Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
Help!!!! schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:14:
[...]
In het geval vd Witcher, en dat baseer ik dan ook op de korte tijd die ik zelf in de nieuwe versie heb doorgebracht, vind ik dat in ieder geval opgaan. Mijn eerste indruk was zonder dat ik het filmpje heb gezien dat het een een te overdadige/verzadigde indruk maakte.
Nou dat inderdaad. Het maakt het dan juist weer onrealistisch op een andere manier. Net als de te reflecterende oppervlaktes. Dan heb je zo iets van ja zo ziet het er in het echt ook weer niet uit als het om een matte stenen vloer gaat. Ik denk dat dat het gewoon is. Ja het licht ziet er beter uit maar de reflecties / blooming/haloing vs tussen de bomen door maken het dan weer zo onrealistisch dat ik het niet mooier vind. En als je dan ook de FPS drop er bij pakt is het een no brainer.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:31
sjekneck schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:50:
[...]

Wat maakt ons de prijs van die MCD's uit op de afmeting van de GPU? Juist, helemaal niks! Je bent nu om de hete brij aan het draaien om een punt te maken die je niet hebt. Ik zou eerder zeggen dat AMD ons naait met een te hoge prijs, want die MCD's kosten dus geen drol en je mag er wel het volle pond voor betalen. Nvidia praktijken, boe!

Zelfde non argument als het gaat om hoe actief een chip is versus een andere. Al ligt de 4090 voor 90% stil, dan is dat in de praktijk nog steeds meer dan genoeg om de 7900XTX volledig te outperformen. Met RT loopt dit op tot 70%, wat je dan ook van RT vindt dat is een enorm verschil. Alleen de prijs van de 4090 is idioot hoog.

We kunnen rustig stellen dat AMD in theorie iets leuks heeft gemaakt, maar het in de praktijk lang niet zo spectaculair is als men al maanden loopt te preachen op het web.
Punt is dat de performance van de 7900 XTX niet over de gehele linie tegenvalt (casu quo: overclocken), dus dat er potentieel is. Of je daar een compliment in wil zien voor AMD wat betreft performance per mm2 of performance per productiekosten (idd who cares), is optioneel.

Ik deel je teleurstelling, RDNA3 is tot nu toe niet spectaculair.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:56
Gezien de goede overclockbaarheid van de 7900xtx lijkt het mij dat AMD de kaart bewust heeft teruggeschroefd. Geen idee waarom. De OC resultaten lijken goed overeen te komen met de oorspronkelijke performance slides van AMD. Kwestie van willen concurreren op prijs ipv performance? Of anders met introductie van de high-midrange kaart op 7900xt niveau de 7900xtx uitfaseren en vervangen met een update die wel de 4090 benadert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:12
sunsmountain schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:52:
[...]

Punt is dat de performance van de 7900 XTX niet over de gehele linie tegenvalt
Is dat wel zo? Volgens de reviewer, zoals gelinked door @XWB gaat het verbruik tijdens die overclock ook naar 450W, terwijl een 4090 bij non RT workloads vaak ruim onder de 400W watt blijft. Op 355W Powerlimit lijkt de 7900XTX al niet efficiënter te zijn dan de concurrentie, dan zal dit bij zo'n overclock verwacht ik niet beter worden. Terwijl AMD, in ieder geval volgens de slides, juist inzet of efficiëntie.

Als je echt alleen naar performance kijkt valt dan misschien dit overklok resultaat mee, maar kijk je naar alle facetten lijkt het nog altijd tegen te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dennism schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:15:
[...]

Is dat wel zo? Volgens de reviewer, zoals gelinked door @XWB gaat het verbruik tijdens die overclock ook naar 450W, terwijl een 4090 bij non RT workloads vaak ruim onder de 400W watt blijft. Op 355W Powerlimit lijkt de 7900XTX al niet efficiënter te zijn dan de concurrentie, dan zal dit bij zo'n overclock verwacht ik niet beter worden. Terwijl AMD, in ieder geval volgens de slides, juist inzet of efficiëntie.

Als je echt alleen naar performance kijkt valt dan misschien dit overklok resultaat mee, maar kijk je naar alle facetten lijkt het nog altijd tegen te vallen.
Ik heb mijn 7900XTX nog niet binnen, maar kijkend naar mijn 5700XT staan overclocken en de powerlimit los van elkaar. Ja je kunt de powerlimit verhogen om hogere clocks te halen. Maar mijn 5700XT heb ik juist overgeclockt met een lager max voltage en een vaste powerlimit. Omdat de hitte afvoer een veel groter probleem is bij het overclocken dan het voltage en de power limit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Seth_Chaos schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:22:
[...]

Ik heb mijn 7900XTX nog niet binnen, maar kijkend naar mijn 5700XT staan overclocken en de powerlimit los van elkaar. Ja je kunt de powerlimit verhogen om hogere clocks te halen. Maar mijn 5700XT heb ik juist overgeclockt met een lager max voltage en een vaste powerlimit. Omdat de hitte afvoer een veel groter probleem is bij het overclocken dan het voltage en de power limit.
Je kan inderdaad ook undervolten, en hogere prestaties halen bij eenzelfde PL. Maar zonder de PL te verhogen mag deze kaart (als het goed is) niet meer dan 355W verbruiken.

Deze betreffende kaart heeft dus schijnbaar voor deze resultaten dat wel nodig, anders zou de reviewer (hoop ik) de kaart geen 450W laten verbruiken ;)

Als ie deze resultaten behaald zou hebben bij een verbruik van maximaal 355W zou het natuurlijk wel een mooie prestatie zijn. Maar dat lijkt naar eigen zeggen van de reviewer dus niet zo te zijn. Niet overklokt lijkt deze kaart de 400W al aan te tikken in bepaalde situaties en dus ook al een hogere stock PL te hebben dan de Ref 7900XTX, wat dus ook al niet geweldig is. En overclocked gaat het dan dus nog een stukje hoger.

[ Voor 20% gewijzigd door Dennism op 16-12-2022 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10 14:15
JoeB2C schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:13:
Gezien de goede overclockbaarheid van de 7900xtx lijkt het mij dat AMD de kaart bewust heeft teruggeschroefd. Geen idee waarom. De OC resultaten lijken goed overeen te komen met de oorspronkelijke performance slides van AMD. Kwestie van willen concurreren op prijs ipv performance? Of anders met introductie van de high-midrange kaart op 7900xt niveau de 7900xtx uitfaseren en vervangen met een update die wel de 4090 benadert?
Misschien om binnen de 375W te blijven die de 2x 8pin + pci-e slot volgens de spec mag leveren.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
Ik ga het volgende week zelf wel ervaren. Ik heb een NZXT H1 v1 behuizing met een 650watt SFX voeding. 450watt gaat hem niet worden. Ik twijfel uberhaupt of mn voeding het gaat trekken. Maar er zijn een aantal NZXT H1 bezitters die er een 3090 in werkend hebben gekregen dus ik ga het wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:15:
[...]

Nadeel van een forum, klemtoon is belangrijk: ik zeg dat het niet over de gehèle linie tegenvalt. Het meeste valt tegen. Maar valt er wat van een Navi31 te maken? Zo het nu lijkt, ja.

En laten we niet vergeten dat AMD de nodig stap voor High NA EUV gemaakt heeft: de maximale chip grootte zal omlaag gaan van ~800 naar ~400 mm2 (reticle limit omlaag). Nu heeft nog Nvidia daarvoor nog 3-4 jaar "de tijd", maar voor dit soort ingenieur inzichten is dat vrij weinig tijd.

https://en.wikichip.org/wiki/mask#Reticle_limit

https://www.anandtech.com...ming-to-fabs-in-2024-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 12:07

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Een tot 3GHz+ overgeklokte 4080 laat rond de 5% winst zien. Dat valt mee. Laat wel zien dat een 7900XTX wel erg veel ruimte over heeft voor verbeteringen als ze daar 20% winst laten zien bij overklokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7gzev7uVtT6sXYyqHMcpQAv_jE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNED6DNdDyX2yEYirOehduvk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BataKl02Fi-dJhGseAcNBbxciMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0es5tGGpFOZcfrvLXPvvZwl8.jpg?f=fotoalbum_large

Krijg het idee dat een 7900XT met de juiste clocks en werkende HW prefetcher zomaar op 4080 niveau had mee kunnen doen en een 7900XTX toch goed in de buurt had kunnen zitten van de 4090 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:54
Er moet dan ook even naar de worse case resultaten gekeken worden waarin de xtx niet of nauwelijks sneller is dan een 6950 en/of 3090.

Dan is het na een overclock nog weinig beter.

Tis heel jammer dat de kaart all over the place is. Er LIJKT potentie te zijn maar voor nu ist wat vreemd allemaal.

Ik weet dan ook niet wat beter is, xtx (sowieso non reference vanwege koeling en 3x 8 pin) en hopen op verbetering of toch straks een 4080 die nergens veel langzamer is maar regelmatig wel beduidend sneller.

Tis ongelooflijk dat juist door AMD de 4080 niet zo slecht meer lijkt. Of ze zijn het gewoon beide..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Oke wat is hier aan de hand? :P
[Twitter: https://twitter.com/mullryan49/status/1603578978245263361]

Met een OC gewoon 3,5GHz doen in renders is nogal een ander beeld dan gaming. Het gaat ook om
https://chipsandcheese.com/ die wel vaker de zeer diepe analyses maken van hardware. Ben dus erg benieuwd of ze iets doorzien hoe dit kan.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-10 07:18

SG

SG surft naar info hardewaren

JoeB2C schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:13:
Dan zal je ook even je marketing hat op moeten zetten en even de eisen op rij moeten zetten van halo sku of kroon pakken.
De faal daarin is dat RT performance rond nv vorige gen gekomen is maar nog ver weg van rtx40.
De absolute kroon zonder discusie is met 3.2ghz ook nog niet zeker.
Maar je hebt sterke troef van productie efficientie .
Dit is meest logische. Een performance klasse sku dat binnen high-end valt. Maar efficient en kwa kaart ook niet extreem kwa BOM en PCB kosten.
En dan laat je AIB over om extreem oc exemplaren met dure BOM PCB koelers

Naast ATI AMD en elk ander chip bedrijf act nuchter. En niet als als nv dat halo sku moet hebben.at all cost.
Zou navi31 targets halen of meer dan had je niet 4090 gehad zoals nu maar 600watt gedrocht om die kroon toch te pakken.

Zou nv ceo bij radeon de baas zijn. Dan kan je die performance klasse strategie vergeten.
En hadden ze 600wat RX 7950 XTX 3.5ghz om RT performance ook te .

Zo gek is het dus niet.

Maar ja als onder volk hoort van moet absolute beste hebben nv ontwikkel en product keuzes zijn daar sterk op gericht. Meeste volk heeft geen 1000 euro over voor pc component en dan is ook navi 31 te duur. Kijk meer naar navi32

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:07:
[Twitter]

Met een OC gewoon 3,5GHz doen in renders is nogal een ander beeld dan gaming. Het gaat ook om
https://chipsandcheese.com/ die wel vaker de zeer diepe analyses maken van hardware. Ben dus erg benieuwd of ze iets doorzien hoe dit kan.
Wederom die 1-1.2GHz overklok, alsof het niks is _/-\o_

Ben benieuwd of hij achter het ‘geheim’ van Navi31 kan komen 8)

Als dat ding met games een constante 3.5GHz zou halen, is het gewoon een beest :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:49:

N31 doet me helaas denken aan Vega 10...
Vega 10 was waarschijnlijk de meest kapotte GPU sinds GF100/Fermi. Fermi blijft die nog wel voor omdat die GPU relatief gezien nog slechter was en het een andere tijd was met minder complexe GPU's die minder energie verbruikte. Neemt niet weg hoe slecht Vega 10 eigenlijk was als GPU. Vega werd gered door de prijs, als je er een goedkoop kon krijgen.
Lekker hoopgevend dan, Vega 10 heeft nooit een respin gehad en wie weet is de huidige Navi 31 dan ook maar het product waarmee we moeten dealen.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:07:
[Twitter]

Ik vond toen ik die vanmiddag las deze mogelijk nog opvallender:

[Twitter: https://twitter.com/mullryan49/status/1603750789368922113]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mars Warrior schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:16:
[...]

Wederom die 1-1.2GHz overklok, alsof het niks is _/-\o_

Ben benieuwd of hij achter het ‘geheim’ van Navi31 kan komen 8)

Als dat ding met games een constante 3.5GHz zou halen, is het gewoon een beest :Y
3,5GHz met lineaire schaling is 35% meer dan de circa 2600MHz nu en dus RTX4090 niveau. Dat besef je je toch? :P

Maar ik zou een constant 3GHz (15% meer) zonder OC en dus met 355W eigenlijk al uitstekend vinden. Want dan haalt AMD opeens wel hun perf/watt claims ongeveer en dan zit je een stukje voorbij de RTX4080 in rasterisation en ga je die ook benaderen in RT. :)
XWB schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:26:
[...]

Lekker hoopgevend dan, Vega 10 heeft nooit een respin gehad en wie weet is de huidige Navi 31 dan ook maar het product waarmee we moeten dealen.
Vega 20 hebben ze wel gemaakt wat wel iets meer was dan een respin.
Verder zaten de kapotte primitive shaders uit Vega 10 wel in Navi 10 waar ze meteen werkte. Overigens zou N31 alleen nog maar primtive shaders hebben.

Maar nu het erop lijkt dat N31 perfect in staat is om ruim 3GHz te doen buiten gaming workloads, lijkt het in ieder geval niet zo slecht te zijn als Vega 10. Dat is al hoopvol.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Het is op zich niet vreemd dat de eerste chiplet-GPU aparte dingen doet.

Als er met een respin ook in games 1 GHz bij komt, dan kan ik mijn moeilijk voorstellen dat ze dat niet gaan doen. De vraag is natuurlijk wel of dat gaat lukken. Als ze de hele architectuur om moeten gooien, dan moet het mogelijk wachten tot RDNA4. Uiteindelijk weet AMD veel meer dan wij.

Ik blijf in elk geval lekker wachten op N32 om dan eens te evalueren waar we staan. Huidige prijzen zijn te hoog en sowieso heb ik liever een lagere tier met minder verbruik.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Dennism

Die tweet vind ik dan weer niet zo heel boeiend. Het zijn twee verschillende workloads en Blender gebruikt blijkbaar minder van de chip. Dat is niet zo vreemd, want we zien ook bij Ada dat het bijschakelen van de RT-hardware voor een flinke toename van het verbruik zorgt.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ludewig schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:07:
Het is op zich niet vreemd dat de eerste chiplet-GPU aparte dingen doet.

Als er met een respin ook in games 1 GHz bij komt, dan kan ik mijn moeilijk voorstellen dat ze dat niet gaan doen. De vraag is natuurlijk wel of dat gaat lukken. Als ze de hele architectuur om moeten gooien, dan moet het mogelijk wachten tot RDNA4. Uiteindelijk weet AMD veel meer dan wij.

Ik blijf in elk geval lekker wachten op N32 om dan eens te evalueren waar we staan. Huidige prijzen zijn te hoog en sowieso heb ik liever een lagere tier met minder verbruik.
Dit lijkt niks met de chiplet architectuur te maken te hebben.
Dennism schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:07:
[...]

Ik vond toen ik die vanmiddag las deze mogelijk nog opvallender:

[Twitter]
Dat sterkt het vermoeden dat het power leak in delen van de render pipeline zit die 2D naar 3D doet. Dat zijn dus al snel de Render Backend Engines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ludewig schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:11:
@Dennism

Die tweet vind ik dan weer niet zo heel boeiend. Het zijn twee verschillende workloads en Blender gebruikt blijkbaar minder van de chip. Dat is niet zo vreemd, want we zien ook bij Ada dat het bijschakelen van de RT-hardware voor een flinke toename van het verbruik zorgt.
Ik doelde meer op het punt dat hij denkt dat mogelijk de graphics pipeline een overhaul nodig heeft, wat er m.i. op duid dat hij verwacht dat er meer werk nodig is dan een 'simpele' respin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26
Dit had ik niet echt verwacht, Digital Foundry is positief over de XTX (de XT niet echt gezien de prijs).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind al die AMD winsten op prijs een 'beetje' misleidend.

Op dit moment kan je de 7900XT kopen voor 1300 euro en de laatste keer dat ike een 7900XTX te koop zag was die 1500 euro. De 4080 ligt daar qua prijs op het moment precies tussen in en is volop verkrijgbaar.

Tenzij je mazzel hebt en een XTX kan bestellen bij AMD is de 4080 van dit trio toch echt de beste prestraties per (straatprijs)euro.

De XT wil je niet hebben en kan je op dit moment probleemloos bij AMD.com bestellen. Tenzij het volledig aanbod uit afgekeurde dies voor de XTX bestaat moet er bij AMD toch ook een belletje gaan rinkelen dat ze die kaart voor die prijs niet hoeven te produceren. XTX binnen paar minuten uitverkocht, XT nu al sinds de drop gisteren, dus meer dan 24 uur, verkrijgbaar.

Veel mensen op internet gingen erin duidelijk in met een houding 'ik hoop dat AMD betere prijs prestatie verhouding heeft en nVidia dwingt te dalen, zodat ik nVidia kan kopen, die komen van een koude kermis thuis.

Ik ging erin met als ze een betere prijs prestatieverhouding hebben dan koop ik AMD. En dat is er dus ook niet van gekomen. De prijs in de praktijk niet lager :(

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10 14:15
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:30:
Op dit moment kan je de 7900XT kopen voor 1300 euro en de laatste keer dat ike een 7900XTX te koop zag was die 1500 euro. De 4080 ligt daar qua prijs op het moment precies tussen in en is volop verkrijgbaar.
De aftermarket modellen lanceren volgende week toch pas?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haarbal schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:11:
[...]

De aftermarket modellen lanceren volgende week toch pas?
Bij Megekko kan je oip dit moment gewoon een Asrock 7900XT bestellen met 1 dag lever tijd. De meeste shops nemen geen preorders meer aan en halen de kaarten uit het overzicht als ze op zijn.

Hier en daar is een verdwaalde kaart te koop. Via Amazon waren er ook te koop, alleen zijn die inmiddels allemaal out of stock met langere levertijden.

Dat gerucht dat AIB kaarten twee weken later pas kwamen klopte iig niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2022 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-10 18:20
Ik snap de overwegende reacties dat de AMD kaarten tegenvallen niet zo.

De 7900 XTX is snel zat voor high refreshrate 4K of UWQHD schermen, en stukken goedkoper dan een 4090 of 4080. Ook op de belangrijkste andere vlakken, energieverbruik en geluidsproductie komt deze goed mee met de 4xxx generatie van NVIDIA. (Met uitzondering van de multimonitor idle bug, hopelijk wordt dit snel opgelost met een driver update).
Ik kom zelf van een 2080 TI af, en die begint met de nieuwste games, met alles op ultra, moeite te krijgen op deze resoluties.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
De vooruitgang bij AMD is gewoon een stuk minder dan bij Nvidia, dus daarom valt het tegen. De prijsstelling van Nvidia valt voor de 4080 wel tegen, maar de prijs van de 7900 XTX is niet echt veel beter als je kijkt wat dan mist.

Je moet ook niet vergeten dat veel mensen voor de goedkopere kaarten gaan, dus een tegenvallende 7900 XTX kan betekenen dat de lagere tiers ook tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gijs007 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:31:
Ik snap de overwegende reacties dat de AMD kaarten tegenvallen niet zo.

De 7900 XTX is snel zat voor high refreshrate 4K of UWQHD schermen, en stukken goedkoper dan een 4090 of 4080. Ook op de belangrijkste andere vlakken, energieverbruik en geluidsproductie komt deze goed mee met de 4xxx generatie van NVIDIA. (Met uitzondering van de multimonitor idle bug, hopelijk wordt dit snel opgelost met een driver update).
Ik kom zelf van een 2080 TI af, en die begint met de nieuwste games, met alles op ultra, moeite te krijgen op deze resoluties.
Je hebt helemaal gelijk dat de 7900XT(X) snel zat is voor in ieder geval de huidige triple-a non RT games. De 4080 is dat echter ook en tevens veel beter voor rt. Dat laatste zou voor mij geen issue zijn als AMD goedkoper was dan de historisch slecht geprijsde 4080. Alleen is de 7900xt(x) in de praktijk net zo duur of zelfs duurder en dan betaal je meer voor minder.

Ik heb zelf ook een 2080Ti en een 3440x1440 144Hz scherm. Er zijn al flink wat games waarbij je visueel compromissen moet maken om 60fps te halen, laat staan dat ik iets aan die 144Hz heb. Een 4k resolutie is nog eens een stap hoger en dus langzamer. Ik wil nu een kaart kopen waarmee ik weer een aantal jaren verder kan, RT wordt steeds meer toegepast en ik verwacht dat het binnen de technische levensduur van deze kaarten wel een belangrijk iets wordt, als ik AMD koop weet ik zeker dat ik die eerder vervang.

Ik heb vanavond dus zitten kijken naar de opties en de conclusie was duidelijk: ik ga met mijn neefje voor hem en voor mij de dag na kerst nieuwe PCs upgraden/bouwen. Dan moet ik een GPU hebben en met de huidige prijzen koop ik geen AMD. Morgen hak ik de knoop door als dan toch al de te dure nvidia kaarten koop of ik dan niet meteen maar een 4090 koop en de volgende generatie oversla.

AMD heeft het verprutst, niet met een slechte kaart, maar door een te hoge prijs voor een 4080 concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tbh ik ben kritisch op wat AMD heeft geleverd nu (en Nvidia ook overigens, allebei veel te duur). Maar als je wil weten wat de AIBs gaan leveren voor welke prijs, dan moet je toch nog een paar weken geduld hebben. Als je voor kerst het wil hebben dan is dat natuurlijk prima, maar op dit moment prijzen vergelijken is ook niet heel eerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:45:
[...]

Je hebt helemaal gelijk dat de 7900XT(X) snel zat is voor in ieder geval de huidige triple-a non RT games. De 4080 is dat echter ook en tevens veel beter voor rt. Dat laatste zou voor mij geen issue zijn als AMD goedkoper was dan de historisch slecht geprijsde 4080. Alleen is de 7900xt(x) in de praktijk net zo duur of zelfs duurder en dan betaal je meer voor minder.

Ik heb zelf ook een 2080Ti en een 3440x1440 144Hz scherm. Er zijn al flink wat games waarbij je visueel compromissen moet maken om 60fps te halen, laat staan dat ik iets aan die 144Hz heb. Een 4k resolutie is nog eens een stap hoger en dus langzamer. Ik wil nu een kaart kopen waarmee ik weer een aantal jaren verder kan, RT wordt steeds meer toegepast en ik verwacht dat het binnen de technische levensduur van deze kaarten wel een belangrijk iets wordt, als ik AMD koop weet ik zeker dat ik die eerder vervang.

Ik heb vanavond dus zitten kijken naar de opties en de conclusie was duidelijk: ik ga met mijn neefje voor hem en voor mij de dag na kerst nieuwe PCs upgraden/bouwen. Dan moet ik een GPU hebben en met de huidige prijzen koop ik geen AMD. Morgen hak ik de knoop door als dan toch al de te dure nvidia kaarten koop of ik dan niet meteen maar een 4090 koop en de volgende generatie oversla.

AMD heeft het verprutst, niet met een slechte kaart, maar door een te hoge prijs voor een 4080 concurrent.
De MSRP bij amd.com zelf vindt ik anders een prima deal. ~1.150 euro voor een 7900XTX, ten opzichte van de 1.469 euro voor de 4080. Is toch driehonderd euro meer, zoveel is die extra raytracing performance van de 4080 mij niet waard. Dat geld hou ik liever in mijn zak, en koop ik de volgende generatie wel weer een veel snellere kaart.

n.b. Zelfs de 4080 haalt de 60fps niet met raytracing op 4K in de huidige games (bijv. cyberpunk, dying light 2, Wacthdogs Legion), de huidige generatie kaarten is eigenlijk nog niet snel genoeg voor een prettige game ervaring op 4K met raytracing op ultra.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gijs007 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:44:
[...]

De MSRP bij amd.com zelf vindt ik anders een prima deal. ~1.150 euro voor een 7900XTX, ten opzichte van de 1.469 euro voor de 4080. Is toch driehonderd euro meer, zoveel is die extra raytracing performance van de 4080 mij niet waard. Dat geld hou ik liever in mijn zak, en koop ik de volgende generatie wel weer een veel snellere kaart.
Klopt, maar ik heb al twee keer geprobeerd er 1 te kopen om vervolgens aan de beurt te zijn en alleen nog maar 7900xt te kunnen kopen. De vorige generatie heb ik na 10 keer voor jan met de korte achternaam in een rij zitten opgegeven. Ik tel dat niet meer mee als een realistische prijs omdat je aan een soort van loterij moet mee doen.

Als je gewoon wil kopen zonder die onzin is de prijs flink hoger.
n.b. Zelfs de 4080 haalt de 60fps niet met raytracing op 4K in de huidige games (bijv. cyberpunk, dying light 2, Wacthdogs Legion), de huidige generatie kaarten is eigenlijk nog niet snel genoeg voor een prettige game ervaring op 4K met raytracing op ultra.
Absoluut, maar games met alleen GI gaan prima en dat is de meest opvallende en in min ogen toevoegende optie met RT.

Iedereen moet zijn eigen keuze maken natuurlijk, maar op een loterij item na is de nieuwe serie van AMD te duur voor wat het biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Verwijderd

Je moet je gedrag niet baseren op hoe het met de vorige generatie ging, want toen zette de miningboom alles op z'n kop en was er permanent een groot tekort. We gaan in principe nu gewoon een normale marktsituatie zien waarbij er aan het begin veel minder aanbod is dan de vraag en dit na een paar maanden rechttrekt.

Het is altijd al zo geweest dat als je een deadline hebt in de launch-periode, je meer betaald, tenzij je mazzel hebt met een drop. Dat is ook precies waarom ze aan het eind van het jaar launchen, zodat ze lekker goed kunnen verdienen aan mensen die per se voor de feestdagen iets willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ludewig schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:22:
@Verwijderd

Je moet je gedrag niet baseren op hoe het met de vorige generatie ging, want toen zette de miningboom alles op z'n kop en was er permanent een groot tekort. We gaan in principe nu gewoon een normale marktsituatie zien waarbij er aan het begin veel minder aanbod is dan de vraag en dit na een paar maanden rechttrekt.

Het is altijd al zo geweest dat als je een deadline hebt in de launch-periode, je meer betaald, tenzij je mazzel hebt met een drop. Dat is ook precies waarom ze aan het eind van het jaar launchen, zodat ze lekker goed kunnen verdienen aan mensen die per se voor de feestdagen iets willen kopen.
De vraag is natuurlijk wel wat AMD (en Nvidia) gaan doen, tijdens de vorige generatie werd er immers ook naar gehint dat beide kampen veel meer drops deden dan dat ze zouden hebben gedaan in een kopers markt.

Blijven beide partijen met regelmaat droppen dan verwacht ik inderdaad dat het op duur makkelijk moet worden een FE of een reference te krijgen van de XTX of 4090 (XT en 4080 zijn al makkelijk(er) te krijgen, al lijkt de FE nu wel uitverkocht bij NBB). Maar de kans is natuurlijk ook zo dat AMD en Nvidia door de mindere markt ook minder FE/Reference produceren en mogelijk eerder stoppen met drops dan de vorige generatie, waardoor de verkrijgbaarheid relatief gezien min of meer gelijk blijft wanneer je een FE/Reference kaart wil voor MSRP bij AMD of Nvidia hun shops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ludewig schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:22:
@Verwijderd

Het is helemaal vergelijkbaar, kaarten zijn net als toen niet tegen normale prijzen verkrijgbaar, maar meer nog: de MSRP is niet naar beneden gekomen versus de verhoogde MSRP in mining tijden.

Ik heb de hele mining boom een upgrade uitgesteld na verschillende mislukte pogingen om bij drops nog enigzins redelijk geprijsde kaarten te bemachtigen. Ik zit nu met een GPU die games niet op de native resolutie van mijn schermen kan spelen en simpel gezegd ga ik niet nog eens wachten op iets wat misschien gaat gebeuren. Dan wacht je eeuwig en erger ik mij voortdurend aan ofwel de lage framerate of het gebrek aan details/viewing distance.

Nu is de tijd dat ik een kart koop en AMD is er niet in geslaagd een aantrekkelijk produkt op de markt te brengen. In de loop van komend jaar kijk ik nog even of ik voor mijn Linux PC een midrange AMD kaart op de kop kan tikken voor wel een redelijke prijs om de RX580 te vervangen, maar voor gaming is hun kans deze generatie wederom voorbij.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Volgens mij is vraag/aanbod nu beter in balans als vroeger, toen waren de kaarten binnen enkele minuten uitverkocht. Alleen de bots en mensen die cc e.d. gegevens automatisch in wisten te voeren kwamen er door.

Nu heb ik rond 16:15 nog gewoon, op mijn gemak, een XTX gekocht. Zou gewoon de volgende drop even afwachten, zolang je maar rond die tijd een paar keer kijkt heb je grote kans dat het wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gijs007 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:41:
Volgens mij is vraag/aanbod nu beter in balans als vroeger, toen waren de kaarten binnen enkele minuten uitverkocht. Alleen de bots en mensen die cc e.d. gegevens automatisch in wisten te voeren kwamen er door.

Nu heb ik rond 16:15 nog gewoon, op mijn gemak, een kaart gekocht. Zou gewoon de volgende drop even afwachten, zolang je maar rond die tijd een paar keer kijkt heb je grote kans dat het wel lukt.
Ik heb dat twee keer gedaan, maar het enige wat ik kon krijgen waren XT kaarten en die zijn niet interessant voor mij. XTX waszowel bij de launch als bij de drop al weg toen ik aan de beurt was.

Dat is wat ik bedoel als ik zeg dat je die prijzen niet in de prijs prestatie verhouding mee moet nemen, maar de markt prijs. Het is namelijk een loterij of je bij AMD tegen MSRP kan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik zat nog ff naar de claims / cijfers van AMD te kijken, en toen viel me nog wat op.

Hieronder Cyberpunk met zijn 1.7x performance claim voor de 7900XTX tov de 6950XT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbF4vc1W4tAkmV-AbZyfoYSnSaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfaqqJblkvNaJjAco0aIxX1V.jpg?f=fotoalbum_large

In de review van Tweakers kloppen de cijfers van AMD best wel, alleen de 6950XT is stukje sneller, waardoor de 1,7x natuurlijk niet gehaald gaat worden…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Il8GbCWY3cmsdqzOlpsm6F1ZXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwLNkbTgQQhiINygMUieM3Se.jpg?f=fotoalbum_large

Dat wordt nog erger - 1,43x - in deze review, waar de 7900XTX cijfers wel aardig kloppen (2fps lager), maar de 6950XT veel hogere fps laat zien - 43fps vs 49fps, ofteel 14% hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3prAvEGLaBg2xoH0tzfp_IkiC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36d9gL6KfR2Mc0bbLwqQgIcg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb niet naar andere games gekeken, maar als dit over de gehele linie zo is, dan valt eea natuurlijk tegen, en is de 1,5x-1,7x performance verbetering eerder 1,3x-1,4x 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:55
@Verwijderd
Op launch dag was het spannend en zat ik er naast.
Dag erna kon ik twee units bestellen en gisteren heb ik op amd.com een XTX besteld voor mijn broertje.

Gisteren was helemaal geen moeite, opende de site en kon zonder refreshen oid een bestelling plaatsen.

Wat mij betreft net zo makkelijk, zoniet makkelijker dan de vorige generatie.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

raymondw schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:08:
@Verwijderd
Op launch dag was het spannend en zat ik er naast.
Dag erna kon ik twee units bestellen en gisteren heb ik op amd.com een XTX besteld voor mijn broertje.

Gisteren was helemaal geen moeite, opende de site en kon zonder refreshen oid een bestelling plaatsen.

Wat mij betreft net zo makkelijk, zoniet makkelijker dan de vorige generatie.
Ik heb dan dus ongelooflijke pech, want elke keer als ik op de site kijk is er of een queue of alleen een XT te koop. Launch day en afgelopen Donderdag kwam ik in een queue en heb gisteren en vandaag paar keer gekeken, niets te krijgen behalve XT's.

Misschien heb je geluk gehad dat iemand geannuleerd had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:35:
[...]
Ik zit nu met een GPU die games niet op de native resolutie van mijn schermen kan spelen en simpel gezegd ga ik niet nog eens wachten op iets wat misschien gaat gebeuren.
We hebben het niet bepaald over een grote gok. Het is altijd al zo geweest dat de beschikbaarheid binnen afzienbare tijd na launch veel beter wordt, behalve ten tijde van miningbooms. Maar daar is nu geen zicht op dat dit weer gaat gebeuren.

Dat je na twee keer iets proberen te kopen in de eerste week (!!) na release al gaat verwijzen naar de problemen met de 3000-serie en denkt dat het lang kan duren voordat je normaal die kaart kunt kopen is volgens mij gewoon een gevalletje trauma waar je nog niet overheen bent en geen logische analyse.

Alles wijst er juist op dat de beschikbaarheid helemaal niet zo slecht is en dus vermoedelijk relatief snel normaliseert (en nogmaals, de beschikbaarheid is zo kort na release zelden tot nooit echt goed).

Ik vind het zelf een beetje vreemd dat je na 4 jaar met een kaart niet even een maandje extra kunt wachten voor een nieuwe. Is dat dan niet gewoon FOMO?

[ Voor 6% gewijzigd door Ludewig op 17-12-2022 14:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-10 23:52
Hier nog een mooi stuk over A0 stepping en shader-prefetching.

https://www.tomshardware....r-pre-fetching-works-fine

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik snap niet waarom de derde en vierde opties niet worden overwogen?
3) Daadwerkelijk afgeprijsde videokaart van de vorige generatie voor zover ze er nog zijn?
4) Call de bluff en koop niks?

Want deze prijzen zijn zeker een bluff van AMD. Ze zetten dit product voor een enorme meerprijs in de markt en kijken wel hoeveel mensen het kopen. Ondertussen hebben we maandenlang gezien dat AMD hun prijzen wil verlagen als ze niet verkopen. Het idee dat de RX7900 series goed gaat verkopen is twijfelachtig met hoe ze presteren en hoeveel ze kosten.

Tweede is dat dit soort launches meestal gepaard gaan met een initiële grote vraag die ze niet kunnen voldoen. Dat lijken ze nu gewoon bij AMD in eigen zak te steken met deze prijzen. Leverbaarheid zal de komende weken toenemen en dan is het maar de vraag of die leveringen worden verkocht of blijven liggen. Tja ik vermoed zo dat de vraag voor een dergelijke videokaart helemaal niet zo groot is. En veel mensen met het geld hebben waarschijnlijk recentelijk al een RTX4090, RTX4080, RTX3090Ti, RTX3080Ti, RTX3080, RX6900XT of RX6800XT gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ludewig schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:26:

Ik vind het zelf een beetje vreemd dat je na 4 jaar met een kaart niet even een maandje extra kunt wachten voor een nieuwe. Is dat dan niet gewoon FOMO?
Hoezo FOMO? Ik schuif de boek al zeker twee jaar voor me uit. Over een maand wordt er weer iets aangekondigd waar ik op kan wachten en wat nog betere prijs prestatie is. Toen 4090 uitkwam heb ik het ook al uitgesteld want AMD zou eindelijk gaan concurreren, maar het is niet alleen de prijs, ook de prestaties vallen gewoon tegen.

Ondertussen zit ik door dat uitstellen op een flink budget en kan ik makkelijk een 4090 kopen. Prijs prestatie niet eens zoveel slechter als een xtx tegen MSRP, maar geen enkel compromis aan de prestaties. Als je het geld hebt is dat nu de meest toekomst bestendige optie en de prijs premium voor halo kaarten die ik altijd betaald heb voor de Ti kaarten valt deze keer gigantisch mee door de tegenvallende prestaties en vooral hoge relatieve prijs van zowel de nieuwe AMD kaarten als de 4080.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:10
Verwijderd schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:10:
[...]

Hoezo FOMO? Ik schuif de boek al zeker twee jaar voor me uit. Over een maand wordt er weer iets aangekondigd waar ik op kan wachten en wat nog betere prijs prestatie is. Toen 4090 uitkwam heb ik het ook al uitgesteld want AMD zou eindelijk gaan concurreren, maar het is niet alleen de prijs, ook de prestaties vallen gewoon tegen.

Ondertussen zit ik door dat uitstellen op een flink budget en kan ik makkelijk een 4090 kopen. Prijs prestatie niet eens zoveel slechter als een xtx tegen MSRP, maar geen enkel compromis aan de prestaties. Als je het geld hebt is dat nu de meest toekomst bestendige optie en de prijs premium voor halo kaarten die ik altijd betaald heb voor de Ti kaarten valt deze keer gigantisch mee door de tegenvallende prestaties en vooral hoge relatieve prijs van zowel de nieuwe AMD kaarten als de 4080.
Had je bijna een plusje gegeven tot de laatste zin. Dat is toch juist het hele probleem? Die 4090 is veel te duur omdat alles dat eronder zit ook veel te duur is. Ik bedoel ik snap je redenering heel goed en ik snap dat langer wachten ook niet altijd de gewenste uitkomst biedt (en je weer dichter op de volgende generatie uitkomt), maar deze prijzen zijn echt absurd. Dan kan je wel stellen dat je nu geld genoeg hebt, maar dat maakt het natuurlijk nog niet helemaal ok.

Anyway, natuurlijk moet je zelf weten wat je met je geld doet en als je een 4090 wil kopen, doe het gewoon, maar het zijn wel echt belachelijke prijzen en om dat te vergelijken met de premium prijs voor eerdere halo-kaarten, nee, zelfs dat werkt niet echt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Verwijderd
Toen 4090 uitkwam heb ik het ook al uitgesteld want AMD zou eindelijk gaan concurreren, maar het is niet alleen de prijs, ook de prestaties vallen gewoon tegen.
Maar blijkbaar vielen de prestaties ook niet zoveel tegen dat je alsnog twee keer hebt geprobeerd om een 7900 XTX te kopen, maar alleen maar omdat je in de eerste week geen kaart kon scoren, wil je nu weer iets anders.

We wisten een maand geleden ook al dat de 7900 XTX kort na de lancering vermoedelijk niet makkelijk beschikbaar zou zijn, zeker als het een relatief goede kaart zou zijn. Dus je idee dat AMD met een heel goede kaart zou komen die dan ook goed beschikbaar zou zijn, was erg onrealistisch. We hebben ook na de 4090-launch gezien dat de winkels bij grote vraag de prijzen gewoon omhoog gooien en als het echt een goede deal was geweest, was de vraag hoog geweest.

Op dit moment kun je sowieso geen goede deal scoren. Het goede nieuws is dat je door te wachten nu wel een 4090 kunt scoren voor rond MSRP. Koop die nu maar gewoon, want volgens mij wil je dat eigenlijk. Daar is op zich best veel voor te zeggen, want die kaart is vaak CPU-limited, dus is er een goede kans dat de kaart enigszins 'meegroeit' met toekomstige CPU's. Je hebt ook 24 GB, wat de levensduur ook verhoogd.

Goede kans dat het gat tussen de 4080 en 4090 in de toekomst gaat groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Overigens is het mogelijk dat het AMD lukt om later een stuk meer performance uit de 7900 XTX te halen, want we zien dat het er wel inzit. Al betekent dat niet dat het er ook uit te halen is.

[ Voor 18% gewijzigd door Ludewig op 17-12-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Ff tussendoor.... Zag vandaag pas voor het eerst een 6800xt TUF (tenminste, dat stond op een kaartje die erbij stond bij MM). Zag hem zitten in een kast en damn wat is zon ding groot. Is iedere TUF zo mega veel groter uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

meljor schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:19:
Ff tussendoor.... Zag vandaag pas voor het eerst een 6800xt TUF (tenminste, dat stond op een kaartje die erbij stond bij MM). Zag hem zitten in een kast en damn wat is zon ding groot. Is iedere TUF zo mega veel groter uitgevoerd?
RX6800XT valt nog mee. De RX7900XTX TUF is echt belachelijk. :P
https://www.asus.com/moth...0xt-o16g-gaming/techspec/
https://www.asus.com/moth...xtx-o24g-gaming/techspec/
320 x 140.2 x 57.8 mm
352.9 x 158.2 x 72.6 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:39

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Like in many cases in life, bigger ís better.. :7 :Y)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Wauw, extra opletten dus bij aanschaf, mijn 6900xt reference kaart is daarbij maar een baby :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ludewig schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:01:
@Verwijderd

[...]

Maar blijkbaar vielen de prestaties ook niet zoveel tegen dat je alsnog twee keer hebt geprobeerd om een 7900 XTX te kopen, maar alleen maar omdat je in de eerste week geen kaart kon scoren, wil je nu weer iets anders.
Klopt ik heb het geprobeerd en kreeg deja vu naar de pogingen een 6900XT te bemachtigen bij drops.

Het grootste probleem is echter dat 27 december mijn neefje langs komt die heeft gespaard voor een pc en krijgt van mij een aantal onderdelen waar hij geen geld meer voor had. Dan heb ik een extra GPU nodig. Met kerst en alles moet ik dus wel op tijd besteld hebben om alles binnen te hebben. Wachten op een kans bij de drop die ik donderdag verwacht is dus geen optie en zoals gezegd 4090 is voor ongeveer msrp te krijgen en dan maandag of dinsdag in huis.

Dit had ik niet ingecalculeerd toen ik dat een half jaar geleden heb beloofd,maar die jongen heeft hard gespaard van zn zakgeld en ga ik nu niet teleurstellen.

Ik ben er inderdaad wel uit en bestel morgen een 4090.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 13:27
In fact, we're told the company launched with A0-revision silicon for almost all of the 6000 series and most of the 5000 series.
Sterker nog, A0 is de standaard. A1 of hoger is juist de uitzondering. Bij Nvidia is A2 en hoger de uitzondering, want zij nummeren pas vanaf A1. GF100 was A3, rest van GF10x en alles van GF11x A1, GK104 en GK107 A2 en de rest A1, GM107 A2. Maxwell, Pascal, Turing, Ampère en Ada allemaal A1.

Aan AMD's kant is het veel lastiger, want zij zetten dat niet zo op de packages. Maar bij mijn weten is het enkel Fiji geweest waar ze een tweede spin hebben gedaan, daarvoor moet je helemaal terug naar volgens mij R600 (38xx).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Werelds Heb je even? Maar 606 pagina's. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
Zo lang niet nee, badkamer verbouwing vreet wat tijd :+

Even snel gescand, staat vrij weinig over aantal cycles of de hardware in. WMMA lijkt wel wat beperkingen te hebben qua operand layout, maar ik moet eerlijk toe geven dat ik geen flauw benul heb of er bij de tensor cores van Nvidia soortgelijke beperkingen zijn of niet.

Zal inmiddels vast wel uitgeplozen worden, als ik wat tijd vind leg ik hem wel eens naast de RDNA2 ISA, grote delen zullen wel overeenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

VOPD maar opgezocht. :)
7.6. Dual Issue VALU
The VOPD instruction encoding allows a single shader instruction to encode two separate VALU operations
that are executed in parallel. The two operations must be independent of each other. This instruction has
certain restrictions that must be met - hardware does not function correctly if they are not. This instruction
format is legal only for wave32. It must not be used by wave64’s. It is skipped for wave64.
The instruction defines 2 operations, named "X" and "Y", each with their own sources and destination VGPRs.
The two instructions packed into this one ISA are referred to as OpcodeX and OpcodeY.
• OpcodeX sources data from SRC0X (a VGPR, SGPR or constant), and SRC1X (a VGPR);
• OpcodeY sources data from SRC0Y (a VGPR, SGPR or constant), and SRC1Y (a VGPR).
The two instructions in the VOPD are executed at the same time, so there are no races between them if one
reads a VGPR and the other writes the same VGPR. The 'read' gets the old value.
Restrictions:
• Each of the two instructions may use up to 2 VGPRs
• Each instruction in the pair may use at most 1 SGPR or they may share a single literal
◦ Legal combinations for the dual-op: at most 2 SGPRs, or 1 SGPR + 1 literal, or share a literal.
• SRC0 can be either a VGPR or SGPR (or constant)
• VSRC1 can only be a VGPR
• Instructions must not exceed the VGPR source-cache port limits
◦ There are 4 VGPR banks (indexed by SRC[1:0]), and each bank has a cache
◦ Each cache has 3 read ports: one dedicated to SRC0, one dedicated to SRC1 and one for SRC2
▪ A cache can read all 3 of them at once, but it can’t read two SRC0’s at once (or SRC1/2).
◦ SRCX0 and SRCY0 must use different VGPR banks;
◦ VSRCX1 and VSRCY1 must use different banks.
▪ FMAMK is an exception : V = S0 + K * S1 ("S1" uses the SRC2 read port)
◦ If both operations use the SRC2 input, then one SRC2 input must be even and the other SRC2 input
must be odd. The following operations use SRC2: FMAMK_F32 (second input operand);
DOT2ACC_F32_F16, DOT2ACC_F32_BF16, FMAC_F32 (destination operand).
◦ These are hard rules - the instruction does not function if these rules are broken
• The pair of instructions combined have the following restrictions:
◦ At most one literal constant, or they may share the same literal
◦ Dest VGPRs: one must be even and the other odd
◦ The instructions must be independent of each other
• Must not use DPP
• Must be wave32.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ms4opXwQJ5ZyymLXtTYiZn5TCwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LupcohIixLXlekZd42kGFXYZ.jpg?f=fotoalbum_large

Kort gezegd hoe ik het begrijp (ben moe :P), komt het erop neer dat als er een instructie uit de VOPD X lijst uitgedeeld word, er nog een instructie uit de VOPD Y lijst gehaald kan worden als het een wave32 is. Die tweede set aan ALU's lijkt alleen veel basaler te zijn omdat ze eigenlijk alleen maar een kleine subset aan alle FP32 instructies kunnen doen alsmede een paar binary, een FP32/FP16 packed math en een unsigned integer (Add_NC_U32). In de praktijk zal dit voornamelijk een floating point speedup zijn.

Verder lijkt RT nog steeds 4x Ray/Box intersection en 1x Ray/Triangle intersection te zijn. Alle winst zit dus in BvH creatie, culling en denoising want er lijkt nul daadwerkelijke verbetering in RT ray casting per CU te zijn.

Qua shaders hebben ze dit voor de verschillende API's:
GS = Geometry Shader
CS = Compute Shader
PS = Pixel Shader
HS = Hul Shader
Verder is de legacy pipeline weg. Je hebt alleen nog Mesh Shaders en de NGG die geïntroduceerd werd in Vega en kapot was. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnJQD0lq6d-A1JWLGEptvfh5mKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QABzEXJsA5vx6jY3bieITQ2L.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste is dat wave32 nog steeds single issue is (duh) en wave64 is ook nog steeds dual issue, dus eerst de helft en dan de andere helft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Mars Warrior schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:05:
Ik zat nog ff naar de claims / cijfers van AMD te kijken, en toen viel me nog wat op.

Hieronder Cyberpunk met zijn 1.7x performance claim voor de 7900XTX tov de 6950XT

[Afbeelding]

In de review van Tweakers kloppen de cijfers van AMD best wel, alleen de 6950XT is stukje sneller, waardoor de 1,7x natuurlijk niet gehaald gaat worden…

[Afbeelding]

Dat wordt nog erger - 1,43x - in deze review, waar de 7900XTX cijfers wel aardig kloppen (2fps lager), maar de 6950XT veel hogere fps laat zien - 43fps vs 49fps, ofteel 14% hoger.

[Afbeelding]

Ik heb niet naar andere games gekeken, maar als dit over de gehele linie zo is, dan valt eea natuurlijk tegen, en is de 1,5x-1,7x performance verbetering eerder 1,3x-1,4x 8)
Test details doen er toe in die AMD slides. 6950XT is bijv. getest in een systeem met DDR4, terwijl de 7900XTX een systeem met DDR5 kreeg. Ja zo haal je wel de 1,7...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
[...]

Vega 10 niet maar je had later wel Vega 20 of ze daar de hardware issues ook opgelost hebben weet ik niet maar hij Clockt wel veel hoger zal vooral door tsmc 7nm komen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
[...]

De meeste videokaarten zijn A0, en meerdere respins betekent niet dat het er beter van wordt.
https://www.tomshardware....r-pre-fetching-works-fine
AMD didn't respond to our queries on whether or not it used A0 silicon for the first wave of RDNA 3 CPUs, but industry sources tell us that the company did use A0 silicon for Navi31. In fact, we're told the company launched with A0-revision silicon for almost all of the 6000 series and most of the 5000 series.

This is not indicative of an 'unfinished product.' The goal of all design teams is to nail the design on the first spin with working, shippable silicon. Nvidia, for instance, often ships A0 stepping silicon, too.
en
There are also many examples of chips that had issues in the design/verification process that required multiple steppings to come to market. For instance, Sapphire Rapids was last known to be on the 12th stepping, and it still hasn't shipped in volume (A0, A1, B0, C0, C1, C2, D0, E0, E2, E3, E4, and E5 stepping — technically 5 base spins). Naturally, that has led to severe production delays and missed launch dates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:01:
[...]

Vega 10 niet maar je had later wel Vega 20 of ze daar de hardware issues ook opgelost hebben weet ik niet maar hij Clockt wel veel hoger zal vooral door tsmc 7nm komen.
Voor Vega 20 zal AMD absoluut het vloerplan van Vega 10 hebben moeten aanpassen. Immers heeft Vega 20, vier HBM2 stacks en Vega 10 heeft er twee. ;)

Maar omdat we een enorme discrepantie hebben tussen aan de ene kant gaming en de andere kant rendering clock speeds en de eerste kleine testen ook verbruik, lijkt de meest logische verklaring dat er een power leak zit ergens in een element van de 3D pipeline dat games wel constant gebruiken en 3D rendering veel minder.

Tja iets zoals Blender gebruikt voornamelijk op INT met Compute Shaders en haalt N31 zo te zien makkelijk 55% (of nog veel meer) eruit over N21 als ik hierop afga. Dit terwijl de RX7900XTX maar 20% meer hardware heeft en er ook geen enkele verbetering in rekenkracht in die RDNA3 CU's zit hiervoor. Ik durf wel te stellen dat dit behoorlijk goed werkt.
Afbeeldingslocatie: https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=84706

De 3D graphics pipeline niet bepaald...
Dan kan je het waarschijnlijk in drie plekken vinden:
1) Er zit iets mis in de graphics command processor (scheduler) die onnodig veel energie verbruikt en clock speeds laat inzakken. Maar die vind ik wat onwaarschijnlijk.
2) Er zit iets mis in de nieuwe CU. Dat kan de tweede set ALU's zijn maar als die echt niet werkte dan zou je denken dat AMD ze uit had gezet. Het kan ook misgaan in FP operaties of een bepaalde operatie. Ook heeft AMD de meer traditionele pipeline nu verwijderd. Die NGG werd alleen al sinds RDNA1 actief gebruikt.
3) Het zit in de Render Backend Engines die de rasterisarisation doen.

Ik zou eigenlijk zelf wel willen gaan testen maar ik vind het er veel te duur ervoor. Zeker omdat ik ook zou willen zien wat er gebeurd met een waterblok, verschillende wattages en verschillende workloads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Jay ziet dat de geheugenklok flink omlaag duikt als hij de kaart overklokt:

YouTube: AMD 7900XTX VRAM Issue leads to HUGE Performance LOSS! - BEWARE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilsson1234
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-10 19:11
Volgens zijn testing is dat alleen met de reference kaarten, de AIB kaarten hebben dat probleem niet volgens hem ;) Ik krijg aankomende week mijn XFX binnen eens kijken of ik hetzelfde probleem ervaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Hoe kom je daarbij? Hij test in de video met een Powercolor en zegt dat hij hetzelfde gedrag ziet als met de reference kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilsson1234
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-10 19:11
Ludewig schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:22:
Hoe kom je daarbij? Hij test in de video met een Powercolor en zegt dat hij hetzelfde gedrag ziet als met de reference kaart.
Huhhhh? Zal zeer waarschijnlijk erover heen hebben gekeken :P zal eens opnieuw kijken.
Zoals ik zei ik krijg binnenkort mijn xfx binnen kijken of ik dan hetzelfde ervaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ludewig schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:22:
Is die Power color geen ref. design kaart? *Heb de vid nog niet bekeken*

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Powercolor is een AIB. Verder geen idee wat er onder de heatsink zit. Nog geen teardown gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Ludewig ik weet dat power color een AIB is, maar de meeste 7900 kaarten dat nu te koop zijn/waren zijn (volgens mij) reference designs, maar dan eventueel emt hun eigen kleurtje.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Jayz2Salt; goed dat hij onderzoek doet, nu hopen dat iemand met meer kennis van de materie het verder oppakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-10 21:08
nilsson1234 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:04:
[...]

Volgens zijn testing is dat alleen met de reference kaarten, de AIB kaarten hebben dat probleem niet volgens hem ;) Ik krijg aankomende week mijn XFX binnen eens kijken of ik hetzelfde probleem ervaar :D
Je vergeet wel iets belangrijk toe te voegen ivm de AIB kaarten. Ook in de video te zien. Hij had deze video evengoed in 1minuut kunnen gieten, maar zo is hij dan.

https://twitter.com/JayzT...hASoEQ4RQcrid0BlqAeA&s=19Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hqx1n29lD6B2jtEUADmZWHVzeaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DgmHf2cICcz5FVYfaK6W7Hun.png?f=fotoalbum_large

Voorlopig denk ik, net als bij voorgaande kaarten, dat een set van regeltjes onder de motorkap streven naar een gezonde balans. Een thermisch of powerdraw balans? Een watergekoelde kaart kan al meer duidelijkheid geven imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjorntju
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 00:34
Damic schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:34:
[...]

Is die Power color geen ref. design kaart? *Heb de vid nog niet bekeken*
De kaart heeft drie 8 pin connectoren terwijl de reference design er twee heeft, dus ik vermoed custom PCB:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFq7LcG9It_qqDF7Fa7rzLszZh8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C3YJtonuDvlfotqCfev84IbA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Spacewide schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:32:
[...]

Je vergeet wel iets belangrijk toe te voegen ivm de AIB kaarten. Ook in de video te zien. Hij had deze video evengoed in 1minuut kunnen gieten, maar zo is hij dan.

https://twitter.com/JayzT...hASoEQ4RQcrid0BlqAeA&s=19[Afbeelding]

Voorlopig denk ik, net als bij voorgaande kaarten, dat een set van regeltjes onder de motorkap streven naar een gezonde balans. Een thermisch of powerdraw balans? Een watergekoelde kaart kan al meer duidelijkheid geven imo.
Oh N31 heeft zeker dynamische clock speeds die gebalanceerd worden. Maar ik denk dat het een balans is op vermogen en bepaalde workload waarbij het noemenswaardig dat van wat we nu weten, Compute Shaders veel minder zware belasting geven qua vermogen en dus veel hogere clock speeds toestaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Spacewide schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:32:
[...]

https://twitter.com/JayzT...hASoEQ4RQcrid0BlqAeA&s=19[Afbeelding]

Het zou vrij amateuristisch zijn als Jay dit zelf niet gevalideerd heeft, maar zou dit geen clockstretching kunnen zijn? Ik weet nog dat bij Ryzen mensen ook 'onmogelijke' overclocks behaalden, maar wanneer puntje bij paaltje kwam en er een benchmark gedraaid werd de resultaten ook niet strookten met de overclock. En toen bleek dat er simpelweg de hogere frequentie wel werd getoond in monitoringsapplicaties, maar dat deze effectief niet behaald werd of iets in die strekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:41
Ik heb de upgrade van mijn 980ti voor nu uitgesteld. Ik vroeg mij af wanneer kunnen we eerste drivers verwachten die de boel mogelijk fixen of verbeteren? Ik ben totaal niet in de loop. Hoelang duurde het bijv voordat 6900XT "aged like fine wine"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dennism schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:19:
[...]
Het zou vrij amateuristisch zijn als Jay dit zelf niet gevalideerd heeft, maar zou dit geen clockstretching kunnen zijn? Ik weet nog dat bij Ryzen mensen ook 'onmogelijke' overclocks behaalden, maar wanneer puntje bij paaltje kwam en er een benchmark gedraaid werd de resultaten ook niet strookten met de overclock. En toen bleek dat er simpelweg de hogere frequentie wel werd getoond in monitoringsapplicaties, maar dat deze effectief niet behaald werd of iets in die strekking.
Zo zo maar kunnen dat dit ook in de GPU's zit:
Clock Stretching is a safety feature that is built into all AMD Ryzen CPUs. When the CPU thinks the actual voltage is too low to sustain a stable system at a given frequency, it will reduce the clock period until the voltage is back at the acceptable level.

The result of clock stretching is that while the system will report the Core Frequency as usual, the effective clock will be lower. So, since a lower amount of clock cycles occur the performance will also be lower.
Wat je ziet (hoge frequentie) en wat je merkt (lage frequentie) klopt in ieder geval.

Krijg wel het idee dat Navi 3 een chip is met veel potentie, maar door temperatuur en/of power limieten nog niet de echte potentie kan laten zien 8)

Verder vond ik nog op internet (weet niet meer waar, teveel tabbladen) dat de hardware bug die in N31 (zou) zit(ten) ook in N33 zit, maar in N32 is gefixed. Dit zou ook de mogelijke reden zijn dat men geswitched is vwb de release volgorde en dat N33 daarom naar achteren is geschoven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Jay is sowieso vrij amateuristisch, grotendeels door luiheid.

Als zijn bevinding klopt is het geen clockstretching want de performance gaat echt omlaag. Ik zou dan denken dat de GPU microcode niet lekker is, want volgens mij regelt dat hoe de GPU reageert op een power limit.

Ik ben natuurlijk geen microcode-programmeur, maar aangezien de geheugensnelheid vaak belangrijker lijkt dan de compute-klok, en geheugen relatief weinig vermogen gebruikt, zou ik denken dat de power limit de compute-klok zou moeten beperken. Het geheugen zou dan zoveel watt mogen gebruiken als hij wil.

Ik zou de geheugenklok eerder af laten hangen van het aantal error correcties en die terugklokken als de correcties boven een bepaalde grens komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ludewig op 19-12-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ludewig schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:32:
Jay is sowieso vrij amateuristisch, grotendeels door luiheid.

Als zijn bevinding klopt is het geen clockstretching want de performance gaat echt omlaag. Ik zou dan denken dat de GPU microcode niet lekker is, want volgens mij regelt dat hoe de GPU reageert op een power limit.
Hij heeft 2 dingen gezien:
  • Teruglopende klok bij toename van klok frequentie op de referentie kaart
  • Correcte klok waardes, maar teruglopende performance op de AIB kaart.
De 1ste kan komen door power budget, de tweede door de genoemde beveiliging, en dus clock stretching.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ludewig schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:32:

Als zijn bevinding klopt is het geen clockstretching want de performance gaat echt omlaag.
Maar dat is juist bij Clock Stretching ook het geval, je ziet dan bijv. 4.5Ghz bij een cpu omdat je 45x100 hebt ingesteld, terwijl deze maar de performance levert van 4Ghz bij wijze van.

Zo'n zelfde soort fenomeen lijkt Jay hier ook te zien met een GPU die 3.1Ghz aangeeft, maar niet de prestaties levert die bij 3.1Ghz hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Dennism

Maar wat hij ziet is dat de prestaties juist lager zijn dan zonder OC en ook dat de getoonde geheugenklok lager is. Dat klopt niet met een scenario waar de kloks slechts minder schalen dan wordt getoond. Hier hebben we negatieve schaling van de geheugenklok en de kaart als geheel.

Overigens is het helemaal niet vreemd om slechte prestaties te hebben bij een hoge compute-klok, wanneer de geheugenklok inzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ludewig schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:55:
@Dennism

Maar wat hij ziet is dat de prestaties juist lager zijn dan zonder OC en ook dat de getoonde geheugenklok lager is. Dat klopt niet met een scenario waar de kloks slechts minder schalen dan wordt getoond. Hier hebben we negatieve schaling van de geheugenklok en de kaart als geheel.

Overigens is het helemaal niet vreemd om slechte prestaties te hebben bij een hoge compute-klok, wanneer de geheugenklok inzakt.
Ik denk dat jij het over zijn andere vaststelling hebt (die met de geheugenkloks op de ref kaart), ik heb het over het laatste deel van deze tweet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hqx1n29lD6B2jtEUADmZWHVzeaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DgmHf2cICcz5FVYfaK6W7Hun.png?f=fotoalbum_large

Een Red Devil die 3100Mhz rapporteert, geen afwijking ziet in geheugenclocks 100% utilization, maar toch mindere prestaties dan je van die waardes zou mogen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Sjenker schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:30:
Ik heb de upgrade van mijn 980ti voor nu uitgesteld. Ik vroeg mij af wanneer kunnen we eerste drivers verwachten die de boel mogelijk fixen of verbeteren? Ik ben totaal niet in de loop. Hoelang duurde het bijv voordat 6900XT "aged like fine wine"
In het geval van de 6xxx generatie hebben we op de vernieuwde DX11 drivers geen grote sprongen gezien. De DX11 drivers waren overigens voor alle modellen, dus ook de oudere generaties.
Gezien de driver problemen met de 5xxx in het begin (denk nog steeds dat het een hardware bug was in eerdere modellen) duurde het iets van een half jaar.

Helaas is mijn glazen bol mistig vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Dennism

Ja, ik weet niet wat daar aan de hand is.

Ik ga in elk geval de komende 3-6 maanden eens lekker achterover zitten om te kijken wat er allemaal gebeurd. Deze kaarten zijn nog nauwelijks aan de tand gevoeld en het is interessant om te zien wat we de komende periode gaan zien. Ben ook benieuwd naar de meer diepgravende analyse van Chips and Cheese.

Daarnaast eens kijken wat N32 gaat doen en wat de markt als geheel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Het is vrij lastig om hier iets over te zeggen als je geen AMD ingenieur bent:

- nieuw CU ontwerp
- nieuwe node
- nieuwe chiplet design

^^ niet helemaal wetenschappelijk/ingenieur-minded, om 3 dingen tegelijkertijd te veranderen. Liefst verander je er maar 1, zoals Nvidia deed (alleen nieuwe node).

Met daarbij:
- betere BIOS / microcodes nodig?
- betere drivers nodig?
- respin nodig (?)

De AIB modellen met 3 8-pin connectors zullen meer vermogen en koeling bieden, waardoor deze issues "brute forced" kunnen worden.

Er een hoop "fine wine" potentieel in RDNA3 drivers, maar ik verwacht dat de BIOS / microcodes en quickfix van de drivers geen jaren gaat duren, eerder een maand of 1 à 2. En dat die er voor de referentie modellen zeker gaan komen, de performance is nu onder de maat en gaat alleen voor bepaalde games toevallig "goed".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 20:04
Ik vond het volgende stukje in HardwareNews (van UFD Tech) over alle aantijgingen richting AMD over niet goed werkende shaders en het uitbrengen van een A0 versie verhelderend (van 0:36 tot 4:56):

TLDR;
- AMD beweert dat de shaders shader prefetch (thanks @Werelds) die op de kaarten zitten en waarvan mensen denken dat ze niet goed functioneren uberhaupt niet bedoelt zijn om te werken. Ze zitten erop als 'experimentele tech' en worden misschien pas in een volgende generatie bordjes daadwerkelijk geactiveerd
- Dat je 'A0' revisies ziet is juist erg goed en knap van de engineers. Het betekent dat er maar 1 uitvoering nodig was om van een ontwerp op de tekentafel naar een werkend exemplaar in de praktijk te gaan.

[ Voor 56% gewijzigd door pixeled op 20-12-2022 11:15 . Reden: TLDR toegevoegd, shader prefecht ipv shaders ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
pixeled schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:14:
Ik vond het volgende stukje in HardwareNews (van UFD Tech) over alle aantijgingen richting AMD over niet goed werkende shaders en het uitbrengen van een A0 versie verhelderend (van 0:36 tot 4:56):

[YouTube: RIP AMD's New GPUs?]

TLDR;
- AMD beweert dat de shaders die op de kaarten zitten en waarvan mensen denken dat ze niet goed functioneren uberhaupt niet bedoelt zijn om te werken. Ze zitten erop als 'experimentele tech' en worden misschien pas in een volgende generatie bordjes daadwerkelijk geactiveerd
- Dat je 'A0' revisies ziet is juist erg goed en knap van de engineers. Het betekent dat er maar 1 uitvoering nodig was om van een ontwerp op de tekentafel naar een werkend exemplaar in de praktijk te gaan.
precies: "Driver and BIOS issues", maar geen respin per se nodig.

Wil je eerder die betere performance zien? AIB model nemen met extra sap en koeling :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

sunsmountain schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:50:
[...]

precies: "Driver and BIOS issues", maar geen respin per se nodig.

Wil je eerder die betere performance zien? AIB model nemen met extra sap en koeling :)
Yup.
Als extra sap en koeling het probleem is, dan moet een kaart met waterkoeling dat aantonen, toch 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Werelds
pixeled schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:14:
- AMD beweert dat de shaders die op de kaarten zitten en waarvan mensen denken dat ze niet goed functioneren uberhaupt niet bedoelt zijn om te werken. Ze zitten erop als 'experimentele tech' en worden misschien pas in een volgende generatie bordjes daadwerkelijk geactiveerd
Ik moet je toch even corrigeren: het gaat niet om shaders (rekeneenheden), het gaat om shader prefetch (data laden). Het tweede is bedoeld om het eerste sneller te laten verlopen door data al te laden vóór deze gebruikt wordt.

Ik heb even snel naar de code gekeken en de manier waarop die functie wordt aangeroepen betekent inderdaad dat prefetch gewoon aan staat. Het verschil met andere generaties is dat (en dit is waar mijn kennis niet ver genoeg rijkt, dus ik kan hier mis zitten) ze geen vaste grootte lijken definiëren voor RDNA3 terwijl de rest gebonden is aan het aantal cache lines. De return value wordt gebruikt voor een bitmask dat ze naar een register schrijven. Nu weet ik niet of en waar díe functie aangehaald wordt, daarvoor is het te veel werk om alle references te vinden op GH of GL, dat doe ik liever in een IDE :P

0 betekent in dit geval niet "uit", omdat elke call naar deze functie een OR van meerdere masks is. Het betekent gewoon dat ze terugvallen naar een standaard mask. Wat dat precies inhoudt weet ik verder niet, dat is te veel graafwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

bjorntju schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:52:
[...]

De kaart heeft drie 8 pin connectoren terwijl de reference design er twee heeft, dus ik vermoed custom PCB:

[Afbeelding]
Ha die kaart :D ja nee dat is geen standaard design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik ben het weer kwijt, maar euhm wanneer mogen de AIB's los gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-10 21:08
De gelukkigen met een REDDEVIL 7900xtx kunnen een waterblok bij EKWB bestellen.

Webshop
Nieuwsartikel

Alphacool's antwoord op releasedatum voor een reference waterblok. Helaas zal het niet meer voor dit jaar zijn. Preciezer dan Q1 kan hij niet zijn.
https://forum.alphacool.c...t-x-gpus.3742/#post-22805
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwXHe3J3iFb8n-INOTyXNileOU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fofUazTHv8FAfYE1OJH3CEl9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Spacewide op 19-12-2022 20:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@ECP0WERS Bedankt hiervoor. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1QlWKQDhTm52ds_WfFK4xsBMnE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mxx2c2Gjo1tDkXumJlfzlTk7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://www.club386.com/wp-content/uploads/2022/12/26630664RadeonRX7900XTX-06-1200x654.png
https://www.club386.com/a...iew-rise-of-the-chiplets/

Helaas blijkt de 3D mark website weer eens compleet niet normaal doorzoekbaar, maar indirect zie ik het al.
Nauwelijks een verschil tussen mesh en niet mesh shaders. Nu is er heel wat veranderd in RDNA3 waardoor de GPU niet langer meer de legacy 3D pipeline meer bevat, maar AMD is er ook duidelijk over dat er wel apart een mesh shader pipeline bestaat en die lijkt bizar slechte scores op te leveren. Zeker als ik zie dat je blijkbaar zowel aan als uit rond de 3000MHz zit wat hoog is voor hoe de RX7900XTX nu presteert in 3D taken. Het is in ieder geval noemenswaardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
Mesh shaders zijn ook niet legacy, die zijn nog splinternieuw. Dat is dus 100% een bug. Als ik me niet vergis was dit echter iets waar AMD meer in de driver deed, moet ik even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:18:
Mesh shaders zijn ook niet legacy, die zijn nog splinternieuw. Dat is dus 100% een bug. Als ik me niet vergis was dit echter iets waar AMD meer in de driver deed, moet ik even opzoeken.
Ik zei niet dat mesh shaders legacy waren. Ik zei dat AMD hun legacy pipeline heeft uitgefaseerd en vervangen voor NGG. Daarnaast zijn mesh shaders. Verder RDNA3 ISA whitepaper gaf wat summiere details. ;)

Oh en een potentieel speeltje voor je. :+
https://videocardz.com/pr...icated-waterblock-from-ek
Als je er uiteindelijk toch voor gaat, dan zou ik in ieder geval graag 300/350/400W en clock speeds/performance zien zodat we schaling met lage temperaturen weten. :Y) :P

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-12-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:57:
Ik zei niet dat mesh shaders legacy waren. Ik zei dat AMD hun legacy pipeline heeft uitgefaseerd en vervangen voor NGG. Daarnaast zijn mesh shaders. Verder RDNA3 ISA whitepaper gaf wat summiere details. ;)
Nog niet gekeken naar de ISA :+
Oh en een potentieel speeltje voor je. :+
https://videocardz.com/pr...icated-waterblock-from-ek
Als je er uiteindelijk toch voor gaat, dan zou ik in ieder geval graag 300/350/400W en clock speeds/performance zien zodat we schaling met lage temperaturen weten. :Y) :P
Iets met een kat en een boom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:40:
[...]

Nog niet gekeken naar de ISA :+
Zijn maar een paar regels maar ze deden wel iets met software ja. :)
Iets met een kat en een boom ;)
Lijkt me logisch. Je hebt toch een "nieuwe GTX1080Ti" in je systeem zitten net zoals iedereen met een RTX2070/RTX2070S/RX5700XT/RTX2080/RTX2080S/RX6600XT/RX6650XT/RTX3060. Misschien zouden beide GPU vendors eens de hint moeten opvangen dat heel veel mensen al jarenlang rond dat prestatieniveau zitten zonder betaalbaar upgrade pad. :z

Ergens kan ik N31 op het moment ook niet echt aanraden. In ieder geval totdat duidelijk is wat er nu aan de hand is en of deze prijzen ook zo blijven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Je kunt de mazzel hebben dat ze de drivers flink verbeteren of de pech dat ze een snellere kaart uitbrengen voor hetzelfde geld. Het kan ook dat er een veel snellere refresh komt voor een hogere prijs.

Ze kunnen ook heel hardleers deze hoge prijzen lang houden of relatief snel beginnen met lagere prijzen.

Voor mij is het in elk geval makkelijk, want deze prijs/prestatie is voor mij niet acceptabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:04:
Zijn maar een paar regels maar ze deden wel iets met software ja. :)
Uit m'n hoofd behandelden ze de mesh shaders in typische AMD stijl en gooiden ze ze gewoon door de ALU's heen als normaal, omdat een mesh shader een beetje een kruising tussen een vertex en geometry shader is. Kan dus best zijn dat ze dat nu in de driver verpest hebben, dat ze hem niet goed splitsen tussen de units of iets dergelijks. Maar stiekem zou ik dan verwachten dat het ook kapot is voor RDNA2, want zo groot zijn de verschillen in dat stuk niet.
Lijkt me logisch. Je hebt toch een "nieuwe GTX1080Ti" in je systeem zitten net zoals iedereen met een RTX2070/RTX2070S/RX5700XT/RTX2080/RTX2080S/RX6600XT/RX6650XT/RTX3060. Misschien zouden beide GPU vendors eens de hint moeten opvangen dat heel veel mensen al jarenlang rond dat prestatieniveau zitten zonder betaalbaar upgrade pad. :z
De echte 1080 Ti ligt hier naakt voor me :'(

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/0lTn2AVnJoVM9L4PLFN4OKdr5E82ECZbz3pWUUnxkJdvuYcDEd7g9T5Yjo2IE_G-SNFxwp_HezRdQsz3C1RUXs9U0VcBz201l7vQtBWfcI_7_KkxRnu9S6iTAFrD-nk-KCkldxl-Em5R7VudiCUunSM7I-NBI-uDLnpPxy9UsCS_G0PGW73tnGkDn4wRKM-Ed7r0rxPog7dXAbhjvCsRNJcVd30IjGAfCQTcH75Vlh7p8OrLTec3O5fq_VFz5sMjH6JR9Lc_9rDPu0zZef2xozBZJrBBExIaAD2ZDz4-XkTuEAqr_qPCWxWYbscGbsWLbJRuj_8n71hPV7kKq8tRHX2xKpIrAemQ4LPEOeREgUN6dg8P3Kt_UUwVA1iwzYXhRljV0jSYRdgSluSqcwMVzcoSEFFCdMFUorOKBQXYChvttVdb5X9msCunLb_jUbWXVCRzw6MbegtzkUfICOzmTc2e_dKh_NZBxO5ZSYVu0h69ZWHqQTEPUYgp60Uk6j2zdLPQihVkYAYquJyp1WcEjF5vXWY-5J7pnmtJ-y-P3uXbhVkrqXBRi5KWhAVtVYh6w82iFFFb_hPtifwBdd-WM7KadJKoyJ-WR1vCVjYUllFeTJHWEXNs1maU9KpnnSFqQWheAKjA4u8hlQuUBBQs67DhCk7XhmRKUTsWAjJj8G87KkCNPNYGkai69Farb5sR_SDY4CswWa8CG6WSrLYKxX9xhSXHVg9jODPF12gPccU4M9f1Hu4XJDb6nsUxNtgXCh63KmKPc2H0b7o4qlkKBTcLhrCWKpwFGWql_C46C4BeCRXj5mZnjeiqNT6WWF0e2JHDQu4ExRFX6RAtKktKo4LzQZSG2VBbEHKFngA7ZZcYaZYWAlFAHQ66UNjWwbTsOhLqDMy9VLL8SuZdZ-ZW-nm49hYDs32NY8HzULyA9VS4VRykrY8MtAqlARloGNu51OKxZD7irGPFDFiE_9s=w894-h1192-no

Z'n bedekking ook:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-yKCCMIBiuM1YeZ5HLijtw43nmKjnbEMMwH7B8x_9bR2JDK8dp1XQqQ_cigcRzeyiYVrd9dfLdbHH6agM_yGMhYooRuqdFLFrpoF1IpVMAE2y6pHWSqGQTtw94Q_BMfWrPqEh3cMCURD_aTt1Q36iNntk3e6KnX642KEMKOiGvDXgYZa1UAXJNyA1F6vxCk9z7_q3a35zL2bWPIN3diD881mlgQB5pjkqxTgZCio3c7EnfMz9T2_6_I4sxWseFdbIH6RkkJf9ln_FCCmkpSR2tfCE1DGdHvgqXQ2JwL8-SrKfcyT2rTs5D6jY9japITFX5RxDh0BheMavwX-h9n884tHoiTlodf18dlqt2Juqq6yWVgMB_8EQCnEQp0eDSG-lycFVM3z-x9LCbMAIRrjmS4D_WdQyBSrAP4N0ZHTFnv2ubQGQ9zLUy9stgcyN6bBpd_KaX0FKQfTzcVPCKea6Am_YytC7dUCrg2sta_c-L0MjCW6HNyntJ5fN4UjP9_RA24SvmPS6Lg4UH5Q34tXY2-qcZS3uKAsP0gydO3mJY3QkGlpGKynUgy10QvMpP22XiG2Pec3S0a9bi5LktQFt8X9LH68LBoN8Hjw7ShptRTOwJrrnSVKXU-9d_P6bVSNKffnn1Dsr62zENFZVQuXDtwtF2UZDtizyGMCLzXwUusdCk2qNJSf6-6VOxacJuwu8M9IHQLt2Ba5W9UIzuXVNZAGdTrxDzOhIrmhqkyQIGmfbeNcUwOIXXT1gMBsVnCLVlx7lGptoRU1evUcULUBjsA5NKIDwURU8Z_g3dZrnw7aG5QHgLIOCa5vi6Ydu5TvIHvdti7vPo4aYcnlCy8xaz2V6GOnnA8v8shrVGT7NLa4CEqVI_1j9opB3KbAzIOKkrjUKHce_a8RI7mA1t0cBvcal_6fqjEIcEpH13b4mrDK9QsyOSXpNCHN92-4Cq6-Jj8ZMohuefX2KPnoL2E=w894-h1192-no

Krijg het niet over m'n hart om hem weg te doen, ik twijfel nog of ik een poging doe hem waterdicht te maken. Ik zou zeggen "weer" waterdicht, maar dat is hij blijkbaar dus nooit 100% geweest. Eigenlijk wonderbaarlijk hoe hij het zo lang heeft volgehouden :p

Ik denk echter dat de meeste 1080 Ti kopers inmiddels wél zijn overgestapt. Het zal het niveau eronder zijn waar velen dat nog niet gedaan hebben, laat staan de 1060 kopers. Ik zal tot een hele kleine groep 1080 Ti kopers horen die nog steeds niet op iets snellers over zijn gestapt. AMD hoeft echter niet al te veel te zakken om die markt te bedienen, de vraag is of die groep überhaupt naar AMD kijkt. Zoiets als mijn 6650 XT zou op bijvoorbeeld €230 nog steeds niet helemaal zijn waar we 6 jaar later zouden moeten, maar er behoorlijk bij in de buurt komen. Nvidia moet met hun kaarten veel meer zakken om dat te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:28:
[...]

Uit m'n hoofd behandelden ze de mesh shaders in typische AMD stijl en gooiden ze ze gewoon door de ALU's heen als normaal, omdat een mesh shader een beetje een kruising tussen een vertex en geometry shader is. Kan dus best zijn dat ze dat nu in de driver verpest hebben, dat ze hem niet goed splitsen tussen de units of iets dergelijks. Maar stiekem zou ik dan verwachten dat het ook kapot is voor RDNA2, want zo groot zijn de verschillen in dat stuk niet.
Ik zie een RX6800XT het dubbele doen. Ik heb dus zo mijn twijfels of het ook niet werkt met RDNA2. :P
[...]

De echte 1080 Ti ligt hier naakt voor me :'(

[Afbeelding]

Z'n bedekking ook:

[Afbeelding]

Krijg het niet over m'n hart om hem weg te doen, ik twijfel nog of ik een poging doe hem waterdicht te maken. Ik zou zeggen "weer" waterdicht, maar dat is hij blijkbaar dus nooit 100% geweest. Eigenlijk wonderbaarlijk hoe hij het zo lang heeft volgehouden :p
Ik heb mijn oude Vega 56 en HD7950 ook nog. Die gaan ook niet weg. ;)
Maar dit is wel een zeldzaam exemplaar. Een Gigabyte die zowel niet goed gemaakt/geassembleerd is als vijf jaar heeft gewerkt. Meestal is het een van beiden. :P
Ik denk echter dat de meeste 1080 Ti kopers inmiddels wél zijn overgestapt. Het zal het niveau eronder zijn waar velen dat nog niet gedaan hebben, laat staan de 1060 kopers. Ik zal tot een hele kleine groep 1080 Ti kopers horen die nog steeds niet op iets snellers over zijn gestapt. AMD hoeft echter niet al te veel te zakken om die markt te bedienen, de vraag is of die groep überhaupt naar AMD kijkt. Zoiets als mijn 6650 XT zou op bijvoorbeeld €230 nog steeds niet helemaal zijn waar we 6 jaar later zouden moeten, maar er behoorlijk bij in de buurt komen. Nvidia moet met hun kaarten veel meer zakken om dat te halen.
Dat weet ik nog niet zo zeker. Als je voor $700 je GTX1080Ti kocht dan was de RTX2080 niks en de RTX2080Ti toch wel duur. En een RTX3080 kopen ging ook lekker de afgelopen twee jaar. Ik vermoed eigenlijk dat er best wat mensen zijn die er nog steeds met eentje zitten, de boom uitgekeken hebben met de heel erg dure RTX4090/RTX4080 en het nu niet weten met de RX7900 series.

Daaronder is het helemaal niks. GTX1080Ti equivalenten heb je in grote getallen. De eerste die gewoon eens echt 70%+ voor maximaal $500 in de markt zet, heeft die markt in principe. Dat zouden dan N32 en AD104 moeten zijn.

En voor de GTX1060/GTX970/RX580 is het denk ik beter gesteld. RX6600 series zijn perfect. Eindelijk na meer dan vijf jaar stagnatie is daar weer iets. N33 tja ik heb niet zoveel verwachtingen nu. Iets kleinere chip, hopelijk iets sneller en hopelijk voor dezelfde prijzen als N23 nu gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:53:
Ik zie een RX6800XT het dubbele doen. Ik heb dus zo mijn twijfels of het ook niet werkt met RDNA2. :P
In deze specifieke test ja, maar dat is iets anders dan in een normale workload, waar je veel meer een mix hebt :)
Ik heb mijn oude Vega 56 en HD7950 ook nog. Die gaan ook niet weg. ;)
Maar dit is wel een zeldzaam exemplaar. Een Gigabyte die zowel niet goed gemaakt/geassembleerd is als vijf jaar heeft gewerkt. Meestal is het een van beiden. :P
Offtopic, maar ik stond er ook even van te kijken. Ik heb het ding nooit uit elkaar gehad; ik heb hem toentertijd in m'n systeem geprikt en hij is er nooit meer uit gekomen tot ik op m'n 7700X overstapte. Enkel de loop een paar keer leeg laten lopen, gespoeld en gevuld. Ik had hem de laatste tijd ook wat moeten beperken, op volle powerlimit was het niet meer stabiel. Ik weet nu dus wel waarom dat ineens het geval was na al die jaren.

Het is niet eens een kapotte pakking of iets dergelijks, maar een haarscheurtje in de inwendige schroefdraad aan de kant van het koelblok. De schroef in dat gat is ook helemaal verkleurd (niet weg geroest, hij is nog even lang en ik zag geen metaalresidu). Ik weet niet wie de blokken voor dit ding maakte (vermoed Bykski?), maar het is denk ik een ongelukkig productiefoutje. Als de schroef te hard aangedraaid was zou het bovenin gescheurd zijn, niet onderaan in de schroefdraad. Is ook wel op te lossen met een heel klein beetje kit, maar ik zou er dan toch nog huiverig voor zijn :p

Het is ook niet dat het water er uit spoot, het was enkel onder druk (dus belasting) dat het zich nét langs het koelblok wurmde en achteraan aan het plexi bleef hangen. Dat is pal boven de VRM's en die waren bovenop ook wat vochtig, maar ik heb nergens corrosie gevonden, dus het bord is verder wel in orde volgens mij (moet het eigenlijk eens door meten). Het moet allemaal net genoeg verdampt zijn om geen grote schade te veroorzaken. Met een klein beetje vocht er in en druk van een leaktester blaast hij bubbeltjes, misschien is dat juist de bedoeling als toevoeging op de RGB :+

Verder wel een ontzettend solide ding, het maakt me niet meer of minder huiverig voor Gigabyte's WF lijn. Niet dat die nog betaalbaar zijn, toentertijd kwam het op hetzelfde neer als zelf een blok monteren. Dat is nu niet meer zo :p
Dat weet ik nog niet zo zeker. Als je voor $700 je GTX1080Ti kocht dan was de RTX2080 niks en de RTX2080Ti toch wel duur. En een RTX3080 kopen ging ook lekker de afgelopen twee jaar. Ik vermoed eigenlijk dat er best wat mensen zijn die er nog steeds met eentje zitten, de boom uitgekeken hebben met de heel erg dure RTX4090/RTX4080 en het nu niet weten met de RX7900 series.

Daaronder is het helemaal niks. GTX1080Ti equivalenten heb je in grote getallen. De eerste die gewoon eens echt 70%+ voor maximaal $500 in de markt zet, heeft die markt in principe. Dat zouden dan N32 en AD104 moeten zijn.

En voor de GTX1060/GTX970/RX580 is het denk ik beter gesteld. RX6600 series zijn perfect. Eindelijk na meer dan vijf jaar stagnatie is daar weer iets. N33 tja ik heb niet zoveel verwachtingen nu. Iets kleinere chip, hopelijk iets sneller en hopelijk voor dezelfde prijzen als N23 nu gaat.
Vergeet echter niet dat de 1080 Ti toentertijd het neusje van de zalm was. Je had enkel de Titans erboven. Veel 1080 Ti kopers waren dus al degenen die vaker dan gemiddeld nieuw speelgoed haalden.

Het grootste probleem is niet eens dat alles duurder is geworden. Het is dat het disproportioneel duurder is geworden, omdat elk segment gewoon minstens twee keer zo duur is geworden. Als alles met een vaste $150, $200 duurder was geworden was enkel de onderkant van de markt verpest; maar nu is het van boven tot onder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:29:
[...]

In deze specifieke test ja, maar dat is iets anders dan in een normale workload, waar je veel meer een mix hebt :)
Ja dat weet ik, maar de test zegt ook dat het bijna niks doet. :)
Offtopic, maar ik stond er ook even van te kijken. Ik heb het ding nooit uit elkaar gehad; ik heb hem toentertijd in m'n systeem geprikt en hij is er nooit meer uit gekomen tot ik op m'n 7700X overstapte. Enkel de loop een paar keer leeg laten lopen, gespoeld en gevuld. Ik had hem de laatste tijd ook wat moeten beperken, op volle powerlimit was het niet meer stabiel. Ik weet nu dus wel waarom dat ineens het geval was na al die jaren.

Het is niet eens een kapotte pakking of iets dergelijks, maar een haarscheurtje in de inwendige schroefdraad aan de kant van het koelblok. De schroef in dat gat is ook helemaal verkleurd (niet weg geroest, hij is nog even lang en ik zag geen metaalresidu). Ik weet niet wie de blokken voor dit ding maakte (vermoed Bykski?), maar het is denk ik een ongelukkig productiefoutje. Als de schroef te hard aangedraaid was zou het bovenin gescheurd zijn, niet onderaan in de schroefdraad. Is ook wel op te lossen met een heel klein beetje kit, maar ik zou er dan toch nog huiverig voor zijn :p

Het is ook niet dat het water er uit spoot, het was enkel onder druk (dus belasting) dat het zich nét langs het koelblok wurmde en achteraan aan het plexi bleef hangen. Dat is pal boven de VRM's en die waren bovenop ook wat vochtig, maar ik heb nergens corrosie gevonden, dus het bord is verder wel in orde volgens mij (moet het eigenlijk eens door meten). Het moet allemaal net genoeg verdampt zijn om geen grote schade te veroorzaken. Met een klein beetje vocht er in en druk van een leaktester blaast hij bubbeltjes, misschien is dat juist de bedoeling als toevoeging op de RGB :+

Verder wel een ontzettend solide ding, het maakt me niet meer of minder huiverig voor Gigabyte's WF lijn. Niet dat die nog betaalbaar zijn, toentertijd kwam het op hetzelfde neer als zelf een blok monteren. Dat is nu niet meer zo :p
Daarom zeg ik ook opvallend. Want helaas is Gigabyte een reputatie aan het opbouwen als het om ontwerpkeuzes en assemblage gaat. :/
[...]

Vergeet echter niet dat de 1080 Ti toentertijd het neusje van de zalm was. Je had enkel de Titans erboven. Veel 1080 Ti kopers waren dus al degenen die vaker dan gemiddeld nieuw speelgoed haalden.

Het grootste probleem is niet eens dat alles duurder is geworden. Het is dat het disproportioneel duurder is geworden, omdat elk segment gewoon minstens twee keer zo duur is geworden. Als alles met een vaste $150, $200 duurder was geworden was enkel de onderkant van de markt verpest; maar nu is het van boven tot onder niks.
Ik weet het, maar ik weet ook dat die RTX2080Ti een enorme prijsverhoging was waardoor veel mensen die alsnog overgeslagen zullen hebben. En een RTX3080 kopen moet ook echt een geweldige ervaring zijn geweest de afgelopen twee jaar. Dat is mijn punt. Ik denk dat er best wel wat opgekropte vraag kan zitten omdat mensen misschien wel iets nieuws wenste te kopen, maar het gewoon niet ging. En als je uiteindelijk wel het allerbeste wil en er ook echt voor wil betalen, tja RTX4090. Maar voor de mensen die $700 voor een videokaart fors vonden of er eentje kochten omdat de uplift die generatie erg mooi was, tja die kunnen nog steeds niks van Nvidia krijgen. Natuurlijk wel de RX6800XT/RX6900XT, maar dat zal ook niet iedereen doen want oude generatie. :)

Nvidia is mensen al jaren aan het uitroken om een veel duurdere upgrade te accepteren. AMD doet er gewoon aan mee met net iets lagere prijzen om misschien nog een beetje mee te pikken. De uitzondering was de dump van RDNA2 de afgelopen tijd en ook de RX5600XT, maar veel is het niet. Daarom zeg ik ook graag dat we nu Nvidia en AMD moeten uitroken. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-12-2022 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 09-10 07:18

SG

SG surft naar info hardewaren

sunsmountain schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:55:
Het is vrij lastig om hier iets over te zeggen als je geen AMD ingenieur bent:

- nieuw CU ontwerp
- nieuwe node
- nieuwe chiplet design

^^ niet helemaal wetenschappelijk/ingenieur-minded, om 3 dingen tegelijkertijd te veranderen. Liefst verander je er maar 1, zoals Nvidia deed (alleen nieuwe node).

Met daarbij:
- betere BIOS / microcodes nodig?
- betere drivers nodig?
- respin nodig (?)

De AIB modellen met 3 8-pin connectors zullen meer vermogen en koeling bieden, waardoor deze issues "brute forced" kunnen worden.

Er een hoop "fine wine" potentieel in RDNA3 drivers, maar ik verwacht dat de BIOS / microcodes en quickfix van de drivers geen jaren gaat duren, eerder een maand of 1 à 2. En dat die er voor de referentie modellen zeker gaan komen, de performance is nu onder de maat en gaat alleen voor bepaalde games toevallig "goed".
Het chiplet design brengt crusiale verschil mee. Bij grote monotithische die kan je zoals bij grote FPGA klok domeinen hebben dat de chip te groot is voor gedeelde klok. Met chiplet zijn die domein volledig gescheiden door interchip connect daar zal ook kloks gesynct worden naast dat bij 6 chiplet je ook 6 verschillende klok en power domeinen hebt die mogelijk gesynct moeten worden en de zwakste bepaald. Deze dens interconnect kan ook power opschroeven gezien veel differential connect zijn. Probleem hier kan zijn dat chiplets extra sensors extra meet waarden extra kloks hebben die niet zichtbaar in de OC tools zijn waarbij de firmware mogelijk ook daar niet goed mee omgaat.
Zou kunnen dat de mem klok van de compute die wordt weergegeven. Maar de syncklok terug schakeld en de data tranfere meer tijd geeft voor alle MCD chiplets.

Ik hoop dat bios upgrade en OC tool upgrade dit gaat oplossen.

Op zich is wel te verwachten dat OC-tools achter lopen op chiplet design en dat er nog chiplet bios kinderziektes kunnen zijn.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• m.z
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-10 06:34

m.z

--

Spacewide schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:38:
Ik zoek een Alphacool 7900 XTX reference waterblock, maar die is precies nog niet aangekondigd? Dadelijk eens een support mailtje uitsturen.

https://www.alphacool.com...type/productstream/ps/112
Volgensmij zijn die voor 4080/4090 net "pas" aangekondigd. Ik denk dat even tijd kost voordat Alphacool ook voor 7900 XT(X) aankondigen/uitbrengen.
Pagina: 1 ... 83 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.