Ok dus TPU is dan een van de media die ook in verwarring is gebracht.Dennism schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:27:
@Help!!!! de vraag is natuurlijk niet wat N4 is, maar wat 4N is. Destijds werd in ieder geval eerst verwacht op basis van Nvidia's presentatie dat 4N, een 4nm proces zou zijn. Waarna enkele dagen later werd aangegeven dat het juist een N5 afgeleide was en geen N4 afgeleide.
Nvidia zou dat destijds ook verduidelijkt hebben, echter het enige wat ik daar even snel van kan vinden is deze afbeelding, echter is mijn talen kennis niet voldoende dit ook te valideren
[Afbeelding]
Het zou echter kunnen natuurlijk dat die informatie niet meer klopt.
TSMC categoriseert N4 zelf als een 4nm proces. Daarom gebruik ik het ook zo.XWB schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:48:
[...]
Maar ook N4 is geen 4nm proces:
[...]
Dan is 4N (waarschijnlijk) al helemaal geen 4nm proces en misschien niets meer dan een marketingterm wat exclusief voor Nvidia gebruikt wordt.
Dat staat voor mij even los van de discussie wat 'x'nm tegenwoordig nu eigenlijk echt betekent binnen een foundry en tussen foundries als je kijkt hoe dit van oudsher gedefinieerd werd.
Ik kan helaas ook nergens vinden wat de 4N nvidia custom variant nu precies is anders dan een geoptimaliseerde variant van N5. Echter N4 is ook een geoptimaliseerde variant van N5.
Kortom het is verwarrend en het lijkt erop dat vooralsnog alleen nvidia en tsmc weten hoe dit zit.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift