Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 15:35

edward2

Schieten op de beesten

Ik hoop niet dat dit waar is:
“Big Navi” not so Big?
Unfortunately for us PC enthusiasts it seems the news aren’t great regarding the so-called “NVidia Killer”. The performance level of the high-end GPUs based on the codenamed Sienna Cichlid ASICs is around the same as NVidia’s last-gen top SKU, the 2080ti, according to these reports. A best case scenario supposedly shared by AMD is that at most gamers should expect to get about 15% over the 2080ti in a select AMD “optimized” titles. According to the same sources AMD is aiming to launch the “Big Navi” as a direct competitor to the soon to be launched RTX 3080, and not as a competitor to NVidia’s highest performing part as has been widely reported (let alone beat it). Some have suggested that “Big Navi” would be up to 50% faster in traditional rasterization than the RTX 2080ti but according to AMD’s partners that will not be the case.
https://coreteks.tech/art...7/29/big-navi-not-so-big/

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ligt toch in de lijn ter verwachting? Met 2080 Ti prestaties maakt AMD een flinke inhaalslag, maar de absolute prestatiekroon blijft bij Nvidia.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

XWB schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:08:
[...]

Ligt toch in de lijn ter verwachting? Met 2080 Ti prestaties maakt AMD een flinke inhaalslag, maar de absolute prestatiekroon blijft bij Nvidia.
Die inhaalslag valt dan nog maar te bezien, de RadeonVII zit nu ook ~35% onder de 2080Ti. De snelste R30xx zal er ook wel weer 40-50%? op vooruitgaan (rasterperf) Raytraceperf blijft natuurlijk de vraag.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om de jaar oude topicstart even te quoten. :p

Al was het idee in die tijd nog wel dat het onder de huidige generatie zou vallen.
-The_Mask- schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:38:
Een snellere RX 5900 serie is overigens ook nog mogelijk met 80CU's en dus 5120 streamprocessors. Hiermee heb je dus een dubbele RX 5700 XT. Met zo'n GPU is het dan weer onwaarschijnlijk dat AMD gaat voor een 512bit geheugenbus met GDDR6 geheugen. Een logischere keuze lijkt hier dan twee stacks HBM2E geheugen, door het lagere verbruik, een veel simpeler PCB en ook de GPU zelf kan kleiner. De prijs van dit geheugen is wel veel duurder, maar voor de totaalprijs van de videokaart zal het minder uitmaken. Zo'n videokaart zal sowieso erg duur zijn. Qua prestaties kan zo'n videokaart prima 15% sneller zijn dan een RTX 2080 Ti.
De lijn der verwachtingen idd. Al zou ik nu denken aan minder CU's (bijv. 60), hogere klokfrequenties en een beetje architectuur winst.

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 30-07-2020 20:33 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Weet je, er komt zoveel tegenstrijdige informatie die allemaal zo vaag is, dat ik het wel afwacht. :)
Wet weten dat er drie chips zijn, Navi 21, Navi 22 en Navi 23. Over Navi 21 komt het meest, over Navi 22 heb ik werkelijk niks meer gezien dan dat deze kennelijk bestaat en Navi 23 is niet veel beter.

Sienna Cichlid en Navi 21 lijken hetzelfde ID te delen, namelijk GFX1030. Daar is alleen niet eens duidelijk of het nu GDDR6 of HBM2E is aangezien beiden opgedoken zijn. Zie: https://videocardz.com/ne...emory-rumors-hbm-vs-gddr6

Daarnaast gaan de speculaties en geruchten van Navi 21 ergens tussen de 60-84CU's. Ik heb 60, 64, 72, 80 en 84CU's allemaal gehoord. Dat is nogal een spectrum. Veder wat weten we nu van RDNA2? Nou 50% perf/watt en in elke CU zit een Intersection Engine die ray tracing zou doen. Kennelijk zijn 36CU's die op 2,2GHz+ geclocked zijn, in staat tot tenminste enige serieuze ray tracing effecten zoals reflecties of schaduwen. Dat weten we via Sony. Dit is het ook echt.

Een heel ander probleem is dat AMD waarschijnlijk voor een EUV node van TSMC gaat. Van wat ik heb begrepen geld er een restrictie van 505mm2 voor dat proces. Nu is Tu-102 op TSMC 16/12nm een gigantische 754 mm² chip met 18,6 miljard transistoren. Met perfecte schaling ten opzichte van Navi 10, zou je ongeveer 20 miljard transistoren binnen 505mm2 kwijt kunnen. Ik begrijp alleen dat schaling veel complexer is, waardoor ik niet uitsluit dat het minder dan 20 miljard transistoren gaan zijn. Een tweede is dat er een aardige kans is dat er wederom meer cache op de chip zal zitten en die Intersection Engine voor RT zal denk ik ook niet klein zijn. Dat gaat onherroepelijk in het transistorenbudget voor het totale aantal CU's hakken.

Vervolgens zijn RDNA1 en Turing zijn zeer vergelijkbaar qua transistoraantallen en prestatieniveau per ALU met genormaliseerde clock speeds, maar Turing doet dit met ogenschijnlijk veel meer hardware. Gedeeltelijk inefficiënt omdat Turing FP32 en INT ALU's en Tensorcores heeft en de 1660 series FP16 ALU's i.p.v. Tensorcores. RDNA1 heeft gewoon een ALU die alles kan. Die kan alleen zomaar wel eens groter zijn dan fixed function ALU's van Nvidia. Het is mij alleen onduidelijk hoe die verhoudingen liggen en hoe zaken schalen als je naar kleinere nodes gaat. Ik weet dat geheugencontrollers en cache niet echt goed schalen, maar verhoudingen durf ik niet te geven.

Het is gemiddeld procentenwerk. Een circa 18,5-19 miljard transistoren grote RDNA1 chip met vergelijkbare clock speeds zou ik dan ook rond de Titan RTX verwachten, misschien iets lager omdat RDNA1 iets meer tegengehouden lijkt te worden door geheugenbandbreedte dan Turing. Dat zegt alleen nog steeds weinig over RDNA2.

Ergo, de RTX2080Ti verslaan is goed mogelijk, maar hoeveel sneller gaat afhangen van clockspeeds en verbeteringen in de RDNA2 architectuur. Die 50% perf/watt is natuurlijk aardig hoopgevend, idem voor de 2,2GHz+ van de PS5, maar het betekend niet dat Navi 21 zomaar op 2,3GHz loopt met 80CU's of zo met een betere gemiddelde belasting van de CU's dan RDNA1 haalde, wat zich moet verlaten in gemiddeld meer instructies per clock cycle. Gebeurd dat, tja dan ga je ruim voorbij de Titan RTX, en dus ook de RTX2080Ti. Immers hebben we het hier over een 1545/1635MHz normaal/FE RTX2080Ti. 2,3GHz of zelfs maar 2GHz Navi 21 met een matchend aantal van 72CU's, zonder verder architectuur verbeteringen, zou een Titan RTX zo al moeten verslaan. Uiteindelijk zit al jaren de echte winst in GPU's in de clock speeds.

Maar we weten dus niet hoeveel CU's het zijn, wat de clock speeds worden, noch eventueel andere bottlenecks zoals geheugenbandbreedte. We weten niet eens of het GDDR6 of HBM2E is. :P

Dus ik wacht gewoon af en ik zie wel waar het schip strand. Het zal in ieder geval sneller zijn dan de RX5700XT. :Y)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:33

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Iedereen wil precies dat de nieuwe amd kaart de RTX2080ti verslaat? Dat zal ie wrs wel doen maar verrgeet niet dat nVidia de 3080 al klaar heeft staan naar alle waarschijnlijkheid (toch architecturaal) dus liever een generatie achter hangen dan de nieuwe kaart proberen te verslaan?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Damic schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:47:
Iedereen wil precies dat de nieuwe amd kaart de RTX2080ti verslaat? Dat zal ie wrs wel doen maar verrgeet niet dat nVidia de 3080 al klaar heeft staan naar alle waarschijnlijkheid (toch architecturaal) dus liever een generatie achter hangen dan de nieuwe kaart proberen te verslaan?
Ik wou net een reactie typen over dat we simpelweg niks missen en we volgens mij allemaal hopen dat het minstens Titan RTX is, maar eigenlijk veel meer. En toen kwam dit. :P

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EeRMFpPXgAAff0g?format=png&name=4096x4096

Dus vier Shader Engines i.p.v. twee zoals Navi 10. Tien CU's diep, twee arrays per Engine dus 80CU's. Botweg tweemaal Navi 10. Opvallende is 64 ROPS. Nu lijken AMD ROPS beduidend krachtiger te zijn dan Nvidia tegenhangers, maar AMD haar terughoudendheid om voorbij 64 te gaan, begint opvallend te worden.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/d8l3bbac06531.png?width=533&format=png&auto=webp&s=e5cbc0a273f77f7f82a90ea48ea9084aafa286ff

Maar het meest opvallende vind ik max_waves_per_SIMD van 20 naar 16. Anders verbeterd @Werelds het wel. ;) :P

Als ik het goed begrepen heb, werkt RDNA nog steeds op basis van eenmaal een hele serie aan waves van maximaal 32 threads distribueren over de cache van elke CU. Pas als al die waves voltooid zijn, komt er een nieuwe serie naar de cache van elke CU. Het nadeel is dat als sommige CU's minder dan twintig waves hebben, ze stil komen te liggen. Dit impliceert dus hogere effectievere IPC omdat je minder CU's zal krijgen die door hun waves heen zijn terwijl andere CU's nog een paar waves hebben te gaan.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Dit ziet er leuker uit :)

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@DaniëlWW2 sorry he :$ maar dus een kaart van 800 of meer € dus :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Damic schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:47:
@DaniëlWW2 sorry he :$ maar dus een kaart van 800 of meer € dus :+
Daar zou ik gemakshalve maar vanuit gaan ja. :z
Uiteraard met een slag om de arm dat dit toch niet klopt, maar deze is niet onbetrouwbaar.

Oh en ronde twee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchie
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
Heeft die _rogame een betrouwbare reputatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

:F Net als je die 16Gig Vram met 1TB bandbreedte kan gebruiken komen ze met 12 Gig GDDR6 :?

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Munchie schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:03:
Heeft die _rogame een betrouwbare reputatie?
Zit in dezelfde hoek als bijvoorbeeld Komachi die het uiteindelijk goed had met Navi 10.
Die had dit trouwens dit een aantal uur geleden getweet.
[Twitter: https://twitter.com/KOMACHI_ENSAKA/status/1289199735165747201]
Ik denk dat het misschien echt eens losgaat met Big Navi.
edward2 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:23:
:F Net als je die 16Gig Vram met 1TB bandbreedte kan gebruiken komen ze met 12 Gig GDDR6 :?
Er zijn allang snellere GDDR6 chips dan 14Gb/s. Officieel 16Gb/s, maar 18Gb/s bestaat misschien ook al. Met 16Gb/s x 384 : 8 = 768GB/s. Dat is niet bepaald langzaam. Verder lijkt AMD hun machine learning definitief af te splitsen met CDNA. Tja, Acturus staat er ook tussen en dat lijkt gewoon GCN te zijn, maar wel mega GCN want die zou 128CU's zijn. Ik gok dat die HBM2E heeft. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchie
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 23:21:
[...]

Zit in dezelfde hoek als bijvoorbeeld Komachi die het uiteindelijk goed had met Navi 10.
Oke. Ja ik zag vorige week een leak voorbij komen waarbij over 16GB geheugen gesproken werd. Dat haalde Moore's Law Is Dead er ook bij in zijn laatste filmpje. Maar ik vind het lastig om leaks op betrouwbaarheid in te schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Munchie schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 23:36:
[...]

Oke. Ja ik zag vorige week een leak voorbij komen waarbij over 16GB geheugen gesproken werd. Dat haalde Moore's Law Is Dead er ook bij in zijn laatste filmpje. Maar ik vind het lastig om leaks op betrouwbaarheid in te schatten.
Ik onderhand ook...
Het zijn er te veel, te tegenstrijdig en te vaag. Komt nog eens bij dat dit soort bedrijven, soms zeer bewust verkeerde informatie laten lekken om lekken op te sporen en/of de concurrentie proberen op het verkeerde been te zetten. Maar 80CU's met een 384 bit bus met 16Gb/s is waarschijnlijk het meest logisch. Je vermijdt zo het dure HBM2E en de problemen met de hoogte van HBM2E stacks vs. de GPU. Dat ging al niet lekker met RX Vega.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 21:15:

Maar het meest opvallende vind ik max_waves_per_SIMD van 20 naar 16. Anders verbeterd @Werelds het wel. ;) :P
Zo heel spannend is dat niet ;)

max_waves_per_SIMD is gebaseerd op het aantal beschikbare registers. Op zichzelf zegt dit niet zo heel veel, het is vooral een resultaat van hoe ze elke groep indelen. Het is ook niet zo dat er ook daadwerkelijk max_waves_per_SIMD waves in flight zijn; een wave kan best dusdanig veel registers nodig hebben dat dat maximum zakt. De waarde in die tabel boven is het theoretische maximum, niet de daadwerkelijke waarde in de praktijk.

Het is iets waar je op kunt optimaliseren met compute loads. Je kunt met profilers zien hoeveel registers je gebruikt; als je bijvoorbeeld 65 SGPR (scalar registers) gebruikt en de GPU die je gebruikt max_waves_per_SIMD alleen kan halen als je <=64 SGPR gebruikt, zou je dus kunnen kijken of je een register kunt besparen en op die manier iets meer performance er uit persen. Google maar eens op SGPR/VGPR, is genoeg over te vinden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 14:26

flessuh

Set sail for fail!

Oei, RX Vega.. praat me er niet van. Dat brok ellende heb ik nog in m'n kast zitten helaas.

Wat ik niet echt snap overigens is dat er zoveel leaks zijn met een breed spectrum. Komt dit dan omdat mensen iets horen over verschillende chips en denken dat het eentje is, of zijn de meesten gewoon dom aan het speculeren zonder enige basis en noemen ze het een leak :P
Staat me iets van bij dat de laatste generaties er zo dicht bij de verwachtte release veel minder spreiding in zat :?

[ Voor 14% gewijzigd door flessuh op 04-08-2020 09:21 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fwiw:

Duitse retailer Mindfactory: AMD's Navi-videokaarten worden vaker teruggestuurd dan Turing-GPU's

Sheet Mindfactory

Gevoelsmatig lijkt 4 (navi) a 5 (2080Ti) % me wel vrij hoog.

[ Voor 26% gewijzigd door Help!!!! op 04-08-2020 09:30 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

flessuh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:20:
Oei, RX Vega.. praat me er niet van. Dat brok ellende heb ik nog in m'n kast zitten helaas.

Wat ik niet echt snap overigens is dat er zoveel leaks zijn met een breed spectrum. Komt dit dan omdat mensen iets horen over verschillende chips en denken dat het eentje is, of zijn de meesten gewoon dom aan het speculeren zonder enige basis en noemen ze het een leak :P
Staat me iets van bij dat de laatste generaties er zo dicht bij de verwachtte release veel minder spreiding in zat :?
Ik denk ja en ja. Potentieel met een aantal wijsneuzen die onzin verspreiden voor de clicks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
flessuh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:20:
Als je de tabel hierboven vergelijkt tussen navi en vega 10 zijn de verschillen niet zo groot.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Derby schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:47:
[...]

Als je de tabel hierboven vergelijkt tussen navi en vega 10 zijn de verschillen niet zo groot.
Nou ja dat "brok ellende" deel sloeg meer op de stabiliteit. :P Wat snelheid betreft houd de kaart zich nog erg netjes wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
flessuh schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:51:
[...]

Nou ja dat "brok ellende" deel sloeg meer op de stabiliteit. :P Wat snelheid betreft houd de kaart zich nog erg netjes wat mij betreft.
Oh ok. Ik vind het goed meevallen qua stabiliteit. Het is wel van de zotte dat het uit de doos niet denderend werkt.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Ik ben zelf nog best wel onder de indruk van de prestaties van Vega in moderne games.
Bepaalde kaarten hadden inderdaad issues bv de Gigabyte Windforce OC met hynix geheugen.

Maar de reference kaart die ik toen heb gekocht doet het bij mijn broer nog steeds super.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik denk dat AMD toch wel meer focus moet geven aan de drivers, de RX 5700XT was een goede kaart voor een goede prijs maar iedereen weet ondertussen wel dat het niet alleen maar om de hardware gaat.
Straks heeft AMD misschien wel een monster kaart met RDNA2 voor een redelijk goede prijs maar als de software kant het weer laat afweten.....tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChronoTtrigger
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-02 00:42
Enchantress schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:30:
Ik denk dat AMD toch wel meer focus moet geven aan de drivers, de RX 5700XT was een goede kaart voor een goede prijs maar iedereen weet ondertussen wel dat het niet alleen maar om de hardware gaat.
Straks heeft AMD misschien wel een monster kaart met RDNA2 voor een redelijk goede prijs maar als de software kant het weer laat afweten.....tja.
Hoewel ik 100% met je eens ben, zal ongeacht bij nieuwe releases ook wel driver problemen horen dat gebeurd ook wel bij Nvdia alleen heb ik het idee dat ze het bij Nvidia sneller onder controle hebben dan bij AMD, moeten trouwens niet vergeten dat bij Nvidia RTX launch er een groot probleem was met RMA dat er bij vele kaarten het geheugen(Hynix) aan het sterven was waarbij de 2080Ti de grootste slachtoffer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Drivers zijn een pijnpunt en zullen dat waarschijnlijk blijven.

Ik ben nu zeker niet blij met de stabiliteit van m'n Vega kaart, Maar ben ook ooit een Nvidia kaart verloren omdat de fanspeed gelimiteerd werd door een driverupdate, en de kaart daardoor dusdanig oververhit raakte dat hij defect retour kon.

Time will tell in ieder geval :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
flessuh schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:42:
Drivers zijn een pijnpunt en zullen dat waarschijnlijk blijven.

Ik ben nu zeker niet blij met de stabiliteit van m'n Vega kaart, Maar ben ook ooit een Nvidia kaart verloren omdat de fanspeed gelimiteerd werd door een driverupdate, en de kaart daardoor dusdanig oververhit raakte dat hij defect retour kon.

Time will tell in ieder geval :P
Ik had dat in een laptop (buiten garantie), met geloof ik Assasin's Creed met een nVidia dGPU....
Voerde gewoon te langzaam de fanspeed op en/of throttelde niet op tijd dus was daarna een laptop zonder dGPU want die was doorgefikt.... nee nVidia's drivers zijn ook zeker niet perfect, en mogelijk zelfs dodelijk voor je GPU.... (Dat was in 2017, dus ook geen ancient history ofzo).

En voorlopig is Lisa Su nog volop bezig haar belofte waar te maken, eerst de CPU tak heer & meester maken, daarna de GPU tak (wat er alle schijn van heeft dat dat gaat lukken), en dan zal ze ongetwijfeld daarna vol inzetten om de software ook rock solid te maken, en zal ze als alles staat als een huis, weer doorgaan naar het volgende (noodlijdende) bedrijf, om daar hetzelfde te doen, dat is een beetje haar ding.
Wikipedia: Lisa Su

[ Voor 22% gewijzigd door zion op 06-08-2020 22:23 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Meer "choo choo" dan. :Y)

-Er is kennelijk ook een Navi 24. We lijken dan toch echt een complete stack te gaan krijgen. Voor het eerst sinds HD7000 in 2012.
-Navi 41 bestaat kennelijk ook al.
-Het belangrijkste is alleen Navi 31. De implicatie is dat Navi 31 ook chiplet based is waar ze net zoals met Zen 2, de I/O gaan afsplitsen van de rekeneenheden.

[Twitter: https://twitter.com/KOMACHI_ENSAKA/status/1291796703767457792]

Oftewel, wait for even bigger Navi. RDNA3 Navi op 5nm met chiplets Navi. :+

Serieus dan. Het zou natuurlijk prachtig zijn als we chiplets krijgen voor de GPU. Immers maak je zo weer oppervlakte beschikbaar voor meer rekeneenheden. Verder gaat RDNA3 naar 5nm waardoor je weer meer transistoren kwijt zal kunnen. Ik weet alleen niet of TSNC 5nm een lagere oppervlakte limiet heeft dan 7nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:04:

Oops.... Died waiting..... >:)

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

zion schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:08:
[...]

Oops.... Died waiting..... >:)
Als je niet wil wachten, dan zit je in het verkeerde kamp ja. In het rode kamp hoor je jaren te wachten, te hypen en na de launch te wachten op de volgende generatie. :> :P

Maar ik heb enige verwachtingen voor Navi 21. Of het de volle GA-102 verslaat is denk ik niet eens bijzonder relevant. Het gaat meer om in de buurt komen. Verslaan is natuurlijk welkom, maar het is geen ramp als het net te kort schiet. Als Navi 21 inderdaad een 80CU/5120 ALU chip blijkt te zijn met een 384 bit bus en GA-102 een 5376 ALU chip met een 384 bit bus, dan mag je verwachten dat ze in de buurt zitten van elkaar. Immerz zijn Turing en RDNA1 behoorlijk vergelijkbaar op een per ALU basis. Dat is uiteindelijk wat druk zou moeten zetten op de prijzen en dat is voor ons het belangrijkste. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:15:
[...]

Als je niet wil wachten, dan zit je in het verkeerde kamp ja. In het rode kamp hoor je jaren te wachten, te hypen en na de launch te wachten op de volgende generatie. :> :P

Maar ik heb enige verwachtingen voor Navi 21. Of het de volle GA-102 verslaat is denk ik niet eens bijzonder relevant. Het gaat meer om in de buurt komen. Verslaan is natuurlijk welkom, maar het is geen ramp als het net te kort schiet. Als Navi 21 inderdaad een 80CU/5120 ALU chip blijkt te zijn met een 384 bit bus en GA-102 een 5376 ALU chip met een 384 bit bus, dan mag je verwachten dat ze in de buurt zitten van elkaar. Immerz zijn Turing en RDNA1 behoorlijk vergelijkbaar op een per ALU basis. Dat is uiteindelijk wat druk zou moeten zetten op de prijzen en dat is voor ons het belangrijkste. :)
Zoals ik al vaker gezegd heb, ik wacht sinds 2014..... en ben sinds die tijd 3x (letterlijk) bijna doodgegaan, dus ze moeten nu wel even een beetje op gaan schieten. :>

systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:15:
[...]
Dat is uiteindelijk wat druk zou moeten zetten op de prijzen en dat is voor ons het belangrijkste. :)
Hold your horses there. AMD gaat precies de zelfde prijs vragen als Nvidia. Niks goed voor ons. Goed voor AMD aandeelhouders.
AMD heeft helemaal geen enkele reden om een prijzen oorlog te voeren. AMD zegt al jaren dat lagere prijzen vooral goed zijn voor Nvidia consumenten.
Het zou leuk zijn als AMD zelfde prestaties weet te halen, jammer genoeg voor ons maakt dat niks uit voor de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:04:

-Er is kennelijk ook een Navi 24. We lijken dan toch echt een complete stack te gaan krijgen. Voor het eerst sinds HD7000 in 2012.
-Navi 41 bestaat kennelijk ook al.
-Het belangrijkste is alleen Navi 31. De implicatie is dat Navi 31 ook chiplet based is waar ze net zoals met Zen 2, de I/O gaan afsplitsen van de rekeneenheden.

[Embed]

Serieus dan. Het zou natuurlijk prachtig zijn als we chiplets krijgen voor de GPU. Immers maak je zo weer oppervlakte beschikbaar voor meer rekeneenheden. Verder gaat RDNA3 naar 5nm waardoor je weer meer transistoren kwijt zal kunnen. Ik weet alleen niet of TSNC 5nm een lagere oppervlakte limiet heeft dan 7nm.
I knew it, was alleen de vraag wanneer en dat "weten" we nu 2022 chiplets op gpu's, dat gaat leuk worden in de APU's en GPU's >:) >:) >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:42
Wanneer heeft AMD Big Navi geplanned? of hun next Presentatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Psyonara schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:53:
Wanneer heeft AMD Big Navi geplanned? of hun next Presentatie?
Is nog niet bekend. Maar geruchten zeggen voor dat de consoles uit komen.
Dat is in ieder geval wat Lisa Su een keer aangegeven heeft (dat Navi 2x voor de consoles zou komen).

Dus even afwachten. Maar denk dat nVidia wel 1-2 maanden eerder is dan AMD.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

ChronoTtrigger schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

Hoewel ik 100% met je eens ben, zal ongeacht bij nieuwe releases ook wel driver problemen horen dat gebeurd ook wel bij Nvdia alleen heb ik het idee dat ze het bij Nvidia sneller onder controle hebben dan bij AMD, moeten trouwens niet vergeten dat bij Nvidia RTX launch er een groot probleem was met RMA dat er bij vele kaarten het geheugen(Hynix) aan het sterven was waarbij de 2080Ti de grootste slachtoffer was.
/Ben er een tijdje uitgeweest maar toch weer terug bij PC gaming...

Heb in het verleden al heel veel kaarten op day one gekocht maar bij nvidia waren de drivers altijd goed en bij amd minder. Een stuk minder. Heb er wel eens kaarten voor verkocht. Het duurde vaak wel een maand of wat voordat alles lekker draaide. Nu is het zo dat het met name bij CFX problemen opleverde en dat veel games bijv niet ondersteund werden, maar SLI werkte vaak wel vanuit de driver. En als dat niet zo was kon je het forceren waar dat bij AMD lastiger/ onmogelijk was.

Heb nu een paar weken een 5700XT en draai op 3440x1440... maar kan best veel recente games maximaal draaien op ongeveer 60 FPS. Wat oudere op 100fps. En freesync gamed heerlijk. Valt me echt heel erg mee. prima te doen. Hiervoor had ik een RX580 op 1080 p maar dat ging ook als een speer. Heb nog geen enkel hard of software probleem gehad met de 580 noch 5700XT.

Ik was eigenlijk blij verrast te zien wat AMD op drivergebied gedaan heeft de afgelopen paar jaar. Een stuk meer instelmogelijkheden en forceren van zaken gaat ook beter. Ik ben wel goed te spreken over de drivers. En over de stabiliteit. Echt heel erg te spreken.

Ik sta in de rij voor een "master" kaartje dus blijf hier lekker meelezen. 😁

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Astennu schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:24:
[...]

Is nog niet bekend. Maar geruchten zeggen voor dat de consoles uit komen.
Dat is in ieder geval wat Lisa Su een keer aangegeven heeft (dat Navi 2x voor de consoles zou komen).

Dus even afwachten. Maar denk dat nVidia wel 1-2 maanden eerder is dan AMD.
Had nog een beetje gegoogled achteraf, maar 2 maand terug ging tech tubers er vanuit dat AMD in Oktober met Big Navi komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Psyonara schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:36:
[...]

Had nog een beetje gegoogled achteraf, maar 2 maand terug ging tech tubers er vanuit dat AMD in Oktober met Big Navi komt.
nieuws: Microsoft brengt Xbox Series X in november uit

Zou goed kunnen nu dit bekend is. nVidia is dan met 1 september een maand eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Excuses, zat in het verkeerde topic, ik las Sony (PS5 dus) ipv nVidia....
Astennu schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:53:
[...]

nieuws: Microsoft brengt Xbox Series X in november uit

Zou goed kunnen nu dit bekend is. nVidia is dan met 1 september een maand eerder.
offtopic:
Ehm, dan zouden ze 2 maanden eerder zijn (september oktober november)...
En zolang MS geen MSRP geeft verwacht ik niet dat ze dat doen, als PS 1 september uitkomt voor (doe een fictieve prijs): € 600,-, en XSX begin november voor € 400,-, dan kunnen ze alleen maar prijsmatchen (wat early adopters héél kwaad gaat maken), of toelaten dat de XSX in de maanden daarop héél veel vaker over de toonbank gaat.....

Om dan wél even on-topic te gaan: ik denk dat je het ene nieuws en het andere niet aan elkaar kan linken, ten eerste zijn de XSX/PS5's custom GPU's, dus dat heeft weinig te maken met de release datum van AMD's nieuwe serie, ten tweede denk ik dat nVidia er alles aan zal doen om zo kort mogelijk na of voor AMD uit te komen, omdat ze dan de maximale info hebben hoever AMD over de 2080TI heen gaat, en bij welke prijsstelling.
Als je de laatste 2-3 jaar kijkt dan heeft nVidia elke keer gewacht tot AMD uitkwam, en dan met (bijv.) de Super gewacht die net sneller maar ook duurder was, en dan de niet Super laten afzakken richting AMD's prijs.....

Ik verwacht nu dus eigenlijk niks anders, TENZIJ ze al zeker weten dat ze AMD niet gaan kunnen verslaan, dan zullen ze natuurlijk hun producten als eerste op de markt willen hebben, om zo én verkopen, én media aandacht te kunnen hebben voordat AMD over ze heen komt zetten, maar dat zou een utopie zijn waar ik nu nog even geen rekening mee hou. (Als Lisu Su zelf zegt ~40% above 2080TI, dan zou 25% al mooi, en een gigantische leap zijn, maar dat kan nVidia natuurlijk instantly matchen).

[ Voor 44% gewijzigd door zion op 12-08-2020 20:20 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jayztwocents heeft in zijn Stream recap een licht puntje laten "lekken" wrs YouTube: PC Trouble Shooting Challenge... I’m a noob volgende maand hebben ze wrs veel werk

• Single Malt
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-03 08:32
zion schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:57:
Excuses, zat in het verkeerde topic, ik las Sony (PS5 dus) ipv nVidia....

[...]
Om dan wél even on-topic te gaan: ik denk dat je het ene nieuws en het andere niet aan elkaar kan linken, ten eerste zijn de XSX/PS5's custom GPU's, dus dat heeft weinig te maken met de release datum van AMD's nieuwe serie, ten tweede denk ik dat nVidia er alles aan zal doen om zo kort mogelijk na of voor AMD uit te komen, omdat ze dan de maximale info hebben hoever AMD over de 2080TI heen gaat, en bij welke prijsstelling.
Als je de laatste 2-3 jaar kijkt dan heeft nVidia elke keer gewacht tot AMD uitkwam, en dan met (bijv.) de Super gewacht die net sneller maar ook duurder was, en dan de niet Super laten afzakken richting AMD's prijs.....

Ik verwacht nu dus eigenlijk niks anders, TENZIJ ze al zeker weten dat ze AMD niet gaan kunnen verslaan, dan zullen ze natuurlijk hun producten als eerste op de markt willen hebben, om zo én verkopen, én media aandacht te kunnen hebben voordat AMD over ze heen komt zetten, maar dat zou een utopie zijn waar ik nu nog even geen rekening mee hou. (Als Lisu Su zelf zegt ~40% above 2080TI, dan zou 25% al mooi, en een gigantische leap zijn, maar dat kan nVidia natuurlijk instantly matchen).
Ze pakken (naar hun eigen zeggen) groots uit 1 september met "de grootste doorbraak in PC gaming sinds 1999".

Ik verwacht eerder dat Nvidia redelijk onzeker is wat AMD in petto heeft en kan me dus enigszins vinden in je stelling. Nvidia komt 1 september met de onthulling om zo voor AMD (oktober als de geruchten nog up-to-date zijn) te zijn en is in mijn ogen verkooptechnisch de meest strategische keuze.

Ik blijf hoe dan ook rustig zitten en hopen dat de geruchten waar zijn, al is het maar voor een klein deel. 2020 mag dan tot dusver niet het beste jaar uit de geschiedenisboeken zijn, maar ik verwacht wel wat vuurwerk in GPU land :)

• Psyonara
Single Malt schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:41:
[...]

Ze pakken (naar hun eigen zeggen) groots uit 1 september met "de grootste doorbraak in PC gaming sinds 1999".

Ik verwacht eerder dat Nvidia redelijk onzeker is wat AMD in petto heeft en kan me dus enigszins vinden in je stelling. Nvidia komt 1 september met de onthulling om zo voor AMD (oktober als de geruchten nog up-to-date zijn) te zijn en is in mijn ogen verkooptechnisch de meest strategische keuze.

Ik blijf hoe dan ook rustig zitten en hopen dat de geruchten waar zijn, al is het maar voor een klein deel. 2020 mag dan tot dusver niet het beste jaar uit de geschiedenisboeken zijn, maar ik verwacht wel wat vuurwerk in GPU land :)
Afwachten idd, Turing is toch een uitbreiding van Pascal!? met de Raytracing Features en bij behorende Tensor Cores ( Tenzijn andere naam) En Ampere is weer opvolger van dat. Dus eigenlijks heb je van Nvidia 3 generaties op dezelfde Architectuur.

Nou moet AMD wel heel erg verfijnen met de Navi architectuur om dat allemaal kunnen bij te benen.
Hopelijk is dat mogelijk. Maar dan zit Nvidia mogelijk ook vast tegen een Tech ceiling? Tenzij ze na Ampere met nieuwe Architectuur komen.

Dus met een beetje geluk dat het voor de Consument wat lekker bijtrekt kwa prijzen. Tenminste hopelijk in ons voordeel.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Psyonara schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:14:
[...]

Afwachten idd, Turing is toch een uitbreiding van Pascal!? met de Raytracing Features en bij behorende Tensor Cores ( Tenzijn andere naam) En Ampere is weer opvolger van dat. Dus eigenlijks heb je van Nvidia 3 generaties op dezelfde Architectuur.

Nou moet AMD wel heel erg verfijnen met de Navi architectuur om dat allemaal kunnen bij te benen.
Hopelijk is dat mogelijk. Maar dan zit Nvidia mogelijk ook vast tegen een Tech ceiling? Tenzij ze na Ampere met nieuwe Architectuur komen.

Dus met een beetje geluk dat het voor de Consument wat lekker bijtrekt kwa prijzen. Tenminste hopelijk in ons voordeel.
Eigenlijk denk ik, dat alleen als ze met Sony bedongen hebben dat ze alle customizations die ze op RDNA2 doorgevoerd hebben voor de PS5 mogen doorvoeren op hun dGPU's voor PC's, ze inderdaad wel eens het vuur aan de schenen kunnen leggen voor nVidia, en misschien heeft nVidia wel de info dat dat zo is, en in dat geval denk ik dat nVidia zich terecht zorgen mag gaan maken, maar ik verwacht dat Sony toch wel heeft bedongen dat die customizations toch nog minstens één generatie moeten wachten.... Maar dat is allemaal koffiedik kijken vanuit mijn witchcave en door een troebele glazen bol :P

En ik denk dat je qua high-end GPU prijzen niet veel hoeft te verwachten, ik verwacht alleen wel 4K-120Hz in 2020. Of dat medium of ultra gaat zijn is dus de grote onbekende variabele.
Wat technisch gezien prijs-technisch evengoed beter zal zijn voor de consument, want als je dus maar 1080P/1440P@120Hz/Ultra wilt zou je met een next-gen low/mid-end kaart uit de voeten moeten kunnen.

systeem

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16
zion schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:22:
[...]
Eigenlijk denk ik, dat alleen als ze met Sony bedongen hebben dat ze alle customizations die ze op RDNA2 doorgevoerd hebben voor de PS5 mogen doorvoeren op hun dGPU's voor PC's, ze inderdaad wel eens het vuur aan de schenen kunnen leggen voor nVidia, en misschien heeft nVidia wel de info dat dat zo is, en in dat geval denk ik dat nVidia zich terecht zorgen mag gaan maken, maar ik verwacht dat Sony toch wel heeft bedongen dat die customizations toch nog minstens één generatie moeten wachten.... Maar dat is allemaal koffiedik kijken vanuit mijn witchcave en door een troebele glazen bol :P

En ik denk dat je qua high-end GPU prijzen niet veel hoeft te verwachten, ik verwacht alleen wel 4K-120Hz in 2020. Of dat medium of ultra gaat zijn is dus de grote onbekende variabele.
Wat technisch gezien prijs-technisch evengoed beter zal zijn voor de consument, want als je dus maar 1080P/1440P@120Hz/Ultra wilt zou je met een next-gen low/mid-end kaart uit de voeten moeten kunnen.
Lijkt mij niet het geval,Mark Cerny heeft aangegeven dat het in samenwerkings verband was en dat beiden daar profijt van hebben gehad. Daarnaast wil ik beargumenteren dat Sony er niet bij gebaat is omdat te doen, je wil het game developpers zo makkelijk mogelijk maken en als dat kan door de features zo gelijk mogelijk te houden dan is dat een voordeel; anders heb je kans dat mooie features juist niet gebruikte worden.

• Psyonara
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:47:
[...]

Lijkt mij niet het geval,Mark Cerny heeft aangegeven dat het in samenwerkings verband was en dat beiden daar profijt van hebben gehad. Daarnaast wil ik beargumenteren dat Sony er niet bij gebaat is omdat te doen, je wil het game developpers zo makkelijk mogelijk maken en als dat kan door de features zo gelijk mogelijk te houden dan is dat een voordeel; anders heb je kans dat mooie features juist niet gebruikte worden.
Verkijk je daar niet op. AMD heeft als nog een Flagship nodig met GPU's en het Liefst een die gelijk met Nvidia's Flagship kan meten en bij voorkeur er voorbij.

Of AMD dat lukt is een ander verhaa.

En ga er maar vanuit dat er na een jaar of 2 wel een PS5 Pro oid uit komt.

• Sp3ci3s8472
Psyonara schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:51:
[...]

Verkijk je daar niet op. AMD heeft als nog een Flagship nodig met GPU's en het Liefst een die gelijk met Nvidia's Flagship kan meten en bij voorkeur er voorbij.

Of AMD dat lukt is een ander verhaa.

En ga er maar vanuit dat er na een jaar of 2 wel een PS5 Pro oid uit komt.
Ik had selectiever moeten quoten, ik ga op het volgende in:
maar ik verwacht dat Sony toch wel heeft bedongen dat die customizations toch nog minstens één generatie moeten wachten

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
[...]

Laten we het hopen, want dan is het wel degelijk game-on voor nVidia vs AMD, en zou ik niet zomaar nVidia als gedoodverfde overwinnaar zien.....
Dan wordt het echt weer leuk in GPU land :Y

systeem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Werelds
Sterker nog, ik vermoed dat er wel over en weer is geslingerd met patenten.

Sony is goed met hardware, maar het is wel belangrijk dat iedereen beseft dat ze geen chips van de grond af opbouwen. Elke PlayStation heeft wel meerdere dingetjes gehad die écht uniek waren en ze een voordeeltje gaven, maar tegelijkertijd kwamen die ook altijd elders vandaan met wat aanpassingen. Ze zijn daar in Japan heel goed in het maken van legpuzzels ;)

Cerny's invloed is ook van groot belang geweest bij de PS3 en later. Vanwege zijn achtergrond én ervaring is hij de juiste man voor het kiezen van de puzzelstukjes.
zion schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:53:
Laten we het hopen, want dan is het wel degelijk game-on voor nVidia vs AMD, en zou ik niet zomaar nVidia als gedoodverfde overwinnaar zien.....
Dan wordt het echt weer leuk in GPU land :Y
Uiteindelijk komt dit altijd nog neer op hoe snel RDNA2 is in volledige vorm. Niets van wat in de PS5 zit zal daarbij helpen.

Daarnaast moeten we niet vergeten dat het AMD is. Ja, ze zijn historisch gezien verdomd goed in duiveltjes en doosjes. Tegelijkertijd is dit echter ook het bedrijf dat, in tegenstelling tot de groene en blauwe concurrenten (die laatste vooral vroeger, tegenwoordig zijn ze veel toegankelijker), niet echt aan vendor lock-ins doet. Dus stel bijvoorbeeld dat het hele I/O verhaal van de PS5 met de cache coherence en dergelijke naar de PC komt, dan komt dat:
A. in een chip die op elk moederbord geplakt kan worden (dus ook blauwe moederborden)
B. met een open coherence API die door "iedereen" (lees: Nvidia) geïmplementeerd kan worden

Als consument kan ik daar alleen maar blij mee zijn, maar het vermindert ook wel het commerciële leed dat ze de concurrent aan zouden doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik ga hier maar antwoord geven. :)
sjekneck schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:04:
[...]

Big Navi kun je niet zomaar extrapoleren met een verdubbeling in prestaties op vrijwel dezelfde node ;). Even kort door de bocht zou deze dan heel veel extra besparingen moeten doorvoeren in het verbruik om dat de kunnen bewerkstelligen en met een veel grotere die ook nog eens dezelfde clocks moeten halen. De 5700XT zit al op 7nm en verbruikt nu al 225 WATT. Verdubbel de diesize dan moet je het verbruik ook linear gaan verdubbelen.
Veel mensen roepen doodleuk dat Big Navi 2x de 5700xt gaat worden in spec en de kloksnelheid nog hoger gaat worden, maar dat lijkt me niet zomaar even te doen. En als het ze wel lukt kuddos.

Wat Nv betreft ben ik benieuwd of ze echt bij Samsung produceren en of dit geen negatief effect gaat hebben op het verbruik. Ik vind de kaarten die rond de 200 watt verstoken een stuk prettiger dan de heethoofden van 300 watt of meer. Bij voorkeur zou ik niet meer kaart kopen die meer dan 250Watt gaat verstoken. Dat is veel prettiger gamen en scheelt gewoon veel onnodige warmte ontwikkeling in en rond een case.
Iets met een allang aangekondigde 50% perf/watt door de CEO die waarschijnlijk rechtszaken kan verwachten als dit niet klopt. Immers vinden investeerders het niet zo leuk als het niet klopt, zeker als je aandeel over de $80 staat. ;)

Maar er zijn heel wat meer prestatie georiënteerde zaken dan ALU verdubbelen met gelijke clock speeds. Latency's binnen de GPU verminderen met extra cache of meer geheugenbandbreedte, betere utilisatie van ALU's behalen spelen ook allemaal een rol. Zomaar ALU's verdubbelen met dezelfde clocks en tweemaal geheugenbandbreedte zal in de regel niet 100% schalen. Daarom heb je dus generaties waar je dingen gaat verbeteren.

Het lijkt me juist een redelijke verwachting om een aantal redenen. De waarschijnlijkheid van TSMC 7nm EUV node samen met een volwassener proces. Ik durf te wedden dat als je nu een recente Navi 10 chip koopt, je heel wat meer kan qua undervolting dan een jaar geleden. RDMA2 zal een deel van deze winsten mee kunnen nemen, het deel dat vanuit TSMC komt aan verbeteringen tijdens het productieproces.

Ervaring met RDNA is een andere. Het is een compleet nieuwe uArch waar ze waarschijnlijk heel wat relatief simpele dingen in kunnen verbeteren. Daar wijst die 50% perf/watt ook op. Die kan je natuurlijk ook heel wat manieren bereiken zoals per CU, chip voor chip, met of zonder geheugen etc. Ik ga er alleen vanuit dat ze een conservatieve schatting hebben gemaakt omdat deze uitspraak ruim voor RDNA2 kwam. Die marge heb je dus nodig omdat het eindproduct er nog niet is.

Maar het is waarschijnlijk een 80CU chip met 12 of 16GB aan VRAM. Dat alleen roept al heel wat vragen op. 384 of 512bit bus of HBM2E? Verder bestaat 21Gbps GDDR6X kennelijk ook. Je kan bijvoorbeeld het volgende al hebben:

-21Gbps x 384 : 8 = 1008GB/s
-21Gbps x 512 : 8 = 1334GB/s
-21Gbps x 384 : 8 = 768GB/s
-16Gbps x 512 : 8 = 1024GB/s
-3,2Gbps x 1024 :8 = 410GB/s per stack
-3,6Gbps x 1024 :8 = 460GB/s per stack

En wat dacht je van de mogelijkheid dat AMD met meer dan twee stacks komt? Of Navi 21 die een GDDR6 en HBM2 controllers blijkt te hebben of helemaal in het extreme, I/O chiplet. Die laatste denk ik niet, maar ik durf niks uit te sluiten.

Laatste is natuurlijk er ook vermogen tegenaan te gooien. Ik vermoed namelijk dat beide kampen de symbolische 300W grens zullen laten voor wat het is. Het ultieme prestatiesegment laat al jaren zien, weinig te geven om kosten of verbruik. Het moet gewoon snel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:02:

Iets met een allang aangekondigde 50% perf/watt door de CEO die waarschijnlijk rechtszaken kan verwachten als dit niet klopt. Immers vinden investeerders het niet zo leuk als het niet klopt, zeker als je aandeel over de $80 staat. ;)
Tenzij ook exact gespecificeerd is binnen welke metrics die 50% toename gerealiseerd zal worden heb je nog best wat wiggleroom, kijk ook bijv. naar die 25x20 belofte bij notebooks die ze, als ik Jim goed begreep, ook alleen maar waargemaakt hebben door onderweg aan de metrics te sleutelen.

En met een beetje zoeken, of desnoods tweaken, zal er altijd wel iets gevonden worden (of zelfs gefabriceerd) waar die 50% alsnog gehaald wordt mocht dit over de gehele linie niet lukken.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 17-08-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:15:
[...]

Tenzij ook exact gespecificeerd is binnen welke metrics die 50% toename gerealiseerd zal worden heb je nog best wat wiggleroom, kijk ook bijv. naar die 25x20 belofte bij notebooks die ze, als ik Jim goed begreep, ook alleen maar waargemaakt hebben door onderweg aan de metrics te sleutelen.

En met een beetje zoeken, of desnoods tweaken, zal er altijd wel iets gevonden worden (of zelfs gefabriceerd) waar die 50% alsnog gehaald wordt mocht dit over de gehele linie niet lukken.
Lees de rest eens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Ik snap niet direct waar je heen wil, ik haalde juist de rest weg omdat dat niet zo relevant is voor mijn post. Ik geef alleen aan dat zo'n losse 50% perf / watt uitspraak heel flexibel is zolang je de metrics niet specificeerde en de kans op (sucessvolle, het blijft natuurlijk wel de US waar voor iedere wissewasje naar de rechtr gegaan wordt) rechtszaken daardoor ook direct niet heel groot is, tenzij het echt een enorme leugen zou zijn ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 17-08-2020 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:01
DaniëlWW2 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:02:
Ik ga hier maar antwoord geven. :)

[...]

Maar er zijn heel wat meer prestatie georiënteerde zaken dan ALU verdubbelen met gelijke clock speeds. Latency's binnen de GPU verminderen met extra cache of meer geheugenbandbreedte, betere utilisatie van ALU's behalen spelen ook allemaal een rol. Zomaar ALU's verdubbelen met dezelfde clocks en tweemaal geheugenbandbreedte zal in de regel niet 100% schalen. Daarom heb je dus generaties waar je dingen gaat verbeteren.

Het lijkt me juist een redelijke verwachting om een aantal redenen. De waarschijnlijkheid van TSMC 7nm EUV node samen met een volwassener proces. Ik durf te wedden dat als je nu een recente Navi 10 chip koopt, je heel wat meer kan qua undervolting dan een jaar geleden. RDMA2 zal een deel van deze winsten mee kunnen nemen, het deel dat vanuit TSMC komt aan verbeteringen tijdens het productieproces.

Ervaring met RDNA is een andere. Het is een compleet nieuwe uArch waar ze waarschijnlijk heel wat relatief simpele dingen in kunnen verbeteren. Daar wijst die 50% perf/watt ook op. Die kan je natuurlijk ook heel wat manieren bereiken zoals per CU, chip voor chip, met of zonder geheugen etc. Ik ga er alleen vanuit dat ze een conservatieve schatting hebben gemaakt omdat deze uitspraak ruim voor RDNA2 kwam. Die marge heb je dus nodig omdat het eindproduct er nog niet is.

Maar het is waarschijnlijk een 80CU chip met 12 of 16GB aan VRAM. Dat alleen roept al heel wat vragen op. 384 of 512bit bus of HBM2E? Verder bestaat 21Gbps GDDR6X kennelijk ook. Je kan bijvoorbeeld het volgende al hebben:

-21Gbps x 384 : 8 = 1008GB/s
-21Gbps x 512 : 8 = 1334GB/s
-21Gbps x 384 : 8 = 768GB/s
-16Gbps x 512 : 8 = 1024GB/s
-3,2Gbps x 1024 :8 = 410GB/s per stack
-3,6Gbps x 1024 :8 = 460GB/s per stack

En wat dacht je van de mogelijkheid dat AMD met meer dan twee stacks komt? Of Navi 21 die een GDDR6 en HBM2 controllers blijkt te hebben of helemaal in het extreme, I/O chiplet. Die laatste denk ik niet, maar ik durf niks uit te sluiten.

Laatste is natuurlijk er ook vermogen tegenaan te gooien. Ik vermoed namelijk dat beide kampen de symbolische 300W grens zullen laten voor wat het is. Het ultieme prestatiesegment laat al jaren zien, weinig te geven om kosten of verbruik. Het moet gewoon snel zijn.
Leuk verhaal hoor, maar AMD heeft vaker claims gemaakt 50% efficiënter te worden. Hoe kun je op een vrijwel gelijk procedé als de 5700xt 50% perf/watt uit je chip halen? Zo'n statement kan je niet zomaar letterlijk vertalen naar een efficiënte high end Titan killer kaart. Ik neem die claims nu met een vrachtlading zout. Laat ze eerst maar eens een grote chip maken die ze op een fatsoenlijk voltage/frequentie kunnen laten draaien en in fatsoenlijke aantallen kunnen produceren.

Zo krijg je weer een herhaling van Polaris, Fury en Vega in de geruchtenmolen. Het is elke keer weer hetzelfde verhaal. "AMD gaat het roer helemaal omgooien", "compleet nieuwe architectuur", "mijlen voor op de concurrent in opzet".
AMD mikt na 1 succesvolle chip intern echt niet op gelijk winnen, die hopen iig op gelijke grond komen. 5% - 15% minder is ook geen schande. Als het product maar klopt en je klanten kunt overtuigen. Het eindproduct moet zich bewijzen, niet de theoretische potentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
sjekneck schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

Leuk verhaal hoor, maar AMD heeft vaker claims gemaakt 50% efficiënter te worden. Hoe kun je op een vrijwel gelijk procedé als de 5700xt 50% perf/watt uit je chip halen? Zo'n statement kan je niet zomaar letterlijk vertalen naar een efficiënte high end Titan killer kaart. Ik neem die claims nu met een vrachtlading zout. Laat ze eerst maar eens een grote chip maken die ze op een fatsoenlijk voltage/frequentie kunnen laten draaien en in fatsoenlijke aantallen kunnen produceren.

Zo krijg je weer een herhaling van Polaris, Fury en Vega in de geruchtenmolen. Het is elke keer weer hetzelfde verhaal. "AMD gaat het roer helemaal omgooien", "compleet nieuwe architectuur", "mijlen voor op de concurrent in opzet".
AMD mikt na 1 succesvolle chip intern echt niet op gelijk winnen, die hopen iig op gelijke grond komen. 5% - 15% minder is ook geen schande. Als het product maar klopt en je klanten kunt overtuigen. Het eindproduct moet zich bewijzen, niet de theoretische potentie.
Je vergeet misschien dat Nvidia dat deed door van Kepler naar Maxwell te stappen, het is dus best mogelijk. Hoeveel procent dat precies was weet ik niet maar het was op hetzelfde procede (28nm) een grote stap vooruit.
Ik zeg hiermee natuurlijk niet dat het zo is dat AMD dat zeker gaat uitvoeren, maar er zal best wat te winnen zijn. Bij Polaris was die winst er alleen in de lager geclockte kaarten (wat logisch is).

[ Voor 6% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 17-08-2020 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:31:
[...]

Je vergeet misschien dat Nvidia dat deed door van Kepler naar Maxwell te stappen, het is dus best mogelijk. Hoeveel procent dat precies was weet ik niet maar het was op hetzelfde procede (28nm) een grote stap vooruit.
Ik zeg hiermee natuurlijk niet dat het zo is dat AMD dat zeker gaat uitvoeren, maar er zal best wat te winnen zijn. Bij Polaris was die winst er alleen in de lager geclockte kaarten (wat logisch is).
True, maar Nvidia ging naar een kleiner formaat chip binnen dezelfde node om dit voor elkaar te krijgen. Een GTX 980 was veel kleiner dan een kepler GTX 780. Functies werden feitelijk gestript op Maxwell om full focus op game prestaties in te zetten. Tel daarbij geheugen compressie die ze daarbij hebben weten toe te passen.

AMD volgt na 5 jaar met een vergelijkbare zet met Navi. De 5700 serie als eerste resultaat en benchmark. En dan zouden ze nu gelijk de grote versie moeten maken die ten opzichte van Navi 10 dus 2x zo groot, 2x de prestaties moet leveren en dan in verhouding ook tientallen procenten zuiniger moet zijn. Feitelijk moet big Navi dus meer dan 50% beter worden om dat voor elkaar te krijgen, zonder naar een echte nieuwe node te gaan......Is dat realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Laat maar.

[ Voor 95% gewijzigd door Paprika op 18-08-2020 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
De tests zullen wel uit gaan wijzen of ze die 50% wel of niet halen en zo ja, bij welke metrics. Heel interessant vind ik het zelf kijkende vanuit mezelf als consument niet echt. Veel belangrijker gaat zijn of ze Nvidia daadwerkelijk het vuur aan de schenen kunnen leggen en er niet weer achteraan hobbelen en we dus de concurrentie krijgen die we zo graag willen zien. Zou ze dat lukken en hebben ze "maar" een efficiëntie slag van 40% gerealiseerd in een gemiddelde workload zou ik het ook niet erg vinden :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 18-08-2020 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RDNA2 dan, de Microsoft versie in ieder geval. :P

De 56CU's lijken ongeveer de helft van de 360mm2 in te nemen. Een dergelijk formaat chip als PC, zit denk ik dan ook in de lage 300mm2.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/sxYFVg6RJTviZ93MC8aYLE-650-80.png.webp

Dit is het meest interessante. De 52 actieve CU's van deze Microsoft chip doen maximaal 380G/sec ray-box calculations en 95G/sec ray-triangle calculations. RDNA2 met 52 actieve CU's die op 1,825GHz draaien, doet dus maximaal 1G/sec ray-triangle en 4G/sec ray-box per CU. Immers 52CU x 1,825MHz = 94,9G/sec en 94,9 x 4 = 379,6G/sec.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2020/08/Xbox-Series-X-Slide22.jpg

https://www.tomshardware....-x-architecture-deep-dive

edit:
RDNA2 is dus nog steeds dual CU, maar er zitten ook wat nieuwe dingen tussen.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/abHvXEjBo5CvTr8SpwsAdR-650-80.jpg.webp
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/fqvK7bgMNGxQdNKNnHKZHQ-650-80.jpg.webp

1x power voor de XSX. Dat zal afgemeten zijn van Xbox One X die rond de 170W zit. Voor minder dan 200W krijg je dus een 52CU RDNA2, 8/16t Zen 2 en de rest van het systeem. Ik durf te stellen dat dit een redelijke stap in efficiëntie is aangezien alleen de RX5700 waarschijnlijk al evenveel verbruikt. en deze GPU is sneller.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/w4NFnxWXdsDhUJNYpWMNYP-650-80.jpg.webp

[ Voor 31% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-08-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Wel grappig om te zien dat ze, zo lijkt het in ieder geval, metrics gebruiken om de ray tracing performance te duiden die niet vergeleken kunnen worden met de Nvidia RTX 2xxx specs.

@DaniëlWW2
RDNA2 met 52 actieve CU's die op 1,825GHz draaien, doet dus maximaal 1G/sec ray-triangle en 4G/sec ray-box per CU. Immers 52CU x 1,825MHz = 94,9G/sec en 94,9 x 4 = 379,6G/sec.
Hoe moet ik die berekening exact zien, als ik namelijk met mijn boerenverstand naar die slide kijk kom ik op 1,82G/sec voor ray-triangle en 7,30G/sec ray-box per CU als maximale waarden. Ik zal vast iets missen daar ik niet heel op de hoogte ben van GPU's.

[ Voor 56% gewijzigd door Dennism op 18-08-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:51:
Wel grappig om te zien dat ze, zo lijkt het in ieder geval, metrics gebruiken om de ray tracing performance te duiden die niet vergeleken kunnen worden met de Nvidia RTX 2xxx specs.

@DaniëlWW2

[...]

Hoe moet ik die berekening exact zien, als ik namelijk met mijn boerenverstand naar die slide kijk kom ik op 1,82G/sec voor ray-triangle en 7,30G/sec ray-box per CU als maximale waarden. Ik zal vast iets missen daar ik niet heel op de hoogte ben van GPU's.
Per CU. Microsoft geeft een maximum op en die kan je geheel toevallig precies door 52 delen met de fixed 1,825GHz clock speed van Microsoft hun GPU. Kom je uit op respectievelijk 1G/sec en 4G/sec per CU als maximum. Dit kan je niet een op een vergelijken met Nvidia, maar ter illustratie doet de Titan RTX dus 11G/sec voor de hele GPU.

AMD lijkt een meer directe aanpak voor RT te kiezen dan Nvidia. Nvidia is echt iets van 90% AI denoised. Heel weinig rays, heel veel ML toepassing om het er nog een beetje goed eruit te laten zien. AMD lijkt gewoon flink wat rays te casten en dat is het. Waarschijnlijk is AMD haar oplossing ook veel efficiënter als het om transistor aantallen gaat, maar of het ook zo goed is blijft de vraag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:58:

1x power voor de XSX. Dat zal afgemeten zijn van Xbox One X die rond de 170W zit. Voor minder dan 200W krijg je dus een 52CU RDNA2, 8/16t Zen 2 en de rest van het systeem. Ik durf te stellen dat dit een redelijke stap in efficiëntie is aangezien alleen de RX5700 waarschijnlijk al evenveel verbruikt. en deze GPU is sneller.
[Afbeelding]
Slaat de vergelijking uberhaupt wel op de Xbox One X? De XSX heeft maar 2x raw GPU ten opzichte van de Xbox One X en iets meer dan 10x de originele Xbox One. Als je in de grafiek ernaast kijkt lijkt de "10x more pixels" "1x the power consumption" te gelden ten opzichte van de originele Xbox One uit 2013 (grofweg 110~120W).

Nu lijkt het mij sterk dat de XSX/RDNA2+Zen2 APU zo'n laag verbruik zal hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Caayn op 18-08-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:16:
[...]

Per CU. Microsoft geeft een maximum op en die kan je geheel toevallig precies door 52 delen met de fixed 1,825GHz clock speed van Microsoft hun GPU. Kom je uit op respectievelijk 1G/sec en 4G/sec per CU als maximum. Dit kan je niet een op een vergelijken met Nvidia, maar ter illustratie doet de Titan RTX dus 11G/sec voor de hele GPU.

AMD lijkt een meer directe aanpak voor RT te kiezen dan Nvidia. Nvidia is echt iets van 90% AI denoised. Heel weinig rays, heel veel ML toepassing om het er nog een beetje goed eruit te laten zien. AMD lijkt gewoon flink wat rays te casten en dat is het. Waarschijnlijk is AMD haar oplossing ook veel efficiënter als het om transistor aantallen gaat, maar of het ook zo goed is blijft de vraag. :)
Dat jij 95:1,825 = 52 deed snap ik, maar aangezien die 1.825Ghz een constante is, zou je die uit de berekening moeten kunnen halen, die zit immers al verwerk in de cijfers van MS. Dan krijg je 95:52 = 1.82G/sec per CU (dat die CU op 1,825Ghz draait zou voor deze berekening niet uit moeten maken) en 380:52=7.30G/sec per CU.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 18-08-2020 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Caayn schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:30:
[...]
Slaat de vergelijking uberhaupt wel op de Xbox One X? De XSX heeft maar 2x raw GPU ten opzichte van de Xbox One X en iets meer dan 10x de originele Xbox One. Als je in de grafiek ernaast kijkt lijkt de 10x te gelden voor de originele Xbox One uit 2013 (grofweg 110~120W).

Nu lijkt het mij sterk dat de XSX zo'n laag verbruik zal hebben.
Je kan ook met de Xbox One S vergelijken die rond de 100W zit. :P
Maar maanden geleden was al gespot dat de XSX een behoorlijk tamme power connector had die niet veel meer dan 200W aankan. Verder claimt Microsoft 1x schaling als het om verbruik gaat ten opzichte van de vorige generatie. Ze hebben het niet over perf/watt. Daarom circa 170W. Ja, dat is behoorlijk efficiënt, maar ik denk ook niet dat Microsoft de clock speeds ook maar pusht. 1825MHz is gewoon vrij mild en zo kan je voltages laag houden. GPU voltage schaalt namelijk exponentieel met hogere clock speeds. Het is vrij normaal dat je voor de laatste 200MHz, zo tientallen extra watts aan verbruik krijgt. Zeker met AMD GPU's die vaak toch al een relatief hoog voltage hebben. :)
Dennism schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:32:
[...]

Dat jij 95:1,825 = 52 deed snap ik, maar aangezien die 1.825Ghz een constante is, zou je die uit de berekening moeten kunnen halen, die zit immers al verwerk in de cijfers van MS. Dan krijg je 95:52 = 1.82G/sec per CU (dat die CU op 1,825Ghz draait zou voor deze berekening niet uit moeten maken) en 380:52=7.30G/sec per CU.
RT is per CU en voor triangles is het 1G/sec x 1825MHz x 52. Dat is dus 94,9G/sec voor de hele chip. Maal vier is dan 379,6G/sec. Zo kom je er dus achter dat het 4G/sec is per CU voor BVH. Je kan ook 379,6G/sec : 52CU en dan gedeeld door 4 doen. Zo kom je op 1825MHz. Of 379,6G/sec : 52CU : 1,825GHz = 4G/sec.
Je rekent immers Gigarays per seconde voor de hele chip om naar Gigarays per clock, per CU. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:04:

RT is per CU en voor triangles is het 1G/sec x 1825MHz x 52. Dat is dus 94,9G/sec voor de hele chip. Maal vier is dan 379,6G/sec. Zo kom je er dus achter dat het 4G/sec is per CU. Je kan ook 379,6G/sec : 52CU en dan gedeeld door 4 doen. Zo kom je op 1825MHz. Of 379,6G/sec : 52CU : 1,825GHz = 4G/sec.
Je rekent immers Gigarays per seconde voor de hele chip om naar Gigarays per clock, per CU. :)
Ik zie al waar het verschil in zit, jij rekent met G/sec per clock per CU en ik alleen met G/sec per CU omdat ik bij een statische clock voor nu genormaliseerde waardes per clock niet echt interessant vind. Dat gaat (mogelijk) pas interessant worden bij vergelijkingen met bijv. de PS5 en RDNA2 producten voor de PC wanneer je wil zien of het ook met frequentie goed schaalt aangezien daar (ruim) hogere kloksnelheden verwacht worden.

Kortom:

Per CU 1.82G/sec en 7.30G/sec en genormliseerd per clock kom je dan per CU op 1G/sec en 4G/sec

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
sjekneck schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 00:06:
[...]

True, maar Nvidia ging naar een kleiner formaat chip binnen dezelfde node om dit voor elkaar te krijgen. Een GTX 980 was veel kleiner dan een kepler GTX 780. Functies werden feitelijk gestript op Maxwell om full focus op game prestaties in te zetten. Tel daarbij geheugen compressie die ze daarbij hebben weten toe te passen.

AMD volgt na 5 jaar met een vergelijkbare zet met Navi. De 5700 serie als eerste resultaat en benchmark. En dan zouden ze nu gelijk de grote versie moeten maken die ten opzichte van Navi 10 dus 2x zo groot, 2x de prestaties moet leveren en dan in verhouding ook tientallen procenten zuiniger moet zijn. Feitelijk moet big Navi dus meer dan 50% beter worden om dat voor elkaar te krijgen, zonder naar een echte nieuwe node te gaan......Is dat realistisch?
De nieuwe XBox kan het wel dus ja, waarom niet? Daarnaast liep AMD wat achter dus hebben ze meer ruimte voor verbetering zou ik zeggen. Zolang AMD maar niet gigantisch voor de maximale clocksnelheden gaat en uit de sweet spot in de power curve gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 18-08-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En soms blijkt r/AMD ook inhoud te bevatten en is het meer dan een nieuwsdrop pagina waar je vooral de reacties niet moet lezen. :P
https://www.reddit.com/r/...y_tracing_implementation/

Er gaan daar wel vaker patenten rond, maar deze beschrijft zeer waarschijnlijk hoe AMD nu RT wil doen met RDNA2. RDNA2 haar RT draait om de Texture Processing Units (TPU's). Er is geen aparte RT unit of tensor cores for denoising zoals Nvidia. Het is volledig geïntegreerd in de RDNA2 hardware.

Het zijn de gewone ALU's die de controle over het proces hebben. Deze produceren ray data die uiteindelijk bij de Intersection Engine terechtkomt, waar een stap van de BVH tree wordt afgehandeld. Dat zijn je vier boxes (BVH) en een triangle. Het doel is om met elke BVH node, kleinere boxes te krijgen die ontstaan omdat je een triangle raakt. Elke ray kan volgens het patent (pagina 23 is het meest relevant qua informatie), maximaal 24 BVH nodes creëren. Dit dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDgdnPda1iyl2_zP6g-MMzWAqG0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tpBRjlHRVE3PU3naxqjWbNDY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RN4icuEi-Grx5CatuCorkDMS3F4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XGdajKjBUM8BAHziVc6EELRe.jpg?f=user_large

Dit is dus compleet anders dan wat Nvidia doet. Nvidia cast heel weinig rays en gebruikt een aanzienlijk oppervlakte van haar SM's voor tensor cores die op basis van een paar rays, een complex RT patroon proberen te creëren. Dat gaat alleen gepaard met een onbalans in hardware. Het is bekent dat RT op Turing, gepaard gaat met enorme framerate problemen, lage utilisatie van de shaders en zelfs lager verbruik omdat de shaders zo weinig doen. Het voordeel is dat het helemaal losstaat van de shaders en je weinig rays nodig hebt.

AMD lijkt precies het tegenovergestelde te gaan doen. AMD laat de shaders de informatie aanleveren. Vervolgens gebruikt AMD de bestaande circuits in de TPU's samen met een Intersection Engine om BVH's te bepalen en opnieuw te beginnen totdat het gewenste niveau van precisie is bereikt. AMD beschrijft in hun patent dat dit veel ruimte efficiënter is en ook energie-efficiënt. Lijkt me logisch omdat dit helemaal geïntegreerd is in RDNA2, waar het bij Turing los van de shaders is. Het nadeel is alleen dat RT ten koste gaat van shaders en ook de geheugentoegang nodig heeft. Er kan dus een punt optreden dat je onbalans krijgt tussen shaders en RT en dat gaat frames kosten.

De vraag is nu natuurlijk hoeveel rays cast een RDNA2 GPU nu echt. Is het altijd 1Gigaray/sec per CU? Verder is mij ook volstrekt onduidelijk hoe zich dit zal verhouden tegen Turing waar de Titan RTX officieel 11G/sec doet, maar daar zit heel wat AI denoising bij waardoor deze waarde totaal niet vergelijkbaar is.

Patent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjekneck
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:24:
[...]

De nieuwe XBox kan het wel dus ja, waarom niet? Daarnaast liep AMD wat achter dus hebben ze meer ruimte voor verbetering zou ik zeggen. Zolang AMD maar niet gigantisch voor de maximale clocksnelheden gaat en uit de sweet spot in de power curve gaat.
[YouTube: AMD Can’t Hide RDNA 2 Forever - XBOX at Hot Chips 8/17/2020]
Ik zeg ook niet dat het volledig onmogelijk is. Ik trek het wel ernstig in twijfel dat sommige mensen zonder enige reële feiten verwachten dat AMD weer eens superieur gaat worden op prestatie en ook mee kan doen op performance per Watt obv de huidige geruchten. AMD loopt mijn inziens al teveel jaar achter de feiten aan om die "leaks" enige echte geloofwaardigheid te geven. Feit dat ze ook al jaren geen fatsoenlijke line-ups hanteren en de leverbaarheid er vaak ook niet is bij hun GPU lineup helpt ook niet mee in vertrouwen.

Een console kun je niet echt vergelijken in dit geval. Deze boxen trekken meestal een bepaalde hoeveelheid sap uit de muur en de hardware stemt intern af hoeveel van die stroom door de cpu/gpu gebruikt mag worden in een use case. De hardware in een console loopt ook niet constant op max clocks in elk scenario. De huidige one X verbruikt ook max iets van 180 watt en kan zich aan prestaties meten met een RX 580 en is gemaakt op een vergelijkbaar proces. De genoemde videokaart voor pc zuipt al meer dan de hele xbox one x bij elkaar. In het vergelijk met de specs voor de nieuwe xbox zegt het dus eigelijk niks anders dan dat het verbruik vergelijkbaar gaat zijn en dat de nieuwe chips mede door overgang naar 7nm dus meer prestaties bieden met een kleiner proces + tweaks en aanpassingen.

AMD verdient verder wel degelijk credits imo. Op cpu gebied weten ze wel heel erg te overtuigen en ben ik zelf ook om naar een Zen systeem. Ook daar hebben ze producten voor moeten maken die wisten te overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
sjekneck schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:56:
[...]

Ik zeg ook niet dat het volledig onmogelijk is. Ik trek het wel ernstig in twijfel dat sommige mensen zonder enige reële feiten verwachten dat AMD weer eens superieur gaat worden op prestatie en ook mee kan doen op performance per Watt obv de huidige geruchten. AMD loopt mijn inziens al teveel jaar achter de feiten aan om die "leaks" enige echte geloofwaardigheid te geven. Feit dat ze ook al jaren geen fatsoenlijke line-ups hanteren en de leverbaarheid er vaak ook niet is bij hun GPU lineup helpt ook niet mee in vertrouwen.

Een console kun je niet echt vergelijken in dit geval. Deze boxen trekken meestal een bepaalde hoeveelheid sap uit de muur en de hardware stemt intern af hoeveel van die stroom door de cpu/gpu gebruikt mag worden in een use case. De hardware in een console loopt ook niet constant op max clocks in elk scenario. De huidige one X verbruikt ook max iets van 180 watt en kan zich aan prestaties meten met een RX 580 en is gemaakt op een vergelijkbaar proces. De genoemde videokaart voor pc zuipt al meer dan de hele xbox one x bij elkaar. In het vergelijk met de specs voor de nieuwe xbox zegt het dus eigelijk niks anders dan dat het verbruik vergelijkbaar gaat zijn en dat de nieuwe chips mede door overgang naar 7nm dus meer prestaties bieden met een kleiner proces + tweaks en aanpassingen.

AMD verdient verder wel degelijk credits imo. Op cpu gebied weten ze wel heel erg te overtuigen en ben ik zelf ook om naar een Zen systeem. Ook daar hebben ze producten voor moeten maken die wisten te overtuigen.
Ik geloof er ook niet heilig in dat AMD Nvidia ineens op alle vlakken gaat verslaan. Wat ik wel mogelijk acht is dat ze op een van de punten door consessies te doen op bepaalde dingen Nvidia dus in die hoek kunnen verslaan.
Wat je helaas bij AMD ziet en dat punt maak je ook is dat ze kaarten zoals de RX 580 gewoon te hoog willen clocken en daardoor buiten de sweetspot van het gebruik komen. Nvidia lijkt tenminste op gpu vlak veel beter in staat om in te schatten hoe goed een stukje silicon werkt waardoor ze dus over die hele linie het voltage naar beneden kunnen brengen.
AMD lijkt dat met Zen heel erg goed te kunnen doen, tot op het punt dat handmatig overclocken gewoon niet meer zin heeft tenzij je het doet voor de allcore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
sjekneck schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:56:
Sorry dat ik je post uit elkaar trek, maar ik ben één van die mensen die er wel in geloofd (en ook uitermate teleurgesteld ben de afgelopen jaren dat ze het elke keer weer niet wisten te realiseren), dus ben zeker ook wel kritisch/gereserveerd.....
Maar je hebt de afgelopen jaren wel kunnen merken/horen/zien, dat er hele duidelijke communicatie naar buiten kwam, ze hebben zelfs letterlijk gezegd dat ze zich gingen terugtrekken uit de hele gaming industrie totdat ze zaken weer op orde hadden....
Ze hebben ondertussen Intel compleet omver gewalst, en ik denk dat ze in november, eindelijk ook weer langszij nVidia gaan komen, winnen? vast niet, maar als het binnen de marge zit van een paar procent, wie gun je dan liever het geld?
Ik denk, dat ze dit jaar nog kunnen concurreren, en binnen 2 jaar kunnen domineren, zoals je zelf zegt, kijk eens naar het pre- en post- zen tijdperk, van een bedrijf dat een fractie van de R&D uitgaven kón hebben....
Das wel een grappige uitspraak, is dat anders dan een laptop of een PC die continue op basis van temperatuur sensoren throttled dan?

Natuurlijk verdient AMD geen fluit aan al die consoles, maar hoeveel know-how denk je dat ze de afgelopen jaren opgedaan hebben door met Microsoft & Sony's top engineers te hebben samengewerkt om de chip's optimaal te laten werken?
En naamsbekendheid is op dit moment veel belangrijker voor AMD dan maximale winst, 5 jaar geleden kocht je een AMD als je geen Intel kon betalen, nu koop je een Intel alleen nog als je aan een wurgcontract vastzit......

Ik heb misschien wel een té hoge pet of van Lisa Su, maar tot nog toe heeft ze alles waargemaakt wat ze beloofd heeft...... Eerst CPU, ten koste van alles, en dan GPU, terwijl ze zelfs nog een tijdje gezegd heeft dat misschien de hele consumententak wel afgestoten zou worden....
Blijkbaar heeft ze er nu genoeg vertrouwen in om te zeggen dat ze nVidia het vuur aan de schenen gaat leggen, en de beste dame bluft niet zo vaak......

systeem

• Paprika
  • Nu online
zion schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 06:58:
[...]

ze hebben zelfs letterlijk gezegd dat ze zich gingen terugtrekken uit de hele gaming industrie totdat ze zaken weer op orde hadden....
Vallen RX Vega 64 en Radeon VII dan onder op orde of zijn of niet?

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 02:25
zion schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 06:58:

Ze hebben ondertussen Intel compleet omver gewalst, en ik denk dat ze in november, eindelijk ook weer langszij nVidia gaan komen, winnen? vast niet, maar als het binnen de marge zit van een paar procent, wie gun je dan liever het geld?
Uhm de partij die drivers voor elkaar kan krijgen en de beste prestaties levert , toch :? Die gun ik mijn geld. Of hebben we hier allemaal het misplaatste idee dat we een bedrijf moeten helpen die minder goed werk levert omdat de concurrentie de boeman is ?

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Skybullet schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:03:
[...]

Uhm de partij die drivers voor elkaar kan krijgen en de beste prestaties levert , toch :? Die gun ik mijn geld. Of hebben we hier allemaal het misplaatste idee dat we een bedrijf moeten helpen die minder goed werk levert omdat de concurrentie de boeman is ?
Dat zeg ik toch, als het binnen de marge zit ;) als je in mijn history duikt dan zal je ook zien dat als nVidia een superieur product uitbrengt, ik dan ook gewoon een nVidia zal kopen, ik ga er alleen vanuit dat AMD dit jaar nog langszij komt, en dán weet ik wel naar wie mijn geld gaat, en dat zal niet degene zijn die al jaren de markt terughoudt omdat ze toch geen concurrentie hadden.......

En de comment erboven, nee Vega64/VII waren een zoethoudertje omdat ze met iets moesten komen.
Wat in de volksmond "Big Navi" genoemd wordt gaat (denk ik) net zo'n stoomlocomotief als zen zijn, maar je mag me met alle plezier over een half jaar quoten hoor als het bleek dat ik er helemaal naast zat..... :*)

systeem

• Skybullet
zion schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:12:
[...]

Dat zeg ik toch, als het binnen de marge zit ;) als je in mijn history duikt dan zal je ook zien dat als nVidia een superieur product uitbrengt, ik dan ook gewoon een nVidia zal kopen, ik ga er alleen vanuit dat AMD dit jaar nog langszij komt, en dán weet ik wel naar wie mijn geld gaat, en dat zal niet degene zijn die al jaren de markt terughoudt omdat ze toch geen concurrentie hadden.......
Heeft nvidia de markt terug gehouden door elke generatie meer performance te bieden, gek dacht dat dat juist net progressie was ? Maargoed ik kwam me hier niet mengen om moeilijk te doen. Ik merk gewoon dat rare sentiment vaak in dit topic dat je een bedrijf blijft supporten ook al leveren ze niet. Amd is een miljoenen zo niet miljarden bedrijf net als elke andere producent van hardware. Die gaan er niet beter door slapen als ze jouw sympathie stem krijgen.
Je verdient het door te leveren of niet en we gaan het zien wat ze nu uit een hoge hoed toveren. Al jaar op jaar op jaar beloven ze de wereld. Dan kom ik hier weer even spieken, zie ik jullie al die berichten herhalen en er nog een schepje hoop bovenop doen. Uiteindelijk is het niks van dat alles en koop ik wederom groen.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Skybullet schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:26:
[...]

Heeft nvidia de markt terug gehouden door elke generatie meer performance te bieden, gek dacht dat dat juist net progressie was ? Maargoed ik kwam me hier niet mengen om moeilijk te doen. Ik merk gewoon dat rare sentiment vaak in dit topic dat je een bedrijf blijft supporten ook al leveren ze niet. Amd is een miljoenen zo niet miljarden bedrijf net als elke andere producent van hardware. Die gaan er niet beter door slapen als ze jouw sympathie stem krijgen.
Je verdient het door te leveren of niet en we gaan het zien wat ze nu uit een hoge hoed toveren. Al jaar op jaar op jaar beloven ze de wereld. Dan kom ik hier weer even spieken, zie ik jullie al die berichten herhalen en er nog een schepje hoop bovenop doen. Uiteindelijk is het niks van dat alles en koop ik wederom groen.
Waarom doe je het dan toch?
En marginale progressie tegen prijzen van boven de € 1000,- roept bij de meeste mensen niet heel veel sympathie op.... :>

systeem

• Paprika
  • Nu online
zion schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:12:
[...]
ik ga er alleen vanuit dat AMD dit jaar nog langszij komt, en dán weet ik wel naar wie mijn geld gaat, en dat zal niet degene zijn die al jaren de markt terughoudt omdat ze toch geen concurrentie hadden.......
DLSS voegt volgens jou dus niets toe en daar zit ook geen toekomst in?

Ik vind het best indrukwekkend wat Nvidia uiteindelijk heeft kunnen realiseren.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Paprika schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:47:
[...]

DLSS voegt volgens jou dus niets toe en daar zit ook geen toekomst in?

[YouTube: Control vs DLSS 2.0: Can 540p Match 1080p Image Quality? Full Ray Tracing On RTX 2060?]

Ik vind het best indrukwekkend wat Nvidia uiteindelijk heeft kunnen realiseren.
Heb ik nooit gezegd, en ik hou er niet zo van als mensen woorden in mijn mond leggen, ik vertel je alleen dat in de komende 3 jaar er veel meer progressie gaat zijn dan in de afgelopen 8, en mijn glazen bol heeft het zelden mis, maar nogmaals, quote me over 6 (of 3) maanden nog maar eens als ik het fout had, doe ik hetzelfde ;)

systeem

• Paprika
  • Nu online
zion schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:52:
[...]

Heb ik nooit gezegd, en ik hou er niet zo van als mensen woorden in mijn mond leggen, ik vertel je alleen dat in de komende 3 jaar er veel meer progressie gaat zijn dan in de afgelopen 8, en mijn glazen bol heeft het zelden mis, maar nogmaals, quote me over 6 (of 3) maanden nog maar eens als ik het fout had, doe ik hetzelfde ;)
Je zegt dat de markt stilligt, terwijl Nvidia dus best wel innovatief is geweest. Verder is een AMD GPU dus ook niet 1 op 1 te vergelijken nu. Als beide 1000 euro kosten en zonder DLSS binnen 1% van elkaar presteren zou dus alsnog een product kopen dat minder features bevat en is Nvidia de betere koop.

En ja, ik heb gewoon een HD4870, HD5870 en HD6970 in mijn bezit gehad. Dat was ook tevens, helaas, de laatste keer dat ik onder de indruk was van AMD op GPU gebied.

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 20-08-2020 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:27
Skybullet schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:03:
[...]

Uhm de partij die drivers voor elkaar kan krijgen en de beste prestaties levert , toch :? Die gun ik mijn geld.
Ik gun in alle situaties mijn geld het bedrijf, dat zich ethisch het best gedraagt, van de bedrijven waar ik uit kan kiezen. En dan valt nVidia duidelijk door de mand.

AMD is geen Fairphone, maar de praktijk van nVidia is op zo'n manier te opereren, dat de concurrentie ondermijnd wordt, bijvoorbeeld PhysX, HairWorks en GameWorks wat nVidia pushte om te gebruiken in spellen, juist omdat als dit aanwezig is in een spel AMD kaarten minder presteert. En zo ben ik meer te weten gekomen over nVidia, door op Tweakers te lezen over hoe beide bedrijven opereren.

Ethiek is mijn primaire motivatie bij wat ik koop.

[ Voor 11% gewijzigd door FairPCsPlease op 20-08-2020 10:01 ]

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Paprika schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:56:
[...]

Je zegt dat de markt stilligt, terwijl Nvidia dus best wel innovatief is geweest. Verder is een AMD GPU dus ook niet 1 op 1 te vergelijken nu. Als beide 1000 euro kosten en zonder DLSS binnen 1% van elkaar presteren zou dus alsnog een product kopen dat minder features bevat en is Nvidia de betere koop.

En ja, ik heb gewoon een HD4870, HD5870 en HD6970 in mijn bezit gehad. Dat was ook tevens, helaas, de laatste keer dat ik onder de indruk was van AMD op GPU gebied.
Kerel (of Dame), je probeert een statement over te brengen maar luistert/leest duidelijk niet wat ik zeg, als je mijn onderschrift zou lezen zou je zien dat ik op dit moment allen maar nVidia heb, en ik heb het over de toekomstige modellen, dus tenzij je je NDA wilt vergallen kan jij daar net zoals ik slechts naar gokken, maar voel je vrij om alles te vehullen wat jij blijkbaar weet :>
Als je nou gewoon eens rustig leest wat ik deel, dan zou je zien dat ik een vermoeden deel waarin AMD langszij komt met nVidia, ik zie geen reden waarom jij zo defensief pro-nVidia daarop moet reageren.....

Qua stagnatie in de markt komt het redelijk overeen wat jij (vast per abuis) zelf ook zegt, sinds de tijd dat er geen concurrentie meer is gaat de vooruitgang tergend traag ;) (het is 2020 en je kan nog steeds niet fatsoenlijk op je (UHD) televisie gamen, waanzin!

Verder ben ik vanuit mijn zijde klaar met deze discussie, dus mocht je nog iets te zeggen hebben, ga alsjeblieft je gang, en als het heel steekhoudend is zal ik je heus het respect geven om er op te reageren, maar anders is deze discussie wat mij betreft over.

systeem

• Paprika
  • Nu online
Ik ben gewoon benieuwd waar die verwachtingen dit keer vandaan komen. Bij iedere release van AMD zijn de verwachtingen weer heel hoog. Het is niet bedoelt om je onderuit te halen, maar ik zou willen dat ik zo enthousiast kon zijn als dat ik was met mijn verwachtingen voor Zen. Ik heb dusver geen spannende geruchten gezien die er niet ook waren bij Polaris, Vega en Navi bijvoorbeeld.

• Moi_in_actie
  • Nu online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Moi_in_actie op 20-08-2020 11:04 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Derby
  • Niet online
Ik denk dat je in het verkeerde topic bent aangeland.

• Moi_in_actie
  • Nu online
Derby schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:56:
[...]

Ik denk dat je in het verkeerde topic bent aangeland.
Oeps...ik had beide topics (dit en het NAVI topic) naast elkaar open staan, in het verkeerde topic de lap tekst gezet |:( :z

[ Voor 4% gewijzigd door Moi_in_actie op 20-08-2020 11:06 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Skybullet
FairPCsPlease schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:59:
[...]

Ik gun in alle situaties mijn geld het bedrijf, dat zich ethisch het best gedraagt, van de bedrijven waar ik uit kan kiezen. En dan valt nVidia duidelijk door de mand.
Net zo goed als dat AMD door diezelfde mand zou vallen. En als je een auto bezit ? ook alle autobedrijven, banken, verzekeringsmaatschappijen etc. Amd heeft net zogoed als nvidia hele vieze spelletjes gespeeld. Dat doen bedrijven nou eenmaal. Helemaal prima als je dan amd denkt te steunen met die paar tientjes omdat ze in jouw ogen "minder slecht" zijn. Logischer is gewoon de beste prestaties kiezen binnen jou budget of dat nu groen of rood zou zijn en tot dusver is dat dus groen. Waarschijnlijk gaat dat nu ook niet veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Skybullet schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:40:
En als je een auto bezit ? ook alle autobedrijven, banken, verzekeringsmaatschappijen etc.
offtopic:
Dan gaan we off-topic als we het daar over hebben:

auto: geen (fiets en trein)
banken: Triodos en ASN
verzekering: a.s.r.

Het maakt wel degelijk verschil welke keuzes je maakt als consument.

(is er geen manier meer om 'small' te kiezen als iets off-topic is?)

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

FairPCsPlease schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:57:
[...]

Dat doe je zo.

Of
offtopic:
en dan zelfde met forward slash op einde.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

FairPCsPlease schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:57:
[...]

Hoe meer mensen het doen, hoe meer het helpt. Ik houd er zelf wel degelijk rekening mee maar ben er ook best opportunistisch in. Waar het kan doe ik het.

In mijn boek is nvidia een stuk 'smeriger' bedrijf dan amd en meer anti-consumer maar het is imo naief om te denken dat amd heilig is en mogelijk niet deels hetzelfde zal doen indien ze in de positie zijn.

Ik zou verwachten dat amd beter dan 'ooit' in staat moet zijn om hun gpu verwachtingen waar te maken, tegelijkertijd zie ik het ook nog niet gebeuren dat ze nvidia deze ronde bijhalen. Ik laat me graag positief verrassen. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• FairPCsPlease
Racing_Reporter schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:09:

Dat doe je zo.

Of
offtopic:
en dan zelfde met forward slash op einde.
Dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
In de laatste podcast van Moores Law is Dead, RDNA3 krijgt misschien per shader unit CU instelbare frequencies. Zo kunnen ze dus eventueel het verbruik beperken (of ergens anders inzetten) als een shader unit niet hard hoeft te werken voor een bepaalde taak.

[ Voor 41% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 25-08-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nu ben ik zelf geen designer van zulke complexe digitale systemen. Maar simpelweg de op volle snelheid zijn taak laten doen, en als hij klaar is en er geen nieuwe data is hem clockgaten, lijkt mij een veel eenvoudigere oplossing.

Een instelbare divide-by-2 optie kan ook nog wel, maar een frequentie generator per shader lijkt mij niet handig. En of een divide-by-2 in de klok efficienter is als gewoon de helft van de shaders actief hebben op volle snelheid vraag ik me wat af. Tenzij ze ook de voeding omlaag kunnen draaien per shader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Als voorbeeld werd gegeven dat bijv. een RT operatie heel simpel is en dat hij die op een lagere snelhoud zou kunnen doen waardoor je een andere shader CU die iets moeilijks doet op een hogere snelheid laat draaien.
Juist doordat een GPU zo parallel is geeft dat voordelen denk ik anders ben je gelimiteerd door de traagste operatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Sissors schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:31:
Nu ben ik zelf geen designer van zulke complexe digitale systemen. Maar simpelweg de op volle snelheid zijn taak laten doen, en als hij klaar is en er geen nieuwe data is hem clockgaten, lijkt mij een veel eenvoudigere oplossing.

Een instelbare divide-by-2 optie kan ook nog wel, maar een frequentie generator per shader lijkt mij niet handig. En of een divide-by-2 in de klok efficienter is als gewoon de helft van de shaders actief hebben op volle snelheid vraag ik me wat af. Tenzij ze ook de voeding omlaag kunnen draaien per shader.
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 00:12:
Als voorbeeld werd gegeven dat bijv. een RT operatie heel simpel is en dat hij die op een lagere snelhoud zou kunnen doen waardoor je een andere shader die iets moeilijks doet op een hogere snelheid laat draaien.
Juist doordat een GPU zo parallel is geeft dat voordelen denk ik anders ben je gelimiteerd door de traagste operatie?
Zo gek is dat idee niet, vanuit efficiëntie gezien - inderdaad complex (zowel qua schakelen, als monitoren, als scheduling), maar vreemd genoeg is dit wel iets wat AMD wel kan. Niet elk onderdeel heeft even veel spanning nodig, dus daar valt echt wel iets te halen. Als real-world voorbeeld hoef je maar naar AVX in CPU's te kijken. Gebruik AVX over al je cores en je kloksnelheid kan best terug vallen tot wel 50% van normaal (vergeleken met 100% load op al je cores zonder AVX).

Als we dit tot in het extreme beredeneren: stel dat een wave een RT op en een stel FP32 ops bevat, waarbij je vooraf weet dat de RT op binnen 1 cycle klaar is en de rest minimaal 3 cycles nodig heeft. Neem 1 GHz als basis klok (1ns per cycle); RT unit klokt dan naar 500 MHz, FP32 ALU's naar 1500 en beide doen er exact 2ns over. Als de spanning dan mee kan zakken/stijgen kun je daar ook nog winnen; als op 1 GHz de RT unit 1000 mV nodig heeft en de FP32 ALU's 800 Mv, kan de eerste omlaag en de laatste omhoog. Netto kan dat echter best op een besparing uit komen.

Dit zijn uiteraard allemaal cijfers die ik uit m'n duim zuig, maar in theorie valt er iets te halen. Ik heb de podcast niet beluisterd, maar ik gok dat het daar om enkele niveau's hoger ging, waar de CU's apart geschakeld kunnen worden. Ook dan zie ik nog wel hoe dat tot betere efficiëntie kan leiden, maar het blijft ingewikkeld. Berg aan micro-monitoring en controllers, laat staan de daadwerkelijke logica om het voor elkaar te boksen.

Clockgaten is dan wel eenvoudiger als het op besparen aan komt, het betekent ook dat de onderdelen van de GPU minder benut worden en dat je met meer pieken te maken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het zou CU based zijn ja. :)
Maar als het kan, tja dan gaan ze bij de RTG wel iets bijzonders doen. Ik denk alleen dat je niet ver genoeg doordenkt. Ja, schalen kan naar beneden met minder workload voor een CU, maar het kan ook omhoog als een bepaalde CU meer werk heeft. Als je per CU basis kan testen welke minder presteren of defect zijn, dan kan je ook testen welke beter zijn en daar gebruik van maken. Eigenlijk wat AMD al doet met Zen 2.

[ Voor 17% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-08-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
Inderdaad, dank voor de correctie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
https://twitter.com/kopite7kimi/status/1300440732642148354

The Nvidia killer is coming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnApSChAjudXV9S3VDsJecDyaG4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0fx0CrR5vN82ULRLsPh0bqEu.png?f=user_large

[ Voor 53% gewijzigd door Simbob op 31-08-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Dit is meer iets voor het AMD draadje, maar hij zegt GA104 < "Big Navi" (= 3070). Daar hebben al die 3080 en 3090 kopers toch niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
GA102 is rtx 3090. De potentiële kopers voor een RTX 3090 kunnen dan best nog wel even wachten.

Hij heeft het al vaker aan het rechte eind gehad.

[ Voor 36% gewijzigd door Simbob op 31-08-2020 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Simbob schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:43:
GA102 is rtx 3090

"Een huge price". Ga nu even terug naar het AMD topic svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjekneck
Simbob schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:43:
GA102 is rtx 3090. De potentiële kopers voor een RTX 3090 kunnen dan best nog wel even wachten.

Als Amd echt iets heeft, dan kondigen/lekken ze dat binnen nu en 48 uur aan. Mits er dus echt wat op korte termijn aan gaat komen. Dan gaan ze potentiële Nvidia buyers echt wel proberen te verleiden.
Laten ze niks horen, dan is het product of nog niet ver genoeg (release eind december of later), of hebben ze niks te brengen wat deze release gaat kunnen dwarsbomen of kunnen beïnvloeden. Een 3080/3090 eigenaar gaat echt niet zomaar switchen als er al is gekocht als het in dezelfde range zit. Dat geld is dan al uitgegeven.

Amd kan zich echt geen nieuwe "wait for...", " Poor volta" etc veroorloven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khcNJCJCSEi_6hPRydxcgEgjwUk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LVw5xGMju2XrlgVVtg5xmfko.jpg?f=user_large

;)
Pagina: 1 ... 6 ... 106 Laatste

Let op:
Let op, dit topic is bedoeld om nieuws te bediscussiëren. Hieronder valt dus niet het praten over aankoopadvies, voedingen, levertijden e.d. Daar zijn eigen topics en subfora voor.