320 a 340 km bij 80% laden, 77kwh accu, all seasons continental banden (20") en buitentemperatuur rond de 5 gradenKammika schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:03:
Hola, Zijn hier Id.4 bezitters zonder warmtepomp? Wat hebben jullie in de winter nog aan range op slechte dagen zonder die warmtepomp?
Stefan1987 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:31:
[...]
320 a 340 km bij 80% laden, 77kwh accu, all seasons continental banden (20") en buitentemperatuur rond de 5 graden
:strip_exif()/f/image/ewmegaUabReBGiT40R4WoYxV.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoiets als nú dus?
De VW App staat het maken van een 'screenshot' op een Apple device tegenwoordig vanwege privacy (standaard) niet meer toe?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dat is heel netjes zeg. Rij jij altijd heuvel af en wind mee?Will_M schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:33:
[...]
[Afbeelding]
Zoiets dus?![]()
De VW App staat het maken van een 'screenshot' op een Apple device tegenwoordig vanwege privacy niet meer toe.![]()
Offtopic: screenshots in android werken wel
Rond 0 graden C.
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Will_M schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:33:
[...]
[Afbeelding]
Zoiets als nú dus?![]()
De VW App staat het maken van een 'screenshot' op een Apple device tegenwoordig vanwege privacy niet meer toe.![]()
Hallo ik overweeg een tweedehands ID.4 77kwh aan te schaffen. Dit is naast de Skoda Enyaq 80 eigenlijk de enige auto die aan mijn wensen voldoen. Alleen ik ben een beetje huiverig voor de kwaliteit van het accu pakket. Ik lees regelmatig horror verhalen over accu pakketten met defecte modules. En de batterij is toch wel een van de belangrijkste delen van een EV. Daarnaast hoor ik veel over elektronische storingen.
Wat is jullie ervaringen met de id.4 en betrouwbaarheid van het accupakket?
Wat is jullie ervaringen met de id.4 en betrouwbaarheid van het accupakket?
Ja hoor, dit waren de koudste maanden. Ik kan thuis laden dus geen belemmering verder. Voor mij was het de meerprijs niet waard. Private lease, dus iets van 65 euro per maand duurder, plus mislopen SEPP subsidie, dus netto ~125 euro per maand duurder. Daarvoor kan ik héél véél snelladen (indien nodig)LuPo schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:12:
[...]
Dat is dus 260km bij 100% SoC met de 52 kWh batterij. Voldoende voor je?
De laatste paar ritten zit ik al gemiddeld op 17kWh/100km, Ik verwacht dat ik binnen niet al te korte tijd al snel richting de WLTP waarde ga qua range
Vaak bu'j te bang!
Dat klinkt goed, maar toch even nieuwsgierig: is dit wat de boordcomputer aangeeft (die zijn over het algemeen te positief) of is dit je eigen ervaring obv de afstand die je op een koude dag rijdt?-tom-562 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:25:
[...]
Zonder warmtepomp zit ik gemiddeld op exact 20kW/100km over 3300 km, ik heb de auto sinds eind november dus precies in de meest koude periode.
Reden van de vraag: ben nu aan het calculeren voor een nieuwe auto bij de leasemij. Wel/niet warmtepomp scheelt 20 eur per maand. Die heb je alleen op koude winterdagen nodig, vandaar dat ik de echte range zonder zou willen weten op koude dagen…
Ik heb nu een xc40 met 69kwh accu en wltp van 400. Dat daalt in de winter naar 240 op de echt koude dagen en dan heb ik er net niet genoeg aan. Ik zou wel zeker willen weten dat ik een auto heb die op dat soort dagen (dus bij vorst/sneeuw) nog wel 300 overhoudt… maar als de 77kwh versie van de id.4 dat zonder wp al haalt op dat soort dagen kan ik dus 240 eur per jaar besparen
EDIT:
Net ook even zitten zoeken op youtube, deze blijkt al wel getest. In dit filmpje ook een id.4 met 77kwh accu zonder warmtepomp en halen ze 165 mile bij 70 mph gemiddeld bij zo'n -5 graden. Omgerekend dus 265 km range op 113kph. Beetje wiskunde erop loslaten, dan zou je op zo'n 310/320 kph mee halen, da's dus net genoeg voor mij
Maar nog steeds even nieuwsgierig of jullie dit herkennen...
[ Voor 17% gewijzigd door Kammika op 22-02-2026 09:30 ]
Op het internet is genoeg te vinden over de warmtepomp van een ID.x serie, meestal is de conclusie dat het eigenlijk niet loont financiëel.Kammika schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:10:
[...]
Dat klinkt goed, maar toch even nieuwsgierig: is dit wat de boordcomputer aangeeft (die zijn over het algemeen te positief) of is dit je eigen ervaring obv de afstand die je op een koude dag rijdt?
Reden van de vraag: ben nu aan het calculeren voor een nieuwe auto bij de leasemij. Wel/niet warmtepomp scheelt 20 eur per maand. Die heb je alleen op koude winterdagen nodig, vandaar dat ik de echte range zonder zou willen weten op koude dagen…
Ik heb nu een xc40 met 69kwh accu en wltp van 400. Dat daalt in de winter naar 240 op de echt koude dagen en dan heb ik er net niet genoeg aan. Ik zou wel zeker willen weten dat ik een auto heb die op dat soort dagen (dus bij vorst/sneeuw) nog wel 300 overhoudt… maar als de 77kwh versie van de id.4 dat zonder wp al haalt op dat soort dagen kan ik dus 240 eur per jaar besparen
EDIT:
Net ook even zitten zoeken op youtube, deze blijkt al wel getest. In dit filmpje ook een id.4 met 77kwh accu zonder warmtepomp en halen ze 165 mile bij 70 mph gemiddeld bij zo'n -5 graden. Omgerekend dus 265 km range op 113kph. Beetje wiskunde erop loslaten, dan zou je op zo'n 310/320 kph mee halen, da's dus net genoeg voor mij
Maar nog steeds even nieuwsgierig of jullie dit herkennen...
Die XC is dan wel echt bizar onzuinig trouwens
Volgens mij moet je met de 77kWh versie makkelijk de 300 km kunnen halen
Vaak bu'j te bang!
XC staat bekend om onzuinigheid. 77kWh ID.4 met de 286pk APP550 electromotor is juist zeer efficient. Mijn ouders rijden deze en komen op 340km echte actieradius in deze winter.
Zelf zegt mijn boordcomputer in de ID.7 Tourer (77kWh ) momenteel op basis van 1899km 19kWh/100km. Ik heb de auto sinds 30 december. Dus alleen winter kilometers.
Zelf zegt mijn boordcomputer in de ID.7 Tourer (77kWh ) momenteel op basis van 1899km 19kWh/100km. Ik heb de auto sinds 30 december. Dus alleen winter kilometers.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Ik heb dan zelfs nog de minder efficiënte AP310. Nu zijn de verschillen volgens mij niet heel erg groot (die VW motoren zijn naar mijn idee al behoorlijk efficiënt)LuPo schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:59:
XC staat bekend om onzuinigheid. 77kWh ID.4 met de 286pk APP550 electromotor is juist zeer efficient. Mijn ouders rijden deze en komen op 340km echte actieradius in deze winter.
Vaak bu'j te bang!
Volgens mij scheelt dat zo'n 10%.-tom-562 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:10:
[...]
Ik heb dan zelfs nog de minder efficiënte AP330. Nu zijn de verschillen volgens mij niet heel erg groot (die VW motoren zijn naar mijn idee al behoorlijk efficiënt)
In de winter kijk ik niet eens naar het verbruik van korte ritjes, je weet toch dat het verwarming @ 6 kW x 15 minuten is, vaste overhead. De 2e langere rit op de dag kost verrasend weinig en met 50-120 km/u op de snelweg retour Amsterdam (180-200 km totaal afhankelijk van A4 vs A2) kost 40% op de ID.4 77 kWh, dus ~17 kWh/100 km hier. Ik rij vlot mee maar dit is Nederland, natuurlijk heb je files en is het niet de hele weg 130 km/u+.
Ik ben iig positief verrast, op 80% laadlimiet zou ik 2x retour kunnen in de winter, maar meestal zorg ik dat er wel 50% in zit. Nog 0x snelladen geprobeerd maar misschien is het tijd, even checken of ie het doet.
Ik heb in dit topic veel klachten gelezen over de ID, maar dit is er niet een van. De boordcomputer schat de range erg goed op basis van het recente verbruik. Als je ineens anders gaat rijden verschilt het natuurlijk, maar dat kan zowel positief als negatief uitpakken.Kammika schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:10:
Dat klinkt goed, maar toch even nieuwsgierig: is dit wat de boordcomputer aangeeft (die zijn over het algemeen te positief) of is dit je eigen ervaring obv de afstand die je op een koude dag rijdt?
Ja ik heb nog een oude versie. Huidige ex40 doet het ook een stuk beter. Maar fijn om te weten, dan ga ik denk ik voor de versie zonder wp (als het een id4 wordt)-tom-562 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:46:
[...]
Op het internet is genoeg te vinden over de warmtepomp van een ID.x serie, meestal is de conclusie dat het eigenlijk niet loont financiëel.
Die XC is dan wel echt bizar onzuinig trouwens
Volgens mij moet je met de 77kWh versie makkelijk de 300 km kunnen halen
Dat geld van een warmtepomp kan je beter in andere opties steken zou ik zeggen.Kammika schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:48:
[...]
Ja ik heb nog een oude versie. Huidige ex40 doet het ook een stuk beter. Maar fijn om te weten, dan ga ik denk ik voor de versie zonder wp (als het een id4 wordt)
SUcces met je keuze
Vaak bu'j te bang!
Daarbij, als je gaat voor een nieuwe ID4, die zijn ook weer zuiniger dan de ID4 modellen van 2020-2023. Volkswagen levert qua EV-motor echt Duitse kwaliteit.Kammika schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:48:
[...]
Ja ik heb nog een oude versie. Huidige ex40 doet het ook een stuk beter. Maar fijn om te weten, dan ga ik denk ik voor de versie zonder wp (als het een id4 wordt)
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik heb een tweedehands ID4 uit 2022 gekocht van een particuliere eigenaar (SOH 93%). Is dat dan een slechte deal? De nieuwere modellen waren voor mij te duur.Pr088 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:34:
[...]
Daarbij, als je gaat voor een nieuwe ID4, die zijn ook weer zuiniger dan de ID4 modellen van 2020-2023. Volkswagen levert qua EV-motor echt Duitse kwaliteit.
Nee zeker niet. Ik heb een ID3 uit 2020 en is echt een goede auto. Iets kopen uit 2022 is sowieso een goed idee. Dan is de 'kop eraf' in de prijs! Mooie aankoop!zeren schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:32:
[...]
Ik heb een tweedehands ID4 uit 2022 gekocht van een particuliere eigenaar (SOH 93%). Is dat dan een slechte deal? De nieuwere modellen waren voor mij te duur.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Bij een totaal van 3700 km zit ik ook op 20kw/100Km. Onze Pro limited plus (77Kw) auto is van 28Nov 2025. Meestal als ik hem op de 80% thuis laad geeft hij tussen de 340 en 360Km op in de winter. We rijden rustig, maar gebruiken wel de voorverwarming, en kachel staat altrijd op 20,5 gr.-tom-562 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:25:
[...]
Zonder warmtepomp zit ik gemiddeld op exact 20kW/100km over 3300 km, ik heb de auto sinds eind november dus precies in de meest koude periode.
Die nieuwere edities zijn wel een stukkie zuiniger heb ik het idee... Mijn ID 1st uit 2021 komt niet zover met 80 in de winter. Met een beetje geluk geeft hij 270 aan op 80% vulling.svkaster schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:53:
[...]
Bij een totaal van 3700 km zit ik ook op 20kw/100Km. Onze Pro limited plus (77Kw) auto is van 28Nov 2025. Meestal als ik hem op de 80% thuis laad geeft hij tussen de 340 en 360Km op in de winter. We rijden rustig, maar gebruiken wel de voorverwarming, en kachel staat altrijd op 20,5 gr.
Wel mooi dat ik iets heb om naar uit te kijken (over 4 jaar, dan mag ik weer een nieuwe van mezelf...
Mijn connect plus abo zou op 26-2-26 aflopen maar was vanmorgen ineens al beëindigd. Ik merkte het pas doordat de navigatie geen rekening hield met files. Afgelopen week zag ik alleen dat ik kon verlengen voor 2 jaar à € 259 maar nu had ik ineens de optie 2 jaar voor noppes. Direct aangemeld en o.a. webradio deed het binnen 1 minuut weer.d_marf schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:04:
[...]
Daar zit ik ook echt op te wachten. Heb een dergelijk aanbod hier al eerder voorbij zien komen, maar nog niet duidelijk gekregen onder welke voorwaarden dit dan is.
Mijn id3 uit 2023 (refresh) geeft in de store aan dat ik of per maand of per 2 jaar kan afsluiten.
Overigens was dat toch eind vorig jaar niet per maand, maar per jaar.
Het loont dus het abonnement te laten aflopen, aangezien ik de gratis optie eerder niet had gezien.
Die van ons inmiddels ook net verlopen maar VW vraagt ons toch echt €259 🥴 (Id.4 2023)Omnivore schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:28:
[...]
Het loont dus het abonnement te laten aflopen, aangezien ik de gratis optie eerder niet had gezien.
[ Voor 3% gewijzigd door BeuQert op 25-02-2026 12:31 ]
Ben benieuwd hoe dat dan in de lease gaat, zou toch we hele leaseperiode (45 mnd in mijn geval) toch we connectiviteit willen hebben…BeuQert schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:30:
[...]
Die van ons inmiddels ook net verlopen maar VW vraagt ons toch echt €259 🥴 (Id.4 2023)
Ik heb de ID4 nog iets meer dan 1 jaar in zakelijke lease, terwijl de verlenging op mijn naam staat. Vraag me ook af of de volgende eigenaar nog iets van gratis abonnementen kan claimen en hoe dit eventueel over te dragen is.Kammika schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:33:
[...]
Ben benieuwd hoe dat dan in de lease gaat, zou toch we hele leaseperiode (45 mnd in mijn geval) toch we connectiviteit willen hebben…
[ Voor 5% gewijzigd door Omnivore op 25-02-2026 13:22 ]
Ik rij een auto die eind 24 begonnen is aan de 'gratis' periode, ik ben de hoofdgebruiker sinds september 25 , heb niets hoeven betalen, en de huidige looptijd is tot eind 26. Wat er dan gebeurd is een raadsel, gezien de verscheidenheid aan ervaringen die hier gedeeld worden en het feit dat VW de aanpak rondom de abo's nogal eens verandert.Omnivore schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:19:
[...]
Ik heb de ID4 nog iets meer dan 1 jaar in zakelijke lease, terwijl de verlenging op mijn naam staat. Vraag me ook af of de volgende eigenaar nog iets van gratis abonnementen kan claimen en hoe dit eventueel over te dragen is.
Ik denk dat de looptijd die nog over is wanneer jij niet langer de hoofdgebruiker bent maar iemand anders dat wordt over een jaar automatisch over gaat naar de nieuwe hoofdgebruiker, maar zeker weten doe ik dat niet.
Burner account aanmaken, grote kans dat een nieuwe VW gebruiker weer de 2 jarige aanbieding krijgt.MJMaverick schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:21:
[...]
Ik rij een auto die eind 24 begonnen is aan de 'gratis' periode, ik ben de hoofdgebruiker sinds september 25 , heb niets hoeven betalen, en de huidige looptijd is tot eind 26. Wat er dan gebeurd is een raadsel, gezien de verscheidenheid aan ervaringen die hier gedeeld worden en het feit dat VW de aanpak rondom de abo's nogal eens verandert.
Ik denk dat de looptijd die nog over is wanneer jij niet langer de hoofdgebruiker bent maar iemand anders dat wordt over een jaar automatisch over gaat naar de nieuwe hoofdgebruiker, maar zeker weten doe ik dat niet.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Zou heel goed kunnen. Al denk ik dat VW ook iets met VIN registratie en de koppeling van VW Connect Plus kan doen waardoor dat toch niet helpt. Maar we gaan het zien./TFX77 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:30:
[...]
Burner account aanmaken, grote kans dat een nieuwe VW gebruiker weer de 2 jarige aanbieding krijgt.
Nee hoor niet nodig. In November een 2020 ID.4 gekocht en de abbonementen liepen gewoon door op mijn naam. Zijn gebonden aan de auto. En in Januari, op de dag dat het verliep kon ik gratis verlengen.
Is er misschien iemand in de regio Rotterdam die via obdeleven of vcds de lane memory setting voor lane assist aan zou kunnen zetten?
Hola,
ik had hier laatst al wat vragen over effect warmtepomp en de range in een ID.4 (nog dank voor de antwoorden!), maar ik heb er nog 1:
Ik zie allerlei review filpmjes van de ID.4 die toch wel aanraden het sportpakket plus te nemen, omdat daar die actieve demping in zit en die variabele stuurbekrachtiging. Maar in de lease wordt die dan gelijk een paar tientjes duurder in de maand.
Die heeft ook profielen, maar wsch gebruik ik alleen de comfort stand. Dus hoe zinvol is dat sportpakket plus dan? Weet iemand dat? Bij de dealer helaas alleen proefrit auto's met dat pakket en die rijden wel heel lekker. Maar ik zou liefst even in de andere zonder rijden om verschil te merken. maar die hebben ze dus niet.
Is hier iemand die een keer het vergelijk geprobeerd heeft?
ik had hier laatst al wat vragen over effect warmtepomp en de range in een ID.4 (nog dank voor de antwoorden!), maar ik heb er nog 1:
Ik zie allerlei review filpmjes van de ID.4 die toch wel aanraden het sportpakket plus te nemen, omdat daar die actieve demping in zit en die variabele stuurbekrachtiging. Maar in de lease wordt die dan gelijk een paar tientjes duurder in de maand.
Die heeft ook profielen, maar wsch gebruik ik alleen de comfort stand. Dus hoe zinvol is dat sportpakket plus dan? Weet iemand dat? Bij de dealer helaas alleen proefrit auto's met dat pakket en die rijden wel heel lekker. Maar ik zou liefst even in de andere zonder rijden om verschil te merken. maar die hebben ze dus niet.
Was bij ons precies andersom, wilde DCC proberen maar was nergens te vinden. Uiteindelijk gelukt en gekozen voor Sport pakket. Rijden nu ca. drie maanden rond en zou niet meer zonder willen.Kammika schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:38:
Maar je hebt dus ook zonder DCC gereden? Merkte je verschil?buzzlightyear schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:35:
[...]
Was bij ons precies andersom, wilde DCC proberen maar was nergens te vinden. Uiteindelijk gelukt en gekozen voor Sport pakket. Rijden nu ca. drie maanden rond en zou niet meer zonder willen.
Gaat je op een ID.x waarschijnlijk niet (meer) lukken maar in VCDS:darud schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:53:
Is er misschien iemand in de regio Rotterdam die via obdeleven of vcds de lane memory setting voor lane assist aan zou kunnen zetten?
• Controle Module => SELECT
• A5
• Coding – 07
• Long Coding Helper
• Bit 9
• byte 1 -0 => 3
Voordat je op 'Long Coding Helper' klikt sla je het beste even de huidige waarde (= string) welke daar vermeldt staat op zodat je hoe dan ook terug kunt.
En Oohja, De motorkap moet open staan voor deze codering
Zeker een verschil. Ook bij de standaard comfort instelling is het onderstel (nog) rustiger en sturen net iets directer. Ligt ook 1,5 cm lager wat ook een subtiel verschil oplevert. Al met al lastig te omschrijven maar als je na elkaar met de twee versies rijdt merk je het direct.Kammika schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:05:
[...]
Maar je hebt dus ook zonder DCC gereden? Merkte je verschil?
Zijn er hier mensen die hun ID3/4 geupgrade hebben met de audio upgrade kit van ARS24.de? Dus subwoofer en DSP? Zo ja, hoe bevalt de geluidskwaliteit?
Vaak bu'j te bang!
Bij mij ook, ik zit te wachten op een aanbieding voor noppes maar die zie ik nog niet verschijnen.BeuQert schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:30:
[...]
Die van ons inmiddels ook net verlopen maar VW vraagt ons toch echt €259 🥴 (Id.4 2023)
Hebben meer gebruikers last van slechte stoelen in hun ID.3? Ik heb een tijdelijke auto (short lease, ID.3 PRO 150 KW uit 2025) maar de stoelen zijn echt afgrijselijk. Krijg bij een rit van +1 uur last van m’n onderrug.
Ben wel met je eens dat het geen geweldige stoelen zijn in de standaard uitvoering.Agostino schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:54:
Hebben meer gebruikers last van slechte stoelen in hun ID.3? Ik heb een tijdelijke auto (short lease, ID.3 PRO 150 KW uit 2025) maar de stoelen zijn echt afgrijselijk. Krijg bij een rit van +1 uur last van m’n onderrug.
Mijn rug klaagt niet, mijn probleem is dat de bovenbenen te weinig worden ondersteund. Als ik stoel zodanig naar achteren schuif dat de bovenbenen goed worden ondersteund, kan ik het stuur helaas lang niet ver genoeg naar mij toetrekken. De zitpositie blijft een compromis. Ben zelf 1.84 lang, mijn buurman van 1.74 had het probleem niet.
Volgende keer zal ik toch naar de duurdere stoelen moeten, die hebben verlengers voor de bovenbenen en daarbij kan de stoel kantelen en dat lost het probleem vaak ook al op.
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Heeft iemand hier geprobeerd om het ID.4-infotainmentsysteem van de modellen uit 2020-2023 te upgraden naar dat van het nieuwere model uit 2024? Is dit plug-and-play of is dit niet mogelijk?
Is niet mogelijk, compleet andere hardware.zeren schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:21:
Heeft iemand hier geprobeerd om het ID.4-infotainmentsysteem van de modellen uit 2020-2023 te upgraden naar dat van het nieuwere model uit 2024? Is dit plug-and-play of is dit niet mogelijk?
http://www.brianesselbrugge.nl
Even mezelf quoten, ik heb zojuist zo'n set gekocht. Dus een subwoofer en 6-kanaals DSP versterker-tom-562 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:05:
Zijn er hier mensen die hun ID3/4 geupgrade hebben met de audio upgrade kit van ARS24.de? Dus subwoofer en DSP? Zo ja, hoe bevalt de geluidskwaliteit?
Vaak bu'j te bang!
Prima stoelen, al zeg ik het zelf. Misschien vaker je onderrugspieren trainen? (toch maar even naar de sportschool?) Die zijn vaak te zwak als je een zittend beroep hebt.Agostino schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:54:
Hier ook geen klachten over de stoelen (standaard stoelen van een LE met alcantara). Ik had het mss nog wat fijner gevonden als ik het zitvlak wat kon kantelen (voorkant omhoog)
Vaak bu'j te bang!
De standaard stoelen geven mij ook te weinig ondersteuning. De electrische versies kunnen het zitvlak kantelen. Dan is de ondersteuning ineens een stuk beter. Ben 1.86 lang
Heb ook de ervaring dat voor een goede ondersteuning de standaard stoel vrij ver naar achteren moet maar dat dan het stuur te ver weg staat.
Heb ook de ervaring dat voor een goede ondersteuning de standaard stoel vrij ver naar achteren moet maar dat dan het stuur te ver weg staat.
Ik geloof dat er ook weer verschillen zitten in die electrische versies. Ik heb electrische versie en het helpt wel in het vinden van een lekker zitpositieAthome schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:10:
De standaard stoelen geven mij ook te weinig ondersteuning. De electrische versies kunnen het zitvlak kantelen. Dan is de ondersteuning ineens een stuk beter. Ben 1.86 lang
Voor mij is het belangrijkste dat het zitvlak kan kantelen. Hierdoor krijg je meer steun voor je bovenbenen.
Dit is een van de reden dat de Renault Scenic is afgevallen als kandidaat. Die kan het zitvlak niet kantelen.
Dit is een van de reden dat de Renault Scenic is afgevallen als kandidaat. Die kan het zitvlak niet kantelen.
Mij is destijds door de dealer duidelijk toegelicht waarom ik de elektrische stoelen (met massage) zou moeten selecteren: Ze hebben een uitschuifbaar zitvlak, wat zeker met langere benen betere ondersteuning geeft rond de knieën.
Ben blij die optie te hebben genomen (ID.5, zelfde als ID.4). De normale stoelen zijn gewoon te kort (en ben slechts 1.86 m).
Overigens zouden ook de sportstoelen al betere steun moeten geven.
Ben blij die optie te hebben genomen (ID.5, zelfde als ID.4). De normale stoelen zijn gewoon te kort (en ben slechts 1.86 m).
Donderdagavond weigerde mijn laadklep om nog open te gaan van mijn id.3. Vrijdag gebeld naar de dealer en diezelfde dag nog hersteld
. De vergendelingspin werd vervangen. Ook hebben ze de accucel van de SOS module mee vervangen, want die gaf al enkele weken storing aan.
Dat is ongekend snelle service! Ik wacht sinds begin oktober op die batterij van de SOS module. Over 2 weken ben ik eindelijk aan de beurt.IndyVS schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:47:
Donderdagavond weigerde mijn laadklep om nog open te gaan van mijn id.3. Vrijdag gebeld naar de dealer en diezelfde dag nog hersteld. De vergendelingspin werd vervangen. Ook hebben ze de accucel van de SOS module mee vervangen, want die gaf al enkele weken storing aan.
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Dat is inderdaad een optie. Toch interessant hoe dat per persoon verschilt. Ik vind de ondersteuning van de benen prima en heb lange benen (1,83 m)AndriesLouw schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:22:
Mij is destijds door de dealer duidelijk toegelicht waarom ik de elektrische stoelen (met massage) zou moeten selecteren: Ze hebben een uitschuifbaar zitvlak, wat zeker met langere benen betere ondersteuning geeft rond de knieën.
We hebben een proefrit gemaakt in een ID4 met een zitting verlenger. De extra ondersteuning is wel lekker maar die extra naad die ontstaat was ik tijdens de proefrit geen fan van. Zal ongetwijfeld wennen maar staat na de proefrit niet perse als een positief punt in mijn geheugen
Wij hadden in eerste instantie ook moeite met de ‘gleuf’ maar dan met name het visuele aspect ervan. Het zitcomfort maakt het uiteindelijk wel zeer goed. En alle kruimels verzamelen zich erin dus zo klaar met stofzuigen 😉Athome schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:41:
We hebben een proefrit gemaakt in een ID4 met een zitting verlenger. De extra ondersteuning is wel lekker maar die extra naad die ontstaat was ik tijdens de proefrit geen fan van. Zal ongetwijfeld wennen maar staat na de proefrit niet perse als een positief punt in mijn geheugen
Keep us posted!-tom-562 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:47:
[...]
Even mezelf quoten, ik heb zojuist zo'n set gekocht. Dus een subwoofer en 6-kanaals DSP versterkerhopelijk komt de set aankomende week binnen, ben erg benieuwd
Welk model en bouwjaar rij jij? En heeft jouw versie alleen aan de voorkant speakers, of ook achter zitten?
Ik heb namelijk begrepen dat indien je alleen voor speakers hebt, je de achter speakers via de obd moet activeren.
Ik heb een ID4 uit december 2025, met 6+1 systeem (dus ook achterin). Ik ben echt heel er benieuwdmarkimarc schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:00:
[...]
Keep us posted!
Welk model en bouwjaar rij jij? En heeft jouw versie alleen aan de voorkant speakers, of ook achter zitten?
Ik heb namelijk begrepen dat indien je alleen voor speakers hebt, je de achter speakers via de obd moet activeren.
Vaak bu'j te bang!
Hoe werkt de subwoofer van harmon?
Ik hoor geen bas vanuit de kofferbak. Of werkt dat nu anders?
ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001
Het H&K systeem heeft een subwoofer in de kofferbak. Of wat bedoel je precies.steven2 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:41:
Hoe werkt de subwoofer van harmon?
Vaak bu'j te bang!
Vroeger hoorde je een basbox duidelijk. Vaak op een hoedenplank. Nu lijkt het dat er geen aparte box voor de bas is. Of heb ik dat verkeerd?
ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001
steven2 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:36:
Vroeger hoorde je een basbox duidelijk. Vaak op een hoedenplank. Nu lijkt het dat er geen aparte box voor de bas is. Of heb ik dat verkeerd?
Nu is het wel zo dat die fabrieksaf systemen een stuk beter afgesteld staan dan de gemiddelde Golf/Civic met standaard audio en een gigantische 15" subwoofer in de kofferbak en het allemaal wat subtieler is-tom-562 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:54:
[...]
Het H&K systeem heeft een subwoofer in de kofferbak. Of wat bedoel je precies.
Vaak bu'j te bang!
@tijmengtijmeng schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:56:
ID3 first uit 2020 met 120dkm op de klok. 2 jaar terug zijn bij de bekende update een aantal batterij modules vervangen. Vanochtend kreeg mijn vrouw de melding: "electric drive not working correctly. Visit workshop immediatly".
Zojuist de obd dongle uitgelezen met car scanner en jawel. De laatste module met 12 cellen heeft een afwijking naar boven. Gelukkig zit op de batterij 8 jaar garantie. Benieuwd hoe lang we m kwijt gaan zijn.
Dacht dat het destijds bij 80dkm wel verholpen was. Maar blijkbaar is dit een terugkerend probleem met de LG modules.
[Afbeelding]
Welk type obd scanner en software gebruik je?
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Afspraak ingepland via de LM bij de dealer voor een accucheck. Ik krijg het gevoel niet uit mijn hoofd dat er meer mis is dan een zware rechtervoet.
[ Voor 66% gewijzigd door KaiseRRuby op 04-03-2026 16:08 ]
Is er al iemand die de auto aan de VW Park Assist Pro app(android) gekoppeld heeft gekregen?
Het gaat hier om een ID3 Pro S limited van 2025.
In de auto kun je bij instellingen een qr code laten zien in parkeermenu om de telefoon en auto te koppelen, maar na scannen komt hij bij mij altijd in een timeout en er wordt dus niks gekoppeld.
Auto moet in april naar de garage voor bandenwissel en heb dit aangegeven als storing, maar was benieuwd of anderen zijn waar dit wel of niet lukt.
Het gaat hier om een ID3 Pro S limited van 2025.
In de auto kun je bij instellingen een qr code laten zien in parkeermenu om de telefoon en auto te koppelen, maar na scannen komt hij bij mij altijd in een timeout en er wordt dus niks gekoppeld.
Auto moet in april naar de garage voor bandenwissel en heb dit aangegeven als storing, maar was benieuwd of anderen zijn waar dit wel of niet lukt.
Vanavond heb ik de 6-kanaals DSP + subwoofer van asr24.de ingebouwd. Ik ben er denk ik 1,5 uur mee bezig geweest (in het donker
). Inbouwen was simpel, ik moest alleen wel lang wachten totdat de auto volledig (12V) spanningsloos was, na het loskoppelen van de min-pool duurde het zeker 10 minuten. Interieurdelen lostrekken van een auto van nog geen 4 maanden oud blijft altijd wel spannend, maar het is goed te doen 
Geluid is echt stukken beter. In eerste instantie wel heel erg klinisch, maar dat komt omdat de DSP een behoorlijk vlakke frequentie bereik heeft.
Ik moet nog wat spelen met de equalizer (die staat nu volledig op 0) en met de low pass filter, maar ik ben erg tevreden.
Ik weet alleen niet of ik daadwerkelijk de nieuwprijs zou willen betalen voor de set (ik heb hem 2e hands voor een fractie van de nieuwprijs), want het standaard 6+1 systeem is zeker niet slecht (alleen erg onnatuurlijk eigenlijk)
Geluid is echt stukken beter. In eerste instantie wel heel erg klinisch, maar dat komt omdat de DSP een behoorlijk vlakke frequentie bereik heeft.
Ik moet nog wat spelen met de equalizer (die staat nu volledig op 0) en met de low pass filter, maar ik ben erg tevreden.
Ik weet alleen niet of ik daadwerkelijk de nieuwprijs zou willen betalen voor de set (ik heb hem 2e hands voor een fractie van de nieuwprijs), want het standaard 6+1 systeem is zeker niet slecht (alleen erg onnatuurlijk eigenlijk)
Vaak bu'j te bang!
Maar eens even terugkomen op mijn eigen bericht rondom mijn SoC en wat daar bij hoort.
:strip_exif()/f/image/mAN0Y0sDANundbkbTfTWkH0B.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb eens even gekeken met mijn OBD lezer. Die geeft dit aan (naast nog een miljoen andere gegevens).
Auto uit 2023, 88k gereden, snelladen altijd tot max 90%.
Als dit klopt zit ik bijna op 20% (78kWh bruikbaar en nu dus nog 63kWh beschikbaar) slijtage in 3 jaar.
Klopt wel met mijn gevoel dat ik standaard 60-80km range mis.
Over 2 weken afspraak bij de dealer voor accu onderzoek.
:strip_exif()/f/image/mAN0Y0sDANundbkbTfTWkH0B.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb eens even gekeken met mijn OBD lezer. Die geeft dit aan (naast nog een miljoen andere gegevens).
Als dit klopt zit ik bijna op 20% (78kWh bruikbaar en nu dus nog 63kWh beschikbaar) slijtage in 3 jaar.
Dat is wel versnelde degradatie. Voor jouw auto 18,78% degradatie in drie jaar.KaiseRRuby schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:14:
Maar eens even terugkomen op mijn eigen bericht rondom mijn SoC en wat daar bij hoort.
[Afbeelding]
Mijn ID.4 had origineel 82000 Wh nu nog 70800 Wh beschikbaar een degradatie van 13,7% wat nog net onder normale degradatie valt. Echter heeft de eerste eigenaar er in 5 jaar 160.000 kilometer mee gereden, dus ik mag niet klagen, denk ik.
Vaak is garantie als je 70% binnen 8 jaar haalt of 160.000 kilometer. Volgens mij bij Volkswagen maar 5 jaar, wat echt belachelijk is.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Het is 8 jaar en 70% bij VW. Als mijn ODB metertje klopt, dan is het in dit tempo binnen anderhalf jaar onder die 70%. (bron)TFX77 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:11:
[...]
Dat is wel versnelde degradatie. Voor jouw auto 18,78% degradatie in drie jaar.
Mijn ID.4 had origineel 82000 Wh nu nog 70800 Wh beschikbaar een degradatie van 13,7% wat nog net onder normale degradatie valt. Echter heeft de eerste eigenaar er in 5 jaar 160.000 kilometer mee gereden, dus ik mag niet klagen, denk ik.
Vaak is garantie als je 70% binnen 8 jaar haalt of 160.000 kilometer. Volgens mij bij Volkswagen maar 5 jaar, wat echt belachelijk is.
[ Voor 13% gewijzigd door KaiseRRuby op 05-03-2026 16:16 ]
Sinds vanmiddag ~13:30 uur staat m'n ID.3 weer op de 20" Bridgestone Turanza Enliten zomerbanden: Wát een rust ineens weer (in vergelijking tot de 20" Hankook e-ION winterbanden). Verbruik op de terugweg naar huis lag ook meteen weer rond de 13,5 kWh/100Km in plaats van rond de 15 kWh 
Wederom thuis de bandjes alsnog op een hogere bandenspanning mogen zetten dan dat ze dat bij een wissel (standaard?) doen bij Profile Tyre-Center. 2.1 bar is een leuke bandenspanning als je graag véél nieuwe banden wenst te kunnen verkopen aan Lease-EV rijders, een ~2-Ton zware EV op 20" mag echter bést een 'beetje' meer spanning hebben.... (2.8 voor / 3.0 achter).
Wederom thuis de bandjes alsnog op een hogere bandenspanning mogen zetten dan dat ze dat bij een wissel (standaard?) doen bij Profile Tyre-Center. 2.1 bar is een leuke bandenspanning als je graag véél nieuwe banden wenst te kunnen verkopen aan Lease-EV rijders, een ~2-Ton zware EV op 20" mag echter bést een 'beetje' meer spanning hebben.... (2.8 voor / 3.0 achter).
[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 06-03-2026 15:51 ]
Crisis. Ook 20" winterbanden? Of heb je 1 set velgen? Ik vind de 19" zomerbanden onder mijn ID3 al groot genoeg en voor het verbruik van de winterbanden toch gekozen voor 18" Continental WinterContact TS870.Will_M schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:33:
Sinds vanmiddag ~13:30 uur staat m'n ID.3 weer op de 20" Bridgestone Turanza Enliten zomerbanden: Wát een rust ineens weer (in vergelijking tot de 20" Hankook e-ION winterbanden). Verbruik op de terugweg naar huis lag ook meteen weer rond de 13,5 kWh/100Km in plaats van rond de 15 kWh
Ik doe ook 2,8 / 3,0
Één setje 20" VW (Sanya) velgen waarbij ik de banden dus 2 keer per jaar laat wisselen. Bewust voor 20" gekozen omdat ik persoonlijk een hekel heb aan 'All-Season' banden én er in deze maatvoering /dit type geen van dat soort krengen leverbaar zijnPr088 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:55:
[...]
Crisis. Ook 20" winterbanden? Of heb je 1 set velgen? Ik vind de 19" zomerbanden onder mijn ID3 al groot genoeg en voor het verbruik van de winterbanden toch gekozen voor 18" Continental WinterContact TS870.
Ik doe ook 2,8 / 3,0
M'n werkgever wil hebben dat alle Lease Auto's op All-Season banden gezet worden, tenzij dat dat technisch niet mogelijk is.
Rede dat ik een hekel aan All-Season's heb is overigens het feit dat ik in de winter regelmatig in de Alpen vertoef en daar met dat type band véél te snel gedwongen wordt om sneeuwkettingen te gaan leggen op plekken waar een goede winterband nog ruim voldoende grip en trek/duw vermogen over heeft.
[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 06-03-2026 19:17 ]
Die zijn prima te krijgen, incl 3pmsf symbool. Maar ik zal je niet verraden.;)Will_M schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:15:
[...]
Één setje 20" VW (Sanya) velgen waarbij ik de banden dus 2 keer per jaar laat wisselen. Bewust voor 20" gekozen omdat ik persoonlijk een hekel heb aan 'All-Season' banden én er in deze maatvoering /dit type geen van dat soort krengen leverbaar zijn![]()
M'n werkgever wil hebben dat alle Lease Auto's op All-Season banden gezet worden, tenzij dat dat technisch niet mogelijk is.
Rede dat ik een hekel aan All-Season's heb is overigens het feit dat ik in de winter regelmatig in de Alpen vertoef en daar met dat type band véél te snel gedwongen wordt om sneeuwkettingen te gaan leggen op plekken waar een goede winterband nog ruim voldoende grip en trek/duw vermogen over heeft.
Hoi!
zonnepaneelxl schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:45:
[...]
De OBDlink LX. Werkt top. En de app CarScanner in android om de alle losse cellvoltages uit te lezen. Die heeft een soort standaard rapportage mogelijkheid en ergens op pagina 15 staan de cell voltages.
@tijmeng
Welk type obd scanner en software gebruik je?
Zo maar eens even op en neer naar Luxemburg gaan sturen
:strip_exif()/f/image/xl6lxyKU9arwbE9jk3kDKF8r.jpg?f=fotoalbum_large)
in Luxemburg was er nog 55% over …..
:strip_exif()/f/image/UhBRPtny0p5g3HKxK4fb5iT0.jpg?f=fotoalbum_large)
En om 18:15 uur weer thuis na een ritje van 446km:
:strip_exif()/f/image/TkpwCEHFb90lSTtukdIW2Oli.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgenvroeg tijdens de F1 van Melbourne de kabel er maar weer eens in gaan steken 👌
:strip_exif()/f/image/xl6lxyKU9arwbE9jk3kDKF8r.jpg?f=fotoalbum_large)
in Luxemburg was er nog 55% over …..
:strip_exif()/f/image/UhBRPtny0p5g3HKxK4fb5iT0.jpg?f=fotoalbum_large)
En om 18:15 uur weer thuis na een ritje van 446km:
:strip_exif()/f/image/TkpwCEHFb90lSTtukdIW2Oli.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgenvroeg tijdens de F1 van Melbourne de kabel er maar weer eens in gaan steken 👌
[ Voor 51% gewijzigd door Will_M op 07-03-2026 18:45 ]
Poah, dit is wel jaloersmakend. Goede reis!Will_M schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:51:
Zo maar eens even op en neer naar Luxemburg gaan sturen![]()
[Afbeelding]
Hoi!
Neem aan de raamstijlen nu zwart zijn.
De aanpassing ziet er wel goed uit. Maar andere wielen (ook met alu look) zou het naar mijn smaak beter maken. Met je huidige zwarte wielen zou ik de raamstijlen toch zwart houden, denk ik.
De aanpassing ziet er wel goed uit. Maar andere wielen (ook met alu look) zou het naar mijn smaak beter maken. Met je huidige zwarte wielen zou ik de raamstijlen toch zwart houden, denk ik.
Athome schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:11:
Neem aan de raamstijlen nu zwart zijn.
:strip_exif()/f/image/ft4D2hHbmoemsMBQHTQB6hq8.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het origineel, zwart idd. Ik vind de originele zilveren stijlen altijd wel mooi. Maar dat is dan eigenlijk altijd in combinatie met Drammen of Narvik velgen (zwart zilver).
Ik denk dat ik eens contact op ga nemen met een wrapper (of hoe dat heet ) om te vragen hoe veel het kost, of dat ik een keer een keer zelf een rol wrap bestel en het ga proberen (ooit eens zelf een keer interieurdelen met carbon wrap gedaan, en dat was wel goed gelukt).
Vaak bu'j te bang!
Ter afsluiting van een weekend EV (ont)laden:
Zojuist bij thuiskomst (ná een heerlijk dagje échte RON102 benzine gebruikt te hebben met een motorfiets) de VW ID.3 weer 'vol' van de laadpaal afgepakt. Auto heeft vandaag de hele dag met de instelling 'Verminderde AC-Laadstroom' thuis aan de (22kWh) lader mogen staan zodat alle overtollige energie van de zonnepanelen ook daadwerkelijk IN de auto opgeslagen ging worden.
:strip_exif()/f/image/GjYbq1aZSneX9pe3QMQs6N87.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen dus maar weer met frisse moed aan het werk.... Om zo de privé opgewekte stroom weer voor de baas in te gaan zetten (tegen een passende betaling, uiteraard)
Zojuist bij thuiskomst (ná een heerlijk dagje échte RON102 benzine gebruikt te hebben met een motorfiets) de VW ID.3 weer 'vol' van de laadpaal afgepakt. Auto heeft vandaag de hele dag met de instelling 'Verminderde AC-Laadstroom' thuis aan de (22kWh) lader mogen staan zodat alle overtollige energie van de zonnepanelen ook daadwerkelijk IN de auto opgeslagen ging worden.
:strip_exif()/f/image/GjYbq1aZSneX9pe3QMQs6N87.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen dus maar weer met frisse moed aan het werk.... Om zo de privé opgewekte stroom weer voor de baas in te gaan zetten (tegen een passende betaling, uiteraard)
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 08-03-2026 19:03 ]
Afgelopen zaterdag die gratis training Elektrisch Rijden gedaan, die ik van Volkswagen kreeg. Kreeg uitleg over de veiligheidssystemen en ook tips hoe je zuiniger kan rijden en wat het beste qua laden kan doen.
De belangrijkste tip was eigenlijk, probeer de auto zal lang mogelijk rollend te houden. Let een beetje op het verkeer voor je (en achter je) en probeer uit te rollen waar het kan. Over #TeamB en #TeamD hebben we het niet echt gehad.
Kan mij overigens niet herinneren, dat ik die cursus kreeg bij mijn eerste ID.3.
De belangrijkste tip was eigenlijk, probeer de auto zal lang mogelijk rollend te houden. Let een beetje op het verkeer voor je (en achter je) en probeer uit te rollen waar het kan. Over #TeamB en #TeamD hebben we het niet echt gehad.
Kan mij overigens niet herinneren, dat ik die cursus kreeg bij mijn eerste ID.3.
ID.3 Pro S Limited Edition
Team B moet gewoon lekker voor de bergen bewaard worden.PB1983 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:10:
Afgelopen zaterdag die gratis training Elektrisch Rijden gedaan, die ik van Volkswagen kreeg. Kreeg uitleg over de veiligheidssystemen en ook tips hoe je zuiniger kan rijden en wat het beste qua laden kan doen.
Energie die je er niet opnieuw in hoeft te stoppen heb je bespaart. B modus gaat kenetisch energie omzetten naar electrische energie (terug de accu in). Daarbij gaat er een deel gewoon verloren.
Rollen (en enkel de luchtweerstand en de rolweerstand verliezen) kost minder aan verliezen.
Zeker omdat de vw geen volwaardige one pedal drive heeft.
Ik heb geen zin/tijd/geduld om continu te moeten anticiperen en de auto maximaal te moeten laten uitrollen (de meeste achterliggers vinden dat ook niet fijn), dus stand B is wat dat betreft echt dikke prima. Het is nog altijd beter dan je kinetische energie om te zetten in warmtetcw82 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:58:
[...]
Team B moet gewoon lekker voor de bergen bewaard worden.
Energie die je er niet opnieuw in hoeft te stoppen heb je bespaart. B modus gaat kenetisch energie omzetten naar electrische energie (terug de accu in). Daarbij gaat er een deel gewoon verloren.
Rollen (en enkel de luchtweerstand en de rolweerstand verliezen) kost minder aan verliezen.
Zeker omdat de vw geen volwaardige one pedal drive heeft.
Vaak bu'j te bang!
Sterker nog, als je ruim 40 jaar gewend bent dat de auto vertraagt zodra je het gas loslaat...... Ik schrik me altijd de tandjes als ik per abuis in D rijdt. Heb het wel geprobeerd hoor maar kan er niet aan wennen. Dan maar een paar kilometer minder bereik.-tom-562 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:05:
[...]
Ik heb geen zin/tijd/geduld om continu te moeten anticiperen en de auto maximaal te moeten laten uitrollen (de meeste achterliggers vinden dat ook niet fijn), dus stand B is wat dat betreft echt dikke prima.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Stand b zet kenetisch energie om in warmte.-tom-562 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:05:
[...]
Ik heb geen zin/tijd/geduld om continu te moeten anticiperen en de auto maximaal te moeten laten uitrollen (de meeste achterliggers vinden dat ook niet fijn), dus stand B is wat dat betreft echt dikke prima. Het is nog altijd beter dan je kinetische energie om te zetten in warmte
Nee. Je mechanische remmen zetten kinetische energie om in warmte. B is regeneratief remmen op de motor
Vaak bu'j te bang!
Whaaaat?!! Jij hebt verliesloze omzetting van energie in je auto?!?-tom-562 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:57:
[...]
Nee. Je mechanische remmen zetten kinetische energie om in warmte. B is regeneratief remmen op de motor
Nee natuurlijk is het geen 100%, maar met B zet je bij lange na niet alle energie om in warmte. Met het gebruik van de mechanische remmen dus wel. Je snapt (hopelijk) best wel wat ik bedoeltcw82 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:00:
[...]
Whaaaat?!! Jij hebt verliesloze omzetting van energie in je auto?!?![]()
Vaak bu'j te bang!
Ik was allang blij dat je snel reageerde, anders had ik de hele avond moeten wachten om het grapje te maken.-tom-562 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:20:
[...]
Nee natuurlijk is het geen 100%, maar met B zet je bij lange na niet alle energie om in warmte. Met het gebruik van de mechanische remmen dus wel. Je snapt (hopelijk) best wel wat ik bedoel
De remmen pakken eerst "B" (onderhuids zegmaar) en daarna wrijving van de blokken op de schijven/trommels
Levertijd ID. Buzz Pro LBW
Interessant om op dit forum te lezen en in de toekomst info uit te wisselen.Ik zou graag jullie ervaringen willen vragen met de levertijd van de ID. Buzz Pro LBW. We hebben een Pro met Comfort en Assistance Plus besteld en de dealer blijft vaag over de levertijd ("Volkswagen zegt 5 maanden, maar dat kan heel anders lopen"). Wat is jullie ervaring met de levertijd?
Jongens, na dik 5 jaar en 4 maanden in dit forum is het moment daar dat ik afscheid neem. De auto heb ik zojuist verkocht. De nieuwe verwacht ik maandag geleverd te krijgen (Skoda Elroq Business Edition Maxx).Boy schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:35:
Ik heb vanmorgen 3 dealers gebeld, de 3e had nog een witte ID.4 1st staan gelukkig! Die heeft ie vastgehouden en ik heb net getekend! Mijn eerste rit zal dus gelijk 120 km zijn naar huis haha
Dat wordt een jump, van een Mondeo uit 2008 naar deze
Superbenieuwd hoe die auto in het echt is. Gewoon blind kopen is toch wel een dingetje hoor....
Bedankt en wellicht tot ziens in het Skoda topic in de toekomst!
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Damn. Net puddle light R gemaakt onder garantie, is ie net verlopen midden februari, links nu defect. Willen het niet herstellen onder coulance, ondanks ik daar al tig keer geweest ben, mede ook omdat ze zelf regelmatig een kinderziekte niet juist hadden hersteld. Mensen met tips waar deze te kopen? Filmpje gezien op YT en stelt weinig voor het zelf vervangen. Als ik het goed heb gezien betreft het onderdeelnr. 11A945301. Iemand ervaring? Cheers!
Meestal laad ik thuis, maar ik zag dat je laadpunten kunt opslaan in het laad menu en daar o.a. kunt instellen dat de auto altijd minimaal tot x% laadt nadat hij is aangesloten.
Waarom kan ik mijn thuislader niet ook als laad locatie opslaan? Dus dat ik thuis bij aankomst tot 50% bijlaadt en dan de rest in de avond als het rustig is?
Ik heb nu de laadschema's op de laadpaal ingesteld, maar kan dat voor de thuislader niet ook gewoon via de auto lopen?
BVD
Waarom kan ik mijn thuislader niet ook als laad locatie opslaan? Dus dat ik thuis bij aankomst tot 50% bijlaadt en dan de rest in de avond als het rustig is?
Ik heb nu de laadschema's op de laadpaal ingesteld, maar kan dat voor de thuislader niet ook gewoon via de auto lopen?
BVD
+DS118 & DS1817+ & DS923+ DX513 & DX517
Dat kan gewoon met mijn ID3. Nu gebruik ik dat direct laden eigenlijk nooit. Ook al staat het wel ingesteld. Instellen van een laadlocatie kan als je thuis bent. Als je heel dicht bij je huis ook een openbare hebt staan, geldt dit ook als laadlocatie. Na aankoppelen wel opletten dat de auto op de goede modus staat. Dus direct laden of laden op voorkeurstijden. Dat kan het makkelijkst via je mobiel. Vaak doe ik het in de auto voordat ik de juiste tijd instel.Mk23 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:54:
Meestal laad ik thuis, maar ik zag dat je laadpunten kunt opslaan in het laad menu en daar o.a. kunt instellen dat de auto altijd minimaal tot x% laadt nadat hij is aangesloten.
BVD
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/Y1cC2bWq3GysoBrBrEs7vPBz.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/GQzsMqdS7VTbNX6dQvBNJlQQ.png?f=fotoalbum_large)