• ZenTex
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 04-12 12:38

ZenTex

Doet maar wat.

Niet al te goed nieuws voor AMD, van 20 naar 17% marktaandeel, maar ook niet zo slecht als het lijkt.
Het was al bekend dat AMD capaciteit voor GPU's opofferde teneinde meer CPU's te leveren, dat gaat op korte termijn niet verbeteren vrees ik, de vraag naar Milan is flink, en Genoa lijkt helemaal epyc te worden.

Vóórdat de huidige generatie GPU's uitkwam liep ik ng te juichen dat Nvidia TSMC's 7nm misliep en daarmee AMD de kans gaf om Nvidia bij te benen met GPU's op TSMC 7nm, maar door capaciteit beperkingen bij TSMC en de ruime capaciteit bij Samsung loopt Nvidia nu echt binnen. Jmmer dat ik toendertijd toch maar geen aandelen NVDA heb gekocht. (dat gezegd, mijn AMD aandelen doen het ook spectaculair)

Enfin, volgend jaar gaat een bijzonder jaar worden voor AMD/Radeon. Gaan ze Nvidia de loef afsteken qua GPU's? gaat AMD inzetten op AI/ML om Nvidia dwars te zitten? wat doet Intel? En wanneer gaan GPU's weer rond adviesprijs verkocht worden? Ik was erg in mijn nopjes met mijn 5700XT de afgelopen tijd, blij dat ik geen nieuwe generatie GPU hoefde te kopen tegen woekerprijzen, maar het lijkt er op dat GPU's tegen redelijke prijzen voltooid verleden tijd zijn. Had ik achteraf misschien toch mijn 5700XT moeten verkopen voor 1000 Euro en daarvan een 6700XT kunnen kopen?

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De bron is niet gevalideerd maar AMD zou zich genoodzaakt voelen om de GPU prijzen te verhogen:

https://videocardz.com/ne...-for-board-partners-by-10

It takes two fools to argue.

• MneoreJ
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 19:39
XWB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:22:
De bron is niet gevalideerd maar AMD zou zich genoodzaakt voelen om de GPU prijzen te verhogen:

https://videocardz.com/ne...-for-board-partners-by-10
Je kunt erop wachten dat mensen dit cynisch zullen afdoen als een poging om nog wat geld uit de oververhitte markt te persen door AMD (dus pure hebzucht), but it checks out. De prijzen van TSMC worden als het goed is jaarlijks herzien (bron) dus deze verhoging is dan alvast in voorbereiding op volgend jaar. Samen met het nieuws dat TSMC geen vrienden aan het maken is door Apple voorrang op alles te geven lijkt het wel aannemelijk dat er donkere wolken over de supply keten trekken en dat AMD zich in moet dekken. De consument is de huilende derde, maar dat waren we al langer en blijven we ook nog wel even...
En doubt. ;)
Ten eerste is Qualcomm helemaal niet gebonden aan een fabrikant. Die dual sourcen TSMC en Samsung voor verschillende ontwerpen en doen dat al jaren.

Tweede is dan AMD. Tja, ik zou helemaal niet verbaast zijn als AMD gebruik zou maken van de Samsung 3nm node. Maar waar sluit dit TSMC precies uit?

Ik vermoed namelijk dat AMD gewoon bij TSMC zal blijven voor hun CPU's. Waarom zouden ze naar Samsung gaan? Over het algemeen schijnt TSMC duurder te zijn omdat ze het betere product leveren. Dat kunnen ze doen omdat Apple hun node ontwikkeling + bouw fabriek in feite financiert en het exclusieve recht als eerste klant hiervoor afdwingt. Daar kan best wat onvrede over zijn, maar geen andere fabless speler kan dit zo financieren als Apple. Dat gaat dus ook niet veranderen. Het komt AMD ook wel goed uit omdat AMD in de positie is om de opgebouwde productiecapaciteit voor Apple, direct over te nemen zodra Apple weer naar de volgende node gaat. En Apple doet dat elke twee jaar met een half node ertussen na een jaar.

Dat heb je niet bij Samsung. Komt nog eens bij dat AMD hun geld uit de CPU's haalt en dat zal wel even zo blijven. Ze kunnen nu gewoon de beste chiplets uit een wafer verkopen voor een veelvoud van de prijs waar ze de "bagger" aan ons verkopen als Ryzen. Maar daar ook echt geen illusies over. AMD kan eventuele hogere prijzen voor een TSMC wafer ook betalen omdat ze heel slim maar een deel van die duurdere wafers nodig hebben voor hun complete CPU's. Dat is het hele chiplet verhaal.

Het ligt vermoedelijk anders met GPU's. Want zelfs met de huidige prijzen, betwijfel ik of AMD net zoveel winst kan halen uit een wafer met GPU's kan halen dan ze uit een wafer met CPU's halen. Immers is een CPU niet alleen kleiner, maar er zit waarschijnlijk ook veel meer marge op en de productieketen is veel korter. Het is uiteindelijk chiplets op een vrij standaard substraat, IHS solderen en verkopen in een simpele doos. Inmiddels krijg je er vaak niet eens een matige stock koeler meer erbij.

GPU's zijn heel anders met die enorme oppervlakten, complexe PCB's, uitgebreide koeling, lager volume om je R&D eruit te halen etc. Komt nog eens bij dat AMD een paar jaar geleden een samenwerking is aangegaan met Samsung om RDNA in Samsung ARM chips te krijgen. Die les is ook geleerd gezien Qualcomm hun Adrano GPU's. Dat heeft AMD ze verkocht jaren geleden.

De implicatie was me destijds eigenlijk al duidelijk. Waarom ga je niet de gaming focused RDNA chips ook overzetten naar Samsung fabricage? Zo kan je de R&D kosten van ontwikkeling en productie gedeeltelijk delen met Samsung. En slechtere Samsung yields zouden minder uit moeten maken zodra AMD over is naar een MCM voor RDNA. Zeker gezien CDNA2 denk ik dat RDNA3 dat al gaat zijn. Nu zal RDNA3 zeer waarschijnlijk nog TSMC N5 zijn, daarna ligt alles open. Samsung 3nm hoef je ook niet voor 2023 te verwachten. RDNA4 in 2024 is dus een goede mogelijkheid. Derde is dat het ook goed zou kunnen dat AMD gaat komen met chiplet based GPU's waarmee ze een TSMC CPU chiplet combineren met een Samsung GPU chiplet en dan een derde chiplet voor I/O. Want op het moment zijn die Ryzen APU's een beetje de buitenbeentjes van de Ryzen lijn in hun monolithische character. Aangezien de nodes na TSMC N7 alleen maar duurder en duurder gaan worden, zou dit ook wel eens noodzakelijk kunnen blijken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:48

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Vanaf ongeveer 15:25 wel een interessant stukje. Doormiddel van ML heeft Intel beelden van GTA5 haast foto realistisch gekregen door een dataset van de echte wereld te gebruiken.
Als dit inderdaad de volgende vorm van DLSS zou zijn dan wordt dat ineens een hele interessante manier om de boel te faken.

Battle.net tag

Pagina: 1 ... 56 57 58 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee