Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Dennism schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:27:
@Help!!!! de vraag is natuurlijk niet wat N4 is, maar wat 4N is. Destijds werd in ieder geval eerst verwacht op basis van Nvidia's presentatie dat 4N, een 4nm proces zou zijn. Waarna enkele dagen later werd aangegeven dat het juist een N5 afgeleide was en geen N4 afgeleide.

Nvidia zou dat destijds ook verduidelijkt hebben, echter het enige wat ik daar even snel van kan vinden is deze afbeelding, echter is mijn talen kennis niet voldoende dit ook te valideren :P

[Afbeelding]

Het zou echter kunnen natuurlijk dat die informatie niet meer klopt.
Ok dus TPU is dan een van de media die ook in verwarring is gebracht.
XWB schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:48:
[...]

Maar ook N4 is geen 4nm proces:

[...]

Dan is 4N (waarschijnlijk) al helemaal geen 4nm proces en misschien niets meer dan een marketingterm wat exclusief voor Nvidia gebruikt wordt.
TSMC categoriseert N4 zelf als een 4nm proces. Daarom gebruik ik het ook zo.

Dat staat voor mij even los van de discussie wat 'x'nm tegenwoordig nu eigenlijk echt betekent binnen een foundry en tussen foundries als je kijkt hoe dit van oudsher gedefinieerd werd.

Ik kan helaas ook nergens vinden wat de 4N nvidia custom variant nu precies is anders dan een geoptimaliseerde variant van N5. Echter N4 is ook een geoptimaliseerde variant van N5.

Kortom het is verwarrend en het lijkt erop dat vooralsnog alleen nvidia en tsmc weten hoe dit zit.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat betreft het productieproces zien we dat het industrie steeds minder lukt om grote stappen te maken in 1 keer. Ze brengen processen als N7 en N5 uit, maar vervolgens voegen ze later nog verbeteringen toe om er nog meer uit te persen.

Die krijgen dan de naam N6 en N4, maar feitelijk is het slechts een optimalisatie met dezelfde design-taal. De naamgeving is sowieso slechts een marketingnaam geworden.

En TSMC heeft nu varianten, waar je kunt kiezen tussen snelheid ten koste van het oppervlak.

[ Voor 20% gewijzigd door Ludewig op 13-12-2022 12:43 ]

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:19
XFX heeft trouwens wel een hele goede 7900XTX als ik deze slide van GN zo bekijk, weet de 4080 zeer duidelijk te verslaan, terwijl ook AMD's reference modellen hier winst pakken

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/mlc23akhun5a1.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik vermoed dat Steve zijn kanaal heeft gestart omdat hij van elk forum is verbannen vanwege trollen :P

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

DaWaN schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:38:
Als je echter kijkt naar de verbeteringen (RNDA2 -> RNDA3) en het verschil in TFLOPS tussen 6900 en 7900, dan vallen de prestaties tegen. Vraag is echter waar deze beperking vandaan komt. Kloksnelheden van richting de 3GHz worden wel gehaald bij lagere temperaturen. Denk dat het gebrek aan prestaties eerder ligt aan de utilization van de shaders, temperatuurlimieten of vermogenslimieten. Opgenomen vermogen ligt echter wel tegen de TDP aan, dus het is ook zeker interessant om te zien hoe de 7900XTX schaalt met hogere TDP.
LTT geeft een mogelijke reden voor high idle power consumption. Eerste generatie chiplet GPU doet hem aan de 5800X3D denken, nieuwe techniek limiteert de stabiliteit op een bepaalde specifieke spanning.

Hij toont een artikel waarin staat dat de 5800X3D op een hogere spanning schaalt, maar niet goed tegen een lagere spanning kan.

We weten ook wel dat de 5800X3D niet zo hoog klokt als de gewone 5800X.

En ondersteunend voor z'n theorie is dat de driver de power limit onder 90% TBP gelockt heeft.

Ik vind 355W een raar getal dat je niet zomaar kiest en het ziet eruit als een random getal dat door het nerfen van de power limit onderstaan is. Hij zei onder 90% power limit gelockt. Unnerfen geeft 355/0,9=394,4 en naar boven afronden geeft 400W als originele ontwerpvermogen.

Vandaar de teleurstelling dat het slechts de RTX 4080 kan bijhouden in raster ipv merkbare voorsprong. Had het beter geschaald, dan zou de RX 7900 XTX double digit % voorsprong in raster op de RTX 4080 hebben en meer dan 20% sneller dan RX 7900 XT zijn.

Ik ga bij Navi 32 kijken of ze dit kunnen oplossen.
  • RX 6900 XT : 80 CU * 2,25 GHz is 180
  • RX 7900 XTX : 96 CU * 2,5 GHz is 240 en 240 is een derde meer dan 180. Op 1440p is de average fps +35,7% sneller dan RX 6900 XT in de review van techpowerup en op 4K +45% sneller. Het verschil is in 4K groter wegens Navi 21 schaalt minder goed in 4K. Daar halen ze "tot de helft sneller (dan een Navi 21 die minder goed schaalt op 4K)" vandaan. Het schaalt gewoon met CU * klokfrequentie mee. +11% klokfrequentie tov RX 6900 XT.
  • Navi 32 : 60 CU * 2,9 GHz is 174 en 60 CU * 3,0 GHz is 180. Als je RX 6700 XT of RX 6750 XT +11% hoger klokt en naar boven afrond, dan kom je op 2,9 GHz uit. Als het enkele procentjes beter schaalt dan komt het op 3 GHz uit. En als het nog wat hoger geklokt kan worden wegens niet meer de power limit onder 90% houden, dan wordt 60*3,2=192 mogelijk en dat is 3 à 4 % sneller dan RX 6950 XT.
Ik denk dat ze de performance van een RX 6900 XT of RX 6950 XT met de productiekosten van een RX 6700 XT kunnen combineren en met een MSRP tussen $549 en $479 nog goede marges hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@rapture

Ik zie niet in hoe de beperkingen van X3D iets zeggen over de 7900 XTX, aangezien het geen 7900 XTX3D is.

Sowieso neem ik Linus nauwelijks serieus als technische bron.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Ludewig ik doelde vooral op technisch vlak. Daar hebben ze enkel qua RT wat gewonnen (en inderdaad AV1). Voor de rest liggen de prestaties exact in lijn met de theoretische performance zoals je zou verwachten van de bump in aantal ALU's en kloksnelheid. De architecturele wijzigingen lijken niets gedaan te hebben en dan komt daar bovenop dat het procedé dus niet benut wordt.

Overigens nee, ik zeg niet dat AMD harder gefaald heeft dan Intel. Het is meer dat Intel naar mijn mening niet gefaald heeft. Het is geen monster-die van 600mm², dus de strijd aan gaan met GA102 was nooit de bedoeling en daar is de prijsstelling ook naar. Zelfs N21 is nog 20% groter. Voor z'n grootte presteert het ding op maat met de groene concurrentie (in moderne API's :P). Verbruik is wellicht wat aan de hoge kant. Maar het is gewoon heel solide en RT lijken ze beter op orde te hebben dan AMD - voor een eerste generatie is het heel behoorlijk. Dat gezegd hebbende is het wel bizar wat AMD doet met chips die vele malen kleiner zijn dan de andere twee. We vergeten soms dat N23 slechts 237mm² is; Intel zit op 406mm² en Nvidia op 392,5mm² in die prestatieklasse. N22 is ook slechts 335mm².
Help!!!! schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:35:
TSMC categoriseert N4 zelf als een 4nm proces. Daarom gebruik ik het ook zo.

Dat staat voor mij even los van de discussie wat 'x'nm tegenwoordig nu eigenlijk echt betekent binnen een foundry en tussen foundries als je kijkt hoe dit van oudsher gedefinieëerd werd.
Die klasses draaien vooral om het aangeven van ontwerpregels en IP. N6 en N4 zijn niet compatible met N7 en N5, wat betekent dat je je fysieke ontwerp met de nieuwe designkit van 6/4 moet doen als je van 7/5 daar naartoe wil. N7P en N5P daarentegen zijn 100% compatible met hun non-P varianten, wat betekent dat je gewoon tegen TSMC kunt zeggen "bak m'n chip voortaan op N5P pls, kthxbye".

Daarnaast geven de lagere nummers winsten op gebied van dichtheid, waar P (en overige) varianten dat niet doen; en zijn ook de power/performance winsten groter. Hoewel ze hetzelfde materiaal als hun voorgangers gebruiken, doen ze ongeveer hetzelfde als een half-node vroeger deed. Denk aan de stap van 65nm naar 55nm bijvoorbeeld; 55nm is een half-node en biedt minder winst vanaf 65 dan van 55 naar 40, laat staan van 65 naar 40.

Of misschien is de TL;DR van dit alles dat N7->N6 / N5->N4 een shrink is, terwijl N7->N7P / N5->N5P een verbeterd procedé is :)
Ik kan helaas ook nergens vinden wat de 4N nvidia custom variant nu precies is anders dan een geoptimaliseerde variant van N5. Echter N4 is ook een geoptimaliseerde variant van N5.
Dat zullen we voorlopig waarschijnlijk ook niet te horen krijgen. Maar zoals ik eerder al in één van de twee topics aan gaf, weten we wel wat 12FFN is/was. 12FFC (de "publieke" variant) was hetzelfde als N4 of N6: kleinere pitches, waardoor de dichtheid omhoog kan, naast de gebruikelijk power/performance winsten.

12FFN (N voor Nvidia) liet die kleinere pitches achterwege, waardoor Turing dus niet compacter werd dan Pascal, maar wel de power/performance winsten kreeg. Waarom wilden ze dat? Geen idee, maar hoogstwaarschijnlijk omdat die dichtheid ze problemen gaf met hun ontwerp.

Of 4N nu op N4 of N5 gebaseerd is weten we niet. De kans dat het N4 is, is echter heel klein omdat N4 pas een dik jaar geleden in risk production is gegaan en pas ongeveer nu in volume production zit. Ter vergelijking, N5 ging maart 2019 in risk, april 2020 in volume en het eerste N5 product was Apple's A14 in oktober van dat jaar. En ja, dat betekent dat N5 al klaar en bruikbaar was toen wij RDNA2 op N7 kregen in GPU's :)

GPU's lopen gewoon nooit zo op de bleeding edge, laat staan dat Nvidia dat zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ludewig schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:38:
Nog even over nagedacht en de 7900 XTX lijkt me niet zo erg aantrekkelijk ten opzichte van de 4080. Allereerst is de koeler van de 4080 beter en in feite kun je de FE van de 4080 zien als AIB kwaliteit vergeleken met de matige koeler van de 7900. Daarvoor zijn mensen al snel bereid om minimaal $100 bij te betalen. Dus dan is de helft van het verschil al weg.

Daarnaast mis je dan ook nog DLSS 2 & 3, CUDA, de betere RT en de betere tweedehands restprijzen. Plus dat de 4080 zuiniger is. Gaan mensen dat allemaal opgeven voor die andere $100?

Niet dat dit de 4080 nu opeens een goede deal maakt. Ik hoop zelf dat mensen beide kaarten massaal links laten liggen. Wat mij betreft zijn ze beide een slechte deal.
AMD heeft als tegenhanger FSR, heeft SAM om nog eens 10 to 15% performance winst uit je systeem te trekken.

Geen idee waar je het over hebt met die koeler. (Welke koeler er op mijn GPU zit zal mij overigens aan mijn reet roesten). De rest waarde van AMD kaarten zijn even goed. En Raytracing voegt in games geen ene fluit toe ten opzicht van prerenderd lighting. Zeker als je mee rekent wat je aan FPS inlevert voor die "feature". Daarbij bied AMD ook gewoon RT, het performed alleen iets slechter (omdat je geen bak geld betaald voor al die cuda cores) maar dat maakt verder geen ene moer uit, omdat bij geen enkele kaart fulll blown RT goed performed. Van de hand vol games die het ondersteunen, zijn er echt maar een paar waar het grafisch ook echt iets toevoegt. En dat zijn over het algemeen games die zo stok oud zijn dat ze meer baat zouden hebben bij een volledige remake. Ik ben geen enkele game tegen gekomen waarbij ik die setting aan heb laten staan. Ik gebruik die rekenkracht liever om de super resolution verder op te schroeven. Wat daadwerkelijk merkbaar de graphics drastisch verbeterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ludewig schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:58:
@rapture

Ik zie niet in hoe de beperkingen van X3D iets zeggen over de 7900 XTX, aangezien het geen 7900 XTX3D is.

Sowieso neem ik Linus nauwelijks serieus als technische bron.
Als je iets nieuws uitprobeert, dan kan het de eerste keer niet zo goed schalen als verwacht. Of het nu om cache op de CPU cores stapelen of de introductie van chiplets in een GPU gaat, maakt niet uit.

Het gaat om het algemene principe zoals veel zaken uitgelegd wordt door het met de auto-analogieën, spanning/stroom vergelijken met waterdruk/debiet,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Seth_Chaos

DLSS 2 is beter dan FSR 2 en er zijn aardig wat games waar alleen DLSS een optie is. Daarnaast heeft Nvidia nu ook DLSS 3 als extra feature. SAM zorgt echt niet voor 10-15% winst gemiddeld, maar eerder 3%. En dat is vergeleken met het uit en niet met Rebar aan op Nvidia, wat ongeveer 1% winst geeft. Dus netto geeft SAM 2% voordeel, wat nu niet bepaald significant is.

De koelers op de 4080, inclusief de FE, zijn een stuk groter dan de koeler op de 7900 XTX. De benchmarkresultaten laten ook zien dat de laatste vrij lawaaiig is.

RT is gewoon beter op de 4080 en is iets dat sommige mensen erg waarderen. In elk geval is het een voordeel voor de 4080 dat RT daar beter werkt. Mogelijkerwijs gaan we door Nvidia Remix veel mooie remakes zien met RT. Bij de 4080 heb je daar mogelijk dus voordeel van.
Ik ben geen enkele game tegen gekomen waarbij ik die setting aan heb laten staan.
Ik heb ook niet veel interesse in RT, maar desondanks zou ik wel iets extra betalen voor een flink betere RT performance, om ermee te spelen en om eventueel te kunnen profiteren van Nvidia Remix.

Het punt is dat er flink wat punten zijn op te noemen waar de 4080 wat of veel beter is en zeer weinig andersom. Dus zelfs als je daar een conservatieve prijs aanhangt wat je per feature extra wilt betalen, krimpt het gat qua prijs met de 4080 nogal hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu zo'n beetje alle reviews van de grotere partijen bekeken en de afdronk valt tegen, maar de gevolgen voor mijn keuze zijn nog niet duidelijk.

Mijn conclusies so far:
AMD heeft in zijn introductie overdreven, 1.5x - 1.7x t.o.v een 6950XT is meer 1.3x-1.7x met een enkele uitschieter naar 1.7x. Die slide was cherry picked.

De 7900XT is zoals verwacht een slechte deal: 5/6e van de bandbreedte en infinity cache bij 9/10e van de prijs. Waarschijnlijk hebben ze zo goede yields dat ze alleen full dies willen verkopen. Begrijpelijk, maar lanceer die 7900XT dan gewoon niet.

Verschillende meldingen van coil whine, dat is een kwaliteitsprobleem met de inductors, hopelijk gebruiken de AIB partners betere kwaliteit.

Al met al teleurstellend en ik zit nu met een lastige keuze, waar ik gisteren nog dacht als de onafhankelijke tests de AMD cijfers bevestigen zeker een 7900XTX te kopen, vraag ik mij nu af of het niet handiger is om te wachten of die geruchten over een layout fout kloppen en er een respin komt die hogere kloksnelheid haalt.

Probleem voor AMD in deze markt is dat met deze reviews, zoals iemand anders al zei, de RTX4080 er nog redelijk uitziet. Als nVidia die tussen de 100-200 euro in prijs verlagen zullen er weinig nog voor een 7900XTX kiezen, bij beperkt slechtere rasterization, veel betere RT waar veel mensen wel waarde aan hechten en niet te missen betere support in productivity applicaties.

Aan de andere kant zie ik ook niet hoe winkels hun voorraad 6900XT en 6950XT kwijt gaan raken, aangezien deze niet genoeg in prijs gedaald zijn gezien het prestatie verschil. Als de 7900XT al een slechte deal is met de huidige prijs dan zijn deze kaarten dat zeker ook.

Het meest trieste van het hele verhaal is dat ondanks de idiote MSRP een RTX4090, als je het geld hebt, het meeste waar voor je geld biedt. Bij mijn weten is het nog nooit eerder gebeurt in de GPU markt dat bij introductie van een nieuwe generatie het HALO MODEL de beste prijs prestatieverhouding leverde.

@Ludewig DLSS 3 is een gimmick zonder werkelijk nut, FSR3 wordt niet anders. Voor competitief gamen voegt een geïnterpoleerd frame niets toe en is de extra latency alleen maar nadelig. Voor de andere gamers ziet DLSS2 of native er gewoon beter uit en zijn de frame rates van 4080 en 4090 speelbaar. Het is een marketing tool om belachelijke framerates in je PR materiaal te kunnen zetten.

DLSS2 beter dan FSR2 is over het algemeen waar, maar persoonlijk vindt ik daar waar deze technieken de mist in gaan de artifacts van DLSS2 juist storender. Als het goed is is het beter als het niet goed is is het slechter. Ik zou het dus absoluut niet erg vinden als ik alleen over FSR2 zou beschikken.

Zeker met alle consoles op AMD hardware verwacht ik in de toekomst dat FSR net zo of misschien nog wel breder ondersteund gaat worden dan DLSS. In het verlengde daarvan verwacht ik, op een beperkt aantal nVidia gesponsorde games na, dat de meeste nieuwe games zich met RT vooral zullen richten op speelbaarheid met AMD raytracing functionaliteit. Dus als je het al belangrijk vindt, zal een 7900XT(X) ook wel voldoende zijn voor komende games.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2022 13:51 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Xander.M schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:57:
[...]
Dacht ik ook, alleen toen ik keek op pricewatch bleek het toch vrij moeilijk om er 1 onder de 1500,- te krijgen.
Ik vind het verschil van 1150 naar 1500 toch wel veel voor die functies.
De goedkope 4080's vind je nu vooral in Frankrijk en Duitsland. Ik zou eens snuffelen in het prijzentopic ipv van de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-10 12:37
Xander.M schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:57:
[...]

Dacht ik ook, alleen toen ik keek op pricewatch bleek het toch vrij moeilijk om er 1 onder de 1500,- te krijgen.
Ik vind het verschil van 1150 naar 1500 toch wel veel voor die functies.
Via nvidia.nl kom je bij NBB waar hij per direct te bestellen is voor 1489.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrDucky schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:43:
[...]

Via nvidia.nl kom je bij NBB waar hij per direct te bestellen is voor 1489.
Ik vermoed dat men bij AMD doodsbenauwd is dat nVidia die prijs met 200 euro verlaagt, dan zijn hun nieuwe kaarten 'dead on arrival'. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
rapture schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:44:

Hij toont een artikel waarin staat dat de 5800X3D op een hogere spanning schaalt, maar niet goed tegen een lagere spanning kan.

We weten ook wel dat de 5800X3D niet zo hoog klokt als de gewone 5800X.
Dat lijkt me vreemd, want de 5800X3D is juist locked op voor Zen zeer lage voltages en schaalt juist erg goed met lagere voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 19:32
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:47:
[...]

Ik vermoed dat men bij AMD doodsbenauwd is dat nVidia die prijs met 200 euro verlaagt, dan zijn hun nieuwe kaarten 'dead on arrival'. :'(
Dan verlaagt AMD toch ook gewoon met 200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Laat Nvidia het maar doen. Moet AMD ook $200 gaan zakken en dan beginnen ze meer interessante prijzen te benaderen. ;)
Gaat dus niet gebeuren omdat Nvidia waarschijnlijk ook nog met heel veel GA102 zit.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:38:
Het meest trieste van het hele verhaal is dat ondanks de idiote MSRP een RTX4090, als je het geld hebt, het meeste waar voor je geld biedt. Bij mijn weten is het nog nooit eerder gebeurt in de GPU markt dat bij introductie van een nieuwe generatie het HALO MODEL de beste prijs prestatieverhouding leverde.
Wanneer iets idioot is, en je uit een situatie komt waar het idiote normaal was (de miningboom), dan kun je logischerwijs verwachten dat er een correctie gaat komen.

Ik zie gewoon niet in hoe dit op termijn houdbaar is. Mensen hebben doordat ze vaak een aankoop uitgesteld hebben door de miningboom wel langer kunnen sparen, maar daardoor gaat hun budget alsnog niet zomaar van 700 euro naar 1400 of 2000. En door de inflatie hebben ze ook minder koopkracht. Daarnaast is er bij veel mensen ook een grens aan wat ze acceptabel vinden.

Dus ik verwacht een correctie. Ik denk wel dat de kaarten zich echt stevig moeten gaan opstapelen voordat dit gebeurd en dan zal de correctie alsnog stapsgewijs gaan. Dus ik denk niet dat je morgen al iets voor een goede prijs vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:19
Deze 7900XTX is misschien niet meer aan te raden nu ik alle reviews zo lees, misschien beter wachten tot de volgende release ergens volgend jaar? En wat voor kaart zouden jullie aanraden voor 3440x1440 ultrawide
voor een tussenjaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

AMD heeft lagere productiekosten dan Nvidia en doet gewoon mee. 799 en 699 dollar maakt Navi 31 aantrekkelijker. Daaronder past Navi 32 als een 6900XT vervanger met verbeterde RT op een prijs tussen 549 en 479 dollar.

Nvidia gaat dat niet zomaar doen, want AMD kan de maximumprijs voor een high-end Ampere GPU onder 500 dollar drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
HWSHHZ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:59:
Deze 7900XTX is misschien niet meer aan te raden nu ik alle reviews zo lees, misschien beter wachten tot de volgende release ergens volgend jaar? En wat voor kaart zouden jullie aanraden voor 3440x1440 ultrawide
voor een tussenjaartje?
De deals die we gezien hebben voor de 6800 (XT) en 6900 XT waren niet slecht en dat zijn uitstekende kaarten voor die resolutie. Dus als zulke deals weer langskomen is dat te overwegen, maar de vraag is of je daarvoor niet te laat bent. Anders is de 6700 XT ook prima voor die resolutie.

Voor die laatste zie ik vrij lage biedingen op de tweedehands markt, dus die kun je vermoedelijk scoren voor 300-350 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:57
Ludewig schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:58:
[...]

Wanneer iets idioot is, en je uit een situatie komt waar het idiote normaal was (de miningboom), dan kun je logischerwijs verwachten dat er een correctie gaat komen.

Ik zie gewoon niet in hoe dit op termijn houdbaar is. Mensen hebben doordat ze vaak een aankoop uitgesteld hebben door de miningboom wel langer kunnen sparen, maar daardoor gaat hun budget alsnog niet zomaar van 700 euro naar 1400 of 2000. En door de inflatie hebben ze ook minder koopkracht. Daarnaast is er bij veel mensen ook een grens aan wat ze acceptabel vinden.

Dus ik verwacht een correctie. Ik denk wel dat de kaarten zich echt stevig moeten gaan opstapelen voordat dit gebeurd en dan zal de correctie alsnog stapsgewijs gaan. Dus ik denk niet dat je morgen al iets voor een goede prijs vindt.
Ik denk dat de prijsdalingen snel gaan inzetten; we zitten in een volledig andere wereld dan twee jaar geleden. Mining is dood, mensen met sloten geld zitten zich niet meer thuis te vervelen en voor de rest geldt dat men wel andere zorgen heeft dan een energieslurpende videokaart te kopen.

De marktomstandigheden van toen zijn simpelweg verdwenen. Dat is ook te zien aan de goede verkrijgbaarheid van de 4080 en 4090. Ik denk dat we binnen vier maanden een paar honderd euro minder betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-10 22:20

The Chosen One

Zie signature!

Met Q2 volgend jaar een AIB XTX voor 800,- zou leuk zijn. Weet niet of het ook realistisch (~€400 minder) is maar voor nu wachten we lekker verder.
Maar als iedereen hier gewoon ff niet koopt is er ieg meer kans op. ;)

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

HWSHHZ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:59:
voor een tussenjaartje?
Ik zou voor minimale afschrijving gaan. Als een waardehalvering eraan komt, dan is 100 euro verliezen op een 200 euro tweedehandse kaart minder zwaar dan 400 euro verliezen op een 800 euro kaart.

Zoek naar de placeholder-GPU's die destijds niet voor de specs gekocht zijn, maar omdat het de enigste beschikbaar was dat niet te zwaar overpriced was. Nu iedereen de GPU naar keuze kan kopen, worden de net-niet kaarten zoals RX 6700 XT, RX 6800 non-XT,... gedumpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
rapture schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:30:
[...]

Ik zou voor minimale afschrijving gaan. Als een waardehalvering eraan komt, dan is 100 euro verliezen op een 200 euro tweedehandse kaart minder zwaar dan 400 euro verliezen op een 800 euro kaart.

Zoek naar de placeholder-GPU's die destijds niet voor de specs gekocht zijn, maar omdat het de enigste beschikbaar was dat niet te zwaar overpriced was. Nu iedereen de GPU naar keuze kan kopen, worden de net-niet kaarten zoals RX 6700 XT, RX 6800 non-XT,... gedumpt.
200 euro lijkt me wel erg optimistisch voor de kaarten die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Connor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:56
De eerste 7900 XTX bij Megekko. Nog geen prijs bekend.
https://www.megekko.nl/pr...HellHound-24GB-Videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:31
Zou toch vanaf vandaag beschikbaar zijn? Daar lijkt het niet op dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-10 21:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-09 21:45
Je kan nu op de AMD site in de wachtrij gaan staan. Verkoop begint om 15:05.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Laatst online: 25-05 21:59
Step-han schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:59:
[...]
Zou toch vanaf vandaag beschikbaar zijn? Daar lijkt het niet op dan..
AMD Direct Buy is wel live. Daar kun je nu in de digitale rij gaan staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdFkjDl4r139-fCMkBEHoFv3HGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CXGJ5Og3JXd5Q33uyDJjedoq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door zzzzz op 13-12-2022 15:03 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Nu al 3 modellen, helaas nog geen prijzen oid
one job :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupS
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10 13:34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ludewig schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:42:
200 euro lijkt me wel erg optimistisch voor de kaarten die je noemt.
Ik heb niet gezegd welke kaart dat je op 200 euro kan kopen. Anders zet ik de naam van de GPU de prijs in dezelfde zin.

Als je nu 200 euro aan een kaart uitgeeft en de helft van de waarde gaat eraf, dan is het verlies 100 euro. Als je nu 800 euro aan een kaart uitgeeft, dan is de helft eraf 400 euro verlies. Het gaat om hoe meer je nu uitgeeft, hoe meer je bij waardeverlies kan verliezen.

Hoe jij 2 losstaande zaken verbind is een goede vraag. De genoemde kaarten zijn geen 200 euro of 800 euro kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-09 21:45
Alle kaarten op megekko zijn nu geupdate naar de datum van vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nou, de labels "op = op" staan er alvast bij :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
en releasen om 15.30....

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Exact op de openingsbel van de Amerikaanse beurs ipv half uur ervoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 20:04
*Ahem*
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.
Voor discussies over beschikbaarheid, levertijden, prijzen, etc.: [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen O-)

Laten we de discussie hier houden over de prestaties, techniek, strategieen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Ik heb eentje XTX rechtstreeks van AMD besteld. Binnen de minuut afgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@rapture

Je gaf het advies om naar de 6700 XT of 6800 te kijken, maar ook om voor 200 euro te shoppen. Dat lijkt me nogal tegenstrijdig advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordgubbe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-08-2023
Spacewide schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:11:
Ik heb eentje XTX rechtstreeks van AMD besteld. Binnen de minuut afgerekend.
Hoeveel was je kwijt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacewide
Wat ben ik benieuwd op deze xtx zal presteren op mijn oude all core 5.0 i7-8700k.

Een gemengd gevoel erbij want die benchmarks moeten nog verschijnen.

[ Voor 71% gewijzigd door Spacewide op 13-12-2022 16:28 . Reden: Ok ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[edit]

Voortaan dus in [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen :)

[ Voor 81% gewijzigd door XWB op 13-12-2022 15:16 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupS
pixeled schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:10:
*Ahem*

[...]

Voor discussies over beschikbaarheid, levertijden, prijzen, etc.: [AMD Radeon RX7000 series] Levertijden & Prijzen O-)

Laten we de discussie hier houden over de prestaties, techniek, strategieen, etc.
Gelijk heb je, al snap ik ook wel de opwinding van de release :).

Om dan maar weer ontopic te gaan, wanneer zouden de reviews van de partnerkaarten online komen? Of zouden de reviewers ook op de release moeten wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ludewig schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:12:
@rapture

Je gaf het advies om naar de 6700 XT of 6800 te kijken, maar ook om voor 200 euro te shoppen. Dat lijkt me nogal tegenstrijdig advies.
Ik had even goed 150 euro, 300 euro, 1000 euro, 1500 euro,... kunnen gebruiken als losstaande voorbeelden om 50% afschrijving uit te leggen. De helft verliezen van een dure kaart is meer geld in euro verliezen. Dus het eerste advies was naar value voor een zacht prijsje zoeken en niet te duur gaan.

Het advies voor een kaart was de volgende alinea. Wat willen de mensen kwijt en er zijn weinig kopers die het willen kopen en bruikbaar op een bepaalde resolutie.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 13-12-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
Via een post in het levertijden topic: review van een AIB kaart :) De XFX RX 7900 XTX Merc Speedster Black Edition:

Takeaway:
- Hele goede thermals
- Heel hoog stroomverbruik (niveautje RTX 4090)
- Prestaties net een tikkie boven AMD reference kaart (zoals de RX 6000 serie dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Laatst online: 25-05 21:59
pixeled schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:43:
Takeaway:
- Hele goede thermals
- Prestaties net een tikkie boven AMD reference kaart (zoals de RX 6000 serie dus)
Hij zegt in de review dat de thermals beter zijn, stroomverbruik hoger en prestaties beter zijn (zo'n 4%?), maar ook dat de gemiddelde kloksnelheid lager was? Hoe dan?
Waar gaat die 100 watt dan naar toe?

[ Voor 4% gewijzigd door zzzzz op 13-12-2022 16:03 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 21:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

pixeled schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:43:
Via een post in het levertijden topic: review van een AIB kaart :) De XFX RX 7900 XTX Merc Speedster Black Edition:

[YouTube: XFX RX 7900 XTX Merc Speedster Black Edition Review]

Takeaway:
- Hele goede thermals
Vreemd. Computerbase had 15% meer powerbudget ingesteld en kreeg 7% meer performance. Dus dan klinkt RTX 4090 en maar 4% als vreemd 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Mijn krant zegt trouwens dat de ECB naar verwachting de hogere rente pas later weer gaat afbouwen dan de Federal reserve. Dan kan zorgen voor een stijging van de euro ten opzichte van de dollar. Interessant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ludewig schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:03:
Mijn krant zegt trouwens dat de ECB naar verwachting de hogere rente pas later weer gaat afbouwen dan de Federal reserve. Dan kan zorgen voor een stijging van de euro ten opzichte van de dollar. Interessant...
Eerst maar eens afwachten wat ze de 15de doen met de rente. Zal wel weer een stukkie omhoog gaan gezien de inflatie van de maanden ervoor.

Ik wacht op de hardware die na de CES komt om wat nieuws te bouwen, dus van mij mag het allemaal nog ff zakken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Laatst online: 08-10 22:20

The Chosen One

Zie signature!

Afbeeldingslocatie: https://www.alternate.be/p/600x600/nopic/163/Grafische_kaart@@nopic_163.png

GIGABYTE Radeon RX 7900 XTX 24G grafische kaart
(1x HDMI, 2x DisplayPort)

Volledig passief nog wel. Apart model. _/-\o_

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nupss
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-03-2023
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in VR performance van de 7900XTX heeft BabelTechReviews vandaag enkele benchmarks gepost: https://babeltechreviews....s-rtx-4080-50-games-vr/5/

Zeer slechte resultaten helaas, voor VR liefhebbers oppassen geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:08
XT nog steeds to koop. Helaas de XTX wel uitverkocht, had liever gezien dat ze er mee bleven zitten. Prijs toch weer gerechtvaardigd zo.

Blijkbaar zijn er te veel fans die simpelweg geen boodschap hebben aan prijs/kwaliteit en dus zullen we deze fratsen houden.

[ Voor 32% gewijzigd door computerjunky op 13-12-2022 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeB2C
Nupss schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:36:
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in VR performance van de 7900XTX heeft BabelTechReviews vandaag enkele benchmarks gepost: https://babeltechreviews....s-rtx-4080-50-games-vr/5/

Zeer slechte resultaten helaas, voor VR liefhebbers oppassen geblazen.
Jeetje wtf is er met die frametimes aan de hand?! Ziet er niet uit, nog een indicatie dat er issues met de chip zijn of zou er toch iets met de drivers zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
computerjunky schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:41:
XT nog steeds to koop. Helaas de XTX wel uitverkocht, had liever gezien dat ze er mee bleven zitten. Prijs toch weer gerechtvaardigd zo.

Blijkbaar zijn er te veel fans die simpelweg geen boodschap hebben aan prijs/kwaliteit en dus zullen we deze fratsen houden.
Op zich is de xtx best een goeie deal, duur ja, maar best goed. Het feit dat de kaarten niet allemaal binnen 3 seconden zijn uitverkocht vind ik belangrijker. Over een paar weken liggen de kaarten overal op voorraad. Paar weken later en de prijzen gaan dalen want verkoop blijft achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Nupss @JoeB2C vreemd, RDNA2 had zulke problemen niet (sterker nog, in het middenveld waar ik nu zit doen ze het aanzienlijk beter dan Nvidia). Frametimes zien er wel erger uit dan ze zijn, in veel gevallen is het 1-1,5ms van dal tot piek. En in de meeste gevallen zie ik geen gemiste warps of gedropte frames, waar Nvidia dat soms wel heeft, dus het lijkt me een driver probleem omtrent pacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Werelds schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:24:
@Nupss @JoeB2C vreemd, RDNA2 had zulke problemen niet (sterker nog, in het middenveld waar ik nu zit doen ze het aanzienlijk beter dan Nvidia). Frametimes zien er wel erger uit dan ze zijn, in veel gevallen is het 1-1,5ms van dal tot piek. En in de meeste gevallen zie ik geen gemiste warps of gedropte frames, waar Nvidia dat soms wel heeft, dus het lijkt me een driver probleem omtrent pacing.
Wat ik meegekregen heb was dat RDNA2 voor VR erg slecht was aan het begin, maar flink verbeterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ludewig op 13-12-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ludewig op 13-12-2022 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Mars Warrior schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:12:
[...]
Eerst maar eens afwachten wat ze de 15de doen met de rente. Zal wel weer een stukkie omhoog gaan gezien de inflatie van de maanden ervoor.

Ik wacht op de hardware die na de CES komt om wat nieuws te bouwen, dus van mij mag het allemaal nog ff zakken :D
De euro is net omhooggeschoten van 1,055 naar 1,065, dus het gaat nog steeds de goede kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ludewig schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:27:
[...]

Wat ik meegekregen heb was dat RDNA2 voor VR erg slecht was aan het begin, maar flink verbeterd is.
Zou heel goed kunnen, ik zit pas een maand weer op AMD na het verdrinken van m'n 1080 Ti :p

De 6650 XT was op dat moment heel goedkoop te krijgen en vrijwel identiek aan de 1080 Ti, dus vandaar. Nu heb ik met deze CPU (7700X) maar iets meer dan een dag op de 1080 Ti gegamed, maar ik heb wel in VR gezeten en hoewel het iets stabieler was dan met de 1700X, had ik nog steeds een reprojection ratio van pakweg 10-15% in bijvoorbeeld ITR. Met dit ding zit dat eerder zo rond de 2-3%, met dezelfde scaling, ondanks de missende 3 gigabytes VRAM (waarvan ik vreesde dat die roet in het eten zouden gooien).

Uiteraard was dat wel Pascal van 6 jaar geleden, maar toch heeft AMD het nu in elk geval dik in orde met RDNA2, dus hopelijk is het voor RDNA3 een soortgelijk verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pixeled
Schijnbaar wat nieuwe inzichten betreffende het hele vraagstuk rondom sub-par prestaties van de 7900XT(X):

AMD Radeon RX 7900 XT ‘Navi 31’ GPU Overclocked To 3.7 GHz Front End Clock & 3.5 GHz Shader Clock

Dat is een 'gewone' overclock met de gewone luchtkoeler. Maar dit levert nog wel allerlei problemen op:
0x22h also reports that the biggest problem of AMD's RDNA 3 architecture is that the SIMD32 units have no supporting measures for registers and the two FMA instructions in WAVE32 units can only use one source per operand register and one shared immediate value.

This leads to only 5/6 of the performance of the actual theoretical value. There have been rumors about a buggy design on the top RDNA 3 "Navi 31" GPU and while we aren't able to directly confirm this with AMD, some testing by reviewers has revealed a power leak and fluctuating clocks on the cards.
Ik zit niet diep genoeg in de materie om dat op zinnige wijze te kunnen interpreteren, maar anderen in dit topic ongetwijfeld wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@pixeled dat is een serieuze OC. +1.2GHz op lucht :o

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:08
https://www.techpowerup.c...x-7900-xtx-tuf-oc/37.html

TPU heeft ook een ASUS 7900 XTX getest met een OC, hierbij komen ze ook gewoon op 3.2 Ghz, lijkt mij dat AMD hun 'reference' deze keer gewoon te weinig vermogen kan trekken. Immers zie in deze grafiek met OC de 7900 XTX op 0.8 FPS na in Cyberpunk de 4090 evenaren...

Helaas geeft TPU geen data over het verbruik met deze OC, maar lijkt erop dat er dus zeker nog ruimte is voor verbetering met deze kaarten. Zie ook de XFX 7900 XTX die ook vele malen beter presteert met een OC.

Maar wat een rare launch dan zeg, AMD had dan beter in hun slides neer kunnen zetten dat ze het 'minimaal verbruik' noemen en dat hun partners met de beste kaarten komen die veel meer OC headroom hebben.

Naja, we gaan het de komende tijd merken.

Edit: in de comments is op TPU aangegeven dat bij de OC de ASUS kaart rond 450W trekt, dus meer dan een 4090.

Dus AMD heeft een kaart die een stuk goedkoper is dan een 4090 en tussen een 4080 en 4090 hoort te presteren gemaakt, maar positioneert het precies op 4080 prestaties met een wederom veel te hoog energieverbruik voor dat prestatiepunt.

[ Voor 17% gewijzigd door Yamotek op 13-12-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ludewig schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:27:
[...]

Ik meen me te herinneren dat RDNA2 juist de generatie was die gewoon vergelijkbaar was met Nvidia qua VR prestaties, want degene daarvoor hadden een behoorlijke achterstand. Maar iig met de huidige drivers lijkt dat helaas niet gehandhaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Sommige testers melden dus een powerleak.

Staat niet beschreven welke testers dat dan zijn, maar goed 😊

Stel dat dat klopt en AMD kwam daar laat achter en konden niet ff een power stekker er bij klussen op hun bord, dan kan dat verklaren dat de reference kaart niet harder loopt dan we nu zien, maar dat AIB’s met een extra power stekker dat wel lukt om moeiteloos 3.2GHz te bereiken met een OC.

Als die 3.2GHz het doel was van AMD, maar dan zonder de powerleak, dan zouden de slides weer redelijk kloppen 8)

En komt de 7900XTX in ierder geval bij 1 game heel dicht in de buurt van de 4090 _/-\o_

De OC van de 7900XT tot 3.5GHz - helaas zonder performance metingen - klinkt ook wel goed. Zeker als een 7800XT ndan nog hoger komt…

[ Voor 8% gewijzigd door Mars Warrior op 13-12-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Volgens MLID had AMD heel lang de hoop dat ze rond de 4090 uit zouden komen, maar lukte het maar niet om dit eruit te krijgen. De leugens over de performance tijdens de launch zou zijn omdat ze dachten in de maand tot de release de driver nog voldoende te kunnen fixen zodat ze in elk geval halverwege tussen de 4080 en 4090 uit zouden komen. Maar dat is ook niet gelukt.

De verloven van het driverteam voor de vakantieperiode zouden ook ingetrokken zijn.

Nu vertrouw ik hem voor geen meter, maar het zou kunnen en dit is wel het moment waar je verwacht dat er meer lekken komen.

Als het waar is, is het goede nieuws dat er mogelijk een flinke verbetering komt, als ze het in de driver kunnen fixen, maar het slechte nieuws is dat als er een hardware-bug is waar ze niet omheen kunnen werken, ze nog niet begonnen zijn aan de respin.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Damic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:04:
@pixeled dat is een serieuze OC. +1.2GHz op lucht :o
Ik had die gisteravond al gezien, maar bewust even niks gezegd omdat ik er eens over wou nadenken en wat meer wou zien. Nog steeds bij lange na niet genoeg gezien maar dit wel.

Hoe krijg je het voor elkaar een videokaart te krijgen die in de ene game de 2400MHz niet eens haalt en de andere over de 2900MHz kan gaan? De RX7900XTX lijkt tegen een vermogensmuur te lopen en het is ook nog eens 2800MHz die eigenlijk de grens lijkt te vormen voor AIB modellen, precies hoe de geruchten over een hardwarebug begonnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LB1Rh2Ti81AElInespTgsfist68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddGb8vAL3iNAfUjottvfz06S.jpg?f=fotoalbum_large

Kan eigenlijk nog verder gaan. Je kan ook onder de 2000MHz komen. Maar ik wil ook eens demonstreren wat er nu gebeurd als vermogen omhoog gaat. Let op de voltages en de clock speed distributie. Sinds wanneer zit AMD rond de 1V, laat staan onder de 1V? Al deze RX7090XTX exemplaren lijken zich constant terug te clocken omdat ze vermogen missen en hogere voltages zinloos zijn. En met meer vermogen gaan clock speeds en voltages omhoog.

AMD referentie (355W)
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-7900-xtx/images/clock-vs-voltage.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rsfxsw3msDAJhufHzP5tAsP_JjQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yqnfy7BWJ1lWoJiYBWK77Iqp.jpg?f=user_large

ASUS (393W)
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/asus-radeon-rx-7900-xtx-tuf-oc/images/clock-vs-voltage.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaeQu5HvUDJTH7KeriBK9E6j298=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UnpDkPOvTWro7A2KUSFuie9a.jpg?f=user_large

XFX (406W)
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/asus-radeon-rx-7900-xtx-tuf-oc/images/clock-vs-voltage.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JXU5NsCAfRaxm9bZGp-m1d-tUA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YZoLFR7q0w2a5S2Z8ruKgrwk.jpg?f=user_large

Niet alleen voltages maar ook consistentie gaat omhoog. Dat is op zich niet zo raar, maar deze GPU laat constant zien echt veel hoger te willen clocken dan die 2500-2600MHz gemiddelden. En dan het laatste puzzelstukje voor nu. Want gisteravond begreep ik het nog niet helemaal, maar nu wel. Die andere videokaarten lopen over de 70 graden celcius omdat ze normale fan curves hebben. Deze test is gedaan met een RX7900XT, dus niet een XTX die veel grotere problemen heeft, 400W wat 100W meer is en een temperatuur net boven de 40 graden celcius. Resultaat is 3,5GHz en 3,37GHz font clock.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2022/12/AMD-Radeon-RX-7900-XT-RDNA-3-Navi-31-GPU-Overclock.png

Ik wil echt eens een RX7900XTX zien onder een waterblok op 300W, 355W en 400W. Want wat ik vermoed is dat AMD last heeft van enorme resistentie in de GPU zelf. Ergens lijkt veel vermogen te lekken waardoor deze GPU niet genoeg meer overhoud voor de berekeningen en gaat terug clocken omdat die tegen de power limiet en temperatuurlimieten aanloopt.

Wat precies durf ik niet te zeggen maar hier lijkt het wel heel erg op. Het is ook niks nieuws voor AMD, we zien dit eigenlijk al jaren. We zien al sinds Zen 2/RDNA1 dat eigenlijk elk AMD product heel snel warm kan worden en toch opvallende winst in clock speeds vertoond met waterkoeling. Het was steeds net dat beetje extra dat je er nooit uit zou halen met luchtkoeling en daar adverteerde ze zelfs een tijdje mee. Dat komt omdat hitte die weerstand alleen maar erger omdat die hitte voor extra weerstand zorgt naarmate de GPU heter word. Dat is ook het hele principe van LN2 overclocking.

Het verschil is dat we tot dusver eigenlijk altijd zagen dat waterkoeling het laatste beetje extra eruit haalde. Nu lijkt het erop dat die GPU haar ontwerptarget gemist heeft. Want N31 lijkt veel sneller te kunnen clocken zo lang als de temperaturen maar in orde blijven. Er lijkt dus geen beperking qua architectuur te zijn om tenminste die 3GHz te halen. Je kan zo te zien iets van 200MHz foceren door er vermogen tegenaan te gooien, maar alsnog lijkt er veel meer in te zitten. Ondertussen lijkt de GPU ook vermogen tekort te komen waardoor frequentie zo erratisch word en het per game zoveel kan verschillen. Het lijkt er namelijk ook op dat games die de GPU net wat anders of lichter belasten opeens betere clock speeds eruit halen. En dat is niet 50MHz, nee dat is een paar honderd megahertz en dat lijkt gepaard te gaan met hogere voltages.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jody2k
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 13:20
De rtx 4090 is CPU limited in cyberpunk dat is ook een factor waarom dat een goed oc op de 7900xtx in de buurt komt. Maw de rtx 4090 wordt niet volledig benut

[ Voor 18% gewijzigd door jody2k op 13-12-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jody2k schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:40:
De rtx 4090 is CPU limited in cyberpunk dat is ook een factor waarom dat een goed oc op de 7900xtx in de buurt komt. Maw de rtx 4090 wordt niet volledig benut
CPU limited op 2160p? Neen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:35:
[...]
Ik had die gisteravond al gezien, maar bewust even niks gezegd omdat ik er eens over wou nadenken en wat meer wou zien. Nog steeds bij lange na niet genoeg gezien maar dit wel.

Hoe krijg je het voor elkaar een videokaart te krijgen die in de ene game de 2400MHz niet eens haalt en de andere over de 2900MHz kan gaan? De RX7900XTX lijkt tegen een vermogensmuur te lopen en het is ook nog eens 2800MHz die eigenlijk de grens lijkt te vormen voor AIB modellen, precies hoe de geruchten over een hardwarebug begonnen.

[Afbeelding]

Kan eigenlijk nog verder gaan. Je kan ook onder de 2000MHz komen. Maar ik wil ook eens demonstreren wat er nu gebeurd als vermogen omhoog gaat. Let op de voltages en de clock speed distributie. Sinds wanneer zit AMD rond de 1V, laat staan onder de 1V? Al deze RX7090XTX exemplaren lijken zich constant terug te clocken omdat ze vermogen missen en hogere voltages zinloos zijn. En met meer vermogen gaan clock speeds en voltages omhoog.

AMD referentie (355W)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

ASUS (393W)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

XFX (406W)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Niet alleen voltages maar ook consistentie gaat omhoog. Dat is op zich niet zo raar, maar deze GPU laat constant zien echt veel hoger te willen clocken dan die 2500-2600MHz gemiddelden. En dan het laatste puzzelstukje voor nu. Want gisteravond begreep ik het nog niet helemaal, maar nu wel. Die andere videokaarten lopen over de 70 graden celcius omdat ze normale fan curves hebben. Deze test is gedaan met een RX7900XT, dus niet een XTX die veel grotere problemen heeft, 400W wat 100W meer is en een temperatuur net boven de 40 graden celcius. Resultaat is 3,5GHz en 3,37GHz font clock.

[Afbeelding]

Ik wil echt eens een RX7900XTX zien onder een waterblok op 300W, 355W en 400W. Want wat ik vermoed is dat AMD last heeft van enorme resistentie in de GPU zelf. Ergens lijkt veel vermogen te lekken waardoor deze GPU niet genoeg meer overhoud voor de berekeningen en gaat terug clocken omdat die tegen de power limiet en temperatuurlimieten aanloopt.

Wat precies durf ik niet te zeggen maar hier lijkt het wel heel erg op. Het is ook niks nieuws voor AMD, we zien dit eigenlijk al jaren. We zien al sinds Zen 2/RDNA1 dat eigenlijk elk AMD product heel snel warm kan worden en toch opvallende winst in clock speeds vertoond met waterkoeling. Het was steeds net dat beetje extra dat je er nooit uit zou halen met luchtkoeling en daar adverteerde ze zelfs een tijdje mee. Dat komt omdat hitte die weerstand alleen maar erger omdat die hitte voor extra weerstand zorgt naarmate de GPU heter word. Dat is ook het hele principe van LN2 overclocking.

Het verschil is dat we tot dusver eigenlijk altijd zagen dat waterkoeling het laatste beetje extra eruit haalde. Nu lijkt het erop dat die GPU haar ontwerptarget gemist heeft. Want N31 lijkt veel sneller te kunnen clocken zo lang als de temperaturen maar in orde blijven. Er lijkt dus geen beperking qua architectuur te zijn om tenminste die 3GHz te halen. Je kan zo te zien iets van 200MHz foceren door er vermogen tegenaan te gooien, maar alsnog lijkt er veel meer in te zitten. Ondertussen lijkt de GPU ook vermogen tekort te komen waardoor frequentie zo erratisch word en het per game zoveel kan verschillen. Het lijkt er namelijk ook op dat games die de GPU net wat anders of lichter belasten opeens betere clock speeds eruit halen. En dat is niet 50MHz, nee dat is een paar honderd megahertz en dat lijkt gepaard te gaan met hogere voltages.
Asrock zou toch met een waterblok variant komen? Dan ben ik benieuwd wat die kaart met een lekkere OC haalt eerlijk gezegd. En dan dus een constante OC zonder dat de kaart terugklokt zoals de grafieken in jouw post laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Ik zoek een Alphacool 7900 XTX reference waterblock, maar die is precies nog niet aangekondigd? Dadelijk eens een support mailtje uitsturen.

https://www.alphacool.com...type/productstream/ps/112

[ Voor 22% gewijzigd door Spacewide op 13-12-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jody2k
Best wel een stevige overklok :) indrukwekkend maar ik ben beetje sceptisch het gaat dan toch om rasterization performance voor deze cyberpunk benchmark zonder raytracing als ik mij niet vergis?

Edit:
https://www.guru3d.com/ar...x-7900-xtx-review,18.html
Daar komt de 7900XTX maar in de buurt van een RTX 3090 met raytracing aan.
Tel daar 20% overklok bij kom je nog belange niet in de buurt van een 4090.

Techpowerup is wat aan het knoeien met hun results...cyberpunk draaien zonder raytracing doet toch niemand?

[ Voor 47% gewijzigd door jody2k op 13-12-2022 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JRMBelgium
  • Laatst online: 15-09 09:03
jody2k schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:50:
Techpowerup is wat aan het knoeien met hun results...cyberpunk draaien zonder raytracing doet toch niemand?
Niemand buiten praktisch elke gamer die ik ken...inclusief mezelf.
Games runnen gewoon veel smoother zonder raytracing and zien er nog steeds prachtig uit.

Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
JRMBelgium schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:00:
[...]

Niemand buiten praktisch elke gamer die ik ken...inclusief mezelf.
Games runnen gewoon veel smoother zonder raytracing and zien er nog steeds prachtig uit.
Precies dat. Waarom zou je het aan zetten ziet er amper mooier uit en FPS klapt op bijna alle kaarten onderuit.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-10 17:07

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Ik ben heel erg benieuwd hoe de 7900 XTX het doet in een triple 1440p monitor setup voor sim racing. Ik heb op Youtube nog geen triple setups kunnen vinden die benchmarks in sim racers gedaan hebben. Maar zijn de slechte prestaties in VR voor deze kaart een beetje een voorbode? Hopelijk is iemand nu druk bezig met benchmarken. Voor de 4090 en de 4080 zijn al wel genoeg benchmarks te vinden, dus ben benieuwd hoe de AMD 7900 XTX in dit verhaal gaat passen.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
[...]

Het is duidelijk dat er iets niet lekker zit. Gezien de hardware spec's had je eigenlijk wel die 50-70% prestatie winst tov de 6950XT verwacht echter komt dat er totaal niet uit. In sommige games is de 6950XT zelfs sneller dus er gaat duidelijk het EA mis.

Kan deels een hardware probleem zijn.
Ik had graag een 7900XTX bemachtigd om het te testen maar kwam te ver achter in de queue terecht. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als je Power vol open gooit maar net als wat ik met RDNA2 heb gedaan gewoon bij 900mv begint te testen en dan kijken wat dingen zoals Hotspot temp en clocks doen. RDNA2 werd dan ook een heel stuk stabieler als hij niet de hele tijd tegen power limits aan stond de stampen. Qua score was het verschil niet echt groot maar qua consistentie wel.

Wie weet kan ik er nog een voor de kerst krijgen al vrees ik het ergste. Met de huidige staat en prijs van die kaarten ben ik niet bereid ook nog een scalper prijzen te gaan betalen. Ik vond 1163 eigenlijk al te veel gezien hoe matig de uplift is tov mijn 6800XT die ik duidelijk te vroeg van de hand gedaan heb. Owh well back to the 5700XT 50th Anniversary edition it is :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRMBelgium
  • Laatst online: 15-09 09:03
Ik hoop dat er snel undervolt resultaten beschikbaar worden. Ik ben er met mijn 6800XT in geslaagd om prestaties neer te zetten die hoger zijn dan stock, met een maximum power draww van 250 op de GPU. Ik hoop iets gelijkaardigs te bereiken met de 7900XT.

Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:02:
[...]

Precies dat. Waarom zou je het aan zetten ziet er amper mooier uit en FPS klapt op bijna alle kaarten onderuit.
Ik denk dat veel mensen die een dure kaart hebben die RT kan doen, het dan ook willen gebruiken. Dit nog naast het marketing effect dat RT als de heilige graal van IQ neerzet. Maar ja er zijn natuurlijk heel veel gradaties in de mate van toegepaste RT.

Als je DLSS / FSR aanzet dan valt de FPS drop wel mee en het verschil met native RT ziet ook vrijwel niemand.

Van mij had dat hele RT niet echt gehoeven, zeker niet als je ziet hoeveel die-space het (bij nvidia) inneemt.

Maar ik merk dat ook ik het in niet-competitieve games aanzet. Zoals bijv. Cyberpunk en Metro Exodus Enhanced.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 13-12-2022 21:10 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DAMAGE schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:03:
Ik ben heel erg benieuwd hoe de 7900 XTX het doet in een triple 1440p monitor setup voor sim racing. Ik heb op Youtube nog geen triple setups kunnen vinden die benchmarks in sim racers gedaan hebben. Maar zijn de slechte prestaties in VR voor deze kaart een beetje een voorbode? Hopelijk is iemand nu druk bezig met benchmarken. Voor de 4090 en de 4080 zijn al wel genoeg benchmarks te vinden, dus ben benieuwd hoe de AMD 7900 XTX in dit verhaal gaat passen.
Ik denk dat AMD VR en multi monitor met de huidige issues heel laag op de prio lijst heeft staan.
Maar kan je niet beter voor zo'n ultra ultra wide scherm gaan met 1000CR gaan ipv een tripple monitor setup? Of wil je echt 3 hele grote schermen gebruiken? bv 42" of grotere TV's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Help!!!! schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:08:
[...]

Ik denk dat veel mensen die een dure kaart hebben die het kan, het dan ook willen gebruiken. Dit nog naast het marketing effect dat RT als de heilige graal van IQ neerzet. Maar ja er zijn natuurlijk heel veel gradaties in de mate van toegepaste RT.

Als je DLSS / FSR aanzet dan valt de FPS drop wel mee en het verschil met native RT ziet ook vrijwel niemand.

Van mij had dat hele RT niet echt gehoeven, zeker niet als je ziet hoeveel die-space het (bij nvidia) inneemt.

Maar ik merk dat ook dat ik het in niet-competitieve games ook aanzet.
Ik heb het tot nu toe altijd nog uit gelaten in games waar de optie er wel wat. Maar dat waren RT shadows / lighting en dan zag je het verschil wel als je stil stond maar als je dan aan het rond rennen bent zie je daar dus niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@Astennu ik heb een Triple 32 inch setup met 1000R curve. Dus ik zit met mijn simrig in een soort half cirkeltje. Geeft een gevoel gelijk aan VR maar is geen VR. Ik power dat nu met mijn RTX 2080 en dat werkt wel, Maar wil een stuk betere performance hebben. Dus ben aan het kijken wat de opties zijn op het moment.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DAMAGE schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:11:
@Astennu ik heb een Triple 32 inch setup met 1000R curve. Dus ik zit met mijn simrig in een soort half cirkeltje. Geeft een gevoel gelijk aan VR maar is geen VR. Ik power dat nu met mijn RTX 2080 en dat werkt wel, Maar wil een stuk betere performance hebben. Dus ben aan het kijken wat de opties zijn op het moment.
Snap ik ja gezien de specs zou je daar veel van de 7900XTX verwachten. Ik zou proberen je keuze nog even tot jan uit te stellen als we een paar driver releases verder zijn. En ondertussen de prijzen van verschillende interessante kaarten ook in de gaten te blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

@Astennu Ja exact. Ik twijfel nog te veel. Aan de ene kant heel verleidelijk om een XFX XTX te bestellen nu, die kun je op Amazon.nl bij een reseller voor 1313 krijgen. Maar dan zit je qua prijs dicht bij een 4080. Er is een nieuw systeem onderweg ook. Deze wilde ik nog voor het einde van het jaar gaan bestellen en dat is in ieder geval gelukt. Dat is de i9 13900K geworden. Als het goed is zou ik daarmee al iets meer performance moeten krijgen aangezien de race sims behoorlijk op de CPU leunen. Ben sowieso benieuwd hoeveel extra frames ik daarmee uit de 2080 kan persen, al gok ik dat met die hoge resolutie van de drie schermen de GPU sowieso al aardig de bottleneck zal zijn.

Ik denk dat ik inderdaad maar even rustig moet afwachten of er de komende tijd nog wat benchmarks online verschijnen van mensen die de XTX in een soort gelijke setup testen. Dat gaat vast en zeker gebeuren. Het is zonde om nu iets te kopen en dan achteraf spijt te hebben.

Enige vervelende is die FOMO die je voelt. Maar ja dat doe je jezelf aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DAMAGE schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:40:
@Astennu Ja exact. Ik twijfel nog te veel. Aan de ene kant heel verleidelijk om een XFX XTX te bestellen nu, die kun je op Amazon.nl bij een reseller voor 1313 krijgen. Maar dan zit je qua prijs dicht bij een 4080. Er is een nieuw systeem onderweg ook. Deze wilde ik nog voor het einde van het jaar gaan bestellen en dat is in ieder geval gelukt. Dat is de i9 13900K geworden. Als het goed is zou ik daarmee al iets meer performance moeten krijgen aangezien de race sims behoorlijk op de CPU leunen. Ben sowieso benieuwd hoeveel extra frames ik daarmee uit de 2080 kan persen, al gok ik dat met die hoge resolutie van de drie schermen de GPU sowieso al aardig de bottleneck zal zijn.

Ik denk dat ik inderdaad maar even rustig moet afwachten of er de komende tijd nog wat benchmarks online verschijnen van mensen die de XTX in een soort gelijke setup testen. Dat gaat vast en zeker gebeuren. Het is zonde om nu iets te kopen en dan achteraf spijt te hebben.

Enige vervelende is die FOMO die je voelt. Maar ja dat doe je jezelf aan :P
De FOMO ken ik. Ik heb er zelf ook last van. Vanmiddag nog zitten twijfelen om dan maar een XT te bestellen om toch te kunnen kijken wat er nu met die kaarten aan de hand is.
Maar zeker als je nog een 2080 hebt zou ik toch even wachten. Je wacht al zo lang die maand meer of minder maakt niet uit en nu worden ze scalped en dan mogelijk niet meer. Je gaat nu gewoon te veel betalen. Ook een beste kans dat de 4070 Ti er dan misschien is als extra optie en dat AMD dan mogelijk iets aan de 7900XT prijs moet doen.

Qua CPU kan je denk ik ook beter even wachten in Januari komen de Zen4 X3D CPU's uit die het de 13900K ongetwijfeld moeilijk gaan maken en ik denk ruim gaan verslaan (kijkende naar wat de Cache voor de 5800X3D deed).
Dan heb je ook het voordeel van een platform waar je nog twee nieuwe CPU's in kan gaan prikken waar je bij Intel op een dood platform zit waar niets nieuws meer voor uit gaat komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 13-12-2022 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@DAMAGE Die XFX lijkt behoorlijk luidruchtig te zijn...
https://www.techpowerup.c...0-xtx-merc-310-oc/35.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
En power hungry ze hebben de power slider goed open gegooid zonder iets aan de curve te doen. 2% extra prestaties voor 50 watt meer verbruik ouch... Iets wat je zeker wilt tweaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
Astennu schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:10:
[...]

Ik heb het tot nu toe altijd nog uit gelaten in games waar de optie er wel wat. Maar dat waren RT shadows / lighting en dan zag je het verschil wel als je stil stond maar als je dan aan het rond rennen bent zie je daar dus niets meer van.
Uitzetten zal ook zeker veel gebeuren, echter zoals ik gister ook al aangaf en wat @Help!!!! denk ik ook een beetje bedoeld. Als je op dit moment in een kopersmarkt ruim €1000+ uitgeeft aan een GPU dan wil je, verwacht ik, die features wel gewoon fatsoenlijk hebben in een Halo product (of iets wat door moet gaan voor een Halo product). Ook al zet je het nu uit, ik zou zeker de optie willen hebben het aan te zetten met zo min mogelijk verlies voor in ieder geval non-competitive games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupS
Maar in de standaard-bios niet zo luid als de stock-kaart :)
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/xfx-radeon-rx-7900-xtx-merc-310-oc/images/fannoise_load.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Yamotek schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:13:
Naja, we gaan het de komende tijd merken.

Edit: in de comments is op TPU aangegeven dat bij de OC de ASUS kaart rond 450W trekt, dus meer dan een 4090.
Niet zo gek, die kaart heeft meer overklok-ruimte met 3x PEG8 connectoren.

Echter: 3,2 Ghz en 100W bovenop het standaard TDP levert dan 10% meer prestaties en nog steeds is dat niet genoeg om de RTX 4090 voorbij te gaan. Wat een vreemde werkelijkheid dat AMD minder efficiënt is dan Nvidia :X

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/asus-radeon-rx-7900-xtx-tuf-oc/images/watt-per-frame.png

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jody2k
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rA_Y2XtznqSUSbKKkZi1X6W4oh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvzlAupm2RbZ7f1NU7UOvF81.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

[Afbeelding]

AMD referentie (355W)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

ASUS (393W)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

XFX (406W)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En zo komen we - denk ik - weer uit bij die AMD blog over de uitdagingen van stroomverbruik:

Addressing the challenge of energy-efficient computing

De vraag is dan ook of het realistisch is om te verwachten of een respin nog iets kan fixen, aangezien AMD wel lijkt te beseffen dat het onder controle krijgen van stroomverbruik veel lastiger is dan in het verleden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het dus echt blijkt dat er een design fout is in N31 die in de andere Navi 3x chips is opgelost, dan heeft AMD toch eigenlijk geen keuze anders dan een respin waarin het is opgelost.

Als N32 tot die snelheden klokt zonder overclock dan komt die veel te dicht in de buurt van de huidige kaarten voor een lagere prijs.

Ik denk dat ik de GPU update maar even tot in ieder geval na CES uitstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:17:
Als het dus echt blijkt dat er een design fout is in N31 die in de andere Navi 3x chips is opgelost, dan heeft AMD toch eigenlijk geen keuze anders dan een respin waarin het is opgelost.

Als N32 tot die snelheden klokt zonder overclock dan komt die veel te dicht in de buurt van de huidige kaarten voor een lagere prijs.

Ik denk dat ik de GPU update maar even tot in ieder geval na CES uitstel.
Klopt inderdaad. Ik verwacht dat de top N32 als dit allemaal waar is in de buurt van de 7900XT zal komen. (dan wel de slechtere resultaten) en inderdaad gemiddeld +- even snel zou kunnen zijn.

In dat geval zou het zeker de moeite voor AMD zijn om een respin te doen en het probleem te fixen of wellicht meteen een port naar 4nm te doen (mits dat process voorlopig niet exclusief voor nVidia is).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LawShadow
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-04 22:50
Nou ik had gehoopt op goedkopere prijzen van rond de 1050 - 1100, schandalige prijzen van rond de 1500 euro (ik had dit eerlijk gezegd wel verwacht het zijn lastige tijden waarop retailers misbruik van maken) ik snap het niet je kunt een RTX 4080 halen voor minder dan 1500 met een BETERE RT performance....Erg triest de gang van zaken op sommige shops...Alleen echte AMD fans kopen dit voor 1500 eur...

[ Voor 14% gewijzigd door LawShadow op 13-12-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Even een reken sommetje.
Uit een wafer krijgen ze 127 werkende dies en ze hebben 30000 gpu's geleverd. Dat zijn al 236 wafers. Als ze een respin hebben gedaan dan is het wrs pas vanaf wafer 237. Dus ofwel komt er een hele tijd niets meer van 7900XT(X) ofwel zijn er nog meer goede die's uit een wafer gehaald of er zijn veel meer wafers gemaakt voor dat ze een respin zouden doen/hebben gedaan.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Astennu
Damic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:00:
Even een reken sommetje.
Uit een wafer krijgen ze 127 werkende dies en ze hebben 30000 gpu's geleverd. Dat zijn al 236 wafers. Als ze een respin hebben gedaan dan is het wrs pas vanaf wafer 237. Dus ofwel komt er een hele tijd niets meer van 7900XT(X) ofwel zijn er nog meer goede die's uit een wafer gehaald of er zijn veel meer wafers gemaakt voor dat ze een respin zouden doen/hebben gedaan.
Ligt er maar net aan wanneer ze het defect gevonden hebben. Opnieuw een tapeout doen duurt maanden. Je bent al snel een half jaar verder. Als ze echt een respin moeten doen verwacht ik die nieuwe chips eigenlijk pas over een maand of 3-4 er van uitgaande dat ze er misschien al 1-2 maanden geleden mee begonnen zijn. En ik gok dat ze die dan wel uit gaan brengen als een nieuwe lineup bv 7950XTX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Zoals het er nu uitziet wacht ik wel op de refresh van de 7000 serie en blijft mijn 6800 XT nog wel een tijd.
Die draait lekker stil zonder coilwine en haalt met undervolt prima fps op 144 hz 38" ultrawide

[ Voor 11% gewijzigd door PP_Sound op 13-12-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:08
Astennu schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:09:
[...]

Ligt er maar net aan wanneer ze het defect gevonden hebben. Opnieuw een tapeout doen duurt maanden. Je bent al snel een half jaar verder. Als ze echt een respin moeten doen verwacht ik die nieuwe chips eigenlijk pas over een maand of 3-4 er van uitgaande dat ze er misschien al 1-2 maanden geleden mee begonnen zijn. En ik gok dat ze die dan wel uit gaan brengen als een nieuwe lineup bv 7950XTX.
Een andere optie is, is om meteen alles onder een 8xxx noemer te gooien, dan kan eventueel de nieuwe Ryzen lineup (met 3D cache) ook onder die nieuwe noemer door (omdat die generaties nu gelijk lopen).

Dan krijg je ook minder te maken met een naamgeving die niet helemaal klopt, of een Navi 32 die 'beter' presteert dan een Navi 31.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Yamotek schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:40:
[...]

Een andere optie is, is om meteen alles onder een 8xxx noemer te gooien, dan kan eventueel de nieuwe Ryzen lineup (met 3D cache) ook onder die nieuwe noemer door (omdat die generaties nu gelijk lopen).

Dan krijg je ook minder te maken met een naamgeving die niet helemaal klopt, of een Navi 32 die 'beter' presteert dan een Navi 31.
Denk niet dat ze zich daar veel van aan trekken. Je had ook de 5000 serie cpu's en vervolgens 6000 serie videokaarten.
En hoe moet de rest er dan uit zien als de N32 en N33 al wel fixed zijn. Dan zouden ze die moeten rebranden met een hoger power target zodat ze er net 10% meer uit persen of zo. Het kan wel.

Pagina: 1 ... 81 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.