Ik heb nu zo'n beetje alle reviews van de grotere partijen bekeken en de afdronk valt tegen, maar de gevolgen voor mijn keuze zijn nog niet duidelijk.
Mijn conclusies so far:
AMD heeft in zijn introductie overdreven, 1.5x - 1.7x t.o.v een 6950XT is meer 1.3x-1.7x met een enkele uitschieter naar 1.7x. Die slide was cherry picked.
De 7900XT is zoals verwacht een slechte deal: 5/6e van de bandbreedte en infinity cache bij 9/10e van de prijs. Waarschijnlijk hebben ze zo goede yields dat ze alleen full dies willen verkopen. Begrijpelijk, maar lanceer die 7900XT dan gewoon niet.
Verschillende meldingen van coil whine, dat is een kwaliteitsprobleem met de inductors, hopelijk gebruiken de AIB partners betere kwaliteit.
Al met al teleurstellend en ik zit nu met een lastige keuze, waar ik gisteren nog dacht als de onafhankelijke tests de AMD cijfers bevestigen zeker een 7900XTX te kopen, vraag ik mij nu af of het niet handiger is om te wachten of die geruchten over een layout fout kloppen en er een respin komt die hogere kloksnelheid haalt.
Probleem voor AMD in deze markt is dat met deze reviews, zoals iemand anders al zei, de RTX4080 er nog redelijk uitziet. Als nVidia die tussen de 100-200 euro in prijs verlagen zullen er weinig nog voor een 7900XTX kiezen, bij beperkt slechtere rasterization, veel betere RT waar veel mensen wel waarde aan hechten en niet te missen betere support in productivity applicaties.
Aan de andere kant zie ik ook niet hoe winkels hun voorraad 6900XT en 6950XT kwijt gaan raken, aangezien deze niet genoeg in prijs gedaald zijn gezien het prestatie verschil. Als de 7900XT al een slechte deal is met de huidige prijs dan zijn deze kaarten dat zeker ook.
Het meest trieste van het hele verhaal is dat ondanks de idiote MSRP een RTX4090, als je het geld hebt, het meeste waar voor je geld biedt. Bij mijn weten is het nog nooit eerder gebeurt in de GPU markt dat bij introductie van een nieuwe generatie het HALO MODEL de beste prijs prestatieverhouding leverde.
@
Ludewig DLSS 3 is een gimmick zonder werkelijk nut, FSR3 wordt niet anders. Voor competitief gamen voegt een geïnterpoleerd frame niets toe en is de extra latency alleen maar nadelig. Voor de andere gamers ziet DLSS2 of native er gewoon beter uit en zijn de frame rates van 4080 en 4090 speelbaar. Het is een marketing tool om belachelijke framerates in je PR materiaal te kunnen zetten.
DLSS2 beter dan FSR2 is over het algemeen waar, maar persoonlijk vindt ik daar waar deze technieken de mist in gaan de artifacts van DLSS2 juist storender. Als het goed is is het beter als het niet goed is is het slechter. Ik zou het dus absoluut niet erg vinden als ik alleen over FSR2 zou beschikken.
Zeker met alle consoles op AMD hardware verwacht ik in de toekomst dat FSR net zo of misschien nog wel breder ondersteund gaat worden dan DLSS. In het verlengde daarvan verwacht ik, op een beperkt aantal nVidia gesponsorde games na, dat de meeste nieuwe games zich met RT vooral zullen richten op speelbaarheid met AMD raytracing functionaliteit. Dus als je het al belangrijk vindt, zal een 7900XT(X) ook wel voldoende zijn voor komende games.
[
Voor 22% gewijzigd door
Verwijderd op 13-12-2022 13:51
. Reden: spelling ]