Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:43
The Chosen One schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:12:
[...]

Mijn huidige keuze voor mijn Gigabyte 1080TI 11g extreme nogwattus was mede bepaalt door de 4 jaar garantie die ze er bij 'gaven'.
Dat is natuurlijk zeker een voordeel, en zou voor mij mogelijk ook een selling point zijn (als je het niet zelf al betaald doordat de kaart veel duurder is).
Verder is (nu) het nog betere koeling voor OC'en of gewoon nog lagere temps voor dezelfde workload, "betere" looks, al dan niet door de kaart zelf danwel RGB.
Looks is natuurlijk relatief, ik vind bijv. Nvidia reference modellen de mooiste Nvidia kaarten op het moment. Geen AIB die daar aan tipt voor mij. Al boeien looks mij sowieso niet heel veel, ik heb een dichte kast (Define R7). Maar ook AMD's 6000 serie reference kaarten vind ik er gewoon 'goed' uit zien.
Of ze moeten meer dingen gaan doen met een klein schermpje op de zijkant ala AIO CPU blocks. Al zie ik dat nog weinig, had er meer mee verwacht.
Zie hierboven, dat soort 'opsmuk' zou voor mij geen selling point zijn, want ik zie het amper. Het is leuk als je het er gratis bij krijgt, maar een meerprijs hoeven ze van mij niet te vragen voor dat soort spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:01
Dennism schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:12:
[...]

Dat laatste is nu echter juist mijn punt, mijn 6900XT hoor ik eigenlijk al niet (ik moet er echt mijn best op doen om deze te horen tijden het gamen, mijn 2de PC die iets verderop staan, met een 4670K en GTX1080 hoor ik beter :+ ), wat is dan nog de meerwaarde van de, op papier, nog stillere AIB koeler.
Goed punt, welke 6900XT heb jij? *portemonnee wordt onrustig op de achtergrond*

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:18:
[...]

Goed punt, welke 6900XT heb jij? *portemonnee wordt onrustig op de achtergrond*
Gewoon de reference van AMD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:08:
[...]

Worden die leaks nu niet wat te wild, ik zie het nu alweer gebeuren dat straks iedereen weer teleurgesteld is bij de volgende AMD release, omdat AMD de verwachtingen weer niet weet te managen, ze weer de leakers niet onder controle hebben en de leakers weer eens alles uit de duim zuigen, zoals bij de laatste paar releases.
Die vind ik ook, laten we zeggen wat optimistisch.
Paar honderd megahertz of zelfs 500MHz zou best kunnen, als er een hardware bug is, 1GHz+ lijkt me wat veel. Gebeurd dat, dan is dat een zelfs voor AMD standaarden, een vrij serieus gevalletje schot in eigen voet. :P

Verder ben ik het echt niet eens over partnermodellen zelfs als ik vergelijk met de RX6800XT/RX6900XT referentiekaart. Die is uitstekend voor de standaarden van een referentiemodel, maar menig partnermodel verslaat die alsnog makkelijk in temperaturen, geluidsniveau, bouwkwaliteit en features zoals snel verwijderbare ventilatoren.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:19:
[...]

Gewoon de reference van AMD.
6900XT
1.168,48 €
Out of Stock

Maar Megekko heeft nog een ASRockje van €789...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:16:
[...]

"Architected to exceed 3 GHz", AMD slide:
[Afbeelding]

plus: tweet van re-spin gerucht + RGT redelijk betrouwbare leaker.
plus: Navi31 is echt het eerst chiplet design, dus kan fouten bevatten.

Anders gezegd: waardoor zou AD102 2,5 GHZ halen met 600+ mm^2 tegenover 1,8 GHz GA102, maar Navi31 blijft op 2,3 GHz steken net als Navi21?
Die slide is natuurlijk bekend, maar op die slide staat dezelfde informatie volgens mij waarmee de N31 geruchten tot aan het kookpunt werd opgehyped, waarna iedereen na de presentatie down was omdat de leakers toch geen gelijk hadden.

En nu gaan diezelfde leakers weer hypen op basis van die info, + het respin geruchtwant ja, nu gaat het toch echt gebeuren!!!!

Dat kan natuurlijk allemaal waar bij, maar Iets met 'eerst zien, dan geloven' :+ is hier wel op zijn plaats, voordat iedereen straks weer verbouwereerd is nadat AMD weer niet toont wat de geruchten voorspelden, want let op, in jouw link die je nu weer plaatst is het gerucht al weer 3.3 tot 3.6Ghz, in plaats van 'gewoon' 3Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:20:
[...]

Paar honderd megahertz of zelfs 500MHz zou best kunnen, als er een hardware bug is, 1GHz+ lijkt me wat veel. Gebeurd dat, dan is dat een zelfs voor AMD standaarden, een vrij serieus gevalletje schot in eigen voet. :P

Verder ben ik het echt niet eens over partnermodellen zelfs als ik vergelijk met de RX6800XT/RX6900XT referentiekaart. Die is uitstekend voor de standaarden van een referentiemodel, maar menig partnermodel verslaat die alsnog makkelijk in temperaturen, geluidsniveau, bouwkwaliteit en features zoals snel verwijderbare ventilatoren.
Eens, +500 MHz zou al genoeg zijn om gelijk te spelen met de RTX 4090, ver boven de 3 GHz klinkt onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:20:
[...]

Eens met dat laatste, maar dat gaf ik ook al aan, echter hoeveel is dat waard. Dat is namelijk waar ik naar kijk, €50 of €100, ja mogelijk, kan ik inkomen, maar een partner kaart die €300-€500 duurder is dan de reference mag wel iets meer bieden dan iets beterere temperaturen, 3-5% meer performance en een iets stillere koeloplossing (zie ook mijn eerdere post, ik hoor mijn 6900XT ref al amper tot niet, wat voor meerwaarde heeft dan een nog stillere AIB kaart). Zo'n kaart moet gewoon eigenlijk in een andere performance tier zitten voor dat prijs premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dennism schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:24:
[...]

Dat kan natuurlijk allemaal waar bij, maar Iets met 'eerst zien, dan geloven' :+ is hier wel op zijn plaats, voordat iedereen straks weer verbouwereerd is nadat AMD weer niet toont wat de geruchten voorspelden, want let op, in jouw link die je nu weer plaatst is het gerucht al weer 3.3 tot 3.6Ghz, in plaats van 'gewoon' 3Ghz.
Doet mij een beetje denken aan Nvidia die claimde dat Ada op 3 Ghz kan werken. Achteraf bleek dat alleen mogelijk te zijn 'in het lab' onder 'speciale omstandigheden'.

De enige optie die ik nog zie is dat RX 7900 AiB modellen met drie PEG8 aansluitingen een flinke overklok toelaten. Maar ook dat moet nog maar aangetoond worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:24:
[...]

Die slide is natuurlijk bekend, maar op die slide staat dezelfde informatie volgens mij waarmee de N31 geruchten tot aan het kookpunt werd opgehyped, waarna iedereen na de presentatie down was omdat de leakers toch geen gelijk hadden.

En nu gaan diezelfde leakers weer hypen op basis van die info, + het respin geruchtwant ja, nu gaat het toch echt gebeuren!!!!

Die slide is van AMD zelf en geen gerucht. Ze hebben met de 7900 XT(X) gewoon gefaald volgens hun eigen slide deck.

https://www.tomshardware....the-ryzen-moment-for-gpus

De enige hoop is nu op de respin die samen met Navi32 op de markt zal komen Q3 2023, waarbij ik 2,8 GHz al knap zou vinden laat staan 3,3 tot 3,6 GHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wat ik eigenlijk vermoed is dat N32/N33 eerder de 3GHz+ chips zouden moeten zijn. Immers zijn de kleinere N22/N23 chips ook al 2,6GHz terwijl N21 eerder rond de 2,3GHz zit. Ik kan N31 alleen niet rijmen met redelijk vergelijkbare clockspeeds als N21 terwijl AMD ook 3GHz en 1,3x clock speed roept. Zeker omdat ik voor N32/N33 zeker ook minstens 2,6GHz verwacht en eigenlijk meer. Dan ga je al richting 3GHz.

N31 is verder best wel een potentieel heethoofd waar mensen op moeten letten. Een groot deel van die 355W gaat in de 300mm2 GCD zitten. Ik ben eigenlijk al even benieuwd hoe snel een N31 GPU van idle naar zeer hoge temperature zal gaan. Dat kan nog een leuk stukje "drama" worden. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
sunsmountain schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:04:
Wat natuurlijk wel een terecht punt is, dat Navi31 hoort te concurreren met AD102, maar dat pas Q32023 zal doen als de RX 7990 XTX:

https://www.notebookcheck...n-the-works.671239.0.html
Dat is best laat, tegen die tijd heeft Nvidia natuurlijk ook een refresh klaarstaan.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
XWB schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:29:
[...]

Doet mij een beetje denken aan Nvidia die claimde dat Ada op 3 Ghz kan werken. Achteraf bleek dat alleen mogelijk te zijn 'in het lab' onder 'speciale omstandigheden'.

De enige optie die ik nog zie is dat AiB modellen met drie PEG8 aansluitingen een flinke overklok toelaten. Maar ook dat moet nog maar aangetoond worden.
Ada kan bijna 4 GHz halen... 3,825 tot nu toe
https://wccftech.com/gala...ures-15-oc-world-records/

Zal wel wat afstelling vergen en goede PSU, maar ook gewone stervelingen halen 3 GHz uit AD102 met een AIO of zelfs Stock:
https://hwbot.org/benchma...kings#start=0#interval=20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:28:
[...]

Eens met dat laatste, maar dat gaf ik ook al aan, echter hoeveel is dat waard. Dat is namelijk waar ik naar kijk, €50 of €100, ja mogelijk, kan ik inkomen, maar een partner kaart die €300-€500 duurder is dan de reference mag wel iets meer bieden dan iets beterere temperaturen, 3-5% meer performance en een iets stillere koeloplossing (zie ook mijn eerdere post, ik hoor mijn 6900XT ref al amper tot niet, wat voor meerwaarde heeft dan een nog stillere AIB kaart). Zo'n kaart moet gewoon eigenlijk in een andere performance tier zitten voor dat prijs premium.
Je gaat er nu vanuit dat aan de AMD kant er net zo bezopen gedaan gaat worden als bij Nvidia. Zo gaat het alleen niet. Bij AMD was het tot dusver eigenlijk altijd instapmodellen die rond MSRP zaten en premium modellen die misschien $50 meer waren voor een forse sprong in kwaliteit. Want van wat er ook steeds uit AIB geruchten komt, knijpt AMD hun partners niet zo uit dat ze gedwongen worden om zulke dure premium modellen te maken omdat ze niks verdienen op de MSRP modellen. Verder denk ik dat de videokaartmarkt echt nog niet de bodem heeft bereikt waardoor ik me ook niet zoveel zorgen maak dat alles duurder gaat worden. En als ze wel dom gaan doen, tja mijn RX5700XT kan nog wel even mee totdat de volgende kwartaalcijfers binnenkomen en ze niks verkocht hebben. Want dat gebeurd nu gewoon. Dit is nu een kopersmarkt en ze hebben ons te overtuigen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
XWB schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:32:
[...]

Dat is best laat, tegen die tijd heeft Nvidia natuurlijk ook een refresh klaarstaan.
Ja, de 4090Ti, ofwel AD102 met 142 of zelfs alle 144 SMs. 600W... })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:31:
Wat ik eigenlijk vermoed is dat N32/N33 eerder de 3GHz+ chips zouden moeten zijn. Immers zijn de kleinere N22/N23 chips ook al 2,6GHz terwijl N21 eerder rond de 2,3GHz zit. Ik kan N31 alleen niet rijmen met redelijk vergelijkbare clockspeeds als N21 terwijl AMD ook 3GHz en 1,3x clock speed roept. Zeker omdat ik voor N32/N33 zeker ook minstens 2,6GHz verwacht en eigenlijk meer. Dan ga je al richting 3GHz.

N31 is verder best wel een potentieel heethoofd waar mensen op moeten letten. Een groot deel van die 355W gaat in de 300mm2 GCD zitten. Ik ben eigenlijk al even benieuwd hoe snel een N31 GPU van idle naar zeer hoge temperature zal gaan. Dat kan nog een leuk stukje "drama" worden. :P
Zou best kunnen dat ze die 3 GHz alleen waar maken op Navi33, en dat Navi31/32 gewoon niet op hun staart getrapt gaan worden omdat ze te nieuw zijn / hoge clocks te lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:31:

Lijkt er een beetje op alsof er iets niet goed zit in het design van deze stepping van N31. Als N32 straks veel hoger clockt zou het mij niet verbazen als ze met een refresh van N31 komen welke zo even 10-20% hoger kan clocken.
Ik vind de clocks persoonlijk heel erg tegenvallen voor een 5nm chip tov de 7nm Navi 21.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
sunsmountain schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:37:
[...]

Ada kan bijna 4 GHz halen... 3,825 tot nu toe
https://wccftech.com/gala...ures-15-oc-world-records/

Zal wel wat afstelling vergen en goede PSU, maar ook gewone stervelingen halen 3 GHz uit AD102 met een AIO of zelfs Stock:
https://hwbot.org/benchma...kings#start=0#interval=20
Dat zijn toch uitzonderingen, geen enkele AiB partner heeft een RTX 4090 met een kloksnelheid van 3 GHz uitgebracht omdat niet elke AD102 chip die snelheid kan halen. En dat is dus mijn punt, je krijgt die snelheid niet out of the box en zodoende moet je ook bij de RX 7900 maar geluk hebben dat er een overklok mogelijk is. De 3 Ghz claim van Nvidia (of in dit geval AMD) zegt dus niet zoveel.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 23:23
XWB schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:47:
[...]

Dat zijn toch uitzonderingen, geen enkele AiB partner heeft een RTX 4090 met een kloksnelheid van 3 GHz uitgebracht omdat niet elke AD102 chip die snelheid kan halen. En dat is dus mijn punt, je krijgt die snelheid niet out of the box en zodoende moet je ook bij de RX 7900 maar geluk hebben dat er een overklok mogelijk is. De 3 Ghz claim van Nvidia (of in dit geval AMD) zegt dus niet zoveel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aais5S2R8OU_n9RLOv2Bg2_wZ1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sfKNrk6wUUMQnDJK0m8NUW2Z.png?f=fotoalbum_large

Dit is toch 3GHz(ish). Mijn 5950X wordt ook als 5GHz beschreven terwijl ie niet altijd 5GHz draait.

[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 07-12-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Paprika schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:49:
[...]

[Afbeelding]

Dit is toch 3GHz(ish). Mijn 5950X wordt ook als 5GHz beschreven terwijl ie niet altijd 5GHz draait.
Die garantie heb je dus niet, omdat de fabrikanten van die modellen niet met 3 GHz adverteren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:42:
[...]

Lijkt er een beetje op alsof er iets niet goed zit in het design van deze stepping van N31. Als N32 straks veel hoger clockt zou het mij niet verbazen als ze met een refresh van N31 komen welke zo even 10-20% hoger kan clocken.
Ik vind de clocks persoonlijk heel erg tegenvallen voor een 5nm chip tov de 7nm Navi 21.
Ja en dat gerucht gaat dus al weken dat N31 een respin nodig heeft en N32 al gefikst zou zijn.
Dat weten we alleen pas als we N32 reviews zien die merkwaardig beter clocken dan N31. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
XWB schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:53:
[...]

Die garantie heb je dus niet, omdat de fabrikanten van die modellen niet met 3 GHz adverteren.
Die garantie hoef ik ook niet, want als ik de reviews bekijk, dan kom ik uit op een gemiddelde van 2.95GHz en 3.05GHz. Dat is voor mij voldoende om een keuze te maken. Ik verwacht van een AMD product ook geen 3GHz rond, maar wat in de buurt zit als dat wordt genoemd (waar dan ook).

[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 07-12-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paprika schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:58:
[...]

Die garantie hoef ik ook niet, want als ik de reviews bekijk, dan kom ik uit op een gemiddelde van 2.95GHz en 3.05GHz. Dat is voor mij voldoende om een keuze te maken. Ik verwacht van een AMD product ook geen 3GHz rond, maar wat in de buurt zit als dat wordt genoemd.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik €2000+ zou betalen voor een RTX4090, dan wil ik gewoon 3GHz hoor. 2,95GHz is onacceptabel. Uiteraard wil ik ook dat de videokaart verguld is voor dat bedrag, maar dat is een andere kwestie. :P
En AMD heeft een leuk trucje voor een eventuele 3GHz. Gewoon 3100MHz boost clock en 2800MHz game clock adverteren. Kan je best 3GHz halen, maar geen garantie want ze garanderen alleen game clock. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Paprika schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:58:
[...]

Die garantie hoef ik ook niet, want als ik de reviews bekijk, dan kom ik uit op een gemiddelde van 2.95GHz en 3.05GHz. Dat is voor mij voldoende om een keuze te maken.
Ik niet, ik kijk op de pagina van de fabrikant en/of de verpakking en daar staat maximaal 2,6 Ghz op. Dat is dus het maximale wat de fabrikant wil garanderen. Als je bv. een Zotac GeForce RTX 4090 AMP Extreme koopt, kan het dus zo zijn dat je een exemplaar te pakken hebt wat geen 3 Ghz haalt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Paprika schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:49:
[...]

[Afbeelding]

Zijn dat de kloksnelheden 'out of the box' of overclocked zoals de titel van het screenshot suggereert. Daar zit namelijk natuurlijk nog wel een verschil in, en @XWB heeft het dan ook over 'out of the box' en niet over wat een kaart overclocked haalt (3Ghz is dan ook best leuk, maar tegen wat voor verbruik bijvoorbeeld?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
@DaniëlWW2 :+, fair.
@XWB, dat geldt dan toch ook voor processors? Als we het zo benaderen, dan prima, maar misschien heb ik dan weer weinig interesse in specs. Ik wil gewoon een bepaald framelimiet halen op een bepaalde setting. Als dat op 1Hz kan met 128KB geheugen, dan ben ik alsnog een potentiele klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
@Paprika cpu fabrikanten adverteren een boost en baseclock, dat je met overclocken soms nog beter kan, betekend niet dat iedere cpu dat kan. Dat is waar XWB op doelt. Jij lijkt naar overclock resultaten te linken en niet naar stock resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Fair. Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/msi-geforce-rtx-4090-suprim-liquid-x/images/clock-vs-voltage.png 2.8-2.85GHz doen dan? :p Ik zie nu pas de screenshot waar het hier over ging.

[ Voor 17% gewijzigd door Paprika op 07-12-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:38:
[...]

Je gaat er nu vanuit dat aan de AMD kant er net zo bezopen gedaan gaat worden als bij Nvidia. Zo gaat het alleen niet. Bij AMD was het tot dusver eigenlijk altijd instapmodellen die rond MSRP zaten en premium modellen die misschien $50 meer waren voor een forse sprong in kwaliteit.
Volgens mij werd dat, in ieder geval bij de hoger gepositioneerde RX6000 modellen ook zeker wel gedaan, ik kan me nog een review herinneren van Steve van HUB, die toch best uit zijn plaat ging omdat ofwel de Sapphire Nitro 6800XT of wel de Power color Red Devil 6800XT een flink hoger MSRP had dan de $50 meer dan reference die Steve het waard vond, ik geloof iets van $150 of $200 meer. Waarbij het ook nog eens zo was dat de fabrikant eigenlijk geen prijs wilde noemen aan Steve, zodat hij geen prijs kon noemand in de review omdat ze wisten dat daar outcry over zou komen. En dat was dan een AMD exclusive partner, dus of je geruchten uit de AIB's over dat soort zaken ongezout moet geloven weet ik ook niet echt. Maar ik laat me graag verbazen door de AIB partners natuurlijk, met 7900XT(X) modellen die niet honderden euro's duurder zijn dan reference.

Bij de RX6900XT zag je ook prijzen van Sapphire's en Powercolors e.d. die flink meer kosten dan reference dan de $50 die het zou moeten zijn (of bijv. $100 voor een heel speciaal limited edition model).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:57:
[...]

Ja en dat gerucht gaat dus al weken dat N31 een respin nodig heeft en N32 al gefikst zou zijn.
Dat weten we alleen pas als we N32 reviews zien die merkwaardig beter clocken dan N31. :P
Yep maar in dat geval zou N32 +- even snel kunnen zijn als N31 (op memory bandwith limited situaties na).
Maar je bent zo een half jaar verder voordat die respin uit is.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JohnnyV76 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:02:
[...]

Dan lijkt het dus verstandig om te wachten tot ze die problemen hebben opgelost in een... noem eens wat... RX 7950 XTX?

Als zo'n kaart daadwerkelijk in de buurt van de 4090 komt dan zal de prijs dat ook wel doen.
Volgens mij moet AMD om hun kaarten te verkopen een tier lager gaan zitten vanwege de slechtere features en reputatie. De prijs van de 7900 XTX die bij rasterization op het niveau van de 4080 zou moeten zitten, is ook zo'n tier goedkoper. Dus een 7950 XTX die op raster gelijk is aan een 4090, zou dan een lagere prijs moeten krijgen.

Zo'n respin heeft dezelfde productiekosten, maar is beter, dus in theorie wordt je daar als klant beter van, als ze je laten meeprofiteren.

Mijn inschatting is dat Nvidia op termijn niet al te lage verkopen kan accepteren vanwege alle wafers die ze al betaald hebben en dat er ook steeds meer druk komt op AMD om volume te verkopen, omdat de verkopen van andere producten zoals Ryzen inzakken, terwijl het steeds makkelijker en goedkoper is om aan productiecapaciteit te komen, zeker op TSMC 6.

Het is normaal dat bij een inzakkende vraag de aandacht steeds meer verschuift naar de consumenten die echt overgehaald moeten worden, zeker iets later in de cyclus wanneer de relatief prijsongevoelige kopers grotendeels al zijn voorzien.

Ik denk dat we nu nog in een overgangsfase zitten waar Nvidia deze periode nog wil profiteren van consumenten die rekenen met de crisisprijzen om het overschot van 3000 kaarten flink in te perken, terwijl AMD hoopt te profiteren van de veel te dure 4080. Dat kan nog even goed gaan, maar ik denk dat Nvidia met deze prijsstelling niet de aantallen gaan verkopen die ze weg moeten zetten (wat we nu al zien bij de 4080). Wanneer Nvidia omlaag gaat, zal AMD mee moeten.

Zelfs als AMD niet gaat vechten om marktaandeel verwacht ik dat de prijzen op termijn stevig lager gaan worden, en dan relatief snel, gezien de marktomstandigheden. Maar 'relatief snel' kan alsnog best een tijd duren.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@DaniëlWW2

Wanneer er tegelijkertijd met de release van N32 geen respin uitkomt van N31 moeten we wel de voltages goed in de gaten houden, want het kan natuurlijk zo zijn dat ze die kaarten kort houden door de voltages te limiteren.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Mee eens voor een gelijke prijs en prestatie zullen de meeste toch voor nVidia gaan vanwege de marketing maar ook DLSS2.4 en andere zaken die ze extra bieden.
Daarnaast zal AMD nooit gelijke RT performance halen als raster ook gelijk is. Al kunnen ze met die respin de 4090 Ti evenaren qua Raster halen ze qua RT denk ik nog geen 4090 prestaties maar wellicht wel 4080 of iets hoger. Tijd zal het leren en is op dit punt nog veel speculatie of die er gaat komen. N32 zal dat vooral gaan uitwijzen maar daar horen we denk ik op z'n vroegst januari pas wat over als ze dan al zo ver zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:34:
[...]

Yep maar in dat geval zou N32 +- even snel kunnen zijn als N31 (op memory bandwith limited situaties na).
Maar je bent zo een half jaar verder voordat die respin uit is.
Die had ik ook allang doorgerekend. :)
RX7900XT: 10752 x 2 x 2000MHz = 43TFLOPS
N32 : 7680 x 2 x 2800MHz = 43TFLOPS

Dus 2800MHz game clock RTX7800XT graag. :Y)
Zeker omdat wat AMD suggereert over de RX7900XT, tja die komt waarschijnlijk direct tegenover de RTX4080 te staan in rasterisation. En ik blijf erbij dat N32 als 200mm2 GPU met 4x MCD's maximaal $600 zou mogen kosten als N31 $1000 is. Immers is N32 ongeveer 2/3 formaat en is het niet de grootste chip met extra marges.

Ook is het voor mij wel duidelijk dat AMD die RX7900XT liever niet wil verkopen en je liever een RFX7900XTX laat kopen. $100 eraf is veel te weinig en de reden lijkt me duidelijk als je ziet hoeveel goede chips ze waarschijnlijk uit een wafer halen. Wat moeten ze precies binnen als 70%+ waarschijnlijk RX7900XTX staarden zal halen? RX7900XT lijkt een MCD te missen alsmede van elke Shader Engine een DCU uitgeschakeld. Kost naar wat AMD zelf zegt iets van 20% performance. Dat is te veel voor die laatste $100. Ik vermoed dat ze die chips liever aan een OEM verkopen die dan "RX7900 series" gaat claimen. Het is alleen de verkeerde van de twee. :z
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJGutVClxMlBlqVhBL4RXdDlL-A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JxV14k1Bztc4C2EYUM02iPqO.jpg?f=user_large

@Dennism Staat tegenover dat de vorige generatie bezopen was en we nu in een kopersmarkt zitten. Ik zie ze gewoon echt niet wegkomen met veel te dure premium modellen. Dat werkt ook al voor geen ene meter met AM5 of de RTX4080.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:49:
[...]

Die had ik ook allang doorgerekend. :)
RX7900XT: 10752 x 2 x 2000MHz = 43TFLOPS
N32 : 7680 x 2 x 2800MHz = 43TFLOPS

Dus 2800MHz game clock RTX7800XT graag. :Y)
Zeker omdat wat AMD suggereert over de RX7900XT, tja die komt waarschijnlijk direct tegenover de RTX4080 te staan in rasterisation. En ik blijf erbij dat N32 als 200mm2 GPU met 4x MCD's maximaal $600 zou mogen kosten als N31 $1000 is. Immers is N32 ongeveer 2/3 formaat en is het niet de grootste chip met extra marges.

Ook is het voor mij wel duidelijk dat AMD die RX7900XT liever niet wil verkopen en je liever een RFX7900XTX laat kopen. $100 eraf is veel te weinig en de reden lijkt me duidelijk als je ziet hoeveel goede chips ze waarschijnlijk uit een wafer halen. Wat moeten ze precies binnen als 70%+ waarschijnlijk RX7900XTX staarden zal halen? RX7900XT lijkt een MCD te missen alsmede van elke Shader Engine een DCU uitgeschakeld. Kost naar wat AMD zelf zegt iets van 20% performance. Dat is te veel voor die laatste $100. Ik vermoed dat ze die chips liever aan een OEM verkopen die dan "RX7900 series" gaat claimen. Het is alleen de verkeerde van de twee. :z
[Afbeelding]

@Dennism Staat tegenover dat de vorige generatie bezopen was en we nu in een kopersmarkt zitten. Ik zie ze gewoon echt niet wegkomen met veel te dure premium modellen. Dat werkt ook al voor geen ene meter met AM5 of de RTX4080.
Ja inderdaad 2800 moet toch wel haalbaar zijn.
Ik kan er ook nog niet echt over uit dat ze de XTX naamgeving voor zo'n "Matig" product gebruikt hebben. Wat was er mis met RX7900 en RX7900XT? Bewaar die XTX voor een kaart die zich qua raster echt kan meten met de 4090 Ti.

Is net een beetje als de 2900XTX en de FX Bulldozer CPU's. Dan heb je een mooie merknaam die in het verleden hoge ogen gegooid heeft omdat het stond voor performance ga je die misbruiken om een product the Hypen wat underperformed. Ik kan daar niet echt over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:27:
[...]

Ik kan er ook nog niet echt over uit dat ze de XTX naamgeving voor zo'n "Matig" product gebruikt hebben. Wat was er mis met RX7900 en RX7900XT? Bewaar die XTX voor een kaart die zich qua raster echt kan meten met de 4090 Ti.

Is net een beetje als de 2900XTX en de FX Bulldozer CPU's. Dan heb je een mooie merknaam die in het verleden hoge ogen gegooid heeft omdat het stond voor performance ga je die misbruiken om een product the Hypen wat underperformed. Ik kan daar niet echt over uit.
De AMD marketingafdeling haar wegen zijn ondoorgrondelijk. :+
Maar ik vind het ook niks. Ik kan alleen maar hopen dat dit tijdelijk is en komen er toch de RX7950XT en RX7970XT, zoals het hoort. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Astennu schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:48:
Mee eens voor een gelijke prijs en prestatie zullen de meeste toch voor nVidia gaan vanwege de marketing maar ook DLSS2.4 en andere zaken die ze extra bieden.
Daarnaast zal AMD nooit gelijke RT performance halen als raster ook gelijk is. Al kunnen ze met die respin de 4090 Ti evenaren qua Raster halen ze qua RT denk ik nog geen 4090 prestaties maar wellicht wel 4080 of iets hoger. Tijd zal het leren en is op dit punt nog veel speculatie of die er gaat komen. N32 zal dat vooral gaan uitwijzen maar daar horen we denk ik op z'n vroegst januari pas wat over als ze dan al zo ver zijn.
Helaas wel, maar AMD is met FSR 2.2 toch wel goed bezig.
Ray Tracing is ook elke generatie weer beter.
Video encoding/decoding achterstand lijkt deze generatie nu ook ingehaald.

Als AMD de beloofde kloksnelheden haalt (3 GHz Navi31), zullen gamers de kleine achterstand softwarematig wel vergeven, zeker als de prijs goed is. En het echte gevecht zit toch meer in Navi33 vs AD104: spannende release bij CES 2023 Jan 5-8 :9 :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ludewig schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:25:
[...]

Volgens mij moet AMD om hun kaarten te verkopen een tier lager gaan zitten vanwege de slechtere features en reputatie. De prijs van de 7900 XTX die bij rasterization op het niveau van de 4080 zou moeten zitten, is ook zo'n tier goedkoper. Dus een 7950 XTX die op raster gelijk is aan een 4090, zou dan een lagere prijs moeten krijgen.

Zo'n respin heeft dezelfde productiekosten, maar is beter, dus in theorie wordt je daar als klant beter van, als ze je laten meeprofiteren.

Mijn inschatting is dat Nvidia op termijn niet al te lage verkopen kan accepteren vanwege alle wafers die ze al betaald hebben en dat er ook steeds meer druk komt op AMD om volume te verkopen, omdat de verkopen van andere producten zoals Ryzen inzakken, terwijl het steeds makkelijker en goedkoper is om aan productiecapaciteit te komen, zeker op TSMC 6.

Het is normaal dat bij een inzakkende vraag de aandacht steeds meer verschuift naar de consumenten die echt overgehaald moeten worden, zeker iets later in de cyclus wanneer de relatief prijsongevoelige kopers grotendeels al zijn voorzien.

Ik denk dat we nu nog in een overgangsfase zitten waar Nvidia deze periode nog wil profiteren van consumenten die rekenen met de crisisprijzen om het overschot van 3000 kaarten flink in te perken, terwijl AMD hoopt te profiteren van de veel te dure 4080. Dat kan nog even goed gaan, maar ik denk dat Nvidia met deze prijsstelling niet de aantallen gaan verkopen die ze weg moeten zetten (wat we nu al zien bij de 4080). Wanneer Nvidia omlaag gaat, zal AMD mee moeten.

Zelfs als AMD niet gaat vechten om marktaandeel verwacht ik dat de prijzen op termijn stevig lager gaan worden, en dan relatief snel, gezien de marktomstandigheden. Maar 'relatief snel' kan alsnog best een tijd duren.
Eens met je analyse, en ik denk dat zowel AMD als Nvidia slagkracht achter de hand houden om prijzen te kunnen verlagen:
  • Nvidia omdat ze hun RTX 3000 voorraad kwijt willen
  • AMD omdat ze will proberen of ze verkopen voor de hogere prijs (zie ook Zen 4 -> niet gelukt? -> ah dan prijzen omlaag. RX 7900XTX kan hetzelfde patroon volgen).
Bedenk wel dat AMD minder afhankelijk is van ons consumenten dan Nvidia. Dus of AMD echt voor ons gaat vechten weet ik niet, maar Nvidia moet wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat ik zou willen is dat AMD gewoon aankomt met de melding dat ze een respin nodig hebben gehad van N31 om dezelfde kwaliteit te kunnen leveren als N32.

Edit: uitvoering: Gigabyte AORUS Radeon RX 6900 XT Xtreme Waterforce WB 16G dat is "goedkoop" nog 2 in stock :?

[ Voor 43% gewijzigd door Damic op 09-12-2022 21:03 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaniëlWW2 niets nieuws inderdaad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Astennu schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:27:
[...]

Navi 31 matig? We kijken nog steeds naar een videokaart die waarschijnlijk sneller is dan de RTX 3090 Ti; ideaal voor 4K gaming. En goedkoper dan de concurrentie.

Ik zie weinig matig hierin en denk dat mensen teveel focus hebben op de beruchte 3 GHz :P

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 07-12-2022 20:19 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-10 21:52
XWB schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:18:
[...]

Navi 31 matig? We kijken nog steeds naar een videokaart die waarschijnlijk sneller is dan de RTX 3090 Ti; ideaal voor 4K gaming. En goedkoper dan de concurrentie.

Ik zie weinig matig hierin en denk dat mensen teveel focus hebben op de beruchte 3 GHz :P
Waarschijnlijk? Dat is een rx 6950 xt soms al dus mag het hopen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
meljor schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:21:
[...]

Waarschijnlijk? Dat is een rx 6950 xt soms al dus mag het hopen....
Zonder echte benchmarks durf ik geen harde uitspraken te maken :+

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
[...]
De 7900 XTX zit verder af van de 4090 dan de 6900 XT van de 3090, dus dat kun je wel matig noemen. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat dit de bedoeling was.

Voor mij is de naamgeving ook een verdere indicatie dat een respin best waarschijnlijk is, want door het gebruik van de XTX benaming maken ze ruimte voor een respin, maar kunnen ze ook een 7950 XTX gaan uitbrengen die de naam wel waard is.

En dat ze goedkoper zijn dan de concurrentie zegt niet zoveel wanneer Nvidia opzettelijk de 4080 veel te duur maakt om de 3000 serie te verkopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ludewig op 09-12-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
[...]

Nou early rumors en dingen die je van AMD R&D hoorde hoopte toch op een nVidia killer. Dat is het zeker niet geworden. Ze verslaan de 4090 niet eens in raster laat staan de 4090 Ti. RDNA2 kwam tot nu toe dichterbij.

Voor het geld is het niet slecht hoor. Maar had wel gehoopt dat ze het de 4090 moeilijker zouden maken qua prestaties. En dat alleen de 4090 Ti een bridge to far zou zijn / ze in ieder geval in de buurt van die kaart konden komen. Maar dan moet je wel eerst de 4090 kunnen verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Astennu schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:16:
[...]

Nou early rumors en dingen die je van AMD R&D hoorde hoopte toch op een nVidia killer. Dat is het zeker niet geworden. Ze verslaan de 4090 niet eens in raster laat staan de 4090 Ti. RDNA2 kwam tot nu toe dichterbij.

Voor het geld is het niet slecht hoor. Maar had wel gehoopt dat ze het de 4090 moeilijker zouden maken qua prestaties. En dat alleen de 4090 Ti een bridge to far zou zijn / ze in ieder geval in de buurt van die kaart konden komen. Maar dan moet je wel eerst de 4090 kunnen verslaan.
Het is een Nvidia killer. De consument is ook door gegroeid. Met alleen maar de hoogste fps in games kom je als videokaart maker echt niet meer weg. Prijs en verbruik zijn even belangrijk. Bovendien bedient een kaart die 2000 tot 2500 euro duurder is dan de gemiddelde consument betaalt, totaal niet dezelfde markt.

[ Voor 7% gewijzigd door Seth_Chaos op 08-12-2022 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 08:04
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:22:
[...]

RX6800 is waarschijnlijk al EOL. Dit zijn de laatste videokaarten die ze voor kerst verkopen en dan zijn ze weg.
Ik heb zeker ook even nagedacht over een RX6800 omdat ze behoorlijk efficient zijn voor wat ze bieden, maar ik vermoed dat N32 (waarschijnlijk RX7800/RX7700 series) niet heel lang op zich meer laat wachten (zal ergens begin volgend jaar zijn) en ik hou gewoon van het nieuwste hebben. :P
Ja de 7700 of 7800 zou voor mij ook ideaal zijn (7900 is wel overkill) maar kan helaas niet tot volgend jaar wachten. Ben ergens een beetje huiverig om een kaart te kopen die al EOL is. Aan de andere kant, is de 6800 zo'n krachtpatser dat ik de komende 4-5 jaar toch wel vooruit moet kunnen neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Seth_Chaos schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:37:
[...]

Het is een Nvidia killer. De consument is ook door gegroeid. Met alleen maar de hoogste fps in games kom je als videokaart maker echt niet meer weg. Prijs en verbruik zijn even belangrijk. Bovendien bedient een kaart die 2000 tot 2500 euro duurder is dan de gemiddelde consument betaalt, totaal niet dezelfde markt.
Waaruit zou dan blijken dat de consument 'gegroeid' is, de laatste marktaandeel cijfers (die dus laten zien wat er in Q3 2022 verkocht is) laten juist zien dat AMD op een 'all time low' staat. Daarnaast heeft juist de laatste jaren en dan vooral de periode tussen Q3 2020 en Q2 2022 laten zijn dat consumenten prijs helemaal niet belangrijk vonden, en naar verbruik werd ook niet gekeken. Ik vind dat niet heel erg duiden op een slim geworden consument.

Verbruik zal mogelijk nu wel iets belangrijker zijn vanwege de hogere tarieven, al vliegt de RTX 4090 nog steeds van de schappen, wat daar dan weer niet direct op wijst.

Het enige argument dat in mij op komt zou zijn dat de RTX 4080 niet uitverkocht was op launchday, maar ik vraag me af of dat het 'slimmer worden van de consument' is of gewoon de consument die in Nvidia's marketing model trapt waarbij de 4080 kopers in het hogere segment eigenlijk naar de 4090 stuurt, en de kopers die nooit $1200 uit zouden geven kopen nu RTX 3000 kaarten omdat de RTX 4080 die prijs technisch vaak relatief interessant maakt.

AMD lijkt die tactiek ook te gaan gebruiken met de 7900XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-10 11:52
Dennism schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:18:
[...]

Waaruit zou dan blijken dat de consument 'gegroeid' is, de laatste marktaandeel cijfers (die dus laten zien wat er in Q3 2022 verkocht is) laten juist zien dat AMD op een 'all time low' staat. Daarnaast heeft juist de laatste jaren en dan vooral de periode tussen Q3 2020 en Q2 2022 laten zijn dat consumenten prijs helemaal niet belangrijk vonden, en naar verbruik werd ook niet gekeken. Ik vind dat niet heel erg duiden op een slim geworden consument.

Verbruik zal mogelijk nu wel iets belangrijker zijn vanwege de hogere tarieven, al vliegt de RTX 4090 nog steeds van de schappen, wat daar dan weer niet direct op wijst.

Het enige argument dat in mij op komt zou zijn dat de RTX 4080 niet uitverkocht was op launchday, maar ik vraag me af of dat het 'slimmer worden van de consument' is of gewoon de consument die in Nvidia's marketing model trapt waarbij de 4080 kopers in het hogere segment eigenlijk naar de 4090 stuurt, en de kopers die nooit $1200 uit zouden geven kopen nu RTX 3000 kaarten omdat de RTX 4080 die prijs technisch vaak relatief interessant maakt.

Marktwerking.

Jan met de pet mining is niet meer "makkelijk" winstgevend.
Dus prijzen dalen weer langzaam naar redelijk betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
MaXeRs schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:06:
[...]

Marktwerking.

Jan met de pet mining is niet meer "makkelijk" winstgevend.
Dus prijzen dalen weer langzaam naar redelijk betaalbaar.
Maar dat is niet de consument die geleerd zou hebben van zijn fouten en qua gedrag gegroeid zou zijn.......
Draai de klok immers 2 jaar terug, en ze doen gewoon hetzelfde, terwijl als ze geleerd zouden hebben ze dat niet zouden doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 08-12-2022 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
[...]
Daarnaast heeft juist de laatste jaren en dan vooral de periode tussen Q3 2020 en Q2 2022 laten zijn dat consumenten prijs helemaal niet belangrijk vonden, en naar verbruik werd ook niet gekeken.
Dat is een foute conclusie, want het waren miners die een veel hogere prijs wilden betalen, omdat ze veel geld verdienden met minen en daardoor zelfs een hoge aankoopprijs terugverdienden. Het verbruik namen ze gewoon mee in de winstberekening en was voor hun zeker belangrijk (maar minder belangrijk dan nu, met de toegenomen elektriciteitsprijzen).

Er was juist minder verkoop aan gamers. 'De consument' bestaat ook niet. In werkelijkheid heeft elke consument zijn eigen limiet qua prijs (en dat kan dan ook nog eens veranderen in de tijd). Hoe hoger de prijs, hoe meer kopers afhaken. Dat zien we nu ook, want de verkopen zijn heel erg laag.

Uiteindelijk wordt de prijs bepaald door een balans van vraag en aanbod. Door minen en productieproblemen was de vraag veel hoger dan het aanbod, waardoor de prijzen de lucht in schoten. Nu zitten we in de omgekeerde situatie. We hebben tot nu toe gezien dat AMD bereid is geweest om de prijzen te verlagen, maar maar Nvidia niet echt. In beide gevallen zijn deze prijzen blijkbaar niet al te aantrekkelijk, want de algehele verkopen zijn gigantisch omlaag. Blijkbaar vinden Nvidia en AMD dat tot nu acceptabel en accepteren ze lage verkopen om hun marges hoog genoeg te houden.

Zoals ik eerder heb aangegeven denk ik dat ze hogere verkopen nodig hebben en zal de prijs/prestatie omhoog moeten om dat te bereiken.
Dat is natuurlijk een halo-product en niet representatief voor de hele markt. Wanneer de verkopen van Ferrari goed zijn, zegt dat ook niet zoveel over de gemiddelde auto.

Bovendien is de 4090 een heel zuinige kaart in vergelijking met de 3090 (Ti), dus je kunt net zo goed beweren dat de hoge verkopen erop duiden dat consumenten het verbruik wel belangrijk vinden.
Als we even bij de feiten blijven, dan zien we dat de afname van GPU-verkopen het grootst is sinds de recessie van 2009. Heel veel gamers haken dus af. Of misschien kun je net zo goed stellen dat ze al afgehaakt waren, maar dat dit eerder nog niet zichtbaar was doordat miners hun plaats innamen.

Er is dus totaal geen bewijs dat er sprake is van een sterk toegenomen bereidheid om hoge prijzen te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Asrock heeft een waterblok-uitvoering van de 7900 XTX getoond met drie 8-pin connectors:

YouTube: MEET THE AQUA -- 華擎 Radeon RX 7900 XTX AQUA 24GB OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ludewig schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:51:
[...]

Dat is een foute conclusie, want het waren miners die een veel hogere prijs wilden betalen, omdat ze veel geld verdienden met minen en daardoor zelfs een hoge aankoopprijs terugverdienden. Het verbruik namen ze gewoon mee in de winstberekening en was voor hun zeker belangrijk (maar minder belangrijk dan nu, met de toegenomen elektriciteitsprijzen).

Er was juist minder verkoop aan gamers. 'De consument' bestaat ook niet. In werkelijkheid heeft elke consument zijn eigen limiet qua prijs (en dat kan dan ook nog eens veranderen in de tijd). Hoe hoger de prijs, hoe meer kopers afhaken. Dat zien we nu ook, want de verkopen zijn heel erg laag.
Niet alleen gamers zijn consumenten, het gros van de miners zijn dat ook gewoon, kijk bijv. ook eens naar het aantal gamers alleen al op Tweakers, waaronder ik zelf, die hun kaart simpelweg teruggemined hebben. Maar naast miners, die al dan niet ook gamen heb je ook bijv. ZZPérs of gewoon mensen die een PC kopen voor andere zaken dan gaming. Dat zijn allemaal consumenten.

De meeste mining operaties, in ieder geval degene die ik ken worden c.q. werden niet gerund door bedrijven, maar gewoon door een consument die handelt als privé persoon. Uiteraard zijn er ook mining farms die wel gerund worden als bedrijf. Maar ik denk dat je het aantal minende consumenten tijdens de verschillende mining booms die geweest zijn ook niet moet onderschatten.

Uiteraard heb je zeker gelijk dat mining voor een belangrijk deel de prijs bepaalden, maar je kan niet ontkennen dat simpelweg een aanzienlijk deel van de gamers ook gewoon die prijzen betaalden. Lang niet iedereen was geduldig genoeg om te wachten op een FE / reference drop bij Nvidia of AMD of kocht helemaal geen kaart. Sterker nog, kijk ik naar de systemen die ik in die periode gebouwd heb voor mensen in mijn privé omgeving en ook voor enkele zakelijke relaties, was juist de vraag naam gaming gpu's in 2020 tot nu veel groter dan bijv. in de jaren ervoor.
Dat is natuurlijk een halo-product en niet representatief voor de hele markt. Wanneer de verkopen van Ferrari goed zijn, zegt dat ook niet zoveel over de gemiddelde auto.
Weet niet of het Ferrari voorbeeld hier zo goed is, want ja, het is een halo product. Maar de verkopen qua Halo producten in dGPU's is procentueel veel groter dan die van Ferrari in de auto markt. Een aanzienlijk groter deel van consumenten die voor gpu's shopt is dus in de markt voor halo producten vergeleken met de auto markt. Zo verkoopt Ferrari in 2021 bijv. 11500 auto's in een markt van ongeveer 66.5 miljoen auto's, wat ongeveer 0.02% is van de markt in 2021. Terwijl als je Nvidia nu al minimaal 130.0000 (cijfers van bijna 3 weken geleden) 4090's verkocht zou hebben (en 30000 4080's) op een kwartaal dat geschat wordt op mogelijk zo'n 8 miljoen units aan dGPU';s, wat neerkomt op zo'n 1,5%. En dat loopt het kwartaal nog, dus Nvidia's cijfers kunnen nog groeien.
Bovendien is de 4090 een heel zuinige kaart in vergelijking met de 3090 (Ti), dus je kunt net zo goed beweren dat de hoge verkopen erop duiden dat consumenten het verbruik wel belangrijk vinden.
Dat ligt er maar aan, als je hem zakelijk gebruikt zal dat inderdaad in veel gevallen zo zijn. Hij is immers efficiënter, en krijgt dus meer gedaan. Net als wanneer een gamer 'in the know' hem tuned. Echter laten we niet vergeten dat het gros van de consumenten dat niet doet (en vaak zelfs niet eens het besef heeft dat het kan, tenzij iemand in de omgeving het uitlegt, je wil niet weten hoe vaak ik ongetunede kaarten tegenkom, dat is denk ik 80-20 ;) ). Die gamen gewoon op hun kaart, en dat ding verbruikt dan wat deze op stock zou verbruiken.
Als we even bij de feiten blijven, dan zien we dat de afname van GPU-verkopen het grootst is sinds de recessie van 2009. Heel veel gamers haken dus af. Of misschien kun je net zo goed stellen dat ze al afgehaakt waren, maar dat dit eerder nog niet zichtbaar was doordat miners hun plaats innamen.

Er is dus totaal geen bewijs dat er sprake is van een sterk toegenomen bereidheid om hoge prijzen te betalen.
Procentueel gezien wel ja. Echter zitten we nog altijd in absolute cijfers rond het niveau van verkopen zoals in Q`1 2019.

Zijn het dan de gamers die afhaken of juist de miners? Ik denk namelijk eerder het laatste. Immers GPU mining is volgens de berichten zo goed als dood. Ik zou er dus eerder vanuit gaan dat miners geen gpu's meer kopen in het consumenten segment, en dat juist het overgrote deel van gaming gpu's die nu verkocht worden, juist door gamers gekocht worden en gezien het laatste kwartaal AMD's cijfers dramatisch waren qua marktaandeel, lijkt het er dus op dat de GPU's die nog verkocht worden grotendeels uiteindelijk uitkomen bij o.a. de gamende consument, voor een bedrag dat vaak nog altijd boven MSRP ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
[...]

Dat was de mining boom. Logisch dat het geen reet uit maakte hoe duur die kaarten waren die verdiende zichzelf terug. De gemiddelde gamer zit nog gewoon op 4 a 5 jaar oude kaarten, te wachten op betere tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Zie steeds meer op tegen de reviews, bang dat het toch gaat tegenvallen. Ik hou vast aan de 50% sneller per watt en dus minimaal 50% gemiddeld sneller dan de rx 6950xt.

Zo niet, dan blijft de 6900 nog lang zitten denk ik, want dan is de xtx gewoon ook weer te duur.

We zullen zien, maandag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Dennism Je blijft hier maar gaming en mining door elkaar halen. Dat is dus niet hetzelfde en een argument zoals terugverdienen met mining, kan niet meer en is dus ook geen rechtvaardiging zijn voor de aanhoudende, zeer hoge prijzen van een vendor...

Verder haal je ook verkoop van AMD en Nvidia door elkaar met AIB verkopen. Het was zo overduidelijk dat AMD gewoon geen RDNA2 voorraden meer had voor een groot deel van Q3. Ze daalde ver onder begin 2019 Polaris + Vega (een competitief dieptepunt) in hoeveel ze leverden. Dat is niet vergelijkbaar met wat de AIB's doen. Je kan al maanden zien dat bepaalde videokaarten van bepaalde AIB's opeens goed verkrijgbaar waren en toen weer weg. Dat zijn individuele AIB's die hun voorraden liquideren omdat ze weten dat ze er eigenlijk vanaf moeten zijn voordat AMD met RDNA3 komt. Daarnaast heb je potentieel ook nog AMD gesponsorde programma's bij webwinkels.

Maar alles hiervan staat volledig los aan het gegeven dat de markt om aan het draaien is. Dit is geen verkopersmarkt meer waar (bijna) elke prijs verkoopt. Dit is een kopersmart waar de consument een beduidend lager besteedbaar budget heeft en er geen miners meer zijn om de boel te redden. Een klein percentage RTX4090 kopers zijn daarin ook niet relevant. Die heb je altijd, maar dat is ook niet de hele markt. Het is geen toeval dat de fors goedkopere RDNA2 GPU's verkocht worden en steeds lastiger te vinden zijn waar je nog steeds makkelijk een dure Ampere videokaart kan vinden met keuzevrijheid in welk model je wil. Idem dat de RTX4080 voor geen meter verkoopt. Nvidia hun kwartaalcijfers ondersteunen dit beeld ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:20:
@Dennism Je blijft hier maar gaming en mining door elkaar halen. Dat is dus niet hetzelfde en een argument zoals terugverdienen met mining, kan niet meer en is dus ook geen rechtvaardiging zijn voor de aanhoudende, zeer hoge prijzen van een vendor...
Maar dat is nu juist mijn argument, de miningboom is al even over en de consument blijft kaarten kopen boven MSRP. Die consument is wat dat betreft dus niets slimmer geworden vergeleken met voorgaande cyclussen, terwijl het inderdaad juist een kopersmarkt is, en de consument in pricipe veel meer zou moeten kunnen afdwingen door te stemmen met de portemonnee. Maar dat doen ze duidelijk nog niet afdoende, want afgezien van een kaart hier en daar zijn de prijzen nog steeds te hoog voor hoe de markt had moeten zijn. Zowel bij Nvidia, maar ook bij AMD.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 08-12-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:48:
[...]
Niet alleen gamers zijn consumenten, het gros van de miners zijn dat ook gewoon, kijk bijv. ook eens naar het aantal gamers alleen al op Tweakers, waaronder ik zelf, die hun kaart simpelweg teruggemined hebben.
Ja, maar die konden dus veel meer uitgeven met hetzelfde budget doordat ze zowel miner als gamer waren. De echte kosten van die kaart waren immers: aankoopprijs - netto miningopbrengst. In jouw geval was de kaart daardoor blijkbaar zelfs gratis.

Nu is dat afgelopen en is de aankoopprijs weer echt hoeveel de kaart je kost. Het logische gevolg is dan dat het bedrag dat mensen bereid zijn om te betalen ook weer gezakt is naar hun budget.

Concreet voorbeeld is dat 'Jan' bijvoorbeeld voor elk aankoop een budget heeft van 300 euro, waarbij hij in het verleden voor naar verwachting zo'n 200 euro netto kon minen. Dan kon Jan dus 500 euro voor een GPU betalen, terwijl zijn budget maar 300 euro was (aangenomen dat hij het geld dus wel beschikbaar had).

Maar nu kan hij slechts 300 euro voor een GPU betalen, met feitelijk hetzelfde budget.
Maar naast miners, die al dan niet ook gamen heb je ook bijv. ZZPérs of gewoon mensen die een PC kopen voor andere zaken dan gaming. Dat zijn allemaal consumenten.
Dat zijn eigenlijk zakelijke kopers en dus geen consumenten. In de markt wordt onderscheid gemaakt tussen kapitaalgoederen (B2B) en consumptiegoederen (B2C).

Eigenlijk waren miners ook kopers van kapitaalgoederen. Bij kapitaalgoederen wordt een aankoop vaak gedaan op basis van de terugverdientijd, of bij 'bederfelijke goederen' op basis van een afschrijvingsperiode. PC's voor op het bureau worden vaak als bederfelijk behandeld, omdat ze na een bepaalde periode meestal als onbruikbaar worden beschouwd, terwijl bij servers juist de terugverdientijd van een upgrade van belang is (op basis van de prestatie per watt). Bij miners was de terugverdientijd vooral van belang.

Je ziet in de praktijk dat met name de afschrijvingsperiodes vaak wat losjes gehanteerd worden en meebewegen met de economische omstandigheden en kosten van kapitaal. Kortom, bedrijven doen langer met PC's als de markt slecht is of leningen veel kosten.

Maar de render-farms bij Industrial Light & Magic worden gewoon geupgrade wanneer het upgraden van de videokaarten terugverdient wordt binnen de gewenste periode.
Uiteraard heb je zeker gelijk dat mining voor een belangrijk deel de prijs bepaalden, maar je kan niet ontkennen dat simpelweg een aanzienlijk deel van de gamers ook gewoon die prijzen betaalden.
Ja, maar dat betekent niet dat de gemiddelde consument zijn budget ook (sterk) verhoogd heeft.

Allereerst zijn we het volgens mij eens dat sommige mensen met hetzelfde budget tijdelijk meer konden betalen, door te minen, maar dit is nu klaar. Maar daarnaast is het zo dat bedrijven meestal niet de koopbereidheid van consumenten volledig kunnen benutten, waardoor consumenten minder betalen dan ze bereid zijn.

Stel bijvoorbeeld dat ik 1 miljoen stuks van een product kan maken voor 3 euro en die voor 5 euro verkoop, omdat er dan precies 1 miljoen kopers zijn. Dat betekent dat niet dat er 1 miljoen mensen zijn die bereid zijn om exact 5 euro te betalen, maar minimaal 5 euro. Veel van die mensen willen ook 6, 7 of 8 euro betalen. Ik zou dan mijn prijs kunnen verhogen naar 7 euro, maar dan haken de mensen die tussen de 5 en 7 euro willen betalen af en blijf ik met producten zitten, waarbij mijn totale winst kan afnemen, ondanks de betere marge per stuk.

Als er nu een nieuwe doelgroep komt, kan ik de prijzen wel verhogen, want dan is het prima dat mensen in de oude doelgroep afhaken, omdat de nieuwe doelgroep dat compenseert. Dus dan verkoop ik bij een prijs van 7 euro bijvoorbeeld een half miljoen stuks aan de oude doelgroep en een half miljoen aan de nieuwe doelgroep.

Maar als die nieuwe doelgroep (in dit geval miners) dan weer wegvalt, moet ik die half miljoen afgehaakte kopers van de oude doelgroep weer terugwinnen, door mijn prijzen weer te verlagen naar 5 euro.
Sterker nog, kijk ik naar de systemen die ik in die periode gebouwd heb voor mensen in mijn privé omgeving en ook voor enkele zakelijke relaties, was juist de vraag naar gaming gpu's in 2020 tot nu veel groter dan bijv. in de jaren ervoor.
Ik denk dat de vraag wel wat hoger was, maar niet zoveel hoger dat je daar de sterk toegenomen prijzen mee kunt verklaren. Ik denk dat de prijzen zoveel hoger waren dat de vraag van pure gamers (die niet ook mineden) juist erg afnam.

Diverse tech youtubers melden dat de interesse in video's die een indicatie geven dat mensen gaan upgraden juist erg laag was tijdens de crisis en weer sterk toenam toen de prijzen omlaag gingen.

Vergeet niet dat we in Nederland al in een rijke bubbel zitten en wellicht zit jij dan nog in een rijkere bubbel dan de gemiddelde gamer (dat is sowieso al waarschijnlijk als je hier post). Dus dat jij in je bubbel een toename zag, kan volledig samengaan met een grotere groep anderen die hun upgrade flink uitstelden.
Terwijl als je Nvidia nu al minimaal 130.0000 (cijfers van bijna 3 weken geleden) 4090's verkocht zou hebben (en 30000 4080's) op een kwartaal dat geschat wordt op mogelijk zo'n 8 miljoen units aan dGPU';s, wat neerkomt op zo'n 1,5%.
Maar dan vergelijk je een GPU van de nieuwe generatie met GPU's van de vorige. Ik kan je wel voorspellen dat een paar maanden na de introductie van de 4060, die kaarten heel veel beter worden verkocht dan de verkoop van 3060's in de periode voor de introductie van de 4060. Dat zegt verder weinig of de 4060 over het geheel van zijn cyclus beter wordt verkocht dan de vorige generatie en net zo goed betekenen de aardige verkopen van de 4090 niet dat deze generatie met deze prijsstelling goed verkocht gaat worden.
Procentueel gezien wel ja. Echter zitten we nog altijd in absolute cijfers rond het niveau van verkopen zoals in Q`1 2019.
Als je naar de laatste grafiek kijkt, dan is Q3 2022 lager in absolute aantallen dan elk kwartaal in 2019:

https://www.tomshardware....-sales-lowest-in-a-decade

Bovendien kun je in de grafiek zien dat Q2 de zwakste maand lijkt te zijn (relatief tot de omringende maanden), terwijl Q3 juist gemiddeld sterker is. Dus dat Q3 2022 zwakker is dan Q2 2019, lijkt erop te duiden dat de voor de seizoenen gecompenseerde afname nog groter is.

Maar ik ben erg benieuwd wat Q4 2022 gaat brengen omdat dit normaliter een sterke maand is. Alleen in Q4 2018 werden er minder dan 11 miljoen discrete kaarten geshipped in dat kwartaal, dus elk getal daaronder is een indicatie van een afgenomen vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Daarnaast heeft juist de laatste jaren en dan vooral de periode tussen Q3 2020 en Q2 2022 laten zijn dat consumenten prijs helemaal niet belangrijk vonden, en naar verbruik werd ook niet gekeken.
Toen waren grafische kaarten money printers en in de VS worden mensen zomaar ontslagen zonder opzegtermijn. De Corona zorgde ervoor dat miljoenen Amerikanen gingen nadenken over hoe verder in het leven. Nog loonslaaf blijven? Ondernemer worden? Miner worden?

In de staten waar de stroom goedkoop is en vooral als je veel zonnepanelen hebt, was het interessant om de nieuwprijs van een auto of meer in mining rigs te investeren. Wie z'n grafische kaarten laag genoeg inkochte, kon de aankoopprijs van een GPU meerdere keren terugverdienen. Daarom gingen de GPU's naar 2 of 3 keer MSRP. Blijkbaar wilden miners de prijs betalen tot een terugverdientijd van een jaar.

Het koopgedrag was totaal anders. Het was niet zomaar een stuk gereedschap, maar een investering dat "dividend" produceert om de inleg in half jaar tot 1 jaar tijd terug te verdienen en je had nog koerswinst naar 2 à 3 keer MSRP. Als er dermate magische aandelen te koop zijn, wil je ook oneindig veel kopen. Desnoods met geleend geld beleggen.

De geldcreatie had ook nog impact. Ze hadden stimulus checks ter waarde van een high-end GPU uitgestrooid en teveel cash jaagde achter te weinig goederen, diensten, aandelen, crypto,...

Monetair beleid heeft impact op alles en de monetaire verkrapping stuurt de prijzen de andere kant op. Als het aan de Fed ligt moeten de prijzen omlaag, tekorten/wachtrijen weg en daarvoor moet de vraag afgebroken worden totdat de vraag duidelijk onder het aanbod zit.

Er is vrees voor te goede job reports in de VS, want dat betekent dat de Fed nog harder moet ingrijpen om het personeelstekort op te lossen. Er moeten werknemers vrijgemaakt worden om de andere jobs op te vullen. Massaontslagen uitlokken is een doel.

De miners doen de oudere generaties GPU's eerst weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ks4laf0L9YXlV9GaJpaY0ZgHAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkCIg3KqprmcQhmFvXtvptRg.jpg?f=fotoalbum_large

Niet zo lang geleden was de mediaanprijs van 5700XT op eBay boven 700 dollar. Als $399 MSRP van juli 2019 naar de meest recente Amerikaanse inflatiegegevens corrigeert, dan is de inflatiegecorrigeerde MSRP $463,5 en er worden 5700XT's op 1/3 van $463,5 verhandeld.

In een jaar tijd zal 6800XT even oud als 5700XT nu zijn en de vraag is hoeverre dat de straatprijs ook naar 1/3 van de inflatiegecorrigeerde MSRP ($743) gaat. Een koersprijsdoel van 248 dollar voor een tweedehandse 6800XT klinkt nu ondenkbaar, maar in een jaar tijd kan de markt totaal anders zijn.

Nvidia bluft met de hogere prijzen en het is een kwestie van tijd dat het niet meer vol te houden is.

RTX 3000 en RX 6000 series houden de miners nog vast in de hoop dat een andere coin omhoog knalt, de market cap van ETH benadert en ze kunnen de GPU's weer aan het werk zetten.

Er gaan nog meer crypto exchanges moeten omvallen om het vertrouwen in elkaar te doen zakken voordat de miners capituleren en de stortvloed aan GPU's kan beginnen.

Om het helemaal mooi te maken, de Q4 earnings worden volgend jaar gepubliceerd en het is uitkijken naar de winstwaarschuwingen, verwachtingen die naar beneden bijgesteld zijn,... De institutionele beleggers gaan de winst nemen (de indexen staan nu hoger dan gekocht tijdens de Coronadip en het heeft weinig zin om aandelen van bedrijven vast te houden als de groei eruit is en de krimp is aangekondigd.), want als iedereen in Wall Street tot dezelfde conclusie komt en verkoopt, dan kunnen ze later veel goedkoper weer instappen.

Een algemene sentiment verandering kan ervoor zorgen dat de mensen nog vele jaren niet meer in hoge waarderingen geloven en blijven ver van de aandelen, crypto,... weg. Als iedereen armer voelt door de lagere waarderingen op de beurs, dan geven de mensen minder geld uit aan eender welke product of dienst. Omgekeerd was ook waar, wie de Coronadip gekocht heeft, voelde zich rijker in 2021 en strooide met geld alsof het niks is.

Het wachten op prijsdalingen is zoals het wachten op koersstijgingen. Het duurt wel erg lang om de mensen te overtuigen tot het betalen van een veel lagere of hogere prijs. En plotseling valt de prijs van de klif of het knalt omhoog.

Ik ben gestopt met het wachten op een GPU. Mijn placeholder GPU is overkill voor de game dat ik speel. Als ik volgend jaar een tweedehandse 6800XT op 250 euro zie, dan zal ik wel op de buy button rammen. Niet omdat ik het nodig heb, maar omdat het kan en ik kan een GPU op de plank leggen voor just in case dat er gekke dingen in crypto gebeuren.
Dennism schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:25:
[...]
Maar dat is nu juist mijn argument, de miningboom is al even over en de consument blijft kaarten kopen boven MSRP. Die consument is wat dat betreft dus niets slimmer geworden vergeleken met voorgaande cyclussen, terwijl het inderdaad juist een kopersmarkt is, en de consument in pricipe veel meer zou moeten kunnen afdwingen door te stemmen met de portemonnee. Maar dat doen ze duidelijk nog niet afdoende, want afgezien van een kaart hier en daar zijn de prijzen nog steeds te hoog voor hoe de markt had moeten zijn. Zowel bij Nvidia, maar ook bij AMD.
Dat is de backlog aan mensen die het wachten beu zijn en de huidige prijzen laag genoeg vinden. Niet meer op de volledige prijsdaling wachten zoals een tweedehandse 6800XT op 248 dollar. Eenmaal de backlog erdoor gedraaid is, gaan de kopers niet meer opdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:25:
[...]

De consument doet dit juist niet.
Nvidia is bewust hun verkopen aan AIB's aan het beperken zodat die hun voorraden kunnen wegwerken voor deze boven MSRP prijzen en het resultaat is dat Nvidia hun kwartaalcijfers keihard onderuit zijn gegaan en die oude videokaarten alsnog massaal verkrijgbaar zijn zonder enige indicatie dat mensen ze opkopen. Dan kan Nvidia wel de RTX4080 uitbrengen op een prijspunt waarbij Ampere er niet zo slecht meer eruit ziet, alsof het toeval was dat ze dit deden, maar dat veranderd niks aan dit gegeven. En dat gaat alleen om GA102 waar Nvidia nog enig voordeel heeft omdat het alsnog high end is en mensen DLSS + RT willen. GA104/106 is waar meer prijsbewuste klanten zich begeven en daar is het nog veel duidelijker dat ze niet verkopen. Nvidia heeft nota bene nog de RTX3060 8GB gelanceerd zo laat in de productcyclus. Een belachelijk product zonder substantiële prijsverlaging maar wel 17% langzamer. In die houding zit Nvidia en de tijd is inmiddels op omdat RDNA3 er nu echt aan te komen zit. Het is al maandenlang gebluff geweest dat die videokaarten zoveel moeten kosten en het werkt niet.

AMD heeft ondertussen allang haar verliezen genomen en daar begint het lastig te worden om videokaarten te vinden omdat ze bijna allemaal verkocht zijn. We hebben de forse kortingsacties voor veel modellen al gehad. Voor een RX6800XT of RX6700XT ben je nu waarschijnlijk al te laat. RX6900XT idem en de RX6800 gaan nu weg voor onder de €600. Die zitten ook onder MSRP en die gaan ook wel weg met de kerst als mensen met kerst een videokaart willen hebben. En dan komt RDNA3 en dus ook N32 omdat niks meer in de weg zit vanuit de AIB's die van AMD de afgelopen maanden hebben gekregen om onder MSRP hun voorraden weg te werken. Er zijn meer dan genoeg deals geweest. Dan N33 zodra de RX6600 series ook zo goed als weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:42:
[...]

De consument doet dit juist niet.
Nvidia is bewust hun verkopen aan AIB's aan het beperken zodat die hun voorraden kunnen wegwerken voor deze boven MSRP prijzen
Maar daar geef je eigenlijk al aan dat de consument het wel doet, ze kopen immers nog steeds die voorraden boven MSRP, terwijl die eigenlijk ver onder MSRP verkocht zouden moeten worden kijkende naar de staat van de markt. Iets wat maar mondjes maat gebeurt. De consument zou simpelweg die kaarten boven MSRP niet meer moeten kopen op dit moment, want de markt is daar niet meer naar. Dat ze dit wel doen laat zien dat de trucjes van Nvidia en hun partners om het retail kanaal 'op te drogen' zoals ze dat zo mooi zeiden nog steeds werken, ook al is het een kopersmarkt. En dat kost Nvidia inderdaad omzet, maar een totale ineenstorting van de markt zou waarschijnlijk nog slechter voor ze zijn. En dat is nu juist wat ik bedoel met de consument wordt niet slimmer, ze blijven nog altijd in de trucjes trappen. De verstandige consument zou op dit moment Nvidia gewoon compleet links moeten laten liggen tenzij je RTX 3000 kaarten ruim onder MSRP kan kopen, of misschien de RTX 4090 op MSRP, als je echt een Halo product wil.

Nvidia had dat overschot in de markt nooit zo mooi moeten kunnen wegwerken, maar nog veel hardere klappen moeten krijgen. Echter lijkt het erop dat het ze nog gaat lukken ook om rond Q1 2023 het 'kanaal' weer in het gareel te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 08-12-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:55:
[...]

Maar daar geef je eigenlijk al aan dat de consument het wel doet, ze kopen immers nog steeds die voorraden boven MSRP, terwijl die eigenlijk ver onder MSRP verkocht zouden moeten worden kijkende naar de staat van de markt. Iets wat maar mondjes maat gebeurt. De consument zou simpelweg die kaarten boven MSRP niet meer moeten kopen op dit moment, want de markt is daar niet meer naar. Dat ze dit wel doen laat zien dat de trucjes van Nvidia en hun partners om het retail kanaal 'op te drogen' zoals ze dat zo mooi zeiden nog steeds werken, ook al is het een kopersmarkt. En dat kost Nvidia inderdaad omzet, maar een totale ineenstorting van de markt zou waarschijnlijk nog slechter voor ze zijn. En dat is nu juist wat ik bedoel met de consument wordt niet slimmer, ze blijven nog altijd in de trucjes trappen. De verstandige consument zou op dit moment Nvidia gewoon compleet links moeten laten liggen tenzij je RTX 3000 kaarten ruim onder MSRP kan kopen, of misschien de RTX 4090 op MSRP, als je echt een Halo product wil.
En nu de rest van mijn reactie ook lezen. ;)
Ik heb er al eerder op gewezen dat Nvidia $1,4 miljard aan omzet miste in Q2 en in Q3 nog iets van $1,5 miljard omzet totaal had. Waar hebben ze precies die eerste omzetdaling al gecompenseerd? Verder zien we geen enkele indicatie dat Nvidia bijna door hun voorraden is. Alles is verkrijgbaar voor te hoge prijzen terwijl Nvidia hun leveringen aan AIB's al daalden. Dit lijkt helemaal niet op verkoop. Dit lijkt op een vastgelopen keten waarbij de voorraden ophopen omdat niemand koopt. Uiteindelijk kan Nvidia dan nog GA104/GA106 kwijt in laptops, maar die AIB's zitten met de voorraden. En via EVGA wegen is het vermoeden dat Nvidia hun partners helpt, ook niet bepaald groot. Die lijken vooral met de rekening opgescheept te worden en zullen dan ook al helemaal geen zin hebben om nog meer af te nemen van Nvidia.

Het is compleet het tegenovergestelde van AMD die hun voorraden liquideerde. Dit lijkt een grote bluf te zijn en die kan zomaar knappen zodra N32 en N33 er zijn en die wel gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@DaniëlWW2

Als je kijkt naar het erg hoge marktaandeel van Nvidia in Q3 denk ik dat de 3000-serie nog steeds redelijk verkoopt (maar natuurlijk wel een stuk lager dan tijdens de crisis), maar dat Nvidia massaal bestellingen had gedaan bij Samsung en het einde van de mining-vraag totaal niet zag aankomen. Dus de vraag is nog wel redelijk, maar de aantallen geproduceerde chips waren veel te hoog.

Dat verklaart ook waarom Nvidia nu deze strategie hanteert. De 4080 is feitelijk een paper launch door de hoge prijs waardoor bijna niemand hem wil hebben en deze totaal niet concurrerend is met de 3000-serie.

De prijzen van de 3000 hoeven pas omlaag als mensen de 3000 kaarten massaal links laten liggen en overstappen naar AMD. Het is de vraag of de release van de 7900 daarvoor zorgt. Wellicht wordt de 3080 dan zo onvoordelig dat ze de prijzen moeten gaan verlagen. Maar wellicht moeten we daarvoor wachten op de 7800 XT. Of wellicht hebben zoveel mensen een voorkeur voor Nvidia dat we voor enigszins redelijke prijs/prestaties bij Nvidia moeten wachten tot de voorraad op is. Dat lijkt me zeker niet onwaarschijnlijk

In elk geval adviseer ik om te wachten als dat kan, want deze prijzen lijken mij op termijn niet houdbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Ludewig op 08-12-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:03:
[...]

En nu de rest van mijn reactie ook lezen. ;)
Ik heb er al eerder op gewezen dat Nvidia $1,4 miljard aan omzet miste in Q2 en in Q3 nog iets van $1,5 miljard omzet totaal had. Waar hebben ze precies die eerste omzetdaling al gecompenseerd? Verder zien we geen enkele indicatie dat Nvidia bijna door hun voorraden is. Alles is verkrijgbaar voor te hoge prijzen terwijl Nvidia hun leveringen aan AIB's al daalden. Dit lijkt helemaal niet op verkoop. Dit lijkt op een vastgelopen keten waarbij de voorraden ophopen omdat niemand koopt. Uiteindelijk kan Nvidia dan nog GA104/GA106 kwijt in laptops, maar die AIB's zitten met de voorraden. En via EVGA wegen is het vermoeden dat Nvidia hun partners helpt, ook niet bepaald groot. Die lijken vooral met de rekening opgescheept te worden en zullen dan ook al helemaal geen zin hebben om nog meer af te nemen van Nvidia.

Het is compleet het tegenovergestelde van AMD die hun voorraden liquideerde. Dit lijkt een grote bluf te zijn en die kan zomaar knappen zodra N32 en N33 er zijn en die wel gaan lopen.
Maar dat is veel meer kijken naar Nvidia's financiële plaatje en daar op speculeren.

Maar dat is dan ook wat al tijden wordt aangegeven, Nvidia levert al enige tijd minder om het retail kanaal vlot te trekken, dat is ook geen geheim, dat hebben ze ook gewoon gemeld in de investor calls. En de verwachting vanuit de financiële wereld is, dat ze dit nog gaat lukken ook nog tegen 'geringe' pijn (Die omzet verliezen in de laatste kwartalen, waarbij ze verwachten dat Nvidia in Q4 'as guided' zal presteren en dus niet nog verder zal verzakken, waarbij Nvidia momenteel +-6 miljard als guidance heeft voor Q4), dit betekend alsnog dat Nvidia YoY +-20% zal dalen in Q4. Daarnaast verwachten de analisten dat Nvidia het volgende fiscale jaar weer flink beter gaat presteren.

Daarnaast kunnen wij Q3 van Nvidia misschien als 'slecht' zien voor Gaming (wat het natuurlijk ook was in onze ogen), de financiële analisten hadden Nvidia Q3 nog veel slechter verwacht na de eerdere waarschuwingen van Nvidia voor Q2 en zagen de werkelijk behaalde Q3 cijfers dus eigenlijk als positief voor Nvidia. Dit lijkt inmiddels ook gewoon in geprijsd in het aandeel.

En juist dat Nvidia na de mining boom bust beter heeft kunnen presteren in Q3 dan dat de markt verwachte (en nog redelijk flink ook, Nvdia was uiteindelijk in het gaming segment +-20 down QoQ en 50% YoY, waar de markt -30% en -56% verwachte, wat er op wijst dat Nvidia het beter deed in Q3 dan verwacht op basis van de Q2 resultaten en de waarschuwing naar de markt die daarbij hoorde.

En dat is dus nu wat de vraag is, lost die verstopping in het retail kanaal zich op of niet. Jij lijkt te denken van niet, Ik denk van wel, en de analysten lijken ook te denken van wel. En als dat wel gebeurt, zijn er dus nog altijd consumenten die kaarten kopen voor veel te hoge prijzen, wat dus laat zien dat die consumenten geen steek wijzer geworden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:14
YouTube: Unboxing the Radeon RX 7900 XTX

[ Voor 7% gewijzigd door Tjona100 op 08-12-2022 16:00 ]

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:25
Ergens vind ik het een smerig trucje om zelf een unboxing te doen waardoor ze letterlijk revenu stelen van tal van youtubers die gratis en voor niets reclame voor ze maken. Laat dat gewoon lekker aan de kanalen over die dat al jaren doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ook TechPowerUp heeft een unboxing artikel gepubliceerd:

AMD "Navi 31" Radeon RX 7900 XTX and XT Unboxing

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Kijk het intro en dan zijn we weer klaar. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
AMD heeft blijkbaar van Nvidia geleerd dat je de marketing kan verspreiden over een extra dag door een aparte unboxing- en reviewdatum af te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
Ludewig schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:08:
AMD heeft blijkbaar van Nvidia geleerd dat je de marketing kan verspreiden over een extra dag door een aparte unboxing- en reviewdatum af te spreken.
Denk dat je met een unboxing nou niet echt zoveel extra marketing krijgt. Leuk dat je nu een leuke video hebt, maar verder kijkt niemand toch ook naar die rommel? Kan iig persoonlijk zeggen, als ik ergens een hekel aan heb... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:24
Snowdog schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:10:
[...]

Denk dat je met een unboxing nou niet echt zoveel extra marketing krijgt. Leuk dat je nu een leuke video hebt, maar verder kijkt niemand toch ook naar die rommel? Kan iig persoonlijk zeggen, als ik ergens een hekel aan heb... :P
Ondertussen heeft Youtuber TheRelaxingEnd bijna 9 miljoen abonnees :p

Hij heeft unboxing echt groot gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Snowdog

Wat Schumi zegt, unboxings zijn ondertussen een hele business geworden, met videokanalen die er in gespecialiseerd zijn. Dus voldoende kijkers.

Ik vond de unboxing van AMD zelf trouwens nogal matig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En het enige echt relevante. :z
Test am 12. Dezember

Am 12. Dezember werden wir euch den Test der Radeon RX 7900 XT und Radeon RX 7900 XTX präsentieren können. Einen Tag später gehen die Karten in den Handel. Noch unklar ist, ob es zum Start auch die Partnerkarten im Handel geben wird. Angekündigt sind sie zu diesem Zeitpunkt, allerdings haben einige Boardpartner bereits durchblicken lassen, dass es nicht alle Modelle auch zum 13. Dezember in den Handel schaffen werden. Wann also die dazugehörigen Tests erscheinen werden, können wir noch nicht sagen.
https://www.hardwareluxx....und-xtx-eingetroffen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
AMD marketing kennende zal het wel weer een clown fiësta worden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En dat is waarom iedereen beter af is dat AMD gewoon de unboxing zelf doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Geen benchmarks? Letterlijk alleen unboxings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-10 22:20

The Chosen One

Zie signature!

Jackson6 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:52:
Ze moeten de kaart eerst hebben om hem te kunnen testen he.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:40
Embargo voor de performance is pas de 12de.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
The Chosen One schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:15:
[...]

Ze moeten de kaart eerst hebben om hem te kunnen testen he.
Voor een unboxing hebben ze de kaart natuurlijk niet nodig 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dat is de nieuwe trend om de launch over meer dagen uit te spreiden, om mensen nog meer op te fokken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-10 23:01

Format-C

Tracing Rays

Ik vind Unboxing video's echt diep, maar dan ook echt heeeeel erg diep triest. :') ;(

Edit; unboxing video's waarin huisdieren producten unboxen... das wel leuk.. })

[ Voor 47% gewijzigd door Format-C op 08-12-2022 22:59 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26
Format-C schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:47:
Ik vind Unboxing video's echt diep, maar dan ook echt heeeeel erg diep triest. :') ;(

Edit; unboxing video's waarin huisdieren producten unboxen... das wel leuk.. })
Waarvoor zijn ze precies bedoeld? Is het om hype te creëren bij de jongere generatie die daar nog in trapt? :P

Huisdieren die unboxen... als dat waar is kan je echt alles op het internet vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:23:
[...]

Waarvoor zijn ze precies bedoeld? Is het om hype te creëren bij de jongere generatie die daar nog in trapt? :P
Zou kunnen. Ik zie een unboxing als noodzaak om iets te kunnen gebruiken nadat je het ontvangen hebt.

Nog even en dan mag je hem 2 dagen na het unboxen officieel beruiken. En daar een video van maken.

Snif snif. Ja. Ik ruik het duidelijk... Dit is vers PCB... Met een vleugje ingebrand tin. Dat het een ander procede is, is al te ruiken voordat er stroom op staat. HDMI 2.1 ruikt goooood. Tot over 2 dagen. Dan lift de NDA voor de DB... Dus voor het be-luisteren. Tot horens.

Coilwhine wat in het vat zit... :+
Huisdieren die unboxen... als dat waar is kan je echt alles op het internet vinden.
Ik bedoel ondeugende/nieuwsgierige huisdieren die dozen uit elkaar rijten en alles slopen . :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Format-C op 09-12-2022 02:50 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Het is allemaal bedoeld om hype te creëren en daar is AMD's marketing afdeling deze keer behoorlijk in geslaagd. Werkelijk al deze video's gaan er over door hoe "klein" de kaarten zijn, dat er gewoon PEG connectors op zitten en dat de MSRP's in verhouding tot de groene kant vrij redelijk zijn. En als je dan het commentaar leest, is dat laatste waar het de consument om lijkt te draaien. Er zijn écht veel comments over hoe bezopen Nvidia's prijsstelling is.

Zolang ze de 4080 voor blijven qua prestaties en ze geen extreem lawaaiige heethoofden hebben gebakken, lijkt deze generatie behoorlijk serieus genomen te worden door de consument. Ik zie maar op heel weinig plekken dat mensen nog denken dat ze de 4090 proberen te verslaan, of dat ze willen dat dat het geval is. Nvidia's mindshare is nog steeds bizar, maar het heeft nu echt wel een deukje op gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Werelds schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:21:
Het is allemaal bedoeld om hype te creëren en daar is AMD's marketing afdeling deze keer behoorlijk in geslaagd. Werkelijk al deze video's gaan er over door hoe "klein" de kaarten zijn, dat er gewoon PEG connectors op zitten en dat de MSRP's in verhouding tot de groene kant vrij redelijk zijn. En als je dan het commentaar leest, is dat laatste waar het de consument om lijkt te draaien. Er zijn écht veel comments over hoe bezopen Nvidia's prijsstelling is.

Zolang ze de 4080 voor blijven qua prestaties en ze geen extreem lawaaiige heethoofden hebben gebakken, lijkt deze generatie behoorlijk serieus genomen te worden door de consument. Ik zie maar op heel weinig plekken dat mensen nog denken dat ze de 4090 proberen te verslaan, of dat ze willen dat dat het geval is. Nvidia's mindshare is nog steeds bizar, maar het heeft nu echt wel een deukje op gelopen.
Denk ook niet dat je kan en mag verwachten dat een kaart van 1000 dollar sneller is dan een kaart van 1600.

Plus als AMD het alleen maar heeft over stekkertjes, connectortjes, het formaat, en de prijs (van de "tegenstander) van nVidia dan is hun eigen price performance vast ook niet helemaal te gek gaaf geweldig... Want anders hadden ze daar de nadruk wel op gelegd. Of meer nadruk. De performance lijkt wel bijzaak.

Edit; als nV van hun stack 3080ti's en 3090Ti's af is, en er rond het 1000 euro segment een gat valt in hun lineup, ook qua price performance, gaan ze wel schuiven en wijzigen met prijzen en producten.

Denk dat de 4080 16 dan ook "gewoon" 900 tot 1000 dollar gaat kosten uiteindelijk. Maar als ze die nu 1000 maken schrijven ze ik weet niet hoeveel af op andere kaarten.

[ Voor 11% gewijzigd door Format-C op 09-12-2022 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:21:

Yup en alsnog blijft die RX7900XTX heel erg duur. Het is ook knap van Nvidia dat ze het zo verpest hebben. :P
Maar de echte winnaar zou N32 moeten zijn. Nvidia hun stack onder AD103 zit niks interessants tussen. De volle AD104 zou nu de RTX4070Ti worden en de RTX4070 zou dezelfde 46SM's als de RTX3070 krijgen. Ik vermoed dat N32 onder de 2500MHz game clock moet blijven om de RTX4070Ti niet te verslaan en dat zie ik niet zo snel gebeuren. En als AMD doet wat ik vermoed dat ze doen, max $600, tja dat was het dan voor Nvidia hun belachelijke prijzen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Format-C schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:51:
Denk ook niet dat je kan en mag verwachten dat een kaart van 1000 dollar sneller is dan een kaart van 1600.
Nee, maar toch doen mensen dat vaak ;)

Dat gezegd hebbende, met Nvidia's huidige prijsstelling is dat een stuk minder lastig.
Plus als AMD het alleen maar heeft over stekkertjes, connectortjes, het formaat, en de prijs (van de "tegenstander) van nVidia dan is hun eigen price performance vast ook niet helemaal te gek gaaf geweldig... Want anders hadden ze daar de nadruk wel op gelegd. Of meer nadruk. De performance lijkt wel bijzaak.
Hun prijs/performance zal wel snor zitten, ze zullen enkel de kroon niet nemen. Met RDNA2 ging het ook constant over perf/W en dergelijke. Ze trokken wel een vergelijking met de 3080 (niet de 3090!), maar het ging vooral over al het andere en de vergelijking met hun eigen producten. Vergelijken met de 4080 kon nu niet, anders hadden ze dat vast wel gedaan.
Edit; als nV van hun stack 3080ti's en 3090Ti's af is, en er rond het 1000 euro segment een gat valt in hun lineup, ook qua price performance, gaan ze wel schuiven en wijzigen met prijzen en producten.

Denk dat de 4080 16 dan ook "gewoon" 900 tot 1000 dollar gaat kosten uiteindelijk. Maar als ze die nu 1000 maken schrijven ze ik weet niet hoeveel af op andere kaarten.
Hun voorraad is zeker een probleem*, maar of Nvidia gaat schuiven weet ik niet. Dat doen ze niet vaak. Een veel groter probleem is dat hun stack nu al bizar in elkaar zit. Je hebt de 4090 met 88% van AD102 op $1599, de 4080 met 95% van AD103 op $1299 en straks de 4070 Ti met 100% van AD104 op waarschijnlijk $899. Misschien dat ze die iets goedkoper in gaan zetten, maar qua afmetingen (en dus relatieve kosten) is AD104 eigenlijk AD106; AD103 is eigenlijk AD104. Tegelijkertijd zit AD104 veel dichter op AD103 dan GA106 op GA104 qua specs; 75% van de rekeneenheden (in plaats van 62,5%) en door de iets hogere kloksnelheid komt dat ding erg dicht op AD103. In de praktijk zou ik er op rekenen dat de 4070 Ti op meer dan 80% performance van de 4080 komt te zitten.

Waar gaan ze dan met alles heen? Ze kunnen schuiven, maar die 4090 gaat echt niet omlaag komen. Dan kunnen ze nog wel een 4080 Ti maken van een verder geknipte AD102 om dat enorme gat op te vullen...maar ze kunnen er ook niet te veel van maken, want dan ga je weer zoiets krijgen als met de 3080, 3080 Ti, 3090 en 3090 Ti die te dicht op elkaar zitten en je wéér met voorraad blijft zitten over een jaar of twee. Nog een 4080 Super van de volle AD103 er tussenin? Minder dan 5% performance winst want het zijn maar 4 SM's.

En ónder dat alles moet dan een AD106 of iets dergelijks komen die kleiner wordt dan dit alles (200mm², wat ze sinds de 1650/TU117 niet meer gedaan hebben) met 30 of 40 SM's...die dan behoorlijk dicht op AD104 gaat komen door de manier waarop hun architectuur (niet) schaalt.

Het gaat weer raar worden met Nvidia's lineup. Ik zie ze zelfs nog wel rebrands uit brengen.

AMD daarentegen heeft alle ruimte aan de onderkant van de stack. Ik hoop oprecht dat we hun speelgoed aan MSRP op de markt zien, want dan kunnen ze het daar best wel eens goed doen met N32 en N33. RDNA2 schaalt over de gehele linie vrij lineair en voorspelbaar, ik verwacht dat dat nu niet anders gaat zijn.

offtopic:
* wat Nvidia's voorraad betreft, ze hebben weldegelijk een probleem, want hoewel hun totale activa ongeveer hetzelfde zijn gebleven, is de indeling daarvan compleet veranderd. Hun voorraad zit op het 3-dubbele van wat ze normaal hebben, zijn de uitstaande inkomsten op het dubbele, is cash amper een vijfde van wat het was en hebben ze in Q3 een derde van hun uitstaande schulden geïnd om maar geld te hebben. Die voorraad moet er een keer uit; dat wordt óf afschrijven, óf rebranden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En daar komt bovenop dat AMD hun RDNA3 lijn helemaal niet werkt met het plan achter Nvidia hun uitgebreide Lovelace lijn met meer GPU's en SKU's die op veel meer prijspunten een product willen plaatsen om je eigenlijk naar bepaalde, geprefereerde producten te duwen.

AMD heeft immers maar drie chips en die zitten allemaal met het "probleem" van relatief klein formaat en dus goede tot zeer goede yields. Als AMD het al bij twee SKU's hield voor N31, dan gaan ze dat ook doen voor N32 en N33. Je krijgt er dus waarschijnlijk maar zes in totaal die ze vanaf $1000 omlaag moeten positioneren. De eerste twee staan op $1000 en $900 waar die tweede waarschijnlijk al te duur is en bewust onaantrekkelijk gemaakt lijkt te zijn door AMD. N32 is ongeveer 2/3 formaat en omdat het niet de high end chip is, zou direct 2/3 de prijs vragen wat fors zijn. Daar is die $600 op gebaseerd en het komt ook perfect uit met AMD hun anti Nvidia claim met goedkoper dan vorige generatie. Immers zijn de RX7900XT en RX7900XTX dit tegenover de RX6900XT en RX6950XT. Dat AMD die prijzen zelf heeft gesteld is een detail. :z

Dus ik blijf voorlopig bij $600 RX7800XT. De cut down lijkt me de RX7700XT waar het interessant gaat worden hoe die verkrijgbaar gaat zijn en voor welke prijs. Immers is de N32 door de chiplet aanpak echt klein voor de "midrange" GPU standaarden en kijk je hier waarschijnlijk naar 80%+ yields. Het enige dat ik kan bedenken is dat ze hier de volle N32 strakker gaan binnen met hogere clock speeds omdat je anders echt nauwelijks iets overhoud voor de cut down. Ik zie AMD namelijk niet zomaar volledig functionele chips gedeeltelijk uitschakelen, een MCD niet toevoegen of ook een uitschakelen en dit voor minder verkopen.

Daaronder heb je nog N33 wat min of meer een N23 configuratie naar RDNA3 gebracht is. Ik verwacht eigenlijk niet al te veel van die chip, misschien 20% sneller dan een RX6650XT nu is. Het ligt een beetje aan clock speeds wat deze kan doen en met de beperkte bus en L3 cache gaan hogere resoluties ook interessant worden. Daarvoor kan je dus ook niet al te veel vragen. En inmiddels begin ik me af te vragen of AMD daar zelfs nog $400 voor kan vragen met huidige marktomstandigheden.

Ik vermoed dan ook dat je drie prijsniveaus gaat krijgen bij AMD waarbij de cut down chip niet veel goedkoper zal zijn dan de volle GPU. Een $900-$1000, een $500-$600 en een $300-$400 niveau waarbij de chips van AMD steeds het voordeel hebben in prijs/performance. Zeker als Nvidia het in hun hoofd haalt om de volle AD104 alsnog voor $900 in de markt te zetten. Net zoals dat de RTX4080 een maximaal $700 product is, is die volgens Nvidia 25% langzamere RTX4080/RTX4070Ti een maximaal $500 product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Format-C schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 02:19:

[...]
Ik bedoel ondeugende/nieuwsgierige huisdieren die dozen uit elkaar rijten en alles slopen . :Y)
Is het je ook opgevallen dat katten altijd in de doos gaan zitten waar het dure kattenspeeltje in zat? :Y)

Maar idd, unboxing video's zijn triest. Vermakelijk voor 1 minuutje, en hup klik weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:12:
En daar komt bovenop dat AMD hun RDNA3 lijn helemaal niet werkt met het plan achter Nvidia hun uitgebreide Lovelace lijn met meer GPU's en SKU's die op veel meer prijspunten een product willen plaatsen om je eigenlijk naar bepaalde, geprefereerde producten te duwen.

AMD heeft immers maar drie chips en die zitten allemaal met het "probleem" van relatief klein formaat en dus goede tot zeer goede yields. Als AMD het al bij twee SKU's hield voor N31, dan gaan ze dat ook doen voor N32 en N33. Je krijgt er dus waarschijnlijk maar zes in totaal die ze vanaf $1000 omlaag moeten positioneren. De eerste twee staan op $1000 en $900 waar die tweede waarschijnlijk al te duur is en bewust onaantrekkelijk gemaakt lijkt te zijn door AMD. N32 is ongeveer 2/3 formaat en omdat het niet de high end chip is, zou direct 2/3 de prijs vragen wat fors zijn. Daar is die $600 op gebaseerd en het komt ook perfect uit met AMD hun anti Nvidia claim met goedkoper dan vorige generatie. Immers zijn de RX7900XT en RX7900XTX dit tegenover de RX6900XT en RX6950XT. Dat AMD die prijzen zelf heeft gesteld is een detail. :z

Dus ik blijf voorlopig bij $600 RX7800XT. De cut down lijkt me de RX7700XT waar het interessant gaat worden hoe die verkrijgbaar gaat zijn en voor welke prijs. Immers is de N32 door de chiplet aanpak echt klein voor de "midrange" GPU standaarden en kijk je hier waarschijnlijk naar 80%+ yields. Het enige dat ik kan bedenken is dat ze hier de volle N32 strakker gaan binnen met hogere clock speeds omdat je anders echt nauwelijks iets overhoud voor de cut down. Ik zie AMD namelijk niet zomaar volledig functionele chips gedeeltelijk uitschakelen, een MCD niet toevoegen of ook een uitschakelen en dit voor minder verkopen.

Daaronder heb je nog N33 wat min of meer een N23 configuratie naar RDNA3 gebracht is. Ik verwacht eigenlijk niet al te veel van die chip, misschien 20% sneller dan een RX6650XT nu is. Het ligt een beetje aan clock speeds wat deze kan doen en met de beperkte bus en L3 cache gaan hogere resoluties ook interessant worden. Daarvoor kan je dus ook niet al te veel vragen. En inmiddels begin ik me af te vragen of AMD daar zelfs nog $400 voor kan vragen met huidige marktomstandigheden.

Ik vermoed dan ook dat je drie prijsniveaus gaat krijgen bij AMD waarbij de cut down chip niet veel goedkoper zal zijn dan de volle GPU. Een $900-$1000, een $500-$600 en een $300-$400 niveau waarbij de chips van AMD steeds het voordeel hebben in prijs/performance. Zeker als Nvidia het in hun hoofd haalt om de volle AD104 alsnog voor $900 in de markt te zetten. Net zoals dat de RTX4080 een maximaal $700 product is, is die volgens Nvidia 25% langzamere RTX4080/RTX4070Ti een maximaal $500 product.
In het spelen met de formule om de MSRP te berekenen op basis van de chip kosten, zijn er verschillende manieren:
  • MSRP is een factor keer de chipkosten
  • MSRP is chipkosten + aantal Watts*$/Watt
  • MSRP is chipkosten + aantal Watts*$/Watt + $ voor koelblok
De eerste aanpak is de meest eenvoudige, en misschien nog niet eens zo gek. $600 zou heel fijn zijn, ik vemoed echter $650-700 om teleurstelling te voorkomen. Komt waarschijnlijk pas Q3 2023 ;(

Navi32 is niet echt klein toch? 350 mm2 is bijna de 379 mm² van AD103.
GCD on TSMC N5, ~200 mm²
MCD on TSMC N6, ~37.5 mm²

Het interessante van Navi33 zit hem meer in de laptops, en 6750XT + 20% (aangenomen 3 GHz kloksnelheid) is meer dan geschikt voor 1080p en 1440p. En die chip is wel echt klein:
TSMC N6, ~203 mm²
Stel dat ze die op $300 krijgen, zou wederom heel fijn zijn. Heel benieuwd wat de prijs gaat zijn bij de aankondiging, CES 2023 5-8 Januari, coming up. Ik vermoed op dit moment $400, Q1 2023 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Werelds schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:04:

Hun voorraad is zeker een probleem*, maar of Nvidia gaat schuiven weet ik niet. Dat doen ze niet vaak. Een veel groter probleem is dat hun stack nu al bizar in elkaar zit. Je hebt de 4090 met 88% van AD102 op $1599, de 4080 met 95% van AD103 op $1299 en straks de 4070 Ti met 100% van AD104 op waarschijnlijk $899. Misschien dat ze die iets goedkoper in gaan zetten, maar qua afmetingen (en dus relatieve kosten) is AD104 eigenlijk AD106; AD103 is eigenlijk AD104. Tegelijkertijd zit AD104 veel dichter op AD103 dan GA106 op GA104 qua specs; 75% van de rekeneenheden (in plaats van 62,5%) en door de iets hogere kloksnelheid komt dat ding erg dicht op AD103. In de praktijk zou ik er op rekenen dat de 4070 Ti op meer dan 80% performance van de 4080 komt te zitten.
Een competitieve Navi33 zou gehakt maken AD106 107.
Een competitieve Navi32 zou dat doen met AD104.
De huidige Navi31 is groter en waarschijnlijk sneller dan AD103.
Een refresh van Navi31 kan misschien zelfs AD102 evenaren.
^^
als dat zo is, kan Nvidia alleen omlaag qua prijs.

Het is gek want op deze manier vergeleken (competitief) zijn de RDNA3 chip is in alle gevallen *groter* dan die van de Lovelace die ze verslaan, maar op een goedkopere node. De enige uitzondering zou zijn de refresh van Navi31.

Chip & oppervlakte, grotere oppervlakte van de waarschijnlijke "winnaar" dik gedrukt:

AD102 608
AD103 379 vs Navi31 533
AD104 295 vs Navi32 350
AD106 190 vs Navi33 203
AD107 146
Werelds schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:04:
Waar gaan ze dan met alles heen? Ze kunnen schuiven, maar die 4090 gaat echt niet omlaag komen. Dan kunnen ze nog wel een 4080 Ti maken van een verder geknipte AD102 om dat enorme gat op te vullen...maar ze kunnen er ook niet te veel van maken, want dan ga je weer zoiets krijgen als met de 3080, 3080 Ti, 3090 en 3090 Ti die te dicht op elkaar zitten en je wéér met voorraad blijft zitten over een jaar of twee. Nog een 4080 Super van de volle AD103 er tussenin? Minder dan 5% performance winst want het zijn maar 4 SM's.

En ónder dat alles moet dan een AD106 of iets dergelijks komen die kleiner wordt dan dit alles (200mm², wat ze sinds de 1650/TU117 niet meer gedaan hebben) met 30 of 40 SM's...die dan behoorlijk dicht op AD104 gaat komen door de manier waarop hun architectuur (niet) schaalt.

Het gaat weer raar worden met Nvidia's lineup. Ik zie ze zelfs nog wel rebrands uit brengen.

AMD daarentegen heeft alle ruimte aan de onderkant van de stack. Ik hoop oprecht dat we hun speelgoed aan MSRP op de markt zien, want dan kunnen ze het daar best wel eens goed doen met N32 en N33. RDNA2 schaalt over de gehele linie vrij lineair en voorspelbaar, ik verwacht dat dat nu niet anders gaat zijn.

offtopic:
* wat Nvidia's voorraad betreft, ze hebben weldegelijk een probleem, want hoewel hun totale activa ongeveer hetzelfde zijn gebleven, is de indeling daarvan compleet veranderd. Hun voorraad zit op het 3-dubbele van wat ze normaal hebben, zijn de uitstaande inkomsten op het dubbele, is cash amper een vijfde van wat het was en hebben ze in Q3 een derde van hun uitstaande schulden geïnd om maar geld te hebben. Die voorraad moet er een keer uit; dat wordt óf afschrijven, óf rebranden.
Rebrands en prijs verlagingen is al wat Nvidia kan doen. Bedenk ook dat AD106 en zeker AD107, naast tegen Navi33, mag vechten tegen de AMD APU's zoals Phoenix. Daar zit een hoop volume en gaat financieel pijn doen voor team groen in de entry markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
TSMC N7 lijkt relatief duur te zijn vergeleken met TSMC N6. Die laatste heeft meer gebruik van EUV, waarvoor weliswaar duurdere machines nodig zijn, maar er zijn minder belichtingen nodig. Dat betekent dat de machines efficiënter kunnen worden ingezet, maar er ook minder risico op fouten is. De yields van N5 waar nog meer gebruik gemaakt wordt van EUV waren ook heel erg goed, dus vermoedelijk zijn de yields van N6 beter dan van N7.

Ondertussen zijn de EUV machines voor N6 natuurlijk ook al meer uitontwikkeld en zullen ze goedkoper zijn geworden.

Zeker omdat N33 aardig wat kleiner is dan N23 verwacht ik dat deze chip minder kost en meer een bezuiniging is dan een echte stap vooruit. Ik schat dan ook in dat de 7600 reeks tussen de 299 en 379 gaat kosten, waar de 6600 reeks een MSRP had tussen 329 en 399.

@DaniëlWW2

Ik verwacht wel een MCD minder voor de 7700 XT. Dan gaat die naar 192 bit en 12 GB, wat zorgt voor een mooie tussenstap tussen de 256 bit/16GB 7800 XT en de 128 bit/8GB 7600 XT.

Maar de bezuiniging van de 7700 XT is dan vrij beperkt ten opzichte van de 7800 XT, dus een verschil van $100 lijkt me daar ook vrij logisch. Het kostenverschil is dan misschien 50 dollar ($10 per GB GDDR6 + $10 voor de MCD), dus hebben ze wat minder marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@sunsmountain Waar haal je toch vandaan dat N32 pas in Q3/2023 komt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Vergeet niet dat N22 uitkwam aan het eind van Q1, nadat N21 op vrijwel hetzelfde moment uitkwam als N31 uit gaat komen. Dus eind Q1/begin Q2 lijkt me logischer dan Q3, tenzij het uitgesteld wordt vanwege een N31 respin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:39:
RedGamingTech houdt telkens die volgorde aan, in al zijn (lange) video's. Eerst Navi31, dan Navi33, dan Navi32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Q3 lijkt me wel heel laat, maar in diverse leaks is wel benoemd dat het niet verwacht werd als early Q1, en er zijn inderdaad ook meerdere leaks geweest die aangaven N31 > N33 (mogelijk CES wrd dacht ik benoemd) en dan N32.

Maar goed, geruchten zijn niet meer dan dat, geruchten. N31 > N32 > N33 kan natuurlijk ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:37:
[...]

Q3 lijkt me wel heel laat, maar in diverse leaks is wel benoemd dat het niet verwacht werd als early Q1, en er zijn inderdaad ook meerdere leaks geweest die aangaven N31 > N33 (mogelijk CES wrd dacht ik benoemd) en dan N32.

Maar goed, geruchten zijn niet meer dan dat, geruchten. N31 > N32 > N33 kan natuurlijk ook gewoon.
N32 komt in ieder geval nà N33, en we hebben N33 nog niet gezien :)

Dus dat zou nog Q2 kunnen worden, als we mazzel hebben. Maar ik meen me te herinneren dat Paul Q3 or 2nd half of 2023 zei... ik zal het eens proberen terug te vinden (een opgave op zich met de lange video's van RGT).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 16:45

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sunsmountain schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:50:
[...]
N32 komt in ieder geval nà N33, en we hebben N33 nog niet gezien :)

Dus dat zou nog Q2 kunnen worden, als we mazzel hebben. Maar ik meen me te herinneren dat Paul Q3 or 2nd half of 2023 zei... ik zal het eens proberen terug te vinden (een opgave op zich met de lange video's van RGT).
Hij praat beetje langzaam, dus versneld afspelen is bijna een must. Ook om te voorkomen dat je in slaap valt tijdens het kijken 8)

Verder had Navi21 ook release data van december, maart en augustus vziw, dus zo gek klinken die datums van Navi3 dan niet, wat de volgorde ook mag zijn.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Zie net de 3dmark scores (videocardz) en wauw, als deze idd legit zijn schieten ze wat mij betreft flink tekort. Ik zie nergens een 50% verbetering en dan lijkt het toch idd alsof de kaarten veel hogere clocks hadden moeten hebben....

Ze hebben het zwaar zelfs tegen de rtx 4080, en ik verwacht dat de 4080 in RT etc. Ook nog es flink beter is.

Had in raster een xtx gehoopt die tussen de 4080 en 4090 zit en dan iets meer richting 4090.
Dat lijkt in ieder geval in deze benches veel te hoog gegrepen. Als dit ook in games zo is dan is ook de AMD zn geld niet waard. Duimen dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
YouTube: RDNA 3 FULL SPECS Revealed! Infinity Cache, WGPs & More | N31, N32, ...
met timestamp. volgorde: Navi31 (November ish) - Navi33 (CES Q1) - Navi32 (2nd half of next year)

en zoals @Mars Warrior al aangaf bij RX 6000, zit er wat tijd tussen chip lanceringen, ook om board partners de tijd te geven voor ontwerp en productie:

Nov 18, 2020 Navi21
Mar 18, 2021 Navi22
Aug 11, 2021 Navi23
Jan 19, 2022 Navi24

Dus verwacht Navi32 niet eerder dan Q2.

[ Voor 4% gewijzigd door sunsmountain op 10-12-2022 02:02 ]

Pagina: 1 ... 78 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.