Dennism schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:43:
[...]
Het probleem is dat ook dat simpelweg te weinig is als een day 1 voorraad, iets dat we in het verleden ook gezien hebben. En als ik af mag gaan op de berichten in de media (wereldwijd), maar ook landelijk (o.a. hier op Tweakers) was het duidelijk een shitshow, ook al was de voorraad groter dan bij Nvidia. En dat soort zaken zal je simpelweg altijd zien wanneer vraag groter is dan aanbod. Ik was niet voor niets altijd sceptisch over berichtgeving dat AMD 'ruim voldoende kaarten zou hebben', magazijnen vol zouden staan en verkoper voor maanden aan voorraad zouden hebben (ja, serieus, dat werd gister voor launch nog geroepen).
Dat soort berichtgeving schept logischerwijs verwachtingen bij mensen die niet wat sceptischer zijn en het allemaal nog wel moeten zien, maar in plaats daarvan blind geloven in dat soort verhalen.
Maar kijk ook naar de financiële kant waar in januari al geruchten over waren en wat nu langzaam maar zeker bevestigd lijkt te worden dat AMD bepaalde initiële batches gesubsidieerd heeft, en andere batches weer niet, waardoor je nu overal al waarschuwingen ziet dat wanneer AMD niets doet, MSRP prijzen simpelweg voor opvolgende leveringen niet aangeboden kunnen worden. Dit mogelijk omdat AMD destijds overvallen was door Nvidia's prijsstelling en dus de kaarten al bij de retailers lager tijdens CES en er in het kanaal prijzen gerekend werden vanuit AMD naar de AIB, vanuit de AIB naar de distri's en vanuit die distri's naar de retailers die vanaf die aankondiging van Nvidia niet meer gevraagd zouden kunnen worden en dat AMD dus halsoverkop een plan moest bedenken. Met alle potentiële prijs issues die nu weer omhoog lijken te komen.
Daarnaast geloof ik ook niet direct dat Nvidia maar 5000 kaarten had op release day, het waren er duidelijk te weinig om aan de vraag te voldoen, maar vergeet ook niet dat de vraag naar Nvidia normaliter veel groter is dan vraag naar AMD kaarten. Het blijft ook uitermate lastig daar naar te gokken. Ik wacht wat dat betreft wel naar de marktaandeel cijfers voor Q4 2024 (toen de shipments voor de nieuwe generatie begonnen zijn) en Q1 2025. Als AMD daar ineens 90% marktaandeel heeft dan weten we inderdaad dat AMD veel meer chips heeft geleverd als Nvidia. Maar zelfs al zou AMD een normaal gesproken indrukwekkende stap maken door van 10% naar 20 of zelfs 30% te gaan zou dat nog altijd betekenen dat Nvidia nog altijd veel meer dGPU chips verscheept dan AMD.
Maar ik kijk uiteraard niet alleen naar hoeveel kaarten er wel of niet zijn bij release om iets te bestempelen als 'shitshow' of niet, maar ook de hele mikmak er omheen. Wat gebeurt er bij de retailers, wat lees je bij de consumenten, welke berichten hoor je uit de markt en meer van dat. En dat was bij AMD misschien wel iets beter, maar nog steeds niet iets dat op een 'Smooth' launch lijkt, in ieder geval niet naar mijn mening

Je bent iets te eenrichtig in je analyse.
Ik denk dat er tussen 35000 en 100 000 amd kaarten in voorraad zijn op launch day. Vergelijk met vroeger is dat weinig, maar vergleijk met Nvidia...
Moore's law is dead heeft goede bronnen (zo goed als zeker Microcenter, maar hij noemt nooit bij naam 'big retailer'). Die hadden, voor meeste winkels 10 5080's en in een winkel 80. De Ti had ongeveer evenveel... voor kaart die meer mensen willen... Ze waarschuwden op voorhand klanten niet te komen omdat Nvidia gewoon niets levert. Zweedse shop (bron vergeten, maar is in genoeg forums te vinden), heeft voor 5070 launch aangekondigt GEEN kaarten voor launch te krijgen, niets nada zilch, en kleine hoeveelheid (minder dan 5080) na 3 dagen, ook zou er weken lang geen restock zijn.
Tot nu toe heeft MLID over voorraad situaties (zeker als hij 5 of meer bronnen heeft) er altijd correct bij. Nvidia launch voorraad (alle modellen samen) zijn minder dan amd 9070xt launch, (misntens 2x zoveel).
Je doet ook alsof er 'een perfecte launch bestaat'. Misschien maar wel met risico voor amd. Since corona crysis, willen bedrijven geen grote stock meer, dus overproductie wordt niet meer gedaan, voor 1 miljoen launch kaarten (en tempo in fabrieken constant te houden daarna), ga je echt wel in potentiele overproductie.
Je vergeet ook te melden dat de markt ziek is op verschillende punten:
1) sinds mining hype slechte markt, mensen wachten af, zelfs nu nog veel met 1080 pascal kaart die naar RDNA 4 willen upgraden, verrast me dat het er zoveel zijn, als je 4000 verkopen zag dacht je 'bijna iedereen heeft er een.
2) Bij nvidia snoepen ai people die nooit gamen kaarten af
3) AI kaarten zelf snoepen wafer af van gaming markt.
4) TSMC nodes zijn duurder, pakweg 5x zoveel als 5 nodes eerder.
5) door 3nanometer vertraging, ziet 4 nanometer nog gekker volboekt dan gedacht, nergens dealtjes voor extra wafers te slaan.
6) Nvidia heeft slechtste voorraad situatie ooit. Lovelace word al jaar niet meer gemaakt zodat ook 4000 serie kaarten zot deuur zijn (lage voorraad), blackwel heeft belachelijke launch hoeveelheden (voor hoe klein 5070 die is, hadden ze minsten miljoen al gemaakt moeten hebben, Nvidia heeft duidelijk stiekem een jaar voorraad laten uitdoven om te sluizen naar AI inkomsten. Dit vergroot de vraag (naar betaalbare) kaart enorm. (aka amd 9070 comes in the picture).
7) Ook amd's 7000 serie is uitverkocht in Amerika, in EU lage voorraad. FSR4/RT upgrades maken dat 'budget hoppers' niet snel naar deze serie gaat.

Tarifs, die gaan van vandaag in, logisch dat amd gigantische hoeveelheid naar USA stuurt. en dus minder naar EU.
9 Te weinig amd partners in Benelux, alternate en Megekko, véél te weinig, als er derde was of 4de, zouden prijzen minstens voor dure modellen 100€ goedkoper, zijn daardoor meer verkoop, alle kaarten uiverkocht, maar nu is alles via uitgeperste 'duo amd partners' citroen uitgeperst (qua prijs en hoeveelheid kaarten).
Dit alles heeft impact op... Vraag (RDNA 4 is veel geliefder dan ik dacht had, er zijn veel meer - voorlopig toch - overlopers dan gedacht van kamt groen naar rood. En dat er problemen zijn
Maakt er nog geen paper of slechte launch van e. Als 4000/5000 series Nvidia kaarten op voorraad waren en amd 7000 in korten was het nu zo'n vaart niet hoor. Doe nog wat andere voordeeltjes, bv 3 nanometer klaar, Apple lost deel 4 nanometer dat amd/Nvidia eindelijk kan opeisen ga zo maar door, dan was deze launch voorbeeldig geweest, door pakweg 70 000 kaarten. Maar door al die facetten (wie z'n schuld ook is), is er nu probleem, maar dat dat Amd's schuld is? Vind ik niet.
Nog iets dat velen vergeten Amd had minstens 6 kaarten in 7000 serie. Wel maar 4 ofzo dies maar toch.
Amd heeft nu in 9000 serie 2 dies en 4 kaarten (en zelfs nog niet, 9060 is misschien nog niet eens in productie).Dit will zeggen dat amd veel sneller dan Nvidia (of amd bij 7000 serie) ramp up kan doen, zelfs met gelimiteerde tsmc 'gpu' wafer capaciteit. Dus als ze gewoon volle bak produceren komt het zeker goed, desnoods pas in jaar, maar komt wel goed.
Voorwaarde is wel dat amd niet verleid word met extra gpu> ai versluizingen.
Maar we zullen zien, markt is verziekt, Had in benelux véél minder 'RDNA4' kopers verwacht (met dat 4000 serie zo popular was en 3000 ook), maar kijk verkeerd! ER zijn blijkbaar veel (toen stille - nu luidere

) achtergebleven '6+ jaar oude' gpu houders die eindelijk willen smullen van '4080 performance' voor mid range prijzen

Verstaanbaar ergens e. Dit will well zeggen dat de markt verziekter is dan verwacht. Daarmee bedoel ik stel dat 200€ kaart 4080 prestaties bied, dan moeten er 120 miljoen van geproduceerd worden of hij word gescalped

Dat gebeurt nooit, dus het probleem zal blijven. Elke launch (met 'een verbetering' op prijs prestatie, zal zware druk op de markt zetten bij launch.