Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:27
Enchantress schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:02:
[...]

Vreemd, volgens Ralf Ebert van Micron niet.

"We now start offering and opening this up to the industry, GDDR6X is not customer-specific," said Ebert. "We expect other customers to have interest moving forward, and then we will also engage with them." ;)
Het zou zomaar kunnen, maar ik heb tot nu enkel gelezen dat het voor Nvidia zou zijn. Maar het zou mooi zijn als AMD er eventueel gebruik van kan maken.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 10:42
@DaniëlWW2

Betreft die Tweet, Zo'n eventuele 3070 TI voor wanneer staat die dan geplanned?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Psyonara schreef op maandag 7 september 2020 @ 01:31:
@DaniëlWW2

Betreft die Tweet, Zo'n eventuele 3070 TI voor wanneer staat die dan geplanned?
Wanneer Nvidia maar wil, maar niet voordat Navi 21 en Navi 22 er zijn. Dit is gewoon een spelletje. Nvidia lanceert eerst, AMD begint met teasen en reageert en dan kijken we of Nvidia hier weer op zal reageren. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En een 3070/3080 met 2x de VRAM uitbrengen maakt hun 3090 gigantisch veel onaantrekkelijker. Ik zie Nvidia dat dus niet doen tot het echt nodig is. Maar volgens mij hebben we een ander topic voor dit merk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
DaniëlWW2 schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:09:
[...]

Wanneer Nvidia maar wil, maar niet voordat Navi 21 en Navi 22 er zijn. Dit is gewoon een spelletje. Nvidia lanceert eerst, AMD begint met teasen en reageert en dan kijken we of Nvidia hier weer op zal reageren. :)
Dus we krijg dus het RTX super verhaal weer opnieuw :( En geen zin om een half jaar te wachten eerlijk gezegt.
Komt er nog iets leuks uit wat Visueel gelijk gaat meten Wat na Cyberpunk komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:35
Recente video van MLID:
YouTube: Breaking the Nvidia Hype before Big Navi Enters the Arena…
  • Navi 21 bijna klaar voor launch (80Cu's?)
  • Navi 21 engineering Sample heeft game clock van 2.0 - 2.1 Ghz
  • Navi 22 is sneller dan 2080Ti
  • Navi 21 test exemplaren hadden max power draw van 285W
  • Navi 22 heeft 56-64Cu's? met 256bit bus
Al bij al heb ik er een goed gevoel bij. Ik vermoed niet dat ze aan de 3090 kunnen tippen, alhoewel ik al geruchten gelezen heb van wel. Ook al wint AMD nog steeds niet overal, zijn ze deze keer toch weer een stuk concurrentieler dan vorig jaar.
Ik blijf bij Navi/RDNA toch hetzelfde gevoel krijgen als bij Ryzen. Oke start, maar daarna continue beter en beter.

Mijn voorspelling:
Navi 22 met 16GB tussen 3070 en 3080
Navi 21 cut down boven 3080
Navi 21 80CU's gaat de strijd aan met 3090

[ Voor 7% gewijzigd door mastr-dc op 07-09-2020 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Als ze de 3070 en 3080 op alle vlakken min of meer kunnen bijbenen met zelfs lager stroomverbruik zijn ze echt goed bezig.

Ik hoop uiteraard ook op een Ryzen scenario. Alleen denk ik niet dat ik op Big Navi ga wachten gezien er toch wel veel teleurstellingen zijn geweest in het recente verleden op GPU gebied.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 19-09 18:23
Help!!!! schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:40: Alleen denk ik niet dat ik op Big Navi ga wachten gezien er toch wel veel teleurstellingen zijn geweest in het recente verleden op GPU gebied.
Dit is een beetje het gevolg van de overgrote hype bij de series van de afgelopen ± 6 jaar. Als 't wel een keer terecht gaat zijn geloof ik er al niet meer in totdat ik zelf heb gezien. :-(

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 07-09-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:35
Paprika schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:50:
[...]

Dit is een beetje het gevolg van de overgrote hype bij de series van de afgelopen ± 6 jaar. Als 't wel een keer terecht gaat zijn geloof ik er al niet meer in totdat ik zelf heb gezien. :-(
Ben ik het grotendeels mee eens. Daarom ben ik eigenlijk blij dat er zoveel minder leaks en dus hype is tegenover de vorige 2 releases. Als we niets weten kan het alleen maar meevallen.

De leaks die nu naar buiten komen zijn natuurlijk om sommige mensen toch noch te laten twijfelen om even te wachten met de aankoop. Ik verwacht dat AMD binnen een maand met een aankondiging zal komen met harde specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Verwijderd schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:02:
[...]

Dat is geen DLSS 2.0, maar als ik kijk naar de gewone NVIDIA scharpening is het lood om uit ijzer t.o.v. AMD. Dus in de games waar geen DLSS beschikbaar is maakt het niet uit wat je hebt, en voor games die wel DLSS ondersteunen wil je NVIDIA hebben. DigitalFoundy heeft al uitgebreid naar DLSS 2.0 gekeken, en ontkennen dat het geen meerwaarde heeft valt niet recht te praten.

Voor games zullen standaard upscale filters allemaal vervangen gaan worden door getrainde neural nets. Dus nee, DLSS 2.0 is niet dé toekomst, maar de techniek die gebruikt wordt is dat wel.
DigitalFoundy Really ga je dat als bron aanhalen? dan ben je wat mij betreft meteen ongeloofwaardig bezig.
Kom eens met fatsoenlijke bronnen en onderbouwing zoals Sp3ci3s8472 dat wel doet.

DLSS2.0 is een mooi stap voorwaards maar het is qua IQ nog niet altijd goed genoeg. En dat het echt in games gebouwd moet worden is en blijft een groot nadeel.
mastr-dc schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:29:
Recente video van MLID:
YouTube: Breaking the Nvidia Hype before Big Navi Enters the Arena…
  • Navi 21 bijna klaar voor launch (80Cu's?)
  • Navi 21 engineering Sample heeft game clock van 2.0 - 2.1 Ghz
  • Navi 22 is sneller dan 2080Ti
  • Navi 21 test exemplaren hadden max power draw van 285W
  • Navi 22 heeft 56-64Cu's? met 256bit bus
Al bij al heb ik er een goed gevoel bij. Ik vermoed niet dat ze aan de 3090 kunnen tippen, alhoewel ik al geruchten gelezen heb van wel. Ook al wint AMD nog steeds niet overal, zijn ze deze keer toch weer een stuk concurrentieler dan vorig jaar.
Ik blijf bij Navi/RDNA toch hetzelfde gevoel krijgen als bij Ryzen. Oke start, maar daarna continue beter en beter.

Mijn voorspelling:
Navi 22 met 16GB tussen 3070 en 3080
Navi 21 cut down boven 3080
Navi 21 80CU's gaat de strijd aan met 3090
Ik verwacht het top model zelf eerder net boven de 3080 in. En misschien meer tussen de 3080 en 3090 in maar dat wordt afwachten. Dat die 3070 verslagen wordt ga ik echt wel van uit. Als ze dat niet voor elkaar krijgen is er iets gigantisch mis gegaan.
Ik hoop wel dat ze de 3080 ook kunnen verslaan. Opzich moeten ze er gezien de RDNA2 spec's tot nu toe wel in de buurt kunnen komen.

Ja met RDNA1 krijg ik ook een Zen1 gevoel basis is al erg mooi maar het moet nog wat beter geoptimaliseerd worden. RDNA2 kan voor GPU's vergelijkbaar zijn met Zen2 voor de CPU's een verdubbeling van het aantal CU's en toch betere IPC en efficiency. Ik ben in ieder geval heel benieuwd.

[ Voor 44% gewijzigd door Astennu op 07-09-2020 12:39 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
.... verkeerde post.

[ Voor 144% gewijzigd door Enchantress op 07-09-2020 12:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Psyonara schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:48:
[...]

Dus we krijg dus het RTX super verhaal weer opnieuw :( En geen zin om een half jaar te wachten eerlijk gezegt.
Komt er nog iets leuks uit wat Visueel gelijk gaat meten Wat na Cyberpunk komt?
Nee dat weten we simpelweg niet. Het enige dat we echt weten is dat een paar van de meest betrouwbare leakers, kopite7kimi en _rogame met dit kwamen. Tja dat is voorlopig gewoon leidend.

Die nieuwe MLIS video heb ik inmiddels ook beluisterd. Tja dit is veel meer eigen analyse dan gesubstantiveerde leaks. Daar ben ik dus voorzichtig mee. Ook mis ik wederom ernstig de technische achtergronden waar je wel een analyse op zou kunnen baseren.

Ik heb bijvoorbeeld wederom helemaal niks gehoord over Ampere haar 16x FP + 16x INT32 of 32x FP32. Zo veel mensen die zich maar dood staren op RTX, DLSS etc, maar shaders is wat hier relevant is. Daar zit waarschijnlijk ook bijna alle winst van Ampere op Turing.

RDNA2 komt dan met haar eigen dingen. Variable Rate Shading en Mesh Shading gaan naar RDNA2 komen, RDNA2 heeft haar eigenlijk RT implementatie en voorlopig zie ik geen aanleiding om te vermoeden dat RDNA2 haar CU veel anders zal zijn dan RDNA1. Je kijkt dus naar maximaal 32x FP32, 32x INT32, 64x FP16 of 64x INT16. INT8 zou ik moeten opzoeken of dat wederom een verdubbeling is.

Mensen willen ook niet beseffen hoe dicht op elkaar RDNA1 en Turing zitten. Neem de RX5700XT en de RTX2070S. Beiden hebben 2560 FP32 capable ALU's (Cuda Cores) en voor AMD de Streaming Processors die heel veel dingen kunnen, geheugen is 448GB/s en de effectieve clock speeds zijn redelijk vergelijkbaar. Het is voornamelijk dat Nvidia betere geheugenefficiëntie lijkt te hebben en iets wegloopt op 4K. Ook gebruiken beide in principe dezelfde formattering van instructies die ze onderverdelen in maximaal 32 threads. Nvidia noemt dit een warp, AMD een wave.

Het grootste verschil op het niveau van de basale rekeneenheden, de ALU's, is juist ten voordele van Nvidia. Nvidia heeft namelijk ook nog 16 INT32 cores naast de FP32 cores in elke SM en dan ook nog Tensor Cores die double rate FP16 kunnen. Er zitten simpelweg veel meer ALU's op een gelijkwaardige Turing. Ook kan Turing verschillende soorten berekeningen parallel uitvoeren, RDNA1 niet. Ik wil Nvidia haar claim van 36 INT operaties per 100 FP operaties ook best geloven. Nvidia heeft hier zeker games voor geselecteerd, maar het kwam ook uit. Kijk alleen al naar Battlefield 5 waar Turing gewoon merkbaar sneller is dan Pascal.

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/13282/GeForce_EditorsDay_Aug2018_Updated090318_1536034900-compressed-011.png

Dit was in 2018 met Turing. Waarschijnlijk is het INT percentage nu al iets hoger geworden omdat dit een proces is dat al jaren gaande is. Nvidia kan dit met Turing en Ampere mooi verdelen in maximaal 16x FP32 en 16x INT32 per warp. RDNA1 kan het niet en voor RDNA2 betwijfel ik het ook ten sterkste. Ampere krijgt dan weer die 32x FP32 warp terug die er met Turing was verwijderd. Maxwell en Pascal hadden dit namelijk wel en RDNA1 heeft dit ook. Dat zou dus iets van 30% extra op te leveren.

Dit impliceert voor mij alleen dat RDNA1 waarschijnlijk al betere effectieve utilisatie had dan Turing. Immers heeft Nvidia een duidelijk voordeel in gemengde FP en INT instructies die steeds meer opkomen, waar RDNA1 deze berekeningen moet organiseren per type berekening. Ook lijkt RDNA simpelweg iets meer geheugenbandbreedte nodig te hebben. Ik denk dus eigenlijk dat RDNA1 al efficiëntere scheduling heeft dan Turing.

En dan voor mijn analyse. Ik denk dat Ampere vs. RDNA2 op drie pilaren zal draaien. :)
-Scheduling
-Geheugenbrandbreedte
-Type berekening

Scheduling
Dit is het belangrijkst. RDNA2 haar scheduling zal veel simpeler zijn dan Ampere. Immers heeft de scheduler in RDNA twee wachtrijen die elk compute of shader instructies in de wachtrij hebben staan voor de CU's. De scheduler kan dus relatief gemakkelijk zaken verzamelen en distribueren omdat er weinig relatief variabelen zijn. Uiteindelijk is de efficiëntie van dit proces ook wat "IPC" bepaald van een GPU. IPC is eigenlijk niet een term die je echt kan gebruiken voor een GPU, maar dit komt het dichtste bij. Immers gaat het hier eigenlijk meer om verstuurde instructies per clock naar ALU's, niet zozeer berekende instructies per clock zoals met een CPU.

Dit in tegenstelling tot Ampere waar veel meer regels en verhoudingen zullen gelden over samenstelling van instructies naar de ALU's. Immers heeft Ampere heel wat specifieke beperkingen in zich en heel wat optimale verhoudingen. Nvidia zal dit vanuit drivers kunnen bijsturen, maar het blijft complex. Ik ga er volledig vanuit dat er games gaan zijn waar Nvidia heel veel tijd en moeite gaat steken om dit te optimaliseren. Dit omdat ze in bepaalde games, kuch Cyberpunk 2077 kuch, absoluut maximaal willen presteren.

Eigenlijk moest ik al concluderen dat RDNA1 waarschijnlijk al efficiënter is qua scheduling op basis van eenvoudigheid. RDNA2 zou kennelijk een "IPC" verbetering gaan krijgen wat dit voordeel zou vergroten. Dan heb je minder ALU's nodig voor een resultaat, terwijl RDNA2 er waarschijnlijk veel meer gaat krijgen dan RDNA1 had. Nvidia lijkt het ondertussen nog complexer te hebben gemaakt met de specifieke 32x FP32 functie naast de 16x FP32 + 16x INT32 verdeling en de Tensor Cores. Er lijkt ook niet echt een indicatie lijkt te zijn dat hun scheduling echt verbeterd is qua efficiëntie over Turing. Daarom denk ik dat dit de sleutel tot RDNA2 haar prestatieverbetering gaat worden.

Geheugenbrandbreedte
Ik ga er voorlopig vanuit dat er niks zal veranderen aan de verhoudingen waar AMD simpelweg iets meer geheugenbandbreedte nodig heeft dan Nvidia voor een bepaald prestatiepunt. Dat is ook al jaren zo. Ik vind het ook niet zo heel erg omdat dit waarschijnlijk ook meer VRAM betekend omdat je een bredere geheugen bus nodig hebt. Ook is het voor mij de reden om Navi 21 voorlopig op HBM2E te houden en niet een 384bit bus met GDDR6. Immers is HBM2E simpelweg sneller dan GDDR6 en ik betwijfel of GDDD6X gaat komen voor RDNA2. De kosten zijn uiteindelijk toch voor AMD omdat Nvidia het prijspunt grotendeels heeft bepaald door vrij agressief te zijn met de RTX3080. Ik zou voor een high end 4K kaart, veel liever 16GB hebben dan 10GB. Voor 1440p begin ik 8GB eigenlijk ook wat karig te vinden. 8GB vind ik onderhand meer iets dat op 1080p thuis hoort. Ja, ik reken bewust wat ruim omdat videokaarten een paar jaar meegaan en je simpelweg niet in de situatie wil komen dat je net te weinig VRAM hebt.

Type berekening
In theorie zou Ampere in pure FP32 instructies beter moeten zijn dan RDNA2 en niet een beetje ook. Dat is onvermijdelijk. Het gaat alleen de vraag zijn in hoeverre zit dit kunnen benutten. Het zou dus gaan om iets van 30% verbetering over Turing. Dat is een gemiddelde.

RDNA2 zou beter moeten zijn als het gaat om heel veel INT instructies snel wegwerken. Daar heeft RDNA1 ook al een speciale functie in de ACE voor die ze de Asynchronous Compute Tunneling noemen. Die kan alle shader instructies stilleggen om een compute bottleneck weg te werken.

RDNA2 zou ook sterk moeten in halve precision, dus 16 bit operaties zoals FP16 of INT16. Dat is ook al jaren het "game plan" van AMD. AMD zet al jaren in op de developers zelf de middelen geven om zaken te optimaliseren en geeft ze de hardware om dit te doen. Uiteraard zit hier ook een stukje kostenbesparing bij omdat dit driver ontwikkeling zal versimpelen, maar ik denk oprecht dat dit ook het correcte model is voor de lange termijn. Ik zie gewoon veel liever dat er een zekere standaard qua coderen is die de hardware goed gebruikt i.p.v. te hopen dat die ene game die je wil spelen word verbeterd qua framerate met zoiets als DLSS. Immers is de hardware er altijd, DLSS niet.

Ook verwacht ik dat AMD simpelweg meer van hun flexibele ALU's, dus de Streaming Processors zal hebben vergeleken met de directe Nvidia tegenhanger. Nvidia heeft duidelijk gekozen voor veel meer fixed function ALU's waaronder de FP32 Cuda Cores, maar ook andere ALU's die minder verschillende taken kunnen uitvoeren. Nvidia kan zaken op SM niveau gelijktijdig uitvoeren waar AMD dit soort zaken op scheduler niveau gelijktijdig moet uitvoeren. Ik vermoed eigenlijk dat Nvidia zou hier qua energieverbruik en minder geheugenbandbreedte wel eens hun iets hogere efficiëntie zou kunnen halen, tenminste als het om Turing vs. RDNA1 gaat.

Maar dat was het voor mij. Deze reactie typen duurde iets langer dan gehoopt, maar ik begon wat geïrriteerd te raken dat elke "analyse" van mensen die hier hun geld mee verdienen, zo oppervlakkig was dat het eigenlijk niks zegt.

Oh en AMD heeft het afgelopen jaar het toch al kleine gat met de RTX2070S, nog verder gereduceerd met wat driver optimalisaties vanuit hun kant, zoals gebruikelijk. Moet je nagaan dat TPU haar benchmark set eigenlijk licht Nvidia biased is en die van Techspot iets neutraler is.
Zie:
https://www.techpowerup.c...radeon-rx-5700-xt/28.html
https://www.techpowerup.c...x-5700-xt-tuf-evo/28.html

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Zie Nvidia er wel voor aan dan hoe dan ook, van oh concurrentie heeft hogere Vram op hun GPU's dan moeten wij ook maar.

Twijfel wel een beetje of ik voor BIg Navi wil gaan of Nvidia. Maar kwa kansen is Groen wel leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:06

edward2

Schieten op de beesten

Enchantress schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:02:
[...]

Vreemd, volgens Ralf Ebert van Micron niet.

"We now start offering and opening this up to the industry, GDDR6X is not customer-specific," said Ebert. "We expect other customers to have interest moving forward, and then we will also engage with them." ;)

https://www.tomshardware....ory-or-a-proprietary-dram
Yeah, nV co-designed G6X coding scheme together with Micron aka they're the only ones having the working GPU-side analog stuff for now.

See
https://www.freepatentsonline.com/20190229749.pdf
AMD kan GDDR6x dus nog niet gebruiken?
Hopelijk komt het snelste model dan wel met HBM2E....

https://forum.beyond3d.co...ssion-2019.61042/page-141

[ Voor 3% gewijzigd door edward2 op 07-09-2020 19:15 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 07:41
Psyonara schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:04:
Twijfel wel een beetje of ik voor BIg Navi wil gaan of Nvidia. Maar kwa kansen is Groen wel leidend.
Ik heb momenteel een GTX1080 en alles daarvoor was Radeon. Ik ben uiteindelijk na teveel teleurstellingen de laatste generaties, voornamelijk drivers, met de voorlaatste PC build naar Nvidia gegaan. In mijn laatste PC build zit die 1080 er nog in omdat ik wilde wachten wat er nu uit gaat komen.

Ik hoop daarom dat AMD er niet te lang ver gaat doen voordat we comparisons kunnen gaan zien. Ik wil nu wel graag iets nieuws om mijn UW aan te sturen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
DaniëlWW2 schreef op maandag 7 september 2020 @ 18:59:
[...]

Nee dat weten we simpelweg niet. Het enige dat we echt weten is dat een paar van de meest betrouwbare leakers, kopite7kimi en _rogame met dit kwamen. Tja dat is voorlopig gewoon leidend.

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]

Die nieuwe MLIS video heb ik inmiddels ook beluisterd. Tja dit is veel meer eigen analyse dan gesubstantiveerde leaks. Daar ben ik dus voorzichtig mee. Ook mis ik wederom ernstig de technische achtergronden waar je wel een analyse op zou kunnen baseren.

Ik heb bijvoorbeeld wederom helemaal niks gehoord over Ampere haar 16x FP + 16x INT32 of 32x FP32. Zo veel mensen die zich maar dood staren op RTX, DLSS etc, maar shaders is wat hier relevant is. Daar zit waarschijnlijk ook bijna alle winst van Ampere op Turing.

RDNA2 komt dan met haar eigen dingen. Variable Rate Shading en Mesh Shading gaan naar RDNA2 komen, RDNA2 heeft haar eigenlijk RT implementatie en voorlopig zie ik geen aanleiding om te vermoeden dat RDNA2 haar CU veel anders zal zijn dan RDNA1. Je kijkt dus naar maximaal 32x FP32, 32x INT32, 64x FP16 of 64x INT16. INT8 zou ik moeten opzoeken of dat wederom een verdubbeling is. Dat laatste is echt relevant.

Mensen willen ook niet beseffen hoe dicht op elkaar RDNA1 en Turing zitten. Neem de RX5700XT en de RTX2070S. Beiden hebben 2560 FP32 capable ALU's (Cuda Cores) en voor AMD de Streaming Processors die heel veel dingen kunnen, geheugen is 448GB/s en de effectieve clock speeds zijn redelijk vergelijkbaar. Het is voornamelijk dat Nvidia betere geheugenefficiëntie lijkt te hebben en iets wegloopt op 4K. Ook gebruiken beide in principe dezelfde formattering van instructies die ze onderverdelen in maximaal 32 threads. Nvidia noemt dit een warp, AMD een wave.

Het grootste verschil op het niveau van de basale rekeneenheden, de ALU's, is juist ten voordele van Nvidia. Nvidia heeft namelijk ook nog 16 INT32 cores naast de FP32 cores en dan ook nog Tensor Cores die double rate FP16 kunnen. Er zitten simpelweg veel meer ALU's op een gelijkwaardige Turing. Ook kan Turing verschillende soorten berekeningen parallel uitvoeren, RDNA1 niet. Ik wil Nvidia haar claim van 36 INT operaties per 100 FP operaties ook best geloven. Nvidia heeft hier zeker games voor geselecteerd, maar het kwam ook uit. Kijk alleen al naar Battlefield 5 waar Turing gewoon merkbaar sneller is dan Pascal.

[Afbeelding]

Dit was in 2018 met Turing. Waarschijnlijk is het INT percentage nu al iets hoger geworden omdat dit een proces is dat al jaren gaande is. Nvidia kan dit met Turing en Ampere mooi verdelen in maximaal 16x FP32 en 16x INT32 per warp. RDNA1 kan het niet en RDNA2 moet ik ook nog maar zien. Ampere krijgt dan weer die 32x FP32 warp terug die er met Turing was verwijderd. Maxwell en Pascal hadden dit namelijk wel en RDNA1 heeft dit ook. Dat zou dus iets van 30% extra op te leveren.

Dit impliceert voor mij alleen dat RDNA1 waarschijnlijk al betere effectieve utilisatie had dan Turing. Immers heeft Nvidia een duidelijk voordeel in gemengde FP en INT operaties die steeds meer opkomen, waar RDNA1 deze berekeningen moet organiseren per type berekening. Ook lijkt RDNA simpelweg iets meer geheugenbandbreedte nodig te hebben. Ik denk dus eigenlijk dat RDNA1 al een efficiëntere scheduler heeft dan Turing.

En dan voor mijn analyse. Ik denk dat Ampere vs. RDNA2 op drie pilaren zal draaien. :)
-Scheduling
-Geheugenbrandbreedte
-Type berekening

Scheduling
Dit is het belangrijkst. RDNA2 haar scheduling zal veel simpeler zijn dan Ampere. Immers heeft de ACE (Asynchronous Compute Engine, de scheduler dus) in RDNA twee wachtrijen die compute of shader instructies in de wachtrij hebben staan voor de CU's. De ACE kan dus relatief gemakkelijk zaken verzamelen en distribueren omdat er weinig relatief variabelen zijn. Uiteindelijk is de efficiëntie van dit proces ook wat "IPC" bepaald van een GPU. IPC is eigenlijk niet een term die je echt kan gebruiken voor een GPU, maar dit komt het dichtste bij. Immers gaat het hier eigenlijk meer om verstuurde instructies per clock naar ALU's, niet zozeer berekende instructies per clock zoals met een CPU.

Dit in tegenstelling tot Ampere waar veel meer regels en verhoudingen zullen gelden over samenstelling van instructies naar de ALU's. Immers heeft Ampere heel wat specifieke beperkingen in zich en heel wat optimale verhoudingen. Nvidia zal dit vanuit drivers kunnen bijsturen, maar het blijft complex. Ik ga er volledig vanuit dat er games gaan zijn waar Nvidia heel veel tijd en moeite gaat steken om dit te optimaliseren. Dit omdat ze in bepaalde games, kuch Cyberpunk 2077 kuch, absoluut maximaal willen presteren.

Eigenlijk moest ik al concluderen dat RDNA1 waarschijnlijk al efficiënter is qua scheduling op basis van eenvoudigheid. RDNA2 zou kennelijk een "IPC" verbetering gaan krijgen wat dit voordeel zou vergroten. Dan heb je minder ALU's nodig voor een resultaat, terwijl RDNA2 er waarschijnlijk veel meer gaat krijgen dan RDNA1 had. Nvidia lijkt het ondertussen nog complexer te hebben gemaakt met de specifieke 32x FP32 functie naast de 16x FP32 + 16x INT32 verdeling en de Tensor Cores. Er lijkt ook niet echt een indicatie lijkt te zijn dat hun scheduling echt verbeterd is qua efficiëntie over Turing. Daarom denk ik dat dit de sleutel tot RDNA2 haar prestatieverbetering gaat worden.

Geheugenbrandbreedte
Ik ga er voorlopig vanuit dat er niks zal veranderen aan de verhoudingen waar AMD simpelweg iets meer geheugenbandbreedte nodig heeft dan Nvidia voor een bepaald prestatiepunt. Dat is ook al jaren zo. Ik vind het ook niet zo heel erg omdat dit waarschijnlijk ook meer VRAM betekend omdat je een bredere geheugen bus nodig hebt. Ook is het voor mij de reden om Navi 21 voorlopig op HBM2E te houden en niet een 384bit bus met GDDR6. Immers is HBM2E simpelweg sneller dan GDDR6 en ik betwijfel of GDDD6X gaat komen voor RDNA2. De kosten zijn uiteindelijk toch voor AMD omdat Nvidia het prijspunt grotendeels heeft bepaald door vrij agressief te zijn met de RTX3080. Ik zou voor een high end 4K kaart, veel liever 16GB hebben dan 10GB. Voor 1440p begin ik 8GB eigenlijk ook wat karig te vinden. 8GB vind ik onderhand meer iets dat op 1080p thuis hoort. Ja, ik reken bewust wat ruim omdat videokaarten een paar jaar meegaan en je simpelweg niet in de situatie wil komen dat je net te weinig VRAM hebt.

Type berekening
In theorie zou Ampere in pure FP32 instructies beter moeten zijn dan RDNA2 en niet een beetje ook. Dat is onvermijdelijk. Het gaat alleen de vraag zijn in hoeverre zit dit kunnen benutten. Het zou dus gaan om iets van 30% verbetering over Turing. Dat is een gemiddelde.

RDNA2 zou beter moeten zijn als het gaat om heel veel INT instructies snel wegwerken. Daar heeft RDNA1 ook al een speciale functie in de ACE voor die ze de Asynchronous Compute Tunneling noemen. Die kan alle shader instructies stilleggen om een compute bottleneck weg te werken.

RDNA2 zou ook sterk moeten in halve precision, dus 16 bit operaties zoals FP16 of INT16. Dat is ook al jaren het "game plan" van AMD. AMD zet al jaren in op de developers zelf de middelen geven om zaken te optimaliseren en geeft ze de hardware om dit te doen. Uiteraard zit hier ook een stukje kostenbesparing bij omdat dit driver ontwikkeling zal versimpelen, maar ik denk oprecht dat dit ook het correcte model is voor de lange termijn. Ik zie gewoon veel liever dat er een zekere standaard qua coderen is die de hardware goed gebruikt i.p.v. te hopen dat die ene game die je wil spelen word verbeterd qua framerate met zoiets als DLSS. Immers is de hardware er altijd, DLSS niet.

Ook verwacht ik dat AMD simpelweg meer van hun flexibele ALU's, dus de Streaming Processors zal hebben vergeleken met de directe Nvidia tegenhanger. Nvidia heeft duidelijk gekozen voor veel meer fixed function ALU's waaronder de FP32 Cuda Cores, maar ook andere ALU's die minder verschillende taken kunnen uitvoeren. Nvidia kan zaken op SM niveau parallel kan uitvoeren waar AMD dit soort zaken op scheduler niveau parallel moet uitvoeren. Ik vermoed eigenlijk dat Nvidia zou hier qua energieverbruik en minder geheugenbandbreedte wel eens hun iets hogere efficiëntie zou kunnen halen, tenminste als het om Turing vs. RDNA1 gaat.

Maar dat was het voor mij. Deze reactie typen duurde iets langer dan gehoopt, maar ik begon wat geïrriteerd te raken dat elke "analyse" van mensen die hier hun geld mee verdienen, zo oppervlakkig was dat het eigenlijk niks zegt.

Oh en AMD heeft het afgelopen jaar het toch al kleine gat met de RTX2070S, nog verder gereduceerd met wat driver optimalisaties vanuit hun kant, zoals gebruikelijk. Moet je nagaan dat TPU haar benchmark set eigenlijk licht Nvidia biased is en die van Techspot iets neutraler is.
Zie:
https://www.techpowerup.c...radeon-rx-5700-xt/28.html
https://www.techpowerup.c...x-5700-xt-tuf-evo/28.html
Niet parallel maar concurrent, lijkt op elkaar maar best groot verschil. Volgens mij was het ook Werelds die een aantal jaar geleden dat filmpje plaatste en laatst nog een keer :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
edward2 schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:14:
[...]

[...]

Ik denk dat Nvidia een vergelijkbare deal heeft gemaakt als AMD dat had met HBM (1). Ze zijn dus nu vrij om het te gebruiken maar voor deze generatie zal het misschien net te laat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik houd me gewoon vast aan de manier waarop AMD de concurrentie analyseerde bij ZEN om te bepalen wat ze nodig hebben in de toekomst. Dat hebben ze ongetwijfeld ook bij de start van RDNA gedaan. De tweets van kopite7kimi hebben ook wel waarde.

Big navi wordt een goede GPU. De Navi 21 krijgt gewoon een 384bit bus en heeft daarmee voldoende bandbreedte met huis-tuin-en keuken GDDR6 en gelijk ook een fijne hoeveelheid geheugen zodat je terecht of onterecht niet bang hoeft te zijn dat je te weinig hebt. Doe daarbij een stukje minder energieverbruik, goede (standaard)koeler en je hebt een aantrekkelijke kaart.

Het zwakke punt zal de perceptie inzake de driver maturity / software zijn en zeker ook de latere launch. En als de RT e.d. significant sub-par blijkt te zijn, gaat dat zeker ook meespelen in de mindset vd koper.

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 07-09-2020 19:43 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
JeroenNietDoen schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:18:
[...]

Ik heb momenteel een GTX1080 en alles daarvoor was Radeon. Ik ben uiteindelijk na teveel teleurstellingen de laatste generaties, voornamelijk drivers, met de voorlaatste PC build naar Nvidia gegaan. In mijn laatste PC build zit die 1080 er nog in omdat ik wilde wachten wat er nu uit gaat komen.

Ik hoop daarom dat AMD er niet te lang ver gaat doen voordat we comparisons kunnen gaan zien. Ik wil nu wel graag iets nieuws om mijn UW aan te sturen :Y
Voor mijn 1080 Ti zat ik ook minstens 2/3 Generaties bij ATI/Radeon. Voornamelijkste reden dat Nvidia leidt bij mij is voor eventuele productiviteits applicaties.

En naja de Drivers die mogelijk issues hebben bij de RX5000 Series betreft random crashes, tenzij dat ondertussen al op gelost is!? In ieder geval al een poos niks van gehoord dat het nog steeds zo is.
Ook niet echt bij gehouden.

Radeon had wel net iets mooiere belichting en kleuren kwa beleving in games. Daar hebben ze voor mij altijd wel een plus. En naja het E-sports argument telt momenteel ook niet meer echt voor Nvidia dat is toch allemaal 1440P en Amd kan dat tegenwoordig wel makkelijk aan. Ook als is het een FPS minder.
Zo lang het vlot en soepel is.

Plus de nieuwe ondersteuningen voor bijvoorbeeld Machinema e.d. krijgt Nvidia ook weer extra punten/kansen.

Cyberpunk word ook flink gepromoot bij Nvidia dus de optimalisatie zal daar zeker wel snor zijn.
Nvidia gooit waarschijnlijk weer roet bij AMD als ze Big Navi introduceren met hogere Vrams. Door Prijzen te verlagen.

Dit ^ zijn al die dingen die ik af zit te wegen. 3070 is primair de focus die ik wil van Nvidia en anders de Amd rivaal ervan. En als Nvidia de prijzen daarvoor naar beneden doet wil ik de 3080. Zeker als er een 16GB Vram 3070 later uit komt. Is misschien wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 07:41
Psyonara schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:38:
[...]
En naja de Drivers die mogelijk issues hebben bij de RX5000 Series betreft random crashes, tenzij dat ondertussen al op gelost is!? In ieder geval al een poos niks van gehoord dat het nog steeds zo is.
Die driver issues van de 5x00 reeks zijn wel gefikst. Ik had zelf niet eens een kaart uit die generatie. Thing is, het gaat niet alleen om die generatie, heel veel generaties hadden met launch driver issues. Dat wordt uiteindelijk wel opgelost maar het is gewoon vervelend als je dat meerdere keren hebt meegemaakt.

Even uit mijn hoofd was het enkel mijn 6950 die echt vlekkeloos had gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 11:55
JeroenNietDoen schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:29:
[...]

Die driver issues van de 5x00 reeks zijn wel gefikst. Ik had zelf niet eens een kaart uit die generatie. Thing is, het gaat niet alleen om die generatie, heel veel generaties hadden met launch driver issues. Dat wordt uiteindelijk wel opgelost maar het is gewoon vervelend als je dat meerdere keren hebt meegemaakt.

Heb dit juist meegemaakt samen met een vriend tijdens Kepler waar hij met zijn toenmalige 3930k en zijn eerste 4k scherm en ik idem op mijn 2600k en 960 na problemen met mijn gtx480. Mijn huidige vega64 loopt al sinds release als een zonnetje en elk probleem was te wijten aan mijn eigen overclocking.
Hoop zelf dat RDNA2 iets zuiniger is dan mijn Vega want icm mijn 5930 word het toch erg warm in de zomermaanden :+

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op maandag 7 september 2020 @ 18:59:
[...]

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]

Mee eens. Ik snap ook niet dat Coreteks die uitspraak doet hij zou toch echt beter moeten weten.
AMD gaat minimaal tussen de 3070 en 3080 in zitten maar ik gok dat die 80CU chip wel hoger gaat scoren.

Waar Moreslaw het dan over had vind ik aannemelijker: Dat AMD mogelijk niet veel Navi 21's wil maken want voor die zelfde die space kunnen ze ook meerdere Zen2 chiplets laten maken en als ze die op CPU's zetten levert het meer op dan de Navi 21 als desktop kaart voor 1000 euro verkopen.
En dat ze Navi 21 mogelijk liever alleen voor het datacenter willen gebruiken want daar krijgen ze er meer voor.

AMD heeft natuurlijk maar beperkte capaciteit bij TSMC. En alles wat nu gemaakt wordt wordt ook verkocht.
Ik denk dat hij wel gelijk heeft dat AMD waarschijnlijk wel een top GPU uit brengt zodat mensen kunnen zien wat AMD nu kan tov nVidia en dat ze wel mee kunnen blijven doen maar dat net als de 3090 de beschikbaarheid slecht zal zijn en het meeste naar het datacenter gaat.
Je kan je af vragen of dat heel erg is want hoeveel mensen kopen nou een GPU van 1000 euro of meer. Die markt is wel relatief klein. Maar die kopers zullen dan wellicht overstappen naar nVidia als er echt te weinig Navi 21 chips in het verkoop kanaal zitten.

We gaan het zien. Ik zou het wel jammer vinden maar ook wel begrijpelijk. AMD is ook een bedrijf wat uit is op winst. En ze hebben het nu nog wel nodig om genoeg binnen te halen om te groeien.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
edward2 schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:14:
[...]

[...]

Dat is het voordeel van zo iets samen ontwikkelen. AMD had dat ook met GDDR5 daar waren zei ook een gen eerder omdat ze dat samen ontwikkeld hadden.
Bij GDDR3 grappig genoeg niet. ATi had het wel ontwikkeld maar daar had nVidia de eerste kaart die het gebruikte. (De FX 5700).

Ik hoop ook een beetje op een HBM2E halo kaart met hele beperkte oplages.
Maar 384Bit GDDR6 met 16GBps is opzich genoeg. Ze hebben dan dezelfde bandbreedte als de 3080 met 320Bit GDDR6X. Hopelijk heeft AMD de memory compressie een beetje verbeterd zoals bij de consoles het geval is. Want daar liep nVidia al een hele tijd ver voor. Dat zie je ook wel bij de 5700 XT die heeft net niet genoeg aan de geheugen bandbreedte die er is. Vooral met 4K zakt de performance flink en dan zie je dat de Radeon VII het beter doet. Terwijl de 5700XT de VII makkelijk verslaat met 1080p en 1440p.

Gezien de bandbreedte tov de 5700XT niet gaat verdubbelen moeten ze wel iets doen om met de bus die ze hebben toch meer data van A naar B te krijgen.

[ Voor 37% gewijzigd door Astennu op 08-09-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
[...]
JeroenNietDoen schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:29:
[...]

Die zijn inderdaad al lang gefixt in de feb drivers was dit gefixt. Er staat nog wel wat open met blackscreens icm multi monitor setups maar de andere blackscreens zijn verleden tijd.

Ik hoop echt dat AMD nu wat geleerd heeft van die situatie en zorgt dat de drivers voor RDNA2 meer volwassen zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 08-09-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:14:
[...]

Mee eens. Ik snap ook niet dat Coreteks die uitspraak doet hij zou toch echt beter moeten weten.
AMD gaat minimaal tussen de 3070 en 3080 in zitten maar ik gok dat die 80CU chip wel hoger gaat scoren.

Waar Moreslaw het dan over had vind ik aannemelijker: Dat AMD mogelijk niet veel Navi 21's wil maken want voor die zelfde die space kunnen ze ook meerdere Zen2 chiplets laten maken en als ze die op CPU's zetten levert het meer op dan de Navi 21 als desktop kaart voor 1000 euro verkopen.
En dat ze Navi 21 mogelijk liever alleen voor het datacenter willen gebruiken want daar krijgen ze er meer voor.

AMD heeft natuurlijk maar beperkte capaciteit bij TSMC. En alles wat nu gemaakt wordt wordt ook verkocht.
Ik denk dat hij wel gelijk heeft dat AMD waarschijnlijk wel een top GPU uit brengt zodat mensen kunnen zien wat AMD nu kan tov nVidia en dat ze wel mee kunnen blijven doen maar dat net als de 3090 de beschikbaarheid slecht zal zijn en het meeste naar het datacenter gaat.
Je kan je af vragen of dat heel erg is want hoeveel mensen kopen nou een GPU van 1000 euro of meer. Die markt is wel relatief klein. Maar die kopers zullen dan wellicht overstappen naar nVidia als er echt te weinig Navi 21 chips in het verkoop kanaal zitten.

We gaan het zien. Ik zou het wel jammer vinden maar ook wel begrijpelijk. AMD is ook een bedrijf wat uit is op winst. En ze hebben het nu nog wel nodig om genoeg binnen te halen om te groeien.
Ze hebben beperkte capaciteit? ;)
Apple is naar 5nm, HiSilicon (Huawei) is uitgesloten door sancties, Qualcomm gaat kennelijk naar Samsung 7nm EUV dat zou beginnen te werken, Nvidia is zelf grotendeels naar Samsung 8nm gegaan waar ook steeds meer berichten komen dat er heel weinig voorraad gaat zijn bij launch, RX Vega hoeveelheden zelfs. Blijven Mediatek over met minder vraag en AMD. AMD zou maanden geleden al 30.000 extra wafers per maand hebben gereserveerd en toen kwam de HiSilicon uitsluiting er nog eens bij. Als ze genoeg Zen 2 en RDNA1 konden leveren met niet eens de helft van de capaciteit, dan gaat Renoir, RDNA2, Zen 3 en de consoles ook wel lukken nu er veel meer capaciteit is.

Ook gaat de productie gestaag van 110.000 per maand aan het begin van het jaar naar 140.000 per maand aan het eind van het jaar. Het zou nu al 130.000 wafers zijn en AMD heeft er waarschijnlijk iets van de helft.
Zie: https://www.digitimes.com/news/a20200902PD200.html
AMD heeft denk ik genoeg. Er gaan zelfs geruchten dat Intel Xe op TSMC 7nm geproduceerd zal worden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
[...]

Radeon had wel net iets mooiere belichting en kleuren kwa beleving in games. Daar hebben ze voor mij altijd wel een plus. En naja het E-sports argument telt momenteel ook niet meer echt voor Nvidia dat is toch allemaal 1440P en Amd kan dat tegenwoordig wel makkelijk aan. Ook als is het een FPS minder.
Zo lang het vlot en soepel is.
Dat is mij ook opgevallen als je van een 1080 Ti naar 5700 XT of Vega 64 gaat het is toch net wat anders.
Plus de nieuwe ondersteuningen voor bijvoorbeeld Machinema e.d. krijgt Nvidia ook weer extra punten/kansen.

Cyberpunk word ook flink gepromoot bij Nvidia dus de optimalisatie zal daar zeker wel snor zijn.
Nvidia gooit waarschijnlijk weer roet bij AMD als ze Big Navi introduceren met hogere Vrams. Door Prijzen te verlagen.

Dit ^ zijn al die dingen die ik af zit te wegen. 3070 is primair de focus die ik wil van Nvidia en anders de Amd rivaal ervan. En als Nvidia de prijzen daarvoor naar beneden doet wil ik de 3080. Zeker als er een 16GB Vram 3070 later uit komt. Is misschien wat overdreven.
Ik denk niet dat nVidia prijzen snel gaat verlagen maar ze gaan er zeker modellen met meer vram tegenoverzetten. Als AMD er ver onder gaat zitten moeten ze wel. Maar ik betwijfel of AMD dat gaat doen. Ze willen zichzelf steeds meer neer zetten als een solide keuze ipv een budget prijsvechter. Bij de CPU's is dat gelukt. Het zou mij niet verbazen als ze daar met RDNA2 een eerste stap mee gaan maken voor het GPU segment. Dus wel een goed en scherp aanbod met veel VRAM maar wel vergelijkbare prijzen als het nVidia model met vergelijkbare prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:45:
[...]

Ze hebben beperkte capaciteit? ;)
Apple is naar 5nm, HiSilicon (Huawei) is uitgesloten door sancties, Qualcomm gaat kennelijk naar Samsung 7nm EUV dat zou beginnen te werken, Nvidia is zelf grotendeels naar Samsung 8nm gegaan waar ook steeds meer berichten komen dat er heel weinig voorraad gaat zijn bij launch, RX Vega hoeveelheden zelfs. Blijven Mediatek over met minder vraag en AMD. AMD zou maanden geleden al 30.000 extra wafers per maand hebben gereserveerd en toen kwam de HiSilicon uitsluiting er nog eens bij. Als ze genoeg Zen 2 en RDNA1 konden leveren met niet eens de helft van de capaciteit, dan gaat Renoir, RDNA2, Zen 3 en de consoles ook wel lukken nu er veel meer capaciteit is.

Ook gaat de productie gestaag van 110.000 per maand aan het begin van het jaar naar 140.000 per maand aan het eind van het jaar. Het zou nu al 130.000 wafers zijn en AMD heeft er waarschijnlijk iets van de helft.
Zie: https://www.digitimes.com/news/a20200902PD200.html
AMD heeft denk ik genoeg. Er gaan zelfs geruchten dat Intel Xe op TSMC 7nm geproduceerd zal worden. :P
Apple zal toch nog wel wat 7nm maken voor oudere producten die nog steeds in de handel zijn? Daarnaast maakt nVidia natuurlijk wel GA100 GPU's bij TSMC en wellicht ook nog wel andere. Dus het is de vraag of AMD nu heel veel meer capaciteit heeft. Renoir is nog steeds niet uit voor de desktop markt. En ik snap het want er is toch niet genoeg dus dan maak je mensen alleen maar lekker met dingen die je niet kan kopen.

En zoals je zelf al aangeeft Intel gaat ook TSMC gebruiken voor de XE GPU's die zullen ook aardig wat af nemen.
Dus volgens mij heeft AMD nog steeds meer vraag dan ze kunnen leveren. Opzich mooi maar op een gegeven moment gaan klanten een alternatief zoeken.
Ik vraag me ook af of AMD zelf ook niet moet gaan splitsen. CPU's bv wel TSMC en GPU's bij Samsung of zo om te zorgen dat je meer wafers hebt. niet ideaal want TSMC heeft momenteel veel betere productie processen maar goed als je niet genoeg chips kan bakken....

Maar wie weet valt het mee en hebben we het effect van de extra capaciteit die AMD heeft gekregen van HiSilicon nog niet terug kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Mij dunkt dat er voor AMD nog veel meer groei te verwachten is nu Intel langduriger achter lijkt te blijven.

Dus ben er nog niet zo zeker van dat AMD ondanks groei productiecapaciteit bij TSMC e.d. voldoende wafers heeft. Er zijn vast zat partijen die we niet eens kennen die daar chips afnemen.

GPU's zijn grote chips, ook grotere kans op defects . En zoals hier ook al vaker aangehaald en nu ook door MLID is er gewoon meer geld te verdienen per wafer aan GPU's voor de zakelijke markt danwel CPU chiplets.

Ben er nog niet zo zeker van dat er goed geleverd kan worden mocht big navi een succes zijn.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Help!!!! schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:15:
Mij dunkt dat er voor AMD nog veel meer groei te verwachten is nu Intel langduriger achter lijkt te blijven.

Dus ben er nog niet zo zeker van dat AMD ondanks groei productiecapaciteit bij TSMC e.d. voldoende wafers heeft. Er zijn vast zat partijen die we niet eens kennen die daar chips afnemen.

GPU's zijn grote chips, ook grotere kans op defects . En zoals hier ook al vaker aangehaald en nu ook door MLID is er gewoon meer geld te verdienen per wafer aan GPU's voor de zakelijke markt danwel CPU chiplets.

Ben er nog niet zo zeker van dat er goed geleverd kan worden mocht big navi een succes zijn.
+ de consoles zijn ook niet klein en worden ook door TSMC gemaakt. Dus er is nogal wat 7nm nodig om alle chips voor AMD te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Weet je, dat gespeculeer over capaciteit was voor mij echt de druppel waarna ik dus die lange reactie ging typen. Het is zo zinloos om je hier druk over te gaan maken en het is nog zinlozer om dit willekeurig erin te gooien als "analyse". AMD heeft de afgelopen jaren geen tekorten gehad ondanks dat dit zo ongeveer elke paar maanden weer naar voren kwam. Dat is ook een zakelijke strategie geweest om OEM's geintereseerd te krijgen in hun producten. Ze lijken pas met Renoir wat tekorten te hebben omdat laptop OEM's opeens wakker zijn geworden dat Renoir best goed is en grote bestellingen plaatsen. AMD zal in reactie gewoon haar productie opschalen.

Maar ook voor RDNA2 is het zo zinloos. Ze gaan toch niet een dure chip ontwikkelen om deze nauwelijks te produceren en verkopen? Nota bene zit de grootste marge waarschijnlijk op Navi 21. AMD komt ook met CDNA juist voor de professionele markt. Verder zal de RTG een allocatie krijgen aan capaciteit. Alle afdelingen van AMD moeten winst maken, niet alleen de servers.

Zeker na die podcast met de oprichter van Semiwiki denk ik dat het precies andersom is. AMD sluit een of twee jaar van tevoren al een contract met TSMC voor wafers en verdeeld die onder de afdelingen. Natuurlijk zullen ze wat kunnen schuiven, maar iedereen zal een capaciteit krijgen. Het punt is alleen dat HiSilicon (Huawei) en Nvidia weggevallen zijn om verschillende redenen en Apple is zoals gebruikelijk naar de nieuwste node. Daar betaalt Apple immers voor, als eerste het nieuwste krijgen. Dat zal eerder de deur open hebben gezet voor AMD om extra capaciteit in te kopen.

Ik ga gewoon afwachten en ik zie wel wat er gebeurd. Ik heb nog geen enkele betrouwbare aanleiding gezien om te denken dat AMD, Navi 21 gaat weghouden bij consumenten. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-09-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:02:
Weet je, dat gespeculeer over capaciteit was voor mij echt de druppel waarna ik dus die lange reactie ging typen. Het is zo zinloos om je hier druk over te gaan maken en het is nog zinlozer om dit willekeurig erin te gooien als "analyse". AMD heeft de afgelopen jaren geen tekorten gehad ondanks dat dit zo ongeveer elke paar maanden weer naar voren kwam. Dat is ook een zakelijke strategie geweest om OEM's geintereseerd te krijgen in hun producten. Ze lijken pas met Renoir wat tekorten te hebben omdat laptop OEM's opeens wakker zijn geworden dat Renoir best goed is en grote bestellingen plaatsen. AMD zal in reactie gewoon haar productie opschalen.

Maar ook voor RDNA2 is het zo zinloos. Ze gaan toch niet een dure chip ontwikkelen om deze nauwelijks te produceren en verkopen? Nota bene zit de grootste marge waarschijnlijk op Navi 21. AMD komt ook met CDNA juist voor de professionele markt. Verder zal de RTG een allocatie krijgen aan capaciteit. Alle afdelingen van AMD moeten winst maken, niet alleen de servers.

Zeker na die podcast met de oprichter van Semiwiki denk ik dat het precies andersom is. AMD sluit een of twee jaar van tevoren al een contract met TSMC voor wafers en verdeeld die onder de afdelingen. Natuurlijk zullen ze wat kunnen schuiven, maar iedereen zal een capaciteit krijgen. Het punt is alleen dat HiSilicon (Huawei) en Nvidia weggevallen zijn om verschillende redenen en Apple is zoals gebruikelijk naar de nieuwste node. Daar betaalt Apple immers voor, als eerste het nieuwste krijgen. Dat zal eerder de deur open hebben gezet voor AMD om extra capaciteit in te kopen.

Ik ga gewoon afwachten en ik zie wel wat er gebeurd. Ik heb nog geen enkele betrouwbare aanleiding gezien om te denken dat AMD, Navi 21 gaat weghouden bij consumenten. ;)
Ze gaan Navi 21 zeker wel verkopen maar voor de zakelijke markt. Firepro en bv voor cloud gaming. Want daar is CDNA niet geschikt voor.
We gaan het wel zien hoeveel ze er van gaan maken. Aan CPU's verdienen ze in ieder geval meer gezien de prijzen van nVidia en de Navi 21 chip gaat de 3090 denk ik niet verslaan dus dat soort bedragen kunnen ze er niet voor gaan vragen.
Maar het is inderdaad te vroeg om je er echt druk over te maken. Maar ik ga het zeker in mijn achterhoofd houden.

Ik denk dat AMD vooral in zet op de kleinere Navi varianten die in segmenten zitten waar ook meer kopers zijn dus de RX6700 en lager.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Een echte analyse dan. Het zou eens tijd worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
Interessant om te zien en zeker verhelderend voor mij als leek.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En dit kwam ik ook per stom toeval tegen. Het is mij ook compleet ontgaan, want dit is kennelijk naast DXR bekendgemaakt in 2018. DirectML is een Microsoft eigen ML implementatie om upscaling te doen. Het zit al sinds 2019 in W10.
Afbeeldingslocatie: https://www.overclock3d.net/gfx/articles/2018/10/05101851670l.jpg
https://www.overclock3d.n..._nobody_s_talking_about/1

Dus, wie denkt ook dat DirectML in de XSX zit en dus in ieder geval op RDNA2 draait? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
Mmm, ik zie AMD nog wel een 512-bit bus maken, hebben ze eerder gedaan, vaker dan een 384-bit bus. Qua GDDR6 van 14 naar 18 GBps modules, voor de gehele eerste high-end line-up, maar ze beginnen strategisch met 1 GB modules. Ze kunnen altijd later naar 2GB, net als nVidia naar 1GB/module kan voor 3090, en 2GB/module voor 3070/3080. RDNA is nog steeds memory bandwidth limited (net als GCN), zoals blijkt uit meerdere anlyses. HBM2E is lokaal te traag, GDDR6X is Micron exclusief nVidia, de snelste GDDR6 is in enig volume 18 GBps (RAMBUS, Samsung).

Qua performance heb ik opnieuw gerekend, dit keer met slechts de volgende 4 aannames:
  • +50% performance / Watt (AMD);
  • Dezelfde TDP's als 3090, 3080, 3070 (ze gaan de competitie aan op high-end);
  • Verhouding SMs*115% voor de node bij nVidia (N16->N10, in marketing 12nm -> 8nm); en
  • Verhouding CUs*110% voor de node bij AMD (N7->N7+).
(Basis performance van TechPowerUp: 99% RX5700XT, 95% RTX2070, 118% RTX2080.)
Het verraste me een beetje dat deze aannames al genoeg zijn voor een goed beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiyH3X99zcuqZucNeaNQjRgaW2E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D0XwQJn7q7xOcJglc3XuWqmO.png?f=user_large

Even los van uiteindelijke kloksnelheden, architectuur, IPC, etc. Dus ik denk dat AMD inderdaad de performance crown weer verliest, maar niet met veel. En qua prijs zeker niet, AMD gaat er onder zitten qua prijs. De mainstream wordt gelijk getrokken (RTX 3060 vs RX 6500). Heerlijke competitie.

Maar bedenk:
  • de AMD reference koeler zal rampzalig zijn
  • AIB board partners komen pas na 3 maanden met stillere kaarten op de markt
De take-away is dat waarschijnlijk nu - zonder verdere info - de 3070 en 3080 goede aankopen zijn. De 3090 zeker niet. Als je het geluk hebt dat je ze kunt krijgen, want met Samsung 8nm zullen ze (kennelijk) zo zeldzaam zijn als Radeon VII gedeeld door 4.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Beetje voorbarig om nu al te stellen dat de AMD Reference cooler rampzalig is. Ja hun track record is niet al te best. Maar ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Ik mag hopen dat ze er deze keer wat meer moeite in steken. Of het meteen aan de AIB's over te laten. Dat zou zonde zijn als je zo'n goede architectuur hebt door het dan met een slechte cooler te verknallen.

Het probleem was vaak ook wel dat de chips eigenlijk te veel warmte genereerde voor de gekozen koel oplossing. (op de H2O versies na die waren wel stil).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Astennu schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:46:
Beetje voorbarig om nu al te stellen dat de AMD Reference cooler rampzalig is. Ja hun track record is niet al te best. Maar ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Ook wel een understatement genoemd :P . Al herinner ik me wel dat na de kritiek op de 5700XT blower aka F35 simulator er was gezegd door AMD dat hun volgende koeler geen blower meer zou zijn.

We zullen het gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Sissors schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:48:
[...]

Ook wel een understatement genoemd :P . Al herinner ik me wel dat na de kritiek op de 5700XT blower aka F35 simulator er was gezegd door AMD dat hun volgende koeler geen blower meer zou zijn.

We zullen het gaan zien.
Nja dat dus.
De VII was niet slecht met een kleine UV,
En Navi 10 werkt met die cooler prima tot 160 watt. Dan hoeft hij maar 1900 RPM te draaien en dat is goed te doen. Ik draai zelf een uv @ 970mv 1900T en dus iets van 1840 effectief in games. En dan is het verbruik +- 160 watt en de fan speed target heb ik van 2400 naar 1900 verlaagd. En dat is altijd een prettige game ervaring geweest. Ben zelf wel tevreden. Maar snap dat mensen liever out of the box een goede ervaring willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Blijf het wel grappig vinden dat nVidia eindelijk eens een reeks kaarten heeft die weer populair dreigt te worden (RTX2xxx was wat dat betreft wel een flop natuurlijk), en dat ze dan naar een proces gaan waar ze (als de geruchten kloppen) oneindig veel kaarten tekort gaan hebben :+

Ik wil wel op AMD wachten, alleen ben ik om een reden na alleen maar AMD kaarten te hebben gehad naar nVidia overgestapt. Dat had alles te maken met stabiliteit en betrouwbaarheid van mijn AMD kaarten, of liever het gebrek eraan. Nu met de 5xxx serie kaarten bleek er wat dat betreft nog steeds van alles niet in de haak. En of dat inmiddels opgelost is, is niet relevant. Klanten kopen een product gebaseerd op de review die at launch uit komt, niet een jaar later. Als ik 700+ Euro uitgeef aan een GPU dan wil ik daar niet nog 'des AMD's' uren mee moeten kloten.

Ben dan ook benieuwd hoe ze van plan zijn deze punten aan te pakken, en mensen te overtuigen dat het nu wel allemaal goed en stabiel werkt. Als je naar de Steam Hardware Survey kijkt is het bedroevenswaardig hoe weinig 5700XT's er in gebruik zijn, dat terwijl ik toch het idee had dat het een vrij populaire kaart is/was.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
@Kuusj
Steam Hardware Survey
Sorry, maar die survey is niet echt relevant te noemen. Want hoeveel mensen hebben meegedaan? 100, 1000, 10.000, 100.000... enz. Procenten die er staan zijn leuk maar als er niet bijstaat over de hoeveelheid, heb je er nog niets aan.
Steam voert maandelijks een vragenlijst uit om gegevens over het gebruik van computerhardware en -software door onze klanten te verzamelen. Deelname aan de vragenlijst is optioneel en anoniem. De verzamelde informatie is enorm nuttig voor ons, omdat we beslissingen moeten maken over investeringen in technologie en aan te bieden producten.
Ik ben nu op Steam sinds 2005 en heb ooit 1 keer zo schermpje gehad dus dat ze het maandelijks tonen is onzin, ook is het optioneel.

Ik zal er niet te veel waarde aanhechten, maar dat is mijn mening. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Enchantress schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:33:
@Kuusj
[...]

Sorry, maar die survey is niet echt relevant te noemen. Want hoeveel mensen hebben meegedaan? 100, 1000, 10.000, 100.000... enz. Procenten die er staan zijn leuk maar als er niet bijstaat over de hoeveelheid, heb je er nog niets aan.

[...]

Ik ben nu op Steam sinds 2005 en heb ooit 1 keer zo schermpje gehad dus dat ze het maandelijks tonen is onzin, ook is het optioneel.

Ik zal er niet te veel waarde aanhechten, maar dat is mijn mening. ;)
Ik zeg ook niet dat ik de Steam Survey als geldige steekproef van de totale populatie GPU's aanneem. Ik zeg enkel dat, kijkend naar die survey, er belachelijk weinig 5700XT's zijn (;

Waar dat aan ligt weet ik natuurlijk ook niet, ik moet zeggen dat ik dat schermpje de afgelopen 10 jaar wel vaak heb gehad maar zeker niet iedere maand nee. Sowieso ook veelzeggend dat een groot deel op 1366x768 zit, die laptopgebruikers (die waarschijnlijk nog geen Minecraft kunnen draaien gezien de resolutie van het scherm) zouden ze niet eens mee moeten tellen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Astennu schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:58:
[...]

Nja dat dus.
De VII was niet slecht met een kleine UV,
En Navi 10 werkt met die cooler prima tot 160 watt. Dan hoeft hij maar 1900 RPM te draaien en dat is goed te doen. Ik draai zelf een uv @ 970mv 1900T en dus iets van 1840 effectief in games. En dan is het verbruik +- 160 watt en de fan speed target heb ik van 2400 naar 1900 verlaagd. En dat is altijd een prettige game ervaring geweest. Ben zelf wel tevreden. Maar snap dat mensen liever out of the box een goede ervaring willen hebben.
Met alle respect Astennu, je bent nog meer fan van AMD dan ik. Een blow cooler is echt heel slecht. Buildzoid heeft er net een dedicated video voor gemaakt, om uit te leggen, hoe slecht "blower heat sinks suck": YouTube: Why blower heatsinks suck

Dit is echt een punt als nVidia de hitte accepteert, maar stil is, en AMD mee gaat doen, maar faalt als een malle, omdat ze "hun eigen reference design" willen hebben. F*ck dat. Zorg op dag 1 gewoon voor goede drivers, en AIB board partners met genoeg info om je (AMD) kaarten te verkopen. Geen excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blower cooler is niet heel slecht, het is het best mogelijke type luchtkoeling voor een videokaart op dit moment. Er wordt alleen altijd gekozen voor een koeler met zeer weinig overcapaciteit waardoor men de slechte associatie ermee heeft gekregen.

Echter tot een paar maanden geleden had ook nog nooit iemand een luchtkoeler gezien op een videokaart die waarschijnlijk 400W aan warmte relatief stil kan koelen. Op het moment dat men een een blowerkoeler maakt van deze grote en deze koelcapaciteit en deze plaatst op 300W videokaart dan is dat ineens geweldig. Omdat dat ook zeer stil kan zijn en je niet al die hitte in de behuizing hebt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
sunsmountain schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:57:
[...]

Met alle respect Astennu, je bent nog meer fan van AMD dan ik. Een blow cooler is echt heel slecht. Buildzoid heeft er net een dedicated video voor gemaakt, om uit te leggen, hoe slecht "blower heat sinks suck": YouTube: Why blower heatsinks suck

Dit is echt een punt als nVidia de hitte accepteert, maar stil is, en AMD mee gaat doen, maar faalt als een malle, omdat ze "hun eigen reference design" willen hebben. F*ck dat. Zorg op dag 1 gewoon voor goede drivers, en AIB board partners met genoeg info om je (AMD) kaarten te verkopen. Geen excuses.
Ik mag buildzoid wel maar ik ben het hier niet mee eens.
Blowers hebben zeker hun nut maar ja ook nadelen en beperkingen. Je krijgt veel meer warme lucht je kast uit vooral bij compacte builds is dit een groot voordeel (uit ervaring met een 290X trix vs referenced in een kleine kast)

Ik ben een fan van blower coolers dst heb ik al vaker gezegd. Ik vind die van de 980 Ti en 1080 Ti geweldig. Die zitten een stuk beter in elkaar dan die van AMD en nVidia laat zien dat het opzich ook stil kan. Maar bij meer dan 200 watt wordt het voor een blower lastig om dat super stil te doen.

Maar denk maar niet dat een tri fan setup stil is in een kleine kast of kast met slechte airflow.
In een kast waarbij je al die hitte die in de kast geblazen wordt kan af voeren is het zeker beter en stiller. Maar niet alle builds hebben die optie.

Reviews worden vaak op open test benshes gedaan en dan neem je dit dus helemaal niet mee. Als ik naar mijn vrienden kijk hebben die alleen de case and in de kast die bij de kast zaten en dat is heel minimaal met een relatief luide videokaart tot gevolg.

Ik snap ook best waarom de meeste mensen geen blowers willen helemaal prima. Maar slecht zijn ze niet mits goed ontworpen.

Om. Dan even op GP102 terug te komen. Ja dat soort vermogens kan je niet met een en blower coolen zonder veel lawaai.
De cooler die nVidia heeft gemaakt is geweldig mooi. Maar je moet wel hele goede airflow hebben. En je cpu temp zal waarschijnlijk aanzienlijk gaan stijgen als je een tower cooler gebruikt ipv een aio.
Maar als je een kaart van 1400 dollar kan betalen kunnen er ook wel wat case fans van af om die hitte af te voeren.

[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 09-09-2020 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Astennu schreef op woensdag 9 september 2020 @ 00:13:
[...]

Ik mag buildzoid wel maar ik ben het hier niet mee eens.
Blowers hebben zeker hun nut maar ja ook nadelen en beperkingen. Je krijgt veel meer warme lucht je kast uit vooral bij compacte builds is dit een groot voordeel (uit ervaring met een 290X trix vs referenced in een kleine kast)
Voor kleine kasten geloof ik je direct, maar de meeste van ons hebben gewoon een ATX+ kast.
Ik ben een fan van blower coolers dst heb ik al vaker gezegd. Ik vind die van de 980 Ti en 1080 Ti geweldig. Die zitten een stuk beter in elkaar dan die van AMD en nVidia laat zien dat het opzich ook stil kan. Maar bij meer dan 200 watt wordt het voor een blower lastig om dat stil te doen.
Waardoor zeg je dat? De founder's edition van 1080 Ti blower koeler is de luidste + de warmste:
https://nl.hardware.info/...sproductie-en-temperatuur
vergeleken met 'gewone' airflow koelers van AIB board partners. Ik wil het echt weten.
Maar denk maar niet dat een tri fan setup stil is in een kleine kast of kast met slechte airflow.
In een kast waarbij je al die hitte die in de kast geblazen wordt kan af voeren is het zeker beter en stiller. Maar niet alle builds hebben die optie.
Dat is nu juist het probleem, blower coolers.
Reviews worden vaak op open test benshes gedaan en dan neem je dit dus helemaal niet mee. Als ik naar mijn vrienden kijk hebben die alleen de case and in de kast die bij de kast zaten en dat is heel minimaal met een relatief luide videokaart tot gevolg.
Met respect voor je ervaring en titel, maar ik snap niet goed wat je bedoelt. Blower koelers zijn luid, zodra er hoge airflow nodig is. Gewone airflow koelers die lucht naar de GPU trekken zijn stiller. Open bench zorgt voor het makkelijk kwijt raken van hete lucht, maar bij blower koelers zorgt het niet voor mèèr aanvoer van verse lucht. Bij gewone 'airflow' koelers zorgt het wèl voor meer aanvoer.
Ik snap ook best waarom de meeste mensen geen blowers willen helemaal prima. Maar slecht zijn ze niet mits goed ontworpen.
Dit snap ik ook niet. Blower koelers zijn qua ontwerp denk ik slecht, omdat ze warmte slechts zeer beperkt kunnen wegvoeren van de GPU (alleen op de blower, waar de fins via slechts een klein oppervlak warmte kunnen overdragen). Dit terwijl gewone airflow koelers in alle richtingen tot 10x zoveel oppervlak hebben om hitte kwijt te raken, over alle metalen fins van het koelblok. Dat betekent dat ze, in theorie, 10x zo langzaam kunnen draaien. Sorry, maar blower koelers zijn qua design gewoon slecht. Slechts in uitzonderlijke situaties: mini-ITX, dual GPU set-up, kunnen ze het iets beter doen. Dus als er gewoon heel weinig verse lucht in je case is of kan zijn. Dan zijn ze beter in het wegduwen van een overvloed aan warme lucht. Maar dat is voor de meeste van ons, niet de typische use case.
Om. Dan even op GP102 terug te komen. Ja dat soort vermogens kan je niet met een en blower coolen zonder veel lawaai.
De cooler die nVidia heeft gemaakt is geweldig mooi. Maar je moet wel hele goede airflow hebben. En je cpu temp zal waarschijnlijk aanzienlijk gaan stijgen als je een tower cooler gebruikt ipv een aio.
Maar als je een kaart van 1400 dollar kan betalen kunnen er ook wel wat case fans van af om die hitte af te voeren.
Een beetje case met 2 front-fans en 1 back-fan heeft genoeg frisse lucht voor een airflow koeler op een GPU. Het is raar om aan te nemen dat een blower koeler goed is, omdat je eerst goede airflow in je case moet hebben. Het is natuurlijk andersom: je koeler van je GPU moet goed zijn, *onafhankelijk* van of je case airflow goed is of niet. Dat bepaalt namelijk de performance van je GPU. En laat de reference koeler nou de keuze zijn van AMD/nVidia, niet van de case builder. Dus ik bid dat AMD dit keer een airflow koeler installeert op de reference, in plaats van wèèr negatieve reviews te krijgen door een blower koeler op de reference boards.

Vrijwel mijn hele comment hier is copy-paste van wat buildzoid uitlegt. Waar zit het verschil?
-The_Mask- schreef op woensdag 9 september 2020 @ 00:13:
Blower cooler is niet heel slecht, het is het best mogelijke type luchtkoeling voor een videokaart op dit moment. Er wordt alleen altijd gekozen voor een koeler met zeer weinig overcapaciteit waardoor men de slechte associatie ermee heeft gekregen.

Echter tot een paar maanden geleden had ook nog nooit iemand een luchtkoeler gezien op een videokaart die waarschijnlijk 400W aan warmte relatief stil kan koelen. Op het moment dat men een een blowerkoeler maakt van deze grote en deze koelcapaciteit en deze plaatst op 300W videokaart dan is dat ineens geweldig. Omdat dat ook zeer stil kan zijn en je niet al die hitte in de behuizing hebt.
Hier zou ik graag meer van willen lezen: op basis waarvan is een blower cooler 'het best mogelijke type luchtkoeling'? Zeg je dat de gekozen blower koelers in de reference designs gewoon te klein zijn?

Ik moet wel zeggen dat ik de nieuwe nVidia koelers op de 30xx series tof vindt, maar dat zijn airflow koelers, geen blower koelers, toch?

[ Voor 10% gewijzigd door sunsmountain op 09-09-2020 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:27
Op 10 september heeft AMD mogelijk wat nieuws over RDNA2 of Zen 3.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tja, Mask heeft al heel vaak gezegd dat goed ontworpen blower koelers beter zijn dan reguliere blower koelers, alleen dat ze niet bestaan. Waar ik persoonlijk geen drol van geloof. Waarom zou een AIB fabrikant dan niet een keer een goed ontworpen blower koeler leveren? Ja ze hebben een stigma dat ze luid zijn, maar als iemand een blower kan maken die evenveel of minder geluid maakt dan een reguliere koeler, en daarbij ook nog eens alle warme lucht de kast uit blazen.

Ik zie het niet gebeuren. Blower koelers hebben een lang, dun, koelblok (oftewel de tweede helft van het koelblok krijgt pas warme lucht binnen, en je moet ook nog eens hoge druk leveren om de lucht erdoorheen te krijgen), en de oppervlakte van de fan is enorm beperkt tov een regulier koelblok, waardoor voor dezelfde luchtstroom de fan heel veel harder moet draaien.

Blower koelers zijn prima bij setups waar geen alternatief is, oftewel de lucht gewoon direct naar buiten moet. Anders geloof ik er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het idd vaker uitgelegd. En nu zien we met een RTX 3090 straks ook het voorbeeld dat waarschijnlijk iets van 400W aan warmte afvoeren nog mogelijk is met een luchtkoeler. Dat is ook iets wat nog niet eerder is gedaan. Zoals gezegd het is helemaal afhankelijk van de koelcapaciteit. Als een fabrikant besluit dat het nodig is om een zeer stille blowerkoeler te maken dan komt die er gewoon. De RTX 3090 gaat daar waarschijnlijk het voorbeeld van zijn.

AMD heeft al aangegeven niet alleen meer de focus te leggen op een blower. Maar dat zegt alleen helemaal niks over de geluidsproductie natuurlijk. Het is allemaal afhankelijk van de hele koeler en niet van het type.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 19:28

CerandoX.nl

Vides

RobinNL schreef op woensdag 9 september 2020 @ 07:55:
[Twitter]
Zal wel het eerste zijn of mogelijk beide. Ik kan niet wachten. 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dus jouw verklaring waarom blower koelers beter zijn dan equivalente reguliere koelers is omdat de 3090 een hoog verbruik heeft en alleen met reguliere koelers wordt geleverd? Dat is niet logisch. Als blower koelers beter waren geweest, hadden ze juist op zo'n probleem een blower koeler gezet. Dat ze dat geen van allen doen, kan maar één ding betekenen: Blower koelers zijn belabberd vergeleken met equivalente reguliere koelers.

En ja, dat je een blower koeler kan maken die 2x zo groot en 4x zo zwaar is als een reguliere koeler, en daarbij vergelijkbaar presteert, betekend niet dat blower koelers beter zijn dan reguliere koelers, maar het omgekeerde. Ja, je kan dan een relatief stille blower koeler maken, maar die is altijd groter, zwaarder en duurder dan een reguliere koeler.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 09-09-2020 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee ik zeg dat de RTX3090 stil gaat zijn door zijn hele grote koeler met flinke capaciteit. We hebben nog nooit een reference design gezien die zo extreem groot is. Op het moment dat iemand besluit om hetzelfde te investeren om zo'n extreem grote blower te maken dan ga je zien dat het wel degelijk kan. Probleem is alleen wel dat die direct al helemaal zal worden neergesabeld voordat er één ooit een review heeft gelezen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
-The_Mask- schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:16:
Nee ik zeg dat de RTX3090 stil gaat zijn door zijn hele grote koeler met flinke capaciteit. We hebben nog nooit een reference design gezien die zo extreem groot is. Op het moment dat iemand besluit om hetzelfde te investeren om zo'n extreem grote blower te maken dan ga je zien dat het wel degelijk kan. Probleem is alleen wel dat die direct al helemaal zal worden neergesabeld voordat er één ooit een review heeft gelezen.
Nee het probleem is dat zo'n koeler duur zou zijn, en dan een 250W kan afvoeren en stil zijn, terwijl een reguliere koeler diezelfde 250W kan afvoeren en stil kan zijn met een veel kleiner, goedkoper en lichter ontwerp. En dat is omdat blower koelers gewoon fundamenteel minder efficient zijn, wil je hem stil hebben, dan moet je een veel grotere koeler hebben.

En laat nou net zo ongeveer de enige situatie waarbij blowers de voorkeur hebben de situatie zijn waarbij er erg weinig ruimte in een kast is.

Als blower koelers even effectief waren als reguliere koelers, dan bestond het hele stigma niet. Als een fabrikant nu zou laten zien dat een blower koeler even effectief is, dan zou ik eerst heel skeptisch zijn, en als dan de reviews laten zien dat het klopt, dan zou ik hem direct kopen. Iedereen zou een blower koeler kopen die even goed is als een vergelijkbare reguliere koeler. Maar ze bestaan simpelweg niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Sissors op 09-09-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:17

thijsco19

KTM 990 SMT

Waarschijnlijk als je een blower cooler met dezelfde oppervlakte van de heatsink vergelijkt met een open air cooler zal deze beter presteren.
Maar om zo een cooler te maken zal deze qua totale afmetingen veel groter zijn als een open air cooler. En dus niet logisch / mogelijk.

Vergeet niet dat een blower veel hogere druk kan creëren en waar de fins dichter op elkaar kan zitten. En daadwerkelijk alle lucht die verplaatst word gaat door de heatsink heen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl

CerandoX.nl

Vides

[Twitter]
Bij nader inzien, zou dit ook over een PS5-aankondiging kunnen gaan die vandaag plaats zou gaan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sissors schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:37:
[...]

Nee het probleem is dat zo'n koeler duur zou zijn
Dat had ik idd de vorige keer uitgelegd. Al denk ik niet dat het een serieus prijsverschil is op een high-end videokaart welke toch sowieso al heel erg duur gaat zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
sunsmountain schreef op woensdag 9 september 2020 @ 00:57:
[...]

Voor kleine kasten geloof ik je direct, maar de meeste van ons hebben gewoon een ATX+ kast.
Maar ook daar geld dat je wel casefans moet hebben wil je die lucht snel genoeg kunnen verplaatsen.
Er zijn genoeg mensen die een kast kopen en er nooit fans bij zitten. Dan heb je 1-2 fan's dat is niet echt voldoende. Nu hebben we tegenwoordig het "geluk" dat veel kasten boven een mesh hebben en dus zonder fans de warmte ook uit de kast kan mits deze niet in een of ander meubel geplaatst wordt. Ook dat zie je nog best wel eens gebeuren.

Maar inderdaad als je een goede kast hebt met 2-3 grote front fans achter een een 14cm en boven in ook nog twee grote fans is het niet zo'n issue om die warmte weg te krijgen.
[...]

Waardoor zeg je dat? De founder's edition van 1080 Ti blower koeler is de luidste + de warmste:
https://nl.hardware.info/...sproductie-en-temperatuur
vergeleken met 'gewone' airflow koelers van AIB board partners. Ik wil het echt weten.
Maar hoe hebben ze dit getest? er staat geen kast bij. Dus waarschijnlijk een open bensh?
Daarnaast kijk eens hoe groot die AIB kaarten zijn en hoe klein die blower is.
De AIB kaarten zijn breder en langer. Soms ook nog dikker @ 2,5 of 3 slots vs 2 van de blower.

Dus ja dan is het een beetje appels en peren vergelijken.
Nu zitten de blowers wel een beetje vast aan de beperkingen van de kast sloten door de ATX standaard. De bracket waar de lucht uit kan kan nu niet breder bij servers kan dat wel.
Maar stel je zou dat even weg laten en je zou de blower kaart ook breder langer en hoger maken kan je een grote fan kwijt kan het toerental omlaag en kan je toch meer warmte de kast uit duwen.
[...]

Dat is nu juist het probleem, blower coolers.
Nee juist niet. Bij een Tri fan komt er 250 watt aan hitte in de kast terecht. (als de kaart 250 watt verbruikt)
Bij een blower zal dat eerder 20-30 watt zijn aan warmte straling maar de rest wordt de kast uit geblazen. Dus je hebt minder verse lucht in de kast nodig. Met minimale aanvoer van nieuwe koele lucht kan een blower nog goed zijn werk doen. Een Tri fan setup zit dan nog steeds in zijn eigen hitte.
Ik heb dit wel eens in MATX kasten gehad die Tri en dual fans gingen echt veel lawaai maken in mijn Prodigy M omdat ik er niet genoeg koele lucht in kon krijgen. En ik had er nog wel een fan in geknutseld om toch zo veel mogelijk koele lucht bij de kaart te krijgen.
[...]

Met respect voor je ervaring en titel, maar ik snap niet goed wat je bedoelt. Blower koelers zijn luid, zodra er hoge airflow nodig is. Gewone airflow koelers die lucht naar de GPU trekken zijn stiller. Open bench zorgt voor het makkelijk kwijt raken van hete lucht, maar bij blower koelers zorgt het niet voor mèèr aanvoer van verse lucht. Bij gewone 'airflow' koelers zorgt het wèl voor meer aanvoer.
Reviewers hebben vaak open test benshes als in een plaat waar het bord op zit en daar wordt alle hardware op geprikt. Er zit geen kast omheen met belemmerde airfow of iets. Dit is een best case scenario. Maar vooral Dual en Tri fan setups hebben hier voordeel omdat alle warmte die ze er uit gooien meteen weg kan waar het normaal in je kast terecht komt.
[...]

Dit snap ik ook niet. Blower koelers zijn qua ontwerp denk ik slecht, omdat ze warmte slechts zeer beperkt kunnen wegvoeren van de GPU (alleen op de blower, waar de fins via slechts een klein oppervlak warmte kunnen overdragen). Dit terwijl gewone airflow koelers in alle richtingen tot 10x zoveel oppervlak hebben om hitte kwijt te raken, over alle metalen fins van het koelblok. Dat betekent dat ze, in theorie, 10x zo langzaam kunnen draaien. Sorry, maar blower koelers zijn qua design gewoon slecht. Slechts in uitzonderlijke situaties: mini-ITX, dual GPU set-up, kunnen ze het iets beter doen. Dus als er gewoon heel weinig verse lucht in je case is of kan zijn. Dan zijn ze beter in het wegduwen van een overvloed aan warme lucht. Maar dat is voor de meeste van ons, niet de typische use case.
Het design van blowers is inderdaad wel een uitdaging. Om een grote heatsink te maken zitten er nog wel eens componenten op het PCB in de weg. Wat gebeurd er dan vaak (RX480 is daar een mooi voorbeeld van al zat daar ook echt een bagger budget heatsink in) dan maken ze de heatsink gewoon klein en compenseren ze het door de fan harder te laten draaien.

Dan kom ik vervolgens terug op mijn eerste comment de AIB kaarten zijn breder langer en dikker. Dus je hebt inderdaad heel veel meer koel oppervlak omdat je hele kaart groter is. Als je die ruimte ook zou hebben bij een blower geeft dat weer meer opties.

Maar blower designs zijn op een of andere manier altijd 2 slots en ook niet heel veel langer of zo (Dual GPU versies niet mee gerekend). Dat is wel een voordeel want dan heb je een relatief compacte kaart.

Maar goed dat is voor ons tweakers geen voordeel de grote gaming cases hebben de meeste tweakers we ruimte zat.
In een mATX, iTX build wordt dat wel een ander verhaal.
[...]

Een beetje case met 2 front-fans en 1 back-fan heeft genoeg frisse lucht voor een airflow koeler op een GPU. Het is raar om aan te nemen dat een blower koeler goed is, omdat je eerst goede airflow in je case moet hebben. Het is natuurlijk andersom: je koeler van je GPU moet goed zijn, *onafhankelijk* van of je case airflow goed is of niet. Dat bepaalt namelijk de performance van je GPU. En laat de reference koeler nou de keuze zijn van AMD/nVidia, niet van de case builder. Dus ik bid dat AMD dit keer een airflow koeler installeert op de reference, in plaats van wèèr negatieve reviews te krijgen door een blower koeler op de reference boards.

Vrijwel mijn hele comment hier is copy-paste van wat buildzoid uitlegt. Waar zit het verschil?
Waarom doe je de aanname dat je voor een blower cooler perse goede airflow moet hebben? Als je een blower in een dichte box doet met een paar gaten er in geprikt zal die het prima doen.
Stop een dual of tri fan in die doos en het gaat helemaal mis.
De warmte in de doos zal met een blower niet gigantisch oplopen met een tri fan die alle hitte daar dumpt wel en kan dan alleen maar zijn eigen warme lucht nog aanzuigen.

Met dual en tri fan setups moet je juist goede airflow hebben.
Het is altijd beter om goede airflow te hebben maar blowers kunnen er iets beter tegen als dat er niet is tenzij er een andere warmte bron in die kast zit die de warmte in de kast dumpt en die warmte niet weg kan. Dan heeft een blower daar ook nadeel van. Maar die zal nog steeds de warmte uit die kast blazen ipv er in.

Dus heb je de optie om veel fan's te plaatsen is een blower niet perse een goede keuze.
De keuze voor blowers komt nog meer uit het verleden waar een Reference cooler altijd in alle omstandigheden goed moest werken. System builders deden toen zeer weinig moeite om goede airflow in kasten te hebben. En dan is een blower een goede keuze. Voor ons tweakers is dat nooit een issue geweest. Wij zetten er gewoon wat extra fan's in om de boel beter te koelen.

Dus zoals je ziet ligt het heel erg aan de situatie of een blower voordeel heeft of niet.
Dat betekend niet dat ze slecht zijn. Het ligt er aan waar en hoe je ze gebruikt en wat je doel is. Als je een compacte kaart wil bv is het een goede optie. Als je een compacte behuizing hebt met weinig air flow is het ook een goede optie.

Ik zeg overigens niet dat dual en tri fan setups slecht zijn. Ik ben er zelf minder een fan van omdat die hitte in je kast gedumpt wordt. Maar ik snap de voordelen omdat je dan niet aan de grote van je ATX brackets vast zit en je er een grotere heatsink op kan zetten om vervolgens die hitte in de kast te dumpen en dan met case fans af te voeren. Opzich een prima oplossing.

Zoals ik ook al eerder zei op een gegeven moment is een blower niet handig meer door de beperkingen met de ATX slots. Bij servers is dat bv niet daar zie je altijd blower designs.
Maar tot een 200 watt kan je nog goede 2 slot blowers maken die compact en stil zijn.

Wil je meer dan dat is het aan te raden om een tri fan setup te kiezen en dan te kiezen voor een kast met goede airflow. Of voor een hele exotische oplossing te gaan zoals wat nVidia nu gaat doen. Ik vind die cooler wel heel erg mooi gemaakt.
[...]

Hier zou ik graag meer van willen lezen: op basis waarvan is een blower cooler 'het best mogelijke type luchtkoeling'? Zeg je dat de gekozen blower koelers in de reference designs gewoon te klein zijn?
Ik zeg niet dat blowers de beste coolers zijn. Zoals met veel dingen moet je altijd kijken naar de situatie en hoe je het gaat gebruiken.
Zoals al vaker gezegd wil je een compacte cooler en heb je een behuizing die compact moet zijn waar weinig airflow is dan is een blower een goede keuze.

Heb je veel warmte af te voeren en moet dat stil en heb je ook een grote kast met veel air flow dan zijn dual en tri fan setups aan te raden.

En ja Zoals ook al vaker gezegd zijn de blowers in de reference designs klein dat heeft deels met compact houden van de kaart te maken en deels ook met die brackets die niet groter zijn. Of je moet een 3 slot blower maken maar eigenlijk wil je ook in de breedte. Dan kan er een grotere fan in en die kan dan rustiger draaien en toch meer lucht verplaatsen. Opzich zou je ook zo iets kunnen maken en toch binnen de beperkingen van de ATX brackets blijven of er een 3e bij pakken. Maar dat heeft niemand ooit geprobeerd.
Ik moet wel zeggen dat ik de nieuwe nVidia koelers op de 30xx series tof vindt, maar dat zijn airflow koelers, geen blower koelers, toch?
Dat zijn Axial fan's net als bij de Tri en Dual fan setups.
Blower zijn Centrifugal.

nVidia gebruikt wel een van de Axial fan's om toch warmte uit de kast te duwen. Opzich zou je ook een koeler kunnen maken die alle warmte uit de kast drukt met Axial fans maar die hebben minder druk dus dan krijg je lang niet zo veel warmte uit de kast.

In nVida's nieuwe design gebeurd dat dus ook maar voor een deel de rest gaat wel de kast in.

Hopelijk snap je na deze hele lange post een beetje wat ik bedoel.
Het een is niet zo zeer beter dan het ander. Het ligt er allemaal aan wanneer en in welke situatie je het toepast.

Ik ben zelf gewoon een fan van de hitte meteen uit je kast zien te krijgen. En dat is wat een blower doet. Maar ik zie ook wel in dat met de GPU's van vandaag de dag dat geen optie meer in binnen een 2 slot compact design en dat je dan dus naar extra beerde kaarten moet die eigenlijk afwijken van de officiële afmetingen.Voor game kasten geen enkel issue maar voor andere behuizingen kan dit wel een probleem zijn.

Als je 300-400 watt af moet voeren is een 2 slot blower niet handig. Dan moet de fan veel te hard draaien en dus geen goede optie. Gezien de spec's van de 3080 en 3090 en vooral het TDP moet je wel met iets speciaals komen of een hele grote Tri fan setup zie de AIB's die kaarten zijn gigantisch tov de 1080Ti veel langer veel breder en veel dikker (3 slots).

Ik verwacht dat AMD ook wel 250-300 watt gaat gebruiken voor de top Navi 21 kaarten dus ik verwacht dan ook wel een Dual of Tri Axial fan opsetelling. Of natuurlijk weer een AIO H2O setup met 120mm rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
thijsco19 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:49:
Waarschijnlijk als je een blower cooler met dezelfde oppervlakte van de heatsink vergelijkt met een open air cooler zal deze beter presteren.
Maar om zo een cooler te maken zal deze qua totale afmetingen veel groter zijn als een open air cooler. En dus niet logisch / mogelijk.

Vergeet niet dat een blower veel hogere druk kan creëren en waar de fins dichter op elkaar kan zitten. En daadwerkelijk alle lucht die verplaatst word gaat door de heatsink heen.
Dat is inderdaad waar. Maar goed een voordeel van aixal is natuurlijk wel dat je wat meer ruimte hebt voor Fin's
Maar veel Axial koelers gaan tegenwoordig ver buiten de standaard videokaart maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
On a other note:
"The sun'll come out
Tomorrow
So ya gotta hang on
'Til tomorrow
Come what may
Tomorrow, tomorrow!
I love ya tomorrow!
You're always
A day
Away!"

— Frank Azor (@AzorFrank) September 9, 2020
Ik ben heel benieuwd wat er morgen komt. Hopelijk gaan ze ons laten zien dat het de moeite waard is om te wachten op RDNA2 met iets van bewijs over de prestaties van de chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[Twitter]
We hebben het hier over AMD marketing. Bereid je voor op teleurstelling. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl

CerandoX.nl

Vides

Astennu schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:20:
On a other note:

[...]

Ik ben heel benieuwd wat er morgen komt. Hopelijk gaan ze ons laten zien dat het de moeite waard is om te wachten op RDNA2 met iets van bewijs over de prestaties van de chips.
Is het niet vandaag? Aangezien hij dit plaatste toen het hier nacht was (9 september) en in de US het nog gisteravond (8 september) was op dat moment. Ik weet niet precies waar hij in de US zit, maar keek even naar Santa Clara en dat scheelt 9 uur.

[ Voor 11% gewijzigd door CerandoX.nl op 09-09-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

CerandoX.nl schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:30:
[...]

Is het niet vandaag? Aangezien hij dit plaatste toen het hier nacht was (9 september) en in de US het nog gisteravond (8 september) was op dat moment. Ik weet niet precies waar hij in de US zit, maar keek even naar Santa Clara en dat scheelt 9 uur.
Dat zou best kunnen. De Tweet is van 2:38AM Nederlandse tijd en toen was het nog voor middernacht in de VS.

Misschien vanmiddag dan al meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 14:35
Iedereen die een blower stijl koeler vind heeft maar 1 voet om op te staan. Geluidsproductie.
Want dat is het enige nadeel. Ze koelen verder prima.
Ik heb er zelf ook 1 en de kast temp is daardoor gelijk aan de kamer temperatuur en dat zorgt er weer voor dat mijn 9900k lekker koel blijft. Namelijk zo'n 45-60 graden met moderne games.
Met andere koelers zal dit gegarandeerd hoger zijn. Maarja we moeten helaas accepteren dat blower stijl koelers door de geluids politie niet meer gemaakt gaan worden.
In mijn situatie maakt de vriezer meer herrie en daarvoor had ik er ook geen last van aangezien ik een goede 5.1 setup heb voor geluid of een goede headset op heb.
Maar qua prestaties doet een goede blower stijl koeler echt niet onder voor een 3 fan setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:28:
[...]

Tja who knows. Ze moeten wel iets anders gaat iedereen over een paar dagen massaal voor de RTX3000 serie. En na Turing kan ik mensen geen ongelijk geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:30

WhySoSerious

Be the change.

DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:28:
[...]

Ferrari enters the chat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

AMD sponsort Mercedes hoor. :> ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
computerjunky schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:19:
aangezien ik een goede 5.1 setup heb voor geluid of een goede headset op heb.
Wat is de correlatie met een goede 5.1 setup / goede headset en het klote gezoem van een fan? Goede audio is stil wanneer het stil is (en in de meeste games zijn er echt zat momenten waar er niet overal explosies zijn) en een goede hoofdtelefoon (geen gamer headset, die kan bij voorbaat al niet "zo" goed zijn, want er zijn er geen) is veelal open ear en isoleert dus ook maar zeer matig.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-5700-xt/images/fannoise_load.png

De onderste (veelal AMD) kaarten geven overduidelijk hoorbaar gezoem wat je echt wel hoort in een fragment waarbij er niet een granaat in je gezicht ontploft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhJweFfclwxDsKvD5XpCjXZ3-DA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rDubD4q5DzfY9xaCy3CGUSl9.png?f=user_large

Toevallig plaatst TPU nu een "review" van een hoofdtelefoon die de term goed verdient.
https://www.techpowerup.com/review/hifiman-ananda/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 14:35
Paprika schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:12:
[...]

Wat is de correlatie met een goede 5.1 setup / goede headset en het klote gezoem van een fan? Goede audio is stil wanneer het stil is (en in de meeste games zijn er echt zat momenten waar er niet overal explosies zijn) en een goede hoofdtelefoon (geen gamer headset, die kan bij voorbaat al niet "zo" goed zijn, want er zijn er geen) is veelal open ear en isoleert dus ook maar zeer matig.

[Afbeelding]

De onderste (veelal AMD) kaarten geven overduidelijk hoorbaar gezoem wat je echt wel hoort in een fragment waarbij er niet een granaat in je gezicht ontploft.

[Afbeelding]

Toevallig plaatst TPU nu een "review" van een hoofdtelefoon die de term goed verdient.
Tja ik hoor mijn pc niet meer als ik aan het gamen ben. Misschien ben ik er gewoon aan gewend ofzo maar geluid overruled de pc ondanks dat hij naast me staat en niet onder het bureau. En echt luid zer ik mijn geluid ook niet gewoon net genoeg om alle tonen en ambient te horen.

En de vriezer is al 41dbvm... Alleen dan een veel irritantere toon dan een zoom van een fan.

(mijn blower is wel een msi blower dus niet amd/nvidia).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
offtopic:
Nee hoor, door domme strategie en remmen die in de fik vliegen missen ze de chat volledig :>
offtopic:
AMD wist vorig jaar dus ook al hoe het met Ferrari af ging lopen, zou dat nu ook zo zijn? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Paprika schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:12:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eens.

Een ander heel belangrijk punt bij PC geluid vind ik altijd de aard van het geluid. Het ene geluid stoort veel meer dan het andere. Toonhoogte, vibrerend etc. Het is niet alleen maar het aantal dBA's.

Een heel zacht hoog pitchgeluid kan irritanter zijn dan een luider gelijkmatig gezoem van fans.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Help!!!! schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:23:
[...]

Eens.

Een ander heel belangrijk punt bij PC geluid vind ik altijd de aard van het geluid. Het ene geluid stoort veel meer dan het andere. Toonhoogte, vibrerend etc. Het is niet alleen maar het aantal dBA's.

Een heel zacht hoog pitchgeluid kan irritanter zijn dan een luider gelijkmatig gezoem van fans.
Same here. Liever een blower met een harder constant geluid dan fans die de hele tijd harder en zachter gaan.
Ik tweak dingen tegenwoordig ook steeds meer op geluid productie maar ook op efficiëntie ipv max prestaties. En dan wordt het koelen ook makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:22:
[...]

offtopic:
Nee hoor, door domme strategie en remmen die in de fik vliegen missen ze de chat volledig :>
Je vergeet twee jaar behoorlijk valsspelen, alsnog geen kampioenschap, gepakt worden omdat waarschijnlijk een van de mensen die op de hoogte was, is ontslagen door Ferrari waarna die naar Mercedes ging en ook nog eens een baggerauto bouwen. :P
[...]

offtopic:
AMD wist vorig jaar dus ook al hoe het met Ferrari af ging lopen, zou dat nu ook zo zijn? :+
Nah, AMD had besloten dat ze niet langer meer tweederangs waren en nu thuis horen bij de Mercedes dominantie. :Y)
Maar met de aanstaande reglementswijzigingen, budgetcaps en beperkingen aan CFD en windtunneltijd, zou ik echt niet verbaast zijn als Mercedes over speciale Epyc CPU's zal gaan beschikken om de FIA weer eens te omzeilen. Maar dat heb ik al eens aangestipt in het Formule 1 topic en is een beetje teveel offtopic.

Maar kunnen we het alsjeblieft eens zijn dan Radeon blowers gewoon verschrikkelijk zijn? Ik bedoel, na ruim een decennium heeft AMD het zelf ook eindelijk erkent. :P
Het probleem is niet eens een blower, maar de bizar slechte ontwerpen die ze keer op keer gebruikten. Het was elke keer een kleine heatsink met weinig oppervlakte. De hete lucht kan niet makkelijk de koeler uit en maakt de lucht rond de heatsink warmer. Als je dan het punt bereikt waar de lucht dezelfde temperatuur heeft als het metaal van de heatsink, dan vind er geen hitteoverdracht meer plaats. Dat is het punt dat de ventilator dus harder moet gaan draaien. Uit ervaring weet ik dat dit moment plaatsvind binnen enkele minuten met Radeon blowers. :z

Afbeeldingslocatie: https://www.gamersnexus.net/images/media/2017/GPUs/vega/fe/amd-vega-fe-cooler.jpg

Als je dit minder waardeloos wil maken, negeer dan de breedte van PCI-E slots dan. Zo kan je een grotere ventilator gebruiken en maak je de heatsink ook breder. Een grotere ventilator kan met een lagere snelheid, meer statische druk genereren om die lucht maar door de heatsink te duwen. Zie daar een blower die misschien niet verschrikkelijk is.

Het is ook niet alsof mensen het veel zou kunnen schelen als ze wat groter zijn. Kijk wat tegenwoordig de standaard is qua GPU koeling. Als je behuizing gesloten is dan zie je het toch niet en als je vol RGB gaat, tja dan merk je het ook nauwelijks.

Voor RDNA2 valt het alleen te hopen dat ze ditmaal fatsoenlijke ventilatoren gebruiken. Radeon VII gebruikt FD8015H12S ventilatoren. Die gebruikte Sapphire ook, voor hun HD4000 en HD5000 series videokaarten, ruim tien jaar geleden. :F

Dus ik ben het voorlopig eens met het sentiment dat we niet te veel hoeven te verwachten van het referentieontwerp. Ik laat me graag positief verrassen, maar ik ga er voorlopig maar vanuit dat het niet geweldig zal zijn nee. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:24:
Maar kunnen we het alsjeblieft eens zijn dan Radeon blowers gewoon verschrikkelijk zijn? Ik bedoel, na ruim een decennium heeft AMD het zelf ook eindelijk erkent. :P
Het probleem is niet eens een blower, maar de bizar slechte ontwerpen die ze keer op keer gebruikten. Het was elke keer een kleine heatsink met weinig oppervlakte. De hete lucht kan niet makkelijk de koeler uit en maakt de lucht rond de heatsink warmer. Als je dan het punt bereikt waar de lucht dezelfde temperatuur heeft als het metaal van de heatsink, dan vind er geen hitteoverdracht meer plaats. Dat is het punt dat de ventilator dus harder moet gaan draaien. Uit ervaring weet ik dat dit moment plaatsvind binnen enkele minuten met Radeon blowers. :z
Zucht.... Na mijn gigantische post er over kom je tot die conclusie? :/
Dat JOU mening ik deel die absoluut niet. Ik ga het niet allemaal nog een keer herhalen dan lees mijn post voor sunsmountain maar.

Modbreak:Je snapt natuurlijk zelf ook wel dat een dergelijke manier van discussiëren nergens toe leidt. Dat je het niet met iemand eens bent is helemaal prima, maar reageer vriendelijk of reageer niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Blaat op 09-09-2020 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Mijn ervaring met de RX 5700 XT blower is ook dat de motor zelf een rotherrie maakt. Zelfs op de minimale snelheid (12%?) hoorde je de motor vrij luid zoemen. Deed me denken aan server ventilators.

Vergelijk dat met het andere uiterste, de Noctua NF-A12x25, die motor is groter en heeft meer vermogen, maar is gewoon 100% stil. Het enige geluid wat die fan maakt is windruis. Het is niet echt een eerlijke vergelijking (axiaal vs radiaal) maar het geeft wel aan dat het technisch mogelijk is.

Een goede blowerkoeler is best mogelijk. Met een undervolt en liquid metal bleef mijn RX 5700 XT prima koel op lage RPM met een blower koeler. Maar die motor! Daar moeten ze gewoon niet op bezuinigen. |:(

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
@Astennu, de Ghost S1 is echt wel een kleine case en zelfs daarin heb ik betere ervaringen met open koeling over een gesloten blower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Blaat schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:33:
Mijn ervaring met de RX 5700 XT blower is ook dat de motor zelf een rotherrie maakt. Zelfs op de minimale snelheid (12%?) hoorde je de motor vrij luid zoemen. Deed me denken aan server ventilators.

Vergelijk dat met het andere uiterste, de Noctua NF-A12x25, die motor is groter en heeft meer vermogen, maar is gewoon 100% stil. Het enige geluid wat die fan maakt is windruis. Het is niet echt een eerlijke vergelijking (axiaal vs radiaal) maar het geeft wel aan dat het technisch mogelijk is.

Een goede blowerkoeler is best mogelijk. Met een undervolt en liquid metal bleef mijn RX 5700 XT prima koel op lage RPM met een blower koeler. Maar die motor! Daar moeten ze gewoon niet op bezuinigen. |:(
Ik hoor hem bij mij niet tenzij ik er dicht met mijn oor bij ben. Dan hoor je hem inderdaad wel. Waar andere fan motoren hun werk stiller doen. Maar die hebben vaak ook lagere max toerentallen. Dat zal ook wel schelen.
Noctua heeft natuurlijk een van de beste fans en die zijn super stil maar ook erg kostbaar.

Maar inderdaad ze zouden er net wat meer geld in moeten steken. De fan van de 980 Ti/1080 Ti is ook veel stiller dan die van de AMD kaarten.
Paprika schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:37:
@Astennu, de Ghost S1 is echt wel een kleine case en zelfs daarin heb ik betere ervaringen met open koeling over een gesloten blower.
Ik heb een andere ervaring met de Prodigy M

Vind het ook niet raar dat het bij de Ghost S1 beter werkt dan in de Prodigy want daar zit je fan tegen de grill van je side pannel aan. En zijn je videokaart fans dus de air intake. Dus je krijgt dan koude lucht van buiten en hij zuigt dan niet meer zijn eigen warme lucht aan.
Dus vrij logisch dat dat goed werkt. Je case temp zal alleen een stuk hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:31:
[...]

Dat JOU mening ik deel die absoluut niet. Ik ga het niet allemaal nog een keer herhalen dan lees mijn post voor sunsmountain maar.
Ik heb mijn eigen conclusies over de Radeon blowers al lang geleden getrokken. Het is uiteindelijk ook niet relevant hoe de koeling precies werkt voor verreweg de meeste mensen. Het enige dat telt is het geluid dat ze produceren en daarin is elke Radeon blower mislukt. De Vega blowers, nota bene beter dan bijvoorbeeld R9 290, legde het nog steeds ruim af tegen zelfs de GTX1080Ti. Een GTX1070 of GTX1080 blower is zelfs enigszins acceptabel voor de meeste mensen. Dat was 36 a 37dBA in hoe TPU dit test en dat is vergelijkbaar of zelfs iets beter dan veel axiale opties.
Zie: https://www.techpowerup.c...radeon-rx-vega-56/30.html

Het kan wel, een acceptabele blower maken, maar het was Nvidia die dit deed en niet AMD. Het punt blijft voor mij dus staan dat Radeon blowers verschrikkelijk zijn. Immers verbruikt een GTX1080Ti FE ook nog eens meer dan een RX Vega 56. Bij AMD lijken ze het pas echt begrepen te hebben toen Scott Herkelman het behoorlijk over zich heen kreeg met de RX5700 series op reddit toen hij de blowers probeerde te verdedigen. RDNA2 gaat ze dus niet meer krijgen. Wie weet, misschien maakt Sapphire nu wel een echt goede blower voor de RX6000 series. In ieder geval zal het niet meer komen vanuit AMD zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:55:
[...]

Ik heb mijn eigen conclusies over de Radeon blowers al lang geleden getrokken. Het is uiteindelijk ook niet relevant hoe de koeling precies werkt voor verreweg de meeste mensen. Het enige dat telt is het geluid dat ze produceren en daarin is elke Radeon blower mislukt. De Vega blowers, nota bene beter dan bijvoorbeeld R9 290, legde het nog steeds ruim af tegen zelfs de GTX1080Ti. Een GTX1070 of GTX1080 blower is zelfs enigszins acceptabel voor de meeste mensen. Dat was 36 a 37dBA in hoe TPU dit test en dat is vergelijkbaar of zelfs iets beter dan veel axiale opties.
Zie: https://www.techpowerup.c...radeon-rx-vega-56/30.html

Het kan wel, een acceptabele blower maken, maar het was Nvidia die dit deed en niet AMD. Het punt blijft voor mij dus staan dat Radeon blowers verschrikkelijk zijn. Immers verbruikt een GTX1080Ti FE ook nog eens meer dan een RX Vega 56. Bij AMD lijken ze het pas echt begrepen te hebben toen Scott Herkelman het behoorlijk over zich heen kreeg met de RX5700 series op reddit toen hij de blowers probeerde te verdedigen. RDNA2 gaat ze dus niet meer krijgen. Wie weet, misschien maakt Sapphire nu wel een echt goede blower voor de RX6000 series. In ieder geval zal het niet meer komen vanuit AMD zelf.
Ik ben het met je eens dat AMD wel beter z'n best had mogen doen. De RX480 blower was ook een misser. Die heatsink was veel te klein. Hadden ze daar iets fatsoenlijks in gestopt was het gewoon een stille kaart geweest.

Dus ik ben het met je eens dat AMD de kantjes er van af gelopen heeft. Vooral de 5700 XT viel tegen het leek fancy maar was allemaal nep en vergelijkbaar met de Vega 64 cooler.
Waar nVidia de heatsink aangepast heeft om die zo groot mogelijk te maken en een stille fan geplaatst heeft heeft AMD daar gewoon geen tijd en moeite in gestoken en dan gaat het mis.

Voor de RX6000 serie is het denk ik ook wel goed dat ze die niet meer gaan gebruiken. Tenminste voor de high end modellen.
Maar voor een model van 150 watt zou het prima kunnen. Al willen de gamers het niet dus waarom zou je dan. Als je voor datzelfde geld een Axial cooler kan maken kan je dat beter doen de meeste mensen willen gewoon geen blower meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:55:
[...]

Ik heb mijn eigen conclusies over de Radeon blowers al lang geleden getrokken.
Ik zou je eens willen wijzen op de geluidsproductie van een triple fan oplossing van AMD. Qua geluidsproductie zit die dus volgens TechPowerUp precies tussen de Vega 64 en Vega 56 in. Maar hier heb je dus al die hitte in de behuizing. Waarbij de geluidsproductie in een dichte behuizing gewoon zal toenemen na een tijd omdat het altijd iig een beetje in de behuizing zal opwarmen, zelfs met een hele goede airflow.

Zoals uitgelegd is het dus gewoon helemaal afhankelijk wat AMD in gedachte heeft. Als ze niet een stille kaart proberen te maken, dan komt er geen stille kaart. Ongeacht het type koeler. Willen ze wel een stille kaart maken dan komt die er gewoon, ongeacht het type koeler.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-radeon-vii/images/fannoise_load.png
https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-vii/32.html

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:00:
[...]

Ik ben het met je eens dat AMD wel beter z'n best had mogen doen. De RX480 blower was ook een misser. Die heatsink was veel te klein. Hadden ze daar iets fatsoenlijks in gestopt was het gewoon een stille kaart geweest.

Dus ik ben het met je eens dat AMD de kantjes er van af gelopen heeft. Vooral de 5700 XT viel tegen het leek fancy maar was allemaal nep en vergelijkbaar met de Vega 64 cooler.
Waar nVidia de heatsink aangepast heeft om die zo groot mogelijk te maken en een stille fan geplaatst heeft heeft AMD daar gewoon geen tijd en moeite in gestoken en dan gaat het mis.

Voor de RX6000 serie is het denk ik ook wel goed dat ze die niet meer gaan gebruiken. Tenminste voor de high end modellen.
Maar voor een model van 150 watt zou het prima kunnen. Al willen de gamers het niet dus waarom zou je dan. Als je voor datzelfde geld een Axial cooler kan maken kan je dat beter doen de meeste mensen willen gewoon geen blower meer.
Maar dan moet je een blower van het formaat RX5700/RX Vega ook gebruiken op een 150W videokaart. Daar zouden ze niet eens zo gek zijn. Het punt is alleen dat AMD ze in de regel op 200W+ videokaarten monteert. Dat is niet anders dan de goedkope troep die sommige AIB's maar blijven verkopen.

Het punt is niet dat de blower slecht is, het punt is dat de Radeon blower slecht is.
-The_Mask- schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:05:
[...]

Ik zou je eens willen wijzen op de geluidsproductie van een triple fan oplossing van AMD. Qua geluidsproductie zit die dus volgens TechPowerUp precies tussen de Vega 64 en Vega 56 in. Maar hier heb je dus al die hitte in de behuizing. Waarbij de geluidsproductie in een dichte behuizing gewoon zal toenemen na een tijd omdat het altijd iig een beetje in de behuizing zal opwarmen, zelfs met een hele goede airflow.

Zoals uitgelegd is het dus gewoon helemaal afhankelijk wat AMD in gedachte heeft. Als ze niet een stille kaart proberen te maken, dan komt er geen stille kaart. Ongeacht het type koeler. Willen ze wel een stille kaart maken dan komt die er gewoon, ongeacht het type koeler.

[Afbeelding]
https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-vii/32.html
Voor RDNA2 valt het alleen te hopen dat ze ditmaal fatsoenlijke ventilatoren gebruiken. Radeon VII gebruikt FD8015H12S ventilatoren. Die gebruikte Sapphire ook, voor hun HD4000 en HD5000 series videokaarten, ruim tien jaar geleden. :F
CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Astennu schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:31:
[...]

Ik heb er veel van geleerd Astennu, en denk inderdaad dat als je een blower koeler kan maken met evenveel centrifugal fans, even groot als de dual / tri axial fans, even groot koelblok, dat een blower koeler net zo goed kan zijn, qua koelvermogen. Ook binnen hoge airflow cases.

Het nadeel is dat je dan het "geconcentreerde effect" van de hete lucht stroom van een blower koeler direct je kast uit, kwijtraakt, omdat je 2 of 3 fans gebruikt in plaats van 1. Een deel van de warme lucht gaat dan toch in je kast ontsnappen. Precies wat je niet wilt. Meerdere blower fans gaan elkaar zelfs tegenwerken: de 2e fan duwt de warme lucht van de 1e terug, je krijgt turbulentie, ellende.

Het luie airflow case is zeker een punt. Ik heb zelf ook alleen een rear case fan. Maar als ik upgrade en zorg voor goede airflow, zijn 3 axiale fans superieur ten op zichte van 1 centrifugale fan. Die 3 axiale fans kunnen gewoonweg meer koele lucht langs het koelblok krijgen. Oneerlijke vergelijking, misschien, maar ik moet het eerste blower design met 2 of 3 fans nog zien. Ik denk niet dat dat er ooit komt wegens turbulentie.

Daarmee zijn er 3 use cases voor blower fans, waarbij ze beter zijn dan axial dual / tri fan designs:
- multi GPU (anders blaaste de 1ste GPU warme lucht op de 2e GPU, etc.)
- mini ITX (er is geen ruimte, die warmte moet er zo snel mogelijk uit)
- slechte/luie airflow cases (deze wordt vaak vergeten en daar heb je gelijk in)

YouTube: Which GPU cooler is better? Blower vs axial/open air | Ask a PC expert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sunsmountain schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:08:
[...]
Meerdere blower fans gaan elkaar zelfs tegenwerken: de 2e fan duwt de warme lucht van de 1e terug, je krijgt turbulentie, ellende.
Als je ze onder elkaar zet beide in hun eigen "kamer", waarbij beide de lucht door hun eigen deel van het koelblok blaast hebben ze geen enkele invloed op elkaar.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
-The_Mask- schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:18:
[...]

Als je ze onder elkaar zet beide in hun eigen "kamer", waarbij beide de lucht door hun eigen deel van het koelblok blaast hebben ze geen enkele invloed op elkaar.
Inderdaad.
Al zie ik dan liever een fan met een wat grotere diameter. Ik denk dat dat uiteindelijk stiller is. Stel je heb een blower die 2cm groter is dat zou heel veel schelen. Daarnaast een wat bredere heatsink. en dan een VRM met platte componenten zodat de heatsink ook een stuk groter kan zijn en niet in de weg zit.
Of met een uitsparing zodat de finnen in ieder geval wat langer kunnen zijn.

En je kan al aanzienlijk meer warmte kwijt met een lagere fan speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Astennu schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:00:
[...]

Het is natuurlijk een beetje off-topic, maar hoe zal dit bij Nvidia eigenlijk werken? Ze hebben dit keer de 'Founders Edition'-tax afgeschaft en de AIB kaarten lijken in te stappen op dezelfde prijs, maar de 'betere' modellen zijn duurder tot fors duurder. Ik denk dat het best realistisch is om te stellen dat de FE niet goedkoop zal zijn om te produceren, zeker als we kijken naar de bouwkwaliteit van de vorige FE kaarten. Zal Nvidia de chip voor een hoge prijs aan AIBs verkopen waardoor ze zelf voor deze lage prijs een dergelijke koeler kunnen bouwen terwijl ze er goede marges op verdienen of trekken AIBs zoveel marge op de veelal niet heel spannende ontwerpen die ze al 100x hebben toegepast en alleen ieder jaar weer ietsje aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nVidia hoeft de GPU niet aan zichzelf te verkopen, dus hun koeler een stuk duurder is om te maken dan een gelijk geprijsde videokaart van een andere fabrikant is dat voor hun geen probleem natuurlijk. Voor een AIB is de GPU een flinke kostenpost op het totaalplaatje, voor nVidia is dat alleen de productiekosten en ontwikkelingskosten en alles wat daarbij hoort. Als de winst nu voor de gehele videokaart geld of alleen de GPU die ze aan een AIB verkopen maakt voor nVidia niet uit.

[ Voor 13% gewijzigd door -The_Mask- op 09-09-2020 14:33 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paprika schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:25:
[...]

Het is natuurlijk een beetje off-topic, maar hoe zal dit bij Nvidia eigenlijk werken? Ze hebben dit keer de 'Founders Edition'-tax afgeschaft en de AIB kaarten lijken in te stappen op dezelfde prijs, maar de 'betere' modellen zijn duurder tot fors duurder. Ik denk dat het best realistisch is om te stellen dat de FE niet goedkoop zal zijn om te produceren, zeker als we kijken naar de bouwkwaliteit van de vorige FE kaarten. Zal Nvidia de chip voor een hoge prijs aan AIBs verkopen waardoor ze zelf voor deze lage prijs een dergelijke koeler kunnen bouwen terwijl ze er goede marges op verdienen of trekken AIBs zoveel marge op de veelal niet heel spannende ontwerpen die ze al 100x hebben toegepast en alleen ieder jaar weer ietsje aanpassen.
Het is Nvidia. Ik denk dat ze gewoon hoge prijzen voor de chips vragen en de AIB's een beetje uitknijpen. De geruchten over een ander, goedkoper standaard PCB voor de AIB partners zijn inmiddels ook al enkele weken oud. Zet daar je standaard koeloplossing op en dat zijn de meeste mainstream modellen.

Het verschil met wat ik tussen de regels lees, is dat ik het niet eens zo erg zou vinden als Nvidia een stap verder gaat met concurreren met hun "partners". Ik heb me inmiddels vaak genoeg uitgelaten over de matige kwaliteit van veel lager gepositioneerde AIB modellen in beide kampen en met zoiets als een goede FE als standaard, kan je een zekere minimale standaard afdwingen. Dan moet er natuurlijk wel marge voor zijn.

Als ik namelijk een Turing had gekocht, dan had ik een MSI Gaming X gekocht of anders juist een FE. Dat zegt denk ik wel wat ik van veel partnermodellen vind en ik heb heel wat reviews gelezen. Dit is ook waarom ik hoop dat er voor RDNA2 nu eindelijk eens iets goeds komt als referentieontwerp. Laat het referentieontwerp maar eens een minimale standaard neerzetten. Als beide kampen het doen voor de introductieprijs, tja dan gaat de standaard van veel partnermodellen misschien eens omhoog. Dat is namelijk hard nodig voor de meeste merken. De vraag blijft alleen of er afdoende financiële marge overblijft om ook echt goede instapmodellen te maken. Volgens mij was het Igorslab die al suggereerde dat een aantal goedkopere Ampere modellen niet bepaald goed zouden gaan worden.

Maar ben ik nu de enige die het opvallend vind dat de afgelopen dagen, de meer inhoudelijke discussies over Nvidia en AMD, in het AMD topic plaatsvinden en niet in het Nvidia topic? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:44:
[...]

Maar ben ik nu de enige die het opvallend vind dat de afgelopen dagen, de meer inhoudelijke discussies over Nvidia en AMD, in het AMD topic plaatsvinden en niet in het Nvidia topic? :P
Volgens mij is dat niet nieuw. Dat is al jaren zo dat er in dit topic zowel bij AMD/ATi en nVidia er diep op in gegaan wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:50:
[...]

Volgens mij is dat niet nieuw. Dat is al jaren zo dat er in dit topic zowel bij AMD/ATi en nVidia er diep op in gegaan wordt :)
Ik vind het alleen zo typerend. Is het Nvidia topic zo eng of zo? :P

Maar als AMD iets gaat melden, tja het is bijna 15:00 en dat is meestal het moment. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:55:
[...]

Het aantal 2080 Ti / 3090 shoppers is relatief vaak heel erg stil buiten GPU launches en komt hier letterlijk alleen bij een nieuwe serie weer domme vragen stellen en die kijken niet eens naar AMD dus dan krijg je dat al een beetje vanzelf denk ik. Ik kijk regelmatig wel eens even snel naar een profiel wanneer ik weer een 3090 vraag zie verschijnen en het zijn altijd profielen die al 10 jaar bestaan met 20 berichten, allemaal rond nieuwe launches.

[ Voor 18% gewijzigd door Paprika op 09-09-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 16:13

ikt

DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:55:
[...]

Maar als AMD iets gaat melden, tja het is bijna 15:00 en dat is meestal het moment. :)
Het is nu pas 06:02 in Santa Clara, denk dat het pas over een paar uurtjes komt. Alsnog vandaag :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ikt schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:03:
[...]

Het is nu pas 06:02 in Santa Clara, denk dat het pas over een paar uurtjes komt. Alsnog vandaag :D
Het is wel AMD marketing hoor. Geloof me, zelfs als Navi 21 de RTX3090 compleet afmaakt en goedkoper is, dan zullen ze het nog voor elkaar krijgen om mensen toch naar die RTX3090 te sturen. Het is soms echt indrukwekkend. De technische staf van AMD is echt heel goed en dat zien we nu al enkele jaren met Zen en RDNA, maar de andere afdelingen zijn soms echt spectaculair slecht. Ik denk dat ik pas echt zou opkijken als de marketing afdeling van AMD, het zowaar niet gaat verprutsen. :z

En ergens vind ik dit ook geweldig ook. Immers is ook AMD een Amerikaanse multinational die vooral heel veel geld wil verdienen. Nou met een marketingafdeling die zo systematisch faalt, weet ik gewoon dat de AMD optie bijna altijd goedkoper zal zijn dan de Nvidia tegenhanger. Heb ik mooi een goedkopere videokaart. ;)

Die grote Nvidia show zit altijd vol met twijfelachtige claims, maar het is tenminste een show die de aandacht trekt. Zo verkoop je dus een luxeproduct dat vaak eigenlijk te duur is. Voor AMD reken ik er echt niet op zoiets gelikt. Die zullen wat details geven, je krijgt wat slides en er zal waarschijnlijk verwarring ontstaan over specificaties. Ook zullen ze slecht benadrukken waarom je een Radeon wil kopen en gaan ze bijvoorbeeld speciale features niet goed duidelijk maken of benadrukken.

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-09-2020 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt

ikt

DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:23:
[...]

Het is wel AMD marketing hoor. Geloof me, zelfs als Navi 21 de RTX3090 compleet afmaakt en goedkoper is, dan zullen ze het nog voor elkaar krijgen om mensen toch naar die RTX3090 te sturen. Het is soms echt indrukwekkend. De technische staf van AMD is echt heel goed en dat zien we nu al enkele jaren met Zen en RDNA, maar de andere afdelingen zijn soms echt spectaculair slecht. Ik denk dat ik pas echt zou opkijken als de marketing afdeling van AMD, het zowaar niet gaat verprutsen. :z

En ergens vind ik dit ook geweldig ook. Immers is ook AMD een Amerikaanse multinational die vooral heel veel geld wil verdienen. Nou met een marketingafdeling die zo systematisch faalt, weet ik gewoon dat de AMD optie bijna altijd goedkoper zal zijn dan de Nvidia tegenhanger. Heb ik mooi een goedkopere videokaart. ;)

Die grote Nvidia show zit altijd vol met twijfelachtige claims, maar het is tenminste een show die de aandacht trekt. Zo verkoop je dus een luxeproduct dat vaak eigenlijk te duur is. Voor AMD reken ik er echt niet op zoiets gelikt. Die zullen wat details geven, je krijgt wat slides en er zal waarschijnlijk verwarring ontstaan over specificaties. Ook zullen ze slecht benadrukken waarom je een Radeon wil kopen en gaan ze bijvoorbeeld speciale features niet goed duidelijk maken of benadrukken.
Zolang ze het maar geen Intel-show maken, waar ze de RTX 30XX vaker noemen dan hun eigen product :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt dit veel vaker gezegd, maar de voorbeelden waren er toen ook niet echt bij. Nu staan ze er weer niet. Wat is er dan zo slecht volgens jou? De vorige ging het er namelijk vooral over dat ze gewoon een minder product hadden. En ja dan is het gewoon heel lastig om hem te verkopen als zijnde superieur natuurlijk. Je zei volgens mij hetzelfde bij Intel vs AMD maar daar vond je AMD dan veel beter in marketing. Maar uiteindelijk ging het gewoon om het product, dat was gewoon beter. Met een beter product kun je gewoon een één op één vergelijking maken met je concurrent en dan is het al duidelijk voor iedereen. Met een minder product is dat natuurlijk niet te doen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl

CerandoX.nl

Vides

[...]

Er gaat sowieso geen touw aan vast te knopen zijn voor de normale consument. AMD gaat totaal andere metrics gebruiken dan Nvidia voor onwijs veel features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:32
[...]

...De technische staf van AMD is echt heel goed en dat zien we nu al enkele jaren met Zen en RDNA...
Hier moet ik om gniffelen. RDNA goed?

De 5500 XT heeft meer transistoren dan de 580/590 maar presteerd niet beter dan de 590. Polaris op 7nm zou de kont hebben geschopt van die 5500 XT.

RDNA wordt voor zover ik weet overgeslagen voor desktop APU's.

Die twee dingen zouden al duidelijk moeten maken dat RDNA in de low-end niet werkt.

En waar waren de 5800 en 5900 series? Nergens, waarschijnlijk omdat RDNA ook niet werkt in de high-end.

De 5700 en XT? Die doen hetzelfde wat Turing op 12nm doet. Vergelijkbare prestaties per watt. Turing op 7nm zou ook de kont hebben geschopt van RDNA.

RDNA2 heb ik hoop voor, maar RDNA was en is troep.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Ik zie niet in hoe games gebruiken waar je GPU goed in presteert anders is dan 5 jaar lang bij iedere Zen presentatie alleen Cinebench als benchmark tonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

DaniëlWW2 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:44:

Dat is eigenlijk altijd al zo geweest en is denk ik ook ontstaan vanwege de zeer actieve input van CJ, de helaas veel te vroeg overleden topicstarter, destijds.

Hetzelfde geldt ook voor CPU's waar het AMD topic ook actiever is dus misschien speelt er meer mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 09-09-2020 16:10 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:06

edward2

Schieten op de beesten

IK dacht dat AMD morgen pas iets ging presenteren??

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

edward2 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:12:
IK dacht dat AMD morgen pas iets ging presenteren??
Om (gisteren) 17:38 (in Californië) tweette Frank Azor dat er morgen "iets" zou zijn.

Het is nu "morgen" daar :) (ofja, werkdag begint over een uurtje).

(Aanname is de tijd in hoofdkwartier Santa Clara)

[ Voor 17% gewijzigd door ikt op 09-09-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
ikt schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:23:
[...]

Om (gisteren) 17:38 (in Californië) tweette Frank Azor dat er morgen "iets" zou zijn.

Het is nu "morgen" daar :) (ofja, werkdag begint over een uurtje).

(Aanname is de tijd in hoofdkwartier Santa Clara)
Zul je zien, krijgen we gewoon Zen3 4000 info van de CPU's, niks van Radeon, lol :+ :9~ ook goed.

Pagina: 1 ... 9 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.