Het gaat erom dat ik me afvraag of AMD niet voor deze prijzen heeft gekozen, om de reactie vanuit Nvidia te beperken. AMD zet de RX9070XT in de markt met ruim 20% korting voor vermoedelijk redelijk vergelijkbare prestaties als de RTX5070Ti. De RX9070 lijkt eerder 20% sneller te zijn voor dezelfde MSRP.ArcticWolf schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:18:
[...]
Hoe bedoel je die laatste zin? Waarom zou je als AMD willen dat Nvidia de prijs omlaag schroeft als zij juist nu een markt aandeel terug kunnen krijgen.
Ik denk dat de prijzen juist bedoeld zijn om markt aandeel terug te krijgen, NV heeft ~90% in handen en AMD ~10% en Intel <1%
Met deze prijsstelling lijkt het erop dat AMD er daadwerkelijk voor gekozen heeft om de kaarten agressief te prijzen om marktaandeel terug te winnen en meer winst te maken. Zeker nu ze het momentum in de X3D en EPYC CPU's hebben gevonden.
De vraag is nu wat Nvidia gaat doen? Als ze effectief $50 van beide modellen hun prijzen halen, dan kan AMD het aankijken of ook $50 eraf halen. Maar alsnog verdienen ze dan aardig aan deze chips. Zet je agressiever in, dan zal Nvidia ook agressiever reageren en dan moet je de prijzen nog verder verlagen. Dat willen wij uiteraard, maar met name AMD niet. Want het blijft zo dat ze zoveel meer kunnen verdienen uit een CPU wafer dan GPU.
Als AMD moeite zou hebben om hun allocatie te vullen of zelfs nog fabs had, dan was het ook een heel ander verhaal geweest. Dan hadden ze veel makkelijker GPU's voor zelfs tegen de kostprijs kunnen verkopen aan AIB partners. Want ook als je niet afneemt, betaal je er toch voor. Dat is de situatie waar Intel zich nu in bevind. Het blijft ook vreemd dat ze zowel Arrow Lake als Battlemage bij TSMC laten maken en niet in hun eigen faciliteiten die ze zulke enorme verliezen opleveren.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.