Dat ligt er natuurlijk aan wat je speelt, als jij hele dagen far cry 6 speelt is het natuurlijk perfect.
Maar het ligt natuurlijk ook aan de geteste suite, de ene game doet het simpelweg beter met een 4080 en anderen met de 7900XTX
Probleem hier vooral dat de 7900XTX al maanden (als het niet langer is) gehyped wordt als een 4090 killer in raster. AMD heeft die verwachtingen niet gemanaged en dat is dus een eigen leven gaan leiden, soms leidend tot de meest verbazingwekkende claims.
En nu zie je dat wanneer puntje bij paaltje komt in bijvoorbeeld HUB's suite de 7900XTX de 4080 maar heel nipt de baas is in raster in zowel 1440P als 4K
Wat gezien de hype gewoon slecht is, terwijl het product op deze prijsstelling minimaal redelijk is, nog steeds niet goed, maar in ieder geval qua perf / $ 20% beter dan de 4080.
Ik moet wel zeggen dat ik niet verwacht had dat de 4080 efficiënter zou zijn qua verbruik, zoals HUB aangeeft. Juist daar had ik nog wel een win verwacht voor AMD, ook al zou de hype van 4090 performance niet uitkomen, zoals we eigenlijk al wisten sinds de presentatie.
Ik denk dat Steve het op techspot, voor de lezers, het gevoel van hun lezers (en waarschijnlijk ook veel Tweakers) m.b.t. tot de hype goed verwoord:
Regarding to how hyped the Radeon RX 7900 XTX has been, AMD themselves are largely to blame for this. But just to make sure we weren't too off base with this, we polled HUB's audience, asking what their expectations were based on AMD's RDNA 3 announcement, where they compared the 7900 XTX to the 6950 XT, showing gains or between 50-70%.
The majority of you expected the 7900 XTX to be at least 50% faster than the 6950 XT on average, based on what AMD had said. With 60% of people voting 50% or more, it's clear AMD oversold their new flagship and set too high expectations. At 50% faster than the 6950 XT, the Radeon 7900 XTX would be at least 10-15% faster than the RTX 4080, and not a great deal slower than the RTX 4090.
In reality, the Radeon RX 7900 XTX is on average 35% faster than the 6950 XT, placing it on par with the RTX 4080. AMD's own review guide showed the 7900 XTX to be on average 43% faster than the 6950 XT, slightly more favorable than our match up, though the games tested were different. Point is, we think people were expecting more and that might lead to unnecessary negative feedback from gamers. If that's the case, AMD has no one to blame but themselves.
Al met al weer een launch, waarbij vooral AMD's marketing afdeling het veel en veel beter had moeten doen qua managen van de verwachtingen van het publiek.
Edit: HUB's Poll even toegevoegd nog.