Vaak bu'j te bang!
Heb ik over nagedacht bij m'n ID.4 zonder TA, maar las toen hier in het topic dat mijn versie geen capacatief stuur heeft, waardoor je constant een 'rukje' aan het stuur moet geven om aan te geven dat je het stuur vasthoudt.-tom-562 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:12:
Best jammer jaVolgens mij kan je Travel Assist ook 'vrij' coderen als je dat niet hebt, dat had ik eigenlijk willen doen. Net zoals wat andere kleine dingen.
Heb aantal weken geleden voor eerst met TA gereden in de ID.4 van m'n schoonbroer. Vind het wel jammer dat ik het niet heb (maar toendertijd had je maar 2 modellen, de 1st en de 1st Max. Eerst was kaal qua uitrusting, 2e had alles. Ik wilde vooral TA, maar dat was de meerprijs van €9.000 niet te verantwoorden voor me om uit te geven.
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Ik denk dat TA dan net zo werkt als bij de oudere VW modellen met lane assist. Bij mijn Golf van 2020 moet ik inderdaad af en toe het stuur bewegen maar dat is best te doen en niet heel irritant. Ik wissel door de week af en toe tussen Golf met LA en ID3 met TA omdat mijn vrouw en ik altijd de ID3 pakken voor de langste afstand.Boy schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:36:
[...]
Heb ik over nagedacht bij m'n ID.4 zonder TA, maar las toen hier in het topic dat mijn versie geen capacatief stuur heeft, waardoor je constant een 'rukje' aan het stuur moet geven om aan te geven dat je het stuur vasthoudt.
Heb aantal weken geleden voor eerst met TA gereden in de ID.4 van m'n schoonbroer. Vind het wel jammer dat ik het niet heb (maar toendertijd had je maar 2 modellen, de 1st en de 1st Max. Eerst was kaal qua uitrusting, 2e had alles. Ik wilde vooral TA, maar dat was de meerprijs van €9.000 niet te verantwoorden voor me om uit te geven.
Ik mis in de Golf overigens wel de stuurverwarming die je hebt bij het capacitieve stuur van de ID3
ID3 Pro Performance Max 58kWh
Minder dan 7 weken geleden is de bestelling geplaatst, dus ze hebben het tempo er goed in bij VW.💪🏻
:strip_exif()/f/image/hGXvgG1UaB1XBcja5mAbrAme.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lQaD8HGQKrRyoebejVpmFplj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een 77kW accu in mijn ID4 pro limited plus AWD.
Ik heb de accu vandaag volledig op 100% geladen. Dat zorgde voor 448km actieradius. Ik dacht dat het verschil met de 550km actieradius door de weersinvloeden kwam, maar bij een rit van ca 140km is er bijna 200 km verbruikt.
Is dit normaal. Wat hebben jullie staan als je de auto naar 100% oplaad?
ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001
Ik heb hem nog nooit naar 100% opgeladen. Bij 80% schommelt het verwachte aantal km behoorlijk. Meestal zo rond de 300, met minimaal 290 en max 320) voorgaande ritten lijken ook sterke invloed te hebben op de verwachting.steven2 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de accu vandaag volledig op 100% geladen. Dat zorgde voor 448km actieradius. Ik dacht dat het verschil met de 550km actieradius door de weersinvloeden kwam, maar bij een rit van ca 140km is er bijna 200 km verbruikt.
Dit is naar mijn weten normaal. In mijn geringe ervaring na nu een jaar een ID.4 Pro Business gereden te hebben, is met name de combinatie nat weer (wegdek) plus kou funest voor je range. De herfstmaanden lijken de maanden te zijn waarin je range het laagst is en mag je in je handen knijpen als je 400 kilometer haalt. In de zomermaanden daarentegen is een range van 500+ kilometer makkelijk te realiseren. Dat is althans mijn ervaring tot op heden.steven2 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is herfst en is de afgelopen dagen nat en koud geweest, daarnaast ook wel eens last van het rechtervoetje waardoor range ook een stuk lager is bij de volgende oplaadbeurt. Bij mijn oude ID.3 kwam ik bij 90% tot 275km range uit en met de kou een ritje van 150km qua range 180-190km verbruik.steven2 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En mag zometeen de nieuwe ID.3 77KWH ophalen
[ Voor 3% gewijzigd door PB1983 op 28-11-2025 09:59 ]
ID.3 Pro S Limited Edition
Eens. Winterbanden kunnen ook nog wel verschil maken. Ik denk dat het mogelijk mee te maken heeft dat je historisch rijgedrag anders is dan de rit die je nu hebt gereden. Veel snelweg km's gehad in de regen en de kou, terwijl je normaal op 80-wegen rijdt? Over het algemeen is de VW best nauwkeurig in voorspellingen van de range (tenminste in mijn ID.3 2020)PressPlayOnTape schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:44:
[...]
Dit is naar mijn weten normaal. In mijn geringe ervaring na nu een jaar een ID.4 Pro Business gereden te hebben, is met name de combinatie nat weer (wegdek) plus kou funest voor je range. De herfstmaanden lijken de maanden te zijn waarin je range het laagst is en mag je in je handen knijpen als je 400 kilometer haalt. In de zomermaanden daarentegen is een range van 500+ kilometer makkelijk te realiseren. Dat is althans mijn ervaring tot op heden.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
In de app lijkt nu ook de vertrekt tijd invul mogelijkheid voor ac / temp verdwenen.
Beetje vaag dit weer.
/f/image/zStdhHCKvXvBKGH2PlBcfhVs.png?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 63% gewijzigd door tcw82 op 28-11-2025 11:33 ]
- Interieur ziet er veel degelijker en chiquer uit, in ieder geval minder goedkoop
- Die 1,5 seconden minder naar de 100 merkte ik weinig verschil, trekt nog steeds net zo vlot op naar 0 tot 80k
- Software infotainment werkt veel sneller en soepeler
- Kan komen door de optie sportpakket, maar in comfort mode veel zachter geveerd
- Misschien ligt het aan mij, maar de geprojecteerde dashboard op de voorruit maakte mij een beetje duizelig.
- Hogere wiskunde nodig om de stoel te verstellen
[ Voor 10% gewijzigd door PB1983 op 28-11-2025 14:38 ]
Dit is een onderwerp dat iedere winter terugkomt, blader maar eens terug naar vorige winters. De voorspelling van het aantal kilometers dat je kunt rijden is heel erg afhankelijk van je rijgedrag, de buitentemperatuur en hoe vaak je je 'lange tijd' verbruiksgegevens op 0 zet.steven2 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je lange tijd gemiddelde op een heel laag verbruik staat en je gaat bij lage buitentemperaturen ineens een snelwegrit met 130km/h maken krijg je een groot verschil tussen werkelijke range en range die je ziet in de app. Na verloop van tijd wen je daar aan en weet je wat de werkelijke range ongeveer doet bij een bepaalde temperatuur of rit.
Zelf zet ik de lange tijd teller iedere maand op 0 om administratieve redenen waardoor de invloed van verschillende weersomstandigheden wat kleiner is, de auto rekent altijd met het gemiddelde vanaf ongeveer de 1e dag van de betreffende maand. Daarnaast rijden we altijd veel gelijksoortige afstanden. Als ik bijvoorbeeld in de zomer via Duitsland rij onderweg naar vakantie met 130km/h klopt er ook niets meer van de range die de auto 's morgen s bij wegrijden aangaf.
Wat is er lastig aan de stoelverstelling?PB1983 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:35:
Eerste indruk van 10km met de nieuwe ID.3 Pro S ten opzichte van de ID.3 1stUpdate: het knopje om afstand met je voorganger te regelen met de ACC licht nu pas op, als je de ACC aanzet. Dealer zei, dat knopje doet niks..
- Interieur ziet er veel degelijker en chiquer uit, in ieder geval minder goedkoop
- Die 1,5 seconden minder naar de 100 merkte ik weinig verschil, trekt nog steeds net zo vlot op naar 0 tot 80k
- Software infotainment werkt veel sneller en soepeler
- Kan komen door de optie sportpakket, maar in comfort mode veel zachter geveerd
- Misschien ligt het aan mij, maar de geprojecteerde dashboard op de voorruit maakte mij een beetje duizelig.
- Hogere wiskunde nodig om de stoel te verstellen
DCC optie? Die comfort stand is echt prima, ik voel hobbels niet of nauwelijks maar heb niet het gevoel dat het ten koste gaat van precisie, of dat het na wiebelt zoals klassieke te zachte veren.PB1983 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:35:
Eerste indruk van 10km met de nieuwe ID.3 Pro S ten opzichte van de ID.3 1st
Dat was voor mij een belangrijk reden om VW (of VW-groep) te kiezen. EVs zijn zwaar - dus de vering moet stugger zijn, en over het algemeen dus beetje bumpy.
Maar mijn ID.4 met DCC is drempel en oprit-proof.
Stuurverwarming heb ik dan wel weer op de mijne, dus zo kaal was ie ook weer nietJakkie takkie schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:40:
[...]
Ik denk dat TA dan net zo werkt als bij de oudere VW modellen met lane assist. Bij mijn Golf van 2020 moet ik inderdaad af en toe het stuur bewegen maar dat is best te doen en niet heel irritant. Ik wissel door de week af en toe tussen Golf met LA en ID3 met TA omdat mijn vrouw en ik altijd de ID3 pakken voor de langste afstand.
Ik mis in de Golf overigens wel de stuurverwarming die je hebt bij het capacitieve stuur van de ID3
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Heb gisteren mijzelf als hoofgebruiker toegevoegd bij de dealer in onze nieuwe ID4.
Thuis probeer ik mijn vruw als tweede gebruiker toe te voegen maar krijg elke keer een error.
Ik heb het volgende gedaan:
Mijn vrouw heeft eerst de VW app gedownload en een gebruiker aangemaakt.
In de ID4 bij gebruikers hebben we een nieuwe gebruiker toegevoegd
In de app van de vrouw vervolgens de barcode ge scaned om de auto te koppelen
In de VW app zegt hij nu dat het gelukt is.
Op het display in de auto na ong een minuut, krijg ik de volgende melding
Verder rijdt de auto heerlijk. Ik had proef gereden met de 77kWh versie, dus met dik 100pk meer. Ik was stiekem bang dat het vermogen tegen zou vallen, maar dat valt me reuze mee. Ik heb niet het idee dat de auto veel langzamer dan mijn MG4 terwijl die (op papier) sneller is.
Verlichting ("gewone" LED, geen IQ lights) is ook echt goed. Wel jammer dat je voor de grootlicht assistent een abonnement moet nemen (nu is dat niet echt een optie die ik mis verder), wellicht dat die nog wel vrij te coderen is uiteindelijk.
Ohja, en dynamische naafdoppen
Vaak bu'j te bang!
Heb je een nieuwe nieuwe auto ? Die nieuwe generatie heeft een nieuwe codering beveiliging, dat schijnt niet zomaar te kraken te zijn.-tom-562 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:54:
Vanmiddag mijn ID.4 opgehaald, wat een verschil met aflevering t.o.v. mijn 'oude' auto (MG4 bij Van Mossel)
Verder rijdt de auto heerlijk. Ik had proef gereden met de 77kWh versie, dus met dik 100pk meer. Ik was stiekem bang dat het vermogen tegen zou vallen, maar dat valt me reuze mee. Ik heb niet het idee dat de auto veel langzamer dan mijn MG4 terwijl die (op papier) sneller is.
Verlichting ("gewone" LED, geen IQ lights) is ook echt goed. Wel jammer dat je voor de grootlicht assistent een abonnement moet nemen (nu is dat niet echt een optie die ik mis verder), wellicht dat die nog wel vrij te coderen is uiteindelijk.
En... abonement?!? Gaat vag dit ook doen nu?
Nieuw nieuw ja, had het gelezen dat de beveiliging flink opgeschroefd is. Maar wat niet is kan nog komentcw82 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:24:
[...]
Heb je een nieuwe nieuwe auto ? Die nieuwe generatie heeft een nieuwe codering beveiliging, dat schijnt niet zomaar te kraken te zijn.
En... abonement?!? Gaat vag dit ook doen nu?
Maarja, VAG gaat dus ook die kant op. Volgens mij was het levenslang unlocken (althans, per hoofdgebruiker) iets van 150 euro. Ik denk niet dat dat ik het waard vind.
Vaak bu'j te bang!
Ik heb de gratis proef maand gewoon geactiveerd. Het werkt wel heel goed maar vindt het niet abonnement waardig.-tom-562 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:57:
[...]
Nieuw nieuw ja, had het gelezen dat de beveiliging flink opgeschroefd is. Maar wat niet is kan nog komen
Maarja, VAG gaat dus ook die kant op. Volgens mij was het levenslang unlocken (althans, per hoofdgebruiker) iets van 150 euro. Ik denk niet dat dat ik het waard vind.
Ok levenslang unlocken is (voor mij dan) nog niet hetzelfde als een maandelijkse betaling, zoals bij zero motorfietsen bijvoorbeeld voor handvatverwarming. Of bij bmw voor extra pk.-tom-562 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:57:
[...]
Nieuw nieuw ja, had het gelezen dat de beveiliging flink opgeschroefd is. Maar wat niet is kan nog komen
Dit is bijna een optie uit de lijst kiezen.
Op mijn oude ID4 (21) zit die id lights of iq light? Nouja die met die kleine vlakjes achter en led voor. De grootlicht assistent daarvan vind ik wel heel vet om aan het werk te zien, zeker als je bomen ofzo langs de weg hebt zie je de lichtbundel geknipt worden om de tegenliggers in het donker te houden. Dat is mooi gemaakt.
Dat ik het 2 keer heb gebruikt en daarna alleen nog om het aan andere te laten zien maakt natuurlijk helemaal niets uit ....
Vet hoor! Veel plezier ermee-tom-562 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:54:
Vanmiddag mijn ID.4 opgehaald, wat een verschil met aflevering t.o.v. mijn 'oude' auto (MG4 bij Van Mossel)
Mijn ouders krijgen binnenkort hun ID.4 Pro LE 77kWh, ook met normale LED verlichting. Ze hebben nu nog halogeen dus ik dacht al dat ze niet voor de Pro LE Plus hoefden te gaan.
Nog wat foto's van je bolide?
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Dat laatste is Matrix verlichting, grootlicht assistent kan alleen aan of uit, de grootlicht bestaat daar niet uit heel veel pixels / matrix elementen die afzonderlijk aan en uit kunnen.tcw82 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:41:
[...]
Ok levenslang unlocken is (voor mij dan) nog niet hetzelfde als een maandelijkse betaling, zoals bij zero motorfietsen bijvoorbeeld voor handvatverwarming. Of bij bmw voor extra pk.
Dit is bijna een optie uit de lijst kiezen.
Op mijn oude ID4 (21) zit die id lights of iq light? Nouja die met die kleine vlakjes achter en led voor. De grootlicht assistent daarvan vind ik wel heel vet om aan het werk te zien, zeker als je bomen ofzo langs de weg hebt zie je de lichtbundel geknipt worden om de tegenliggers in het donker te houden. Dat is mooi gemaakt.
Dat ik het 2 keer heb gebruikt en daarna alleen nog om het aan andere te laten zien maakt natuurlijk helemaal niets uit ....
Maar ook zonder groot licht is het zicht fantastisch met matrix headlight, hij doet ook iets aan dynamische bochtverlichting, is precies goed afgesteld in hoogte, vooral nu het zo lang donker is merk ik echt het verschil met de oude halogeen koplamp.
Heb geen gewone om tegen te vergelijken maar die LE Plus pakket was te mooi om te laten liggen, doe dan maar alles
[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 29-11-2025 21:05 ]
Is zeker mooi, krijg zelf ook IQ.light op de ID.7w00key schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:04:
[...]
Dat laatste is Matrix verlichting, grootlicht assistent kan alleen aan of uit, de grootlicht bestaat daar niet uit heel veel pixels / matrix elementen die afzonderlijk aan en uit kunnen.
Maar ook zonder groot licht is het zicht fantastisch met matrix headlight, hij doet ook iets aan dynamische bochtverlichting, is precies goed afgesteld in hoogte, vooral nu het zo lang donker is merk ik echt het verschil met de oude halogeen koplamp.
Heb geen gewone om tegen te vergelijken maar die LE Plus pakket was te mooi om te laten liggen, doe dan maar alles
Alleen als je de Pro LE Plus neemt in Private Lease dan is die ID.4 praktisch even duur als een ID.7 Tourer Pro LE, die dan nog veel meer uitrusting biedt.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Spannend, de laatste loodjesbuzzlightyear schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:29:
[Afbeelding]
Huidige planning: 5 december bij dealer, rond 19 december ophalen. Helaas niet eerder wegens drukte.
Ik kon de auto pas om 16:00 ophalen, dus toen we eenmaal weg reden was het al donker buitenLuPo schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:57:
[...]
Vet hoor! Veel plezier ermee
Mijn ouders krijgen binnenkort hun ID.4 Pro LE 77kWh, ook met normale LED verlichting. Ze hebben nu nog halogeen dus ik dacht al dat ze niet voor de Pro LE Plus hoefden te gaan.
Nog wat foto's van je bolide?
Ohja
Vaak bu'j te bang!
Dit is onze nieuwe ID4 Pro plus 😍
:strip_exif()/f/image/g81g30qaba7IhWbW6VTYopUR.jpg?f=fotoalbum_large)
De hond gaat ook graag mee
[ Voor 29% gewijzigd door svkaster op 29-11-2025 22:59 ]
Heel fraaie kleur. Ik twijfelde over een blauwe of rode maar vrouwlief wilde toch liever ingetogen moon grey 🙂svkaster schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:36:
Toen wij hem vrijdag op gingen halen, regende het wat, dus heb niet een mooie foto
[Afbeelding]
Wij zijn echt wel van het rood, hadden eigenlijk nog liever een Ferrari rood gehad, maar die is niet leverbaar. Hebben nu onze eerste 300km elektric gereden, en ik kan er wel aan wennen. Alleen nog wat lastig dat de laadpaal pas volgende week komt. Gisteren avond in het donker proberen te laden, duurde even voor we door hadden dat je de pas gewoon tegen de paal moet houdenbuzzlightyear schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:40:
[...]
Heel fraaie kleur. Ik twijfelde over een blauwe of rode maar vrouwlief wilde toch liever ingetogen moon grey 🙂
Gr Stefan
Ja, je hoort dat geluid behoorlijk wordt aangepast door een DSP met flink wat loudness, maar het luistert (voor in eezn auto!) echt niet onprettig
Ik was bang dat het mij dat tegen ging vallen, en ik zat stiekem al te kijken naar een upgrade set van Focal (pasklare speakers, evt. met een kleine klasse D versterker), maar ik vind het geluid echt best prima!
Vaak bu'j te bang!
Volgens mij waren de klachten over het feit dat er alleen voor speakers inzitten en achter niks. Is dat nu eindelijk anders?-tom-562 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:34:
Ik las bij een aantal reviews dat mensen het geluid van de 6+1 audio installatie tegen vonden vallen, maar als ik eerlijk ben vind ik dat nogal overdreven?
Ja, je hoort dat geluid behoorlijk wordt aangepast door een DSP met flink wat loudness, maar het luistert (voor in eezn auto!) echt niet onprettig![]()
Ik was bang dat het mij dat tegen ging vallen, en ik zat stiekem al te kijken naar een upgrade set van Focal (pasklare speakers, evt. met een kleine klasse D versterker), maar ik vind het geluid echt best prima!
Niks mis mee! Wij hebben ook voor Moonstone Grey gekozen, en in combinatie met het Black Pack ziet de auto er echt geweldig uit.buzzlightyear schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:40:
[...]
Heel fraaie kleur. Ik twijfelde over een blauwe of rode maar vrouwlief wilde toch liever ingetogen moon grey 🙂
[ Voor 5% gewijzigd door Schepseltje op 30-11-2025 10:07 ]
Volgens mij was dat bij de ID.3 vooral. Ik lees ook wat mee op een Amerikaans VW ID.x forum, en daar klagen ze veel over de audio van de ID.4, ik vind het wel meevallen uiteindelijk.R0b1 schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:04:
[...]
Volgens mij waren de klachten over het feit dat er alleen voor speakers inzitten en achter niks. Is dat nu eindelijk anders?
Vaak bu'j te bang!
Heb zojuist tot 100% geladen vanwege lange rit morgen.steven2 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn range staat dan op 420km. Ik rij all seasons banden met een 77kw pro limited edition. Is de laastste weken met kou en regen behoorlijk ingezakt (20KW / 100km). In de zomer haal ik makkelijk >500km (17KW/100km)
Ik heb op m'n 79kW ID.3 de 20" winterbanden er sinds 1-November onder liggen en merk ook een behoorlijk verschil met de 20" zomerbanden waar ik normaliter mee rond 'cross'. Wat daar dan ook zeer zeker niet mee hielp is dat ze bij de Fast-Fitter (Profile) tijdens het monteren van de winterbanden die dingen rondom maar opgepompt hadden tot maar iets meer dan 2-bar aan bandenspanning terwijl ik de zomerbanden aan de voorzijde altijd aan 2.6-bar rijd en de achterbanden aan 3.2-bar. (0.1 bar hoger dat dat er op basis van het kenteken geadviseerd wordt op www.watismijnbandenspanning.nl).Stefan1987 schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:13:
[...]
Heb zojuist tot 100% geladen vanwege lange rit morgen.
Mijn range staat dan op 420km. Ik rij all seasons banden met een 77kw pro limited edition. Is de laastste weken met kou en regen behoorlijk ingezakt (20KW / 100km). In de zomer haal ik makkelijk >500km (17KW/100km)
Nadat ik ze zelf thuis weer op de voor mij reguliere spanning gebracht had scheelde het al weer een heel stuk minder.
In de zomer rijd ik gemiddeld aan 15.2 kWh/100Km, nú aan 18.1 kWh/100Km. Met die tè lage bandenspanning zat ik aan 19.8 kWh/100Km
Wat betreft die speakers: Ik heb in m'n Full-Option ID.3 wél 10 speakers af-fabriek (Harman Kardon). Die optie komt helaas bij het bestellen alléén mee met het Top Sport Plus pakket of de GTX.
[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 30-11-2025 16:47 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Was eigenlijk best simpel, gevalletje RTFM.. Drukte de verkeerde knop in..Jakkie takkie schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:25:
[...]
Wat is er lastig aan de stoelverstelling?
Inderdaad heb ik de DCC optie. Veel minder wiebelig na een drempel. Heads up display was ook een kwestie van wennen, nu minder last van.w00key schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:54:
[...]
DCC optie? Die comfort stand is echt prima, ik voel hobbels niet of nauwelijks maar heb niet het gevoel dat het ten koste gaat van precisie, of dat het na wiebelt zoals klassieke te zachte veren.
Dat was voor mij een belangrijk reden om VW (of VW-groep) te kiezen. EVs zijn zwaar - dus de vering moet stugger zijn, en over het algemeen dus beetje bumpy.
Maar mijn ID.4 met DCC is drempel en oprit-proof.
Iig op de Id4 Pro plus zitten ook achter speakers. Vindt het fijner om het middelpunt achter de bestuurder stoel te leggen. Vindt het geluid prima.R0b1 schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:04:
[...]
Volgens mij waren de klachten over het feit dat er alleen voor speakers inzitten en achter niks. Is dat nu eindelijk anders?
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Nog geen oplossing gevonden helaas.svkaster schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:22:
Wat doe ik fout?
Heb gisteren mijzelf als hoofgebruiker toegevoegd bij de dealer in onze nieuwe ID4.
Thuis probeer ik mijn vruw als tweede gebruiker toe te voegen maar krijg elke keer een error.
Ik heb het volgende gedaan:
Mijn vrouw heeft eerst de VW app gedownload en een gebruiker aangemaakt.
In de ID4 bij gebruikers hebben we een nieuwe gebruiker toegevoegd
In de app van de vrouw vervolgens de barcode ge scaned om de auto te koppelen
In de VW app zegt hij nu dat het gelukt is.
Op het display in de auto na ong een minuut, krijg ik de volgende melding
[Afbeelding]
Zou de oorzaak kunnen zijn dat door de cloud omgeving van VM komt? Of liever gezegd dat die niet bereikbaar is?Schepseltje schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:44:
[...]
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Nog geen oplossing gevonden helaas.
ik heb het eindelijk gevondenSchepseltje schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:44:
[...]
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Nog geen oplossing gevonden helaas.
Aan de dealer en VW whatsapp en zelfs de werkplaats heb je niks als het om software gaat.
Eigenlijk is het heel simpel als je het weet.
Als je je eigen de eerste keer aanmeld krijg je na verloop de melding op het scherm van de ID4 dat het niet gelukt is met een hoop text. Tot op heden had ik de text wel gelezen maar begreep ik niet echt wat er fout gaat. Als je het scherm krijgt moet je de nieuwe barcode weer scannen en dan op de website ( niet in de app) vervolgens nog een keer inloggen en de auto nogmaals toekennen. En dan werkt het
Nu het wwerkt en ik de text nog een keer lees staat er ook eigenlijk dat je van alles op de website moet aanpassen. maar dat is achteraf. Succes met aanmelden
Dat klinkt veelbelovend. Bedankt voor je terugkoppeling, ik ga het deze week nog eens proberen.svkaster schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:59:
[...]
ik heb het eindelijk gevonden![]()
Aan de dealer en VW whatsapp en zelfs de werkplaats heb je niks als het om software gaat.
Eiigenlijk is het heel simpel als je het weet.
Als je je eigen de eerste keer aanmeld krijg je na verloop de melding op het scherm van de ID4 dat het niet gelukt met een hoop text. Tot op heden had ik de text wel gelezen maar begreep niet echt wat er fout gaat. Als je het scherm krijgt moet je de nieuwe barcode weer scannen en dan op de website vervolgens nog een keer inloggen en de auto nogmaals toekennen. En dan werkt het![]()
Nu het wwerkt en ik de text nog een keer lees staat er ook eigenlijk dat je van alles op de website moet aanpassen. maar dat is achteraf. Succes met aanmelden
Dus dacht, wellicht het delen waard!
https://www.thingiverse.com/thing:7219020
:strip_exif()/f/image/ZN3AzZbWukTiJOqOs9VzUfDN.jpg?f=fotoalbum_large)
http://www.brianesselbrugge.nl
@Urquattro83 ter info: 28 nov. melding dat onze ID.4 onderweg was naar NL, 1 december binnen bij dealer en ophalen op zaterdag 13 decemberUrquattro83 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 06:54:
[...]
Ik volg de ontwikkelingen bij jou, mijn ID.4 wordt 1 week later geproduceerd (week 48, week 49/50 bij dealer, wk51 uitleveren).
Nu heb ik slechte ervaringen met het tijdig uitleveren voor bijtellingswijziging, dus hoop ik wat vertrouwen te tanken uit jouw berichten.😅
goed nieuws voor degene die op hun leaseauto zitten te wachten om nog de 17% bijtelling te krijgen. De maat regel om van 17% naar 22 procent te gaan is vertraagt. Het gaat eerst naar 18% en dan weer later naar 20% en ik geloof pas in 2028 naar de 22%.buzzlightyear schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:14:
[...]
@Urquattro83 ter info: 28 nov. melding dat onze ID.4 onderweg was naar NL, 1 december binnen bij dealer en ophalen op zaterdag 13 december
Ik heb vandaag een proefrit gemaakt met een ID.4 Pro 77 kWh 93% SOH en zowel mijn partner als ik vonden hem erg prettig, zowel qua ruimte als qua bruikbaarheid. Hij heeft alle functies die ik wil, verwarmde stoelen, een zonnedak en een elektrische achterklep. De prijs is ook redelijk, maar hij is van 2021 en heeft 142.100 km op de teller staan. Het was een leaseauto en hij lijkt geen schade of iets dergelijks te hebben. Moet ik hem overwegen of op zoek gaan naar iets dat misschien minder is op het gebied van functies die ik wil, maar minder kilometers heeft? Zijn de modellen van 2021 goed? Het infotainmentsysteem werkte prima, maar ik maak me zorgen omdat ik 10.000 km per jaar rijd. Ik heb dan nog 20.000 km te gaan voor de batterijgarantie. Gaat de batterij dan kapot of blijft hij gewoon goed werken?
Ik zou graag advies krijgen van mensen die een ID4 hebben.
De batterij zal niet zomaar stuk gaan als de garantie eraf is. Dat zou niet best zijn. Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft. "Ik maak me zorgen......". Als ik dat gevoel heb bij een aankoop dan doe ik het niet. Wel een toffe auto om mee te rijden. Wij rijden nu een dikke 2 jaar de ID.4 en met veel plezier. Komt alleen in de garage voor onderhoud. Nooit geen problemen gehad.zeren schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:11:
Hallo allemaal,
Ik heb vandaag een proefrit gemaakt met een ID.4 Pro 77 kWh 93% SOH en zowel mijn partner als ik vonden hem erg prettig, zowel qua ruimte als qua bruikbaarheid. Hij heeft alle functies die ik wil, verwarmde stoelen, een zonnedak en een elektrische achterklep. De prijs is ook redelijk, maar hij is van 2021 en heeft 142.100 km op de teller staan. Het was een leaseauto en hij lijkt geen schade of iets dergelijks te hebben. Moet ik hem overwegen of op zoek gaan naar iets dat misschien minder is op het gebied van functies die ik wil, maar minder kilometers heeft? Zijn de modellen van 2021 goed? Het infotainmentsysteem werkte prima, maar ik maak me zorgen omdat ik 10.000 km per jaar rijd. Ik heb dan nog 20.000 km te gaan voor de batterijgarantie. Gaat de batterij dan kapot of blijft hij gewoon goed werken?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Update: OBDeleven (versie 2) had een mooie black Friday aanbieding welke vandaag binnen was. Even verbinden, app starten en geregeld: Lane Assist setting onthoud nu de setting (lees OFF). Eindelijk!R0b1 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:26:
Langzamerhand ben ik het helemaal zat om voor de start van iedere rit die waardeloze Lane-Assist manueel uit te moeten zetten. Wat is jullie ervaringen met het permanent uitschakelen?
Voor 114 euro heb je een OBDeleven 3 + 500 Credits. Best veel geld maar ik wellicht dat ik er nog meer mee gaan doen?
Rest van de “one click” apps/settings zijn niet echt interessant.
SoH weet ik niet. Wij hebben er nu 22000 mee gereden. Wij kochten hem met 500 km op de klok.zeren schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:26:
@Devke Dat is eerlijk en waar, ik maak me niet zozeer zorgen over het aantal gereden kilometers, maar ik probeer er wel op te letten dat ik niet te veel geld uitgeef aan een auto met een te hoog kilometrage. We hebben ook erg genoten van de proefrit. Hoeveel kilometer heb je met je ID4 gereden en hoe gezond is de accu nog?
Ik persoonlijk zou minder km's prettiger vinden. Meestal als wij rond de 60.000 km komen dan kriebelt het alweer. Maar goed ieder heeft zijn budget wat hij wenst of niet wenst te besteden aan een auto. Paar naast elkaar zetten? Vlgs mij is de 2e handsmarkt je wel gunstig gezind 😊
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dat komt behoorlijk overeen met mij ID4 1st max die ik nu een jaar rij. Hadalleenn 97K km inmiddels is het 120K. SOH was ook 93 dacht ik.zeren schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:11:
Hallo allemaal,
Echt advies kan ik je niet geven, geen idee welk risico we lopen met degelijke batterij SOH. Range is nog aardig vandaag 300 km waarvan 80% snelweg . Weer thuis met 18% SOC.
Bij een ex lease is onderhoud meestal goed gedocumenteerd vraag er naar.
Prettige auto maar wees je wel bewust van de hoge catalogusprijs, dat hakt er behoorlijk in op je verzekeringspremie...
Check ook of deze auto 7 jaar onderhoud inclusief heeft, dan heb je nog een gratis beurt waarvoor ze bij VAG anders de hoofdprijs vragen.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Kan iemand bevestigen dat zonder plus abonnement wel het laden en klimatiseren gratis blijft werken via de app?
De informatie is her en der tegenstrijdig en sommige plekken werkt Volkswagen de indruk dat deze functionaliteit betaald is, maar op andere plekken staat dit niet benoemd als behorend bij plus.
Eerst niet, maar sinds een paar maanden hebben ze dat weer vrijgegeven. Dus: ja, blijft werken.Phyth0n schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:17:
Kan iemand bevestigen dat zonder plus abonnement wel het laden en klimatiseren gratis blijft werken via de app?
Tot nu toe voelt deze generatie ID.3 echt een flinke stap vooruit ten opzichte van de first edition. Wat wel de eerste keer wennen was, is dat de ruitenwisser switch nu weer aan de linkerkant is.
Daarnaast vind ik de lane warning nu nog heftiger dan in de first edition. Schoof je een baantje zonder richting aan te geven, of naast de befaamde fietsstrook rijdt, begint deze generatie nog harder aan het stuur te trekken.
Momenteel heb ik Maxxis Premitra All Season AP3 banden (maat 215/55 R18 V99 M&S). Welke banden raden jullie aan?
Ik heb na enig wikken en wegen ook de rode kleur gekozen. Naderhand kwam ik een aantal rode ID.4’s tegen en schrok ik van de oubolligheid van de kleur. Maar een ID.4 GTX stelde mij enigszins gerust doordat de kleur rood juist erg gaaf stond. Zo op de foto ziet rood er ook mooi uit.svkaster schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:36:
Toen wij hem vrijdag op gingen halen, regende het wat, dus heb niet een mooie foto
[Afbeelding]
De hond gaat ook graag mee![]()
[Afbeelding]
Hoe is de kleur jou bevallen in het echt?
Dank voor de terugkoppeling! Ik mag hem a.s. maandag al ophalen. Dus 3 weken eerder dan vooraf gecommuniceerd.buzzlightyear schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:14:
[...]
@Urquattro83 ter info: 28 nov. melding dat onze ID.4 onderweg was naar NL, 1 december binnen bij dealer en ophalen op zaterdag 13 december
Ter info: check vooral de site van ODB. Voor de modellen met SFD2 is er nog nauwelijks iets zinvols te doen. (zoals onthouden van de LaneAssist setting).R0b1 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:28:
[...]
Update: OBDeleven (versie 2) had een mooie black Friday aanbieding welke vandaag binnen was. Even verbinden, app starten en geregeld: Lane Assist setting onthoud nu de setting (lees OFF). Eindelijk!
Rest van de “one click” apps/settings zijn niet echt interessant.
Ik hoop dat die SFD2 idd gekraakt gaat worden, volgens mij is automatisch grootlicht en travel assist gewoon vrij te schakelen als je dat niet hebt (zoals ikGM15 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:43:
[...]
Ter info: check vooral de site van ODB. Voor de modellen met SFD2 is er nog nauwelijks iets zinvols te doen. (zoals onthouden van de LaneAssist setting).
En zo te zien is die van mij ook uitgerust met de ID-light, maar is die niet geactiveerd.
Plus het is gewoon leuk om een beetje te rommelen met die instellingen (je bent niet voor niks een Tweaker
Vaak bu'j te bang!
Zeg, eerste aanschaf E bus, en zit even te graven in allerhande opties, en vooral wat er nog niet helemaal lekker werkt. Wat er namelijk wel werkt kan ik vinden bij de dealer maar zit nog even tussen 2 merken te twijfelen ( id Buzz cargo/kia pv5 )
Dus, ik zou graag van de kenners hier willen weten wat de minpunten zijn van de ID buzz ( 2025) . Dus welke details vervelend zijn, en dan vooral op software, technisch, en bv rij eigenschappen.
van de kia zijn die er nog niet, want retenieuw model ed.. En de id buzz is ook verdomd aantrekkelijk.
Komt u maar & alvast dank.
Ik heb vorige maand een nieuwe set Continental WinterContact TS870 P FR XL EVR0b1 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:28:
Mijn id3 heeft inmiddels zo’n 46.000 kilometer gereden (3 jaar oud) en één achterband loopt langzaam leeg. Daarom overweeg ik om er een nieuw setje op te zetten (het is mijn privé auto).
Momenteel heb ik Maxxis Premitra All Season AP3 banden (maat 215/55 R18 V99 M&S). Welke banden raden jullie aan?
225/55R18 102V laten plaatsen. Qua zuinigheid haalt het (lang) niet bij zomerbanden, maar de banden scoren goed in de test, rijden lekker. Geen goedkope jongens. Voor een set van 4 was ik € 900 kwijt inclusief montage en balancering.
Zie ook ANWB
https://www.anwb.nl/auto/...al-wintercontact-ts-870-p
Maar misschien de belangrijkste vraag: als het profiel van je winterbanden nog oké is, waarom ga je niet naar een bandenzaak om te laten checken of die ene leeglopende band niet een gaatje heeft?
Ik zie nu dat je All Seasons hebt. Dan is Continental AllSeasonContact 2 een alternatief.
[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 05-12-2025 14:10 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Hou rekening met het verschil in snelladen. Als dat voor je relevant is en je vaak lange ritten maakt, dan is de 800V-architectuur van de Kia misschien wel een voordeel t.o.v. de Buzz.DIKKEHENK schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:17:
middag..
Zeg, eerste aanschaf E bus, en zit even te graven in allerhande opties, en vooral wat er nog niet helemaal lekker werkt. Wat er namelijk wel werkt kan ik vinden bij de dealer maar zit nog even tussen 2 merken te twijfelen ( id Buzz cargo/kia pv5 )
Dus, ik zou graag van de kenners hier willen weten wat de minpunten zijn van de ID buzz ( 2025) . Dus welke details vervelend zijn, en dan vooral op software, technisch, en bv rij eigenschappen.
van de kia zijn die er nog niet, want retenieuw model ed.. En de id buzz is ook verdomd aantrekkelijk.
En het prijsverschil. Een volledig aangeklede KIA PV5 Cargo Elite Executive 71kWh (topmodel) kost € 38k ex btw. De Buzz Cargo kost minstens 45-50k ex btw. Opties heb ik niet doorgenomen, maar meestal moet je bij VW meer opties aanvinken en bijbetalen dan bij Kia. Dus goedkoper wordt het denk ik niet.
De Buzz blijft een prachtige auto natuurlijk...
[ Voor 16% gewijzigd door Pr088 op 05-12-2025 13:38 ]
Van de leasemaatschappij moest er Bridgestone Blizzak eronder, zeker niet de goedkoopste, maar goed. De Blizzak's (eerdere variant) lagen er ook onder bij de vorige ID.3, maakte wel veel meer lawaai ten opzichte de zomerbanden.R0b1 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:28:
Mijn id3 heeft inmiddels zo’n 46.000 kilometer gereden (3 jaar oud) en één achterband loopt langzaam leeg. Daarom overweeg ik om er een nieuw setje op te zetten (het is mijn privé auto).
Ik rij een ID Buzz Cargo uit april 24, dus helaas geen facelift. Heb wel een collega die wegens teveel defecten een 25 model heeft nu. Die is heel blij met de betere software, en de logischere indeling van de knoppen op het stuur.DIKKEHENK schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:17:
middag..
Qua nadelen die niet veranderd zijn met de facelift:
- je zit vrij ver van de voorruit waardoor je heel ver voorover moet leunen om hoge stoplichten te zien als je de voorste bent.
- app is met enige regelmaat onbetrouwbaar (zie ook elders in dit topic)
- ruitenwisserbediening zit aan de richtingaanwijzerhendel, hierdoor is even snel 1x wissen onmogelijk
- audio is om te huilen... Zelfs de '97 Polo die m'n vriendin tot een jaar geleden had, klonk beter
Verder een prima stuk gereedschap, dat ook nog lekker vlot optrekt (zeker vergeleken met de 90pk Partner die we hiervoor reden)
Kalm aan! En rap een beetje!
Huh? De VW-app is de beste die ik in mijn EV-tijd heb gezien bij 5 merken die ik (weleens) heb gereden. Beter dan Kia, Opel, Hyundai en Nissan.BdK9001 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:15:
[...]
- app is met enige regelmaat onbetrouwbaar (zie ook elders in dit topic)
Verder een prima stuk gereedschap, dat ook nog lekker vlot optrekt (zeker vergeleken met de 90pk Partner die we hiervoor reden)
Dan ben je nog eerder dan wij aan de beurt. Veel plezier met ophalen!Urquattro83 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:41:
[...]
Dank voor de terugkoppeling! Ik mag hem a.s. maandag al ophalen. Dus 3 weken eerder dan vooraf gecommuniceerd.
Nu is het al 2x voorgekomen dat de acculading toch hoger was?
Een keer was die 85% en ik weet niet of die nog aan het opladen was, of dat het opladen stopte omdat ik het laden stopte. Maar vanochtend kwam ik bij de auto en was de accu 100% vol? Als ik bij laden kijk zie ik nogsteeds dat ik een maximum van 80% heb ingesteld. Wat ik niet weet of beide keren toevallig met dezelfde lader was, maar daar ga ik tot ik een verklaring heb wel op letten.
Uiteinde van de hendel een klein stukje indrukken, niet zo ver dat hij gaat wassen (duurde ook even voordat ik dat door had in m'n ID3)BdK9001 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:15:
[...]
- ruitenwisserbediening zit aan de richtingaanwijzerhendel, hierdoor is even snel 1x wissen onmogelijk
Ik ben al bijna 30k km blij met onze Michelin CrossClimate 2 215/50 R19 93T.R0b1 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:28:
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Veel kans dat je je werk in de App als locatie bekend hebt gemaakt onder “vertrektijden” en dat je daar in de instellingen van dat menu (tandwieltje) hebt aangegeven dat ie op die locaties naar 100% mag doorladen.Antonl91 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:17:
Iemand een idee... Heb nu een paar weken een ID3 uit 2020. Die laad ik altijd op het werk op, staan 4 verschillende laadpalen. Direct toen ik de auto in ontvangst heb genomen heb ik battery care aangezet en maximaal tot 80% laden.
Nu is het al 2x voorgekomen dat de acculading toch hoger was?
Een keer was die 85% en ik weet niet of die nog aan het opladen was, of dat het opladen stopte omdat ik het laden stopte. Maar vanochtend kwam ik bij de auto en was de accu 100% vol? Als ik bij laden kijk zie ik nogsteeds dat ik een maximum van 80% heb ingesteld. Wat ik niet weet of beide keren toevallig met dezelfde lader was, maar daar ga ik tot ik een verklaring heb wel op letten.
De instellingen onder “vertrektijden” overrulen de instellingen welke in het algemene laadmenu worden aangegeven voor de opgegeven locaties (5 stuks maximaal).
[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 05-12-2025 20:30 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:
Het grote Volkswagen ID.7 topic
Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!
Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/gJJjJAZVSqLyHVm4kVJb3KXo.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/X3keOVlPiuRCzaXIh1PrCalZ.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/gw1xnknPxmfDSxIAFpXwKPL0.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/6SXDrRLpFnqB91YLLxrWdj8d.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/zrIYRPP4mfxShJqsUNrZnihO.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/uZUWB3mXdhq4Qj5hbhSI8wGr.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/7lOjfAE9WiBuT0ZkOjVnO1Lg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VTnf3vUN4sst7grUAfoY8sX7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aNvxq94pC7rXrTixSX2RyFuL.jpg?f=fotoalbum_large)