• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:20
Dennism schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:35:
[...]

En dat concludeer je op basis van een enkele comment van een poster met net zoveel 'street credit' als Computerjunky....... Dat is natuurlijk wel heel makkelijk doel redeneren van je. Een enkele user die roept 'lag niet aan AMD, zonder verdere technische duiding', legt immers net zoveel gewicht in de schaal als de user die het probleem wel aan AMD koppelt.

Daarnaast kon ik de issues met WoW die ik tegenkwam simpelweg verhelpen door even de GPU om te wisselen door een uit het groene kamp. Een luxe die ik toevallig heb omdat ik nog wel eens een systeempje bouw, en dus regelmatig hardware heb liggen. Wat uiteraard geen permanente oplossing was, want die kaart moest ook weer door. Maar het kostte AMD wel een maand of 2 voordat het opgelost was in de drivers.

Maar goed, als jij denkt dat dit zo'n goede ontwikkeling voor de consument. Misschien zelf eens duiden waarom dat dan zo zou zijn, want ik zie het niet. Daarnaast heb ik nergens benoemd dat het een probleem is, enkel dat het potentieel een probleem kan worden en dat het stoppen van support producten die nog niet eens 5 jaar oud zijn consument onvriendelijk is.

En verder. HUB afdoen als stemmingmakers...... Tja, ik weet niet of ik je dan nog heel serieus kan nemen. Samen met GN denk ik toch wel een van de partijen in Tech die simpelweg eigenlijk altijd opkomen voor de consument belangen, ook als ze daar zelf hinder van ondervinden (denk aan het feit dat ze al enkele keren geblacklist zijn door bepaalde merken).
Het enige wat hier goed aan is: ik hoef nu niet meer met enige regelmaat te kijken of dat er nog driver updates zijn voor mijn 3 jaar oude videokaart. :+
Scheelt ook weer gedoe met DDU.
En ik hoef niet meer een keuze te maken tussen 3 merken (Nvidia was al afgevallen) van videokaart fabrikanten als ik mijn volgende/een vervangende kaart koop.

Als mijn 6800XT vandaag stuk gaat dan koop ik direct een Intel Arc B580 (die helaas een stuk minder presteert).

Gemak dient de mens!

• CaptainPanda
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:35:
[...]

En dat concludeer je op basis van een enkele comment van een poster met net zoveel 'street credit' als Computerjunky....... Dat is natuurlijk wel heel makkelijk doel redeneren van je. Een enkele user die roept 'lag niet aan AMD, zonder verdere technische duiding', legt immers net zoveel gewicht in de schaal als de user die het probleem wel aan AMD koppelt.
Nee, hij zegt dat het ook gebeurt bij NVidia en Intel, dus het klopt gewoon dat het geen AMD-probleem was dat zo nodig in de Adrenalindriver moest worden gefixt.
Maar goed, als jij denkt dat dit zo'n goede ontwikkeling voor de consument. Misschien zelf eens duiden waarom dat dan zo zou zijn, want ik zie het niet. Daarnaast heb ik nergens benoemd dat het een probleem is, enkel dat het potentieel een probleem kan worden en dat het stoppen van support producten die nog niet eens 5 jaar oud zijn consument onvriendelijk is.
Haha, daar moest ik even om lachen. Ik denk dat helemaal niet en denk dat het natuurlijk beter was geweest als de support langer was, maar je laat zien niet goed te kunnen lezen. Maar ik vraag je simpelweg om de werkelijke impact van dit wegvallen van de specifieke optimalisaties, terwijl de algemene optimalisaties blijven. Je stelt immers zelf een hypothetisch, negatieve toekomst voor. Daar heb je simpelweg helaas geen goede argumenten voor in de vorm van voorbeelden uit het verleden, dus tot die tijd is de impact dus toch niet zo groot als je iedereen wil geloven.

Een 'potentiele' negatieve impact kan altijd, maar ook niet en dan gaan we weer in cirkels rond: speculeren zonder argumenten is behoorlijk nutteloos.
offtopic:
"En verder. HUB afdoen als stemmingmakers...... Tja, ik weet niet of ik je dan nog heel serieus kan nemen. Samen met GN denk ik toch wel een van de partijen in Tech die simpelweg eigenlijk altijd opkomen voor de consument belangen, ook als ze daar zelf hinder van ondervinden (denk aan het feit dat ze al enkele keren geblacklist zijn door bepaalde merken)."

Dit gaat offtopic, maar je begint er zelf over.

Er zijn tal van redenen om HUB niet serieus te nemen. Enkele uit mijn hoofd:
- erop hameren dat 12 GB VRAM niet genoeg is, maar ondertussen in de prijsklasse de RTX 4070 en 5070 veelvuldig blijven aanraden terwijl en prima alternatieven zijn met 16 GB en hoger.
- niet wiskundig onderlegd zijn en ineens van rekenkundig gemiddelde overstappen op het compleet onzinnige en foute geometrische gemiddelde. In het kort: voor fps gebruik je harmonisch gemiddelde en dingen die een bepaalde tijd kosten neem je het rekenkundige gemiddelde. https://tnm.engin.umich.e..._computer_performance.pdf
- geen objectieve VMAF of alternatief gebruiken om beeldkwaliteit van upscalers te beoordelen, maar simpelweg subjectief en dan stellen dat DLSS er goed en zelfs 'beter dan native' eruitziet, terwijl in zijn eigen videos allerlei artifacten te zien zijn die veroorzaakt zijn door DLSS en niet alleen door de Youtubecompressie.

Lekker wetenschappelijk kanaal dus en absoluut wel stemmingsmakers, dat HUB, dat als budget-Gamers Nexus weer even 'de consument wil beschermen en de fabrikanten even op hun schenen schopt'.

Kijk, ik kan wel argumenten geven wanneer ik iets beweer. Ik stel voor om hier lering uit te halen. Als je HUB dus zo hoog inschat en niks fatsoenlijk beargumenteert, dan neem ik je inderdaad niet serieus.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Pepperoni schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:32:
Ik begrijp persoonlijk niet hoe mensen dit soort consument onvriendelijke maatregelen kunnen verdedigen voor een miljardenbedrijf.
...
^Exact dit.

Verder, als die optimalisaties (vrijwel) nutteloos zouden zijn dan kunnen ze toch net zo goed voor alle series weglaten. :D :+

[ Voor 24% gewijzigd door Help!!!! op 31-10-2025 14:51 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:30
Pepperoni schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:32:
Ik begrijp persoonlijk niet hoe mensen dit soort consument onvriendelijke maatregelen kunnen verdedigen voor een miljardenbedrijf. Zeker niet bij een apparaat wat honderden zo niet richting de 1000 Euro is. Je koopt een kaart in de veronderstelling dat je software updates krijgt voor een redelijke tijd, en hier is niks redelijks aan. Je koopt meer dan de hardware, support betaal je ook voor.
Nouja, het zijn voornamelijk ook wel vrij oude kaarten, ik zat even in mn history te kijken, heb mijn RX6800 in begin 2021 gekocht, dat was niet eens toen hij echt net uit was en da's inmiddels dus bijna 5 jaar geleden. Heb dat ding ook alweer een jaar of 2 al niet meer, omdat alweer een upgrade gemaakt sindsdien. Als je nu een telefoon van een jaar of 5 oud koopt, dan verwacht je toch ook niet nog jarenlange support met de allernieuwste features? Daarna, zoals aangegeven, ga je er waarschijnlijk 0,0 van merken. Ik zie het probleem ook niet zo.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:20
Snowdog schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:56:
[...]

Nouja, het zijn voornamelijk ook wel vrij oude kaarten, ik zat even in mn history te kijken, heb mijn RX6800 in begin 2021 gekocht, dat was niet eens toen hij echt net uit was da's inmiddels dus bijna 5 jaar geleden. Heb dat ding ook alweer een jaar of 2 al niet meer, omdat alweer een upgrade gemaakt sindsdien. Als je nu een telefoon van een jaar of 5 oud koopt, dan verwacht je toch ook niet nog jarenlange support met de allernieuwste features? Daarna, zoals aangegeven, ga je er waarschijnlijk 0,0 van merken. Ik zie het probleem ook niet zo.
Ik denk dat het voor velen, in dit geval, een principe kwestie zal zijn.
AMD (Radeon) stond qua drivers volgens mij bekend om het tegenovergestelde: "Fine Wine".

Voor de grap keek ik net even naar de HD7970 drivers (welke ik nog in een Windows XP pc gebruik).
Die heeft in 2022 nog een driver update gehad.
Dat is 10 jaar na release.

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-10-2025 14:59 ]

• Pepperoni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:32
Snowdog schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:56:
[...]

Nouja, het zijn voornamelijk ook wel vrij oude kaarten, ik zat even in mn history te kijken, heb mijn RX6800 in begin 2021 gekocht, dat was niet eens toen hij echt net uit was en da's inmiddels dus bijna 5 jaar geleden. Heb dat ding ook alweer een jaar of 2 al niet meer, omdat alweer een upgrade gemaakt sindsdien. Als je nu een telefoon van een jaar of 5 oud koopt, dan verwacht je toch ook niet nog jarenlange support met de allernieuwste features? Daarna, zoals aangegeven, ga je er waarschijnlijk 0,0 van merken. Ik zie het probleem ook niet zo.
Vrij oud? Daar denk ik anders over. De verwachte levensduur van een high end kaart is meer dan 5 jaar. Verder heeft AMD nog zo'n 2 jaar geleden RDNA2 kaarten uitgebracht (6500xt) en kun je ze nu nog nieuw kopen.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:00
CaptainPanda schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:11:
[...]

computerjunky in 'AMD geeft Radeon RX 5000- en RX 6000-videokaarten geen gameoptimalisaties meer'
Zijn voorbeeld over WoW is in elk geval al onderuit gehaald. Over Battlefield 6: ook niets aan het handje, zie: YouTube: AMD Battlefield 6 Preview Drivers Update 25.10.1 vs 25.9.1 AMD Adren...

Over de rest van de games die hij noemt: dan mag hij eens komen met de benchmarkresultaten van anderen in plaats van zijn N=1-ervaring, waarbij stotters ook geheel door zijn eigen configuratie kunnen komen, zoals onstabiele overclocks met RAM en CPU of zelfs een voeding die het niet aankan. :)
Toch grappig dat ik voor wow betaald had voor een early access en dus zonder de driver niet kon spelen.
Wie daar schuldig aan is zal me letterlijk aan mijn reet roesten ik kon dus niet stabiel spelen...
Wil ik NU battlefield 2042 spelen moet ik een rollback doen naar 24,8,.1 anders crashed halverwege het potje heel de game met een memory error die dus niet plaats vind op die driver of ouder (al zijn de oudere drivers tot 24.5.1 weer een stutterfest in battlefield. maar ja ik verbeeld het me vast.

En ja het is vast mijn rig wear de rest prima op werkt waar GEEN specifieke day 1 drivers voor waren... Maar blijf vooral AMD verdedigen daar gaan we als consument vast beter van worden.
Mijn potentiële upgrade is iig van 9070XT naar 5070TI gegaan voor 100 meer meer krijg je betere support, langere support, betere features, betere resell value, meer game support voor features en geen nare bijsmaak.

Verder heb ik overigens ondertussen al 30+ jaar ervaring met game systemen en dus de hardware en daarbij behorende drivers en support waarvan een deel zelfs als professionele systeem,bouwer en support medewerker/tech... maar ja het zal wel aan mij liggen (al staan er op forums op dag 1 ook vaak zat klachten.

[ Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 31-10-2025 15:16 ]

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:40
Help!!!! schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

^Exact dit.

Verder, als die optimalisaties (vrijwel) nutteloos zouden zijn dan kunnen ze toch net zo goed voor alle series weglaten. :D :+
Dat was dus exact waar ik dus ook aan dacht. Ik krijg het idee dat mensen denken dat maintenance neerkomt op we blijven optimaliseren ook voor oudere kaarten. Dat is dus niet zo. Enkel op security in de driver zelf kom er dus nog fixes voor RDNA 1 en 2, that's it.

Als er een nieuwe titel komt die ruk draait op RDNA1, 2, 3 en 4 gaat AMD dus nog enkel RDNA 3 en 4 kaarten patchen en fixen. RDNA 1 en 2 nemen ze de moeite niet meer voor. Werkt de 3/4 fix toevallig ook voor RDNA 2 dan heb je mazzel, maar AMD gaat het laten voor wat het is.

Dus lekker makkelijk dat we roepen dat het nu geen probleem is en vragen om nu voorbeelden te geven op het moment dat ze ermee stoppen. Die zijn er dan nog niet of nauwelijks. Als het bericht klopt dan gaan die bugs dus vanzelf komen daar de optimalisatie nu stopt.

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:30
Pepperoni schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:59:
[...]

Vrij oud? Daar denk ik anders over. De verwachte levensduur van een high end kaart is meer dan 5 jaar. Verder heeft AMD nog zo'n 2 jaar geleden RDNA2 kaarten uitgebracht (6500xt) en kun je ze nu nog nieuw kopen.
Ik denk alleen niet dat iemand die een 6500xt heeft gekocht iets gaat merken van die mininieme prestatiewinsten die geoptimaliseerde drivers zouden bieden of daar ook maar iets om geeft. Daarna is 5 jaar naar mijn mening voor een videokaart best oud ja. Maar goed, dat kan per persoon wellicht verschillen. Anyway, heb daarvoor ook een 280x gehad voor een periode langer dan dat, maar heb mn drivers zelden geupdate of zelden problemen gehad en ook de afgelopen 5 jaar (sinds die 6800 en nu 7900XTX) zelden mn driver geupdate. Ik schat gemiddeld 1x p jaar ofzo en merk er doorgaans eigenlijk maar weinig van.

• Pepperoni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:32
Snowdog schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:07:
[...]

Ik denk alleen niet dat iemand die een 6500xt heeft gekocht iets gaat merken van die mininieme prestatiewinsten die geoptimaliseerde drivers zouden bieden of daar ook maar iets om geeft. Daarna is 5 jaar naar mijn mening voor een videokaart best oud ja. Maar goed, dat kan per persoon wellicht verschillen. Anyway, heb daarvoor ook een 280x gehad voor een periode langer dan dat, maar heb mn drivers zelden geupdate of zelden problemen gehad en ook de afgelopen 5 jaar (sinds die 6800 en nu 7900XTX) zelden mn driver geupdate. Ik schat gemiddeld 1x p jaar ofzo en merk er doorgaans eigenlijk maar weinig van.
Ja misschien valt het mee, maar goede PR is dit niet van ze. Ik kan me niet voorstellen dat die extra software updates zoveel geld kosten dat het reputatie schade waard is maar goed dat mogen ze zelf uitvogelen bij AMD. Persoonlijk game ik sinds 2012 op AMD en ik heb net de 9070xt gehaald maar verminderde support is wel echt iets waardoor ik de volgende generatie zou kunnen switchen.

• computerjunky
sjekneck schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:05:
[...]

Dat was dus exact waar ik dus ook aan dacht. Ik krijg het idee dat mensen denken dat maintenance neerkomt op we blijven optimaliseren ook voor oudere kaarten. Dat is dus niet zo. Enkel op security in de driver zelf kom er dus nog fixes voor RDNA 1 en 2, that's it.

Als er een nieuwe titel komt die ruk draait op RDNA1, 2, 3 en 4 gaat AMD dus nog enkel RDNA 3 en 4 kaarten patchen en fixen. RDNA 1 en 2 nemen ze de moeite niet meer voor. Werkt de 3/4 fix toevallig ook voor RDNA 2 dan heb je mazzel, maar AMD gaat het laten voor wat het is.

Dus lekker makkelijk dat we roepen dat het nu geen probleem is en vragen om nu voorbeelden te geven op het moment dat ze ermee stoppen. Die zijn er dan nog niet of nauwelijks. Als het bericht klopt dan gaan die bugs dus vanzelf komen daar de optimalisatie nu stopt.
Van wat ik uit de HUB video begreep gaat dat dus niet meer werken omdat AMD de drivers van RX 5000/6000 en 7000/9000 opgesplitst heeft in 2 aparte driver packages.

• computerjunky
Snowdog schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:07:
[...]

Ik had voor mijn 6900XT een GTX 1070 en had ook bijna nooit driver updates nodig maar daar moet ik toch wel kanttekeningen bij maken.

We leven nu in een andere tijd. Systemen zijn complexer dan ooit en games en drivers zijn zo complex geworden dat er makkelijk foutjes of bugs in sluipen die nu dus mogelijk genegeerd worden. (al is dat al een tijd echt geval bij AMD, zie mijn comment over battlefield 2042 die al 13 maanden niet lekker werkt op nieuwe drivers op mij 6000 series kaart terwijl hij daarvoor wel werkte).

Er word hier wat makkelijk geroepen dat day 1 patches prestatie patches zijn maar dat is uit mij ervaring met deze kaart gewoon niet juist.
Het is wat mij betreft dan ook niet of maar wanneer een gme gewoon niet meer gaat werken op deze kaarten en dat is onacceptabel. die 5 FPS mogen ze lekker gouden maar een game die niet werkt omdat AMD er geen tijd in wil stoppen omdat ze denken dan meer kaarten te verkopen is gewoon onacceptabel. En bijkomend feit is dat RX9000 gewoon heel slecht verkocht is. Er is de afgelopen 3 generaties maar 1 kaart geweest die eigenlijk vanaf dag 1 iedere dag beschikbaar was en dat is de RX9000 wat mij verteld dat AMD men gewoon wil forceren deze kaarten te kopen zelfs als het op deze manier moet. (ok misschien ook de 5050 haha maar dat is gewoon ene boekenlegger.)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:02
AMD is volgens Tom's alweer aan het backtracken: https://www.tomshardware....ll-work-with-future-games daar ze Tom's nu wat anders vertellen dan dat ze andere outlets vertelden in de eerdere statements.
"New features, bug fixes and game optimizations will continue to be delivered as required by market needs in the maintenance mode branch," an AMD spokesperson told Tom's Hardware.

That's a statement that's likely to confuse some customers, as it's unclear what those "market needs" are. This sounds like new features will still be focused on RDNA 3 and 4-based GPUs, but AMD's clarification implies that RDNA 1 and 2 will continue to get day-zero support for games, including on handhelds.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Het is jammer dat AMD marketing zo ongeveer hier op blijft neerkomen:

See foot > Shoot foot. 🤷‍♂️

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Help!!!! schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:04:
^
Het is jammer dat AMD marketing zo ongeveer hier op blijft neerkomen:

See foot > Shoot foot. 🤷‍♂️
Het is niet de marketing afdeling die de 'strategie' bepaald.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:02
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:55:
[...]

Het is niet de marketing afdeling die de 'strategie' bepaald.
Ze vertalen echter natuurlijk wel die strategie naar het marketing narratief wat AMD wil uitdragen , als in, hoe brengen we de strategie in een duidelijk verhaal over naar de consument. En daar struikelen ze wel heel regelmatig, door of wel niet duidelijk te zijn, of bijvoorbeeld zoals nu wederom lijkt te gebeuren op dag 1 A te zeggen en dan een dag later weer B. Terwijl je natuurlijk eigenlijk zou willen dat als een verhaal 'niet te verkopen is' aan de consument. Ze dat vooral aangegeven en zorgen dat vooraf de boodschap verbeterd wordt, zodat je niet een dag later ogenschijnlijk weer een knieval moet maken zodra de community en de techpress zich beginnen te roeren.
Pagina: 1 ... 106 107 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.