Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:06

edward2

Schieten op de beesten

ikt schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:23:
[...]

Om (gisteren) 17:38 (in Californië) tweette Frank Azor dat er morgen "iets" zou zijn.

Het is nu "morgen" daar :) (ofja, werkdag begint over een uurtje).

(Aanname is de tijd in hoofdkwartier Santa Clara)
Ah op die manier :) Ik ben benieuwd.

Niet op voorraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

-The_Mask- schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:47:
Je hebt dit veel vaker gezegd, maar de voorbeelden waren er toen ook niet echt bij. Nu staan ze er weer niet. Wat is er dan zo slecht volgens jou? De vorige ging het er namelijk vooral over dat ze gewoon een minder product hadden. En ja dan is het gewoon heel lastig om hem te verkopen als zijnde superieur natuurlijk. Je zei volgens mij hetzelfde bij Intel vs AMD maar daar vond je AMD dan veel beter in marketing. Maar uiteindelijk ging het gewoon om het product, dat was gewoon beter. Met een beter product kun je gewoon een één op één vergelijking maken met je concurrent en dan is het al duidelijk voor iedereen. Met een minder product is dat natuurlijk niet te doen.
Waar moet ik beginnen? Weet je, ik kan me nauwelijks nog iets herinneren wat AMD nu precies probeerde te vertellen met hun RDNA1 verhaal. Wat was de centrale boodschap? Ik zou het namelijk op moeten zoeken wat ze allemaal hebben gezegd. Wat dingen over RIS en FidelityFX en dat was het. Vervolgens kon je maanden wachten totdat RIS werkte voor DX11 en DX12.

Zo verkoop je dus niet een luxe product aan mensen. Zo verkoop je essentiële producten die geen marketing nodig hebben. Dit werkt goed als je brood probeert te verkopen, niet videokaarten van een paar honderd euro. Het gaat ook niet om mij, ik weet wel wat ik koop. Het gaat om al die PC gamers die geen flauw idee hebben wat een ALU is, die andere 99% dus.

Met Nvidia weet ik het meteen wat de boodschap was in 2018, ray tracing. De boodschap was glashelder en niet te missen. Dat Turing RT nu vrij hopeloos is, maakt niet uit want Nvidia heeft alweer AMD makkelijk verslagen in verkochte aanvallen en dan waren de Turing kaarten in de regel ook duurder. Het hele punt was dat mensen het nu al twee jaar over RTX hebben tot het punt dat veel leken niet eens weten dat RTX, Nvidia hun implementatie van DXR is. DXR, de standaard die Microsoft primair heeft ontwikkeld voor hun volgende generatie console, met AMD...

Als ik bij AMD over de marketing ging, dan had ik dus een strategie bedacht om mensen te overtuigen te kiezen voor mijn product door te kijken wat mijn sterktes zijn en die eindeloos te herhalen totdat mensen het weten. AMD had jarenlang een groot voordeel over Nvidia en ze hebben er helemaal niks mee gedaan. Dat was Freesync en dit was een valide argument om een meer verbruikende Radeon te kopen over een GeForce. Inmiddels is Nvidia bezig om de goede Freesync panelen te kapen met een G-sync compatible stikker. Het is Nvidia die Freesync nam en er een kwaliteitsmerk aan ging geven, maar dit G-sync compatible noemt. Maanden later kwam AMD pas met Freesync premium waar een verversingssnelheid van 120Hz en LFC verplicht voor zijn. Het is ongelofelijk dat ze dit niet jaren geleden konden doen zodat Nvidia de boel niet zo kon kapen.

En zo gaat het dus steeds met AMD. Zen verkoopt wel omdat Zen onderhand het hele Skylake++++ op 14nm+++ platform heeft doodgeknuppeld in de DIY markt. Dat is niet gebeurd door AMD hun briljante marketingstrategie. Nee dat komt door de mensen die het kochten en andere gingen aanraden. Intel heeft hier ook goed aan meegeholpen door helemaal niks te doen en het te laten gebeuren.

Nvidia is een heel ander probleem. Nvidia heeft het denken van de gewone consument compleet onder controle met RT(X). AMD kan niet anders dan met RDNA2 hun eigen RT te demonstreren. Dat zullen ze dan ook moeten pushen en het is te hopen voor de marketing afdeling dat RDNA2 RT ook echt functioneel is en niet net zo waardeloos als Turing. Ze zullen het moeten tonen met games, niet demo's omdat ze twee jaar te laat zijn en mensen onderhand eens een RT game verwachten. Daar liggen ze alleen ook al achter omdat Nvidia Cyberpunk 2077 heeft als troefkaart voor 2020 en zelfs the Witcher 3 van stal kan halen die een RT upgrade krijgt. Nota bene voor de nieuwe consoles waardoor wij hier weten dat het op RDNA2 draait, maar op PC is de game Nvidia sponsored dus niet bruikbaar.

Het enige dat AMD misschien kan doen is juist die console connectie gaan gebruiken. Gooi er gewoon ongefundeerd erin dat alles op RDNA2 zal draaien en dat games beter draaien op RDNA2. De PS5, de XSX, de XSS en PC gaming ook. Dat zou de boodschap moeten zijn. Vervolgens doe je wat benchmarks waar je heel snel overheen gaat en je cherry picked welke games je laat zien. Je vergelijkt primair met RDNA1 en niet Nvidia. Dan wat technische achtergrond waar je snel overheen gaat en terug naar de RT. Sluit een deal met Sony dat je een van hun exclusieve games mag gebruiken om je RT te demonstreren zodat je wat hebt. Verbind het verhaal van consoles en RT zo. Dan laat je de hopelijk eens niet slechte referentiekaarten zien en dan ben je klaar. Desnoods bouw je een woonkamer of studeer/gamekamer studio om Jensen Huang zijn keuken te overtreffen. Maak het niet te overdreven, maar doe zoiets.

Dat is marketing waarna je de hype krijgt zoals nu al een week bezig is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:38:
Weet je, ik kan me nauwelijks nog iets herinneren wat AMD nu precies probeerde te vertellen met hun RDNA1 verhaal. Wat was de centrale boodschap?
Prijs/prestatie. Dat was de focus van AMD en dat is toch één van de meest interessante dingen. Is natuurlijk weinig spectaculair, maar uit eindelijk is dat waar het volledig om draait voor videokaarten in dat segment. Dat nVidia de focus legt op raytracing is ook logisch. AMD had dat niet en het is nieuw, dus dan zet je hier vol op in.

De focus op FreeSync hebben ze overigens al 6 jaar in hun marketing verwerkt. Ook gewoon met de RX5700(XT) videokaarten.

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 09-09-2020 17:02 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
-The_Mask- schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:56:
[...]

Prijs/prestatie. Dat was de focus van AMD en dat is toch één van de meest interessante dingen. Is natuurlijk weinig spectaculair, maar uit eindelijk is dat waar het volledig om draait voor videokaarten in dat segment. Dat nVidia de focus legt op raytracing is ook logisch. AMD had dat niet en het is nieuw, dus dan zet je hier vol op in.

De focus op FreeSync hebben ze overigens al 6 jaar in hun marketing verwerkt. Ook gewoon met de RX5700(XT) videokaarten.
Maar dat is juist het probleem, ja ze marketen hun Freesync, maar zonder enige kwaliteitseisen aan Freesync monitoren, itt GSync monitoren. Daardoor hebben die toch altijd bekend gestaand als het mindere broertje van GSync. Wel goedkoper, maar ook minder goed.

En daarom gooien monitor fabrikanten met plezier Freesync uit hun marketing materiaal en GSync compatible erop, omdat GSync een betere reputatie heeft. Als AMD al jaren geleden een Freesync premium keurmerk had gehad, met ruwweg vergelijkbare eisen als Nvidia heeft voor GSync, dan was dat nooit zo makkelijk gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:34

Apoca

Array Technology Industry

De nieuwe Xbox Series S waar de aankondiging van is gedaan ziet er anders netjes uit. De CPU/GPU power is niet mis, ze zeggen 60fps@1440P met max tot 120 fps te halen en dat voor $299. Dat maakt een interessant videokaartje als ze dat naar de PC kunnen brengen tegen een goede prijs :)

Processor
8x Cores @ 3.6 GHz (3.4 GHz w/ SMT) Custom Zen 2 CPU
Graphics
4 TFLOPS, 20 CUs @ 1.565 GHz Custom RDNA 2 GPU

[ Voor 38% gewijzigd door Apoca op 09-09-2020 17:29 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 17:40
edward2 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:31:
[...]

Ah op die manier :) Ik ben benieuwd.
Zou het misschien alleen de Xbox aankondiging van zojuist zijn? Is ook AMD hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sissors schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:11:
[...]

Maar dat is juist het probleem, ja ze marketen hun Freesync, maar zonder enige kwaliteitseisen aan Freesync monitoren, itt GSync monitoren. Daardoor hebben die toch altijd bekend gestaand als het mindere broertje van GSync. Wel goedkoper, maar ook minder goed.
Weet niet als dat klopt. Als je je niet inleest kom je dat nooit tegen en zal je dat ook nooit als nadeel kunnen zien. Als je je wel inleest dan weet je waar je op moet letten en kun je dus gewoon een goede keuze maken.
En daarom gooien monitor fabrikanten met plezier Freesync uit hun marketing materiaal en GSync compatible erop, omdat GSync een betere reputatie heeft. Als AMD al jaren geleden een Freesync premium keurmerk had gehad, met ruwweg vergelijkbare eisen als Nvidia heeft voor GSync, dan was dat nooit zo makkelijk gebeurd.
nVidia heeft gewoon een veel groter marktaandeel, is veel bekender en heeft veel meer fans. Dat is de reden dan men dat er liever op plakt. Vroeger had je bijvoorbeeld ook voedingen die CrossFire en SLI ready/certified waren. Was natuurlijk totale onzin, maar je zag de SLI certified wel veel vaker dan CrossFire. Ook al moest bij nVidia de voeding getest worden en bij AMD niet. Is dus niet dat de ene beter was dan de andere, beide waren totale onzin. Toch zag je de nVidia veel vaker, ook al moest daar voor betaald worden. Puur en alleen omdat nVidia dus bekender is, groter marktaandeel heeft en meer fans.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 19:28

CerandoX.nl

Vides

Pikkemans schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:19:
[...]

Zou het misschien alleen de Xbox aankondiging van zojuist zijn? Is ook AMD hardware.
Dat zou flauw zijn wetende dat iedereen op Big Navi zit te wachten. Sony zou ook met een prijs komen vandaag, misschien is het afgesproken om het net voor de onthulling van Big Navi te doen en vandaag de deadline is?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Munchie
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Munchie

FP ProMod

RNDA2 dus 28 oktober.

8 oktober Zen 3

[ Voor 54% gewijzigd door Munchie op 09-09-2020 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33
Munchie schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:09:
[Twitter]
RNDA2 dus 28 oktober.

[Twitter]
8 oktober Zen 3
Beetje flauw als we het hier mee moeten doen. Ik haak dan af in ieder geval als ze niet concreter worden voor de RTX3000 serie beschikbaar is.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 23:27
Ik had persoonlijk die events andersom gedaan, aangezien de videokaarten van Nvidia dan al ruim een maand in de winkels liggen en hier valt nog wat te concurreren.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wordt dus op zo'n vroegst november voor we een RX 6000 kunnen kopen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 18:23
RobinNL schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:29:
Ik had persoonlijk die events andersom gedaan, aangezien de videokaarten van Nvidia dan al ruim een maand in de winkels liggen en hier valt nog wat te concurreren.
Ik denk dat AMD nog even nodig heeft om ze klaar te hebben, anders zouden ze die presentatie wel eerder laten plaatsvinden lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Phusebox schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:28:
[...]

Beetje flauw als we het hier mee moeten doen. Ik haak dan af in ieder geval als ze niet concreter worden voor de RTX3000 serie beschikbaar is.
Als dat het enige is wat ze tot dan te melden hebben, hebben ze er niet veel van begrepen.. 8)7

Niet op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33
Misschien is er wel een overeenkomst met MS en Sony om de GPUs niet in de winkel te hebben voor de nieuwe consoles. Kan ik me wel iets bij voorstellen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

@Paprika Principes als 'liever een finished product' lijkt al weer geen gewicht meer te hebben. Mensen laten zich ook wel erg makkelijk opjagen door simpele marketing.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Xadeon schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:34:
@Paprika Principes als 'liever een finished product' lijkt al weer geen gewicht meer te hebben. Mensen laten zich ook wel erg makkelijk opjagen door simpele marketing.
Het is maar net hoe de wind waait bij sommigen. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Xadeon schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:34:
Mensen laten zich sowieso erg opjagen voor de aanschaf van een GPU om dan weer Fornite te gaan spelen. :p

problemen met 1080ti

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Paprika schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:31:
[...]

Ik denk dat AMD nog even nodig heeft om ze klaar te hebben, anders zouden ze die presentatie wel eerder laten plaatsvinden lijkt mij.
Ze hadden toch op z'n minst iets meer hun best moeten doen om een hint te geven waar Big Navi staat (tov bv. de 3080). Maar goed, dat is vooral mijn gedachte.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Phusebox schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:28:
[...]

Ik denk niet dat de 3000 serie massaal beschikbaar is op de gestelde datum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@edward2 Je denkt toch niet dat AMD de komende 6 weken lang de mond gaat houden?! Met een Nvidia launch tussendoor.. Ze hebben dan niet de beste marketing-afdeling maar ze zijn daar ook weer niet op hun achterhoofd gevallen he.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:50
*knip* Dit voegt niets toe en neigt behoorlijk naar een persoonlijke aanval. Laten we het vooral gezellig houden.

[ Voor 88% gewijzigd door Blaat op 09-09-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Xadeon schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:50:
@edward2 Je denkt toch niet dat AMD de komende 6 weken lang de mond gaat houden?! Met een Nvidia launch tussendoor.. Ze hebben dan niet de beste marketing-afdeling maar ze zijn daar ook weer niet op hun achterhoofd gevallen he.
Dat niet, maar de vraag of er relevante info naar buiten komt, durf ik nog niet uit te sluiten bij de onnavolgbare AMD-marketinglogica :+

En willen ze het maximale effect daarvan hebben, dan hebben ze geen 6 weken, maar minder dan een week.

[ Voor 12% gewijzigd door edward2 op 09-09-2020 19:00 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

:D, of Big Navi T-shirts with cool prints.

Niet op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7CNV8YigTtzbaGabZba41Ne660=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pFcRD6Qzn3hcHWy6bqcD0MV.jpg?f=fotoalbum_large

Na nog even wachten dus :/

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:32
Mijn grootste vraag is of het plan reeds was om de RDNA2 aan te kondigen op 28 oktober. Het zou kunnen ingegeven zijn door de launch van 3xxx serie van nVidia. We weten niets over de beschikbaarheid van die laatste reeks en je kunt gerust speculeren dat er onvoldoende voorraad zal zijn om de eerste lading klanten meteen te voorzien. Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat de RDNA2 kaarten in grote getale beschikbaar zijn op 28 oktober, als ze al beschikbaar zijn op die datum.

Ik weet niet in welke situatie anderen zich hier bevinden, maar anderhalve maand wachten op een vermoedelijke aankondiging zonder (grote) voorraad... Gekoppeld aan de slechte reputatie van de drivers. De meeste mensen gaan toch eieren voor hun geld kiezen. Laat ons toch maar toegeven dat ze gepakt zijn in snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flying schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:21:
De meeste mensen gaan toch eieren voor hun geld kiezen.
Je bedoeld dat maar heel weinig mensen een kaart tijdens de launch kopen. Maar bijna iedereen op het moment dat ze het nodig achten? :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.8.3

https://www.amd.com/en/su...e-notes/rn-rad-win-20-8-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Laatst online: 16:32
-The_Mask- schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:25:
[...]

Je bedoeld dat maar heel weinig mensen een kaart tijdens de launch kopen. Maar bijna iedereen op het moment dat ze het nodig achten? :p
In mijn directe omgeving gaan drie mensen binnenkort (of op launch indien het lukt) de nVidia kaarten kopen. Eentje gaat wachten omdat dit altijd het plan was, maar gaat dan alsnog nVidia kiezen. Sommige mensen hebben gewoon geen zin in dat gezeik met die drivers.

Als ze mij advies vragen over onderdelen als persoon die gewoon een computer wil waar ze hun ding op kunnen doen zonder omkijken ernaar, dan ga ik echt geen AMD kaarten aanraden. Dat zeg ik als AMD fanboy met een rationele ingesteldheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Munchie schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:09:
[Twitter]
RNDA2 dus 28 oktober.

[Twitter]
8 oktober Zen 3
Typisch AMD dit. Niks gereed hebben om Nvidia's launch voor te zijn, geen reveal een weekje na Nvidia om de lucht uit de zeilen te nemen.

De echte enthousiastelingen zullen snel zo'n 3080 of 3090 kopen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:50
-The_Mask- schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:25:
[...]

Er zullen altijd enthousiastelingen zijn die op launch day kopen. En dan is er nog een groep die in dat jaar een nieuwe build hebben gedaan maar de graka uitgesteld hebben wachtende op de nieuwe gen.

Maar het gros zal gewoon kopen wanneer het dat nodig acht en van dat gros denk ik dat de meeste gewoon kijken naar beste performance voor hun budget of wat reviewers en youtubers adviseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:38:
[...]

Het enige dat AMD misschien kan doen is juist die console connectie gaan gebruiken. Gooi er gewoon ongefundeerd erin dat alles op RDNA2 zal draaien en dat games beter draaien op RDNA2. De PS5, de XSX, de XSS en PC gaming ook. Dat zou de boodschap moeten zijn. Vervolgens doe je wat benchmarks waar je heel snel overheen gaat en je cherry picked welke games je laat zien. Je vergelijkt primair met RDNA1 en niet Nvidia. Dan wat technische achtergrond waar je snel overheen gaat en terug naar de RT. Sluit een deal met Sony dat je een van hun exclusieve games mag gebruiken om je RT te demonstreren zodat je wat hebt. Verbind het verhaal van consoles en RT zo. Dan laat je de hopelijk eens niet slechte referentiekaarten zien en dan ben je klaar. Desnoods bouw je een woonkamer of studeer/gamekamer studio om Jensen Huang zijn keuken te overtreffen. Maak het niet te overdreven, maar doe zoiets.

Dat is marketing waarna je de hype krijgt zoals nu al een week bezig is.
Helemaal eens met deze post, waarom de AMD marketing zo ongelofelijk slecht is. Het enige wat nog ontbreekt is waarom. Ik denk dat de keuze voor Lisa Su laat zien dat AMD geleid wordt door ingenieurs, is mijn hypothese. Die gaan dat goede voorstel van jou: "Gooi er gewoon ongefundeerd erin..." dus niet accepteren. Daarmee zouden ze zich verlagen tot het niveau van nVidia, wat natuurlijk niet zo is. Marketing is een verhaal vertellen, niet 100% wetenschappelijk eerlijk zijn. Laat ik mijn hypothese eens toetsen:

Als we kijken naar de prestaties van de AMD marketing afdeling over de afgelopen jaren, bijvoorbeeld de onterechte Polaris en GCN hype, dan snap ik wel dat Lisa Su nu de teugels strak houdt. Zij heeft te maken met een executive team van niet minder dan 17 mensen, waaronder maar 1 marketing SVP https://www.amd.com/en/corporate/leadership. Die 16 anderen hebben vrijwel allemaal een achtergrond BSc MSc PhD in engineering. Niet echt sales of ondernemerschap gedaan, een enkele uitzondering daar gelaten.

Ondertussen, bij nVidia, heb je 6 mensen van belang, https://nvidianews.nvidia.com/bios , waarvan alle 6 of ondernemer zijn geweest, sales achtergrond hebben of commercieel goed door de wol geverfd. Ze hebben wel een beetje engineering BsC, maar niet iedereen. Het mag geen verrassing zijn. De leiding bepaalt sterk de story telling van een bedrijf, for bad or for worse.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:56
Wat is het ontzettend jammer dat AMD nu geen antwoord kan geven na de aankondiging van de nieuwe generatie Nvidia GPU’s.

Ik keek oprecht uit naar een AMD-only systeem (CPU/GPU) aangezien Nvidia naar alle waarschijnlijkheid weer een Super variant lanceert als antwoord op de RX 6000-kaarten.

Momenteel heb ik geen GPU meer en een maandje wachten was geen probleem geweest maar 2-3 maanden wachten daar begin ik gewoonweg niet aan.

Ik hoop oprecht dat de mensen die wél geduld hebben echt beloond gaan worden met een prachtige grafische kaart.

[ Voor 6% gewijzigd door Evernote op 09-09-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroenneman schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:06:
[...]

Typisch AMD dit. Niks gereed hebben om Nvidia's launch voor te zijn, geen reveal een weekje na Nvidia om de lucht uit de zeilen te nemen.

Dat is wel jammer inderdaad Dacht mede vanwege de console releases dat ze al aardig op schema liepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
-The_Mask- schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:18:
[...]

Als je ze onder elkaar zet beide in hun eigen "kamer", waarbij beide de lucht door hun eigen deel van het koelblok blaast hebben ze geen enkele invloed op elkaar.
Behalve de toename in geluidsproductie door de "kamers" (toename in luchtsnelheid kun je horen), moeten die kamers apart gebouwd worden. Misschien is dat nu met 3D printing goedkoper, maar sowieso duurder dan als je geen kamers hoeft te maken.

Een groter probleem is wederom het ontwerp: de kamer van de 1ste fan probeert de lucht zo dicht mogelijk langs het koelblok te blazen en langs de 2e en 3e fan. De 2e fan probeert dat ook. De 2e fan moet dus kleiner zijn dan de 1ste, om een "gangetje" te maken voor de 1ste, de 3e fan nog kleiner voor de gangetjes van fan nummer 1 en 2. Dat heeft weer gevolgen voor de hoeveelheid aangezogen lucht. Het turbulentie probleem is "opgelost", maar het kind is met het badwater weg.

Ik kan ook geen enkel ontwerp vinden voor 2 of 3 centrifugale blower koelers.
Ik concludeer wederom de 3 use cases, kort:
  • multi GPU
  • mini-ITX geen ruimte
  • slechte/geen airflow
Die laatste groep is trouwens best groot, groter dan de groep luie tweakers (hoi :w). Door OEM fabrikanten als Dell, HP, Lenovo, Acer, ASUS:
YouTube: Blower vs Open-Air - Which one should you buy? - GPU Cooling Comparison

Concreet geval: een Acer Predator G3-710 met case fans, als je er een RTX 1070 Dual Fan in stopt, raakt gewoon oververhit. Maar met een blower koeler niet. Dus, Dual / Tri Fan kaarten moeten eigenlijk met een grote dikke waarschuwing sticker komen: "Zorg voor goede airflow in je case!!"

Blower koelers zijn dus best cool, maar in de handen van een goede tweaker, helaas wel inferieur.

[ Voor 0% gewijzigd door sunsmountain op 09-09-2020 21:36 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Al gepost. Best karig qua informatie, inderdaad. Nah ja, dan maar een 3070 / 3080.

[ Voor 175% gewijzigd door sunsmountain op 09-09-2020 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sunsmountain schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:21:
[...]

Behalve de toename in geluidsproductie door de "kamers" (toename in luchtsnelheid kun je horen), moeten die kamers apart gebouwd worden. Misschien is dat nu met 3D printing goedkoper, maar sowieso duurder dan als je geen kamers hoeft te maken.
Ik snap niet goed wat je bedoeld, maar het klinkt niet zoals ik het bedoel. Wat ik bedoel is gewoon het in twee delen en zorgt niet voor een toename van de luchtstroom en je hoeft ook niet iets als een aparte kamer te 3D printen. Het is gewoon een andere mal voor de plastic shroud. Gewoon precies hetzelfde als nu dus maar dan met twee fans en een stuk plastic ertussen zodat ze elkaar niet beïnvloeden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlANDThE7-FzYCKolzNMbFzGhRs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sZiTiVPENdM6lVLNgMJdBtLD.jpg?f=user_large

Daarmee zeg ik niet dat ze dat moeten doen, want ik denk dat het nog veel beter kan. Door bijvoorbeeld de fan een kwartslag te draaien en veel breder te maken met grotere bladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juO-JbLktD4zA5Zd8QLgf1d94ps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CrLDdyF02Ng6oHlQRv440eQB.jpg?f=user_large

Zeg maar een type zoals deze, maar dan in het klein (dit is een flinke jongen) en dan dus met grotere bladen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De ATX spec moet gewoon na al te lange tijd gewoon overboord gegooid worden. De hele layout van de kast moet gewoon anders.

Het MB moet eigenlijk in 2 delen gesplitst worden, high performance (CPU big-MEM, NVME) deel en low performance deel (SouthBridge/APU, PCI ex sloten, USB, SATA).
Met onderaan beide borden een PCI-ex slot dat naar beneden staat waar je het volgende bord in klikt, en dat dus ook met de GPU. Maw dan kan je ook daisy chainen met CPU/APU/GPU-MB`s.

Bord kan ook haaks geinstalleerd worden zodat je het low performance MB haaks zet ipv de GPU.

Ook de CPU en GPU aan de andere kant van het bord zodat je het zij paneel van je kast als koeler kan gebruiken, zijpaneel dus 5 cm dik ofzo met fanmounts erop.

En geen stroom meer leveren met het PCI Express slot (of alleen minimaal voor geluids/netwerk/controller-kaarten) maar eigenlijk alleen met 1 grote stroom plug ala ATX (maar anders want ik haat die stekker, is me te vintage.) Liever iets meer server/modulair achtig.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Evernote schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:40:
Momenteel heb ik geen GPU meer en een maandje wachten was geen probleem geweest maar 2-3 maanden wachten daar begin ik gewoonweg niet aan.
Je maakt nu de veronderstelling dat de nVidia kaarten goed beschikbaar zijn tussen nu en 2-3 maanden...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

sunsmountain schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:38:
[...]

Helemaal eens met deze post, waarom de AMD marketing zo ongelofelijk slecht is. Het enige wat nog ontbreekt is waarom. Ik denk dat de keuze voor Lisa Su laat zien dat AMD geleid wordt door ingenieurs, is mijn hypothese. Die gaan dat goede voorstel van jou: "Gooi er gewoon ongefundeerd erin..." dus niet accepteren. Daarmee zouden ze zich verlagen tot het niveau van nVidia, wat natuurlijk niet zo is. Marketing is een verhaal vertellen, niet 100% wetenschappelijk eerlijk zijn. Laat ik mijn hypothese eens toetsen:

Als we kijken naar de prestaties van de AMD marketing afdeling over de afgelopen jaren, bijvoorbeeld de onterechte Polaris en GCN hype, dan snap ik wel dat Lisa Su nu de teugels strak houdt. Zij heeft te maken met een executive team van niet minder dan 17 mensen, waaronder maar 1 marketing SVP https://www.amd.com/en/corporate/leadership. Die 16 anderen hebben vrijwel allemaal een achtergrond BSc MSc PhD in engineering. Niet echt sales of ondernemerschap gedaan, een enkele uitzondering daar gelaten.

Ondertussen, bij nVidia, heb je 6 mensen van belang, https://nvidianews.nvidia.com/bios , waarvan alle 6 of ondernemer zijn geweest, sales achtergrond hebben of commercieel goed door de wol geverfd. Ze hebben wel een beetje engineering BsC, maar niet iedereen. Het mag geen verrassing zijn. De leiding bepaalt sterk de story telling van een bedrijf, for bad or for worse.
Na Polaris en Vega zijn gelukkig de types zoals Chris Hook vertrokken. De marketing voor RDNA1 was voornamelijk onduidelijk en visieloos en niet contraproductief en zeefsabotage. Het was nog steeds slecht, maar het was geen "Poor Volta Vega" meer. Zen 2 verkocht zichzelf, ondanks dat de marketing afdeling daar wel degelijk heeft geprobeerd om zichzelf in de voet te schieten met die stupide 200MHz boost video met onrealistische clock speeds. Dat was ook echt een typische "AMD marketing" actie. :z

Ik denk ook wel dat AMD zeer technisch gedreven is. Dat is eigenlijk waar mijn voorkeur vandaan komt. Het gaat me niet om het merk, in het "underdog anti kamp" zitten of wat voor emotionele reden dan ook. Het gaat me erom dat AMD een technisch georiënteerd bedrijf is dat technologische ontwikkeling combineert met winst maken i.p.v. winst maken met technologische ontwikkeling. Het is AMD dat de laatste jaren ook behoorlijk innoveert, maar als het in het belang van de industrie is, dan maakt AMD iets ook toegankelijk. Je zal AMD simpelweg niet zoiets als GameWorks zien optuigen. AMD zie je juist goede, open standaarden pushen waar iedereen wat aan heeft.

Overigens is dat ook een reden waarom ik juist wel HBM2E denk voor Navi 21. Net zoals dat referentie PCB's van AMD meestal zo overdreven goed zijn, is juist HBM2E gebruiken ook iets dat typisch AMD is. Ze kiezen daar zo vaak voor de hardware technologische optie waar een Nvidia juist zou kiezen voor een software oplossing waar ze met compressietechnieken, geheugenbandbreedte reduceren.

Maar begin van de maand dus Zen 3 en aan het einde RDNA2. Tja, dat zat er wel een beetje aan te komen. Zen 3 zit gewoon weer op de gebruikelijke 14 a 16 maanden cyclus en die kon je wel raden. RDNA2, tja zat er ook wel aan te komen. Hopelijk betekend dit dat de AIB modellen dan niet pas volgend jaar verschijnen. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 19:28

CerandoX.nl

Vides

28 oktober pas, nou ik ga daar niet op wachten...

https://tweakers.net/nieu...aarten-op-28-oktober.html

[ Voor 57% gewijzigd door CerandoX.nl op 09-09-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:56
bluebear schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:30:
[...]

Je maakt nu de veronderstelling dat de nVidia kaarten goed beschikbaar zijn tussen nu en 2-3 maanden...?
Ik veronderstel nu dat er tot tot eind Oktober geen aankondiging van AMD komt over nieuwe GPU's terwijl er een mogelijkheid is dat ik voor die tijd al een GPU heb.

Ik had graag gezien dat AMD éérst met de GPU's kwam en daarna pas met de CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Ik vrees vele met jou. Wellicht kan je tegen die tijd nog steeds geen nVidia kaart krijgen omdat alles uit verkocht is. Maar zeker nu alle events digitaal zijn zou je toch denken dat AMD wel eerder een event zou kunnen doen.

Ik had zelf ook echt RDNA2 eest gedaan en Zen3 dan maar later. Of ze denken dat Intel binnenkort met iets gaat komen wat ze willen aftroeven? ik vind het in ieder geval een aparte keuze. Ik had als ik AMD was het event eind September nog gedaan. Maar wellicht zijn ze nog niet klaar.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• sunsmountain
-The_Mask- schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:14:
[...]

Ik snap niet goed wat je bedoeld, maar het klinkt niet zoals ik het bedoel. Wat ik bedoel is gewoon het in twee delen en zorgt niet voor een toename van de luchtstroom en je hoeft ook niet iets als een aparte kamer te 3D printen. Het is gewoon een andere mal voor de plastic shroud. Gewoon precies hetzelfde als nu dus maar dan met twee fans en een stuk plastic ertussen zodat ze elkaar niet beïnvloeden.

[Afbeelding]
Ok, dat is wel een heel groot koelblok. Hoe gaat die bovenste kamer de hete lucht direct de kast uit gooien? Eigenlijk zou je de videokaart parallel aan achterkant van de behuizing willen hebben, met 3 fans naast elkaar. En 3 kortere kamers allemaal direct verbonden met hun eigen "uitlaat":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUcjNSQpBb3hnpeGzWbu6Euct0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mR6oKbSZkhIKe2Vmz8txGVjp.jpg?f=fotoalbum_large

Maar helaas, dit kan niet in ATX en x86 kasten. Je zou het standaard moederbord ontwerp moeten aanpassen.
-The_Mask- schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:14:
[...]
Daarmee zeg ik niet dat ze dat moeten doen, want ik denk dat het nog veel beter kan. Door bijvoorbeeld de fan een kwartslag te draaien en veel breder te maken met grotere bladen.

[Afbeelding]

Zeg maar een type zoals deze, maar dan in het klein (dit is een flinke jongen) en dan dus met grotere bladen.
Oh er zijn nog wel creatievere oplossingen te bedenken, maar er is er niet één die past op een standaard ATX moederbord en een standaard x86 behuizing. Wel leuk om over na te denken, niet realistisch dat het er komt met het huidige PC model.

• sunsmountain
bluebear schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:30:
[...]

Eh, 7 weken? En gegeven de slechte yields van Samsung 8nm, denk ik niet dat nVidia veel $700 3080 of $1499 3090 zal verkopen. Om over de 3070, die ook pas Oktober releaset, maar te zwijgen.

sunsmountain schreef op donderdag 10 september 2020 @ 00:19:
[...]

Ok, dat is wel een heel groot koelblok. Hoe gaat die bovenste kamer de hete lucht direct de kast uit gooien?
Koelblok daar niet volledig tot het einde laten lopen en dan warme lucht begeleiden naar waar die altijd de warmte al kwijt kan, aan de achterkant.
Oh er zijn nog wel creatievere oplossingen te bedenken, maar er is er niet één die past op een standaard ATX moederbord en een standaard x86 behuizing. Wel leuk om over na te denken, niet realistisch dat het er komt met het huidige PC model.
Die van mij zijn dus niet groter dan een RTX3090, de eerste met twee fans zou je even hoog kunnen maken, maar bijvoorbeeld wel gewoon twee slots dik, al is drie ook gewoon mogelijk natuurlijk. De tweede oplossing maakt alleen de fan drie slots en de rest van de videokaart twee slots.

AMD Nieuwsdiscussie

• sunsmountain
-The_Mask- schreef op donderdag 10 september 2020 @ 00:41:
[...]

Koelblok daar niet volledig tot het einde laten lopen en dan warme lucht begeleiden naar waar die altijd de warmte al kwijt kan, aan de achterkant.

[...]

Die van mij zijn dus niet groter dan een RTX3090, de eerste met twee fans zou je even hoog kunnen maken, maar bijvoorbeeld wel gewoon twee slots dik, al is drie ook gewoon mogelijk natuurlijk. De tweede oplossing maakt alleen de fan drie slots en de rest van de videokaart twee slots.
Alright, eerst zien, dan geloven. Ik zou zeer benieuwd zijn naar geluid en temperatuur.

• sunsmountain
Flying schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:21:
Mijn grootste vraag is of het plan reeds was om de RDNA2 aan te kondigen op 28 oktober. Het zou kunnen ingegeven zijn door de launch van 3xxx serie van nVidia. We weten niets over de beschikbaarheid van die laatste reeks en je kunt gerust speculeren dat er onvoldoende voorraad zal zijn om de eerste lading klanten meteen te voorzien. Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat de RDNA2 kaarten in grote getale beschikbaar zijn op 28 oktober, als ze al beschikbaar zijn op die datum.

Ik weet niet in welke situatie anderen zich hier bevinden, maar anderhalve maand wachten op een vermoedelijke aankondiging zonder (grote) voorraad... Gekoppeld aan de slechte reputatie van de drivers. De meeste mensen gaan toch eieren voor hun geld kiezen. Laat ons toch maar toegeven dat ze gepakt zijn in snelheid.
Ik denk dat de beschikbaarheid van RDNA2 een stuk beter zal zijn dan die van nVidia, wegens TSMC 7nm. De vraag is echter hoe snel de AIB board partners eindelijk toegang krijgen. En het is niet zo erg als ze niet de snelste zijn, als de deal prijs/snelheid dan maar beter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Ok here we go!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WE79n_498irYwxzZOBbRL0fzwXY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K6WefmTSFB2kjZd8LflETiLy.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YEQm1a13GkRYWrKGl43wKo4x1Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s1IAaVzNcMRUwiv3NfhuHz2f.jpg?f=user_large

[ Voor 70% gewijzigd door Xadeon op 10-09-2020 02:31 ]

• Damic
  • Laatst online: 11:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 19:35
@Xadeon Ik zie wel fotos waar men iets op aanduid, maar wat moeten we dan precies zien in dat oranje vak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
mastr-dc schreef op donderdag 10 september 2020 @ 07:54:
@Xadeon Ik zie wel fotos waar men iets op aanduid, maar wat moeten we dan precies zien in dat oranje vak?
Dat wat dit ook mogen zijn geen hbm gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeroenneman schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:06:
[...]

Hmmm, slecht gegokt binnen enkele uren al een leak dus. Waarom dacht je dat er niks kwam? Dat is toch totaal onlogisch? Zelfs al zou het niet AMD's bedoeling zijn, dan nog is de kans minuscuul dat we niks horen de komende weken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat is in ieder geval een 256bit bus ja. Ik denk Navi 22.

[ Voor 24% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-09-2020 14:39 ]

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

-The_Mask- schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:19:
[...]

Hmmm, slecht gegokt binnen enkele uren al een leak dus. Waarom dacht je dat er niks kwam? Dat is toch totaal onlogisch? Zelfs al zou het niet AMD's bedoeling zijn, dan nog is de kans minuscuul dat we niks horen de komende weken.
Welke leak dan? Een foto van een grafische kaart?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En de dingen die de komende dagen ongetwijfeld nog verschijnen. De kans dat er niks kwam zoals jij aangaf was natuurlijk al zo goed als 0%

AMD Nieuwsdiscussie

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

-The_Mask- schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:40:
En de dingen die de komende dagen ongetwijfeld nog verschijnen. De kans dat er niks kwam zoals jij aangaf was natuurlijk al zo goed als 0%
Ja maar de 7 million dollar question is nog niet beantwoord :P Maar we hebben nog even :)

Niet op voorraad.

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 06:35
Jeroenneman schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:36:
[...]

Welke leak dan? Een foto van een grafische kaart?
Wel: dat ze bij al tenminste één van hun modellen een teleurstellende bus gebruiken :P
Orky Rulez schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:54:
[...]

Wel: dat ze bij al tenminste één van hun modellen een teleurstellende bus gebruiken :P
512GB/s is niet niks natuurlijk. Voor eenzelfde aantal CU's als de RX 5700 XT, maar dan onder de RDNA2 architectuur, een hogere klokfrequentie, beetje betere geheugencompressie en een beetje betere prestatie per flop en je komt rond de RTX 2080/RTX 2080 Super prestaties.

Heb je dan vervolgens ook nog een 60CU RDNA2 GPU en geef je die 384 bit geheugenbus met hetzelfde GDDR6 16Gbps en je zit op zo'n 50% boven een RTX 2080/RTX 2080 Super.

AMD Nieuwsdiscussie

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:06:
[...]

Dat is in ieder geval een 256bit bus ja. Ik denk Navi 22.
Vet, hoe zie je dat?

• sunsmountain
-The_Mask- schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:05:
[...]

512GB/s is niet niks natuurlijk. Voor eenzelfde aantal CU's als de RX 5700 XT, maar dan onder de RDNA2 architectuur, een hogere klokfrequentie, beetje betere geheugencompressie en een beetje betere prestatie per flop en je komt rond de RTX 2080/RTX 2080 Super prestaties.

Heb je dan vervolgens ook nog een 60CU RDNA2 GPU en geef je die 384 bit geheugenbus met hetzelfde GDDR6 16Gbps en je zit op zo'n 50% boven een RTX 2080/RTX 2080 Super.
384-bit kan volgens @DaniëlWW2 niet, tenzij die er hetzelfde uit ziet als een 256-bit. Ik hoop dat ze voor de snellere 18 Gbps GDDR6 modules gekozen hebben. In ieder geval voor het 80 CU topmodel (XT/XTX).

[ Voor 8% gewijzigd door sunsmountain op 10-09-2020 16:27 ]

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

offtopic:
Link naar het artikel staat gewoon in de tweet erboven

@sunsmountain Dat zegt ie niet.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het zouden acht GDDR6 aansluitingen op het PCB zijn. Dan weet je wel dat het 256bit is. Als het 384 bit was, dan zou je waarschijnlijk vier aansluitingen aan de bovenkant zien en niet drie.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2020/09/AMD-Engineering-Sample-Photo.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2020/09/AMD-Big-Navi-Engineering-Sample.jpg

Navi 22 denk ik omdat Navi 21 met 80CU's en niet eens 100GB/s extra over de RX5700XT, me wat onrealistisch en potentieel zeer problematisch lijkt. :P

sunsmountain schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:23:
[...]

384-bit kan volgens @DaniëlWW2 niet, tenzij die er hetzelfde uit ziet als een 256-bit. Ik hoop dat ze voor de snellere 18 Gbps GDDR6 modules gekozen hebben. In ieder geval voor het 80 CU topmodel (XT/XTX).
Natuurlijk kan 384 bit wel. Bredere geheugenbus is naast HBM2(e) ook voor AMD de enige mogelijkheid om een snellere GPU van meer geheugenbandbreedte te voorzien.

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 10-09-2020 16:37 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• sunsmountain
Xadeon schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:26:
[...]

offtopic:
Link naar het artikel staat gewoon in de tweet erboven

@sunsmountain Dat zegt ie niet.
Ah, een ander Big Navi model, niet deze foto, ok sorry @-The_Mask- . Ik merk dat Navi 21 XL vaak Navi 22 wordt genoemd, en Navi 21 XE vaak Navi 23. Overgenomen van de Taiwan/Korea forums.

Echter op basis van drivers, Navi 22 is Mac/Apple, en Navi 23 is een hele andere die die waarschijnlijk pas Q1 2021 uit komt.

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

RTX 3080 Benchmarks Leak Out 30% Faster Than The RTX 2080 Ti

Als je de optimistische speculaties mag geloven, dan lijkt de 3090 - gem. 15% sneller? - binnen handbereik voor NAVI21.

sunsmountain schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:36:
[...]
Ik merk dat Navi 21 XL vaak Navi 22 wordt genoemd, en Navi 21 XE vaak Navi 23.
Nope, Navi 21, 22 en 23 zijn verschillende GPU's. Het achtervoegsel daar achter bedoeld men dan mee als het een volledig ingeschakelde GPU is of als er een deel is uitgeschakeld.

Bijvoorbeeld:
Radeon RX 5600 XT is: Navi 10 XLE
Radeon RX 5700 is: Navi 10 XL
Radeon RX 5700 XT is: Navi 10 XT
Radeon RX 5700 XT 50th Anniversary Edition is: Navi 10 XTX
Aldus Wikipedia: Radeon RX 5000 series

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Xadeon schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:38:
RTX 3080 Benchmarks Leak Out 30% Faster Than The RTX 2080 Ti

Als je de optimistische speculaties mag geloven, dan lijkt de 3090 - gem. 15% sneller? - binnen handbereik voor NAVI21.
Ik denk het wel, maar 3090 is groot hoor (82SM en 350W):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MGUembPctAokskMaFl7RC3V3Lk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/keHrEeyn19QtWok55FIVQwq6.png?f=user_large
  • +50% performance / Watt (AMD);
  • Dezelfde TDP's als 3090, 3080, 3070 (ze gaan de competitie aan op high-end);
  • Verhouding SMs*115% voor de node bij nVidia (N16->N10, in marketing 12nm -> 8nm); en
  • Verhouding CUs*110% voor de node bij AMD (N7->N7+).
Dat gelekte plaatje is volgens mij 8GB en 256-bit van de kleinste Big Navi, Navi 21 XE.

• sunsmountain
-The_Mask- schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:42:
[...]

Nope, Navi 21, 22 en 23 zijn verschillende GPU's. Het achtervoegsel daar achter bedoeld men dan mee als het een volledig ingeschakelde GPU is of als er een deel is uitgeschakeld.

Bijvoorbeeld:
Radeon RX 5600 XT is: Navi 10 XLE
Radeon RX 5700 is: Navi 10 XL
Radeon RX 5700 XT is: Navi 10 XT
Radeon RX 5700 XT 50th Anniversary Edition is: Navi 10 XTX
Aldus Wikipedia: Radeon RX 5000 series
Waarom hoor ik dan toch zo vaak Navi 22 en Navi 23? Rogame is vrij duidelijk over geweest over (big navi) Navi 21: https://hardwareleaks.com...-big-navi-navi10-refresh/

Oh wat slecht bedacht. Gewoon even de helft van de geheugenbandbreedte voor een 40CU model tegenover een RX 5700XT. Het is natuurlijk onmogelijk dat AMD even de geheugencompressie 100% gaat verbeteren tegenover de huidige generatie.
sunsmountain schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:45:
[...]

Waarom hoor ik dan toch zo vaak Navi 22 en Navi 23? Rogame is vrij duidelijk over geweest over (big navi) Navi 21: https://hardwareleaks.com...-big-navi-navi10-refresh/
Omdat het extreem waarschijnlijk is dat AMD meerdere GPU's uitbrengt. Dat hebben ze immers ook al gedaan met de huidige generatie. Nu hebben we Navi 10 als snelste model (RX 5600XT, 5700 en 5700XT) Navi 12 eronder (Radeon Pro 5600M, Apple only) en Navi 14 als kleinste GPU (RX5300, RX5500 (XT))

AMD Nieuwsdiscussie

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

En een 512bit bus?! HBME2 is dan eenvoudiger, goedkoper en logischer? Ik verwacht niet dat AMD zichzelf op deze manier in de voet zal schieten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ook meer dan 5 maal de geheugenbandbreedte voor het topmodel in vergelijking met het langzaamste model en maar 2 maal zoveel CU's.

AMD Nieuwsdiscussie

• sunsmountain
-The_Mask- schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:53:
[...]

Oh wat slecht bedacht. Gewoon even de helft van de geheugenbandbreedte voor een 40CU model tegenover een RX 5700XT. Het is natuurlijk onmogelijk dat AMD even de geheugencompressie 100% gaat verbeteren tegenover de huidige generatie.

[...]

Omdat het extreem waarschijnlijk is dat AMD meerdere GPU's uitbrengt. Dat hebben ze immers ook al gedaan met de huidige generatie. Nu hebben we Navi 10 als snelste model (RX 5600XT, 5700 en 5700XT) Navi 12 eronder (Radeon Pro 5600M, Apple only) en Navi 14 als kleinste GPU (RX5300, RX5500 (XT))
Wat ben je negatief. Heb jij betere voorspellingen? Ik zie ze graag.

Wat betreft Navi 22 en Navi 23, ja ik denk ook dat AMD daar mee gaat komen, maar niet 28 Oktober.

• sunsmountain
-The_Mask- schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:02:
Ook meer dan 5 maal de geheugenbandbreedte voor het topmodel in vergelijking met het langzaamste model en maar 2 maal zoveel CU's.
Ja, mogelijk wordt Navi23 toch 256-bit, ook niet helemaal blij met mijn 128-bit voorspelling. Dat ontkracht allebei je kritiekpunten.

[ Voor 5% gewijzigd door sunsmountain op 10-09-2020 17:07 ]

Er zit een groot verschil tussen negatief en realistisch waarbij logisch nagedacht wordt. Er van uitgaan dat AMD niet een 100% betere geheugencompressie gaat krijgen noem ik realistisch en niet negatief.
Wat betreft Navi 22 en Navi 23, ja ik denk ook dat AMD daar mee gaat komen, maar niet 28 Oktober.
We weten niet precies wat we dan gaan krijgen. Kan ook eerst de architectuur zijn en de aankondiging van de eerste kaarten die dan bijvoorbeeld een maand later komen. We gaan sowieso niet alle videokaarten tegelijkertijd krijgen.
Heb jij betere voorspellingen? Ik zie ze graag.
-The_Mask- schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:05:
[...]

En daarboven kun je ook nog een 80CU exemplaar plaatsen met bijvoorbeeld HBM2.

Kan ook zijn dat het 80CU model pas komt in de generatie daarna als Navi 31, dan zou GDDR6X ook een optie zijn. In dat geval is Navi 21 het 60CU model en Navi 22 waarschijnlijk het 40CU model.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 10-09-2020 17:19 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• sunsmountain
-The_Mask- schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:12:
[...]
We weten niet precies wat we dan gaan krijgen. Kan ook eerst de architectuur zijn en de aankondiging van de eerste kaarten die dan bijvoorbeeld een maand later komen. We gaan sowieso niet alle videokaarten tegelijkertijd krijgen.
[...]
En daarboven kun je ook nog een 80CU exemplaar plaatsen met bijvoorbeeld HBM2.

Kan ook zijn dat het 80CU model pas komt in de generatie daarna als Navi 31, dan zou GDDR6X ook een optie zijn. In dat geval is Navi 21 het 60CU model en Navi 22 waarschijnlijk het 40CU model.
Alright, qua andere CU dan 80 voor Navi 21, ben ik gewoon uitgegaan van de 5700 Navi 10 XT/XTX 40 : XL 36 : XE 32, vermenigvuldigd met 2. Beter goed gejat, dan slecht bedacht (60 CU) :P

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@sunsmountain 384bit voor de top kaart(en), 256bit voor mid en 192bit voor midlow kaart(en). Verder kan je misschien verwachten dat de TDP niet zo hoog ligt als die van RTX3000.

@-The_Mask- Het zou al heel wat zijn als ze een kaart bij launch presenteren die de 3080(flagship) weet te verslaan dan wel te matchen. Lichter, koeler, sneller, goedkoper? ;)

• M-spec
  • Niet online
Ik vermoed dat AMD met GDDR6 wel een concurrerende prijs neer kan zetten maar niet mee zal kunnen voor >3080 prestaties. HBM was al duur en overkill voor de Vega en Radeon VII/Instinct serie, de GPU's konden voor gaming ipv compute niet optimaal gebruik maken van zoveel bandbreedte. Een 512-bits bus is wel al eerder toegepast door AMD op de R290's en konden om die reden ook wel redelijk lang mee komen tot de 4GB VRAM een beperking werd en 8GB werd aangeboden op de R390 refresh. GDDR6X met PAM4 is tot nu toe Nvidia only met Micron en met 2 bits per clocktick dus waarschijnlijk in het voordeel als die GPU's er optimaal gebruik van maken. AMD kan wellicht meer geheugen gaan aanbieden voor dezelfde prijs en hopelijk prestaties per Watt. Wie weet heeft AMD nog een leuke verrassing als upgrade. Het mag alleen wel wat sneller wat mij betreft, gezien we de 14e al gaan weten hoe de Nvidia kaarten uitpakken in de benches.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xadeon schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:31:
@-The_Mask- Het zou al heel wat zijn als ze een kaart bij launch presenteren die de 3080(flagship) weet te verslaan dan wel te matchen. Lichter, koeler, sneller, goedkoper? ;)
Op zich zou een 60CU RDNA2 GPU met 384 bit geheugenbus met GDDR6 16/18Gbps dat matchen gewoon moeten kunnen. Uitgaande van een iets hogere klokfrequentie van de GPU, zoals mogelijk is kijkend naar de kloksnelheid van de consoles, en een kleine architectuur verbetering.

AMD Nieuwsdiscussie

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@M-spec 512bit lijkt me echt uitgesloten. Overigens een antwoord op de 'vertraging' van RDNA2 kan ook wellicht hier in te vinden zijn. >>
Micron Reveals GDDR6X Details: The Future of Memory, or a Proprietary DRAM?

Nvidia is Micron's only GDDR6X launch partner, but Micron stresses that it didn't design the new type of memory exclusively for the GPU developer. The DRAM maker plans to offer GDDR6X to other companies, too.

"We now start offering and opening this up to the industry, GDDR6X is not customer-specific," said Ebert. "We expect other customers to have interest moving forward, and then we will also engage with them.''

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xadeon schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:17:
@M-spec 512bit lijkt me echt uitgesloten. Overigens een antwoord op de 'vertraging' van RDNA2 kan ook wellicht hier in te vinden zijn. >>

[...]
We now start offering and opening this up to the industry
Dat is voor AMD veel te laat. Je kunt niet even enkele maanden van te voren besluiten een heel ander type geheugen te gaan gebruiken. Dan moet je denken aan een generatie hierna en dus over bijvoorbeeld 1,5 jaar.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:34
Xadeon schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:17:

[...]
Was het niet zo dat de Nvidia cards zo "weinig" mem hebben omdat de geheugenchips van GDDR6x nog niet op de juiste capaciteit zitten? In dat geval lijkt het me zeer onwaarschijnlijk. Volg het verder niet echt, maar van wat ik gelezen heb, leek dat iig de reden voor het "bescheiden" geheugenformaat van de 3080?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
-The_Mask- schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:22:
[...]

Dat is voor AMD veel te laat. Je kunt niet even enkele maanden van te voren besluiten een heel ander type geheugen te gaan gebruiken. Dan moet je denken aan een generatie hierna en dus over bijvoorbeeld 1,5 jaar.
Mjah, ik neem aan dat dit soort dingen wel al een stuk eerder bekend zijn (wanneer zoiets open gaat to the public), dus daar zouden ze evt rekening mee gehouden kunnen hebben? Of was dit onder een soort van NDA dat het bestaan ervan nu pas publiek is? (Geen idee hoe dit soort dingen werken)

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@Snowdog Daar moet je wel vanuit gaan, want zoals @-The_Mask- een goed punt maakt met dat het eigenlijk te kort dag is als het nu pas beschikbaar is.

Snowdog schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:22:
[...]

Was het niet zo dat de Nvidia cards zo "weinig" mem hebben omdat de geheugenchips van GDDR6x nog niet op de juiste capaciteit zitten?
Op dit moment zijn er idd 8Gb chips te krijgen en pas begin volgend jaar komen de 16Gb chips met dubbele capaciteit aldus Micron op hun site.
Snowdog schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:24:
[...]

Mjah, ik neem aan dat dit soort dingen wel al een stuk eerder bekend zijn (wanneer zoiets open gaat to the public), dus daar zouden ze evt rekening mee gehouden kunnen hebben? Of was dit onder een soort van NDA dat het bestaan ervan nu pas publiek is? (Geen idee hoe dit soort dingen werken)
Het is ontwikkeld in samenwerking met nVidia. Ik neem aan dat die dan ook de voorsprong willen pakken. Daarnaast staat er ook dat ze het nu pas aanbieden aan anderen. 2 maanden geleden had nog niemand gehoord van het bestaan van GDDR6X, er was niks op internet over te vinden. Dat rijmt niet met het al eerder aanbieden aan andere bedrijven.

AMD Nieuwsdiscussie

• Snowdog
-The_Mask- schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:29:
[...]

Op dit moment zijn er idd 8Gb chips te krijgen en pas begin volgend jaar komen de 16Gb chips met dubbele capaciteit aldus Micron op hun site.

[...]

Het is ontwikkeld in samenwerking met nVidia. Ik neem aan dat die dan ook de voorsprong willen pakken. Daarnaast staat er ook dat ze het nu pas aanbieden aan anderen. 2 maanden geleden had nog niemand gehoord van het bestaan van GDDR6X, er was niks op internet over te vinden. Dat rijmt niet met het al eerder aanbieden aan andere bedrijven.
Ah, ok wist niet dat in samenwerking met was. Nouja, ik neem aan dat AMD er vast wel van op de hoogte was, maar in dat geval zullen ze het nu iig nog niet kunnen gebruiken lijkt me idd. Maar wat is het grote nadeel van HBM precies? Zit dat vooral/alleen in de kosten?

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:12

thijsco19

KTM 990 SMT

-The_Mask- schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:12:
[...]

(@DaniëlWW2 Omdat: marketing :D )
Waarschijnlijk een zeer kleine kans maar wat zou de kans zijn dat AMD die dag bijna hun hele line-up aankondigen en misschien zelf al helemaal launchen?

Dan zet je jezelf wel weer op de kaart tegenover nVidia. Zeker als de top kaarten zeer goed kunnen concurreren met de RTX30's.

Hoe dan ook zijn ze nu gewoon aan de late kant en zouden zie die dag echt wat goeds moeten laten zien.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Snowdog schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:42:
[...]

Ah, ok wist niet dat in samenwerking met was. Nouja, ik neem aan dat AMD er vast wel van op de hoogte was, maar in dat geval zullen ze het nu iig nog niet kunnen gebruiken lijkt me idd. Maar wat is het grote nadeel van HBM precies? Zit dat vooral/alleen in de kosten?
Kostenprijs van HBM per GB is niet echt bekend volgens mij. Dat zijn waren of zijn afspraken tussen AMD, Hynix en Samsung. De implementatie, controller en verwerking naast een GPU lijkt me kostbaar. Het heeft tot aan Radeon VII's soms voor koelproblemen gezorgd. De HBM stacks moeten namelijk op exact gelijke hoogte naast de GPU zitten voor contact met de baseplate van het koelblok en dit was niet altijd het geval. En het was in het verleden nog erger toen twee leveranciers verschillende opbouw hoogte gebruikten. Niet bepaald optimaal. Dan zijn apart geplaatste geheugenmodules met wat strookjes TIM er tussen een stuk eenvoudiger te verwerken.

De troef die AMD op dit moment heeft zit m meer in de 7nm tegen 8nm Samsung procedé. Meer prestaties per Watt. Alhoewel, als er begin volgend jaar capaciteit vrij komt voor Nvidia en er nog een high-end Ti/Super/Ultra in het vat zit.. zeg het maar. Bij AMD moet het deze keer in een keer goed zijn zonder een kaart op kostprijs te moeten verkopen.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@M-spec GamersNexus heeft 't eens in een artikel vermeldt dat de kosten per VEGA kaart $150-$175 was voor alleen de HBM-modules/controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Snowdog schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:42:
[...]
Maar wat is het grote nadeel van HBM precies? Zit dat vooral/alleen in de kosten?
Alleen in de kosten idd. Voordeel is een veel lager verbruik, veel minder complex en dus goedkoper en kleiner PCB. Maar wat nu goedkoper is als totaalplaatje; 512 bit met GDDR6 of één van de verschillende types HBM2 is iets wat we nooit komen te weten. Tenzij een AMD dat zelf aangeeft.
thijsco19 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:32:
[...]

Waarschijnlijk een zeer kleine kans maar wat zou de kans zijn dat AMD die dag bijna hun hele line-up aankondigen en misschien zelf al helemaal launchen?
Lanceren is 0%. Dan kom je namelijk maar één keer in het nieuws dus daarmee snij je jezelf al in de vingers. Maar ook kun je niet alles tegelijkertijd maken, waardoor als één product af is je het product dus eerst achter moeten houden en wachten tot ook de andere producten gereed zijn. Niet bepaald logisch, want je had ze dan ook al kunnen verkopen. Opslag kost geld, dus dat wil je zeker niet doen.

Aankondigen zou misschien kunnen, maar dan denk ik eerder zeer oppervlakkig. Je wil immers zoveel mogelijk gratis reclame hebben. Dus als je alles bloot geeft ben je dat kwijt.
Hoe dan ook zijn ze nu gewoon aan de late kant en zouden zie die dag echt wat goeds moeten laten zien.
Je kunt niet te laat zijn. Je kunt wel te duur zijn. Een RTX 3070 met vergelijkbare prestaties als een RTX 2080 Ti is ook niet te laat uitgebracht. Daarvan zeg je ook niet dat die te laat is omdat een RTX 2080 Ti vergelijkbaar presteert. Als die veel te duur is, dan kun je wel zeggen dat die veel te duur is. :p

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 10-09-2020 19:48 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Snowdog
Xadeon schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:41:
@M-spec GamersNexus heeft 't eens in een artikel vermeldt dat de kosten per VEGA kaart $150-$175 was voor alleen de HBM-modules/controller.
Nouja, GDDR6(X) is ook niet gratis? Is dat zo'n enorm verschil, heb even proberen te Googlen, maar kwam voor GDDR6 rond dezelfde prijzen uit, hoewel dat wel oudere berichten waren, dus wellicht nu wat goedkoper. Die prijs daar is vast ook al wat ouder though?
-The_Mask- schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:44:

[...]

Je kunt niet te laat zijn. Je kunt wel te duur zijn. Een RTX 3070 met vergelijkbare prestaties als een RTX 2080 Ti is ook niet te laat uitgebracht. Daarvan zeg je ook niet dat die te laat is omdat een RTX 2080 Ti vergelijkbaar presteert. Als die veel te duur is, dan kun je wel zeggen dat die veel te duur is. :p
Hmmm nouja, het voordeel van die RTX 3070 is wel dat het al duidelijk dat die er komt. Ik denk dat iedereen die right now een videokaart nodig heeft niet gaat wachten op Navi2. Dat is wel een dingetje. Mag daarom ook echt hopen dat er voor de launch nog wel wat leakt. Moet zelf wachten op Zen3 en voor die beschikbaar zijn is die presentatie van Navi2 waarschijnlijk ook wel geweest, dus daar wachten we ook nog maar op dan.

Maar als ik nu een gfx card nodig had, dan zou ik daar normaal gesproken niet op wachten als er tegen de launch van de 3080 nog niks bekend is. Ik vraag me ook wel een beetje af wat de achterliggende gedachte is. Ik kan zelf eigenlijk niks anders bedenken dan dat ze of een enorm goede kaart achter de hand hebben die de promotie niet nodig heeft, of dat het juist niks speciaals is.

Maar goed, je weet 't nooit I guess. We gaan het zien. Het zou mooi zijn als AMD weer eens weet te concurreren iig.

• M-spec
  • Niet online
[...]

Alleen in de kosten idd. Voordeel is een veel lager verbruik, veel minder complex en dus goedkoper en kleiner PCB. Maar wat nu goedkoper is als totaalplaatje; 512 bit met GDDR6 of één van de verschillende types HBM2 is iets wat we nooit komen te weten. Tenzij een AMD dat zelf aangeeft.
We wisten in ieder geval het prijs- en prestatieverschil tussen de 5700XT en Radeon VII. Waarvan de laatste niet geoptimaliseerd was voor gaming en duidelijk niet op een concurrerende prijs verkocht kon worden. Daarmee heeft AMD wel laten zien dat HBM (nog) niet uit kan voor een mainstream product. Ongeacht wat in deze tijd een mainstream prijs mag zijn.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

[...]

Ik zei ook niks over te laat.
De reden dat de RTX3070 niet te laat is is heel simpel. Dat is net een nieuwe generatie kaart. Snap die vergelijking ook niet?

AMD is gewoon laat tegenover nVidia. Zo simpel is het. NVidia heeft immers al een aantal kaarten laten zien en daarvan komen volgende week de benchmarks van vrij. Ook zullen deze al te koop zijn nog voordat AMD wat laat zien. Dan zijn ze bij AMD dan toch gewoon laat?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Snowdog
M-spec schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:54:
[...]

We wisten in ieder geval het prijs- en prestatieverschil tussen de 5700XT en Radeon VII. Waarvan de laatste niet geoptimaliseerd was voor gaming en duidelijk niet op een concurrerende prijs verkocht kon worden. Daarmee heeft AMD wel laten zien dat HBM (nog) niet uit kan voor een mainstream product. Ongeacht wat in deze tijd een mainstream prijs mag zijn.
De launch price was $699, dat valt wel mee toch? Zelfde als de 3080, als de rest in orde is zou dat geen probleem mogen zijn? (Toentertijd ook niet, ik bedoel de 2000 series was nog duurder, maar de kaart was gewoon niet top?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
M-spec schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:54:
[...]

We wisten in ieder geval het prijs- en prestatieverschil tussen de 5700XT en Radeon VII. Waarvan de laatste niet geoptimaliseerd was voor gaming en duidelijk niet op een concurrerende prijs verkocht kon worden.
We weten niet echt of het wel of niet kon, alleen dat het niet gedaan werd. Kan ook zijn dat die prima 100 of 200 euro goedkoper kon, maar dat het niet het doel was. Misschien had TSMC weinig capaciteit beschikbaar en/of was het ook een 7nm testproduct voor AMD. Het prijsverschil van 300 dollar lijkt mij iig niet op het conto van HBM2 geheugen vs GDDR6 en de iets grotere die. Er lijkt mij dus wel wat meer achter te zitten.

Maar sowieso is HBM2(E) alleen iets wat je gaat overwegen voor het topproduct. Een product dat je anders met een 512 bit geheugenbus moet combineren. Zo'n product heeft ook de potentie om een RTX 3090 aan te kunnen. Daarmee is een hogere prijs dus ook niet een probleem.
thijsco19 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:10:
[...]

De reden dat de RTX3070 niet te laat is is heel simpel. Dat is net een nieuwe generatie kaart. Snap die vergelijking ook niet?
Maar dat is niet van belang. Op het moment dat je de prijs van een RTX 2080 Ti zo verlaagd dat een RTX 3070 niet meer interessant is dan kan een RTX 3070 wel nieuwer zijn, de RTX 2080 Ti alsnog beter.

Laat ben je hooguit voor die heel weinig mensen die altijd direct het nieuwste moeten halen. Maar op het moment dat je dan een beter product uitbrengt als concurrent kunnen die mensen ook gelijk weer overstappen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

M-spec schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:35:
[...]

Kostenprijs van HBM per GB is niet echt bekend volgens mij. Dat zijn waren of zijn afspraken tussen AMD, Hynix en Samsung. De implementatie, controller en verwerking naast een GPU lijkt me kostbaar. Het heeft tot aan Radeon VII's soms voor koelproblemen gezorgd. De HBM stacks moeten namelijk op exact gelijke hoogte naast de GPU zitten voor contact met de baseplate van het koelblok en dit was niet altijd het geval. En het was in het verleden nog erger toen twee leveranciers verschillende opbouw hoogte gebruikten. Niet bepaald optimaal. Dan zijn apart geplaatste geheugenmodules met wat strookjes TIM er tussen een stuk eenvoudiger te verwerken.
Ik kan je zo wat voorbeelden kan geven van "gerenommeerde" fabrikanten die GDDR6 modules voorzien van een stukje thermal pad en verbinden aan een heatsink, verdraaid moeilijk lijken te vinden. ;)

Maar HBM2(E) is ook niet die dramatische honderden dollars waar mensen maar vanuit lijken te gaan. Vorig jaar toen er nog meer vraag was naar geheugenchips en de prijzen nog hoger waren, koste een Samsung HBM2 wafer kennelijk ongeveer $2100 om te maken. HBM2 chips zijn dusdanig klein dan je makkelijk 500+ functionele chips uit zelfs een relatief slechte wafer kan halen. Vervolgens zou HBM2E niet alleen sneller, maar ook iets goedkoper zijn. Inmiddels is de geheugenschipmarkt weer aan het inzakken door een of ander virus en werd volgens mij gisteren ook bekend dat Samsung en Hynix binnenkort staken met de leveringen aan HiSilicon/Huawei vanwege Amerikaanse sancties. De prijstrend voor geheugenchips is gewoon negatief.

Zie ook: DaniëlWW2 in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"
Ik zag alleen een fout die ik hierin heb gemaakt die ik hieronder verbeter.

Laten we eens ruim rekenen met $4000 per wafer omdat je iets hogere kwaliteit chips wil hebben en je krijgt hier een relatief lage 500 chips per wafer voor terug. We hebben twee stacks van elk vier HBM2E chips nodig voor Navi 21. HBM2E komt in 16Gb chips waardoor twee stacks van vier resulteert in 16GB. Je hebt er dus acht nodig. Samsung HBM2E chips gaan officieel tot maximaal 410GB/s per stack en Hynix tot 460GB/s. Onofficieel kan Samsung zelfs 538GB/s doen. Voor RX Vega 64 draaide het geheugen destijds ook out of spec want het was officieel allemaal 800MHz geheugen en niet 945MHz.

Zie: https://graphicscardhub.com/gddr5-vs-gddr5x-vs-hbm-vs-hbm2/
HBM2E operates 3.2Gbps and delivers memory bandwidth of 410GB/s. It can also attain a much higher speed of 4.2Gbps (out of specs), delivering bandwidth of 538GB/s, which is a 1.75X increase over the Aquabolt (307GB/s). HBM2E is designed for high performance computing systems (HPC), and we can also expect it to see in upcoming high-end graphics cards. Along with increased performance, HBM2E is also very power efficient.
Maar $4000 : 500 = $8 per chip. Dus $64 per GPU met twee 8GB stacks. Vervolgens komt er nog een logic die en een interposer bij die niet heel spannend zijn. Die kan je maken op nodes die tien jaar geleden al hopeloos ouderwets waren. Maak er ruim $30 van omdat je naar een flinke chip kijkt die erop moet passen. Onder de streep zit je nog steeds onder de $100.

Maak je echt geen illusies over de kosten. Je kan zelf het geheugen kopen dat op de Navi 10 of de meeste Turing videokaarten zit. Kost je iets meer dan €13 per chip, maar de prijzen zakken naarmate je meer koopt.
Zie: https://eu.mouser.com/Pro...6PyfT74d1EzoeVTDpaw%3D%3D

Dit is dan met een keten van groothandel en tussenhandelaren ertussen. AMD en Nvidia gaan gewoon direct naar de fabrikant en kunnen onderhandelen. Die betalen echt niet meer dan de helft voor hun miljoenen oplagen. Een RX5700XT of RTX2070S van geheugen voorzien kost ze misschien $50. Dat rekenen ze door aan de AIB's met hun eigen winstmarge eroverheen. Ze knijpen hun AIB's gewoon uit en dat is geen geheim.

Als je dan $100 moet betalen voor je geheugenoplossing zodat je Navi 21, de RTX3080 verstaat, tja dan doe je dat. Vraag je er gewoon $799 voor i.p.v. $699. AMD maakt zo meer marge op de de geheugenprijs dan Nvidia. Immers zal Nvidia voor het nieuwe GDDR6X waarschijnlijk wel meer dan $50 moeten betalen voor 10GB. Komt nog eens bij dat GDDR6X een dusdanig complexe bedrading in het PCB kent dat Nvidia naar een twaalf lagen dik PCB moest gaan. Dat brengt ook kosten met zich mee. Verbruik is ook niet gratis. HBM2E is gewoon zeer efficiënt. Je kijkt makkelijk naar enkele tientallen watts minder voor een vergelijkbare GB/s en dat scheelt je weer in VRM componenten en koelingsvereisten. GDDR6X zal onder de streep goedkoper zijn per videokaart, maar het is geen honderden dollars, eerder enkele tientallen.

HBM2E heeft ook een groot voordeel naast efficiëntie. Als AMD echt wil, dan kunnen ze met HBM2E zelfs een 32GB HBM2E Navi 21 met een vrij schappelijke 1076GB/s lanceren. Dat is wat je zou krijgen met Samsung OC spec HBM2E. Hynix haar HBM2E heeft een snelle base spec en gezien de relatie tussen AMD en Hynix, verwacht ik die misschien eerder dan Samsung. Van Hynix weet ik het eventuele OC spec potentieel niet. Ik zou niet verbaast zijn als dat ook over de 1TB/s kan. Dit lijkt me toch een vrij acceptabele waarde.

Er is een reden waarom ik HBM2E denk voor Navi 21. Die 80CU's zijn nu vanuit zoveel hoeken gelekt dat je die onderhand wel mag geloven. Dat is tweemaal Navi 10. Je gaat gewoon minstens tweemaal de geheugenbandbreedte nodig hebben en een architectuurverbetering in RDNA2 om dit efficiënt te laten schalen. Ook zegt Micron dat GDDR6X nu beschikbaar is voor andere klanten. Dat zegt niet dat AMD volgende maand het op hun videokaarten heeft zitten. Nee, het is er dan misschien voor RDNA3. De Navi 2x chips zullen een jaar geleden hun tape out al hebben gehad. Die zijn allang bevroren in ontwerp en kunnen niet op het laatste moment nog aangepast worden.

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-09-2020 09:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

thijsco19 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:10:
[...]

Ik zei ook niks over te laat.

AMD is gewoon laat tegenover nVidia. Zo simpel is het. NVidia heeft immers al een aantal kaarten laten zien en daarvan komen volgende week de benchmarks van vrij. Ook zullen deze al te koop zijn nog voordat AMD wat laat zien. Dan zijn ze bij AMD dan toch gewoon laat?
Mensen vergeten kennelijk dat in 2017 AMD met Vega een jaar en een generatie achterliep t.o.v. Nvidia. Anno 2020 zijn ze een maand later en een generatie ingelopen, en dit betreft een bedrijf dat op 2 fronten het 'gevecht' aan gaat met 2 concurrenten die een veelvoud aan vermogen in R&D pompen. Ik zou dus eer stil staan bij de indrukwekkende inhaalslag die ze lijken te maken dan te klagen over dat ze een maand later zijn.

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxF2uDs2yYX0Gd8D-3FDgD50U28=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hI5nx37ge2n1of3oxVWQiMFx.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Xadeon op 11-09-2020 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
AMD heeft voor zowel Vega in 2017 als Radeon VIII in 2019 een HBM2 geheugen configuratie gebruikt. Ik heb ook een HBM versie van m'n Navi 21/23 voorspelling. Dat haalt de problemen van 512-bit en 384-bit weg:
  • 384-bit is lastig, want 80 CU is niet lekker deelbaar door 6. De bijbehorende geheugen configuraties van 12/24 GB komen ook niet echt overeen met de geruchten van 8/16GB. Of je moet aannemen dat de grootste big Navi 60 CU is, en dat lijkt me niet aansluiten bij wat Lisa Su heeft gezegd "we will have a high-end Navi".
  • 512-bit is lastig, want de extra paden tussen geheugen en CU kosten je aardig wat meer die size dan 256-bit of 384-bit (ik vermoed kwadratisch). Ruimte die je niet kunt uitgeven aan de CU's. De controller is ook groter. Het is nog niet eens zo zeer de prijs qua $, meer de prijs qua ruimte.
Net als Polaris is RDNA nog steeds "memory starved". RDNA2 zou dus zeker HBM2E kunnen gebruiken. Met 8 modules per stack, heb je 8Gb en 16Gb modules op 1024-bit (dus 8GB / 16 GB per stack) en de snelheid varieert van 3,2 tot 3,6 GTexels/s voor 410-460 GB/s memory bandwidth. Twee van die HBM2E stacks is genoeg voor 819,2-921,6 GB/s en 16/32 GB in totaal. Het ziet er uit als 4 dikke stapeltjes en koeling is een uitdaging, maar het gebruikt minder PCB en veel minder Watt dan GDDR6(X). https://graphicscardhub.com/gddr5-vs-gddr5x-vs-hbm-vs-hbm2/

Waarschijnlijk beginnen ze met 16GB en houden ze 32GB achter de hand: voorlopig is 32GB overkill. 2 HBM2E snelheden, net als bij Vega (kosten besparen). AMD marketing gaat die 16GB breed uitmeten + verwijzing naar de 16 GB van de consoles (hopelijk).

CUs hetzelfde, 2*de RX5700 versies. Net zo 44 CU voor RX6500 (2*RX5500) op een gewone 256-bit bus. Kopite7kimi heeft RTX3060 al gelekt met 4864 CUDA is 38 SM.

Als laatste de TDP. AMD zal big Navi toch echt op de staart moeten trappen als ze competitief willen zijn. Misschien hadden ze een zuinige 250W in gedachten, en voor de kleinste big Navi is dat geen probleem. Maar ze gaan het gevecht met een 3080 niet aan met 250W. Doe er maar 50W bij. En nog een keer voor de 3090. Dat doet AMD nooit? Vega en Radeon VIII: Wikipedia: Radeon RX Vega series

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ono1xEbqn99nllw1n2QMb74KRqc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wBnwUoZrYb704zhhdqL0wx8P.png?f=user_large
  • Hoge TDP's voor AMD (ze gaan de competitie aan op high-end);
  • Performance AMD: +50% performance / Watt t.o.v. RX5700XT 99%;
  • Performance nVidia: Verhouding SMs*115% voor de node (N16->N10, "12nm -> 8nm") t.o.v. 2070 95% en 2080 118%; en
  • Ter vergelijking AMD: Verhouding CUs*110% voor de node (N7->N7+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Xadeon schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:58:
[...]

Mensen vergeten kennelijk dat in 2017 AMD met Vega een jaar en een generatie achterliep t.o.v. Nvidia. Anno 2020 zijn ze een maand later en een generatie ingelopen, en dit betreft een bedrijf dat op 2 fronten het 'gevecht' aan gaat met 2 concurrenten die een veelvoud aan vermogen in R&D pompen. Ik zou dus eer stil staan bij de indrukwekkende inhaalslag die ze lijken te maken dan te klagen over dat ze een maand later zijn.
Oh dat snap ik zeker. Ik vind dat ook zeer knap van AMD.
Maar des te belangrijker is dan ook marketing en laten zien dat je nu ook mee doet in de race. Zeker nu aangezien we allemaal verwachten dat Navi 2x goed mee kan concurreren met RTX30.
NVidia is dadelijk 2x in het nieuws gekomen met hun RTX30 serie en AMD heeft alleen maar bekend gemaakt dat ze volgende maand een evenement hebben.

Na aanleiding van mijn vorige bericht, ik snap inderdaad wel dat het marketing technisch niet helemaal logisch is om in 1x alles te laten zien. Maar de andere kant is natuurlijk dat je te weinig laat zien.
Ben bang dat dat nu gebeurt en dus AMD niet de potentie volledig benut.
Dat is natuurlijk zonde van hun juist omdat ze nu een hele mooi (potentiële) inhaal slag hebben gemaakt.

Pagina: 1 ... 10 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.