Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
computerjunky schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:28:
Gezien de verhalen over de coil whine en fan speed die ik overal zie is de 7900 een hard pass voor mij en de msi en asus modellen zullen wel FLINK duurder zijn dus ook een hard pass.

Wachten op prijs drops dus.
Hetzelfde hier...
Krijg er een Zen 1 gevoel bij, behalve dat AMD nu niet zover achter lag. Interessante technologische stap die hopelijk zijn waarde wel laat zien in de volgende generaties. Ik ga iets anders moeten vinden om PUBG op 4k~120Hz te krijgen. Dit is het niet waard. Nu 5600XT op 1440p. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:04
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:53:
[...]

Ik kijk naar de prijs/kwaliteit en voor $1000 vind ik dit niet goed, zeker niet. AMD heeft hier gewoon een eigen prijsverhoging kunnen doorvoeren omdat Nvidia helemaal doorgeslagen is en daar valt weinig positiefs over te doen. Was dit nu $700 dan was ik zeker niet zo negatief. :/
Ik weet dat jij die dingen doorrekent _/-\o_ maar de vraag die bij mij dan overblijft is wat zijn echte gestegen kosten (materialen, arbeid, energie, transport, enz) die in die prijzen van zowel rood en groen zitten en wat is graaibonus en in hoeverre is $700 dan reeel met de toestand in de wereld anno 2022.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 20:04
computerjunky schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:53:
Helaas zitten er 2 jaren tussen gpu launches want ik vind de lineup van beide kanten zwaar tegen vallen en de kans dat ik upgrade is niet heel groot op deze manier.
Dit. Best een tegenvaller voor de (wachtende) GPU consument nadat de vorige generatie ook al niet aantrekkelijk was door de hoge prijzen.

Ik hoop dat de verkopen hard tegen gaan vallen en ze snel prijzen gaan droppen in de komende maanden. Ik blijf nog even lekker gamen met m'n 5700 XT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 22:28
Toch, als er met betere drivers net 10% betere performance uitgehaald zou worden, dan wordt het in vergelijking met de 4080 wel een heel aantrekkelijke kaart. Op dit moment, twijfelachtig.

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik twijfel, hopelijk dat drivers wat kunnen brengen zoals bij AMD toch wel vaker met Drivers toch nog wel wat performance uit komt tegenover de NVIDIA tegenhanger. Maar had ook wel iets meer verwacht, maar wil nu toch wel iets betere 4K support dan wat ik heb met FSR en 5700XT.

Volgende generatie zal ook weer lang op zich laten wachten, dus ben wel geneigd om zo'n 7900XT(X) te halen.

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:20
Mooi dan kan dat gehype hier ook weer even stoppen. Nouja iig tot de volgende gpu reeks over 2 jaar er weer aan komt dan kan iedereen hier weer in dezelfde val stappen.

- +/- soort van 4080 performance, maar dan voor een slechtere p/watt
- idle energie verbruik
- veel verhalen over coil whine en idiote geluidsproductie van fans
- stukje warmer wat natuurlijk de fanspeed verklaard
- amd dus natuurlijk wat probleempjes met drivers/optimalisaties en standaard bugs/crashes
- totale pakket van Nvidia nog ruim voor op AMD, raytracing, dlss, blender etc...

+ prijs ( voorlopig dan )
+ formaat ( van de reference iig )

Nou ik houd mijn 3080ti maar, skip deze generatie van groen en rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupS
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10 13:34
Computerbase geeft aan dat morgen ook partnermodellen tegen de adviesprijs van €1149,- van de stock kaarten verschijnen (althans, in Duitsland). Wie weet dat dat de kaarten nog wat interessanter maakt :). RGB is mij niet belangrijk, een iets stillere koeler wel!

Zit nu op een VEGA 56 terwijl ik net een 4k scherm heb. Ik heb medelijden met het arme oude beestje en hoopte dat de 7xxx-series de waardige opvolger zou zijn. Maar tegelijkertijd vind ik 1000+ toch flink slikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Grappig dat mensen deze generatie meteen afschrijven, terwijl dit nog maar de openingszetten zijn.

De 6900 XT ging ook naar 700 euro aan het eind van de generatie. Ga gewoon lekker gamen en afwachten als je niks moet kopen. Ik zie deze prijzen echt wel gaan zakken.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

UniMatrix schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:07:
[...]

Ik weet dat jij die dingen doorrekent _/-\o_ maar de vraag die bij mij dan overblijft is wat zijn echte gestegen kosten (materialen, arbeid, energie, transport, enz) die in die prijzen van zowel rood en groen zitten en wat is graaibonus en in hoeverre is $700 dan reeel met de toestand in de wereld anno 2022.
Tja mijn inschatting was dat N31 niet zoveel duurder om te maken is dan N21. Idem voor AD103 over GA102. Het gaat waarschijnlijk om enkele tientallen dollars en de GPU is meestal de grootste individuele kostenpost. Wat er dus gebeurd is dat Nvidia eigenlijk het RTX3080Ti prijspunt heeft genomen en er iets van 30% bovenop heeft gedaan. AMD heeft hetzelfde gedaan met hun RX6900XT. Beiden hebben ook besloten om de veel goedkopere cut down SKU's gewoon niet te maken en het maximale vragen voor een dergelijke chip met een werkelijke per wafer productiekosten van iets meer dan $100.

De omzetmarges gaan hier waarschijnlijk omhoog in deze tijden omdat de gemiddelde verkoopprijs van een dergelijke chip omhoog gaat omdat zowel N31 als AD103 een stuk kleiner zijn dan N21 of GA102 en dus betere yields hebben. Betere yields betekent minder noodzaak voor meer cut downs en dus kan de prijs van een cut down dichter op de volledige GPU zitten, als je al cut downs hebt zoals Nvidia niet eens doet. RTX4080 is bijna de volledige AD103 GPU en ze doen niet eens moeite om de volledige chip nu al te lanceren.

Ik wil dus ook graag nu ook AMD hun bluf alweer callen. Dit is een $700 videokaart en 90 eigenlijk ook niet waardig. Dit is een veredelde RX7800XT. Rook AMD dus maar uit dat ook zij realiteit gaan erkennen net zoals Nvidia...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:20
Ludewig schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:18:
Grappig dat mensen deze generatie meteen afschrijven, terwijl dit nog maar de openingszetten zijn.

De 6900 XT ging ook naar 700 euro aan het eind van de generatie. Ga gewoon lekker gamen en afwachten als je niks moet kopen. Ik zie deze prijzen echt wel gaan zakken.
Je reviewt een product zoals hij op launch op de markt gezet wordt. Inclusief huidige features, prijs, prestaties vergeleken met het huidige aanbod, en ja ook inclusief alle problemen.

Je koopt niet de mogelijke belofte dat de prijs ooit gaat zakken en dat de geschiedenis blijkbaar bewijst dat kaarten van AMD op termijn vaak door drivers beter gaan presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:38
Skybullet schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:20:
[...]

Je reviewt een product zoals hij op launch op de markt gezet wordt. Inclusief huidige features, prijs, prestaties vergeleken met het huidige aanbod, en ja ook inclusief alle problemen.

Je koopt niet de mogelijke belofte dat de prijs ooit gaat zakken en dat de geschiedenis blijkbaar bewijst dat kaarten van AMD op termijn vaak door drivers beter gaan presteren.
Zoals met alle producten (en in het bijzonder IT producten) zal de prijs wijzigen na verloop van tijd. De review echter niet.... Kortom, prijs vind ik altijd een argument wat ik nooit zwaar meeweeg in de reviews. Iets wat nu duur lijkt, kan over een half jaar spotgoedkoop zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:39
UniMatrix schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:07:
[...]

Tja, afgelopen jaren voor de 6000 serie in prijs kelderde zijden ze ook dat de kosten dermate hoog waren door covid dat prijs drops echt niet konden. Maar zie de afgelopen 3 maanden waar het blijkbaar toch wel kon en de prijs ineen zakte tot 30% onder msrp en 50% onder de prijs dat AIB's zielig liepen te doen dat ze moesten vragen om kostendekkend te zijn. Mij ga je niet vertellen dat ze ze met verlies verkocht hebben afgelopen maanden. De rek zal er dus best wel in zitten als je in de gehele keten wat minder graai gedrag vertoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
YoupS schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:17:
Computerbase geeft aan dat morgen ook partnermodellen tegen de adviesprijs van €1149,- van de stock kaarten verschijnen (althans, in Duitsland). Wie weet dat dat de kaarten nog wat interessanter maakt :). RGB is mij niet belangrijk, een iets stillere koeler wel!

Zit nu op een VEGA 56 terwijl ik net een 4k scherm heb. Ik heb medelijden met het arme oude beestje en hoopte dat de 7xxx-series de waardige opvolger zou zijn. Maar tegelijkertijd vind ik 1000+ toch flink slikken.
Dat zou mooi zijn en kan ook wel omdat de Dollar / Euro koers voor ons gunstiger is geworden sinds de aankondiging, waardoor b.v. de NVidia adviesprijs nu ook lager is.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Julian schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:12:
Toch, als er met betere drivers net 10% betere performance uitgehaald zou worden, dan wordt het in vergelijking met de 4080 wel een heel aantrekkelijke kaart. Op dit moment, twijfelachtig.
Volgens mij is deze "age like a fine wine" theorie echter al wat jaren dood. Zo heeft mijn 6900Xt er echt de afgelopen jaren NIETS bij gekregen. tuurlijk zijn de drivers beter geworden maar game prestaties zijn er niet beter op geworden.
Opengl uitgezonderd maar dat was gewoon belachelijk slecht dus dat is meer eendriver fix dan performaance gains.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UniMatrix
Is er / wordt er een "RX7000 levertijden en prijzen"-topic aangemaakt?

Ik vind het altijd leuk om te volgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10 08:32
Wat ik mij afvraag wanneer de 4080 goedkoper als je stroom verbruik mee neemt. Na hoeveel jaar wordt een 4080 goedkoper en heb je de 300 euro terug verdiend, helemaal met de huidige energie prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-10 18:43
Sjenker schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:35:
Wat ik mij afvraag wanneer de 4080 goedkoper als je stroom verbruik mee neemt. Na hoeveel jaar wordt een 4080 goedkoper en heb je de 300 euro terug verdiend, helemaal met de huidige energie prijzen.
Dat is natuurlijk voor iedereen anders omdat verbruik per workload zal verschillen. Maar heel snel zal het verwacht ik niet zijn, tenzij je de kaart echt 24/7 op de staart gaat trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
stylezzz schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:25:
[...]

Zoals met alle producten (en in het bijzonder IT producten) zal de prijs wijzigen na verloop van tijd. De review echter niet.... Kortom, prijs vind ik altijd een argument wat ik nooit zwaar meeweeg in de reviews. Iets wat nu duur lijkt, kan over een half jaar spotgoedkoop zijn.
Maar uiteindelijk gaat het altijd om prijs/prestaties. Als dit ding 4090 prestaties had gehad, voor €2500, dan had ik er nul interesse in gehad. Had hij 3080 prestaties, maar voor €500, dan nog steeds niet omdat ik een 3070 heb, maar een hele hoop mensen hadden hem direct gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:38:
[...]

Dat is natuurlijk voor iedereen anders omdat verbruik per workload zal verschillen. Maar heel snel zal het verwacht ik niet zijn, tenzij je de kaart echt 24/7 op de staart gaat trappen.
Of als je meerdere monitors hebt. Als hij gemiddeld 8 uur per dag staat te "idlen" (dus inclusief office werk enzo), dan heb je na 2 jaar aan idle verbruik het verschil.

Verschillen in full load verbruik vind ik niet zo spannend, behalve dat het iig geen reden is om wel voor AMD te kiezen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 12-12-2022 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Julian
Goeie, en niet moeilijk uit te rekenen, voor 300 euro koop je ongeveer 500 kWh. Dus even los van het idle-gebruik, zou dat betekenen dat als er 30 Watt verschil zit in gebruik onder load, je 16.667 uur moet gamen voor het verschil!

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:38
Sissors schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:38:
[...]

Maar uiteindelijk gaat het altijd om prijs/prestaties. Als dit ding 4090 prestaties had gehad, voor €2500, dan had ik er nul interesse in gehad. Had hij 3080 prestaties, maar voor €500, dan nog steeds niet omdat ik een 3070 heb, maar een hele hoop mensen hadden hem direct gekocht.
Maar dat is zoals je de situatie op enig moment beschouwd. Stel dat nvidia nu zenuwachtig word en de 4080 verlaagd in prijs naar 999. Is AMD dan ineens de uitbuiter? Tenzij je nu perse een nieuwe videokaart moet/wil kopen kun je de prijs/prestatie zoals in de reviews ter harte nemen. Ga je over 3 maanden eens kijken.... Kijk dan nu vooral naar de prestaties, en over 3 maanden naar de prijs en weeg je oordeel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Skybullet schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:20:
[...]
Nee, ik neem een beslissing om een product al dan niet te kopen en die beslissing neem ik niet eenmalig, maar regelmatig opnieuw, wanneer er iets veranderd, zoals de prijs.

Een product dat op zich prima is, maar nu te duur, kan een goede koop worden als de prijs omlaag gaat. Maar we zien hier mensen die deze generatie volledig afschrijven, ongeacht eventuele toekomstige prijsdalingen.
Heb je mijn reactie wel goed gelezen? Ik zeg toch juist niet dat mensen nu moeten kopen. Ik zeg dat ze niet zo zwart/wit moeten denken waarbij ze een generatie meteen afschrijven omdat de huidige prijs te hoog is.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-10 22:20

The Chosen One

Zie signature!

@Ludewig Ja, jij beslist steeds opnieuw. Maar die review is eenmalig en dus gebaseerd op de launchprijs. Wat ook logisch is.
De vraag is alleen zakt zoiets snel of pas over een jaar. En dat kun je moeilijk voorspellen. Dus ja, moment opname.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26
computerjunky schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:27:
[...]

Volgens mij is deze "age like a fine wine" theorie echter al wat jaren dood. Zo heeft mijn 6900Xt er echt de afgelopen jaren NIETS bij gekregen. tuurlijk zijn de drivers beter geworden maar game prestaties zijn er niet beter op geworden.
Opengl uitgezonderd maar dat was gewoon belachelijk slecht dus dat is meer eendriver fix dan performaance gains.
Niet helemaal mee eens, AMD heeft de DX11 drivers gigantisch op de schop genomen (dacht voornamelijk cpu bottlenecks). Nu is dit veel generieker, maar vooral de snelle karten en dus jouw 6900 XT hadden daar profijt van.
https://www.youtube.com/watch?v=rdBCB4Fm0RY

De RDNA 1 en 2 hebben er inderdaad minder bijgekregen dan normaal. Omdat de architectuur makkelijker was dan GCN. Ik verwacht dat ze met RDNA 3 er met toekomstige drivers iets meer uit kunnen halen omdat ze de shaders hebben "verdubbeld".

[ Voor 2% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 12-12-2022 17:02 . Reden: bron ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
Julian schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:40:
[...]

Goeie, en niet moeilijk uit te rekenen, voor 300 euro koop je ongeveer 500 kWh. Dus even los van het idle-gebruik, zou dat betekenen dat als er 30 Watt verschil zit in gebruik onder load, je 16.667 uur moet gamen voor het verschil!
Duidelijk dat verdien je dus niet terug. Ik vroeg het mij af omdat ik van plan ben om met mijn nieuwe build ook weer flink wat jaren te gebruiken voordat ik upgrade. Mijn vorige build was bijna 8,5 jaar oud. Ik wacht de prijzen nog even af om te zien waarmee ik mijn 980ti mee ga vervangen. 7900xtx heeft toch nog wat issues dat mij weerhoudt om morgen gelijk eentje te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:58:
[...]

Niet helemaal mee eens, AMD heeft de DX11 drivers gigantisch op de schop genomen (dacht voornamelijk cpu bottlenecks). Nu is dit veel generieker, maar vooral de snelle karten en dus jouw 6900 XT hadden daar profijt van.
https://www.youtube.com/watch?v=rdBCB4Fm0RY

De RDNA 1 en 2 hebben er inderdaad minder bijgekregen dan normaal. Omdat de architectuur makkelijker was dan GCN. Ik verwacht dat ze met RDNA 3 er met toekomstige drivers iets meer uit kunnen halen omdat ze de shaders hebben "verdubbeld".
Helemaal gelijk die was ik even vergeten ;) Al was dat natuurlijk ook meer een fix van prestatie die eigenlijk te slecht was. Al kan je dat bij Nvidia ook zeggen voor 1080p met de driver overhead waar nog niets aan gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
The Chosen One schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:55:
@Ludewig Ja, jij beslist steeds opnieuw. Maar die review is eenmalig en dus gebaseerd op de launchprijs. Wat ook logisch is.
Maar ik bekritiseerde de reviews ook niet, maar de mensen die deze generatie in 1 keer afschrijven.
De vraag is alleen zakt zoiets snel of pas over een jaar. En dat kun je moeilijk voorspellen.
Mijn punt was meer dat dit wel gewoon een optie is. Wanneer je deze optie afschrijft kun je mogelijk slechte besluiten nemen.

Overigens is een flink lagere prijs over een jaar ipv vlak voor de release van de volgende generatie helemaal zo slecht niet. Veel mensen hebben zichzelf geconditioneerd dat ze moeten kopen wanneer een nieuwe generatie uitkomt, maar waarom zou dat moeten?

Ik denk trouwens zelf dat de 4080 en daardoor ook de 7900 XTX deze prijzen hoogstens een half jaar gaan volhouden, gezien de slechte verkopen van de 4080. Maar iedereen kan daar zelf een inschatting van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 19:29

SgtStrider

Fractal Switchover!

UniMatrix schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:58:
Als er te weinig verkocht wordt zal een en ander zich wel corrigeren denk ik.
Ik ben benieuwd... AMD is meestal wel de partij waar prijsverlagingen snel plaatsvinden.

Ik heb overigens de HU-review bekeken, maar vond het performanceverschil van de XTX erg tegenvallen vs. lastgen. Alleen de MW2-performancecijfers waren erg mooi, maar helaas geen voorbeeld voor de rest van de resultaten.

Bij 6900XT was dat toch echt significant anders. Ik ben benieuwd naar de eventuele 7950/7990 varianten, en anders toch maar weer wachten op de 8xxx? :X

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
200 euro verschil @40 cent prijsplafond om het simpel te houden (realistisch dat het komende jaren niet lager word) is 500 kWh.

Delen door de ongeveer 350 dagen dat ik thuis ben per jaar en mijn systeem aan staat voor zon 12-15 uur per dag. waarvan ik 4-6 uur game en de rest lichte loads doe waarvan weer 2 a 3 uur video's in houd.
Als ik dan kijk naar het verbruikvoor gaming (+10%) plus video kijken (+40-60 watt) dan kom ik al snel uit op 122 kwh per jaar en dan heb je nog de idle drain die mogelijk wel of niet gefixed gaat worden.

Een grove rekensom verteld me dat ik dan al snel 165 kWh per jaar meer gebruik met de XTX gebaseerd op wat ik vandaag gezien heb.
Keer 40 cent is dat dus in mijn geval 66 euro per jaar meer. Dan kom je dus op 3 jaar uit.

Maar zo draai ik mijn systeem niet gelukkig. Ik undervolt en underclock tot wat fatsoenlijkere getallen en helaas is die data nog niet beschikbaar. Misschien is de XTX @2100 mhz wel maar 3% trager voor 40% minder verbruik in gaming wat een heel ander plaatje weer geeft.
Ik kan met de recente move naar absurde power getallen op zowel gpu als cpu niemand aanbevelen om voor 2% meer fps tot wel 50% meer stroomverbruik te accepteren. Dus vind ik dit vraagstuk nog niet zo heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
Julian schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:40:
[...]

Wacht vgm heb ik dit verkeerd gelezen oops. Bedoel je 16667 uur of 16 "komma" 667 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Op computerbase zien ze ca 7% FPS verbetering bij overklokken van de referentie kaarten. En die zijn behoorlijk beperkt in max vermogen…

Dan mag je er toch vanuit gaan dat de AIB’s er nog wat meer weten uit te peuren?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Sjenker schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:28:
[...]

Wacht vgm heb ik dit verkeerd gelezen oops. Bedoel je 16667 uur of 16 "komma" 667 uur
Zestienduizendzeshonderdzevenenzestig uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Paprika schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:20:
[Afbeelding]

Alleen gek dat (out of the box) de 4080 betere p/w weet te behalen. Dat had ik dan weer niet verwacht.
Kijkend naar TDP had ik dat wel verwacht (320 vs 350 watt). In de praktijk zien we die waarden min of meer terug:

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-7900-xtx/images/power-gaming.png

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-7900-xtx/images/power-maximum.png

Als de prestaties dan min of meer gelijk zijn, dan is het niet zo gek dat Nvidia deze keer een betere performance per watt aanbiedt.

[ Voor 11% gewijzigd door XWB op 12-12-2022 17:55 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-10 21:59

SpX

Kun je het wel een true next-gen kaart noemen als de RT performance zo matig is? Soms wel de helft van de 4090 performance. Engines als UE5 e.d. worden de standaard de komende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-06 14:38
SpX schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:26:
Kun je het wel een true next-gen kaart noemen als de RT performance zo matig is? Soms wel de helft van de 4090 performance. Engines als UE5 e.d. worden de standaard de komende jaren.
UE5 ondersteunt ray tracing maar het is zeker geen vereiste. Eén van de grote selling points van UE5 is Lumen en dat werkt fantastisch zonder traditionele RT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

En afhankelijk van de game en settings en of je een 4080/4090 hebt (of ouder) is RT nog niet geweldig.

Geen RT ervaring maar een game met hogere settings en hogere FPS zal toch vast beter/fijner zijn dan medium settings, lagere fps maar wel RT?

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-10 13:08

GTX404

Hi

Ik had zelf ook meer verwacht van deze AMD launch vergeleken met hun lastgen. RT verbeteringen vind ik prima, maar ze mochten wel consistent op 4080+ niveau zitten qua rasterization.

Overigens hoop ik dat met power limiten e.d. de kaart max 5% verliest, want ik draai nu mijn RTX 4090 op 80% power limit met 2-3% loss over het algemeen; en hij trekt maximaal 361W (eerst had ik 'm op 75% zelfs, maar toen was het verlies in RT 5-6% wat ik nu dus met 80% naar 2-3% gehaald heb.)

Ben benieuwd naar de 7800 / Navi 32 qua 'hardware bug fixes' en clock speeds etc

[ Voor 21% gewijzigd door GTX404 op 12-12-2022 18:47 ]

AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItalianStyle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-04-2023
The Chosen One schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:44:
En afhankelijk van de game en settings en of je een 4080/4090 hebt (of ouder) is RT nog niet geweldig.

Geen RT ervaring maar een game met hogere settings en hogere FPS zal toch vast beter/fijner zijn dan medium settings, lagere fps maar wel RT?
Meeste games met RT haal je hoge fps met een RTX 4090 op 4k met hogere settings.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 21:58
Ze hadden de 7900 XTX gewoon de 7800 XT moeten noemen en een MSRP van $699 moeten geven, dan was het een prima kaart geweest. Maarja, de 4090 had gewoon de 4080 Ti moeten heten en een MSRP van max $899 moeten hebben. Wat een bagger slechte generatie kaarten is dit geworden zeg...

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:59
Wat jammer zeg. Dit is niet het RDNA3 moment waar ik op gehoopt had.
De prestatietoename is best ok goed, maar niet te vergelijken met de flinke sprong die Nvidia heeft gemaakt.
Ik denk dat daar voor velen de teleurstelling is, het is lastig je te definiëren wanneer de lat eenmaal gelegd is (en die ligt erg hoog imho). Misschien ook wel omdat AMD bij de voorgaande generaties juist de verwachtingen had overtreft en het deze keer meer in lijn is met wat ze zeggen (uitgezonderd de hoogte van de klok).

Wat mij echter tegen het zere been schopt is het toch wel hoge idle verbruik en naar verluid nóg meer coilwhine (bronnen: Igorslab & PCGH). Dat is voor mij echt een dooddoener, want ik accepteer dat gewoon niet meer bij kaarten > €1000 euro.

Ik laat het dus ook aan mij voorbij gaan. Mijn doel was om zonder poespas Cyberpunk 2077 te kunnen spelen met RT en op 3440x1440 @60Hz, maar daar komt de 7900XTX dus net tekort voor (volgens PCGH gemiddeld Pavg: 47fps & P1: 41fps). Dat gewoon niet meer lekker om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 18:25
We gaan nog even door met de 5700XT, jammer voor mijn recent aangeschafte 5800X3D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-10 18:44
Vind het toch wat tegen vallen eerlijk gezegd..... lees wederom wat driver problemen. Slechte RT scores. Coolers zijn compact maar zeker niet stil of ''koel'' En puur power zonder RT komen ze ook niet perse erg boven de 4080 uit en als ik dan de XTX daarmee vergelijk vind ik de AMD kaart niet bepaald goedkoop gezien de dingen die je met AMD dan weer mist.

Conclusie is dan dat ze beiden gewoon te duur zijn. En ik PERSOONLIJK het verschil van ''maar'' 200 op zon groot bedrag het niet waard om voor het nog steeds experimentele AMD te gaan die het zeker goed doen maar ik ben de 6000 serie launch niet vergeten waar ik als early adapter toch flinnk veel problemen had met de RX 6900 XT..... en het voelt voor mij alsof dat gewoon weer zo zal gaan mocht ik me er in kopen nu.

Vooralsnog geen spijt van de 4080 die ik gekocht heb omdat ik geen geduld had voor de AMD launch. Wel benieuwd hoe het de komende maanden wellicht nog gaat verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 12:00

Jumpiefox

Hoi ?

UE5's belichting is voornamelijk hun "Lumen mode" Raytracing hoeft niet.

Alleen de 4090 kan RT redelijk aan. Alle andere kaarten inclusief de 4080 bakken er imo niet veel van. Als je dan ook eens kijkt naar wat de meest gebruikte kaarten zijn dan zijn dat zeker niet de "high end" cards. Ray tracing zal voor 90+% van de mensen helemaal niks boeien.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Vind de reference kaarten er zeer nice uit zien d:)b , PCB lijkt ook high quality en verpakking ook erg netjes, luxe uitstraling. Geen 12vhpwr gedoe en zoals je mag verwachten voor een topkaart in 2022 voorzien van DP 2.1 ports (belachelijk dat nv met 1.4 komt aankakken). Allemaal prima gedaan. d:)b

Relatief vaak coilwhine, alhoewel niet altijd te vermijden, is tezamen met Fannoise imo een aardige no go. Net als vermoedelijk/hopelijk driverbugs die tot hoog verbruik leiden bij multi monitor en mediaplayback. :X

Raster prestaties zijn prima maar wel minder dan AMD zelf aangaf, RT had iets beter kunnen zijn maar kaart is helaas wat te duur in de markt gezet vind ik. De genoemde nadelen hadden denk ik met de juiste aandacht minder kunnen zijn waardoor het plaatje er al veel beter uit zou zien. Gemiste kans.

Totale package is 300mm + 6*36.6mm = 520mm en 57,7B transistors. 5+6nm
Volle AD103 (4080 is niet de volle die) = 379mm en 45,9B transistors. 4nm

Nu zou de diesize van nvidia groter zijn op 5nm maar ben eigenlijk wel benieuwd hoe, over de duim, de totale diesize zich zou verhouden op hetzelfde proces.

Had AMD niet ook beter voor 4nm kunnen gaan en mogelijk makkelijker hoger speeds kunnen halen, ondanks wat hogere kosten :?

Overigens zou het me niet verbazen dat de 3ghz geruchten gewoon kloppen maar er was geen tijd meer voor een respin dus hebben ze de huidige chips maar uitgebracht. Dat zou wel eeuwig jammer zijn want dan had het er waarschijnlijk heel anders uitgezien.

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 12-12-2022 21:29 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Teardown

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ItalianStyle
Raster performance valt zwaar tegen, het is niet wat AMD heeft laten zien in de game prestatie slides, dus de slides zeggen ook niet veel meer bij AMD. Na verwachting zou de raster performance dicht op de RTX 4090 liggen min 10-15% aan de hand van AMD's eigen slides. Nvidia kan nu ook de prijzen misschien zo hoog houden omdat de RT prestaties van de RTX 4080 enorm veel beter is. Het zal me niet verbazen dat de verkoopcijfers van de RTX 4080 de komende maanden omhoog gaan dankzij de tegenvallende prestaties van de RX 7000 serie, mensen wachten even af waar AMD mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

ItalianStyle schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:50:
[...]

Meeste games met RT haal je hoge fps met een RTX 4090 op 4k met hogere settings.
40-80 fps noem ik nog steeds niet hoog met RT aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jody2k
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 13:20
The Chosen One schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:40:
[...]

Hoezo dan? Met dlss3 haal ik 150+fps in bijn alle RT games :) op 4K inclusief darktide

[ Voor 4% gewijzigd door jody2k op 12-12-2022 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixeled
Ludewig schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:19:
[...]

Maar ik bekritiseerde de reviews ook niet, maar de mensen die deze generatie in 1 keer afschrijven.
Misschien neem je die mensen te letterlijk. Er zit verschil tussen teleurgesteld zijn over het flagship model van een nieuwe generatie (geruchten daargelaten), die toch heel veel zegt over de prestaties van de gehele generatie, en wachten tot er betere bang-for-buck modellen komen.

Volgens mij zie ik vooral mensen uit die eerste groep. Ik hoor daar zelf trouwens ook bij en had gehoop dat zeker de XTX qua prestaties veel meer tussen de 4080 en 4090 in zou zitten. Dat de 7900 kaarten dan ook nog luid zijn, veel last van coil whine blijken te hebben en relatief veel stroom verbruiken is extra teleurstellend. Ik had anders gehoopt van deze revolutionaire nieuwe multi-chip opzet. De FPS generatie sprong tussen de 6900XT en 7900XTX op 1440p is volgens de review van Hardware Unboxed 35% (van 134 naar 181 FPS average gemiddeld over 16 populaire spellen) en dat is fors minder dan de 50% die AMD van tevoren claimde. Mogelijk ook minder dan RDNA1 -> RDNA2, maar dat weet ik niet zeker.

Tuurlijk zullen de 7800(XT), 7700(XT) en 7600(XT) betere prijs-prestatie bieden, maar op dit moment vermoed ik dat je beter uit bent als je (2e hands) een 6700XT, 6800 of 6800XT scoort voor een zachte prijs en rustig wacht op de RX8000 serie, tot AMD de multi-chip setup beter heeft leren kennen en er meer prestaties uit weet te persen. Wellicht zijn dan de gestoorde prijzen verder gezakt omdat de GPU bouwers door hebben dat er toch niet zo'n grote groep mensen is die deze prijzen nog willen betalen.

Who knows, we gaan het de komende maanden zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
The Chosen One schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:40:
[...]

Ik zit meestal in de 70-120 range wat in singleplayer games meer dan acceptabel is. Er zijn 1 of 2 games die het wat minder goed doen met RT.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMT schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:05:
Wat jammer zeg. Dit is niet het RDNA3 moment waar ik op gehoopt had.
De prestatietoename is best ok goed, maar niet te vergelijken met de flinke sprong die Nvidia heeft gemaakt.
Ik denk dat daar voor velen de teleurstelling is, het is lastig je te definiëren wanneer de lat eenmaal gelegd is (en die ligt erg hoog imho). Misschien ook wel omdat AMD bij de voorgaande generaties juist de verwachtingen had overtreft en het deze keer meer in lijn is met wat ze zeggen (uitgezonderd de hoogte van de klok).
De vorige twee generaties waren ze juist redelijk eerlijk en nu totaal niet.
Ze claimde 50-70% over de RX6950XT en het is eerder 30-35%. Vervolgens halen ze bij lange na ook geen 54% perf/watt verbetering. Ze hebben juist 20W meer (6%) nodig om die 30-35% sneller te zijn.

Het enige goede is dat ze qua RT nu redelijk gelijktrekken met de RTX3090Ti. Dat is acceptabel en daarmee zitten ze nog iets van 20% achter een RTX4080.

Ik begrijp ook niet wat er nu misgaat, want dat er iets misgaat durf ik wel te stellen als ik het doorreken.
6144 x 2 x 2600MHz = 31,9TFLOPS
5210 x 2 x 2300MHz = 23,6TFLOPS
Dat is dus 35% meer TFLOPS en dat haalt de RX7900XTX er nauwelijks uit. Ik hou niet eens rekening met de door AMD geclaimde 1,17x die VOPD zou moeten opleveren. Die is er gemiddeld immers toch niet.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordRAN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 09:10
UniMatrix schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:56:
[...]

Tsja behalve de prijzen van het groene kamp dan, ben zo gek geweest het neer te tellen maar eigenlijk is het te gek.
Niets is te gek! Wees blij met je aankoop, je leeft maar één keer. Dat zeg ik altijd wanneer ik iets koop waarvoor mijn omgeving mij voor gek zal verklaren. 4080 en vooral de 4090 zijn echt beesten van kaarten. Helaas komt AMD niet in de buurt wanneer we alle features meetellen. Dus nogmaals, je hebt een goede keuze gemaakt! En daarnaast met alles wat er nu in de wereld gebeurt kan het maar zo zijn dat het nog veel duurder wordt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:46:
[...]
Dan zou ik denken dat ze dachten dat ze dit wel zouden halen, maar dat het pas heel laat niet lukte. Dat kan duiden op een driver-probleem, of op een hardware-bug die pas bij het maken van de drivers een probleem bleek. Dat verlaagd dan wel de kans dat ze al met een respin bezig waren bij de launch of dat ze dat überhaupt gaan doen.
Ik begrijp ook niet wat er nu misgaat, want dat er iets misgaat durf ik wel te stellen als ik het doorreken.
Ja, vooral de lage efficiency valt me nu ook erg op. Dat had ik niet verwacht.

Nog steeds weinig vragen beantwoord. Wellicht de komende dagen meer duidelijkheid of anders gaat de N32 ons misschien meer vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53

Thomg

Aww yiss

Hmm, ik ga nog prijzen aanzien zodra het morgen om 3 uur live gaat en maak dan een keuze.

Ik draai nu een 6650XT met het idee om te upgraden naar een 7900XTX zodra die uit kwam.
Ik hoopte op ongeveer 40% perf over de 6950XT, maar in praktijk is dit eerder 30% met flink idle power verbruik.

Alleen de 6800 is nog "ok" value voor 595, alle andere kaarten (6800XT, 6900XT en 6950XT) zijn nu te duur of komen met slechte koelers. Misschien toch de 6900XT moeten halen grom.

Hard duimen dat veel rechtgezet gaat worden door drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ludewig schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:53:
[...]

Dan zou ik denken dat ze dachten dat ze dit wel zouden halen, maar dat het pas heel laat niet lukte. Dat kan duiden op een driver-probleem, of op een hardware-bug die pas bij het maken van de drivers een probleem bleek. Dat verlaagd dan wel de kans dat ze al met een respin bezig waren bij de launch of dat ze dat überhaupt gaan doen.

[...]

Ja, vooral de lage efficiency valt me nu ook erg op. Dat had ik niet verwacht.

Nog steeds weinig vragen beantwoord. Wellicht de komende dagen meer duidelijkheid of anders gaat de N32 ons misschien meer vertellen.
Oh dit wisten ze echt wel want ze hadden die getallen toch echt "gebenchmarked". Nou niet dus.
Maar ik wil eigenlijk eens een 400W OC model zien en al helemaal een RX7900XT die 100W meer mag verbruiken. Gaat me niet eens om effectieve prestaties, meer om clock speeds.

Ik vermoed namelijk dat het ook wel kan zijn dat AMD een utilisatie probleem heeft waarbij ze hun enorme toename aan ALU's niet van afdoende energie kunnen voorzien en die dus onnodig uitstaan. Dat past namelijk zowel met clock speeds als prestaties die we nu zien. Het verklaard ook waarom de RT uplift er wel is en de rasterisation eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spelmotoren als ue5 hebben ook rekening te houden met de spelcomputers en zullen dus voor de voorzienbare toekomst gebruik blijven maken van de alternatieve methodes die er zijn om een vergelijkbare esthetiek te verkrijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Nog even over nagedacht en de 7900 XTX lijkt me niet zo erg aantrekkelijk ten opzichte van de 4080. Allereerst is de koeler van de 4080 beter en in feite kun je de FE van de 4080 zien als AIB kwaliteit vergeleken met de matige koeler van de 7900. Daarvoor zijn mensen al snel bereid om minimaal $100 bij te betalen. Dus dan is de helft van het verschil al weg.

Daarnaast mis je dan ook nog DLSS 2 & 3, CUDA, de betere RT en de betere tweedehands restprijzen. Plus dat de 4080 zuiniger is. Gaan mensen dat allemaal opgeven voor die andere $100?

Niet dat dit de 4080 nu opeens een goede deal maakt. Ik hoop zelf dat mensen beide kaarten massaal links laten liggen. Wat mij betreft zijn ze beide een slechte deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Help!!!! schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:11:

Totale package is 300mm + 6*36.6mm = 520mm en 57,7B transistors. 5+6nm
Volle AD103 (4080 is niet de volle die) = 379mm en 45,9B transistors. 4nm
Hou er rekening mee dat 4N geen N4 is (en dus ook geen 4nm), 4N is Nvidia/TSMC's marketing naam voor de 5N variant die Nvidia afneemt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 12-12-2022 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ik ben vooral benieuwd wat morgen de prijzen in de webshops gaan zijn en of dit wel uitverkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jumpiefox schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:42:
[...]

UE5's belichting is voornamelijk hun "Lumen mode" Raytracing hoeft niet.

Alleen de 4090 kan RT redelijk aan. Alle andere kaarten inclusief de 4080 bakken er imo niet veel van. Als je dan ook eens kijkt naar wat de meest gebruikte kaarten zijn dan zijn dat zeker niet de "high end" cards. Ray tracing zal voor 90+% van de mensen helemaal niks boeien.
Ik vind RT op dit moment nog totaal onbelangrijk, voegt niet genoeg toe.

Ik ben allen een beetje bang voor de reports over coil whine. Zeker komt er een AIB 7900XTX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Ik hoop dat zowel de 7900's en de 4080's niet verkopen en dat we daar met zijn alle profijt van hebben. Ik kijk in ieder geval de kat uit de boom tot de prijzen naar beneden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:16:
[...]

Ik vind RT op dit moment nog totaal onbelangrijk, voegt niet genoeg toe.

Ik ben allen een beetje bang voor de reports over coil whine. Zeker komt er een AIB 7900XTX
Deels eens, deels oneens. Eens dat het nog niet heel veel toevoegt. Echter als ik nu in een kopers markt €1000+ zou uitgeven voor een kaart moet deze wel feature complete zijn. En dat is wel waar AMD wederom steken laat vallen helaas. Dit had gewoon de 4080 uit het water moeten blazen, echter krijgt AMD het voor elkaar om de slechte 4080 er bijna nog 'goed' (lees even slecht) uit te laten zien, wanneer je naar de volledige feature set kijkt en niet alleen naar raster wat toch wel heel knap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LawShadow
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-04 22:50
Geen slechte kaart die 7900XTX alleen....beetje teleurgesteld in RT performance. Had iets meer verwacht. Kan altijd mischien beter met updates in drivers.

Maar goed ik weet wel zeker dat deze kaart ECHT geen 1000 euries gaat kosten! (laat staan de AIB's)
Ik denk eerder aan minimum van 1200 tot 1500 euries hey mischien wel meer he! Want de prijzen zijn in dollars MSRP kijk maar wat NVIDIA deed met de 4080 = 1200 dollar en in EU 1500 euro. (dit vanwege de economische barre tijden in EU en de euro ten opzichte met de dollar) Dan de retailers en AIB's die STUKKE meer vragen....

En nog iets 7000 van deze nieuwe AMD kaarten XT of XTX komen naar Europa 7000 stuks maar....ik zie nu al de prijs opdrijven top man bedankt AMD!

[ Voor 6% gewijzigd door LawShadow op 12-12-2022 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-06 14:38
LawShadow schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:52:
Geen slechte kaart die 7900XTX alleen....beetje teleurgesteld in RT performance. Had iets meer verwacht. Kan altijd mischien beter met updates in drivers.

Maar goed ik weet wel zeker dat deze kaart ECHT geen 1000 euries gaat kosten! (laat staan de AIB's)
Ik denk eerder aan minimum van 1200 tot 1500 euries hey mischien wel meer he! Want de prijzen zijn in dollars MSRP kijk maar wat NVIDIA deed met de 4080 = 1200 dollar en in EU 1500 euro. (dit vanwege de economische barre tijden in EU en de euro ten opzichte met de dollar) Dan de retailers en AIB's die STUKKE meer vragen....

En nog iets 7000 van deze nieuwe AMD kaarten XT of XTX komen naar Europa 7000 stuks maar....ik zie nu al de prijs opdrijven top man bedankt AMD!
De extreem gelimiteerde oplage was een gerucht en blijkt niet bepaald correct. Er lijken zo'n 200000 stuks beschikbaar te komen in de komende weken. Hoeveel daarvan op launch beschikbaar zijn is verder maar de vraag.

De prijs zal inderdaad niet op €1000 vallen, maar dat wisten we al wel. €1149-1160 zijn de prijzen die ik gehoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
LawShadow schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:52:
Uiteraard niet, want de MSRP is exclusief BTW. Dus daar kun je al 21% bij optellen.

Vergeet niet dat de eurokoers erg is verslechterd. Een tijd terug was de koers ongeveer gelijk aan de BTW, dus waren de MSRP prijzen zonder BTW vaak gelijk aan de europrijzen met BTW. Dat is helaas ten einde, al is de eurokoers al iets bijgetrokken. Daarom denken we ook dat de prijzen vanaf 1150 kunnen gaan zijn. Een tijd terug zou 1200 al het minimum zijn geweest vanwege de slechtere koers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LawShadow
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-04 22:50
Vitz schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:57:
[...]

De extreem gelimiteerde oplage was een gerucht en blijkt niet bepaald correct. Er lijken zo'n 200000 stuks beschikbaar te komen in de komende weken. Hoeveel daarvan op launch beschikbaar zijn is verder maar de vraag.

De prijs zal inderdaad niet op €1000 vallen, maar dat wisten we al wel. €1149-1160 zijn de prijzen die ik gehoord heb.
200000 mischien wereldwijd dan kan dat kloppen ik doelde 7000 stuks voor de EU markt wat erg weinig is maar idd kan maar een gerucht zijn.

1149 - 1160 zou leuk zijn op AMD web site zelfde net als met de RTX 4000 op hun eigen site is die te krijgen voor MSRP maar zodra een retailer deze verkoopt ben ik bang voor hogere prijzen laat staan de AIB's...

I HOOP echt dat de nieuwe AMD kaarten close to MSRP zullen zijn. Heel mischien wil ik er wel 1 (ik wil ze wel nog een kans geven na mijn drama met driver issues) maar ik wil liever een 4080 of 4090. Ik ga goed nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:46:
[...]

Ze claimde 50-70% over de RX6950XT en het is eerder 30-35%. Vervolgens halen ze bij lange na ook geen 54% perf/watt verbetering. Ze hebben juist 20W meer (6%) nodig om die 30-35% sneller te zijn.

Het enige goede is dat ze qua RT nu redelijk gelijktrekken met de RTX3090Ti. Dat is acceptabel en daarmee zitten ze nog iets van 20% achter een RTX4080.

6144 x 2 x 2600MHz = 31,9TFLOPS
5210 x 2 x 2300MHz = 23,6TFLOPS
Dat is dus 35% meer TFLOPS en dat haalt de RX7900XTX er nauwelijks uit. Ik hou niet eens rekening met de door AMD geclaimde 1,17x die VOPD zou moeten opleveren. Die is er gemiddeld immers toch niet.
In de slide spraken ze anders van up to 50%. Ik had daar destijds ook op gewezen.
Maar 25-35% is dan weer veel minder dan de verwachting die AMD heeft geschept.
Hoe dan ook is het allemaal bij elkaar niet meer aantrekkelijk en nauweijks beter dan Nvidia € / FPS bekeken.
Ik heb nog de hoop dat het toch een of andere hardware bug is of software probleem waarom het niet lekker loopt. En dat RNDA3 potentie heeft om te groeien.

[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 13-12-2022 01:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Tech Jesus heeft plezier :+.

Het is duidelijk dat je op dit moment voor een XFX model moet gaan gezien die meer X's heeft. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
CMT schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 01:05:
[...]

In de slide spraken ze anders van up to 50%. Ik had daar destijds ook op gewezen.
Hoe dan ook is het allemaal bij elkaar niet meer aantrekkelijk en nauweijks beter dan Nvidia € / FPS bekeken.
Ik heb nog de hoop dat het toch een of andere hardware bug is of software probleem waarom het niet lekker loopt. En dat RNDA3 potentie heeft om te groeien.
slide was 1.5 tot 1.7x

Afbeeldingslocatie: https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc3/Fgrak5gVQAUeqt960.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:25:
[...]

Deels eens, deels oneens. Eens dat het nog niet heel veel toevoegt. Echter als ik nu in een kopers markt €1000+ zou uitgeven voor een kaart moet deze wel feature complete zijn. En dat is wel waar AMD wederom steken laat vallen helaas. Dit had gewoon de 4080 uit het water moeten blazen, echter krijgt AMD het voor elkaar om de slechte 4080 er bijna nog 'goed' (lees even slecht) uit te laten zien, wanneer je naar de volledige feature set kijkt en niet alleen naar raster wat toch wel heel knap is.
Knap is inmiddels een understatement. Deze mensen zijn werkelijk genieën in zichzelf in de voet schieten. :+ :')
Want wederom bewijst de Radeon divisie dat ze niet goed kunnen executeren. Ze kregen het zowat cadeau van Nvidia en ze hebben het weggegooid puur omdat ze weer eens moesten gaan liegen, denkende dat mensen er niet achter zouden komen. Als ze nu gewoon eerlijk waren geweest dan hadden weinig mensen er nu naar gekeken dat ze zijn voorgelogen. Mensen die misschien wel een dergelijke veel te dure videokaart hadden willen kopen.

Kijk ik wil nog steeds meer details weten, maar het vermoeden dat er iets goed mis is met N31, word bij mij ook alleen maar sterker. Maar als je chip niet goed functioneert, dan moet je deze niet halo 90 benaming geven of zo aanprijzen. Want nu ziet het er gewoon treurig uit. Verder was juist de interesse gewekt bij veel exclusieve Nvidia kopers omdat Nvidia hun constante anti consumentenhouding ondraaglijk werd. Doet AMD hetzelfde. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:48

DaWaN

'r you wicked ??

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:20:
Kijk ik wil nog steeds meer details weten, maar het vermoeden dat er iets goed mis is met N31, word bij mij ook alleen maar sterker. Maar als je chip niet goed functioneert, dan moet je deze niet halo 90 benaming geven of zo aanprijzen.
Ik ben van mening dat de 90 benaming wel degelijk de juiste is als je kijkt naar de specs van de GPU.
Ik verwacht niet dat AMD met een grotere GPU en/of bredere geheugenbus gaat komen in deze generatie.

Als je echter kijkt naar de verbeteringen (RNDA2 -> RNDA3) en het verschil in TFLOPS tussen 6900 en 7900, dan vallen de prestaties tegen. Vraag is echter waar deze beperking vandaan komt. Kloksnelheden van richting de 3GHz worden wel gehaald bij lagere temperaturen. Denk dat het gebrek aan prestaties eerder ligt aan de utilization van de shaders, temperatuurlimieten of vermogenslimieten. Opgenomen vermogen ligt echter wel tegen de TDP aan, dus het is ook zeker interessant om te zien hoe de 7900XTX schaalt met hogere TDP.

Nog steeds vind ik het geen slecht product, duidelijk sneller dan 6900 en 3090Ti. Ook mooie sprong in RT.
Ik denk dat het even aankijken is wat er met de drivers en de andere Navi 3x chips gaat gebeuren.
Afschrijven van RDNA3 lijkt mij wat voorbarig.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pixeled
Yeah, ze hadden de 7900XTX als 7900XT in de markt kunnen zetten voor $899 en de 7900XT als 7800XT voor $699; prijzen die rond de vorige generatie zaten (at launch). Dat was een mooie middelvinger geweest naar Nvidia en had veel goodwill gecreëerd onder gamers/potentieele kopers, en had ze daarbij wat ruimte aan de bovenkant gegeven om later nog betere kaarten te introduceren in de RX 7000 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53

Thomg

Aww yiss

pixeled schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:38:
Yeah, ze hadden de 7900XTX als 7900XT in de markt kunnen zetten voor $899 en de 7900XT als 7800XT voor $699; prijzen die rond de vorige generatie zaten (at launch). Dat was een mooie middelvinger geweest naar Nvidia en had veel goodwill gecreëerd onder gamers/potentieele kopers, en had ze daarbij wat ruimte aan de bovenkant gegeven om later nog betere kaarten te introduceren in de RX 7000 serie.
Denk dat dat optimistisch is, maar 800$ en 950$ zou ook veel goed gedaan hebben. De 950$ is ook een leuk bedrag als je erbij haalt dat de 6900XT 1000$ was bij launch, dus met inflatie is flagship (voor nu) goedkoper. De 7900XT is vooral slechte value en komt over als upsell, de 7950XTX is niet unaniem aan te wijzen als de "intelligentere" keuze tov de 4080. That said, voorraad van 7900XT kaarten zal vrij slecht zijn dus dan krijgt AMD weer flak voor weinig voorraad van het "budget" model.

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 13-12-2022 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
  • Laatst online: 25-05 21:59
DaWaN schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:38:
[...]
Als je echter kijkt naar de verbeteringen (RNDA2 -> RNDA3) en het verschil in TFLOPS tussen 6900 en 7900, dan vallen de prestaties tegen. Vraag is echter waar deze beperking vandaan komt. Kloksnelheden van richting de 3GHz worden wel gehaald bij lagere temperaturen. Denk dat het gebrek aan prestaties eerder ligt aan de utilization van de shaders, temperatuurlimieten of vermogenslimieten. Opgenomen vermogen ligt echter wel tegen de TDP aan, dus het is ook zeker interessant om te zien hoe de 7900XTX schaalt met hogere TDP.
Dit lijkt wel degelijk het geval te zijn. Zal er in de kaart configuratie dan echt iets mis gegaan zijn? De kaarten verstoken inderdaad opvallend veel, en lijken bij lagere temperaturen wel gewoon de verwachte klokspeeds te halen (en daarmee misschien wel de 50% sneller zijn als gehoopt?).
Het gaat ergens mis, maar waar?

Blijkbaar heeft Moore's Law is Dead soortgelijke vragen:
YouTube: RX 7900 XTX Analysis & Supply Leak: Did AMD LIE to us? Does RDNA 3 h...

[ Voor 13% gewijzigd door zzzzz op 13-12-2022 10:35 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:20:
[...]
Kijk ik wil nog steeds meer details weten, maar het vermoeden dat er iets goed mis is met N31, word bij mij ook alleen maar sterker.
Goed mis lijkt me ook wat overdreven. Hij is nog steeds een pak beter dan de voorganger.
Ze kregen het zowat cadeau van Nvidia
Of krijgt Nvidia het cadeau van AMD? Nvidia probeert duidelijk om de crisisprijzen te handhaven en ze krijgen nu matige concurrentie. We moeten het nu misschien meer hebben van een algehele kopersboycot (waar veel mensen geen van beide kopen) dan van stevige concurrentie.

Overigens benoemde Intel het relatieve gebrek aan concurrentie ook als reden om deze markt in te stappen. Helaas hebben die veel harder gefaald dan AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
zzzzz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:03:
[...]
De kaarten verstoken inderdaad opvallend veel, en lijken bij lagere temperaturen wel gewoon de verwachte klokspeeds te halen (en daarmee misschien wel de 50% sneller zijn als gehoopt?).
Het gaat ergens mis, maar waar?
Dan zou je denken dat er een temperatuur-probleem in de GCD is. Aan de andere kant is het hoge verbruik eigenlijk weer een indicatie dat hij inefficiënt bezig is.

[ Voor 12% gewijzigd door Ludewig op 13-12-2022 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Dennism schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:03:
[...]

Hou er rekening mee dat 4N geen N4 is (en dus ook geen 4nm), 4N is Nvidia/TSMC's marketing naam voor de 5N variant die Nvidia afneemt ;)
Ja in dat geval ben ik dan nu zelf ook in verwarrende marketing gestonken N4/4N/4nm :D .

Dus er is geen verschil qua gebruikt proces tussen de AD103 chip en de GCD chip :?
Want TPU geeft wel aan dat 4nm is gebruikt voor AD103 (en 102) en niet 5nm.

En zoals ik het begrijp noemt TSMC het zelf ook zo:
7nm = N7
6nm = N6 (eigenlijk meer kleine shrink van 7nm)
5nm = N5
4nm = N4 (eigenlijk meer kleine shrink van 5nm)

En N4 levert een logic area reductie op tov N5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNflw0YZ77dduby0kIDKyg2X098=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fcQ94kOQFOJtsIZdfbxsYVW0.png?f=fotoalbum_large

Dan ben ik nog steeds benieuwd naar het verschil in oppervlakte tussen een MCD op N6 en N5 ondanks dat die logic minder schaalt.

Want anders lijkt AMD het op dit punt toch niet zo goed gedaan te hebben als jouw punt klopt. Meer transistors, meer oppervlakte en minder prestaties (Even los van kosten en flexibiliteitsvoordelen).

[ Voor 15% gewijzigd door Help!!!! op 13-12-2022 11:03 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Dit en de verbruikscijfers e.d. van de kaart doet mij vermoeden dat er een serieus probleem is dat AMD op tijd hoopte te verhelpen maar niet lukte. In de stap van engineering samples naar massaproductie is er dan iets fout gegaan. Of men heeft een last minute kostenbesparing toegepast omdat de marges te klein werden in de huidige markt. Lijkt me in ieder geval geen driverprobleem, want dan zou die over tijd slechter zijn geworden.

De 7900xtx is niet heel spannend in ieder geval. Ik verwacht dat de prijzen over een maand of 4 wel interessanter zullen zijn dan nu. De prijsstelling ten opzichte van de 4080 is nu gewoon onvoldoende aantrekkelijk. Wanneer AMD voor een refresh gaat die de eventuele hardwarmatige problemen oplost kan het wel eens een knaller van een kaart worden.

--- edit, toevoeging ---

Nu ik hier nog even verder over nadenk lijkt een last minute bezuiniging op de kaarten mij nog het meest voor de hand liggend. We gaan wereldwijd een krappere markt in, en ik vermoed dat AMD eieren voor z'n geld heeft gekozen en beseft dat prijzen gewoon gaan dalen. NVidia ging all-in met de 4090, AMD kón er wellicht mee concurreren, maar besloot die lekker te laten gaan voor een meer rendabele businesscase over 12 maanden met 30 tot 40% lagere marktprijzen.

Afijn, dit is pure speculatie uiteraard.

[ Voor 20% gewijzigd door JoeB2C op 13-12-2022 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
LordRAN schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:59:
[...]

Niets is te gek! Wees blij met je aankoop, je leeft maar één keer. Dat zeg ik altijd wanneer ik iets koop waarvoor mijn omgeving mij voor gek zal verklaren. 4080 en vooral de 4090 zijn echt beesten van kaarten. Helaas komt AMD niet in de buurt wanneer we alle features meetellen. Dus nogmaals, je hebt een goede keuze gemaakt! En daarnaast met alles wat er nu in de wereld gebeurt kan het maar zo zijn dat het nog veel duurder wordt allemaal.
Dat wordt keer op keer geroepen. Ik ben nog steeds op zoek naar welke features die ik dan mis? Ik snap dit oppoetsen van Nvidia in het AMD topic niet zo? Steek ze lekker in het Nvidia topic een veer in de reet, wanneer je die kaart top vindt. Wordt je door Nvidia betaald om die kaarten te promoten? Ik snap het niet?
Modbreak:Niet op de man spelen. Als je vindt dat een ander over de schreef gaat, maak een topicreport aan. Ben je het ergens mee oneens? Onderbouw dan op normale wijze waarom je vindt dat degene ongelijk heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 13-12-2022 14:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Nu online
[...]

Ik ben van mening dat de 90 benaming wel degelijk de juiste is als je kijkt naar de specs van de GPU.
Ik verwacht niet dat AMD met een grotere GPU en/of bredere geheugenbus gaat komen in deze generatie.

Nog steeds vind ik het geen slecht product, duidelijk sneller dan 6900 en 3090Ti. Ook mooie sprong in RT.
Ik denk dat het even aankijken is wat er met de drivers en de andere Navi 3x chips gaat gebeuren.
Ik vind dat er eigenlijk twee problemen zijn met de naamgeving. x900 én XTX suggeren dat het een halo product is en dat er eigenlijk niks boven kan komen, behalve een eventuele refresh in de vorm van een 7950 XTX. Qua prestaties zou daar wellicht nog ruimte voor zijn omdat het gat met de 4090Ti nog best groot is, groter eigenlijk dan dat enkel een x50 opwaardering zou suggereren.

De 7900XTX is op zich een erg toffe kaart, energieverbruik daargelaten. Met de geleverde hoeveelheid RAM zit je ook goed en de aansluitingen zijn op het niveau wat je van een moderne, toekomstbestendige kaart mag verwachten.

Persoonlijk vind ik het echter vooral opmerkelijk dat de kaart qua naamgeving weldegelijk het equivalent is van een 4090Ti, maar dit qua prestaties dus niet waarmaakt. Want wat heeft AMD nu nog voor mogelijkheden hier boven te stellen als halo-product? x900 is in de regel het hoogste, x950 is eerder een refresh met milde clock boosts. En XTX was ook altijd het summum van de range.

Te zien dat dit dus eerder concurreert met Nvidia's subtopper vind ik een opmerkelijke afwijking van bijvoorbeeld de strategie die men gekozen heeft ten tijde van de 5000 serie, waar het topmodel expliciet slechts de 5700XT was.

Het is dus jammer dat het in de beeldvorming dus niet aan de verwachtingen voldoet, ik denk dat het tactischer was geweest de 7900XTX als XT op de markt te zetten en de 7900XT als 7800XT. Dat zou van een eventuele 7700XT ook weer een heerlijke subtopper kunnen maken. Terwijl als men nu nog een 7800XT(X) hiertussen moet plaatsen, ik me afvraag waar de 7600 en 7700 qua performance gaan landen.

Enfin, het is niet de mokerslag qua prijs/power/performance die men had verwacht, ik wacht wel af wat voor konijnen het rode merk verder nog uit de hoed gaat toveren. Zou er nog steeds best eentje in m'n kast willen prikken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Het gaat mij er niet om dat het product slecht is, dat is het namelijk niet. Het gaat mij erom dat het product onnodig beter is voorgesteld door de marketingafdeling van AMD en dat die afdeling nu alweer aan zelf sabotage heeft gedaan. Hun taak is goed in de markt zetten van hun producten, niet de producten onnodig hypen waarna ze hun prestatiedoelen niet halen. Daar hebben ze toch al een handje van bij AMD en ditmaal is het helemaal erg omdat mensen daadwerkelijk AMD een kans leken te bieden. Maar nu vraag ik me af of je niet beter alsnog extra kan betalen voor die veel te dure RTX4080. Immers is het toch al een zeer hoge €1150+ voor de RX7900XTX en als je het toch al over dergelijke bedragen hebt, dan kan er nog wel wat meer bij voor een RTX4080.

Ook heb ik allang in mijn hoofd lopen bedenken wat er gebeurd als deze chip echt bugged is en ze het over een tijd oplossen. Dan zou een 90 benaming namelijk wel op zijn plaats kunnen zijn. 90 signaleert namelijk halo SKU en dat is N31 op het moment niet en de RTX4090 wel. Ik weet dat ik hier erg rechtlijnig in ben, maar neemt niet weg dat er zeker een argument voor te maken is. Ik kijk naar daadwerkelijke performance en niet naar wat er allemaal op die chip zit. N31 zou zeker een halo GPU moeten zijn die AD103 verslaat, maar zo presteert die gewoon niet. Een "gefikste" N31 zou natuurlijk makkelijk de 7950 en 7970 genoemd kunnen worden, maar dan alsnog heb je te maken met het gegeven dat nu ook AMD waarschijnlijk nu ook al een 80 zal maken al de midrange chip gebruikt en het ongewis is of N32 nu wel of niet relatief fors beter gaat presteren dan N32. Want die moet eigenlijk fors over de 3GHz zitten om de RTX4080 te benaderen nu we weten dat de volle N31 rond de 2600MHz eigenlijk matched, zelfs als VOPD wel iets doet bij N32. Wat je daar al gaat krijgen is dat AMD zichzelf weer gaat upsellen als ze de volle N32 chip ook echt de RX7800XT gaan noemen. En daarbij zullen ze ook weer proberen om meer te vragen dan die chip eigenlijk waard is terwijl ze het afdekken omdat Nvidia waarschijnlijk nog meer vraagt. En wij als consument zijn de kind van de rekening. Daar ben ik niet zo blij mee. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixeled
Zowel GamersNexus als Hardware Unboxed zijn niet te spreken over de 7900XT, vooral wat betreft naamgeving en prijsstelling. Hardware Unboxed is lekker kritisch (met terechte punten, imho):

Edit: GamersNexus review video weggehaald, was hier al gepost door @Sp3ci3s8472 :)

[ Voor 53% gewijzigd door pixeled op 13-12-2022 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
@Help!!!! de vraag is natuurlijk niet wat N4 is, maar wat 4N is. Destijds werd in ieder geval eerst verwacht op basis van Nvidia's presentatie dat 4N, een 4nm proces zou zijn. Waarna enkele dagen later werd aangegeven dat het juist een N5 afgeleide was en geen N4 afgeleide.

Nvidia zou dat destijds ook verduidelijkt hebben, echter het enige wat ik daar even snel van kan vinden is deze afbeelding, echter is mijn talen kennis niet voldoende dit ook te valideren :P

Afbeeldingslocatie: https://static.techgoing.com/2022/09/Nvidia-RTX-40-GPU-1024x876.png

Het zou echter kunnen natuurlijk dat die informatie niet meer klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-10 17:00

Ryan1981

Je ne sais pas

Volgens mij beginnen die videokaarten een vergelijkbare status te krijgen als die apple telefoons, iedereen blijft die dingen kopen ongeacht de prijs, en Nvidia & AMD (en binnekort waarschijnlijk ook Intel) gaan daar natuurlijk graag in mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartburg
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 07:54
is er een telegram groep waarbij er in de gaten gehouden wordt waar de 7900 xt en xtx te bestellen zijn in nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:22:
[...]

Maar nu vraag ik me af of je niet beter alsnog extra kan betalen voor die veel te dure RTX4080. Immers is het toch al een zeer hoge €1150+ voor de RX7900XTX en als je het toch al over dergelijke bedragen hebt, dan kan er nog wel wat meer bij voor een RTX4080.
Grappig, ik dacht vanochtend ongeveer hetzelfde. Als ik dan toch ruim € 1150 moet betalen, kan ik net zo goed € 240 erbij lappen en een RTX 4080 halen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:34
bartburg schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:40:
is er een telegram groep waarbij er in de gaten gehouden wordt waar de 7900 xt en xtx te bestellen zijn in nederland?
Ik vermoed dat ze pas later vandaag verkocht mogen worden, ik zie de kaarten nog nergens beschikbaar. Ook niet bij AMD zelf: https://www.amd.com/en/shop/de/Graphics%20Cards

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dennism schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:27:
@Help!!!! de vraag is natuurlijk niet wat N4 is, maar wat 4N is. Destijds werd in ieder geval eerst verwacht op basis van Nvidia's presentatie dat 4N, een 4nm proces zou zijn. Waarna enkele dagen later werd aangegeven dat het juist een N5 afgeleide was en geen N4 afgeleide.

Nvidia zou dat destijds ook verduidelijkt hebben, echter het enige wat ik daar even snel van kan vinden is deze afbeelding, echter is mijn talen kennis niet voldoende dit ook te valideren :P

[Afbeelding]

Het zou echter kunnen natuurlijk dat die informatie niet meer klopt.
Maar ook N4 is geen 4nm proces:
N4 is a derivative of N5 (which is TSMC includes it under the “5nm family”) very similar to the N6 node they introduced to enhance their N7 node.
Dan is 4N (waarschijnlijk) al helemaal geen 4nm proces en misschien niets meer dan een marketingterm wat exclusief voor Nvidia gebruikt wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door XWB op 13-12-2022 11:52 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartburg
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 07:54
Gijs007 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:45:
[...]

Ik vermoed dat ze pas later vandaag verkocht mogen worden, ik zie de kaarten nog nergens beschikbaar. Ook niet bij AMD zelf: https://www.amd.com/en/shop/de/Graphics%20Cards
wat is de ervaring om bij amd zelf te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjona100
  • Laatst online: 09-10 10:14
XWB schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:43:
[...]

Grappig, ik dacht vanochtend ongeveer hetzelfde. Als ik dan toch ruim € 1150 moet betalen, kan ik net zo goed € 240 erbij lappen en een RTX 4080 halen.
Kort door de bocht is de 7900XTX gewoon een 4080 met slechtere ray tracing. Is dat je 240€ waard? (buiten de duurdere aibs om) Iets om te overwegen

[ Voor 3% gewijzigd door Tjona100 op 13-12-2022 11:51 ]

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander.M
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10 12:03
XWB schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:43:
[...]

Dacht ik ook, alleen toen ik keek op pricewatch bleek het toch vrij moeilijk om er 1 onder de 1500,- te krijgen.
Ik vind het verschil van 1150 naar 1500 toch wel veel voor die functies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-10 17:56
Ludewig schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:04:
Goed mis lijkt me ook wat overdreven. Hij is nog steeds een pak beter dan de voorganger.
Vind je?

N31 heeft 6144 ALU's (+20%) op 2500 MHz tegenover 2250 MHz (+11%). Dat zijn AMD's geadverteerde snelheden; in de praktijk klopt dat voor N21 reference, N31 komt iets hoger dan dat uit, zo rond de 2600. Maar 20% en 11% geeft samen 33,2% winst. RDNA (1 en 2) schaalt ontzettend lineair, dus het ding presteert gemiddeld eigenlijk exact van wat je van de specs zou verwachten.

Echter heeft N31 nóg eens 6144 FP ALU's die voor wat winst zouden moeten zorgen, net als Nvidia's "FP+INT" pad, echter lijken ze daar nog minder uit te halen dan Nvidia. Ik vermoed wel dat de positieve uitschieters hier vandaan komen, wat erop duidt dat er wellicht winst te halen valt met drivers.

Met een nagenoeg identieke chip halen ze ook 0,0 winst uit N5 ten opzichte van N7. Ze zouden bij gelijke spanning sowieso 20% hoger moeten kunnen klokken (2700), dat halen ze niet; en ze hadden in hun slides natuurlijk ook nog eens de claims dat ze in verhouding nóg meer kloksnelheid haalden dan met RDNA2. Daar klopt gewoon iets niet, de stap naar N5 heeft ze gewoon niets opgeleverd. Niet zuiniger, niet sneller.

Tot dusverre is RDNA3 eigenlijk niet meer dan Ada is ten opzichte van Ampère: meer van hetzelfde, waardoor de performance wel hoger ligt, maar er architectureel niets verbeterd is.

Het enige waar dat wél het geval is, is RT. Daar hebben ze wel mooie architecturele stappen gezet, wat Nvidia dus ook niet gedaan heeft.
Overigens benoemde Intel het relatieve gebrek aan concurrentie ook als reden om deze markt in te stappen. Helaas hebben die veel harder gefaald dan AMD.
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat ze harder gefaald hebben, of überhaupt gefaald hebben. De architectuur heeft namelijk weldegelijk enkele hele sterke punten. Dat de eerste generatie niet je van het is was te verwachten; ook al doen ze al heel lang iGPU's, dat is een geheel andere schaal. Maar de RT performance is bijvoorbeeld heel goed, ze zitten daar gewoon op Nvidia's niveau. De software heeft veel werk nodig, maar het is lastig om 25 jaar achterstand in één keer in te halen, dus dat is heel begrijpelijk.

Reken maar dat Nvidia en AMD heel nauwlettend kijken naar wat Intel aan het doen is. Arc is een heel solide product en als de software (met name oude API ondersteuning) niet zo problematisch was, zouden ze in hun prijsklasse een serieuze optie zijn. Een prijsklasse waar Nvidia nauwelijks interesse meer in heeft, dat is een strijd tussen Intel en AMD momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 07:47
Ik wordt steeds vrolijker van mijn ( €599 ) PowerColor Red Dragon RX6800XT ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
DanielWW2 en ik hebben het toch over de efficiëntie toename van RDNA3?

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/cI6c82RRbuXUOmYW.jpg

En wat ik eerder gepost heb:
CMT schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:06:
[...]

Deze keer zou ik daar niet zo zeker van zijn, het is maar net hoe goed de kaarten presteren en hoe zeer AMD Nvidia willen matchen, dan wel van de troon stoten als het om rasterization gaat.
Bij RDNA2 was er een duidelijk statement van +50% (of meer). Nu is dat niet het geval en is er 'tot aan' gegeven. AMD kennende kan dat betekenen dat de winst deze keer het echt minder is (zou dan zelf eerder van 35%-45% uitgaan) of dat het een understatement is en alle verwachtingen overtreft :P.
Maar ik krijg wel sterk de indruk dat AMD zich erg gaat richting op de efficiëntie om de draak te steken met Nvidia, zolang ze prestaties kunnen matchen.

Van Navi21 was de RX6800, out of the box, de meest efficiënt afgestelde kaart.
Daarna kwam de RX6900, die met een kleine begrenzing en paar % prestatieverlies, minstens dezelfde FPS/Watt behaald.

Voor Navi31 verwacht ik dus ook dat (out of the box), de none XT het meest efficiënt zal zijn. Of dat ook 50% is, zal over 1.5 maand blijken.
Ook in de prestatietoename slides spreken ze van 'up to'. Dat is het rottige met die relatieve vergelijkingen, er is makkelijk mee te misleiden. Wat dat betreft ben ik ook behoorlijk beteuterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Seth_Chaos schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:03:
[...]
Dat wordt keer op keer geroepen. Ik ben nog steeds op zoek naar welke features die ik dan mis? Ik snap dit oppoetsen van Nvidia in het AMD topic niet zo? Steek ze lekker in het Nvidia topic een veer in de reet, wanneer je die kaart top vindt. Wordt je door Nvidia betaald om die kaarten te promoten? Ik snap het niet?
Dat heb ik hier beschreven. En dan heb ik bepaalde dingen nog weggelaten, waar vraagtekens over zijn (zoals drivers en encoders).

Verder is je kritiek nogal ironisch, want in het Nvidia topic zijn we volgens sommige critici veel te gemeen voor Nvidia. We vergelijken de kaarten natuurlijk met de concurrentie (en vorige generaties) en dan kunnen mensen een mening vormen en delen die negatief is voor AMD (dan wel Nvidia).

Zoals ik in het Nvidia-topic al zei, dit zijn geen fanboy-topics waar je alleen mag ophemelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erraa
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-03 15:45
Hoe laat gaat RDNA3 vandaag in verkoop? Ik neem aan 15u00 zoals vorige keren?

Benieuwd naar de prijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 11:35
Ik neem aan dat ze de "FE" kaarten gewoon via hun eigen shop verkopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Erraa schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:21:
Hoe laat gaat RDNA3 vandaag in verkoop? Ik neem aan 15u00 zoals vorige keren?

Benieuwd naar de prijzen...
In elk geval zou je https://www.megekko.nl/info/R7000 in de gaten kunnen houden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Werelds

De 7900 XTX is zo'n 35% sneller dan de 6950 XT. De belofte was 54%, dus het is meer dan de helft richting het doel. Een echte ramp zou ik het noemen als het onder de 15% zou zijn.

De kaart heeft flink lager verbruik bij dezelfde performance. Je hebt ook geen 4K-dip meer, meer geheugen, AV1 en wellicht ook betere encoders in het algemeen. Je hebt flink betere RT.

Voor hetzelfde geld zou ik zeker liever de 7900 XTX hebben dan de 6950 XT.
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat ze [=Intel] harder gefaald hebben, of überhaupt gefaald hebben.
Sorry, maar ik kan er niet bij dat je denkt dat AMD harder gefaald heeft dan Intel. De kaarten van Intel zijn zelfs nauwelijks te krijgen en Intel Arc is een gigantisch financieel zwart gat.

De 7900 XTX kan vrijwel zeker prima voor een winstgevende marge verkocht worden, maar (hopelijk) niet voor deze marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
CMT schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:09:
[...]

DanielWW2 en ik hebben het toch over de efficiëntie toename van RDNA3?
Voor zover ik het uit jullie conversatie uit haal niet:

Dit schrijft @DaniëlWW2
Ze claimde 50-70% over de RX6950XT en het is eerder 30-35%.
Vervolgens halen ze bij lange na ook geen 54% perf/watt verbetering.
Waar het eerste, dikgedrukte, deel duidelijk over de slide gaat die ik post, en zijn 2de zin (54% perf/watt) over de efficiëntie slide gaat.

Waarop jij reageert met:
Ik zie @DaniëlWW2 met het duiden van AMD haar 50-70% claim daar eigenlijk vrij duidelijk de performance slide duiden en niet de efficiëntie slide.
Pagina: 1 ... 80 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.