Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:35
CMT schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:43:
Kwam deze ook net tegen op TPU en weet niet of dit de juiste plek hiervoor is. In de prijzen & levertijden topic raakt het mogelijk snel ondergesneeuwd:

[...]

en

[...]

Bron: https://www.techpowerup.c...-shipments-of-msrp-models
Ow god, de nieuwe tactiek is dus de schijn brengen van een lage msrp om de reviews positief te laten zijn. Daarna een hogere prijs inzetten aan de rest van de kopers. Nvidia same met een msrp op een founders edition die nagenoeg niet bestaat.

Man man, wat is de hardware markt toch door en door verrot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Videocardz heeft er ook een stukje over geschreven:
Retailer confirms Radeon RX 9070 “MSRP” only applies to first shipments, price set to increase later

Erg triest als dit waar blijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:39

CMT

Help!!!! schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:41:
fwiw, Interessant vervolgartikel:

Igor's Lab: AMD and NVIDIA in the mass loop: Why AMD should rethink its board design and NVIDIA is hardly in a better position

De metingen op de nieuwe AMD en nVidia videokaarten laten zien dat het grootste deel van de retourstroom niet via de beoogde aardingslijnen van de videokaart kabels wordt afgevoerd, maar in plaats daarvan via het moederbord loopt.
Ik heb nog niet het hele artikel gelezen, maar het is iets vergelijkbaars wat ik met het testen van de stroomverdeling bij mijn 5090FE tegen ben gekomen. En dat het ook per type PSU véél kan uitmaken.
De metingen uit mijn post in het Nvidia RTX 50XX ervaringen draadje: https://gathering.tweaker...a%5Bfilter_userids%5D=cmt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSzNGaQ0x4OqP54BVZ_lk-lsJ7I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PKq1oK6UBQ1uFjdSAaC4rbnP.png?f=user_large

Met de Asus 9070XT TUF zal ik dit opnieuw nagaan. De Corsair RM1000X heb ik inmiddels niet meer, dus alleen met een Seasonic TX-650, Corsair HX1200i en evt. Seasonic TX-850.
Het zal ook wel afhangen van het type moederbord. De (retour)stroom zoekt gewoon de weg van de minste weerstand en als er meer connectoren op een moederbord worden geplaatst en/of dichterbij (zoals met de nieuwe reeks MSI AM5 borden) dan is de kans groot dat het daar langs gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-06 19:42
Terug naar de "Nvidia but -$€50" meme 8)7

Ik wordt hier echt droevig van. Als ik geweten had hoe de markt voor PC onderdelen nu zou zijn, dan had ik 10 jaar geleden nooit mijn eerste PC gebouwd en gewoon op PS blijven gamen.

Ps. Thanks voor de hulp van de Tweakers hier die mij 10 jaar geleden hadden geholpen, die PC werkte als een droom O+ .

Back to sticks, back to stones. Cause words broke our bones. And now we're right back to the same old habits. Too bad we almost had it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:34
Erg interessant met undervolting:
YouTube: Undervolting the 9070 XT... and also overclocking a 9070 to XT levels!

9070 XT op 82% powerbudget 260watt verbruik, 100mv undervolt (stock memory MHz)
heeft zelfde benchmark als alles op stock met 317watt vebruik
Dus 57watt minder.

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:43
CMT schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:02:
[...]

Ik heb nog niet het hele artikel gelezen, maar het is iets vergelijkbaars wat ik met het testen van de stroomverdeling bij mijn 5090FE tegen ben gekomen. En dat het ook per type PSU véél kan uitmaken.
De metingen uit mijn post in het Nvidia RTX 50XX ervaringen draadje: https://gathering.tweaker...a%5Bfilter_userids%5D=cmt

[Afbeelding]

Met de Asus 9070XT TUF zal ik dit opnieuw nagaan. De Corsair RM1000X heb ik inmiddels niet meer, dus alleen met een Seasonic TX-650, Corsair HX1200i en evt. Seasonic TX-850.
Het zal ook wel afhangen van het type moederbord. De (retour)stroom zoekt gewoon de weg van de minste weerstand en als er meer connectoren op een moederbord worden geplaatst en/of dichterbij (zoals met de nieuwe reeks MSI AM5 borden) dan is de kans groot dat het daar langs gaat.
Goede vondst weer van Igor! Maar het is natuurlijk wel een belachelijk slecht design dan. De massa draden zijn er niet voor niks, en om zoveel stroom terug te laten vloeien via het moederbord lijkt me echt een slecht idee!

Je moet de gpu voeding toch prima gescheiden kunnen houden van de rest en bijvoorbeeld het pci-e slot alleen voor signaling en wat fans ofzo gebruiken? Dit is echt zeer vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:21
De AMD launch wordt al net zo'n shitshow als die van Nvidia met dat gedoe van gelimiteerde hoeveelheden van de kaarten op MSRP, waarbij opvolgende shipments ineens een ander MSRP hebben.

Zou dat gerucht van januari dan toch enige substantie hebben dat AMD de prijzen voor de 9070's hoger had willen prijzen maar door Nvidia's pricing 'gedwongen' werd tot een lager MSRP en dus de kaarten die al 'in het kanaal' zaten (i.e. bij de retailers al lager) met MDF's te ondersteunen zodat distributeurs / retailers toch een paar kaarten op dat prijs niveau konden verkopen, maar dat alle opvolgende zendingen duurder zouden worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K-Wulf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-06 01:14
Dennism schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:46:
De AMD launch wordt al net zo'n shitshow als die van Nvidia met dat gedoe van gelimiteerde hoeveelheden van de kaarten op MSRP, waarbij opvolgende shipments ineens een ander MSRP hebben.

Zou dat gerucht van januari dan toch enige substantie hebben dat AMD de prijzen voor de 9070's hoger had willen prijzen maar door Nvidia's pricing 'gedwongen' werd tot een lager MSRP en dus de kaarten die al 'in het kanaal' zaten (i.e. bij de retailers al lager) met MDF's te ondersteunen zodat distributeurs / retailers toch een paar kaarten op dat prijs niveau konden verkopen, maar dat alle opvolgende zendingen duurder zouden worden.
https://www.reddit.com/r/..._potential_fake/#lightbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Wulf
Je kunt zeggen wat je wil, maar deze launch was/is wel beter dan de RTX 5000 serie launches. Er was duidelijk veel meer voorraad. Dat het nog steeds te weinig is gebleken, en de winkels daar natuurlijk weer op inspringen was enigszins ook wel te verwachten.

Hoop natuurlijk wel dat de prijzen weer gaan dalen, maar ik heb daar wel vertrouwen in.

[ Voor 22% gewijzigd door K-Wulf op 07-03-2025 14:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT

CMT

meljor schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:54:
[...]

Goede vondst weer van Igor! Maar het is natuurlijk wel een belachelijk slecht design dan. De massa draden zijn er niet voor niks, en om zoveel stroom terug te laten vloeien via het moederbord lijkt me echt een slecht idee!

Je moet de gpu voeding toch prima gescheiden kunnen houden van de rest en bijvoorbeeld het pci-e slot alleen voor signaling en wat fans ofzo gebruiken? Dit is echt zeer vreemd.
Ja, is het ook. Deels is het ook te wijten aan de PCIE specificatie. Er zijn nu eenmaal veel GND pinnen in een slot waardoor het ook 'aantrekkelijk' wordt gemaakt voor de retourstroom.
Igor kwam overigens begin 2024 met het 1e artikel over het probleem met de stroomkringen.
Ik heb het meermaals op Tweakers gepost ;).

Wat Igor waarschijnlijk nog niet weet en waar ik dus recent met het testen achter ben gekomen is dat de PSU zelf grote invloed heeft.
Met een Seasonic TX-650 was er nauwelijks een verschil meetbaar tussen de +12V en COM/GND lijnen cq. draden. Met een Corsair RM1000X en HX1200i daarentegen, gaat bijna de helft via het moederbord terug. Ik zal Igor maar een berichtje daarover sturen denk ik. De krediet gaat naar hem voor alles wat de beste man aan de kaak weet te stellen. O.a. het gesjoemel met de koelpasta's & thermal pads is ook zoiets waar fabrikanten nu niet meer omheen kunnen (nu alles professioneel met de TIMA bloot wordt gelegd). _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Echt, dan denk je dat ze het vrijwel onmogelijke gedaan hebben bij AMD en gewoon een echt goede launch van een goed product. Ze zijn zo dichtbij gekomen, en alsnog weten ze nog een stompje van wat ooit een voet was te vinden, om zichzelf er alweer in te schieten. :z

AMD heeft gewoon echt eens een potentiële winnaar in handen.
-Goede chip die niet al te groot is. AMD doet het ook altijd goed als hun grootste chip zo rond de 300-350mm2 zit.
-Ze gebruiken GDDR6 waardoor ze kosten besparen.
-RX9070 zit in de sweetspot qua efficiëntie. RX9070XT is gepusht voor performance. Eindelijk splitsen ze het eens goed uit.
-Enorme verbeteringen in RT en ML hardware. Hieruit komt een grotendeels ingelopen achterstand voor zowel RT als upscaling uit voort. FSR4 is een hybride van CNN en transformer, waardoor ze opeens zo'n enorme sprong hebben gemaakt. Voor het transformer gedeelte lijken ze FP8 te gebruiken. Dat is waarom het exclusief aan RDNA4 is. Maar er bestaat denk ik de mogelijkheid dat ze dit model kunnen tweaken, wat kwaliteit of fps opgeven en het dan ook voor RDNA3 beschikbaar kunnen maken.

Maar natuurlijk verknallen ze het nu met prijzen. Nvidia doet nu gewoon even niet mee. Ze hebben geen voorraden aangelegd en moeten nu inlopen. De RTX5070 ziet er stom uit, de RTX5070Ti is een grotere chip met duurdere GDDR7. In plaats van nu je unieke kans te gebruiken om zoveel mogelijk gamers eens aan een Radeon te krijgen en dat taboe eens te breken, al is het maar omdat Nvidia niks heeft, gaan ze nu kortzichtig lopen doen met de prijzen. :F

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:03:
Echt, dan denk je dat ze het vrijwel onmogelijke gedaan hebben bij AMD en gewoon een echt goede launch van een goed product. Ze zijn zo dichtbij gekomen, en alsnog weten ze nog een stompje van wat ooit een voet was te vinden, om zichzelf er alweer in te schieten. :z

-Goede chip die niet al te groot is. AMD doet het ook altijd goed als hun grootste chip zo rond de 300-350mm2 zit.
-RX9070 zit in de sweetspot qua efficiëntie. RX9070XT is gepusht voor performance. Eindelijk splitsen ze het eens goed uit.
-Enorme verbeteringen in RT en ML hardware. Hieruit komt een grotendeels ingelopen achterstand voor zowel RT als upscaling uit voort. FSR4 is een hybride van CNN en transformer, waardoor ze opeens zo'n enorme sprong hebben gemaakt. Voor het transformer gedeelte lijken ze FP8 te gebruiken. Dat is waarom het exclusief aan RDNA4 is. Maar er bestaat denk ik de mogelijkheid dat ze dit model kunnen tweaken, wat kwaliteit of fps opgeven en het dan ook voor RDNA3 beschikbaar kunnen maken.

Maar natuurlijk verknallen ze het nu met prijzen. Nvidia doet nu gewoon even niet mee. Ze hebben geen voorraden aangelegd en moeten nu inlopen. De RTX5070 ziet er stom uit, de RTX5070Ti is een grotere chip met duurdere GDDR7. In plaats van nu je unieke kans te gebruiken om zoveel mogelijk gamers eens aan een Radeon te krijgen en dat taboe eens te breken, al is het maar omdat Nvidia niks heeft, gaan ze nu kortzichtig lopen doen met de prijzen. :F
Retailers doen wat ze willen, dat was bij Azerty en vooral ook Megekko gisteren weer heel duidelijk te zien. Heeft zowel Nvidia als AMD geen grip op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
meljor schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:12:
[...]

Retailers doen wat ze willen, dat was bij Azerty en vooral ook Megekko gisteren weer heel duidelijk te zien. Heeft zowel Nvidia als AMD geen grip op.
Het is natuurlijk niet alleen dat, als je die dooe @K-Wulf gelinkte thread leest is het ook gewoon weer een shitshow van AMD's kant met rebates e.d. die zouden verlopen na het verkopen van een paar kaarten, nu mogelijk terug komen (gebaseerd op een Tweet van de altijd betrouwbare Frank Azor ;) ) en meer van dat soort onzin.

Het is simpel geen handig model als je als challenger in een markt jouw retail prijzen in toom moet houden met allehande niet transparante kortingen achter de toonbank in plaats van gewoon voor een normale prijs verkopen aan de AIB's, zodat die voor een normale prijs kunnen leveren aan de retailers, zodat die voor een normale prijs kunnen verkopen (of niet natuurlijk). In plaats van dat de AIB prijzen rekenen die hoger zijn dan wat de retailer zou mogen vragen aan de toonbank en dat zoiets dan weer rechtgetrokken moet worden met kortingen. Dat zijn methodes die je normaliter gebruikt om een brak product aan de man te brengen, of om een markt te domineren als je Intel bent halverwege de jaren 2000 en je geld teveel hebt om te investeren en om meer geld te kunnen creeren.

[ Voor 35% gewijzigd door Dennism op 07-03-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
CMT schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:58:
[...]

Ja, is het ook. Deels is het ook te wijten aan de PCIE specificatie. Er zijn nu eenmaal veel GND pinnen in een slot waardoor het ook 'aantrekkelijk' wordt gemaakt voor de retourstroom.
Igor kwam overigens begin 2024 met het 1e artikel over het probleem met de stroomkringen.
Ik heb het meermaals op Tweakers gepost overigens ;).

Wat Igor waarschijnlijk nog niet weet en waar ik dus recent met het testen achter ben gekomen is dat de PSU zelf grote invloed heeft.
Met een Seasonic TX-650 was er nauwelijks een verschil meetbaar tussen de +12V en COM/GND lijnen cq. draden. Met een Corsair RM1000X en HX1200i daarentegen, gaat bijna de helft via het moederbord terug. Ik zal Igor maar een berichtje daarover sturen denk ik. De krediet gaat wat naar hem voor alles wat de beste man aan de kaak weet te stellen. O.a. het gesjoemel met de koelpasta's & thermal pads is ook zoiets waar fabrikanten nu niet meer omheen kunnen, nu alles professioneel met de TIMA bloot wordt gelegd. _/-\o_
Dat een voeding hier invloed op heeft is helemaal raar, blijkbaar is de weerstand in de gpu draden/stekker hier dan hoger? Jammer, Corsair voedingen zijn bij mij favoriet want zeer betrouwbaar gebleken. Heb 2x rm750x en 1x rm1000x in huis plus een oudere tx850 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Met dit soort fratsen heeft AMD zelfs bij deze ATi/AMD klant kwaad bloed gezet. Ik kan gewoon niet begrijpen hoe je een streek als deze ooit dacht goed te gaan praten. Ik had al mijn twijfels door het niet willen leveren aan de top, en dan nu dit. Maar goed, ik moet nog even uitzoeken of het dan haalbaar is om een A770 te gebruiken voor AI. Even klaar met AMD voor nu.

[ Voor 12% gewijzigd door ocf81 op 07-03-2025 15:48 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Dennism schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:17:
[...]

Het is natuurlijk niet alleen dat, als je die dooe @K-Wulf gelinkte thread leest is het ook gewoon weer een shitshow van AMD's kant met rebates e.d. die zouden verlopen na het verkopen van een paar kaarten, nu mogelijk terug komen (gebaseerd op een Tweet van de altijd betrouwbare Frank Azor ;) ) en meer van dat soort onzin.

Het is simpel geen handig model als je als challenger in een markt jouw retail prijzen in toom moet houden met allehande niet transparante kortingen achter de toonbank in plaats van gewoon voor een normale prijs verkopen aan de AIB's, zodat die voor een normale prijs kunnen leveren aan de retailers, zodat die voor een normale prijs kunnen verkopen (of niet natuurlijk). In plaats van dat de AIB prijzen rekenen die hoger zijn dan wat de retailer zou mogen vragen aan de toonbank en dat zoiets dan weer rechtgetrokken moet worden met kortingen. Dat zijn methodes die je normaliter gebruikt om een brak product aan de man te brengen, of om een markt te domineren als je Intel bent halverwege de jaren 2000 en je geld teveel hebt om te investeren en om meer geld te kunnen creeren.
Gaat om een 50 dollar rebate, heeft toch niks te maken met 200 euro bij de prijs opdrukken?
Alternate deed het wel gewoon netjes net als sommige anderen qua msrp kaarten zoals de pulse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackCurry
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-06 08:24
Was erg aan het uitkijken naar de launch van de 9070 serie, vandaag wat lopen rondneuzen hier op Tweakers om me een beetje te verdiepen voor eventueel een nieuwe GPU, maar wat is dat toch met die prijzen, hoe komen webwinkels hier mee weg er was toch voorraad?

Game PC>>>>FreeNAS (Supermicro X11SSH-F)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ja het GDDR7. Maar qua die size is natuurlijk een 9070 36% groter dan een 5070, en de 5070Ti is 6% groter dan de 9070XT. Dus eigenlijk zo goed als identiek, al helemaal als je meeneemt dat de 5070Ti natuurlijk qua productie kosten eigenlijk gewoon de 5080 is: Zelfde die met zelfde geheugen. Alleen je yield losses van de 5080 kan je naar de 5070Ti schuiven, echter ik verwacht dat dat lang niet genoeg is om aan de vraag te voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
meljor schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:56:
[...]

Gaat om een 50 dollar rebate, heeft toch niks te maken met 200 euro bij de prijs opdrukken?
Alternate deed het wel gewoon netjes net als sommige anderen qua msrp kaarten zoals de pulse.
Volgens mij staat daar nergens dat het gaat om een $50 rebate, HuB lijkt volgens mij zelfs eerder te hinten naar veel hogere bedragen. Maar zelfs het exacte bedrag maakt niet direct uit, al dat soort zaken helpen immers mee aan een onstabiel prijs beleid. Nu heb ik het gister niet heel duidelijk gevolgd, maar ik zag volgens mij hier ook 'gewoon' enkele screenshots langskomen van Megekko kopers met kaarten op MSRP afgerekend, net als inderdaad bijvoorbeeld bij Alternate. Maar daarna ook schreenshot van allehande aanbieders, waaronder Megekko, maar ook Alternatie, die na de eerste batch de prijzen van de MSRP modellen begonnen te verhogen.

En dat is nu juist een mogelijk gevolg van dat rebate systeem, zodra de voorraad waarvoor de rebates van toepassing op zijn (of het rebate budget is (momenteel**) uitgeput, gaan de prijzen omhoog, ook al werden die kaarten een uur eerder nog aangeboden voor andere prijzen, omdat vraag en aanbod dat dicteert en er geen 'pushdown' (de rebate) van boven meer is om de prijs te drukken.

** dat budget kan natuurlijk, als AMD het wil aangevuld worden, of vervangen worden duur andere acties.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 07-03-2025 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-06 18:15
Super Cow schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 01:49:
Erg interessant met undervolting:
YouTube: Undervolting the 9070 XT... and also overclocking a 9070 to XT levels!

9070 XT op 82% powerbudget 260watt verbruik, 100mv undervolt (stock memory MHz)
heeft zelfde benchmark als alles op stock met 317watt vebruik
Dus 57watt minder.
Ik had er sinds de 9070 220 watt (total board power)- en XT 340 geruchten al op gekokt dat dit kon, zalig om te weten.

Ik ga nu zeker de 9070 skippen, de extra snelheid en cores geven de 9070 xt meer toekomstvastheid (en 9070 prijs is maar 50€ goedkoper in theorie.

Vraag me af als je bv boostklok limiteert op 2700-2900 hoeveel dat nog extra oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Sissors schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:07:
[...]

Ja het GDDR7. Maar qua die size is natuurlijk een 9070 36% groter dan een 5070, en de 5070Ti is 6% groter dan de 9070XT. Dus eigenlijk zo goed als identiek, al helemaal als je meeneemt dat de 5070Ti natuurlijk qua productie kosten eigenlijk gewoon de 5080 is: Zelfde die met zelfde geheugen. Alleen je yield losses van de 5080 kan je naar de 5070Ti schuiven, echter ik verwacht dat dat lang niet genoeg is om aan de vraag te voldoen.
Dat is iets wat ik al eerder aanstipte ook, gelukkig voor AMD klopte die geleakte diesize niet. Maar het moet mogelijk nog steeds 'pijn' doen kijkende naar wat Nvidia kan vragen voor een chip die maar nipt groter is dan dat die van AMD is.

Immers AMD vraagt een 'full price' (als er even dromen dat het MSRP echt is) van $599 voor een volledig werkende 357mm2 die, Nvidia vraagt $999 voor een volledig werkende 378mm2 grote die.
AMD vraagt $550 voor de cutdown, Nvidia vraagt relatief gezien minder voor de cutdown, immers geven ze een 25% 'korting', waar AMD maar 8% korting geeft (een van de redenen waarom de 9070 niet heel goed ontvangen wordt in de reviews, op de efficientie na), maar in absulute zin kan Nvidia nog steeds 36% meer vragen voor hun cutdown ter opzichte van AMD.

AMD zal dus nog altijd, ook al is hun die kleiner, vermoedelijk (veel) minder kunnen vragen per mm2 silicon dan dat Nvidia kan, wat hun kleinere die mogelijk niet financieel efficiënter maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

BlackCurry schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:56:
Was erg aan het uitkijken naar de launch van de 9070 serie, vandaag wat lopen rondneuzen hier op Tweakers om me een beetje te verdiepen voor eventueel een nieuwe GPU, maar wat is dat toch met die prijzen, hoe komen webwinkels hier mee weg er was toch voorraad?
Volgens mij zijn er maar 4 of 5 winkels die hem verkopen, tien jaar geleden had je 20 tot 30 winkels die hardware verkochten. De concurrentie is minder en de vraag is juist groter

Een beetje zoals de launch van de 5850/5870, toen had amd ook eindelijk een goede kaart tegenover het groene kamp. Levertijden waren toen ook slecht maar doordat er veel meer aanbieders waren waren de prijzen gewoon msrp en was niemand bereid om meer te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Dennism schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:11:
[...]

Volgens mij staat daar nergens dat het gaat om een $50 rebate, HuB lijkt volgens mij zelfs eerder te hinten naar veel hogere bedragen. Maar zelfs het exacte bedrag maakt niet direct uit, al dat soort zaken helpen immers mee aan een onstabiel prijs beleid. Nu heb ik het gister niet heel duidelijk gevolgd, maar ik zag volgens mij hier ook 'gewoon' enkele screenshots langskomen van Megekko kopers met kaarten op MSRP afgerekend, net als inderdaad bijvoorbeeld bij Alternate. Maar daarna ook schreenshot van allehande aanbieders, waaronder Megekko, maar ook Alternatie, die na de eerste batch de prijzen van de MSRP modellen begonnen te verhogen.

En dat is nu juist een mogelijk gevolg van dat rebate systeem, zodra de voorraad waarvoor de rebates van toepassing op zijn (of het rebate budget is (momenteel**) uitgeput, gaan de prijzen omhoog, ook al werden die kaarten een uur eerder nog aangeboden voor andere prijzen, omdat vraag en aanbod dat dicteert en er geen 'pushdown' (de rebate) van boven meer is om de prijs te drukken.

** dat budget kan natuurlijk, als AMD het wil aangevuld worden, of vervangen worden duur andere acties.
De 50 dollar heb ik van techspot, gezien de connectie met hub is dat vreemd dan.

Alternate heeft tot laat in de avond batches aangeboden voor 695, na 15:30 (of eerder) niet meer gezien bij de andere 2....

Ik ben niet op zoek (hooguit wellicht een 5080 voor max msrp maar liever nog een 2e 4090 voor een "redelijke" 2ehands prijs).
Maar ik volg het graag en dan vallen meerdere dingen gewoon op en ik begrijp de frustraties van degenen die al maanden wachten. Voorraad was best ok nog, prijzen werd flink in gerommeld gewoon.

Edit: op meerdere plaatsen wordt gesproken over een msrp van in eerste instantie 650 dollar, wat later door 50 dollar rebates naar 600 gebracht is.
Wat hadden ze dan in eerste instantie eigenlijk verwacht? Een NOG slechtere 5070 en 5070ti? Of dat ze NOG duurder zouden zijn?
Ik denk dat AMD blij mag zijn met de magere prestaties van et name de 5070. Daardoor zijn beide Radeons in deze markt prima.

[ Voor 10% gewijzigd door meljor op 07-03-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
meljor schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:28:
[...]

Maar ik volg het graag en dan vallen meerdere dingen gewoon op en ik begrijp de frustraties van degenen die al maanden wachten. Voorraad was best ok nog, prijzen werd flink in gerommeld gewoon.
Ik begrijp de frustraties ook wel, maar het valt soms ook wel op dat men gewoon 'simpele' zaken (lees, in ieder geval in mijn tijd basis stof middelbare school economie) niet altijd begrijpt. Dat men de eventueel achterliggende zaken niet begrijpt zoals die niet transparantie rebate mogelijkheden e.d. snap ik dan wel weer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• K-Wulf
Overclockers UK sold around 5,000 units of the Radeon RX 9070/9070 XT on launch day
https://www.reddit.com/r/...around_5000_units_of_the/

Er komen honderden, zoniet duizenden meer kaarten binnen de komende weken.

Over de Sapphire Nitro+ (duurste model dus) zeggen ze:
"We have 400 due Monday/Tuesday this should cover all the back orders. We are expecting another 500-1000 within next couple of weeks. :) "

En dat gaat dus maar over 1 specifiek model.

Dat plaatst het allemaal toch wel in perspectief. Het is niet zo negatief, dat je het maar meteen moet opgeven als je gisteren niks tegen MSRP hebt gekregen. Wel logisch, gezien de RTX 5000 launch, maar ik ben wat positiever gestemd gezien de signalen/berichten van leveranciers/retailers die naar buiten komen.

[ Voor 23% gewijzigd door K-Wulf op 07-03-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@K-Wulf

Dat is ook eigenlijk hoe het loopt bij AMD, launch day / week is ook eigenlijk altijd een shitshow, zelfs als het tegenvalt. Maar als je gewoon even wacht en rustig aan doet is er altijd wel een kaart te krijgen binnen redelijke tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Dennism schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:39:
[...]

Ik begrijp de frustraties ook wel, maar het valt soms ook wel op dat men gewoon 'simpele' zaken (lees, in ieder geval in mijn tijd basis stop middelbare school economie) niet altijd begrijpt. Dat men de eventueel achterliggende zaken niet begrijpt zoals die niet transparantie rebate mogelijkheden e.d. snap ik dan wel weer.
Tis vraag en aanbod, das helder. Maar tegenwoordig is het wel enorm graaien geworden en das gewoon niet fraai. Je ziet het steeds meer (ook in supermarkten etc.) en blijkbaar komen ze er mee weg. Daarom mag het nog wel benoemd worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:46:
@K-Wulf

Dat is ook eigenlijk hoe het loopt bij AMD, launch day / week is ook eigenlijk altijd een shitshow, zelfs als het tegenvalt. Maar als je gewoon even wacht en rustig aan doet is er altijd wel een kaart te krijgen binnen redelijke tijd.
5000 kaarten in 1 dag in 1 land is meer dan wat Nvidia had voor de hele 5000 series launch wereldwijd geloof ik 8)7 Dus zo'n shitshow was het ook weer niet.

Als er echt nog honderden/duizenden kaarten onderweg zijn dan mogen we in onze handen klappen. De re-supply van de 5000 series kaarten is nog niet eens onderweg. En zag dat er al webshops waren die 800+ vroegen voor een RTX5070... terwijl de RX9070 sneller (en nog steeds goedkoper) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
ArcticWolf schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:23:
[...]

5000 kaarten in 1 dag in 1 land is meer dan wat Nvidia had voor de hele 5000 series launch wereldwijd geloof ik 8)7 Dus zo'n shitshow was het ook weer niet.
Het probleem is dat ook dat simpelweg te weinig is als een day 1 voorraad, iets dat we in het verleden ook gezien hebben. En als ik af mag gaan op de berichten in de media (wereldwijd), maar ook landelijk (o.a. hier op Tweakers) was het duidelijk een shitshow, ook al was de voorraad groter dan bij Nvidia. En dat soort zaken zal je simpelweg altijd zien wanneer vraag groter is dan aanbod. Ik was niet voor niets altijd sceptisch over berichtgeving dat AMD 'ruim voldoende kaarten zou hebben', magazijnen vol zouden staan en verkoper voor maanden aan voorraad zouden hebben (ja, serieus, dat werd gister voor launch nog geroepen).

Dat soort berichtgeving schept logischerwijs verwachtingen bij mensen die niet wat sceptischer zijn en het allemaal nog wel moeten zien, maar in plaats daarvan blind geloven in dat soort verhalen.

Maar kijk ook naar de financiële kant waar in januari al geruchten over waren en wat nu langzaam maar zeker bevestigd lijkt te worden dat AMD bepaalde initiële batches gesubsidieerd heeft, en andere batches weer niet, waardoor je nu overal al waarschuwingen ziet dat wanneer AMD niets doet, MSRP prijzen simpelweg voor opvolgende leveringen niet aangeboden kunnen worden. Dit mogelijk omdat AMD destijds overvallen was door Nvidia's prijsstelling en dus de kaarten al bij de retailers lager tijdens CES en er in het kanaal prijzen gerekend werden vanuit AMD naar de AIB, vanuit de AIB naar de distri's en vanuit die distri's naar de retailers die vanaf die aankondiging van Nvidia niet meer gevraagd zouden kunnen worden en dat AMD dus halsoverkop een plan moest bedenken. Met alle potentiële prijs issues die nu weer omhoog lijken te komen.

Daarnaast geloof ik ook niet direct dat Nvidia maar 5000 kaarten had op release day, het waren er duidelijk te weinig om aan de vraag te voldoen, maar vergeet ook niet dat de vraag naar Nvidia normaliter veel groter is dan vraag naar AMD kaarten. Het blijft ook uitermate lastig daar naar te gokken. Ik wacht wat dat betreft wel naar de marktaandeel cijfers voor Q4 2024 (toen de shipments voor de nieuwe generatie begonnen zijn) en Q1 2025. Als AMD daar ineens 90% marktaandeel heeft dan weten we inderdaad dat AMD veel meer chips heeft geleverd als Nvidia. Maar zelfs al zou AMD een normaal gesproken indrukwekkende stap maken door van 10% naar 20 of zelfs 30% te gaan zou dat nog altijd betekenen dat Nvidia nog altijd veel meer dGPU chips verscheept dan AMD.

Maar ik kijk uiteraard niet alleen naar hoeveel kaarten er wel of niet zijn bij release om iets te bestempelen als 'shitshow' of niet, maar ook de hele mikmak er omheen. Wat gebeurt er bij de retailers, wat lees je bij de consumenten, welke berichten hoor je uit de markt en meer van dat. En dat was bij AMD misschien wel iets beter, maar nog steeds niet iets dat op een 'Smooth' launch lijkt, in ieder geval niet naar mijn mening :P

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 07-03-2025 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
MSRP wordt blijkbaar wel gewoon aangehouden bij restocks, dus geen bait 'n switch?

https://x.com/AzorFrank/status/1897668346298220588

Back to sticks, back to stones. Cause words broke our bones. And now we're right back to the same old habits. Too bad we almost had it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
dooder39 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:46:
MSRP wordt blijkbaar wel gewoon aangehouden bij restocks, dus geen bait 'n switch?

https://x.com/AzorFrank/status/1897668346298220588
Let er wel dat dit Frank Azor is die dit zegt, dat is dezelfde man die op 6000 series twitterde dat het makkelijk was om een 6800XT te krijgen op launch day (No shit, je bent een AMD VP), terwijl die kaarten voor de normale man amper verkrijgbaar waren en binnen secondes uitverkocht. Dezelfde man die $10 inzette over 6900XT verkrijgbaarheid tegen over de RTX 3090 en voor zover bekend nog steeds niet heeft betaald :+ Deze man is echt puur een marketeer die niet op kijkt van een leugentje meer of minder als het hem goed uit komt.

Maar ook die tweet is boterzacht:
Demand today for our new
@amdradeon
cards has been phenomenal. We are working with our AIBs to replenish stock at our partners ASAP in the coming days and weeks. MSRP pricing (excluding region specific tariffs and/or taxes) will continue to be encouraged beyond today so don't despair.
Had daar nu 'Enforced' gestaan had het imho enige waarde, encouraged leest meer als, we gaan het proberen, maar ik kan niets garanderen. Misschien dat ze er nog weer wat rebates tegenaan gooien of een andere vorm van MDF geld. Maar ik zou dit niet zien als harde garantie dat ze MSRPs echt gaan opleggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 07-03-2025 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satan_cat
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:19
Dennism schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:51:
[...]

Let er wel dat dit Frank Azor is die dit zegt, dat is dezelfde man die op 6000 series twitterde dat het makkelijk was om een 6800XT te krijgen (No shit, je bent een AMD VP), terwijl die kaarten amper verkrijgbaar waren en binnen secondes uitverkocht. Dezelfde man die $10 inzette over 6900XT verkrijgbaarheid tegen over de RTX 3090 en voor zover bekend nog steeds niet heeft betaald :+ Deze man is echt puur een marketeer die niet op kijkt van een leugentje meer of minder als het hem goed uit komt.

Maar ook die tweet is boterzacht:

[...]

Had daar nu 'Enforced' gestaan had het imho enige waarde, encouraged leest meer als, we gaan het proberen, maar ik kan niets garanderen.
Ze kunnen het ook niet Enforcen toch? Een maximumprijs zou denk ik alleen bij hun eigen videokaart mogelijk zijn, maar ze hebben nu geen reference model. De rest van de modellen gaat via de boardpartners, en ik denk dat die in combinatie met de winkels toch wat meer willen graaien. Ik betwijfel of AMD überhaupt wel meer winst maakt op een verkochte kaart als die kaart voor €900 ipv €700 verkocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
Dennism schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:51:
[...]

Let er wel dat dit Frank Azor is die dit zegt, dat is dezelfde man die op 6000 series twitterde dat het makkelijk was om een 6800XT te krijgen op launch day (No shit, je bent een AMD VP), terwijl die kaarten voor de normale man amper verkrijgbaar waren en binnen secondes uitverkocht. Dezelfde man die $10 inzette over 6900XT verkrijgbaarheid tegen over de RTX 3090 en voor zover bekend nog steeds niet heeft betaald :+ Deze man is echt puur een marketeer die niet op kijkt van een leugentje meer of minder als het hem goed uit komt.
Ah, ik ben niet bekend over deze persoon.

Het zal wel erg spijtig zijn als hij het mis heeft en dat bij restocks de MSRP genegeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Satan_cat schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:54:
[...]

Ze kunnen het ook niet Enforcen toch?
Uiteindelijk kan alles, kijk bijvoorbeeld naar Apple, die enforced dat soort zaken ook, en als een partij alsnog buiten hun boekje gaat volgens Apple dan leveren ze simpel weg niet meer. Maar AMD moet dan wel willen en controle nemen over de hele supply chain. Iets dat ze niet lijken te doen op dit moment, en daardoor krijg je dit soort zaken dat het ze niet lukt. Want zoals ik ook in een ander topic al aangaf, ik vermoed ik iedereen dat AMD het wettelijk mogelijk niet eens mag enforced direct bij retailers. Ze moeten daar dus mogelijk veel eerder, net zoals Apple doet, in de keten al mee beginnen.

Vraag is natuurlijk ook of wij als consument dat wel moeten willen, ik ben bijvoorbeeld geen fan van de Apple werkwijze. En heb denk ik liever een paar weken een 'shitshow' met daarna normaliter een vrijere markt dan vast prijzen voor een volledige generatie.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 07-03-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satan_cat
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:19
Dennism schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:57:
[...]

Uiteindelijk kan alles, kijk bijvoorbeeld naar Apple, die enforced dat soort zaken ook, en als een partij alsnog buiten hun boekje gaat volgens Apple dan leveren ze simpel weg niet meer. Maar AMD moet dan wel willen en controle nemen over de hele supply chain. Iets dat ze niet lijken te doen op dit moment, en daardoor krijg je dit soort zaken dat het ze niet lukt. Want zoals ik ook in een ander topic al aangaf, ik vermoed ik iedereen dat AMD het wettelijk mogelijk niet eens mag enforced direct bij retailers. Ze moeten daar dus mogelijk veel eerder, net zoals Apple doet, in de keten al mee beginnen.
Apple enforced geen moer, er is alleen zoveel aanbod door veel verkooppunten dat je als je hoger qua prijs zit je gewoon met voorraad in je magazijn blijft zitten. De marges op die producten zijn ook voor verkopers niet zo hoog. Apple levert altijd een volledig product, ipv. een onderdeel zoals AMD in dit geval. Daarbovenop ze zijn ook nog eens marktleider (in hun segment).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Brilsmurfffje schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:26:
Een beetje zoals de launch van de 5850/5870, toen had amd ook eindelijk een goede kaart tegenover het groene kamp. Levertijden waren toen ook slecht maar doordat er veel meer aanbieders waren waren de prijzen gewoon msrp en was niemand bereid om meer te betalen.
Toen was het probleem dat TSMC 40nm met yield problemen kampte. Daar had AMD al last van, maar die hadden nog de HD4770 eerder uitgebracht om 40nm te testen. Nvidia had dit niet gedaan en die kwamen met Fermi. :P

Maar bij AMD speelt denk ik ook supply en demand naast dat ze verluid die GPU chips zelf voor te veel hebben verkocht aan hun partners. Dat moeten ze gewoon moeten compenseren als hun MSRP geen onzin is, dus Azor stop met roepen en handel eens in plaats van weer een launch te verpesten...

Maar ook speelt dat Nvidia zo'n dramatische launch heeft dat 80%+ van het normale aanbod er gewoon niet is. AMD heeft duidelijk wel voorraden, maar die gaan het vermoedelijk echt niet redden om de markt alleen te verzadigen. Ergens vermoed ik namelijk dat als de videokaarten wel MSRP waren geweest en gebleven, er nu geen videokaart meer te krijgen was geweest. En dat had ik alsnog liever gehad dan wat er nu gebeurd. Want nu kan je ze wel krijgen, tegen belachelijke prijzen. Dat saboteert deze lancering alsnog. Liever aanhoudende tekorten, maar wel constante leveringen dan dit. Want wat komt nu beter over? De winkeliers die lekker even enorm over de MSRP gaan zitten of een wachtrij omdat de vraag zo groot is dat je niet kan leveren? :z
Sissors schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:07:
[...]

De RTX5070 zou preventief gediskwalificeerd moeten zijn voor iedereen die enig idee heeft wat die koopt. 12GB VRAM is gewoon waardeloos. Dat was het al voor de RTX4070 twee jaar geleden. Verder heeft de RTX5070Ti dus GDDR7 wat een stukje duurder dan GDDR6 zal zijn. Puur op kosten gaat Nvidia dit gewoon niet winnen. En dat is ook al even geleden dat AMD op dezelfde node, het goedkoper te maken product had. Laatste keer was Hawaii/ R9 290(X). Dat komt nog eens bovenop die enorme inhaalslag in RT en upscaling met RDNA4.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tja dat is een mening. Ik vind de 12GB zeker geen pré tegenwoordig. Maar volgens "het internet" is mijn RTX3070 ook zinloos, terwijl hij het nog best prima doet voor mij. En nogmaals, ja 12GB is zeker een nadeel. Maar het kan ook gewoon een keuze zijn die je accepteert bij een goedkopere kaart.

En dan de RTX5070Ti vergelijken met de 9070XT vind ik niet echt eerlijk qua kosten. Waarom vergelijk je dan niet met de RTX5080? Of de 5070Ti vergelijken met de 9070? Gezien beide de versie zijn met een gedeelte uitgeschakeld, en beide een grotere broer hebben met dezelfde chip die sneller is.

Dus ja, vergelijk je puur de RTX5070Ti met de 9070XT, dan wint Nvidia het niet op kosten. Maar elke andere matchup winnen ze wel op kosten, want onder de streep haalt Nvidia meer performance per vierkante millimeter. (Oké, en de GDDR7 natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Weten we eigenlijk wat de kosten zijn voor GDDR7 v.s. GDDR6 in de volumes die Nvidia en AMD kopen. Chip voor chip zal GDDR7 ongetwijfeld duurder zijn, maar is dat ook nog zo wanneer alle bulk deals eraf zijn en zo ja, wat is het verschil. Ook bijv. kijkende naar Nvidia's normaliter veel grotere volumes aan de inkoop kant (neem bijv. ook de laptop markt mee, ik meende dan echter weer dat voor de consoles AMD het geheugen niet levert als package deal, maar dat MS en Sony die korting zelf nemen, waardoor dat mogelijk geen factor is).

[ Voor 19% gewijzigd door Dennism op 07-03-2025 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:43:
[...]

Het probleem is dat ook dat simpelweg te weinig is als een day 1 voorraad, iets dat we in het verleden ook gezien hebben. En als ik af mag gaan op de berichten in de media (wereldwijd), maar ook landelijk (o.a. hier op Tweakers) was het duidelijk een shitshow, ook al was de voorraad groter dan bij Nvidia. En dat soort zaken zal je simpelweg altijd zien wanneer vraag groter is dan aanbod. Ik was niet voor niets altijd sceptisch over berichtgeving dat AMD 'ruim voldoende kaarten zou hebben', magazijnen vol zouden staan en verkoper voor maanden aan voorraad zouden hebben (ja, serieus, dat werd gister voor launch nog geroepen).

Dat soort berichtgeving schept logischerwijs verwachtingen bij mensen die niet wat sceptischer zijn en het allemaal nog wel moeten zien, maar in plaats daarvan blind geloven in dat soort verhalen.

Maar kijk ook naar de financiële kant waar in januari al geruchten over waren en wat nu langzaam maar zeker bevestigd lijkt te worden dat AMD bepaalde initiële batches gesubsidieerd heeft, en andere batches weer niet, waardoor je nu overal al waarschuwingen ziet dat wanneer AMD niets doet, MSRP prijzen simpelweg voor opvolgende leveringen niet aangeboden kunnen worden. Dit mogelijk omdat AMD destijds overvallen was door Nvidia's prijsstelling en dus de kaarten al bij de retailers lager tijdens CES en er in het kanaal prijzen gerekend werden vanuit AMD naar de AIB, vanuit de AIB naar de distri's en vanuit die distri's naar de retailers die vanaf die aankondiging van Nvidia niet meer gevraagd zouden kunnen worden en dat AMD dus halsoverkop een plan moest bedenken. Met alle potentiële prijs issues die nu weer omhoog lijken te komen.

Daarnaast geloof ik ook niet direct dat Nvidia maar 5000 kaarten had op release day, het waren er duidelijk te weinig om aan de vraag te voldoen, maar vergeet ook niet dat de vraag naar Nvidia normaliter veel groter is dan vraag naar AMD kaarten. Het blijft ook uitermate lastig daar naar te gokken. Ik wacht wat dat betreft wel naar de marktaandeel cijfers voor Q4 2024 (toen de shipments voor de nieuwe generatie begonnen zijn) en Q1 2025. Als AMD daar ineens 90% marktaandeel heeft dan weten we inderdaad dat AMD veel meer chips heeft geleverd als Nvidia. Maar zelfs al zou AMD een normaal gesproken indrukwekkende stap maken door van 10% naar 20 of zelfs 30% te gaan zou dat nog altijd betekenen dat Nvidia nog altijd veel meer dGPU chips verscheept dan AMD.

Maar ik kijk uiteraard niet alleen naar hoeveel kaarten er wel of niet zijn bij release om iets te bestempelen als 'shitshow' of niet, maar ook de hele mikmak er omheen. Wat gebeurt er bij de retailers, wat lees je bij de consumenten, welke berichten hoor je uit de markt en meer van dat. En dat was bij AMD misschien wel iets beter, maar nog steeds niet iets dat op een 'Smooth' launch lijkt, in ieder geval niet naar mijn mening :P
Je kan van AMD niet verwachten dat zij de hele void van de RTX5070(Ti) konden opvangen. AMD had voor hun doen een "enorme" voorraad kaarten per land beschikbaar, maar vanwege de hele Nvidia shitshow (en de positieve reviews van de 9070 serie) werd de vraag ineens veeeel groter.

Nvidia kaarten van de 4000 series zijn niet meer verkrijgbaar of minimaal het dubbele van de prijs, de 7000 series van AMD is nog steeds te koop en je ziet juist dat door deze nieuwe generatie de prijzen dalen (en dat ze überhaupt nog op voorraad en te koop zijn). AMD zit dus in heel ander vaarwater dan Nvidia.

Nvidia had letterlijk nog geen 100 kaarten voor heel Nederland tijdens de 5090/5080 release, terwijl ze wisten dat de halve wereld erop zat te wachten. Idem voor de 5070Ti release, dat waren er iets meer maar die prijs ook ... zwaar teleurstellend. Nu had AMD ruim 1000 kaarten beschikbaar in NL alleen al op release dag, terwijl ze wisten dat ze geen groot marktaandeel hebben.

Het is voor AMD en de AIB's een enorm risico om op dag 1 het dubbele beschikbaar te stellen en dan erachter te komen dat toch niemand hun kaarten wilt hebben. 1000 kaarten is ruim een half miljoen investeringskosten voor AMD (500 euro per kaart even als voorbeeld genomen...), maal X landen, maal meer supply per land = vele tientallen miljoenen voor AMD en de AIB's en dan maar hopen dat ze verkopen anders zit je straks met een voorraad van hier tot Tokyo waar al voor betaald is maar die niemand wilt hebben.

Misschien hadden ze beter kunnen anticiperen op de f*ckup van de Nvidia, maar zelfs als je interne sources hebt dan blijft dat toch enorm moeilijk. Daarom ook knap dat er blijkbaar nog honderden kaarten per land aan zitten te komen in de aankomende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-06 09:04

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Sissors schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:03:
Dus ja, vergelijk je puur de RTX5070Ti met de 9070XT, dan wint Nvidia het niet op kosten. Maar elke andere matchup winnen ze wel op kosten, want onder de streep haalt Nvidia meer performance per vierkante millimeter. (Oké, en de GDDR7 natuurlijk).
Ik volg even niet, de 5070 staat in dr pricewatch vanaf 863 euro nu, al snel gaat het derde model op prijs gesorteerd de 900 euro over. Hoe wint de 5070 in jouw beleving dan van de 9070?
categorie: Videokaarten

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
ArcticWolf schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:14:
[...]

Je kan van AMD niet verwachten dat zij de hele void van de RTX5070(Ti) konden opvangen. AMD had voor hun doen een "enorme" voorraad kaarten per land beschikbaar, maar vanwege de hele Nvidia shitshow (en de positieve reviews van de 9070 serie) werd de vraag ineens veeeel groter.

Nvidia kaarten van de 4000 series zijn niet meer verkrijgbaar of minimaal het dubbele van de prijs, de 7000 series van AMD is nog steeds te koop en je ziet juist dat door deze nieuwe generatie de prijzen dalen (en dat ze überhaupt nog op voorraad en te koop zijn). AMD zit dus in heel ander vaarwater dan Nvidia.

Nvidia had letterlijk nog geen 100 kaarten voor heel Nederland tijdens de 5090/5080 release, terwijl ze wisten dat de halve wereld erop zat te wachten. Idem voor de 5070Ti release, dat waren er iets meer maar die prijs ook ... zwaar teleurstellend. Nu had AMD ruim 1000 kaarten beschikbaar in NL alleen al op release dag, terwijl ze wisten dat ze geen groot marktaandeel hebben.

Het is voor AMD en de AIB's een enorm risico om op dag 1 het dubbele beschikbaar te stellen en dan erachter te komen dat toch niemand hun kaarten wilt hebben. 1000 kaarten is ruim een half miljoen investeringskosten voor AMD (500 euro per kaart even als voorbeeld genomen...), maal X landen, maal meer supply per land = vele tientallen miljoenen voor AMD en de AIB's en dan maar hopen dat ze verkopen anders zit je straks met een voorraad van hier tot Tokyo waar al voor betaald is maar die niemand wilt hebben.

Misschien hadden ze beter kunnen anticiperen op de f*ckup van de Nvidia, maar zelfs als je interne sources hebt dan blijft dat toch enorm moeilijk. Daarom ook knap dat er blijkbaar nog honderden kaarten per land aan zitten te komen in de aankomende dagen.
Klopt grotendeels, maar dat zijn dan ook allemaal zaken die ik de laatste maanden ook al aanstipte, voornamelijk om de Fomo wat te drukken :) Immers zelfs als Nvidia wel hun normale volumes zou halen, zouden die kaarten strak uitverkocht zijn, en ook naar AMD's kaarten is normaliter altijd op launchday wel een sterke vraag en verkopen die dus normaliter ook wel uit, zelfs als ze een leuke voorraad hebben. Dit hele gedoe kon je dus grotendeels al langere tijd zien aankomen, al waren de details natuurlijk niet 100% duidelijk.

Maar imho, is die launchday voorraad nog niet het grootste probleem, maar vooral de onduidelijkheid die om de pricing hangt, zie o.a. de geruchten al sinds januari vanuit retailers over AMD die de kaarten te duur in de markt wilde zetten, Tweets van HuB daarover, die dat lijken te bevestigen nu , maar ook de berichten op Videocardz met retailers en AIB die wat anders lijken te claimen dan bijv. AMD wil doen voorkomen, de halfsslachtige non-commital tweet van Frank Azor e.d. Wat alleen maar weer zorgt voor meer Fomo, want als ze gelijk blijken te hebben moet je er snel bij zijn wil je de komende tijd een kaart hebben voor een redelijk bedrag. Met een halfjaar kan dat natuurlijk weer anders zijn, maar veel consumenten lijken daar niet op te willen wachten als je de commentaren er en der ziet.

Al volg ik je niet helemaal aangaande de 7000 serie van AMD, die supply is ook al maanden aan het opdrogen, en de kaarten in de prijs range waar nu de AMD vervangers zijn gekomen zijn ook al tijden lastig(er) verkrijgbaar en veelal duurder dan dat ze enkele maanden geleden waren, AMD is immers ook niet gek, en die zijn dus ook al tijden bezig het kanaal op te drogen. Iets dat waarschijnlijk ook de reden is dat AMD's 9060's pas in Q2 komen, daar moet het kanaal immers nog opdrogen, want supply van de 7800XT en later was nog altijd redelijk goed (in ieder geval de laatste keer dat ik checkte, zou inmiddels veranderd kunnen zijn).

Dat het voor AMD een risico is klopt natuurlijk ook, maar ook dat is al meermalen aangestipt, als je marktaandeel wil winnen moet je dat soort risico's ook nemen in deze markt, dan kan je niet op safe spelen, want dan zijn straks je kansen weer verkeken. Je moet de kansen pakken waar je ze pakken kan, daar moet je ongenadig in zijn, zeker tegen een tegenstander als Nvidia, dat zich normaliter niet zo makkelijk laat inpakken als Intel deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
OruBLMsFrl schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:33:
[...]

Ik volg even niet, de 5070 staat in dr pricewatch vanaf 863 euro nu, al snel gaat het derde model op prijs gesorteerd de 900 euro over. Hoe wint de 5070 in jouw beleving dan van de 9070?
categorie: Videokaarten
We bedoelen kosten voor de fabrikant. Oftewel oppervlakte van de chip primair (en kosten van geheugen heeft ook nog impact, net als andere componenten, maar die zijn niet zo verschillend tussen AMD en Nvidia).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:34:
[...]

Klopt grotendeels, maar dat zijn dan ook allemaal zaken die ik de laatste maanden ook al aanstipte, voornamelijk om de Fomo wat te drukken :) Immers zelfs als Nvidia wel hun normale volumes zou halen, zouden die kaarten strak uitverkocht zijn, en ook naar AMD's kaarten is normaliter altijd op launchday wel een sterke vraag en verkopen die dus normaliter ook wel uit, zelfs als ze een leuke voorraad hebben. Dit hele gedoe kon je dus grotendeels al langere tijd zien aankomen, al waren de details natuurlijk niet 100% duidelijk.

Maar imho, is die launchday voorraad nog niet het grootste probleem, maar vooral de onduidelijkheid die om de pricing hangt, zie o.a. de geruchten al sinds januari vanuit retailers over AMD die de kaarten te duur in de markt wilde zetten, Tweets van HuB daarover, die dat lijken te bevestigen nu , maar ook de berichten op Videocardz met retailers en AIB die wat anders lijken te claimen dan bijv. AMD wil doen voorkomen, de halfsslachtige non-commital tweet van Frank Azor e.d. Wat alleen maar weer zorgt voor meer Fomo, want als ze gelijk blijken te hebben moet je er snel bij zijn wil je de komende tijd een kaart hebben voor een redelijk bedrag. Met een halfjaar kan dat natuurlijk weer anders zijn, maar veel consumenten lijken daar niet op te willen wachten als je de commentaren er en der ziet.

Al volg ik je niet helemaal aangaande de 7000 serie van AMD, die supply is ook al maanden aan het opdrogen, en de kaarten in de prijs range waar nu de AMD vervangers zijn gekomen zijn ook al tijden lastig(er) verkrijgbaar en veelal duurder dan dat ze enkele maanden geleden waren, AMD is immers ook niet gek, en die zijn dus ook al tijden bezig het kanaal op te drogen. Iets dat waarschijnlijk ook de reden is dat AMD's 9060's pas in Q2 komen, daar moet het kanaal immers nog opdrogen, want supply van de 7800XT en later was nog altijd redelijk goed (in ieder geval de laatste keer dat ik checkte, zou inmiddels veranderd kunnen zijn).

Dat het voor AMD een risico is klopt natuurlijk ook, maar ook dat is al meermalen aangestipt, als je marktaandeel wil winnen moet je dat soort risico's ook nemen in deze markt, dan kan je niet op safe spelen, want dan zijn straks je kansen weer verkeken. Je moet de kansen pakken waar je ze pakken kan, daar moet je ongenadig in zijn, zeker tegen een tegenstander als Nvidia, dat zich normaliter niet zo makkelijk laat inpakken als Intel deed.
De prijzen van de 7900XT en 7900XTX zijn echt aan het dalen de laatste paar dagen... Zag zelfs een paar 7900XTX voor iets boven de 800 euro langskomen. Dat ze niet meer geproduceerd worden snap ik, maar het is opmerkelijk dat de 7900XTX nu ineens gedumpt lijkt te worden tov. de 9070. Een dergelijk fenomeen zie je niet terugkomen bij Nvidia bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Sissors schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:41:
[...]
We bedoelen kosten voor de fabrikant. Oftewel oppervlakte van de chip primair (en kosten van geheugen heeft ook nog impact, net als andere componenten, maar die zijn niet zo verschillend tussen AMD en Nvidia).
Ah zo puur voor de wafer/chip zelf. Ik ken de oppervlakten niet uit het hoofd, maar dan ben ik mee ja. Dacht laatst wel al, heeft NVidia misschien stiekem heel grote yield problemen dat de supply tegenvalt, of is er iets met gddr7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:11:
Weten we eigenlijk wat de kosten zijn voor GDDR7 v.s. GDDR6 in de volumes die Nvidia en AMD kopen. Chip voor chip zal GDDR7 ongetwijfeld duurder zijn, maar is dat ook nog zo wanneer alle bulk deals eraf zijn en zo ja, wat is het verschil. Ook bijv. kijkende naar Nvidia's normaliter veel grotere volumes aan de inkoop kant (neem bijv. ook de laptop markt mee, ik meende dan echter weer dat voor de consoles AMD het geheugen niet levert als package deal, maar dat MS en Sony die korting zelf nemen, waardoor dat mogelijk geen factor is).
Is er überhaupt een merkbaar verschil tussen GDDR6 en GDDR7?? (behalve de kosten...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
ArcticWolf schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:41:
[...]

De prijzen van de 7900XT en 7900XTX zijn echt aan het dalen de laatste paar dagen... Zag zelfs een paar 7900XTX voor iets boven de 800 euro langskomen. Dat ze niet meer geproduceerd worden snap ik, maar het is opmerkelijk dat de 7900XTX nu ineens gedumpt lijkt te worden tov. de 9070. Een dergelijk fenomeen zie je niet terugkomen bij Nvidia bijv.
Nee, bij Nvidia zie je dat inderdaad niet, en als je het ziet heel geleidelijk. Maar moet zeggen dat het mij voor de 7000 serie niet was opgevallen de laatste dagen, maar ik moet ook zeggen dat ik deze week nog niet echt gekeken heb naar die kaarten.

Toen ik het vorige week checkte (en een paar weken daarvoor) was het allemaal aan het stijgen, en dan zeker de 7900XT, die van ergens in €600 eigenlijk bij alle voorraad kaarten weer naar boven de €700 (en soms nog duurder) was gekropen. Maar ook alle 7900XTX's leverbaar binnen 3 dagen bij mijn 'vaste' leverancier, zaten laat boven de €1000. Ik moet wel zeggen dat ik nooit kaarten mee neem in mijn vergelijkingen die ik niet binnen 3 dagen in huis kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
ArcticWolf schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:45:
[...]

Is er überhaupt een merkbaar verschil tussen GDDR6 en GDDR7?? (behalve de kosten...).
Volgens mij is de bandbreedte in ieder geval flink hoger. Maar zolang je geen kaarten hebt die leverbaar zijn met zowel GDDR6, GDDR6X als GDDR7 is een exacte vergelijking natuurlijk lastig. Maar kijk bijv. naar een 5070, dat die de 4070 Super nipt kan verslaan lijkt enkel door de geheugen upgrade te komen, immers heeft de 5070 minder cores dan de 4070 super, en lijken de 50 cores like voor like niet echt beter te zijn dan de 40 serie cores, ook qua frequentie zit er bijna niets tussen. Dus moet die winst haast wel uit de GDDR7 vs GDDR6X upgrade komen.

En GDDR6 is volgens mij dan ook nog net wat trager dan GDDR6X bij gelijke snelheden.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 07-03-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti7950
Dennism schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:43:
[...]

Je bent iets te eenrichtig in je analyse.

Ik denk dat er tussen 35000 en 100 000 amd kaarten in voorraad zijn op launch day. Vergelijk met vroeger is dat weinig, maar vergleijk met Nvidia...

Moore's law is dead heeft goede bronnen (zo goed als zeker Microcenter, maar hij noemt nooit bij naam 'big retailer'). Die hadden, voor meeste winkels 10 5080's en in een winkel 80. De Ti had ongeveer evenveel... voor kaart die meer mensen willen... Ze waarschuwden op voorhand klanten niet te komen omdat Nvidia gewoon niets levert. Zweedse shop (bron vergeten, maar is in genoeg forums te vinden), heeft voor 5070 launch aangekondigt GEEN kaarten voor launch te krijgen, niets nada zilch, en kleine hoeveelheid (minder dan 5080) na 3 dagen, ook zou er weken lang geen restock zijn.

Tot nu toe heeft MLID over voorraad situaties (zeker als hij 5 of meer bronnen heeft) er altijd correct bij. Nvidia launch voorraad (alle modellen samen) zijn minder dan amd 9070xt launch, (misntens 2x zoveel).

Je doet ook alsof er 'een perfecte launch bestaat'. Misschien maar wel met risico voor amd. Since corona crysis, willen bedrijven geen grote stock meer, dus overproductie wordt niet meer gedaan, voor 1 miljoen launch kaarten (en tempo in fabrieken constant te houden daarna), ga je echt wel in potentiele overproductie.

Je vergeet ook te melden dat de markt ziek is op verschillende punten:

1) sinds mining hype slechte markt, mensen wachten af, zelfs nu nog veel met 1080 pascal kaart die naar RDNA 4 willen upgraden, verrast me dat het er zoveel zijn, als je 4000 verkopen zag dacht je 'bijna iedereen heeft er een.
2) Bij nvidia snoepen ai people die nooit gamen kaarten af
3) AI kaarten zelf snoepen wafer af van gaming markt.
4) TSMC nodes zijn duurder, pakweg 5x zoveel als 5 nodes eerder.
5) door 3nanometer vertraging, ziet 4 nanometer nog gekker volboekt dan gedacht, nergens dealtjes voor extra wafers te slaan.
6) Nvidia heeft slechtste voorraad situatie ooit. Lovelace word al jaar niet meer gemaakt zodat ook 4000 serie kaarten zot deuur zijn (lage voorraad), blackwel heeft belachelijke launch hoeveelheden (voor hoe klein 5070 die is, hadden ze minsten miljoen al gemaakt moeten hebben, Nvidia heeft duidelijk stiekem een jaar voorraad laten uitdoven om te sluizen naar AI inkomsten. Dit vergroot de vraag (naar betaalbare) kaart enorm. (aka amd 9070 comes in the picture).
7) Ook amd's 7000 serie is uitverkocht in Amerika, in EU lage voorraad. FSR4/RT upgrades maken dat 'budget hoppers' niet snel naar deze serie gaat.
8) Tarifs, die gaan van vandaag in, logisch dat amd gigantische hoeveelheid naar USA stuurt. en dus minder naar EU.
9 Te weinig amd partners in Benelux, alternate en Megekko, véél te weinig, als er derde was of 4de, zouden prijzen minstens voor dure modellen 100€ goedkoper, zijn daardoor meer verkoop, alle kaarten uiverkocht, maar nu is alles via uitgeperste 'duo amd partners' citroen uitgeperst (qua prijs en hoeveelheid kaarten).

Dit alles heeft impact op... Vraag (RDNA 4 is veel geliefder dan ik dacht had, er zijn veel meer - voorlopig toch - overlopers dan gedacht van kamt groen naar rood. En dat er problemen zijn

Maakt er nog geen paper of slechte launch van e. Als 4000/5000 series Nvidia kaarten op voorraad waren en amd 7000 in korten was het nu zo'n vaart niet hoor. Doe nog wat andere voordeeltjes, bv 3 nanometer klaar, Apple lost deel 4 nanometer dat amd/Nvidia eindelijk kan opeisen ga zo maar door, dan was deze launch voorbeeldig geweest, door pakweg 70 000 kaarten. Maar door al die facetten (wie z'n schuld ook is), is er nu probleem, maar dat dat Amd's schuld is? Vind ik niet.

Nog iets dat velen vergeten Amd had minstens 6 kaarten in 7000 serie. Wel maar 4 ofzo dies maar toch.

Amd heeft nu in 9000 serie 2 dies en 4 kaarten (en zelfs nog niet, 9060 is misschien nog niet eens in productie).Dit will zeggen dat amd veel sneller dan Nvidia (of amd bij 7000 serie) ramp up kan doen, zelfs met gelimiteerde tsmc 'gpu' wafer capaciteit. Dus als ze gewoon volle bak produceren komt het zeker goed, desnoods pas in jaar, maar komt wel goed.

Voorwaarde is wel dat amd niet verleid word met extra gpu> ai versluizingen.

Maar we zullen zien, markt is verziekt, Had in benelux véél minder 'RDNA4' kopers verwacht (met dat 4000 serie zo popular was en 3000 ook), maar kijk verkeerd! ER zijn blijkbaar veel (toen stille - nu luidere :D) achtergebleven '6+ jaar oude' gpu houders die eindelijk willen smullen van '4080 performance' voor mid range prijzen :D Verstaanbaar ergens e. Dit will well zeggen dat de markt verziekter is dan verwacht. Daarmee bedoel ik stel dat 200€ kaart 4080 prestaties bied, dan moeten er 120 miljoen van geproduceerd worden of hij word gescalped :D Dat gebeurt nooit, dus het probleem zal blijven. Elke launch (met 'een verbetering' op prijs prestatie, zal zware druk op de markt zetten bij launch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matti7950
ArcticWolf schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:45:
[...]

Volgens MLID is GDDR7 dubbel zo duur, dacht iets van 50€ voor 9070 xt geheugen en 100 € voor 5070 ti super.

MLID schijnt veel te kennen van geheugen, want hij waarschuwt vaak mensen 'people ram has gotten really expensive due to AI, you cannot expect 'insert 9070 XTX' with 32gb for 'just 800€, it will be at least 1000€ mostly due to ram but also upsell, it wont profit amd much more then normal XT.'

Probleem is beetje zoals X3d cpu's. 9700x relatief traag, en dan boem 9800x3d peilsnel. De chip blijft Zen 5 en de cache blijft min of meer gelijk aan 7800x3d, toch sneller hoe komt dat.

Bypass van 'memory controller' die oud en traag is (relatief).

Amd heeft 'minder' maar wel nieuwe generatie cache op 9070xt, die moet iets a la 9800x3d doen om met tragere bandbreedte dan 7900xtx vaak gelijk te komen, kan niet anders. Zelfs met GDDR6x (sneller dan RDNA 4 geheugen) was Nvidia trager.

Dus zolang bypass werkt: GDDR7 niet beter, anders wel, vroeger, zonder al die cache dingen, had je 'games' als dragons dogma 2 die van 'geheugenbandbreedte' hielden, en zo slechte scoorden in 7900 gre (10% trager geheugen dan 7800xt en 9070xt); Dat lijkt nu weg.

Ik moet zeggen dat amd opdezelfde node, en zelfde geheugen zoveel beter doet is echt bewonderingswaardig. Velen beseffen niet hoe moeilijk dit is.

Voor Nvidia GDDR7 behalve op 5090 (in kleine mate) nutteloos. 5000 serie is verkapte 4000 'ti' (of super serie), dus zelfde architectuur. Dat betekent zelfde bottlenecks enzovoort. Nvidia had al GDDR6x wat ook al sneller dan amd is. Amd heeft 6000 en vooral 7000 serie nodig om genoeg uit GDDR7 te halen is mijn mening, dan pas snel genoeg.

[ Voor 50% gewijzigd door Matti7950 op 07-03-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Wij gaan van een 3080 naar de 9070XT, de 3080 schuift door naar de tweede pc en de 2080 daarin gaat er dan uit bij ons. Ik denk dat zo best veel mensen na 3-5 jaar gewoon weer iets nieuws willen kopen toch, ook al scheelt het minder in performance relatief dan vroeger per generatie, net als bij smartphones gewoon toch weer de nieuwe kopen.
Uiteraard is dat niet voor ieders portemonnee, maar de kaarten waar we nu van spreken zijn 695 euro minimaal, of een zeldzame 9070 op msrp nog altijd 620 euro, maar veelal honderden euro's duurder nu nog. Dat is ook lang niet voor iedereen, en ook zeker niet nodig om gewoon wat te kunnen pc gamen gelukkig ook.
Intel doet veel goeds rond die 300-350 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door OruBLMsFrl op 07-03-2025 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matti7950
Ja ik was eerlijk gezegd vergeten hoeveel amd 6000 series en Nvidia 3000 series gebruikers misschien toch ugprade al willen doen. Ik had die geskipped door de vele scalping achtige situaties.

Maar ja doordat 9070 xt in theorie nog midrange is, en wel 7900xtx performance bied (die ook duidelijk sneller is dan gelijk welke oudere kaart, zeker als niet topmodel is). Tjah dan kan je makkelijk 40% voor oudere vaak 100% performance krijgen, zo zot nog niet.

Maar ik dacht met al die 'Nvidia is insane 90% marketshare', '500 reactie op Nvidia lovelace review: ik koop er een' dat het niet zo'n vaart ging lopen, markt toch groter dan gedacht, Lovelace en 3000 serie hebben niet iedereen overtuigd.

Denk dat velen ook door de feature set overtuigd worden.

Bv

7900 xtx, snel maar niet in software capabilities. (FSR enzovoort), relatief duur.

9070xt verbeterd prijs (substantieel als launch prijzen verwateren), gigantische FSR verbetering (wel te weinig games maar dat komt wel), RT, geen NVidia niveau maar wel in een rik naar het midden segment, en daar 5090 bv te traag is voor maximum settings in BM: Wukong en Indiana jones, maakt +20% bij Nvidia weinig uit.

Dan maakt het wel zin. Maar de 'mindshare' Nameshare van Nvidia is echt sterk, had niet gedacht dat er zovelen Nvidia zouden dumpen. Maar Blackwel is het grootste cadeau ooit voor Amd, zo'n slechte launch alles verpest.

Daarom hoop ik stiekem dat Amd denk 'omg dit is golden opportunity, en gewoon mega snel produceert, 3 vliegen in een klap: meer adoption van amd FSR, meer marktaandeel om devs te overhalen, en door verkoop alsnog winst, zelfs met minder winst per kaart.

Vergeet ook niet dat AMD gemeengoede apu's voor consoles en handhelds maakt en die markt explodeert lbijkbaar. Als door amd door RDNA 4 sterke adoptie ook meer devs naar FSR kan overhalen, is dat ook goed voor handhelds apu's. Win win situatie. In die optiek maakt de 'wij willen terug marktaandeel' van Amd echt zin, en liegt Frank azor voor een keer misschien niet.

Kan nog wel tijdje wachten, maar ben zo enthousiast wel ove 9070 xt prestatie voor 700€, zo'n sterke kaart.

[ Voor 50% gewijzigd door Matti7950 op 07-03-2025 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja, wat misschien ook niet heeft geholpen is dat de Euro haar waarde begon te verliezen in het afgelopen halfjaar. Maar dat draait zich ook in rap tempo om en zou de waarde van videokaarten in dollars, relatief moeten verlagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eT0LFb9cJGGnlQ-Ye8x4SwW0Yqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67QPKioTLolgjhuFSmuUoQva.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sven1506
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-05 13:45
Matti7950 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:26:
Ja ik was eerlijk gezegd vergeten hoeveel amd 6000 series en Nvidia 3000 series gebruikers misschien toch ugprade al willen doen. Ik had die geskipped door de vele scalping achtige situaties.

Maar ja doordat 9070 xt in theorie nog midrange is, en wel 7900xtx performance bied (die ook duidelijk sneller is dan gelijk welke oudere kaart, zeker als niet topmodel is). Tjah dan kan je makkelijk 40% voor oudere vaak 100% performance krijgen, zo zot nog niet.

Maar ik dacht met al die 'Nvidia is insane 90% marketshare', '500 reactie op Nvidia lovelace review: ik koop er een' dat het niet zo'n vaart ging lopen, markt toch groter dan gedacht, Lovelace en 3000 serie hebben niet iedereen overtuigd.

Denk dat velen ook door de feature set overtuigd worden.

Bv

7900 xtx, snel maar niet in software capabilities. (FSR enzovoort), relatief duur.

9070xt verbeterd prijs (substantieel als launch prijzen verwateren), gigantische FSR verbetering (wel te weinig games maar dat komt wel), RT, geen NVidia niveau maar wel in een rik naar het midden segment, en daar 5090 bv te traag is voor maximum settings in BM: Wukong en Indiana jones, maakt +20% bij Nvidia weinig uit.

Dan maakt het wel zin. Maar de 'mindshare' Nameshare van Nvidia is echt sterk, had niet gedacht dat er zovelen Nvidia zouden dumpen. Maar Blackwel is het grootste cadeau ooit voor Amd, zo'n slechte launch alles verpest.

Daarom hoop ik stiekem dat Amd denk 'omg dit is golden opportunity, en gewoon mega snel produceert, 3 vliegen in een klap: meer adoption van amd FSR, meer marktaandeel om devs te overhalen, en door verkoop alsnog winst, zelfs met minder winst per kaart.

Vergeet ook niet dat AMD gemeengoede apu's voor consoles en handhelds maakt en die markt explodeert lbijkbaar. Als door amd door RDNA 4 sterke adoptie ook meer devs naar FSR kan overhalen, is dat ook goed voor handhelds apu's. Win win situatie. In die optiek maakt de 'wij willen terug marktaandeel' van Amd echt zin, en liegt Frank azor voor een keer misschien niet.

Kan nog wel tijdje wachten, maar ben zo enthousiast wel ove 9070 xt prestatie voor 700€, zo'n sterke kaart.
Zelf ben ik ook meer team groen maar het is bij mij heel simpel en ben niet loyaal aan een merk. Als ze de boel verzieken loop ik zo naar de overkant. Heb daarom voor de pc van mn vriendin ook een 9070xt gehaald. Scheelt me honderden euros

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:58
Hier gaan we weer: https://www.tweaktown.com...70-ti-and-5080/index.html

Bottomline: Soort XTX variant van de 9070XT, mogelijk meer geheugen en snellere clocks. Mogelijk dus meer verbruik.

Ik heb een gevoel dat AMD dacht dat er meer generational uplift zou zitten in de nieuwe 50xx series van Nvidia. En dat eigenlijk dus spijt hebben geen XTX variant gemaakt te hebben.
Nog even afwachten dus :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Dat ook de AMD launch vrijwel zeker een aardige shitshow zou worden was toch duidelijk. En dat staat nog los van uitgestelde launch en mrsp/rebate gedoe.

nVidia heeft inmiddels blijkbaar een marktaandeel van ~90% (maar omdat ze miscchien een paar 100 kaarten konden leveren in NL noemen we het formeel geen paperlauch :O )

AMD komt met op zich een goede kaart die mooie stappen heeft gezet op gebied van RT en FSR met een nog enigzins 'redelijke' MSRP voor het grotere publiek.
Ze zijn ook zo verstandig geweest om er gewoon 16GB op te zetten itt de 5070. Echt gewoon het minimale wat je imo anno 2025 mag verwachten in dat segment.

Hoe kan AMD met 10% marktaandeel ooit de extra vraag opvangen die ontstaat als de andere 90% partij zo ongeveer niks kan leveren. :?

Daarnaast, en dat heb ik al eerder geschreven, onstaat er volgensmij een behoorlijk vertekend beeld juist door de extreem lage launchvoorraden en naleveringen.

De groep miljonairs, welgestelden en die-hard fans die heel ver kunnen en willen gaan qua prijs is denk ik echt niet super groot maar wel by far groter dan wat er in de eerste aan maanden aan voorraad geleverd wordt. Dan krijg je deze absurde toestanden.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:43

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Dutchy007 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:19:
Hier gaan we weer: https://www.tweaktown.com...70-ti-and-5080/index.html

Bottomline: Soort XTX variant van de 9070XT, mogelijk meer geheugen en snellere clocks. Mogelijk dus meer verbruik.
De geruchten over een 9070 met 32GB VRAM zijn er al langer, maar wel door AMD ontkent 8)

Het zou wel mooi zijn. Als er zulke goede 9070 chips tussenzitten is het natuurlijk mogelijk om nog verder binning toe te passen en die tot XTX te bombarderen.

Ik zag op Youtube en Reddit dat sommige mensen met een flinke undervolt (tot 170mV) en wat extra powerbudget uit de XT ook al 10% extra performance halen.

Als de beste chips zo 15-20% meer performance dan de XT kunnen neerzetten, èn de extra VRAM, dan heeft AMD toch weer een leuke kaart die waarschijnlijk ook een leuke prijs gaat worden zolang nVidia leverproblemen heeft en een 5070Ti en 5080 gewoon erg duur zijn :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Laatst online: 14-06 09:40
Mars Warrior schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:59:
[...]

De geruchten over een 9070 met 32GB VRAM zijn er al langer, maar wel door AMD ontkent 8)

Het zou wel mooi zijn. Als er zulke goede 9070 chips tussenzitten is het natuurlijk mogelijk om nog verder binning toe te passen en die tot XTX te bombarderen.

Ik zag op Youtube en Reddit dat sommige mensen met een flinke undervolt (tot 170mV) en wat extra powerbudget uit de XT ook al 10% extra performance halen.

Als de beste chips zo 15-20% meer performance dan de XT kunnen neerzetten, èn de extra VRAM, dan heeft AMD toch weer een leuke kaart die waarschijnlijk ook een leuke prijs gaat worden zolang nVidia leverproblemen heeft en een 5070Ti en 5080 gewoon erg duur zijn :X
Én sneller geheugen om het te voeden... als ze dat ergens kunnen vinden. Schijnt dat meer dan 20Gbps GDDR6 nooit waarheid geworden is en de chip heeft een fixed geheugencontroller uiteraard. Misschien een soort binned GDDR6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Mars Warrior schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:59:
[...]

AMD heeft ontkend idd dat er geen XT komt met 32GB. Er is dus niet gezegd dat er geen 32GB XTX komt :+

Klinkt flauw maar zo werkt het soms, beide is dan waar. Persoonlijk verwacht ik geen snellere chip of geheugen, puur extra Vram (als hij komt). Zal voor games dan ook niet zo interessant zijn vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

meljor schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:30:
[...]
AMD heeft ontkend idd dat er geen XT komt met 32GB. Er is dus niet gezegd dat er geen 32GB XTX komt :+

Klinkt flauw maar zo werkt het soms, beide is dan waar. Persoonlijk verwacht ik geen snellere chip of geheugen, puur extra Vram (als hij komt). Zal voor games dan ook niet zo interessant zijn vermoed ik.
Als ze een net aangepaste chip maken met de dubbele geheugenbus en je hebt dan 1,3TB/s geheugenbandbreedte en 32GB VRAM, is het heel interessant voor AI en sommige creative workflows. 32GB op 640GB/s laat staan langzamer dan 640GB/s wordt al snel minder interessant. Tegelijk kost een 5080 nu retail 2.500 euro en een 5090 5.000 euro grofweg, dus er is heel veel ruimte voor AMD, mits het zin voor ze heeft qua wafer capaciteit. Anders moet AMD ook maar gewoon zo snel en zo veel mogelijk 9070XT's blijven maken en daarop fors marktaandeel winnen, is ze gegund.
Wij hebben er al eentje, van 2x groen in huis naar 1x rood en 1x groen, we zijn in transitie :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
OruBLMsFrl schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:36:
[...]

Als ze een net aangepaste chip maken met de dubbele geheugenbus en je hebt dan 1,3TB/s geheugenbandbreedte en 32GB VRAM, is het heel interessant voor AI en sommige creative workflows. 32GB op 640GB/s laat staan langzamer dan 640GB/s wordt al snel minder interessant. Tegelijk kost een 5080 nu retail 2.500 euro en een 5090 5.000 euro grofweg, dus er is heel veel ruimte voor AMD, mits het zin voor ze heeft qua wafer capaciteit. Anders moet AMD ook maar gewoon zo snel en zo veel mogelijk 9070XT's blijven maken en daarop fors marktaandeel winnen, is ze gegund.
Wij hebben er al eentje, van 2x groen in huis naar 1x rood en 1x groen, we zijn in transitie :o
Die prijzen zijn wel heel erg "grofweg"..... 5080 voor 1700 of 5090 voor 3500 heb je morgen in huis namelijk.

Even snel een andere chip maken is niet echt logisch, en voor AI hebben ze al veel betere kaarten
Zoals een mi300 met 192gb en de opvolger t/m 280GB.

ALS ze het doen dan wordt het gewoon double stacking van Vram chips en is het dus een 9070xt met 32Gb met dus dezelfde bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Als deze nieuwe RDNA4 generatie het goed doet en AMD wint marktaandeel terug, dan verwacht ik dat AMD volgende release wel voor een high(er) end kaart kan gaan. Op dit moment is het onlogisch om van AMD een 32GB kaart te verwachten. Alleen al vanwege het feit dat ze de 9070 en 9070XT "slechts" 16GB hebben gegeven.
Een 9070XTX met 32GB zie ik dan ook niet heel erg snel realistisch worden, omdat de use-case en vraag daarvoor (relatief gezien) gewoon erg laag is op dit moment.

De zet van AMD om bij GDDR6 te blijven, omdat GDDR7 minimale winst oplevert is al "slim" te noemen. Maar het kan zomaar zijn dat een 32GB RDNA4 kaart zo richting de 1000 euro gaat qua productie, terwijl de ruwe performance er niet beter van wordt op enkele user-cases na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:43

Mars Warrior

Earth, the final frontier

ArcticWolf schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:54:
Als deze nieuwe RDNA4 generatie het goed doet en AMD wint marktaandeel terug, dan verwacht ik dat AMD volgende release wel voor een high(er) end kaart kan gaan. Op dit moment is het onlogisch om van AMD een 32GB kaart te verwachten. Alleen al vanwege het feit dat ze de 9070 en 9070XT "slechts" 16GB hebben gegeven.
Een 9070XTX met 32GB zie ik dan ook niet heel erg snel realistisch worden, omdat de use-case en vraag daarvoor (relatief gezien) gewoon erg laag is op dit moment.
Tsja. Het gerucht gaat ook over net wat sneller GDDR6 (22 Gbit), net wat hogere clocks (3.2GHz) en een hoger power budget (340W). Dat zou een snellere kaart moeten opleveren. De 32GB VRAM is dan mooi meegenomen voor AI toepassingen, waarbij je dan voornamelijk aan inference, dus Stable Diffusion en LLM’s moet denken.

Maar het is vooralsnog enkel een gerucht. Dus we wachten gewoon af…
De zet van AMD om bij GDDR6 te blijven, omdat GDDR7 minimale winst oplevert is al "slim" te noemen. Maar het kan zomaar zijn dat een 32GB RDNA4 kaart zo richting de 1000 euro gaat qua productie, terwijl de ruwe performance er niet beter van wordt op enkele user-cases na.
Ik dacht dat nVidia juist uit GDDR7 een stuk prestatiewinst van de 5000 serie haalt. Sommige kaarten hebben minder cores tov 4000 serie, maar zijn wel sneller door de veel hogere bandbreedte.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 01:19
Sissors schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:03:
Tja dat is een mening. Ik vind de 12GB zeker geen pré tegenwoordig. Maar volgens "het internet" is mijn RTX3070 ook zinloos, terwijl hij het nog best prima doet voor mij. En nogmaals, ja 12GB is zeker een nadeel. Maar het kan ook gewoon een keuze zijn die je accepteert bij een goedkopere kaart.
Zo werkt dat dus niet, een 4070 of 5070 met maar 12GB is waardeloos. Een 3070 is nog traag genoeg dat minder geheugen minder impact heeft. Je kan prestaties niet los zien van het aantal geheugen.

Zo irritant dat mensen dat in de hele discussie te lijken vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

meljor schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:47:
[...]
Die prijzen zijn wel heel erg "grofweg"..... 5080 voor 1700 of 5090 voor 3500 heb je morgen in huis namelijk.

Even snel een andere chip maken is niet echt logisch, en voor AI hebben ze al veel betere kaarten
Zoals een mi300 met 192gb en de opvolger t/m 280GB.

ALS ze het doen dan wordt het gewoon double stacking van Vram chips en is het dus een 9070xt met 32Gb met dus dezelfde bus.
De prijzen zijn inderdaad wat gedaald, thanks. Jij zit met die prijzen wel echt op het allerlaagste dat soms maar een enkele shop aanbiedt voor één specifiek model. De 5090 meer in algemene zin: 4.000 euro nu, en de 5080 zo 1.800-1.900 euro wel al iets aan keuze, dat is ergens mooi voor de markt. Tegelijk ten opzichte van best wat keus rond 800-900 euro voor de AMD 9070XT is natuurlijk een absurd prijsverschil, en vanuit NVidia dus duidelijk veel te weinig aanvoer om die 5080 naar 1.400 msrp te kunnen krijgen. De 5070ti is in de handel nog altijd 1.300 euro zelfs.
Maar goed, NVidia heeft dan wel die GDDR7 snelheden, en geheugenbandbreedte van 1TB/s voor 5070ti en 5080, voor de 5090 zelfs 1,8TB/s. Als AMD inderdaad puur zou stacken, is het relatief weinig interessant daar tegenover die 32GB VRAM theoretisch, dat kunnen de Mac M2/M3/M4 Pro/Max dicht genoeg benaderen. Dan snap ik AMD wel dat ze die niet uitbrengen, ziet er dan niet zo goed uit inderdaad.
Het argument dat er al veel betere kaarten voor AI zijn dat geldt natuurlijk voor NVidia al helemaal. Die 1,8TB/s geheugenbandbreedte ga je in geen enkele game winst van terugzien vergeleken met als dat 1,28TB/s was geweest op GDDR6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:03

rapture

Zelfs daar netwerken?

ArcticWolf schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:54:

De focus van RDNA 4 is met wat slimme verbeteringen lekker goedkoop produceren en volume draaien. Navi 48 is ontworpen voor prijsontwikkelingen dat in 1 of 2 jaren naar de 7800XT en 7700XT prijzen af te dalen.

Als 499 euro voor een 9070 XT beetje winstmarge betekent, dan is 695 euro bijna 200 euro aan bijkomende winstmarge. En de winkels doen nog eens 200 tot 300 euro winstmarge erbovenop.

We zijn gewend aan Radeon GPU's die binnen een kwartaal na de release onder de MSRP doorzakken. Ik ben benieuwd of we in een nieuwe situatie zitten van veel uitgestelde vraag die massaal voor 1000 tot 1500 euro performanceniveau voor een zacht prijsje onder 800 euro gaan.

Ga ik een Powercolor Reaper RX 9070 XT in juli of november op of onder de MSRP kunnen kopen? Tegen dan zullen de eventuele kinderziektes bekend zijn en de drivers zullen gerijpt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:20:
[...]

Zo werkt dat dus niet, een 4070 of 5070 met maar 12GB is waardeloos. Een 3070 is nog traag genoeg dat minder geheugen minder impact heeft. Je kan prestaties niet los zien van het aantal geheugen.

Dat het irritant is dat mensen dat vergeten ben ik met je eens. Zelfs van veel lower end kaarten klagen mensen als er geen 16GB op zit. Maar een 5070 is ~50% sneller dan een 3070, en 50% meer VRAM. Natuurlijk hoe dat precies schaalt kunnen we het over hebben, maar 50% meer VRAM is toch ook niet niks.

Maar als jij een 1080p/1440p scherm met 240Hz hebt, en je wil daar in de buurt komen, hoeveel spellen ga je draaien met presets waarbij je meer dan 12GB VRAM nodig hebt? Andersom heb je een 4k scherm, en 60Hz vind je voldoende, dan is het een heel ander verhaal.

En ik las nu net de reviews van de 9070XT kaarten uit de roundup. Die hele handel is waardeloos* voor mij. Het is een glijdende schaal, maar een 350W enkel uit de GPU is voor mij wel echt voorbij het limiet, ik heb geen straalkachel onder mijn bureau nodig...
* En ja, ik weet dat je dat altijd kan terugklokken. Vraag js dan wel of je niet beter een 9070 kan kopen. En ja, je kan met undervolten dan iig prestatieverlies beperken. Tegelijk wil ik dat shit gewoon werkt, en nu uitgebreid experimenteren welke undervolt nog wel werkt, en me afvragen wanneer de handel crasht of dat een 'gewone' crash is, of door de undervolt. Plus dat dan weer alle instellingen automatisch gereset worden van wat ik me herinner van mijn 5700XT, waar je wel leuk instellingen kon optimaliseren, maar met hoe vaak daar de handel crashte je dat elke week weer opnieuw moest instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:38
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:20:
[...]

Wat is dat nou weer voor belachelijke uitspraak? Een 4070 is ~30% sneller dan een 3070 en heeft 50% meer VRAM.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-06 12:44
In het forum wordt regelmatig PCM als pré genoemd bij videokaart merken. Zijn er artikels te vinden die uitleggen wat de voordelen hiervan zijn?

Ik begreep dat het iets met thermal te maken heeft maar verder begrijp ik nog niet goed wat het inhoud.
Als je Googled op "PCM" krijg je allerlei resultaten omdat de afkorting voor van alles gebruikt wordt. Ook termen als "PCM graphics cards" leveren weinig op. PCM is ook een term binnen de ADC (audio) technologie en dat conflicteert nogal in de zoekresultaten. :+

Daarnaast vroeg ik me nog af hoe je erachter komt of een specifiek model videokaart wel of geen PCM heeft? Ik begreep dat Sapphire de term "PTM7950" gebruikt, maar dit zie ik niet direct terugkomen bij andere fabrikanten.

Hyundai Ioniq Electric 28kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Trokken schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:40:
In het forum wordt regelmatig PCM als pré genoemd bij videokaart merken. Zijn er artikels te vinden die uitleggen wat de voordelen hiervan zijn?

Ik begreep dat het iets met thermal te maken heeft maar verder begrijp ik nog niet goed wat het inhoud.
Als je Googled op "PCM" krijg je allerlei resultaten omdat de afkorting voor van alles gebruikt wordt. Ook termen als "PCM graphics cards" leveren weinig op. PCM is ook een term binnen de ADC (audio) technologie en dat conflicteert nogal in de zoekresultaten. :+

Daarnaast vroeg ik me nog af hoe je erachter komt of een specifiek model videokaart wel of geen PCM heeft? Ik begreep dat Sapphire de term "PTM7950" gebruikt, maar dit zie ik niet direct terugkomen bij andere fabrikanten.
Thermal paste wordt slechter in de loop der jaren, zeker bij GPUs. PCM zou daar geen last van moeten hebben, het droogt niet uit, en het trekt niet weg onder de GPU vandaan.

Dus op korte termijn maakt het niks uit, maar over 3+ jaar zou je GPU netjes stil moeten blijven erdoor. PTM9750 is de merknaam van de bekendste fabrikant ervan. En verder hoe je het weet: Hopen dat de fabrikant het adverteert of dat het in een teardown review staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-06 12:44
Sissors schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:46:
[...]

Thermal paste wordt slechter in de loop der jaren, zeker bij GPUs. PCM zou daar geen last van moeten hebben, het droogt niet uit, en het trekt niet weg onder de GPU vandaan.

Dus op korte termijn maakt het niks uit, maar over 3+ jaar zou je GPU netjes stil moeten blijven erdoor. PTM9750 is de merknaam van de bekendste fabrikant ervan. En verder hoe je het weet: Hopen dat de fabrikant het adverteert of dat het in een teardown review staat.
Met de huidige prijzen is extra levensduur geen overbodige luxe. Dan maar extra uitzoek werk doen en niet zomaar blind de eerste de beste 9070xt kopen omdat die 1 minuutje op voorraad is ergens. :P

Hyundai Ioniq Electric 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Sissors schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:24:
[...]
En ik las nu net de reviews van de 9070XT kaarten uit de roundup. Die hele handel is waardeloos* imo. Het is een glijdende schaal, maar een 350W enkel uit de GPU is voor mij wel echt voorbij het limiet, ik heb geen straalkachel onder mijn bureau nodig...
* En ja, ik weet dat je dat altijd kan terugklokken. Vraag js dan wel of je niet beter een 9070 kan kopen. En ja, je kan met undervolten dan iig prestatieverlies beperken. Tegelijk wil ik dat shit gewoon werkt, en nu uitgebreid experimenteren welke undervolt nog wel werkt, en me afvragen wanneer de handel crasht of dat een 'gewone' crash is, of door de undervolt. Plus dat dan weer alle instellingen automatisch gereset worden van wat ik me herinner van mijn 5700XT, waar je wel leuk instellingen kon optimaliseren, maar met hoe vaak daar de handel crashte je dat elke week weer opnieuw moest instellen.
Ik heb de kaart net uit de doos gehaald, Sapphire Radeon Pure 9070 XT, ingesteld op -70mV, Horizon Forbidden West deed raar, -60mV wel prima stabiel tot zover. En de power limit op -15%. Board power nu zo snel iets van 286W op de teller en performance lijkt zelfs iets boven verwachting, vreselijk dicht tegen stock aan. Als je fors lager wilt, dan pak vooral een 9070 van out of the box 220W inderdaad en geen 9070 XT. Maar dit stukje trial en error heeft me nu een half uur gekost, dat moet kunnen op het leven van een videokaart om onder de 300W te komen denk ik dan, anders trek je mogelijk een paar jaar lang onnodig 30-40W te veel het stopcontact uit. Moet wel het verschil kunnen zien natuurlijk, anders beter lower power.

Blijft natuurlijk één grote disclaimer, je kan pech hebben in de silicon lottery, dus zeker als je heel veel lager verbruik wilt, dan pak je beter een 9070 met gegarandeerd dat lage verbruik ipv gokken op een 9070XT die -100mV doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Trokken schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:58:
[...]

Met de huidige prijzen is extra levensduur geen overbodige luxe. Dan maar extra uitzoek werk doen en niet zomaar blind de eerste de beste 9070xt kopen omdat die 1 minuutje op voorraad is ergens. :P
Mijn xfx 7900xtx merc ging afgelopen zomer (toen 1,5 jaar oud) qua hotspot temperatuur behoorlijk richting de max. Nog een paar graden hoger en hij zou in ieder geval terugklokken.

Heb de gpu toen voorzien van een pcm (thermal grizzly kryosheet) en de temperaturen waren minimaal gelijk aan nieuw.

Het voordeel is idd dat het als het goed is het nooit weer hoeft. Dus out of the box een pcm is echt wel fijn, ook al is het voor nog geen 20 euro en een half uurtje gefixt als je wat handig bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
Buildzoid chipped ook even in over wat zaken waar we het hier een tijd geleden ook al over hadden over hadden, 4/5nm capaciteit, concurrentie van andere producten (van AMD / Nvidia zelf en o.a. Intel en dan vergeet hij nog wat namen te noemen, want Qualcomm zit er als het goed is ook nog, en zelfs Apple maakt volgens mij ook nog 4nm chips) met een betere marge per mm2 silicon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Help!!!! schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:33:

Hoe kan AMD met 10% marktaandeel ooit de extra vraag opvangen die ontstaat als de andere 90% partij zo ongeveer niks kan leveren. :?
D#e extra opvangen zal ze niet lukken, maar voor het marktaandeel maakt dat in principe weinig uit. Maar meer voor de vraag en de ontwikkelingen qua install base over een langere periode.

Marktaandeel zelf is immers een moment opname over verkopen in een bepaalde periode, normaliter een kwartaal.

Dus zelfs zou de supply zo slecht zijn dat AMD, Nvidia en Intel alle 3 maand 100 dGPU's zouden kunnen leveren in een gegeven kwartaal, zou hun markt aandeel voor dat kwartaal allemaal 33.33% zijn, onafhankelijk van het feit dat ze daarmee natuurlijk nooit aan de vraag kunnen voldoen.

Wat je dus wel zou kunnen zien is dat wanneer de geruchten kloppen over Nvidia en hun supply, dat ze inderdaad echt maar heel weinig GPU's hebben geleverd voor het dGPU marktsegment en AMD heeft inderdaad op dit moment meer supply dan Nvidia zou het maar zo kunnen zijn dat straks de market share cijfers ineens minimaal een kwartaal in het voordeel van AMD is.

Maar wel natuurlijk met de caveat dat die geruchten dan wel moeten kloppen, vergeet immers niet dat bijvoorbeeld MLID dit ook tijdens de RTX3000/RX6000 series riep (dat AMD veel meer chips leverde dan Nvidia) en ook in de aanloop na de 4000 serie / 7000 serie kwam dit weer terug. En we weten allemaal hoe dat afgelopen is. Waar op basis van de leaks van MLID AMD market share had moeten winnen in die periode, als zijn leaks ook maar iets waar zouden zijn geweest, weten we inmiddels dat het tegendeel anders is geweest, Nvidia heeft geen kwartaal in die periode marktaandeel significant aan share verloren (hoogsten een paar procent in een gegeven kwartaal), laat staan dat we kwartalen gezien hebben waar AMD uiteindelijk meer leverde dan Nvidia. De market share trends wijzen er dus ook op dat die informatie die hij destijds meende te hebben, nooit geklopt lijkt te hebben.

Wat ook van de redenen is dat men MLID voornamelijk moet zien als entertainment in plaats van een primaire source voor leaks, immers is hij al meer malen betrapt op het verzinnen van leaks en dan later het weghalen van video's, maar ook op het gebruiken van 'sources', die geen source bleken te zijn maar enkel een test om te checken hoe goed hij zijn sources checkt voordat hij ze gebruikt als source. En dat was duidelijk niet goed, want het door die source verzonnen slides die van AMD zouden zijn maar ook de 'statements' die de source verzonnen had werden 1:1 gebruikt, zelfs nadat MLID wist dat hij in het ootje genomen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism

Steve van GN doet ook zijn duit in het zakje over de AMD launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:35
Dennism schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:27:
[...]

D#e extra opvangen zal ze niet lukken, maar voor het marktaandeel maakt dat in principe weinig uit. Maar meer voor de vraag en de ontwikkelingen qua install base over een langere periode.

Marktaandeel zelf is immers een moment opname over verkopen in een bepaalde periode, normaliter een kwartaal.

Dus zelfs zou de supply zo slecht zijn dat AMD, Nvidia en Intel alle 3 maand 100 dGPU's zouden kunnen leveren in een gegeven kwartaal, zou hun markt aandeel voor dat kwartaal allemaal 33.33% zijn, onafhankelijk van het feit dat ze daarmee natuurlijk nooit aan de vraag kunnen voldoen.

Wat je dus wel zou kunnen zien is dat wanneer de geruchten kloppen over Nvidia en hun supply, dat ze inderdaad echt maar heel weinig GPU's hebben geleverd voor het dGPU marktsegment en AMD heeft inderdaad op dit moment meer supply dan Nvidia zou het maar zo kunnen zijn dat straks de market share cijfers ineens minimaal een kwartaal in het voordeel van AMD is.

Maar wel natuurlijk met de caveat dat die geruchten dan wel moeten kloppen, vergeet immers niet dat bijvoorbeeld MLID dit ook tijdens de RTX3000/RX6000 series riep (dat AMD veel meer chips leverde dan Nvidia) en ook in de aanloop na de 4000 serie / 7000 serie kwam dit weer terug. En we weten allemaal hoe dat afgelopen is. Waar op basis van de leaks van MLID AMD market share had moeten winnen in die periode, als zijn leaks ook maar iets waar zouden zijn geweest, weten we inmiddels dat het tegendeel anders is geweest, Nvidia heeft geen kwartaal in die periode marktaandeel significant aan share verloren (hoogsten een paar procent in een gegeven kwartaal), laat staan dat we kwartalen gezien hebben waar AMD uiteindelijk meer leverde dan Nvidia. De market share trends wijzen er dus ook op dat die informatie die hij destijds meende te hebben, nooit geklopt lijkt te hebben.

Wat ook van de redenen is dat men MLID voornamelijk moet zien als entertainment in plaats van een primaire source voor leaks, immers is hij al meer malen betrapt op het verzinnen van leaks en dan later het weghalen van video's, maar ook op het gebruiken van 'sources', die geen source bleken te zijn maar enkel een test om te checken hoe goed hij zijn sources checkt voordat hij ze gebruikt als source. En dat was duidelijk niet goed, want het door die source verzonnen slides die van AMD zouden zijn maar ook de 'statements' die de source verzonnen had werden 1:1 gebruikt, zelfs nadat MLID wist dat hij in het ootje genomen was.
Je kunt niks van MLID aannemen als waarheid of betrouwbaar. Gaan speculeren op zijn uitspraken heeft echt geen grond en is puur gokken. Zijn sources zijn diezelfde die wij ook hebben, de geruchten van loze tweets en anderen die roepen iets te hebben gehoord of opgepikt. Hij doet maar wat en hoopt op volgers, thats it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Deze wou ik toch even delen. Puur ter vermaak. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGGbtipuDP3lHwQDCsBTnlZXub0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBL71fIxBHPknrwdtdjMJl8E.jpg?f=fotoalbum_large

https://gpu.userbenchmark...RX-9070-XT/4181vsm2395341

En natuurlijk de disclaimer onderaan de pagina. Ja dat is echt. :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxqGzwGjsKzM95gH2nwrCvFRn04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZvqR8TEZB0BLRpZN8UHziJX.jpg?f=fotoalbum_large

spoiler:
De infowaarde voor dit topic is uiteraard dat Userbenchmark volslagen onzin is. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

DaniëlWW2 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:23:
Deze wou ik toch even delen. Puur ter vermaak. :+
[Afbeelding]

https://gpu.userbenchmark...RX-9070-XT/4181vsm2395341

En natuurlijk de disclaimer onderaan de pagina. Ja dat is echt. :D
[Afbeelding]

spoiler:
De infowaarde voor dit topic is uiteraard dat Userbenchmark volslagen onzin is. :')
De tech variant van de russische televisie.

Je zou bijna denken dat de website vanuit een kantoortje in Sint-Petersburg gerund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En Sony lijkt een variant op FSR4 te willen gaan introduceren. Opvallende is dat ik hieruit opmaak dat ook de PS5 Pro niet beschikt over dezelfde ML hardware als RDNA4. Ze missen in ieder geval sparsity.
https://videocardz.com/ne...ature-fsr4-like-upscaling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:15:
En Sony lijkt een variant op FSR4 te willen gaan introduceren. Opvallende is dat ik hieruit opmaak dat ook de PS5 Pro niet beschikt over dezelfde ML hardware als RDNA4. Ze missen in ieder geval sparsity.
https://videocardz.com/ne...ature-fsr4-like-upscaling
Ze noemden dat eerder RDNA 3.5 toch? Misschien toch nog wat hoop voor RDNA3 (al dan niet met minder performance).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:31:
[...]

Ze noemden dat eerder RDNA 3.5 toch? Misschien toch nog wat hoop voor RDNA3 (al dan niet met minder performance).
Het lijkt dus RDNA2 shaders + RDNA4 RT + aparte ML te zijn.
Maar ik vermoed dat RDNA3 nog wel kan volgen met FSR4. Desnoods halen ze het transformer model uit FSR4 gaan ze verder met alleen CNN. Want FSR4 blijkt dus een hybride van beide technieken te zijn, waarbij transformer zoveel FP8 rekenkracht nodig heeft. Daarom lijkt het uit de eerste testen ook meteen zo goed te zijn, misschien wel beter dan DLSS3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:42:
[...]

Het lijkt dus RDNA2 shaders + RDNA4 RT + aparte ML te zijn.
Maar ik vermoed dat RDNA3 nog wel kan volgen met FSR4. Desnoods halen ze het transformer model uit FSR4 gaan ze verder met alleen CNN. Want FSR4 blijkt dus een hybride van beide technieken te zijn, waarbij transformer zoveel FP8 rekenkracht nodig heeft. Daarom lijkt het uit de eerste testen ook meteen zo goed te zijn, misschien wel beter dan DLSS3.
Ik lees het nu ook inderdaad, basis is RDNA2, RT is RDNA 4 en Custom RNDA ML.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
review: Wat ging er mis bij de AMD RX 9070 (XT)-release?

AMD heeft een MSRP neergezet die in de praktijk niet haalbaar is:
Om te beginnen is het goed om te weten dat alle partijen waarmee Tweakers sprak, op AMD na, de adviesprijzen afdoen als fictie. "De msrp-prijs kan slechts op één manier tot stand komen en dat is doordat er compensatie is vanuit de fabrikant", zegt Adri Broos, algemeen directeur bij Megekko. Bij deze compensatie wordt er een bedrag per kaart beschikbaar gesteld vanuit sales- of marketingbudgetten. "De mate van compensatie en de maximale aantallen waarop compensatie gegeven wordt, verschillen per fabrikant. De compensatie is per definitie niet geldig op de hele voorraad", licht marketingmanager Rob Verheij van Alternate toe in een reactie op vragen van Tweakers.

Deze compensatie is nodig omdat de videokaarten worden geleverd aan webshops voor een bedrag dat hoger ligt dan de adviesprijs. "Als een retailer zich aan deze fictieve straatprijs zou houden, dan moet er op basis van de inkoopprijzen op elke kaart fors geld achteraan", zegt Broos (Megekko). "Verkopen voor de msrp betekent voor ons een verlies", bevestigt een andere grote componentenwinkel.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
XWB schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:34:
review: Wat ging er mis bij de AMD RX 9070 (XT)-release?

AMD heeft een MSRP neergezet die in de praktijk niet haalbaar is:

[...]
En zo valt alles wat we eigenlijk al verwachten en wisten wel op de plek. Zo'n beetje ieder gerucht van CES tot release over dat de kaarten voor de te hoge prijzen naar de retailers gegaan zijn, de niet houdbare MSRP's die later genoemd werden, de geruchten over rebates en MDF om de prijzen te drukken naar de release MSRP's, Frank Azor die dus wederom zeer waarschijnlijk onzin liep te vertellen :+

AMD, als Nvidia er een Clown fiesta van maakt, doe dat dan de volgende keer eens niet na :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Ik denk dat het ook tijd wordt dat reviewers geen MSRP als basis nemen, maar de actuele werkelijke winkelprijzen om een product op waarde te beoordelen. De webshops / retailers geven toe dat ze de prijs kunstmatig verhogen met het "vraag & aanbod" mechanisme.

Wat ik niet begrijp is waar in de keten (te)veel gevraagd wordt voor de 9070(XT), als het mogelijk bleek om een 7800XT rond €550 inclusief te verkopen. Ergens moet er dik verdient worden als men €900 nodig acht om geen verlies te maken.

Ik had verder toch wel gehoopt op wat meer diepgang in het artikel op Tweakers. Is het echt zo lastig om inzicht te krijgen in de groothandel prijzen? Niemand die een inkijkje kan bieden in wat er achter de schermen allemaal gebeurt? Het komt bij nu meer over als een bal die afgeketst wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 13-03-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

CMT schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:10:
Ik denk dat het ook tijd wordt dat reviewers geen MSRP als basis nemen, maar de actuele werkelijke winkelprijzen om een product op waarde te beoordelen. De webshops / retailers geven toe dat ze de prijs kunstmatig verhogen met het "vraag & aanbod" mechanisme.

Wat ik niet begrijp is waar in de keten (te)veel gevraagd wordt voor de 9070(XT), als het mogelijk bleek om een 7800XT rond €550 inclusief te verkopen. Ergens moet er dik verdient worden als men €900 nodig acht om geen verlies te maken.

Ik had verder toch wel gehoopt op wat meer diepgang in het artikel op Tweakers. Is het echt zo lastig om inzicht te krijgen in de groothandel prijzen? Niemand die een inkijkje kan bieden in wat er achter de schermen allemaal gebeurt? Het komt bij nu meer over als een bal die afgeketst wordt.
Dit kan in principe niet. Reviews zijn vaak voor de verkoop van kaarten al klaar en zijn er geen winkelprijzen bekend. Je kan niet bij één kaart dat wel doen en voor de ander niet.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Een waardeoordeel of prijs/prestatie conclusie kan toch achteraf gedaan worden?
De MSRP is momenteel een farce en het zorgt voor een vertekend beeld bij een review.
En die reviewers horen voor de consument op te komen niet de fabrikanten en/of het retail kanaal.

Edit:
Trouwens nog een konijn uit de hoed van AMD: https://videocardz.com/ne...-design-shows-up-in-china
Het MBA model blijkt gewoon te bestaan met seriecode en al, wat dus suggereert dat het op het allerlaatste moment teruggetrokken is. Vast niet omdat het dan wel tegen MSRP verkrijgbaar was O-)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2025/03/RTX9070XT-MBA-1200x624.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2025/03/RX-9070-XT-HERO3.jpeg

[ Voor 52% gewijzigd door CMT op 13-03-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

Ik gok dat de fabrikanten hogere prijzen hanteren omdat ze deze keer niet hoeven te concurreren met AMD's referentieontwerp.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Referentieontwerpen zijn toch nooit significante gedeeltes van de verkoop geweest? Hell tot niet zo lang geleden waren dat allemaal blower-model koelers die je alleen nam als je het geluid van een opstijgende helikopter in je kamer wilde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
CMT schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:08:

Edit:
Trouwens nog een konijn uit de hoed van AMD: https://videocardz.com/ne...-design-shows-up-in-china
Het MBA model blijkt gewoon te bestaan met seriecode en al, wat dus suggereert dat het op het allerlaatste moment teruggetrokken is. Vast niet omdat het dan wel tegen MSRP verkrijgbaar was O-)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Grappig dat ze nu ook in het wild opduiken, al meende ik wel dat dit al bekend was, daar mensen eerder al hadden uitgevogeld dat de beschikbare foto's en afbeeldingen van die kaarten niet allemaal renders waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Sissors schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:17:
Referentieontwerpen zijn toch nooit significante gedeeltes van de verkoop geweest? Hell tot niet zo lang geleden waren dat allemaal blower-model koelers die je alleen nam als je het geluid van een opstijgende helikopter in je kamer wilde hebben.
Denk dat er wel vanaf hangt wat je 'significant' noemt, vroeger waren het inderdaad vaak Blower modellen vaak primair ontworpen voor workstations / OEMs waar die koelers wel vrij populair waren, anders dan in DiY. En nog steeds trouwens, bijv. een RTX 6000 van bijna 10k ziet er nog steeds zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://azerty.nl/media/catalog/product/f/j/fjSuxT.4db709a0173e255923fb9ba7807bfcc0-ce4878c8.jpg?quality=80&bg-color=255,255,255&fit=bounds&height=700&width=700&canvas=700:700

Maar zeker vanaf dat Nvidia de founders modellen introduceerden en AMD ook meer aandacht is gaan besteden aan hun reference modellen (zeker vanaf de RDNA2 serie) worden die modellen wel steeds populairder, wat natuurlijk bij bepaalde AIB's een doorn in het oog is / was.

Vandaar dat er vermoedelijk ook afspraken zijn dat Founders / Reference modellen maar een klein percentage van het aanbod is gedurende de generatie (maar vaak wel frontloaded) waardoor de aantallen bij release toch wel significant zijn soms. AMD had bijvoorbeeld geloof ik bij een aantal series de eerste periode alleen maar MBA modellen waar dan de AIB's een eigen doos omheen mochten doen en label op mochten plakken.

enkele voorbeelden:

MSI:

Afbeeldingslocatie: https://asset.msi.com/resize/image/global/product/product_160516119064accdd6d4e26f33a723921155fac476.png62405b38c58fe0f07fcef2367d8a9ba1/600.png

Gigabyte:

Afbeeldingslocatie: https://static.gigabyte.com/StaticFile/Image/Global/c0bbcfc26864fe03dcc9b32d285d77d5/Product/26410/Png

Asus:

Afbeeldingslocatie: https://dlcdnwebimgs.asus.com/gain/ad0b64de-0d9d-496a-aa22-37d3de22e5c2/w800/fwebp/

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 13-03-2025 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism

Tenzij natuurlijk die 7000 serie, zeker de 7900XT verdenk ik daarbij, ook duwtjes hebben gehad qua rebates / MDF om ze aan de man te brengen. En dat is ook een beetje het probleem, dat iets aangeboden wordt voor een bepaalde prijs betekent niet dat er op die prijs ook winst gemaakt zal worden zonder dat er ergens in het kanaal was 'smeermiddel' gebruikt wordt. En die deals kunnen op veel verschillende manieren gemaakt worden.

We moeten immers niet vergeten dat dit geen heel vreemde zaken zijn ofzo, dat soort rebates en andere vormen van MDF gebeurt redelijk veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een ComputerBase poll zegt dat 7 Navi 48 verkocht wordt per 3 verkochte Blackwell.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2025/03/3DCENTER-CB-RX9000-VS-RTX50.png
https://videocardz.com/ne...mong-computerbase-readers

Hoe weinig mensen iets kopen.
  • 4% Blackwell
  • 10% Navi 48
  • 24% probeert te kopen en lukt niet.
  • 3% koopt tweedehands
  • 19% verliest interesse wegens verziekte markt
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2025/03/ComputerBase-Survey-768x648.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MSI is dus officieel afgehaakt voor RDNA4.
Tja, goed gedaan MSI. Succes met Nvidia die geen chips kan leveren voor je videokaarten. Nu gaan de Radeon GPU's naar andere AIB's die wel hun best willen doen om er goede videokaarten van te maken. :z
https://www.techpowerup.c...dna-4-generation-entirely

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:29:
Tja, goed gedaan MSI. Succes met Nvidia die geen chips kan leveren voor je videokaarten. Nu gaan de Radeon GPU's naar andere AIB's die wel hun best willen doen om er goede videokaarten van te maken. :z
Then again... misschien krijgen ze juist wel extra nvidia chipjes nu. (Ten opzichte van asus en gb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:29:
Tja nu hebben die weinig kaarten, maar nofi, ik heb volgens mij nog niet vaak iets positiefs van jou gehoord over AIBs die zowel Nvidia als AMD doen. IIG is je advies altijd de puur AMD AIBs te pakken. En misschien veranderd er deze generatie wat, maar ik zou me meer druk maken over de AMD AIBs met <10% marktaandeel van AMD, als voor de Nvidia AIBs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sissors schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:08:
[...]

Tja nu hebben die weinig kaarten, maar nofi, ik heb volgens mij nog niet vaak iets positiefs van jou gehoord over AIBs die zowel Nvidia als AMD doen. IIG is je advies altijd de puur AMD AIBs te pakken. En misschien veranderd er deze generatie wat, maar ik zou me meer druk maken over de AMD AIBs met <10% marktaandeel van AMD, als voor de Nvidia AIBs.
Tja, ik onderbouw dat systematisch...
Want waarom zou je voor een videokaart gaan met slechte ventilatoren die snel stuk gaan of in ieder geval luidruchtiger worden? Of een videokaart die slecht contact maakt met de GPU en temperatuurproblemen krijgt? Of slechte thermal paste die last heeft van pump out? Of slecht contact tussen VRAM of mosfets en de heatsink?

Tweede is dat die exclusieve partners hier minder snel mee wegkomen, dus dat niet doen. Want als die dit soort fratsen gaan proberen en betrapt worden, dan raken ze hun voornaamste bron van inkomsten en niet een van de vele bronnen. Daarom zie je dit in de regel dus niet bij een Sapphire, Powercolor of XFX. En daarom raad ik die dus aan. Je krijgt in de regel een beter product als consument. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:23:
[...]

Tja, ik onderbouw dat systematisch...
Want waarom zou je voor een videokaart gaan met slechte ventilatoren die snel stuk gaan of in ieder geval luidruchtiger worden? Of een videokaart die slecht contact maakt met de GPU en temperatuurproblemen krijgt? Of slechte thermal paste die last heeft van pump out? Of slecht contact tussen VRAM of mosfets en de heatsink?

Tweede is dat die exclusieve partners hier minder snel mee wegkomen, dus dat niet doen. Want als die dit soort fratsen gaan proberen en betrapt worden, dan raken ze hun voornaamste bron van inkomsten en niet een van de vele bronnen. Daarom zie je dit in de regel dus niet bij een Sapphire, Powercolor of XFX. En daarom raad ik die dus aan. Je krijgt in de regel een beter product als consument. :z
Maar wat is dan het probleem dat MSI niet meer voor AMD doet? Als ze toch ondermaatse producten leveren? En wat maakt het uit voor MSI, zolang AMD toch niet / nauwelijks marktaandeel heeft? Ja dit kwartaal zal het anders zijn, maar de vraag is hoe het door gaat.

Overigens alle ASUS kaarten nu hebben TPM, dus tja.
Pagina: 1 ... 105 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.