Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik moet het nog maar zien dat AMD significant onder Nvidia gaat zitten. En ik moet toegeven dat een RX6600 dat wel redelijk doet. Maar over het algemeen vermoed ik toch dat bij de nieuwe kaarten AMD gewoon een 10%, misschien 15%, betere prijs/prestatie gaat geven dan Nvidia. Genoeg om mensen aan te trekken, niet zoveel dat Nvidia als reactie de prijzen gaat verlagen, want daar schiet AMD weinig mee op, op korte termijn. (De lange termijn is een ander verhaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mijn inschatting:

TierBusVRAMGCDAantal MCDs
7800 XT256 bit16 GBVolle Navi 324
7700 XT192 bit12 GBGeknipte Navi 323
7600 XT128 bit8 GBVolle Navi 330
7600128 bit8 GBGeknipte Navi 330

De niet XT-varianten van de 7800 en 7700 komen er dan niet als normale tiers, hoogstens in minieme hoeveelheden om nog wat kapotte chips te verkopen, net zoals nu al het geval is met de 6700.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 20:04
In zijn laatste video over RDNA 3 lijkt RedGamingTech te beamen wat je schrijft @Ludewig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26
Ludewig schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:24:
Mijn inschatting:

TierBusVRAMGCDAantal MCDs
7800 XT256 bit16 GBVolle Navi 324
7700 XT192 bit12 GBGeknipte Navi 323
7600 XT128 bit8 GBVolle Navi 330
7600128 bit8 GBGeknipte Navi 330

De niet XT-varianten van de 7800 en 7700 komen er dan niet als normale tiers, hoogstens in minieme hoeveelheden om nog wat kapotte chips te verkopen, net zoals nu al het geval is met de 6700.
Helemaal geen MCDs voor de 7600 XT en 7600? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, ik zou eerder 2 denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:05
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:50:
[...]

Helemaal geen MCDs voor de 7600 XT en 7600? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, ik zou eerder 2 denken.
Navi33 heeft wel infinity cache, maar niet via losse MCD's. Monolitisch ontwerp, dus zit gewoon in de chip zelf.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
[...]

Zoals sunsmountain zegt, het is een monoliet, dus alles zit op 1 chip.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

N33 zou een aardig uitgeklede RDNA3 GPU zijn. Deze mist de 192KB vector register file en blijft op 128KB zitten. Ook een 128 bit bus en 32MB L3 cache. GPU zit op N6 en is monolithisch. Je moet deze GPU eigenlijk zien als N23 met de nieuwe RDNA3 CU en circa 30mm2 eraf gehaald qua formaat. Omdat N33 de extra vector register file mist verwacht ik eigenlijk ook minder uplift van die RDNA3 CU in zowel raster als RT. Deze GPU gaat extra clockspeed het meeste nodig hebben want op dezelfde 2600MHz verwacht ik eigenlijk maar weinig winst over N23. Ook verwacht ik dat deze GPU niet al te geweldig zal zijn op hogere resoluties. Het lijkt een mooie 1080p videokaart voor desktops en laptops te zijn, meer eigenlijk niet. Laatste is dat het vermoeden bestaat dat deze GPU min of meer direct te plaatsen zou zijn op een N23 PCB en dus vrij makkelijk te implementeren is op bestaande ontwerpen voor de RX6600 series. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Yep, deze chips zijn ook vooral ontworpen voor gaming laptops. Daarvoor heb je dan Rembrandt APU's met RDNA2 voor lichte gaming. De volle N33 is dan voor de 'serieuze' 1080p/1440p gaming laptops, voor zover je gaming op laptops echt serieus kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 07:18

SG

SG surft naar info hardewaren

Ludewig schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:58:
[...]

Mijn punt is meer dat je heel erg vanuit de belangen van de bedrijven redeneert.

[...]

Ik denk dat we nog een beetje in een overgangsfase zitten, waarbij een deel van de consumenten nog niet zo denkt en ook een deel van de bedrijven niet (met name Nvidia en de winkels die veel consumenten tegen de haren instrijken door stevige winsten te pakken bij de huidige schaarste van de 4090 en eerder ook bij de 4080). Ik denk dat het tijd kost voordat de markt zich aanpast aan de nieuwe situatie.

En bepaalde alternatieve producten zoals de consoles zijn nog steeds erg schaars, waardoor er minder prijsdruk is op de videokaarten.

[...]

Het is altijd een stuk makkelijker om de prijs omlaag te doen, dan hem te verhogen. Ik verwacht ook dat AMD aan de hogere kant gaat zitten, ook omdat de prijzen van de vorige generatie natuurlijk gedrukt worden omdat het oud is.

Nvidia zet meer afstand tussen de 4090 en de 4080 dan bij de 3000 serie en het lijkt me vrij logisch dat AMD dat ook gaat doen. Dan blijft de 7800 XT op 256 bit en 16 GB. Zo krijg je een mooie afname van geheugenbus en VRAM: 364/24, 320/20, 256/16, 192/12, 160/10 en 128/8. Al hebben ze minder van deze configuraties dan tiers, dus een aantal moeten identiek zijn (al is het logisch dat de 7600 XT en 7600 beide 128/8 krijgen).

Strikt genomen hebben ze bij de topkaarten de MSRP's met $100 omlaag gedaan, als je de 7900 XT gelijkstelt aan de 6900 XT. Dus een daling van $50 voor de 7800 XT zou op zich niet vreemd zijn. Het hangt denk ik ook erg af van hoe goed die kaart is. Als hij ook een tegenvallende kloksnelheid en daardoor relatief weinig winst heeft t.o.v. de 6800 XT, dan is dat vrij logisch. Maar ik zie $650 ook als erg waarschijnlijk.

[...]

Die verwacht ik toch eerder heel dicht bij de MSRP van de 6600 XT en 6600, dus $380/ $330. Doordat N33 op N6 zit zal de snelheidstoename vast niet heel groot zijn en ik verwacht ook geen bredere bus of meer geheugen. Ik zie de N33 daarom ook niet zo snel in de 7700 verschijnen.

Volgens mij is dit echt een budget-chip die goedkoper is dan N23 (de waferkosten van N6 zijn immers vergelijkbaar met N7, maar de N33 is kleiner). Zodra er geen enkele productierestrictie meer mee is, denk ik dat ze daar veel budget-kopers mee willen verleiden die nog op een 1060 zitten of iets dergelijks.

[...]

Dat zit er wel maar ruim een jaar tussen de release van de N23 en de N33. Als ze dan straks weer naar de normale 2 jaar willen tussen de release van die chips, moeten ze de N33 drie jaar lang gaan verkopen. Ik schat zelf in dat de N33 op z'n best in de zomer uitkomt.
Belang van bedrijven is belangrijk als in geen marge dan maar kappen en wat anders verkopen EVGA jij ruilt ook niet je auto in voor dump prijs. Terwijl je daar tegen over je auto ook voor wat de gek ervoor geeft kwijt kan als voor auto ook liefhebbers afzet markt voor is.
Ik zie het zo nv ging voor dure TSMC 4N dat drijft de kosten op maar daarmee komt ook performance van want met een samsung of 5nm tsmc leveren ze ook performance ceiling in voor lagere kosten.
En zou rdna3 mogelijk makkelijker 4090 aankunnen. Helaas houd dat ook dure node dure kleinere chips maar voordeel komt dat voor laptop dgpu als binnen de tdp/performance curve sweetspot je ook zuinig kan zijn en dus ook op mobile goed tegen rdna3 kan concurreren zij wat duurder.

Als consument kijk je nu voor de bang for the buck en zijn gewoon tijden waar door meerdere stacked up factoren g-kaarten sowieso duurder zijn ook met magere marges wat ze sowieso niet snel zullen doen. AMD kan goedkoper zijn met marge maar eisen dat ze marge moeten minimaliseren is ego centric. Kan ook zeggen net als dat voor alle commerciele producten dump prijzen wenst kan je ook voor werk en diensten je loon ook onder de minimum je werk dus ook voor karige loon.
Wat wij consumenten kunnen is wel of niet kopen dat is je keuze dat creeer je bepaalde vraag aanbod. Is voor bedrijven niet rendabel dan verdwijnd product . Dit zijn luxe producten je hebt nog APU en als je ivm crisis en achterblijvende infatie compensatie op loon dan ipv top luxe moet 4k moet RT kan je ook wachten niet op 4070 of RX7700 whatever maar PHoenix of phoenix stricts APU voor 1080 p 60fps gamen nieuwe lowbudget wordt APU gamen. En ja de meer waarde van 4k vs 1080p is voor gameplay experience marginaal subjectief en meer tussen de oren . Mode x naar vga naar svga is value veel hoger naar 1080p werd het al minder grote stap kwa ervaring naar 1440p begind de meerwaarde al stuk minder te worden en 8K is al helemaal iets wat tussen de oren heerst dan dat kan ervaren op vaak te klein gekozen formaat.

Dat 4090 mogelijk de kroon houd met dank aan die dure 4n tsmc. En voor nV is de kroon pakken eigenlijk meest belangrijkste en preoriteit. Viel het toch tegen kreeg je nv30 fab oc taferelen en kreeg je 600wat monsters . Maar mogelijk kan dat nog gebeuren als er top tier navi31 met extra infinity cache komt en veel beter klokkende chip revisie komt. AMD heeft niet zo een probleem om nr.2 te zijn , nV accepteerd dat niet. Die moeten dwangmatig de kroon hebben.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Maar alleen voor de halo-tier gaat het echt om de hoogste performance. De meeste consumenten kijken naar prijs/prestatie.
AMD kan goedkoper zijn met marge maar eisen dat ze marge moeten minimaliseren is ego centric.
Dat heb ik ook nooit gezegd...

Nogmaals, alles wijst erop dat RDNA3 niet veel duurder is om te maken als RDNA2, en daarbij hebben we al gezien dat ze zelfs de 6900XT kunnen verkopen voor 699 euro. Dan is 1200 euro voor de 7900 XTX een hele lekkere marge. Daar is echt geen sprake van minimalisatie van de marge, eerder het tegenovergestelde.

Hetzelfde geldt voor de rest van de range. Daar zien we ook dat de kaarten van de oude generatie nu ruim onder MSRP worden verkocht. Dus dan is het echt niet vreemd om te denken dat ze zonder probleem voor de komende generatie de MSRP hetzelfde kunnen houden of slechts zeer beperkt te verhogen.

Feit is dat we uit een situatie komen waar tijdelijk veel extra vraag was door miners, maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat gamers opeens een hoger budget hebben voor hun hobby dan 4 jaar geleden. Dus als ze hun verkopen op hetzelfde niveau willen houden zullen de prijzen per tier toch echt richting de prijzen van 2019 moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ludewig schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:33:
Yep, deze chips zijn ook vooral ontworpen voor gaming laptops. Daarvoor heb je dan Rembrandt APU's met RDNA2 voor lichte gaming. De volle N33 is dan voor de 'serieuze' 1080p/1440p gaming laptops, voor zover je gaming op laptops echt serieus kan nemen.
Er worden bijna evenveel gaming laptops met iGPU's verkocht als discrete dGPU's, gaat om $12 miljard per jaar momenteel.

Dat is een flink deel van de totale GPU omzet (discrete en APU's meegerekend) van 33,5 miljard.

https://www.globenewswire...ame-118-Pages-Report.html

https://www.verifiedmarke...ocessing-unit-gpu-market/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@sunsmountain

Welk percentage van de laptops met een sterkere iGPU wordt daadwerkelijk als gaminglaptops verkocht en gekocht? Zelfs bij de lichtere discrete GPU's zie je genoeg gevallen zoals dit:

https://www.dell.com/nl-n...-15-9520-laptop/cn95210sc

Waarbij gamen zelfs niet wordt genoemd in de marketing, wat nogal veelzeggend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ludewig schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:13:
@sunsmountain

Welk percentage van de laptops met een sterkere iGPU wordt daadwerkelijk als gaminglaptops verkocht en gekocht? Zelfs bij de lichtere discrete GPU's zie je genoeg gevallen zoals dit:

https://www.dell.com/nl-n...-15-9520-laptop/cn95210sc

Waarbij gamen zelfs niet wordt genoemd in de marketing, wat nogal veelzeggend is.
Als je hebt over echte gaming laptops, dan is het merendeel volgens dit rapport toch wel hardcore of zelfs professional gamer, nog steeds 9 miljard in 2019.

https://dataintelo.com/report/global-gaming-laptop-market/

Zelf heb ik meer via via gehoord dat aardig wat zakenmannen zo'n ding kopen voor entertainment als ze weer eens in een hotel moeten overnachten. En die spelen daar ook gewoon Cyberpunk op e.d.

Dus er is echt wel een markt voor laptops met gaming GPUs, en die markt is groter dan je denkt. Dat de prestaties tegenvallen op 4k is niet zo relevant, een laptop scherm is vaak maar 1080p. En dat werkt prima in games.

Wat de zakenmannen / YouTube / Twitch content creators etc. ook vaak doen is kabeltje meenemen, laptop aansluiten op groot TV scherm, beetje opschalen en gaan met de banaan. From what I've heard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ja, maar die hebben geen iGPU.

De echte hardcore laptop gamers hebben een discrete GPU in een aparte behuizing. De groep eronder heeft een discrete GPU in de laptop. Bij de iGPU gamers heb je het volgens mij vooral over casual gamers die geen geld hebben voor specifieke gaming hardware en hoogstens CS GO spelen, maar vaak ook indie games die op een aardappel werken. Ik denk dat de ruimere iGPU's ook vooral op 'creatives' zijn gericht en minder op gamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Weet niet wat je bedoelt met discrete GPU in een aparte behuizing, volgens mij zit een GPU zoals de 6800M in de behuizing. Zoals bijvoorbeeld:
uitvoering: ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HF002W

Ik ken alleen de discrete GPU in de laptop. Navi33 gaat daarbij een sterke verbetering geven 5-8 Januari 2023 aangekondigd bij CES.

De iGPU of eigenlijk APU is inderdaad casual gamer. Althans, voorlopig. Volgend jaar 2023 H2 verwachten we dat Phoenix APU's wel 6 WGP's zullen hebben, dus 12 CU's van RDNA3. Als je dat vergelijkt met 32 CU's voor Navi31, is dat toch heel behoorlijk wat 1080p performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Je kunt een egpu (externe GPU) behuizing kopen met een voeding en een PCIe naar Thunderbolt converter:

https://egpu.io/best-egpu-buyers-guide/#tb3-enclosures

Daar kwak je dan een discrete videokaart in en die koppel je aan een laptop. Dan game je op de discrete videokaart. Dit kan zelfs met een 4090:

YouTube: RTX 4090 Gaming Laptop 🤯 eGPU Comparison with Desktop!

Meestal wordt dit gebruikt als een soort dock-oplossing. Dus dan blijft dit kastje op 1 locatie staan, samen met een externe monitor. Als je dan de laptop ergens anders wil gebruiken, neem je alleen de laptop mee.

[ Voor 13% gewijzigd door Ludewig op 30-11-2022 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Maar dit gaat dus rond. :z
Tja zou wel grappig zijn als we 1GHz extra gameclock krijgen voor 50W extra of 600-700MHz met dezelfde TDP. Maar ik zou toch een beetje zout hierbij nemen. 3GHz halen met 400W zou ook best wel knap zijn. :P
Afbeeldingslocatie: https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc3/navi_31_refresh.JPG

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Waar komt dat vandaan?

Het trucje van AMD is wel dat ze hoge frequenties kunnen halen met relatief lage voltages, dus op zich zou een hogere frequentie relatief zuinig moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:53
DaniëlWW2 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:46:
Tja zou wel grappig zijn als we 1GHz extra gameclock krijgen voor 50W extra of 600-700MHz met dezelfde TDP. Maar ik zou toch een beetje zout hierbij nemen. 3GHz halen met 400W zou ook best wel knap zijn. :P
[Afbeelding]
De 7xxx serie ligt nog niet eens in de winkel en de meest fantastische specs van de refresh lekken nu al. Nvidia is doomed :P

Vooral die frequentie verhoging is totaal onrealistisch ten opzichte van de kaart die er nu komt. We doen even 50watt erbij en toveren daarmee + 1 GHz eruit op dezelfde node......Laten we logica even uit het raam gooien.
Stacked cache is gewoon een copy/paste van de cpu oplossing, je kunt het altijd hopen.

Enige wat nog onbreekt is de verwachte MSRP voor de 7990XTX van 249,-. Dat had dit fabeltje compleet gemaakt :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:49
[Afbeelding]
Ik had al op bestellen geklikt voor een 7900 *nog_iets*, maar nu moet ik dus wachten op een 79xx ?
"Wachten op" of de advent kalender iets aanpassen...

en bedankt...
de FOMO begint nu al op te spelen :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[Afbeelding]
Een refresh komt doorgaans toch pas na 6-9 maanden op de markt?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

raymondw schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:10:
[...]

Ik had al op bestellen geklikt voor een 7900 *nog_iets*, maar nu moet ik dus wachten op een 79xx ?
"Wachten op" of de advent kalender iets aanpassen...

en bedankt...
de FOMO begint nu al op te spelen :+
Tja ik weet het gewoon niet. Het klopt gewoon niet dat AMD met 2000MHz en 2300MHz gameclock kwam en ondertussen het ook over 1,3x clockspeed verbetering en meer dan 3000MHz heeft. Maar je meteen rijk rekenen is ook niet handig. Uiteindelijk gaat er heel wat energie en hitte geconcentreerd worden in een vrij kleine GCD waardoor je zomaar tegen een muur kan aanlopen omdat de boel gewoon te snel, te heet word. Laatste is dat een refresh zeker nog wel een tijdje duurt denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

[Afbeelding]
Dat zou leuk zijn, maar ik geloof er niets van. En 192MB icache, geloof ik ook niets van zeker niet bij die snelheden vermits een gpu veeeeeel heter word dan een cpu en bij de cpu ze al de clocks naar beneden hebben gehaald.

Anyway nog 12 dagen wachten :O :O :O :O

[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 30-11-2022 21:16 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Damic schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:14:
[...]

Dat zou leuk zijn, maar ik geloof er niets van. En 192MB icache, geloof ik ook niets van zeker niet bij die snelheden vermits een gpu veeeeeel heter word dan een cpu en bij de cpu ze al de clocks naar beneden hebben gehaald.

Anyway nog 12 dagen wachten :O :O :O :O
192MB L3 cache kan goed met 3D stacking. Daar had Angstronomics het immers ook al over en die zat behoorlijk goed. Ik heb meer problemen met het idee dat er nog 1GHz eruit gehaald kan worden met een respin. Ik blijf er voorlopig bij dat er iets niet klopt in wat AMD communiceert en het respin verhaal best kan kloppen, maar ik sta sceptisch tegen dergelijke sprongen. Dat ga ik pas geloven als N32 makkelijk over de 3GHz gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10 07:01
https://www.notebookcheck...n-the-works.671239.0.html

7990 XTX, 7950 XTX en XT, 3,6GHz, 3D V-cache, het kan allemaal niet op!

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:39
Die AMD gameclock stelt niets voor. Voor de 690pxt is dat 2015 mhz maar in realiteit is de stock clock 2500+ zelfs de boost frequency is niets waard.
Ze moeten gewoon stoppen met die onzin en gewoon even testen en een range opgeven van zeg 2450 en 2550 war realistischer is als de onzin frequencies die ze nu uitkramen.

Je kan met de aangegeven clocks dan ook helemaal niets tot het daadwerkelijk getest is met release drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
computerjunky schreef op donderdag 1 december 2022 @ 01:00:
Die AMD gameclock stelt niets voor. Voor de 690pxt is dat 2015 mhz maar in realiteit is de stock clock 2500+ zelfs de boost frequency is niets waard.
Ze moeten gewoon stoppen met die onzin en gewoon even testen en een range opgeven van zeg 2450 en 2550 war realistischer is als de onzin frequencies die ze nu uitkramen.

Je kan met de aangegeven clocks dan ook helemaal niets tot het daadwerkelijk getest is met release drivers.
De 690pxt, wat bedoel je?

Boost clock bij AMD zit dichter bij de game clock dan bij Nvidia, bijv. 2250 MHz voor 6800XT en 6900XT. Voor 3090 geeft Nvidia op 1695 maar in de praktijk is het meer 1800 a 1820 MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:32
sunsmountain schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:31:
[...]

De 690pxt, wat bedoel je?

Boost clock bij AMD zit dichter bij de game clock dan bij Nvidia, bijv. 2250 MHz voor 6800XT en 6900XT. Voor 3090 geeft Nvidia op 1695 maar in de praktijk is het meer 1800 a 1820 MHz
Ik denk dat ze beide relatief 'veilige' clocks adverteren, mijn RX 6900XT boost ook een stuk hoger dan de geadverteerde 'game clock' of 'boost clock'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Met de dynamische clocks van de moderne kaarten hangt het af van de kwaliteit van de kaart en de omstandigheden hoe hoog hij boost. Ze willen niet dat mensen gaan RMA'en wanneer ze een relatief zwakke GPU in een kast stoppen met zeer slechte air flow en hij niet erg hoog boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Laatst online: 08-10 16:53

ZenTex

Doet maar wat.

Ludewig schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:59:
Met de dynamische clocks van de moderne kaarten hangt het af van de kwaliteit van de kaart en de omstandigheden hoe hoog hij boost. Ze willen niet dat mensen gaan RMA'en wanneer een relatief zwakke GPU in een kast stoppen met zeer slechte air flow en hij niet erg hoog boost.
Zie de ophef toen bleek dat een hoop zen2 CPU's 50Mhz lager boostten dan geadverteerd.
de wereld was te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
ZenTex schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:24:
[...]

Zie de ophef toen bleek dat een hoop zen2 CPU's 50Mhz lager boostten dan geadverteerd.
de wereld was te klein.
En terecht natuurlijk, je moet immers wel leveren wat je adverteert, ook al 'doet' het vrijwel niets. Maar volgens mij hebben ze dat toen opgelost met een AGESA update?
Ludewig schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:59:
Met de dynamische clocks van de moderne kaarten hangt het af van de kwaliteit van de kaart en de omstandigheden hoe hoog hij boost. Ze willen niet dat mensen gaan RMA'en wanneer een relatief zwakke GPU in een kast stoppen met zeer slechte air flow en hij niet erg hoog boost.
Inderdaad, liever aan de veilige kant spelen, en de consument 'meer' geven dan dat deze 'recht' op heeft volgens de specificaties, dan weer een slecht PR verhaal zoals met Zen destijds zoals hierboven wordt aangehaald.

[ Voor 43% gewijzigd door Dennism op 01-12-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik vind het op zich geen probleem als ze adverteren met prestaties die je alleen kan halen met componenten van voldoende kwaliteit, zolang ze dat maar duidelijk aangeven. Als je een 6900 XT combineert met een Core i3-2120 is het niet de schuld van de videokaart dat je lage prestaties krijgt.

Hetzelfde voor slechte koeling, e.d.

Het moet natuurlijk wel een beetje realistisch zijn en niet zo dat je het alleen haalt met vloeibare stikstof.

[ Voor 20% gewijzigd door Ludewig op 01-12-2022 11:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Powercolor Hellhoud
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/POWERCOLOR-RX-7900-HELLHOUND-main-1200x492.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/RX_7900_XTX_Hellhound_03-1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/RX_7900_XTX_Hellhound_08.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/RX_7900_XTX_Hellhound_07.jpg

Opvallende dat mij meteen opvalt is dat het PCB wel heel erg lijkt op:

Voornaamste verschil lijkt te zijn dat de Sapphire Nitro+ een derde 8 pin lijkt te hebben. Denk dat we dus weer veel referentie PCB ontwerpen gaan zien omdat AMD haar referentieontwerp alweer goed lijkt te zijn en ook wel wat aankan qua vermogen. Scheelt uiteraard ook in de kosten als je dit kan overnemen. :)

En twee verschillende referentieontwerpen voor de RX7900 series.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/SAPPHIRE-Radeon-RX-7900-XTX-24GB.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/SAPPHIRE-Radeon-RX-7900-XT-20GB-1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/SAPPHIRE-Radeon-RX-7900-XTX-24GB-2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/SAPPHIRE-Radeon-RX-7900-XT-20GB-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@DaniëlWW2 die koeler van die Hellhound :o 3 slots en half?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Damic schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:47:
@DaniëlWW2 die koeler van die Hellhound :o 3 slots en half?
Zou 3 slot zijn en dat is dan het instapmodel. :P
We hebben ASUS al gezien die min of meer de RTX4090 koeloplossing gaat gebruiken en ik denk dat we wel meer van dit soort oplossingen gaan zien. Vraag is en blijft ook tot welk punt is het zinloos om meer vermogen te verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ludewig schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:49:
Ik vind het op zich geen probleem als ze adverteren met prestaties die je alleen kan halen met componenten van voldoende kwaliteit, zolang ze dat maar duidelijk aangeven. Als je een 6900 XT combineert met een Core i3-2120 is het niet de schuld van de videokaart dat je lage prestaties krijgt.

Hetzelfde voor slechte koeling, e.d.

Het moet natuurlijk wel een beetje realistisch zijn en niet zo dat je het alleen haalt met vloeibare stikstof.
Daar zou ik ook geen probleem mee hebben, maar als ze adverteren dat een '6900XT' naar 2500Mhz boost op de doos, maar ook op de website in de spec sheets of bijv. adverteren dat een Ryzen R7 3700X boost naar 4.4Ghz, en ik koop zo'n ding, dan wil ik dat ook zien.

Als ze zeggen, de kaart kan 100FPS halen in game X, maar alleen in combinatie met cpu Y of beter, en de koper koppelt hem aan cpu W en dan haalt deze geen 100 FPS is dat uiteraard prima. Maar op die wijze adverteren ze dit nooit. Het als ik altijd cpu of gpu A boost naar B waarde, zonder voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 11:11
Ik zie zo’n uitvoering van de hellhound wel zitten. Heb nu ook een XFX Merc319 editie. Heerlijk stil die AIB’s met dikke koeling . :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ik vind die hellhound dus echt vrij lelijk, maar ook vrij goedkoop aan doen, niet het super premium gevoel dat je mijn inziens altijd mag en moet verwachten van een kaart die waarschijnlijk makkelijk €1000+ gaat kosten. Zou verwacht ik zeker niet mijn eerste keuze zijn, had ik een kast met window gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 11:11
Dennism schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:03:
Ik vind die hellhound dus echt vrij lelijk, maar ook vrij goedkoop aan doen, niet het super premium gevoel dat je mijn inziens altijd mag en moet verwachten van een kaart die waarschijnlijk makkelijk €1000+ gaat kosten. Zou verwacht ik zeker niet mijn eerste keuze zijn, had ik een kast met window gehad :P
Ja, zijn looks heeft die niet mee, maar in een dichte kast zie ik die niet. Als de koel prestaties maar top zijn. Maar goed, ik zal ook wel kijken naar andere AIB varianten natuurlijk. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-10 21:52
Dennism schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:03:
Zeker weten 1000 euro+, de reference kost 899 dollar plus 20 procent belasting, is dus een kleine 1100. De hellhound zal dan circa 1300 euro zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Interessant om te zien dat FSR particles zoals sneeuw hier goed doet (in oudere versies met bijv. regen hadden ze meer moeite). Ze zitten daarmee op het niveau van DLSS 2.x.

DLSS Frame Generation kan niet omgaan met de sneeuw zo te zien; het wordt gewoon weggeblurred.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Eerste AIB model clockspeeds met dank aan ASUS. :P

RX7900XT
Gameclock
-2000MHz (referentie)
-2130MHz (default)
-2175MHz (OC)

Boost
-2500MHz (referentie)
-2565 MHz (default boost)
-2615 MHz (OC boost)

RX7900XTX
Gameclock
-2300MHz (referentie)
-2395MHz (default)
-2455MHz (OC)

Boost
-2400MHz (referentie)
-2500 MHz (default boost)
-2535 MHz (OC boost)

Dus waar is de 1,3x clockspeed uplift of de 3GHz AMD? :?
https://videocardz.com/ne...t-tuf-gaming-clock-speeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:30

Thomg

Aww yiss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:24:
Eerste AIB model clockspeeds met dank aan ASUS. :P

RX7900XT
Gameclock
-2000MHz (referentie)
-2130MHz (default)
-2175MHz (OC)

Boost
-2500MHz (referentie)
-2565 MHz (default boost)
-2615 MHz (OC boost)

RX7900XTX
Gameclock
-2300MHz (referentie)
-2395MHz (default)
-2455MHz (OC)

Boost
-2400MHz (referentie)
-2500 MHz (default boost)
-2535 MHz (OC boost)
Bijzonder dat Asus hiervoor 3x PEG8 nodig heeft, of zou er nog veel OC-ruimte zijn?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Ik vraag me vooral af waar dan de 1,5-1,7x performance op gebaseerd is, op de huidige clocks of de veel hogere die nu niet gehaald worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:24:
RX7900XTX
Gameclock
-2300MHz (referentie)
-2395MHz (default)
-2455MHz (OC)
Negatieve kloksnelheden, nog slechter dan gedacht >:)

Maar even serieus, ik ga er nu wel vanuit dat er een respin komt. De 7900XTX kan echter wel interessant zijn als je een snelle kaart wil met relatief laag verbruik, want AMD moet deze kaarten nu eigenlijk underklokken vanuit de fabriek en moeten hun prijzen daardoor lager houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
50% + meer performance per watt, moeten ze die stroom wel vreten verdorie :)

Maar AMD die mogelijk nog aardig kan opvoeren en de 4090 die nu al iets goedkoper is op NBB..... Misschien toch maar wachten tot ergens volgend jaar?

[ Voor 50% gewijzigd door meljor op 05-12-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:27:
[...]

Interessant om te zien dat FSR particles zoals sneeuw hier goed doet (in oudere versies met bijv. regen hadden ze meer moeite). Ze zitten daarmee op het niveau van DLSS 2.x.

DLSS Frame Generation kan niet omgaan met de sneeuw zo te zien; het wordt gewoon weggeblurred.
Dan wil ik DLSS 3 boven mijn zonnepanelen. Geen sneeuw meer deze eeuw haha. Moet wel geld verdienen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
meljor schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:02:
Maar AMD die mogelijk nog aardig kan opvoeren en de 4090 die nu al iets goedkoper is op NBB..... Misschien toch maar wachten tot ergens volgend jaar?
Dat komt vermoedelijk door de betere koers, dus het is een gok of die koers beter of slechter wordt. De voorspellingen van analisten gaan alle kanten op, dus het kan net zo goed weer omlaag gaan.

Ik verwacht wel dat de prijzen van de kaarten omlaag gaan, om de verkoop een beetje op peil te houden, maar dat kan best een tijd duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Volgens wccftech is er al een 5 procent verlaging voor zowel de 4090 als de 4080, bovendien lijkt Nvidia de 4080 half december nog eens flink te verlagen, mogelijk vanwege de rx 7900 series..... We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 23:23
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:27:
[...]

Grappig die verschillen. Uit de review zelf:
Speaking of DLSS Frame Generation implementation, the overall image quality is quite impressive, even small flying particle effects, such as snow, are rendered correctly in a fast movement scenario, like when swinging through the city.
Als ik het filmpje zo bekijk is het dan inderdaad niet zo slecht als jij het schetst en soms zelfs beter dan FSR in de bewegende beelden (misschien omdat er genoeg normale frames bij zitten waardoor sneeuw artefacts niet zo erg opvallen t.o.v. normale fouten die je bij Spiderman ziet van de bekende momenten van vorige reviews hierover)...

Maar goed, genoeg andere issues met frame generation waar ik mij ongeacht aan zou storen.

[ Voor 16% gewijzigd door Paprika op 05-12-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Paprika schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:33:
[...]

Grappig die verschillen. Uit de review zelf:

[...]

Als ik het filmpje zo bekijk is het dan inderdaad niet zo slecht als jij het schetst en soms zelfs beter dan FSR in de bewegende beelden (misschien omdat er genoeg normale frames bij zitten waardoor sneeuw artefacts niet zo erg opvallen t.o.v. normale fouten die je bij Spiderman ziet van de bekende momenten van vorige reviews hierover)...

Maar goed, genoeg andere issues met frame generation waar ik mij ongeacht aan zou storen.
Filmpje had ik nog niet gezien, het is overigens nog steeds aanwezig maar niet zo dramatisch als in de screenshots. Het zou me niks verbazen dat het in de geinterpoleerde frames blurry is en in de normale frames wel goed waardoor je dus een mix krijgt.

Ben daarom eigenlijk ook benieuwd wat er zou gebeuren als er nog meer bewegende dingen op het beeld komen; een zwaardere sneeuwstorm of wellicht zware regenval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meljor schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:57:
Volgens wccftech is er al een 5 procent verlaging voor zowel de 4090 als de 4080, bovendien lijkt Nvidia de 4080 half december nog eens flink te verlagen, mogelijk vanwege de rx 7900 series..... We zullen zien.
Koersaanpassing != prijsverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Als ze de 4080 flink moeten verlagen dan moet de 4090 ook mee anders slaat het prijs prestatie gat nergens meer op en verkoopt die voor geen meter meer.

eind volgend jaar zijn ze misschien eindelijk voor fatsoenlijke prijzen te koop. Ik hoop eerlijk gezegd dat de slechte verkoop nog even aan houd ook na prijs dalingen. aar profiteren we als consument uiteindelijk zelf van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2Zrnld75l4QUG0_ZwJS0_woMt8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5vXag6uVjCj7IhtN3IP0ohN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFgRTNJMOMedxrW4m0fjqgqR4bo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2nBgFPYaUwxHco6Nuy6gKAoI.jpg?f=fotoalbum_tile

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Ik probeer nog steeds met een spreadsheet de videokaart prijzen te begrijpen, voordat ik weer voorspellingen ga doen. Mijn formule (gewoon zaken lineair extrapoleren) komt in de buurt, maar er zijn extra factoren (koeler bijv.).

Hoe dan ook, Nvidia kan met de RTX 4080 en 4090 met gemak een % of 10-20 zakken maken ze nog steeds 60% bruto marge.

AMD kan sowieso prijs performance winnen op elk performance punt, zoals ze nu ook al doen, maar niet met meer dan 20% zoals ik eerst dacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
computerjunky schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:07:
Als ze de 4080 flink moeten verlagen dan moet de 4090 ook mee anders slaat het prijs prestatie gat nergens meer op en verkoopt die voor geen meter meer.
Nee, want de 4090 is een halo-product. Ferrari hoeft de prijzen van zijn auto's ook niet te verlagen omdat het prijs/prestatiegat met een Toyota GR Yaris absurd is.

De goede verkopen van de 4090 en de slechte verkopen van de 4080 tonen wel aan dat een redelijk vergelijkbare prijs/prestatie wel acceptabel is voor de halo-tier, maar niet voor de tier er onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

computerjunky schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:07:

eind volgend jaar zijn ze misschien eindelijk voor fatsoenlijke prijzen te koop. Ik hoop eerlijk gezegd dat de slechte verkoop nog even aan houd ook na prijs dalingen. aar profiteren we als consument uiteindelijk zelf van.
De RTX4090 is een halo product met de nodige extra's. Die heeft gewoon een zekere waarde.
Neem alleen RT al. Wat weinig mensen doorhebben is wat Nvidia heeft gedaan met hun RT. Ze hebben wederom 2x ray intersection testing gedaan. Dat komt nauwelijks terug in mixed rasterisation/RT omdat er overduidelijk andere bottlenecks zitten in die GPU. Ik zelf vermoed dat de SM cache structuur + BvH unit die in elke RT core zit, het simpelweg niet aankan. Daar lijkt Nvidia hun Displaced Micro-Mesh ook vandaan te komen. Probleem is dat ze nog steeds niks concreets hebben laten zien anders dan een eigen demo. Maar in pure RT, path tracing dus voor bijvoorbeeld GCI, gaat die RTX4090 niet eens benaderd worden door wat dan ook. Daarom werd er ook zoveel gesproken over path tracing door Nvidia bij voor hun doen, eigenlijk behoorlijk slechte presentatie.

De RTX4080 is ondertussen niks meer dan en vrij normale 50% generatie op generatie sprong. Die heeft simpelweg niet de rekenkracht van de RTX4090 en als je toch al peperdure software pakketten koopt voor de niet gaming workloads, dan is die $300 dollar extra voor een RTX4090 echt helemaal niks. De RTX4080 is dan ook een $700 GPU die ze niet verkopen voor $1200, iets waar ik voornamelijk opgelucht voor ben. Eindelijk is er een grens bereikt. Maar ik besef me ook heel goed dat de RX7900XTX, $1000 kost omdat Nvidia $1200 voor de RTX4080 durfde te vragen. Ik vermoed eigenlijk dat na een eerste aardige verkoopcijfers, het is immers bijna kerst, de RX7900 series misschien ook wel zal blijven liggen. De prijs is namelijk alsnog fors voor het een na beste en dat gaan mensen zich wel beseffen, zeker in deze tijden.

We wachten alleen op het moment dat Nvidia daadwerkelijke realiteitszin ervaart en de RTX4080 naar $700 verlaagd. Want dan moet de RX7900XT waarschijnlijk grotendeels of geheel mee naar $700. Wanneer dat gebeurd is alleen een raadsel. Het kan zomaar gebeuren of een pijnlijk proces van maanden aan zeer trage prijsdalingen worden waar telkens geprobeerd zal worden om bij elke $50-$100 eraf te kijken of mensen nu wel de RTX4080 kopen. Uiteraard hoop ik erop dat Nvidia snel realiteit onderkend maar ik ben er niet erg zeker van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Hoe minder wij kopen totdat de prijzen normaal worden, hoe sneller het zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Yay potentiële launch chaos, een klassieker. :P
https://www.igorslab.de/e...with-problems-and-delays/

Er zouden 10.000 referentiemodellen zijn voor heel Afrika, Midden-Oosten en Europa. Duitsland krijgt daarvan 3000 dus de rest kan het vergeten, zoals altijd. Verder is de situatie rond AIB modellen onduidelijk omdat er nog steeds bios en driverbugs zouden zijn en niet iedereen klaar lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:52
Dit is een papieren lancering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-10 14:22
Hoe laat Nederlandse tijd is de lancering eigenlijk, en via waar zijn ze voor ons te koop (om mezelf effe voor de gek te houden, krijg er toch geen één te pakken maar wil het toch proberen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Duidelijke resultaten. Wil iemand mijn 6900 XT overnemen; ik ga voor een tweedehands 2080 Ti die even snel is!!!
Geekbench is naar mijn mening een waardeloze maatstaaf voor videokaarten (en eigenlijk ook voor cpu's).

Daarnaast is het ene resultaat OpenCL wat compute is; verbeter mij maar als ik fout zit, het enige punt is waar de Ampere en Lovelace architectuur goed in schalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 06-12-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Is nog te vroeg om te zeggen, maar makkelijk gaat het niet met Navi31.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:34:

Er zouden 10.000 referentiemodellen zijn voor heel Afrika, Midden-Oosten en Europa. Duitsland krijgt daarvan 3000 dus de rest kan het vergeten, zoals altijd. Verder is de situatie rond AIB modellen onduidelijk omdat er nog steeds bios en driverbugs zouden zijn en niet iedereen klaar lijkt te zijn.
AI ai ai, belooft weinig goeds....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Sp3ci3s8472 OpenCl is compute en AMD heeft dit naar de servers gebracht als een aparte chip (Instinct Mi), daarmee dat de OpenCL benchmarks een beetje achterlopen. Hopelijk is de prijs veel lager :)
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:34:

Dat is toch niets nieuws? Hoelang is het geleden dat je op lanceerdag een gpu hebt kunnen kopen?

[ Voor 66% gewijzigd door Damic op 06-12-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:52
sunsmountain schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:26:
[...]

Is nog te vroeg om te zeggen, maar makkelijk gaat het niet met Navi31.
Het was:
Covid/hrenid/bulshit
Overstroming / droogte / aardbeving
Gevechten/sancties
De ineenstorting van de crypte / cryptowinter
Recessie / herstel van de economie
...
Overgebleven:
Zombie
Meteoriet
Tweede komst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Damic schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:29:

[...]
Dat is toch niets nieuws? Hoelang is het geleden dat je op lanceerdag een gpu hebt kunnen kopen?
RTX4080. :+
Maar 10.000 voor zo'n grote regio zou niet al te best zijn, maar ik denk dat 3000 voor Duitsland eigenlijk best goed is. Uitgaande dat het ook echt klopt wat ook niet zeker is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:44:
[...]

RTX4080. :+
Maar 10.000 voor zo'n grote regio zou niet al te best zijn, maar ik denk dat 3000 voor Duitsland eigenlijk best goed is. Uitgaande dat het ook echt klopt wat ook niet zeker is. :)
Ja ok maar die prijs :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigereye054
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-08-2023
HWSHHZ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:00:
Hoe laat Nederlandse tijd is de lancering eigenlijk, en via waar zijn ze voor ons te koop (om mezelf effe voor de gek te houden, krijg er toch geen één te pakken maar wil het toch proberen)
Weet iemand hoe je één van die kaarten te pakken krijgt? Als het gaat om dit soort reference kaarten weet ik ook niet hoe je die kopen. Zou tof zijn als iemand dit zou kunnen delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

ASRock Radeon RX 7900 XTX & 7900 XT Custom Models Leaked
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ddxIY1ttMii3XCgHqmq3k4GZRE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhZoTlqvIt07P3Pg9OFAPy4v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8arszlkpmZDyknVNntwFZfrIyA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwLPUoLWKbA0K04KybkQmzEE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZBul8i9nlLf0lvKTX3DU_dR3S8=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/aSLEAORW7rKmlHkU2tlbu0Kd.webp?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRXzmommWHtqn3RWgVFBFpBM_LU=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/aODwuujA5raBAUC0NEtlaRKb.webp?f=fotoalbum_tile

bron: https://wccftech.com/asro...chi-phantom-gaming-cards/

[ Voor 4% gewijzigd door Xadeon op 06-12-2022 19:50 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Damic schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:29:
@Sp3ci3s8472 OpenCl is compute en AMD heeft dit naar de servers gebracht als een aparte chip (Instinct Mi), daarmee dat de OpenCL benchmarks een beetje achterlopen. Hopelijk is de prijs veel lager :)

[...]
Inderdaad architectuur voor de server (CDNA) en een voor gaming (RDNA). Daarom vind ik het raar dat ze dezelfde kant op zijn gegaan als Nvidia met het "verdubbelen" van de shaders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Sp3ci3s8472 omdat ze nVidia moeten kunnen volgen en omdat ze het kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
Tigereye054 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:46:
[...]

Weet iemand hoe je één van die kaarten te pakken krijgt? Als het gaat om dit soort reference kaarten weet ik ook niet hoe je die kopen. Zou tof zijn als iemand dit zou kunnen delen.
Volgens mij weet niemand het hier tot nog toe :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:14
HWSHHZ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:04:
[...]

Volgens mij weet niemand het hier tot nog toe :P
Met die RX 6000 series was er meestal een drop op donderdag eind middag dacht ik 'elke' week, en later hanteerde amd een queue systeem en moest je geluk hebben :P

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
Tjona100 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:45:
[...]

Met die RX 6000 series was er meestal een drop op donderdag eind middag dacht ik 'elke' week, en later hanteerde amd een queue systeem en moest je geluk hebben :P
Dus de release is dinsdag, maar we kunnen hier in Nederland niet eens via een de AMD site zelf een kaart bestellen op de dinsdag zelf maar moeten wachten op een drop? En is zo'n drop dan zo random dat als je toevallig op het juiste moment F5 op de AMD site doet dat je er één te pakken kunt hebben?
Dan kan ik het dus wel vergeten om in de kerstvakantie te kunnen gamen, dan maar een 6000 serie kaart op de kop tikken ;w :F

Klinkt allemaal negatief richting jouw reactie maar zo bedoel ik het niet uiteraard, maar vind dit wel zeer teleurstellend als het zo uit zal pakken... :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-10 23:01

Format-C

Tracing Rays

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-10 12:52
75% marge voor de 4080 zou me niets verbazen. De titel van het artikel is wel zeer misleidend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

@Format-C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9lhy7JAwmdxHt8GR6CS2lZMGRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VETDhknfeskV5fx86c2QXfvb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja dit zou toch niets nieuws moeten zijn?
Ik ga niet echt nogmaals lopen voorrekenen dat een N31 of AD103 chip ergens net boven de $100 voor de silicium onderdelen zitten. N31 heeft complexere packaging en dat zal die iets duurder maken. AD102 is vervolgens een stuk duurder dan zowel AD103 als N31 en N32 is waarschijnlijk goedkoper dan AD103 waar het de vraag is hoeveel packaging precies kost om het verschil met AD103 te bepalen. N31 zit nu eigenlijk op een vervelend prijspunt voor AMD omdat het net niet is en ze dus tegen de kleinere AD103 positioneren. Daarom vraag ik me ook zo af of er nu iets mis is met N31 dat ze onder d 2,5GHz lijken te blijven of dat het verbruik voor hoge 2GHz clock speeds gewoon bezopen is? Want ik besef met dat een N31 rond de 3GHz waarschijnlijk niet of nauwelijks meer onderdoet voor de RTX4090, idem voor N32 met de RTX4080. En dan verschuift het plaatje fors.

Tweede is dat ik $400-$500 best wil geloven vanuit het perspectief van een AIB. Want vanuit hun perspectief kopen ze een GPU + VRAM pakket van AMD waar AMD hun forse marges al bijberekend zijn. Zeg dat een pakket ze (iets) meer dan $250 kost, hebben ze de rest voor de videokaart zelf. Dan maakt AMD enorme marges, waarschijnlijk meer dan voor elke andere gaming GPU die ze ooit hebben uitgebracht en is er alsnog ruime marges in de hele keten voor het eindproduct.

Ik zeg niet zomaar dat ik eigenlijk ook N31 te duur vind met wat AMD zelf leeft laten zien. Dit is geen 500mm2+ monolithische GPU meer. Dit is een 300mm2 middenmoot met een vrij goedkope extra 222mm2 eraan "gelijmd". Match je nu echt de RTX4090 in rasterisation, oke $1000, maar dat doen ze waarschijnlijk niet. Dat de RX7900XTX er vooralsnog goed uitziet tegenover de RTX4080, zegt vooral iets over de RTX4080. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-10 22:13
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:54:
Daarom vraag ik me ook zo af of er nu iets mis is met N31 dat ze onder d 2,5GHz lijken te blijven of dat het verbruik voor hoge 2GHz clock speeds gewoon bezopen is? Want ik besef met dat een N31 rond de 3GHz waarschijnlijk niet of nauwelijks meer onderdoet voor de RTX4090, idem voor N32 met de RTX4080. En dan verschuift het plaatje fors.
Dan lijkt het dus verstandig om te wachten tot ze die problemen hebben opgelost in een... noem eens wat... RX 7950 XTX?

Als zo'n kaart daadwerkelijk in de buurt van de 4090 komt dan zal de prijs dat ook wel doen.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:35:
[...]

Het belangrijkste doel van chiplets was toch lagere kosten?
Dat gaat allemaal over de BOM (Bill Of Materials) voor de AIB's. De chiplets zullen allemaal samen op ongeveer hetzelfde uit komen als een AD103. De MCD's zijn poepgoedkoop om te maken, uit één wafer halen ze er genoeg om bijna 2 wafers GCD's volledig te kunnen voorzien.

Ze linken ook door naar een eerder artikel van ze, waarin ze stellen dat AD103 $150 zou kosten (enkel de chip). Dat is al vrijwel zeker niet het geval, omdat Nvidia zichzelf dan nauwelijks tot geen marge geeft. Dat is eerder wat Nvidia zelf betaalt aan TSMC, dan AIB's aan Nvidia.

Dat gezegd hebbende zal AMD's BOM voor de AIB's niet veel lager uit vallen, omdat packaging inderdaad ook doorberekend moet worden en AMD doorgaans sowieso al duurdere reference PCB's heeft. Verlies of 0 marge is daarentegen ook zwaar overdreven :)

Edit: deze komt zojuist in m'n YouTube lijst te staan: YouTube: AMD RDNA3 GPU Architecture Deep-Dive: 7900 XTX Drivers, Rasterizatio...

Geen idee wat de inhoud is, kijken doe ik vanavond :p

[ Voor 14% gewijzigd door Werelds op 07-12-2022 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

JohnnyV76 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:02:
[...]

Dan lijkt het dus verstandig om te wachten tot ze die problemen hebben opgelost in een... noem eens wat... RX 7950 XTX?

Als zo'n kaart daadwerkelijk in de buurt van de 4090 komt dan zal de prijs dat ook wel doen.
Nee, want we weten niet wat er aan de hand is. We weten alleen dat AMD het had over 1,3x clockspeed verbetering voor hetzelfde verbruik en over 3GHz+ had. Beiden komen niet uit voor N31. Ik wil dus eerst reviews zien om te achterhalen wat nu precies clock speeds en verbruik zijn. Vervolgens wil ik N32 zien om te kijken of daar een opvallend groot verschil in zit. Dan kan je pas inschatten of dat gerucht dat N31 een bug heeft en een respin krijgt, ook ergens op slaat. Als N32 bijvoorbeeld vrij makkelijk 3GHz doet rond de 250W en N31 heeft voor 2,5GHz al 400W nodig, dan is er waarschijnlijk iets raars aan de hand. Al is het maar omdat je dan echt krijgt dathttps://videocardz.com/newz/xfx-radeon-rx-7900-xtx-and-7900-xt-merc-310-gpus-have-been-pictured de volle N32 chip waarschijnlijk vergelijkbaar gaat presteren met de RX7900XT. :P

@Werelds Volgens mij zijn het gewoon dezelfde slides die jij waarschijnlijk ook beter begrijpt dan ze bij GamersNexus doen. ;)
edit: gekeken en zit nauwelijks iets tussen. Voornaamste noemenswaardige punt is dat AMD tot de conclusie kwam dat RDNA2 te zwaar op polygons was en niet alles kon gebruiken.

Meer speeltjes. :+

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/ASROCK-Radeon-RX-7900-XTX-24GB-AQUA-OC-3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/ASROCK-Radeon-RX-7900-XTX-24GB-AQUA-OC-4.jpg
https://videocardz.com/ne...00-xtx-aqua-graphics-card

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/XFX-Radeon-RX-7900-XT-20GB-Speedster-MERC-310-2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/XFX-Radeon-RX-7900-XT-20GB-Speedster-MERC-310-4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/XFX-Radeon-RX-7900-XT-20GB-Speedster-MERC-310-5.jpg
https://videocardz.com/ne...0-gpus-have-been-pictured

[ Voor 45% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-12-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 08:04
HWSHHZ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:01:
[...]

Dus de release is dinsdag, maar we kunnen hier in Nederland niet eens via een de AMD site zelf een kaart bestellen op de dinsdag zelf maar moeten wachten op een drop? En is zo'n drop dan zo random dat als je toevallig op het juiste moment F5 op de AMD site doet dat je er één te pakken kunt hebben?
Dan kan ik het dus wel vergeten om in de kerstvakantie te kunnen gamen, dan maar een 6000 serie kaart op de kop tikken ;w :F

Klinkt allemaal negatief richting jouw reactie maar zo bedoel ik het niet uiteraard, maar vind dit wel zeer teleurstellend als het zo uit zal pakken... :( :(
Ik denk dat ik hier ook maar voor ga, de 6800 ziet er best aantrekkelijk uit nu.
Is te verwachten dat hij direct na het uitkomen van de 7900 nog in prijs naar beneden gaat of gebeurd dat pas over een tijdje denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

darkpluisje schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:00:
[...]

Ik denk dat ik hier ook maar voor ga, de 6800 ziet er best aantrekkelijk uit nu.
Is te verwachten dat hij direct na het uitkomen van de 7900 nog in prijs naar beneden gaat of gebeurd dat pas over een tijdje denk je?
RX6800 is waarschijnlijk al EOL. Dit zijn de laatste videokaarten die ze voor kerst verkopen en dan zijn ze weg.
Ik heb zeker ook even nagedacht over een RX6800 omdat ze behoorlijk efficient zijn voor wat ze bieden, maar ik vermoed dat N32 (waarschijnlijk RX7800/RX7700 series) niet heel lang op zich meer laat wachten (zal ergens begin volgend jaar zijn) en ik hou gewoon van het nieuwste hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
darkpluisje schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:00:
[...]

Ik heb geen flauw idee, tot gisteren was ik nog vastbesloten om een 7900 versie te kopen maar goed dat wordt al lastig zat ben ik bang ;(
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:22:
[...]

RX6800 is waarschijnlijk al EOL. Dit zijn de laatste videokaarten die ze voor kerst verkopen en dan zijn ze weg.
Ik heb zeker ook even nagedacht over een RX6800 omdat ze behoorlijk efficient zijn voor wat ze bieden, maar ik vermoed dat N32 (waarschijnlijk RX7800/RX7700 series) niet heel lang op zich meer laat wachten (zal ergens begin volgend jaar zijn) en ik hou gewoon van het nieuwste hebben. :P
Denk je dat er een kans is dat iemand nog een 7900XT(X) te pakken gaat krijgen bij de release volgende week? Ik was van plan om in de kerstvakantie flink te gaan gamen, maar dat ziet er niet zo goed uit begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
HWSHHZ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:45:

Denk je dat er een kans is dat iemand nog een 7900XT(X) te pakken gaat krijgen bij de release volgende week? Ik was van plan om in de kerstvakantie flink te gaan gamen, maar dat ziet er niet zo goed uit begrijp ik?
Er zullen er genoeg zijn die een kaart te pakken zullen krijgen, tenzij het echt een paper launch gaat zijn. Echter is de kans ook groot, zoals bij quasi iedere release dat er ook genoeg achter het net zullen vissen.

Het zal ook een gok zijn waar je moet je zijn, AMD.com zal immers vast over belast raken, en hoeveel de webshops krijgen per Sku weet natuurlijk ook niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

HWSHHZ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:45:

Geen idee. Maar hoe kwalijk is het als het niet lukt?
Een aantal partnermodellen zijn meestal toch beter. Je hebt de tijd om te zien welke je wil hebben en het is niet alsof deze videokaarten niet twee jaar lang verkrijgbaar zullen blijven. :P

Kijk ik heb ook het liefst meteen dag een de nieuwste videokaart (want shiny :*) ), maar even wachten is zo erg niet als je hierdoor een betere keuze kan maken. Verder zijn high end videokaart launches altijd een puinzooi qua verkrijgbaarheid. Het product moet wel heel erg slecht zijn als het aan het einde van een lanceringsdag nog verkrijgbaar is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Zucht. Ja de chipkosten van Navi31 zijn hoger dan die van AD103. Dat komt door duurdere packaging en het feit dat je 24 ipv 16 GB krijgt.

Nee de verkoopprijs maken ze (AMD, Nvidia, board partners) geen verlies op. Zo wel dan zouden ze de kaart niet verkopen, er is geen enkele onderbouwing dat Navi31 een "loss leader" zou zijn, in tegendeel.

Wat natuurlijk wel een terecht punt is, dat Navi31 hoort te concurreren met AD102, maar dat pas Q32023 zal doen als de RX 7990 XTX:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:59:

Een aantal partnermodellen zijn meestal toch beter. Je hebt de tijd om te zien welke je wil hebben en het is niet alsof deze videokaarten niet twee jaar lang verkrijgbaar zullen blijven. :P
Ze zijn vaak wel wat beter, maar wel enkel als het prijs verschil minimaal is. Als je meer dan €50 tot €100 meer moet betalen is het vaak voor die paar extra % performance die je krijgt het al niet meer waard, zeker niet wanneer het om potentieel honderden euro's gaat voor de AIB halo modellen. Je moet dan wel echt het design oid heel mooi vinden :P

Reference kaarten worden immers steeds beter, waar je vroeger bijv. nog luiduchtige blower koelers had, hoor ik nu mijn 6900XT amper, dus ook bijv. geluidsproductie wordt steeds minder een pluspunt voor de AIB modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
[...]

Kijk ik heb ook het liefst meteen dag een de nieuwste videokaart (want shiny :*) ), maar even wachten is zo erg niet als je hierdoor een betere keuze kan maken. Verder zijn high end videokaart launches altijd een puinzooi qua verkrijgbaarheid. Het product moet wel heel erg slecht zijn als het aan het einde van een lanceringsdag nog verkrijgbaar is. :+
Ik ga wel Januari/Februari instappen op Zen4 3d cache, maar kachel nog even voort op 1080p met de R9 290. Even rustig kijken wat er met de prijzen gaat gebeuren nadat Navi33 en AD104 aangekondigd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:04:

Wat natuurlijk wel een terecht punt is, dat Navi31 hoort te concurreren met AD102, maar dat pas Q32023 zal doen als de RX 7990 XTX:

Worden die leaks nu niet wat te wild, ik zie het nu alweer gebeuren dat straks iedereen weer teleurgesteld is bij de volgende AMD release, omdat AMD de verwachtingen weer niet weet te managen, ze weer de leakers niet onder controle hebben en de leakers weer eens alles uit de duim zuigen, zoals bij de laatste paar releases.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 07-12-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:06:
[...]

Ze zijn vaak wel wat beter, maar wel enkel als het prijs verschil minimaal is. Als je meer dan €50 tot €100 meer moet betalen is het vaak voor die paar extra % performance die je krijgt het al niet meer waard, zeker niet wanneer het om potentieel honderden euro's gaat voor de AIB halo modellen. Je moet dan wel echt het design oid heel mooi vinden :P

Reference kaarten worden immers steeds beter, waar je vroeger bijv. nog luiduchtige blower koelers had, hoor ik nu mijn 6900XT amper, dus ook bijv. geluidsproductie wordt steeds minder een pluspunt voor de AIB modellen.
Klopt, je kan vaak beter een performance tier omhoog ipv een partner model met overclock en stillere koeling. Maar stille GPU koeler heeft ook zo z'n charme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-10 22:20

The Chosen One

Zie signature!

Dennism schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:06:
[...]

Mijn huidige keuze voor mijn Gigabyte 1080TI 11g extreme nogwattus was mede bepaalt door de 4 jaar garantie die ze er bij 'gaven'.

Verder is (nu) het nog betere koeling voor OC'en of gewoon nog lagere temps voor dezelfde workload, "betere" looks, al dan niet door de kaart zelf danwel RGB.
Of ze moeten meer dingen gaan doen met een klein schermpje op de zijkant ala AIO CPU blocks. Al zie ik dat nog weinig, had er meer mee verwacht.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:10:
[...]

Klopt, je kan vaak beter een performance tier omhoog ipv een partner model met overclock en stillere koeling. Maar stille GPU koeler heeft ook zo z'n charme.
Dat laatste is nu echter juist mijn punt, mijn 6900XT hoor ik eigenlijk al niet (ik moet er echt mijn best op doen om deze te horen tijden het gamen, mijn 2de PC die iets verderop staat, met een 4670K en GTX1080 hoor ik beter :+ ), wat is dan nog de meerwaarde van de, op papier, nog stillere AIB koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
Dennism schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:48:
[...]

Er zullen er genoeg zijn die een kaart te pakken zullen krijgen, tenzij het echt een paper launch gaat zijn. Echter is de kans ook groot, zoals bij quasi iedere release dat er ook genoeg achter het net zullen vissen.

Het zal ook een gok zijn waar je moet je zijn, AMD.com zal immers vast over belast raken, en hoeveel de webshops krijgen per Sku weet natuurlijk ook niemand.
Als ik die aantallen zo zie die voor Europa beschikbaar zijn lijkt het net een paper launch :9

Weet iemand zo de NL release tijd aanstaande dinsdag? Wil het toch even via AMD.com gaan proberen, ook al is et 's nachts :O
[...]

Nouja, wachten is inderdaad niet zo erg, maar had me juist iets ingesteld om net voor de kerstvakantie een compleet nieuwe PC in elkaar te zetten om na 3 kwart jaar eindelijk weer eens te kunnen gamen. Alles is qua onderdelen gelukt en heb alles binnen behalve de videokaart :X , dus vandaar dat dit wel eens een domper kan worden voor mij persoonlijk. Wie weet toch maar even een tijdelijke kaart halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:08:
[...]

Worden die leaks nu niet wat te wild, ik zie het nu alweer gebeuren dat straks iedereen weer teleurgesteld is bij de volgende AMD release, omdat AMD de verwachtingen weer niet weet te managen, ze weer de leakers niet onder controle hebben en de leakers weer eens alles uit de duim zuigen, zoals bij de laatste paar releases.
"Architected to exceed 3 GHz", AMD slide:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ovVKK9wGfQBnUco9VRTLyb-1200-80.jpg

plus: tweet van re-spin gerucht + RGT redelijk betrouwbare leaker.
plus: Navi31 is echt het eerst chiplet design, dus kan fouten bevatten.

Anders gezegd: waardoor zou AD102 2,5 GHZ halen met 600+ mm^2 tegenover 1,8 GHz GA102, maar Navi31 blijft op 2,3 GHz steken net als Navi21?

Pagina: 1 ... 77 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.