wit te knipperen tijdens het onderhandelen met de laadpaal, óf rood te branden als er wat mis is (bijvoorbeeld als je té lang wacht met het authorisreren van een laadsessie nadat je de kabel er in gestoken hebt).

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:25

AvK

Ready Set Go

Will_M schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:07:
[...]

Dat lampje hoort gewoon groen te branden tijdens het laden, wit te knipperen tijdens het onderhandelen met de laadpaal, óf rood te branden als er wat mis is (bijvoorbeeld als je té lang wacht met het authorisreren van een laadsessie nadat je de kabel er in gestoken hebt).
Piep kleine aanvulling: Als de auto laadt hoor het groene lampje langzaam te pulseren. Het lampje zal defect zijn lijkt mij.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:26

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Er is een petitie gestart zodat VW ervoor moet zorgen dat we bij onze data moeten kunnen,

https://c.org/vxCVTdwmHc

Hierdoor moeten de problemen als de laatste dagen zoals met Iobroker, evcc en HACS worden voorkomen

Niet gesteund

[ Voor 3% gewijzigd door niki_lauda op 31-05-2026 19:54 ]

• macbelly
  • Niet online
niki_lauda schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:19:
Er is een petitie gestart zodat VW ervoor moet zorgen dat we bij onze data moeten kunnen,

https://c.org/vxCVTdwmHc

Hierdoor moeten de problemen als de laatste dagen zoals met Iobroker, evcc en HACS worden voorkomen
LET OP … omdat ik het initiatief wel (financieel) wilde steunen besloot ik ook een donatie van €10 te doen via Paypal. Blijkbaar lette ik daarna niet goed genoeg op (of het was iets te slinks verborgen) maar het volgende moment zat ik aan een maandelijkse donatie van €10 vast. En dan is het even zoeken in Paypal om dat onmiddellijk te stoppen.

Dus … steun ze (financieel) als je je voelt dat dat op z’n plaats is maar let vooral goed op hoeveel en hoe vaak je doneert …

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:32

buzzlightyear

To infinity and beyond...

AvK schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:49:
[...]

Piep kleine aanvulling: Als de auto laadt hoor het groene lampje langzaam te pulseren. Het lampje zal defect zijn lijkt mij.
Piep kleine correctie: lampje is groen bij laden.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:21
snip: feedback over moderatie kan via DM. Hier is het off-topic

[ Voor 79% gewijzigd door We Are Borg op 01-06-2026 07:16 ]

*sowieso

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:56

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• tcw82
snip: offtopic en niet constructief

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 01-06-2026 07:17 ]

• Kammika
snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 01-06-2026 07:17 ]

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:43
Als ik de Home Assistant integratie moet geloven, werkt de integratie toch niet meer. (bij mij thuis ook niet, ondanks dat het gisteren even leek te lukken) Naar mijn idee lijkt het er op dat er nu dus een kat-muis-spel gaande is tussen de Open Source community en Volkswagen

Zijn er alternatieven? zou er een ODB dongle zijn die af en toe belangrijke parameters doorstuurt? ik ben bang dat de volkswagen cloud niet meer goed gaat komen..
Pagina: 1 ... 400 401 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.