Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sissors schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Maar wat is dan het probleem dat MSI niet meer voor AMD doet? Als ze toch ondermaatse producten leveren? En wat maakt het uit voor MSI, zolang AMD toch niet / nauwelijks marktaandeel heeft? Ja dit kwartaal zal het anders zijn, maar de vraag is hoe het door gaat.

Overigens alle ASUS kaarten nu hebben TPM, dus tja.
Er is geen probleem dat MSI nu niet meer meedoet met Radeon. Dat zeg ik...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:24:
Overigens alle ASUS kaarten nu hebben TPM, dus tja.
TPM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Hij bedoelt denk ik Phase Transition Materials danwel Phase Change Termal Pads. Bijv. de bekende Honeywell PTM7950 Pads.

Dit is voor videokaarten een betere oplossing als interface tussen GPU Die en Koeler dan klassieke koelpasta. Volgensmij droogt het veel minder uit en je hebt geen of minder pumpout effect. Daarnaast heeft het goede warmtegeleidende eigenschappen.

Het belangrijkste is dat de prestaties over veel langere tijd constant / goed blijven en je dus eigenlijk pas na jaren je videokaart uit elkaar hoeft te halen om te repasten omdat de temps ineens fors uit de hand lopen.

Hier staat het preciezer/beter uitgelegd: https://www.igorslab.de/e...-und-thermalright-heilos/

[ Voor 70% gewijzigd door Help!!!! op 15-03-2025 11:32 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Sissors schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:08:
[...]

Tja nu hebben die weinig kaarten, maar nofi, ik heb volgens mij nog niet vaak iets positiefs van jou gehoord over AIBs die zowel Nvidia als AMD doen. IIG is je advies altijd de puur AMD AIBs te pakken. En misschien veranderd er deze generatie wat, maar ik zou me meer druk maken over de AMD AIBs met <10% marktaandeel van AMD, als voor de Nvidia AIBs.
Het gaat over hoe serieus de AIB's Radeon GPU's nemen. Beschouwen ze het als een budgetproduct, dan doen ze niet veel moeite en zetten een GeForce-koeler op een Radeon, besparen op de ventilatoren,...

Dit was ook een probleem/leercurve voor AM4. In het begin was het een budgetproduct voor wie geen Intel kan betalen en de moederbordfabrikanten gooiden met de pet naar AM4-moederborden. Naarmate Ryzen competitiever en populairder werd, steeg de moederbord kwaliteit, stabiliteit en daalde de bugs.

Een Radeon GPU koop je beter bij een AIB die niets anders dan Radeon (is core business) doet, dan een partij die op eender welke moment kan beslissen om niet meer Radeon grafische kaarten te maken. Want ze behandelen de Radeon-klanten als iets dat ze kunnen missen.

Nu nog snel een keertje klanten oplichten, want we hebben deze klanten toch niet nodig wegens we gaan de volgende generatie geen Radeon meer doen.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 15-03-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:16
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:29:
MSI is dus officieel afgehaakt voor RDNA4.
Tja, goed gedaan MSI. Succes met Nvidia die geen chips kan leveren voor je videokaarten. Nu gaan de Radeon GPU's naar andere AIB's die wel hun best willen doen om er goede videokaarten van te maken. :z
https://www.techpowerup.c...dna-4-generation-entirely
Goed om te horen, ik had de laatste paar generaties ook geen interesse meer in MSI. Was het niet dat ze een koeler die voor Nvidia kaarten was ontworpen op AMD kaarten plakten?

Als ik een kaart koop dan koop ik vaak liever bij een Powercolor of Sapphire.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ach ja, goed dat mensen er nu achter komen dat MSI niks voorstelt. Al 20 jaar geleden heb ik die lui gedag gezegd. Gigabyte is overigens om de zelfde redenen een merk om te vermijden. Ze lopen de kantjes ervan af.

[ Voor 12% gewijzigd door ocf81 op 16-03-2025 09:02 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik dacht dat de 9070XT altijd 3x 8 pin connectors had (of die 12 pin variant), maar ik zit de teardown van de Pulse XT te kijken en die heeft 2x 8 pin connectors. Verbruiken de "high-end" XT kaarten net te veel voor 2x 8 pin dat ze voor 3x 8 pin zijn gegaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-07 15:47
ArcticWolf schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:20:
Ik dacht dat de 9070XT altijd 3x 8 pin connectors had (of die 12 pin variant), maar ik zit de teardown van de Pulse XT te kijken en die heeft 2x 8 pin connectors. Verbruiken de "high-end" XT kaarten net te veel voor 2x 8 pin dat ze voor 3x 8 pin zijn gegaan?
De modellen met 3x 8 pin hebben een tdp van 340w met een limit slider +10% dus je kan rond de 374w verbruiken dus ze vallen wel idd buiten de officiele spec van 2x8 pin

[ Voor 5% gewijzigd door Brozef op 16-03-2025 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
Brozef schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:52:
[...]

De modellen met 3x 8 pin hebben een tdp van 340w met een limit slider +10% dus je kan rond de 374w verbruiken dus ze vallen wel idd buiten de officiele spec van 2x8 pin
Nee hoor. 8-pin = 150W per stekker, 300W voor de twee samen en dan nog 75W uit het PCIe slot, samen 375W ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:28
Misschien ook wel een reden waarom MSI weg is, https://videocardz.com/ne...g-two-tier-board-partners

En Asrock, Gigabyte er ook minder in lijkt te investeren (zeker voor Asrock misschien wel enigszins vreemd, ik dacht juist dat die enkele jaren geleden als AMD Exclusive partner werd bejubeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
En Asus lijkt ook maar door te gaan met prijs verhogingen bij zowel de AMD als de Nvidia Sku's

https://videocardz.com/ne...-9070-xt-now-stars-at-720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Nieuwe Steamsurvey is ook uit, met een potentieel interressant data punt, namelijk waar zijn de 9070's en 9070XT's? Bij de vorige survey die eind april uitkwam had je nog het terechte argument dat het minimaal een maand duurt voordat kaarten zichtbaar zijn, en dat het dus logisch was dat de9070, de 9070XT en de Nvidia tegenhangers 5070 Ti, 5070 er nog niet in stonden, want ze waren nog net geen maand op de markt.

In de nieuwe survey https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/ zie je dat de 5070 en 5070TI opduiken, en blijkbaar ook nog eens met betere percentages dan iedere launch voorheen, daardoor dit data punt er op lijkt te duiden dat anders dan bepaalde bronnen aangeven, deze launch toch heel succesvol zou zijn voor Nvidia. Maar goed, het is slechts 1 datapunt.

Maar waar zijn de AMD kaarten, vrijwel iedereen leek het er wel over eens, AMD had meer kaarten dan Nvidia in de markt voor deze launch (afhankelijk van de bron zelfs veel meer). Waarom reflecteert dit zich niet in de install base in 'de' survey waar je dit zou verwachten, aangezien de Steam Survey AMD's doel publiek (De DiY bouwers zoals wij) bovengemiddeld veel zal 'raken', in vergelijking tot andere dataverzamelaars die ook install base meten, maar waar je veel sneller zakelijke OEM pctjes e.d. opgenomen zal zien worden.

Zouden bepaalde leakers, maar ook zelfs partijen als HuB (die hun informatie direct van retailers en AIB's hebben) er dan toch weer naastgezeten hebben.

Ik wordt nu wel steeds benieuwder naar de Jon Peddie marktaandeel cijfers voor Q1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
De percentages per kaart zijn meestal erg klein en je ziet bij bepaalde populaire kaarten sowieso behoorlijke swings tussen de maanden die ik ook niet echt te verklaren vind. Een 4080S gaat in febr>mrt bijv van 1.0% naar 0.8%

En een AMD RX 7800 XT heeft in dit overzicht/survey pas een aandeel in april. Is dat verklaarbaar ?

Misschien is het beter om deze survey meer als een groffe indicatie op hoofdlijnen van de betreffende merken te zien.

[ Voor 90% gewijzigd door Help!!!! op 02-05-2025 10:10 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Help!!!! schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:00:
^
De percentages per kaart zijn meestal erg klein en je ziet bij bepaalde populaire kaarten sowieso behoorlijke swings tussen de maanden die ik ook niet echt te verklaren vind. Een 4080S gaat in febr>mrt bijv van 1.0% naar 0.8%

En een AMD RX 7800 XT heeft in dit overzicht/survey pas een aandeel in april. Is dat verklaarbaar ?

Misschien is het beter om deze survey meer als een groffe indicatie op hoofdlijnen van de betreffende merken te zien.
Klopt, het is al sinds het begin bekend dat je de survey met een korrel zout moet nemen, omdat het install base is en de manier waarop ze pollen soms een bias heeft (soms zie je bijv. swings in budget Nvidia kaarten waarvan ze vermoeden dat die komen omdat dan in die survey China een groter aandeel van de sample heeft). Maar zelfs dan zou je verwachten, dat wanneer die geruchten over verkrijgbaarheid klopten, dat juist de Nvidia 5000 serie kaarten er (nog lang) niet in zouden komen, en dat juist de AMD kaarten een grandioze entree zouden maken, in plaats van andersom. De 5080 begint bijvoorbeeld al richting de 7900XTX te kruipen.

Wat mij dus ook weer doet afvragen of wij in onze EU / westerse wereld bubble, waar AMD relatief gezien meer populair lijkt dan in andere regio's wel echt representatief zijn in onze verwachtingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 02-05-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik heb daar helaas geen antwoord op anders dan wat ik al zei, er zitten wel meer dingen in die voor mij onvoldoende verklaarbaar zijn. Denk dat deze survey niet goed genoeg geschikt is voor dit soort meer fijnmazige analyses.

[ Voor 25% gewijzigd door Help!!!! op 02-05-2025 10:40 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:30
Dennism schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:22:
[...]

Klopt, het is al sinds het begin bekend dat je de survey met een korrel zout moet nemen, omdat het install base is en de manier waarop ze pollen soms een bias heeft (soms zie je bijv. swings in budget Nvidia kaarten waarvan ze vermoeden dat die komen omdat dan in die survey China een groter aandeel van de sample heeft). Maar zelfs dan zou je verwachten, dat wanneer die geruchten over verkrijgbaarheid klopten, dat juist de Nvidia 5000 serie kaarten er (nog lang) niet in zouden komen, en dat juist de AMD kaarten een grandioze entree zouden maken, in plaats van andersom. De 5080 begint bijvoorbeeld al richting de 7900XTX te kruipen.

Wat mij dus ook weer doet afvragen of wij in onze EU / westerse wereld bubble, waar AMD relatief gezien meer populair lijkt dan in andere regio's wel echt representatief zijn in onze verwachtingen.
Dit laat toch een heel ander beeld zien over verkrijgbaarheid in Azie, dit is Linus die random een tech mall in Malesie binnenloopt, stapels van 5070 en 5080s in de schappen

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:42
Ik lees wel regelmatig dat men toch eerder voor een 5070ti gaat met goede argumenten die ik wel begrijp.

AMD zal denk ik beter zijn best moeten doen w.b.t. de prijzen van de videokaarten.
Ik lees ook vaak het dollarkoers argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:51:
Ik lees wel regelmatig dat men toch eerder voor een 5070ti gaat met goede argumenten die ik wel begrijp.

AMD zal denk ik beter zijn best moeten doen w.b.t. de prijzen van de videokaarten.
Ik lees ook vaak het dollarkoers argument.
Idd 5070 ti is op alle vlakken beter tov 9070 XT behalve op de prijs, maar dat gat wordt nu ook met de dag kleiner.
Daarbij is de 5070 ti beter voor de portomonnee kwa gebruik.

Laat ze maar lekker een prijzen oorlog houden in het midden segment waar we hopelijk als consument van kunnen profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Turismo schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:55:
[...]

Idd 5070 ti is op alle vlakken beter tov 9070 XT behalve op de prijs, maar dat gat wordt nu ook met de dag kleiner.
Daarbij is de 5070 ti beter voor de portomonnee kwa gebruik.

Laat ze maar lekker een prijzen oorlog houden in het midden segment waar we hopelijk als consument van kunnen profiteren.
Met Doom er nu gratis bij wordt het een redelijke no-brainer als Nvidia kopen geen bezwaar is.
Bedoel je het stroomverbruik?
Dat zie ik niet echt als een bezwaar want een 9070 (XT) kun je met de AMD drivers redelijk makkelijk undervolten en tunen en dan aardig efficiënt krijgen.

Op launch day waren er een aantal 9070 (XT) msrp kaarten maar op dit moment lijkt AMD niet echt goed op prijs te concurreren met soms wat uitschieters waar men toch wel vol op lijkt te happen.
Als ik de verhalen over de dollarkoersen en de videokaarten mag geloven dan kan er hier aardig wat van de prijzen af.
Maar misschien zijn de webshops en hun marge het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:58:
[...]

Met Doom er nu gratis bij wordt het een redelijke no-brainer als Nvidia kopen geen bezwaar is.
Dat zie ik niet echt als een bezwaar want een 9070 (XT) kun je met de AMD drivers redelijk makkelijk undervolten en tunen en dan aardig efficiënt krijgen.

Op launch day waren er een aantal 9070 (XT) msrp kaarten maar op dit moment lijkt AMD niet echt goed op prijs te concurreren met soms wat uitschieters waar men toch wel vol op lijkt te happen.
Als ik de verhalen over de dollarkoersen en de videokaarten mag geloven dan kan er hier aardig wat van de prijzen af.
Maar misschien zijn de webshops en hun marge het probleem.
AMD maakt rare keuzes wanneer het om acties gaat, ze geven wel Monster Hunter Wilds weg aan de oude generatie videokaarten RX 7000 series, wss om de voorraden zsm leeg te krijgen maar niet aan de RX 9000 series. Komt ook een beetje zuur over.

Daarnaast geeft Asus ook nog eens 60 euro steam tegoed op alle RTX 50 serie kaarten (bovenop dat je idd Doom the Dark ages krijgt), en bij AMD RX 9000 series maar 40 euro https://www.asus.com/events/promotions/nl/rate-your-gear-nl

Ze mogen daar bij AMD wel eens achter hun oren krabben en wat meer gaan doen, ipv passief hopen dat ze het midden segment wel gaan winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:58:
[...]

Maar je kan Nvidia ook weer tunen natuurlijk. Onder de streep denk ik niet dat het een relevante groep op het totaal is die gaan tunen. Tegelijk eerlijk is eerlijk, ik denk niet dat het verschil in power (afhankelijk ook van welke AIB je koopt bij AMD) een significante reden is voor de grote groep om de één of de ander te kopen.

Maar ik had in andere topic ook al zelfde conclusie op basis van Mindfactory verkopen. En momenteel kan je iig een heel goed argument maken om een 5070 TI te verkiezen boven een 9070 XT. Zelf kijk ik meer een klasse lager, en dan heet een 9070 wel voordelen tov een 5070, en met op papier dezelfde prijs, zelfs iets goedkopere 9070, is er dan imo een duidelijke winnaar.

Maar eerlijk is eerlijk, in de praktijk is die prijs niet gelijk. De 5070 zit ruim onder de MSRP bij introductie, en 9070 er boven. Dus voor nu houd ik het nog even af, maar ik hoop toch dat de AMD kaarten wel wat gaan dalen, ook voor AMD als ze marktaandeel willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Sissors schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:02:
[...]

Maar je kan Nvidia ook weer tunen natuurlijk. Onder de streep denk ik niet dat het een relevante groep op het totaal is die gaan tunen. Tegelijk eerlijk is eerlijk, ik denk niet dat het verschil in power (afhankelijk ook van welke AIB je koopt bij AMD) een significante reden is voor de grote groep om de één of de ander te kopen.

Maar ik had in andere topic ook al zelfde conclusie op basis van Mindfactory verkopen. En momenteel kan je iig een heel goed argument maken om een 5070 TI te verkiezen boven een 9070 XT. Zelf kijk ik meer een klasse lager, en dan heet een 9070 wel voordelen tov een 5070, en met op papier dezelfde prijs, zelfs iets goedkopere 9070, is er dan imo een duidelijke winnaar.

Maar eerlijk is eerlijk, in de praktijk is die prijs niet gelijk. De 5070 zit ruim onder de MSRP bij introductie, en 9070 er boven. Dus voor nu houd ik het nog even af, maar ik hoop toch dat de AMD kaarten wel wat gaan dalen, ook voor AMD als ze marktaandeel willen hebben.
Mee eens, appels met appels is een 5070ti (zegmaar out-of-the box) met standaard tdp versus 9070 xt met standaard tdp dan w.b.t. stroomverbruik en warmte afgifte de betere keuze.

Ik vind de 9070 op dit moment ook aantrekkelijker dan de xt; w.b.t. prijs maar ook w.b.t. het stroomverbruik en dus de warmte afgifte.

En niet om de vram discussie (met jou) weer op te starten maar als je dan toch nog 16gb koopt is de 9070, denk ik, wat dat betreft ook de beste bang-for-buck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

AMD doet het erg goed in deze nVidia sponsored title :o

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:19:
[...]

Mee eens, appels met appels is een 5070ti (zegmaar out-of-the box) met standaard tdp versus 9070 xt met standaard tdp dan w.b.t. stroomverbruik en warmte afgifte de betere keuze.

Ik vind de 9070 op dit moment ook aantrekkelijker dan de xt; w.b.t. prijs maar ook w.b.t. het stroomverbruik en dus de warmte afgifte.

En niet om de vram discussie (met jou) weer op te starten maar als je dan toch nog 16gb koopt is de 9070, denk ik, wat dat betreft ook de beste bang-for-buck.
*knip* doe eens normaal8GB-VRAM-versteher discussiëren is niet leuk. Wie pre-2023 of indie games speelt en met 8GB VRAM tevreden is, kan een 200 dollar/euro RX 6600 (non-XT) halen of in de tweedehandsmarkt shoppen. Ga het niet meer voor de rest van de gamers verpesten met het goed praten van Intel-achtige (quadcore is toch genoeg voor iedereen?) uitmelkerij.

Wat bepaalt het minimum voor de games? De game consoles, want de game developers nemen aan dat PC hardware vrij snel en goedkoop (lees: pre-COVID, pre-mining-boom prijzen) 2 à 3 keren sneller dan de consoles worden. Als het op een game console draait, dan draait het op alles.

We zitten niet in 2016 toen 4GB VRAM voor $199 genoeg was en 20% meer uitgeven voor 8GB VRAM voor $239 kon je niet direct in de performance terug zien.
The real highlight of the Radeon RX 480 is its pricing, though. It starts as low as $199 for the 4 GB version, which also comes with slightly lower memory clocks. In this review, we tested the 8 GB version, which is priced at $239. These price tags have both cards claim the price/performance throne of all cards we've tested so far. Especially the 4 GB version seems really affordable; I seriously doubt the extra 4 GB on the 8GB variant will be able to provide an extra 20% performance to make up for the 20% increase in cost. So, AMD has successfully captured the market segment for 1080p cards with the RX 480. This effectively obsoletes all previous AMD cards except for Fiji maybe, which itself has been obsoleted by the GTX 1070. Everything faster is owned by NVIDIA's iron-grip on the high-end, where huge margins are possible. I also expect NVIDIA to drop the price of the GTX 970 further to get rid of its inventory, which could entice potential shoppers to go for NVIDIA's alternative, and then there's the GTX 1060 coming soon.
https://www.techpowerup.com/review/amd-rx-480/29.html
  • 199 dollar (juni 2016) naar het heden omgerekend:$264 voor een kaart met genoeg VRAM voor de games van toen
  • 239 dollar (juni 2016) naar het heden omgerekend: $317 voor een kaart met dubbel zoveel VRAM als wat er toen nodig was.
Achteraf gezien was 8GB VRAM destijds een goede keuze wegens de jaren van GPU mining en scalping dat het upgraden onbetaalbaar maakte. Dan kon je langer met een grafische kaart doen om de overpriced jaren uit te zitten en buy the dip.

Toen zat er 8GB unified geheugen in PlayStation 4 en dat zorgde voor games die niet teveel VRAM kunnen gebruiken.

Eind 2020 begin de huidige game console generatie met 16GB unified geheugen en begin 2023 was er een einde van PS5- en chiptekort gemaakt. Plotseling werden de games uitgebracht met de aanname dat iedereen een PS5 (zonder scalping) kan kopen en minstens 16GB unified geheugen heeft. In 2023 was 8GB VRAM te weinig en de games gingen ook snel over 12GB VRAM.

Goedkope 1440p high refresh rate monitors zorgen ervoor dat 1440p het nieuwe 1080p voor de grote massa is en 4K of ultra wide 1440p high refresh rate monitors worden ook goedkoper. De toeters en bellen zoals RT, upscaling, frame generation,... gebruiken VRAM.

Het VRAM-gebruik gaat exponentieel met de machten van 2 omhoog. Dus het huidige minimum voor een mid-end GPU is 16GB VRAM. We zijn al 2,5 jaren in de 16GB VRAM is de huidige ondergrens.

Dan is 8GB of 12GB VRAM kopen voor de noden van paar jaren geleden of Nvidia gebruikt deze vuile truc om mensen te overtuigen om volgend jaar nog een keer een grafische kaart te kopen. Dit is geen planned obsolescence meer, wel obsolete before release scams om mensen op te lichten. De markt behandelt de RTX 5070 alsof het doodgeboren is.

De geruchtenmolen is al bezig over RTX 5000 Super in dit jaar nog releasen. RTX 5070 Super kan met 3GB chips 18GB VRAM hebben en RTX 5080 Super kan 24GB VRAM hebben.

Dit maakt de RTX 5070 Super 18GB op bv 599 dollar a viable option voor in de mid-end en RDNA 4 prijzen kan neergedrukt worden. RTX 5080 Super 24GB voor bv 999 dollar een stap boven de mid-end die 16GB VRAM heeft. Voor duizend dollar (before sales tax, tariffs,...) mag je toch wel verwachten dat je een stapje boven het absolute minimum en het plebs kan staan?

De AIB's hebben de grafische kaarten met meer VRAM al gemaakt en getest. Het is een kwestie van wachten op wanneer er genoeg 3GB chips beschikbaar zijn en wanneer Nvidia wilt releasen.
https://videocardz.com/ne...70-super-with-18gb-config

Aan de Navi 48 productiekosten kan je zien dat het vergelijkbaar met Navi 32 is. RX 7800 XT is al door 499 euro in de pricewatch gezakt en RX 7700 XT nadert 400 euro.

Vroeger keken we naar de prijzen in Amerikaanse dollar wegens de internationale handel werkt op dollars en we konden gemakkelijk op pcpartpicker, Newegg,... naar de Amerikaanse prijzen kijken. Nu verpesten de tariffs het en er wordt meer naar Europa gekeken voor de prijzen zonder tariffs.

Nvidia heeft RTX 5070 Super 18GB nodig om de MSRP op 599 euro vast te pinnen en kan het 5% overklokken om de achterstand tegenover RX 9070 (non-XT) in te halen. RX 9070 (non-XT) kan dan naar 499 euro zakken.

Hoe gaan de gamers kiezen tussen?
  • RTX 5070 Super 18GB kan 5% overgeklokt worden om de prestaties van RX 9070 (non-XT) te matchen voor 599 euro
  • RX 9070 XT is 10% sneller dan RX 9070 (non-XT) of de verwachte RTX 5070 Super 18GB voor 599 euro
  • RX 9070 (non-XT) voor 499 euro
Black Friday kan dit jaar interessant zijn als Nvidia een tegenaanval op Radeon doet.

[ Voor 0% gewijzigd door br00ky op 11-05-2025 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik denk dat AMD deze generatie vooral bezig moet zijn met reputatie opbouwen. Ik verwacht eerlijk gezegd geen grote verschuivingen in marktaandeel. Net als bij Ryzen zal het drie of meer generaties van opeenvolgende en zeer overtuigende successen vergen om daar echt meters in te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 11-05-2025 21:39 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
rapture schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:44:
[...]

[mbr]*knip* doe eens normaal[/]8GB-VRAM-versteher discussiëren is niet leuk. Wie pre-2023 of indie games speelt en met 8GB VRAM tevreden is, kan een 200 dollar/euro RX 6600 (non-XT) halen of in de tweedehandsmarkt shoppen. Ga het niet meer voor de rest van de gamers verpesten met het goed praten van Intel-achtige (quadcore is toch genoeg voor iedereen?) uitmelkerij.
Het was niet mijn idee, maar ik ga toch nog maar een keer mijn standpunt delen.

Mijn punt is NIET dat nu 8GB in een eg xx70 kaart nu voldoende is. Absoluut niet. Mijn punt is dat 5 jaar geleden 8GB in een midrange kaart een nadeel was, maar voor mij iig geen significant nadeel is geweest (mijn 3070 dus).

Nu vind ik bij een 5070 de 12GB ook niet onoverkomelijk, maar wel echt een nadeel. Daarom schreef ik dus ook letterlijk in mijn eigen post:
Zelf kijk ik meer een klasse lager, en dan heet een 9070 wel voordelen tov een 5070, en met op papier dezelfde prijs, zelfs iets goedkopere 9070, is er dan imo een duidelijke winnaar.
Met typo en al. (Waarbij VRAM dus één voordeel is, wat meer raster performance het tweede voordeel is. En qua nadelen de hogere prijs en geen DLSS).

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 11-05-2025 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:30

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

ocf81 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:32:
Ik denk dat AMD deze generatie vooral bezig moet zijn met reputatie opbouwen. Ik verwacht eerlijk gezegd geen grote verschuivingen in marktaandeel. Net als bij Ryzen zal het drie of meer generaties van opeenvolgende en zeer overtuigende successen vergen om daar echt meters in te maken.
Kan soms snel gaan, hier zit er nu een 9070XT in na een 2080 en meest recent 3080. Maar nu 5070Ti betaalbaarder is, en 9070XT niet makkelijk voor de introductieprijs te krijgen, is dat voordeel veel minder dan toen 9070XT voor 799 euro vs 5070Ti toen nog zeker duizend euro. Wij hebben mazzel gehad die prijs voor midrange model, maar had AMD voorraad gehad, introductieprijs kunnen realiseren in de markt: forse verschuiving

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

TPU: AMD Announces FSR 4 Updates Project Redstone

AMD also announced FSR "Project Redstone." This is a future version extension of FSR, and "Project Redstone" is its working title. "Redstone" combines the AI ML super resolution introduced by FSR 4, with three new features—neural radiance caching, an AI ML-based Ray Regeneration, and AI ML-based Frame Generation. The company plans to launch "Redstone" in the second half of 2025.

All three features being introduced by "Project Redstone" aim to achieve technological parity with NVIDIA DLSS 3.5 and DLSS 4, particularly in AAA games with ray tracing enabled.

Neural Radiance Caching sees an AI ML model continually learn how light bounces in a scene to predict and store indirect lighting, which reduces the performance cost of ray tracing. A

AMD FSR "Redstone" Ray Regeneration is functionally similar to NVIDIA DLSS 3.5 Ray Reconstruction. It uses a neural network to regenerate pixels that couldn't be accurately path-traced. This should improve the quality of reflections, particularly when super resolution is used.
The next big announcement of course is a new AI ML-based model for Frame Generation.

etc.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:50
Help!!!! schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:03:
TPU: AMD Announces FSR 4 Updates Project Redstone

AMD also announced FSR "Project Redstone." This is a future version extension of FSR, and "Project Redstone" is its working title. "Redstone" combines the AI ML super resolution introduced by FSR 4, with three new features—neural radiance caching, an AI ML-based Ray Regeneration, and AI ML-based Frame Generation. The company plans to launch "Redstone" in the second half of 2025.

All three features being introduced by "Project Redstone" aim to achieve technological parity with NVIDIA DLSS 3.5 and DLSS 4, particularly in AAA games with ray tracing enabled.

Neural Radiance Caching sees an AI ML model continually learn how light bounces in a scene to predict and store indirect lighting, which reduces the performance cost of ray tracing. A

AMD FSR "Redstone" Ray Regeneration is functionally similar to NVIDIA DLSS 3.5 Ray Reconstruction. It uses a neural network to regenerate pixels that couldn't be accurately path-traced. This should improve the quality of reflections, particularly when super resolution is used.
The next big announcement of course is a new AI ML-based model for Frame Generation.

etc.
Grote hamvraag is in dit geval wel in hoeverre de games hiermee om kunnen gaan. Reeds uitgebrachte en uit te brengen games..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Als dit waar is mogelijk ook wel een 'big oof' van AMD, en zegt dan mogelijk ook wat over de reviewers die gister wel gepubliceerd hebben....

https://www.igorslab.de/e...the-wrong-from-the-other/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

AMD moet 1st parity halen kwa features. Zodat ze gelijker MSRP. Dump prijzen is niet houdbaar.
Je zal profit en R&D kosten voor 2 a 3 gen in de toekomst moeten vergaren.
Dat houd in TSMC allocatie van hogere tier nodes.
Dat nV met 2de 4nm gen gekomen is, is meevaller , maar dat achteraf wafer allocatie gaat jaar of meer vooraf.
Die wafers zijn al lang verdeeld. Ook even high-end die uit de ijskast halen. Gaat jaar overheen.
Het is wat is. Nv verzind hoop zooi dat sdk nv only eco systeem bij de dev gebracht wordt.
Die hele standaardisatie van Directx en Vulkan is daarmee omzeep.
In zo een achterliggende markt ga je niet wild met tsmc wafer allocatie en al helemaal geen leading nodes.
Want valt weer naar nV kant kan je voor dump prijzen verkopen. En dat ondermijnd verdere investeringen.
Tenzij de cpu voor radeon deze keer moet bloeden.
Het is wat het is. Door nv succes met grote afstand en vast gewortelde eco systeem in client en pro markten. Daar kom je moeilijk tussen.
Dus AMD heeft flinke taak om dat te keren. De vraag is of dat nog mogelijk is. Intel dgpu zelfde lopen nog wat verder achter. En qualcom igpu loopt helemaal achteraan. Kwa dev tools en os robustheid. Zie Wendel yt.
AMD heeft nu nog momentum en willen niet de cpu tak daarvoor op offeren. Net als Epyc voorrang heeft heeft Radeon pro voorrang op client. Daarom is er nog steeds Arc die blijft door pro tak dgpu van intel neven activiteit. De status van nV is spenderen van miljarden succes in gaming in pro tak en vandaaruit tensor en RT naar de client en eco system in pro en AI en ook de client tak creren. Die 20 jaar agressief investeren en opdringen in de pro markt en game devs haal je niet in zonder oorlogkas en decades tijd. En ecosysteem die de markt hard bind.
Dit is resultaat van 30 jaar nV dat laatste 15 jaar een enorme kapitaal kracht en locked in ecosysteem opgebouwd heeft. AMD en intel en Qualcom moeten kwa tijd stuk minder doen. En meeste kwa kapitaal lopen ver achter op nv.
Enige licht punt is UDNA ze kunnen big chip voor pro radeon gaan en client kan daar ook op mee liften als mindere die’s voor gamen. De kans dat high-end terug komt is groot. Maar door nv eco systeem kunnen ze niet mee in prijs. Dus dan zal allocatie eerder naar de pro tak gaan. En geen Halo product. Zij moeten tegen nv features of lagere prijs of meer vram. Hogere raw performance.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat is toch een aardige driver. :P

Sommige games winnen weinig, sommige rond die 10% en sommige games nog meer.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:16
Best mooie verbeteringen, lijkt dat ze er meer uit weten te persen dan Nvidia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:31
DaniëlWW2 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:53:
Dat is toch een aardige driver. :P
[YouTube: The Radeon RX 9070 XT is Now Faster, AMD FineWine]

Sommige games winnen weinig, sommige rond die 10% en sommige games nog meer.
Dan zet ik deze video er even tegen:

Dan zijn de gains toch iets minder, wat HuB niet echt duidelijk aangaf dat dit dus niet alleen aan drivers ligt maar aan meerdere dingen. Iets wat ze zelf ook in reactie onder hun video hebben gezet.
To help avoid confusion I should have also labelled the graphs “Review Data” and “Latest Data” rather than review drivers and latest drivers.

...

The gains for the 9070 XT and RDNA 4 series in general aren’t just a result of newer drivers, they’re likely a combination of things, such as game updates, platform updates and perhaps even Windows updates. So a simple driver test where you compare the release driver with the latest driver won’t necessarily show the same gains for all games, as all other updates have already taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Albinoraptor schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:04:
[...]

Dan zet ik deze video er even tegen:
[YouTube: Crosschecking Hardware Unboxed's "RX 9070 XT is Now Faster, AMD Finewine" Benchmarks]
Dan zijn de gains toch iets minder, wat HuB niet echt duidelijk aangaf dat dit dus niet alleen aan drivers ligt maar aan meerdere dingen. Iets wat ze zelf ook in reactie onder hun video hebben gezet.
[...]
Ik vond het zo duidelijk als wat. Daarom hebben ze ook Nvidia kaarten meegenomen om verbeteringen in het spel te detecteren.

Dat wordt toch aan het begin van de video uitgelegd?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

AMD had release na aankondiging uitgesteld, je hebt dan een onnatuurlijke op potting van release stock wat werkelijke productie capaciteit maskeert. Nv deed dat niet. Dus die bergen 9000 is samen loop van 2 tot 4 leveringen. Dat nv ligt te kloten met 50 series wist AMD ook niet toen wafers alloceren. Paar jaar voor release. Het blijkbaar van laag inzicht. Dat effe prijzen oorlog baat heeft en dan markt wint. Dat is ook risico. In de VS heb volkstammen die niet hardware volgen en deel is ook van mentaliteit als cheap is is het slecht. Dat verschilt per regio. Je zal voor die strategie een enorme grote wafer allocatie op voorhand moeten investeren met het risico dat nog steeds niet verkoopt en je dan met enorme overstock zit een scheve vraag aanbod waardoor je zo diep duikt in prijs dat je verlies gaat draaien. Als goodwil er niet is is grote gok. Dat los je niet op met 2 3 gens overproductie hardware in de markt te dumpen. Want te veel aanbod zijn AIB ook benadeeld met flink lagere prijzen en dus verdampte marges.
Naast dat de AIB hier ook niet mee ingaan. Want wie moet er voor bloeden de AIB of AMD. Gpu dump prijs maar BOM mem PCB worden niet goedkoper. Mensen zien niet in dat nV de markt in de tang heeft. Denk dat nv een veel hogere allocatie voor wafers heeft omdat de markt vraag is. Conform de markt. AMD lagere heeft conform de huidige markt. Dit is niet iets wat Radeon AMD effe oplost.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik neem zoals gebruikelijk zijn analyses niet serieus. Maar dat hij goede bronnen heeft binnen AMD, is inmiddels ook wel duidelijk. En zo krijgen we opeens een mogelijk spec sheet voor RDNA5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPkg5uHYaI2pnYeuDugSBWIZjUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VIPM6s64sZt0yUwZNKs3Wt4q.png?f=fotoalbum_large

We lijken dus naar zeker twee chips te kijken, AT0 en AT2. AT0 lijkt een gigantische chip te zijn die bedoeld is voor datacenters. Dit is dus UDNA waar RDNA en CDNA weer worden samengevoegd. Voor gaming lijkt een flinke cut down gepland te zijn. Chip lijkt monolithisch te zijn en kan zomaar 192 CU in totaal zijn. Hoogste configuratie is 184 CU met een 512 bit bus. De gaming chip lijkt 154 CU te worden met een 384 bit bus en 380W TDP.

AT2 lijkt de Navi 48 vervanger te worden. Die is een flink stuk kleiner, 64 CU, alweer :P en een 192 bit bus. Met 3GB GDDR7 chips heb je dan 18GB aan VRAM. Als ze dan wel even op willen hoepelen met die 128 bit bus cut down met 12GB. :>

Dan de speculaas: Er is het vermoeden dat de AT2 chip misschien ook gebruikt gaat worden in de PS6 of volgende Xbox en gedeeld is met de mid range RDNA5. Dat zou het volume van die chip fors moeten verhogen. Dan zou er ook nog een kleinere AT3 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

AT0 ziet gigantisch eruit. 3x 64 CU en 512 bit geheugenbus voor datacenter/AI. Een cut down versie voor de content creator class. Streamers, YouTubers,... zijn bedrijven die omzet draaien (en ze groeien vrij snel richting personeel op de payroll zetten en/of onderaannemers hebben).

In dit forum zijn er fotografen die (10 jaren geleden) 20k euro aan camera's en objectieven in 2 jaren tijd afschrijven. Voor die mensen is 2k of 3k euro voor een grafische kaart aftrekbare bedrijfskosten. Bij kleine ondernemers leeft het gedachte dat het inkomen niet te hoog mag zijn en ze verzinnen wel uitgaven om te voorkomen dat ze te diep in de hoogste belastingschijf belanden.

AT2 ziet als een procedé-verkleining van RX 9070 XT naar een typische 60 class product van vroeger eruit.

Als ze van 304W naar 275W gaan, dan zorgt de procedé-verkleining meer dan 10% performancewinst en 10% minder vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3SCo68O1-t5Tx9h7fgYDJYbIyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XZInLavOv45V6Bb8nmOqchO.jpg?f=fotoalbum_large
https://fuse.wikichip.org...-n3-and-challenges-ahead/

20% kleinere chip (356,5 mm² * 0,8 = 285,2 mm²) is niet veel gevraagd als de logic density meer dan de helft omhoog gaat, 1/4 geheugencontroller eruit haalt en meer dan 6/10 L2 cache verwijdert.

De overstap naar GDDR7 zorgt ervoor dat de smalle geheugenbussen meer dan de helft geheugenbandbreedte erbij krijgen en 3GB per chip maakt van 8 GB op 128 bit 12 GB, 12 GB op 192 bit wordt 18 GB,...

192 bit geheugenbus kennen we van:
  • GTX 1060 19/07/2016 $249 16nm 200mm² 6GB 192bit 192GB/s
  • GTX 1660 14/03/2019 $219 12nm 284mm² 6GB 192bit 192GB/s
  • RTX 2060 15/01/2019 $349 12nm 445mm² 6GB 192bit 336GB/s
  • RX 5600 XT 21/01/2020 $279 7nm 251mm² 6GB 192bit 336GB/s
  • RTX 3060 25/02/2021 $329 8nm 276mm² 12GB 192bit 360GB/s
  • RX 6700 XT 18/03/2021 $479 7nm 335mm² 12GB 192bit 384GB/s
  • RX 6750 GRE 12GB 18/10/2023 $289 7nm 335mm² 12GB 192bit 384GB/s
Als ik naar de procedé-verkleining naar 7nm kijk, dan was in 2020-2021 een prijsbereik tussen $279 en $329.
  • 5 jaren Amerikaanse inflatie van januari 2020 naar januari 2025: 279 dollars van toen is omgerekend $343,57
  • 4 jaren Amerikaanse inflatie van februari 2021 naar februari 2025: 329 dollar van toen is omgerekend $399,13
Zonder megawinstmarges kunnen we RTX 5080 performanceniveau in 2 jaren tijd voor 399 dollar MSRP of 411 euro krijgen. Zetten ze de prijs op 599 dollar, dan wordt er 200 dollar extra winst op elke grafische kaart gemaakt.

Ik had 2 jaren geleden €549 voor een 6800XT betaald en ga 3 jaren later naar een koopje zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

AMD heeft FSR4 open source gemaakt.
Totdat ze het weer offline hebben gehaald omdat ze toch wat dingen hadden gepubliceerd die ze niet wenste. :z

Hierdoor is duidelijk geworden dat ze in ieder geval hebben gewerkt aan een INT8 versie van FSR4.
Afbeeldingslocatie: https://uploads.disquscdn.com/images/c07aa9be46163ba869868d31c3dc8012fc1716bbd7702cebce79366e02a9c9f3.png?w=800&h=114

https://videocardz.com/ne...r-4-goes-full-open-source
Maar voor nu dus nog steeds geen RDNA3 ondersteuning. :>

[ Voor 16% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-08-2025 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

RX 9070 XT
Peak 8-bit Precision (INT8 Matrix) Performance
389 TOPs
Peak 8-bit Precision (INT8 Matrix) Performance with Structured Sparsity
779 TOPs
https://www.amd.com/en/pr...amd-radeon-rx-9070xt.html
vs

RX 7900 XTX:
123 TOPs
https://www.amd.com/en/su...d-radeon-rx-7900-xtx.html
389 TOPs / 123 TOPs = 3,16

Het verschil in Peak 8-bit Precision (INT8 Matrix) Performance is ongeveer factor π.

Als je het met een RX 7800 XT vergelijkt:
74.6 TOPs
https://www.amd.com/en/su...md-radeon-rx-7800-xt.html
389 TOPs / 74,6 TOPs = 5,21

In een generatie is de Peak 8-bit Precision (INT8 Matrix) Performance van een mid-end grafische kaart meer dan maal 5 gegaan.

Hoe ziet de low-end eruit?

RX 9060 XT (16GB)
205 TOPs
Peak 8-bit Precision (INT8 Matrix) Performance with Structured Sparsity
410 TOPs
https://www.amd.com/en/pr...amd-radeon-rx-9060xt.html
Is FSR4 met of zonder "Structured Sparsity"? Als je 410 TOPs van een low-end GPU kan delen door 123 TOPs van vorige generatie high-end GPU, is factor 3,33.

Ik kan wel voorstellen dat AMD niet FSR4 op RDNA3 wilt releasen wegens de enorme sprong in int8 performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 22:17
Int8 is net omdat FSR4 zoals het op de 9000 reeks draait FP8 is. De int8 implementatie wordt op dit moment niet gebruikt. In je link staat fp8 ook totaal niet vermeld bij de 7900, dus de proporties int8 maken niet uit.

FP8 (zonder sparsity) voor 9070XT is 389TFlops, bij de 7900XTX 123TFlops. Dat is hoe FSR4 met emulatie op de 7900 zou draaien: FP8 als FP16 en pakweg 4x tragere upscaling.

Zoals ik het begrijp houdt de conversie FP8>INT8 een mogelijk kwaliteitsverlies in. Voeg daarbij dan nog dat gezien de tragere hardware de rekenhoeveelheid omlaag moet om snelheid te behouden en... Het lijkt me dat er een tradeoff naar lagere kwaliteit zal zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:05
Kepler_L2 en zhangzhonghao lijken los van elkaar dezelfde en andere speculaties te posten dan MLID, die misschien oude informatie heeft.

Twee interessante dingen:
1) 4 chips, met benamingen AT0 t/m AT3 zelfde als MLID, maar ander aantal CU's:

https://wccftech.com/poss...t-to-96-40-24-12-cu-dies/
gebaseerd op:
https://forums.anandtech....468/page-40#post-41496872
en
https://www.chiphell.com/...737320&page=1#pid58012129

AT0 96 CU (16 SE x 6CU) + 256-bit / 512-bit (16 mc)
AT2 40 CU (8 SE x 5CU) + 192-bit (maar 6 memory controllers getekend)
AT3 24 CU (4 SE x 6CU) + 128-bit / 256-bit (8 mc)
AT4 12 CU (2 SE x 6CU) + 64-bit / 128-bit (4 mc)

Voorbeelden van AT0 en AT2, plaatjes gemaakt door Kepler_L2:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2025/08/AMD-RDNA-5-UDNA-GPU-Die-Specs-Rumor-_-TOP.png

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2025/08/AMD-RDNA-5-UDNA-GPU-Die-Specs-Rumor-_-Mid.png

AT3 = 1/4e van AT0
AT4 = 1/8e van AT0

2) 128 SPs per CU ipv 64 SPs per CU, dus grof gezegd 2x zo krachtige CU's

https://wccftech.com/amd-...8-cores-per-compute-unit/
gebaseerd op:
https://www.chiphell.com/...737320&page=1#pid58012129
en
https://forums.anandtech....468/page-40#post-41497616
(hoewel Kepler_L2 spreekt over CDNA5 ipv RDNA5, lijkt een grotere cache het krachtigere CU gerucht te steunen)

Grof teruggerekend naar huidige RDNA4 CU's, met 2GB of 3GB modules, zou dat er zo uitzien:

AT0 192 CU met 32GB of 48GB
AT2 80 CU met 12GB of 18GB
AT3 48 CU met 16GB of 24GB
AT4 24 CU met 8GB of 12GB

In ieder geval niet de rare 200CU voor AT0 of 70 CU voor AT2 waar MLID mee kwam in zijn eigen spreadsheet speculatie.
YouTube: AMD RDNA 5 Specs Leak: TSMC 3nm, 128GB GDDR7, RTX 6090 Killer! (+ PS...
onder 7)

Toegeven, het is wel interessant voor AMD om:

De AT2 GPU chiplet te kunnen gebruiken in discrete GPU's en ook in een toekomstige Xbox of PS6.
  • Voor een console zou AT2 gecombineerd worden met een CPU chiplet in een APU.
  • Voor een discrete GPU zou de GPU chiplet gecombineerd worden met een of andere PCI Express 5 HDMI DisplayPort I/O die.
De AT0 GPU chiplet (4 AT3 chiplets?) te kunnen gebruiken in zowel CDNA5 als RDNA5. Hoewel ik die "UDNA" unificatie nog niet voor me zie, gegeven het grote verschil in FP64 tussen RDNA4 en CDNA4. Tenzij ze voor FP64 klanten een apart ontwerp maken, natuurlijk (beperkt tot de wetenschappelijke wereld).

CDNA4 heeft momenteel met MI350 ook een ander ontwerp: 8 XCDs met 32 CU elk (max 36 CU) boven 2 I/O dies.

Afbeeldingslocatie: https://substack-post-media.s3.amazonaws.com/public/images/856b4bd5-a5f6-4377-8cba-f5ea5ffda06e_1055x758.png

Vergelijk bijvoorbeeld RDNA4 met 4 FP64 Ops/CU
Afbeeldingslocatie: https://www.hwcooling.net/wp-content/uploads/2025/02/RDNA-4-Architecture-Press-Deck_013.png

met CDNA4 met 128 FP64 FLOPS/clock/CU
Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2025/08/2025-08-26_21-04-47-scaled.png

Voor de overige throughput getallen in Ops/CU komen de aantallen van CDNA4 en RDNA4 wel bij elkaar in de buurt...

Discrete GPU chips worden natuurlijk al gebruikt in laptop modellen, zij het bij lagere TDP en clocks.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Het dGPU marktaandeel van AMD zakt steeds verder weg. Die paar 100.000 videokaarten die AMD nog verkoopt, waar doen ze het eigenlijk nog voor?

nieuws: Nvidia bereikt recordmarktaandeel van 94 procent in levering losse vi...

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:43
XWB schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:43:
Het dGPU marktaandeel van AMD zakt steeds verder weg. Die paar 100.000 videokaarten die AMD nog verkoopt, waar doen ze het eigenlijk nog voor?

nieuws: Nvidia bereikt recordmarktaandeel van 94 procent in levering losse vi...
Ik neem het met een emmertje zout. De top 10 hier in de pricewatch bevat al maanden AMD gpu's die nu eindelijk redelijk beschikbaar lijken te zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@stylezzz Het DIY segment dat de Pricewatch representeert is relatief klein, de meeste shipments zullen naar de OEM markt gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 03-09-2025 22:40 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:43
XWB schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:40:
@stylezzz Het DIY segment dat de Pricewatch representeert is relatief klein, de meeste shipments zullen naar de OEM markt gaan.
Het aantal game pc's wat die grote oems anno 2025 wegzetten stelt ook niet veel voor. (En nee, een pc met een rtx 3050 noem ik geen game pc ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
stylezzz schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:42:
[...]

En nee, een pc met een rtx 3050 noem ik geen game pc ;)
Daar maakt Jon Peddie Research geen onderscheid in, de genoemde marktaandeelcijfers zijn voor alle dGPU's (desktop videokaarten).

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
stylezzz schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:42:
[...]

Het aantal game pc's wat die grote oems anno 2025 wegzetten stelt ook niet veel voor. (En nee, een pc met een rtx 3050 noem ik geen game pc ;) )
Dat zal je denk ik flink tegenvallen, de prebuild markt is over het algemeen vele malen groten dan DiY (prebuild is natuurlijk niet alleen de grote OEM's, maar ook die zetten vrij veel dGPU's weg).

Maar je ziet het natuurlijk niet alleen bij Jon Peddie, pak ook bijv. de Steam survey er eens bij, die meet installbase in plaats van de verkopen in de laatste 3 maand. Als de AMD kaarten meer zouden verkopen dan de Nvidia kaarten sinds launch, zou je de AMD kaarten wel zien in de survey. Juist dat je de AMD kaarten totaal niet ziet is heel erg tekenend, voor het vertekende beeld dat lijkt te ontstaan tussen enerzijds wat een groep enthusiasts denkt dat AMD aan het doen is (of hoopt wat AMD aan het doen is, namelijk marktaandeel winnen in dGPU met de 9000 serie), en wat er daadwerkelijk lijkt te gebeuren, dat ze keihard aan het verliezen blijven met dit dieptepunt tot het gevolg, en de 7000 serie presteerde verkooptechnisch ook al niet heel denderend, dus het is eigenlijk jammer dat ze niet minimaal een groter aandeel van de markt kunnen behalen dan dat de 7000 serie kon.

Zie bijvoorbeeld deze post: Dekar in 'GeForce RTX 5070 - Middensegment leeft op door prijsdaling' van een week geleden, of bijvoorbeeld deze discussie, met imho een vrij hoog cope gehalte WildemanM in ''Volgende generatie Radeon-gpu's krijgt weer high-end topmodel met 96 cu's'' of bijvoorbeeld Vulcanic in ''Volgende generatie Radeon-gpu's krijgt weer high-end topmodel met 96 cu's''

Een boel claims, maar niemand kan blijkbaar onderbouwen waar AMD dan exact marktaandeel aan het winnen is in dGPU, maar gaan alleen af op claims van een enkele retailer, of de de marketing van AMD zelf.

Daarnaast gaat dit niet over 'game PC's', maar over verscheepte dGPU's door beide vendoren. Een verscheepte RTX 3050 zal dus net zo 'hard' mee tellen als een verscheepte 9070Ti of RTX 5090 kijkende naar unitshare. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kijken naar marktaandeel op basis van revenue share, maar ik vraag me af of AMD in een metric als dat er ook maar iets beter uit zou komen, of dat het nog dramatischer uit zou pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 03-09-2025 23:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

In ieder geval worden de RDNA 5 Codenames naar verluidt wel cool 8)

AMD Uses Transformers-Inspired Codenames for RDNA 5 GPUs

AMD is reportedly preparing an unusual naming scheme for its upcoming RDNA 5 GPU generation, adopting character-driven codenames drawn from the Transformers series.
Reports point to Alpha Trion, Ultra Magnus, and Orion Pax as internal handles that would cover both discrete Radeon GPUs and custom SoCs for console partners. etc.
......
Generally, RDNA 5 / UDNA designs are expected in 2026, and further information may emerge around major industry events such as CES or Computex.

PC Specs

• Dennism
Meh, geen Megatron, Starscream of bijvoorbeeld Devastator :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Copyright? Die namen kunnen ze sowieso beter alleen doen als ze echte nvidia beukers in de coulissen hebben klaarstaan :D 8)

PC Specs

• sunsmountain
Dennism schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:42:
[...]

Dat zal je denk ik flink tegenvallen, de prebuild markt is over het algemeen vele malen groten dan DiY (prebuild is natuurlijk niet alleen de grote OEM's, maar ook die zetten vrij veel dGPU's weg).

Maar je ziet het natuurlijk niet alleen bij Jon Peddie, pak ook bijv. de Steam survey er eens bij, die meet installbase in plaats van de verkopen in de laatste 3 maand. Als de AMD kaarten meer zouden verkopen dan de Nvidia kaarten sinds launch, zou je de AMD kaarten wel zien in de survey. Juist dat je de AMD kaarten totaal niet ziet is heel erg tekenend, voor het vertekende beeld dat lijkt te ontstaan tussen enerzijds wat een groep enthusiasts denkt dat AMD aan het doen is (of hoopt wat AMD aan het doen is, namelijk marktaandeel winnen in dGPU met de 9000 serie), en wat er daadwerkelijk lijkt te gebeuren, dat ze keihard aan het verliezen blijven met dit dieptepunt tot het gevolg, en de 7000 serie presteerde verkooptechnisch ook al niet heel denderend, dus het is eigenlijk jammer dat ze niet minimaal een groter aandeel van de markt kunnen behalen dan dat de 7000 serie kon.

Zie bijvoorbeeld deze post: Dekar in 'GeForce RTX 5070 - Middensegment leeft op door prijsdaling' van een week geleden, of bijvoorbeeld deze discussie, met imho een vrij hoog cope gehalte WildemanM in ''Volgende generatie Radeon-gpu's krijgt weer high-end topmodel met 96 cu's'' of bijvoorbeeld Vulcanic in ''Volgende generatie Radeon-gpu's krijgt weer high-end topmodel met 96 cu's''

Een boel claims, maar niemand kan blijkbaar onderbouwen waar AMD dan exact marktaandeel aan het winnen is in dGPU, maar gaan alleen af op claims van een enkele retailer, of de de marketing van AMD zelf.

Daarnaast gaat dit niet over 'game PC's', maar over verscheepte dGPU's door beide vendoren. Een verscheepte RTX 3050 zal dus net zo 'hard' mee tellen als een verscheepte 9070Ti of RTX 5090 kijkende naar unitshare. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kijken naar marktaandeel op basis van revenue share, maar ik vraag me af of AMD in een metric als dat er ook maar iets beter uit zou komen, of dat het nog dramatischer uit zou pakken.
De prijzen van 9070's (met name XT) zijn nu pas zo'n beetje MSRP. Bij de 5070 Ti en 5080 was dat eerder, dat is ongebruikelijk, meestal is het andersom. Verder zorgen de prebuild markt en internet cafe's wereldwijd voor een vertekend beeld:
  • Prebuilds kiezen standaard Nvidia, omdat Nvidia eerder betere features heeft en (veel) betere marketing daarvan. De cijfers van Jon Peddie Research kloppen, maar splitsen de prebuild versus DIY markt niet verder uit. We kunnen dus niet echt uitspraken doen over de DIY markt op basis van alleen Jon Peddie.
  • Bij internet cafe's loggen gamers wereldwijd in en uit op Steam. Elke keer kan dat een Hardware Survey triggeren. Ik heb er met een AMD GPU ook 1 steam survey gehad: eindelijk, na 2 jaar van aankoop. Lekker bezig Steam.
Nou wil ik zeker niet zeggen dat Radeon meer marktaandeel heeft dan Geforce, maar het wordt wel verkocht. In de DIY markt is de 9000 series momenteel populair, getuige bijvoorbeeld deze post:

https://www.reddit.com/r/...gpus_anymore_mindfactory/

Meer in het algemeen blijft RDNA2 en straks RDNA5/6 relevant door consoles. Dus het niet alsof Radeon weggeconcurreerd zal worden.

• HugoBoss1985
sunsmountain schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:06:
[...]

De prijzen van 9070's (met name XT) zijn nu pas zo'n beetje MSRP. Bij de 5070 Ti en 5080 was dat eerder, dat is ongebruikelijk, meestal is het andersom. Verder zorgen de prebuild markt en internet cafe's wereldwijd voor een vertekend beeld:
  • Prebuilds kiezen standaard Nvidia, omdat Nvidia eerder betere features heeft en (veel) betere marketing daarvan. De cijfers van Jon Peddie Research kloppen, maar splitsen de prebuild versus DIY markt niet verder uit. We kunnen dus niet echt uitspraken doen over de DIY markt op basis van alleen Jon Peddie.
  • Bij internet cafe's loggen gamers wereldwijd in en uit op Steam. Elke keer kan dat een Hardware Survey triggeren. Ik heb er met een AMD GPU ook 1 steam survey gehad: eindelijk, na 2 jaar van aankoop. Lekker bezig Steam.
Nou wil ik zeker niet zeggen dat Radeon meer marktaandeel heeft dan Geforce, maar het wordt wel verkocht. In de DIY markt is de 9000 series momenteel populair, getuige bijvoorbeeld deze post:

Meer in het algemeen blijft RDNA2 en straks RDNA5/6 relevant door consoles. Dus het niet alsof Radeon weggeconcurreerd zal worden.
Zou het niet kunnen dat Nvidia met hun absurde winsten in de professionele markt en marktaandeel zich het kunnen veroorloven om AMD qua consumenten/gaming videokaarten helemaal uit de markt weg te prijzen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:06:
[...]

Maar dat is nu juist het hele punt, voor markt aandeel is de splitsing DiY / Prebuild niet interessant, het gaat immers over de totale markt.

Dat betekent uiteraard niet dat Radeon niet verkocht wordt, maar dat wordt ook nergens geclaimed. Echter wat wel uit de cijfers blijkt is dat Radeon in verhouding tot Nvidia steeds minder verkoopt. En de trend is niet goed voor AMD.

In 2010 was het nog bijna 50/50 per 100 verkochte kaarten, nu zijn van die 100 kaarten er 93 van Nvidia

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7krcOQ6.png

En dan is het iedere keer weer, deze generatie gaat AMD het echt rechttrekken volgens bepaalde leakers / techtubers / enthousiasts. Maar iedere keer weer blijkt gewoon dat ze het lek niet boven krijgen en dat het weer een ontspoorde hypetrain betrof :P .

De Radeon Reddit zou ik trouwens met een korreltje zout nemen (zijn logischerwijs erg gekleurd, met vaak hoge gehaltes copium / hopeium), die berichten, als ze al wat berichten, enkel over een enkele Duitse shop, waar ook bekend is dat Duitsland globaal gezien al sinds AMD daar Fabs had een flinke AMD bias heeft, en AMD het daar dus eigenlijk altijd bovengemiddeld goed doet qua verkopen. Maar voor Globale DiY sales kan je daar weinig conclusies uit trekken omdat bijv. Nvidia er normaliter bekend om staat dat ze het in de APAC en Americas regios normaliter veel beter doen.

Neemt niet weg dat AMD het in DiY nog enigszins redelijk lijkt te doen (vergeleken met de andere segmenten in ieder geval), maar zelfs dat lijkt dus te weinig te zijn om marktaandeel terug te kunnen krabbelen, ze verliezen immers nog steeds zelfs ten opzichte van het aandeel dat ze hadden met de 7000 serie, wat al dramatisch laag was. Wat dus maar weer laat zien hoe klein de DiY markt eigenlijk moet zijn op het grote geheel.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 04-09-2025 14:11 ]

• Dennism
HugoBoss1985 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:42:
[...]

Zou het niet kunnen dat Nvidia met hun absurde winsten in de professionele markt en marktaandeel zich het kunnen veroorloven om AMD qua consumenten/gaming videokaarten helemaal uit de markt weg te prijzen?
Ligt eraan wat je met de 'professionele' markt bedoeld. Met hun miljarden verdiensten in de Datacenter markt zouden ze dat zeker kunnen doen.

Bedoel je echter het 'pro visual' segment (zeg maar de professionele kaarten die de dies delen met de consumenten kaarten), dan niet direct, die markt is 'maar' +-€400-€600 miljoen groot per kwartaal voor NVidia, en daarmee flink kleiner dan Nvidia's gaming segment (en mogelijk verkoopt zelfs Radeon meer dan dat, AMD zet +-1 miljard om in gaming het laatste kwartaal, maar dat is wel gedeeld tussen Radeon, Semi custom gaming chips voor de Xbox, PS en Steamdeck o.a. en ik heb niet direct een beeld van wat daar de verdeling is op het moment)

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 04-09-2025 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:45:
[...]

Maar dat is nu juist het hele punt, voor markt aandeel is de splitsing DiY / Prebuild niet interessant, het gaat immers over de totale markt.

Dat betekent uiteraard niet dat Radeon niet verkocht wordt, maar dat wordt ook nergens geclaimed. Echter wat wel uit de cijfers blijkt is dat Radeon in verhouding tot Nvidia steeds minder verkoopt. En de trend is niet goed voor AMD.

In 2010 was het nog bijna 50/50 per 100 verkochte kaarten, nu zijn van die 100 kaarten er 93 van Nvidia

[Afbeelding]

En dan is het iedere keer weer, deze generatie gaat AMD het echt rechttrekken volgens bepaalde leakers / techtubers / enthousiasts. Maar iedere keer weer blijkt gewoon dat ze het lek niet boven krijgen en dat het weer een ontspoorde hypetrain betrof :P .

De Radeon Reddit zou ik trouwens met een korreltje zout nemen (zijn logischerwijs erg gekleurd, met vaak hoge gehaltes copium / hopeium), die berichten, als ze al wat berichten, enkel over een enkele Duitse shop, waar ook bekend is dat Duitsland globaal gezien al sinds AMD daar Fabs had een flinke AMD bias heeft, en AMD het daar dus eigenlijk altijd bovengemiddeld goed doet qua verkopen. Maar voor Globale DiY sales kan je daar weinig conclusies uit trekken omdat bijv. Nvidia er normaliter bekend om staat dat ze het in de APAC en Americas regios normaliter veel beter doen.

Neemt niet weg dat AMD het in DiY nog enigszins redelijk lijkt te doen (vergeleken met de andere segmenten in ieder geval), maar zelfs dat lijkt dus te weinig te zijn om marktaandeel terug te kunnen krabbelen, ze verliezen immers nog steeds zelfs ten opzichte van het aandeel dat ze hadden met de 7000 serie, wat al dramatisch laag was. Wat dus maar weer laat zien hoe klein de DiY markt eigenlijk moet zijn op het grote geheel.
Klopt, mee eens dat de DIY markt best klein is, en steeds kleiner wordt. De zelfbouw markt had zijn piek in 2007 en ik vermoed dat de jongere generaties in meerderheid kiezen voor console (AMD) of prebuild (Nvidia). Meer dan de oudere generaties.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/9hGBfdHQBWtrbYQKAfFZWD-970-80.png.webp

Met 11,2 million discrete GPU units in totaal lijken we een soort ondergrens te hebben bereikt, hoewel met Q4 2024 was het maar 8,4 million. Kijk je naar nieuwe consoles verkocht per kwartaal, dan is dat ook ongeveer 10 million per kwartaal. Lijkt er op alsof beide markten er dus nog wel even zullen zijn.

Laten we zeggen dat 1 op de 10 (gamer) PC's vandaag de dag zelfbouw is. Er zijn geen cijfers, maar het lijkt me een goede schatting. Dan kan die 6% van AMD nog steeds 60% zijn in de zelfbouw (als 0% Radeon naar prebuild gaat). De zelfbouw crowd is een soort gratis marketing voor AMD Radeon, die dat zelf duidelijk niet kunnen.

Maar de echte vraag is natuurlijk, is de trend zorgelijk voor AMD en zal deze dalen naar 0%?

Dat is maar de vraag. Door AI kaarten en consoles zijn veel van de PC Radeon kosten voor AMD al "sunk costs". Als de designs identiek zijn, zijn de hardware investeringskosten voor AMD straks helemaal nul. Je hebt het dan nog puur over drivers en productie kosten, maar AMD heeft geen enkele reden om te stoppen: gratis marketing, gratis designs, alleen loonkosten en productiekosten die je toch al hebt voor andere investeringen.

Dan het voordeel van concurrentie voor ons als consumenten, gaat het uitmaken als AMD weinig volume doet in de discrete GPUs? En dat is ook maar de vraag. In een duopolie zijn de marges voor zowel Nvidia als AMD hoog. In sommige segmenten verdubbelen de prijzen, maar de kosten zijn niet verdubbeld, zoals high end. In de middenmoot, daar waar de meeste discrete GPU's verkocht worden, zijn de prijzen ook gestegen ondanks de "concurrentie", door beide partijen. Ze zullen zeggen dat het door de gestegen prijs van de TSMC nodes komt, maar hogere lonen, logistieke kosten en inflatie zijn waarschijnlijker.

In een "gezonde" concurrerende markt gaan marges over de lange termijn omlaag. Ik heb dat bij Intel, AMD en Nvidia nog niet gezien. Bij Intel nu wel door slechte investeringen en keuzes onder Pat Gelsinger, sinds 2022 van 54% naar nu 30%. Maar ik vermoed dat Intel zal terugkomen op de lange termijn.
https://www.macrotrends.n...s/INTC/intel/gross-margin

Nvidia zit sinds 2012 boven de 50%, en nu op 70%.
https://www.macrotrends.n.../NVDA/nvidia/gross-margin

AMD had het even moeilijk na Bulldozer, wederom een slechte investering / keuze, maar zit sinds 2020 boven de 45%.
https://www.macrotrends.n...arts/AMD/amd/gross-margin

De Radeon cijfers worden wel vertekend door CPU Ryzen, maar ik zeg niet dat de winstgevendheid de reden is om door te gaan met Radeon: dat zit hem in de lage kosten / sunk costs. De hoge marges laten zien dat de prijzen niet bepaald worden door de vraag maar door het aanbod.

Dus is de 6% discrete Radeon GPU volume zorgelijk en gaat het wegvallen de komende 10 jaar?
  • Nee, de investeringskosten voor AMD zijn te laag om niet met Radeon door te gaan. Dit komt omdat ze al moeten investeren in AI en consoles. Radeon gaat dus niet wegvallen tenzij ze een Bulldozer achtig product maken en dan nog.
  • En een hoger volume discrete Radeon kaarten gaat er niet voor zorgen dat prijzen omlaag gaan voor ons als DIY consumenten. Dat hebben we in de afgelopen 10 jaar ook niet gezien. Zelfs toen het 60%-40% was, bleven de bruto marges van Nvidia dik 50%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sunsmountain
Deze tweet van 3DCenter.oorg geeft denk ik wel goed aan wat AMD kan gaan doen met de RDNA5 Radeon "mono" GMD chiplets:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/G0BE0h0bkAUUubm?format=png&name=medium

Dus vergelijkbaar met RDNA3, maar dan zonder scheiding van de Cache en CUs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik vind het eigenlijk een aparte. Je krijgt extra kosten doordat je multi die gaat. En voordeel hier is dat het latency technisch allemaal wat minder kritiek is zolang je niet voor die onderste oplossing gaat. Tegelijk blijf je extra kosten hebben, met als voordeel dat je één chiplet ontwerp voor consumenten en datacenters kan gebruiken? Waarbij een gedeelte van de datacenter toepassingen alsnog ook video encoders en PCIe nodig heeft.

Volgens die Kepler_L2 in een reactie komt de onderste oplossing ook niet, en je moet toch verschillende versies voor de GPU markt ook hebben. En als je toch versies nodig hebt, waarom niet alleen de architectuur hergebruiken, maar wel verschillende dies gebruiken met en zonder encoders / PCIe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Sissors schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:43:
Ik vind het eigenlijk een aparte. Je krijgt extra kosten doordat je multi die gaat. En voordeel hier is dat het latency technisch allemaal wat minder kritiek is zolang je niet voor die onderste oplossing gaat. Tegelijk blijf je extra kosten hebben, met als voordeel dat je één chiplet ontwerp voor consumenten en datacenters kan gebruiken? Waarbij een gedeelte van de datacenter toepassingen alsnog ook video encoders en PCIe nodig heeft.

Volgens die Kepler_L2 in een reactie komt de onderste oplossing ook niet, en je moet toch verschillende versies voor de GPU markt ook hebben. En als je toch versies nodig hebt, waarom niet alleen de architectuur hergebruiken, maar wel verschillende dies gebruiken met en zonder encoders / PCIe?
Ja, het lijkt er op dat die onderste variant er niet komt voor gaming GPU's. Dat wil zeggen de RDNA5 chips AT0 t/m AT4 zijn allemaal monolitisch, met de PCIe en video enc / out afgezonderd in de PC / APU / console I/O die. Voor AI / professionele MI350 (straks MI400) kaarten gebeurt de onderste variant nu al, alleen dan met tot 8 XCD chiplets boven tot 2 speciale I/O dies (of straks 8 AT3 of 2 AT0 boven 2). Latency is daar minder belangrijk.

De extra kosten zijn mogelijk minimaal als de PC-chiplet of SoC-chiplet al in de packaging zit gebakken, omdat je toch packaging moet doen. Zo niet, dan is het koppelen van zo'n PC / APU / console I/O die aan de packaging mogelijk makkelijker doordat die I/O dies op een groter procedé gebakken zijn. Maar goed de GPU chiplet moet er wel alsnog bovenop. Niet een heel ingewikkeld, wel een heel precies werkje.

Naast 1 ontwerp voor consumenten en datacenters, ook 1 ontwerp voor consoles, laptops of discrete GPU's. Of het ècht 1 ontwerp wordt met datacenter als in UDNA, of toch nog gesplitst in CDNA5 en RDNA5 (vanwege FP64?), is nog even afwachten. Maar het idee blijft denk ik elegant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
Sissors schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:43:

Hogere kosten voor packaging, maar betere yields, flexibiliteit qua procedé's, meer productiecapaciteit, minder ontwerpkosten bij hergebruik.

I/O heeft weinig tot geen voordeel meer van kleinere nodes, dus die kunnen op een goedkoper procedé. Zie Zen 4/5: I/O die wordt nu op N6 gebakken, niet N5 en kleiner. De Zen 5 cIOD is 3,4 miljard transistors in 125mm² (27,2 miljoen per mm²); Zen 3's cIOD was 2,1 miljard transistors in ongeveer dezelfde ruimte (16,8 miljoen per mm²). Dat is van GF 12nm naar TSMC N6, slechts 62% meer transistors. Zen 5 heeft al 28% meer transistors dan Zen 4 in z'n CCD, vergeleken met Zen 3 (wat al N7 was!) is dat maar liefst 135%. I/O laat zich niet zo eenvoudig compacter maken.

Voor de GPU's pakt het ook voordeliger uit qua chip productie. Zo'n monster als GB202 geeft slechts tegen de 70 stuks per wafer met z'n 750mm². Daarval zal een kwart tot een derde deels of geheel onbruikbaar zijn. Laten we het op 50 "perfecte" dies houden, rond de 20 met een defect. Als een wafer $20k kost, zit break-even pas op $400 als je enkel de defectvrije dies telt. Zet daar een hypothetische GMD van 300mm² tegenover (Navi 48 is 356,5 met alles samen ;)). 150, 160 "perfecte" dies (en 25-30 met een defect, dat aantal verschilt niet veel). Die dies hoeven elk maar $125 op te brengen en je hebt minder afschrijvingen op onbruikbare dies. Dat onderste geval zou nog steeds kosten-effectiever zijn, ik betwijfel of de packaging $150 meer is dan voorheen. En je krijgt het dubbele aan volume, zonder meer wafers in te kopen. De vergelijking met GB202 is uiteraard een beetje krom, omdat de I/O geen honderden millimeters in beslag neemt, maar dit is makkelijker rekenen :')

En de I/O afsplitsen is niet zo latency-gevoelig of complex als het rekenwerk splitsen. Werkt bij Zen probleemloos. En vervolgens ga je een generatie verder en behoudt je gewoon je oude I/O die. Hoef je niet mee te nemen in je fysieke ontwerp en vormt ook vooral geen beperking. Vooral bij GPU's blijft dat heel lang nagenoeg onveranderd. Ze ontwerpen er nu één die modern is (HDMI 2.1, DP 2.1, etc.) en zijn klaar voor de komende 5 jaar. Wil je een simpele die shrink doen, wordt dat ook nog veel effectiever, omdat je nu de I/O niet mee hoeft te shrinken.

Ze zullen het echt wel doorgerekend hebben qua kosten, als dit waar is.

[ Voor 3% gewijzigd door Werelds op 09-09-2025 14:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Naast de gewone chiplet voordelen zoals kleinere chiplets zorgen voor betere yields, IO kan op een goedkopere procedé gebakken worden,... gebruikt AMD chiplets voor het besparen op R&D zoals IOD's hergebruiken en het rondschuiven met chiplets.

X3D CPU's bestaan omdat ze een route nodig hebben om X3D-chiplets dat ze voor datacenter produceren in de desktopmarkt te dumpen.

Dezelfde GMD kunnen ze aan een chiplet voor grafische kaarten, consoles of laptop APU's hangen. Dan kan AMD probleemloos tientallen miljoenen GMD's bestellen. Kunnen ze het niet in de desktopmarkt kwijt? We zijn de jaren aan PS5-tekort (80 miljoen shipments) niet vergeten. In de consolemarkt kunnen ze het kwijt. En als de consolemarkt verzadigd is, dan kan er in de laptopmarkt gedumpt worden.

AMD laptop APU's zijn meestal zelfzame diersoorten dat je 1, 2 of 3 jaren na de release pas in het wild ziet. Als AMD aan Nvidia-marktaandeel wilt knabbelen, dan zitten de laptopfabrikanten op een 1 chip oplossing te wachten dat presteert als een CPU + GeForce combinatie in een laptop.

Wat bij RDNA3 verkeerd ging, was het onderschatten van hoeveel energie het kost per bit tussen de chiplets als je enorme bandbreedte erdoor jaagt. Er is een vertaalslag van veel parallelle banen in een chiplet naar weinig draadjes (data in serie achter elkaar gezet) tussen de chiplets en terug naar veel parallelle banen in een andere chiplet. Bij CPU's is dat geen probleem wegens factor 10 minder bandbreedte en daaraan gerelateerde warmteproductie. Nu houden ze de cache en geheugencontrollers op de GMD.

Intel en Nvidia hebben het nadeel dat ze chips voor een bepaalde markt maken en niet zomaar eventjes de overschotten in een andere markt kunnen dumpen. AMD heeft markten waar ze een chronisch tekort aan chips hebben (Intel's last stand is in de laptopmarkt, waar AMD niet genoeg chips kan leveren om een dreiging te vormen) en een overschot betekent een offensief en marktaandeel veroveren.

Als AMD de vraag naar grafische kaarten en consoles overschat, dan begint de invasie in de laptopmarkt en Intel wordt met de rug tegen een muur, berg of over de klif gedrukt.

Op naar de GPU-markt volspammen en GDDR7 zorgt voor smalle/goedkope geheugenbussen die nog goede bandbreedte kan hebben.
Pagina: 1 ... 105 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.