DaniëlWW2 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:29:
In het algemeen merk ik dat ik het eigenlijk vrij verontrustend vind dat er een zekere teleurstelling (ook bij mij) is bij een videokaart die toch ruim 1,5x sneller lijkt te zijn in rasterisation en ik vermoed eigenlijk nog iets meer in RT dan de vorige generatie, zonder een prijsverhoging of echt grote verhoging in verbruik. Dat is immers iets dat je eigenlijk al jaren eens nodig hebben, een einde aan de eindeloze prijsverhogingen die kwamen met prestatieverhogingen. En dan krijgen we dit en alsnog niet tevreden. Zijn we nu echt zo zwaar "gehersenspoeld" door Nvidia dat we net niet het beste, maar wel 95W minder en vele honderden euro's goedkoper, niet goed genoeg meer is?

Ik heb mijzelf ook betrapt op een teleurstelling na de launch, terwijl ik vlak daarvoor nog dit geschreven heb:
CMT schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:04:
Ik zou graag zien dat het AMD nu een keer lukt om een voorsprong te krijgen, maar het is niet realistisch vermoed ik. Het is ook heel erg de vraag hoe het chiplet design uitpakt en of daar niet een knelpunt in zit.
Al lukt het om 90% van de prestaties van een RTX4090 te halen bij 300W voor een €500 lagere prijs, dan is het wat mij betreft een succes.
En dat hebben ze min of meer eigenlijk gedaan.
Alleen hoe dicht het bij de RTX4090 zit is nog niet te zeggen. De presentatie spreekt uiteraard ook maar van 'up to' en het kan dus net zo goed gaan om een vergelijking in de max. FPS.
Eigenlijk weten we nog niets concreets.
Verder vind ik dat er wat voorzichtigheid is geboden in het maken van projecties naar werkelijke FPS vanwege het bovenstaande. Het hekelt mij dan ook een beetje dat de media daar zo mee aan de slag gaat.
We weten bijv. ook niet of het chiplet design nadelige latency heeft wat evt. merkbaar kan zijn op lagere 1440p resolutie. Aan de andere kan is de bandbreedte van de IF flink toegenomen = lagere latency.
Na de launch had ik besloten om het nieuws even een paar dagen te laten bezinken en om dingen te relativeren. AMD heeft eigenlijk iets heel moois gepresenteerd, want je krijgt gewoon dezelfde formfactor, maar dan met een dikke +50% prestatie of prestatie/watt toename. De kaart is slechts 2cm langer en zal ook beter koelen vanwege het groter koeloppervlak en minder restrictie. Voor SFF liefhebbers zal dit een zegen zijn, want is gewoon een drop-in replacement zonder aanpassingen te hoeven doen in de build.
Voor mijzelf heb ik ook eens zitten rekenen omdat ik erg graag RT wil ervaren en ik kom tot de conclusie dat het voor een 3440x1440 resolutie @100Hz scherm, de RT prestaties voor de meeste spellen gewoon prima zijn. Het enige spel dat buiten de boot valt is Cyberpunk. Maar dat is zelfs met de RTX4090 onspeelbaar zonder DSSL..
In de press release geven ze ook de volgende statements:
Altogether, these features and advancements deliver up to a 1.7X performance uplift in select titles at 4K compared to AMD RDNA 2 architecture4
Dedicated AI Acceleration and Second-Generation Raytracing – New AI instructions and increased AI throughput deliver up to 2.7X more performance than the previous AMD RDNA 2 architecture8, while second-generation raytracing technology delivers up to 1.8X more performance than the previous generation9.
Met de notitie voor rasterizatie:
RX-848 – Based on AMD performance labs internal benchmarks as of November 2022 comparing Radeon RX 7900 XTX and RX 6950 XT graphics similarly configured with AMD Ryzen 9 7900X, AM5 motherboard, 32GB DDR-6000MT, and Windows 11 Pro. System manufacturers may vary configurations, yielding different results. Performance may vary.
En raytracing:
RX-839 – Testing done by AMD performance labs as of 10/30/2022, on a test system with a Radeon 7900 XTX GPU, Ryzen 9 7900X CPU, 32GB DDR5, MSI X670E Ace motherboard, Win 11 Pro vs. a similarly configured test system with a Ryzen 9 5900X, a Radeon RX 6950 XT GPU, a ASRock X570 Taichi motherboard, using the 3DMark SpeedWay application, testing the following titles: Cyberpunk 2077 (3840x2160), Dying Light 2 Staying Human (3840x2160), Fortnite Saving the World (3840x2160), Minecraft Bedrock Neon District RTX (3840x2160). System manufacturers may vary configurations, yielding different results. Performance may vary.
De meeste reviewers gebruiken voor de RTX4090 echter een 12900K en daarmee zijn de 4k prestaties over het algemeen wat hoger dan met een 5900X of 7900X.
Het kan dus alleen maar beter worden

.