Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
TPM?Sissors schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:24:
Overigens alle ASUS kaarten nu hebben TPM, dus tja.
Hij bedoelt denk ik Phase Transition Materials danwel Phase Change Termal Pads. Bijv. de bekende Honeywell PTM7950 Pads.
Dit is voor videokaarten een betere oplossing als interface tussen GPU Die en Koeler dan klassieke koelpasta. Volgensmij droogt het veel minder uit en je hebt geen of minder pumpout effect. Daarnaast heeft het goede warmtegeleidende eigenschappen.
Het belangrijkste is dat de prestaties over veel langere tijd constant / goed blijven en je dus eigenlijk pas na jaren je videokaart uit elkaar hoeft te halen om te repasten omdat de temps ineens fors uit de hand lopen.
Hier staat het preciezer/beter uitgelegd: https://www.igorslab.de/e...-und-thermalright-heilos/
[ Voor 70% gewijzigd door Help!!!! op 15-03-2025 11:32 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Het gaat over hoe serieus de AIB's Radeon GPU's nemen. Beschouwen ze het als een budgetproduct, dan doen ze niet veel moeite en zetten een GeForce-koeler op een Radeon, besparen op de ventilatoren,...Sissors schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:08:
[...]
Tja nu hebben die weinig kaarten, maar nofi, ik heb volgens mij nog niet vaak iets positiefs van jou gehoord over AIBs die zowel Nvidia als AMD doen. IIG is je advies altijd de puur AMD AIBs te pakken. En misschien veranderd er deze generatie wat, maar ik zou me meer druk maken over de AMD AIBs met <10% marktaandeel van AMD, als voor de Nvidia AIBs.
Dit was ook een probleem/leercurve voor AM4. In het begin was het een budgetproduct voor wie geen Intel kan betalen en de moederbordfabrikanten gooiden met de pet naar AM4-moederborden. Naarmate Ryzen competitiever en populairder werd, steeg de moederbord kwaliteit, stabiliteit en daalde de bugs.
Een Radeon GPU koop je beter bij een AIB die niets anders dan Radeon (is core business) doet, dan een partij die op eender welke moment kan beslissen om niet meer Radeon grafische kaarten te maken. Want ze behandelen de Radeon-klanten als iets dat ze kunnen missen.
Nu nog snel een keertje klanten oplichten, want we hebben deze klanten toch niet nodig wegens we gaan de volgende generatie geen Radeon meer doen.
[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 15-03-2025 13:48 ]
Goed om te horen, ik had de laatste paar generaties ook geen interesse meer in MSI. Was het niet dat ze een koeler die voor Nvidia kaarten was ontworpen op AMD kaarten plakten?DaniëlWW2 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:29:
MSI is dus officieel afgehaakt voor RDNA4.
Tja, goed gedaan MSI. Succes met Nvidia die geen chips kan leveren voor je videokaarten. Nu gaan de Radeon GPU's naar andere AIB's die wel hun best willen doen om er goede videokaarten van te maken.![]()
https://www.techpowerup.c...dna-4-generation-entirely
Als ik een kaart koop dan koop ik vaak liever bij een Powercolor of Sapphire.
[ Voor 12% gewijzigd door ocf81 op 16-03-2025 09:02 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3
De modellen met 3x 8 pin hebben een tdp van 340w met een limit slider +10% dus je kan rond de 374w verbruiken dus ze vallen wel idd buiten de officiele spec van 2x8 pinArcticWolf schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:20:
Ik dacht dat de 9070XT altijd 3x 8 pin connectors had (of die 12 pin variant), maar ik zit de teardown van de Pulse XT te kijken en die heeft 2x 8 pin connectors. Verbruiken de "high-end" XT kaarten net te veel voor 2x 8 pin dat ze voor 3x 8 pin zijn gegaan?
[ Voor 5% gewijzigd door Brozef op 16-03-2025 18:53 ]
Nee hoor. 8-pin = 150W per stekker, 300W voor de twee samen en dan nog 75W uit het PCIe slot, samen 375WBrozef schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:52:
[...]
De modellen met 3x 8 pin hebben een tdp van 340w met een limit slider +10% dus je kan rond de 374w verbruiken dus ze vallen wel idd buiten de officiele spec van 2x8 pin
En Asrock, Gigabyte er ook minder in lijkt te investeren (zeker voor Asrock misschien wel enigszins vreemd, ik dacht juist dat die enkele jaren geleden als AMD Exclusive partner werd bejubeld).
https://videocardz.com/ne...-9070-xt-now-stars-at-720
In de nieuwe survey https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/ zie je dat de 5070 en 5070TI opduiken, en blijkbaar ook nog eens met betere percentages dan iedere launch voorheen, daardoor dit data punt er op lijkt te duiden dat anders dan bepaalde bronnen aangeven, deze launch toch heel succesvol zou zijn voor Nvidia. Maar goed, het is slechts 1 datapunt.
Maar waar zijn de AMD kaarten, vrijwel iedereen leek het er wel over eens, AMD had meer kaarten dan Nvidia in de markt voor deze launch (afhankelijk van de bron zelfs veel meer). Waarom reflecteert dit zich niet in de install base in 'de' survey waar je dit zou verwachten, aangezien de Steam Survey AMD's doel publiek (De DiY bouwers zoals wij) bovengemiddeld veel zal 'raken', in vergelijking tot andere dataverzamelaars die ook install base meten, maar waar je veel sneller zakelijke OEM pctjes e.d. opgenomen zal zien worden.
Zouden bepaalde leakers, maar ook zelfs partijen als HuB (die hun informatie direct van retailers en AIB's hebben) er dan toch weer naastgezeten hebben.
Ik wordt nu wel steeds benieuwder naar de Jon Peddie marktaandeel cijfers voor Q1.
De percentages per kaart zijn meestal erg klein en je ziet bij bepaalde populaire kaarten sowieso behoorlijke swings tussen de maanden die ik ook niet echt te verklaren vind. Een 4080S gaat in febr>mrt bijv van 1.0% naar 0.8%
En een AMD RX 7800 XT heeft in dit overzicht/survey pas een aandeel in april. Is dat verklaarbaar ?
Misschien is het beter om deze survey meer als een groffe indicatie op hoofdlijnen van de betreffende merken te zien.
[ Voor 90% gewijzigd door Help!!!! op 02-05-2025 10:10 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Klopt, het is al sinds het begin bekend dat je de survey met een korrel zout moet nemen, omdat het install base is en de manier waarop ze pollen soms een bias heeft (soms zie je bijv. swings in budget Nvidia kaarten waarvan ze vermoeden dat die komen omdat dan in die survey China een groter aandeel van de sample heeft). Maar zelfs dan zou je verwachten, dat wanneer die geruchten over verkrijgbaarheid klopten, dat juist de Nvidia 5000 serie kaarten er (nog lang) niet in zouden komen, en dat juist de AMD kaarten een grandioze entree zouden maken, in plaats van andersom. De 5080 begint bijvoorbeeld al richting de 7900XTX te kruipen.Help!!!! schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:00:
^
De percentages per kaart zijn meestal erg klein en je ziet bij bepaalde populaire kaarten sowieso behoorlijke swings tussen de maanden die ik ook niet echt te verklaren vind. Een 4080S gaat in febr>mrt bijv van 1.0% naar 0.8%
En een AMD RX 7800 XT heeft in dit overzicht/survey pas een aandeel in april. Is dat verklaarbaar ?
Misschien is het beter om deze survey meer als een groffe indicatie op hoofdlijnen van de betreffende merken te zien.
Wat mij dus ook weer doet afvragen of wij in onze EU / westerse wereld bubble, waar AMD relatief gezien meer populair lijkt dan in andere regio's wel echt representatief zijn in onze verwachtingen.
[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 02-05-2025 10:23 ]
[ Voor 25% gewijzigd door Help!!!! op 02-05-2025 10:40 ]
PC Specs
Dit laat toch een heel ander beeld zien over verkrijgbaarheid in Azie, dit is Linus die random een tech mall in Malesie binnenloopt, stapels van 5070 en 5080s in de schappenDennism schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:22:
[...]
Klopt, het is al sinds het begin bekend dat je de survey met een korrel zout moet nemen, omdat het install base is en de manier waarop ze pollen soms een bias heeft (soms zie je bijv. swings in budget Nvidia kaarten waarvan ze vermoeden dat die komen omdat dan in die survey China een groter aandeel van de sample heeft). Maar zelfs dan zou je verwachten, dat wanneer die geruchten over verkrijgbaarheid klopten, dat juist de Nvidia 5000 serie kaarten er (nog lang) niet in zouden komen, en dat juist de AMD kaarten een grandioze entree zouden maken, in plaats van andersom. De 5080 begint bijvoorbeeld al richting de 7900XTX te kruipen.
Wat mij dus ook weer doet afvragen of wij in onze EU / westerse wereld bubble, waar AMD relatief gezien meer populair lijkt dan in andere regio's wel echt representatief zijn in onze verwachtingen.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeWerkbak You know, I'm something of a tweaker myself
AMD zal denk ik beter zijn best moeten doen w.b.t. de prijzen van de videokaarten.
Ik lees ook vaak het dollarkoers argument.
Idd 5070 ti is op alle vlakken beter tov 9070 XT behalve op de prijs, maar dat gat wordt nu ook met de dag kleiner.HugoBoss1985 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:51:
Ik lees wel regelmatig dat men toch eerder voor een 5070ti gaat met goede argumenten die ik wel begrijp.
AMD zal denk ik beter zijn best moeten doen w.b.t. de prijzen van de videokaarten.
Ik lees ook vaak het dollarkoers argument.
Daarbij is de 5070 ti beter voor de portomonnee kwa gebruik.
Laat ze maar lekker een prijzen oorlog houden in het midden segment waar we hopelijk als consument van kunnen profiteren.
Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself
Met Doom er nu gratis bij wordt het een redelijke no-brainer als Nvidia kopen geen bezwaar is.Turismo schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:55:
[...]
Idd 5070 ti is op alle vlakken beter tov 9070 XT behalve op de prijs, maar dat gat wordt nu ook met de dag kleiner.
Daarbij is de 5070 ti beter voor de portomonnee kwa gebruik.
Laat ze maar lekker een prijzen oorlog houden in het midden segment waar we hopelijk als consument van kunnen profiteren.
Bedoel je het stroomverbruik?
Dat zie ik niet echt als een bezwaar want een 9070 (XT) kun je met de AMD drivers redelijk makkelijk undervolten en tunen en dan aardig efficiënt krijgen.
Op launch day waren er een aantal 9070 (XT) msrp kaarten maar op dit moment lijkt AMD niet echt goed op prijs te concurreren met soms wat uitschieters waar men toch wel vol op lijkt te happen.
Als ik de verhalen over de dollarkoersen en de videokaarten mag geloven dan kan er hier aardig wat van de prijzen af.
Maar misschien zijn de webshops en hun marge het probleem.
AMD maakt rare keuzes wanneer het om acties gaat, ze geven wel Monster Hunter Wilds weg aan de oude generatie videokaarten RX 7000 series, wss om de voorraden zsm leeg te krijgen maar niet aan de RX 9000 series. Komt ook een beetje zuur over.HugoBoss1985 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:58:
[...]
Met Doom er nu gratis bij wordt het een redelijke no-brainer als Nvidia kopen geen bezwaar is.
Dat zie ik niet echt als een bezwaar want een 9070 (XT) kun je met de AMD drivers redelijk makkelijk undervolten en tunen en dan aardig efficiënt krijgen.
Op launch day waren er een aantal 9070 (XT) msrp kaarten maar op dit moment lijkt AMD niet echt goed op prijs te concurreren met soms wat uitschieters waar men toch wel vol op lijkt te happen.
Als ik de verhalen over de dollarkoersen en de videokaarten mag geloven dan kan er hier aardig wat van de prijzen af.
Maar misschien zijn de webshops en hun marge het probleem.
Daarnaast geeft Asus ook nog eens 60 euro steam tegoed op alle RTX 50 serie kaarten (bovenop dat je idd Doom the Dark ages krijgt), en bij AMD RX 9000 series maar 40 euro https://www.asus.com/events/promotions/nl/rate-your-gear-nl
Ze mogen daar bij AMD wel eens achter hun oren krabben en wat meer gaan doen, ipv passief hopen dat ze het midden segment wel gaan winnen.
Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself
Maar je kan Nvidia ook weer tunen natuurlijk. Onder de streep denk ik niet dat het een relevante groep op het totaal is die gaan tunen. Tegelijk eerlijk is eerlijk, ik denk niet dat het verschil in power (afhankelijk ook van welke AIB je koopt bij AMD) een significante reden is voor de grote groep om de één of de ander te kopen.HugoBoss1985 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:58:
[...]
Met Doom er nu gratis bij wordt het een redelijke no-brainer als Nvidia kopen geen bezwaar is.
Maar ik had in andere topic ook al zelfde conclusie op basis van Mindfactory verkopen. En momenteel kan je iig een heel goed argument maken om een 5070 TI te verkiezen boven een 9070 XT. Zelf kijk ik meer een klasse lager, en dan heet een 9070 wel voordelen tov een 5070, en met op papier dezelfde prijs, zelfs iets goedkopere 9070, is er dan imo een duidelijke winnaar.
Maar eerlijk is eerlijk, in de praktijk is die prijs niet gelijk. De 5070 zit ruim onder de MSRP bij introductie, en 9070 er boven. Dus voor nu houd ik het nog even af, maar ik hoop toch dat de AMD kaarten wel wat gaan dalen, ook voor AMD als ze marktaandeel willen hebben.
Mee eens, appels met appels is een 5070ti (zegmaar out-of-the box) met standaard tdp versus 9070 xt met standaard tdp dan w.b.t. stroomverbruik en warmte afgifte de betere keuze.Sissors schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:02:
[...]
Maar je kan Nvidia ook weer tunen natuurlijk. Onder de streep denk ik niet dat het een relevante groep op het totaal is die gaan tunen. Tegelijk eerlijk is eerlijk, ik denk niet dat het verschil in power (afhankelijk ook van welke AIB je koopt bij AMD) een significante reden is voor de grote groep om de één of de ander te kopen.
Maar ik had in andere topic ook al zelfde conclusie op basis van Mindfactory verkopen. En momenteel kan je iig een heel goed argument maken om een 5070 TI te verkiezen boven een 9070 XT. Zelf kijk ik meer een klasse lager, en dan heet een 9070 wel voordelen tov een 5070, en met op papier dezelfde prijs, zelfs iets goedkopere 9070, is er dan imo een duidelijke winnaar.
Maar eerlijk is eerlijk, in de praktijk is die prijs niet gelijk. De 5070 zit ruim onder de MSRP bij introductie, en 9070 er boven. Dus voor nu houd ik het nog even af, maar ik hoop toch dat de AMD kaarten wel wat gaan dalen, ook voor AMD als ze marktaandeel willen hebben.
Ik vind de 9070 op dit moment ook aantrekkelijker dan de xt; w.b.t. prijs maar ook w.b.t. het stroomverbruik en dus de warmte afgifte.
En niet om de vram discussie (met jou) weer op te starten maar als je dan toch nog 16gb koopt is de 9070, denk ik, wat dat betreft ook de beste bang-for-buck.
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.