Ik heb uiteindelijk VW Nederland gebeld en het probleem voorgelegd, dat ik niet begreep dat men mij met een levensgevaarlijk voertuig adviseert rond te blijven rijden.MJMaverick schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:40:
[...]
Een collega's van mij heeft dit ook met zijn ID.4 gehad, maar dan met de bestuurdersdeur en iets minder extreem. Dat je voor zoiets 3 maanden moet wachten vind ik heeeeel bijzonder. Levensgevaarlijk inderdaad.
Ze hebben bemiddeld en de auto kon ineens wel deze week worden gebracht. Daar zal hij waarschijnlijk een tijdje blijven staan want, na 2 dagen niets gehoord te hebben en zelf maar erachteraan te bellen, blijken er onderdelen kapot te zijn gegaan bij de essentiele software update. Die zijn niet op voorraad en nu is het wachten op een onbekende levertermijn voor die onderdelen.
Het blijft feest.
Ik heb gisteren een mail gekregen van Volkswagen over dit probleem (België). Al blijkt uit de mail niet meteen de urgentie dat dit ook al rijdend zou kunnen gebeuren. (Model ID4 bj 04/2023theHoff schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:49:
Sinds dit weekend opent de bijrijdersdeur van m'n ID.4 zich spontaan tijdens het rijden. Bij afremmen vliegt vervolgens de deur in z'n geheel open. Levensgevaarlijk natuurlijk, maar de garage zegt, we hebben in juli tijd om dit te repareren. Volkswagen Nederland zegt dat, ondanks dat het op andere plekken in de wereld een terugroepactie is, dit in Nederland geen terugroepactie is. RDW zegt, als Volkswagen het zelf niet meldt bij ons dan kunnen we er niks mee.
In Amerika is het terugroepcode 57J5 / 57J9 .
Iemand anders dit probleem gehad met z'n ID.4?
Portiergreep buitenzijde software-update 3.8.4 (3.8) (57K3)
Begin datum : 22/04/2026
Bij ID.4 en ID.5 voertuigen uit een begrensde productieperiode bestaat de mogelijkheid dat een portier onverwachts open gaat. Alle betrokken ID. auto's moeten nu tijdens een bezoek aan de werkplaats de ID.Software 3.8.4 krijgen.
Ik gok dat het onderdeel er in juli wel zal zijn. Tweede helft juli schat ik zo in.theHoff schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:23:
[...]
Ik heb uiteindelijk VW Nederland gebeld en het probleem voorgelegd, dat ik niet begreep dat men mij met een levensgevaarlijk voertuig adviseert rond te blijven rijden.
Ze hebben bemiddeld en de auto kon ineens wel deze week worden gebracht. Daar zal hij waarschijnlijk een tijdje blijven staan want, na 2 dagen niets gehoord te hebben en zelf maar erachteraan te bellen, blijken er onderdelen kapot te zijn gegaan bij de essentiele software update. Die zijn niet op voorraad en nu is het wachten op een onbekende levertermijn voor die onderdelen.
Het blijft feest.
Komen we weer op de originele planning uit ;-).tcw82 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:09:
[...]
Ik gok dat het onderdeel er in juli wel zal zijn. Tweede helft juli schat ik zo in.
Wij hebben sinds december een ID.3 1st plus uit 2020, op deze auto draait nog software 3.2. Toen wij de auto net hadden, gaf hij op een gegeven moment aan dat er een update was, maar op dat moment kwam het mij niet uit dus heb ik het niet geïnstalleerd. Hierna heb ik de update nooit meer gezien en geeft de auto aan dat er geen update beschikbaar is. Ik heb al wel gezocht naar oplossingen online, maar dit heeft me nog niet verder geholpen. Wat ik wel weet is dat de auto in de online modus staat en in de privacy-instellingen heb ik toestemming gegeven voor OTA updates.
Hebben jullie of zijn er wellicht tips/ tricks om de update alsnog te laten installeren?
Bij de 3.8 update lees ik veel over een storing in de SOS-module. Ik heb nu nog garantie op de auto en wil de update graag doen voordat de garantie verloopt (BOVAG-garantie bij een vakgarage).
Hebben jullie of zijn er wellicht tips/ tricks om de update alsnog te laten installeren?
Bij de 3.8 update lees ik veel over een storing in de SOS-module. Ik heb nu nog garantie op de auto en wil de update graag doen voordat de garantie verloopt (BOVAG-garantie bij een vakgarage).
Je kunt dit proberen, maar ik vermoed dat je al op de hoogste software draait die de hardware aan kan.J.oris schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:13:
Wij hebben sinds december een ID.3 1st plus uit 2020, op deze auto draait nog software 3.2. Toen wij de auto net hadden, gaf hij op een gegeven moment aan dat er een update was, maar op dat moment kwam het mij niet uit dus heb ik het niet geïnstalleerd. Hierna heb ik de update nooit meer gezien en geeft de auto aan dat er geen update beschikbaar is. Ik heb al wel gezocht naar oplossingen online, maar dit heeft me nog niet verder geholpen. Wat ik wel weet is dat de auto in de online modus staat en in de privacy-instellingen heb ik toestemming gegeven voor OTA updates.
Er is een trucje voor om de update weer in beeld te krijgen:
1. Auto afsluiten en minimaal 15 minuten laten staan.
2. Auto openen, plaats nemen en de deuren dicht doen.
3. NIET op de rem trappen of de startknop onder de wisser handel indrukken.
4. Minstens 60 seconden wachten.
5. Startknop onder de wisser handel indrukken.
6. Rustig wachten tot alles is opgestart (Radio / Navigatie / rood bolletje rechtsboven zichtbaar).
7. Startknop indrukken om de auto weer uit te zetten.
Nu verschijnt een menu van waaruit de update gestart kan worden.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Goede middag allen! Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een ID3 first editon. Wat een enorme upgrade is dat vanaf een oude Peugeot 207.
Waar ik nu tegenaanloop is dat het mij niet lukt om me als hoofdgebruiker aan te melden in de auto. Ik moet na het invoeren van de VIN in ee app een QR-code scannen in de auto, maar de QR-code laadt niet. Hij lijkt nooit verbinding te maken, terwijl het infotainment wel 4G verbinding heeft met mijn telefoon.Ik heb het echt 10 keer geprobeerd, maar loop steeds vast. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Iemand hier tips?
Software versie 3.8, als dat relevant is.
Waar ik nu tegenaanloop is dat het mij niet lukt om me als hoofdgebruiker aan te melden in de auto. Ik moet na het invoeren van de VIN in ee app een QR-code scannen in de auto, maar de QR-code laadt niet. Hij lijkt nooit verbinding te maken, terwijl het infotainment wel 4G verbinding heeft met mijn telefoon.Ik heb het echt 10 keer geprobeerd, maar loop steeds vast. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Iemand hier tips?
Software versie 3.8, als dat relevant is.
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.