DaniëlWW2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:35:
[...]
Ik had die gisteravond al gezien, maar bewust even niks gezegd omdat ik er eens over wou nadenken en wat meer wou zien. Nog steeds bij lange na niet genoeg gezien maar dit wel.
Hoe krijg je het voor elkaar een videokaart te krijgen die in de ene game de 2400MHz niet eens haalt en de andere over de 2900MHz kan gaan? De RX7900XTX lijkt tegen een vermogensmuur te lopen en het is ook nog eens 2800MHz die eigenlijk de grens lijkt te vormen voor AIB modellen, precies hoe de geruchten over een hardwarebug begonnen.
[Afbeelding]
Kan eigenlijk nog verder gaan. Je kan ook onder de 2000MHz komen. Maar ik wil ook eens demonstreren wat er nu gebeurd als vermogen omhoog gaat. Let op de voltages en de clock speed distributie. Sinds wanneer zit AMD rond de 1V, laat staan onder de 1V? Al deze RX7090XTX exemplaren lijken zich constant terug te clocken omdat ze vermogen missen en hogere voltages zinloos zijn. En met meer vermogen gaan clock speeds en voltages omhoog.
AMD referentie (355W)
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
ASUS (393W)
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
XFX (406W)
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
Niet alleen voltages maar ook consistentie gaat omhoog. Dat is op zich niet zo raar, maar deze GPU laat constant zien echt veel hoger te willen clocken dan die 2500-2600MHz gemiddelden. En dan het laatste puzzelstukje voor nu. Want gisteravond begreep ik het nog niet helemaal, maar nu wel. Die andere videokaarten lopen over de 70 graden celcius omdat ze normale fan curves hebben. Deze test is gedaan met een RX7900XT, dus niet een XTX die veel grotere problemen heeft, 400W wat 100W meer is en een temperatuur net boven de 40 graden celcius. Resultaat is 3,5GHz en 3,37GHz font clock.
[
Afbeelding]
Ik wil echt eens een RX7900XTX zien onder een waterblok op 300W, 355W en 400W. Want wat ik vermoed is dat AMD last heeft van enorme resistentie in de GPU zelf. Ergens lijkt veel vermogen te lekken waardoor deze GPU niet genoeg meer overhoud voor de berekeningen en gaat terug clocken omdat die tegen de power limiet en temperatuurlimieten aanloopt.
Wat precies durf ik niet te zeggen maar hier lijkt het wel heel erg op. Het is ook niks nieuws voor AMD, we zien dit eigenlijk al jaren. We zien al sinds Zen 2/RDNA1 dat eigenlijk elk AMD product heel snel warm kan worden en toch opvallende winst in clock speeds vertoond met waterkoeling. Het was steeds net dat beetje extra dat je er nooit uit zou halen met luchtkoeling en daar adverteerde ze zelfs een tijdje mee. Dat komt omdat hitte die weerstand alleen maar erger omdat die hitte voor extra weerstand zorgt naarmate de GPU heter word. Dat is ook het hele principe van LN2 overclocking.
Het verschil is dat we tot dusver eigenlijk altijd zagen dat waterkoeling het laatste beetje extra eruit haalde. Nu lijkt het erop dat die GPU haar ontwerptarget gemist heeft. Want N31 lijkt veel sneller te kunnen clocken zo lang als de temperaturen maar in orde blijven. Er lijkt dus geen beperking qua architectuur te zijn om tenminste die 3GHz te halen. Je kan zo te zien iets van 200MHz foceren door er vermogen tegenaan te gooien, maar alsnog lijkt er veel meer in te zitten. Ondertussen lijkt de GPU ook vermogen tekort te komen waardoor frequentie zo erratisch word en het per game zoveel kan verschillen. Het lijkt er namelijk ook op dat games die de GPU net wat anders of lichter belasten opeens betere clock speeds eruit halen. En dat is niet 50MHz, nee dat is een paar honderd megahertz en dat lijkt gepaard te gaan met hogere voltages.
Allereerst, ik deel de teleurstelling van een wederom overhyped AMD GPU lancering.
Het interessante zit hem denk ik in het nieuwe design, van zowel chiplets, als de nieuwe CU.
Chiplets
https://www.computerbase....900-xtx-xt-review-test/3/Navi 31 taktet durchaus sehr hoch – mit mehr als 3,1 GHz
Und bei geringer, sehr kurzfristiger Last zeigt die Radeon RX 7900 XTX dann auch eindrucksvoll, welches Taktpotenzial Navi 31 beziehungsweise RDNA 3 eigentlich hat.
Dus bij een korte belasting kan de GCD hoog klokken, 3+ GHz easy. Maar hoe weet de MCD dat het met deze snelheid mee moet? Je ziet dan ook een terugval. Ik denk niet zozeer een stroomlek, maar meer een coördinatie probleem in het nieuwe design.
En kunnen de MCD's wel op 3+ GHz draaien, ze zijn immers N6, geen N5?
Compute unit
Dan de compute unit:
https://wccftech.com/amd-...ock-3-5-ghz-shader-clock/0x22h also reports that the biggest problem of AMD's RDNA 3 architecture is that the SIMD32 units have no supporting measures for registers and the two FMA instructions in WAVE32 units can only use one source per operand register and one shared immediate value.
Corrigeer me als ik het niet goed begrijp @
Werelds , maar het lijkt er op dat de dual instructions op dezelfde FP32 of INT32 data toepasbaar moeten zijn, klopt dat? En natuurlijk onafhankelijke instructies, die niet afhankelijk zijn van een andere instructie uit de wave.
Het lijkt me dat dit een #me2 is van AMD ingenieurs tegenover de Nvidia Ampere SM. Zij willen ook de "128 FP32 in 1 cycle", maar dan beter inclusief INT32. Terwijl RDNA een
gaming architecture zou moeten zijn/blijven, niet dus. De verleiding van compute performance voor simulaties is kennelijk te groot.
Performance
7900XTX:
Deze frequenties van 7900 XTX zijn "all over the place" en totaal niet zoals het hoort.^^ Dit heeft een sterke negatieve impact op performance, en is nauwelijks beter dan de gemiddelde frequentie van een 6950XT.
6950XT:
De frequenties van 7900 XT zijn iets beter, maar ook nog niet goed.
7900XT
Van 80 CU naar 96 CU, met 1,174 IPC increase (AMD's eigen claim voor hun nieuwe CU's), en dezelfde 2500MHz , geeft:
Praktijk, 4k performance, tech power up, 6950XT en 7900 XTX review cijfers:
93,3 128,7 1,06506849315068 1,45423728813559 1,36539320943921
87,6 88,5
is +36,5% 7900 XTX vs 6950 XT.
Theorie, performance:
96 1,2 1,174 1,4088
80
is +40,8% 7900 XTX vs 6950 XT.
Voorlopige conclusie
Los van de frequentie die te winnen is, lijkt er veel meer te winnen qua frequentie stabiliteit tussen GCD en MCD's. De top kan naar 3,3 of 3,6 GHz, maar is nutteloos als het onder de 2 GHz kan blijven zakken. Een chip is zo goed als de zwakste schakel. Hier is veel te halen en ik hoop dat een re-spin gaat helpen, maar niet eerder dan Q3 2023, en waarschijnlijk een nieuwe naamgeving.
De drivers kunnen de nieuwe CU's beter aansturen, maar de dubbele TFLOP performance zal in games zeker niet worden gehaald. Verwacht hier niet meer dan 10% van.