Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:22
Xadeon schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:58:
[...]
, en dit betreft een bedrijf dat op 2 fronten het 'gevecht' aan gaat met 2 concurrenten die een veelvoud aan vermogen in R&D pompen. Ik zou dus eer stil staan bij de indrukwekkende inhaalslag die ze lijken te maken dan te klagen over dat ze een maand later zijn.
Daar zat ik gister toevallig nog over na te denken. Als consumenten moeten we eigenlijk AMD op onze blote knietjes danken voor wat ze doen. Op processor gebied de strijd aangaan met een gigant als Intel en op dit moment gewoon dik voorlopen. Daarnaast op GPU gebied de strijd aangaan met de andere reus Nvidia en daar hopelijk ook op z'n minst mee kunnen doen.

Ik ben geen AMD of Nvidia fanboy. Ik kijk bij aankopen altijd wat het beste is (en enigszins betaalbaar) maar wat hoop ik voor ons allen dat AMD met een geweldige GPU komt. We hebben gezien wat Nvidia durft te vragen voor hun kaarten als er geen concurrentie is. Erg veel respect for AMD, de brugklasser die moet vechten tegen 2 bullies uit de bovenbouw :P

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:31
JohnnyV76 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:13:
[...]
We hebben gezien wat Nvidia durft te vragen voor hun kaarten als er geen concurrentie is.
Wat waren de concurrenten van de 1080 en 1080 Ti in dat geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:22
Paprika schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:20:
[...]

Wat waren de concurrenten van de 1080 en 1080 Ti in dat geval?
Ik doelde specifiek op de RTX20xx serie. AMD had er niks tegenover of in de pipeline zitten en we zagen de belachelijke prijzen. Nu komt AMD ook met iets wat zich (hopelijk) kan meten en je ziet meteen dat ze (Nvidia) de vraagprijs aanzienlijk lager maken. Veel consumenten denken nu zelfs dat de 3070 en 3080 "goedkoop" zijn en ik denk zelfs dat bij deze mensen het FOMO gevoel bestaat. Zoveel power voor dat geld... laat ik maar snel kopen voordat ze misschien toch weer duurder worden! Het gerucht dat de 3080 kaarten voor Ethereum mining gebruikt zouden kunnen worden helpt natuurlijk ook niet.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

JohnnyV76 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:13:
[...]

Daar zat ik gister toevallig nog over na te denken. Als consumenten moeten we eigenlijk AMD op onze blote knietjes danken voor wat ze doen. Op processor gebied de strijd aangaan met een gigant als Intel en op dit moment gewoon dik voorlopen. Daarnaast op GPU gebied de strijd aangaan met de andere reus Nvidia en daar hopelijk ook op z'n minst mee kunnen doen.
Tja als je groenteboer bent stop je niet met groenten verkopen en je wordt ook niet zomaar slager :P :>

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Precies, AMD doet dat niet uit de goedheid van hun hart, maar om geld te verdienen :P . Zo kan je ook zeggen dat we op onze blote knietjes Nvidia moeten bedanken, als die niet zo'n voorsprong hadden opgebouwd, dan had AMD niet de trap onder de kont gekregen om erachteraan te gaan. Onder de streep is een monopolie simpelweg slecht en twee partijen die elkaar op de hielen zitten goed. Daarom is het ook hopen dat Intel hun 10nm, en daarna 7nm, processen eindelijk eens op orde gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
En sommige bedrijven hebben gewoon te veel geld, die moeten een paar keer een trap onder de kont krijgen, lees: Intel.

Ergens wel blij dat Zen 3 er komt. Ik had toch Zen 2 als gamer gekozen, maar je mist soms 5-10% fps. Ook dat voordeeltje is rijke luie Intel over 4 weken kwijt.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit is een heel goed punt. Die chip is zeer waarschijnlijk te klein voor "big Navi". Kijk wat Vega 10 is en vergelijk met deze chip. Dit is waarschijnlijk iets in de 300-350mm2 range. Navi 22 dus.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2017/08/AMD-Radeon-RX-Vega-56-Prototype-4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2020/09/AMD-Big-Navi-Engineering-Sample.jpg

En dit is Radeon VII die waarschijnlijk redelijk vergelijkbaar qua formaat is.
Afbeeldingslocatie: https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=48053

De XSX zou dus net zoals Navi 10, 8RBE's hebben met elk vier ROPS. Als dat een constante blijft dan heeft Navi 21 dus 128 ROPS.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 19:28

CerandoX.nl

Vides

Haha dit brengt mij weer aan het twijfelen om te wachten. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Sissors schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:58:
Precies, AMD doet dat niet uit de goedheid van hun hart, maar om geld te verdienen :P . Zo kan je ook zeggen dat we op onze blote knietjes Nvidia moeten bedanken, als die niet zo'n voorsprong hadden opgebouwd, dan had AMD niet de trap onder de kont gekregen om erachteraan te gaan. Onder de streep is een monopolie simpelweg slecht en twee partijen die elkaar op de hielen zitten goed. Daarom is het ook hopen dat Intel hun 10nm, en daarna 7nm, processen eindelijk eens op orde gaat krijgen.
Nvidia heeft gewoon gedaan wat Intel heeft nagelaten, blijven innoveren. AMD zat in zak en as, Intel en Nvidia hebben daar maximaal van geprofiteerd. Ik hoop juist om een herhaling te voorkomen dat Intel voorlopig blijft voort ploeteren. En Nvidia gun ik een Fermi 2.0. ;)

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:34

MazeWing

The plot thickens...

Sissors schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:58:
Dat klopt, echter is het aan de andere kant voor de consument ook fijn als er niet ieder jaar enorme sprongen gemaakt worden en je duur product (of het nu een CPU of GPU is) na 1-2 jaar praktisch niets meer waard is omdat ie met goed fatsoen niet meer mee kan komen...

Ik heb bijna 8 jaar een i7 2600K (Sandy Bridge) gehad en pas bij Ryzen kwam er E-I-N-D-E-L-I-J-K eens schot in de zaak en ging alles weer in de versnelling. Al die jaren waren de verschillen erg klein, waardoor ik gewoon enorm lang met een CPU heb kunnen doen zonder dat deze echt flink verouderd was. Volgens mij ongekend en niet eerder voorgekomen (alsof je met Athlon XP nog mee kan komen terwijl de i7's al beschikbaar zijn...)

Ook op het gebied van GPU's vond ik het echt niet erg dat de tijd (afgezien van de absolutie high-end) gewoon 4 jaar redelijk langzaam is verlopen. Mensen die 4 jaar geleden een 1080ti kochten hebben enorm lang van hun videokaart kunnen genieten.

Dus ja, het is leuk als alles weer sneller gaat. Echter hoop ik toch echt niet dat we iedere 1-2 jaar weer enorme sprongen gaan zien en je veel €€€ moet uitgeven om bij te blijven...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:46:
[...]

De XSX zou dus net zoals Navi 10, 8RBE's hebben met elk vier ROPS. Als dat een constante blijft dan heeft Navi 21 dus 128 ROPS.
[Twitter]
RBE staat in deze context voor Render Back End correct?

Hoe waarschijnlijk zou een verdubbeling van de ROPs dan zijn naar 128 in Navi 21? Het zou een primeurtje zijn voor AMD, volgens mij zijn ze nog nooit voorbij de 64 gekomen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Appels met peren..maar toch..
3080 vs XBOX series S & XAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSnUR1r24mfSXD0p9C52puZM9Yc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SIXqoGh5uY1vLzmQoOwXkFqh.png?f=fotoalbum_large

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Blaat schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:39:
[...]

RBE staat in deze context voor Render Back End correct?
Yup. Navi 10, Navi 14 en nu ook de XSX chip hebben die verhouding van vier ROPS per RBE. Navi 12 idem, maar dat is eigenlijk een Navi 10 met HBM2. :)
Hoe waarschijnlijk zou een verdubbeling van de ROPs dan zijn naar 128 in Navi 21? Het zou een primeurtje zijn voor AMD, volgens mij zijn ze nog nooit voorbij de 64 gekomen.
Ik denk zeer waarschijnlijk omdat ik niet zie hoe AMD anders met iets fors snellers moet komen. RDNA is net zoals GCN vrij top down georganiseerd. Er is een centrale hardware scheduler die de baas is in de videokaart. Die stuurt een aantal shader engines aan met elk twee shader shader array's en een set backend units.

Dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://adoredtv.com/wp-content/uploads/2019/07/navi-10-gpu-block-diagram-adoredtv.jpg

AMD heeft voor de shaders in RDNA ook gekozen voor dubbele units voor CU, array en engine. Ik denk dat dit ingebakken is en niet zal veranderen. De logische conclusie is dat ze voor Navi 21, nog twee engines toevoegen. Dan krijg je 80CU's, acht shader array's met elk zestien ROPS voor een totaal van 128 en vier shader engines.

Als ze het niet doen, dan krijg je vier shader array's die niet meer 10CU's diep zijn, maar 20CU's diep. Backend hetzelfde houden is dan gewoon vragen om "Vega 2.0". Backend verdubbelen is waarschijnlijk nog steeds niet optimaal omdat je alsnog maar vier shader array's hebt die je alles moet laten doen. Dat is niet erg flexibel en gaat waarschijnlijk ten koste van occupancy, dus het percentage van de CU's die daadwerkelijk iets doen tijdens een clock cycle. Dat was een van de vele problemen van Vega, naast natuurlijk de backend zelf, de lage clockspeeds, het verbruik en de inefficiënte CU's. :z

Navi 22 gaat denk ik ook een interessante worden. Omdat je met paren van shader array's in engines zit, denk ik dat zes shadar array's er niet inzitten. Ik denk dat Navi 22 dan ook twee engines en vier array's heeft en iets dieper gaat zijn qua CU's.

XSX is dat in ieder geval. Daar zijn het er al 12 of 14CU's per array i.p.v. 10CU's.
Afbeeldingslocatie: https://www.hardwaretimes.com/wp-content/uploads/2020/08/abHvXEjBo5CvTr8SpwsAdR-1920-80-1536x864.jpg

Dat heeft zo zijn voor en nadelen. Voordelen zullen zijn dat het de chip iets simpeler en kleiner maakt. Het grote nadeel is dat de backend waarschijnlijk relatief zwakker is dan Navi 10 of Navi 21. Occupancy zou hier ook iets minder kunnen zijn omdat je wederom zulke diepe array's hebt zoals bepaalde GCN's ook hadden. Dat maakt het gewoon wat lastiger om alle CU's van afdoende werk te voorzien.

Het verschil met GCN is dat je nu veel betere CU's hebt die ook niet meer alleen shaders doen, maar ook RT. RDNA2 haar RT lijkt in staat te zijn tot een vrij serieus maximaal aantal rays, maar waarschijnlijk gaat die maximale output wel ten koste van wat shader taken. Dat is immers ook zo voor Turing en Ampere. Het is hybrid RT waar de shader ALU's in de feedback loop zitten, maar de RT zelf word gedaan door aparte rekeneenheden. Het nadeel met RDNA2 is dat er binnen de TMU van een CU gekozen moet worden tussen textures of RT. Vanuit de scheduler zal er dus rekening gehouden moeten worden dat sommige CU's hun TMU in RT mode staat en geen textures kan mappen. Die kan je dan beter inzetten voor logic en ernaast RT draaien. Laatste is dat ik ook niet uit wil sluiten dat AMD toch iets van denoising gaat implementeren voor hun RT. Dat zal met de shaders moeten gebeuren en die kunnen dan geen floating points of logic doen.

En dit is ook het verhaal van PS5 vs. XSX waar inmiddels de console wars in volle gang zijn. Sony koos voor een relatief kleine 36CU RDNA chip met een serieus hoge clockspeed van 2,23GHz. De backend van de GPU draait ook gewoon op de clockspeed en die zal zeer snel zijn. Sony probeert de relatief geringe frontend maximaal te benutten met die SSD. Het nadeel is dat Sony waarschijnlijk wat minder extra capaciteit heeft voor RT. Die heeft Microsoft juist wel, maar hun chip heeft waarschijnlijk minder occupancy en beduidend lagere clockspeeds die de backend ook geen plezier doen. Ik denk dat ze op shader niveau aardig vergelijkbaar zullen zijn, maar Microsoft iets betere RT zal hebben en Sony meer kan met spectaculair grote spelwerelden vanwege de SSD.

Maar die twee hebben denk ik ook relevante voor ons. We weten dat de XSX eigenlijk een 56CU chip is met 4CU's uitgeschakeld. Sony heeft alleen 36CU's gezegd. Ik vermoed eigenlijk dat het er daar 40CU's zijn, maar ook 4CU's uitgeschakeld. Wat stopt AMD precies om die toch al ontwikkelde configuraties naar PC te brengen als Navi 22 en Navi 23?

Hoe meer ik er namelijk over nadenk, hoe waarschijnlijker ik het eigenlijk acht dat Navi 23 op 36 of 40CU's uit gaat komen met een 256bit bus met 448GB/s. Dezelfde configuratie als de RX5700 series, iets sneller, efficiënter en veel goedkoper met RT.

Dan Navi 22 met 56 of misschien 60CU's met 512GB/s. Ik denk dat 64CU's eigenlijk alweer te veel is en je daar tegen dezelfde problemen begint aan te lopen als Vega. Voor Navi 22 denk ik dat AMD misschien juist de snot uit het ding wil clocken vanuit de fabriek om die backend maar te versnellen. Zelfs dan nog denk ik dat deze het minst "gebalanceerd" zal zijn van de drie. Dus iets minder qua shaders en iets beter qua RT en logic omdat je die extra CU's hebt.

Ik zou eigenlijk niet verbaast zijn als Navi 22 qua shader prestaties een tikje tegenvalt vergeleken met Navi 21 en Navi 23 en qua RT een tikje beter is dan Navi 21 of Navi 23. En ik zou daar vrede mee hebben. Immers koop ik waarschijnlijk een Navi 22 voor Witchertracing. :Y)

Edit: bedacht me ook net dat dit allang gelekt is. :z

Zag ook net dat iemand al de moeite heeft genomen om het uit te tekenen.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EhorogsXcAM0d7q?format=jpg&name=4096x4096

Komt ook bij dat het qua L2 cache configuratie dus kennelijk geen 384bit bus kan zijn. Ja, dan is HBM2E dus ook veel waarschijnlijker.

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-09-2020 15:56 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Allereerst, mooi verhaal bij elkaar @DaniëlWW2 , chapeau!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:16:
[...]
De logische conclusie is dat ze voor Navi 21, nog twee engines toevoegen. Dan krijg je 80CU's, acht shader array's met elk zestien ROPS voor een totaal van 128 en vier shader engines.

Als ze het niet doen, dan krijg je vier shader array's die niet meer 10CU's diep zijn, maar 20CU's diep.
Ik weet niet of RDNA1 ROP limited is, maar zo niet, zouden ze dan nog kunnen gaan voor 2x6 per 10 CU's? Dan krijg je 8*12 = 96 ROPs, ook al flink. Op zich schrijft een ROP alleen een pixel weg, het doet geen berekeningen meer. En een ander zal afhangen hoeveel 4k nodig heeft.

Navi 22 gaat denk ik ook een interessante worden. Omdat je met paren van shader array's in engines zit, denk ik dat zes shadar array's er niet inzitten. Ik denk dat Navi 22 dan ook twee engines en vier array's heeft en iets dieper gaat zijn qua CU's.

XSX is dat in ieder geval. Daar zijn het er al 12 of 14CU's per array i.p.v. 10CU's.
Navi 22 lijkt een MAC chip te worden en waarschijnlijk kleiner (340 mm^2) dan de XSX chip (360 mm^2). Dus als XSX voor 4 arrays en 14 CU diep gaat, dan gaat Navi 22 waarschijnlijk ook voor 4 arrays maar dan 12 CU denk ik, dus 48 CU totaal. De voornaamste zorg is hoe zorgen ze voor meer bandbreedte dan RDNA1? 256-bit met in ieder geval sneller GDDR6, hoop ik. Minimaal 16,8 GTx/s, liefst 18. Bij 14 CU diep heb je 19,6 GDDR6 nodig om dezelfde bandbreedte als RDNA1 per CU te krijgen. Of ze stoppen er weer HBM2E op, net als bij Navi 12. Maar groter dan 56 CU lijkt me uitgesloten, gegeven de rumoured die size.
Maar die twee hebben denk ik ook relevante voor ons. We weten dat de XSX eigenlijk een 56CU chip is met 4CU's uitgeschakeld. Sony heeft alleen 36CU's gezegd. Ik vermoed eigenlijk dat het er daar 40CU's zijn, maar ook 4CU's uitgeschakeld. Wat stopt AMD precies om die toch al ontwikkelde configuraties naar PC te brengen als Navi 22 en Navi 23?
Navi 23 is vermoedelijk 240 mm^2, we weten niet hoe groot de PS5 GPU is. Bij Navi 14 waren de 2 arrays 6 dual CU diep, met 1 dual CU disabled.
Hoe meer ik er namelijk over nadenk, hoe waarschijnlijker ik het eigenlijk acht dat Navi 23 op 36 of 40CU's uit gaat komen met een 256bit bus met 448GB/s. Dezelfde configuratie als de RX5700 series, iets sneller, efficiënter en veel goedkoper met RT.
Als ze een goede deal op Samsung 16 GTx/s GDDR6 hebben kunnen krijgen, denk ik dat je met 36/40 CU dichter in de buurt zit dan ik, ik had Navi14 *2 gedaan. De RX 6500XT is dan precies een kleine RX5700, maar dan goedkoper: $249/$299 zou een mooie mainstream prijs zijn 8/16GB. Als ze 1 dual CU disablen net als bij Navi 14, krijg je 38 CU versus de 38 SM van nVidia RTX 3060. Dat kan bijna geen toeval zijn :) , overigens waren de SMs qua performance beter dan de CUs (vergelijk een 2070 Super met de RX5700 XT). Wie weet hoe dat gevecht deze keer gaat. Het zou ironisch zijn als nVidia hier weer beter is.
Komt ook bij dat het qua L2 cache configuratie dus kennelijk geen 384bit bus kan zijn. Ja, dan is HBM2E dus ook veel waarschijnlijker.
[Embed]
[Embed]
[Embed]
[Embed]
Dank voor het delen van die tweets. Fijn dat die Locuza ook diep in de drivers kan kijken. HBM2E zou echt vet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

sunsmountain schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:39:
Allereerst, mooi verhaal bij elkaar @DaniëlWW2 , chapeau!

[...]

Ik weet niet of RDNA1 ROP limited is, maar zo niet, zouden ze dan nog kunnen gaan voor 2x6 per 10 CU's? Dan krijg je 8*12 = 96 ROPs, ook al flink. Op zich schrijft een ROP alleen een pixel weg, het doet geen berekeningen meer. En een ander zal afhangen hoeveel 4k nodig heeft.
Ik denk dat deze configuratie ingebakken zit in RDNA en niet zomaar te veranderen is. RDNA haar architectuur lijkt twee doelen te hebben gehad. Ten eerste de standaard die de Maxwell architectuur heeft gezet matchen zonder de sterkte punten van GCN op te geven. Tweede is backwards compatibel zijn met GCN. Dat is RDNA dan ook. Het heeft geen zin om hier en daar iets toe te voegen als het niet gebruikt kan worden. Dat was juist het probleem van de latere GCN chips. Die waren behoorlijk uit balans voor grafisch werk en RDNA is dat niet.
Navi 22 lijkt een MAC chip te worden en waarschijnlijk kleiner (340 mm^2) dan de XSX chip (360 mm^2). Dus als XSX voor 4 arrays en 14 CU diep gaat, dan gaat Navi 22 waarschijnlijk ook voor 4 arrays maar dan 12 CU denk ik, dus 48 CU totaal. De voornaamste zorg is hoe zorgen ze voor meer bandbreedte dan RDNA1? 256-bit met in ieder geval sneller GDDR6, hoop ik. Minimaal 16,8 GTx/s, liefst 18. Bij 14 CU diep heb je 19,6 GDDR6 nodig om dezelfde bandbreedte als RDNA1 per CU te krijgen. Of ze stoppen er weer HBM2E op, net als bij Navi 12. Maar groter dan 56 CU lijkt me uitgesloten, gegeven de rumoured die size.
Dat gelekte PCB is anders zeer waarschijnlijk Navi 22. Omdat Apple nu sommige dingen van AMD koopt, maakt het niet dat AMD er zelf niks mee kan. Maar de berekening klopt ook niet omdat de XSX chip een APU is en AMD er nog een Zen 2 CPU in heeft weten te proppen. I/O is ook custom en de CPU en GPU delen geheugen. Ook zal de RDNA2 GPU waarschijnlijk een lagere transitodichtheid kennen omdat je zo clockspeeds kan verhogen. Die XSX chip is gewoon tam met 1,825GHz. Ze zijn niet te vergelijken.

Ik zou me niet zo dood staren op GB/s voor een kleinere chip. Ik ga voorlopig uit van 16gbps chips waardoor je dus 512GB/s krijgt. Deze zal het moeten opnemen tegen de RTX3070 die ook 512GB/s heeft. De RTX3070 heeft dan 5888 FP32 ALU's, maar de helft kan een groot deel van de tijd geen FP31 doen onder gaming workloads. Dat Nvidia zelf al toegaf dat een Ampere SM iets van 30% sneller is dan een Turing SM terwijl het aantal FP32 ALU's is verdubbeld per SM, zegt genoeg. Simpel gezegd kan het eerste blok dat INT32 en FP32 doet, niet tegelijkertijd gebruikt worden voor INT32 en FP32. In de praktijk zal een Ampere SM meestal net zo snel zijn als een Turing. Er zullen alleen bepaalde instructies zijn waar ze opeens wat sneller zijn en dat middelt als iets van 30%. Dit gaat waarschijnlijk ook fors verschillen per game.

Turing en Ampere
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9aMyBCY2xz87MUpw7qNw_Tgp9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8RJe46rD6830bLJUSRjOtlW.jpg?f=fotoalbum_large

Navi 22 met 56CU's heeft dan 3584 ALU's die je makkelijker kan belasten. Het is niet onredelijk om de RTX3070 tegenover Navi 22 te zetten en te kijken waar het schip strand.
[...]

Navi 23 is vermoedelijk 240 mm^2, we weten niet hoe groot de PS5 GPU is. Bij Navi 14 waren de 2 arrays 6 dual CU diep, met 1 dual CU disabled.
Voor mij klinkt dat gewoon als 36-40CU's. De 40CU Navi 10 is immers 251mm2. ;)
Als ze een goede deal op Samsung 16 GTx/s GDDR6 hebben kunnen krijgen, denk ik dat je met 36/40 CU dichter in de buurt zit dan ik, ik had Navi14 *2 gedaan. De RX 6500XT is dan precies een kleine RX5700, maar dan goedkoper: $249/$299 zou een mooie mainstream prijs zijn 8/16GB. Als ze 1 dual CU disablen net als bij Navi 14, krijg je 38 CU versus de 38 SM van nVidia RTX 3060. Dat kan bijna geen toeval zijn :) , overigens waren de SMs qua performance beter dan de CUs (vergelijk een 2070 Super met de RX5700 XT). Wie weet hoe dat gevecht deze keer gaat. Het zou ironisch zijn als nVidia hier weer beter is.
Het hoeft niet Samsung te zijn. Bijvoorbeeld Micron heeft deze 16gbps chips op hun site staan als "sampling". Wat waren ook alweer de geruchten over 16GB videokaarten van AMD? :z
https://www.micron.com/pr...catalog/mt61k512m32kpa-16

Ik denk dat hier de verwarring vandaan komt. Er is waarschijnlijk een 8/16GB GDDD6 videokaart in aantocht, dat is Navi 22. Dan een 16/misschien 32GB kaart met HBM2E en dat is Navi 21, a.k.a. "biggest Navi". Dan is er een goede 1080p kaart in de vorm van Navi 23 en zou er kennelijk ook een Navi 24 zijn, maar die is nog even weg.
Dank voor het delen van die tweets. Fijn dat die Locuza ook diep in de drivers kan kijken. HBM2E zou echt vet zijn.
Het is realistisch. 80CU's is gewoon een gigantische GPU en daar met een 256bit bus met zelfs 21gbps GDDR6X komen aanzetten is eigenlijk stupide. Dan heb je 672GB/s en kijk je waarschijnlijk alsnog naar een forse bottleneck. Als je naar een 512bit bus moet kijken, tja doe dan HBM2E. HBM2 heeft de 512bit bus simpelweg achterhaald gemaakt. Het geringe verschil in kosten weegt simpelweg niet meer op tegen het verbruik of de ruimte die een 512bit bus kost op de GPU.

edit: Wat natuurlijk ook nog kan is dat het wel een 256bit bus met 16GB aan 16gbps GDDR6 is en er echt een bezopen hoeveelheid L2 cache op Navi 21 zit. Ja, neem dat maar met een strooiwagen aan zout, maar je weet maar nooit. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:01

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
L2 cache van 8 MB naar 128 MB infinity cache, good Lord. En uit de tweet van Locuza = retweet van Rogame blijkt òf 256-bit bus, òf HBM2E, maar niet 384-bit en ook geen 512-bit. (Max Texture Channel Caches = 16).

Het klinkt alsof ze een Zen 1/2 ingenieur in het RDNA2 team gezet hebben...

[ Voor 6% gewijzigd door sunsmountain op 11-09-2020 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

sunsmountain schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:55:
[...]

L2 cache van 8 MB naar 128 MB infinity cache, good Lord. En uit de tweet van Locuza = retweet van Rogame blijkt òf 256-bit bus, òf HBM2E, maar niet 384-bit en ook geen 512-bit. (Max Texture Channel Caches = 16).

Het klinkt alsof ze een Zen 1/2 ingenieur in het RDNA2 team gezet hebben...
Dat laatste hebben ze ook gedaan en dat is al jaren bekend. Ook niet eentje. ;)
Maar ik dacht een paar uur geleden toevallig aan de cache optie. Ik weet alleen niet of ik dat moet geloven. Cache on chip is gewoon duur en dit is echt heel erg veel cache. Het is waarschijnlijk nog veel efficiënter dan HBM2E, maar ook duur. Ik kan me eigenlijk ook moeilijk voorstellen hoe dat niet minstens 100mm2 zou innemen op de chip. Ik zie ook zo snel niet hoe dat moet passen in een 80CU chip die ergens rond de 505 a 510mm[sup] zou zitten. Als ze zoiets doen en niet HBM2E, dan moet er denk ik een andere reden zijn dan alleen geheugenbandbreedte uitsparen.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
Dit komt overeen wat MLID aangeeft, dat AMD met minder bandbreedte dezelfde performance als Nvidia kan halen dit keer. De cache zou dat dus kunnen verklaren.

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:39:
[...]

Dat laatste hebben ze ook gedaan en dat is al jaren bekend. Ook niet eentje. ;)
Maar ik dacht een paar uur geleden toevallig aan de cache optie. Ik weet alleen niet of ik dat moet geloven. Cache on chip is gewoon duur en dit is echt heel erg veel cache. Het is waarschijnlijk nog veel efficiënter dan HBM2E, maar ook duur. Ik kan me eigenlijk ook moeilijk voorstellen hoe dat niet minstens 100mm2 zou innemen op de chip. Ik zie ook zo snel niet hoe dat moet passen in een 80CU chip die ergens rond de 505 a 510mm[sup] zou zitten. Als ze zoiets doen en niet HBM2E, dan moet er denk ik een andere reden zijn dan alleen geheugenbandbreedte uitsparen.
Zoveel cache zou ook goed kunnen zijn voor encryptie berekeningen, dan zitten we met de RDNA2 launch met miners die ze allemaal gaan opkopen... :/ Ondertussen houdt nVidia de onderdelen kunstmatig laag qua aantal, om de prijzen omhoog te duwen: YouTube: Nvidia’s Ultimate Play: Forced Scarcity & Elevated Prices before AMD... . Ze maken bewust minder marge op de Founder's Edition voor goede reviews op dag 1.

Maar zelfs als dat zo is, dit keer zullen de prijzen sneller dalen: de tijd waarin je coins prijsvoordelig kunt minen qua stroom wordt elke keer korter en korter. TSMC 7nm volume (als AMD niet alles aan de consoles geeft) zal de prijzen van nVidia omlaag dwingen, niet later dan Q1 2021. Ook aangezien Samsung 10nm (8nm) yields goed blijken, in tegenstelling tot wat we eerst hoorden.

#speculatie#
Het kan best zijn dat nVidia daar niet op wacht, mits RDNA2 een veel betere performance per $ laat zien. Maar op dit moment ziet het er slecht uit. Als je een RTX3080 kan kopen voor € 719 in Oktober, heb je geluk. De RTX3080 prijzen van board partners zullen minimaal € 799 zijn, met slechtere koelers. Dat is wat de meeste nVidia fans gaan kopen. De slimmere gamer wacht nog even:

Als eerste de RX6900 voor €699, zelfde prijs maar met meer performance dan de RTX3080, zelfde TDP, gewonere koeler. Mogelijk komt er dan een "RTX3080 Ti" 20 GB 350W versie die de RX6900 nipt met 1-2% verslaat. Maar die zal duurder zijn.

Dan de RX6800 voor €599, zelfde performance als de RTX3080 maar goedkoper,
meer performance dan de "RTX3070 Ti" met allebei 16GB, zelfde prijs.

En dan de RX6700 €499, die gehakt gaat maken van de RTX3070, flink meer performance voor dezelfde prijs €499 (de RTX3070 die vanaf 15 Oktober €599 zal zijn via AIB, dankzij nVidia-onderdelen "schaarste").

Ik denk niet dat Navi22 mee gaat doen aangezien het voor de MAC is, maar Navi23 zal denk ik rond de €299 gaan zitten, onder de RTX3060 €399. Eventuele Navi22 kaarten moeten een stuk beter zijn dan de RTX3060 serie en in de buurt komen van de RTX3070 qua performance. Met 56/60CU lijkt me dat geen probleem.

AMD mist dan nog een kaart voor €399, maar de prijzen zullen naar verwachting na lancering gaan zakken. Hoe snel ze dat doen, hangt af van hoe snel nVidia de AIB channel vol zet met voldoende nVidia-onderdelen, dat kan al gelijk na lancering van RDNA2 zijn, eind Oktober.
#speculatie#

Dus tenzij de miners roet in het eten gaan gooien òf nVidia haar onderdelen "schaars" houdt, wordt het toch een feestje :9

[ Voor 0% gewijzigd door sunsmountain op 12-09-2020 13:57 . Reden: speculatie tags toegevoegd voor de huilie huilie ]

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 02:25
sunsmountain schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:11:

De RTX3080 prijzen van board partners zullen minimaal € 799 zijn, met slechtere koelers. Dat is wat de meeste nVidia fans gaan kopen. De slimmere gamer wacht nog even

En dan de RX6700 €499, die gehakt gaat maken van de RTX3070, flink meer performance voor dezelfde prijs €499
En al deze prachtige aannames zijn gebaseerd op? Prijzen van aib 3080 staan al vanaf 713/716 euro. Moeten nog zien hoe dat er 17 sept er uit gaat zien,maar daarom doe je daar nog geen uitspraken over.

En dan dat aib koelers slechter zullen zijn dan FE ? Wederom gebaseerd op lariekoek.

6700 gaat gehakt maken van 3070 ?.. uhu zelfe laken en pak.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:37:
[...]

Dit komt overeen wat MLID aangeeft, dat AMD met minder bandbreedte dezelfde performance als Nvidia kan halen dit keer. De cache zou dat dus kunnen verklaren.
Zou ook de efficientie van meer dan 60% winst tov RDNA1 kunnen verklaren. Want data verplaatsen is qua stroom verbruik het duurste. Compute zelf is cheap. Hoe dichter je de data bij je reken eenheiden kan houden hoe efficienter.

Dit is wel heel interessant. Je GPU is duurder maar je PCB is en geheugen opstelling is weer goedkoper.
Als ze dan ook nog hardware compressie gebruiken om het geen wat wel naar het GDDR6 moet te comprimeren zoals de Xbox en PS dat straks gaan doen kan je ook nog eens wat bandbreedte besparen en kan je het wellicht met een 256Bit bus met 18gbps memory wel redden.

Het wordt nu wel heel erg spannend wat RDNA2 nu allemaal gaat brengen qua architectuur aanpassingen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Sissors
  • Niet online
*knip*

Dit kan je ook op een wat minder zure manier brengen. ;)

[ Voor 96% gewijzigd door Blaat op 12-09-2020 13:51 ]

• Astennu
Skybullet schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:18:
[...]

En al deze prachtige aannames zijn gebaseerd op? Prijzen van aib 3080 staan al vanaf 713/716 euro. Moeten nog zien hoe dat er 17 sept er uit gaat zien,maar daarom doe je daar nog geen uitspraken over.

En dan dat aib koelers slechter zullen zijn dan FE ? Wederom gebaseerd op lariekoek.

Tijd zal het leren:
YouTube: Nvidia’s Ultimate Play: Forced Scarcity & Elevated Prices before AMD...

Ik geloof het bovenstaande wel. nVidia heeft ergere dingen in het verleden gedaan.

En reken er maar op dat AMD die 3070 gaat verslaan. De enige twee chips waar AMD het mogelijk lastig mee kan krijgen zijn de 3080 en vooral de 3090. Maar de 3060/Ti of 3070/Ti kunnen ze prima hebben gezien wat er nu bekend is over RDNA1 en 2.
Zelfs RDNA1 met 80CU's zou de 3070 al moeten kunnen verslaan.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
Ik ben er ook van overtuigd dat zeker de 3070 ingehaald wordt en voor gezonde concurrentie hoop ik ook de 3080 en zelfs 3090.

Maar veels te vaak worden hier sprookjesaannames als feiten neergezet. Dat zagen we met vega, met radeon7, met 5700..

Wat voorzichtigheid mag wel met dat soort uitspraken als we de geschiedenis er op na slaan.

• sunsmountain
Skybullet schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:18:
[...]

Ik speculeer uiteraard, en papegaai MLID:
At least within spitting distance of the RTX 3080 in rasterization performance. If AMD doesn’t “beat” the 3080, they will assuredly crush the RTX 3070.
Lees het zelf maar: https://www.mooreslawisdead.com/post/nvidia-s-ultimate-play

Ik zie ze niet voor lager dan 719 euro: https://tweakers.net/vide...rQwNDUDmgeiTaC0hVJsbW0tAA en alternate.nl kan met gemak de prijs nog last minute verhogen. 7 van de 11 modellen staan rond de ~€799 zoals ik zei.

• Paprika
sunsmountain schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:46:
[...]

[...]

Ik zie ze niet voor lager dan 719 euro: https://tweakers.net/vide...rQwNDUDmgeiTaC0hVJsbW0tAA en alternate.nl kan met gemak de prijs nog last minute verhogen. 7 van de 11 modellen staan rond de ~€799 zoals ik zei.
Je hele speculatie is gebaseerd op winkels die Nvidia kaarten voor 800+ aanbieden, maar de AMD kaarten worden voor standaard prijzen aangeboden...

• sunsmountain
Skybullet schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:28:
Ik ben er ook van overtuigd dat zeker de 3070 ingehaald wordt en voor gezonde concurrentie hoop ik ook de 3080 en zelfs 3090.

Maar veels te vaak worden hier sprookjesaannames als feiten neergezet. Dat zagen we met vega, met radeon7, met 5700..

Wat voorzichtigheid mag wel met dat soort uitspraken als we de geschiedenis er op na slaan.
Dat is waar, maar er lijkt deze keer (weer) reden te zijn voor optimisme. Uiteraard moeten we het eerst zien, dan geloven.

Zowel de door AMD gekozen reference koeler oplossing, als de AMD drivers, mogen dit keer niet teleurstellen. Maar we kunnen niet zeggen dat AMD marketing dit keer te veel hype heeft gemaakt. Nou ja, dan moeten de fans dat maar een beetje doen ;)

• Skybullet
sunsmountain schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:46:
[...]

[...]

- Dus wel onder de 799, dat is niet wat je zei.
-Verder zeg je dat aib koelers slechter
gaan zijn dan fe koeling zonder bron
- En kom je met iemand die over prestaties speculeerd van twee kaarten die allebei nog niet officieel uit zijn.. really ?

Denk dat er genoeg over gezegd is, je speculeert en dat is prima. Maar presenteer het dan als zijnde een speculatie en niet een hard iets.

• sunsmountain
Skybullet schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:51:
[...]

- Dus wel onder de 799, dat is niet wat je zei.
-Verder zeg je dat aib koelers slechter
gaan zijn dan fe koeling zonder bron
- En kom je met iemand die over prestaties speculeerd van twee kaarten die allebei nog niet officieel uit zijn.. really ?

Denk dat er genoeg over gezegd is, je speculeert en dat is prima. Maar presenteer het dan als zijnde een speculatie en niet een hard iets.
Alle AIB koelers die ik zie zijn dual / tri fan airflow fans, in plaats van het hippe design van de nVidia FE kaarten. Het zou best kunnen zijn dat de dual / tri fans slechter presteren. Bron is MLID.

Ja dit is een Info & Nieuws discussie topic, daar hoort speculeren wat mij betreft bij. Ik zal m'n post editen voor de puristen onder jullie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik denk dat het eigenlijk tijd is om een paar dagen af te wachten. ;)
Ik moet onderhand namelijk constateren dat zelfs de meest betrouwbare leakers elkaar eerder tegen lijken te spreken over RDNA2. Over Nvidia kan je beter ook maar wachten wat er precies gebeurd.

[Twitter: https://twitter.com/KittyYYuko/status/1304252347871367171]

Ik kan die tweede bijvoorbeeld ook door gaan analyseren als Navi 22 met:
-Vier Shader Engines/acht Shader Arrays
-64CU's/vier dual CU's diep i.p.v. vijf voor Navi 10
-32RBE's/128 ROPS
-16gbps met een 256bit bus, dus 512GB/s

Realiteit is dat het zo tegenstrijdig is allemaal dat ik het ook niet meer weet. We moeten denk ik nog enkele weken wachten. Eerst maar eens kijken waar Nvidia nu precies mee komt. Het vraagteken van de zestien FP32+INT32 en zestien FP32 ALU's zal eerst beantwoord moeten worden door onafhankelijke benchmarks.

• Sissors
  • Niet online
sunsmountain schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:56:
[...]

Alle AIB koelers die ik zie zijn dual / tri fan airflow fans, in plaats van het hippe design van de nVidia FE kaarten. Het zou best kunnen zijn dat de dual / tri fans slechter presteren. Bron is MLID.
En wat voor een koelers verwacht je precies dat er op AMD kaarten wordt gezet? Daarnaast is Nvidias oplossing niet fundamenteel anders van een standaard dual fan setup, behalve dat ze een fan hebben ingezet die zuigt ipv blaast (wat imo twijfelachtig is). Ja, dat kan doordat ze een korter PCB hebben waardoor het koellichaam veel groter is dan het PCB. Maar een aantal van de AIBs hebben ook een gat bij de achterste fan zodat die er direct doorheen kan blazen.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 14:35
Xadeon schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:16:
[...]

Nvidia heeft gewoon gedaan wat Intel heeft nagelaten, blijven innoveren. AMD zat in zak en as, Intel en Nvidia hebben daar maximaal van geprofiteerd. Ik hoop juist om een herhaling te voorkomen dat Intel voorlopig blijft voort ploeteren. En Nvidia gun ik een Fermi 2.0. ;)
En waarom denk jij dat intel niet ge innoveert heeft? Ze hebben een fabricatie probleem maar de designs liggen gewoon al op de plank...
En welk voordeel denk je dat jij als consument krijgt als intel voort blijft ploeteren? Dan word amd gewoon op alle fronten betere en gaan ze de prijs omhoog krikken. AMD is echt geen liefdadigheids instelling hoor. Je heb BEIDE partijen nodig voor innovatie en een concurrerende prijs...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En de RX5700XT vs. RTX2070S is ook geüpdatet voor 2020 met het nieuwe testsysteem met de 3950X vanwege PCI-E 4.0. Nou, dat verschil is inmiddels ook wel verdampt. Sterker nog, buiten een paar titels die geheel toevallig allemaal Nvidia sponsored zijn, is de RX5700XT vaak sneller dan de RTX2070S. :z

Steve heeft ook wat RX5700XT's weggegeven aan vrienden en daar wel wat problemen ontdekt. Eentje loste hij op met een andere kabel, de ander met PCI-E naar 3.0 zetten. Opvallend is wel dat de RX5700XT in een paar games toch een paar frames lijkt te winnen met PCI-E 4.0. :)

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Had iemand deze al gespot? AMD’s Next-Gen Radeon RX 6000 Series ‘RDNA 2’ Graphics Cards Alleged Benchmarks Leak Out, As Fast As A Stock RTX 2080 Ti
Ik had op meer gehoopt. Iets in de buurt van 3080 pariteit zit er kennelijk niet in voor Big Navi.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:47:
En de RX5700XT vs. RTX2070S is ook geüpdatet voor 2020 met het nieuwe testsysteem met de 3950X vanwege PCI-E 4.0. Nou, dat verschil is inmiddels ook wel verdampt. Sterker nog, buiten een paar titels die geheel toevallig allemaal Nvidia sponsored zijn, is de RX5700XT vaak sneller dan de RTX2070S. :z

[YouTube: RTX 3080 Unboxing & RX 5700 XT Update vs. 2070 Super & 2060 Super]

Steve heeft dus wat RX5700XT's weggegeven aan vrienden en daar wel wat problemen ontdekt. Eentje loste hij op met een andere kabel, de ander met PCI-E naar 3.0 zetten. Opvallend is wel dat de RX5700XT in heel wat games toch een paar frames lijkt te winnen met PCI-E 4.0 in bepaalde games. :)
Ik had die ook al zitten kijken. The 5700 Aged well.
Vetschil tussen de 2070S en de 5700XT is nu verwaarloosbaar.
Terwijl hij het er eerst niet van won van de 2070S en het tegen de 2070 op nam.

• sunsmountain
Sissors schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:54:
[...]

En wat voor een koelers verwacht je precies dat er op AMD kaarten wordt gezet? Daarnaast is Nvidias oplossing niet fundamenteel anders van een standaard dual fan setup, behalve dat ze een fan hebben ingezet die zuigt ipv blaast (wat imo twijfelachtig is). Ja, dat kan doordat ze een korter PCB hebben waardoor het koellichaam veel groter is dan het PCB. Maar een aantal van de AIBs hebben ook een gat bij de achterste fan zodat die er direct doorheen kan blazen.
Daar heb ik in dit topic van @Astennu nou juist een hoop van geleerd, zuigen en via het gat gelijk de kast uit blazen (blower koeler) is beter dan warme lucht in je kast. Zeker wanneer je positieve air pressure hebt (meer lucht in dan uit) dan kan dat vervelende hot spots geven en je systeem oververhitten. 320W/350W is niet mis van de 3080/3090.

AMD zal ook met dual / tri fan airflow koelers komen, maar de TDP is mogelijk lager waardoor het minder uit maakt. Ik geef toe, het is een beetje flauw nVidia te verwijten dat ze de best mogelijke koeler en reviews willen. Maar het kunstmatig laag houden van onderdelen klinkt zwak. Ze zullen het vast eerder gedaan hebben, en Intel AMD misschien ook wel een keer. Vind ik het nog steeds niet kunnen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ocf81 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:41:
Had iemand deze al gespot? AMD’s Next-Gen Radeon RX 6000 Series ‘RDNA 2’ Graphics Cards Alleged Benchmarks Leak Out, As Fast As A Stock RTX 2080 Ti
Ik had op meer gehoopt. Iets in de buurt van 3080 pariteit zit er kennelijk niet in voor Big Navi.
Ja en die heb ik dus bewust hier niet geplaatst. ;)
Kwam dus van _rogame die hierboven dus wederom herhaald dat er twee "Big Navi" chips zijn. Dat is ook precies waarom ik zei dat we moeten wachten. Het is gewoon onduidelijk nu en zoveel mensen zijn als kippen zonder koppen maar dingen aan het schreeuwen. Rust, wacht af en we zien het wel. :)
Astennu schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:52:
[...]

Ik had die ook al zitten kijken. The 5700 Aged well.
Vetschil tussen de 2070S en de 5700XT is nu verwaarloosbaar.
Terwijl hij het er eerst niet van won en het tegen de 2070 op nam.
De RX5700XT was altijd wel iets sneller dan de RTX2070, maar langzaam lijkt de hardware van RDNA aan te gaan slaan en lijkt AMD er met drivers meer uit te halen.

• sunsmountain
ocf81 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:41:
Ziet er uit als de 225W TDP big navi, de kleinste van de groep. En ze hebben nog 7 weken om drivers te optimaliseren. Maar true, ik hoop wel op een stuk meer dan 2080 Ti performance...

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38

Racing_Reporter

Contentmaker

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:05:

De RX5700XT was altijd wel iets sneller dan de RTX2070, maar langzaam lijkt de hardware van RDNA aan te gaan slaan en lijkt AMD er met drivers meer uit te halen.
Grappig, AMD bewandelt hiermee het pad wat het altijd al deed net als ATi ervoor. Een degelijk product neerzetten wat na rijping een gaatje/gat weet te slaan met waar het mee had moeten concurreren.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

computerjunky schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:45:
[...]

En waarom denk jij dat intel niet ge innoveert heeft? Ze hebben een fabricatie probleem maar de designs liggen gewoon al op de plank...
En welk voordeel denk je dat jij als consument krijgt als intel voort blijft ploeteren? Dan word amd gewoon op alle fronten betere en gaan ze de prijs omhoog krikken. AMD is echt geen liefdadigheids instelling hoor. Je heb BEIDE partijen nodig voor innovatie en een concurrerende prijs...
offtopic:
10 jaar lang een en dezelfde proces node blijven optimaliseren en het multicore concept bewust stagneren is geen (noemenswaardige) innovatie.
Verder is AMD nog lang niet van dermate grootte dat ze de prijzen significant zullen verhogen. Immers daar is Intel veel te groot voor en (financieel) krachtig. Dus ja naar mijn mening mogen ze nog even blijven aankloten.

• computerjunky
[quote]Xadeon schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:04:
[...]

offtopic:
10 jaar lang een en dezelfde proces node blijven optimaliseren en het multicore concept bewust stagneren is geen (noemenswaardige) innovatie.
Verder is AMD nog lang niet van dermate grootte dat ze de prijzen significant zullen verhogen. Immers daar is Intel veel te groot voor en (financieel) krachtig. Dus ja naar mijn mening mogen ze nog even blijven aankloten.

[/quote

Je vergeet alleen voor het gemak even oorzaak en gevolg...

• Paprika
Xadeon schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:04:
[...]

offtopic:
X570...

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

offtopic:
@computerjunky Ik ga deze discussie hier niet met je verder voeren. Tag me maar in het algemeen AMD-topic als je denkt nog goede (tegen)argumenten te hebben.

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

offtopic:
Chipset, PCI-E 4.0, AIB's..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
sunsmountain schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:05:
[...]

Daar heb ik in dit topic van @Astennu nou juist een hoop van geleerd, zuigen en via het gat gelijk de kast uit blazen (blower koeler) is beter dan warme lucht in je kast. Zeker wanneer je positieve air pressure hebt (meer lucht in dan uit) dan kan dat vervelende hot spots geven en je systeem oververhitten. 320W/350W is niet mis van de 3080/3090.

AMD zal ook met dual / tri fan airflow koelers komen, maar de TDP is mogelijk lager waardoor het minder uit maakt. Ik geef toe, het is een beetje flauw nVidia te verwijten dat ze de best mogelijke koeler en reviews willen. Maar het kunstmatig laag houden van onderdelen klinkt zwak. Ze zullen het vast eerder gedaan hebben, en Intel AMD misschien ook wel een keer. Vind ik het nog steeds niet kunnen.
Lager TDP is wel echt het laatste wat ik verwacht van AMD. Significant hoger zal het ook niet zijn, want daar kan je niet mee wegkomen, maar lager ook niet.

En alleen de 'voorste' fan blaast lucht naar buiten via de achterkant (denk dat meeste GPUs dat doen, maar deze wat meer). De 'achterste' fan zuigt lucht erdoorheen naar de CPU koeler toe (die imo dat prima aan moet kunnen). Bij de AIBs met tri-fan setups en een kort PCB, heb je de achterste fan die lucht erdoor blaat naar de CPU koeler (hell mijn R9 Fury deed dat ook). In principe niet heel verschillend dus, alleen de ene heeft fan die het aanzuigt, andere die het wegblaast. En ik vraag me serieus af in hoeverre de keuze voor een zuigende fan door Nvidia genomen is uit performance oogpunt, en hoeverre vanuit esthetisch oogpunt.

Anyway, als ik mag speculeren, dan verwacht ik gebaseerd op de geruchten die we hebben simpelweg AMD prijzen die qua prijs/performance vergelijkbaar zijn met Nvidia, alleen meer geheugen. En misschien dan nog een 3070 concurrent met ook 8GB geheugen die €50-€75 goedkoper is.

Net als bij de RX5700 serie moet AMD in principe onder de prijzen van Nvidia gaan zitten, maar heel ver eronder gaan zitten heeft weinig zin voor ze, want dan doet Nvidia gewoon een prijsverlaging, en kost het hun allebei marge. Echter gezien relatief beperkte hoeveelheid geheugen die de nieuwe RTX30XX kaarten krijgen, kan het misschien wel aantrekkelijk zijn voor AMD een vergelijkbare prijs te hanteren, en mensen over de streep te trekken met veel meer geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@Sissors Als je RGT's recente leak moet geloven, heeft AMD meer dan 60% perf/watt efficiëntie weten te realiseren. In hoeverre zich dat vertaalt in de praktijk valt nog te bezien, maar 't zou mij verbazen als ze boven de tdp zitten van de rtx3000 kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Xadeon schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:30:
@Sissors Als je RGT's recente leak moet geloven, heeft AMD meer dan 60% perf/watt efficiëntie weten te realiseren. In hoeverre zich dat vertaalt in de praktijk valt nog te bezien, maar 't zou mij verbazen als ze boven de tdp zitten van de rtx3000 kaarten.
Ik denk niet dat je significant erboven kan zitten (iig voor de RTX3080 concurrent) zonder dat mensen echt gaan klagen. Hell, als Nvidia iets van 200W had neergezet zou een 300W AMD'er al een hoop gezeik krijgen. Dus ik ben het ermee eens dat het niet (significant) meer gaat worden.

Significant minder verwacht ik ook niet, simpelweg als eerste omdat AMD dan wel echt idioot veel perf/watt erbij moet hebben, en als tweede omdat we het nog wel over AMD hebben. Zelfs als hun high-end kaart 250W was, dan zitten ze nu daar allemaal TDP limieten in de firmware omhoog te schroeven om net 3% meer performance te krijgen voor 25% meer power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Xadeon schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:30:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MECz0t3KRlu5-O7zJYBoIwZNHWY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gcZO4kjJv5ZnIjLL9CfzXEUX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dk0P0IMsxJ_nA0Sxtqvt2ot3VsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwTXxrxjDaCDYHBc7MPunK5a.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zegt helaas vrij weinig nog.

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@Paprika Inderdaad. Overigens de Turing in de slide is naar verluidt de 2080.
RDNA 2 Benchmark Leak | RX 6000 Liquid Cooling Models? | Xbox Series S No 4K Backwards Compatibility

https://t.co/Ynyl6JkuQx

0:23 RX 6000 benchmarks
7:50 RX 6000 liquid coolers?
9:52 Nvidia RTX 3070 release date
12:44 Xbox Series S

[ Voor 90% gewijzigd door Xadeon op 12-09-2020 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:24:
[...]

En ik vraag me serieus af in hoeverre de keuze voor een zuigende fan door Nvidia genomen is uit performance oogpunt, en hoeverre vanuit esthetisch oogpunt.
Die keuze kan een stukje efficientie zijn. Een fan in pull configuratie achter de koelfinnen heeft minder last van een dead-zone in het midden. Dus het gedeelte waar je vaak al geen of weinig ophoping van stof zal aantreffen. Wat ik zelf vreemd vind is dat de bladen van de fan niet gemaakt lijken te zijn om lucht naar boven te blazen. Het is alsof de fan simpel een tegengestelde draairichting heeft meegekregen zonder het ontwerp te wijzigen. Daarmee doen ze een eventuele voordeel weer teniet voor de looks lijkt het.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:34:
[...]

Ik denk niet dat je significant erboven kan zitten (iig voor de RTX3080 concurrent) zonder dat mensen echt gaan klagen. Hell, als Nvidia iets van 200W had neergezet zou een 300W AMD'er al een hoop gezeik krijgen. Dus ik ben het ermee eens dat het niet (significant) meer gaat worden.

Significant minder verwacht ik ook niet, simpelweg als eerste omdat AMD dan wel echt idioot veel perf/watt erbij moet hebben, en als tweede omdat we het nog wel over AMD hebben. Zelfs als hun high-end kaart 250W was, dan zitten ze nu daar allemaal TDP limieten in de firmware omhoog te schroeven om net 3% meer performance te krijgen voor 25% meer power.
Zal interessant zijn hoe ver AMD kan gaan. De 7nm node zal intern nog steeds niet enorm veel hitte kunnen af- of doorvoeren (Delta T met koeler). Of temperaturen van 90°C+ moeten als 'normaal' worden gezien.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:37:
Ik denk dat het eigenlijk tijd is om een paar dagen af te wachten. ;)
Ik moet onderhand namelijk constateren dat zelfs de meest betrouwbare leakers elkaar eerder tegen lijken te spreken over RDNA2. Over Nvidia kan je beter ook maar wachten wat er precies gebeurd.

[Embed]

[Embed]

Ik kan die tweede bijvoorbeeld ook door gaan analyseren als Navi 22 met:
-Vier Shader Engines/acht Shader Arrays
-64CU's/vier dual CU's diep i.p.v. vijf voor Navi 10
-32RBE's/128 ROPS
-16gbps met een 256bit bus, dus 512GB/s

Realiteit is dat het zo tegenstrijdig is allemaal dat ik het ook niet meer weet. We moeten denk ik nog enkele weken wachten. Eerst maar eens kijken waar Nvidia nu precies mee komt. Het vraagteken van de zestien FP32+INT32 en zestien FP32 ALU's zal eerst beantwoord moeten worden door onafhankelijke benchmarks.
Blijft giswerk inderdaad en specs op papier zeggen op zichzelf nog weinig; Als AMD de balans maar goed voor elkaar heeft tussen de GPU en een type geheugen.

De effectieve rekenpower van Ampere zonder AI/DLSS of een andere softwarematige trukendoos met dynamische resoluties zullen we komende week wel zien.

Edit: misschien is het wel de toekomst, AI en dynamische resoluties. In de categorie zoals bij VR buiten het scherpe zichtveld niet op gelijk niveau renderen. Voor als je het verschil toch niet ziet. Dat zou betekenen dat driver software nog veel meer verschil kan gaan maken dan alleen de hardware rendering. Alleen waar blijft dan het vergelijk in FPS als de native resoluties er bijna niet meer toe doen.

[ Voor 12% gewijzigd door M-spec op 12-09-2020 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:51
Weer wat geruchten omtrent Big Navi van Coreteks voor de geïnteresseerden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:06

edward2

Schieten op de beesten

Voorlopig komt er nog maar weinig potentie uit de "lekken" over het groene kamp, zou het echt weer het vertrouwde beeld worden...?
Kan het eigenlijk niet geloven, gezien wat we al wel weten, 80CU's, 50-60% perf/W verbetering, etc.
Maar, het wordt nu toch wel eens tijd voor een knaller vaan een leak, "willen" ze nog wat klanten "terugwinnnen" van NV, (maar ik zie het eigenlijk niet meer gebeuren, AMD blijft iig muisstil).

[ Voor 12% gewijzigd door edward2 op 14-09-2020 17:08 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sjekneck schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:15:
[YouTube: RX 6900XT - Has AMD been JEBAITING us all?]
Wat een vreselijk slaapverwekkende monotone stem heeft die vent toch :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Sowieso is het verschrikkelijk om 20 minuten lang naar zo'n video te luisteren, da's tijd die ik voor de rest van mijn leven kwijt ben. Kan er niet ergens een samenvatting geplaatst worden?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randomice
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:14
sjekneck schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:15:
[YouTube: RX 6900XT - Has AMD been JEBAITING us all?]
Zegt ie nou " only 50% higher than 2080ti" ? Dat is toch gelijk aan de 3080 als je de unbiased benchmarks kan geloven.

Diablo 3 Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:06

edward2

Schieten op de beesten

laat ook maar nm.

[ Voor 94% gewijzigd door edward2 op 14-09-2020 17:11 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
randomice schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:09:
[...]

Zegt ie nou " only 50% higher than 2080ti" ? Dat is toch gelijk aan de 3080 als je de unbiased benchmarks kan geloven.
50% higher than 2080 Ti is minimaal 3090 level denk ik zo. :+

Of gaat dit niet over performance? Ik heb nooit het geduld om YouTubers aan te luisteren. Geef mij maar een leesbare versie waar ik zelf doorheen kan skimmen.

[ Voor 22% gewijzigd door Paprika op 14-09-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Mars Warrior schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:02:
[...]

Wat een vreselijk slaapverwekkende monotone stem heeft die vent toch :X
:z Ja hij is Portugees echt een aparte zware stem. En hij weet ook van de hogere L2 cache waar RGT mee aan kwam zetten.

Ik hoop nog steeds op een 3080 competitor, hij zag 86 CUs maar mij leken het 56 CUs. De 80 CU kaart is dan stiekem een professionele kaart...

2080Ti+15% zou gegeven de 3080 teleurstellend zijn, maar ja het is en blijft AMD... toch weer teveel hype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sunsmountain schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:12:
[...]
2080Ti+15% zou gegeven de 3080 teleurstellend zijn, maar ja het is en blijft AMD... toch weer teveel hype.
Business-wise zou ik het heel vreemd vinden als je een target zet van +15% op de concurrentie. Die ben je al kwijt als je concurrent op een ander procedé overschakelt of wat andere optimalisaties doet zoals extra cores meervoudig kunnen inzetten (winst toch +30% volgens nVidia?).

Dat is voor mij dan ook de enige reden dat dit verhaal ongeloofwaardig klinkt :X

Maar de tijd zal het leren. Ik heb weinig verstand van GPU hardware, dus welke technieken beter zijn of tekortkomingen volledig kunnen oplossen (zoals die 256MB cache) kan ik in ieder geval niks over zeggen ;w

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Mars Warrior schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:22:
[...]

Business-wise zou ik het heel vreemd vinden als je een target zet van +15% op de concurrentie. Die ben je al kwijt als je concurrent op een ander procedé overschakelt of wat andere optimalisaties doet zoals extra cores meervoudig kunnen inzetten (winst toch +30% volgens nVidia?).
De vraag is natuurlijk waar AMD op ingezet heeft. Wie weet was de RTX 3080 oorspronkelijk wel een 280W videokaart met minder prestaties en heeft AMD daarop ingezet, en heeft Nvidia vervolgens meer prestaties uitgeperst door een hoger verbruik toe te staan.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
XWB schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:26:
[...]

De vraag is natuurlijk waar AMD op ingezet heeft. Wie weet was de RTX 3080 oorspronkelijk wel een 280W videokaart met minder prestaties en heeft AMD daarop ingezet, en heeft Nvidia vervolgens meer prestaties uitgeperst door een hoger verbruik toe te staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6W6_B5eduGnYgP7SfbjQ8hmyfG4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1KBIkaUaVbZpenhdTxkDrYHV.jpg?f=user_large

Best realistisch als je de curve bekijkt :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ik wil niet helemaal uitsluiten dat Lisa dit meesterlijk gespeeld kan hebben, en net als Jen-Hsun de echte informatie over de beste kaart goed geheimhoudt.

De keuze voor fabless, de verslagen Intel door goed te luisteren naar klanten, en de zeer rustige marketing... ik meen haar hand daar in te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
edward2 schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:00:
Voorlopig komt er nog maar weinig potentie uit de "lekken" over het groene kamp, zou het echt weer het vertrouwde beeld worden...?
Kan het eigenlijk niet geloven, gezien wat we al wel weten, 80CU's, 50-60% perf/W verbetering, etc.
Maar, het wordt nu toch wel eens tijd voor een knaller vaan een leak, "willen" ze nog wat klanten "terugwinnnen" van NV, (maar ik zie het eigenlijk niet meer gebeuren, AMD blijft iig muisstil).
Tja ik zie 3 scenario's waarvan er 2 niet goed aflopen voor amd.

1. Ze hebben een concurrerende kaart voor de 7070 en 3080 die ze goedkoper weg kunnen zetten met een reeks aan nieuwe features die ze nu duidelijk nodig hebben. (DLSS, streaming ,encoding enz)
2. Ze hebben niets en zijn daardoor zo stil. Resultaat mensen kopen nvidia.
3. Ze hebben wel een concurrerend product maar besluiten niets te zeggen. Leuke verassing maar te laat want het gros dat high end wil heeft dan al een 3070, 3080 of 3090 wat de verkopen pijn zal doen.

Dit ervan uitgaande dat ze geleerd hebben van de keiharde les rondom de 5600xt en laat nog specs veranderen onacceptabel is. En dit scenario dus niet voor zal komen. Maarja je weet het nooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Aanstelling van Frank Azor betaald zich nu al uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:01

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

AMD RNDA 2 Memory & Bus Info | Clock Frequency & More | EXCLUSIVE

• Up to 60% improvement
  • 2x Cache size, 128MB
  • Almost certainly GDDR6
  • 256bit memorybus for Navi21
  • Clockspeeds up to PS5's clockspeeds
  • 250w targeted TDP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Laatst online: 11:02
Xadeon schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:13:

AMD RNDA 2 Memory & Bus Info | Clock Frequency & More | EXCLUSIVE

[YouTube: AMD RNDA 2 Memory & Bus Info | Clock Frequency & More | EXCLUSIVE]
  • Up to 60% improvement
  • 2x Cache size, 128MB
  • Almost certainly GDDR6
  • 256bit memorybus for Navi21
  • Clockspeeds up to PS5's clockspeeds
  • 250w targeted TDP
En nog steeds kan ik mij niet voorstellen dat ze voor een 256bit bus zouden gaan. Maakt niet uit hoeveel cache ze op de kaart klappen.

Enige wat we kunnen doen is afwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:34

MazeWing

The plot thickens...

computerjunky schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:58:
[...]

Tja ik zie 3 scenario's waarvan er 2 niet goed aflopen voor amd.

1. Ze hebben een concurrerende kaart voor de 7070 en 3080 die ze goedkoper weg kunnen zetten met een reeks aan nieuwe features die ze nu duidelijk nodig hebben. (DLSS, streaming ,encoding enz)
2. Ze hebben niets en zijn daardoor zo stil. Resultaat mensen kopen nvidia.
3. Ze hebben wel een concurrerend product maar besluiten niets te zeggen. Leuke verassing maar te laat want het gros dat high end wil heeft dan al een 3070, 3080 of 3090 wat de verkopen pijn zal doen.

Dit ervan uitgaande dat ze geleerd hebben van de keiharde les rondom de 5600xt en laat nog specs veranderen onacceptabel is. En dit scenario dus niet voor zal komen. Maarja je weet het nooit...
Dit lijken me inderdaad erg realistische scenario's. Maar ik denk dat het toch meer richting scenario 2 gaat; als ze echt een concurrerende kaart hadden dan zouden ze niet zo stil zijn. Dan zouden ze wat meer teasen om te voorkomen dat men massaal deze week de 3080 gaat kopen.

Ik denk zelf dat ze verrast zijn door de prijssteling van nvidia en de performance die je krijgt voor het geld. Waarschijnlijk hadden ze op het gebied van prijs willen concurreren, echter is dat dan grotendeels om zeep geholpen door de agressieve prijzen van nvidia.

Maar we zullen het over een dikke maand weten, echter heeft het verleden meermaals uitgewezen dat, zo kort voor release, geen nieuws=slecht nieuws. -O-

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Het is een klein beetje lachwekkend hoe door sommigen er op iedere 'leak' of het gebrek er aan zo panisch wordt gespeculeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Xadeon op 14-09-2020 23:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
MazeWing schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:31:
Maar we zullen het over een dikke maand weten, echter heeft het verleden meermaals uitgewezen dat, zo kort voor release, geen nieuws=slecht nieuws. -O-
Oh? Ik meen me anders toch Fermi en Cypress te herinneren :+

We wisten alles van Fermi, inclusief hoe bagger de chip was, meer dan 9 maanden vóór release. Van Cypress wisten we nagenoeg niets en zelfs intern bij ATI wisten de meesten niet van Eyefinity (en dat was maar goed ook aangezien er een aantal mensen naar Nvidia vertrokken tijdens de ontwikkeling van die GPU) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pOVlvN6Oq2WaZ3K9ILG1Q9M-HY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhcPhSqphW9HdSOWybP8llv8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door Xadeon op 14-09-2020 23:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
2x 8-pin :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwCyt2ow-5N20uRYgolllr9BLPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pRb8x23BDYjSZgl2OPe2AyMv.png?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@XWB ..en op een praktischere plek. ;) edit: oh en usb type-c :Y

[ Voor 26% gewijzigd door Xadeon op 14-09-2020 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Eerste indruk, dat lijkt wel competent in zowel ontwerp als manier van presenteren, als timing. Famous last words. :+
Oke, ik vind het Fortnite gedoe niet zo, maar het kan erger, veel erger. :P

Maar eerste observaties is full cover heatsink, drie ventilatoren die niet zo compleet achterhaald lijken te zijn zoals op Radeon VII en het ontwerp is ook niet verschrikkelijk. Het is een beetje Turing FE geïnspireerd, maar duidelijk functioneler gericht. Het is echt te hopen dat dit goede kwaliteit ventilatoren met kogellagers zijn.

Natuurlijk ook 2x 8pin, maar dat is geen verrassing. De vraag is alleen of die GPU aan de achterkant ook klopt. Die is namelijk niet klein. Persoonlijk vind ik de Ampere FE's echt veel mooier, maar ik die niet aan ramen in behuizingen dus het gaat me om de koeling en het geluid.

Oh en:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Eh57QdIXgAA5Abk?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Eh57P8kWoAEE5tK?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Eh57Q_0XYAET6iL?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Eh57PeAXcAA_nHU?format=jpg&name=large
Nee niet van mij die aardappel kwaliteit screenshots. :z

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-09-2020 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:02
Ik moet zeggen dat ie er niet verkeerd uitziet.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En dit bedoel ik dus met Turing geïnspireerd. ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3X6FItl.png
Als deze dan ook presteert zoals een Turing FE in geluidsproductie dan heb ik waarschijnlijk weinig te klagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:36
GDI vs NOD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Dat moet het zijn? Valt me wel tegen. Geen vernieuwend design en niet echt efficient met nog steeds recirculatie. Voornamelijk via het moederbord en componenten zoals M2 SSD's, die houden het ook lekker warm. Na het zien van deze afbeeldingen heb ik niet het idee dat dit heel stil kan gaan koelen. Misschien nog tot een ~225W.

Normaal gesproken heb ik een videokaart in de custom loop zitten maar het ontwerp van Nvidia is nog iets waarvan ik zeg dat zou nog niet verkeerd zijn om origineel te houden. Mits de kaarten relatief stil zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Edit

[ Voor 99% gewijzigd door M-spec op 15-09-2020 00:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Rambling about the RX 6000 heatsink

Builzoid vermoedt dat Navi(21) toch HBM heeft, gezien de locatie van de schroeven op de pcb. Mits de 3d model 1:1 klopt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl

CerandoX.nl

Vides

Geen HDMI 2.1 is wel jammer, die 48 inch oled van LG (CX) is wel interessant als monitor, dus als ik voor AMD zou gaan zit dat er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Xadeon schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 02:29:
Rambling about the RX 6000 heatsink
[YouTube: Rambling about the RX 6000 heatsink]

Builzoid vermoedt dat Navi(21) toch HBM heeft, gezien de locatie van de schroeven op de pcb. Mits de 3d model 1:1 klopt uiteraard.
Full length backplate als je HBM hebt lijkt mij een hele vreemde beslissing.

USB-C is dan wel weer interessant icm VR, eg om een Quest rechtstreeks op de GPU aan te kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Laatst online: 18-09 17:40
Sissors schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:36:
[...]

Full length backplate als je HBM hebt lijkt mij een hele vreemde beslissing.

USB-C is dan wel weer interessant icm VR, eg om een Quest rechtstreeks op de GPU aan te kunnen sluiten.
De vega serie heeft toch ook wel HBM waarbij de kaart de volledig lengte heeft? Ik neem aan dat je dat bedoelt?

De Fury X was de eerste consumenten kaart van AMD die HBM geheugen had. Die kaart was wel standaard lekker compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Pikkemans schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:42:
[...]

De vega serie heeft toch ook wel HBM waarbij de kaart de volledig lengte heeft? Ik neem aan dat je dat bedoelt?

De Fury X was de eerste consumenten kaart van AMD die HBM geheugen had. Die kaart was wel standaard lekker compact.
Ah dat was me niet bekend. Vraag me af waarom je full length backplate zou doen, als je makkelijk een kort PCB hebt, en je dus ook de achterste fan er dwars doorheen kan laten blazen (vergelijkbaar met de 3080FE).

nieuws: Gerucht: Sony verwacht minder PlayStation 5's te kunnen maken door ch...

Als dat klopt, is het slecht nieuws voor AMD. Niet alleen is 50% initiele yield echt heel erg slecht, maar het zal simpelweg ook betekenen dat er weinig capaciteit is voor GPUs (zowel omdat er goede kans is dat hun yield ook niet geweldig is, maar ook omdat er extra capaciteit voor de PS5 waarschijnlijk gebruikt moet worden ter compensatie van slechte yields).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
Sissors schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:59:
[...]

Ah dat was me niet bekend. Vraag me af waarom je full length backplate zou doen, als je makkelijk een kort PCB hebt, en je dus ook de achterste fan er dwars doorheen kan laten blazen (vergelijkbaar met de 3080FE).

nieuws: Gerucht: Sony verwacht minder PlayStation 5's te kunnen maken door ch...

Als dat klopt, is het slecht nieuws voor AMD. Niet alleen is 50% initiele yield echt heel erg slecht, maar het zal simpelweg ook betekenen dat er weinig capaciteit is voor GPUs (zowel omdat er goede kans is dat hun yield ook niet geweldig is, maar ook omdat er extra capaciteit voor de PS5 waarschijnlijk gebruikt moet worden ter compensatie van slechte yields).
Ik kan me voorstellen dat het te maken heeft met kosten en AIB partners. Een chipmaker brengt naast een chip ook een referentie PCB design uit. Die word overgedragen aan alle AIB partners. en ik denk dat die AIB partners niet zitten te wachten op een korte kaart waar ze custom koeling voor moeten bouwen. Het liefst zien ze een "normaal" pcb zodat ze hun huidige koelers bijna 1:1 erop kunnen knallen. Dus waarom zou AMD R&D kosten steken in een custom PCB design die ze uitbrengen maar die AIB's niet gaan gebruiken?

Leuk weetje: Nvidia doet het voor het eerst andersom. De Founders Edition 30xx serie heeft een volledig custom PCB die ze niet delen met AIB partners. AIB partners krijgen de reference design (full length pcb). Bron

[ Voor 10% gewijzigd door Pikkemans op 15-09-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:34
CerandoX.nl schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:23:
Geen HDMI 2.1 is wel jammer, die 48 inch oled van LG (CX) is wel interessant als monitor, dus als ik voor AMD zou gaan zit dat er niet in.
Waar zegt hij dat? Zou wel makkelijk zijn, dan hoef ik echt niet meer te twijfelen over wachtend op AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Sissors schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:59:
[...]

We horen natuurlijk al langer dat TSMC niet aan alle 7nm vraag kan voldoen. Deze lage yield zal daarbij niet helpen.

Benieuwd naar de initiële beschikbaarheid van AMD's nieuwe videokaarten.

Misschien is het toch niet zo gek dat Nvidia bij Samsung aanklopte :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Pikkemans schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:43:
[...]

Ik kan me voorstellen dat het te maken heeft met kosten en AIB partners. Een chipmaker brengt naast een chip ook een referentie PCB design uit. Die word overgedragen aan alle AIB partners. en ik denk dat die AIB partners niet zitten te wachten op een korte kaart waar ze custom koeling voor moeten bouwen. Het liefst zien ze een "normaal" pcb zodat ze hun huidige koelers bijna 1:1 erop kunnen knallen. Dus waarom zou AMD R&D kosten steken in een custom PCB design die ze uitbrengen maar die AIB's niet gaan gebruiken?

Leuk weetje: Nvidia doet het voor het eerst andersom. De Founders Edition 30xx serie heeft een volledig custom PCB die ze niet delen met AIB partners. AIB partners krijgen de reference design (full length pcb). Bron
Als we het echter ook weer over 300W vermogens hebben, wat mij heel waarschijnlijk lijkt bij de high-end versie, dan moeten ze toch met nieuwe koelers komen (of hun 3080 koelers hergebruiken, die ook een korter PCB hebben, ja niet zo kort als Nvidia PCB, maar wel kort genoeg dat achterste fan er gedeeltelijk doorheen kan blazen).

En onder de streep hoef je je koeler denk ik niet zoveel aan te passen om de achterste fan erdoor te laten blazen, en moet het wel betere koeling opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
CerandoX.nl schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:23:
Waar baseer je dat op? Ik zou gewoon van 2.1 uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerandoX.nl

CerandoX.nl

Vides

Grotbewoner schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:00:
[...]

Waar zegt hij dat? Zou wel makkelijk zijn, dan hoef ik echt niet meer te twijfelen over wachtend op AMD.
Sorry, ik denk dat ik het niet goed begrepen heb, even afwachten nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Was er niet laatst een discussie over blowers?

YouTube: Rambling about the RX 6000 heatsink

"Blowers are always loud. Like there is never any situation in which a blower isn't. Like the minimum amount of of noise a blower heatsink will produce is really high. There is nothing you can do about it." :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:34
Paprika schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:27:
Was er niet laatst een discussie over blowers?

YouTube: Rambling about the RX 6000 heatsink

""Blowers are always loud. Like there is never any situation in which a blower isn't. Like the minimum amount of of noise a blower heatsink will produce is really high. There is nothing you can do about it." :p
Ik heb nooit begrepen waarom men voor de blowers ging bij reference kaarten. Gegarandeerd herrie. Hoe moeilijk is het nou om zo'n vinblok + fans vast te schroeven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Wat maar weer eens bewijst hoe laag het niveau is van de gemiddelde tech video op YouTube. :P

Met de huidige videokaarten die idle maar iets van 10W doen kan de fan sowieso uit. Daarnaast met voldoende capaciteit, een stille motor en goed lager kan het natuurlijk ook onder load perfect zoals al eerder uitgelegd.

[ Voor 54% gewijzigd door -The_Mask- op 15-09-2020 09:56 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:36
-The_Mask- schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:33:
Wat maar weer eens bewijst hoe laag het niveau is van de gemiddelde tech video op YouTube. :P

Met de huidige videokaarten die idle maar iets van 10W doen kan de fan sowieso uit. Daarnaast met voldoende capaciteit, een stille motor en goed lager kan het natuurlijk ook onder load perfect zoals al eerder uitgelegd.
Ik ga er van uit dat hij het over 100% load scenario heeft (games), en niet over idle.
Bij een non-blower kaart kan immers ook de fan uit.
Buildzoid is juist een van "youtubers" die wel veel weet, vooral van hardware.

[ Voor 4% gewijzigd door DoubleYouPee op 15-09-2020 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pikkemans
XWB schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:03:
[...]

Misschien is het toch niet zo gek dat Nvidia bij Samsung aanklopte :p
Daarover gesproken

AdoredTV over waarom Nvidia (waarschijnlijk) bij Samsung de consumenten Ampere chip laat maken.

spoiler:
Geld

[ Voor 4% gewijzigd door Pikkemans op 15-09-2020 10:10 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.