Hmm, Cemu werkt prima met mn rx6800? Geen speciale config voor nodig ofzo.computerjunky schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:41:
[...]
Het betreft 2 switch emulgatoren (yuzu en ryujinx) maar ook cemu voor de wii u heeft problemen (games lopen op paar honderd procent snelheid wat het onspeelbaar maakt).
Ja, maar is er dan werkelijk een echt probleem met de capaciteit wanneer de algehele vraag is ingezakt? In 2020 hebben ze 42 miljoen kaarten verkocht en in principe dus ook gemaakt. In 2021 was dat 50 miljoen. Dus blijkbaar hadden ze toen daarvoor genoeg productiecapaciteit.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 00:18:
[...]
Zeker, maar Nvidia zal die chips die ze al in Q2/2022 niet hebben verkocht, toch een keertje willen verkopen. Ze maken er bij Nvidia ook geen geheim van dat Ampere nog een tijd gehandhaafd zal blijven naast Lovelace.
Als de totale vraag in 2023 dan inzakt naar 35-40 miljoen nieuwe kaarten (waarbij de influx van ex-mining kaarten meehelpt, al is dat tot nu toe helaas niet in de EU), dan is er 10-15 miljoen aan productiecapaciteit over.
Dan is er voldoende productiecapaciteit voor zowel Nvidia als AMD en maakt het verder niet uit of ze die productiecapaciteit vullen met 3000 of 4000 dan wel 6000 of 7000 kaarten.
Uiteraard zijn dit wel jaar-getallen en zijn er altijd tekorten aan productiecapaciteit op de korte termijn bij de release van iets nieuws, behalve als een kaart echt heel slechts is (kuch...4080...kuch).
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Je extrapoleert waarschijnlijk op basis van de chip kosten, maar als je extrapoleert op $/W (dus prijs per condensatoren, koeler en VRMs) en TGP/TBP door board partners, krijg je een wat beter beeld.DaniëlWW2 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:30:
[...]
Ik verwacht dus dat het wel even zal duren voordat er een effect is. Los van hoeveel N31 AMD precies heeft opbouwt als voorraad. Ik ben daar zelf niet zo negatief over omdat ze waarschijnlijk wel tweemaal zoveel chips uit een wafer halen en omdat $900 en $1000 videokaarten zijn in deze tijden ook een behoorlijke niche zijn. Misschien een eerste forse initiële vraag, maar ik denk niet dat het lang voortduurt. Het begint pas met N32 en echte volumes is N33. En zoals ik nu al zo vaak heb gezegd blijf ik erbij, maximaal $600 en $400 voor die twee.
N32 wordt dan niet minder dan $649, dus waarschijnlijk $699 en zal de strijd aangaan met AD104 de re-branded 4070 Ti die Nvidia gaat proberen neer te zetten voor $799.
N33 verslaat AD106 (RTX 4060 klasse) en AD107 (RTX 4050 klasse) met gemak, maar qua kosten komt die niet onder de $449, ik vermoed dat ze met die prijs beginnen of zelfs $499. Ze gaan die wel massa produceren, en 16 WGP / 32 CU moet met 3 GHz en 1,174 IPC verbetering toch een mooie performance 3070 Ti / 6750 XT neerzetten. Voor laptops ruim voldoende en voor de meeste gamers wereldwijd ook.
edit: Ik denk niet meer dat Navi33 AD104 gaat matchen of verslaan, vanwege de nieuwe CU's. Dat hoeft ook niet wat betreft prijs. AMD zal desondanks over de gehele linie meer prijs/performance geven.
[ Voor 6% gewijzigd door sunsmountain op 22-11-2022 13:27 ]
kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes
Dit gaat niet om capaciteit maar om capaciteit voor AMD GPU's.Ludewig schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:20:
[...]
Ja, maar is er dan werkelijk een echt probleem met de capaciteit wanneer de algehele vraag is ingezakt? In 2020 hebben ze 42 miljoen kaarten verkocht en in principe dus ook gemaakt. In 2021 was dat 50 miljoen. Dus blijkbaar hadden ze toen daarvoor genoeg productiecapaciteit.
Als de totale vraag in 2023 dan inzakt naar 35-40 miljoen nieuwe kaarten (waarbij de influx van ex-mining kaarten meehelpt, al is dat tot nu toe helaas niet in de EU), dan is er 10-15 miljoen aan productiecapaciteit over.
Dan is er voldoende productiecapaciteit voor zowel Nvidia als AMD en maakt het verder niet uit of ze die productiecapaciteit vullen met 3000 of 4000 dan wel 6000 of 7000 kaarten.
Uiteraard zijn dit wel jaar-getallen en zijn er altijd tekorten aan productiecapaciteit op de korte termijn bij de release van iets nieuws, behalve als een kaart echt heel slechts is (kuch...4080...kuch).
Nvidia heeft een paar heel grote "partners", voor zover je ze zo nog kan noemen met Nvidia. Onderschat alleen Palit al niet in hoe groot die zijn. Daarnaast verschepen ASUS, MSI en Gigabyte ook heel wat producten en die zijn ook flink geïnvesteerd in Nvidia hun veel grotere GPU productie. Dat is dan ook mijn punt. AMD kan nu tweemaal zoveel GPU's maken maar als niemand ze wil of kan afnemen, dan hebben ze er niks aan. AMD moet dus manieren vinden om dit wel te bereiken.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Als je een kaart verkoopt die 20% of 30% "trager" is (zonder RT), maar 6- of 700 goedkoper (dan de 4090), dan bereiken ze dat vanzelf wel denk ik. Dan denk ik dat de 7900's niet aan te slepen zijn.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:40:
[...]
AMD moet dus manieren vinden om dit wel te bereiken.
Denk dat nV de prijs van de 4080-16 dan ook naar de 999 gaat gooien als de 7900 serie er is. Dan hoeven ze al hun voorraden 3070's , 3080's en 3090's (of ti varianten daarvan) ook niet goedkoper te maken voorlopig.
Denk dat de 4090 gewoon zn huidige prijs nog houdt het komende jaar.
AMD zal nu wel vaker dan 1x per 2 jaar met nieuwe kaarten komen, zou t niet? Wat chiplet- knip en plakwerk en hoppa, weer een nieuwe kaart/ variant.
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Ik verwacht ook dat de 7900 XTX als warme broodjes over de toonbank gaat.
Ik begrijp alleen niet waarom je denkt dat Nvidia dan niet in de problemen gaat komen met de 3000-kaarten. Ik zou bijna iedereen dan een 4080 aanraden ipv van een 3090 voor dezelfde prijs of meer. En de 3080 10GB is dan ook nogal problematisch voor $770+. Al zou ik veel mensen dan nog geen van deze aanraden.
Maar het is wel lastig voor Nvidia om de prijs zoveel te verlagen, want er liggen nu al flinke aantallen 4080's die voor een vrij hoge prijs zijn ingekocht. Het geven van een prijsverlaging bij een te lage vraag is altijd een stuk lastiger dan een prijsverhoging bij een hoge vraag.Denk dat nV de prijs van de 4080-16 dan ook naar de 999 gaat gooien als de 7900 serie er is. Dan hoeven ze al hun voorraden 3070's , 3080's en 3090's (of ti varianten daarvan) ook niet goedkoper te maken voorlopig.
Ik begrijp alleen niet waarom je denkt dat Nvidia dan niet in de problemen gaat komen met de 3000-kaarten. Ik zou bijna iedereen dan een 4080 aanraden ipv van een 3090 voor dezelfde prijs of meer. En de 3080 10GB is dan ook nogal problematisch voor $770+. Al zou ik veel mensen dan nog geen van deze aanraden.
Ze zouden de vrijgekomen chip-ontwerpers ook kunnen inzetten om specifieke hardware-blokken te gaan maken, zoals Nvidia dat doet met hun CUDA-cores, RT-cores, etc.AMD zal nu wel vaker dan 1x per 2 jaar met nieuwe kaarten komen, zou t niet? Wat chiplet- knip en plakwerk en hoppa, weer een nieuwe kaart/ variant.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Wederom dat is het punt niet.Format-C schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:32:
[...]
Als je een kaart verkoopt die 20% of 30% "trager" is (zonder RT), maar 6- of 700 goedkoper (dan de 4090), dan bereiken ze dat vanzelf wel denk ik. Dan denk ik dat de 7900's niet aan te slepen zijn.
AMD is heel erg afhankelijk van hun partners en de partners die ze hebben zijn ingesteld op circa 20% van de totale dGPU markt. Die kunnen niet zomaar hun productiecapaciteit verdubbelen en daarmee het risico dragen dat ze hun producten niet verkopen omdat tussen AMD en Nvidia een enorme overvloed aan GPU's ontstaat. In het bijzonder zullen ASUS, MSI en Gigabyte dat niet willen omdat die met beide GPU merken werken. Die hebben dan ook flink wat (indirecte) marktmacht omdat die uiteindelijk de markt ook kunnen balanceren. Maar als ze daar nu al contracten hebben met Nvidia over chipafname, hoe moeten ze dan ook extra leveringen van AMD afnemen? Het enige resultaat is dat ze zelf met niet verkoopbare inventaris komen te zitten.
Ik zou graag zien dat AMD opeens naar 40% marktaandeel gaat omdat daarmee de markt weer gezond zou worden. Maar ik zie het niet zo snel gebeuren, ook niet met hoe belachelijk Nvidia aan het doen is qua prijzen. Ik denk dat het een langzame beweging gaat worden en het meerdere generaties kan gaan duren als AMD zo blijft doorgaan. De eerste stap is denk ik dan ook het maximaliseren op AMD exclusieve partners en daarom haalde ik specifiek ASRock er al bij. Bij die weet je dat ze een enorm bedrijf zijn die makkelijker kunnen kapitaliseren op de kans die AMD nu lijkt te bieden.
Ik denk dat Nvidia dat eigenlijk niet zo snel doet omdat ze dan toegeven hoe belachelijk de prijs is die ze vragen voor de RTX4080. Verder is $1000 nog steeds veel te duur waardoor niemand er iets mee opschiet.Denk dat nV de prijs van de 4080-16 dan ook naar de 999 gaat gooien als de 7900 serie er is. Dan hoeven ze al hun voorraden 3070's , 3080's en 3090's (of ti varianten daarvan) ook niet goedkoper te maken voorlopig.
Denk ik ook, maar dat komt omdat je met de RTX4090 veel meer kan dan gaming.Denk dat de 4090 gewoon zn huidige prijs nog houdt het komende jaar.
Die GCD's ontwerpen zal ze alsnog minstens drie jaar kosten. Ze zullen denk ik de MCD niet zo snel meer veranderen, waardoor ze meer tijd kunnen steken in de GCD. Ik moet dus nog maar zien of ze nu opeens veel sneller hun generaties gaan aflossen. Dat zou namelijk ook betekenen dat ze minder tijd hebben om hun ontwikkelkosten terug te verdienen met de verkoop van GPU's.AMD zal nu wel vaker dan 1x per 2 jaar met nieuwe kaarten komen, zou t niet? Wat chiplet- knip en plakwerk en hoppa, weer een nieuwe kaart/ variant.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
@DaniëlWW2 nieuw artikel dat wafer kosten voor 7nm/5nm e.d. ook nog weer wat duiding geeft
https://nl.hardware.info/...e-kosten-tsmc-3nm-procede
Wederom dus niet meer $17.000. Maar zoals ik een paar uur geleden al zei, lijkt AMD zelf nog iets lagers te suggereren, namelijk $11.000-$12.000. Dat zou me ook niks verbazen met de volumes die AMD afneemt. Ze zijn waarschijnlijk al de tweede klant na Apple en ze nemen juist de oudere wafers af als Apple opschuift naar de volgende node. Immers wederom de inschatting tat 14/16nm rond de $4000 zat.Dennism schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:14:
@DaniëlWW2 nieuw artikel dat wafer kosten voor 7nm/5nm e.d. ook nog weer wat duiding geeft

Onder de streep besef ik me ook dat AMD dankzij Nvidia de kans heeft gekregen om enorme marges te gaan vragen voor tenminste N31, zonder dat mensen het snel door hebben. Dat is nogal een prestatie van Nvidia in eerst hunzelf zo enorm te saboteren en het vervolgens zo erg te maken dat AMD hun marketingafdeling dit niet kon verpesten.
Ja, als AMD inderdaad een hardware-fout heeft zijn ze eigenlijk enorm geholpen door Nvidia. Ze kunnen dan alsnog hele goede marges maken en na een respin kunnen ze of hun product veel aantrekkelijker maken, of hun prijzen en marges nog meer verhogen.
En de marketingafdeling krijgt alles gratis in de schoot geworpen. De boosheid om de prijs van de 4080, de problemen met de connectoren en dan nog eens de kans om na een respin nogmaals enorm te scoren.
Hopelijk is dat gerucht dan wel waar.
En de marketingafdeling krijgt alles gratis in de schoot geworpen. De boosheid om de prijs van de 4080, de problemen met de connectoren en dan nog eens de kans om na een respin nogmaals enorm te scoren.
$15000, 16000, 17000, N5 en N4 zal wat kosten. Ik denk niet dat AMD minder dan 50%, maar ook niet meer dan 60% bruto marges rekent op RDNA3. Geen van beide zou historisch passen.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:30:
[...]
Wederom dus niet meer $17.000. Maar zoals ik een paar uur geleden al zei, lijkt AMD zelf nog iets lagers te suggereren, namelijk $11.000-$12.000. Dat zou me ook niks verbazen met de volumes die AMD afneemt. Ze zijn waarschijnlijk al de tweede klant na Apple en ze nemen juist de oudere wafers af als Apple opschuift naar de volgende node. Immers wederom de inschatting tat 14/16nm rond de $4000 zat.
[Afbeelding]
Onder de streep besef ik me ook dat AMD dankzij Nvidia de kans heeft gekregen om enorme marges te gaan vragen voor tenminste N31, zonder dat mensen het snel door hebben. Dat is nogal een prestatie van Nvidia in eerst hunzelf zo enorm te saboteren en het vervolgens zo erg te maken dat AMD hun marketingafdeling dit niet kon verpesten.
Maakt ook in die zin minder uit dan wat een 355W kaart kost, en wie de GDDR6 inkoopt.
En ik baal eigenlijk dat Nvidia met een belachelijke $1200 voor de RTX4080 kwam. Als ze een beetje realiteitszin hadden toegepast met $700 dan was de RX7900XTX waarschijnlijk ook maar $700, misschien $800 geweest. En als ze dan toch een respin hebben die er honderden megahertz erbij laat clocken, tja hadden ze daar meer voor kunnen vragen.Ludewig schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:44:
Ja, als AMD inderdaad een hardware-fout heeft zijn ze eigenlijk enorm geholpen door Nvidia. Ze kunnen dan alsnog hele goede marges maken en na een respin kunnen ze of hun product veel aantrekkelijker maken, of hun prijzen en marges nog meer verhogen.
Maar dat hebben ze niet gedaan dus zitten we hiermee. Afijn, dan maar hopen dat de RTX4080 niet verkoopt totdat ze bij Nvidia hun les leren.
[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-11-2022 19:00 ]
Rtx 4080 is geen hardloper in ieder geval qua verkoop. Ook logisch als vele AIB versies nog ff 300-400 meer kosten dan de al veel te dure reference. Zum kotsen...en ook de AIB versies van de rx 7900 kaarten gaan 200-400 meer kosten...
Lachen dit. Ben blij dat ik kan upgraden maar niet hoef, kan desnoods wel wat maanden geduld hebben, ook deze gekte gaat wel weer over...
Lachen dit. Ben blij dat ik kan upgraden maar niet hoef, kan desnoods wel wat maanden geduld hebben, ook deze gekte gaat wel weer over...
GPU Sales See Biggest Quarterly Drop Since 2009 Recession: JPR

[ Voor 28% gewijzigd door Help!!!! op 22-11-2022 20:09 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Flinke klappen voor de GPU markt, maar jemig AMD, van 20% naar 12% marktaandeel in 1 kwartaal.
Daarbij:
Overall GPU unit shipments decreased by -10.3% from last quarter, AMD shipments decreased by -47.6%, Intel's shipments rose by 4.7%, and NVIDIA's shipments decreased by -19.7%.
^
Heb het nog maar heel vluchtig gelezen maar wat mij dan weer verbaasd is dat AMD in 22Q2 een groter GPU vendor market share had dan nvidia
Heb het nog maar heel vluchtig gelezen maar wat mij dan weer verbaasd is dat AMD in 22Q2 een groter GPU vendor market share had dan nvidia
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
AMD had dan ook bij verre de betere prijzen deze lente en zomer. Eigenlijk is dat nog altijd 't geval gezien ik een 6900 XT in de winkels aantref voor de prijzen van een RTX 3070.Help!!!! schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:20:
^
Dit was natuurlijk te verwachten nu Ethereum naar PoS is gegaan. Werkt dubbel, niet zozeer in Europa, maar wel elders in de wereld geen vraag meer naar GPU's i.v.m. mining en diezelfde mining bedrijven verkopen massaal de GPU's waardoor mensen die voor een mooi prijsje kunnen kopen.
We zullen zien wat het over een jaartje of misschien zelfs wel twee doet.
Lijkt mij dat AMD en Nvidia hier ook wel rekening mee gehouden hebben.
We zullen zien wat het over een jaartje of misschien zelfs wel twee doet.
Lijkt mij dat AMD en Nvidia hier ook wel rekening mee gehouden hebben.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Daar zitten wel IGP's en APU's bij. Ik denk dat de klap bij AMD dan ook voor een flink deel in laptopverkoop zit.Dennism schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:15:
[...]
Flinke klappen voor de GPU markt, maar jemig AMD, van 20% naar 12% marktaandeel in 1 kwartaal.
Daarbij:
[...]
En nu de laptopmarkt zulke enorme klappen krijgt, lijkt AMD als eerste aan de beurt te zijn om als het ware gedumpt te worden door de laptopfabrikanten. Dit is ook precies wat ik bedoel met het hele AIB verhaal. AMD heeft simpelweg niet de marktpositie om af te dwingen dat ze gelijkwaardig behandeld worden. Hebben ze een goed product dan is het niet zeker dat ze het kunnen verkopen en als het minder gaat, dan zullen zei eerder de nadelen ervaren dan Intel of Nvidia. Daarom hamer ik ook altijd zo op marktbalans.
Heb toch het idee dat AMD (en anderen) dat al zagen aankomen; ik gooi het artikel er nog een keer in:Dennism schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:15:
[...]
Daarbij:
[...]
nieuws: 'AMD, Apple en Nvidia willen minder chips afnemen van TSMC'
Daar zitten ook APU's van AMD bij in, is niet alleen dGPU. Dat zal het grootste deel verklaren verwacht ik.Help!!!! schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:20:
^
Kijk je namelijk naar dGPU share voor Q2 2022 is het +- 80-20 voor Nvidia.

Inderdaad. Misschien waren de XBox-verkopen erg goed in Q2 en nam dat erg af in Q3?Dennism schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:48:
[...]
Daar zitten ook APU's van AMD bij in, is niet alleen dGPU. Dat zal het grootste deel verklaren verwacht ik.
Q2Ludewig schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:08:
[...]
Inderdaad. Misschien waren de XBox-verkopen erg goed in Q2 en nam dat erg af in Q3?
https://ir.amd.com/news-e...er-2022-financial-resultsGaming segment revenue was $1.7 billion, up 32% year-over-year driven by higher semi-custom product sales, partially offset by a decline in gaming graphics revenue. Operating income was $187 million, or 11% of revenue, compared to $175 million or 14% a year ago. Operating income improvement was primarily driven by higher revenue, partially offset by higher operating expenses. Operating margin was lower primarily due to lower graphics revenue and higher operating expenses.
Q3
https://ir.amd.com/news-e...er-2022-financial-resultsGaming segment revenue was $1.6 billion, up 14% year-over-year driven by higher semi-custom product sales partially offset by lower graphics revenue. Operating income was $142 million, or 9% of revenue, compared to $231 million or 16% a year ago. The decrease was primarily due to lower graphics revenue and inventory, pricing and related charges in the graphics business. Operating margin was lower primarily due to lower graphics revenue and higher operating expenses.
Omzetverlies voor dGPU + consoles was maar $100 miljoen en dat zat zeker niet in de consoles.
Neemt Jon Peddie de consoles wel mee in deze cijfers, ik meende namelijk van niet, en is dit enkel PC (al zou je natuurlijk de hedendaagse consoles qua hardware wel een PC kunnen noemen).Ludewig schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:08:
[...]
Inderdaad. Misschien waren de XBox-verkopen erg goed in Q2 en nam dat erg af in Q3?
Aardig artikel van Igor:
Power Supply in Graphics Cards explained – Switching Voltage Regulators, PWM Controler, true Phases and the annoying “Coil Whining”
Power Supply in Graphics Cards explained – Switching Voltage Regulators, PWM Controler, true Phases and the annoying “Coil Whining”
PC Specs
Ik zit in hetzelfde bootje, alleen vind ik het gewoon erg jammer dat het op deze manier moet tegenwoordig. De lol is er een beetje vanaf gegaan bij het kopen van een nieuwe kaart in de launchweek.meljor schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:14:
Rtx 4080 is geen hardloper in ieder geval qua verkoop. Ook logisch als vele AIB versies nog ff 300-400 meer kosten dan de al veel te dure reference. Zum kotsen...en ook de AIB versies van de rx 7900 kaarten gaan 200-400 meer kosten...
Het is nu niet meer "oh vet nieuwe GPUs van AMD en Nvidia, ik ga er 1 kopen!", maar meer "oh man er zijn weer nieuwe GPUs, laten we hopen dat ze op zijn minst wekelijk op voorraad komen en niet binnen de seconde uitverkocht worden en ook niet gescalped worden. En maar hopen dat de bedrijven ons niet belazeren qua prijs/segmentatie bij launch, anders is het wachten van een paar maanden wel wat logischer omdat we allemaal wel weten dat X prijs voor X kaart een belediging is tegen de klant."
Misschien ligt het aan mij maar volgens mij was het 'vroegah' veel leuker.
AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black
Nu lees ik weer bij wccftech dat AIB kaarten niet op 13 december beschikbaar zouden komen maar 1 of 2 weken later.
Rumor
https://wccftech.com/amd-...ds-1-2-weeks-later-rumor/
Rumor
https://wccftech.com/amd-...ds-1-2-weeks-later-rumor/
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Hmm vraag me af of de reviews voor de AIB's dan ook 2 weken later komen. Dan zou een keuze maken moeilijker zijn lijkt me.
Nou zal ik zelf waarschijnlijk niet voor Q1 volgend jaar een nieuwe gpu kopen.
Nou zal ik zelf waarschijnlijk niet voor Q1 volgend jaar een nieuwe gpu kopen.
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Dat was met de launch van RDNA 2 volgens mij ook zo. Helaas waren er toen ook een lange tijd nauwelijks reviews te vinden van AIB modellen. De meeste populaire modellen hadden er wel een aantal; maar bijvoorbeeld mijn Asrock Phantom Gaming 6900 XT heeft nog steeds geen review op de wat grotere review sites:
TechPowerUp Review Database van de 6900 XT
TechPowerUp Review Database van de 6900 XT
Overigens is het misschien een idee om voor de launch van de 7xxx series een nieuw topic deel aan te maken? Volgens mij is @-The_Mask- niet meer actief.
Dan kunnen we wellicht ook de tags updaten
. Vega eruit en bijvoorbeeld RDNA x erin, en Videokaarten erin.
Dan kunnen we wellicht ook de tags updaten
Wanneer er nauwelijks reviews zijn komt dat meestal omdat reviewers geen kaart ter beschikking hebben gekregen. Asrock heeft ook nogal een reputatie dat ze snel op hun teentjes zijn getrapt en dan reviewers blacklisten.
Ik heb zo'n vermoeden dat Bitwit ook geen Nvidia kaarten meer gaat ontvangenLudewig schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:48:
Wanneer er nauwelijks reviews zijn komt dat meestal omdat reviewers geen kaart ter beschikking hebben gekregen. Asrock heeft ook nogal een reputatie dat ze snel op hun teentjes zijn getrapt en dan reviewers blacklisten.
Ik denk dat Nvidia zijn lesje wel heeft geleerd sinds ze in 2020 eisten dat Hardware Unboxed de kaarten op de door Nvidia gewenste manier ging reviewen, en de veel grotere kanalen massaal Nvidia gingen bashen.JeroenNietDoen schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:55:
[...]
Ik heb zo'n vermoeden dat Bitwit ook geen Nvidia kaarten meer gaat ontvangen
Bitwit is 2,5 keer zo groot als Hardware Unboxed en heeft volgens mij nog betere contacten met die grote kanalen, dus ze zouden wel heel dom zijn als ze hem gingen boycotten.
Ik had het daarover met een collega. Ergens hé, als zo'n Bitwit, Hardware Unboxed, Gamers Nexus, samenspannen en Nvidia gaan boycotten. Dat zal toch ook wel impact hebben. Heel veel mensen kijken voor advies naar die kanalen.Ludewig schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:09:
[...]
Ik denk dat Nvidia zijn lesje wel heeft geleerd sinds ze in 2020 eisten dat Hardware Unboxed de kaarten op de door Nvidia gewenste manier ging reviewen, en de veel grotere kanalen massaal Nvidia gingen bashen.
Bitwit is 2,5 keer zo groot als Hardware Unboxed en heeft volgens mij nog betere contacten met die grote kanalen, dus ze zouden wel heel dom zijn als ze hem gingen boycotten.
Dit is de eerste video die ik ook van ze heb gezien. Hij was goudJeroenNietDoen schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:55:
[...]
Ik heb zo'n vermoeden dat Bitwit ook geen Nvidia kaarten meer gaat ontvangen
Teaser van Sapphire, ga er vanuit dat het RGB is en dus aanpasbaar, maar dit is niet mijn kleurstelling 
Daarnaast geen fan van het logo op de fan, maar de rest ziet er strak uit voor zover zichtbaar.
Daarnaast geen fan van het logo op de fan, maar de rest ziet er strak uit voor zover zichtbaar.
We hope you’re ready for what’s coming next 😉
— SAPPHIRE Technology (@SapphireTech) 23 november 2022
.
.#RX7900Series #NITRO #hardware #teaser #AMD #Radeon #SAPPHIRETech pic.twitter.com/auXK4JbAKU
Maar zouden ze dan zichzelf ook niet in de vingers snijden? Ik kijk immers naar ze voor hun reviews van de 'latest en greatest' hardware. Als ze dan Nvidia niet meer meenemen ga ik andere kanalen bekijken voordat nieuws, en ik zal niet de enige zijn, wat dan voor die kanalen weer gaat zorgen voor inkomsten verlies. Ik kijk graag naar kanalen als HUB en GN, maar dat is ook juist omdat ze alles coveren.JeroenNietDoen schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:12:
[...]
Ik had het daarover met een collega. Ergens hé, als zo'n Bitwit, Hardware Unboxed, Gamers Nexus, samenspannen en Nvidia gaan boycotten. Dat zal toch ook wel impact hebben. Heel veel mensen kijken voor advies naar die kanalen.
Volgens mij maakt Bitwit zich daar niet al te veel zorgen om.JeroenNietDoen schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:12:
[...]
Ik had het daarover met een collega. Ergens hé, als zo'n Bitwit, Hardware Unboxed, Gamers Nexus, samenspannen en Nvidia gaan boycotten. Dat zal toch ook wel impact hebben. Heel veel mensen kijken voor advies naar die kanalen.

Radeon RX 7900 XT(X): AMD legt sich die RTX 4080 als ersten RDNA-3-Gegner zurecht
AMD Removed RDNA 3 Efficiency Comparison to RTX 4090 from slide deck
AMD Removed RDNA 3 Efficiency Comparison to RTX 4090 from slide deck
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
WCCFtech heeft wat meer slides uit het Jon Peddie report voor Q3 2022 zo lijkt het. Al met al erg bleek voor AMD.
Alle GPU's

Enkel dGPU's

Desktop dGPU en iGPU

notebook dGPU en iGPU
Alle GPU's

Enkel dGPU's

Desktop dGPU en iGPU

notebook dGPU en iGPU

Stuk uitgebreider inderdaad. Los van de doom and gloom vind ik vooral onderstaande plaatje interessant want het spreekt de aloude wijsheid dat de massa geen highend koopt een beetje tegen (iGPU even daargelaten).
/f/image/6jiLO4mi7D22fNMxTUJ8Ta53.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pObNiwCZSfY012Zvnw3Y9tQK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6jiLO4mi7D22fNMxTUJ8Ta53.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pObNiwCZSfY012Zvnw3Y9tQK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DEkbeIpbZ74sPWEiWVG4O4fC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 59% gewijzigd door Help!!!! op 24-11-2022 15:14 ]
PC Specs
Opzich inderdaad wel opvallende cijfers, al is me niet geheel duidelijk wat ze daar als 'range' zien. Wat is bijv. 'high end' is dat alleen x80 / x90 klasse, of pakken ze bijv. x70 daar ook bij (die ik in 'midrange' zou plaatsen).
Vooral bij Notebook vind ik 4.45 million wel erg veel voor high end, aangezien dat eigenlijk alleen 3080's kunnen zijn en die zie ik amper in het wild. Terwijl ik 3070 en lager en hun zakelijke tegenhangers continu tegenkom. Kijkende naar die tabel, wat heeft Intel in 'High end' Notebook voor dGPU? Ik heb echt geen idee, maar Arc komt volgens mij niet hoger dan midrange.
Vooral bij Notebook vind ik 4.45 million wel erg veel voor high end, aangezien dat eigenlijk alleen 3080's kunnen zijn en die zie ik amper in het wild. Terwijl ik 3070 en lager en hun zakelijke tegenhangers continu tegenkom. Kijkende naar die tabel, wat heeft Intel in 'High end' Notebook voor dGPU? Ik heb echt geen idee, maar Arc komt volgens mij niet hoger dan midrange.
[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 24-11-2022 15:13 ]
Dat is idd het vervelende als je de definities niet hebt. Tegelijkertijd zie ik een x70 wel onder high end vallen in deze grafiek. Wat nog steeds geen goedkope kaart is imo. Desalniettemin zou ik het midrange segment een stuk groter verwacht hebben. Nu is het bijna 50/50.
Entry level is erg laag maar ook wel weer logisch aangezien de iGPU's veel beter zijn geworden.
Entry level is erg laag maar ook wel weer logisch aangezien de iGPU's veel beter zijn geworden.
PC Specs
Het goede nieuws voor de consument kan zijn dat als er zo'n sterk merkvoorkeur is, maar AMD zoals verwacht erg lage productiekosten heeft, ze vrij laag moeten beprijzen en de vervelende prijsverhogingen van Nvidia niet kunnen volgen. Het goede nieuws voor AMD is dan wel dat ze die prijzen niet hoeven te volgen om goede marges te pakken.
Mijn overtuiging wordt hierdoor ook sterker dat de 7800 XT niet meer dan $699 gaat kosten en gewoon weer $649 is zeker niet onwaarschijnlijk.
Mijn overtuiging wordt hierdoor ook sterker dat de 7800 XT niet meer dan $699 gaat kosten en gewoon weer $649 is zeker niet onwaarschijnlijk.
Voor Notebook hebben ze dan zogenaamd ook geen "midrange".
Ik zou niet te veel achter die ranges zoeken, want als ze een 3070 inderdaad onder "highend" plaatsen, dan geeft dat uiteraard een vertekend beeld. En vergeet niet dat dit enkel om shipments gaat - met andere woorden, wat er gebakken en verscheept is naar partners, niet wat de consument ook daadwerkelijk gekocht heeft.
Ik zou niet te veel achter die ranges zoeken, want als ze een 3070 inderdaad onder "highend" plaatsen, dan geeft dat uiteraard een vertekend beeld. En vergeet niet dat dit enkel om shipments gaat - met andere woorden, wat er gebakken en verscheept is naar partners, niet wat de consument ook daadwerkelijk gekocht heeft.
Klopt, maar is juist waar ik aan denk, zij zien x70 als high end, terwijl imho een groot deel van de markt dat niet zo ziet en x70 juist ziet als upper midrange. Echter zal x70 zo populair zijn, dat als dit inderdaad klopt en je zou het anders bekijken, de verhoudingen ineens wel weer zo zouden kunnen liggen als 'wij tweakers' zouden verwachten.Help!!!! schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:14:
Dat is idd het vervelende als je de definities niet hebt. Tegelijkertijd zie ik een x70 wel onder high end vallen in deze grafiek. Wat nog steeds geen goedkope kaart is imo. Desalniettemin zou ik het midrange segment een stuk groter verwacht hebben. Nu is het bijna 50/50.
Ik vraag mij ook af hoe het kan dat Intel 4% van de discrete desktopkaarten verkocht zou hebben in Q3, tegen 10% voor AMD. De verkopen van Arc zijn echt minimaal, volgens mij in elke markt. Dus waar zijn die 280 duizend kaarten dan gebleven?Dennism schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:06:
Kijkende naar die tabel, wat heeft Intel in 'High end' Notebook voor dGPU? Ik heb echt geen idee, maar Arc komt volgens mij niet hoger dan midrange.
Of liggen die nog massaal in de opslag bij AIBs?
[ Voor 4% gewijzigd door Ludewig op 24-11-2022 15:20 ]
Dat was ook het eerste dat ik zag. Ik ga er misschien een aanschaffen voor game development om te zien of de zaak draait. Persoonlijk zou ik er deze generatie nooit over denken om er een aan te schaffen om daadwerkelijk mee te gamen. Daarvoor speel ik te veel oudere games en heb ik geen zin in allerlei rare driver problemen op een machine waarop ik werk.Ludewig schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:19:
[...]
Ik vraag mij ook af hoe het kan dat Intel 4% van de discrete desktopkaarten verkocht zou hebben in Q3, tegen 10% voor AMD. De verkopen van Arc zijn echt minimaal, volgens mij in elke markt. Dus waar zijn die 280 duizend kaarten dan gebleven?
Of liggen die nog massaal in de opslag bij AIBs?
Als het daadwerkelijk 4% is dan heeft AMD heel veel werk om hun marketing op orde te krijgen (nog meer dan we hier al dachten
Ik denk dat dit vertekend is.
Ten eerste denk ik dat de focus op high end komt om twee redenen:
-Lager segment is heel erg slecht voor desktops. In het middensegment is Nvidia ook erg slecht.
-Nvidia domineert dGPU sales en die lijken geheel toevallig met GPU's te zitten die goed waren in mining, GA102 en GA104 dus. Dan krijg je een vertekend beeld waarin high end beter procentueel verscheept word.
Ik zeg ook al een tijdje dat ik vermoed dat AMD de RDNA2 productie allang heeft afgeschaald of heeft gestaakt en dit lijkt me bewijs daarvoor. Je haalt anders niet zulke afnames. De afname is namelijk van 3,62 miljoen in Q2 naar 1,05 miljoen in Q3. Dat is nog maar 29% van wat ze in Q2 verscheepte. Ergo ze hebben nauwelijks nog wat om te verschepen. Nvidia ging ondertussen van 15,2 naar 12,32 miljoen GPU's. Dat is nog 81% van Q2.
De interessante vraag is wel wat er nu gebeurd binnen de AMD keten. Nvidia is nog druk bezig om Ampere te verschepen omdat we weten dat ze voor de RTX4090 + RTX4080 maar 150.000 + 35.000 hebben verscheept. Maar bij AMD lijken ze eigenlijk niks meer te hebben met zo'n inzakking. Dus is AMD al begonnen met N32 en N33 productie en worden die chips al geleverd aan hun partners voor lancering vanaf januari? Want met een dergelijke inzakking moeten die productielijnen eigenlijk stilgevallen zijn waarna de AIB's kunnen omschakelen naar de nieuwe ontwerpen en daarmee beginnen.
Qua Intel, tja ze verkopen bijna niks in de DIY markt omdat niemand dat zal kopen. Maar ARC is al een tijdje beschikbaar in laptops en ook in OEM systemen.
Oh en we lijken wel meteen partnermodellen te krijgen.
Ten eerste denk ik dat de focus op high end komt om twee redenen:
-Lager segment is heel erg slecht voor desktops. In het middensegment is Nvidia ook erg slecht.
-Nvidia domineert dGPU sales en die lijken geheel toevallig met GPU's te zitten die goed waren in mining, GA102 en GA104 dus. Dan krijg je een vertekend beeld waarin high end beter procentueel verscheept word.
Ik zeg ook al een tijdje dat ik vermoed dat AMD de RDNA2 productie allang heeft afgeschaald of heeft gestaakt en dit lijkt me bewijs daarvoor. Je haalt anders niet zulke afnames. De afname is namelijk van 3,62 miljoen in Q2 naar 1,05 miljoen in Q3. Dat is nog maar 29% van wat ze in Q2 verscheepte. Ergo ze hebben nauwelijks nog wat om te verschepen. Nvidia ging ondertussen van 15,2 naar 12,32 miljoen GPU's. Dat is nog 81% van Q2.
De interessante vraag is wel wat er nu gebeurd binnen de AMD keten. Nvidia is nog druk bezig om Ampere te verschepen omdat we weten dat ze voor de RTX4090 + RTX4080 maar 150.000 + 35.000 hebben verscheept. Maar bij AMD lijken ze eigenlijk niks meer te hebben met zo'n inzakking. Dus is AMD al begonnen met N32 en N33 productie en worden die chips al geleverd aan hun partners voor lancering vanaf januari? Want met een dergelijke inzakking moeten die productielijnen eigenlijk stilgevallen zijn waarna de AIB's kunnen omschakelen naar de nieuwe ontwerpen en daarmee beginnen.
Qua Intel, tja ze verkopen bijna niks in de DIY markt omdat niemand dat zal kopen. Maar ARC is al een tijdje beschikbaar in laptops en ook in OEM systemen.
Oh en we lijken wel meteen partnermodellen te krijgen.
Will #RX7900Series Custom Designs be late? @AMD board partners tell us: As of now, they should be ready on December 13th.
— ComputerBase 🕊️ (@ComputerBase) 24 november 2022
[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-11-2022 15:53 ]
Een x70 kaart upper mid range? Kom op zeg, dat is echt geen midrange meer te noemen voor de gemiddelde consument. De prestaties en prijs zijn voor dit soort kaarten echt ver boven een midrange product. Alles boven een x60 is gewoon high end. Een fanatieke tweaker zal het niet eens zijn, maar dat is echt niet representatief te noemen.Dennism schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:16:
[...]
Klopt, maar is juist waar ik aan denk, zij zien x70 als high end, terwijl imho een groot deel van de markt dat niet zo ziet en x70 juist ziet als upper midrange. Echter zal x70 zo populair zijn, dat als dit inderdaad klopt en je zou het anders bekijken, de verhoudingen ineens wel weer zo zouden kunnen liggen als 'wij tweakers' zouden verwachten.
Feit dat we dit zijn gaan denken komt ook echt door Nvidia/AMD. Die hebben x30/40 serie uit de product pages gehaald (AMD met de rx6400/6500) of anders genoemd (looking at you Nvidia 1630/50/60 series). Dit zijn de echte entry level kaarten. Alles erboven is mid range en vanaf een 3070, RX6700 is het gewoon high end te noemen.
Ze proberen entry level te verduisteren en dan lijkt een RTX3050/RX6600 als entry level binnen de naamgeving, maar dat is het natuurlijk niet.
6700xt en rx 3070 vind ik upper midrange prima passen. 3080, 6800xt highend en daarboven halo.
Nu de rx 6900 niet zo duur meer is past halo niet meer zo, en de vanilla 6800 is ook wat moeilijker te plaatsen, misschien lower high end ...
Nu de rx 6900 niet zo duur meer is past halo niet meer zo, en de vanilla 6800 is ook wat moeilijker te plaatsen, misschien lower high end ...
Ik denk eigenlijk stiekum dat OEM de hoofdreden is dat ARC bestaat, op de gewone markt zullen ze weinig verkopen, maar als intel weer eens een speciale extra goedkope deal heeft gemaakt met Dell, HP, Lenovo, ... dan gaan AMD en nVidia het erg moeilijk hebben op de PC markt.DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:49:
Intel kan de gevaarlijkste klant blijken als AMD en nVidia door hun bijna volledig in de high end gepushed worden.
How do you save a random generator ?
Eigenlijk verwerpelijk dat het op die manier gaat. Stel dat men die kaart los koopt dan weet men vaak dat er kuren kunnen zijn met de drivers. In dit geval koopt een meestal slechte geinformeerde klant een pc met videokaart waar de kans op driver problemen groot is.enchion schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:51:
[...]
Ik denk eigenlijk stiekum dat OEM de hoofdreden is dat ARC bestaat, op de gewone markt zullen ze weinig verkopen, maar als intel weer eens een speciale extra goedkope deal heeft gemaakt met Dell, HP, Lenovo, ... dan gaan AMD en nVidia het erg moeilijk hebben op de PC markt.
Intel kan de gevaarlijkste klant blijken als AMD en nVidia door hun bijna volledig in de high end gepushed worden.
Niet met deze generatie van Arc. Die kaarten zijn duur te maken ten opzichte van de prestaties. Intel moet alleen de al geproduceerde hoeveelheid kwijt.enchion schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:51:
[...]
PC Specs
Intel kan strategisch "verlies" maken op het product (onder kostprijs verkopen), samen met het probleem dat nVidia en AMD hebben met afhankelijk te zijn van TSMC die onder druk zal komen te staan door territoriale claims van China. Ook Korea Samsung zou uiteindelijk een gevaren/oninvesteerbare zone kunnen worden.Ludewig schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:08:
[...]
Niet met deze generatie van Arc. Die kaarten zijn duur te maken ten opzichte van de prestaties. Intel moet alleen de al geproduceerde hoeveelheid kwijt.
(ik weet dat Intel ook zijn GPU`s bij TSMC vandaan haalt maar dat kan ook strategisch zijn tegen de andere 2, om capaciteit weg te kopen en tegelijk te leren van TSMC`s procede)
Dan moeten nVidia en AMD naar een andere Fab zoeken en heeft Intel in de VS miraculeus capaciteit over op een procede wat ze hebben kunnen leren van TSMC.
En hebben ze de volledige GPU markt in de tang.
How do you save a random generator ?
Tis echt te hopen dat Intel het de volgende generaties erg goed gaan doen qua gpu's, krijgen we daar misschien ook een leuke amd vs Intel.
Kan Nvidia wat mij betreft de boom in en het grote servergeld oprapen.
In relatieve cijfers zit Intel op de helf van het marktaandeel van AMD in het afgelopen kwartaal. Ik vraag me af of ze dit gaan kunnen volhouden maar het lijkt erop dat Intel eerder marktaandeel afsnoept van AMD dan van Nvidia momenteel.meljor schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:53:
Tis echt te hopen dat Intel het de volgende generaties erg goed gaan doen qua gpu's, krijgen we daar misschien ook een leuke amd vs Intel.
Het marktaandeel van AMD is echt wel ineengezakt het afgelopen kwartaal. Volgens mij hebben ze in Q2 veel te veel verscheept en zijn dit de gevolgen. Volgens mij is dit het laagste marktaandeel dat AMD ooit heeft gehad in een kwartaal. Het gaat interessant zijn hoe dit gaat evolueren in de komende kwartalen.
De theorie dat enkel Nvidia te lijden heeft door het ineenzakken van de vraag lijkt hier wel ontkracht mee te zijn. Het lijkt zelfs het tegendeel maar dit was vorige keer niet anders na de mining periode. Ik vermoed dat de consoles veel compenseren in hun financiële cijfers.
:strip_exif()/f/image/r4hBfzOrodr3q5I4VQmv452B.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door napata op 24-11-2022 21:10 ]
@napata
Als AMD nu geen problematische voorraden meer heeft en straks heel goedkope 7000-kaarten op de markt kan zetten, dan kunnen ze er prima voor staan.
Ik ben eigenlijk meer geinteresseerd in de Q1 cijfers, wanneer beide fabrikanten hun nieuwe serie verkopen.
Als AMD nu geen problematische voorraden meer heeft en straks heel goedkope 7000-kaarten op de markt kan zetten, dan kunnen ze er prima voor staan.
Ik ben eigenlijk meer geinteresseerd in de Q1 cijfers, wanneer beide fabrikanten hun nieuwe serie verkopen.
Dat is het waarschijnlijk ook. Maar een gevaar voor AMD is niet zo groot omdat ze al nauwelijks aanwezigheid in OEM systemen hebben. Eigenlijk moet AMD ook koppelverkoop doen om überhaupt hun RDNA GPU's in een laptop te krijgen. Zowel N14 als N24 waren ook gefocust op laptops en gehaat voor DIY mede daarom. Nu komt AMD met Dragon Range waar een fatsoenlijke GPU al onderdeel van de APU is. Verder zou N33 ook interessant zijn omdat het die vrijwel zeker ook op N6 gemaakt, waarschijnlijk rond de 200mm2 zit en makkelijk beter zou moeten presteren dan de DG-512 van 406mm2. Nvidia daarentegen heeft een behoorlijk probleem. AD106 en AD107 zien er op papier echt niet goed uit tegenover N33, zitten op de duurdere N5 node, komen waarschijnlijk pas over een hele tijd op de markt en dan komt Intel ook nog eens met Battlemage. Als Battlemage niet zo slecht als Alchemist is, dan gaat Intel Nvidia hun bijna complete dominantie in OEM systemen bedriegen.enchion schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:51:
[...]
Ik denk eigenlijk stiekum dat OEM de hoofdreden is dat ARC bestaat, op de gewone markt zullen ze weinig verkopen, maar als intel weer eens een speciale extra goedkope deal heeft gemaakt met Dell, HP, Lenovo, ... dan gaan AMD en nVidia het erg moeilijk hebben op de PC markt.
Er is denk ik ook een reden waarom Nvidia de laatste jaren zo inzet op high end en high end features bieden of bedenken en mensen overtuigen dat je deze echt moet hebben. Ze weten dat de tandem AMD en Intel waarschijnlijk de lagere segmenten gaan overnemen met APU's en naar boven gaat kruipen waarna ze ook een flinke impact gaan hebben op het lagere middensegment. Dat gaat nu beginnen met zoiets als Dragon Range of Intel die een ARC + CPU koppelverkoop doet.
Vanuit dit besef komt waarschijnlijk ook het hele RT verhaal vandaan. Maar belangrijker is dat je met een Nvidia gaming videokaart tegenwoordig zoveel meer kan doen dan alleen gaming en zo rechtvaardigt Nvidia die meerprijs. Dit werkt in de praktijk alleen niet zo goed meer omdat AMD met RDNA1/2/3 gewoon telkens weer fors grotere stappen zet dan Nvidia in gaming en nu lijken ze op veel vlakken op gelijke hoogte komen, terwijl hun GPU's goedkoper om te maken zijn en Nvidia al hun goodwill in de fik gestoken heeft.
Nvidia kan ook simpelweg niet al die extra's die ze aanbieden, kwijt op de kleinere chips die er vervolgens slecht uitzien voor gaming. AD103 valt op zich nog wel mee, behalve dat die $500 te duur is. AD104, AD106 en AD107 gaan bijna niks opleveren voor gamers over Ampere en dat kan je nu al zien. Nota bene zei ik een week voor de aankondiging van Nvidia al dat de RTX4080 maximaal 20% sneller zou zijn dan de RTX3090Ti. Zo overduidelijk was het toen al. En die chips eronder gaan niet meer winst laten zien. Als je ziet dat Nvidia ook nauwelijks winst maakt in mixed rasterisation/RT (games dus) omdat hun SM ontwerp simpelweg niet beiden meer kan versnellen ondanks wederom 2x ray intersection testing in Lovelace, dan weet je ook dat daar ook niks fundamenteels gaat gebeuren. Ik zie N32 gewoon echt geen moeite hebben met AD104, idem voor N33 met AD106/AD107. En dan kom je in de situatie dat AMD hun chips sneller en goedkoper zijn dan de directe Nvidia tegenhangers. Iets dat je niet kon zeggen voor RDNA1 of RDNA2.
De cijfers lijken toch wel te laten zien dat AMD nog behoorlijk kwetsbaar is. Kwetsbaarder misschien dan ze de afgelopen jaren leken.
Ik vind ook dat ze in de DIY markt, m.n. cpu, veel te snel op de Intel/nVidia toer zijn gegaan en daarmee goodwill verspild hebben. AM4 beloftes eigenlijk niet nakomen, produkten te hoog gaan prijzen.
Snap het wel maar ze moeten van ver komen en dan kun je beter niet te snel dat soort gedrag gaan vertonen.
En in de GPU markt is de perceptie gewoon niet goed genoeg. Zelfs bij deze hoge prijzen betalen mensen liever de nvidia tax. Misschien dat dit met RDNA 3 wat verandert.
Ik vind ook dat ze in de DIY markt, m.n. cpu, veel te snel op de Intel/nVidia toer zijn gegaan en daarmee goodwill verspild hebben. AM4 beloftes eigenlijk niet nakomen, produkten te hoog gaan prijzen.
Snap het wel maar ze moeten van ver komen en dan kun je beter niet te snel dat soort gedrag gaan vertonen.
En in de GPU markt is de perceptie gewoon niet goed genoeg. Zelfs bij deze hoge prijzen betalen mensen liever de nvidia tax. Misschien dat dit met RDNA 3 wat verandert.
[ Voor 16% gewijzigd door Help!!!! op 24-11-2022 22:22 ]
PC Specs
Verwijderd
Goed punt, als je naar de steam survey kijkt dan is 65% 1080p gevolg door 13,5% op 1440p De rest is geneuzel in de marge in vergelijking.sjekneck schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:04:
[...]
Ze proberen entry level te verduisteren en dan lijkt een RTX3050/RX6600 als entry level binnen de naamgeving, maar dat is het natuurlijk niet.
Een RX6600 zit qua prestaties op circa 3060 niveau voor 100 euro minder dan nvidia. Alleen op RT lever je flink in, maar ik vraag me serieus af hoeveel mensen die op 1080p gamen daar om geven.
En wat voor framerates heb je met een RX6600? Op 1080p in vrijwel alle games 60fps of (flink) meer op ultra/high settings. Zelfs 1440p geldt dit voor het gros van de spellen en daar waar niet kan je met medium boven de 60fps komen.
Als je niets om RT geeft en geen 120Hz of hoger scherm heb dan heb je genoeg aan RX6600 voor 1080p, RX6650XT voor 1440p, allebei 1 stapje hoger als dat ultra wide is.
Alles RX6800XT en beter is voor de niche competitieve spelers of 4k gamers. RX7000 en RTX4000 is eigenlijk alleen maar echt nodig voor 4k gamers die elk spel op ultra willen spelen met het enige argument voor nVidia nog als dat perse 4k ultra met RT moet zijn.
Ik ga proberen aan een reference 7900XTX te komen die dan net zo lang mee moet gaan als mijn huidige 2080Ti, die op 1440p nog prima voldoet overigens en in mijn 'visite'/CUDA experimenteer PC gaat voor als we willen gamen.
@Verwijderd
Ik denk wel dat je de Steam survey met een grote korrel zout moet nemen, want er zijn volgens mij veel gamers die spelen op oude hardware en iGPUs. Van de 10 meest gespeelde games zijn 7 gratis en een flink deel ervan kun je op een opgevoerde aardappel spelen. Dus een groot deel van die gamers is niet de doelgroep voor deze nieuwe kaarten.
Bovendien geeft de steam survey natuurlijk aan welke keuze mensen in het verleden gemaakt hebben, niet welke keuze ze gaan maken.
@Help!!!!
Dit was vanwege de mining-boom, de recente crash en het gebrek aan productiecapaciteit natuurlijk een heel bijzondere generatie. Ik zou dan ook niet zoveel conclusies verbinden aan hoe deze generatie ging en gaat. Als AMD bijvoorbeeld weinig voorraad van de 6000-serie over heeft en snel de hele 7000-range introduceert, waarbij Nvidia juist veel over heeft en pas veel later de 4060 gaat uitbrengen, kan het er straks best eens gigantisch goed uitzien voor AMD.
Het is gewoon nog heel onzeker wat er nu precies gaat gebeuren.
Ik denk wel dat je de Steam survey met een grote korrel zout moet nemen, want er zijn volgens mij veel gamers die spelen op oude hardware en iGPUs. Van de 10 meest gespeelde games zijn 7 gratis en een flink deel ervan kun je op een opgevoerde aardappel spelen. Dus een groot deel van die gamers is niet de doelgroep voor deze nieuwe kaarten.
Bovendien geeft de steam survey natuurlijk aan welke keuze mensen in het verleden gemaakt hebben, niet welke keuze ze gaan maken.
@Help!!!!
Dit was vanwege de mining-boom, de recente crash en het gebrek aan productiecapaciteit natuurlijk een heel bijzondere generatie. Ik zou dan ook niet zoveel conclusies verbinden aan hoe deze generatie ging en gaat. Als AMD bijvoorbeeld weinig voorraad van de 6000-serie over heeft en snel de hele 7000-range introduceert, waarbij Nvidia juist veel over heeft en pas veel later de 4060 gaat uitbrengen, kan het er straks best eens gigantisch goed uitzien voor AMD.
Belangrijker dan dat is echter dat het een monster is. Niet alle systemen worden meegenomen. Ik heb al zeker anderhalf jaar geen survey meer gehad, terwijl ik vorig jaar wel een nieuwe monitor heb aangeschaft. Nu ook op een 7700X en m'n 1080 Ti noodgedwongen vervangen door een 6650 XT. Ik ben dus volstrekt niet vertegenwoordigd in die lijstLudewig schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 00:22:
Verwijderd
Dat is hoe een steekproef werkt natuurlijk. Ik zit zelf in de survey met een 4k screen omdat die aan mijn pc hing waarop ik de survey kreeg, terwijl ik op 1440uw game.Werelds schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:10:
[...]
Belangrijker dan dat is echter dat het een monster is. Niet alle systemen worden meegenomen. Ik heb al zeker anderhalf jaar geen survey meer gehad, terwijl ik vorig jaar wel een nieuwe monitor heb aangeschaft. Nu ook op een 7700X en m'n 1080 Ti noodgedwongen vervangen door een 6650 XT. Ik ben dus volstrekt niet vertegenwoordigd in die lijst
Maar ook de websites trends die ik voor mijn vorige baan volgde is al jaren gedomineerd door 1080p met een langzame trend naar 1440p. Er lijkt veel te veranderen, maar dat valt tegen als je de mobiele resoluties eruit filtert. Mensen hebben tegenwoordig een hogere resolutie op hun telefoons en tablets...
Jawel, je ben wel vertegenwoordigd. Volgens mij bevraagt Steam zelfs genoeg mensen om een >99% betrouwbaarheidsinterval en <1% foutenmarge te halen want dan heb je maar een steekproef nodig van rond de 15.000. Een betrouwbaarheidsinterval van 95% en foutenmarge van rond de 2-3% is zeker acceptabel voor een enquête en dan heb je maar 2500 respondenten nodig maar ik denk wel dat Steam 15000 haalt.Werelds schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:10:
[...]
Belangrijker dan dat is echter dat het een monster is. Niet alle systemen worden meegenomen. Ik heb al zeker anderhalf jaar geen survey meer gehad, terwijl ik vorig jaar wel een nieuwe monitor heb aangeschaft. Nu ook op een 7700X en m'n 1080 Ti noodgedwongen vervangen door een 6650 XT. Ik ben dus volstrekt niet vertegenwoordigd in die lijst
Er zijn beperkingen in hoe Steam Survey werkt (het is bvb opt out dus niet volledig willekeurig of er zijn veel internet cafés die de resultaten kunnen vertekenen) maar het argument "ik heb al jaren niet meegedaan dus ik ben niet vertegenwoordigd" is het standpunt van iemand die nog nooit een cursus statistiek heeft gehad of er doorheen geslapen heeft (volledig begrijpelijk
[ Voor 4% gewijzigd door napata op 25-11-2022 09:57 ]
Statistisch gezien is het voldoende om een steekproef te nemen en is het niet nodig om iedereen te ondervragen, al moet die steekproef dan wel representatief zijn.Werelds schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:10:
[...]
Belangrijker dan dat is echter dat het een monster is.[...] Ik ben dus volstrekt niet vertegenwoordigd in die lijst
Helaas meer statistiek gehad dan me lief isnapata schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:56:
Jawel, je ben wel vertegenwoordigd. Volgens mij bevraagt Steam zelfs genoeg mensen om een >99% betrouwbaarheidsinterval en <1% foutenmarge te halen want dan heb je maar een steekproef nodig van rond de 15.000. Een betrouwbaarheidsinterval van 95% en foutenmarge van rond de 2-3% is zeker acceptabel voor een enquête en dan heb je maar 2500 respondenten nodig maar ik denk wel dat Steam 15000 haalt.
Er zijn beperkingen in hoe Steam Survey werkt (het is bvb opt out dus niet volledig willekeurig of in welke mate moeten alle laptops of internet cafés meegenomen worden) maar het argument "ik heb al jaren niet meegedaan dus ik ben niet vertegenwoordigd" is het standpunt van iemand die nog nooit een cursus statistiek heeft gehad of er doorheen geslapen heeft (volledig begrijpelijk). Ik ben nog nooit bevraagd over m'n opinie (bvb politiek) in wat dan ook maar toch ben ik vertegenwoordigd in alle peiligen.
Het probleem met Steam (of eender welke steekproef op dit gebied) is echter dat het onderwerp een ontzettend breed gamma aan keuzes omvat, vrij heftig aan verandering onderworpen is en dat veranderingen in grote golven plaats vinden over hele segmenten.
Steam klopt zeker wel als het om de grote segmenten gaat, hun foutmarge daarin zal inderdaad heel erg klein zijn. Maar qua individuele videokaarten zal dat enorm verschillen, daarvoor zijn er veel te veel opties. Zelfs in de DX12 groep heb je te maken met "overige" van maar liefst 14,36%.
Mijn punt is niet dat er geen nuttige informatie in zit, maar dat je de informatie moet extrapoleren naar bredere groepen. Overigens zal het voor resoluties uiteraard wel grotendeels kloppen, want daar is de vraagstelling specifiek genoeg. Mijn opmerking sloeg vooral op de rest van de cijfers
Blijft leuk om te zien dat mensen blijven roepen dat Steam survey niet representatief is van de daadwerkelijke markt, terwijl de sales figures eigenlijk laten zien dat best wel klopt. Men lijkt niet te wilen geloven dat Nvidia een heel groot deel van de markt heeft.Ludewig schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 00:22:
@Verwijderd
Nee, survey is zeker niet bepalend wat men gaat kopen, maar het laat wel degelijk zien wat voor hardware er gekocht is en aardige indicatie van de verdeling per product in percentages (recent + historisch). Niet iedereen doet mee aan de survey, maar van het percentage wat wel/niet deelneemt kun je ook wegstrepen in dezelfde verhouding. Het is echt niet zo dat bijna alle Nvidia buyers wel deelnemen en AMD klanten dat grotendeels niet doen. Vergeet ook niet dat OEM hier heel bepalend is. Veel kopers weten eigenlijk niet eens goed wat ze kopen in een "game systeem".
De afgelopen 2 jaar stonden vooral in het teken van wat je kon kopen. Aangezien vrijwel alles werd opgekocht door de enorme vraag was het een kwestie van wie produceert het meeste. Aangezien beide partijen ver vooraf hun kansen inschatten en productie daarop afstemmen wisten Nvidia/AMD al vrij zeker dat van elke 5 kaarten die er verkocht zouden worden er 4 kaarten van Nvidia bij zouden zitten en 1 van AMD. Als je dan alles verkoopt dan is het dus vrij zeker wat er gaat gebeuren en hoe de verhouding gaat zijn.Dit was vanwege de mining-boom, de recente crash en het gebrek aan productiecapaciteit natuurlijk een heel bijzondere generatie. Ik zou dan ook niet zoveel conclusies verbinden aan hoe deze generatie ging en gaat. Als AMD bijvoorbeeld weinig voorraad van de 6000-serie over heeft en snel de hele 7000-range introduceert, waarbij Nvidia juist veel over heeft en pas veel later de 4060 gaat uitbrengen, kan het er straks best eens gigantisch goed uitzien voor AMD.
Nu is het dus onzeker geworden aangezien de markt is ingestort en een recessie in aantocht is. Nvidia heeft meer productie ingekocht en gaat dat waarschijnlijk niet voor de gewenste prijs kunnen afzetten voor de 4xxx serie. AMD kon dit iets beter counteren met de release van de 7xxx serie omdat ze al wisten wat Nvidia ging doen op prijs en prestatie en gaat nu proberen aandeel af te snoepen in een krimpende markt. Beide zullen echter waarschijnlijk niet alles verkopen wat ze maken en dan zullen ze dus moeten inspelen op de markt en moeten dus concureren.
Als de 4080 niet goed loopt zoals sommige beweren, dan verwacht ik dat de prijs zal gaan kelderen (na een maand of 6 pas). Mocht de 7900XTX beter presteren als de cijfers bekend zijn dan kan Nvidia de prijs gelijk trekken met deze kaarten. AMD zal dan reageren door ook te zakken, want ze willen ook wat aandeel winnen en kopers over de streep trekken om team red te gaan. Beide partijen kunnen echt wel makkelijk 100/200 dalen en nog steeds een gezonde winst maken op dergelijke producten.
Stiekem denk ik dat Nvidia al lang weet dat de 4080 op 1200 euro MSRP niet gaat lopen en deze over een tijdje zal zakken tot 899 a 999. Met een restant aan 3xxx kaarten die ze willen slijten is dit de manier om van die voorraad af te komen. AMD anticipeerde dit waarschijnlijk ook al en paste hun prijs vooraf aan.
De steam survey geeft juist geen goed beeld van wat er recent gekocht is, daar heb je marktaandeel analyses voor van bijv. Jon Peddie. De Steam survey zegt helemaal niets over marktaandeel, daar marktaandeel alleen meet wat er verkocht is de laatste periode, normaal gesproken de laatste 3 maand, daar marktaandeel cijfers, zeker in PC hardware gebruikelijk iedere 3 maand gepubliceerd worden.sjekneck schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:30:
[...]
Blijft leuk om te zien dat mensen blijven roepen dat Steam survey niet representatief is van de daadwerkelijke markt, terwijl de sales figures eigenlijk laten zien dat best wel klopt. Men lijkt niet te wilen geloven dat Nvidia een heel groot deel van de markt heeft.
Nee, survey is zeker niet bepalend wat men gaat kopen, maar het laat wel degelijk zien wat voor hardware er gekocht is en aardige indicatie van de verdeling per product in percentages (recent + historisch). Niet iedereen doet mee aan de survey, maar van het percentage wat wel/niet deelneemt kun je ook wegstrepen in dezelfde verhouding. Het is echt niet zo dat bijna alle Nvidia buyers wel deelnemen en AMD klanten dat grotendeels niet doen. Vergeet ook niet dat OEM hier heel bepalend is. Veel kopers weten eigenlijk niet eens goed wat ze kopen in een "game systeem".
Waar de Steam Survey wel heel bruikbaar voor is, is om te analyseren wat voor hardware er in gebruik is onder de Steam gebruikers, en daarmee ook redelijk representatief voor gamers die niet deelnemen aan de Steam Survey.
Dit noem je ook wel installed base ( (Installed Base Wikipedia: Installed base ) en is eigenlijk deels de tegenhanger van marktaandeel.
Waar marktaandeel normaliter alleen recente verkopen bekijkt, kijkt een onderzoek naar install base naar wat er in gebruik is bij de deelnemers aan zo'n onderzoek. Dat zullen natuurlijk deels nieuwe verkopen zijn, maar ook units die 10 jaar geleden al verkocht zijn, ondertussen al 3x refurbished zijn en nu bij de 5de eigenaar in een systeem zitten die het gekregen heeft van de buurjongen omdat die buurjongen wat nieuwere hardware heeft zul je terug zien in de Steam Survey, maar nooit in een onderzoek dat duiding geeft aan marktaandeel.Installed base (also install base, install[ed] user base or just user base) is a measure of the number of units of a product or service that are actually in use, as opposed to market share, which only reflects sales over a particular period.
Dat Nvidia een enorm deel van de markt heeft klopt uiteraard, dat kun je immers eenvoudig destilleren uit bijv. de reports van Jon Peddie. En wanneer je al jaren het marktaandeel beheerst, wat Nvidia doet, zie onderstaande:

Is het ook logisch dat je Nvidia heel hoog ziet in onderzoeken zoals de Steam Survey die de install base duiden. Immers hoe langer jij (veel) meer verkoopt dan de concurrente en dus een groter marktaandeel hebt, des te groter jouw install base zal worden, en op den duur zal vaak zo'n grote install base zich ook weer vertalen naar marktaandeel wanneer mensen hun hardware vervangen, relatief veel mensen zijn immers vrij 'honkvast' en als die Nvidia kaart het jaren goed gedaan heeft, kiezen ze vaak makkelijker voor weer een Nvidia kaart dan voor de concurrentie.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 25-11-2022 16:11 ]
En als je install base zoveel groter is zullen game devs toch ook graag iets maken wat goed op die systemen draait, en daardoor blijft je marktaandeel ook keer op keer groot, want vice versa koopt men dan ook liever weer hardware dat goed word ondersteund.
Het houdt elkaar in stand. Is ook lastig te doorbreken.
Dat is bij AMD soms nog wel een wisselend, wat je bij AMD namelijk ook nog wel eens ziet is dat er kaarten verkocht worden op AMD.com (met AMD branding), maar dat de AIB's ook allemaal een soort van reference model met eigen branding verkopen bij de webshops. Waardoor je een situatie krijgt dat bijv. MSI exact dezelfde kaart verkoopt als bijv. Asus of Sapphire, maar dat enkel de branding anders is.meljor schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:26:
Worden de 13e trouwens ook reference kaarten door onze webshops verkocht? Of alleen via amd.com?
Ben ik het niet mee eens, AMD heeft gelukkig nog steeds de consoles. De meeste spellen worden volgens mij tegenwoordig eerst voor de consoles gemaakt en daarna naar de PC's geport.meljor schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:20:
En als je install base zoveel groter is zullen game devs toch ook graag iets maken wat goed op die systemen draait, en daardoor blijft je marktaandeel ook keer op keer groot, want vice versa koopt men dan ook liever weer hardware dat goed word ondersteund.
@Sp3ci3s8472
De meeste AAA-spellen worden inderdaad eerst voor de consoles gemaakt, maar dat is een minderheid van de spellen die uitkomen.
De meeste AAA-spellen worden inderdaad eerst voor de consoles gemaakt, maar dat is een minderheid van de spellen die uitkomen.
AMD kwetsbaar? Alsof AMD afhankelijk is van discrete GPUs inkomsten, en alsof AMD niet alle PS5's en Xbox X/S voorziet van APUs met RDNA2 straks RDNA3 (PS5 Pro 7700XT performance level).Help!!!! schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:20:
De cijfers lijken toch wel te laten zien dat AMD nog behoorlijk kwetsbaar is. Kwetsbaarder misschien dan ze de afgelopen jaren leken.
Radeon marketing weer zeer slecht, maar als de prijzen van RDNA3 goed zijn, met name Navi33, geschikt voor 7700XT, laptop graphics èn PS5 Pro, dan is AMD echt niet kwetsbaar hoor.
Nvidia loopt veel meer gevaar als alle RTX 4050 4060 niet verkocht gaan worden omdat instap gamers gewoon een Phoenix APU nemen die prima 1080p kan. En niet deze dan wel volgende generatie.
In de deelmarkt waar het hier over gaat.
PC Specs
Dan is AMD al een tijd lang "kwetsbaar"..
edit: ik snap de paniek nu wel, maar zoals anderen al hebben aangegeven:
edit: ik snap de paniek nu wel, maar zoals anderen al hebben aangegeven:
- geproduceerd door AIB partners (John Peddie) betekent niet verkocht
- vraag is enorm ingezakt
- er is nog veel voorraad van 3000 en 6000 kaarten en er is nog aardig wat tweedehands volume te gaan, en
- de goedkopere 4000 en 7000 modellen komen pas volgend jaar
[ Voor 90% gewijzigd door sunsmountain op 25-11-2022 21:18 ]
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Hoe bedoel je AMD is allang gestopt met RDNA2 productie.
Het is zo overduidelijk dat dit het geval is. Zelfs toen ze in Q1 2019 alleen maar Polaris en Vega hadden, verkochte ze bijna driemaal zoveel GPU's dan ze afgelopen kwartaal deden. Het zou zo duidelijk moeten zijn dat de AIB's de rest moeten verkopen voor kerst en dan begin volgend jaar komen in snelle opvolging N32 en N33. Er is geen reden om een uitgespreide lancering over maanden te doen als de oude GPU's allemaal weg zijn.

Het is zo overduidelijk dat dit het geval is. Zelfs toen ze in Q1 2019 alleen maar Polaris en Vega hadden, verkochte ze bijna driemaal zoveel GPU's dan ze afgelopen kwartaal deden. Het zou zo duidelijk moeten zijn dat de AIB's de rest moeten verkopen voor kerst en dan begin volgend jaar komen in snelle opvolging N32 en N33. Er is geen reden om een uitgespreide lancering over maanden te doen als de oude GPU's allemaal weg zijn.

De meeste niet AAA spellen hebben over het algemeen de performance niet nodig. Er is maar een klein groepje spellen wat PC only is tegenwoordig en wat in de klasse AAA valt.Ludewig schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:56:
@Sp3ci3s8472
Geen idee of er een site is die dit bij houdt.
@Sp3ci3s8472
Net even gekeken en het was wel opvallend hoeveel van de zwaardere indie games ook op de console uitkomen. Al gebruiken veel indy games natuurlijk een standaard engine (Unity, Unreal, etc), die gemaakt zijn om op meerdere platformen te kunnen draaien.
De vraag is dan wel of die eerst op de consoles zijn ontwikkeld of daarnaar geport zijn. Ik denk dat voor veel indies het laatste geldt.
En er zijn een paar niches waar niet-AAA games ook veeleisend zijn en die exclusief voor de PC zijn. In elk geval simming en VR.
Net even gekeken en het was wel opvallend hoeveel van de zwaardere indie games ook op de console uitkomen. Al gebruiken veel indy games natuurlijk een standaard engine (Unity, Unreal, etc), die gemaakt zijn om op meerdere platformen te kunnen draaien.
De vraag is dan wel of die eerst op de consoles zijn ontwikkeld of daarnaar geport zijn. Ik denk dat voor veel indies het laatste geldt.
En er zijn een paar niches waar niet-AAA games ook veeleisend zijn en die exclusief voor de PC zijn. In elk geval simming en VR.
@DaniëlWW2
N33 zit N31/N32 ook niet in de weg omdat die eerste op TSMC N6 wordt gemaakt ipv N5. Alleen de logic-chips zijn op N6, maar die zijn zo klein dat dit vrij weinig wafers kost.
Er lijkt nu ook capaciteit over te zijn bij TSMC N6: https://technode.com/2022...smartphone-demand-report/
Dus het is niet onwaarschijnlijk dat AMD korting gaat krijgen als ze meer N6 capaciteit inkopen en de N33 chips erg goedkoop worden.
N31 en N32 zitten elkaar wel in de weg, maar dankzij de chiplets kan AMD een N31 en N32 chip maken voor elke AD102 chip die Nvidia maakt, qua vierkante millimeters. En Nvidia heeft de AD103 natuurlijk ook al uitgebracht, dus dan kan AMD de N32 vast ook wel snel uitbrengen.
N33 zit N31/N32 ook niet in de weg omdat die eerste op TSMC N6 wordt gemaakt ipv N5. Alleen de logic-chips zijn op N6, maar die zijn zo klein dat dit vrij weinig wafers kost.
Er lijkt nu ook capaciteit over te zijn bij TSMC N6: https://technode.com/2022...smartphone-demand-report/
Dus het is niet onwaarschijnlijk dat AMD korting gaat krijgen als ze meer N6 capaciteit inkopen en de N33 chips erg goedkoop worden.
N31 en N32 zitten elkaar wel in de weg, maar dankzij de chiplets kan AMD een N31 en N32 chip maken voor elke AD102 chip die Nvidia maakt, qua vierkante millimeters. En Nvidia heeft de AD103 natuurlijk ook al uitgebracht, dus dan kan AMD de N32 vast ook wel snel uitbrengen.
Ik vermoed dat de meeste indie game developers niet veel tijd en geld hebben om veel te optimaliseren, laat staan specifiek voor AMD of Nvidia. Als er wordt geoptimaliseerd dan is het alleen als de performance (op een console) dermate slecht is. Dit is tenminste wat ik zelf doe, en toen ik langs ging bij de makers van Awesomenauts +/-10 jaar geleden. Daar werd specifiek voor de XBox 1 wat geoptimaliseerd zodat het spel op meerdere threads kon draaien. Die hadden een "kleine" ontwikkel studio van uit mijn hoofd 10-20 max in die tijd.
Misschien dat ik iets anders versta onder indie games, ik ben benieuwd naar jouw lijstje; Mede omdat ik eigenlijk geen spellen meer koop van alle grote shit publishers (EA, Activision, Ubisoft en nog wat andere).
Ik kwam de volgende definitie tegen:
Misschien dat ik iets anders versta onder indie games, ik ben benieuwd naar jouw lijstje; Mede omdat ik eigenlijk geen spellen meer koop van alle grote shit publishers (EA, Activision, Ubisoft en nog wat andere).
Ik kwam de volgende definitie tegen:
De term is dus redelijk los. Ik doel dus eigenlijk meer op kleine ontwikkel studios (onder de 25 man). Jij bedoelt waarschijnlijk de tripple-I games.Games that are not as large as most triple-A games, but are developed by larger independent studios with or without publisher backing and that can apply triple-A design principles and polish due to the experience of the team, have sometimes been called "triple-I" games, reflecting the middle ground between these extremes. Ninja Theory's Hellblade: Senua's Sacrifice is considered a prime example of a triple-I game.[29][30] A further distinction from indie games are those considered double-A ("AA"), tending to be from mid to large-size studios ranging from 50 to 100 team members and larger than typically associated with indie games, that often work under similar practices as triple-A studios but still retain creative control of their titles from a publisher.[7][31]
De vraag is ook of dat een goede classificatie is. Ik zie de grote franchises als een aparte categorie. CoD, Battlefield, EA spellen, GTA, Doom, etc. Hier ziet vrij weinig innovatie in en het is grotendeels uitmelken van een formule. Vaak zijn de ontwikkel-budgetten volgens mij niet eens zo heel hoog, ook dankzij veel hergebruik (zeker bij EA), maar zijn de marketing-budgetten wel torenhoog.
Dan heb je daaronder de spellen met een redelijk groot budget, maar veel meer creativiteit en risico. Elden Ring, MSFS, Death Loop, Cyberpunk, A Plague Tale: Requiem, RDR2, etc. Deze zijn wel gericht op een groot publiek en hebben een behoorlijk groot marketing-budget.
Dan heb je daaronder games met minder budget en vaak gericht op een niche, maar dan wel met ambities en een echte studio. Daar heb je bijvoorbeeld heel veel sims. Star Citizen, DCS, IL-2 Sturmovik, Dirt Rally 2, iRacing, Assetto Corsa. Ook de meer ambitieuze VR spellen zitten hier in. Maar ook spellen zoals A Plague Tale: Innocence, Hellblade: Senua's Sacrifice en No Man's Sky. Ik denk dat veel van de grotere anime spellen hier ook onder vallen. Hier zie je vaak dat de marketing veel minder is en vaak voor een groot deel via 'word of mouth.'
Daaronder heb je dan weer de games die door een heel klein team worden gemaakt en vaak ook maar 1 of 2 mensen. Daar zit veel liefde in en vaak niet veel commerciële wijsheid. Veel van die spellen hebben ook weinig visuele kwaliteit.
Dan heb je daaronder de spellen met een redelijk groot budget, maar veel meer creativiteit en risico. Elden Ring, MSFS, Death Loop, Cyberpunk, A Plague Tale: Requiem, RDR2, etc. Deze zijn wel gericht op een groot publiek en hebben een behoorlijk groot marketing-budget.
Dan heb je daaronder games met minder budget en vaak gericht op een niche, maar dan wel met ambities en een echte studio. Daar heb je bijvoorbeeld heel veel sims. Star Citizen, DCS, IL-2 Sturmovik, Dirt Rally 2, iRacing, Assetto Corsa. Ook de meer ambitieuze VR spellen zitten hier in. Maar ook spellen zoals A Plague Tale: Innocence, Hellblade: Senua's Sacrifice en No Man's Sky. Ik denk dat veel van de grotere anime spellen hier ook onder vallen. Hier zie je vaak dat de marketing veel minder is en vaak voor een groot deel via 'word of mouth.'
Daaronder heb je dan weer de games die door een heel klein team worden gemaakt en vaak ook maar 1 of 2 mensen. Daar zit veel liefde in en vaak niet veel commerciële wijsheid. Veel van die spellen hebben ook weinig visuele kwaliteit.
Star citizen is ook independent, maar overstijgt triple A budget. Maar is meer de uitzondering.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Tweede hierop is dat ik me eigenlijk ook besef dat dit ook het bewijs voor een ander vermoeden is. Kijk eens naar Q4/2019. Opeens heeft AMD 44% marktaandeel terwijl ze toen alleen Navi 10 en Polaris had. Navi 14 kwam pas in december en was nu ook niet bepaald de meest geweldige GPU ooit. En daarna zakte het keihard in. Q1/2020 was nog steeds 44% maar in Q2/2020 was het nog maar 28,2%. Dat lijkt het moment te zijn geweest waarop AMD besloot om CPU's de prioriteit te geven. Iets dat ze meer dan twee jaar lang hebben volgehouden. Je kan het gewoon zien in de verkoopdata.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:47:
Hoe bedoel je AMD is allang gestopt met RDNA2 productie.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook besef ik me dat dat de tijden van 10+ miljoen videokaarten even voorbij zijn. Ik zie ook dat AMD in staat is om zeker 3 miljoen GPU's per kwartaal af te zetten in de markt. Dat doen ze immers al jaren als ze de chips ook hebben. En met een kleine 300mm2 + chiplets als top SKU terwijl de andere twee waarschijnlijk op 200mm2 + chiplets en 200mm2 zonder chiplets zitten en ook nog eens verdeeld zijn tussen twee nodes, tja capaciteit gaat dan wel lukken. Lukt packaging dan ook waar ze dus geen silicium interposers voor gebruiken, dan krijg je dadelijk opeens een scenario waar AMD van nu geen 10% in Q3/2022 naar opeens tientallen procenten kan springen door de combinatie van forse productietoenames en een krimpende markt.
De marges op CPU's zijn normaliter beter, maar juist tijdens de mining-boom zou je denken dat ze daar meer op konden verdienen. Dus wel een beetje vreemd.
En tot op zekere hoogte is dat logisch door beter wordende IGPs, waardoor voor de onderkant van de markt GPUs simpelweg niet meer noodzakelijk zijn. Tegelijk komt dat ook doordat met de stijgende prijzen we straks erop uit komen dat een "mid end" GPU de prijs heeft van een volledige console. Of zelfs nog duurder is.DaniëlWW2 schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:13:
[...]
Ook besef ik me dat dat de tijden van 10+ miljoen videokaarten even voorbij zijn.
En op korte termijn werkt die winstoptimalisatie prima, dat is wel duidelijk aan de jaarverslagen. Maar op lange termijn kan het best wel eens problematisch gaan worden als de volgende generatie het gewoon op consoles houdt.
Intel IGP's gaan dat voorlopig nog niet doen. Intel heeft namelijk een klein oppervlakteprobleem met ARC.Sissors schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:23:
[...]
En tot op zekere hoogte is dat logisch door beter wordende IGPs, waardoor voor de onderkant van de markt GPUs simpelweg niet meer noodzakelijk zijn. Tegelijk komt dat ook doordat met de stijgende prijzen we straks erop uit komen dat een "mid end" GPU de prijs heeft van een volledige console. Of zelfs nog duurder is.
AMD haar aankomende Dragon Range APU is heel wat anders. Daarom is er waarschijnlijk ook geen N34. Dat is alleen niet de hele markt. Als Intel ook zoiets zou doen, dan is het wel klaar. Maar daar zijn we nog zeker niet. Neem alleen N33 al. Tja dezelfde N6 node als DG-512 en N33 kan zomaar sneller en efficiënter zijn voor de helft aan grote. De vermoede 203mm2 vs 406mm2. Intel heeft nog een lange weg te gaan.
Tweede is dat Nvidia heeft bedacht dat een een middenmoot "60" bijna net zoveel moet kosten als een console. De reactie van AMD zien we nu ook met "jullie zijn gestoord, bedankt voor de opening". Het heeft ook een nadeel omdat ik niet denk dat de RX7900XTX daadwerkelijk $1000 had gekost als Nvidia niet met een $1200 RTX4080 kwam waarbij iedereen inmiddels zou moeten weten dat dit een gesuggereerde instapprijs is en niet daadwerkelijk hoeveel een RTX4080 kost. Als Nvidia normaal had gedaan en $700 had gevraagd, dan was de RX7900XTX $700, misschien iets meer geweest. En omdat AMD inmiddels indirect verklapt heeft dat ze iets van $12.000 per N5 wafer betalen, kan dat ook makkelijk. Doe ik mijn standaard berekening weer met 140 chips uit een wafer, tja bijna $86 per chip. Vervolgens nog 6x MCD's die waarschijnlijk per stuk niet eens $7 kosten en dan plastic bruggen voor de interconnects dus ook geen interposer. Waar zoveel mensen lopen te roepen hoe geweldig het is, besef ik me dat N31 waarschijnlijk de meest winstgevende GPU is die AMD ooit heeft gemaakt. Goed gedaan Nvidia. Het was een schot voor open doel dat zelfs AMD niet kon missen.

Oh dat sentiment hoor ik nu al. Maar wederom lijkt AMD er hier anders in te staan dan Nvidia. Die lijken vrij comfortabel te zijn om hun kleinere top chip voor enorme marges te verkopen, maar ook bereid te zijn om prijzen te verlagen als het moet. Nu lijkt N33 nog iets goedkoper te zijn (iets kleinere chip) dan N23 alsmede iets sneller uit te vallen omdat beiden met 32 CU's zitten en RDNA3 verbeteringen heeft. Tja kijk maar naar RX6600 series prijzen. Dat kunnen ze doorzetten met N33 en mensen zijn allang gewend aan lage €300 voor een "60" alsmede hoge €300 voor een "betere 60". Mede door inflatie + slechte wisselkoers zit er niet meer in denk ik zo. En marges hierop zullen nog steeds erg goed zijn.En op korte termijn werkt die winstoptimalisatie prima, dat is wel duidelijk aan de jaarverslagen. Maar op lange termijn kan het best wel eens problematisch gaan worden als de volgende generatie het gewoon op consoles houdt.
Dan N32 met $12.000 per wafer, tja ik kom met de 240 chips op $50 per GPU en dan nog wat voor de MCD's. Zeg toch $7 per en dan zit je op $78. Er is een goede reden waarom ik al even maximaal $600 zeg voor de volle N32. En nu ik me besef dat een N5 wafer rond de $12.000 zit, begin ik dat eigenlijk ook al te veel te vinden. Want met $600 heeft AMD alsnog enorme marges die ik liever wat lager zie. Maar daarvoor moet eerst Nvidia even realiteit onderkennen en $500 van de RTX4080 prijs halen alsmede AD103 voor een niet belachelijke prijs in de markt zetten. Tot dat moment zie ik AMD ook gewoon flink verdienen.

Wat erg interessant is in deze context is dat Sony heeft aangegeven dat ze in het volgende fiscale jaar 70% meer PS5's willen verkopen. We zien ook dat zowel Sony als XBox sinds augustus/september enorm veel meer verschepen:
https://twitter.com/gibbogame/status/1579625034221760513
Daar maak ik uit op dat de tekorten aan de productiekant pas sinds kort echt beginnen op te lossen en dat de PC-markt straks nog een klap gaat krijgen: sterkere concurrentie van consoles. Ik vermoed eigenlijk dat Nvidia banger is dat mensen overstappen naar een console dan dat ze bang zijn dat mensen een AMD-kaart kopen. In dat eerste geval zijn ze ook uit het eco-systeem verdwenen waar Nvidia ze weer redelijk eenvoudig kan terugwinnen.
Bij GPU's hebben we natuurlijk de al bestaande overschotten, die ze eerst kwijt moeten voordat de prijzen van de nieuwe generatie omlaag kunnen. Ik verwacht dat wanneer dat opgelost is en wanneer de eerste groep kopers is voorzien van de 4000/7000 kaarten, we een behoorlijke neerwaartse prijsdruk gaan zien.
Helaas betekent dit dat we geduld zullen moeten hebben voor de goede deals. Ik let zelf op deze zaken om te bepalen wanneer de situatie echt kan gaan omslaan:
- PS5's en XBox X gewoon weer op voorraad en voor MSRP
- Nvidia die aan analisten meldt dat ze geen 3000-voorraad problemen meer hebben
- Kaarten van de nieuwe generatie die voor MSRP op voorraad liggen
Overigens is de euro al een tijdje rond de 1,04 dollar, wat beter is dan eerst. Misschien wordt dat nog beter?
https://twitter.com/gibbogame/status/1579625034221760513
Daar maak ik uit op dat de tekorten aan de productiekant pas sinds kort echt beginnen op te lossen en dat de PC-markt straks nog een klap gaat krijgen: sterkere concurrentie van consoles. Ik vermoed eigenlijk dat Nvidia banger is dat mensen overstappen naar een console dan dat ze bang zijn dat mensen een AMD-kaart kopen. In dat eerste geval zijn ze ook uit het eco-systeem verdwenen waar Nvidia ze weer redelijk eenvoudig kan terugwinnen.
Bij GPU's hebben we natuurlijk de al bestaande overschotten, die ze eerst kwijt moeten voordat de prijzen van de nieuwe generatie omlaag kunnen. Ik verwacht dat wanneer dat opgelost is en wanneer de eerste groep kopers is voorzien van de 4000/7000 kaarten, we een behoorlijke neerwaartse prijsdruk gaan zien.
Helaas betekent dit dat we geduld zullen moeten hebben voor de goede deals. Ik let zelf op deze zaken om te bepalen wanneer de situatie echt kan gaan omslaan:
- PS5's en XBox X gewoon weer op voorraad en voor MSRP
- Nvidia die aan analisten meldt dat ze geen 3000-voorraad problemen meer hebben
- Kaarten van de nieuwe generatie die voor MSRP op voorraad liggen
Overigens is de euro al een tijdje rond de 1,04 dollar, wat beter is dan eerst. Misschien wordt dat nog beter?
[ Voor 10% gewijzigd door Ludewig op 28-11-2022 11:41 ]
Dragon Range is toch de range die een 'Intel achtige' 2CU IGP krijgt, en daarnaast gecombineerd gaat worden met dGPU's? Volgens mij werd Dragon Range namelijk volgens de geruchten gewoon een gebinde Zen 4 chiplet, met ofwel dezelfde of een andere i/o die.DaniëlWW2 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:43:
AMD haar aankomende Dragon Range APU is heel wat anders.
Terwijl Phoenix de APU zou zijn met de betere iGPU?
[ Voor 16% gewijzigd door Dennism op 28-11-2022 12:00 ]
@Ludewig En dat zijn ook allemaal problemen voor Nvidia. Want welke overschotten heeft AMD precies met RDNA2 als ze nauwelijks nog iets verkochten aan hun partners? Verder boekt AMD hun GPU's samen met console APU's onder een afdeling en laat die afdeling nu van $1655 (Q2) naar $1631 (Q3) miljoen zijn gegaan. Met nauwelijks GPU afzet en de fors lagere prijzen moet er wel een enorme toename aan console APU's zijn geweest. Omdat die APU's op N7/N6 zitten is AMD ook veel vrijer om daarnaast nog RDNA3 te doen. Met een behoorlijk ingezakte vraag kan AMD volgend kwartaal opeens enorme afzet gaan genereren met producten die concurreren met Lovelace voor lagere prijzen dan de bestaande Ampere overschotten. Succes ermee Nvidia.
Maakt AMD waarschijnlijk niet veel uit of het nu een console APU of RDNA3 GPU is, zolang als ze maar iets verkopen. Nvidia heeft ondertussen waarschijnlijk nog maar iets meer dan een maand om al hun Ampere inventaris te verkopen voordat ze tegenover N32 en N33 staan. Dat zeg ik omdat met name de AMD exclusieve partners niet al te blij zullen zijn als ze juist een Q4 kwartaal niets kunnen produceren. Dit omdat eind januari het Chinees nieuwjaar begint en de boel dus even stil komt te liggen. Als AMD in januari met N32 en N33 komt, dan denk ik dat die videokaarten al in productie zijn. En gezien de output in Q3 lijkt het me redelijk om aan te nemen dat de overstap naar RDNA3 gebaseerde videokaarten productie allang begonnen is in die fabrieken.
@Dennism Wat was eerst het vermoeden maar de codenamen lijken te zijn omgedraaid. Dragon Range is de grote APU, Phoenix een kleinere.

Maakt AMD waarschijnlijk niet veel uit of het nu een console APU of RDNA3 GPU is, zolang als ze maar iets verkopen. Nvidia heeft ondertussen waarschijnlijk nog maar iets meer dan een maand om al hun Ampere inventaris te verkopen voordat ze tegenover N32 en N33 staan. Dat zeg ik omdat met name de AMD exclusieve partners niet al te blij zullen zijn als ze juist een Q4 kwartaal niets kunnen produceren. Dit omdat eind januari het Chinees nieuwjaar begint en de boel dus even stil komt te liggen. Als AMD in januari met N32 en N33 komt, dan denk ik dat die videokaarten al in productie zijn. En gezien de output in Q3 lijkt het me redelijk om aan te nemen dat de overstap naar RDNA3 gebaseerde videokaarten productie allang begonnen is in die fabrieken.
@Dennism Wat was eerst het vermoeden maar de codenamen lijken te zijn omgedraaid. Dragon Range is de grote APU, Phoenix een kleinere.

Volgens mij was dat juist altijd het plan, echter krijgt Dragon Range geen grote IGP, maar juist met 2 CU's, echter wel veel cpu cores (ik meen tot 16), terwijl Phoenix minder cores krijgt (tot 8 meen ik) maar meer CU's.DaniëlWW2 schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:14:
[Afbeelding]
Zie o.a. dit gerucht: https://wccftech.com/amd-...top-cpu-shows-up-in-aots/
Wat ik begrijp is Dragon Range 'gewoon' Zen 4 voor desktop, maar dan in mobile formfactor, dus ook niet meer monolitisch.
@DaniëlWW2
Ik ben een consument en geen AMD aandeelhouder, dus ik zie het niet als goed nieuws wanneer 1 van de twee aanbieders de prijzen hoog houdt en daarmee geen prijsdruk zet op de andere aanbieder.
Bij een markt met twee aanbieders zal men over het algemeen sterk op elkaar reageren en moet je dingen meestal in samenhang zien. En Nvidia heeft de meeste marktmacht en dus ook de meeste invloed.
Ik ben een consument en geen AMD aandeelhouder, dus ik zie het niet als goed nieuws wanneer 1 van de twee aanbieders de prijzen hoog houdt en daarmee geen prijsdruk zet op de andere aanbieder.
Bij een markt met twee aanbieders zal men over het algemeen sterk op elkaar reageren en moet je dingen meestal in samenhang zien. En Nvidia heeft de meeste marktmacht en dus ook de meeste invloed.
Weten we dan dat de productie van Navi 23 kaarten al is gestopt of is dit een aanname?En gezien de output in Q3 lijkt het me redelijk om aan te nemen dat de overstap naar RDNA3 gebaseerde videokaarten productie allang begonnen is in die fabrieken.
En ik ben een aandeelhouder wou je zeggen?Ludewig schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:26:
@DaniëlWW2
Ik constateer hier dat er totaal geen prijsdruk op AMD ligt vanuit Nvidia omdat ze bij Nvidia elke realiteitszin verloren lijken te zijn. Het enige waar AMD zich druk over hoeft te maken is wat de consument bereid is te betalen. En daarmee hebben ze overduidelijk de afgelopen maanden mee lopen experimenteren. Een RX6800XT of RX6900XT lijkt pas interessant te zijn geweest tussen de €600-€700. Die beginnen ook langzaam moeilijk te vinden te zijn. Een RX6650XT onder de €400, RX6600 onder de €350. En de RX6700XT en RX6750XT rond de €500 lijken juist geen succes te zijn. RX6800 moet ook onder de €600 zitten om enigszins interessant te zijn.
Dat soort data dat ik een beetje in mijn hoofd heb verzameld uit interesse, zal absoluut verzameld worden in grote aantallen door AMD. Dit is een kopersmarkt geworden waar het jarenlang een verkopersmarkt was. De consument bepaald nu veel meer wat een acceptabele prijs is omdat veel het anders niet kunnen betalen. Ik zie AMD dan ook bewust aan de hogere kant van het spectrum zitten. Dus wederom maximaal $600 voor de volle N32 wat zich inclusief BTW vertaald in €700. Idem maximaal $400/€465 voor N33. Op die manier kan AMD nog gaan werken met rebates aan de winkels als de verkoop toch wat tegenvalt.
Aanname met onderbouwing.Weten we dan dat de productie van Navi 23 kaarten al is gestopt of is dit een aanname?
Mijn punt is meer dat je heel erg vanuit de belangen van de bedrijven redeneert.DaniëlWW2 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:55:
[...]
En ik ben een aandeelhouder wou je zeggen?
Ik denk dat we nog een beetje in een overgangsfase zitten, waarbij een deel van de consumenten nog niet zo denkt en ook een deel van de bedrijven niet (met name Nvidia en de winkels die veel consumenten tegen de haren instrijken door stevige winsten te pakken bij de huidige schaarste van de 4090 en eerder ook bij de 4080). Ik denk dat het tijd kost voordat de markt zich aanpast aan de nieuwe situatie.Dit is een kopersmarkt geworden waar het jarenlang een verkopersmarkt was.
En bepaalde alternatieve producten zoals de consoles zijn nog steeds erg schaars, waardoor er minder prijsdruk is op de videokaarten.
Het is altijd een stuk makkelijker om de prijs omlaag te doen, dan hem te verhogen. Ik verwacht ook dat AMD aan de hogere kant gaat zitten, ook omdat de prijzen van de vorige generatie natuurlijk gedrukt worden omdat het oud is.Ik zie AMD dan ook bewust aan de hogere kant van het spectrum zitten. Dus wederom maximaal $600 voor de volle N32 wat zich inclusief BTW vertaald in €700.
Nvidia zet meer afstand tussen de 4090 en de 4080 dan bij de 3000 serie en het lijkt me vrij logisch dat AMD dat ook gaat doen. Dan blijft de 7800 XT op 256 bit en 16 GB. Zo krijg je een mooie afname van geheugenbus en VRAM: 364/24, 320/20, 256/16, 192/12, 160/10 en 128/8. Al hebben ze minder van deze configuraties dan tiers, dus een aantal moeten identiek zijn (al is het logisch dat de 7600 XT en 7600 beide 128/8 krijgen).
Strikt genomen hebben ze bij de topkaarten de MSRP's met $100 omlaag gedaan, als je de 7900 XT gelijkstelt aan de 6900 XT. Dus een daling van $50 voor de 7800 XT zou op zich niet vreemd zijn. Het hangt denk ik ook erg af van hoe goed die kaart is. Als hij ook een tegenvallende kloksnelheid en daardoor relatief weinig winst heeft t.o.v. de 6800 XT, dan is dat vrij logisch. Maar ik zie $650 ook als erg waarschijnlijk.
Die verwacht ik toch eerder heel dicht bij de MSRP van de 6600 XT en 6600, dus $380/ $330. Doordat N33 op N6 zit zal de snelheidstoename vast niet heel groot zijn en ik verwacht ook geen bredere bus of meer geheugen. Ik zie de N33 daarom ook niet zo snel in de 7700 verschijnen.Idem maximaal $400/€465 voor N33. Op die manier kan AMD nog gaan werken met rebates aan de winkels als de verkoop toch wat tegenvalt.
Volgens mij is dit echt een budget-chip die goedkoper is dan N23 (de waferkosten van N6 zijn immers vergelijkbaar met N7, maar de N33 is kleiner). Zodra er geen enkele productierestrictie meer mee is, denk ik dat ze daar veel budget-kopers mee willen verleiden die nog op een 1060 zitten of iets dergelijks.
Dat zit er wel maar ruim een jaar tussen de release van de N23 en de N33. Als ze dan straks weer naar de normale 2 jaar willen tussen de release van die chips, moeten ze de N33 drie jaar lang gaan verkopen. Ik schat zelf in dat de N33 op z'n best in de zomer uitkomt.Aanname met onderbouwing.
En wat is het punt om dit niet te doen? Ik kan nu wel stellen dat ze genoegen moeten nemen met weinig marge en de RX7900XTX voor misschien $500 moeten verkopen, en dan? Gaat niet gebeuren dus het is een zinloos argument. Mijn punt is dat ik probeer te schetsen wat realistisch is en wat er waarschijnlijk gebeurd.Ludewig schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:58:
[...]
Mijn punt is meer dat je heel erg vanuit de belangen van de bedrijven redeneert.
Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.