Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:05

ZenTex

Doet maar wat.

Niet al te goed nieuws voor AMD, van 20 naar 17% marktaandeel, maar ook niet zo slecht als het lijkt.
Het was al bekend dat AMD capaciteit voor GPU's opofferde teneinde meer CPU's te leveren, dat gaat op korte termijn niet verbeteren vrees ik, de vraag naar Milan is flink, en Genoa lijkt helemaal epyc te worden.

Vóórdat de huidige generatie GPU's uitkwam liep ik ng te juichen dat Nvidia TSMC's 7nm misliep en daarmee AMD de kans gaf om Nvidia bij te benen met GPU's op TSMC 7nm, maar door capaciteit beperkingen bij TSMC en de ruime capaciteit bij Samsung loopt Nvidia nu echt binnen. Jmmer dat ik toendertijd toch maar geen aandelen NVDA heb gekocht. (dat gezegd, mijn AMD aandelen doen het ook spectaculair)

Enfin, volgend jaar gaat een bijzonder jaar worden voor AMD/Radeon. Gaan ze Nvidia de loef afsteken qua GPU's? gaat AMD inzetten op AI/ML om Nvidia dwars te zitten? wat doet Intel? En wanneer gaan GPU's weer rond adviesprijs verkocht worden? Ik was erg in mijn nopjes met mijn 5700XT de afgelopen tijd, blij dat ik geen nieuwe generatie GPU hoefde te kopen tegen woekerprijzen, maar het lijkt er op dat GPU's tegen redelijke prijzen voltooid verleden tijd zijn. Had ik achteraf misschien toch mijn 5700XT moeten verkopen voor 1000 Euro en daarvan een 6700XT kunnen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De bron is niet gevalideerd maar AMD zou zich genoodzaakt voelen om de GPU prijzen te verhogen:

https://videocardz.com/ne...-for-board-partners-by-10

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 12:02

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
XWB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:22:
De bron is niet gevalideerd maar AMD zou zich genoodzaakt voelen om de GPU prijzen te verhogen:

https://videocardz.com/ne...-for-board-partners-by-10
Je kunt erop wachten dat mensen dit cynisch zullen afdoen als een poging om nog wat geld uit de oververhitte markt te persen door AMD (dus pure hebzucht), but it checks out. De prijzen van TSMC worden als het goed is jaarlijks herzien (bron) dus deze verhoging is dan alvast in voorbereiding op volgend jaar. Samen met het nieuws dat TSMC geen vrienden aan het maken is door Apple voorrang op alles te geven lijkt het wel aannemelijk dat er donkere wolken over de supply keten trekken en dat AMD zich in moet dekken. De consument is de huilende derde, maar dat waren we al langer en blijven we ook nog wel even...

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En doubt. ;)
Ten eerste is Qualcomm helemaal niet gebonden aan een fabrikant. Die dual sourcen TSMC en Samsung voor verschillende ontwerpen en doen dat al jaren.

Tweede is dan AMD. Tja, ik zou helemaal niet verbaast zijn als AMD gebruik zou maken van de Samsung 3nm node. Maar waar sluit dit TSMC precies uit?

Ik vermoed namelijk dat AMD gewoon bij TSMC zal blijven voor hun CPU's. Waarom zouden ze naar Samsung gaan? Over het algemeen schijnt TSMC duurder te zijn omdat ze het betere product leveren. Dat kunnen ze doen omdat Apple hun node ontwikkeling + bouw fabriek in feite financiert en het exclusieve recht als eerste klant hiervoor afdwingt. Daar kan best wat onvrede over zijn, maar geen andere fabless speler kan dit zo financieren als Apple. Dat gaat dus ook niet veranderen. Het komt AMD ook wel goed uit omdat AMD in de positie is om de opgebouwde productiecapaciteit voor Apple, direct over te nemen zodra Apple weer naar de volgende node gaat. En Apple doet dat elke twee jaar met een half node ertussen na een jaar.

Dat heb je niet bij Samsung. Komt nog eens bij dat AMD hun geld uit de CPU's haalt en dat zal wel even zo blijven. Ze kunnen nu gewoon de beste chiplets uit een wafer verkopen voor een veelvoud van de prijs waar ze de "bagger" aan ons verkopen als Ryzen. Maar daar ook echt geen illusies over. AMD kan eventuele hogere prijzen voor een TSMC wafer ook betalen omdat ze heel slim maar een deel van die duurdere wafers nodig hebben voor hun complete CPU's. Dat is het hele chiplet verhaal.

Het ligt vermoedelijk anders met GPU's. Want zelfs met de huidige prijzen, betwijfel ik of AMD net zoveel winst kan halen uit een wafer met GPU's kan halen dan ze uit een wafer met CPU's halen. Immers is een CPU niet alleen kleiner, maar er zit waarschijnlijk ook veel meer marge op en de productieketen is veel korter. Het is uiteindelijk chiplets op een vrij standaard substraat, IHS solderen en verkopen in een simpele doos. Inmiddels krijg je er vaak niet eens een matige stock koeler meer erbij.

GPU's zijn heel anders met die enorme oppervlakten, complexe PCB's, uitgebreide koeling, lager volume om je R&D eruit te halen etc. Komt nog eens bij dat AMD een paar jaar geleden een samenwerking is aangegaan met Samsung om RDNA in Samsung ARM chips te krijgen. Die les is ook geleerd gezien Qualcomm hun Adrano GPU's. Dat heeft AMD ze verkocht jaren geleden.

De implicatie was me destijds eigenlijk al duidelijk. Waarom ga je niet de gaming focused RDNA chips ook overzetten naar Samsung fabricage? Zo kan je de R&D kosten van ontwikkeling en productie gedeeltelijk delen met Samsung. En slechtere Samsung yields zouden minder uit moeten maken zodra AMD over is naar een MCM voor RDNA. Zeker gezien CDNA2 denk ik dat RDNA3 dat al gaat zijn. Nu zal RDNA3 zeer waarschijnlijk nog TSMC N5 zijn, daarna ligt alles open. Samsung 3nm hoef je ook niet voor 2023 te verwachten. RDNA4 in 2024 is dus een goede mogelijkheid. Derde is dat het ook goed zou kunnen dat AMD gaat komen met chiplet based GPU's waarmee ze een TSMC CPU chiplet combineren met een Samsung GPU chiplet en dan een derde chiplet voor I/O. Want op het moment zijn die Ryzen APU's een beetje de buitenbeentjes van de Ryzen lijn in hun monolithische character. Aangezien de nodes na TSMC N7 alleen maar duurder en duurder gaan worden, zou dit ook wel eens noodzakelijk kunnen blijken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 03-10 13:26

Vanaf ongeveer 15:25 wel een interessant stukje. Doormiddel van ML heeft Intel beelden van GTA5 haast foto realistisch gekregen door een dataset van de echte wereld te gebruiken.
Als dit inderdaad de volgende vorm van DLSS zou zijn dan wordt dat ineens een hele interessante manier om de boel te faken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:52:
[YouTube: Next-Gen GPUs are bringing PHOTOREALISM to games]
Vanaf ongeveer 15:25 wel een interessant stukje. Doormiddel van ML heeft Intel beelden van GTA5 haast foto realistisch gekregen door een dataset van de echte wereld te gebruiken.
Als dit inderdaad de volgende vorm van DLSS zou zijn dan wordt dat ineens een hele interessante manier om de boel te faken.
Zie dit nu pas, even snel even naar dat timestamp gesprongen (met de video op mute want ik kan die text-to-speech stem echt niet aanhoren :P) en dat is al van een hele tijd geleden: YouTube: Enhancing Photorealism Enhancement

Is niet van Intel, maar zoals met al dit soort technieken meerdere personen: iemand van Intel, iemand van Nvidia en iemand van Apple. En ik betwijfel of dat de volgende stap van DLSS wordt. Dat willen developers niet; ze willen geen detail zien verdwijnen en hun kleurenpalet aangepast zien worden omdat de werkelijkheid nou eenmaal minder kleurrijk dan games is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Werelds schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:55:
[...]

Zie dit nu pas, even snel even naar dat timestamp gesprongen (met de video op mute want ik kan die text-to-speech stem echt niet aanhoren :P) en dat is al van een hele tijd geleden: YouTube: Enhancing Photorealism Enhancement

Is niet van Intel, maar zoals met al dit soort technieken meerdere personen: iemand van Intel, iemand van Nvidia en iemand van Apple. En ik betwijfel of dat de volgende stap van DLSS wordt. Dat willen developers niet; ze willen geen detail zien verdwijnen en hun kleurenpalet aangepast zien worden omdat de werkelijkheid nou eenmaal minder kleurrijk dan games is ;)
Zijn stem is wel beter dan die van RedGamingTech, die is ook monotoom en als extra nog altijd verkouden :+.

Slechte bronvermelding dus van Coreteks. Daar heb je inderdaad een goed punt, de techniek is wel interessant als in, ik zie mogelijkheden om dit bij een specifiek spel juist als artistiek iets te implementeren (om rare effecten te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 01:09:
Zijn stem is wel beter dan die van RedGamingTech, die is ook monotoom en als extra nog altijd verkouden :+.
Ik vraag me altijd af of ze ooit naar zichzelf hebben geluisterd. Of dat ze misschien heel bewust zo praten om de een of andere reden.

Hoe dan ook, ik zou liever Google Assistent, Siri of Alexa horen, want die klinken menselijker :+
Slechte bronvermelding dus van Coreteks.
Ja. En ik weet niet wat hij er precies over zegt, maar op veel plekken heb ik ook een volledig verkeerde interpretatie gehoord van hoe het werkt, wat het doet en waar het voor bedoeld is. Het is nog steeds post processing en het enige doel is om graphics realistischer uit te laten zien door middel van dingen als tone mapping, niet om realistischer te renderen.
Daar heb je inderdaad een goed punt, de techniek is wel interessant als in, ik zie mogelijkheden om dit bij een specifiek spel juist als artistiek iets te implementeren (om rare effecten te krijgen).
Misschien, voor heel specifieke games. Voor sims zie ik er wel heil in. Het zal echter sowieso geen techniek worden die devs gebruiken, althans niet in de komende 5 jaar. Daarvoor is het te ingrijpend en de userbase te klein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ziet er wel impressive uit, echter heb er te weinig verstand van om het op real life game value te beoordelen :X

nieuws: Unreal Engine 5-techdemo The Matrix Awakens bevat railshooter- en ope...

Wat denk jij ervan @Werelds :)

[ Voor 11% gewijzigd door Help!!!! op 10-12-2021 19:08 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:06:
Ziet er wel impressive uit, echter heb er te weinig verstand van om het op real life game value te beoordelen :X

nieuws: Unreal Engine 5-techdemo The Matrix Awakens bevat railshooter- en ope...

[YouTube: The Matrix Awakens: An Unreal Engine 5 Experience]

Alle toeters en bellen staan uiteraard aan, inclusief temporal upscaling (vandaar de noisy look) maar het is in zekere zin wel levensvatbaar voor games ja :)

Het is sowieso niet geoptimaliseerd. Het is gemaakt om te laten zien wat Nanite, Lumen en TSR kunnen. Dus een gigantische map, veel high-poly assets (Nanite), vrijwel geen werk aan de lighting gedaan (Lumen) en de hele handel wordt geupscaled. Sommige van die dingen zou je in een productie game niet doen, zelfs niet met de kennis dat je Nanite hebt. Tegelijkertijd mist er een hoop lighting, wat uiteraard performance zou kosten als het er wél in zat.

Ondanks dat draait het allemaal toch vrij stabiel. Het zal niet lang duren voor er een PC build komt, als het eenmaal beschikbaar is via de launcher.

Als je het nog niet gedaan hebt, Valley of the Ancients is ook wel her en der te vinden als packaged build als je een idee wil krijgen van hoe het allemaal draait. Ik moet UE5 "even" opnieuw installeren op m'n nieuwe SSD, als ik dat gedaan heb wil ik ook best een build produceren. Ik wilde sowieso eens zien hoe m'n GPU door z'n knieën gaat met dat ding, want 3840x1600 is toch iets anders dan de 1920x1080 waar ik het in eerste instantie op draaide :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Werelds schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 20:43:
[...]

Alle toeters en bellen staan uiteraard aan, inclusief temporal upscaling (vandaar de noisy look) maar het is in zekere zin wel levensvatbaar voor games ja :)

Het is sowieso niet geoptimaliseerd. Het is gemaakt om te laten zien wat Nanite, Lumen en TSR kunnen. Dus een gigantische map, veel high-poly assets (Nanite), vrijwel geen werk aan de lighting gedaan (Lumen) en de hele handel wordt geupscaled. Sommige van die dingen zou je in een productie game niet doen, zelfs niet met de kennis dat je Nanite hebt. Tegelijkertijd mist er een hoop lighting, wat uiteraard performance zou kosten als het er wél in zat.

Ondanks dat draait het allemaal toch vrij stabiel. Het zal niet lang duren voor er een PC build komt, als het eenmaal beschikbaar is via de launcher.

Als je het nog niet gedaan hebt, Valley of the Ancients is ook wel her en der te vinden als packaged build als je een idee wil krijgen van hoe het allemaal draait. Ik moet UE5 "even" opnieuw installeren op m'n nieuwe SSD, als ik dat gedaan heb wil ik ook best een build produceren. Ik wilde sowieso eens zien hoe m'n GPU door z'n knieën gaat met dat ding, want 3840x1600 is toch iets anders dan de 1920x1080 waar ik het in eerste instantie op draaide :')
Volgens mij maakt Lumen in de Matrix demo nu wel gebruik van hardware raytracing om bepaalde dingen te versnellen. Dat was in de Sigraph talk nog niet zo (daar zouden ze nog aan werken).
Misschien is dat ook een van de redenen dat het nu op 16**p geupscaled naar 4k draait ipv 1080p.

Dit heb ik tenminste uit de analyse van Digital Foundry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Help!!!! schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:06:

[YouTube: The Matrix Awakens: An Unreal Engine 5 Experience]

Heb gisteren ook de demo gezien en moet zeggen, het ziet er heel goed uit. Maar ik zou dit graag eens op een high end systeem zien draaien op 4k met fps teller :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Damic schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:16:
[...]

Heb gisteren ook de demo gezien en moet zeggen, het ziet er heel goed uit. Maar ik zou dit graag eens op een high end systeem zien draaien op 4k met fps teller :D
Ik vermoed dat je dan rond de 50-70fps zit als je de cijfers van Digital Foundry een beetje extrapoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Om maar even schaamteloos te crossposten HardwareUnboxed vergelijking tussen FSR, DLSS en Nvidia's nieuwe spatial upsampling die ze in de driver hebben geplaatst:

Ben het met Tim eens dat het vrij weinig toevoegd naast aan het huidige ecosysteem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 20:58

Apoca

Array Technology Industry

AMD Radeon Super Resolution is FSR but for all games

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cXSsxnw/AMD-Radeon-Super-Resolution-Logo-1200x360.jpg

https://videocardz.com/ne...y-that-works-in-all-games

[ Voor 8% gewijzigd door Apoca op 29-12-2021 13:46 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Radeon RX 6500 XT is zonet aangekondigd:
Radeon RX 6500XT will retail at 199 USD and it will be available on January 19th. This is the first 6nm GPU AMD is launching for desktops. During its 2022 Product Premiere, Laura Smith confirmed that the card will boost up to 2.6 GHz in game mode.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:48:
Radeon RX 6500 XT is zonet aangekondigd:

[...]
En nog wel meer. Nu hopen op dat ze ook nog voor normale prijzen leverbaar worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 00:55
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:33:
[...]

Uh ja, dit zijn al tijden de geruchten? :P
Het gaat al tijden steeds om het volgende:
-15360 ALU's
-MCM met drie GPU chiplets
-Gebruik van N5 + N6 nodes
-2,5x a 3x zo snel als Navi 21
-Stupide verbruik. Denk gerust richting de 400W als het niet meer is.

De RX6900XT is ook al 23TFLOPS FP32 en 75TFLOPS FP32 is gewoon goed mogelijk voor Navi 31. Navi 32 zou dan twee GPU chiplets zijn, dus "maar" 10,240 ALU's. :P
Ah, het heerlijke speculeren over RX7000 :)

Volgens RedGamingTech heeft Navi31 geen 3 GPU chiplets, maar 2 gcd's (processing deel) en 1 of meer mcd's (infinity cache):
  • gcd's op 5nm (engine chiplet)
  • mcd's op 6nm (cache chiplet)
  • vanuit Navi2x gezien: Navi3x heeft 4 CU per wgp (work group processor)
  • vanuit Navi3x gezien: geen CU's meer en 256 shaders per wgp
  • beide: 8 tot 10 wgp per shader engine, 2 tot 3 engines per gcd chiplet.
  • Navi21 had 4 engines van 20 CU, Navi31 waarschijnlijk 6 engines van 40 CU
Combineren met:
https://twitter.com/greymon55/status/1471693761579130888
https://videocardz.com/ne...reportedly-been-taped-out

RDNA3:

ChipInfinity CacheCU equivalentengine chipletscache chipletsmemory bus sizegpu boost
Navi31 5+6nm***256 MB 3D IFC240 CU2 gcd 3*4CU 10wgp8 mcd 32 MB256bit 16GB2300-2500 MHz
Navi32 5+6nm***192 MB 3D IFC160 CU2 gcd 2*4CU 10wgp6 mcd 32 MB192bit 12GB2600-2800 MHz
Navi33 5+6nm*128 MB IFC64 CU1 gcd 2*4CU 8wgp4 mcd 32 MB128bit 8GB2800-3000 MHz
Navi34 6nm (N22)96 MB IFC40 CU2*2CU 10wgpn.v.t.**96bit 6GB2800-3000 MHz
Navi35 6nm (N23)32MB IFC32 CU2*2CU 8wgpn.v.t.**64bit 4GB2800-3000 MHz

* afwijking t.o.v. Greymon55: Navi33 64MB IFC lijkt me onwaarschijnlijk om dan nog steeds Navi21 performance te halen, ook gezien de navi22 refresh die er onder geplaatst zal worden, maar nu al meer IFC heeft. Frequentie compenseert 64CU ipv 80CU, maar geen 64MB ipv 128MB.

** afwijking t.o.v. Navi22/Navi23 in geheugen configuratie, omdat GDDR6 duur is, en 8 en 12 GB onwaarschijnlijk voor instap- / budgetmodellen.

*** Navi31 en Navi32 kunnen 256 / 192 3D IFC zijn (Greymon), of 512 / 256 (RGT), maar ik neig naar het eerste, 512 MB is wel erg veel.

memo RDNA2:

ChipInfinity CacheCU equivalentengine chipletscache chipletsmemory bus sizegpu boost
Navi21 7nm128 MB IFC80 CUn.v.t.n.v.t.256bit 16GB2105-2435 MHz
Navi22 7nm96 MB IFC40 CUn.v.t.n.v.t.192bit 12GB2500-2581 MHz
Navi23 7nm32 MB IFC32 CUn.v.t.n.v.t.128bit 8GB2491-2589 MHz
Navi24 6nm128 MB IFC16 CUn.v.t.n.v.t.256bit 4GB2105-2435 MHz

RGT timestamp:

gcd's en mcd's YouTube: RDNA 3 Infinity Cache EXPLAINED - Chiplet Info & Navi 3X Analysis & ...

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@sunsmountain dat zijn leuke kaarten :D alleen prijskaartje en stock gaat wat worden.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dit soort artikelen vind ik dan zo jammer....
reviews: RX 6500 XT vs. RTX 3050 - Vooruitblik op twee budgetvideokaarten

Het idee is leuk, de uitvoering kan gewoon niet op een techsite. Het is die kwaliteit dat ik destijds mijn tweakers abbo heb opgezegd.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:25:
Dit soort artikelen vind ik dan zo jammer....
reviews: RX 6500 XT vs. RTX 3050 - Vooruitblik op twee budgetvideokaarten

Het idee is leuk, de uitvoering kan gewoon niet op een techsite. Het is die kwaliteit dat ik destijds mijn tweakers abbo heb opgezegd.....
Helemaal mooi grafiekjes van andere graka's er bij gaan halen, ja dit is meer iets voor speculators.net dan tweakers.net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Damic schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:35:
@sunsmountain dat zijn leuke kaarten :D alleen prijskaartje en stock gaat wat worden.
Mwaa, nog steeds goede hoop op een crypto-crash in 2022. The Merge (Etherium 2.0). Zeker als de difficulty curve verder gaat klimmen en energieprijzen toenemen.

Zo niet, dan zullen de prijzen hoog blijven bepaald door mining performance.

Daarnaast is het mogelijk dat de nieuwe 5nm 3nm nodes zo duur worden - gegeven dat GPU's nu eenmaal veel mm2 nodig hebben - dat de oude nodes competitief blijven. Dan krijg je meer "RTX 2060 opnieuw uitbrengen" verhalen, ook van Intel en AMD.

Linksom of rechtsom gaat het aanbod een keer de vraag inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:46
Kijkende naar de specs op een specsheet van reddit lijkt die 6500XT toch wel erg gemankeerd, vraag me ook wel af wat de reden is dat AMD H264 encoding support geschrapt heeft. Toch iets waarvoor ik mensen nog wel eens lowend kaartjes zie kopen. Die gamen dan niet, maar gebruiken de GPU voor encoding of transcoding. Maar ook bijv. PCIE 4.0 x4 only, is ook niet denderend voor jouw de budget bordjes waar je dit kaarten verwacht en die soms nog niet eens PCIE 4.0 hebben.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/5fyl2p3u8aa81.png?width=965&auto=webp&s=1ce2356fd19591c46705849395f5748128966404

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 08-01-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:00:
Kijkende naar de specs op een specsheet van reddit lijkt die 6500XT toch wel erg gemankeerd, vraag me ook wel af wat de reden is dat AMD H264 encoding support geschrapt heeft. Toch iets waarvoor ik mensen nog wel eens lowend kaartjes zie kopen. Die gamen dan niet, maar gebruiken de GPU voor encoding of transcoding. Maar ook bijv. PCIE 4.0 x4 only, is ook niet denderend voor jouw de budget bordjes waar je dit kaarten verwacht en die soms nog niet eens PCIE 4.0 hebben.

[Afbeelding]
Oh inderdaad, dat is wel zonde. Nu decode ik niet op mijn HTPC/Couch Game PC maar ook het ontbreken van AV1 is iets wat je bij een HTPC liever niet wil.
Jammer, ik zou dan eerder een sneller kaart overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain

[Afbeelding]
Voor encoderen zou ik wel wat sterkers willen hebben, dan ben je video aan het bewerken? En wat meer systeemgeheugen.

Het is jammer, maar ik snap wel dat ze Navi24 beperken tot decoderen. Intel zal dat met Arc niet zo snel doen, in ieder geval niet met hun 1ste generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:02:
[...]

Voor encoderen zou ik wel wat sterkers willen hebben, dan ben je video aan het bewerken? En wat meer systeemgeheugen.

Het is jammer, maar ik snap wel dat ze Navi24 beperken tot decoderen. Intel zal dat met Arc niet zo snel doen, in ieder geval niet met hun 1ste generatie.
Hoeft geen video bewerken te zijn, in bijvoorbeeld veel HTPC oplossingen kan je het gebruiken om realtime bestanden om te zetten naar een formaat dat ideaal is voor het device waarop je aan het kijken ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

sunsmountain schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:21:
[...]
Mwaa, nog steeds goede hoop op een crypto-crash in 2022. The Merge (Etherium 2.0). Zeker als de difficulty curve verder gaat klimmen en energieprijzen toenemen.

Zo niet, dan zullen de prijzen hoog blijven bepaald door mining performance.

Daarnaast is het mogelijk dat de nieuwe 5nm 3nm nodes zo duur worden - gegeven dat GPU's nu eenmaal veel mm2 nodig hebben - dat de oude nodes competitief blijven. Dan krijg je meer "RTX 2060 opnieuw uitbrengen" verhalen, ook van Intel en AMD.

Linksom of rechtsom gaat het aanbod een keer de vraag inhalen.
Het is al begonnen.

De cryptobubbel is een combinatie van stimulus, lage rente en beleggen met geleend geld. Ze kunnen pas minen met winst als de coins genoeg geld waard zijn en daarvoor moeten er genoeg kopers met geleend geld op de coins bieden. Bij de Amerikanen is de margin debt vorig jaar oktober op 935 miljard dollar gepiekt en kwam dicht bij 4% GDP.

Minder obligaties opkopen en de rente omhoog zorgt ervoor dat veel beleggers in de wereld het geleend geld duurder zien worden en indien nodig wat posities verkopen om de schulden af te bouwen.

In steeds meer landen hebben ze last van tientallen procenten inflatie, sociale onrust, het land van het Internet ontkoppelen,... dan grijpen de mensen naar iets echt fysiek in handen. De coins verkopen en Amerikaanse dollarbiljetten kopen. De inflatie is naar onze beleving veel maar het is weinig in vergelijking met de landen waar de inflatie op hol geslagen is.

Vandaar is de cryptomarkt merkbaar harder aan het dalen dan de aandelenmarkt. ETH is nu 36% lager dan de top 2 maanden geleden en als het door de steun zakt, dan gaat het naar 1700 of -65%. Als het echt doorzakt, dan zijn er nog steunlijnen op 1300, 750, 270 en lange termijn stijgende trendlijn op 150. Tot -97% kan het dalen.

Tijdens de vorige cryptocrash zakte ETH in een jaar tijd tot -94% en de impact op Nvidia:
Afbeeldingslocatie: https://g.foolcdn.com/image/?url=https%3A%2F%2Fg.foolcdn.com%2Feditorial%2Fimages%2F631439%2Fnvidia-gaming-revenue-crypto.png&w=700

De Amerikanen doen de grafische kaarten wat goedkoper en sneller van de hand voordat de stormloop naar de uitgang begint. Hier in Europa moet het nieuws nog aankomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEzISFSyLVhrbuydpHRbmA16r6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MbbwQPOtekJDUftr2iDpvSm.jpg?f=fotoalbum_large

Een maand geleden werd de RX 6700 XT boven 900 en zelfs 1000 euro verhandeld.

Tijdens de vorige cryptocrash werden RX 570 en RX 580 op 125 tot 150 USD verhandeld. Tweedehandse GPUs (die in de laatste 2 jaren uitgebracht werden) op 70% MSRP kopen, wordt straks weer mogelijk.

Als de gamers een RTX 3000 reeks kaart kunnen krijgen, dan stappen hele volksstammen over en ik kan goedkoop AMD GPUs scoren. Het doel is een RX 6800 XT onder de 500 euro te pakken krijgen in het derde of vierde kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
rapture schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:46:
[...]

Het is al begonnen.

De cryptobubbel is een combinatie van stimulus, lage rente en beleggen met geleend geld. Ze kunnen pas minen met winst als de coins genoeg geld waard zijn en daarvoor moeten er genoeg kopers met geleend geld op de coins bieden. Bij de Amerikanen is de margin debt vorig jaar oktober op 935 miljard dollar gepiekt en kwam dicht bij 4% GDP.

Minder obligaties opkopen en de rente omhoog zorgt ervoor dat veel beleggers in de wereld het geleend geld duurder zien worden en indien nodig wat posities verkopen om de schulden af te bouwen.

In steeds meer landen hebben ze last van tientallen procenten inflatie, sociale onrust, het land van het Internet ontkoppelen,... dan grijpen de mensen naar iets echt fysiek in handen. De coins verkopen en Amerikaanse dollarbiljetten kopen. De inflatie is naar onze beleving veel maar het is weinig in vergelijking met de landen waar de inflatie op hol geslagen is.

Vandaar is de cryptomarkt merkbaar harder aan het dalen dan de aandelenmarkt. ETH is nu 36% lager dan de top 2 maanden geleden en als het door de steun zakt, dan gaat het naar 1700 of -65%. Als het echt doorzakt, dan zijn er nog steunlijnen op 1300, 750, 270 en lange termijn stijgende trendlijn op 150. Tot -97% kan het dalen.

Tijdens de vorige cryptocrash zakte ETH in een jaar tijd tot -94% en de impact op Nvidia:
[Afbeelding]

De Amerikanen doen de grafische kaarten wat goedkoper en sneller van de hand voordat de stormloop naar de uitgang begint. Hier in Europa moet het nieuws nog aankomen.

[Afbeelding]

Een maand geleden werd de RX 6700 XT boven 900 en zelfs 1000 euro verhandeld.

Tijdens de vorige cryptocrash werden RX 570 en RX 580 op 125 tot 150 USD verhandeld. Tweedehandse GPUs (die in de laatste 2 jaren uitgebracht werden) op 70% MSRP kopen, wordt straks weer mogelijk.

Als de gamers een RTX 3000 reeks kaart kunnen krijgen, dan stappen hele volksstammen over en ik kan goedkoop AMD GPUs scoren. Het doel is een RX 6800 XT onder de 500 euro te pakken krijgen in het derde of vierde kwartaal.
De beginnende hogere rente heeft meerdere effecten, waaronder obligatie en speculatieve portfolio's afbouwen. Daaronder valt ook crypto.

Daarnaast neemt de network difficulty nu toch wel echt toe, en is 3x zo hoog als een jaar geleden. Stroomprijzen nemen toe in EU maar niet in US en is helaas minder een factor. Logistiek begint de achterstand op zee in te halen.

Maar goed, een 2e hands GPU van een miner: als dat een professionele miner was, zeker, graag. Een mede-gamer die z'n kast niet stofvrij houdt (zoals ik): avoid. Koop geen gebruikte GPU van mij :P
Zowel AMD RX6000 als nVidia RTX3000 zijn prima kaarten. Als het instort, zal het aanbod nVidia groter zijn, AMD heeft veel minder kaarten geproduceerd (en veel meer chips voor PS5 en XSX, alles bij elkaar bijna evenveel als nVidiia).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

[Afbeelding]
Hardware Unboxed heeft de RX 5500 XT getest met PCIe 4.0 x4/x8 en PCIe 3.0 x4 om alvast een beeld van de performance hit te krijgen:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
XWB schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:42:
[...]

Hardware Unboxed heeft de RX 5500 XT getest met PCIe 4.0 x4/x8 en PCIe 3.0 x4 om alvast een beeld van de performance hit te krijgen:

[YouTube: Will PCIe x4 Cripple the Radeon 6500 XT? PCIe Bandwidth Test]
Jammer dat de 6500XT een 4GB kaart is, vooral de 4GB variant krijgt er in die review flink van langs wanneer er van PCIE4.0 naar 3.0 gegaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:39:
[...]

Jammer dat de 6500XT een 4GB kaart is, vooral de 4GB variant krijgt er in die review flink van langs wanneer er van PCIE4.0 naar 3.0 gegaan wordt.
Inderdaad, ben overigens wel benieuwd of Infinity cache nog wat gaat uitmaken.

Ik ben zelf van mening dat dit een rare plek is om op te gaan bezuinigen, want juist mensen met een ouder systeem zullen zo'n kaart misschien kopen en nieuwe PCI-E 4.0 hebben.
Ik zat te twijfelen om mijn Game/HTPC een upgrade te geven, maar gezien die maar PCI-E 3.0 heeft blijft de huidige RX 470 er gewoon in zitten. Couch coop spellen vragen sowieso redelijk weinig van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lockon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik kijk stiekem toch wel uit naar de 6500xt reviews ...Ook al weet ik eigenlijk zeker dat het geen grote upgrade zal zijn t.o.v. m'n huidige rx480 4gb, maar meer om te zien hoever alles gekomen is in de afgelopen paar jaar op dit (budget) prijspunt, zonder dat het weer kind-of een 480 refresh is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Lockon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:44:
Ik kijk stiekem toch wel uit naar de 6500xt reviews ...Ook al weet ik eigenlijk zeker dat het geen grote upgrade zal zijn t.o.v. m'n huidige rx480 4gb, maar meer om te zien hoever alles gekomen is in de afgelopen paar jaar op dit (budget) prijspunt, zonder dat het weer kind-of een 480 refresh is
Uiteraard geen benchmark, dus geen performance cijfers, maar ik vond deze laatst wel grappig op Reddit en eigenlijk ook weer niet. Qua specs gewoon 5-6 jaar stilstand op bepaalde punten en zelfs achteruitgang op andere...

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/oyxyoxmch2a81.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 18-01-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lockon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Dennism schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:09:
[...]

Uiteraard geen benchmark, dus geen performance cijfers, maar ik vond deze laatst wel grappig op Reddit en eigenlijk ook weer niet. Qua specs gewoon 5-6 jaar stilstand op bepaalde punten en zelfs achteruitgang op andere...

[Afbeelding]
Ik heb hem gezien, en hoewel het leuk is, is het volgens mij niet helemaal 1:1 eerlijk om Tflops zo met elkaar te vergelijken, vooral met verschillende architecturen ;)

Stiekem heb ik niet eens de behoefte voor veel meer performance dan m'n rx480, een betaalbare 6600 zou ik al tevreden mee zijn, wellicht zelfs de 6500xt als de benchmarks een beetje meezitten... Ik vrees het ergste, maar we zullen zien morgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:09:
[...]

[Afbeelding]
Ben het met je eens dat er vrijwel geen vooruitgang is. Om nu Tflops te gaan vergelijken is wat raar, RDNA2 verzet per TFlop zo'n 20% meer werk als ik de 6600 XT met de RX 480 vergelijk.

Hij zal in een ideale situatie (dus geen PCI-E bottleneck) waarschijnlijk zo'n 20% sneller zijn.

Edit: Maximale prijs van deze kaart in een normale markt vind ik 185 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 19-01-2022 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

XWB schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:42:
[...]

[YouTube: Will PCIe x4 Cripple the Radeon 6500 XT? PCIe Bandwidth Test]
Gecombineerd met shops die het op 2x MSRP proberen te verkopen, het wordt no go.

Dan maar wachten op de rente dat de Nasdaq, crypto,... gaat slopen. In enkele maanden is de hypotheekrente bij de Amerikanen met 1% gestegen naar 3,7% en de vastgoedsector wordt al nerveus. Wat gaat eerst zakken? De huizenprijzen of de GPU-prijzen? De Fed is nog niet begonnen aan de 3 of 4 renteverhogingen in 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:36:
[...]

...

Edit: Maximale prijs van deze kaart in een normale markt vind ik 185 euro.
Mwa, de 5500 XT 4GiB was al voor zo'n €180 - €200 te krijgen. In een normale markt zou de 6500 XT hooguit zo'n €120 tot €160 kosten. Helemaal omdat die chip al zo'n 50mm² kleiner is dan de 5500 XT.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
rapture schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:42:
[...]

Gecombineerd met shops die het op 2x MSRP proberen te verkopen, het wordt no go.
Totdat ze straks 'gewoon' (vrijwel) uitverkocht zijn voor €300+ euro per kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Performance leak voor de 6500XT van Reddit geplukt.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/xomymt6kgmc81.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
AMD's marketing lijkt ook weer een blunder te begaan:

https://www.kitguru.net/c...-enough-for-todays-games/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dennism schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:01:
[...]

Totdat ze straks 'gewoon' (vrijwel) uitverkocht zijn voor €300+ euro per kaart.
Ik ben benieuwd.

Met 4GB kunnen ze andere coins een jaartje minen en de DAG size wordt te groot. 64 bit geheugenbus knijpt de mining performance sterk af.

Voor de gamers is PCIe 4x niet zo aantrekkelijk op een PCIe 3.0 moederbord en kunnen beter een jaartje langer doen met een oude GPU.

Het is waarschijnlijk ook te duur voor de scalpers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
rapture schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Ik ben benieuwd.

Met 4GB kunnen ze andere coins een jaartje minen en de DAG size wordt te groot. 64 bit geheugenbus knijpt de mining performance sterk af.

Voor de gamers is PCIe 4x niet zo aantrekkelijk op een PCIe 3.0 moederbord en kunnen beter een jaartje langer doen met een oude GPU.

Het is waarschijnlijk ook te duur voor de scalpers.
Ik ben het met je eens dat het geen aantrekkelijke kaart is, maar goed, iedere niet aantrekkelijke kaart van de laatste 1,5 jaar verkoopt als nog uit. En ik ben bang dat er ook nu weer genoeg gaan zijn die dan toch maar deze kaart kopen, ook al is het in een vacuum geen beste koop (zeker niet boven MSRP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Correctie, ik zou hier niet meer dan 125 euro voor over hebben. Wat een afgang, je bent beter af met een 5500 XT of een RX 570/RX 580 etc.
Had AMD het als een 6400 (XT) uitgebracht voor 125 euro met encoding dan was het misschien nog iets; hoe dachten ze ooit dat dit een goed idee zou zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:20:
Correctie, ik zou hier niet meer dan 125 euro voor over hebben. Wat een afgang, je bent beter af met een 5500 XT of een RX 570/RX 580 etc.
Had AMD het als een 6400 (XT) uitgebracht voor 125 euro met encoding dan was het misschien nog iets; hoe dachten ze ooit dat dit een goed idee zou zijn....
Mensen zullen deze gewoon kopen want geen alternatief. Dat is ook het hele punt van dit nieuwe dieptepunt...
Wat is deze markt naar de gallemiezen geholpen zeg. Net toen er na jaren weer eens wat interessants gebeurde. :')

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Een beetje zoals @Dennism voorspeld had, een pijnlijke conclusie:
Problematischer wordt het als de RX 6500 XT op PCI Express 3.0 draait. Dat is een reëel scenario voor wie een wat ouder (en goedkoper) systeem wil gebruiken om deze budgetkaart mee te combineren. Omdat de kaart alleen in een 4GB-uitvoering op de markt komt, loopt deze beperkte framebuffer al snel vol in modernere games. Op dat moment wordt de benodigde data uit je systeemgeheugen gehaald via de PCIe-bus, die op de RX 6500 XT beperkt is tot slechts vier lanes. Die lage snelheid wordt ook nog eens gehalveerd op een systeem dat beperkt is tot PCI Express 3.0, wat olie op het vuur is voor lage framerates en slechte frametimes. Gemiddeld is dit prestatieverlies op 1080p Medium beperkt tot 8 procent, maar in Far Cry 6 zien we bijvoorbeeld een 30 procent lagere framerate op PCIe 3.0 bij Medium-instellingen en op Ultra halveren de prestaties zelfs bijna. Dat is iets om serieus rekening mee te houden.

In onze Prestatiescore eindigt de RX 6500 XT enkele procenten onder zijn voorganger, de RX 5500 XT. Deze score kon alleen voor de geteste games op Medium-instellingen worden berekend, omdat de RX 6500 XT geheugen tekortkomt om alle games op Ultra-settings te draaien. Als het op de naamgeving aankomt, is het pijnlijk dat AMD deze kaart van de vorige generatie niet op zijn minst weet te evenaren met de RX 6500 XT. Als we naar de specificaties van beide chips kijken, en daarbij het gegeven dat onze 5500 XT over twee keer zoveel geheugen beschikt, dan valt het uiteraard wel te verklaren. Toch laat dit een belangrijk probleem van de RX 6500 XT zien; er komt geen 8GB-variant van uit. Vooral de prestaties op PCIe 3.0 hadden er dan minder onder te lijden gehad.
AMD had toch minstens 8 PCIe lanes kunnen aanhouden, zoals op de RX 6600. Maakt dat nou echt het verschil qua kosten?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:28:
[...]

Mensen zullen deze gewoon kopen want geen alternatief. Dat is ook het hele punt van dit nieuwe dieptepunt...
Wat is deze markt naar de gallemiezen geholpen zeg. Net toen er na jaren weer eens wat interessants gebeurde. :')
En toch moet één kaart de eerste zijn die een keer op de plank blijft liggen, en als ik de benchmarks zie is de RX6500XT daar wel kandidaat nummer één voor.

Een low-end kaart op een nieuw 6nm-procede met weinig geheugen en een kleine geheugenbus, en zelfs daarmee verbruikt het ding nog steeds meer dan concurrenten op 12nm van 2 jaar oud die op 1440p beter presteren. Deze kaart moet het wel echt compleet hebben van het feit dat er niks anders nieuws voor <300 euro te koop is, want verder scoort ie echt in alle opzichten alleen maar minpunten. :S

Ach ja, hij was misschien vooral om 6nm te oefenen. En oefenen kan wel eens misgaan. :+

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 19-01-2022 15:58 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 14:29
XWB schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:39:

[...]

AMD had toch minstens 8 PCIe lanes kunnen aanhouden, zoals op de RX 6600. Maakt dat nou echt het verschil qua kosten?
Of gewoon moeten zorgen dat het in een PCIe 4x slot zou passen ... dat is helemaal een misserd in mijn ogen (en de 107 watt verbruik)

Dat er geen low profile versie van komt is niet echt een misserd met de missende encoding en av-1 modules
en max 2 display streams!!
Der zijn igp's op de markt die beter doen :(

Zo'n kaartjes zag je vroeger voor 30-50 euro of in oem machines waarbij je enkel de naam van de kaart en de hoeveelheid ram zag (en ze de kleine databus/trage ram specs niet vermelden)

Op 1440p met een "oud" PCIe slot is de kaart voor mij een achteruitgang vs mijn oude 1060 kaart .. sebiet krijgen we de 1060 4GB special edition met een 92-bit databus als "response" van Nvidia met een prijskaartje in de winkel van 400 euro :(

Ik zie nVidia er nog voor in staat ..

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

bwerg schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:55:
[...]

En toch moet één kaart de eerste zijn die een keer op de plank blijft liggen, en als ik de benchmarks zie is de RX6500XT daar wel kandidaat nummer één voor.

Een low-end kaart op een nieuw 6nm-procede met weinig geheugen en een kleine geheugenbus, en zelfs daarmee verbruikt het ding nog steeds meer dan concurrenten op 12nm van 2 jaar oud die op 1440p beter presteren. Deze kaart moet het wel echt compleet hebben van het feit dat er niks anders nieuws voor <300 euro te koop is, want verder scoort ie echt in alle opzichten alleen maar minpunten. :S

Ach ja, hij was misschien vooral om 6nm te oefenen. En oefenen kan wel eens misgaan. :+
Ik koester inmiddels niet meer de illusie dat mensen nog voor rede vatbaar zijn als het om videokaarten gaat...
Ik mopper nu al jaren over de alsmaar toenemende prijzen, zinloze segmentatie, misleidende marketing, slechte behandeling van reviewers en deze minachting van hun klanten. Er gebeurd helemaal niks. Sterker nog, regelmatig word het allemaal maar gebagatelliseerd of ronduit ontkent.

Deze markt is gewoon klaar, het is voorbij. De gloriedagen van high end voor €300 kwamen al niet meer terug omdat wafers zoveel duurder zijn geworden sinds de overstap naar 16/14nm en kleinere nodes (planar naar FinFET transistoren). Maar zowel Nvidia als AMD maken keihard misbruik van de situatie door hun prijzen veel verder te laten stijgen dan noodzakelijk en de winsten te nemen. Dat was al het geval voor deze cryptoboom en nu helemaal. En mensen kopen dit gewoon blind en gaan dan tribaal doen zodra je ook maar durft te beginnen over zoiets als prijsstagnatie of enorme inflatie voor een bepaald segment van videokaarten. Het kan me eigenlijk ook niet zoveel meer schelen. Het is toch verspilde moeite. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 14:29
DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:11:
[...]

Ik koester inmiddels niet meer de illusie dat mensen nog voor rede vatbaar zijn als het om videokaarten gaat...
Ik mopper nu al jaren over de alsmaar toenemende prijzen, zinloze segmentatie, misleidende marketing, slechte behandeling van reviewers en deze minachting van hun klanten. Er gebeurd helemaal niks. Sterker nog, regelmatig word het allemaal maar gebagatelliseerd of ronduit ontkent.

Deze markt is gewoon klaar, het is voorbij. De gloriedagen van high end voor €300 kwamen al niet meer terug omdat wafers zoveel duurder zijn geworden sinds de overstap naar 16/14nm en kleinere nodes (planar naar FinFET transistoren). Maar zowel Nvidia als AMD maken keihard misbruik van de situatie door hun prijzen veel verder te laten stijgen dan noodzakelijk en de winsten te nemen. Dat was al het geval voor deze cryptoboom en nu helemaal. En mensen kopen dit gewoon blind en gaan dan tribaal doen zodra je ook maar durft te beginnen over zoiets als prijsstagnatie of enorme inflatie voor een bepaald segment van videokaarten. Het kan me eigenlijk ook niet zoveel meer schelen. Het is toch verspilde moeite. :/
Myeah tis eerste release in lange tijd dat er kaarten effectief te koop zijn voor bijna aangeraden prijs: 220 euro kaarten bij alternate bv ..
Das's heel lang geleden.. wss vooral omdat ze voor miners en scalpers niet interessant zijn.

Correctie: allen verkocht :s
Toch beschikbaar voor een goed uurtje !!

Khoop dat het goedkomt daar het voor laptops wel "mogelijk" is maar dat zijn natuurlijk grote contracten.. nu met xcloud en ooit beschikbare consoles is de noodzaak naar een persoonlijke low/mid end gpu ook verminderd.
(yeah ik was zo zot om niet te pre-orderen en te wachten op een goedkopere/special edition release met bv een game inbegrepen ofzo .. :X )

En High end gamers hebben altijd al zotte prijzen betaald voor hun kaarten :+

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
XWB schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:39:

[...]

Nee, een paar extra lanes en draadjes op een board maakt nauwelijks uit qua kosten. De kosten zijn ook niet eens voor AMD, maar voor de board partners. AMD knijpt hiermee onnodig af, ze willen met de 6500XT bewust een minimum budget instap GPU maken.

In vergelijking met de 5500XT is het ook moeilijk te begrijpen waardoor ze ook in de HTPC features hebben gesneden.

De 6500XT 4GB presteert op PCIe3.0, wat de meeste gebruikers hebben, 25% slechter dan een 5500XT 4GB.

https://www.techpowerup.c...s/radeon-rx-6500-xt.c3850
107 mm2 is misschien gewoon echt te weinig

https://www.techpowerup.c...s/radeon-rx-5500-xt.c3468
is 158 mm2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Lijkt erop dat ze niet eens afknijpen, maar dat de die mogelijk niet meer lanes heeft omdat het eigenlijk een laptop gpu is. Lijkt erop dat ze om die reden van alles verwijderd hebben, om de die maar zo klein mogelijk te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
TPU heeft een uitgebreide PCIe schaaltest gedaan, conclusie:
It seems that PCIe x4 is one step too much for a desktop PC graphics card, if you want to deliver good performance without too much compromise. That is probably why NVIDIA retains x16 throughout its lineup, because they want to ensure their customers on older platforms will buy their product, too. Given the insane demand for graphics today, and the limited volumes of 6 nm GPUs coming out of TSMC, the business decision by AMD makes sense though—they'll still sell everything they make, with better margins.
En daar zijn de eerste Nederlandse prijzen, € 349:

https://www.megekko.nl/pr...L-RX6500XT-O4G-Videokaart
https://www.megekko.nl/pr...T-GAMING-OC-4G-Videokaart

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
XWB schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:40:

[...]

Koopje, de OP = OP aanbieding is al uitverkocht :+

Steve van Hardware Unboxed noemt dit de slechtste release uit zijn 20+ jaar carrière.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:11:
[...]

Toch vraag ik me af wat het volume aan mid range/highend kaarten tegenwoordig is ivgl met vroeger wat daadwerkelijk bij gamers terecht komt.

Je kan je toch bijna niet voorstellen dat dezelfde hoeveelheid mensen als vroeger de huidige bedragen wil neerleggen voor een grafische kaart. Gaat niet gewoon het grootste gedeelte naar miners en bloed de pc game markt ondertussen op deze niet simpelweg dood :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
Help!!!! schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:06:
Je kan je toch bijna niet voorstellen dat dezelfde hoeveelheid mensen als vroeger de huidige bedragen wil neerleggen voor een grafische kaart. Gaat niet gewoon het grootste gedeelte naar miners en bloed de pc game markt ondertussen op deze niet simpelweg dood :?
Is het niet zo dat de zelfbouw PC markt sowieso niet zo groot is als wij (zelfbouwers) denken? Denk gaming laptops, OEM machines en voor straks dingen als Steam Deck. Je eigen graka in je eigen machine schroeven was altijd al een specifieke hobby, en luxe daarbij.

Daarnaast is de PC game markt natuurlijk al jarenlang aan het sterven, als je het nieuws mag geloven. Maar ondanks de opmars van mobile gaming en consoles gaan de verkopen somehow toch ieder jaar weer omhoog. :P Als het nu even minder wordt vanwege de kaarten denk ik dat je dat eerder pauze zou noemen dan doodbloeden.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
MneoreJ schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:55:
[...]

Is het niet zo dat de zelfbouw PC markt sowieso niet zo groot is als wij (zelfbouwers) denken? Denk gaming laptops, OEM machines en voor straks dingen als Steam Deck. Je eigen graka in je eigen machine schroeven was altijd al een specifieke hobby, en luxe daarbij.

Daarnaast is de PC game markt natuurlijk al jarenlang aan het sterven, als je het nieuws mag geloven. Maar ondanks de opmars van mobile gaming en consoles gaan de verkopen somehow toch ieder jaar weer omhoog. :P Als het nu even minder wordt vanwege de kaarten denk ik dat je dat eerder pauze zou noemen dan doodbloeden.
Zelfbouw PC was een stuk groter in 2007, toen er meer dan 2x zoveel grafische kaarten werden verkocht dan nu. Ja zelfs met de pandemie vraag er bij. Dat niveau gaan we niet meer halen.

Concurrentie natuurlijk met consoles, tablets en smartphones. Waarom moeilijk doen met "lego voor volwassenen", als het ook makkelijk kan? Verder neemt het aandeel oudere actief gespeelde games toe, en is het upgraden minder nodig.

Ik zit al jaren op een 1ste gen Core i5 , met sinds een paar jaar een R9 290, daarvoor een HD5850. Speelt nog steeds een titel als AC Odyssey op 1080p en slimme High instellingen, met 45 fps gemiddeld. De 1% lows zijn 20, maar toch, het is een luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-09 18:45

deraco96

Altijd.

Help!!!! schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:06:
[...]
Als ik voor mezelf spreek: ik kocht vroeger ook nooit dure GPUs, eentje van 150 tot 250 euro deed het altijd prima, bijna altijd tweedehands. Het wordt echter een stuk interessanter om enorme bedragen voor een nieuwe GPU neer te leggen als je:
1 je oude voor een stuk meer kan verkopen
2 je nieuwe GPU zich (deels) terugverdient d.m.v. ethash

Als je vooral enthousiast wordt van graphics, games en de technologie daarachter en een hekel hebt aan de wereld van de crypto (omwille van de scams, pump&dumps, het grote geld, verspilling van energie, genoeg argumenten te verzinnen) is dit natuurlijk wel triest. Maar het is wel de werkelijkheid.

En ik wil even gezegd hebben dat de 6500 XT echt een triest apparaat is. Het is eigenlijk indrukwekkend te noemen dat 'ie nog voor 212 euro op voorraad ligt bij Alternate Belgie. Alleen met PCIe 4.0 heb je er iets aan, en zelfs dan is het een bottleneck. Ik heb zelf twee systemen met Ryzen 3000 en beide zonder PCIe 4.0, omdat de B350/B450 moederborden gewoon een veel betere aanbieding waren. Niet eens erg oud en gaat nog meer dan prima mee, en normaal gesproken is PCIe 3.0 x16 natuurlijk geen enkel probleem, maar toch heb je dan al niks meer aan een 6500 XT.

Ik snap dat de GPU voor laptops was ontworpen en dat de gemaakte keuzes dan een stuk logischer zijn, maar hij had niet uitgebracht hoeven worden. Daar heeft AMD toch echt zelf voor gekozen.

[ Voor 0% gewijzigd door deraco96 op 19-01-2022 21:21 . Reden: tikfout ]

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Nu online
deraco96 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:19:
Ik snap dat de GPU voor laptops was ontworpen en dat de gemaakte keuzes dan een stuk logischer zijn, maar hij had niet uitgebracht hoeven worden. Daar heeft AMD toch echt zelf voor gekozen.
"There are no bad products, only bad prices". Als het verkoopt met winst was het een goede keus, en dat gaat ze waarschijnlijk wel lukken. In andere tijden was het ding onverkoopbaar geweest omdat het zover aan de onderkant van de markt zou zitten dat er niemand was die niet een paar tientjes bij kon lappen voor iets beters (zo niet gewoon voor dezelfde prijs een tweedehandsje dat meer kan), maar nu geldt ook nog "there are no good prices, only bad prices". :P

Wij schreeuwen moord en brand over de aanfluiting van de techniek, ondertussen tellen de accountants bij AMD op hun gemak de centen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:20

Gundogan

Rip and tear, until it is done

XWB schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:40:

[...]

Gewoon minder performance dan mijn huidige GPU (Fury) die ik 5,5 jaar geleden voor hetzelfde bedrag heb gekocht.

Man man man....

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
Wat me trouwens opvalt is dat die 6500 XT het laat lijken alsof RDNA2 totaal geen ipc verbeteringen heeft ten opzichte van Polaris.

Ga maar na;

- Helft van de compute units van de RX 570 (16 vs 32)
- Meer dan 2x de frequentie (~1200MHz vs ~2700MHz)
- Prestaties die boven die van de RX 570 liggen in lijn met de hogere frequentie.

Een RX 560 (met GDDR6?) op ~2700MHz zou waarschijnlijk vergelijkbaar presteren.

Ik vraag me af hoe een 6600 XT op vergelijkbare kloksnelheden als een RX 570 zou presteren.

Als er geen ipc verbeteringen zijn en alleen de frequenties verantwoordelijk zijn voor de betere prestaties, dan is die stagnatie van AMD nog erger dan wanneer het alleen om de prijs/prestatie verhouding zou gaan.

AMD heeft echt weer een Radeon vs Rage of GCN vs TeraScale architectuur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
deraco96 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:19:
[...]

Als ik voor mezelf spreek: ik kocht vroeger ook nooit dure GPUs, eentje van 150 tot 250 euro deed het altijd prima, bijna altijd tweedehands. Het wordt echter een stuk interessanter om enorme bedragen voor een nieuwe GPU neer te leggen als je:
1 je oude voor een stuk meer kan verkopen
2 je nieuwe GPU zich (deels) terugverdient d.m.v. ethash
Dit is exact wat ik vorig jaar deed. Had een 3060ti voor praktisch MSRP kunnen scoren vanaf een 980ti. Moest wel €300 bijleggen wat mij de upgrade wel waard was. Daarna gratis geupgrade naar een 6900XT door even eth te minen en te verkopen en de 3060ti met teveel winst door te verkopen. Probleem is nu dat de non LHR kaarten om te minen onbetaalbaar zijn. Beste kans om iets te vinden is een 6800(XT) via een drop oid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
NitroX infinity schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:50:
Wat me trouwens opvalt is dat die 6500 XT het laat lijken alsof RDNA2 totaal geen ipc verbeteringen heeft ten opzichte van Polaris.

Ga maar na;

- Helft van de compute units van de RX 570 (16 vs 32)
- Meer dan 2x de frequentie (~1200MHz vs ~2700MHz)
- Prestaties die boven die van de RX 570 liggen in lijn met de hogere frequentie.

Een RX 560 (met GDDR6?) op ~2700MHz zou waarschijnlijk vergelijkbaar presteren.

Ik vraag me af hoe een 6600 XT op vergelijkbare kloksnelheden als een RX 570 zou presteren.

Als er geen ipc verbeteringen zijn en alleen de frequenties verantwoordelijk zijn voor de betere prestaties, dan is die stagnatie van AMD nog erger dan wanneer het alleen om de prijs/prestatie verhouding zou gaan.

AMD heeft echt weer een Radeon vs Rage of GCN vs TeraScale architectuur nodig.
Lijkt me sterk dat IPC achteruit gaat historisch gezien, eens rekenen:

RX570
232 mm2
5.7×109 transistors
2048:128:32 + 32
Shaders : TMU : ROP + Compute Units
1168 MHz
4GB
=
65 fps 1080p 12 games

---

6500XT
107 mm2
5.4×10[sup]9[sup] transistors (~=)
1024:64:32:16 + 16 (-50%)
Shaders : TMU : ROP : Ray Accelerators + Compute Units
2610 MHz (+124%)
4GB
=
79 fps (PCIe4.0) 1080p 12 games +21,5%

YouTube: Worst GPU: Radeon RX 6500 XT Review, Corner Cutting Edition

Je mag fps niet op deze manier vermenigvuldigen, maar aan de onderkant in de limiet is het meer te verdedigen, van RX570 naar 6500XT puur op CU's en frequentie:
65 fps -50% +124% = 72 fps, de rest 79 fps is slechts +9% IPC.

Maar bedenk, dat:
- Navi21 ook Ray Accelerators heeft waar Polaris niks van had.
- Sommige games actief beperkt zijn op 6500XT vanwege de 4GB èn maar 4 PCIe lanes.
- En de RX 500 series kàn natuurlijk helemaal niet sneller dan 1,2-1,5 GHz.

Dus hoeveel verwacht je van IPC vergeleken met andere factoren?

RX580
232 mm2
5.7×109 transistors
2304:144:32 + 36
Shaders : TMU : ROP + Compute Units
1257 MHz
8GB
=
65,7 fps 1080p 22 games

---

6600XT
237 mm2
11.06×10[sup]9[sup] transistors (x2)
2048:128:64:32 + 32 (-11,1%)
Shaders : TMU : ROP : Ray Accelerators + Compute Units
2610 MHz (+107%)
4GB
=
133,8 fps 1080p 22 games +21,5%

https://www.techpowerup.c...-6600-xt-pulse-oc/27.html

van RX580 naar 6600XT puur op CU's en frequentie:
65,7 fps -11% +107% = 120,8 fps, de rest 13 fps is slechts +11% IPC.

edit: GPU's, Shaders hebben een relatief korte pipeline. Tenzij je de CU's zelf in staat stelt om meer fp16 fp32 etc te verwerken per cycle, èn games ook fp32 etc. gebruiken, zal IPC niet zo snel stijgen als frequentie en aantal CU.

[ Voor 4% gewijzigd door sunsmountain op 21-01-2022 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Editorial Kyle Bennet - Future of GPU and hardware reviews/industry

"This editorial is going to jump around several subjects, but all are related in scope. Primarily I am going to discuss MSRP pricing, and the direction of the consumer hardware reviews industry overall. I have spent over 20 years in this field and have been carefully watching changes over the last four or five years but have never truly shared my thoughts on all of this."

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Help!!!! schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:53:
Editorial Kyle Bennet - Future of GPU and hardware reviews/industry

"This editorial is going to jump around several subjects, but all are related in scope. Primarily I am going to discuss MSRP pricing, and the direction of the consumer hardware reviews industry overall. I have spent over 20 years in this field and have been carefully watching changes over the last four or five years but have never truly shared my thoughts on all of this."
Ik ben dus niet alleen in precies deze zorgen...
Het meest stuitende is misschien nog wel deze constatering die ik ook zeker onderschrijf.
Another disruption that I am seeing pushing these changes to fruition is the fact that the demographic that is purchasing these products has overall changed as well. I have watched this slide for the past 20+ years. Consumers overall no longer want to be educated on a product; they just want to be told what to buy and fall back on brand loyalty. I have used the following analogy for quite a long time, but I think it is even more fitting today than ever. Did you ever care what chip was used inside your VCR? I would suggest 99% of consumers never did. You just wanted to be told which one would serve your needs and to many it was important that it was a familiar or respected brand. Obviously, under-supply in the video card market is pushing more and more buying decisions to just buying whatever you can get into and through your shopping cart. I do think however that more and more people are not concerned with the inner workings of high-tech components and just want to buy something that suits their needs from a known brand that falls inside their budget. This market is evolving but I think the handwriting is on the wall especially regarding generations following Gen X. I do think that Millennials and Gen Z’ers are influenced to spend their money in different ways.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
DaniëlWW2 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:40:
[...]

Het meest stuitende is misschien nog wel deze constatering die ik ook zeker onderschrijf.

[...]
Het punt wat hij maakt is niet alleen met hardware maar ook met andere sectoren. Vroeger waren games en gamers een niche markt waar de meesten enige technische kennis hadden. Helaas zie je steeds meer de trend dat de "consumenten" deze markten betreden.
Met de consumenten bedoel ik de groep mensen die ongeinformeerde aankopen doet of iets koopt omdata een influencer iets zegt. Daarom blijven grote game bedrijven zoals EA 9 van de 10 keer wegkomen met hun gefaalde launches van spellen die niet af zijn.
Ik vermoed dat Nvidia en AMD (en Intel) dit voor het eerst proeven (in alle eerlijkheid Nvidia was al veel langer dat pad op). De domme massa koopt toch wel.

Aan de andere kant, als ik een aankoop doe probeer ik research te doen. Helaas heb ik gewoon niet de tijd om dat voor alles te doen. In zo'n geval val je terug op iemand die je vertrouwd, nu is het verschil wel is dat degene die ik vertrouw wel enige credentials heeft :P.

De nieuwe generaties hebben blijkbaar niet de aandachtsspanne om onderzoek te doen. Als het langer duurt van 1 minuut dan haken ze al weer af. Het lijkt alsof ze allemaal een vorm van ADD hebben 8)7.

Ik mis overigens hun reviews; ze voegde altijd wat toe aan de andere reviews. Ze waren niet apples to apples maar juist kijken op welke settings de kaarten speelbare framerates haalden.

[ Voor 6% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 03-02-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet of MSRP's gaan verdwijnen. MSRP's bestaan niet voor de consument, ze zijn er voor alle andere partijen tussen de chip bakkers en de consument. Op basis van die MSRP's bepalen die hun stack, marketing en dergelijke.

Ik geloof ook nog steeds niet dat de prijzen van de "normale" producten (dus niet de Titan...sorry, 3090) bij Nvidia en AMD vandaan komen. Nvidia zou er wel mee weg komen om hun AIB's op te drijven naar de prijzen die we zien, maar AMD niet. Als zij AIB's 900+ voor een 6800 zouden rekenen maar ze zelf voor 30% minder verkopen, zouden er al lang wat partners weg gelopen zijn. Daar hebben ze niet genoeg marktaandeel voor qua GPU's; en afdwingen via de CPU tak zou ze ook nooit lukken. Volgens mij komt al dat geld nog steeds bij de distributeurs en AIB's terecht. Anders zouden AMD's cijfers nog veel hoger uitgevallen zijn.

Wel vrees ik dat het inderdaad de norm gaat worden, wat gewoon triest is. De vooruitgang was al matig, maar met dit soort prijzen is het gewoon geen vooruitgang meer. Afhankelijk van welke prijsklasse je bekijkt, is er soms zelfs gewoon achteruitgang in de zin dat je nu minder frames per euro krijgt dan 5 jaar geleden met de release van Pascal. Ik vertik het ook om mee te doen aan deze onzin totdat het écht nodig is (lees: wanneer m'n 1080 Ti zelfs underclocked niet meer stabiel is).

Het enige waar we op kunnen hopen is dat AMD en/of Intel de teugels in handen neemt en de AIB's/distributeurs beperkt qua prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:07:
De nieuwe generaties hebben blijkbaar niet de aandachtsspanne om onderzoek te doen. Als het langer duurt van 1 minuut dan haken ze al weer af. Het lijkt alsof ze allemaal een vorm van ADD hebben 8)7.
Ik mis wel een quantitatieve onderbouwing. Ja, tegenwoordig is er tik-tok en influencing wat er vroeger niet was, maar de demografische doelgroep die nu naar influencers kijkt zat vroeger ook niet op bouweenpc.nl, maar pap kocht gewoon een PC die de meneer in het (nu niet meer bestaande) lokale computerwinkeltje aanraadde. Bewijs: het feit dat ik jaren op een P4 met Geforce FX5600 heb gegamed, een legendarisch brakke combi van CPU+GPU. :P

Naar het idee van Ockam's razor een eenvoudigere hypothese met een veel betere cijfermatige onderbouwing: vraag en aanbod, de markt is nu totaal ruk voor de consument en dan krijg je producten als de RX6500XT. En daar bovenop het feit dat geavanceerdere productieprocedé's in toenemende mate lastiger blijken te worden om snel op te schalen, waardoor high-end chips steeds meer luxeproducten worden. AMD en NVidia hoeven de mensen in het Radeon-nieuwstopic niet meer te overtuigen om hun laatste GPU te kopen want er zijn toch niet genoeg GPU's voor iedereen. Toen 65nm nog het nieuwste van het nieuwste was werd de massaproductie bij wijze van spreken gewoon aangezet bij 5 verschillende producenten en klaar is Kees, nu is er in feite maar één fabrikant die dit lukt en alle high-end producten moeten daar maar productiecapaciteit inkopen (Samsung en Intel hobbelen in dat opzicht nogal achter TSMC aan, en dan zijn er in het laatste decennium nog andere fabrikanten simpelweg gekapt met dit proberen omdat ze al inzagen dat het ze niet ging lukken).

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 04-02-2022 09:01 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik vermoed dat Nvidia en AMD (en Intel) dit voor het eerst proeven (in alle eerlijkheid Nvidia was al veel langer dat pad op). De domme massa koopt toch wel.
En dat is het punt dat ik nu ook al tijden maak. Nvidia "innoveert" deze praktijken en AMD loopt er rustig achteraan. En deze generatie hebben we zowel de RX6500XT als RX6900XT wat beiden gewoon onzin SKU's zijn. De RX6500XT is denk ik inmiddels wel doodgeknuppeld. De RX6900XT daarentegen is gewoon uit Nvidia hun trukendoos. $350 extra voor de laatste 10% aan ALU's op een chip...

@Werelds Ik denk dat AMD en Intel ons helemaal niet meer gaan "redden" omdat ze hier helemaal geen belang bij hebben. Ik moet toch al zien of Intel wel veel interesse heeft in de DIY markt en hun GPU's niet voornamelijk aan de grote dozenschuivers gaat verkopen.

Komt bij dat mensen de afgelopen jaren gewoon gedemonstreerd dat ze al die prijsverhogingen morrend te accepteren. Dat proces was al begonnen met Pascal en is alleen maar geëscaleerd. Mijn "hoop" is inmiddels gevestigd op een complete crypto crash in de zomer en daarna een enorme dump van videokaarten die de markt verzadigd. En als dat de RDNA3/Lovelace prijzen niet zal drukken, dan maar een kaart uit de mijnen bevrijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:37:
@Werelds Ik denk dat AMD en Intel ons helemaal niet meer gaan "redden" omdat ze hier helemaal geen belang bij hebben. Ik moet toch al zien of Intel wel veel interesse heeft in de DIY markt en hun GPU's niet voornamelijk aan de grote dozenschuivers gaat verkopen.
Ik "denk" ook niets, maar dat scenario is wel onze Obi-Wan ;)
Dat proces was al begonnen met Pascal en is alleen maar geëscaleerd.
Pascal was niets mis mee. Even los van de Titan onzin (wat al met Kepler begon), was Pascal een volledige product stack met de top chip op $699. En als extra bonus was de 1080 Ti amper 7 maanden later nipt sneller dan de Titan X(p) en kostte bijna de helft.

Het probleem is dat Nvidia nu waarschijnlijk door heeft dat ze dat met meer producten dan enkel de Titan kunnen doen. Dat is waar ik bang voor ben. AMD heeft daar de goodwill niet voor. Ik geloof niet dat AMD het voor elkaar zou kunnen krijgen een product stack te beginnen op €2000 om vervolgens naar beneden te werken. Nvidia wel.

Intel weet ik niet, omdat ze wel nog steeds in het hoofd van Jan Modaal zitten met CPU's, maar onder de gemiddelde gamer en zeker elke tweakert is er nu een belans met AMD. Die laatste groep zal Intel in elk geval in de gaten houden qua GPU's, maar als Intel niet enkele jaren op normale prijzen in zet gaan ze niemand overtuigen. En die eerste groep zal flink wat tijd nodig hebben om los te komen van "gaming === GeForce".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Ik "denk" ook niets, maar dat scenario is wel onze Obi-Wan ;)
En dat liep in de relatief korte termijn goed af wou je zeggen? :P
[...]

Pascal was niets mis mee. Even los van de Titan onzin (wat al met Kepler begon), was Pascal een volledige product stack met de top chip op $699. En als extra bonus was de 1080 Ti amper 7 maanden later nipt sneller dan de Titan X(p) en kostte bijna de helft.
Hier ben ik het dus niet mee eens. Ja de xx70, xx80 en xx80Ti gingen maar $50 (buiten die stomme GTX1080FE) omhoog vergeleken met de 900 series. Maar Nvidia had ook die enorme stijging in omzet en winst. Toen kwamen de miners weer eens langs en werd de markt weer een jaar verstoord. Nvidia heeft daar vervolgens misbruik van gemaakt door de prijzen fors te verhogen met Turing en de totale afwezigheid van AMD. Mensen kochten het, soms mopperend, vaak ook gewoon blind de RTX2080Ti. AMD heeft zichzelf toen ook behoorlijk in de voet geschoten met de RX5700 series launch. Hoeveel goodwill kan je weggooien...
Het probleem is dat Nvidia nu waarschijnlijk door heeft dat ze dat met meer producten dan enkel de Titan kunnen doen. Dat is waar ik bang voor ben. AMD heeft daar de goodwill niet voor. Ik geloof niet dat AMD het voor elkaar zou kunnen krijgen een product stack te beginnen op €2000 om vervolgens naar beneden te werken. Nvidia wel.
Als ik een beetje zie waar RDNA3 naartoe lijkt te gaan, dan zou ik er niet gerust op zijn. Het lijkt namelijk een MCM ontwerp voor Navi 31 en 32 met respectievelijk drie en twee 5120 ALU chiplets te zijn. Met zulke specificaties is de vraag wat AMD belet om de "RX7900XT" met 15360 ALU's en richting 3x sneller dan de RX6900XT, te verkopen voor dergelijke prijzen? Want het zou op zijn zachts gezegd nogal een prestatiesprong zijn. Verder als er een keer een moment gaat komen dat Nvidia niet de kroon pakt en echt hard afgaat in high end, dan zou het deze wel eens kunnen zijn.

Het zou ook niet veel uitmaken als AMD er niet veel verkoopt. Want als het een MCM ontwerp is, dan kan je alsnog je chips kwijt als Navi 32. En als RDNA3 goed schaalt met zulke enorme aantallen ALU's, dan is er het risico dat Navi 32 het al enigszins kan opnemen tegen de ogenschijnlijk monolithische AD102 die rond de 2x van GA102 zou zitten. Dan zie AMD gewoon cashen met Navi 31...
Intel weet ik niet, omdat ze wel nog steeds in het hoofd van Jan Modaal zitten met CPU's, maar onder de gemiddelde gamer en zeker elke tweakert is er nu een belans met AMD. Die laatste groep zal Intel in elk geval in de gaten houden qua GPU's, maar als Intel niet enkele jaren op normale prijzen in zet gaan ze niemand overtuigen. En die eerste groep zal flink wat tijd nodig hebben om los te komen van "gaming === GeForce".
Ik betwijfel of het echt een keuze zal zijn als Intel enorme volumes GPU's gaat leveren aan de grote dozenschuivers zoals Dell, HP etc. En dat zal ongetwijfeld samengaan met "voordelige volumekorting" en "marketingfondsen" aangezien dat na een decennium procederen toch niet helemaal illegaal blijkt te zijn in de EU. :z

Intel komt gewoon van een nulpunt en moet ergens die markt in. Ik vermoed dat ze wel weten dat je Nvidia niet zomaar gaat verslaan in DIY, maakt dat probleem heb je niet met OEM systemen. En als het moet, dan maak je ze toch gewoon goedkoper? Overigens let ik voor de eerste generatie meer op de laptopmarkt. Want ik vermoed dat Intel daar ook zeker een impact zal willen maken. Tweede generatie gaan ze denk ik proberen om de high end markt binnen te dringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
bwerg schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:58:
[...]

Ik mis wel een quantitatieve onderbouwing. Ja, tegenwoordig is er tik-tok en influencing wat er vroeger niet was, maar de demografische doelgroep die nu naar influencers kijkt zat vroeger ook niet op bouweenpc.nl, maar pap kocht gewoon een PC die de meneer in het (nu niet meer bestaande) lokale computerwinkeltje aanraadde. Bewijs: het feit dat ik jaren op een P4 met Geforce FX5600 heb gegamed, een legendarisch brakke combi van CPU+GPU. :P

Naar het idee van Ockam's razor een eenvoudigere hypothese met een veel betere cijfermatige onderbouwing: vraag en aanbod, de markt is nu totaal ruk voor de consument en dan krijg je producten als de RX6500XT. En daar bovenop het feit dat geavanceerdere productieprocedé's in toenemende mate lastiger blijken te worden om snel op te schalen, waardoor high-end chips steeds meer luxeproducten worden. AMD en NVidia hoeven de mensen in het Radeon-nieuwstopic niet meer te overtuigen om hun laatste GPU te kopen want er zijn toch niet genoeg GPU's voor iedereen. Toen 65nm nog het nieuwste van het nieuwste was werd de massaproductie bij wijze van spreken gewoon aangezet bij 5 verschillende producenten en klaar is Kees, nu is er in feite maar één fabrikant die dit lukt en alle high-end producten moeten daar maar productiecapaciteit inkopen (Samsung en Intel hobbelen in dat opzicht nogal achter TSMC aan, en dan zijn er in het laatste decennium nog andere fabrikanten simpelweg gekapt met dit proberen omdat ze al inzagen dat het ze niet ging lukken).
Het is lastig met cijfers te onderbouwen; maar om een voorbeeld te geven. Linus Techtips en Jays2cents zie ik als kanalen die meer richting influencer gaan dan echt reviewer. Linus zijn reviews zijn niet indepth genoeg voor mij om interesse te wekken en ze skippen te snel over de charts heen. Jays2cents heeft het te vaak verkeert voor mij.
Daarentegen kanalen zoals die van GamersNexus en HardwareUnboxed houden veel hogere standaarden aan en zijn wel interessant om te kijken als je wat meer indepth reviews wilt hebben.

Als je kijkt naar hoe groot Linus Techtips en Jays2cents zijn vergeleken met de andere twee is er een duidelijk verschil. Ik kijk zeker soms wat van Linus, maar dan meer als wat extra hardware nieuws (bijv nieuwe beeldscherm technieken etc), en het is soms echt beschamend wat voor domme fouten ze soms maken (hun ZFS servers), als je er niet genoeg van af weet zet dan gewoon iets zoals Truenas op ipv zelf wat in elkaar te flatsen.

Het punt wat ik probeer te maken is dat de meer lichte influencer kanalen het veel beter doen qua views. Het zou mij niks verbazen dat dit voor bronnen die nog meer richting influencer gaan hetzelfde geldt.

Wat betreft je eerste pc, tjah je moet ergens beginnen :+. Mijn eerste was echt niet veel beter AMD 1700+ met een Radeon 9600 (non pro :z) op een Asrock moederbord (toen Asrock nog echt budget was en slecht). De pc die ik daarna had een AMD 64 3000+ met volgens mij een 7800GS (die makkelijk 25-50% op de core kon) was een heel stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:56:
En dat liep in de relatief korte termijn goed af wou je zeggen? :P
Afwachten hè :P
Hier ben ik het dus niet mee eens. Ja de xx70, xx80 en xx80Ti gingen maar $50 (buiten die stomme GTX1080FE) omhoog vergeleken met de 900 series. Maar Nvidia had ook die enorme stijging in omzet en winst. Toen kwamen de miners weer eens langs en werd de markt weer een jaar verstoord. Nvidia heeft daar vervolgens misbruik van gemaakt door de prijzen fors te verhogen met Turing en de totale afwezigheid van AMD. Mensen kochten het, soms mopperend, vaak ook gewoon blind de RTX2080Ti. AMD heeft zichzelf toen ook behoorlijk in de voet geschoten met de RX5700 series launch. Hoeveel goodwill kan je weggooien...
Ja, maar dat ligt allemaal aan Turing (en AMD). Ja, Pascal ging van $649 naar $699 maar dat is niet nieuw. Dat gaat al 25 jaar op die manier; het is eerder de bracket van $599-$699 voor de top dan een specifieke prijs in die range. Het enige verschil is dat we een tijd lang halo producten daarboven hadden die nergens op sloegen (meestal dual-GPU oplossingen), maar Nvidia daar vanaf Kepler de volledige big-die voor gebruikt.

Tegen die tijd had Nvidia echter door dat ze geen betere chip hoefden te maken; of meer te leveren per dollar. De concurrentie was er toch niet. Vandaar dat we die afgrijselijke Turing product reeks krijgen, waar de big-die ineens pas vanaf $999 te krijgen was. Gooi daar het marketing monster dat ze zijn bovenop en ja, veel mensen kopen de 2080 Ti.

AMD had toen alleen Vega. Als AMD op dat moment nou een RV770 in handen had gehad, was het een heel ander verhaal geweest. Het is dankzij RV770 dat GT200 vrijwel meteen na launch in de koopjesbak werd gegooid. 80% van de performance voor 50% van de prijs? En dan heb ik het nog over 4870 vs 280, laat staan enige vergelijkingen met de 4850.

Wie weet, misschien heeft Raja weer een RV770 ontworpen in het blauwe kamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:58

XanderDrake

Build the future!

Dit zegt elke oudere generatie van elke voorgaande generatie. Dus ik neem dat niet zomaar als waar aan.
Op bepaalde manieren zijn huidige generatie (incl ons) veel meer op de hoogte van de onderliggende performance van GPUs. Vroegâr had je alleen maar de gemiddelde FPS getallen die aangaven hoe snel een GPU in een spel deed. Nu hebben we, ook bij de TechTubers, veel meer metrics om onze keuzes op te baseren.
Ook is zeker nog sprake van het aankaarten van consument-vijandige acties door producenten. Maar doordat iedereen alles op koopt wat er op voorraad is, wordt het niet afgestraft.

My Two Cents:
Wat betreft de high-end zie ik inderdaad niet veel goeds voor de nabije toekomst. Mining zal nog wel even doorgaan, Datacenters hebben te weinig GPU's, chip tekorten duren nog wel een jaartje. En daarna moeten we de huidige tekorten goedmaken, kost ook zo weer een jaar.
Tot die tijd zullen alle partijen truukjes uitvoeren met SKU's en MRSPs. Maar daarna zal het hopelijk weer corrigeren; de eerste partij die weer netjes GPUs aanbiedt, krijgt de beste PR.
Ik heb die goede hoop want: je ziet het ook bij CPUs. Daar is nu gewoon stevige concurrentie, MRSPs worden gewoon aangehouden, leveringen zijn snel, voorraden gevuld, reviews zijn helder, innovatie is ongoing :) Dat was wel anders tijdens de 10 jaar toen Intel het alleen voor het zeggen had.

Wat betreft Midend denk ik dat we al veel sneller verbeteringen gaan zien! De RTX 3050 en 3060 zijn gewoon normaal leverbaar, de RX 6600 ook. Als daar een Intel Xe DG2 met 256 cores bijkomt, massa produced op een volwassen 6nm TSMC node, zullen de prijzen waarschijnlijk dalen!
Als Intel maar hun drivers fixen op tijd :X

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:38:
[...]

Afwachten hè :P

[...]

Ja, maar dat ligt allemaal aan Turing (en AMD). Ja, Pascal ging van $649 naar $699 maar dat is niet nieuw. Dat gaat al 25 jaar op die manier; het is eerder de bracket van $599-$699 voor de top dan een specifieke prijs in die range. Het enige verschil is dat we een tijd lang halo producten daarboven hadden die nergens op sloegen (meestal dual-GPU oplossingen), maar Nvidia daar vanaf Kepler de volledige big-die voor gebruikt.

Tegen die tijd had Nvidia echter door dat ze geen betere chip hoefden te maken; of meer te leveren per dollar. De concurrentie was er toch niet. Vandaar dat we die afgrijselijke Turing product reeks krijgen, waar de big-die ineens pas vanaf $999 te krijgen was. Gooi daar het marketing monster dat ze zijn bovenop en ja, veel mensen kopen de 2080 Ti.

AMD had toen alleen Vega. Als AMD op dat moment nou een RV770 in handen had gehad, was het een heel ander verhaal geweest. Het is dankzij RV770 dat GT200 vrijwel meteen na launch in de koopjesbak werd gegooid. 80% van de performance voor 50% van de prijs? En dan heb ik het nog over 4870 vs 280, laat staan enige vergelijkingen met de 4850.

Wie weet, misschien heeft Raja weer een RV770 ontworpen in het blauwe kamp.
Ik weet dat het enthousiast segment traditioneel tot $699 ging en de daarboven alleen maar speciale dual GPU's, extreme OC modellen etc had. Dat is mijn punt alleen niet. Mijn punt is dat eerst Nvidia en nu ook AMD hebben geleerd dat de mensen in de rij staan voor producten die veel duurder zijn dan $699. En mensen die ooit $200 videokaarten kochten, hebben inmiddels ook geen keuze meer dan naar een duurder segment te gaan. De hele markt is al verschoven en er is geen enkele reden om een prijsverlaging voor een segment zelfs maar te overwegen. En die geest ga je niet meer terug in zijn fles krijgen. Tweede is dat het al begon met Pascal waar de marge per verkochte chip, duidelijk hoger lag dan menig andere voorgaande GPU van Nvidia. Dat leek toen voordelig, maar was het ook niet

Ik benader het ook van de andere kant. Nvidia haar omzet en winstgevendheid schoten in 2016 omhoog en daarmee ook hun aandelenkoers. Als je dan Turing neerzet met beduidend mindere marges, dan zakt je winstgevendheid weg en zakt de aandelenkoers in. Dat zal zeker ook een factor zijn geweest, bovenop dat mensen bereid bleken het te betalen. En die bereidheid is inmiddels wel bewezen. Komt bij dat ook Nvidia nu van 10/8nm naar N5 lijkt te gaan met een gigantische kostenverhoging per wafer. Iets dat uiteraard gecompenseerd zal moeten worden. :/

Navi 31 kan ook zomaar een "RV770" blijken te zijn als AMD wel en Nvidia geen MCM ontwerp heeft. Dan krijg je namelijk hetzelfde verhaal als met Zen 2 waar je alleen je meest cruciale delen op N5 laat produceren en de rest op N6. Tevens minder problemen met yields, potentieel een oplossing voor veel SKU's etc. Je kan dan zo fors onder de prijs van Nvidia gaan zitten die naar gigantische, monolithische en dus erg dure N5 chips lijken te kijken. Ik zie alleen niet waarom AMD niet de hoofdprijs zou vragen hiervoor. Want ze kunnen zomaar de kroon gaan pakken.

Overigens zag ik net dat een AMD engineer niet zo slim bezig was. :P
Dit lijkt me wel bevestiging van wat al maanden rondgaat. Navi 31 en 32 zijn MCM ontwerpen met delen geproduceerd op N5 en N6. Navi 33 is alleen N6 en dus monolithisch.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/02/NAVI-3X-5nm-and-6nm-node.jpg
https://videocardz.com/ne...pus-use-5nm-and-6nm-nodes

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-02-2022 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Het is lastig met cijfers te onderbouwen; maar om een voorbeeld te geven. Linus Techtips en Jays2cents zie ik als kanalen die meer richting influencer gaan dan echt reviewer. Linus zijn reviews zijn niet indepth genoeg voor mij om interesse te wekken en ze skippen te snel over de charts heen. Jays2cents heeft het te vaak verkeert voor mij.
Daarentegen kanalen zoals die van GamersNexus en HardwareUnboxed houden veel hogere standaarden aan en zijn wel interessant om te kijken als je wat meer indepth reviews wilt hebben.

Als je kijkt naar hoe groot Linus Techtips en Jays2cents zijn vergeleken met de andere twee is er een duidelijk verschil. Ik kijk zeker soms wat van Linus, maar dan meer als wat extra hardware nieuws (bijv nieuwe beeldscherm technieken etc), en het is soms echt beschamend wat voor domme fouten ze soms maken (hun ZFS servers), als je er niet genoeg van af weet zet dan gewoon iets zoals Truenas op ipv zelf wat in elkaar te flatsen.

Het punt wat ik probeer te maken is dat de meer lichte influencer kanalen het veel beter doen qua views. Het zou mij niks verbazen dat dit voor bronnen die nog meer richting influencer gaan hetzelfde geldt.

Wat betreft je eerste pc, tjah je moet ergens beginnen :+. Mijn eerste was echt niet veel beter AMD 1700+ met een Radeon 9600 (non pro :z) op een Asrock moederbord (toen Asrock nog echt budget was en slecht). De pc die ik daarna had een AMD 64 3000+ met volgens mij een 7800GS (die makkelijk 25-50% op de core kon) was een heel stuk beter.
Op zich een goed punt, millenials luisteren naar influencers, dus einde van de boomer manier. Hoe makkelijker hoe beter. Of toch niet? We zien millenials de jaren 80 opnieuw ontdekken, en zo zal je een tegenbeweging krijgen die het wel leuk vinden om zelf chips en componenten te kiezen en te kennen. Ik denk wel dat het meer niche zal worden. Nee, je hoeft niet met je eerste pc'tje te beginnen, veel milennials zullen die stap gewoon overslaan, sorry.

De cijfers zijn er wel. Desktop grafische kaarten zakken van 20 miljoen per kwartaal in 2007 naar 10 à 11 miljoen in 2021, ja zelfs tijdens een pandemie de helft van toen, goeie ouwe tijd. Ok, ook net zo veel laptops sinds 2010. Maar beide markten zijn veel kleiner dan consoles. Veel kleiner dan tablets en smartphones. Voor die markten hoef je niet precies de chip te weten. Jij weet ook de chip van je wasmachine niet. Geen idee of een Snapdragon 865 beter is dan een Exynos 2100, ik denk van niet? Maar zou het op moeten zoeken.

Maar goed, boomers zijn nog steeds een grote groep. Er zullen nog wel een tijdje desktop PC's zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:22:
[...]

Ik weet dat het enthousiast segment traditioneel tot $699 ging en de daarboven alleen maar speciale dual GPU's, extreme OC modellen etc had. Dat is mijn punt alleen niet. Mijn punt is dat eerst Nvidia en nu ook AMD hebben geleerd dat de mensen in de rij staan voor producten die veel duurder zijn dan $699. En mensen die ooit $200 videokaarten kochten, hebben inmiddels ook geen keuze meer dan naar een duurder segment te gaan. De hele markt is al verschoven en er is geen enkele reden om een prijsverlaging voor een segment zelfs maar te overwegen. En die geest ga je niet meer terug in zijn fles krijgen. Tweede is dat het al begon met Pascal waar de marge per verkochte chip, duidelijk hoger lag dan menig andere voorgaande GPU van Nvidia. Dat leek toen voordelig, maar was het ook niet

Ik benader het ook van de andere kant. Nvidia haar omzet en winstgevendheid schoten in 2016 omhoog en daarmee ook hun aandelenkoers. Als je dan Turing neerzet met beduidend mindere marges, dan zakt je winstgevendheid weg en zakt de aandelenkoers in. Dat zal zeker ook een factor zijn geweest, bovenop dat mensen bereid bleken het te betalen. En die bereidheid is inmiddels wel bewezen. Komt bij dat ook Nvidia nu van 10/8nm naar N5 lijkt te gaan met een gigantische kostenverhoging per wafer. Iets dat uiteraard gecompenseerd zal moeten worden. :/

Navi 31 kan ook zomaar een "RV770" blijken te zijn als AMD wel en Nvidia geen MCM ontwerp heeft. Dan krijg je namelijk hetzelfde verhaal als met Zen 2 waar je alleen je meest cruciale delen op N5 laat produceren en de rest op N6. Tevens minder problemen met yields, potentieel een oplossing voor veel SKU's etc. Je kan dan zo fors onder de prijs van Nvidia gaan zitten die naar gigantische, monolithische en dus erg dure N5 chips lijken te kijken. Ik zie alleen niet waarom AMD niet de hoofdprijs zou vragen hiervoor. Want ze kunnen zomaar de kroon gaan pakken.
Die geest gaat wel terug in de flash, zodra Etherium niet meer te minen is. Marges en winstgevendheid zullen nu goed zijn, maar who cares? Aandelen idem ditto. Zowel AMD als nVidia zullen qua prijzen vragen wat ze kunnen, maar dat wordt wel gedicteerd door de markt. Intel gaat meedoen. Ze moeten nu hun winst maken, later dit jaar zal dat moeilijker worden.

Ook als AMD de performance crown waarschijnlijk pakt:
  • AMD marketing is nog steeds ruk dus gamers kopen nVidia en Intel.
  • De totale omzet en de marges in de high end zijn veel lager dan die van de mainstream, waar het gevecht gevoerd zal worden. Ik ben er wel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
XanderDrake schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:41:
[...]

Dit zegt elke oudere generatie van elke voorgaande generatie. Dus ik neem dat niet zomaar als waar aan.
Op bepaalde manieren zijn huidige generatie (incl ons) veel meer op de hoogte van de onderliggende performance van GPUs. Vroegâr had je alleen maar de gemiddelde FPS getallen die aangaven hoe snel een GPU in een spel deed. Nu hebben we, ook bij de TechTubers, veel meer metrics om onze keuzes op te baseren.
Ook is zeker nog sprake van het aankaarten van consument-vijandige acties door producenten. Maar doordat iedereen alles op koopt wat er op voorraad is, wordt het niet afgestraft.

My Two Cents:
Wat betreft de high-end zie ik inderdaad niet veel goeds voor de nabije toekomst. Mining zal nog wel even doorgaan, Datacenters hebben te weinig GPU's, chip tekorten duren nog wel een jaartje. En daarna moeten we de huidige tekorten goedmaken, kost ook zo weer een jaar.
Tot die tijd zullen alle partijen truukjes uitvoeren met SKU's en MRSPs. Maar daarna zal het hopelijk weer corrigeren; de eerste partij die weer netjes GPUs aanbiedt, krijgt de beste PR.
Ik heb die goede hoop want: je ziet het ook bij CPUs. Daar is nu gewoon stevige concurrentie, MRSPs worden gewoon aangehouden, leveringen zijn snel, voorraden gevuld, reviews zijn helder, innovatie is ongoing :) Dat was wel anders tijdens de 10 jaar toen Intel het alleen voor het zeggen had.

Wat betreft Midend denk ik dat we al veel sneller verbeteringen gaan zien! De RTX 3050 en 3060 zijn gewoon normaal leverbaar, de RX 6600 ook. Als daar een Intel Xe DG2 met 256 cores bijkomt, massa produced op een volwassen 6nm TSMC node, zullen de prijzen waarschijnlijk dalen!
Als Intel maar hun drivers fixen op tijd :X
Gezien de vorige crypto bubble burst en de graka's van 100 euro, weet ik niet of het 1,5 jaar gaat duren. Zou zomaar deze zomer einde oefening kunnen zijn, er is geen enkele reden om te denken dat RX6xxx en RTX3xxx videokaarten dan nog steeds 500 euro of meer zouden moéten kosten. De kans is aanwezig dat het in elkaar stort en goed ook. Na de idiote westerse regeringen maatregelen, die nu eindelijk beginnen te scheuren, wat invloed heeft op logistiek (Rotterdam) en productie capaciteit (Azië, hoewel China een stap terug lijkt te zetten maar who cares, daar komen toch vooral wasmachine chips vandaan).

Ik hoop zeker dat Intel hun drivers stabiel zijn, ik verwacht nog niet eens top performance of geoptimaliseerd voor bepaalde games, gewoon stabiel. Lanceer gewoon een ARC512 (3070) voor $500, die ook voor $500 te koop is wegens groot volume en miners die niks meer komen, en je bent klaar. Instant mindshare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:35:

De cijfers zijn er wel. Desktop grafische kaarten zakken van 20 miljoen per kwartaal in 2007 naar 10 à 11 miljoen in 2021, ja zelfs tijdens een pandemie de helft van toen, goeie ouwe tijd. Ok, ook net zo veel laptops sinds 2010. Maar beide markten zijn veel kleiner dan consoles.
Dat valt denk ik ook wel weer mee, als het al zo is. Kijk naar de PS5 / Xbox X/S, eigenlijk de enige consoles die concurreren met een enigszins courante game PC of laptop, alle 4 consoles varianten samen verkopen +-30 miljoen units in volgens mij 4 kwartalen, zo'n 7,5 miljoen units per kwartaal, ik verwacht eigenlijk niet dat het totale segment gaming GPU's / prebuild game PC / Game laptop, veel kleiner is, als het überhaupt kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:40:
[...]

[...]
Toch denk ik dat deze quote:
Consumers overall no longer want to be educated on a product; they just want to be told what to buy and fall back on brand loyalty.
Niet nieuws is, 20+ jaar geleden was het ook al een zeer kleine groep 'enthousiasts' die interesseert is in meer dan een performance overzicht, als ze überhaupt reviews bekijken. Die groep nu nog kleiner geworden zijn, want de groep casual gamers is veel groter geworden, maar het is altijd al een kleine niche geweest.

Al op de middelbare school, midden jaren 90, was ik bijvoorbeeld degene die op een jong internet en computer magazines onderzoek deed en familie, de (ouders van) klasgenoten, de (ouders van) kameraden en dergelijke adviseerde wat te kopen omdat ze er zelf geen verstand van hadden en ook niet de behoefte hadden onderzoek te doen. En dat is eigenlijk nooit anders geworden.

De groep die echt diepgaand onderzoek doen is altijd extreem klein geweest, dan heb je daarna een grotere niche die zich enigszins informeert, maar dan vooral via populaire entertainment kanalen, en daarna komt dan de grote groep die zich enkel laat adviseren, of wel door iemand in de eerste 2 niches ofwel gewoon door een verkoper in een winkel .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:37:
[...]

En dat is het punt dat ik nu ook al tijden maak. Nvidia "innoveert" deze praktijken en AMD loopt er rustig achteraan. En deze generatie hebben we zowel de RX6500XT als RX6900XT wat beiden gewoon onzin SKU's zijn. De RX6500XT is denk ik inmiddels wel doodgeknuppeld. De RX6900XT daarentegen is gewoon uit Nvidia hun trukendoos. $350 extra voor de laatste 10% aan ALU's op een chip...
Toch ben ik dit niet volledig met je eens, in een vacuum of in een 'normale' markt waarde x8 kaarten normaal verkrijgbaar zouden zijn zou ik het wel volledig met je eens zijn. Kijk je echter naar de 6900XT in de huidige markt, zie je gewoon een kaart die relatief lang, relatief goed verkrijgbaar is geweest (of nog is, ik volg het een stuk minder de laatste tijd) voor MSRP bij AMD, waardoor dit voor +-€1000 vaak een relatief goede koop was als je een kaart nodig had. Immers waren de goedkopere alternatieven veel minder goed verkrijgbaar en voor minder goed presterende 3080's e.d. die wel verkrijgbaar waren betaal je de hoofdprijs bij de retailers.

[ Voor 39% gewijzigd door Dennism op 05-02-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Zo zie ik het ook voornamelijk, Linus en Jay zijn entertainment kanalen die ook zo nu en dan wat nuttige informatie hebben of wat leuke discussies opwerpen, bijv. de WAN show van Linus is soms best leuk om naar zijn / hun takes te luisteren. Maar voor de ultieme review kijk je er niet naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:26:
[...]

Dat valt denk ik ook wel weer mee, als het al zo is. Kijk naar de PS5 / Xbox X/S, eigenlijk de enige consoles die concurreren met een enigszins courante game PC of laptop, alle 4 consoles varianten samen verkopen +-30 miljoen units in volgens mij 4 kwartalen, zo'n 7,5 miljoen units per kwartaal, ik verwacht eigenlijk niet dat het totale segment gaming GPU's / prebuild game PC / Game laptop, veel kleiner is, als het überhaupt kleiner is.
De tweedehands markt maakt een dwerg van die cijfers: https://www.statista.com/...ales-video-game-consoles/

Natuurlijk is er ook een de tweedehands markt van pc's en laptops, maar wat betreft discrete GPU's met gaming laptops erbij, is deze markt in vergelijking een stuk kleiner dan consoles en geïntegreerde graphics (nog los van tablets en smartphones, die je als niet volwaardige games zou kunnen bestempelen).

Consoles en geïntegreerde graphics zijn zo krachtig geworden, dat je voor veel games niet meer nodig hebt dan dat. De meeste gamers wereldwijd spelen niet AAA titels, in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten. En dus is de noodzaak om precies de juiste componenten te weten een stuk lager geworden. "Alles is wel goed voor Fortnite", dus details boeien niet meer zo.

Wij vinden ze wel leuk en boeiend, maar wij zijn inderdaad de niche, altijd al geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:04:
[...]

De tweedehands markt maakt een dwerg van die cijfers: https://www.statista.com/...ales-video-game-consoles/

Natuurlijk is er ook een de tweedehands markt van pc's en laptops, maar wat betreft discrete GPU's met gaming laptops erbij, is deze markt in vergelijking een stuk kleiner dan consoles en geïntegreerde graphics (nog los van tablets en smartphones, die je als niet volwaardige games zou kunnen bestempelen).

Consoles en geïntegreerde graphics zijn zo krachtig geworden, dat je voor veel games niet meer nodig hebt dan dat. De meeste gamers wereldwijd spelen niet AAA titels, in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten. En dus is de noodzaak om precies de juiste componenten te weten een stuk lager geworden. "Alles is wel goed voor Fortnite", dus details boeien niet meer zo.

Wij vinden ze wel leuk en boeiend, maar wij zijn inderdaad de niche, altijd al geweest.
Geen idee waar je naar linkt (kom op een betaal link uit), maar dat de 2de hands markt voor consoles groter is geloof ik direct, echter vind ik dat niet direct interessant wanneer we het hebben over verkopen per kwartaal van nieuwe units, immers valt de 2de hands markt daar niet binnen.

Daarnaast wat is de 2de hands markt tegenwoordig, serieuze vraag: Wordt een scalper die een PS5 verkoopt of GPU verkoopt daar tegenwoordig ook in meegenomen?

Zo niet, en het betreft voornamelijk oude meuk als PS4's e.d. zie ik het wederom niet als competitie voor een game PC, iemand die een game PC overweegt zie ik niet snel de keuze maken tussen een PS4, XB One of die game PC.

Die enige consoles die ik bijvoorbeeld in mijn omgeving vaak 'exclusief' zie zijn, zijn PS5's en Xbox Xén op dit moment. Iemand die bijvoorbeeld voor een Switch kiest 'leuk voor de kinderen', heeft, in ieder geval in mijn omgeving, eigenlijk altijd wel of een andere console of een game PC. Al is dat natuurlijk een vrij kleine sample size.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:16:
[...]

Geen idee waar je naar linkt (kom op een betaal link uit), maar dat de 2de hands markt voor consoles groter is geloof ik direct, echter vind ik dat niet direct interessant wanneer we het hebben over verkopen per kwartaal van nieuwe units, immers valt de 2de hands markt daar niet binnen.

Daarnaast wat is de 2de hands markt tegenwoordig, serieuze vraag: Wordt een scalper die een PS5 verkoopt of GPU verkoopt daar tegenwoordig ook in meegenomen?

Zo niet, en het betreft voornamelijk oude meuk als PS4's e.d. zie ik het wederom niet als competitie voor een game PC, iemand die een game PC overweegt zie ik niet snel de keuze maken tussen een PS4, XB One of die game PC.

Die enige consoles die ik bijvoorbeeld in mijn omgeving vaak 'exclusief' zie zijn, zijn PS5's en Xbox Xén op dit moment. Iemand die bijvoorbeeld voor een Switch kiest 'leuk voor de kinderen', heeft, in ieder geval in mijn omgeving, eigenlijk altijd wel of een andere console of een game PC. Al is dat natuurlijk een vrij kleine sample size.
Ik zocht meer een verklaring voor het "echte reviews zijn dood" artikel. Nieuwe sales per kwartaal zijn inderdaad het meest interessant voor ons als kleine groep, maar voor de veel grotere groep PC en console gamers zijn tweedehandsjes krachtig genoeg geworden mee te gamen. En misschien is dat al veel langer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dennism schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:39:
[...]

Toch ben ik dit niet volledig met je eens, in een vacuum of in een 'normale' markt waarde x8 kaarten normaal verkrijgbaar zouden zijn zou ik het wel volledig met je eens zijn. Kijk je echter naar de 6900XT in de huidige markt, zie je gewoon een kaart die relatief lang, relatief goed verkrijgbaar is geweest (of nog is, ik volg het een stuk minder de laatste tijd) voor MSRP bij AMD, waardoor dit voor +-€1000 vaak een relatief goede koop was als je een kaart nodig had. Immers waren de goedkopere alternatieven veel minder goed verkrijgbaar en voor minder goed presterende 3080's e.d. die wel verkrijgbaar waren betaal je de hoofdprijs bij de retailers.
En ook een retail 6800 XT is duurder dan de stock 6900 XT voor MSRP bij AMD dus vanuit dat oogpunt is die laatste best een goede deal. Maar toch heeft @DaniëlWW2 een punt, want als je een stock 6800 XT bij AMD voor MSRP kan scoren dan is die toch € 350 goedkoper en hoef je slechts 10% ALU's in te leveren. Vanuit dit oogpunt heeft de 6900 XT een slechtere prijs-prestatieverhouding dan de 6800 XT.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:22:
[...]

Overigens zag ik net dat een AMD engineer niet zo slim bezig was. :P
Dit lijkt me wel bevestiging van wat al maanden rondgaat. Navi 31 en 32 zijn MCM ontwerpen met delen geproduceerd op N5 en N6. Navi 33 is alleen N6 en dus monolithisch.
[Afbeelding]
https://videocardz.com/ne...pus-use-5nm-and-6nm-nodes
Voor de yields geloof ik het wel, maar of AMD fors onder de prijs van Nvidia kan zitten moeten we nog maar zien. Een 6nm wafer is tenslotte nog altijd duurder dan de vorige generatie nodes, alleen iets minder duur dan 5nm.

Kijkend naar de Ryzen CPU's vraag ik mij oprecht af of AMD wel zin heeft om goedkopere producten aan te bieden.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 06-02-2022 13:45 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
XWB schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:28:
[...]

En ook een retail 6800 XT is duurder dan de stock 6900 XT voor MSRP bij AMD dus vanuit dat oogpunt is die laatste best een goede deal. Maar toch heeft @DaniëlWW2 een punt, want als je een stock 6800 XT bij AMD voor MSRP kan scoren dan is die toch € 350 goedkoper en hoef je slechts 10% ALU's in te leveren. Vanuit dit oogpunt heeft de 6900 XT een slechtere prijs-prestatieverhouding dan de 6800 XT.
Dat punt bestaat echter veel minder in de praktijk, dan in theorie daar de 6800XT veel slechter verkrijgbaar is geweest dan de 6900XT op AMD.com. 6800XT's verkopen altijd uit in seconden, en dus niet echt bereikbaar voor de 'normale' sterveling zonder bots / scripts e.d., tenzij je over enorm veel geluk bescvhikt, echter had je dan waarschijnlijk beter in het casino kunnen zitten dan op AMD.com ;) . Terwijl de 6900XT op AMD.com vaak de best verkrijgbare kaart was tijdens een drop en vaak minuten lang beschikbaar.

Als een 6800XT net zo makkelijk te scoren zou zijn een 6900XT tegen MSRP op AMD.com, zou zoals ik al aangaf, het compleet met @DaniëlWW2 eens zijn. Dit is echter niet zo, een 6900XT was over het algemeen veel beter te scoren, en dat is nu juist mijn punt, in een vacuum is de 6900XT simpelweg geen goede Sku als je kijkt naar prijs / performance, het is een Halo Sku. Echter is de markt daar al tijden niet naar, veel Sku's zijn niet of nauwelijke beschikbaar op MSRP en dan zijn ineens Sku's die normaal gesproken niet de eerste keuze zouden moeten zijn ineens wel een vrij goede keuze als je binnen redelijke tijd een kaart wilde hebben op MSRP, zeker als je in het hogere segment wilde shoppen.

Als je kijkt op MSRP was de 6900XT immers voor zover ik het kan bekijken de kaart die je het makkelijkst aan MSRP kon krijgen. De 6800XT. en zeker de 3080FE / 3090FE waren (en zijn verwacht ik) een stuk lastiger te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 06-02-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@Dennism Ik kan geen directe cijfers vinden, maar uit [AMD Radeon RX6000 series] Levertijden & Prijzen meen ik mij te herinneren dat mensen toch regelmatig een 6800 XT konden scoren. En dat waren geen botjes. Misschien dat de stock 6800 XT inmiddels niet meer te verkrijgen is, maar vorig jaar zaten er zeker wel 6800 XT succesjes tussen :p

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
@XWB In de periode dat ik dat topic volgde gebruikte juist iedereen een 6800XT wist te scoren wel Discords / telegram in combinatie met bots of de scripts / directe links van o.a. Postman of Vuurvliegje, waarbij een vooraf ingelogde paypal ook nog eens een vereiste was. Had je een credit card hoefde je het eigenlijk al niet eens te proberen.

Zonder die hulpmiddelen was vrijwel onmogelijk een 6800XT te krijgen, aangezien ze binnen enkele seconden altijd weg waren, terwijl de 6900XT vaak 5-10 min voorradig was.

Hoe het nu is, met AMD's nieuwe queue systeem geen idee, ik heb het over de periode dat er geen echte queue was en de kaarten 'gewoon' dropten op moment X en het daarna ieder voor zich was.

[ Voor 58% gewijzigd door Dennism op 06-02-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:00:
@XWB In de periode dat ik dat topic volgde gebruikte juist iedereen een 6800XT wist te scoren wel Discords / telegram in combinatie met bots of de scripts / directe links van o.a. Postman of Vuurvliegje, waarbij een vooraf ingelogde paypal ook nog eens een vereiste was. Had je een credit card hoefde je het eigenlijk al niet eens te proberen.

Zonder die hulpmiddelen was vrijwel onmogelijk een 6800XT te krijgen, aangezien ze binnen enkele seconden altijd weg waren, terwijl de 6900XT vaak 5-10 min voorradig was.

Hoe het nu is, met AMD's nieuwe queue systeem geen idee, ik heb het over de periode dat er geen echte queue was en de kaarten 'gewoon' dropten op moment X en het daarna ieder voor zich was.
Je hebt tegenwoordig een browser met meerdere tabjes nodig en geluk. Zowel botters als gamers, op amd.com, ergens donderdagmiddag. En een creditcard/ paypal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:00:

Dat was dan zeker een aantal weken na launch want ik heb geen 6900 XT kunnen scoren via de AMD site. Uiteindelijk maar voor een aftermarket versie gegaan... die vergeleken met huidige prijzen nog best oke was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:49:
[...]

Dat was dan zeker een aantal weken na launch want ik heb geen 6900 XT kunnen scoren via de AMD site. Uiteindelijk maar voor een aftermarket versie gegaan... die vergeleken met huidige prijzen nog best oke was.
Bij launch en vlak daarna was geen enkele kaart goed verkrijgbaar op AMD.com volgens mij, dat was echt een shitshow. Mijn kaart heb ik volgens mij eind maart / begin april gekocht op AMD.com en een aantal kameraden van me in de periode daarna.

De 6700XT is trouwens ook een kaart geweest die op bepaalde momenten redelijk goed (lees: niet uitverkocht in een paar seconden) verkrijgbaar was op AMD.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Navi 31 dan. Want er tekent zich langzaam maar zeker, een beeld van dit monster af.
De GCD zou dit zijn:
-3 SE
-30 WGP
-256 ALU's per WGP
-Totaal 7680 ALU's

Navi 31 heeft er hier twee van. Dat impliceert dat Navi 32 er eentje heeft.
L3 cache lijkt 512MB of 256MB te zijn voor Navi 31. Het zou goed kunnen dat 256MB de capaciteit per GCD is. Vervolgens zou de L3 cache zelf bestaan uit meerdere 3D stacked chiplets bovenop de GCD.

Dan nog wat dingetjes zoals 3x TFLOPS (75) van de RX6900XT, RT zou veel beter zijn, 256 bit bus en verbruik loopt richting de 400W.

Oh en dit zou niet "betaalbaar" worden, absoluut niet. :P

De rest is minder relevant. Wat dingetjes over RDNA4, maar die zien we voorlopig nog niet. FSR 2 zou ook motion vectors gebruiken, maar dat is afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:27:

Oh en dit zou niet "betaalbaar" worden, absoluut niet. :P
Dat denk ik inderdaad ook, zag naast deze geruchten al weer mensen die denken dat het topmodel net zo gepositioneerd zal worden als de 6900XT op het $999 prijs punt, dat lijkt mij echter wel heel erg optimistisch als de geruchten over de specs kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:48:
[...]

Dat denk ik inderdaad ook, zag naast deze geruchten al weer mensen die denken dat het topmodel net zo gepositioneerd zal worden als de 6900XT op het $999 prijs punt, dat lijkt mij echter wel heel erg optimistisch als de geruchten over de specs kloppen.
Dat gaat denk ik echt niet gebeuren nee. Het helpt ook niet dat leaks van alle kanten, al een halfjaar het hebben over:
-MCM
-15360 ALU's
-Grotere WGP
-Geen CU's structuur meer

Alles wijst gewoon die kant op en op een gegeven moment moet je het gaan accepteren. Dus tenzij er echt een enorme onzincampagne is gevoerd die alle leakers compleet om de tuin heeft geleid, gaat dit er gewoon komen. Dit kan zomaar de grootste GPU generatie op generatie jump in ruim een decennium worden en dan komt er ook nog eens de enorme kostentoename van7nm naar 5nm wafers bij en het verbruik wat weer voor fors hogere kosten van PCB + koeling gaat zorgen. Ik zie gewoon geen aanleiding om te denken dat dit "betaalbaar" zal zijn.

Ik zie Navi 32 ook niet bepaald goedkoop zijn met "maar" de helft van Navi 31. Immers dezelfde GCD, waarschijnlijk nog steeds 3D stacked L3 cache en geproduceerd met dure N5 wafers. Navi 33 zou misschien "betaalbaar" kunnen worden op N6. Dat is waarschijnlijk een 5120 ALU/20WGP configuratie. En dan zit je toch al snel op minimaal RX6900XT niveau met waarschijnlijk fors betere RT en wat efficiëntie. Misschien kan je dan een "RX7700XT" voor $500 kopen. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:27:
Dan nog wat dingetjes zoals 3x TFLOPS (75) van de RX6900XT, RT zou veel beter zijn, 256 bit bus en verbruik loopt richting de 400W.
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:39:
Dit kan zomaar de grootste GPU generatie op generatie jump in ruim een decennium worden
Áls dit allemaal klopt, dan is het tweede statement absoluut waar. Sterker nog, zo'n sprong hebben we in het vorige decennium niet gezien, daarvoor moet je naar het eerste decennium van deze eeuw ;)

En dat is waarom ik niets van dit alles serieus neem. Dat alles binnen de 400W? Dat geeft minder dan 100W speling op Navi 21 en GA102. Sterker nog, die laatste heeft al geen speling meer, die tikt de 380 al aan ;)

Er zit te veel wishful thinking in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:19:
[...]

[...]

Áls dit allemaal klopt, dan is het tweede statement absoluut waar. Sterker nog, zo'n sprong hebben we in het vorige decennium niet gezien, daarvoor moet je naar het eerste decennium van deze eeuw ;)

En dat is waarom ik niets van dit alles serieus neem. Dat alles binnen de 400W? Dat geeft minder dan 100W speling op Navi 21 en GA102. Sterker nog, die laatste heeft al geen speling meer, die tikt de 380 al aan ;)

Er zit te veel wishful thinking in.
Ten eerste zullen we GA102 met de out of the box clock speeds niet nemen als toonbeeld van efficiëntie? :P
Maar ik hecht ook niet bijzonder veel waarde aan nu al bepaalde vermogenswaarden of 3x TFLOPS. Dat zijn uiteindelijk waarden waarmee veel gespeeld kan worden. Want het kan ook zijn dat je kijkt naar 190-200W per GCD en dan komt er nog iets van 45W bij voor het geheugen. Ga je dus effectief richting de 450W. Je kan ook de clock speeds tot het extreme opvoeren en naar de 500W gaan.

Ook wil ik graag opmerken hoe efficiënt de RX6800 eigenlijk is. Ja 72 om 60 ALU's en een WGP uit, maar je kijkt toch al snel naar 70W minder verbruik met 200MHz gameclock eraf. Procentueel is de impact van VRAM hier ook groter dan met de 300W van de RX6800XT. Ik zou de RX6800XT dan ook niet als efficiënt bestempelen. Die is ook relatief hoog geclocked out of the box. En zo is het al jaren met Radeon's. Ze hebben eigenlijk altijd een steile perf/watt curve en zitten vaak net te hoog om er een paar procent meer uit te halen.

Zelfs als ik alle efficiëntie voordelen van nieuwe node en nieuwe architectuur (dus ook potentieel het binnen van GCD's) over RDNA2 voor het gemak negeer, dan kan het misschien al net. Immers als je met zo'n gigantisch ontwerp komt en het comfortabel kan winnen, tja dan kan je altijd voltage verlagen, een paar honderd megahertz lager gaan zitten en alsnog de kroon pakken. Want zo lang als dit een beetje schaalt, zou je alsnog ruim tweemaal zo snel dan een RX6900XT moeten uitkomen met zoveel ALU's. De AIB's kunnen dan losgaan met drie slot koeling of gewoon AIO's met 280mm radiatoren.

Maar dit is verder allemaal gissen omdat het me niet gaat om de fine tuning. Immers zal AMD die ook helemaal niet vast hebben gelegd. Het gaat mij erom dat het systematisch over MCM, 15360 ALU's etc gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaniëlWW2 overschat niet wat N5 kan doen. TSMC zegt dat verbruik 40% omlaag kan (dat zijn bij hen altijd procentpunten, dus Navi 21 zou dan op 150/180W komen) en over het algemeen klopt dat wel. Dan moet RDNA3 wel heel veel prestatie verbetering met zich mee brengen en mag er 0,0 efficiëntie verlies t.o.v. RDNA2 zijn.

We zullen het wel zien, ik heb er voorlopig in elk geval een hard hoofd in qua cijfertjes. 400W als doel? Zeker, doet Nvidia al. 75 TF haalbaar met zo'n opstelling als gesuggereerd wordt? Absoluut. Die twee dingen samen? Ik wil het wel, maar verwacht het niet :+
Pagina: 1 ... 58 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.