Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 15:52
sunsmountain schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:23:
[...]

De 3 GHz target of 30% betere clocks hebben ze voor deze 1ste generatie chiplets dus niet gehaald voor Navi31. Hopelijk kunnen ze dat fixen met een respin of in ieder geval voor Navi32.

Ondanks verdubbeling compute en veel meer TFLOPs, ziet AMD het zelf als maar 20% er bij. Van 80 naar 96. Ik vermoed dat ze daar nog wel meer uit kunnen halen met hun drivers, maar net als bij Ampere/Lovelace krijg je aanvankelijk meer onderbezetting vergeleken met de compute performance.
Of hij was gewoon ontworpen voor 450 watt of meer maar hebben ze door ale negatieve feedback over de Nvidia GPU's net als nvidia besloten het stroomverbruik en dus de clocks terug te brengen naar "normalere" niveaus.

Dat gaan we vanzelf zien bij de AIB modellen met hogere power cap vs lagere power cap. Bij de 4090 kan je ook 3.1 Ghz halen door een flink hogere power cap door shunt mods. De clocks kunnen dus best mogelijk zij alleen niet met deze power draw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
computerjunky schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:55:
[...]
Of hij was gewoon ontworpen voor 450 watt of meer maar hebben ze door ale negatieve feedback over de Nvidia GPU's net als nvidia besloten het stroomverbruik en dus de clocks terug te brengen naar "normalere" niveaus.
Daar geloof ik niets van, want de Ryzen 7000 CPU's zijn standaard erg onzuinig afgesteld. Ik denk dat de kaarten gewoon instabiel worden bij een hogere clock.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03:33
DaniëlWW2 schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:15:
[...]

AMD omdat de RTX4080 bijna te koop zou zijn. ;)
Verder probeer je hier de wegen der AMD marketingafdeling te doorgronden. Begin daar niet aan, gaat alleen maar hoofdpijn opleveren. :+
Ach, ze hebben inmiddels geen voeten meer over waarin ze kunnen schieten O-)
Het doet mij trouwens erg denken aan het (oude Nederlandse) Philips die toch wel mooie producten maakten, maar het niet echt konden 'verkopen' aan de consument.

Ik was ook helemaal vergeten dat de RTX4080 nu gelanceerd wordt. Dat verklaart alles dan.
Maar bedankt voor de mooie slides, dat geeft een véél beter inzicht wat er zo meteen te verwachten is.

Hier is trouwens nog een slide dat de opbouw van de 7900XTX toont.
Ik ben zeer te spreken over de kwaliteit en ontwerp van de reference RNDA2 en ze hebben eigenlijk alles overgenomen en er meer van gemaakt/verbeterd.
Ik vraag mij alleen af wat ze met 'new GPU thermal interface material' bedoelen.
Bij de reference 6800(XT) / 6900XT was dit een hoogwaardige grafiet phase change koelpasta/pad.
Het nadeel daarvan is dat het niet voor de consument beschikbaar is en ombouw van waterkoeling naar origineel heel lastig maakte. Hopelijk hebben ze daar nu wel aan gedacht.

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/BiMuvmmoNTeIcPCx.jpg
Ludewig schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:13:
[...]

Daar geloof ik niets van, want de Ryzen 7000 CPU's zijn standaard erg onzuinig afgesteld. Ik denk dat de kaarten gewoon instabiel worden bij een hogere clock.
Ik ben daar zelf nog niet over uit, het verschil met de Ryzen 7*** cpu's is dat de boost daarvan praktisch gelimiteerd wordt door de temperatuur of EDC (stroom).
Bij de 6900XT werd de klok gelimiteerd door het vermogensbudget (eigenlijk stroom) en kon deze moeiteloos 2500MHz halen, wanneer dit limiet verhoogt werd. Met waterkoeling en betere chipkwaliteit was 2600MHz zelfs goed mogelijk.

Als ik dan de F/P (frequentie/power) curves van de presentatie bekijk tussen RDNA2 en RDNA3, dan schaalt de klok van RDNA3 een heel stuk beter met het vermogen.
Het lijkt mij dus dat ze ook aan de V/F stabiliteit hebben gewerkt.
Het is alleen nog koffiedik kijken wat er nu in de praktijk echt te zien zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:05
computerjunky schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:55:
[...]

Dat gaan we vanzelf zien bij de AIB modellen met hogere power cap vs lagere power cap. Bij de 4090 kan je ook 3.1 Ghz halen door een flink hogere power cap door shunt mods. De clocks kunnen dus best mogelijk zij alleen niet met deze power draw.
Dat wordt niet op zo'n korte termijn besloten. Als 7900XTX sneller zou kunnen, zouden ze dat al hebben gedaan. Net zoals de 6900XT, die ze in geuren en kleuren vergeleken met de 3080 3090.

Deze keer? Ze vergelijken de 7900XTX alleen met hun eigen kaart, zeiken de 4090 af, en zeggen achteraf dat eigenlijk de 4080 de concurrent is... eh :?

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 09:49
Ik ben de laatste tijd wat stil geweest (badkamer verbouwing, PC upgrade...en m'n 1080 Ti dood moeten verklaren na 5 jaar :(), maar ik zou nog even geen conclusies trekken over beide 7900's.

Niet zo zeer omdat ik verwacht dat ze gehakt maken van de 4090 (hoewel ik wel verwacht dat ze er dichter bij zullen zitten dan velen denken op basis van hun "4080 competitor" opmerking), maar vooral omdat ik verwacht dat AMD beter zal schalen: qua resoluties, qua product stack, qua verbruik. Het gaat ook geen Ampère gevalletje worden, waar ze extra ALU's toevoegen die het gros van de tijd niet gebruikt kunnen worden. Sowieso hebben ze hun scheduling al beter op orde, maar het zijn ook kleinere ALU's, wat betekent dat ze minder transistors kosten én minder stroom trekken. Ze tellen ze ook niet voor niets mee in hun shader counts; wel voor peak FP32 throughput, maar ze doen niet alsof die ALU's 100% van de tijd mee werken. Ze behandelen ze hetzelfde als bijvoorbeeld de scalar ALU's: ze zijn er ter ondersteuning, niet als hoofdmoot.

Tegelijkertijd is hun matrix aanpak heel interessant, want als ik me niet vergis halen ze nu per SIMD dezelfde dot-product throughput als Nvidia met een Tensor Core. Ook RT pakken ze interessant aan, hoewel ik vermoed dat dat alsnog niet geweldig gaat zijn (de cijfers in de slides kun je echt geen peil op trekken :P). Ze hebben stiekem wel allerlei dingen die Nvidia ook doet (SER zit er gewoon in hoor ;)), maar blijven verder wel alles open houden en zo veel mogelijk binnen de bestaande DXR spec/API.

Als het klopt dat de kloksnelheid N31 beperkt is door een ontwerp fout die ze voor N32 hersteld hebben, wordt die laatste de verrassing van deze generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-09 21:36

edward2

Schieten op de beesten

/\ Kwam er niet een respin voor de n31?

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
edward2 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:40:
Niet bevestigd, maar de kans is wel aanwezig natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:27
edward2 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:40:
Ik verwacht echter niet snel, en ook zullen ze die denk ik niet als 7900XT of 7900XTX verkopen, daar zullen ze immers early adopters niet blij mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Werelds Ik zie het eigenlijk nog positiever in. AMD zegt zelf steeds dat de RX7900XTX 50-70% sneller is dan de RX6950XT. Maak er 50% van en dan ben je de RTX4080 al gepasseerd. Ik zie de RX7900XT waar AMD iets van 25-30% bij claimt buiten Cyberpunk om (waarschijnlijk best case). Tja daarmee zou die al dichtbij de RTX4080 moeten zitten. Dat is dan de cut down, op 300W beperkte chip. RT vergelijken gaat lastig omdat AMD met FSR2 Performance mode test...

Vervolgens is het de vraag wat er nu met N31 aan de hand is aangezien AMD op hun architectuur slides doodleuk het heeft over hogere clock speeds dan RDNA2.
1) Is het puur efficiëntie omdat ze niet al te ver over de 300W willen gaan?
2) Wil N31 niet? Hardwarebug? Te veel vermogen voor een 300mm2 chip? Zeer slechte efficiëntiecurve?

Wat doen ze dan verder met N32? Want die zou maar 200mm2 zijn en als die 300W gaat aantikken in ruil voor hoge 2GHz clock speeds dan heb je een echt heethoofd. Komt bij dat N32 twee MCD's minder heeft. Er staat alleen wel tegenover dat die chip minder beperkt zou kunnen zijn omdat die nu eenmaal kleiner is en ze dus relatief minder energie hoeven te gebruiken voor on die communicatie omdat de afstanden korter zijn. De rekensommen hebben we in ieder geval al gemaakt. Een hoge 2GHz, laat staan 3GHz zou voor N32 erg interessant zijn omdat die dan rond N31 TFLOPS getallen komt.

edit: Dit is dus met FSR2 Performance mode. Het is eigenlijk ook weer een typische AMD actie om er beter uit te zien, terwijl ze hiermee eigenlijk slechter eruit zien dan het misschien is. Want als ik een beetje rondkijk, dan wil ik AMD hun basisgetallen zonder FSR2 voor de RX6950XT eigenlijk wel geloven. Wat je dan krijg is:

Percentage sneller dan de RX6950XT:
Resident Evil: 22% en 44%
Dying Light: 75% en 100%
Cyberpunk: 38% en 62%
Hitman: 48% en 65%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/ddb9223b04a1ba04f03f4410dc30d6eb75bea9a6/?url=https%3A%2F%2Fcdn.videocardz.com%2F1%2F2022%2F11%2FRADEON-RX-7900-2-768x432.jpg

De grote winst zit ook in de zwaardere RT titels. Vervolgens zit je met het probleem dat de meeste RT testen eigenlijk gewoon slecht zijn. Vaak onduidelijk waar getest word, welke instellingen worden precies gebruikt of juist heel erg kunstmatige instellingen voor "wetenschappelijke onderbouwing". Maar als ik een beeld probeer te vormen uit verschillende publicaties en uitga dat AMD relatief eerlijk is, tja ik zou niet verbaast zijn als die RX7900XTX niet onderdoet voor de RTX3090Ti in RT, ook zware RT. Dan veranderd het beeld opeens van bijna onbruikbare RT met RDNA2 naar niet zo goed als de RTX4080, maar bruikbaar met FSR2. Combineer je dit met de betere prijs en waarschijnlijk wel 20% of meer sneller in rasterisation, en dan ziet dat er niet verkeerd uit voor de RX7900XTX tegenover de RTX4080.

[ Voor 35% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-11-2022 11:21 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23
Ik ben eigenlijk nog altijd benieuwd welke chip nou het meest efficient gaat zijn rond de 275-300W, dus als iemand er eentje gaat kopen, beperk het verbruik eens rond die waarden en doe een Time Spy Extreme test voor de eerste scene. Uiteindelijk komt een 4090 op die cijfers uit op +92-94% van wat mijn 3080 deed zonder restricties (= 320W+). Als AMD het nog beter doet, dan zouden ze dan dus op +100% moeten zitten vanaf een 3080 en dat zou ik wel indrukwekkend vinden, gezien Nvidia volledig op het procédé teert hiervoor.

Een andere test mag ook, als we er iets over kunnen vinden en het niet UserBenchmark betreft :p.

[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 16-11-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:24
Well, my Radeon VII under full cover water and with 360-370w overclock has died after 2 years and 3 month. And a lot of such cards died because of the layers connections damage between the HBM memory and the GPU chip.
I would say, it is possible that hight power usage may greately decrease lifetime of the new gpu-memory stack (sandwitch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Paprika schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:57:
Ik ben eigenlijk nog altijd benieuwd welke chip nou het meest efficient gaat zijn rond de 275-300W.
Van wat ik lees draait de 4080 bijvoorbeeld ook gewoon op 95% performance op 250W. Heel raar als je daar dan een 3 slots (reference design) of 4 slots (aftermarket/AIB) koeler op schroeft...
Ik hoop gewoon dat dit soort vreemde ineffecienties niet in RDNA 3 zitten. Als AMD Direct Buy zijn spullen net als vorige keer redelijk goed op orde heeft dan komt het voor het rode kamp best goed deze generatie verwacht ik. Qua raster performance lijken de 7900XT en XTX tussen de 4080 en 4090 in zullen liggen; maar tegen significant betere tarieven. Of zullen de kaarten dit keer bij AMD ook onvoordeliger zijn qua USD vs EUR?

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik ben eigenlijk nog altijd benieuwd welke chip nou het meest efficient gaat zijn rond de 275-300W, dus als iemand er eentje gaat kopen, beperk het verbruik eens rond die waarden en doe een Time Spy Extreme test voor de eerste scene. Uiteindelijk komt een 4090 op die cijfers uit op +92-94% van wat mijn 3080 deed zonder restricties (= 320W+). Als AMD het nog beter doet, dan zouden ze dan dus op +100% moeten zitten vanaf een 3080 en dat zou ik wel indrukwekkend vinden, gezien Nvidia volledig op het procédé teert hiervoor.

Een andere test mag ook, als we er iets over kunnen vinden en het niet UserBenchmark betreft :p.
Hoe je het nu stelt gaat de RTX4090 dat altijd winnen. :P
Want ik zie de RX7900XTX heel misschien naar 90% sneller dan een RX3080 gaan, met 355W en waarschijnlijk afhankelijk van de titel.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:34:
[...]

Hoe je het nu stel gaat de RTX4090 dat altijd winnen. :P
Want ik zie de RX7900XTX heel misschien naar 90% sneller dan een RX3080 gaan, met 355W en waarschijnlijk afhankelijk van de titel.
Alright fair. Ik heb die berekening niet gemaakt. Misschien is 't beter om te zeggen hoe dichtbij ze komen voor 'n stuk minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paprika schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:36:
[...]

Alright fair. Ik heb die berekening niet gemaakt. Misschien is 't beter om te zeggen hoe dichtbij ze komen voor 'n stuk minder geld.
Ik verwacht eigenlijk geen wonderen van AMD hierin. N31 lijkt relatief efficient afgesteld te zijn, zeker de RX7900XT. Ik heb in ieder geval nog geen indicatie gezien dat het een Vega gaat worden waarbij je na een enorme 300mv eraf, alsnog hogere clock speeds haalt. :z

Ik vermoed eigenlijk dat de RX7900XT en RX7900XTX eigenlijk alleen maar inefficiënter gaan worden met partnermodellen. Het verhaal van AMD klopt gewoon weer eens niet. Waarom ga je claimen dat je architectuur ontworpen is voor hogere clocks, heb je het over 1,3x wat met 2300MHz (N21) zich vertaalt naar 3GHz? Voor N22 en N23 (2600MHz) zou je al naar bijna 3,4GHz kijken met 1,3x. Ik vermoed dat AMD op hun eigen idiote manier, precies gaat doen wat wij als consument eigenlijk willen. Twee klasse aan SKU's, de eerste zit rond de het referentiemodel qua verbruik en clock speed, de tweede klasse gaat helemaal los met bezopen verbruik. Dan kan je kiezen. Laat ik in het midden het idee dat N31 een hardware bug zou hebben.

N32 gaat denk ik wel interessant worden als AMD weer kiest voor relatieve efficiëntie en de partnermodellen er doodleuk 50W+ erbij laat doen. Want ik zou niet verbaast zijn als N32 rond de 220W net zo snel of sneller is dan de RTX3080. En dat zou wel een mooie winst zijn. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-10 12:52

Tomshardware heeft hier een interessant artikel rond.

Op een PL van 80% zit je rond het TGP van de 7900xtx.
At 80%, which seems to be the sweet spot on the efficiency curve, the average power use is 353.8W, about the same as what you'd see from an RTX 3090 or 3080 Ti. GPU temperature also dropped a couple of degrees, and clock speed still averaged 2,611 MHz.
Het verlies in prestatie op 80% PL is 2.3% gemiddeld en ik verwacht dat de 7900XTX toch wel wat trager gaat zijn dan 2.3% dus de 4090 zal gemiddeld winnen in efficiëntie. Er zullen ongewtijfeld wel uitzonderingen zijn in games waar AMD heel sterk in is en gelijk kan presteren met de 4090.
There's also only a very slight 2.3% drop in frame rates with an 80% power limit — measurable but not particularly meaningful
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvOmvWf97AMaIdWyYV09vMYwhgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m1OiPGtq9H79MjLFMipSwiNf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:51:

edit: Dit is dus met FSR2 Performance mode. Het is eigenlijk ook weer een typische AMD actie om er beter uit te zien, terwijl ze hiermee eigenlijk slechter eruit zien dan het misschien is. Want als ik een beetje rondkijk, dan wil ik AMD hun basisgetallen zonder FSR2 voor de RX6950XT eigenlijk wel geloven.
Ik vraag me dan wel af of je de gemiddelde verkoper en consument dan niet overschat. Intel heeft lange tijd veel succes gehad met hoge kloksnelheden en relatief lage IPCs, omdat veel consumenten niet verder kijken dan wat het grotere getal is.

Dus als ze dit niet hadden gedaan, zouden mensen de DLSS 3 resultaten gaan vergelijken met de native rendering van AMD.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ludewig schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:12:
[...]

Ik vraag me dan wel af of je de gemiddelde verkoper en consument dan niet overschat. Intel heeft lange tijd veel succes gehad met hoge kloksnelheden en relatief lage IPCs, omdat veel consumenten niet verder kijken dan wat het grotere getal is.

Dus als ze dit niet hadden gedaan, zouden mensen de DLSS 3 resultaten gaan vergelijken met de native rendering van AMD.
Je mist compleet mijn punt. Mijn punt is dat AMD hun RT framerates oppoetst met FSR2 Performance terwijl de verbetering die ze lijken te laten zien zonder FSR2, helemaal niet slecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:30:
[...]
Je mist compleet mijn punt. Mijn punt is dat AMD hun RT framerates oppoetst met FSR2 Performance terwijl de verbetering die ze lijken te laten zien zonder FSR2, helemaal niet slecht zijn.
Mijn punt is dat Nvidia hetzelfde doet en AMD wel mee moet doen om de propagandaoorlog niet te verliezen.

Jij kijkt naar de relatieve verbetering t.o.v. de nieuwe generatie, maar AMD concurreert natuurlijk vooral met Nvidia.

[ Voor 12% gewijzigd door Ludewig op 16-11-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-10 13:08

GTX404

Hi

DaniëlWW2 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:51:
[...]

Ik verwacht eigenlijk geen wonderen van AMD hierin. N31 lijkt relatief efficient afgesteld te zijn, zeker de RX7900XT. Ik heb in ieder geval nog geen indicatie gezien dat het een Vega gaat worden waarbij je na een enorme 300mv eraf, alsnog hogere clock speeds haalt. :z

Ik vermoed eigenlijk dat de RX7900XT en RX7900XTX eigenlijk alleen maar inefficiënter gaan worden met partnermodellen. Het verhaal van AMD klopt gewoon weer eens niet. Waarom ga je claimen dat je architectuur ontworpen is voor hogere clocks, heb je het over 1,3x wat met 2300MHz (N21) zich vertaalt naar 3GHz? Voor N22 en N23 (2600MHz) zou je al naar bijna 3,4GHz kijken met 1,3x. Ik vermoed dat AMD op hun eigen idiote manier, precies gaat doen wat wij als consument eigenlijk willen. Twee klasse aan SKU's, de eerste zit rond de het referentiemodel qua verbruik en clock speed, de tweede klasse gaat helemaal los met bezopen verbruik. Dan kan je kiezen. Laat ik in het midden het idee dat N31 een hardware bug zou hebben.

N32 gaat denk ik wel interessant worden als AMD weer kiest voor relatieve efficiëntie en de partnermodellen er doodleuk 50W+ erbij laat doen. Want ik zou niet verbaast zijn als N32 rond de 220W net zo snel of sneller is dan de RTX3080. En dat zou wel een mooie winst zijn. :)
Zou je heel kort en simpel kunnen uitleggen wat de 'hardware bug' speculatie precies inhoudt?

AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

GTX404 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:51:
[...]

Zou je heel kort en simpel kunnen uitleggen wat de 'hardware bug' speculatie precies inhoudt?
;)
DaniëlWW2 in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"
Het idee wordt ook sterker als je ziet dat AMD doodleuk loopt te verkondigen dat RDNA3 ontworpen is voor flink hogere clockspeeds en N31 vervolgens deze niet lijkt te leveren. Ze hebben het over "architected to exceed 3GHz". Waar zijn die laatste 700MHz? Zit dat in efficiëntie of is er iets anders aan de hand?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ovVKK9wGfQBnUco9VRTLyb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/oeXoLJqdqGagEXG7ne5oca-970-80.jpg.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

DaniëlWW2 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:12:
[...]

;)
DaniëlWW2 in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"
Het idee wordt ook sterker als je ziet dat AMD doodleuk loopt te verkondigen dat RDNA3 ontworpen is voor flink hogere clockspeeds en N31 vervolgens deze niet lijkt te leveren. Ze hebben het over "architected to exceed 3GHz". Waar zijn die laatste 700MHz? Zit dat in efficiëntie of is er iets anders aan de hand?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oke dat is wel vreemd ja!

Wat ik nu zelf even kan bedenken is dat ze dan nog een GPU moeten uitbrengen die dat doet? Misschien een 7970XTX (3)GHz edition 8)7

AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

GTX404 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:26:
[...]

Oke dat is wel vreemd ja!

Wat ik nu zelf even kan bedenken is dat ze dan nog een GPU moeten uitbrengen die dat doet? Misschien een 7970XTX (3)GHz edition 8)7
Het gaat veel verder. Als het een bug is die al opgelost is voor N32 en later opgelost gaat worden voor N31, dan ga je een N31 refresh krijgen. Nu wil ik ook niet meteen "RX7970XTX 3GHz" roepen omdat ik me besef dat dit 30% hogere clock speeds zijn. Daarmee kan die zomaar de RTX4090 gaan passeren waardoor ik graag wat afwachtend blijf.

N32 is misschien nog problematischer want: 7680 x 2 x 3000MHz = 46,1TFLOPS. De RX7900XT is 10752 x 2 x 2000MHz = 43TFLOPS. Nu heeft de RX7900XT een voordeel in L3 cache en geheugenbrandbreedte, maar of dat genoeg is vraag ik me af. De volle N32 chip die een cut down N31 verslaat zou namelijk, laten we zeggen interessant zijn. Daarom wil ik weten wat er aan de hand is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

DaniëlWW2 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:44:
[...]

Het gaat veel verder. Als het een bug is die al opgelost is voor N32 en later opgelost gaat worden voor N31, dan ga je een N31 refresh krijgen. Nu wil ik ook niet meteen "RX7970XTX 3GHz" roepen omdat ik me besef dat dit 30% hogere clock speeds zijn. Daarmee kan die zomaar de RTX4090 gaan passeren waardoor ik graag wat afwachtend blijf.

N32 is misschien nog problematischer want: 7680 x 2 x 3000MHz = 46,1TFLOPS. De RX7900XT is 10752 x 2 x 2000MHz = 43TFLOPS. Nu heeft de RX7900XT een voordeel in L3 cache en geheugenbrandbreedte, maar of dat genoeg is vraag ik me af. De volle N32 chip die een cut down N31 verslaat zou namelijk, laten we zeggen interessant zijn. Daarom wil ik weten wat er aan de hand is. :)
Jeetje, dat is nogal een interessant onderwerp idd.

Is er op internet al discussie geweest hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

GTX404 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:55:
[...]

Volgens mij zitten we op het internet? :P
Maar niet erg breed en ik heb die behoefte ook niet. Als dit breder getrokken gaat worden, dan gaan mensen naar elkaar schreeuwen wat wel en niet zal gebeuren. Ik wacht liever een maand en zie dan wat er gebeurd met N31. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:52
Ik wil die met bug wel, als ie maar snel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10 07:01
De release is wel vrij kort voor de al aangekondigde aankondiging ( :P ) uitgesteld...

Dus release straks met 3Ghz?

[ Voor 26% gewijzigd door UniMatrix op 16-11-2022 20:17 ]

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26
meljor schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:06:
Ik wil die met bug wel, als ie maar snel is :)
Met een bug zou hij eigenlijk goedkoper moeten zijn toch :+.

Ik ben een beetje huiverig voor een bug in silicon gezien de eerste batch van 5700 (XT) ook een probleem hadden. Waarschijnlijk iets met de kat uit de boom kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

UniMatrix schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:16:
De release is wel vrij kort voor de al aangekondigde aankondiging ( :P ) uitgesteld...

Dus release straks met 3Ghz?
Uitstel? Wie wat waar?!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
GTX404 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:55:
[...]

Ik kwam dit het eerst tegen op het Anandtech forum. Ik heb niemand echt bewijs zien leveren, maar als het waar is vallen wel een aantal puzzelstukjes op hun plek:
  • Dat AMD aan analisten meldt dat het doel was om boven 3Ghz te komen.
  • Dat AMD niet de sterke klokverhoging haalt die Nvidia wel haalt en die AMD ook haalt met Ryzen 7000, waardoor dit een feature lijkt te zijn van TSMC 5.
  • Dat het nogal onwaarschijnlijk is dat AMD slechts tot doel had om met de 4080 te concurreren, waardoor ze eigenlijk een stap terug maken ten opzichte van Nvidia, terwijl AMD het plan lijkt te hebben om elke generatie een grotere stap te maken dan Nvidia en met de 6900 XT al heel dicht op de 3090 zat met rasterization.
  • Dat AMD eigenlijk vrij vaak een respin nodig heeft gehad de laatste generaties (namelijk bij RDNA 1 en bij Polaris).
De chiplet architectuur is natuurlijk ook een flinke verandering, dus een serieuze hardwarefout is op zich ook niet zo heel vreemd als ze deze nogal radicale aanpassing maken.

Overigens is het wel interessant wat ze doen als Navi 32 inderdaad zo veel hoger klokt dat hij Navi 31 weg kan concurreren. Bij RDNA 1 zagen we dat ze 4 maanden vertraging hadden door de respin. Als ze het nu ongeveer even snel doen, lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat ze de 7800 XT pas uitbrengen na de 7950 XTX en XT (en eventueel al wel eerder gaan produceren, maar nog in de opslag laten). Dan zouden ze deze kaarten samen met de 7800 XT kunnen aankondigen op hetzelfde event, maar dan met enige weken tot een maand ertussen voordat ze echt in de winkel liggen.

Maar dit is uiteraard allemaal speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Met 3 GHz zal het verbruik hoger zijn, misschien verklaart dat waar de eerste 400W geruchten vandaan kwamen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

Ludewig schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:56:
[...]

Ik kwam dit het eerst tegen op het Anandtech forum. Ik heb niemand echt bewijs zien leveren, maar als het waar is vallen wel een aantal puzzelstukjes op hun plek:
  • Dat AMD niet de sterke klokverhoging haalt die Nvidia wel haalt en die AMD ook haalt met Ryzen, waardoor dit een feature lijkt te zijn van TSMC 5.
  • Dat het nogal onwaarschijnlijk is dat AMD slechts tot doel had om met de 4080 te concurreren, waardoor ze eigenlijk een stap terug maken ten opzichte van Nvidia, terwijl AMD het plan lijkt te hebben om elke generatie een grotere stap te maken dan Nvidia en met de 6900 XT al heel dicht op de 3090 zat met rasterization.
  • Dat AMD eigenlijk vrij vaak een respin nodig heeft gehad de laatste generaties (namelijk bij RDNA 1 en bij Polaris).
De chiplet architectuur is natuurlijk ook een flinke verandering, dus een serieuze hardwarefout is op zich ook niet zo heel vreemd als ze deze nogal radicale aanpassing maken.

Overigens is het wel interessant wat ze doen als Navi 32 inderdaad zo veel hoger klokt dat hij Navi 31 weg kan concurreren. Bij RDNA 1 zagen we dat ze 4 maanden vertraging hadden door de respin. Als ze het nu ongeveer even snel doen, lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat ze de 7800 XT pas uitbrengen na de 7950 XTX en XT (en eventueel al wel eerder gaan produceren, maar nog in de opslag laten). Dan zouden ze deze kaarten samen met de 7800 XT kunnen aankondigen op hetzelfde event, maar dan met enige weken tot een maand ertussen voordat ze echt in de winkel liggen.

Nu ben ik erg benieuwd naar die conclusie en vraag ik me toch af of ik zelfs na de 7900 launch nog even moet wachten..

Want ik wil best even switchen naar AMD als de 7900XTX tussen de 4080 en 4090 komt qua rasterization

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Het is natuurlijk wel mogelijk dat AMD de prijs van de 7950 XTX dan optrekt naar bijvoorbeeld $1200 zodat je 4090 rasterization krijgt voor 4080 prijzen.

Ik schat zelf in dat de echt interessante tijd pas komt wanneer de makkelijke groep consumenten voorzien is en de resterende consumenten echt verleid moeten worden. Alleen geen idee hoe lang dat gaat duren. Door de verslechterde economie, inflatie, e.d. kan dat relatief snel komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ludewig op 16-11-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

Ludewig schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:45:
Het is natuurlijk wel mogelijk dat AMD de prijs van de 7950 XTX dan optrekt naar bijvoorbeeld $1200 zodat je 4090 rasterization krijgt voor 4080 prijzen.

Ik schat zelf in dat de echt interessante tijd pas komt wanneer de makkelijke groep consumenten voorzien is en de resterende consumenten echt verleid moeten worden. Alleen geen idee hoe lang dat gaat duren. Door de verslechterde economie, inflatie, e.d. kan dat relatief snel komen.
Ja precies. Als ik kijk naar de 4080 launch zijn eigenlijk alleen de kaarten die op MSRP stonden uitverkocht. En dat duurde ook wel even voordat ze allemaal weg waren. Op dit moment staan er nog genoeg 4080 kaarten op voorraad voor idiote prijzen (1700+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
De kaarten zouden eerst eerder dan 13 december gereleased worden volgens de leakers, eind November, begin December is uiteindelijk dus 13 December geworden.

De tijd tussen aankondiging en release is uitzonderlijk lang, of zie ik dat verkeerd?

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
De leakers hebben ondertussen zoveel onzin uitgeblaat dat je niet kunt geloven dat dit het echte plan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

Als toevoeging zag ik net deze comment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hO_3K3sqHoN6JhyAhnPB0EZwORY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rBvvJ7JbuhPrJhjbMBwF9uil.png?f=fotoalbum_large

AIBs weer genaaid?

edit: is er een kans dat we EVGA bij AMD gaan zien?

[ Voor 3% gewijzigd door GTX404 op 16-11-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik heb in dit geval niet zoveel medelijden met AIBs die een koeler die al overkill was voor de 4090 op hun MSRP model smijten en dan honderden euro's extra vragen voor een kaart waar de maximale power limit in de bios hoger staat ingesteld. Dan biedt je zo weinig meerwaarde dat je het verdient om die kaarten niet te verkopen.

Ze hadden ook ervoor kunnen kiezen om hun goedkoopste model juist met een lichtere koeler uit te brengen en dan iets onder MSRP te gaan zitten. Dan kan de wat duurdere variant met de overkill koeler komen.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:52
Ludewig schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:40:
Ik heb in dit geval niet zoveel medelijden met AIBs die een koeler die al overkill was voor de 4090 op hun MSRP model smijten en dan honderden euro's extra vragen voor een kaart waar de maximale power limit in de bios hoger staat ingesteld. Dan biedt je zo weinig meerwaarde dat je het verdient om die kaarten niet te verkopen.

Ze hadden ook ervoor kunnen kiezen om hun goedkoopste model juist met een lichtere koeler uit te brengen en dan iets onder MSRP te gaan zitten. Dan kan de wat duurdere variant met de overkill koeler komen.
Klopt, als je 3-400 extra durft te vragen voor weinig extra's dan vraag je om problemen.

• sunsmountain
Ludewig schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:56:
[...]

• Dat AMD niet de sterke klokverhoging haalt die Nvidia wel haalt en die AMD ook haalt met Ryzen 7000, waardoor dit een feature lijkt te zijn van TSMC 5.

Wat ik me bij RDNA3 kan voorstellen, is dat de simulatie van klokfrequenties het mis had voor/vanwege de interactie tussen chiplets.

Frequentie stabiliteit op een monolitische chip is vooral afhankelijk van padlengte, maar bij chiplets? Nieuw terrein. Kan zomaar een resonantie probleem zijn. Die kan je met een respin aanpakken, maar je eerste ontwerp is dan al in productie.

RDNA1 was natuurlijk ook nieuw, en wederom niet alles komt uit simulaties. Polaris weet ik niet.

• Ludewig
  • Niet online
sunsmountain schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:14:
[...]
Frequentie stabiliteit op een monolitische chip is vooral afhankelijk van padlengte, maar bij chiplets? Nieuw terrein. Kan zomaar een resonantie probleem zijn. Die kan je met een respin aanpakken, maar je eerste ontwerp is dan al in productie.
AMD heeft natuurlijk wel al veel chiplet-ervaring van de CPU-kant. Ik zou dan eerder denken dat het iets te maken heeft met de veel snellere verbindingen tussen de chiplets die ze bij de GPU's nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

GTX404 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:22:
[...]

Nu ben ik erg benieuwd naar die conclusie en vraag ik me toch af of ik zelfs na de 7900 launch nog even moet wachten..

Want ik wil best even switchen naar AMD als de 7900XTX tussen de 4080 en 4090 komt qua rasterization
De RX7900XTX gaat sneller zijn dan de RTX4080 in rasterization. AMD heeft het over 50-70% sneller dan de RX6950XT. De RTX4080 is ongeveer 25-30% sneller dan de RX6950XT. Dus zelfs als AMD erg "creatief" met hun cijfers waren, dan is er ruime marge.

En als er een bug is die opgelost word met een respin, dan komt die waarschijnlijk pas over maanden.
Het lastige is dat de eerste indicatie dat er iets mis is met N31 pas komt als N32 vrij gemakkelijk rond de 3GHz zit zonder extreem hoog TDP. Krijg je bijvoorbeeld een "RX7800XT" op 300W die opeens vergelijkbaar presteert met de RXR7900XT, dan is er iets vreemds aan de hand.

• Ludewig
  • Niet online
Je kunt er natuurlijk wel van uitgaan dat AMD linksom of rechtsom gaat voorkomen dat de 7800 XT even snel wordt als de duurdere 7900 XT.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:42

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

De HD6950 was ook heel makkelijk naar een 6970 te flashen, vreuger.. ;)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:39
Als het echt een hardware probleem is, dan zou AMD deze launch gewoon een 'paper launch' kunnen laten. Net zoals met de Radeon VII kaart welke maar in kleine hoeveelheden werd verkocht.

Dan komt over een paar maanden er een hele nieuwe lineup (rebrand naar 8xxx, of iets met 3 Ghz edition etc.). Dan kunnen prijzen opnieuw worden aangepast aan de hand van de situatie van de markt, hebben ze niets gelogen over het feit wat het product nu kan en de prijzen die daarvoor zijn en zorgt dit er ook voor dat eventueel de backlog van 6xxx kaarten nog kunnen worden verkocht.

Het lastige is vooral voor AMD om de huidige nieuwe kaarten te verkopen en dan deze klanten niet met de respin het gevoel te geven dat ze genaaid zijn. Dus of duidelijke communicatie vooraf en eerlijk zijn tegenover je klanten, of het product zo stil mogelijk verkopen en zo snel mogelijk weer vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Ludewig schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:50:
[...]

AMD heeft natuurlijk wel al veel chiplet-ervaring van de CPU-kant. Ik zou dan eerder denken dat het iets te maken heeft met de veel snellere verbindingen tussen de chiplets die ze bij de GPU's nodig hebben.
Dacht ik ook, maar Zen CPU's zijn zelfstandige chips, zonder onderlinge synchronisatie afhankelijkheid.
Dat is een ander verhaal voor de GCD en MCD chiplets, die continue samen moeten werken.

Een CCX kan in z'n eentje werken, een GCD niet. Als de GCD (tijdelijk) sneller gaat draaien dan de MCD's, kan het probleem ontstaan dat de data niet klaar staat. Andersom is minder een probleem.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Laat AMD ons hier nu even de N32 en N33 referentieontwerpen zien met 8+6 en 8 pin connectoren?
edit: Nee, RDNA2 referentieontwerpen. }:|

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-11-2022 22:17 ]

• Paprika
Ik mis het rode lijntje en de vorm lijkt ook anders, niet? Lijkt meer op de vorige (huidige :+) generatie als je 't mij vraagt. De plek waar RADEON staat lijkt ook veel meer op de 6900XT etc.

Maar ik kom overal andere afbeeldingen tegen. Ik weet 't ook niet meer :D.

Afbeeldingslocatie: https://s.yimg.com/os/creatr-uploaded-images/2022-11/7cc79fb0-5bbc-11ed-b5d8-01d0c0e65b77

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/11/AMD-RADEON-RX-7900XTX.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/16303/RX%206900%20XT%20Press%20Deck_26.jpg

Volgens mij is het gewoon dezelfde set renders als:
https://www.amd.com/en/gr...n-rx-graphics-6000-series

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zScf6rGbXvg-YtwGm-Cfz4kVzlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VDreDn8fu4PnpDcKh50EFjJw.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 125% gewijzigd door Paprika op 17-11-2022 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 21:00
Dat lijkt mij een hele domme zet.

In een wereld waarin iedereen AMD's GPUs als gelijke ziet en men puur op prestaties een keuze maakt kom je daarmee weg. Het feit is echter dat Nvidia nog steeds uitermate populair is. In scenario's waar 2 kaarten min of meer gelijk zijn in prijs zie je dat er toch vaker gekozen wordt voor Nvidia vanwege naam, sentiment, maar ook heerst er nog steeds negatief imago van AMD Radeon (stabiliteit). Kopers negeren dan de performance.

Welnu, AMD zit nu een aardig stuk onder de prijs van Nvidia en biedt daarbovenop (waarschijnlijk)de betere performance. Daarmee elimineer je dat kopers in hun vergelijking geen rekening meer houden met hun budget, €200,- verschil triggerd iedereen. Dan zal men kijken of meerprijs van een 4080 opweegt tegen performanceverschil, die uitkomst is dan zelfs negatief wat versterkend kan werken.

En als laatste, je MSRP prijzen aangekondigd hebben en dan toch verhogen, zeker nu Nvidia zoveel kritiek krijgt over hun absurde prijzen, draagt niet bij aan je imago.

Kortom, AMD kan op meerdere punten heel goed scoren met de 7000 lijn en dat kan zich vertalen in marktaandeel en imagoverbetering. En dat is de manier om met Nvidia te concurreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
@JeroenNietDoen ik denk dat je Ludewig verkeerd begrepen hebt. Met een 7950 XTX doelde hij op de potentiële respin van Navi 31 die dan de 3 GHz zou halen. Niet de al aangekondigde 7900 XT(X). Zo'n 7950 zou dan een 20% hogere kloksnelheid hebben, wellicht ook nog wat sneller geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Werelds schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 08:13:
@JeroenNietDoen ik denk dat je Ludewig verkeerd begrepen hebt. Met een 7950 XTX doelde hij op de potentiële respin van Navi 31 die dan de 3 GHz zou halen. Niet de al aangekondigde 7900 XT(X). Zo'n 7950 zou dan een 20% hogere kloksnelheid hebben, wellicht ook nog wat sneller geheugen.
Ah zo, helder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ludewig schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:21:
Je kunt er natuurlijk wel van uitgaan dat AMD linksom of rechtsom gaat voorkomen dat de 7800 XT even snel wordt als de duurdere 7900 XT.
Gezien de kloksnelheid van de 6950XT, het verbeterde process en het breed verspreide 'nieuws' dat de chip voor 3GHz ontworpen was, was ik erg verbaasd door de kloksnelheid.

Als een re-spin het kloksnelheidsprobleem oplost en Navi 32 de fix al heeft dan zie ik een prima andere uitweg voor AMD en wellicht de reden dat ze voor 7900XT(X) naamgeving hebben gekozen.

De eerste Navi 32 kan dan een cut back versie zijn, een 7700XT of een 7800 non-XT tot de respin er is. Dan de 7900XT(X) geheel van de markt halen en in plaats daarvan op zelfde prijspunt een 7950XT en XTX met hogere kloksnelheid. En dan pas een full navi 32 7800 xt die de oude 7900 gewoon matcht. De kostprijs van die 7950 kaart zal identiek zijn aan de 7900, maar als 3GHz waar is zal die in ieder geval op rasterization met de 4090 kunnen concurreren. Dan bezorgen ze nVidia gigantische hoofdpijn.

Maar ja, wel allemaal afhankelijk van het waar zijn van (hardnekkige) geruchten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 20:22
Paprika schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:14:
Ik mis het rode lijntje en de vorm lijkt ook anders, niet? Lijkt meer op de vorige (huidige :+) generatie als je 't mij vraagt. De plek waar RADEON staat lijkt ook veel meer op de 6900XT etc.

Maar ik kom overal andere afbeeldingen tegen. Ik weet 't ook niet meer :D.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij is het gewoon dezelfde set renders als:
https://www.amd.com/en/gr...n-rx-graphics-6000-series

[Afbeelding]
Dit zijn 6000-serie Midnight Black kaarten, toch? (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:23:
[...]
en in plaats daarvan op zelfde prijspunt een 7950XT en XTX met hogere kloksnelheid.
Lijkt me wel een beetje optimistisch dat AMD geen extra geld wil vangen voor een snellere variant, maar misschien hebben we dat geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:23:
[...]

Gezien de kloksnelheid van de 6950XT, het verbeterde process en het breed verspreide 'nieuws' dat de chip voor 3GHz ontworpen was, was ik erg verbaasd door de kloksnelheid.

Als een re-spin het kloksnelheidsprobleem oplost en Navi 32 de fix al heeft dan zie ik een prima andere uitweg voor AMD en wellicht de reden dat ze voor 7900XT(X) naamgeving hebben gekozen.

De eerste Navi 32 kan dan een cut back versie zijn, een 7700XT of een 7800 non-XT tot de respin er is. Dan de 7900XT(X) geheel van de markt halen en in plaats daarvan op zelfde prijspunt een 7950XT en XTX met hogere kloksnelheid. En dan pas een full navi 32 7800 xt die de oude 7900 gewoon matcht. De kostprijs van die 7950 kaart zal identiek zijn aan de 7900, maar als 3GHz waar is zal die in ieder geval op rasterization met de 4090 kunnen concurreren. Dan bezorgen ze nVidia gigantische hoofdpijn.

Maar ja, wel allemaal afhankelijk van het waar zijn van (hardnekkige) geruchten.
Dat zie ik ook niet gebeuren. Ik zie AMD de volle N32 niet tegenhouden als die met redelijke efficiëntie in de hoge 2GHz kan zitten. Ik blijf ook bij wat ik een tijdje terug al zei in dat ik $600 als maximum voor N32 zie als N31 voor $1000 gaat. Marges blijven dan redelijk gelijk tussen die twee en zijn waarschijnlijk alsnog fors voor AMD. De implicaties van de RTX4080 matchen of zelfs maar benaderen met een videokaart die de helft kost, zijn alleen enorm.

Want een $600 "RX7800XT" die ook maar in de buurt van de RTX4080 komt, zal een gigantische impact hebben. Niet alleen is dat de laatste nagel aan de RTX4080 haar doodskist, maar dat is het soort prijsstelling dat mensen ook echt zal laten overstappen. AMD heeft een unieke kans gekregen om marktaandeel te veroveren en eigenlijk alles valt op haar plek nu. De enorme chips van Nvidia met beperkte prestatiewinst buiten AD102, de economische omstandigheden, de gigantische inventaris van Ampere GPU's die normale prijzen voor AD103/104/106 in de weg zal zitten en AMD hun zeer kostenefficiënte ontwerp wat precies nu komt.

Dankzij Nvidia is $1000 voor N31 is nu opeens niet zo duur meer (is het alsnog). $600 voor N32 zal toegejuicht worden als geweldig (is het niet). Maar $600 betekent ook dat AMD je een GPU kan verkopen die onder de prijs van Ampere GA102 gaat zitten, waarschijnlijk beter zal presteren dan GA102 en zowel AD103 als AD104 er dom uit zal laten zien. Op die manier zit Nvidia klem terwijl AMD zo weet dat ze alles dat ze maken ook verkopen. En daar gaat het om voor AMD, alles verkopen dat ze maken. Als ze namelijk marktaandeel willen veroveren, en daar lijkt het zeker op, dan moet je ook weten dat als je meer GPU's laat maken, ze ook verkocht worden.

Als laatste de RX7900XT. Tja, met waarschijnlijk 70%+ yields voor N31 is het wel duidelijk dat verreweg de meeste N31 chips verkocht zullen worden als RX7900XTX. Die RX7900XT is nu al niet aantrekkelijk en dat hoeft ook niet. Immers kan AMD waarschijnlijk meer dan drie RX7900XTX GPU's voor elke RX7900XT uit een wafer halen. Die RX7900XT, tja AMD kan de bewust gering gemaakte vraag (die is gewoon te duur) voorzien en de rest met een korting verkopen aan een OEM die graag een "90" wil hebben voor een OEM systeem. Zo vermijd je ook het probleem dat de altijd populaire 80 klasse niet goed te krijgen is. Gaat trouwens nog wel wat worden met N32. Die chip zou over de 80% yields moeten zitten waardoor er echt nauwelijks ruimte voor een tweede SKU is. Dat is misschien wel het beste argument waarom AMD juist voor maximale snelheden zou moeten gaan voor de volle N32. Op die manier gaan er namelijk ook chips afvallen die dergelijke snelheden niet trekken met al hun WGP's en dus in de gedeeltelijke defect bin terechtkomen.

Dan nog N33. Tja dat lijkt letterlijk de N23 configuratie te worden inclusief L3 cache, bus, kleinere vector register file etc. Enige verschil lijkt te zijn dat ze RDNA3 WGP's introduceren. En daar blijf ik ook bij maximaal $400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Een 7800XT die in de buurt komt van een 408p lijkt me uitermate optimistisch.
AMD zelf zegt al dat de 7900XTX de 4080 competitie is en dan heb je nog de XT die al op papier 20-25% trager is en de 7800XT zal dus nog weer 15-25 procent trager zijn.
Zelfs als de 7900XTX dus 25% sneller is als de 4080 dan gaat de 7800XT nooit en te nimmer in de buurt komen van de 4080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@computerjunky

Het idee is dat AMD mogelijk alleen maar zegt dat de 7900XTX variant van de N31 bedoelt is als concurrent voor de 4080 omdat N31 een bug heeft. Als ze die fixen en 7900XTX zo snel is of zelfs sneller als een 4090, dan is een 25% tragere 7800 XT zo'n beetje op het niveau van een 4080.

Vergeet ook niet dat de 4080 zelf een veel kleinere chip is dan de 4090, dus dan zou N32 concurreren met de AD103 en N31 met de AD102.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:34

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Allemaal kaarten met 3x 8 pin power plugs. Zullen deze kaarten naar de 400-450W gaan, of zelfs meer?

En nog brlangrijker, wat gaat dat extra vermogen opleveren in ruwe prestaties?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

Al dat wachten helpt niet echt, mijn vingers beginnen te 'itchen' :+

AMD lekt ook niets, ik wil voer zien! Krijg de neiging om een 4090 Gainward te kopen voor MSRP...

Klopt het dat AMD ondertussen de Ryzen 7000 series goedkoper heeft gemaakt? Ben benieuwd of ze ook een flinke 4090 undercutter gaan uitbrengen tijdens CES volgend jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

GTX404 schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:14:
Al dat wachten helpt niet echt, mijn vingers beginnen te 'itchen' :+

AMD lekt ook niets, ik wil voer zien! Krijg de neiging om een 4090 Gainward te kopen voor MSRP...

Klopt het dat AMD ondertussen de Ryzen 7000 series goedkoper heeft gemaakt? Ben benieuwd of ze ook een flinke 4090 undercutter gaan uitbrengen tijdens CES volgend jaar..
Momenteel zijn de Ryzen 7000 iets goedkoper, maar waarschijnlijk is dat met black friday. En wil ook een 7900XTX kopen maar dan moeten ze wel direct te bestellen zijn en liefst ook bij de AIB's.

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 20-11-2022 20:49 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Om teleurstelling te voorkomen, Ik zou er vanuit gaan dat ze dag 1 gewoon snel uitverkopen, zeker op AMD.com, is dat dan niet zo valt het alleen maar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
Fingers crossed!

https://wccftech.com/amd-...geforce-rtx-40-at-launch/

7900 verkrijgbaarheid gelijk of beter dan 4000 serie bij de launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wat zijn jullie ervaringen met de recente AMD flagship kaarten?

Zijn de kaarten van AMD zelf echt goed of zijn de AIB / third party kaarten duidelijk beter (qua koeling, pcb ontwerp etc) :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
UniMatrix schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:11:
Fingers crossed!

https://wccftech.com/amd-...geforce-rtx-40-at-launch/

7900 verkrijgbaarheid gelijk of beter dan 4000 serie bij de launch.
Hou er rekening mee dat dezelfde geruchten in 2020 er waren, en we weten allemaal hoe dat afgelopen is.

Wie herinnert zich niet het $10 marketing fiasco van Frank Azor, of zijn even goede 'kijk eens, het is mij makkelijk gelukt een 6800XT te kopen', terwijl iedereen liep te klagen over verkrijgbaarheid.

Ik hoop dat AMD een mooie voorraad heeft, maar dit soort geruchten altijd met een korreltje zout nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Help!!!! schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:17:

Zijn de kaarten van AMD zelf echt goed of zijn de AIB / third party kaarten duidelijk beter (qua koeling, pcb ontwerp etc) :?
Ik ben zeer tevreden over min 6900XT reference. AIB kaarten zijn misschien iets beter, maar niet zoveel dat ze normaliter de premium waard zijn die deze AIBs vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:20

The Chosen One

Zie signature!

Ziet eruit alsof beide AMD en Nvidia bij de vorige generatie de FE kaart al redelijk goed op orde hadden en deze generatie (bij AMD nog speculatie) daar nog een stapje boven op doen.

Vooral deze generatie moet een AIB flink wat bieden zou ik zeggen om een goede keuze te zijn.
Extra garantie zou bij mij bijv een goede overtuigingspunt kunnen zijn.
En dan heb je looks (de gewone visuals, RGB, etc), koeling, geluid etc.

[ Voor 9% gewijzigd door The Chosen One op 21-11-2022 12:22 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

AMD hun eigen modellen zijn wat beter geworden, maar Sapphire en inmiddels ook Powercolor zijn echt beter. XFX is wisselvallig, ASRock is vaak lastig om goede informatie over te vinden, Gigabyte is meestal meh en MSI alsmede ASUS zijn zeer wisselvallig. Verder als je een waterblok wil dan koop je in principe het referentieontwerp want meestal overkill. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:27:
[...]

AMD hun eigen modellen zijn wat beter geworden, maar Sapphire en inmiddels ook Powercolor zijn echt beter.
Heb je het dan over de topmodellen, die normaliter ook een veelvoud kosten van de reference modellen, en dus inderdaad kwalitatief iets beter zijn, maar ook veel duurder, wat het beter zijn weer opheft in de meeste gevallen. Volgens mij noemde Steve van Hardware Unboxed de Navi 21 Power Color Red Devils nog een 'waste of money' of iets in die richting.

Ik zie namelijk bijvoorbeeld bij Powercolor ook wel wat modellen hebben die voor zover mij bekend juist niet direct beter zijn dan de ref modellen, denk bijvoorbeeld aan de 'figher' series. Maar qua prijs dan ook relatief gunstig geprijsd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
DaniëlWW2 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:27:
[...]

AMD hun eigen modellen zijn wat beter geworden, maar Sapphire en inmiddels ook Powercolor zijn echt beter.
Sapphire ook zo'n $€ premium brand als Asus :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Ik heb zowel de reference (gehad) als een Asrock 6900 XT. De AIB versie is gewoon een stukje groter en beter gekoeld daardoor. Een vriend van mij heeft de reference 6900 XT en die is ook prima op wat coilwhine na.
Ik ben er zelf nog niet over uit of ik het de hogere prijs waard vond; in de eerste maand van de launch had ik een redelijk goede deal, namelijk 50 euro meer dan de 6900 XT reference van een scalper die er 1250 voor vroeg. Het normale verschil 1000 tegen 1300 zou ik niet overwegen met normale prijzen. Als een AIB kaart 5-10% meer kost en betere koeling heeft dan zou ik het overwegen.

De reference kaarten zijn een stuk beter dan voorheen in ieder geval!

Je zou moeten kijken of er specifieke reviews en teardowns zijn. Die waren er niet echt in het begin met de launch.

[ Voor 21% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 21-11-2022 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
@Help!!!!
Ik ben zeer tevreden over de reference RX6900XT. Een schot in de roos wat betreft ontwerp, bouw en kwaliteit. Het voelt zeer solide en hoogwaardig aan. En wat stabiliteit betreft heeft het mij niet in de steek gelaten (eerder verrast).

Het enig nadeel is de redelijk aanwezige coilwhine (gekras, gepruttel, beetje whiii - whine etc) wat bij een systeem dat haast onhoorbaar is, erg opvalt. Mijn waterkoeling draait namelijk maar op 600-800rpm onder volle belasting.
Ik heb daardoor de klok beperkt tot 2000MHz en het is daarmee zo miniem dat het in de meeste gevallen niet meer hoorbaar is. Tijdens het spelen van een game in ieder geval niet meer (zonder hoofdtelefoon welteverstaan).

Ik heb ook metingen gedaan met een gekalibreerde en geijkte meetsetup voor geluidspectrum metingen. De hoofdmoot van de storing zit voornamelijk rond het 8-15kHz bereik en was globaal een fractie meer dan mijn vorige MSI 1080Ti Gaming X bezat.

Het is in ieder geval iets waar ik rekening mee houd voor RNDA3 en dus eerder de zwaarste versie neem om deze dan evt. terug te klokken. Aangezien AMD veel van het vorige ontwerp overneemt, verwacht ik niet veel verbetering w.b.t. coilwhine. Maar wie weet gebruiken ze andere onderdelen die minder gevoelig daarvoor zijn.

Een Powercolor RX6700 en Asrock RX6800 die ik geprobeerd heb, hadden ook veel coilwhine. Vrijwel net zo veel als de reference, dus het verbruik & ander merk is ook geen goede graad daarvoor.
De powercolor voelde goedkoop/budget aan en de Asrock RX6800 minder dan de reference (met name de fan's voelden goedkoop aan).

Het schijnt wel dat Asus kaarten over het algemeen veel coilwhine hebben en van Gigabyte hoor/lees je weinig, maar dan weet ik niet of dat komt omdat er een groot verschil in afzet is tussen beide merken.

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 21-11-2022 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:19:
[...]
Hou er rekening mee dat dezelfde geruchten in 2020 er waren, en we weten allemaal hoe dat afgelopen is.

Wie herinnert zich niet het $10 marketing fiasco van Frank Azor, of zijn even goede 'kijk eens, het is mij makkelijk gelukt een 6800XT te kopen', terwijl iedereen liep te klagen over verkrijgbaarheid.

Ik hoop dat AMD een mooie voorraad heeft, maar dit soort geruchten altijd met een korreltje zout nemen.
Ook als ze een goede voorraad hebben kan het feest snel over zijn, gezien de vele mensen die hebben verkondigd dat ze nu AMD eens gaan proberen. Met de matige verkopen voor de 4080 is het best aannemelijk dat juist de traditionele x080 kopers nu voor de 7900 XTX gaan. En dat zijn behoorlijk wat potentiële kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Geen waarneembare coilwhine trouwens op mijn 6900XT Reference.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
Tsja lastig... ga ik op launch day proberen een reference kaart te scoren voordat er ervaringen met VR en Virtual Desktop streaming zijn, fabikanten als Pimax die gewoon 'nee' zeggen bij een AMD GPU bij bepaalde modellen (Crystal?)... met het risico dat het niet werkt.

Of ga ik op die ervaringen wachten, met het risico dat de prijzen weer met honderdjes omhoog gaan per shoplevering.

Leuke markt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Bedankt allen. Zal eens kijken of buildzoid een video heeft.

Coilwhine vind ik altijd wel een behoorlijke showstopper, helaas is dat vaak een beetje hit en miss en kan je het met elk merk wel krijgen. Liever geen coilwhine en iets hogere temps danwel lagere clocks.

Sapphire heb ik in ver verleden altijd wel positieve ervaringen mee gehad.

Ben er ook nog niet uit hoor, niks doen, 7900XTX, 4090 FE. Sowieso zie ik graag eerst reviews maar ja beetje lastig in deze markt en ik zie het ook wel gebeuren dat, door het tegenvallen vd 4080, er een stuk meer vraag komt naar AMD.

[ Voor 25% gewijzigd door Help!!!! op 21-11-2022 15:21 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ludewig schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:08:
[...]

Ook als ze een goede voorraad hebben kan het feest snel over zijn, gezien de vele mensen die hebben verkondigd dat ze nu AMD eens gaan proberen. Met de matige verkopen voor de 4080 is het best aannemelijk dat juist de traditionele x080 kopers nu voor de 7900 XTX gaan. En dat zijn behoorlijk wat potentiële kopers.
Toch is de x080 en hoger markt nog altijd vrij klein, ik ben erg benieuwd naar de Q4 en Q1 cijfers straks van Jon Peddie, maar ik vraag me af of enkel de beschikbaarheid van 80 en 90 klasse kaarten veel gaat laten zien, het zijn immers nooit de kaarten met een echt hoog percentage qua verkopen als je naar de gehele markt kijken en dus ook niet in installed base.

Ik denk dat voor echte verschuivingen, als ze komen, de x50 / x60 en x70 kaarten beschikbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Dennism

Ik had het over de kans dat de kaart snel uitverkocht is, niet over de installed base.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

JeroenNietDoen schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:15:
[...]

Sapphire ook zo'n $€ premium brand als Asus :|
Absoluut niet. :P
Die geven je een simpele doos zonder extra's, twee jaar garantie en een uitstekend ontworpen videokaart die daadwerkelijk zaken zoals VRAM of VRM koeling serieus neemt zonder er meteen een belachelijk hoeveelheid metaal toe te voegen en dus de videokaart onnodig zwaar of enorm maken. Sapphire is alles op kwaliteit van hun product en kostenbesparend op extra's. Verder lijken ze ook goed te zijn qua coil whine beperken.
Dennism schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:11:
[...]

Heb je het dan over de topmodellen, die normaliter ook een veelvoud kosten van de reference modellen, en dus inderdaad kwalitatief iets beter zijn, maar ook veel duurder, wat het beter zijn weer opheft in de meeste gevallen. Volgens mij noemde Steve van Hardware Unboxed de Navi 21 Power Color Red Devils nog een 'waste of money' of iets in die richting.

Ik zie namelijk bijvoorbeeld bij Powercolor ook wel wat modellen hebben die voor zover mij bekend juist niet direct beter zijn dan de ref modellen, denk bijvoorbeeld aan de 'figher' series. Maar qua prijs dan ook relatief gunstig geprijsd zijn.
Met Sapphire zeker ook hun Pulse modellen. Die zijn meestal iets kleiner en iets luider maar alsnog goed. Sapphire heeft inmiddels ook al meer dan tien jaar vrij steevast de betere of beste videokaarten gemaakt voor AMD, dus die verdienen het voordeel van de twijfel inmiddels. Powercolor kwam de afgelopen jaren opzetten met voornamelijk grotere videokaarten. Het kan dat er alsnog wat slechts tussen zit, maar het is lastig om te zien omdat er weinig reviews zijn voor de afgelopen generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ludewig schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:27:
@Dennism

Ik had het over de kans dat de kaart snel uitverkocht is, niet over de installed base.
Ik reageerde op jouw 'behoorlijk wat potentiele kopers', die pool is echter wanneer je naar het verleden kijkt helemaal niet zo groot is voor een x80 (als je AMD's marketing gelooft), of eigenlijk hier zelfs x90 klasse kaarten qua naamgeving.

Uiteraard kan de kaart snel uitverkopen, en ik verwacht ook wel dat dit gebeurt. Maar als ze echt grote voorraden (uitzonderlijk hoog voor een dag 1 launch, waar sommige geruchten naar hinten) hebben zie ik dat juist niet gebeuren, hebben ze normale hoeveelheden hebben voor een dag 1 launch, dan zie ik ze zeker uitverkopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 21-11-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Dennism

Het marktaandeel van de 3080 is volgens Steam anders wel een derde van de 3060, wat de meest populaire kaart van de 3000-serie is. Dat is geen kattepis. En ik verwacht dat de echte verhouding nog iets beter is, omdat de 3080 veel vaker zal worden ingezet als pure workstation kaart die nooit voor spellen/Steam gebruikt wordt.

Dat lijkt me echt ruim voldoende voor een massale run op de 7900 XTX, wanneer flink wat mensen nu voor AMD gaan. Zeker als veel kopers de 2080 hebben overgeslagen vanwege slechte prijs/kwaliteit en de 3080 vanwege de GPU-crisis (en daarna besloten hebben nog even te wachten op deze gen).

Niet voor niets verkocht de 4090 ook extreem goed. Ik denk dat dit ook kwam door bovenstaand uitstelgedrag en een massale sprong op deze generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@Ludewig Ik ben benieuwd, ik voorzie ook wel een run, maar geen enorme run waarbij deze kaarten ineens een enorme install base gaat hebben, maar ik laat me graag verrassen. Hou er ook rekening mee dat Steam install base laat zien, geen marktaandeel, immers marktaandeel zegt iets over verkopen in een bepaalde periode (normaal gesproken ieder kwartaal) dat is helaas een veel gemaakte fout, terwijl de Steam Survey alleen inzage geeft in de install base onder mensen die Steam draaien en de survey accepteren. Wat het voor install base onder gamers een redelijk goede bron maakt, maar niet meer dan dat.

Ik ben eerder benieuwd of AMD überhaupt die enorme voorraad wel heeft, als aandeelhouder hoop ik van wel, maar het verleden wijst uit dat aantallen die AMD bronnen 'enorm' vinden, vaak vrij laag zijn wanneer je ze vergelijkt met Nvidia.

Vergeet bijv. ook niet MLID, die laatst ook al weer aan het roepen was, tijdens de verschillende RX6000 launches had hij het er ook continu over dat AMD veel grotere aantallen ging leveren dan AMD, terwijl je duidelijk keer op keer zag in de marktaandeel cijfers dat AMD nauwelijks iets won, en vaak zelfs verloor.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 21-11-2022 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Wat deze generatie is veranderd wat volgens mij ook een significante invloed kan hebben op het aantal mensen dat een AMD kaart gaat kopen is dat Linus nu positief is over AMD kaarten (en drivers).

Waarschijnlijk al gezien door de meesten?:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@Sp3ci3s8472 was hij dat dan de vorige generatie(s) niet? Ik meende dat Linus over de 6000 en ook de 5000 series eigenlijk vrij positief was. Maar kan me daar uiteraard ook in vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:22:
@Sp3ci3s8472 was hij dat dan de vorige generatie(s) niet? Ik meende dat Linus over de 6000 en ook de 5000 series eigenlijk vrij positief was. Maar kan me daar uiteraard ook in vergissen.
Misschien tijdens de review enigzins; maar daarna zie je eigenlijk alleen nog maar builds met Nvidia kaarten voorbij komen. Dat punt lijkt nu veranderd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Ik vrees ook het ergste wat beschikbaarheid betreft. AMD was al niet in staat om aan 20% marktaandeel te voldoen. En nu zal ongetwijfeld een groter deel van de gebruikers een 7900XT(X) overwegen i.p.v. de RTX4090 of RTX4080.
Daarbovenop komt dat de AMD shop nu helemaal plat gebot wordt. De situatie schijnt nu erger te zijn dan daarvoor, toen je nog met scripts en een beetje geluk een bot te snel af kon zijn.
Nu is er een queue systeem waarbij je plaats in de wachtrij random bepaalt wordt.
Maar er schijnt ook een soort pre-queue te zijn dat dan grotendeels door bots bezet raakt. Dus de plekken die werkelijk voor gebruikers overblijven zijn een stuk kleiner.

De kans is groot dat ik deze keer een scalper betaal. Vanwege mijn gezondheid kan ik de stress en frustratie van het wachten op een drop en dan hopen dat je sneller dan een bot bent niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
CMT schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:12:
Ik vrees ook het ergste wat beschikbaarheid betreft. AMD was al niet in staat om aan 20% marktaandeel te voldoen. En nu zal ongetwijfeld een groter deel van de gebruikers een 7900XT(X) overwegen i.p.v. de RTX4090 of RTX4080.
Daarbovenop komt dat de AMD shop nu helemaal plat gebot wordt. De situatie schijnt nu erger te zijn dan daarvoor, toen je nog met scripts en een beetje geluk een bot te snel af kon zijn.
Nu is er een queue systeem waarbij je plaats in de wachtrij random bepaalt wordt.
Maar er schijnt ook een soort pre-queue te zijn dat dan grotendeels door bots bezet raakt. Dus de plekken die werkelijk voor gebruikers overblijven zijn een stuk kleiner.

De kans is groot dat ik deze keer een scalper betaal. Vanwege mijn gezondheid kan ik de stress en frustratie van het wachten op een drop en dan hopen dat je sneller dan een bot bent niet meer aan.
Ik dacht dat deze kaarten juist zo in elkaar gezet waren dat ze veel hogere yields behaalden. En het moet toch niet al te lastig zijn om scalping bots nutteloos te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Amd drivers zijn idd een stuk. Eter geworden maar helemaal koek en ei is het nog niet. Ik heb kog steeds meerdere problemen. Zo probeert ik een emulator. Draaiend te krijgen maar zelfs de vulkan api wil niet werken. Ik ben verplicht terug te vallen naar opengl en dat is gewoon al helemaal niet speelbaar. Op een 7 jaar oude Nvidia kaart is het letterlijk plug en play met vulkan.
Er is gewoon nog steeds veel software die niet overweg kan met een amd gpu.

Ondanks dat ik nu redelijk tevreden ben qua performance met mijn 6900xt heb ik hier en daar nog genoeg problemen om toch weer terug naar Nvidia te willen. Als zal ik rsr wel missen. Beste amd feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Seth_Chaos schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:59:
[...]

Ik dacht dat deze kaarten juist zo in elkaar gezet waren dat ze veel hogere yields behaalden. En het moet toch niet al te lastig zijn om scalping bots nutteloos te maken.
Qua chip aantal zal het wel in orde zijn, maar ze hadden vorige launch een tekort aan substraat dat de chips op de PCB verbindt. Of dat nu ook nog zo is en of dat voor RDNA3 ook een factor is, weet ik niet.

Ze hebben bij AMD ook anti-bot maatregelen getroffen, maar mensen zoeken gewoon mazen in het systeem en misbruiken het. Bijvoorbeeld het verplichte 1 kaart per adres, was makkelijk te omzeilen door een kleine naamsverandering per bestelling te doen. De kaart werd dan uiteindelijk toch op het goede adres bezorgd door de koerier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Seth_Chaos schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:59:
[...]
Het is niet zo dat ze massaal Navi 21 chips moesten weggooien. Ook bij een 520 mm2 chip zijn er bijna geen chips die total loss zijn. Er waren vooral meer chips die een beetje stuk zijn en naar de 6800 XT en de 6800 moesten. Voor de 7000 serie lijkt er maar 1 kaart nodig te zijn om de chips met een plekje te kunnen verkopen, de 7900 XT. En zelfs voor die kaart lijken er vrij weinig chips in aanmerking te komen.

Dus het gevolg van de betere yield is eigenlijk alleen dat ze meer geld verdienen per chip, niet dat ze in totaal meer kaarten kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
CMT schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:13:
[...]

Qua chip aantal zal het wel in orde zijn, maar ze hadden vorige launch een tekort aan substraat dat de chips op de PCB verbindt. Of dat nu ook nog zo is en of dat voor RDNA3 ook een factor is, weet ik niet.
Voor Ryzen 7000 hebben ze een aanpassing gedaan zodat ze minder substraat nodig hebben. Daardoor is die heatspreader ook zo dik. Zie: Ludewig in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"

Het is mogelijk dat ze dezelfde aanpassing ook gedaan hebben voor Navi 3x. Daar hebben ze toch niet het probleem dat de processor een bepaalde hoogte moet halen, dus daar is deze oplossing eigenlijk logischer dan bij Ryzen 7000 (tenzij ik iets over het hoofd zie, bijvoorbeeld dat de oplossing met minder substraat fragieler is en dus alleen kan in combi met een heatspreader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

CMT schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:12:

Ligt eraan hoeveel wafers ze alloceren, hoe het zit met interposer packaging en wat de afnamecapaciteit van de AIB partners is. ;)

Eerst ga ik niet alweer de wafersplaatjes erbij halen. Maar N21 zal net rond de 100 potentiële chips uit een wafer zitten terwijl N31 over de 170 zit. N32 en N33 zitten over de 270. Met vergelijkbare allocatie kan AMD al veel meer GPU's laten produceren. Capaciteit bij TSMC lijkt me ook niet het probleem tussen N5 en N6 alsmede de instortende vraag naar wafers in de hele sector.

Tweede is voor N31 en N32 de interposers. Het voordeel is dat AMD in ieder geval niet afhankelijk is van speciale substraten en het nadeel is dat ze wel interposer materiaal nodig hebben. Of dat hele interposers of alleen bruggen zijn, durf ik echt niet te zeggen op basis van wat AMD heeft gezegd. In ieder geval zijn interposers in de regel gebaseerd op erg oude nodes. Niet duur en niet erg complex.

Derde is denk ik het meest interessante. De exclusieve partners in Sapphire, XFX, Powercolor kunnen waarschijnlijk niet zomaar veel meer GPU's verwerken omdat je daar ook de faciliteiten voor moet hebben. ASRock is een moederbord fabrikant die dit waarschijnlijk wel kan en ASUS, MSI en Gigabyte al helemaal. En bij die laatste drie zit het probleem waarschijnlijk. Die hebben immers contracten met zowel AMD als Nvidia voor afname van GPU's. Daar is het heel erg de vraag wat ze gaan doen. Er zal nog heel wat Ampere ergens liggen als je ziet hoe hard Nvidia hun omzet is gedaald. Dat moet nog verwerkt worden en verkocht als videokaarten. EVGA is ook nog eens weg waardoor er een gat in de Noord-Amerikaanse markt is. Daarnaast heeft Nvidia een waarschijnlijk zeer slecht verkopende RTX4080 alsmede een RTX4090 waar aardig wat potentieel geïnteresseerde klanten ook allang die keuze gemaakt zullen hebben.

Zelfs als Nvidia niks doet aan hun belachelijke prijzen, dan alsnog ligt de bal bij ASUS, MSI en Gigabyte. Want als die wel Nvidia GPU's moeten afnemen die ze niet verkopen omdat er te veel, goedkopere AMD GPU's zijn, tja dan zitten die met de rekening opgescheept. Ik vermoed dan ook dat de AMD exclusieve partners en in het bijzonder ASRock de kar eerst zullen moeten trekken. Je hebt waarschijnlijk een moment nodig waarop ASUS, MSI en Gigabyte tegen Nvidia zeggen dat ze hun afname wensen te verlagen omdat hun product niet competitief is en niet te verkopen. Alternatief is dat moederbord verkoop dusdanig inzakt terwijl er een vraag naar goedkope videokaarten blijft, dat er moederbord fabricagelijnen worden omgezet naar videokaarten. En het moge nu al duidelijk zijn dat er geen respectabele videokaart deze generatie gaat zijn die goedkoper kan zijn dan N33 omdat die nu eenmaal op N6 zit.

Ik verwacht dus dat het wel even zal duren voordat er een effect is. Los van hoeveel N31 AMD precies heeft opbouwt als voorraad. Ik ben daar zelf niet zo negatief over omdat ze waarschijnlijk wel tweemaal zoveel chips uit een wafer halen en omdat $900 en $1000 videokaarten zijn in deze tijden ook een behoorlijke niche zijn. Misschien een eerste forse initiële vraag, maar ik denk niet dat het lang voortduurt. Het begint pas met N32 en echte volumes is N33. En zoals ik nu al zo vaak heb gezegd blijf ik erbij, maximaal $600 en $400 voor die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:30:
[...]
en ASUS, MSI en Gigabyte al helemaal. En bij die laatste drie zit het probleem waarschijnlijk. Die hebben immers contracten met zowel AMD als Nvidia voor afname van GPU's. Daar is het heel erg de vraag wat ze gaan doen. Er zal nog heel wat Ampere ergens liggen als je ziet hoe hard Nvidia hun omzet is gedaald. Dat moet nog verwerkt worden en verkocht als videokaarten.
Met het eerste deel van je verhaal ben ik het erg eens, maar hier schiet je volgens mij uit de bocht. Nvidia heeft juist besloten om de (afgedwongen?) verkoop van Ampere-chips aan de AIBs sterk te verminderen, zodat die hun voorraden sterk kunnen terugbrengen. Wanneer dat eenmaal gebeurd is of was mag je ook verwachten dat ze dan niet massaal gaan opschalen, maar slechts gaan produceren wat er zo'n beetje verkocht wordt. Aangezien de verkopen van de 3000 serie sterk zijn ingezakt sinds de Ethereum-merge, zou dat moeten betekenen dat de fabrieken van de AIBs een grote afname hebben in de Ampere-productie.

De vraag is dan vooral in hoeverre de 4000 serie kaarten beslag leggen op de vrijgekomen capaciteit en hoeverre er ruimte is voor AMD. De vraag is dan ook of de floppende 4070 ervoor gaat zorgen dat de AIBs daar op de rem gaan trappen (en of ze dat wel kunnen of dat Nvidia ze dwingt om te blijven produceren), al is dat sowieso te recent om de productie van de AMD 7000 kaarten nog te kunnen verhogen voor de launch. De meeste kaarten voor de launch zullen immers al geproduceerd zijn.

In elk geval vindt ik het verre van zeker dat er onvoldoende capaciteit is voor AMD. Het zou me niet verbazen als er nog capaciteit over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ludewig schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:03:
[...]

Met het eerste deel van je verhaal ben ik het erg eens, maar hier schiet je volgens mij uit de bocht. Nvidia heeft juist besloten om de (afgedwongen?) verkoop van Ampere-chips aan de AIBs sterk te verminderen, zodat die hun voorraden sterk kunnen terugbrengen. Wanneer dat eenmaal gebeurd is of was mag je ook verwachten dat ze dan niet massaal gaan opschalen, maar slechts gaan produceren wat er zo'n beetje verkocht wordt. Aangezien de verkopen van de 3000 serie sterk zijn ingezakt sinds de Ethereum-merge, zou dat moeten betekenen dat de fabrieken van de AIBs een grote afname hebben in de Ampere-productie.
En hoe verklaar je dan dat Nvidia in Q2/2022 hun omzetdoel voor gaming met $1,4 miljard miste en in Q3 nog maar $1,5 miljard omzet uit gaming haalde? Want tenzij Nvidia besloten heeft om dat bedrag aan inventaris af te schrijven, zitten ze er nog steeds mee. En de afgelopen maanden hebben we ook niet de kortingen gezien die doen vermoeden dat het opeens verkocht is. Zitten we ook nog met de aanstaande RTX3060Ti met GDDR6X.
De vraag is dan vooral in hoeverre de 4000 serie kaarten beslag leggen op de vrijgekomen capaciteit en hoeverre er ruimte is voor AMD. De vraag is dan ook of de floppende 4070 ervoor gaat zorgen dat de AIBs daar op de rem gaan trappen (en of ze dat wel kunnen of dat Nvidia ze dwingt om te blijven produceren), al is dat sowieso te recent om de productie van de AMD 7000 kaarten nog te kunnen verhogen voor de launch. De meeste kaarten voor de launch zullen immers al geproduceerd zijn.

In elk geval vindt ik het verre van zeker dat er onvoldoende capaciteit is voor AMD. Het zou me niet verbazen als er nog capaciteit over is.
Het is dan ook geen aanbodkwestie maar een vraagkwestie. Er is namelijk nogal wat aan de hand op het moment met mensen hun vrij besteedbaar inkomen voor luxe producten.

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-11-2022 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@DaniëlWW2

Dat de omzet zo gedaald is kan toch net zo goed of juist beter als bewijs gezien worden dat er veel minder 3000-kaarten door de AIBs gemaakt worden? Zeker aangezien Nvidia aan de analisten heeft verteld dat ze bewust minder chips leveren dan ze zouden kunnen.

Wanneer die chips in de opslag bij Nvidia liggen, worden ze niet door AIB's op een kaart geplakt en kost dat dus geen productiecapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
computerjunky schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:12:
Amd drivers zijn idd een stuk. Eter geworden maar helemaal koek en ei is het nog niet. Ik heb kog steeds meerdere problemen. Zo probeert ik een emulator. Draaiend te krijgen maar zelfs de vulkan api wil niet werken. Ik ben verplicht terug te vallen naar opengl en dat is gewoon al helemaal niet speelbaar. Op een 7 jaar oude Nvidia kaart is het letterlijk plug en play met vulkan.
Er is gewoon nog steeds veel software die niet overweg kan met een amd gpu.

Ondanks dat ik nu redelijk tevreden ben qua performance met mijn 6900xt heb ik hier en daar nog genoeg problemen om toch weer terug naar Nvidia te willen. Als zal ik rsr wel missen. Beste amd feature.
Dan ben ik toch benieuwd welke emulator dit is want ik heb een HTPC met Retroarch (PSX), Dolphin (GameCube en Wii) en epsx2 (PS2) en zover ik weet gebruikt geen daarvan OpenGl maar Vulkan of DirectX 11. Zowel op een RX 470 als RX 6650 draait dit perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ludewig schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:50:
@DaniëlWW2

Dat de omzet zo gedaald is kan toch net zo goed of juist beter als bewijs gezien worden dat er veel minder 3000-kaarten door de AIBs gemaakt worden? Zeker aangezien Nvidia aan de analisten heeft verteld dat ze bewust minder chips leveren dan ze zouden kunnen.

Wanneer die chips in de opslag bij Nvidia liggen, worden ze niet door AIB's op een kaart geplakt en kost dat dus geen productiecapaciteit.
Zeker, maar Nvidia zal die chips die zeal in Q2/2022 niet hebben verkocht, toch een keertje willen verkopen. Ze maken er bij Nvidia ook geen geheim van dat Ampere nog een tijd gehandhaafd zal blijven naast Lovelace.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online

Mijn Asrock RX 6800 XT presteert aardig goed , geen coil gedoe en redelijk stil.
Het uiterlijk tsja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X70W5BqkVFOtzSSosawov3Qlne8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xe17By39VgjtAiRaCs1aeRN6.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Interview met AMD.

edit: Zitten een paar zeer interessante dingen tussen.
-Ik denk dat ik een beetje over de wafercost slide ben gegaan want daar zit ook een leuke berekening bij. 16/14nm zou rond de $4000 zijn geweest, 7nm ongeveer het dubbele dus circa $8000 en de toename voor 5nm nam net iets meer af. Een schatting van $11.000-$12000 lijkt me redelijk en maakt meteen ook duidelijk dat die $17.000 echt te veel is.
-Waarom het dus een GCD is word nu ook veel duidelijker. Het gaat om de enorme verplaatsing van data die in de terabytes loopt, binnen een GPU. Het is dus een intern bandbreedte probleem zoals ik al vermoede waarom het een GPU blijft. Het tegenovergestelde van processoren die een latency probleem hebben en dus een iets andere vorm van chiplets hebben. Ook impliceren ze bij AMD dat die MCD's nog wel even op N6 blijven.
-Meest interessante vind ik alleen wat die fanout interconnect nu eigenlijk is. Het is helemaal geen silicium maar een soort plastic waardoor draden lopen. Daarop monteren ze dan de GCD en MCD waarna ze de molding doen. Het lijken dus bruggen te zijn die ook goedkoper zijn dan silicium. :)
-De grootste winst in oppervlakte lijkt vooral te zitten in L3 cache afsplitsen omdat het niet nodig is op de GCD. Vervolgens 20% meer CU's, meer capaciteiten voor die CU's en van een geschatte 550-600mm monolithische GPU naar 300mm GCD.

[ Voor 81% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-11-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:48:
[...]

Dan ben ik toch benieuwd welke emulator dit is want ik heb een HTPC met Retroarch (PSX), Dolphin (GameCube en Wii) en epsx2 (PS2) en zover ik weet gebruikt geen daarvan OpenGl maar Vulkan of DirectX 11. Zowel op een RX 470 als RX 6650 draait dit perfect.
Het betreft 2 switch emulgatoren (yuzu en ryujinx) maar ook cemu voor de wii u heeft problemen (games lopen op paar honderd procent snelheid wat het onspeelbaar maakt).
Pagina: 1 ... 75 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.