Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

meljor schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:39:
Zie net de 3dmark scores (videocardz) en wauw, als deze idd legit zijn schieten ze wat mij betreft flink tekort. Ik zie nergens een 50% verbetering en dan lijkt het toch idd alsof de kaarten veel hogere clocks hadden moeten hebben....

Ze hebben het zwaar zelfs tegen de rtx 4080, en ik verwacht dat de 4080 in RT etc. Ook nog es flink beter is.

Had in raster een xtx gehoopt die tussen de 4080 en 4090 zit en dan iets meer richting 4090.
Dat lijkt in ieder geval in deze benches veel te hoog gegrepen. Als dit ook in games zo is dan is ook de AMD zn geld niet waard. Duimen dan maar...
Ja daarmee dat iedereen zegt dat er met de XTX iets mis mee is. Nog 2 dagen en dan gaat iedereen los. of misschien vandaag/morgen al.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

sunsmountain schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 02:01:
[...]

YouTube: RDNA 3 FULL SPECS Revealed! Infinity Cache, WGPs & More | N31, N32, ...
met timestamp. volgorde: Navi31 (November ish) - Navi33 (CES Q1) - Navi32 (2nd half of next year)

en zoals @Mars Warrior al aangaf bij RX 6000, zit er wat tijd tussen chip lanceringen, ook om board partners de tijd te geven voor ontwerp en productie:

Nov 18, 2020 Navi21
Mar 18, 2021 Navi22
Aug 11, 2021 Navi23
Jan 19, 2022 Navi24

Dus verwacht Navi32 niet eerder dan Q2.
En aangezien zo ongeveer alles wat zijn toevoeging in die video was, niet klopt, neem ik dat dus ook niet zo serieus...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Navi 32 is het antwoord op de RTX 4070 toch? Aangezien die laatste al in januari op de markt komt, zou het wel heel vreemd zijn als AMD pas zes maanden later met een concurrerende videokaart komt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:54
XWB schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:13:
Navi 32 is het antwoord op de RTX 4070 toch? Aangezien die laatste al in januari op de markt komt, zou het wel heel vreemd zijn als AMD pas zes maanden later met een concurrerende videokaart komt.
3-6 maanden. En zo gek is het toch niet als AMD eerst voor de $300-400 mainstream & laptop markt gaat, en dan pas voor de high-end-maar-niet-bereid-enthusiast-prijzen-te-betalen $600-700 markt?

Dat Nvidia nog teveel 3050 / 3060 kaarten in dat segment heeft, heeft AMD niks mee te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door sunsmountain op 10-12-2022 11:46 ]

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XWB schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:13:
Het is vreemder als je wat andere gegevens erbij haalt. Ze verscheepte nog maar 1,05 miljoen dGPU's in Q3. Als je doorkijkt dan zie je dat AMD hun inventaris op $3,369 miljoen stond per 24 september. Dit was het moment waarop Zen 4 net lanceerde. Toen begon opeens de echte dump van Zen 3. We zijn inmiddels een paar maanden verder en Zen 3 is nog steeds zeer makkelijk te vinden.

Maar qua videokaarten is het inmiddels lastig geworden om de meer begeerde N21 modellen te krijgen. Dat kan je zelf zien in de pricewatch door te filteren op leverbaarheid. Veel modellen zijn gewoon niet leverbaar.

De RX6750XT (N22) en RX6600 series (N23) zijn wel vrij makkelijk te vinden. Dus de logica is nu dat N33 snel gaat komen terwijl die chip juist zo enorm in de weg van N22 en N23 gaat zitten. N32 heeft dat probleem niet omdat die waarschijnlijk rond of nog boven de RTX4070Ti uitkomt. Immers 60CU x 1,54x (perf watt claim) op 250W = sneller dan RTX3090Ti. Alternatief is 3840 x 1,17 (AMD CU enhancement claim) x 2 x 2600MHz (N22 clock speed) = 23,3 TFLOPS = bijna RX6950XT. De volle N32 zit ergens in die regio met RX6900XT/RTX3080Ti/RTX3090Ti/RTX4070Ti. En als die meer dan 2600MHz doet, dan zou die behoorlijk richting de RTX4080 in rasterisation moeten gaan. Die GPU is ook veel kleiner probleem voor de lagere segmenten waar AMD nog steeds veel heeft liggen. Alleen de RX6750XT moet waarschijnlijk goedkoper worden, maar dat moet die eigenlijk toch al ten opzichte van de RX6650XT.

Ik zeg dit ook omdat AMD een ontwerper van producten is die de productie uitbesteed aan beide kanten. Ze ontwerpen, laten de GPU elders maken en verkopen die GPU vervolgens aan een partner die er een videokaart van maakt. Wat AMD niet kan doen is die partners zomaar opzadelen met onverkoopbare inventaris door de nieuwe generatie lanceren waardoor ze niet meer van hun oude inventaris afkomen. Wat ze ook niet kunnen doen is eerst voor Q3 al de leveringen enorm verlagen en vervolgens te zeggen dat ze over ruim een halfjaar pas de volgende volume GPU hebben die ze nog een paar maanden later pas willen lanceren. Zo komt de productie namelijk helemaal stil te liggen en dat kost die partners enorm veel geld.

N33 komt gewoon niet uit met deze beweegredenen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:54
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:58:
[...]

Het is vreemder als je wat andere gegevens erbij haalt. Ze verscheepte nog maar 1,05 miljoen dGPU's in Q3. Als je doorkijkt dan zie je dat AMD hun inventaris op $3,369 miljoen stond per 24 september. Dit was het moment waarop Zen 4 net lanceerde. Toen begon opeens de echte dump van Zen 3. We zijn inmiddels een paar maanden verder en Zen 3 is nog steeds zeer makkelijk te vinden.

Maar qua videokaarten is het inmiddels lastig geworden om de meer begeerde N21 modellen te krijgen. Dat kan je zelf zien in de pricewatch door te filteren op leverbaarheid. Veel modellen zijn gewoon niet leverbaar.

De RX6750XT (N22) en RX6600 series (N23) zijn wel vrij makkelijk te vinden. Dus de logica is nu dat N33 snel gaat komen terwijl die chip juist zo enorm in de weg van N22 en N23 gaat zitten. N32 heeft dat probleem niet omdat die waarschijnlijk rond of nog boven de RTX4070Ti uitkomt. Immers 60CU x 1,54x (perf watt claim) op 250W = sneller dan RTX3090Ti. Alternatief is 3840 x 1,17 (AMD CU enhancement claim) x 2 x 2600MHz (N22 clock speed) = 23,3 TFLOPS = bijna RX6950XT. De volle N32 zit ergens in die regio met RX6900XT/RTX3080Ti/RTX3090Ti/RTX4070Ti. En als die meer dan 2600MHz doet, dan zou die behoorlijk richting de RTX4080 in rasterisation moeten gaan. Die GPU is ook veel kleiner probleem voor de lagere segmenten waar AMD nog steeds veel heeft liggen. Alleen de RX6750XT moet waarschijnlijk goedkoper worden, maar dat moet die eigenlijk toch al ten opzichte van de RX6650XT.

Ik zeg dit ook omdat AMD een ontwerper van producten is die de productie uitbesteed aan beide kanten. Ze ontwerpen, laten de GPU elders maken en verkopen die GPU vervolgens aan een partner die er een videokaart van maakt. Wat AMD niet kan doen is die partners zomaar opzadelen met onverkoopbare inventaris door de nieuwe generatie lanceren waardoor ze niet meer van hun oude inventaris afkomen. Wat ze ook niet kunnen doen is eerst voor Q3 al de leveringen enorm verlagen en vervolgens te zeggen dat ze over ruim een halfjaar pas de volgende volume GPU hebben die ze nog een paar maanden later pas willen lanceren. Zo komt de productie namelijk helemaal stil te liggen en dat kost die partners enorm veel geld.

N33 komt gewoon niet uit met deze beweegredenen.
Niet alleen Navi21 gaat hard, Navi22 ook. Er is veel minder AMD inventaris dan Nvidia inventaris.

Jouw voorbeeld, Navi 21: 53 uitvoeringen, leverbaar binnen 5 dagen.

Navi 22: maar 35 uitvoeringen, leverbaar binnen 5 dagen.

Cijfers laten zien dat partners nauwelijks RDNA2 chips hebben gekregen, anders hadden ze wel meer geproduceerd Q3 2022. John Peddie kijkt niet naar verkoop door webshops, alleen naar productie door board partners (en verkoop aan webshops).

Afbeeldingslocatie: https://aqzrxtxcxr.cloudimg.io/www.hardwaretimes.com/wp-content/uploads/2022/11/FiftmMfakAA5r6A.png

Wacht maar tot CES 2023, 5-8 Januari. Navi33 komt eerst:
  • RTX 3050 en 3060 onverkoopbaar of moeten zwaar zakken in prijs
  • Lucratieve laptopmarkt
  • Mainstream massa is kassa
@XWB @DaniëlWW2

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat N33 eerst alleen voor mobile uitkomt en pas later op de desktop.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:42

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Als ik wat zoek op het internet, dan kom ik beide volgordes tegen, maar wel met de opmerking vaak dat het gerucht voorheen N31 -> N33 -> N32 was, maar dat nu N32 op N31 zou volgen en N33 dus later in 2023 gaat komen.

Maar ja, dat zijn en blijven geruchten 8)

Als AMD wel besluit om N33 voorrang te geven om het middensegment te pakken en een leuke 7600 uitbrengen in het 3050/3060 (ti) segment, dus rond de €400-€600 met de performance van N21, dan vegen ze dat nVidia segment natuurlijk wel volledig onder de grond voor de huidige prijzen.

In de pricewatch zijn die 3050/3060 (ti) kaarten nu nog heel ruim beschikbaar, dus als ze dan de prijzen moeten halveren door AMD zal dat een flinke klap geven lijkt me :D

Nog paar weekjes speculatie en dan weten we het gewoon. :Y

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
In eerste instantie is een mobiele N33 variant prima mogelijk, op CES (januari) zal AMD sowieso nieuwe Zen 4 APU's voor laptops aankondigen en dat kan samengaan met een mobiele versie van Navi 33.

Maar dat hoeft niet te betekenen dat N32 pas veel later komt, ik verwacht dat AMD toch snel iets tegenover de RTX 4070 zal zetten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Mars Warrior schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:05:
Als AMD wel besluit om N33 voorrang te geven om het middensegment te pakken en een leuke 7600 uitbrengen in het 3050/3060 (ti) segment, dus rond de €400-€600 met de performance van N21, dan vegen ze dat nVidia segment natuurlijk wel volledig onder de grond voor de huidige prijzen.
N33 gaat niet gelijk presteren aan N21 en gaat ook geen €600 kosten.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ludewig schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:29:
[...]
N33 gaat niet gelijk presteren aan N21 en gaat ook geen €600 kosten.
Ik zie de typefout. Ik bedoelde meer N22. De oude performance x2 geruchten waren iets te optimistisch 8)

Maar als N33 wel tegen de 3060 (ti) wordt gezet met een RX 7600, dan zit je wel in het prijssegment van €400-€600 te kijken.

Als ik zoek op prijzen dan kom ik regelmatig onderstaande getallen tegen, maar het kan zijn dat iedereen elkaar loopt te copy/pasten, want er staat in het algemeen geen enkele onderbouwing bij.

N32:
  • Radeon RX 7800/XT – $699
  • Radeon RX 7700/XT – $599
N33:
  • Radeon RX 7600 – $350
  • Radeon RX 7500 – $250
Dollars natuurlijk en ex-BTW, dus zit je voor N33 tussen de €300 en €450 volgens dit gerucht 8)
Dat zijn meer nVidia 3050/3060 (non-ti) prijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Al langs geweest :?

First Alleged AMD Radeon RX 7900-series Benchmarks Leaked

Artikel zelf heeft screenshots met fps etc.

'With only a couple of days to go until the AMD RX 7900-series benchmarks go live, some alleged benchmarks from both the RX 7900 XTX and RX 7900 XT have leaked on Twitter. The two cards are being compared to a NVIDIA RTX 4080 card in no less than seven different game titles, all running at 4K resolution. The games are God of War, Cyberpunk 2077, Assassin's Creed Valhalla, Watchdogs Legion, Red Dead Redemption 2, Doom Eternal and Horizon Zero Dawn. The cards were tested on a system with a Core i9-12900K CPU which was paired with 32 GB of RAM of unknown type.

It's too early to draw any real conclusions from this test, but in general, the RX 7900 XTX comes out on top, ahead of the RTX 4080, so no surprises here. The RX 7900 XT is either tied with the RTX 4080 or a fair bit slower, with the exception being Red Dead Redemption 2, where the RTX 4080 is the slowest card, although it also appears to have some issues, since the one percent lows are hitting 2 FPS. Soon, the reviews will be out and everything will become more clear, but it appears that AMD's RX 7900 XTX will give NVIDIA's RTX 4080 a run for its money, if these benchmarks are anything to go by.'

[ Voor 76% gewijzigd door Help!!!! op 11-12-2022 09:12 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Help!!!! nu wel :+ als die benchmarks kloppen dan is de 4080 gezien en gaat die zijn prijs serieus naar beneden moeten.
Ook een mooi feit is dat de cpu bij AMD 10°C kouder is dan bij nVidia dat had ik verkeerd gezien.

[ Voor 34% gewijzigd door Damic op 11-12-2022 10:13 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:40
Ook zonder concurrentie was de 4080 al belachelijk qua prijs.

Maar vooral jammer voor de webwinkels die nu nog 3080's voor 1000,- proberen te verkopen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-10 21:59

SpX

Help!!!! schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:11:
Al langs geweest :?

First Alleged AMD Radeon RX 7900-series Benchmarks Leaked

Artikel zelf heeft screenshots met fps etc.

'With only a couple of days to go until the AMD RX 7900-series benchmarks go live, some alleged benchmarks from both the RX 7900 XTX and RX 7900 XT have leaked on Twitter. The two cards are being compared to a NVIDIA RTX 4080 card in no less than seven different game titles, all running at 4K resolution. The games are God of War, Cyberpunk 2077, Assassin's Creed Valhalla, Watchdogs Legion, Red Dead Redemption 2, Doom Eternal and Horizon Zero Dawn. The cards were tested on a system with a Core i9-12900K CPU which was paired with 32 GB of RAM of unknown type.

It's too early to draw any real conclusions from this test, but in general, the RX 7900 XTX comes out on top, ahead of the RTX 4080, so no surprises here. The RX 7900 XT is either tied with the RTX 4080 or a fair bit slower, with the exception being Red Dead Redemption 2, where the RTX 4080 is the slowest card, although it also appears to have some issues, since the one percent lows are hitting 2 FPS. Soon, the reviews will be out and everything will become more clear, but it appears that AMD's RX 7900 XTX will give NVIDIA's RTX 4080 a run for its money, if these benchmarks are anything to go by.'
Die youtuber wat als bron wordt gebruikt plaatst altijd neppe benchmarks. Gebeurde ook bij de 4090 launch waar ruim 1 week voor de embargo datum benchmark filmpjes beschikbaar waren. Vandaar ook dat VideoCardz er geen artikel van maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 11:35
Is er ook een bepaald tijdstip bekend waarop we deze kaarten kunnen bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04
Azerox schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:41:
Is er ook een bepaald tijdstip bekend waarop we deze kaarten kunnen bestellen?
13 december 15u

Tenzij iemand het nda aan zijn laars lapt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:48
Morgen eerst flink wat reviews doorspitten, ben niet overtuigd nog en hoop vooral dat het meevalt en de drivers ook goed genoeg zijn.

Ben bang dat wanneer je nu op de markt bent voor een snelle kaart de rx 6900 xt en rx 6950 xt de beste keuzes blijven qua prijs/performance. Ben wel heel erg benieuwd ook naar wat die prijzen gaan doen de komende weken en ook die van de rtx 3080/90 en de 4080.

verder wil ik heel graag weten wat er waar is van de eventuele bugs in rx 7900 en of/wanneer er een respin komt.

direct kopen klinkt gewoon niet zinnig nog, hoop dat de geruchten niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

meljor schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:39:
Morgen eerst flink wat reviews doorspitten, ben niet overtuigd nog en hoop vooral dat het meevalt en de drivers ook goed genoeg zijn.

Ben bang dat wanneer je nu op de markt bent voor een snelle kaart de rx 6900 xt en rx 6950 xt de beste keuzes blijven qua prijs/performance. Ben wel heel erg benieuwd ook naar wat die prijzen gaan doen de komende weken en ook die van de rtx 3080/90 en de 4080.

verder wil ik heel graag weten wat er waar is van de eventuele bugs in rx 7900 en of/wanneer er een respin komt.

direct kopen klinkt gewoon niet zinnig nog, hoop dat de geruchten niet kloppen.
Of je wacht nu gewoon nog iets meer dan 24 uur en dan zien we wel. ;)
Want we weten niet of er hardware bugs zijn, wat de status van de drivers zijn etc. Het zijn allemaal eenzijdige aannames die maar geroepen worden op het internet, waarvan onduidelijk is waar ze vandaan komen. Dit is dus ook precies waarom ik voorzichtig probeerde te doen toen ik als eerste kwam met die vermoedens dat er iets mis zou zijn in N31. Het is inmiddels helemaal doorgeslagen totdat die chip nauwelijks bruikbaar zou zijn zonder enige aanleiding om dit werkelijk te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Ik zal ook zeker wachten en heb ook geen haast. Heb wel de eeuwige upgradejeuk :)

Maar ben vooral zeer benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@meljor Koop een kaart bij Amazon en stuur ze op tijd terug O-) O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Damic schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:15:
De opmerking over de huidige gen kaarten was meer algemeen bedoeld, ik ben voorzien van snelle rx6000 kaarten dus das het probleem niet.

Ben gewoon benieuwd of het voor mij straks de upgrade waard is, en denk dus tevens ook dat de highend rx6000 misschien wel de beste keuze blijven qua prijs/performance voor de mensen die upgraden van oudere kaarten (ik dus zelf niet).

Maar we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Als het waar is, is het ook geen bug waardoor de kaart niet goed werkt, maar waardoor hij niet nog beter presteert. Op zich dus geen reden om de kaart niet te kopen als de prijs/prestatie je bevalt.

Als er een respin komt vragen ze er vast ook meer voor.

Overigens zitten er in elk CPU en GPU bugs. Dat is ook waarom ze microcode-updates doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:58:
[...]

Of je wacht nu gewoon nog iets meer dan 24 uur en dan zien we wel. ;)
Want we weten niet of er hardware bugs zijn, wat de status van de drivers zijn etc. Het zijn allemaal eenzijdige aannames die maar geroepen worden op het internet, waarvan onduidelijk is waar ze vandaan komen. Dit is dus ook precies waarom ik voorzichtig probeerde te doen toen ik als eerste kwam met die vermoedens dat er iets mis zou zijn in N31. Het is inmiddels helemaal doorgeslagen totdat die chip nauwelijks bruikbaar zou zijn zonder enige aanleiding om dit werkelijk te denken.
Ik wacht inderdaad een weekje af of er geen grote problemen gerapporterd worden.

Ik game nu op 3440x1440@120Hz met een 2080Ti, maar heb ook 2560x1440 en 1920x1080 high refresh rate monitors. Ik wil naar 3440x1440 als main monitor en een 4k scherm ernaast. in principe zou ik voor die eerste al klaar zijn met een 6900XT/6950XT voor de huidige games. Als 7900XTX voldoende marge biedt dan koop ik die. Ik heb in principe ook wel het geld voor een 4090, maar die prijs is me echt een te grote vraag en nVidia is mij als klant kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:08
Damic schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:15:
Exactly! Heb de RX6x ook net besteld en even de hele shitstorm afwachten. Netjes gesloten houden en even safe spelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 23:23
Een 4080 die op 80C zit in God of War...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oSJLJmzwO_uNfYEGV0dsWiLYfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lud5j1qB0gfrphpnpriy1A2Z.png?f=fotoalbum_large

Ik wacht wel op de echte reviews :p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26
Paprika schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:32:
[...]

Een 4080 die op 80C zit in God of War...

[Afbeelding]

Ik wacht wel op de echte reviews :p.
De gpu load bij die benchmarks is ook redelijk raar. In sommige gevallen lijkt het op een gpu bottleneck, wat prima kan bij sommige spellen en snelle kaarten. Alleen de traagste kaart heeft de laagste gpu load :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja, ik weet niet welke ik nu lelijker vind. :P

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/SAPPHIRE-NITRO-7900-HERO-2-1200x438.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/SAPPHIRE-Radeon-RX-7900-XTX-24GB-NITRO-3-768x461.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/SAPPHIRE-Radeon-RX-7900-XTX-24GB-NITRO-4-700x426.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/RED-DEVIL-HERO-1200x437.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/RX-7900-RED-DEVIL-01-768x451.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/RX-7900-RED-DEVIL-02-700x426.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-10 22:20

The Chosen One

Zie signature!

Moet dat een backplate cover zijn of zit dat er op vast? De kaart op zich gaat nog wel.

En weet niet hoe de RGB (effecten) die 1e nog anders kan laten kijken, het is een redelijk strak uiterlijk maar die roze/blauwe kleuren laten het zo anders lijken.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Zonder RGB en met draaiende fans zal die eerste er volgens mij prima uitzien. Of in elk geval met een vaste kleur voor de RGB.

Die tweede lijkt een losse plastic backcover te hebben die lelijk is en alleen maar voor isolatie zorgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit lijkt me een acceptabele hoeveelheid videokaarten voor iets meer dan twee weken verkrijgbaarheid. :P
[Twitter: https://twitter.com/KyleBennett/status/1601997050580697088]

Verder kan dit dus alleen als de fabricagelijnen maanden geleden al zijn omgebouwd en zijn begonnen met RDNA3 productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:21
Reference model blijft toch het mooiste. Als die verder prima koelt en je niet wilt gaan overclocken zou ik daar voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Dat uiteinde van de Sapphire (backplate-zijde) lijkt wel later bedacht te zijn. Past totaal niet bij de rest van de achterkant. Op de foto lijkt het zelfs qua uitlijning niet eens te kloppen/scheef te zitten. De PowerColor look had beter bij een 4090 in ovenstand (600W) gepast. Gelukkig snapt AMD het zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:49

Thomg

Aww yiss

Verxx schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:50:
Reference model blijft toch het mooiste. Als die verder prima koelt en je niet wilt gaan overclocken zou ik daar voor gaan.
Ervaring leert helaas wel dat de 6950XT reference best wel boo-boo was.
https://www.techpowerup.c...-reference-design/34.html

AMD moet dan wel met een serieus betere koeler komen dan 6950XT reference.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verxx
  • Laatst online: 11:21
Daarom ook "als" hij prima koelt ;). Er zitten ook 2 8 pin power connectors op tegenover 3 op de AIB modellen dus ik heb ergens hoop dat het deze keer goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:46
Is vandaag de NDA lift ten aanzien van de reviews van de 7000 serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paprika schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:57:
Dat uiteinde van de Sapphire (backplate-zijde) lijkt wel later bedacht te zijn. Past totaal niet bij de rest van de achterkant. Op de foto lijkt het zelfs qua uitlijning niet eens te kloppen/scheef te zitten. De PowerColor look had beter bij een 4090 in ovenstand (600W) gepast. Gelukkig snapt AMD het zelf wel.
Tot dusver zien de AMD referentiemodellen eigenlijk er het beste uit. Daarna waarschijnlijk Gigabyte.
Gigabyte gebruikt alleen nog steeds sleeve bearing ventilatoren en dat is gewoon al nee. ASUS lijkt min of meer het RTX4090 koelontwerp te transplanteren op AMD. Die grap ken ik ook, resultaat is erg onzeker en waarschijnlijk ook een stuk duurder. MSI lijkt vooralsnog niks te hebben want anders hadden we het al gehoord. Het is MSI, die lekken werkelijk alles. :P

ASRock is niet goed in te schatten. XFX lijkt hun goede RDNA2 ontwerp te hergebruiken en we missen eigenlijk als enige grote vraag nog de Sapphire Pulse. Want ik vermoed eigenlijk dat die 3x 8 pin modellen waarschijnlijk ook met fors hogere TDP ratings komen. Ik denk dan ook dat dit meer een generatie is waar het beste instapmodel de winnaar kan zijn. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Lekiame schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:18:
Is vandaag de NDA lift ten aanzien van de reviews van de 7000 serie?
Ja, zal wel weer om 15:00 Nederlandse tijd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:43
Thomg schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:09:
[...]

Ervaring leert helaas wel dat de 6950XT reference best wel boo-boo was.
https://www.techpowerup.c...-reference-design/34.html

AMD moet dan wel met een serieus betere koeler komen dan 6950XT reference.
De conclusie van diezelfde review zegt wel wat heel anders ;)
In our thermal testing, the RX 6950 XT thermal solution achieved good temperatures of 77°C that are comparable to other RX 6950 XT cards. While noise levels are not as low as on the MSI Gaming X Trio and Sapphire Pure, they are still what I'd consider "quiet," especially when taking into account the performance class. Compared to the 42 dBA of the RTX 3090 Ti Founders Edition cooler, the RX 6950 XT is much quieter with 33 dBA and matches RTX 3090 non-Ti FE noise levels. Overall, this makes the AMD reference design a good choice even when low noise is high on your shopping list. Our apples-to-apples cooler comparison testing reveals that AMD's thermal solution is considerably weaker than what we've been seeing on custom designs—roughly 10 to 15°C warmer at the same heat load. AMD really did a great job tuning the fan profile to the cooler's capabilities, but this means custom designs are still the way to go for enthusiast overclockers if pushing the card to the limit.
Dat AIB koelers nog wat beter zijn klopt, maar de vraag is wat een acceptabele meerprijs is, kost zo'n AIB 6950XT $50 meer, is dat te verdedigen, is dat echter $200 of meer is dat al snel niet meer het geval.

En dat zal je met de nieuwe kaarten ook moeten bekijken, een AIB 7900XT(X) mag best $50 tot misschien $100 meer kosten om de betere koeling te rechtvaardigen, gaat dat echter meer zijn, dan is het al snel het geld niet meer waard, tenzij je echt zwaar gaat overklokken (als dat al kan, is namelijk ook altijd weer de vraag, zeker met de soms zeer strakke binning die je tegenwoordig ziet) en bijv. met (veel) hogere powerlimits wil werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 12-12-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:49:
Dit lijkt me een acceptabele hoeveelheid videokaarten voor iets meer dan twee weken verkrijgbaarheid. :P
[Twitter]

Verder kan dit dus alleen als de fabricagelijnen maanden geleden al zijn omgebouwd en zijn begonnen met RDNA3 productie.
Ik neem aan dat het getal van 200K ook de AIB-modellen omvat, dus dan is de daadwerkelijke beschikbaarheid bij launch mogelijk hoger dan 30K, als sommige AIB-kaarten dan al beschikbaar zijn.

Ongetwijfeld alsnog veel minder dan de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
[Twitter]

Ik ben wat dat betreft over gegaan op 'eerst zien, dan geloven', de ene leaker zegt dit, de ander geeft aan dat we hier in EU amper kaarten hoeven te verwachten. We gaat het wel zien, ik hou gematigde verwachtingen aan voor mezelf, dan kan het alleen maar meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-04-2023
Hoe laat vervalt de review embargo van Navi 31 vandaag. Is dat altijd standaard om 15.00 uur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:40
ItalianStyle schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:51:
Hoe laat vervalt de review embargo van Navi 31 vandaag. Is dat altijd standaard om 15.00 uur?
Vier posts boven je vraag staat het antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-06 14:38
Is er ook een tijd bekend waarop de daadwerkelijke verkoop start? Ik las ergens dat ze in de VS 's ochtends beschikbaar zijn, maar er stond niet bij hoe laat. Zou dat betekenen dat ze in Nederland morgenmiddag te krijgen zijn (als ze überhaupt te krijgen zijn natuurlijk) of begint de verkoop klokslag om middernacht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 22:28

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-06 14:38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Ben héél benieuwd naar deze launch. Heb het gevoel dat AMD wel eens precies op het juiste segment ingezet kan hebben qua prijs en prestaties. Dat de kaarten dan ook nog eens niet zo idioot groot zijn en geen gekke stekkers nodig hebben (die ook nog eens extra ruimte innemen) zijn ook zeker pluspunten.

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:55
De mensen van Hardware Unboxed zitten lekker te gamen, echter kwam ik wel iets tegen

Uiteraard geen idee of het officieel is...
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=lDwSUlBQglw]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
[Twitter]

Wil dit zeggen dat deze kaarten via AMD Direct buy te kopen zijn of is dit distributie via webshops. Dankje

Is er trouwens info gelekt over watergekoelde kaarten? Bij XFX 6900xt hadden ze een knappe ekwb block editie.

https://twitter.com/haruk...CQIjDBb618PP3444PSnQ&s=19

[ Voor 15% gewijzigd door Spacewide op 12-12-2022 15:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Julian schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:56:
Ben héél benieuwd naar deze launch. Heb het gevoel dat AMD wel eens precies op het juiste segment ingezet kan hebben qua prijs en prestaties. Dat de kaarten dan ook nog eens niet zo idioot groot zijn en geen gekke stekkers nodig hebben (die ook nog eens extra ruimte innemen) zijn ook zeker pluspunten.
In het Nvidia nieuwstopic hebben Omega Supreme en ikzelf berekend dat een prijs van $900-$1000 voor de prestaties van de 4080 een redelijke generationele verbetering geeft. Dus aangenomen dat de prestatie inderdaad rond de 4080 komen, is deze prijs wel redelijk.

De vraag is wel of genoeg mensen deze prijs überhaupt willen betalen voor een niet-halo product. Volgens mij is dat nooit uitgetest, want de verkopen van de 3080 Ti, 3090 en 6900 XT werden gigantisch opgedreven door de miningboom. En in de generatie daarvoor hadden zowel Nvidia als AMD geen niet-halo kaart boven de $700.

Dus het zou mij niet verbazen als men ontdekt dat deze prijsstelling een brug te ver is. Ik denk dat je boven de 1000 dollar en euro sowieso een psychologisch grens overgaat waar het opeens wel heel duur lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 12:00

Jumpiefox

Hoi ?

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
https://tweakers.net/revi...aart-van-de-toekomst.html

TLTR;

Afhankelijk van resolutie én game is de XTX enkele procenten sneller of langzamer dan de RTX 4080. Ray tracing doet Nvidia nog altijd beter. Stroomverbruik is wel hoger dan de laatstgenoemde, waardoor de XTX minder prestaties per watt levert dan Nvidia. Daar tegenover staat een adviesprijs die € 240 lager is dan de RTX 4080 waardoor AMD weer een betere prijs/performance verhouding heeft.

Persoonlijk;

Ik had stiekem gehoopt dat de XTX middenin de RTX 4080 en RTX 4090 zou zitten, onder andere vanwege het hogere stroomgebruik. Maar in de praktijk zit de XTX vooral op de RTX 4080 en niet tussen beide RTX 40 modellen in.

Ik durf nog niet zeggen of Nvidia de prijs van de RTX 4080 zal laten zakken, omdat ray tracing nog altijd beter is dan AMD en de RTX 4080 een lager stroomverbruik heeft. Dat zijn een paar troeven om die € 240 hogere prijs te verantwoorden.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-10 19:57

[ Voor 32% gewijzigd door Pikkemans op 12-12-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:56
XWB schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:00:
review: Radeon RX 7900 XT en XTX - AMD's RTX 4080-concurrent is klaar voor de...

TLTR;

Afhankelijk van resolutie én game is de XTX enkele procenten sneller of langzamer dan de RTX 4080. Ray tracing doet Nvidia nog altijd beter. Stroomverbruik is wel hoger dan de laatstgenoemde, waardoor de XTX minder prestaties per watt levert dan Nvidia. Daar tegenover staat een adviesprijs die € 240 lager is dan de RTX 4080 waardoor AMD weer een betere prijs/performance verhouding heeft.

Persoonlijk;

Ik had stiekem gehoopt dat de XTX middenin de RTX 4080 en RTX 4090 zou zitten, onder andere vanwege het hogere stroomgebruik. Maar in de praktijk zit de XTX vooral op de RTX 4080 en niet tussen beide RTX 40 modellen in.

Ik durf nog niet zeggen of Nvidia de prijs van de RTX 4080 zal laten zakken, omdat ray tracing nog altijd beter is dan AMD en de RTX 4080 een lager stroomverbruik heeft. Dat zijn een paar troeven om die € 240 hogere prijs te verantwoorden.
404 Not Found
Review met ID 10702 niet gevonden.

De link werkt bij mij niet en ik zie alleen maar hoodies, petjes en ander Tweakersgear op de FP :+

EDIT: overhyped and underdelivered, auw.. :o

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
Alle beschikbare reviews.

https://videocardz.com/14...900-xtx-xt-review-roundup

;)

[ Voor 29% gewijzigd door Spacewide op 12-12-2022 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
UniMatrix schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:04:
[...]

Maar nog altijd een snelle videokaart natuurlijk, AMD biedt de consument een alternatief voor de RTX 4080 en kan dus mee in het hoge segment.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 12:00

Jumpiefox

Hoi ?

Mjah. beetje dubbel gevoel.
Opzich een top kaart..goedkoper dan de 4080. Soms wat sneller..soms even snel soms net wat langzamer. Eigenlijk best een win dus. Maar had toch meer verwacht/gehoopt. Ik sla deze gen over..de performance die ik wil heeft de 4090 inpacht maar niet voor de prijs die ik bereid ben te betalen hehe. Zal het maar nog ff moeten doen met mijn 3090. Trek opzich genoeg fps (120) in elke game die ik speel met dlss behalve cyberpunk..maar toch jeukt het soms hehe.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Tsja, als toch straks blijkt dat dat ding op 3GHz of meer had moeten lopen, dan had hij denk ik dicht op de 4090 gezeten, maar dat weten we nog steeds niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jody2k
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 13:20
3090ti performance in ray tracing, valt toch hard tegen niet?
Modbreak:Als je niets beters te melden hebt dan een trolopmerking als dit kun je beter uit het topic wegblijven.

[ Voor 49% gewijzigd door dion_b op 14-12-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 21:00

OMD

jody2k schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:13:
De XTX ja, de XT is echt trager dan een 3090ti. De XT zit een beetje gelijk of net onder de 3090.
Maar goed, zoals hieronder vermeld. Dat is niet echt een verrassing natuurlijk en was eigenlijk al ruimschoots bekend.

[ Voor 27% gewijzigd door OMD op 12-12-2022 15:17 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mars Warrior schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:13:
[...]

Tsja, als toch straks blijkt dat dat ding op 3GHz of meer had moeten lopen, dan had hij denk ik dicht op de 4090 gezeten, maar dat weten we nog steeds niet 8)
RX7900XTX lijkt alleen effectief rond de 2600MHz te doen. Er is dus niet zoveel marge voor winst.
Nee dat was wel de verwachting. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Dat is toch juist "geen nieuws" (om OT te blijven), maar precies wat verwacht werd? Kweeniemeer waar ik had opgevangen maar in elk geval voor mij geen nieuws. En voor mij zou het ook nog steeds een upgrade zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrigi
  • Laatst online: 07-10 22:53
UniMatrix schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:04:
Als ik het verhaal van de HW bug mag geloven zou het beter geweest zijn.. Wederom een jammere loop van omstandigheden voor de Radeon groep.

Maar voor de juiste prijs zijn er weinig slechte producten :)

Ik ben te lui omeen fps/euro berekening te maken, is die ergens in een review te vinden?

edit: Techpowerup heeft die in dollariedoos: https://www.techpowerup.c...adeon-rx-7900-xtx/33.html
Als de ratio tussen effectieve prijzen hetzelfde blijft als die in MSRP, dan is het nog steeds een goeie deal :)

Edit2: En HWU op deze timestamp: YouTube: RTX 4080 Killer? Radeon RX 7900 XTX Review & Benchmarks
Thanks @DaniëlWW2 en @UniMatrix

[ Voor 31% gewijzigd door Arrigi op 12-12-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjona100
  • Laatst online: 10:14
Ik zie in de video van Techtesters dat de MSRP van de 7900xtx in de EU rond de €1160 zit. Das toch een goede 240€ lager dan een 4080 FE bij NBB

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Arrigi schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:18:
[...]

Als ik het verhaal van de HW bug mag geloven zou het beter geweest zijn.. Wederom een jammere loop van omstandigheden voor de Radeon groep.

Ik ben te lui omeen fps/euro berekening te maken, is die ergens in een review te vinden?
HWU zoals altijd. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-7900-xtx/images/performance-matchup.png

Alleen gek dat (out of the box) de 4080 betere p/w weet te behalen. Dat had ik dan weer niet verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

als ik op TPU dit -laatje zie voor 4k, dan doet AMD het in de meeste games toch beter dan de 4080 :D

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-7900-xtx/images/performance-matchup.png

Dat is toch niet slecht te noemen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
Arrigi schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:18:
[...]

Techpowerup, EDIT al gevonden zag ik :)

Het hangt allemaal een beetje van de straatprijzen en verkrijgbaarheid af ook.

Ik hoop voor iedereen dat de prijzen onder druk komen, ook voor de lagere segmenten.

Nog geen spijt van mijn keuze een paar weken terug }) ;)

[ Voor 23% gewijzigd door UniMatrix op 12-12-2022 15:24 ]

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mars Warrior schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:20:
als ik op TPU dit -laatje zie voor 4k, dan doet AMD het in de meeste games toch beter dan de 4080 :D

[Afbeelding]

Het is ook niet slecht, maar AMD heeft ons wel lopen misleiden met wat de RX7900XTX nu werkelijk zou doen. En dat vind ik niet zo leuk om het maar voorzichtig te zeggen...

Nog zeker niet zo uitgebreid gekeken als ik zou willen, maar een ding is mij nu al duidelijk. Dit is absoluut geen $1000 videokaart. Dit is een $700 videokaart die $1000 kost omdat de RTX4080 $1200 kost. Nvidia kan nu de prijs bepalen en als die eindelijk realiteit onderkennen dat de RTX4080 fors goedkoper moet, dan moet de RX7900XTX eronder qua prijs blijven. Dit is namelijk precies hetzelfde als RX6800XT vs. RTX3080 behalve dat AMD een misleidende 90 heeft gebruikt voor de naamgeving...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
https://www.techpowerup.c...adeon-rx-7900-xtx/37.html

Wanneer de kaart uit volledige idle modus springt (multi-monitor, video materiaal etc) gaat er wel iets 'fout' (flinke sprong in kloksnelheden?), dus dat zal vast in een toekomstige driver update aangepakt worden gok ik zo. De 6000 series had een iets grotere sprong nodig dan Nvidia (waar AMD het in volledig idle weer beter doet), maar nu is de sprong onnodig groot lijkt het.

[ Voor 22% gewijzigd door Paprika op 12-12-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 16:25
Gezien de verhalen over de coil whine en fan speed die ik overal zie is de 7900 een hard pass voor mij en de msi en asus modellen zullen wel FLINK duurder zijn dus ook een hard pass.

Wachten op prijs drops dus.

Verder zitten er ook AARDIG want verschillen tussen de reviews. zo heb ik max clocks tot 3200 mhz gezien en zo laag als 2550 mhz. en laat de 1 dips in cyberpunk zien en heeft de ander er geen last van.

Er moet dus duidelijk nog een strijkijzer overheen en het moet nog wat duidelijker worden wat user error is en wat niet.

Enige echte verbetering dis constant lijkt is RT prestatie maarja of we daar nou over naar huis moeten schrijven..

[ Voor 52% gewijzigd door computerjunky op 12-12-2022 15:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Raster performance valt tegen, hoewel er minder negatieve uitschieters lijken te zijn dan met RDNA2 tegenover Ampère. En de positieve uitschieters zijn in sommige gevallen wel erg extreem.

Verbruik is gewoon slecht. De vraag is nu of er inderdaad een hardware bug is waardoor de kloksnelheid beperkt is, want dat is dan vrijwel zeker een schakelingsprobleem, wat dan ook een effect heeft op de benodigde spanning. En dat betekent ook dat we dan extreme uitlopers zullen zien qua undervolten, sommigen zullen daar waarschijnlijk extreme resultaten kunnen behalen.

Dat gezegd hebbende: RT is wel goed vooruit gegaan. Iedereen staart zich blind op de resulterende framerates, maar je moet dit gen-op-gen bekijken - het lag niet in de lijn der verwachting dat ze Nvidia even gingen evenaren. Nvidia heeft met Ada echter 0,0 verbeteringen aan RT doorgevoerd. De reden dat de 4090 50% sneller is dan een 3090 Ti is omdat hij ook 50% meer RT cores heeft. Sterker nog, de 4090 mist wat performance, want met hun fors hogere kloksnelheden had daar meer uit moeten komen. AMD heeft wel enkele RA's meer (192 in plaats van 160), maar die 20% meer zorgt niet voor de performance sprong die ze maken.

Ik ga me de komende 24 uur maar eens beraden over of ik er één haal. Ada is voor mij geen optie vanwege de stekker en ik ben niet overtuigd van de eerste ronde RDNA3. Last-gen wordt op deze manier behoorlijk aantrekkelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Werelds op 12-12-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Volgens mij ook slelchtere performance/watt. Omgekeerde wereld, ik zie in ieder geval nog niet een reden om te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Heeft iemand al undervolt en underclock data voorbij zien komen trouwens? Dat is altijd toch wel het meest interessante want 350 watt is echt veel te veel wat mij betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arrigi
  • Laatst online: 07-10 22:53
computerjunky schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:32:
Heeft iemand al undervolt en underclock data voorbij zien komen trouwens? Dat is altijd toch wel het meest interessante want 350 watt is echt veel te veel wat mij betreft.
https://www.computerbase....6/#abschnitt_undervoltage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Als het inderdaad een hardware bug is dan zou ik eigenlijk later nog een 7950 *** verwachten of zelfs een 8xxx binnen een jaar. De prijs is ok, maar ik ben zeker niet onder de indruk. Ik had de verwachting dat hij iets van 20% sneller zou zijn dan de 4080 in raster.

De 6000 generatie was een grotere sprong dan dit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RX7900XTX
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-7900-xtx/images/clock-vs-voltage.png

RX7900XT
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-radeon-rx-7900-xt/images/clock-vs-voltage.png

Hoe heeft de RX7900XT een betere gemiddelde clock speed? Zo lijkt het er echt op dat de GPU met 87,5% ingeschakelde hardware en 84,5% vermogen, iets betere clock speeds doet. Hoe zwaar loopt de volle chip dan niet tegen een limiet aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
Mars Warrior schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:20:

[Afbeelding]

Dat ligt er natuurlijk aan wat je speelt, als jij hele dagen far cry 6 speelt is het natuurlijk perfect.
Maar het ligt natuurlijk ook aan de geteste suite, de ene game doet het simpelweg beter met een 4080 en anderen met de 7900XTX

Probleem hier vooral dat de 7900XTX al maanden (als het niet langer is) gehyped wordt als een 4090 killer in raster. AMD heeft die verwachtingen niet gemanaged en dat is dus een eigen leven gaan leiden, soms leidend tot de meest verbazingwekkende claims.

En nu zie je dat wanneer puntje bij paaltje komt in bijvoorbeeld HUB's suite de 7900XTX de 4080 maar heel nipt de baas is in raster in zowel 1440P als 4K

Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/2588/bench/Average_1440p-p.webp

Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/2588/bench/Average_4K-p.webp

Wat gezien de hype gewoon slecht is, terwijl het product op deze prijsstelling minimaal redelijk is, nog steeds niet goed, maar in ieder geval qua perf / $ 20% beter dan de 4080.

Ik moet wel zeggen dat ik niet verwacht had dat de 4080 efficiënter zou zijn qua verbruik, zoals HUB aangeeft. Juist daar had ik nog wel een win verwacht voor AMD, ook al zou de hype van 4090 performance niet uitkomen, zoals we eigenlijk al wisten sinds de presentatie.

Ik denk dat Steve het op techspot, voor de lezers, het gevoel van hun lezers (en waarschijnlijk ook veel Tweakers) m.b.t. tot de hype goed verwoord:
Regarding to how hyped the Radeon RX 7900 XTX has been, AMD themselves are largely to blame for this. But just to make sure we weren't too off base with this, we polled HUB's audience, asking what their expectations were based on AMD's RDNA 3 announcement, where they compared the 7900 XTX to the 6950 XT, showing gains or between 50-70%.

The majority of you expected the 7900 XTX to be at least 50% faster than the 6950 XT on average, based on what AMD had said. With 60% of people voting 50% or more, it's clear AMD oversold their new flagship and set too high expectations. At 50% faster than the 6950 XT, the Radeon 7900 XTX would be at least 10-15% faster than the RTX 4080, and not a great deal slower than the RTX 4090.

In reality, the Radeon RX 7900 XTX is on average 35% faster than the 6950 XT, placing it on par with the RTX 4080. AMD's own review guide showed the 7900 XTX to be on average 43% faster than the 6950 XT, slightly more favorable than our match up, though the games tested were different. Point is, we think people were expecting more and that might lead to unnecessary negative feedback from gamers. If that's the case, AMD has no one to blame but themselves.
Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/2588/images/2022-12-12-image-j.webp

Al met al weer een launch, waarbij vooral AMD's marketing afdeling het veel en veel beter had moeten doen qua managen van de verwachtingen van het publiek.

Edit: HUB's Poll even toegevoegd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
En als je dan de 4090 nog standaard op 80% power limit zet wat nauwelijks invloed (2%) heeft op de performance dan komen al die temperatuur, verbruik, geluid en perf per watt plaatjes in de reviews er weer anders uit te zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Deze ziet er gelukkig niet verkeerd uit. Toch nog iets positiefs. :P

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/SAPPHIRE-Radeon-RX-7900-XTX-24GB-PULSE-1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/SAPPHIRE-Radeon-RX-7900-XT-20GB-PULSE-1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/SAPPHIRE-Radeon-RX-7900-XTX-24GB-PULSE-3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/SAPPHIRE-Radeon-RX-7900-XTX-24GB-PULSE-4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:30:
[...]
Volgens mij ook slelchtere performance/watt. Omgekeerde wereld, ik zie in ieder geval nog niet een reden om te upgraden.
Daar kun je in elk geval twee redenen voor opnoemen:
- N4 vs 5N + 6N
- Extra verbruik voor het sturen van berichten tussen de chiplets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Met gemiddeld 35% sneller in plaats van de 50-70% ten opzichte van de 6950 is het inderdaad wel te verklaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Even afgaand op de USD MSRP vind ik toch dat de 7900XTX hier een slecht beurt maakt. Als je toch al $1000 over de kling wil jagen dan is die $200 extra voor een 4080 naar mijn idee niet zo'n heel gekke investering.
Nvidia lijkt het gewoon net iets gelikter voor elkaar te hebben deze ronde; zeker als je kijkt naar het verschil wat nog steeds aanwezig is op gebied van RT. Ik vind het zelf wel jammer hoor; zeker omdat ik nu ook minder verwacht van een 7800XT.

[ Voor 10% gewijzigd door zzzzz op 12-12-2022 15:42 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Yikes idle power draw lijkt ook serieuze problemen te hebben. dat is iets wat echt totaal niet acceptabel is wat mij betreft. Tot wel 40 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Paprika schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:26:
https://www.techpowerup.c...adeon-rx-7900-xtx/37.html

Wanneer de kaart uit volledige idle modus springt (multi-monitor, video materiaal etc) gaat er wel iets 'fout' (flinke sprong in kloksnelheden?), dus dat zal vast in een toekomstige driver update aangepakt worden gok ik zo. De 6000 series had een iets grotere sprong nodig dan Nvidia (waar AMD het in volledig idle weer beter doet), maar nu is de sprong onnodig groot lijkt het.
Dat is helaas zo ongeveer traditie bij AMD, problemen met idle verbruik bij multi-monitor setups en/of hoger dan 60Hz framerate.

Maar dat is wel een hele grote. Met huidige energieprijzen als je een multi-monitor setup hebt die je ook veel gebruikt voor 'gewoon' werk, wordt dat nog een dure videokaart als het niet opgelost wordt.

Onder de streep (helaas) redelijk binnen mijn verwachting. Mijn gok was dat AMD een 10-15% betere prijs/performance zou bieden. Als we zeggen dat hij gelijk is aan de 4080 (iets beter op rasterization, flink achter blijvende bij RT), is het 17% geworden. Nou ja, iets beter dan ik had verwacht, maar geen schokkende verschillen.

Ondanks de optimistische voorspellingen van velen blijft performance/watt achter. Het zijn geen gigantische verschillen, maar het is iig geen reden om voor AMD te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

DaniëlWW2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:35:
RX7900XTX
[Afbeelding]

RX7900XT
[Afbeelding]

Hoe heeft de RX7900XT een betere gemiddelde clock speed? Zo lijkt het er echt op dat de GPU met 87,5% ingeschakelde hardware en 84,5% vermogen, iets betere clock speeds doet. Hoe zwaar loopt de volle chip dan niet tegen een limiet aan?
De spreiding per voltage is bij de XTX veel groter, dus deze chip lijkt wat moeite te hebben…

Op computerbase hebben ze de XTX undervolt en dan komt daar toch een 4% meer performance uit. Mogelijk geeft dat ook een strakkere v/f grafiek, net als de XT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UniMatrix
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:39:
Deze ziet er gelukkig niet verkeerd uit. Toch nog iets positiefs. :P
Nou, 110 avg fps 4k Ultra over 15 a 20 games vind ik gewoon een hele goede kaart voor hopelijk minder dan de 4080 en als je al een RTX 3000 of RX 6000 hebt kun je hem zo in je systeem kwijt.

De hype / verwachting is wat het nu 'negatief' doet lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:35:
RX7900XTX
[Afbeelding]

RX7900XT
[Afbeelding]

Tja hetzelfde zag je met de 6800XT vs 6900XT de 6900XT is gewoon zwaar power capped daar waar de 6800XT dat niet is. Als je het slechtste deel dat meer nodig heeft uit kan schakelen komt daar een betere frequency per watt uitrollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordRAN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 09:10
Ik had meer gehoopt van AMD te zien in deze ronde. Als je toch al zoveel geld uit wilt geven voor een videokaart dan idd +/- 150 a 200 extra voor een 4080, maar dan wel met DLSS 3 en goede RT performance. Zo te zien gaan de prijzen van Nvidia ook iets omlaag, dus dan is AMD toch de grote verliezer in dit geval. Erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ludewig schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:41:
[...]

Daar kun je in elk geval twee redenen voor opnoemen:
- N4 vs 5N + 6N
- Extra verbruik voor het sturen van berichten tussen de chiplets.
Ik verwacht dan voornamelijk dat laatste, fabric verbruikt inderdaad immers ook, 4N (het is niet N4) zou immers N5 zijn met een Nvidia marketing sausje, en geen 4nm node zoals velen lijken te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
UniMatrix schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:47:
[...]

Nou, 110 avg fps 4k Ultra over 15 a 20 games vind ik gewoon een hele goede kaart voor hopelijk minder dan de 4080 en als je al een RTX 3000 of RX 6000 hebt kun je hem zo in je systeem kwijt.

Maar niet alleen de hype, ook het commentaar op het groene kamp, terwijl rood dus niet significant anders uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

UniMatrix schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:47:
[...]

Ik kijk naar de prijs/kwaliteit en voor $1000 vind ik dit niet goed, zeker niet. AMD heeft hier gewoon een eigen prijsverhoging kunnen doorvoeren omdat Nvidia helemaal doorgeslagen is en daar valt weinig positiefs over te doen. Was dit nu $700 dan was ik zeker niet zo negatief. :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• computerjunky
De hype rond AMD is iets waar ik me al jaren aan erger. Al die rode brilletjes heeft helemaal niemand baat bij. Ik gun ze het beste want daar word ik zelf ook beter van maar eerlijk is eerlijk AMD heeft best wel gefaald met de cpu en gpu lineup dit jaar.
Al zou een lagere prijs een deel van dat probleem op kunnen lossen. Maar er zijn ook serieuzere issues die je niet met lagere prijzen op kan lossen met deze gpu's.

Helaas zitten er 2 jaren tussen gpu launches want ik vind de lineup van beide kanten zwaar tegen vallen en de kans dat ik upgrade is niet heel groot op deze manier.

Edit : Typo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Sissors schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:49:
[...]

Maar niet alleen de hype, ook het commentaar op het groene kamp, terwijl rood dus niet significant anders uitkomt.
Tsja behalve de prijzen van het groene kamp dan, ben zo gek geweest het neer te tellen maar eigenlijk is het te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
computerjunky schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:53:
De hype rond AMD is iets waar ik me al jaren aan erger. Al die rode brilletjes heeft helemaal niemand baar bij. Ik gun ze het beste want daar word ik zelf ook beter van maar eer lijk is eerlijk AMD heeft best wel gefaald met de cpu en gpu lineup dit jaar.
Al zou een lagere prijs een deel van dat probleem op kunnen lossen. Maar er zijn ook serieuzere issues die je niet met lagere prijzen op kan lossen met deze gpu's.

Helaas zitten er 2 jaren tussen gpu launches want ik vind de lineup van beide kanten zwaar tegen vallen en de kans dat ik upgrade is niet heel groot op deze manier.
Dit vooral ja. En heb het al eerder gezegd, maar ben bang dat ze zo met elkaar aan het concurreren zijn, dat ze vergeten dat de consument nog andere opties heeft: Niet upgraden bijvoorbeeld. Of nog erger (van zowel mijn als AMD/Nvidia's oogpunt), switchen naar consoles. Waarbij een volledige console goedkoper gaat zijn dan een '(low/)mid end' GPU met deze prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Als er te weinig verkocht wordt zal een en ander zich wel corrigeren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:50
Tot nu valt het allemaal best tegen. Als nVidia de ex 4080 12GB voor 850 in de markt zet en de 4080 100 dollar goedkoper maakt, dan is AMD deze ronde uitgespeeld.

Prestaties an sich zijn ok, maar AMD heeft wederom geen pluspunten om verandering in de markt te brengen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Het lijkt erop dat de 7xxx generatie cpu/gpu een goede is om over te slaan.

@DaniëlWW2
Inderdaad 700 was een betere prijs geweest.

@computerjunky
Hopen voor 20% sneller dan een RTX 4080 (in raster) was niet een hele grote hoop gezien de grote sprong die we zagen tussen de 5700 XT en de 6900 XT; helemaal niet als je daarmee de 50% sneller dan de 6950 XT neemt ipv de 70% van AMD.
Pagina: 1 ... 79 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.